Vind je 30k spaargeld weinig?quote:Op maandag 14 juli 2014 21:56 schreef Lienekien het volgende:
Zo'n hoog inkomen en dan maar zo weinig eigen vermogen?
Ik vond het ook al aardig bij elkaar gespaard....quote:
Ik moet zeker een aantal bezichtigingen laten plaatsvinden met het liefst een aantal aannemers om een goed beeld te krijgen. dank voor je reactie.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 13:15 schreef DroogDok het volgende:
Inschatting lijkt me niet zo gek, probleem is natuurlijk dat je altijd verborgen zaken tegen kan komen, de aannemer zal je flink laten betalen voor eventueel meerwerk, kun je dit opvangen?
Als je een groot deel zelf doet kan je de kosten eventueel nog wat spreiden. Ook zou je de echt constructieve zaken eerst kunnen laten doen en bijvoorbeeld badkamer en toilet als je er al woont.
Is het nog een mogelijkheid een extra bezichtiging te plannen en dan een beoogde aannemer mee te nemen, die kan dan een goede inschatting maken.
quote:Op dinsdag 15 juli 2014 05:19 schreef Shivo het volgende:
[..]
Holy fucking shit! Hier wonen we voor rond de $200 per sq ft, zijn alleen de huizen wel een stukkie groter...(2k tot 4k)
Dat is dus $2150 per m².... En dat vind jij een schokkend verschil voor waarschijnlijk een goedkope houtskeletbouw met veel minder lange levensduur (of véél hogere onderhoudskosten).quote:Op dinsdag 15 juli 2014 05:19 schreef Shivo het volgende:
[..]
Holy fucking shit! Hier wonen we voor rond de $200 per sq ft, zijn alleen de huizen wel een stukkie groter...(2k tot 4k)
Ja, als je gecombineerd een hypotheek van 750.000 euro kan krijgen, vind ik dat erg weinig zelfs.quote:
Volledig mee eens. Ik vind het ook weinig ten opzichte van het hypotheekbedragquote:Op dinsdag 15 juli 2014 13:58 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, als je gecombineerd een hypotheek van 750.000 euro kan krijgen, vind ik dat erg weinig zelfs.
De bank kijkt er gelukkig anders naar :-) Die zien een inkomen van 7.000 bruto en een partner met een eigen zaak met ca 60.000 euro omzet per jaar. Dat is een redelijk veilige investering.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 14:11 schreef friekin_ het volgende:
[..]
Volledig mee eens. Ik vind het ook weinig ten opzichte van het hypotheekbedrag
Hoe hoog is jouw hypotheek dan en hoeveel spaargeld staat daartegenover als ik vragen mag?quote:Op dinsdag 15 juli 2014 14:11 schreef friekin_ het volgende:
[..]
Volledig mee eens. Ik vind het ook weinig ten opzichte van het hypotheekbedrag
Ik neem aan dat je huis ook onderhoud nodig heeft? Red je dat met die 5.000?quote:Op dinsdag 15 juli 2014 14:44 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Hoe hoog is jouw hypotheek dan en hoeveel spaargeld staat daartegenover als ik vragen mag?
Ik heb een hypotheek van 285k, een spaarrekening van ¤5.000 is dan meer dan genoeg lijkt me. Het is ook niet zo dat je plotsklaps naar ¤0,- inkomen terugvalt.
Doe ik in principe zelf, dus is meer dan genoeg voor eens per jaar cv-onderhoud en eens per 5 jaar wat blikken verf en de huur van een rolsteiger.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 15:17 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je huis ook onderhoud nodig heeft? Red je dat met die 5.000?
TS gaat een huis kopen waar een boel aan moet gebeuren en heeft daar duidelijk niet genoeg spaargeld voor, maar wel een flink inkomen waar toch van te sparen zou moeten zijn. Dat is dan kennelijk niet gelukt, de afgelopen jaren, wat toch minstens te denken geeft of de aankoop van een huis waar zoveel aan moet gebeuren wel verstandig is. Lijkt me een logische redenatie.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 15:19 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Doe ik in principe zelf, dus is meer dan genoeg voor eens per jaar cv-onderhoud en eens per 5 jaar wat blikken verf en de huur van een rolsteiger.
Een nieuwe keuken of badkamer ga je er inderdaad niet mee redden, maar dat is iets waar ik dan specifiek een paar jaar extra voor zou sparen.
Mwah, mijn ervaring is dat je de tering naar de nering zet. Toen mijn hypotheek nog ¤ 500,- euro per maand was en geen kind, was mijn uitgave patroon heel anders dan nu met een hypotheek van ¤ 1.100 en een kind 3 dagen op het kinderdagverblijf. Toch red ik het prima.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 15:25 schreef Lienekien het volgende:
[..]
TS gaat een huis kopen waar een boel aan moet gebeuren en heeft daar duidelijk niet genoeg spaargeld voor, maar wel een flink inkomen waar toch van te sparen zou moeten zijn. Dat is dan kennelijk niet gelukt, de afgelopen jaren, wat toch minstens te denken geeft of de aankoop van een huis waar zoveel aan moet gebeuren wel verstandig is. Lijkt me een logische redenatie.
Typisch inderdaad. Ik heb in het verleden mijn ouders op vakantie naar Egypte gestuurd, kocht alles wat ik wilde en heb alsnog in een paar jaar tijd 30.000 euro gespaard. Nu ga ik 500 euro duurder wonen dan ik deed.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 15:29 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Mwah, mijn ervaring is dat je de tering naar de nering zet. Toen mijn hypotheek nog ¤ 500,- euro per maand was en geen kind, was mijn uitgave patroon heel anders dan nu met een hypotheek van ¤ 1.100 en een kind 3 dagen op het kinderdagverblijf. Toch red ik het prima.
Spaargeld van iemand die binnenkort een investering wil doen vergelijken met het spaargeld van iemand die al een vergelijkbare investering heeft gedaan is appels met peren vergelijken. De kans is immers groot dat het spaargeld grotendeels is gebruikt om de hypotheek relatief laag te houden of verbouwingen uit te voeren. Iets wat TS nog moet doen...quote:Op dinsdag 15 juli 2014 14:44 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Hoe hoog is jouw hypotheek dan en hoeveel spaargeld staat daartegenover als ik vragen mag?
Ik heb een hypotheek van 285k, een spaarrekening van ¤5.000 is dan meer dan genoeg lijkt me. Het is ook niet zo dat je plotsklaps naar ¤0,- inkomen terugvalt.
Kan ik me voorstellen, 10 jaar terug waren er weinig mensen die verwacht hadden hun woning voor een stuk minder te verkopen. Duurt nog wel even voordat die groep van zn huis af kan. Onze huidige hypo is 233K en ik verkoop voor 217,5. Maar mijn buren wonen in hetzelfde huis (en slecht van binnen tov bij ons top) met een hypotheek van 280K. Die komen nooit meer wegquote:Op dinsdag 15 juli 2014 15:34 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Spaargeld van iemand die binnenkort een investering wil doen vergelijken met het spaargeld van iemand die al een vergelijkbare investering heeft gedaan is appels met peren vergelijken. De kans is immers groot dat het spaargeld grotendeels is gebruikt om de hypotheek relatief laag te houden of verbouwingen uit te voeren. Iets wat TS nog moet doen...
Vraag dan hoeveel spaargeld iemand had vlak voor de aanschaf van de woning.
En ja, ook ik vind het gezien het inkomen relatief weinig spaargeld. Tenzij er nog ander vermogen is uiteraard.
Mijn hypotheek is overigens 0, ik lach me voorlopig kapot in mijn goedkope huurwoning
Op een inkomen van 7.000 bruto kun je vandaag de dag echt niet "eenvoudig 420.000" lenen, zoals je stelt in je openingspost. Zelfs als je totale jaarinkomen een ton zou zijn gaat je dat bij lange na niet lukken.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 14:18 schreef mcnuggets10 het volgende:
[..]
De bank kijkt er gelukkig anders naar :-) Die zien een inkomen van 7.000 bruto en een partner met een eigen zaak met ca 60.000 euro omzet per jaar. Dat is een redelijk veilige investering.
Neemt niet weg dat ik niet zit te wachten op een hypotheek van 450K+
Mijn huis komt uit 1950 en verkeerd in prima staat, maar het is verder niet te vergelijken omdat het klimaat hier richting tropisch gaat waardoor onderhoud heel anders is. Sinds we hier wonen (2011) hebben we ongeveer $20k aan onderhoud besteedt inclusief kozijnen en $10k verbouwing. Ik vind dat niet schokkend veel.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 13:57 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
[..]
Dat is dus $2150 per m².... En dat vind jij een schokkend verschil voor waarschijnlijk een goedkope houtskeletbouw met veel minder lange levensduur (of véél hogere onderhoudskosten).
Precies. Ik schrok al. PS. Bod a 352500 is geaccepteerd. Scheelt weer 2500 euroquote:Op dinsdag 15 juli 2014 18:07 schreef Shivo het volgende:
[..]
Mijn huis komt uit 1950 en verkeerd in prima staat, maar het is verder niet te vergelijken omdat het klimaat hier richting tropisch gaat waardoor onderhoud heel anders is. Sinds we hier wonen (2011) hebben we ongeveer $20k aan onderhoud besteedt inclusief kozijnen en $10k verbouwing. Ik vind dat niet schokkend veel.
We dwalen af, ik denk dat in Nederland minder dan 1% van de mensen onder de 40 EUR30k spaargeld heeft en de mensen in dit topic die dat weinig vinden zouden zelf ook met de billen bloot moeten gaan en laten zien hoeveel ze zelf hebben gespaard, relatief ten opzichte van hun inkomen. Meer dan EUR20k is ook helemaal niet handig want dan moet je er belasting over betalen.
quote:Op maandag 14 juli 2014 22:24 schreef mcnuggets10 het volgende:
Ja, de huidige hypotheek kan ik afbetalen.
quote:Op dinsdag 15 juli 2014 15:36 schreef mcnuggets10 het volgende:
. Onze huidige hypo is 233K en ik verkoop voor 217,5.
Alsjeblieft nie zegquote:Op maandag 14 juli 2014 23:20 schreef Lienekien het volgende:
Met die flinke inkomens heb je geen financieel adviseur? Wordt dat niet eens tijd?
Ai...hoe gaat dit aflopen....quote:Op dinsdag 15 juli 2014 19:31 schreef mcnuggets10 het volgende:
Precies. Ik schrok al. PS. Bod a 352500 is geaccepteerd. Scheelt weer 2500 euro
Fok is in ieder geval niet het punt om advies in te winnen voor zulke beslissingen. Ben het eens met bovenstaande.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 16:00 schreef Barrah het volgende:
[..]
Kennelijk kom je hier alleen maar goedkeuring halen van andere voor je gewaagde plannen.
Ik zou er nog maar eens een nachtje goed over nadenken.
Ik ook. Ik hoopte op tips om je verbouwing max in je bouwdepot te krijgen en een sanity check op mijn kosteninschatting. Helaas gaat het vooral over mijn kennelijk slechte financiele situatie bij 2 verdieners met een mooi inkomen, prima spaargeld en een niet al te dure aanschaf. Hier en daar toch zinvolle informatie opgehaald waarvoor dankquote:Op dinsdag 15 juli 2014 19:58 schreef Eelcotje84 het volgende:
[..]
Fok is in ieder geval niet het punt om advies in te winnen voor zulke beslissingen. Ben het eens met bovenstaande.
quote:
Als je met zijn tweeën bent is het al ruim 40.000 en de VRH over wat je daarboven hebt, is nou ook niet echt schokkend.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 18:07 schreef Shivo het volgende:
[..]
Mijn huis komt uit 1950 en verkeerd in prima staat, maar het is verder niet te vergelijken omdat het klimaat hier richting tropisch gaat waardoor onderhoud heel anders is. Sinds we hier wonen (2011) hebben we ongeveer $20k aan onderhoud besteedt inclusief kozijnen en $10k verbouwing. Ik vind dat niet schokkend veel.
We dwalen af, ik denk dat in Nederland minder dan 1% van de mensen onder de 40 EUR30k spaargeld heeft en de mensen in dit topic die dat weinig vinden zouden zelf ook met de billen bloot moeten gaan en laten zien hoeveel ze zelf hebben gespaard, relatief ten opzichte van hun inkomen. Meer dan EUR20k is ook helemaal niet handig want dan moet je er belasting over betalen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |