SPOILER: Een kort overzichtje van de belangrijkste Stoïcijnen:Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Sterker nog, als je verdrietig bent over een overlijden of bang bent voor ziekte, dan geef je de Godheid een klap in het gezicht. Je trekt namelijk zijn uitvoering van het natuurlijke plan in twijfel!
Gelukkig hebben mensen volgens de stoïcijnen volledige beheersing over één ding: hun geest. Een mens moet zich dan ook druk maken over zijn geest, of beter gezegd, over het juiste gebruik van zijn emoties en inzichten.
quote:Tot op zekere hoogte is dat ook zo. Een volledig rationele geest, vrij van alle emotie, is het hoogste doel van de stoïcijn.
Interessant stuk. Maar ik ben het er totaal niet mee eens en dan in het specifiek over de opmerkingen die ik hierboven gequote heb. Wat mij betreft een irreëel ideaal. Daarnaast is het een behoorlijke contradictie om respect te hebben voor de goddelijke natuur, maar niet voor de emoties die de natuur ons heeft meegegeven. De stoïcijn lijkt de drijfkracht die voortvloeit uit emoties volledig te onderschatten. Ik durf zelfs te beweren dat rationaliteit niet kan bestaan zonder emotie. Geen emotie is een staat van stilstand. De stoïcijn idealiseert de rede tot onwerkelijke proporties. De rede bestaat niet op zichzelf, onafhankelijk.quote:Het belangrijkste is dat de mens zich nooit mag laten leiden door zijn emoties. Emoties ontstaan namelijk doordat mensen niet goed nadenken
Emoties zijn volgens de stoïcijn niet zozeer een opzichzelfstaand iets, maar een manier van reageren op ervaringen. Die manier van reageren wordt vooral veroorzaakt door een gebrek aan rationaliteit: als mensen even na zouden denken, zouden ze zien dat verlangen/angst/woede volkomen nutteloos zijn.quote:Op donderdag 17 juli 2014 22:08 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
[..]
[..]
Interessant stuk. Maar ik ben het er totaal niet mee eens en dan in het specifiek over de opmerkingen die ik hierboven gequote heb. Wat mij betreft een irreëel ideaal. Daarnaast is het een behoorlijke contradictie om respect te hebben voor de goddelijke natuur, maar niet voor de emoties die de natuur ons heeft meegegeven. De stoïcijn lijkt de drijfkracht die voortvloeit uit emoties volledig te onderschatten. Ik durf zelfs te beweren dat rationaliteit niet kan bestaan zonder emotie. Geen emotie is een staat van stilstand. De stoïcijn idealiseert de rede tot onwerkelijke proporties. De rede bestaat niet op zichzelf, onafhankelijk.
De vraag of je überhaupt emoties mag hebben, kan ik niet zo beantwoorden. Ten eerste is er een groot verschil tussen de nogal radicale Oude Stoa en de meer praktische Jonge Stoa. De Oude Stoa zegt dat je je gans niet mag laten leiden door emotie, terwijl de jonge Stoa daar genuanceerder in is. Het is volgens mij Epictetus die stelt dat je het best jammer mag vinden dat je het gezelschap van een overleden vriend niet meer kan genieten, maar niet omdat hij dood is gegaan.quote:Op donderdag 17 juli 2014 22:16 schreef BerjanII het volgende:
Heel interessant, deze filosofie is ook heel interessant. Ook wel heel moeilijk overigens. Bijna geen emoties hebben en je lot "gelaten" dragen. Het lijkt wel wat op het boeddhisme, op bepaalde vlakken. Alleen vraag ik mij af of je ook geen positieve emoties mag hebben? Weet je dit @Ser_Ciapolleto?
Het gaat me er eigenlijk meer om dat de rede niet een opzichzelfstaand iets is. Wat mij betreft maken meerdere filosofen deze fout door de rede op te hemelen. Kant is hier een goed voorbeeld van. Zo ben ik het er bijvoorbeeld niet mee eens dat ons logische inzicht 'a priori' is.quote:Op vrijdag 18 juli 2014 07:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Emoties zijn volgens de stoïcijn niet zozeer een opzichzelfstaand iets, maar een manier van reageren op ervaringen.
Klopt Cicero was ook verdrietig toen zijn dochter dood ging. Ik denk dat de mens een subjectief wezen is vol met emoties of wellicht anders hormonen. Stoïcijnen ontkennen in mijn ogen dat ze mens zijn. Religieuzen hebben dat ook maar geven een ander de schuld. Een god of zo. En gaan voorbij aan het mens zijn.quote:Op donderdag 17 juli 2014 19:24 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Stoïcijnen, dat zijn toch die emotieloze robots?
De meeste mensen kennen de stoïcijnen als mannen die zich nergens iets van aantrekken en geen emotie tonen. Hoewel dat de moderne betekenis van de term is, dekt het de ideeën van de klassieke filosofie maar matig.
De ontkenning van het mens zijn door emoties niet te erkennen is ook mijn grootste bezwaar. In hoeverre de stoïcijn dit doet kan ik zelf natuurlijk niet zeggen, maar het is iets wat inderdaad ook aanwezig is in religiën als de islam en christendom. De emotie wordt bestempeld als het kwaad, met uitzondering van liefde voor God. Daarom worden vrouwen ook vaak in een minderwaardige positie geplaatst door religiën, omdat het vooroordeel heerst dat de vrouw een wezen van emoties en lichamelijkheid is. (In tegenstelling tot de man, het wezen van de rede)quote:Op vrijdag 18 juli 2014 11:06 schreef Megumi het volgende:
[..]
Klopt Cicero was ook verdrietig toen zijn dochter dood ging. Ik denk dat de mens een subjectief wezen is vol met emoties of wellicht anders hormonen. Stoïcijnen ontkennen in mijn ogen dat ze mens zijn. Religieuzen hebben dat ook maar geven een ander de schuld. Een god of zo. En gaan voorbij aan het mens zijn.
Volkomen nutteloos, oké, maar er is niet altijd aan te ontkomen. Woede valt nog wel weg te redeneren, maar met angst, verlangen of verdriet is dat toch een heel stuk lastiger. Het is te onderdrukken, maar of je daar op de langere termijn beter van wordt... Ik denk het niet.quote:Op vrijdag 18 juli 2014 07:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Emoties zijn volgens de stoïcijn niet zozeer een opzichzelfstaand iets, maar een manier van reageren op ervaringen. Die manier van reageren wordt vooral veroorzaakt door een gebrek aan rationaliteit: als mensen even na zouden denken, zouden ze zien dat verlangen/angst/woede volkomen nutteloos zijn.
Niet laten leiden is volgens toch anders dan helemaal niet meer hebben? Als boeddhisten mediteren mogen ze alle gedachten die ze hebben hebben, als ze die maar observeren en weten waar het begint. Zo kunnen ze die met wortel en al uitroeien. Een beetje zoals een tuinman de wortel van onkruid volgt tot onder de grond waar de wortel begint om die met wortel en al te pakken en niet ergens halverwege afbreekt (want dan groeit het onkruid dubbel zo snel).quote:Op vrijdag 18 juli 2014 07:30 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
De vraag of je überhaupt emoties mag hebben, kan ik niet zo beantwoorden. Ten eerste is er een groot verschil tussen de nogal radicale Oude Stoa en de meer praktische Jonge Stoa. De Oude Stoa zegt dat je je gans niet mag laten leiden door emotie, terwijl de jonge Stoa daar genuanceerder in is. Het is volgens mij Epictetus die stelt dat je het best jammer mag vinden dat je het gezelschap van een overleden vriend niet meer kan genieten, maar niet omdat hij dood is gegaan.
Oke dat is duidelijk. Dus blijheid mag wel, maar spelen dat je blij bent mag niet. Als het maar uit jezelf komt.quote:Van de andere kant gaat Epictetus ook tekeer tegen filosofen en retoren die slechts applaus najagen. Dat is volgens hem irrationeel: het publiek kan zonder reden z'n applaus achterwege laten. Het ligt dus niet onder je eigen macht om applaus te krijgen, dus het is dwaas om dat na te streven, ondanks alle positieve gevoelens die het uitlokt. In het kort zal het er dus op neerkomen dat positieve gevoelens alleen nagestreefd mogen worden als het onder je eigen macht ligt.
Als je logische regels volgt dan wordt je uiteindelijk een blij mens, omdat je niks hoeft te verbergen voor anderen. "je naasten lief hebben als jezelf en de natuur bovenal" is volgens mij de enige regel die men zou kunnen volgen om een goed mens te zijn. En als je dan ook nog in de voetsporen treedt van mensen die groots waren dan geeft dat helemaal een gelukkig gevoel.quote:Uiteindelijk is de Stoa, net zoals alle andere klassieke filosofieën, erop gericht om het goede te doen. En het goede doen staat volgens de klassieken gelijk aan gelukkig zijn. Op het einde moet het volgen van de Stoa dus leiden tot geluk, wat op zich al een emotie is. Maar, zal een stoïcijn zeggen, de stoïcijn streeft dat niet na om gelukkig te zijn, maar omdat dat het meest rationele doel is.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ze ontkennen niet dat ze mens zijn. Ze erkennen ten volle dat ze ook emoties hebben. Ze denken alleen dat de ideale mens rationeel genoeg is om in te zien waarom emoties berusten op verkeerde inzichten.quote:Op vrijdag 18 juli 2014 11:06 schreef Megumi het volgende:
[..]
Klopt Cicero was ook verdrietig toen zijn dochter dood ging. Ik denk dat de mens een subjectief wezen is vol met emoties of wellicht anders hormonen. Stoïcijnen ontkennen in mijn ogen dat ze mens zijn. Religieuzen hebben dat ook maar geven een ander de schuld. Een god of zo. En gaan voorbij aan het mens zijn.
De meeste stoïcijnen zullen volmondig bekennen dat het ook niet makkelijk is. Seneca, die toch gezien wordt als een voorbeeld van stoïcijns leven, schrijft in zijn Brieven aan Lucilius dat hijzelf ook slechts een rudis is, een beginner.quote:Op vrijdag 18 juli 2014 11:30 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Volkomen nutteloos, oké, maar er is niet altijd aan te ontkomen. Woede valt nog wel weg te redeneren, maar met angst, verlangen of verdriet is dat toch een heel stuk lastiger. Het is te onderdrukken, maar of je daar op de langere termijn beter van wordt... Ik denk het niet.
Maar ik kan dat niet hard maken. Het is niets meer dan intuïtie.
Dat is niet iets om wel of niet te geloven. Dat is gewoon zo. Wat zijn het anders? Planten? Bacteriën? Schimmels?quote:Op vrijdag 18 juli 2014 16:55 schreef sjoemie1985 het volgende:
Maar hoezo mensen zijn dieren?
Want dat is iets wat ik dus totaal niet geloof.
Dat staat daar zelfs nog buiten. Zijn eekhoorns wel dieren, of zijn dat gewoon eekhoorns, een creatie?quote:Op vrijdag 18 juli 2014 17:00 schreef sjoemie1985 het volgende:
mensen zijn gewoon mensen een creatie.
Dat is imo een reflex, geen emotie.quote:Op vrijdag 18 juli 2014 16:55 schreef sjoemie1985 het volgende:
Maar dieren bijvoorbeeld de egel als die aangevallen wordt dan rolt hij zich van angst juist op.
Dus emoties enzo behoeden je juist ook vaak voor dingen.
Leuk. En mensen zijn geen dieren want...?quote:Op vrijdag 18 juli 2014 17:03 schreef sjoemie1985 het volgende:
ze vallen onder de noemer dieren, maar zijn daarentegen ook een creatie
Niet volgens een stoïcijn. Het is héél anachronistisch om logica van de Stoa te beoordelen aan de hand van christelijke waarden.quote:Op vrijdag 18 juli 2014 17:00 schreef sjoemie1985 het volgende:
mensen zijn gewoon mensen een creatie.
Maar dit onderwerp wordt volgens mij al genoeg behandeld in de andere topics.
Dus laten we hier maar ontopic verder gaan.
Omdat God ons heeft aangesteld als pachters van de aarde, dus we hebben eigenlijk de aarde in bruikleen.quote:Op vrijdag 18 juli 2014 17:05 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Leuk. En mensen zijn geen dieren want...?
Dus als een dier bovenaan de voedselketen staat, dan is het geen dier, want dat heeft god zo gemaakt, omdat het anders niet kan?quote:Op vrijdag 18 juli 2014 17:08 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Omdat God ons heeft aangesteld als pachters van de aarde, dus we hebben eigenlijk de aarde in bruikleen.
en God heeft ons dus ook baas over alle dieren gemaakt, dus als wij ook dieren zouden zijn kunnen we niet over ze heersen.
Dat is gewoon een menselijk idee om alles in hokjes te plaatsen. Als je kijkt naar het uiterlijk zijn we dieren, zou je er andere criteria op na houden dan zijn mensen andere wezens dan dieren. Dit geldt trouwens ook voor andere dieren.quote:Op vrijdag 18 juli 2014 16:58 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat is niet iets om wel of niet te geloven. Dat is gewoon zo. Wat zijn het anders? Planten? Bacteriën? Schimmels?
Dus je denkt dat eekhoorns zijn gecreëerd door God, in plaats van door natuurlijke selectie zo geworden?quote:Op vrijdag 18 juli 2014 17:03 schreef sjoemie1985 het volgende:
ze vallen onder de noemer dieren, maar zijn daarentegen ook een creatie
Dat heeft God helemaal niet gedaan. Door onze superioriteit qua intelligentie konden wij wapens maken, en door onze slechtheid doen wij alsof wij de baas zijn over de dieren en door onze liefheid doen we alsof dieren onze kinderen zijn. Want de liefde die wij hebben voor dieren moeten wij ook niet vergeten. Wij zorgen inderdaad voor andere dieren, want andere dieren niet doen. Die zorgen niet eens voor hun soortgenoten elders in de wereld.quote:Op vrijdag 18 juli 2014 17:08 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Omdat God ons heeft aangesteld als pachters van de aarde, dus we hebben eigenlijk de aarde in bruikleen.
en God heeft ons dus ook baas over alle dieren gemaakt, dus als wij ook dieren zouden zijn kunnen we niet over ze heersen.
Nee hoor, gewoon eens snappen dat de mens in hokjes denkt. En als de mens niet in hokjes zou denken zouden mensen mensen zijn, apen apen, konijnen konijnen, en vissen vissen. Die vissen zou je zelfs ook apart kunnen noemen als tonijn, haring en zelfs haringen kun je nog indelen in verschillen.quote:Op vrijdag 18 juli 2014 17:13 schreef Jigzoz het volgende:
En daarnaast: geloven in een creatie is een religieus dingetje. Kan. Maar ontkennen dat mensen dieren zijn is werkelijkheidsontkenning. Dat is wel heel extreem.
Nee, dat is simpelweg biologie. Of is de biologie nu ook 'slechts een theorie'?quote:Op vrijdag 18 juli 2014 17:16 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Dat is gewoon een menselijk idee om alles in hokjes te plaatsen.
Ga eens nadenken, en kom daarna weer eens met opmerkingen. Dan zijn het misschien opmerkingen die ergens op slaan.quote:Op vrijdag 18 juli 2014 17:26 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee, dat is simpelweg biologie. Of is de biologie nu ook 'slechts een theorie'?
Kijk, en daarom dacht ik dus dat je een soort Nietvandezewereld was: nul inhoud en vrijwel uitsluitend hysterisch gegil. Heb je een of andere emotionele stoornis of zo?quote:Op vrijdag 18 juli 2014 18:28 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Ga eens nadenken, en kom daarna weer eens met opmerkingen. Dan zijn het misschien opmerkingen die ergens op slaan.
Ik ben overigens wel klaar met selfmade wijsneuzen zoals jij, die overal een antwoord op geven voordat ze ergens over hebben nagedacht. Laat me raden, dit antwoord heb je gegeven tussen het verschonen van luiers door?
Waarom denk je steeds dat mensen die jou weerwoord geven een stoornis hebben?quote:Op vrijdag 18 juli 2014 18:31 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Kijk, en daarom dacht ik dus dat je een soort Nietvandezewereld was: nul inhoud en vrijwel uitsluitend hysterisch gegil. Heb je een of andere emotionele stoornis of zo?
Weerwoord is goed. Jouw constante stroom van hysterie is in het beste geval pathetisch. Drink eens wat minder koffie. Dat constante geschreeuw en gescheld is nergens voor nodig. Gewoon eerst even nadenken en dan pas posten. Het lukt je vast. Kom op! Doe je best!quote:Op vrijdag 18 juli 2014 19:09 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Waarom denk je steeds dat mensen die jou weerwoord geven een stoornis hebben?
Ik drink al jaren geen koffie meer, daar kan het niet aan liggen.quote:Op vrijdag 18 juli 2014 19:15 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Weerwoord is goed. Jouw constante stroom van hysterie is in het beste geval pathetisch. Drink eens wat minder koffie. Dat constante geschreeuw en gescheld is nergens voor nodig. Gewoon eerst even nadenken en dan pas posten. Het lukt je vast. Kom op! Doe je best!
Mensen zijn biologisch gezien dieren omdat we uit dezelfde voorouders zijn geëvolueerd als andere dieren. We verschillen van andere dieren omdat we taal, kunst en wiskunde gebruiken om de wereld te verklaren.quote:Op vrijdag 18 juli 2014 16:55 schreef sjoemie1985 het volgende:
Maar dieren bijvoorbeeld de egel als die aangevallen wordt dan rolt hij zich van angst juist op.
Dus emoties enzo behoeden je juist ook vaak voor dingen.
Maar hoezo mensen zijn dieren?
Want dat is iets wat ik dus totaal niet geloof.
Mooi topicquote:Op donderdag 17 juli 2014 19:24 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Gelukkig hebben mensen volgens de stoïcijnen volledige beheersing over één ding: hun geest. Een mens moet zich dan ook druk maken over zijn geest, of beter gezegd, over het juiste gebruik van zijn emoties en inzichten. Dat is namelijk als enige volledig akôlutos, oftewel ongehinderd. Een lichaam kan gevangen genomen worden, bezit kan vernield worden, maar de geest kan niet gedwongen worden dingen te doen die hij niet wil.
Dat is een heel goede vraag, daar durf ik niet 1-2-3 antwoord op te geven. Ik vermoed dat stoïcijnen zouden zeggen dat geestesziekte een gevolg van een slechte geest is, niet van een zieke geest. Maar ik weet absoluut niet of dat correct is, dat zou ik eens op moeten zoeken.quote:Op vrijdag 25 juli 2014 20:30 schreef rosability het volgende:
[..]
Mooi topic![]()
Een ding viel me op in de Stoïcijnse filosofie: Een lichaam kan weliswaar kapot gaan maar niet de geest van de mens. Hoe kijkt de Stoïcijn dan bijvoorbeeld tegen de psychische problematiek aan ? De geest van mensen met psychische problemen dwingt hun immers dingen te denken of voelen die ze niet willen.
Dan ben ik eens benieuwdquote:Op vrijdag 25 juli 2014 20:36 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat is een heel goede vraag, daar durf ik niet 1-2-3 antwoord op te geven. Ik vermoed dat stoïcijnen zouden zeggen dat geestesziekte een gevolg van een slechte geest is, niet van een zieke geest. Maar ik weet absoluut niet of dat correct is, dat zou ik eens op moeten zoeken.
Nou, wat wil je weten?quote:Op vrijdag 12 juni 2015 15:31 schreef Hexxenbiest het volgende:
Zéér interessant! Hier wil ik meer over weten..
Verder?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nou, de afstand tussen dier en mens is qua bewustzijn wel erg groot. En ook qua wat we in de wereld hebben gepresteerd natuurlijk. De mens kan best wel als een uniek wezen in de natuur beschouwd worden, dat eigenlijk niet echt een gelijke heeft.quote:Op vrijdag 18 juli 2014 17:13 schreef Jigzoz het volgende:
En daarnaast: geloven in een creatie is een religieus dingetje. Kan. Maar ontkennen dat mensen dieren zijn is werkelijkheidsontkenning. Dat is wel heel extreem.
Nee. Ik heb sympathie voor het stoïcisme, maar ik geloof niet alles wat ze zeggen. In een stoïcijns idee van 'lot' geloof ik in ieder geval niet.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 16:59 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Eigenlijk heeft de OP al veel gezegd
Maar voor de duidelijkheid: jij gelooft in het lot?
Over de definitie van 'mens' is er nog een leuke anekdote in verband met de stoïcijnen (soort van, toch).quote:Op vrijdag 12 juni 2015 16:17 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Nou, de afstand tussen dier en mens is qua bewustzijn wel erg groot. En ook qua wat we in de wereld hebben gepresteerd natuurlijk. De mens kan best wel als een uniek wezen in de natuur beschouwd worden, dat eigenlijk niet echt een gelijke heeft.
Welke deel dan wel? Emoties beheersen? Stoïcijns zijn?quote:Op vrijdag 12 juni 2015 17:01 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee. Ik heb sympathie voor het stoïcisme, maar ik geloof niet alles wat ze zeggen. In een stoïcijns idee van 'lot' geloof ik in ieder geval niet.
Ja, vooral dat je bij negatieve gebeurtenissen niet te snel emotioneel (kwaad/verdrietig/depressief) moet worden. Het is beter om even een moment te nemen en jezelf af te vragen waarover je nou feitelijk emotioneel wordt, of dat logisch is en of dat voor jouzelf de beste reactie is.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 18:34 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Welke deel dan wel? Emoties beheersen? Stoïcijns zijn?
En ze leren je hoe je dat moet doen of zeggen ze het je alleen maar?quote:Op vrijdag 12 juni 2015 18:39 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja, vooral dat je bij negatieve gebeurtenissen niet te snel emotioneel (kwaad/verdrietig/depressief) moet worden. Het is beter om even een moment te nemen en jezelf af te vragen waarover je nou feitelijk emotioneel wordt, of dat logisch is en of dat voor jouzelf de beste reactie is.
Het Nederlandse woord 'stoïcijns' is niet meer hetzelfde als 'stoïcijns' in de zin van 'op de manier van de Stoa'.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 18:45 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
En ze leren je hoe je dat moet doen of zeggen ze het je alleen maar?
Sorry als het wat dommig klinkt, maar ik heb van het woord stoïcijns gehoord maar niet van stoïcisme.
Jij bent een oplichterquote:Op vrijdag 12 juni 2015 18:50 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het Nederlandse woord 'stoïcijns' is niet meer hetzelfde als 'stoïcijns' in de zin van 'op de manier van de Stoa'.
Een goede leraar leert je door woord en door voorbeeld hoe je stoïcijn moet zijn. Stoïcisme is, zoals de meeste antieke filosofieën, een manier van leven. Mensen die er alleen maar over praten en het niet in praktijk brengen, worden afgeschilderd als oplichters. Immers, zo redeneert men, als je werkelijk overtuigd bent van het gelijk van je filosofie, dan zul je die met vol vertrouwen naleven.
Ja, dat heb ik in de OP ook al gezegd.quote:
quote:Sterker nog, volgens Epictetus bega ik momenteel een grote zonde door te onderwijzen over stoïcisme terwijl ik het zelf niet volg. De echte stoïcijn zou zich nooit tot zulke ijdelheid verlagen: hij geeft les omdat hij door zijn stoïcijnse levenswandel heeft ingezien dat stoïcisme logischerwijs beter is voor iedereen, niet omdat hij wil pronken met kennis of anderen in staat wil stellen te pronken met kennis.
Maar je voelt je niet schuldig.. Ach nee, dit is geen geloof. Haha!quote:Op vrijdag 12 juni 2015 18:57 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik in de OP ook al gezegd.
[..]
Nou ja, volgens Epictetus ben ik een oplichter. Dat is een van die stukjes van het stoïcisme die ik niet aanneem.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 18:59 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Maar je voelt je niet schuldig.. Ach nee, dit is geen geloof. Haha!
Als je de ideale stoïcijn (de Wijze) bent, dan wel. Maar de meeste stoïcijnen geven grif toe dat ze dat niet zijn. Seneca, die toch bekend stond als een van de top-stoïcijnen, schrijft in zijn brieven aan Lucillus (zie spoiler OP) dat hijzelf ook nog maar een leerling is, hoewel iets verder gevorderd.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 19:00 schreef Hexxenbiest het volgende:
Het is vast heel relax een stoïcijn te zijn.
Het lijkt me aan de ene kant ook niet echt menselijk, zo'n Wijze. Bijna als zonder emotie.quote:Op vrijdag 12 juni 2015 19:13 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Als je de ideale stoïcijn (de Wijze) bent, dan wel. Maar de meeste stoïcijnen geven grif toe dat ze dat niet zijn. Seneca, die toch bekend stond als een van de top-stoïcijnen, schrijft in zijn brieven aan Lucillus (zie spoiler OP) dat hijzelf ook nog maar een leerling is, hoewel iets verder gevorderd.
De Wijze is iemand die voortdurend terugkomt in de Griekse filosofie. Kort gezegd is hij degene die de perfecte kennis bezit over goed leven en een goed mens zijn, en die ook perfect in praktijk brengt. Je zult begrijpen dat dat een enorm moeilijke opgave is.
Bij mijn weten zijn er dan ook nooit mensen geweest die zichzelf die titel hebben gegeven. De enige die met enige regelmaat tot de Wijze werd bestempeld, is Socrates. Vrijwel alle stoïcijnen gaan er dan ook vanuit dat de meeste mensen nooit perfecte stoïcijnen zullen worden. Je moet daar wel naar streven, maar het zal waarschijnlijk niet gebeuren. Dus blijft het soms pijnlijk om bijvoorbeeld armoede, honger en verlies te dragen.
Het geloof dat je je eigen geest volledig beheerst is niet geloofwaardig. Het lijkt een reactie op onmacht situaties. Hoe ga je om met situaties waar je geen controle over hebt? Het houvast, het geloof in de eigen geest, is daaruit geboren.quote:Op donderdag 17 juli 2014 19:24 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Stoïcijnen menen dat mensen zich niet druk moeten maken over dingen die niet onder hun macht liggen.
[...]
Gelukkig hebben mensen volgens de stoïcijnen volledige beheersing over één ding: hun geest.
En wetenschappelijk aantoonbaar incorrect.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 13:30 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het geloof dat je je eigen geest volledig beheerst is niet geloofwaardig.
Precies wat ik dacht. Als je al die gevoelens nu compleet gaat willen beheersen of beheerst(wat onmogelijk is voor een normaal mens), ben je in feite niet echt menselijk meer.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 16:02 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
En wetenschappelijk aantoonbaar incorrect.
Onze emoties zijn na een lange tijd van evolutie tot stand gekomen en dienen een duidelijk natuurlijk doel. Denk aan angst,agressie,jaloezie, voldoening, empathie, en zo verder.
Gevoelens zijn er om mensen aan te zetten tot handelen daar waar de ratio daar niet toe in staat is. Een volstrekt natuurlijk mechanisme.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 16:05 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Precies wat ik dacht. Als je al die gevoelens nu compleet gaat willen beheersen of beheerst(wat onmogelijk is voor een normaal mens), ben je in feite niet echt menselijk meer.
Alleen robots hebben geen gevoelens en instincten nodig.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 17:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Gevoelens zijn er om mensen aan te zetten tot handelen daar waar de ratio daar niet toe in staat is. Een volstrekt natuurlijk mechanisme.
Het voordeel van dergelijk instinctief handelen is dat het snel is. En dat is vaak belangrijker dan nauwkeurig. Een mens die elke handeling tot in de puntjes overweegt zal in de praktijk veel te traag reageren.
Maar dat wil uiteraard niet zeggen dat daarom gevoelens of instincten noodzakelijk zijn. Een wezen dat hyperintelligent is heeft zulke dingen in principe niet nodig.
Zowel robots als hyperintelligente mensen bestaan niet. Maar als ze zouden bestaan dan hebben ze geen van beide gevoelens en instincten nodig.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 17:59 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Alleen robots hebben geen gevoelens en instincten nodig.
Stoïcijnen ontkennen niet dat de emoties natuurlijk zijn, of dat ze uit het niets komen. Ze wijzen er slechts op dat de emoties irrationeel zijn, en vaak niet op hun plaats. Emoties moeten in principe niet onderdrukt worden, maar ze moeten gewoon niet opkomen: de Wijze is niet emotioneel omdat hij weet dat het onnodig is om emotioneel te zijn.quote:Op zaterdag 13 juni 2015 13:30 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het geloof dat je je eigen geest volledig beheerst is niet geloofwaardig. Het lijkt een reactie op onmacht situaties. Hoe ga je om met situaties waar je geen controle over hebt? Het houvast, het geloof in de eigen geest, is daaruit geboren.
Het past ook bij hun ideaal van een welgeordende samenleving, waarin iedereen zijn rol speelt, aansluitend bij de natuurlijke orde der dingen. Zo'n samenleving is betrouwbaarder dan een samenleving waarin mensen strijden, ingegeven door hun emoties.
Als wij elkaar inderdaad zouden zien als kosmische broeders en zusters, ontstaan vanuit die kosmos, dan zou dit enorm helpen om in plaats van met elkaar in concurrentie, met elkaar in samenwerking te zijn voor het voltooien en ontplooien van onze omgeving en elkaar.quote:Er is één enorm belangrijke taak die alle mensen delen, namelijk die van kosmosburger. Alle dingen, van de steen tot God, zijn volgens stoïcijnen ontstaan uit hetzelfde kosmische vuur. Door die gedeelde oorsprong en door het feit dat stoïcijnen geloven in een cyclische kosmos, waardoor we ook allemaal weer verdwijnen in dat kosmische vuur, hebben alle dingen een fundamentele en intrinsieke verbintenis. Iedere kosmische burger heeft dan ook een belangrijke taak richting zijn mede-kosmosbewoners.
Dat geloof ik niet. Concurrentie is hooguit een motief, en kan vervangen worden door meer constructieve motieven.quote:Op maandag 15 juni 2015 00:56 schreef Libertarisch het volgende:
Concurrentie is een essentieel onderdeel van vooruitgang.
Jij gelooft echt niet dat concurrentie tot vooruitgang leidt? Wat zijn meer constructieve motieven dan?quote:Op maandag 15 juni 2015 02:16 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat geloof ik niet. Concurrentie is hooguit een motief, en kan vervangen worden door meer constructieve motieven.
Interesse, plezier in iets maken, verbeteren, creeren, begrijpen ....quote:Op maandag 15 juni 2015 15:40 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Jij gelooft echt niet dat concurrentie tot vooruitgang leidt? Wat zijn meer constructieve motieven dan?
Stel je hebt producten A en B. De consument moet kiezen tussen het kopen van product A of product B. Welk product kiest de consument? De consument kiest voor het product dat de meeste waarde toevoegt voor de laagste prijs.quote:Op maandag 15 juni 2015 16:15 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Interesse, plezier in iets maken, verbeteren, creeren, begrijpen ....
Het idee dat mensen alleen te motiveren zijn, als ze kunnen winnen van anderen, kunnen bewijzen dat ze beter zijn dan anderen, en om de buit te bemachtigen, is laag bij de grond. De stelling dat concurrentie de basis is van alle vooruitgang, is een onderdeel van de marktideologie / marktpropaganda.
Het is in dit topic off-topic.quote:Op maandag 15 juni 2015 16:19 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Stel je hebt producten A en B. De consument moet kiezen tussen het kopen van product A of product B. Welk product kiest de consument? De consument kiest voor het product dat de meeste waarde toevoegt voor de laagste prijs.
Bedrijf A produceert product A en bedrijf B produceert product B. Als bedrijf B het product voor een lagere prijs en betere kwaliteit produceert dan bedrijf A, dan gaat bedrijf A failliet. Dus moet bedrijf A innoveren om tot een lagere prijs en betere kwaliteit te komen.
Concurrentie leidt dus tot vooruitgang, of is er een fout in deze redenatie? ik hoor het graag.
Ik ben niet erg onder de indruk van deze argumentatie, het leven heeft in zichzelf een dwangcomponent (als ik niet drink/eet ga ik dood) maar dat resulteert op zichzelf niet in minder vooruitgang. Maar goed, ik stop nu ook met deze discussie, is hier inderdaad off-topic.quote:Op maandag 15 juni 2015 16:27 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het is in dit topic off-topic.
Maar het element dat concurrentie toevoegt, is dwang. Je moet wel, want anders trekt de karavaan verder zonder jou. Daaraan zijn minstens evenveel nadelen verbonden. Mensen gaan zichzelf beschermen (ipv ontplooien) en proberen meer te lijken (allerlei verkooptechnieken, manipulatie en misleiding), het leidt tot blikvernauwing (te resultaatgericht), mensen gaan over grenzen en worden destructief (uitbuiting en andere vormen van machtsmisbruik en corruptie).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |