Soms zie je processen waarvan je denktquote:Op maandag 7 juli 2014 18:45 schreef hoas het volgende:
Tja TS ik ben zelf leidinggevend en weet dat het lang duurt voordat verbeteringen er door zijn.
Gewoon volhouden en met de juiste personen praten en met goede onderbouwingen komen, het liefst met cijfers want als er wat te verdienen valt, gaan de oortjes omhoog.
Je geeft makkelijk je mening en dat wordt je niet in dank afgenomen. Zou ik daar eens mee stoppen. Best een vervelende eigenschap. Ook al heb je nog zoveel gelijk.quote:Op maandag 7 juli 2014 18:28 schreef Psy-freak het volgende:
Ik ben al een aantal keer ontslagen omdat ik van mening ben dat personeel belangrijker is dan geld/winst maken.
Ik geef mijn mening spaarzaam, en als ik merk dat het niet gewaardeerd wordt in een bepaalde situatie, dan stop ik daarmee.quote:Op maandag 7 juli 2014 18:28 schreef Psy-freak het volgende:
Ik heb weer een conflict met een werkgever die productie voorop stelt tegenover werknemers.
(...)
Hoe gaan jullie hiermee om?
Dat moet ik dus blijkbaar afleren.quote:Op maandag 7 juli 2014 19:01 schreef Terreros85 het volgende:
[..]
Je geeft makkelijk je mening en dat wordt je niet in dank afgenomen. Zou ik daar eens mee stoppen. Best een vervelende eigenschap. Ook al heb je nog zoveel gelijk.
Soms zijn procedures zoquote:Op maandag 7 juli 2014 19:01 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Ik geef mijn mening spaarzaam, en als ik merk dat het niet gewaardeerd wordt in een bepaalde situatie, dan stop ik daarmee.
In ieder geval ga ik niet zodanig blijven drammen dat het op een conflict aankomt.
Volgens mij ben jij veel beter op je plek als ondernemer.quote:Op maandag 7 juli 2014 19:05 schreef Psy-freak het volgende:
Soms zijn procedures zodat je graag in wilt grijpen.
Ja klopt en dat is ook de juiste houding voor een leidinggevende niet als je helemaal onderaan staat, ik accepteer het ook niet van een ''lagere'' dat hij wel eventjes komt vertellen wat wij niet goed doen.quote:Op maandag 7 juli 2014 19:05 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Soms zijn procedures zodat je graag in wilt grijpen.
Daar heb ik ook geen zin in.quote:Op maandag 7 juli 2014 19:06 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Volgens mij ben jij veel beter op je plek als ondernemer.
Dit moet ik dus leren.quote:Op maandag 7 juli 2014 19:11 schreef nightsleeper het volgende:
Heb vroeger ook wel dergelijke conflicten gehad op werk, toen ik er net werkte. Heb me toen een tijd koestgehouden. Nu ik er langer werk wordt mijn mening ook meer en meer gewaardeerd.
quote:Op maandag 7 juli 2014 19:14 schreef Kandijfijn het volgende:
Tis extreem simpel personeel is NIET belangrijker dan winst maken. Als er geen winst wordt gemaakt op een proces en/of personeel gaat dit op lange termijn ten koste van beiden.
Voor de rest klink je als arrogante betweter die een te grote mond heeft voor zijn positie. Dit is een aanname gebaseerd op het feit dat je vaak bent ontslagen.
Hoe oud ben jij? Als je ook echt kennis van zaken hebt en in een functie bent om hier wat van te zeggen, dan moet je dat absoluut doen. Maar volgens mij is dit niet het geval. En dan moet je toch echt leren om je mond te houden, want doe je dit niet dan ben je al heel snel een bijdehandje, betweter en een jochie die denkt dat ie alles wel weet. Vaak denk je dat het sneller kan, maar er zijn zo ongelooflijk veel factoren die hierop van invloed zijn. Ken je plaats dus, zou ik zeggen.quote:Op maandag 7 juli 2014 18:28 schreef Psy-freak het volgende:
Ik heb weer een conflict met een werkgever die productie voorop stelt tegenover werknemers.
Ik ben al een aantal keer ontslagen omdat ik van mening ben dat personeel belangrijker is dan geld/winst maken.
Soms zie je ook processen waarvan je denkt 'dat kan veeeel efficiënter en als je er dan wat van zegt krijg je een respons in de trant van 'ja, zo doen wij het al jaren'.
Ja zeg het maar? En als je alles zo goed weet? Waarom zit je dan niet in een leidinggevende positie?quote:
25 en ik zie sommige dingen toch echt veel sneller in als 'betweter'quote:Op maandag 7 juli 2014 19:43 schreef bosa_kaba het volgende:
[..]
Hoe oud ben jij? Als je ook echt kennis van zaken hebt en in een functie bent om hier wat van te zeggen, dan moet je dat absoluut doen. Maar volgens mij is dit niet het geval. En dan moet je toch echt leren om je mond te houden, want doe je dit niet dan ben je al heel snel een bijdehandje, betweter en een jochie die denkt dat ie alles wel weet. Vaak denk je dat het sneller kan, maar er zijn zo ongelooflijk veel factoren die hierop van invloed zijn. Ken je plaats dus, zou ik zeggen.
Narcist gespot.quote:Op maandag 7 juli 2014 19:52 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
25 en ik zie sommige dingen toch echt veel sneller in als 'betweter'
Nu nog sociale vaardigheden om het over te brengen en misschien bereik je nog wat met je talenten.quote:Op maandag 7 juli 2014 19:52 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
25 en ik zie sommige dingen toch echt veel sneller in als 'betweter'
De sociale vaardigheden heb ik al.quote:Op maandag 7 juli 2014 19:57 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
Nu nog sociale vaardigheden om het over te brengen en misschien bereik je nog wat met je talenten.
En exact waarom wordt je dan ontslagen of krijg je conflicten? Ik geef zelf leiding en krijg meer dan genoeg feedback vanaf de vloer van collega's en gasten. Toch heb ik er zelden een conflict mee.quote:
Gewoon niks zeggen over dat het productiever kan. Zelfs al krijg je ze zover dat ze t doorvoeren, dan hebben ze minder personeel nodig en word je ontslagen. Zo gaat dat.quote:Op maandag 7 juli 2014 18:28 schreef Psy-freak het volgende:
Soms zie je ook processen waarvan je denkt 'dat kan veeeel efficiënter en als je er dan wat van zegt krijg je een respons in de trant van 'ja, zo doen wij het al jaren'.
Zo ken ik er genoeg.quote:Op maandag 7 juli 2014 20:18 schreef bosa_kaba het volgende:
Dit moet wel een troll zijn of TS heeft op zijn 25e levensjaar nog heel veel te leren. TS heeft tot zijn 23e alleen maar krantenwijkjes gelopen/vakken gevuld en heeft nu voor het eerst een echte baan en denkt gelijk alles te weten
Ik ken ze ook wel, was er zelf vroeger ook zo 1 maar ik merkte al vrij snel dat het toch niet werd gewaardeerd en dat je jezelf alleen maar buitenspel zet. Pas later zie je de logica ervan in. Maar als je dat op je 25e nog niet inziet.. Lijkt me toch echt een kwestie van een ernstig gebrek aan werk- en levenservaring.quote:
Slechte leidinggevende ben je danquote:Op maandag 7 juli 2014 19:12 schreef hoas het volgende:
Ja klopt en dat is ook de juiste houding voor een leidinggevende niet als je helemaal onderaan staat, ik accepteer het ook niet van een ''lagere'' dat hij wel eventjes komt vertellen wat wij niet goed doen.
Dus eerst de weg omhoog en dan pas kritiek leveren.
Mijn meerdere denkt daar anders over.quote:Op maandag 7 juli 2014 20:25 schreef Dehelerambam het volgende:
[..]
Slechte leidinggevende ben je dan
Nee hij heeft gelijk.quote:
Soms is het ook gewoon vervelend hoor. Ik probeer altijd te luisteren en wanneer ik tijd heb uit te leggen waarom we het zo doen als we het doen.quote:Op maandag 7 juli 2014 20:25 schreef Dehelerambam het volgende:
[..]
Slechte leidinggevende ben je dan
En hier spijker, kop.quote:Op maandag 7 juli 2014 19:06 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Volgens mij ben jij veel beter op je plek als ondernemer.
Tsja, dat is toch wel de consequentie van het beter weten.quote:
Het beter weten denk ik.quote:Op maandag 7 juli 2014 20:02 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
En exact waarom wordt je dan ontslagen of krijg je conflicten? Ik geef zelf leiding en krijg meer dan genoeg feedback vanaf de vloer van collega's en gasten. Toch heb ik er zelden een conflict mee.
Dat dus, moet leren m'n bek te houden.quote:Op maandag 7 juli 2014 20:16 schreef Willoow het volgende:
[..]
Gewoon niks zeggen over dat het productiever kan. Zelfs al krijg je ze zover dat ze t doorvoeren, dan hebben ze minder personeel nodig en word je ontslagen. Zo gaat dat.
Irritatie met name. Ik zie dat het veel beter kan maar 'we doen het al jaren zo'. Zo heb ik een tijdje een archief bijgehouden wat met al jaren zo deed en uitgezocht waarom. Was totaal niet nodig, maar goed. 'We doen het al jaren zo'.quote:Op maandag 7 juli 2014 20:30 schreef Dehelerambam het volgende:
[..]
Nee hij heeft gelijk.
Blijkbaar kun je de verbeteringen niet overbrengen en wordt je steeds ontslagen. Je kan gelijk hebben, wil niet zeggen dat je het krijgt. Met sociale vaardigheden zou je het wel kunnen krijgen. Tenzij er andere redenen zijn om het niet te doen, die jij niet overziet. En dat kunnen er nog best veel zijn.
Als je als uitzendkracht commentaar levert zijn ze niet zo blij.quote:Op maandag 7 juli 2014 20:30 schreef Dehelerambam het volgende:
[..]
Nee hij heeft gelijk.
Blijkbaar kun je de verbeteringen niet overbrengen en wordt je steeds ontslagen. Je kan gelijk hebben, wil niet zeggen dat je het krijgt. Met sociale vaardigheden zou je het wel kunnen krijgen. Tenzij er andere redenen zijn om het niet te doen, die jij niet overziet. En dat kunnen er nog best veel zijn.
Da's echtquote:Op maandag 7 juli 2014 20:52 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Tsja, dat is toch wel de consequentie van het beter weten.
Dat, of je gaat de consultancy in. Maar dan moet je ook even echt goed studeren.
Dan heb je of bij hele vreemde bedrijven gewerkt of er is nog een andere kant van het verhaal.quote:
Alle bedrijven zitten na een paar jaar vastgeroest in hun denkpatronenquote:Op maandag 7 juli 2014 21:41 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dan heb je of bij hele vreemde bedrijven gewerkt of er is nog een andere kant van het verhaal.
Vertel hem eens het verhaal over die apen, bananen en water zou ik zeggen.quote:Op maandag 7 juli 2014 18:28 schreef Psy-freak het volgende:
krijg je een respons in de trant van 'ja, zo doen wij het al jaren'.
Ze nemen niks aan van een broekie.quote:Op maandag 7 juli 2014 21:45 schreef Geralt het volgende:
[..]
Vertel hem eens het verhaal over die apen, bananen en water zou ik zeggen.
Doet het altijd goed in zo een situatie.
Wellicht wel als je dat verhaal verteld. Met zn domme opmerking van zo doen we het al jaren.quote:
Bij een beetje bedrijf is men vatbaar voor verbetering m.b.t. bedrijfsprocessen, mits dat constructief gebracht wordt. Het kan 'm dus ook aan andere aspecten liggen dan alleen de inhoudelijke kant.quote:Op maandag 7 juli 2014 21:43 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Alle bedrijven zitten na een paar jaar vastgeroest in hun denkpatronen
Mwah... mijn ervaring is toch anders, hoor. Als bij management de perceptie heerst dat er elders in het bedrijf grotere problemen zijn, dan is men weinig genegen te luisteren.quote:Op maandag 7 juli 2014 21:48 schreef Xa1pt het volgende:
Bij een beetje bedrijf is men vatbaar voor verbetering m.b.t. bedrijfsprocessen, mits dat constructief gebracht wordt.
Ik zie dat dingen beter kunnen, maar feedback word vaak niet gewaardeerd. Al kan ik soms niet even tactisch uit de hoek komen.quote:Op maandag 7 juli 2014 20:02 schreef Kandijfijn het volgende:
[..]
En exact waarom wordt je dan ontslagen of krijg je conflicten? Ik geef zelf leiding en krijg meer dan genoeg feedback vanaf de vloer van collega's en gasten. Toch heb ik er zelden een conflict mee.
Ik heb het gevoel dat ik niet voor vol word aangezien. IK ben nog maar een broekie.quote:Op maandag 7 juli 2014 22:43 schreef keste010 het volgende:
Zonde TS, je drive werkt je kennelijk tegen. Helaas zal je inderdaad een toontje lager moeten zingen; je kritiek moet je misschien maar hier tot op FOK bewarenWat niet wegneemt dat ik vind dat een leider juist opmerkingen zoals die van jou zou moeten waarderen.
Even off-topic: het is wel echt stuitend om te zien dat er zo makkelijk geaccepteerd wordt binnen een kapitalistische samenlevingen dat bedrijven er nu eenmaal zijn om zoveel mogelijk winst te maken. Er is natuurlijk ook altijd de mogelijkheid voor een bedrijf om winstgevend te zijn maar tegelijkertijd als doel te hebben om zoveel mogelijk werknemers in dienst te hebben/maximale productie na te streven. Helaas wordt over die logica nooit meer kritisch gereflecteerd door de aandeelhoudersstructuur van vele bedrijven, waardoor werknemers ook maar moeten komen en gaan.
Waarvoor denk je dat je ben aangenomen dan? Om mee te beslissen over de koers van het bedrijf ofzo? Waarom denk je dat je recht zou moeten hebben om enige vorm van stemrecht te hebben?quote:Op dinsdag 8 juli 2014 12:05 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Ik heb het gevoel dat ik niet voor vol word aangezien. IK ben nog maar een broekie.
Dat steekt me dus ook, als er geen oog is voor personeel maar alleen maar voor winst en hoge productie. Ofwel: bek houden en arbeiten!
quote:Op dinsdag 8 juli 2014 12:06 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik zou ook niks aannemen van jou als ik je topics en je posts zo doorlees.
Als ik processen onnodig dom zie vergaan zeg ik daar wat van.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 12:07 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Waarvoor denk je dat je ben aangenomen dan? Om mee te beslissen over de koers van het bedrijf ofzo? Waarom denk je dat je recht zou moeten hebben om enige vorm van stemrecht te hebben?
Daar ben je niet voor aangenomen, dus waarom je dat doet is mij een raadsel. Je werkgever kan het ook gewoon zien als ordinaire werkweigering van jouw kant.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 12:12 schreef Psy-freak het volgende:
Als ik processen onnodig dom zie vergaan zeg ik daar wat van.
Even los van het verhaal van TS: waarom zou het zo absurd zijn als een werknemer invloed heeft op de koers van het bedrijf? Wat ik zo stuitend vind is dat vele bedrijven georganiseerd zijn op een manier dat passanten (aandeelhouders die als doel hebben hun aandeel zo snel mogelijk met winst te kunnen verkopen) meer inspraak hebben in de koers van het bedrijf dan mensen wiens belang het juist is om het bedrijf in lange termijn te laten slagen.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 12:07 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Waarvoor denk je dat je ben aangenomen dan? Om mee te beslissen over de koers van het bedrijf ofzo? Waarom denk je dat je recht zou moeten hebben om enige vorm van stemrecht te hebben?
Omdat de meeste werknemers geen idee hebben waar ze het over hebben misschien?quote:Op dinsdag 8 juli 2014 12:18 schreef keste010 het volgende:
[..]
Even los van het verhaal van TS: waarom zou het zo absurd zijn als een werknemer invloed heeft op de koers van het bedrijf?
Aandeelhouders kopen zich in om mee te beslissen over de koers van het bedrijf. Een werknemer kan zich prima inkopen in hetzelfde bedrijf om stemrecht te krijgen.quote:Wat ik zo stuitend vind is dat vele bedrijven georganiseerd zijn op een manier dat passanten (aandeelhouders die als doel hebben hun aandeel zo snel mogelijk met winst te kunnen verkopen) meer inspraak hebben in de koers van het bedrijf dan mensen wiens belang het juist is om het bedrijf in lange termijn te laten slagen.
De aandeelhouders zijn over het algemeen maar een klein gedeelte van het probleem gebleken in de crisis.quote:Daar kan natuurlijk heel makkelijk tegenin gebracht worden dat dat nu eenmaal niet de manier is hoe het werkt en dat wie betaalt uiteindelijk ook bepaalt. Maar toch moeten we ons afvragen of we, zeker gezien de lessen die we van de crisis hebben kunnen leren over risicovol ondernemen, de aandeelhoudersstructuur niet eens moeten herzien.
Dat is wel een heel westerse aanname, gebaseerd op de logica van division of labour. Zoals Marx terecht beschreef is de huidige bedrijfsstructuur er op gericht om werknemers onderontwikkeld en onwetend te houden; dat heeft vaak veel meer te maken met de hierarchische structuur van bedrijven dan de cognitieve vaardigheden van de werknemers.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 12:20 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Omdat de meeste werknemers geen idee hebben waar ze het over hebben misschien?
Als het beter kan, waarom niet?quote:Op dinsdag 8 juli 2014 12:13 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Daar ben je niet voor aangenomen, dus waarom je dat doet is mij een raadsel. Je werkgever kan het ook gewoon zien als ordinaire werkweigering van jouw kant.
Een bedrijf dat maximale productie nastreeft is geen winstgevend bedrijf, idem met een bezettingsgraad.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 12:28 schreef keste010 het volgende:
Daarnaast is het idee dat werknemers er niets van zouden snappen ook gebaseerd op het idee van een bedrijf dat als doelstelling maximale winst heeft, en niet bijv. een zo hoog mogelijke bezettingsgraad of maximale productie (in combinatie met een winstgevend bedrijf).
Kijk dan vooral even naar de toezichthouders en de directieleden van desbetreffend bedrijf, dat het voor elkaar krijgt om bonussen af te spreken gebaseerd op korte termijn winst. Een aandeelhouder heeft geen stem in deze bonusconstructie.quote:Deze doelstellingen zijn inherent aan de aandeelhoudersstructuur van bedrijven en daarmee zijn aandeelhouders juist wel een groot gedeelte van het probleem gebleken in de crisis: zij zijn voornamelijk verantwoordelijk geweest voor het korte termijn-beleid van vele bedrijven dat barstte van speculatie en onnodig risico.
Hoe kom je hierbij? Er is een verschil tussen winstgevend en maximale winst.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 14:49 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Een bedrijf dat maximale productie nastreeft is geen winstgevend bedrijf, idem met een bezettingsgraad.
Nee, daar hebben ze geen stem in omdat het niet in het belang van aandeelhouders is om zich daar mee bezig te zijn. En dat is juist het probleem! De korte termijn-winsten worden voornamelijk gedreven door de aandeelhoudersstructuur, namelijk het jaarlijks willen krijgen van dividend op de investering. In die zin wordt het korte termijn-denken binnen bedrijven wel degelijk door de aandeelhoudersstructuur gedreven. Lees anders 23 things they don't tell you about capitalism van Ha-Joon Chang eens. Die betoogt daarin uitstekend waarom winstmaximalisatie binnen een bedrijf dat gerund wordt door aandeelhouders op de lange termijn niet de optimale strategie kan zijn.quote:Kijk dan vooral even naar de toezichthouders en de directieleden van desbetreffend bedrijf, dat het voor elkaar krijgt om bonussen af te spreken gebaseerd op korte termijn winst. Een aandeelhouder heeft geen stem in deze bonusconstructie.
Het is al aangetoond dat familiebedrijven het in tijden van crisis beter doen dan 'gewone' bedrijven. Dat vindt mede zijn oorsprong in het (emotionele) belang van de eigenaren om het bedrijf te behouden ipv maximale winst te behalen met het risico daarmee het bedrijf zo ver te overbelasten dat het failliet gaat.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 15:00 schreef keste010 het volgende:
Die betoogt daarin uitstekend waarom winstmaximalisatie binnen een bedrijf dat gerund wordt door aandeelhouders op de lange termijn niet de optimale strategie kan zijn.
als werkgever gooi ik lastpakken die enkel veel lullen en niet hun werk doen, er ook gewoon snel uitquote:
Exact!quote:Op dinsdag 8 juli 2014 15:14 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Het is al aangetoond dat familiebedrijven het in tijden van crisis beter doen dan 'gewone' bedrijven. Dat vindt mede zijn oorsprong in het (emotionele) belang van de eigenaren om het bedrijf te behouden ipv maximale winst te behalen met het risico daarmee het bedrijf zo ver te overbelasten dat het failliet gaat.
quote:Op dinsdag 8 juli 2014 15:28 schreef Deckard het volgende:
[..]
Jij hebt daar geen verstand van. Daarom ben je ook uitzendkracht.
Soms wel.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 16:38 schreef Deckard het volgende:
[..]
Veelzeggende reply. Jij weet het natuurlijk beter.
Als ik 100% zeker weet dat ik gelijk heb zeg ik: Dan doe je het dus al jaren fout/onhandig.quote:Op maandag 7 juli 2014 18:28 schreef Psy-freak het volgende:
De Duitsche economie.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 15:28 schreef keste010 het volgende:
[..]
Exact!
Even uit nieuwsgierigheid: wie heeft dat aangetoond?
Als je geen winst maakt kan je je personeel niet betalen? Maar als je dat echt je mening is mag je wel gratis bij komen werkenquote:Op maandag 7 juli 2014 18:28 schreef Psy-freak het volgende:
Het gaat om het stellen van het doel van maximale winst boven elk ander doel van een bedrijf, hetgeen in een hyperkapitalistische samenleving misschien geaccepteerd is, maar wat lang niet voor elke werknemer (en bedrijf zelf) voordelig is..quote:Op woensdag 9 juli 2014 13:28 schreef Fes1-2 het volgende:
[..]
Als je geen winst maakt kan je je personeel niet betalen? Maar als je dat echt je mening is mag je wel gratis bij komen werkenToevallig in de buurt van Rotterdam?
Ik vermoed dat misschien bij TS ook een rol speelt. Het is heel makkelijk om iets te bekritiseren, het verzinnen van een goede oplossing (met alle bijbehorende voorwaarden/waarborgen/restricties) is veel lastiger. Bovendien, als het echt een verbetering zou zijn en bedrijven zouden daardoor probleemloos veel efficienter werken, zouden ze het overnemen vermoed ik (scheelt ze immers veel geld en maken ze meer winst).quote:Op woensdag 9 juli 2014 15:45 schreef DEVIEZEMAN. het volgende:
Van die mensen uit productie die denken het beter te weten hoe processen zouden moeten verlopen maar terwijl ze totaal geen idee hebben WAAROM iets zo gaat.
(denk aan productie methoden, veiligheid, kwaliteit (swaarborging), of allerlei andere zaken.
Het was een grapje. Spreek alleen uit ervaring als ik zeg dat personeel soms ook op die manier denkt. Gretig de hand uitsteken bij een salarisverhoging buiten de CAO om maar als je vervolgens in een slechte tijd vraagt de volgens de CAO bepaalde salarisverhoging niet door te voeren is de wereld te klein.quote:Op woensdag 9 juli 2014 15:10 schreef keste010 het volgende:
[..]
Het gaat om het stellen van het doel van maximale winst boven elk ander doel van een bedrijf, hetgeen in een hyperkapitalistische samenleving misschien geaccepteerd is, maar wat lang niet voor elke werknemer (en bedrijf zelf) voordelig is..
Bovenstaande verhaal klopt ook. Ook in het kader van de financiële kwesties, ik heb weleens gezien dat bepaalde medewerkers op bepaalde materialen gingen bezuinigen bijv. omdat dat goedkoper was. Bij een event i.p.v. te serveren in porseleinen kopjes, kozen ze (uit eigen beweging) voor plastic kopjes (zonder te vragen aan de leidinggevende, die had gevraagd het te regelen en het is gebruikelijk om porselein te kiezen).quote:Op woensdag 9 juli 2014 16:47 schreef DEVIEZEMAN. het volgende:
...
En met name als het om financiële kwesties gaat denk ik dan bij mezelf "daar hoef jij je helemaal niet mee te bemoeien want dat is jouw werk niet!"
Dit..quote:Op dinsdag 8 juli 2014 12:54 schreef Deckard het volgende:
Sorry psy-freak, maar als productiemedewerker is je mening niet erg belangrijk. Temeer omdat je weinig ervaring hebt, en er ook niet goed voor hebt gestudeerd.
Als je het allemaal zo goed zelf weet, moet je ondernemer worden.
En dat is de reden dat je als werknemer je mond moet houden en maar hersenloos moet werken terwijl je creatief denkvermogen compleet uitgeschakeld wordt?quote:Op woensdag 9 juli 2014 17:09 schreef adriaan85 het volgende:
[..]
Bovenstaande verhaal klopt ook. Ook in het kader van de financiële kwesties, ik heb weleens gezien dat bepaalde medewerkers op bepaalde materialen gingen bezuinigen bijv. omdat dat goedkoper was. Bij een event i.p.v. te serveren in porseleinen kopjes, kozen ze (uit eigen beweging) voor plastic kopjes (zonder te vragen aan de leidinggevende, die had gevraagd het te regelen en het is gebruikelijk om porselein te kiezen).
Hoewel het impact op de kwaliteit nihil is (koffie smaakt hetzelfde), had het wel invloed op de uitstraling van het event. En zoals hierboven al beschreven, soms is dat heel belangrijk. De marketing of de deal die erachter zit is soms ook een kwestie van formaliteit.
Soms kan inderdaad schroefje Z en is dat goedkoper, maar dat is niet wat de klant wil. Die wil Y zien, of die daar voor betaalt of niet, het management heeft meestal bewust voor die materialen gekozen. Zeker in dat soort gevallen kan ik me voorstellen dat de baas dat niet goed trekt (zoals in het kopjes voorbeeld). Super sympathiek dat je met de baas meedenkt over de kostenbesparingen, maar euh, daar zit die soms echt niet op te wachtenJe moet daar een radar voor ontwikkelen en die kijken wanneer het wel en niet gepast om een verandervoorstel te doen. In veel gevallen zijn er echt wel redenen waarom dingen anders gaan, al was het maar omdat het een bedrijfsproces veranderen soms een cultuuromslag vereist en geloof me, dat krijg je niet 1,2,3 voor elkaar.
Als het echt een verbetering kan je naar mijn eerdere post kijken.
Zeker bij het lager opgeleid personeel is dit waarheid.quote:Op woensdag 9 juli 2014 19:57 schreef Moira. het volgende:
Leven er echt nog mensen in de waan dat personeel (voor werknemers) belangrijker is dan geld, ja?
Voor jou 1000 anderen.. Is er geen geld, dan is er überhaupt geen personeel.
Bij het lager opgeleid personeel is dat inderdaad wel het motto ja.quote:Op donderdag 10 juli 2014 10:25 schreef keste010 het volgende:
[..]
En dat is de reden dat je als werknemer je mond moet houden en maar hersenloos moet werken terwijl je creatief denkvermogen compleet uitgeschakeld wordt?
Er bestaat ook nog zoiets als communiceren he..
Als productiemedewerker ben je niet aangenomen vanwege je creativiteit. Als je wel creatief denkvermogen hebt werk je daar niet. Als je dat wel hebt, en je werkt daar.. dan is het tijdelijk dus maakt het sowieso niet uit wat jouw mening is.quote:Op donderdag 10 juli 2014 10:25 schreef keste010 het volgende:
[..]
En dat is de reden dat je als werknemer je mond moet houden en maar hersenloos moet werken terwijl je creatief denkvermogen compleet uitgeschakeld wordt?
Hangt inderdaad van de functie af. Maar over het algemeen worden ook in andere functies werknemers die wel de potentie hebben weinig gestimuleerd tot creatief nadenken.quote:Op donderdag 10 juli 2014 16:01 schreef Deckard het volgende:
[..]
Als productiemedewerker ben je niet aangenomen vanwege je creativiteit. Als je wel creatief denkvermogen hebt werk je daar niet. Als je dat wel hebt, en je werkt daar.. dan is het tijdelijk dus maakt het sowieso niet uit wat jouw mening is.
Het probleem is dat 9 van de 10 keer die creatieve gedachten komen van mensen die geen verstand hebben van hetgeen en WAAROM dingen zo gedaan worden.quote:Op donderdag 10 juli 2014 10:25 schreef keste010 het volgende:
[..]
Integendeel, in mijn vorige post geef ik aan hoe ik suggesties heb gecommuniceerd. Dit voorbeeld was juist wat er gebeurt als je niet communiceert en wat ongepast initiatief nemen is. Meestal wordt initiatief nemen gewaardeerd, maar in enkele gevallen kan de oplossing niet. In dit voorbeeld zie je dat de werknemer niet wist wat de reden was dat er van duurdere materialen gebruik werd gemaakt en bestelde ze goedkopere. Op zich niks mee, maar het gaf problemen omdat het niet paste in de rest van de setting. Ze had het ook kunnen vragen aan haar baas of een collega.quote:Op donderdag 10 juli 2014 10:25 schreef keste010 het volgende:
[..]
Helemaal mee eens!quote:Op donderdag 10 juli 2014 20:23 schreef adriaan85 het volgende:
[..]
Soms is het meedenkend handelen ongeschikt, soms heel geschikt. Maar mijn punt was dat je moet weten wanneer dingen en wanneer ze niet kunnen. Als je denkt dat je een punt hebt, moet je dat tactisch kunnen communiceren... Niet pushen, dat werkt averechts. Tactisch communiceren is een vorm van assertiviteit EN bedrijfspolitiek, dus niet hersenloos alles doen wat je baas zegt. Integendeel, maar ook niet betweterig zijn/werk weigeren omdat jij denkt dat het beter kan (zie mijn eerste post in dit topic).
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |