abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 15 juli 2014 @ 16:01:50 #51
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_142326399

[ Bericht 100% gewijzigd door Barrah op 15-07-2014 16:02:02 (oeps) ]
pi_142330259
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 13:57 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

[..]

Dat is dus $2150 per m².... En dat vind jij een schokkend verschil voor waarschijnlijk een goedkope houtskeletbouw met veel minder lange levensduur (of véél hogere onderhoudskosten).
Mijn huis komt uit 1950 en verkeerd in prima staat, maar het is verder niet te vergelijken omdat het klimaat hier richting tropisch gaat waardoor onderhoud heel anders is. Sinds we hier wonen (2011) hebben we ongeveer $20k aan onderhoud besteedt inclusief kozijnen en $10k verbouwing. Ik vind dat niet schokkend veel.

We dwalen af, ik denk dat in Nederland minder dan 1% van de mensen onder de 40 EUR30k spaargeld heeft en de mensen in dit topic die dat weinig vinden zouden zelf ook met de billen bloot moeten gaan en laten zien hoeveel ze zelf hebben gespaard, relatief ten opzichte van hun inkomen. Meer dan EUR20k is ook helemaal niet handig want dan moet je er belasting over betalen. 8)7
Jesus saves but death prevails.
pi_142333237
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 18:07 schreef Shivo het volgende:

[..]

Mijn huis komt uit 1950 en verkeerd in prima staat, maar het is verder niet te vergelijken omdat het klimaat hier richting tropisch gaat waardoor onderhoud heel anders is. Sinds we hier wonen (2011) hebben we ongeveer $20k aan onderhoud besteedt inclusief kozijnen en $10k verbouwing. Ik vind dat niet schokkend veel.

We dwalen af, ik denk dat in Nederland minder dan 1% van de mensen onder de 40 EUR30k spaargeld heeft en de mensen in dit topic die dat weinig vinden zouden zelf ook met de billen bloot moeten gaan en laten zien hoeveel ze zelf hebben gespaard, relatief ten opzichte van hun inkomen. Meer dan EUR20k is ook helemaal niet handig want dan moet je er belasting over betalen. 8)7
Precies. Ik schrok al. PS. Bod a 352500 is geaccepteerd. Scheelt weer 2500 euro
pi_142334156
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2014 22:24 schreef mcnuggets10 het volgende:
Ja, de huidige hypotheek kan ik afbetalen.
*O* En dan:

quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 15:36 schreef mcnuggets10 het volgende:
. Onze huidige hypo is 233K en ik verkoop voor 217,5.
:?

quote:
1s.gif Op maandag 14 juli 2014 23:20 schreef Lienekien het volgende:
Met die flinke inkomens heb je geen financieel adviseur? Wordt dat niet eens tijd?
Alsjeblieft nie zeg :W

quote:
1s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 19:31 schreef mcnuggets10 het volgende:
Precies. Ik schrok al. PS. Bod a 352500 is geaccepteerd. Scheelt weer 2500 euro
Ai...hoe gaat dit aflopen....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_142334342
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 16:00 schreef Barrah het volgende:

[..]
Kennelijk kom je hier alleen maar goedkeuring halen van andere voor je gewaagde plannen.
Ik zou er nog maar eens een nachtje goed over nadenken.
Fok is in ieder geval niet het punt om advies in te winnen voor zulke beslissingen. Ben het eens met bovenstaande.
pi_142334511
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 19:58 schreef Eelcotje84 het volgende:

[..]

Fok is in ieder geval niet het punt om advies in te winnen voor zulke beslissingen. Ben het eens met bovenstaande.
Ik ook. Ik hoopte op tips om je verbouwing max in je bouwdepot te krijgen en een sanity check op mijn kosteninschatting. Helaas gaat het vooral over mijn kennelijk slechte financiele situatie bij 2 verdieners met een mooi inkomen, prima spaargeld en een niet al te dure aanschaf. Hier en daar toch zinvolle informatie opgehaald waarvoor dank
pi_142341660
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 22:19 schreef isax het volgende:

[..]

niet zo trolle he }:|
It is not down on any map; true places never are.
CRE / Creatief met een Duim
pi_142341825
quote:

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 15-07-2014 22:24:46 ]
pi_142341859
It is not down on any map; true places never are.
CRE / Creatief met een Duim
  dinsdag 15 juli 2014 @ 23:47:01 #60
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_142346347
quote:

[..]

Als je met zijn tweeën bent is het al ruim 40.000 en de VRH over wat je daarboven hebt, is nou ook niet echt schokkend.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 16 juli 2014 @ 07:13:40 #61
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_142351764
Bouwdepot nemen, beunhazen laten komen en bij een keienboer proberen bonnetjes te regelen, veel gaat daar op de bon maar naamloos, kun je de beunhazen betalen uit je bouwdepot.
pi_142351780
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 23:47 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Als je met zijn tweeën bent is het al ruim 40.000 en de VRH over wat je daarboven hebt, is nou ook niet echt schokkend.
Hoeveel spaargeld heb jij eigenlijk?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  woensdag 16 juli 2014 @ 07:23:18 #63
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_142351808
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2014 07:16 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Hier momenteel 10000 euro. Flink sparen is voor kneuzen.
pi_142352042
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2014 07:13 schreef betyar het volgende:
Bouwdepot nemen, beunhazen laten komen en bij een keienboer proberen bonnetjes te regelen, veel gaat daar op de bon maar naamloos, kun je de beunhazen betalen uit je bouwdepot.
Kijk, top!
pi_142368465
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2014 07:23 schreef betyar het volgende:
. Flink sparen is voor kneuzen.
Dus je vindt mij een kneus?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 16 juli 2014 @ 18:04:50 #66
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_142369129
quote:

[..]

Eenderde van wat we aan hypotheek hebben.
The love you take is equal to the love you make.
pi_142371796
quote:

[..]

Genoeg om een halfjaar van te leven, of 2 jaar mijn huur van te betalen. Vanaf 0 opgebouwd in 1,5 jaar, na een wereldreis was alles op. In dit tempo zit ik op mijn 30e tegen de VRH-vrijstellingsgrens en ik heb een inkomen beneden modaal.
pi_142374754
quote:

[..]

We dwalen af, ik denk dat in Nederland minder dan 1% van de mensen onder de 40 EUR30k spaargeld heeft...
Relevant hierbij is dat het grootste deel van deze mensen voor de korte termijn waarschijnlijk geen verhuisplannen heeft en/of grote verbouwing wil uitvoeren. TS heeft waarschijnlijk niet gisteren bedacht dat hij graag wil verhuizen, en in de voorbereiding van de verhuizing lijkt mij het logisch dat je ook denkt aan de kosten die daarbij horen en je daags nadat je alle rekeningen van de verhuizing/verbouwing hebt betaald nog steeds je 'veilige buffer' van 5k tot 10k achter de hand hebt.

Mensen die geen plannen voor grote uitgaven hebben, hoeven niet door te sparen tot boven hun veilige buffer. Die mensen moet je dus al weglaten in deze vergelijking.

Maar zelfs al neem je die groep die geen plannen heeft voor grote uitgaven wel mee in je onderzoek, denk ik dat het aantal tweeverdiener-huishoudens (30-ers) met 30k aan vermogen wat bij een verhuizing ingezet kan worden (dus spaargeld + waarde van beleggeingen + overwaarde) best wel eens véél groter kan zijn dan 10%. Zelfs als je de overwaarde buiten beeld laat, zullen er veel meer dan 1% van de mensen dit bedrag gespaard hebben.
30k is 10 jaar lang ongeveer 200 euro per maand sparen, slechts 100 euro per persoon per maand.

Goed, intussen heeft is er voor TS niet echt meer een weg terug. Ondanks dat er maar bar weinig financiële speelruimte is. Op de punten waar ik er enigszins verstand van heb, vind ik de verbouwingskosten vrij laag ingeschat.

¤5000,- voor elektra is niet veel. ¤5,- per stopcontact, ¤10,- voor een lichtschakelaar en ¤50,- voor een dimmer, dan rekent de aannemer scherpe prijzen of werkt hij met goedkope troep van de bouwmarkt. ¤1000,- alleen al aan schakelmateriaal zit je zo aan bij een dergelijke woning. Dan nog een groepenkast en een paar honderd meter aan buis en draad (een mager aantal van 4 groepen naar de keuken kost al 50 meter aan elektrabuis en 150 meter VD-draad), tientallen inbouwdozen (1 per stopcontact/schakelaar/dimmer etc) en een minimaal een dozijn centraaldozen.

8000 euro voor muren en plafonds. Als ik heel zuinig reken moet je na het leidingen- en elektra werk minimaal 450m² stuccen. Aan ¤10,- per m² zit je op ¤4500,-. En dan heb je geen extra sierranden of ornamenten in je stucwerk. Maar eerst moeten er ook nog nieuwe gipsplaten tegen het plafond geschroefd worden (150m²) en vervolgens moet de schilder er nog in. Om te voorkomen dat je je scheel betaald aan stookkosten wil je ook nog wat isolatie tussen de plafonds, zeker op de 1e etage.
Dat moet dan met ¤3500,- betaald worden? Gaat je alleen lukken als je héél veel zelf doet. Maar dan is de verbouwing nooit klaar in de 4 weken die in de OP genoemd worden.

Zelfs als het door een aannemer moet gebeuren is 4 weken al krap, ik weet genoeg panden van vergelijkbare leeftijd en formaat waar de aannemer al 4 maanden bezig is met verbouwen.
Simpelweg omdat teveel mensen uit verschillende discipline's tegelijk op het werk hebben niet goed gaat. Het geeft een grote kans op fouten (plafond in de slaapkamer is al dichtgeschroefd door de timmerman terwijl de elektricien er nog wat bedrading moest aanleggen, dat soort dingen) en het zorgt voor onveilige situaties als de werklui door elkaar heen krioelen.

Kleine situatieschets voor TS hoe zo'n verbouwing gaat indien de eigenaar van het pand alles door de aannemer laat uitvoeren:
- Eerst wordt alles wat na de verbouwing overbodig is gestript. Een week
- Constructieve aanpassingen worden gedaan (muren doorbreken+ constructie ter plaatse versterken, aanbouwen/opbouwen worden geplaatst). Kan inclusief uitharden van fundering zomaar 3 a 4 weken duren als je een aanbouw wilt
- Eventuele nieuwe binnenmuren wordt het skelet van geplaatst of worden opgebouwd.
- Loodgieter en elektricien komen om het leidingwerk in orde te maken.
- Aannemer doet de grove afwerking (gipsplaten overal tegenaan, dichtsmeren van leidingsleuven
- Stucadoor komt langs
- Drogen
- Badkamer en keuken worden geplaatst
- Elektricien plaatst schakelmateriaal
- Schilder komt langs
- Badkamer en keuken worden de laatste objecten geplaatst (o.a. afwerk- en sierlijsten)
- Elektricien komt afmonteren

Ik mis ook de kostenpost "25% onvoorziene uitgaven".

Denk tevens ook nog even aan je CAI installatie, UTP-netwerk en loze leidingen voor toekomstig gebruik. En vergeet de tuin niet, deze zal er niet van opknappen als er een aanbouw gezet wordt en er wekenlang (maandenlang) werklui doorheen rausen.
  PR/Manusje van alles woensdag 16 juli 2014 @ 20:39:45 #69
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_142374987
+10 voor de post van Ivo.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  Moderator woensdag 16 juli 2014 @ 20:45:22 #70
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_142375264
quote:
14s.gif Op woensdag 16 juli 2014 20:39 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
+10 voor de post van Ivo.
inderdaad; maar zo gaat het op de bouw wel vaak :)
Er is ook te weinig respect voor elkaars werk -O-
  PR/Manusje van alles woensdag 16 juli 2014 @ 20:48:45 #71
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_142375386
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2014 20:45 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

inderdaad; maar zo gaat het op de bouw wel vaak :)
Er is ook te weinig respect voor elkaars werk -O-
Wandenbouwers die elektrapijpjes wegzagen, of nog erger, afbreken. _O- Noem het maar op. Kan je topics mee vullen. :')
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  Moderator woensdag 16 juli 2014 @ 21:14:59 #72
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_142376473
quote:
10s.gif Op woensdag 16 juli 2014 20:48 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Wandenbouwers die elektrapijpjes wegzagen, of nog erger, afbreken. _O- Noem het maar op. Kan je topics mee vullen. :')
- Plafonds en wanden die dichtgezet worden; zonder dat de betreffende electra leidingen aangehaald zijn naar een centraaldoos; of een spotje; of een andere electra leiding of doos.

- Centraaldozen die weggetimmerd worden achter het plafond die nog niet afgelast zijn.

- Inbouwdozen die gewoon weggetimmerd of weggesmeerd worden in wanden

enz. enz.
pi_142376690
CV installateurs die de aanvoer & retour verwisselen,
Electriciens die de nul en fase in de groepenkast omdraaien,
Schilders die kliederen over een smerige, vette ondergrond,
Keukenboeren die geen riool op afschot kunnen aanleggen,
Etc.,
pi_142376825
Veel succes, zal me verbazen als je het met je budget gaat redden. Tegen de tijd dat je aan afwerking toe bent is het geld op en dus wordt er bezuinigt op afwerking en details, zie je bij zoveel verbouwingen, erg zonde om de afwerking goedkoop te doen, ben nu zelf bezig in een nieuwbouw woning en ik red de afwerking niet eens voor jouw budget.
pi_142377180
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2014 20:34 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Relevant hierbij is dat het grootste deel van deze mensen voor de korte termijn waarschijnlijk geen verhuisplannen heeft en/of grote verbouwing wil uitvoeren. TS heeft waarschijnlijk niet gisteren bedacht dat hij graag wil verhuizen, en in de voorbereiding van de verhuizing lijkt mij het logisch dat je ook denkt aan de kosten die daarbij horen en je daags nadat je alle rekeningen van de verhuizing/verbouwing hebt betaald nog steeds je 'veilige buffer' van 5k tot 10k achter de hand hebt.

Mensen die geen plannen voor grote uitgaven hebben, hoeven niet door te sparen tot boven hun veilige buffer. Die mensen moet je dus al weglaten in deze vergelijking.

Maar zelfs al neem je die groep die geen plannen heeft voor grote uitgaven wel mee in je onderzoek, denk ik dat het aantal tweeverdiener-huishoudens (30-ers) met 30k aan vermogen wat bij een verhuizing ingezet kan worden (dus spaargeld + waarde van beleggeingen + overwaarde) best wel eens véél groter kan zijn dan 10%. Zelfs als je de overwaarde buiten beeld laat, zullen er veel meer dan 1% van de mensen dit bedrag gespaard hebben.
30k is 10 jaar lang ongeveer 200 euro per maand sparen, slechts 100 euro per persoon per maand.

Goed, intussen heeft is er voor TS niet echt meer een weg terug. Ondanks dat er maar bar weinig financiële speelruimte is. Op de punten waar ik er enigszins verstand van heb, vind ik de verbouwingskosten vrij laag ingeschat.

¤5000,- voor elektra is niet veel. ¤5,- per stopcontact, ¤10,- voor een lichtschakelaar en ¤50,- voor een dimmer, dan rekent de aannemer scherpe prijzen of werkt hij met goedkope troep van de bouwmarkt. ¤1000,- alleen al aan schakelmateriaal zit je zo aan bij een dergelijke woning. Dan nog een groepenkast en een paar honderd meter aan buis en draad (een mager aantal van 4 groepen naar de keuken kost al 50 meter aan elektrabuis en 150 meter VD-draad), tientallen inbouwdozen (1 per stopcontact/schakelaar/dimmer etc) en een minimaal een dozijn centraaldozen.

8000 euro voor muren en plafonds. Als ik heel zuinig reken moet je na het leidingen- en elektra werk minimaal 450m² stuccen. Aan ¤10,- per m² zit je op ¤4500,-. En dan heb je geen extra sierranden of ornamenten in je stucwerk. Maar eerst moeten er ook nog nieuwe gipsplaten tegen het plafond geschroefd worden (150m²) en vervolgens moet de schilder er nog in. Om te voorkomen dat je je scheel betaald aan stookkosten wil je ook nog wat isolatie tussen de plafonds, zeker op de 1e etage.
Dat moet dan met ¤3500,- betaald worden? Gaat je alleen lukken als je héél veel zelf doet. Maar dan is de verbouwing nooit klaar in de 4 weken die in de OP genoemd worden.

Zelfs als het door een aannemer moet gebeuren is 4 weken al krap, ik weet genoeg panden van vergelijkbare leeftijd en formaat waar de aannemer al 4 maanden bezig is met verbouwen.
Simpelweg omdat teveel mensen uit verschillende discipline's tegelijk op het werk hebben niet goed gaat. Het geeft een grote kans op fouten (plafond in de slaapkamer is al dichtgeschroefd door de timmerman terwijl de elektricien er nog wat bedrading moest aanleggen, dat soort dingen) en het zorgt voor onveilige situaties als de werklui door elkaar heen krioelen.

Kleine situatieschets voor TS hoe zo'n verbouwing gaat indien de eigenaar van het pand alles door de aannemer laat uitvoeren:
- Eerst wordt alles wat na de verbouwing overbodig is gestript. Een week
- Constructieve aanpassingen worden gedaan (muren doorbreken+ constructie ter plaatse versterken, aanbouwen/opbouwen worden geplaatst). Kan inclusief uitharden van fundering zomaar 3 a 4 weken duren als je een aanbouw wilt
- Eventuele nieuwe binnenmuren wordt het skelet van geplaatst of worden opgebouwd.
- Loodgieter en elektricien komen om het leidingwerk in orde te maken.
- Aannemer doet de grove afwerking (gipsplaten overal tegenaan, dichtsmeren van leidingsleuven
- Stucadoor komt langs
- Drogen
- Badkamer en keuken worden geplaatst
- Elektricien plaatst schakelmateriaal
- Schilder komt langs
- Badkamer en keuken worden de laatste objecten geplaatst (o.a. afwerk- en sierlijsten)
- Elektricien komt afmonteren

Ik mis ook de kostenpost "25% onvoorziene uitgaven".

Denk tevens ook nog even aan je CAI installatie, UTP-netwerk en loze leidingen voor toekomstig gebruik. En vergeet de tuin niet, deze zal er niet van opknappen als er een aanbouw gezet wordt en er wekenlang (maandenlang) werklui doorheen rausen.
Ivo, veel dank voor je post, daar kan ik heel goed iets mee. Wat ik volgens mij prima inschat zijn de kosten van uitbouw, doorbraak, etc. Waar ik me op kan verkijken is het stuk leidingen, electra, stucwerk etc. Ik hoop vrijdag door de woning te lopen om eea te laten bepalen. Overigens is het huis nu ook weer niet een aftans bouwval, alles doet het nog prima (http://www.funda.nl/koop/rijswijk/huis-48046429-nassaukade-27/).

Ik denk dat we ons in eerste instantie gaan richten op de benedenverdieping en wat echt moet gebeuren voordat je er in kunt wonen; leidingen, cv, elektra, uitbouw, doorbraak, keuken. Even nagaan wat dat kost en wat er in de hypotheek kan.

We verkopen de tweede auto nog a ca 7000 euro en we hebben nog 6000 euro ergens apart staan. Dus tegenvallers kunnen we aardig opvangen. Ik ga ervanuit dat we ca 8 weken niet in de woning kunnen komen. 4 weken voor het grote sloop en bouwwerk, 2 weken voor leidingen, elektra en cv en dan 2 weken voor stucen en badkamer.

Nogmaals, dank voor je post Ivo, schetst weer een goed beeld zo.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')