Zoiets lijkt me beter.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 15:21 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
moet je de bijbel adn soms alleen maar figuurlijk zien?
Want dat geloof ik absoluut niet.
In de bijbel staan dingen die je letterlijk moet/ kunt nemen maar ook dingen die je figuurlijk kunt zien of juist op de 1 of andere manier naar het nu zou kunnen vertalen of kunt vergelijken met iets wat nu wel bestaat en daardoor wordt dan de bijbel dus een tijdkansloos boek.
En dat vind jij niet raar? Een door Goddelijke hand geïnspireerd boek dat vol staat met vreemde, multi-interpretabele zaken? En de daar dus uit voortvloeiende meningsverschillen waar ruzies, moord, geweld en oorlogen door ontstaan?quote:Op dinsdag 15 juli 2014 15:21 schreef sjoemie1985 het volgende:
In de bijbel staan dingen die je letterlijk moet/ kunt nemen maar ook dingen die je figuurlijk kunt zien of juist op de 1 of andere manier naar het nu zou kunnen vertalen of kunt vergelijken met iets wat nu wel bestaat en daardoor wordt dan de bijbel dus een tijdloos boek.
Zie je hoe letterlijk je de Bijbel leest. Nogmaals : de Bijbel is Allegorish. Het gebruikt woorden die wij kennen om iets anders te beschrijven. Denk aan parables. De 'Berg' Sinai is een grote ego. De enige manier om op die berg te komen is door Mozes ( Wat letterlijk "eruit trekken" betekent) Omdat het ego nog niet groot genoeg was mocht het Volk Israel wel het land binnen maar Mozes niet.quote:Je vraagt me om archeologisch bewijs omtrent de figuur Jezus.
Nu vraag ik je om archeologisch bewijs of dat Mozes wel ooit bestaan heeft en onder welke Egyptische dynastie hij geleefd zou hebben.
Je kan me ook gelijk dan aanwijzen waar precies die ' berg Sinaï ' gelegen is.
Wauw. Ben je bezig aan je persoonlijke waanzinweken? Wat een lijst belachelijke onzin weer zeg. Met je Israëlverheerlijking als dieptepunt. Een stel inhalige nazi's maakt daar de dienst uit, maar jij noemt dat doodleuk het enige land dat niet egoïstisch is.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 15:28 schreef Shokirbek85 het volgende:
[..]
Zie je hoe letterlijk je de Bijbel leest. Nogmaals : de Bijbel is Allegorish. Het gebruikt woorden die wij kennen om iets anders te beschrijven. Denk aan parables. De 'Berg' Sinai is een grote ego. De enige manier om op die berg te komen is door Mozes ( Wat letterlijk "eruit trekken" betekent) Omdat het ego nog niet groot genoeg was mocht het Volk Israel wel het land binnen maar Mozes niet.
Dus je snapt dat het erg 'achterlijk' is dat zoeken naar een 'berg' of bijvoorbeeld te denken dat er "10 plagen" Egypte heeft getroffen.
Het zijn verhalen die wij zo lezen. Het letterlijk dus. Dit was nooit de bedoeling van de auteurs. Om te voorkomen dat dit in de handen van de 'gewone ongeletterde' mensen zal vallen is hij altijd verborgen geweest. En ook omdat de mensheid er nog niet aan toe was.
Omdat dit niet gelukt is bracht het dus ellende mee.
Nu sinds de AR"I is het wel beschikbaar omdat de mensheid er nu klaar voor is. Het voorbeidende werk is gedaan ( Messias Ben Yosef) Het 'ego' heeft zijn top bereikt.
Alleen Israel kan het gebod heb uw naaste lief als uzelf geven. Omdat in Israel Licht ontvangen kan worden. In de andere volkeren en naties kan dit niet omdat Licht niet in egoisme kan ontvangen worden. De volkeren en naties zitten vol ego. Die nu rijp is.
Daarom is de Torah door en voor Israel.
Ik spreek niet over een landquote:Op dinsdag 15 juli 2014 15:35 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wauw. Ben je bezig aan je persoonlijke waanzinweken? Wat een lijst belachelijke onzin weer zeg. Met je Israëlverheerlijking als dieptepunt. Een stel inhalige nazi's maakt daar de dienst uit, maar jij noemt dat doodleuk het enige land dat niet egoïstisch is.
Ge spreekt wartaal broeder.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 15:28 schreef Shokirbek85 het volgende:
[..]
Zie je hoe letterlijk je de Bijbel leest. Nogmaals : de Bijbel is Allegorish. Het gebruikt woorden die wij kennen om iets anders te beschrijven. Denk aan parables. De 'Berg' Sinai is een grote ego. De enige manier om op die berg te komen is door Mozes ( Wat letterlijk "eruit trekken" betekent) Omdat het ego nog niet groot genoeg was mocht het Volk Israel wel het land binnen maar Mozes niet.
Dus je snapt dat het erg 'achterlijk' is dat zoeken naar een 'berg' of bijvoorbeeld te denken dat er "10 plagen" Egypte heeft getroffen.
Het zijn verhalen die wij zo lezen. Het letterlijk dus. Dit was nooit de bedoeling van de auteurs. Om te voorkomen dat dit in de handen van de 'gewone ongeletterde' mensen zal vallen is hij altijd verborgen geweest. En ook omdat de mensheid er nog niet aan toe was.
Nu sinds de AR"I is het wel beschikbaar omdat de mensheid er nu klaar voor is. Het voorbeidende werk is gedaan ( Messias Ben Yosef) Het 'ego' heeft zijn top bereikt.
Alleen Israel kan het gebod heb uw naaste lief als uzelf geven. Omdat in Israel Licht ontvangen kan worden. In de andere volkeren en naties kan dit niet omdat Licht niet in egoisme kan ontvangen worden. De volkeren en naties zitten vol ego. Die nu rijp is.
Niks wat er in de Bijbel staat heeft daadwerkelijk plaatsgevonden.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 15:21 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
moet je de bijbel adn soms alleen maar figuurlijk zien?
Want dat geloof ik absoluut niet.
In de bijbel staan dingen die je letterlijk moet/ kunt nemen maar ook dingen die je figuurlijk kunt zien of juist op de 1 of andere manier naar het nu zou kunnen vertalen of kunt vergelijken met iets wat nu wel bestaat en daardoor wordt dan de bijbel dus een tijdloos boek.
Waarom leg je de Schuld van oorlogen etc, nu toch bij de bijbel neer?quote:Op dinsdag 15 juli 2014 15:28 schreef hoatzin het volgende:
[..]
En dat vind jij niet raar? Een door Goddelijke hand geïnspireerd boek dat vol staat met vreemde, multi-interpretabele zaken? En de daar dus uit voortvloeiende meningsverschillen waar ruzies, moord, geweld en oorlogen door ontstaan?
Ik wel.
weet je wel wat de reden was dat hij het land Kanaän niet in mocht?quote:Op dinsdag 15 juli 2014 15:28 schreef Shokirbek85 het volgende:
[..]
Waarom komen 'goede' dingen wel voort uit religie, maar 'slechte' dingen niet?quote:Op dinsdag 15 juli 2014 15:48 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Waarom leg je de Schuld van oorlogen etc, nu toch bij de bijbel neer?
Ben jij gelovig of ben je atheist?
want ik vind het nog raarder dat iemand de schuld legt bij iets waar hij/ zij niet ingeloofd.
waarom praat je eigenlijk over religie, want dat is zo'n algemeen overkoepeld woord.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 15:51 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Waarom komen 'goede' dingen wel voort uit religie, maar 'slechte' dingen niet?
Ja. Dat bedoel ik ook.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 15:53 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
waarom praat je eigenlijk over religie, want dat is zo'n algemeen overkoepeld woord.
kan beteken islam, jodendom etc,etc
Nee tuurlijk niet. Een boek is niet de schuld. Als je gelooft dag God de schrijver is van de bijbel, althans door God geïnspireerd, dan is het duidelijk wie de schuldige is.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 15:48 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Waarom leg je de Schuld van oorlogen etc, nu toch bij de bijbel neer?
Ben jij gelovig of ben je atheist?
want ik vind het nog raarder dat iemand de schuld legt bij iets waar hij/ zij niet ingeloofd.
Maar God is wel Almachtig, Algoed en Alwetend en hij heeft alles bedacht, ontworpen en gemaakt. Daarmee is hij altijd eindverantwoordelijke.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 15:59 schreef sjoemie1985 het volgende:
maar jah, een christen gelooft niet dat God de schuldige is van oorlog etc.
Nee hoor. Ik zie dat mensen door het geloof in zo'n god elkaar de meest gruwelijke dingen aandoen. Tegelijkertijd zie ik in de Bijbel dat de god zoals die daar beschreven wordt ook nogal een moordzuchtige klootzak is.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 15:59 schreef sjoemie1985 het volgende:
maar jah, een christen gelooft niet dat God de schuldige is van oorlog etc.
en een atheïst geeft God de schuld terwijl die niet eens in God of de bijbel geloofd.
Dus hoe kunnen jullie iemand de schuld geven waar je niet ingeloofd?
Nogmaals. De Bijbel is allegorisch.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 15:51 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
weet je wel wat de reden was dat hij het land Kanaän niet in mocht?
De Mens is de Schuldige.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 16:03 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Maar God is wel Almachtig, Algoed en Alwetend en hij heeft alles bedacht, ontworpen en gemaakt. Daarmee is hij altijd eindverantwoordelijke.
Dàt is gerechtigheid.
Jazeker wel.quote:
Dat doe ik niet.quote:ik vraag hoe je iemand de schuld kunt geven waar je niet in geloofd?
Ik heb een mening over Jerom, zonder dat ik geloof dat hij bestaat. Die vergelijking was toch niet zo lastig?quote:heeft niks met jerom of welk stripfiguur ook te maken.
Tuurlijk is de mens de schuldige. De mens heeft goden geschapen. Dat is duidelij kte zien aan hun karaktertrekken. Jaloezie, woede, spijt, opvliegendheid zijn allemaal zeer menselijke eigenschappen die niet te maken kunnen hebben met een AAAgod.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 16:09 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
De Mens is de Schuldige.
De mens is is tegen God in gegaan door van die vrucht te eten.
Dus de mens heeft toen gezindigd en daardoor is de Zonde in de wereld gekomen.
De mens heeft overal schuld aan niet God.
Echt niet? Ook geen verboden koekje, snoepje of sjokolaatje?quote:Op dinsdag 15 juli 2014 16:26 schreef ems. het volgende:
Hoezo de mens? Ik heb nooit van verboden vruchten gegeten.
Op wat voor manier moet een ongelovige daar onder in de indruk van zijn?quote:Op dinsdag 15 juli 2014 13:50 schreef sjoemie1985 het volgende:
Jezus heeft door zijn lijden en sterven de dood overwonnen, waardoor wij nu uit genade mogen leven.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |