abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_142360050
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2014 13:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

En hoe wisten zij dat?
Vraag dat de rechter. Die oordeelt dat.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 16 juli 2014 @ 13:55:33 #52
430548 homme7
vrijheid is niet gebonden zijn
pi_142360439
terecht, slappelingen : eerst een taak uitvoeren en als er iemand een geweer op ze richt dan levren ze de bevolking uit aan de vijand

Niet op de pianoplayer schieten hoor, BAH

[ Bericht 1% gewijzigd door homme7 op 16-07-2014 14:01:14 ]
  Moderator woensdag 16 juli 2014 @ 14:00:32 #53
8781 crew  Frutsel
pi_142360601
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2014 13:38 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nederland is dan ook niet verantwoordelijk voor de val van de enclave, maar voor de dood van de 300 mannen die door Dutchbat zijn weggestuurd terwijl men blijkbaar wist dat deze mannen doodgeschoten zouden worden.
Waarvan beloofd werd dat ze zouden worden geëvacueerd.
pi_142360657
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2014 14:00 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Dan nog is het niet chique om die mannen dan maar de compound uit te sturen.

Ik weet het, Nederland can do no wrong, maar ik kan me wel wat voorstellen bij de uitspraak van de rechter.
  Moderator woensdag 16 juli 2014 @ 14:04:27 #55
8781 crew  Frutsel
pi_142360744
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2014 14:02 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dan nog is het niet chique om die mannen dan maar de compound uit te sturen.

Ik weet het, Nederland can do no wrong, maar ik kan me wel wat voorstellen bij de uitspraak van de rechter.
Chique niet... maar er zijn daar meer zaken gebeurd die verre van chique zijn geweest...

Dan wordt het tijd dat we de VN gaan aanklagen voor de gevolgen van deze uitspraak. Of Servie voor het alsnog afslachten van deze mensen.

Nou, dan kan het kabinet nu fijn gaan discussieren om te stoppen met alle VN-missies in de toekomst.

Ik denk overigens dat als het Amerikanen waren geweest dat deze uitspraak er niet was geweest... of dat het geen gevolgen had gehad (of de amerikanen hadden het nooit zo ver laten komen).
  Moderator woensdag 16 juli 2014 @ 14:06:09 #56
8781 crew  Frutsel
pi_142360797
Overigens gaan de "vrouwen van Srebrenica" in beroep tegen de uitspraak..
pi_142360809
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2014 14:04 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Chique niet... maar er zijn daar meer zaken gebeurd die verre van chique zijn geweest...

Dan wordt het tijd dat we de VN gaan aanklagen voor de gevolgen van deze uitspraak. Of Servie voor het alsnog afslachten van deze mensen.

Nou, dan kan het kabinet nu fijn gaan discussieren om te stoppen met alle VN-missies in de toekomst.

Ik denk overigens dat als het Amerikanen waren geweest dat deze uitspraak er niet was geweest... of dat het geen gevolgen had gehad (of de amerikanen hadden het nooit zo ver laten komen).
De slachtoffers kunnen de VN inderdaad verantwoordelijk houden voor de val van de enclave. Als ik hen was had ik de instantie dan ook voor het gerecht gesleept.

Het gaat in dit geval echt puur om de 300 mannen die zijn omgebracht.
  Moderator woensdag 16 juli 2014 @ 14:07:52 #58
8781 crew  Frutsel
pi_142360867
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2014 14:06 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

De slachtoffers kunnen de VN inderdaad verantwoordelijk houden voor de val van de enclave. Als ik hen was had ik de instantie dan ook voor het gerecht gesleept.

Het gaat in dit geval echt puur om de 300 mannen die zijn omgebracht.
Maar de VN immuun is voor juridische aansprakelijkheid.
  woensdag 16 juli 2014 @ 14:10:10 #59
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_142360963
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2014 14:00 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Blijkbaar was het onverstandig om ze op hun blauwe ogen te geloven. De rechter is van oordeel dat Dutchbat had moeten weten dat ze die mannen de dood in stuurden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_142360969
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2014 14:07 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Maar de VN immuun is voor juridische aansprakelijkheid.
Dat is dan kut.

Wellicht aankloppen bij de landen die ons steun hadden kunnen geven.

Verder wil ik nogmaals benadrukken dat Nederland met deze uitspraak niet verantwoordelijk wordt gehouden voor de val van de enclave.
pi_142360970
quote:
Op woensdag 16 juli 2014 14:08 schreef Pek het volgende:
Het ruimt wel lekker op inderdaad, zou dat meegespeeld hebben?
-Weggejorist-

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 16-07-2014 14:34:03 ]
  Moderator woensdag 16 juli 2014 @ 14:14:51 #62
8781 crew  Frutsel
pi_142361114
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2014 14:10 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat is dan kut.

Wellicht aankloppen bij de landen die ons steun hadden kunnen geven.

Verder wil ik nogmaals benadrukken dat Nederland met deze uitspraak niet verantwoordelijk wordt gehouden voor de val van de enclave.
Dat snap ik, maar dit is dan wel het begin van het einde denk ik...
Want landen moeten maar eens goed gaan nadenken wie er verantwoordelijk is voor welke daden, uitspraken of fouten tijdens een VN-mandaat en wat dat nadien voor consequenties of gevolgen gaat hebben.

Over 20 jaar wordt de VN of de NAVO aangeklaagd omdat ze niet hebben voorkomen dat er duizenden mensen in Sudan, Nigeria of Syrie werden vermoord.
pi_142361224
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2014 14:14 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Dat snap ik, maar dit is dan wel het begin van het einde denk ik...
Want landen moeten maar eens goed gaan nadenken wie er verantwoordelijk is voor welke daden, uitspraken of fouten tijdens een VN-mandaat en wat dat nadien voor consequenties of gevolgen gaat hebben.

Over 20 jaar wordt de VN of de NAVO aangeklaagd omdat ze niet hebben voorkomen dat er duizenden mensen in Sudan, Nigeria of Syrie werden vermoord.
Tsja, wellicht.

Ik moet bekennen dat ik ook verhaal was gaan halen als mijn vader was omgebracht nadat hij het terrein van een zogenaamde vredesmacht was afgejaagd.
  Moderator woensdag 16 juli 2014 @ 14:19:05 #64
8781 crew  Frutsel
pi_142361284
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2014 14:17 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Tsja, wellicht.

Ik moet bekennen dat ik ook verhaal was gaan halen als mijn vader was omgebracht nadat hij het terrein van een zogenaamde vredesmacht was afgejaagd.
Inderdaad...we kunnen beter geen vredesmachten meer sturen en met popcorn toe gaan kijken hoe ze bij duizenden worden afgevoerd en vermoord. Shit happens...
pi_142361379
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2014 14:19 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Inderdaad...we kunnen beter geen vredesmachten meer sturen en met popcorn toe gaan kijken hoe ze bij duizenden worden afgevoerd en vermoord. Shit happens...
Als je je actief gaat bemoeien met een conflict en je maakt fouten, dan mag je daar best op worden afgerekend. Of betekent dat wanneer je vrijwillig optreedt als vredesmacht, je automatisch onschendbaar bent. Dat lijkt mij niet. Het is nobel om troepen te sturen, maar daarmee neem je wel verantwoordelijkheid op je.
  Moderator woensdag 16 juli 2014 @ 14:23:29 #66
8781 crew  Frutsel
pi_142361472
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2014 14:21 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Als je je actief gaat bemoeien met een conflict en je maakt fouten, dan mag je daar best op worden afgerekend. Of betekent dat wanneer je vrijwillig optreedt als vredesmacht, je automatisch onschendbaar bent. Dat lijkt mij niet. Het is nobel om troepen te sturen, maar daarmee neem je wel verantwoordelijkheid op je.
kan zijn, maar dan moet de VN dat doen, want dan is de VN in de huidige vorm niet houdbaar. En dan denk ik inderdaad dat landen zich achter de oren gaan krabben over deelname aan vredesmissies.

Ik blijf er trouwens bij dat de Amerikanen dit niet zou zijn gebeurd... of ze hadden in Srebrenica zelf al met bommen gesmeten of ze hadden nooit een eventuele veroordeling geaccepteerd.
  woensdag 16 juli 2014 @ 14:24:59 #67
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_142361531
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2014 14:23 schreef Frutsel het volgende:

Ik blijf er trouwens bij dat de Amerikanen dit niet zou zijn gebeurd... of ze hadden in Srebrenica zelf al met bommen gesmeten of ze hadden nooit een eventuele veroordeling geaccepteerd.
De Amerikanen konden de doelen niet eens vinden... :') :')
pi_142361547
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2014 14:23 schreef Frutsel het volgende:

[..]

kan zijn, maar dan moet de VN dat doen, want dan is de VN in de huidige vorm niet houdbaar. En dan denk ik inderdaad dat landen zich achter de oren gaan krabben over deelname aan vredesmissies.
Tsja, dat is dan maar zo. Meewerken aan een missie is wat mij betreft geen verplichting.

quote:
Kan. Geen idee.
  Moderator woensdag 16 juli 2014 @ 14:26:10 #69
8781 crew  Frutsel
pi_142361571
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2014 14:24 schreef AchJa het volgende:

[..]

De Amerikanen konden de doelen niet eens vinden... :') :')
We kunnen ze misschien nog aanklagen voor het feit dat ze pas in 1944 begonnen met D-Day en niet wat eerder
  Moderator woensdag 16 juli 2014 @ 14:30:19 #70
8781 crew  Frutsel
pi_142361724
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2014 14:25 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Tsja, dat is dan maar zo. Meewerken aan een missie is wat mij betreft geen verplichting.

[..]

Kan. Geen idee.
Die organisatie gaat dus nu in hoger beroep
Stel dat Nederland dan bij een hogere rechter ook nog veroordeeld wordt voor de dood van de andere 8000 duizend in Srebrenica. Hoe sta jij daar dan in?
  woensdag 16 juli 2014 @ 14:31:28 #71
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_142361763
"Aansprakelijkheid NL belachelijk"

"Belachelijk." Zo noemt Wim Dijkema, oud-adjudant van Dutchbat 3, de uitspraak van de rechter dat Nederland aansprakelijk is voor de deportatie van 300 mannen in Srebrenica in 1995. Een geïrriteerde Dijkema gaf zijn reactie in het VARA-radioprogramma De Nieuws BV.

"Er wordt steeds gezegd: 300 mensen. Het gaat om 242 mannen in de weerbare leeftijd die op de compound zaten. Die zijn overgedragen voor deportatie om redenen die toen héél duidelijk voor ons waren. De artsen hadden gewaarschuwd dat er besmettelijke ziekten op uitbreken stonden. Er zaten eerder 5000 mensen in een hal, verschrikkelijke taferelen."

"Op een gegeven moment zijn de gevaren afgewogen: de bussen met de vrouwen en kinderen waren veilig in centraal-Bosnië gearriveerd. We wogen af: we dragen de mannen ook over, de hele wereld zit mee te kijken, dus wat kan die mannen gebeuren? De lijst met 242 namen was immers door majoor Franken de hele wereld overgestuurd."

"Dat had een drempelverhogende werking, dacht hij: als je namen bekendmaakt, geeft dat een zekere bescherming. Met de lijst is nooit iets gedaan, en nu hadden wij moeten weten dat die mannen zouden worden vermoord? Ik zou zeggen: de rest van de wereld, de deskundigen, in Nederland en bij de VN, hadden dat ons maar eens even moeten vertellen."
De rechter zegt dat Dutchbat had moeten weten dat de mannen gevaar liepen, omdat de Nederlandse militairen al eerder identiteitspapieren van moslimmannen hadden gevonden. Dat zou betekenen dat die mannen vermoord waren. Jullie hadden het moeten weten.

"Voor mij, en spreek ik op persoonlijke titel, was het duidelijk dat de mannen geen vijfsterrenhotel aangeboden zouden krijgen. Dat ze vermoord zouden worden, had ik niet verwacht, absoluut niet, juist omdat de hele wereld zat toe te kijken. Ik had verwacht dat ze als krijgsgevangene naar Servië zouden gaan. Dat is wat anders dan vermoord worden."

"Wij zouden 8000 man overgedragen hebben aan de Serviërs. Nee, die 8000 mensen zijn vermoord op weg naar de enclave naar Tuzla. In de nacht van 11 op 12 juli zijn ze zelf te voet uitgebroken uit de enclave. Daar zijn ze vermoord, buiten ons zicht, buiten de enclave. Die werkelijkheid klopt dus niet met hoe de media de werkelijkheid weergeven."
De 'Moeders van Srebrenica' hebben de rechtszaak aangespannen omdat de Dutchbatters de opdracht hadden gekregen om vooral voor hun eigen veiligheid te zorgen.

"Dat heb ik achteraf ook gehoord. Karremans (commandant van Dutchbat, red.) heeft de opdracht gekregen om de vluchtelingen bij te staan en om ervoor te zorgen dat er geen lijkenzakken naar Nederland kwamen. Dat is een dubbele opdracht. Ik weet niet hoe u ermee om zou gaan, maar voor mij is dat onuitvoerbaar. Je kan niet het ene en het andere maximaal doen. Nogmaals, de vluchtelingen zijn overgedragen in de wetenschap dat er geen hulp van de VN zou komen."
Snapt u dat de moeders van Srebrenica de zaak hebben aangespannen?

"Wat veel eerder had moeten gebeuren, is dat je als Nederland, of beter de VN, die mensen en het drama erkend had. Dat is nooit gebeurd. Iedereen, van Defensie tot onze politiek, heeft de zaak steeds afgehouden. Erkend had moeten worden dat deze mensen onrecht is aangedaan. In 1993 heeft generaal Morillon, toen VN-commandant van de troepen in Joegoslavië, in het postkantoor van Srebrenica gezegd: "You are under the protection of the United Nations." Dat betekent dat je beschermd wordt. Maar je kunt geen bergachtig gebied van 50 kilometer omtrek met 400 militairen, waarvan zo'n 200 niet-vechtmilitairen, beschermen."
U heeft ook gesproken met de 'Moeders van Srebrenica'?

"Ik heb onder andere een gesprek gehad met de voorzitster. Alle dames beginnen meteen hun gal te spuien. Toen heb ik op een gegeven moment letterlijk met de vuist op tafel geslagen en gezegd, nou ben ik aan de beurt. Daarna ben ik onze situatie gaan uitleggen. Niet om haar te overreden om te stoppen, maar om te laten zien in welke omstandigheden wij daar zaten."

"Vijf minuten later zaten we te huilen. Want ineens zagen ze kennelijk dat ik ook een mens was. Uiteindelijk hebben we afscheid genomen met een omhelzing. Ik heb iedere keer gemerkt dat als je mensen in hun waarde laat, als je erkent dat zij geleden hebben en dat hen onrecht is aangedaan, dat je er dan al veel eerder de angel uithaalt. Ik begrijp die mensen wel, ik begrijp die rechter niet."

NOS
pi_142361769
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2014 14:30 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Die organisatie gaat dus nu in hoger beroep
Stel dat Nederland dan bij een hogere rechter ook nog veroordeeld wordt voor de dood van de andere 8000 duizend in Srebrenica. Hoe sta jij daar dan in?
Vanuit mijn huidige perceptie ben ik het daar dan niet mee eens. Maar ik zou dan erg nieuwsgierig zijn naar de overwegingen van de rechter.
pi_142362119
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2014 14:31 schreef AchJa het volgende:
"Aansprakelijkheid NL belachelijk"

"Belachelijk."

NOS
Goed verhaal en begrijpelijk in wat voor situatie DutchBat destijds zat.

Helaas leest 80% van de mensen dit soort interviews niet.

Hoe het daar gegaan is, lijkt het me beter dat we de 400 ex DutchBat een riante schadevergoeding geven i.p.v. de nabestaanden van Screbrenica, die gaan maar naar de VN/Politiek , de ware schuldigen.

(Ik snap nou ook die amerikanen beter met het niet uitleveren van militairen aan het int. Strafhof)
pi_142362334
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2014 14:19 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Beter dan inderdaad wel een vredesmacht sturen en eveneens met popcorn staan toe te kijken hoe ze met duizenden worden afgevoerd en vermoord.
Allah Al Watan Al Malik
pi_142362337
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2014 14:42 schreef Osiris024 het volgende:

[..]

Goed verhaal en begrijpelijk in wat voor situatie DutchBat destijds zat.

Helaas leest 80% van de mensen dit soort interviews niet.

Hoe het daar gegaan is, lijkt het me beter dat we de 400 ex DutchBat een riante schadevergoeding geven i.p.v. de nabestaanden van Screbrenica, die gaan maar naar de VN/Politiek , de ware schuldigen.

(Ik snap nou ook die amerikanen beter met het niet uitleveren van militairen aan het int. Strafhof)
Er zijn al best veel documentaires geweest over DutchBat. Nederlanders weten meer hierover dan over enig ander optreden.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')