ik denk dat andere dwergplaneten mooier en leuker zijn om op te wandelen. maar misschien als jij er woont kom ik wel even op bezoek.quote:Op dinsdag 24 februari 2015 20:56 schreef Ericr het volgende:
[..]
Waar we veel minder van weten, Pluto weten we nu tenminste van dat er manen omheen draaien en we kennen de baan zeer goed.
Maar goed we hebben het over hypothetische zaken. Lijkt me niet dat Pluto in de komende honderden jaren menselijk bezoek zal krijgen , if ever.
Als die andere dwergplaneten ook 5 manen of misschien wel meer hebben waarschijnlijk wel. Moet toch wel een apart schouwspel zijn.quote:Op dinsdag 24 februari 2015 20:59 schreef Maanvis het volgende:
[..]
ik denk dat andere dwergplaneten mooier en leuker zijn om op te wandelen. maar misschien als jij er woont kom ik wel even op bezoek.
Konden ze geen kleurenfoto's maken met hubble of telescopen?quote:Op donderdag 16 april 2015 08:18 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
15-04-2015
85 jaar na de ontdekking van Pluto: dit is de allereerste kleurenfoto
[ afbeelding ]
Zelfs vanop een afstand van 115 miljoen kilometer is een duidelijk onderscheid te zien tussen de dwergplaneet en zijn maan. © NASA/JHU-APL/SWRI.
Sterrenkunde De Plutosonde New Horizons heeft het eerste kleurenbeeld van de dwergplaneet vastgelegd. De foto, wereldkundig gemaakt door NASA, toont een roodachtige planeet, vergezeld van zijn grootste maan Charon.
New Horizons bevindt zich op dit moment op 115 miljoen kilometer van Pluto en zal de vergelegen dwergplaneet op 14 juli op korte afstand voorbijvliegen. Die ontmoeting staat nu al geboekstaafd als hét ruimtevaartevenement van het jaar.
Wanneer de missie voltooid is, zijn alle negen 'klassieke' planeten in ons zonnestelsel minstens één keer bezocht. Het is geleden sinds de jaren 80, toen Voyager 2 Neptunus passeerde, dat een nieuwe wereld van zo dichtbij ontdekt werd.
De foto die nu uitgebracht werd, is nog maar een voorsmaakje van de beelden en informatie die de missie zal opleveren. Vanaf volgende maand worden al foto's verwacht met een betere resolutie dan ruimtetelescoop Hubble tot nu toe opleverde. Tijdens het hoogtepunt op 14 juli zal New Horizons kleurenbeelden van het oppervlak maken.
(HLN)
te dichtbij geloof ikquote:Op vrijdag 15 mei 2015 11:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Konden ze geen kleurenfoto's maken met hubble of telescopen?
Is Hubble niet voor gemaakt helaasquote:Op vrijdag 15 mei 2015 11:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Konden ze geen kleurenfoto's maken met hubble of telescopen?
Pluto is niet te dichtbij voor Hubble. De Aarde wel.quote:
Niet lijkt me, eerder de kans verkleinen door uit de buurt te blijven van concentraties puin.quote:Op maandag 1 juni 2015 13:31 schreef Maanvis het volgende:
hoe gaan ze een stofdeeltje ter grootte van een rijstkorrel detecteren?
oke logischquote:Op maandag 1 juni 2015 13:46 schreef Ericr het volgende:
[..]
Niet lijkt me, eerder de kans verkleinen door uit de buurt te blijven van concentraties puin.
Op 14 juli ook een nieuwe What-If van xkcd. Vermoedelijk over New Horizons.quote:Op maandag 22 juni 2015 00:56 schreef remlof het volgende:
Op 14 juli vanaf 22:00 een speciaal programma op National Geographic Channel,over deze missie.
quote:Op donderdag 25 juni 2015 09:29 schreef Montov het volgende:
Mission update met aardig wat informatie:
De dataverbinding ligt tussen de 1 en 2 kB/s, en het gaat 16 maanden duren om alle full-resolution data te ontvangen.
quote:Op dinsdag 30 juni 2015 14:33 schreef Molurus het volgende:
Het laatste plaatje, 29 juni:
[ afbeelding ]
![]()
![]()
![]()
Beeld wordt nu in een rap tempo beter.
Leuke docu, dankjewel!quote:Op dinsdag 30 juni 2015 19:55 schreef Plastic_beker het volgende:
Interessante docu van NASA over de missie en voorbereidingen op 14 Juli
Mooi stukje techniek die New Horizons, ben benieuwd naar hoe Pluto er uit ziet.
Nice, dit is al stukken beterquote:Op dinsdag 30 juni 2015 14:33 schreef Molurus het volgende:
Het laatste plaatje, 29 juni:
[ afbeelding ]
![]()
![]()
![]()
Beeld wordt nu in een rap tempo beter.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hierop is goed te zien hoe New Horizons Pluto nadert.
Niet meer aanwezig in dit forum.
Er staat een missie naar Europa (de beste kandidaat voor buitenaards leven) op de agenda in 2016.quote:Op donderdag 2 juli 2015 09:05 schreef FoolWithMokey het volgende:
Zullen we binnen mijn levenstijd nog aliens ontdekken?
Om eerlijk te zijn denk ik niet dat binnen ons zonnestelsel leven gaan ontdekken. Daarvoor moeten we verder zoeken. Enige argumenten voor leven op Europa Is vloeibaar water en juiste temperatuur. Dat lijkt mij niet voldoende.quote:Op donderdag 2 juli 2015 09:08 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Er staat een missie naar Europa (de beste kandidaat voor buitenaards leven) op de agenda in 2016.
het duurt uiteraard wel even voordat we daar zijn, hooguit een paar jaar.
Landen op Europa zou wel eens voldoende kunnen zijn.quote:Op donderdag 2 juli 2015 09:35 schreef FoolWithMokey het volgende:
[..]
Om eerlijk te zijn denk ik niet dat binnen ons zonnestelsel leven gaan ontdekken. Daarvoor moeten we verder zoeken. Enige argumenten voor leven op Europa Is vloeibaar water en juiste temperatuur. Dat lijkt mij niet voldoende.
Lees het topic zou ik zeggen. New Horizons komt dichtbij genoeg de komende twee weken, zou anders beetje zinloze missie zijn als die sonde niet veel verder komt dan de afstand die nu bereikt is tot Pluto.quote:Op vrijdag 3 juli 2015 03:00 schreef Nober het volgende:
Denk niet dat de foto's veel beter zullen worden als ze niet dichterbij kunnen komen. Wel leuk verder natuurlijk.
Wat volgt hierna?
ze moeten eens opbokken met alles te vergelijken met Amerikaanse staten, daar is de rest van de wereld wetenschappelijk gezien niet bij gebaatquote:Op vrijdag 3 juli 2015 02:10 schreef Kijkertje het volgende:
Pluto may have spots the size of Missouri
[ afbeelding ]
https://www.sciencenews.o(...)size-missouri?tgt=nr
Misschien hebben aliens in die 80 minuten geknoeid met de ruimtevoertuig zodat we niet hun geheime basis op pluto kunnen ondekken.quote:Spacecraft Set to Rendezvous With Pluto Briefly Goes Silent
NASA's New Horizons spacecraft, which is hurtling toward a historic rendezvous with Pluto in just 10 days, briefly lost contact with Earth around 2 p.m. U.S. Eastern time today. For about 80 minutes, teams on the ground couldn't reach the spacecraft, which is currently 11 million kilometers from the frosted dwarf planet and its complex system of moons. (In fact, New Horizons is so far away that it takes messages traveling at the speed of light 4.5 hours to get there.)
Aliens hebben dus geknoeid met de instructieset van de spacecraft en mensen zijn te dom om het in te zien.quote:Op maandag 6 juli 2015 08:43 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
06-07-2015
New Horizons gaat morgen weer aan het werk
[ afbeelding ]
Geschreven door Tim Kraaijvanger op 6 juli 2015 om 08:12 uur
Wetenschappers zijn erachter gekomen waarom New Horizons op 4 juli in de veilige modus raakte. Morgen hervat de ruimtesonde haar werkzaamheden.
De ruimtesonde functioneert sinds zaterdag niet meer goed. Onderzoekers beweren dat er geen problemen zijn met de hardware of software van New Horizons. De oorzaak van het incident is een fout in de opdrachtenreeks, die New Horizons afwerkte ter voorbereiding van de scheervlucht langs Pluto. Deze fout was erg moeilijk te vinden.
Het goede nieuws is dat dit de laatste opdrachtenreeks was die New Horizons uitvoerde tot de aankomst bij Pluto. We hoeven dus niet bang te zijn dat de ruimtesonde een dag voor de aankomst bij de dwergplaneet plotseling opnieuw stopt met communiceren. “Ik ben blij dat het team het probleem zo snel heeft blootgelegd”, zegt Jim Green van NASA. “Nu – met Pluto in het vizier – kunnen we voor goud gaan!”
Heeft de storing gevolgen voor de missie? Ja, maar het zijn minimale gevolgen. Volgens het team van New Horizons worden de hoofddoelstellingen nog allemaal gehaald, maar heeft de storing wel een kleine invloed op de minder belangrijke doelen. “In termen van wetenschap verandert een 10 nog niet eens in een 9″, zegt hoofdonderzoeker Alan Stern van het New Horizons-project.
Nieuwe foto’s
Dit betekent dat we de eerste nieuwe foto’s van Pluto en zijn manen morgen of pas woensdag kunnen verwachten. De laatste foto’s zijn vrijdag gemaakt, dus dat betekent dat we in één keer veel nieuwe details te zien krijgen. Spannend!
(scientias.nl)
quote:Op maandag 6 juli 2015 09:08 schreef FoolWithMokey het volgende:
[..]
Aliens hebben dus geknoeid met de instructieset van de spacecraft en mensen zijn te dom om het in te zien.
Ik weet dat het onwaarschijnlijk klinkt, maar je moet er toch rekening mee houden vind ik. Het is een regio die we nooit eerder hebben bezocht.quote:
Je zult er nooit achter komen. Of je moet er twee sturen, met een kilometer verschil die dan deze in de gaten houdt. Maar dan zal je zien dat ze allebei uitvallen voor anderhalf uuquote:Op maandag 6 juli 2015 09:28 schreef FoolWithMokey het volgende:
[..]
Ik weet dat het onwaarschijnlijk klinkt, maar je moet er toch rekening mee houden vind ik. Het is een regio die we nooit eerder hebben bezocht.
De oorzaak van het incident was een fout in de opdrachtenreeks. Dat is iig veel waarschijnlijker dan aliensquote:Op maandag 6 juli 2015 09:28 schreef FoolWithMokey het volgende:
[..]
Ik weet dat het onwaarschijnlijk klinkt, maar je moet er toch rekening mee houden vind ik. Het is een regio die we nooit eerder hebben bezocht.
Ik heb mij nog niet ingelezen, maar ik dacht dat we Pluto al wel van afstand redelijk scherp konden fotograferen. Maar dat is dus helemaal niet waar?quote:Op dinsdag 7 juli 2015 15:30 schreef Maanvis het volgende:
ik heb telkens het gevoel dat die vlekken een resultaat zijn van de compressie van de foto's onderweg naar aarde ipv echte vlekken.
Nee, zie het een beetje als een vlieg fotograferen in een koplamp van een auto.quote:Op dinsdag 7 juli 2015 16:04 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Ik heb mij nog niet ingelezen, maar ik dacht dat we Pluto al wel van afstand redelijk scherp konden fotograferen. Maar dat is dus helemaal niet waar?
Het is dus niet de afstand maar de vertroebeling over de afstand die voor een onscherp plaatje zorgt?quote:Op dinsdag 7 juli 2015 16:15 schreef xzaz het volgende:
[..]
Nee, zie het een beetje als een vlieg fotograferen in een koplamp van een auto.
De koplamp moet uitstaanquote:Op dinsdag 7 juli 2015 16:22 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Het is dus niet de afstand maar de vertroebeling over de afstand die voor een onscherp plaatje zorgt?
Als het wel om de afstand zelf gaat, op welke afstand vanaf de koplamp zou je dan staan om te fotograferen?
Ok, bedankt voor de verheldering.quote:Op woensdag 8 juli 2015 08:54 schreef Saekerhett het volgende:
Voor de duidelijkheid, New Horizons is nog ruim 7 miljoen kilometer verwijderd van Pluto, dat is grofweg 20 keer de afstand aarde - maan... Pluto is nog een stuk kleiner dan de maan en als je bovenstaande foto's dan ziet, kun je stellen dat die best goed zijn voor die afstand!
Rosetta en Philae maken de rest van de ruimtemissies saaiquote:
Welneequote:Op woensdag 8 juli 2015 11:50 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Rosetta en Philae maken de rest van de ruimtemissies saai
appels met peren vergelijken.quote:Op woensdag 8 juli 2015 12:42 schreef Molurus het volgende:
Echt wel. Op een komeet landen is veel stoerder dan langs een dwergplaneet vliegen.
En bovendien is het een een Europees project, en het ander een Amerikaans project.
Het idee is tof, maar verder is het gewoon een vliegende rots met misschien wat ijs. (een planeet ook natuurlijk maar toch.)quote:Op woensdag 8 juli 2015 12:42 schreef Molurus het volgende:
Echt wel. Op een komeet landen is veel stoerder dan langs een dwergplaneet vliegen.
En bovendien is het een een Europees project, en het ander een Amerikaans project.
Omdat tot dan toe alle onderzochte kleine tot middelgrote hemellichamen waren zoals de maan en Mercuriusquote:Op donderdag 9 juli 2015 10:00 schreef speknek het volgende:
Okay schijnbaar is het stikstof en methaanijs en wisten we dat al. Ik vraag me af waarom Pluto in mijn oude boeken als een soort maan/mercurius werd afgebeeld.
Dat is in ieder geval een interessante constatering.quote:Op donderdag 9 juli 2015 10:35 schreef xzaz het volgende:
Het ziet er in ieder geval wel uit als een planeet
Ik had vroeger knikkers die er precies zo uit zagen!quote:Op donderdag 9 juli 2015 10:35 schreef xzaz het volgende:
Het ziet er in ieder geval wel uit als een planeet
quote:Op donderdag 9 juli 2015 11:03 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Dat is in ieder geval een interessante constatering.
If it looks, smells and sounds like a planet; it is a planet.quote:Op donderdag 9 juli 2015 11:18 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik had vroeger knikkers die er precies zo uit zagen!
Dan moet je 'm zeker wel zelf ophalen in de Oortwolkquote:Op donderdag 9 juli 2015 16:19 schreef Maanvis het volgende:
Mocht iemand trouwens de processor willen kopen die in New Horizons zit, go your gang!
http://synova.com/proc/mg5_price.html
Het duurt nog wel een millennium voordat New Horizons daar is hoor.quote:Op vrijdag 10 juli 2015 10:05 schreef remlof het volgende:
[..]
Dan moet je 'm zeker wel zelf ophalen in de Oortwolk
Zolang duurt het dan ook voordat je 'm ingehaald hebtquote:Op vrijdag 10 juli 2015 10:38 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Het duurt nog wel een millennium voordat New Horizons daar is hoor.
Ik las juist dat de zon 400 keer meer licht geeft dan een volle maan op Aarde, en dat de foto's met ongeveer een seconde sluitertijd worden genomen.quote:Op vrijdag 10 juli 2015 20:03 schreef BabeWatcher het volgende:
Het is ongelooflijk dat er iets te zien valt. De zon is ter hoogte van Pluto nog slechts een ster. Het is daar zo donker als het hier 's nachts is bij Nieuwe Maan.
Mijn god, wat een onzin...quote:Op vrijdag 10 juli 2015 20:03 schreef BabeWatcher het volgende:
Het is ongelooflijk dat er iets te zien valt. De zon is ter hoogte van Pluto nog slechts een ster. Het is daar zo donker als het hier 's nachts is bij Nieuwe Maan.
geweldigquote:Op zaterdag 11 juli 2015 09:38 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
11-07-2015
Grillige patronen op nieuwe foto’s Pluto
[ afbeelding ]
Geschreven door Tim Kraaijvanger op 11 juli 2015 om 09:00 uur
Op nieuwe zwart-witfoto’s, gemaakt door New Horizons Long Range Reconnaissance Imager, zijn veel meer details op het oppervlak van dwergplaneet Pluto zichtbaar. De foto is op 9 juli gemaakt, slechts vijf dagen voor de scheervlucht van New Horizons langs Pluto.
Toen New Horizons deze foto maakte, was het ruimtevaartuig nog ruim vijf miljoen kilometer van de ijskoude dwergplaneet verwijderd.
[ afbeelding ].
Op Pluto zijn nu al interessante gebieden zichtbaar. Hier willen wetenschappers graag een kijkje nemen.
“We zijn nu zó dichtbij dat we geologische details op Pluto kunnen zien”, vertelt wetenschapper Curt Niebur van New Horizons. Hij is vooral geïnteresseerd in het grijze gebied boven de staart van de walvis. “Dit is een overgangsgebied met veel dynamiek, dat maakt het zeer interessant voor wetenschappers om te analyseren.”
De resolutie op deze foto is ongeveer 27 kilometer per pixel. We zien hier de kant van Pluto die altijd is gericht naar Charon, zijn grootste maan. “Op dit nieuwste beeld treffen we ook een lange band aan met complexe, veelhoekige vormen”, vertelt hoofdonderzoeker Alan Stern van New Horizons. “Deze band is ongeveer 1.500 kilometer lang. Na een vlucht van 9,5 jaar blijkt nu in ieder geval dat Pluto het wachten waard is.”
(scientias.nl)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |