abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_142451977
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 17:26 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nee, dat is simpelweg biologie. Of is de biologie nu ook 'slechts een theorie'?
Ga eens nadenken, en kom daarna weer eens met opmerkingen. Dan zijn het misschien opmerkingen die ergens op slaan.

Ik ben overigens wel klaar met selfmade wijsneuzen zoals jij, die overal een antwoord op geven voordat ze ergens over hebben nagedacht. Laat me raden, dit antwoord heb je gegeven tussen het verschonen van luiers door?
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
pi_142452065
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 18:28 schreef BerjanII het volgende:

[..]

Ga eens nadenken, en kom daarna weer eens met opmerkingen. Dan zijn het misschien opmerkingen die ergens op slaan.

Ik ben overigens wel klaar met selfmade wijsneuzen zoals jij, die overal een antwoord op geven voordat ze ergens over hebben nagedacht. Laat me raden, dit antwoord heb je gegeven tussen het verschonen van luiers door?
Kijk, en daarom dacht ik dus dat je een soort Nietvandezewereld was: nul inhoud en vrijwel uitsluitend hysterisch gegil. Heb je een of andere emotionele stoornis of zo?
pi_142453213
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 18:31 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Kijk, en daarom dacht ik dus dat je een soort Nietvandezewereld was: nul inhoud en vrijwel uitsluitend hysterisch gegil. Heb je een of andere emotionele stoornis of zo?
Waarom denk je steeds dat mensen die jou weerwoord geven een stoornis hebben?

Nu weer ontopic graag, dit topic is te mooi om met jou in discussie te gaan over arbitraire zaken als namen en rugnummers.
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
pi_142453476
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 19:09 schreef BerjanII het volgende:

[..]

Waarom denk je steeds dat mensen die jou weerwoord geven een stoornis hebben?

Weerwoord is goed. Jouw constante stroom van hysterie is in het beste geval pathetisch. Drink eens wat minder koffie. Dat constante geschreeuw en gescheld is nergens voor nodig. Gewoon eerst even nadenken en dan pas posten. Het lukt je vast. Kom op! Doe je best!
pi_142453895
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 19:15 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Weerwoord is goed. Jouw constante stroom van hysterie is in het beste geval pathetisch. Drink eens wat minder koffie. Dat constante geschreeuw en gescheld is nergens voor nodig. Gewoon eerst even nadenken en dan pas posten. Het lukt je vast. Kom op! Doe je best!
Ik drink al jaren geen koffie meer, daar kan het niet aan liggen.

Zal ik dan proberen ontopic te gaan?

Vroeger had je sekten die probeerden hun dierlijke impulsen aan banden te leggen/te controleren. Die dierlijke impulsen waren de emoties zoals angst en woede. Dat vond men in die tijd (de tijd van de Grieken en Romeinen) dus geen goede dingen. Men zag namelijk in dat door angst en woede oorlogen en andere slechte dingen gebeurden. De stoïcijnen zijn hier een voorbeeld van. Al weet ik niet of deze mensen ook als sekten met elkaar omgingen. Als broederschappen die met elkaar wilden werken voor een betere zelf. Dat zou ts misschien kunnen zeggen. Het zou ook kunnen dat stoicijnen individuen waren die door lezen en studie betere mensen wilden worden, minder vatbaar voor de dierlijke emoties.

Maar vandaag de dag zegt men "wij zijn dieren" (en dit klopt) en laten we ons ook zo gedragen, want de evolutie heeft dit er niet voor niks ingepland (of hoe de evolutie ook maar voor emoties en dergelijke heeft gezorgd). Daarmee zijn we dus weer terug bij af. En dat is een zorgelijke constatering, want hierdoor vernietig je eeuwen van werken aan je zelf. En dus aan de menselijke normen en waarden. Deze mensen kiezen eerder de kant van de hedonisten (plezier maken en alles doen voor het eigen geluk) dan voor de kant van de mensen die doen aan zelfverwerkelijking (wat uiteindelijk beter is voor iedereen die met die persoon in aanraking komt).
Eigenlijk komen met dit topic nu twee topics bij elkaar. Het ene gaat over "waarom altijd het negatieve", omdat men dus aan zelfverwerkelijking wilde doen en men het negatieve in zichzelf wilde verbeteren, en dit topic over stoïcijnen. Daarom denk ik dat alle religies in feite positief beginnen, namelijk om zichzelf beter te maken zoals de stoïcijnen ook deden, maar verwateren in dogma en ritueel.

Ik hoop nu voldoende ontopic te zijn geweest.
Friedrich Nietzsche
pi_142484374
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 16:55 schreef sjoemie1985 het volgende:
Maar dieren bijvoorbeeld de egel als die aangevallen wordt dan rolt hij zich van angst juist op.
Dus emoties enzo behoeden je juist ook vaak voor dingen.

Maar hoezo mensen zijn dieren?
Want dat is iets wat ik dus totaal niet geloof.
Mensen zijn biologisch gezien dieren omdat we uit dezelfde voorouders zijn geëvolueerd als andere dieren. We verschillen van andere dieren omdat we taal, kunst en wiskunde gebruiken om de wereld te verklaren.
pi_142729287
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2014 19:24 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

Gelukkig hebben mensen volgens de stoïcijnen volledige beheersing over één ding: hun geest. Een mens moet zich dan ook druk maken over zijn geest, of beter gezegd, over het juiste gebruik van zijn emoties en inzichten. Dat is namelijk als enige volledig akôlutos, oftewel ongehinderd. Een lichaam kan gevangen genomen worden, bezit kan vernield worden, maar de geest kan niet gedwongen worden dingen te doen die hij niet wil.

Mooi topic ^O^

Een ding viel me op in de Stoïcijnse filosofie: Een lichaam kan weliswaar kapot gaan maar niet de geest van de mens. Hoe kijkt de Stoïcijn dan bijvoorbeeld tegen de psychische problematiek aan ? De geest van mensen met psychische problemen dwingt hun immers dingen te denken of voelen die ze niet willen.
I'm an idealist. I don't know where I'm going, but I'm on my way.
  vrijdag 25 juli 2014 @ 20:36:53 #33
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_142729511
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 20:30 schreef rosability het volgende:

[..]

Mooi topic ^O^

Een ding viel me op in de Stoïcijnse filosofie: Een lichaam kan weliswaar kapot gaan maar niet de geest van de mens. Hoe kijkt de Stoïcijn dan bijvoorbeeld tegen de psychische problematiek aan ? De geest van mensen met psychische problemen dwingt hun immers dingen te denken of voelen die ze niet willen.
Dat is een heel goede vraag, daar durf ik niet 1-2-3 antwoord op te geven. Ik vermoed dat stoïcijnen zouden zeggen dat geestesziekte een gevolg van een slechte geest is, niet van een zieke geest. Maar ik weet absoluut niet of dat correct is, dat zou ik eens op moeten zoeken. :@
pi_142729939
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 20:36 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat is een heel goede vraag, daar durf ik niet 1-2-3 antwoord op te geven. Ik vermoed dat stoïcijnen zouden zeggen dat geestesziekte een gevolg van een slechte geest is, niet van een zieke geest. Maar ik weet absoluut niet of dat correct is, dat zou ik eens op moeten zoeken. :@
Dan ben ik eens benieuwd :)
I'm an idealist. I don't know where I'm going, but I'm on my way.
pi_153472406
Zéér interessant! Hier wil ik meer over weten..

Verder?
  vrijdag 12 juni 2015 @ 15:50:55 #36
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_153473065
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 15:31 schreef Hexxenbiest het volgende:
Zéér interessant! Hier wil ik meer over weten..

Verder?
Nou, wat wil je weten?
pi_153473341
Ik blijf stoïcijns onder dit topic

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 12 juni 2015 @ 16:12:05 #38
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_153473636
Ik vergeef jou je zonde niet.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
  vrijdag 12 juni 2015 @ 16:15:53 #39
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_153473757
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 16:12 schreef Villas__Rubin het volgende:
Ik vergeef jou je zonde niet.
Dat is zonde, joh.
  vrijdag 12 juni 2015 @ 16:17:53 #40
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_153473821
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 17:13 schreef Jigzoz het volgende:
En daarnaast: geloven in een creatie is een religieus dingetje. Kan. Maar ontkennen dat mensen dieren zijn is werkelijkheidsontkenning. Dat is wel heel extreem.
Nou, de afstand tussen dier en mens is qua bewustzijn wel erg groot. En ook qua wat we in de wereld hebben gepresteerd natuurlijk. De mens kan best wel als een uniek wezen in de natuur beschouwd worden, dat eigenlijk niet echt een gelijke heeft.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_153474820
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 15:50 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Nou, wat wil je weten?
Eigenlijk heeft de OP al veel gezegd :P
Maar voor de duidelijkheid: jij gelooft in het lot?
  vrijdag 12 juni 2015 @ 17:01:27 #42
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_153474849
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 16:59 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Eigenlijk heeft de OP al veel gezegd :P
Maar voor de duidelijkheid: jij gelooft in het lot?
Nee. Ik heb sympathie voor het stoïcisme, maar ik geloof niet alles wat ze zeggen. In een stoïcijns idee van 'lot' geloof ik in ieder geval niet.
  vrijdag 12 juni 2015 @ 17:06:44 #43
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_153474958
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 16:17 schreef Villas__Rubin het volgende:

[..]

Nou, de afstand tussen dier en mens is qua bewustzijn wel erg groot. En ook qua wat we in de wereld hebben gepresteerd natuurlijk. De mens kan best wel als een uniek wezen in de natuur beschouwd worden, dat eigenlijk niet echt een gelijke heeft.
Over de definitie van 'mens' is er nog een leuke anekdote in verband met de stoïcijnen (soort van, toch).

De filosoof Plato wilde graag een definitie van 'mens'. Na veel bakkeleien was hij met zijn leerlingen tot de volgende definitie gekomen: "een tweevoetig wezen zonder veren." Nu was er de cynicus Diogenes (een grote held voor de stoïcijnen) die dat allemaal zever vond. Hij plukte een kip, liep daarmee de Academie binnen, en zei: "Ziehier, de mens van Plato!"

Toen heeft Plato maar 'met platte nagels' aan de definitie toegevoegd. :P
pi_153476750
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 17:01 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Nee. Ik heb sympathie voor het stoïcisme, maar ik geloof niet alles wat ze zeggen. In een stoïcijns idee van 'lot' geloof ik in ieder geval niet.
Welke deel dan wel? Emoties beheersen? Stoïcijns zijn?
  vrijdag 12 juni 2015 @ 18:39:00 #45
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_153476834
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 18:34 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Welke deel dan wel? Emoties beheersen? Stoïcijns zijn?
Ja, vooral dat je bij negatieve gebeurtenissen niet te snel emotioneel (kwaad/verdrietig/depressief) moet worden. Het is beter om even een moment te nemen en jezelf af te vragen waarover je nou feitelijk emotioneel wordt, of dat logisch is en of dat voor jouzelf de beste reactie is.
pi_153476973
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 18:39 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ja, vooral dat je bij negatieve gebeurtenissen niet te snel emotioneel (kwaad/verdrietig/depressief) moet worden. Het is beter om even een moment te nemen en jezelf af te vragen waarover je nou feitelijk emotioneel wordt, of dat logisch is en of dat voor jouzelf de beste reactie is.
En ze leren je hoe je dat moet doen of zeggen ze het je alleen maar?
Sorry als het wat dommig klinkt, maar ik heb van het woord stoïcijns gehoord maar niet van stoïcisme.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-06-2015 18:46:05 ]
  vrijdag 12 juni 2015 @ 18:50:59 #47
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_153477088
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 18:45 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

En ze leren je hoe je dat moet doen of zeggen ze het je alleen maar?
Sorry als het wat dommig klinkt, maar ik heb van het woord stoïcijns gehoord maar niet van stoïcisme.
Het Nederlandse woord 'stoïcijns' is niet meer hetzelfde als 'stoïcijns' in de zin van 'op de manier van de Stoa'.

Een goede leraar leert je door woord en door voorbeeld hoe je stoïcijn moet zijn. Stoïcisme is, zoals de meeste antieke filosofieën, een manier van leven. Mensen die er alleen maar over praten en het niet in praktijk brengen, worden afgeschilderd als oplichters. Immers, zo redeneert men, als je werkelijk overtuigd bent van het gelijk van je filosofie, dan zul je die met vol vertrouwen naleven.
pi_153477155
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 18:50 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Het Nederlandse woord 'stoïcijns' is niet meer hetzelfde als 'stoïcijns' in de zin van 'op de manier van de Stoa'.

Een goede leraar leert je door woord en door voorbeeld hoe je stoïcijn moet zijn. Stoïcisme is, zoals de meeste antieke filosofieën, een manier van leven. Mensen die er alleen maar over praten en het niet in praktijk brengen, worden afgeschilderd als oplichters. Immers, zo redeneert men, als je werkelijk overtuigd bent van het gelijk van je filosofie, dan zul je die met vol vertrouwen naleven.
Jij bent een oplichter :P

Maar het interesseert me. Ik zal verdere informatie opzoeken.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 12-06-2015 18:57:08 ]
  vrijdag 12 juni 2015 @ 18:57:29 #49
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_153477214
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juni 2015 18:54 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Jij bent een oplichter :P
Ja, dat heb ik in de OP ook al gezegd. ;)
quote:
Sterker nog, volgens Epictetus bega ik momenteel een grote zonde door te onderwijzen over stoïcisme terwijl ik het zelf niet volg. De echte stoïcijn zou zich nooit tot zulke ijdelheid verlagen: hij geeft les omdat hij door zijn stoïcijnse levenswandel heeft ingezien dat stoïcisme logischerwijs beter is voor iedereen, niet omdat hij wil pronken met kennis of anderen in staat wil stellen te pronken met kennis.
  vrijdag 12 juni 2015 @ 18:57:37 #50
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153477218
Hij is sympathisant, en geen stoïcijn he. O-)
Niet meer aanwezig in dit forum.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')