Ik heb het gevoel dat ik niet voor vol word aangezien. IK ben nog maar een broekie.quote:Op maandag 7 juli 2014 22:43 schreef keste010 het volgende:
Zonde TS, je drive werkt je kennelijk tegen. Helaas zal je inderdaad een toontje lager moeten zingen; je kritiek moet je misschien maar hier tot op FOK bewarenWat niet wegneemt dat ik vind dat een leider juist opmerkingen zoals die van jou zou moeten waarderen.
Even off-topic: het is wel echt stuitend om te zien dat er zo makkelijk geaccepteerd wordt binnen een kapitalistische samenlevingen dat bedrijven er nu eenmaal zijn om zoveel mogelijk winst te maken. Er is natuurlijk ook altijd de mogelijkheid voor een bedrijf om winstgevend te zijn maar tegelijkertijd als doel te hebben om zoveel mogelijk werknemers in dienst te hebben/maximale productie na te streven. Helaas wordt over die logica nooit meer kritisch gereflecteerd door de aandeelhoudersstructuur van vele bedrijven, waardoor werknemers ook maar moeten komen en gaan.
Waarvoor denk je dat je ben aangenomen dan? Om mee te beslissen over de koers van het bedrijf ofzo? Waarom denk je dat je recht zou moeten hebben om enige vorm van stemrecht te hebben?quote:Op dinsdag 8 juli 2014 12:05 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Ik heb het gevoel dat ik niet voor vol word aangezien. IK ben nog maar een broekie.
Dat steekt me dus ook, als er geen oog is voor personeel maar alleen maar voor winst en hoge productie. Ofwel: bek houden en arbeiten!
quote:Op dinsdag 8 juli 2014 12:06 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik zou ook niks aannemen van jou als ik je topics en je posts zo doorlees.
Als ik processen onnodig dom zie vergaan zeg ik daar wat van.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 12:07 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Waarvoor denk je dat je ben aangenomen dan? Om mee te beslissen over de koers van het bedrijf ofzo? Waarom denk je dat je recht zou moeten hebben om enige vorm van stemrecht te hebben?
Daar ben je niet voor aangenomen, dus waarom je dat doet is mij een raadsel. Je werkgever kan het ook gewoon zien als ordinaire werkweigering van jouw kant.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 12:12 schreef Psy-freak het volgende:
Als ik processen onnodig dom zie vergaan zeg ik daar wat van.
Even los van het verhaal van TS: waarom zou het zo absurd zijn als een werknemer invloed heeft op de koers van het bedrijf? Wat ik zo stuitend vind is dat vele bedrijven georganiseerd zijn op een manier dat passanten (aandeelhouders die als doel hebben hun aandeel zo snel mogelijk met winst te kunnen verkopen) meer inspraak hebben in de koers van het bedrijf dan mensen wiens belang het juist is om het bedrijf in lange termijn te laten slagen.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 12:07 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Waarvoor denk je dat je ben aangenomen dan? Om mee te beslissen over de koers van het bedrijf ofzo? Waarom denk je dat je recht zou moeten hebben om enige vorm van stemrecht te hebben?
Omdat de meeste werknemers geen idee hebben waar ze het over hebben misschien?quote:Op dinsdag 8 juli 2014 12:18 schreef keste010 het volgende:
[..]
Even los van het verhaal van TS: waarom zou het zo absurd zijn als een werknemer invloed heeft op de koers van het bedrijf?
Aandeelhouders kopen zich in om mee te beslissen over de koers van het bedrijf. Een werknemer kan zich prima inkopen in hetzelfde bedrijf om stemrecht te krijgen.quote:Wat ik zo stuitend vind is dat vele bedrijven georganiseerd zijn op een manier dat passanten (aandeelhouders die als doel hebben hun aandeel zo snel mogelijk met winst te kunnen verkopen) meer inspraak hebben in de koers van het bedrijf dan mensen wiens belang het juist is om het bedrijf in lange termijn te laten slagen.
De aandeelhouders zijn over het algemeen maar een klein gedeelte van het probleem gebleken in de crisis.quote:Daar kan natuurlijk heel makkelijk tegenin gebracht worden dat dat nu eenmaal niet de manier is hoe het werkt en dat wie betaalt uiteindelijk ook bepaalt. Maar toch moeten we ons afvragen of we, zeker gezien de lessen die we van de crisis hebben kunnen leren over risicovol ondernemen, de aandeelhoudersstructuur niet eens moeten herzien.
Dat is wel een heel westerse aanname, gebaseerd op de logica van division of labour. Zoals Marx terecht beschreef is de huidige bedrijfsstructuur er op gericht om werknemers onderontwikkeld en onwetend te houden; dat heeft vaak veel meer te maken met de hierarchische structuur van bedrijven dan de cognitieve vaardigheden van de werknemers.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 12:20 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Omdat de meeste werknemers geen idee hebben waar ze het over hebben misschien?
Als het beter kan, waarom niet?quote:Op dinsdag 8 juli 2014 12:13 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Daar ben je niet voor aangenomen, dus waarom je dat doet is mij een raadsel. Je werkgever kan het ook gewoon zien als ordinaire werkweigering van jouw kant.
Een bedrijf dat maximale productie nastreeft is geen winstgevend bedrijf, idem met een bezettingsgraad.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 12:28 schreef keste010 het volgende:
Daarnaast is het idee dat werknemers er niets van zouden snappen ook gebaseerd op het idee van een bedrijf dat als doelstelling maximale winst heeft, en niet bijv. een zo hoog mogelijke bezettingsgraad of maximale productie (in combinatie met een winstgevend bedrijf).
Kijk dan vooral even naar de toezichthouders en de directieleden van desbetreffend bedrijf, dat het voor elkaar krijgt om bonussen af te spreken gebaseerd op korte termijn winst. Een aandeelhouder heeft geen stem in deze bonusconstructie.quote:Deze doelstellingen zijn inherent aan de aandeelhoudersstructuur van bedrijven en daarmee zijn aandeelhouders juist wel een groot gedeelte van het probleem gebleken in de crisis: zij zijn voornamelijk verantwoordelijk geweest voor het korte termijn-beleid van vele bedrijven dat barstte van speculatie en onnodig risico.
Hoe kom je hierbij? Er is een verschil tussen winstgevend en maximale winst.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 14:49 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Een bedrijf dat maximale productie nastreeft is geen winstgevend bedrijf, idem met een bezettingsgraad.
Nee, daar hebben ze geen stem in omdat het niet in het belang van aandeelhouders is om zich daar mee bezig te zijn. En dat is juist het probleem! De korte termijn-winsten worden voornamelijk gedreven door de aandeelhoudersstructuur, namelijk het jaarlijks willen krijgen van dividend op de investering. In die zin wordt het korte termijn-denken binnen bedrijven wel degelijk door de aandeelhoudersstructuur gedreven. Lees anders 23 things they don't tell you about capitalism van Ha-Joon Chang eens. Die betoogt daarin uitstekend waarom winstmaximalisatie binnen een bedrijf dat gerund wordt door aandeelhouders op de lange termijn niet de optimale strategie kan zijn.quote:Kijk dan vooral even naar de toezichthouders en de directieleden van desbetreffend bedrijf, dat het voor elkaar krijgt om bonussen af te spreken gebaseerd op korte termijn winst. Een aandeelhouder heeft geen stem in deze bonusconstructie.
Het is al aangetoond dat familiebedrijven het in tijden van crisis beter doen dan 'gewone' bedrijven. Dat vindt mede zijn oorsprong in het (emotionele) belang van de eigenaren om het bedrijf te behouden ipv maximale winst te behalen met het risico daarmee het bedrijf zo ver te overbelasten dat het failliet gaat.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 15:00 schreef keste010 het volgende:
Die betoogt daarin uitstekend waarom winstmaximalisatie binnen een bedrijf dat gerund wordt door aandeelhouders op de lange termijn niet de optimale strategie kan zijn.
als werkgever gooi ik lastpakken die enkel veel lullen en niet hun werk doen, er ook gewoon snel uitquote:
Exact!quote:Op dinsdag 8 juli 2014 15:14 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Het is al aangetoond dat familiebedrijven het in tijden van crisis beter doen dan 'gewone' bedrijven. Dat vindt mede zijn oorsprong in het (emotionele) belang van de eigenaren om het bedrijf te behouden ipv maximale winst te behalen met het risico daarmee het bedrijf zo ver te overbelasten dat het failliet gaat.
quote:Op dinsdag 8 juli 2014 15:28 schreef Deckard het volgende:
[..]
Jij hebt daar geen verstand van. Daarom ben je ook uitzendkracht.
Soms wel.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 16:38 schreef Deckard het volgende:
[..]
Veelzeggende reply. Jij weet het natuurlijk beter.
Als ik 100% zeker weet dat ik gelijk heb zeg ik: Dan doe je het dus al jaren fout/onhandig.quote:Op maandag 7 juli 2014 18:28 schreef Psy-freak het volgende:
Soms zie je ook processen waarvan je denkt 'dat kan veeeel efficiënter en als je er dan wat van zegt krijg je een respons in de trant van 'ja, zo doen wij het al jaren'.
Hoe gaan jullie hiermee om?
De Duitsche economie.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 15:28 schreef keste010 het volgende:
[..]
Exact!
Even uit nieuwsgierigheid: wie heeft dat aangetoond?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |