abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 8 juli 2014 @ 13:52:37 #61
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_142044973
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 12:13 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Daar ben je niet voor aangenomen, dus waarom je dat doet is mij een raadsel. Je werkgever kan het ook gewoon zien als ordinaire werkweigering van jouw kant.
Als het beter kan, waarom niet?
zaterdag 13 augustus 2011 11:41 schreef RockNijntje het volgende:
Psy-freak heeft wel de schattigste UI van heel FOK!
FOK!-vriendin: Pixxie. & AdoraBelle
pi_142047312
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 13:52 schreef Psy-freak het volgende:

[..]

Nee, JIJ denkt dat het beter kan. Ben je daarvoor aangenomen?
pi_142047395
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 12:28 schreef keste010 het volgende:

Daarnaast is het idee dat werknemers er niets van zouden snappen ook gebaseerd op het idee van een bedrijf dat als doelstelling maximale winst heeft, en niet bijv. een zo hoog mogelijke bezettingsgraad of maximale productie (in combinatie met een winstgevend bedrijf).
Een bedrijf dat maximale productie nastreeft is geen winstgevend bedrijf, idem met een bezettingsgraad.

quote:
Deze doelstellingen zijn inherent aan de aandeelhoudersstructuur van bedrijven en daarmee zijn aandeelhouders juist wel een groot gedeelte van het probleem gebleken in de crisis: zij zijn voornamelijk verantwoordelijk geweest voor het korte termijn-beleid van vele bedrijven dat barstte van speculatie en onnodig risico.
Kijk dan vooral even naar de toezichthouders en de directieleden van desbetreffend bedrijf, dat het voor elkaar krijgt om bonussen af te spreken gebaseerd op korte termijn winst. Een aandeelhouder heeft geen stem in deze bonusconstructie.
pi_142047829
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 14:49 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Een bedrijf dat maximale productie nastreeft is geen winstgevend bedrijf, idem met een bezettingsgraad.
Hoe kom je hierbij? Er is een verschil tussen winstgevend en maximale winst.

quote:
Kijk dan vooral even naar de toezichthouders en de directieleden van desbetreffend bedrijf, dat het voor elkaar krijgt om bonussen af te spreken gebaseerd op korte termijn winst. Een aandeelhouder heeft geen stem in deze bonusconstructie.
Nee, daar hebben ze geen stem in omdat het niet in het belang van aandeelhouders is om zich daar mee bezig te zijn. En dat is juist het probleem! De korte termijn-winsten worden voornamelijk gedreven door de aandeelhoudersstructuur, namelijk het jaarlijks willen krijgen van dividend op de investering. In die zin wordt het korte termijn-denken binnen bedrijven wel degelijk door de aandeelhoudersstructuur gedreven. Lees anders 23 things they don't tell you about capitalism van Ha-Joon Chang eens. Die betoogt daarin uitstekend waarom winstmaximalisatie binnen een bedrijf dat gerund wordt door aandeelhouders op de lange termijn niet de optimale strategie kan zijn.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_142048345
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 15:00 schreef keste010 het volgende:
Die betoogt daarin uitstekend waarom winstmaximalisatie binnen een bedrijf dat gerund wordt door aandeelhouders op de lange termijn niet de optimale strategie kan zijn.
Het is al aangetoond dat familiebedrijven het in tijden van crisis beter doen dan 'gewone' bedrijven. Dat vindt mede zijn oorsprong in het (emotionele) belang van de eigenaren om het bedrijf te behouden ipv maximale winst te behalen met het risico daarmee het bedrijf zo ver te overbelasten dat het failliet gaat.
  dinsdag 8 juli 2014 @ 15:19:42 #66
341323 MsMessy
Fok jou, dikke doei
pi_142048532
Je bent loonslaaf en slaven horen geen eigen mening te hebben. Dus kop dicht en werken, anders gaat de zweep erover. (Echt sommige bedrijven geven je dit gevoel)
  dinsdag 8 juli 2014 @ 15:23:11 #67
33189 RM-rf
1/998001
pi_142048647
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 18:28 schreef Psy-freak het volgende:

Hoe gaan jullie hiermee om?
als werkgever gooi ik lastpakken die enkel veel lullen en niet hun werk doen, er ook gewoon snel uit
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_142048842
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 15:14 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Het is al aangetoond dat familiebedrijven het in tijden van crisis beter doen dan 'gewone' bedrijven. Dat vindt mede zijn oorsprong in het (emotionele) belang van de eigenaren om het bedrijf te behouden ipv maximale winst te behalen met het risico daarmee het bedrijf zo ver te overbelasten dat het failliet gaat.
Exact!

Even uit nieuwsgierigheid: wie heeft dat aangetoond? :P
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
pi_142048849
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 13:52 schreef Psy-freak het volgende:

[..]

Jij hebt daar geen verstand van. Daarom ben je ook uitzendkracht.
  dinsdag 8 juli 2014 @ 16:18:11 #70
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_142050565
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 15:28 schreef Deckard het volgende:

[..]

Jij hebt daar geen verstand van. Daarom ben je ook uitzendkracht.
:')
pi_142051381
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 16:18 schreef Psy-freak het volgende:

[..]

:')
Veelzeggende reply. Jij weet het natuurlijk beter.
  dinsdag 8 juli 2014 @ 16:43:05 #72
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_142051580
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 16:38 schreef Deckard het volgende:

[..]

Veelzeggende reply. Jij weet het natuurlijk beter.
Soms wel.
pi_142088724
quote:

Soms zie je ook processen waarvan je denkt 'dat kan veeeel efficiënter en als je er dan wat van zegt krijg je een respons in de trant van 'ja, zo doen wij het al jaren'.

Als ik 100% zeker weet dat ik gelijk heb zeg ik: Dan doe je het dus al jaren fout/onhandig.
  woensdag 9 juli 2014 @ 13:07:33 #74
405850 Eiwitshake
Russische Trol
pi_142089190
Je bent zeker ook niet vies van jonkos en complottheorieën?
"Wij zweren de voorkeur te geven aan een wisse dood boven een smadelijke behandeling, en nooit te dulden dat de geringste inbreuk gemaakt wordt op Neêrlands roem of de eer der vlag.”
- Jan Van Speijk
  woensdag 9 juli 2014 @ 13:08:36 #75
405850 Eiwitshake
Russische Trol
pi_142089227
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 15:28 schreef keste010 het volgende:

[..]

Exact!

Even uit nieuwsgierigheid: wie heeft dat aangetoond? :P
De Duitsche economie.
Die draait grotendeels op familiebedrijven.
"Wij zweren de voorkeur te geven aan een wisse dood boven een smadelijke behandeling, en nooit te dulden dat de geringste inbreuk gemaakt wordt op Neêrlands roem of de eer der vlag.”
- Jan Van Speijk
pi_142089871
quote:
Ik heb weer een conflict met een werkgever die productie voorop stelt tegenover werknemers.

Ik ben al een aantal keer ontslagen omdat ik van mening ben dat personeel belangrijker is dan geld/winst maken.

Soms zie je ook processen waarvan je denkt 'dat kan veeeel efficiënter en als je er dan wat van zegt krijg je een respons in de trant van 'ja, zo doen wij het al jaren'.

Als je geen winst maakt kan je je personeel niet betalen? Maar als je dat echt je mening is mag je wel gratis bij komen werken :) Toevallig in de buurt van Rotterdam? :D
pi_142094106
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2014 13:28 schreef Fes1-2 het volgende:

[..]

Als je geen winst maakt kan je je personeel niet betalen? Maar als je dat echt je mening is mag je wel gratis bij komen werken :) Toevallig in de buurt van Rotterdam? :D
Het gaat om het stellen van het doel van maximale winst boven elk ander doel van een bedrijf, hetgeen in een hyperkapitalistische samenleving misschien geaccepteerd is, maar wat lang niet voor elke werknemer (en bedrijf zelf) voordelig is..
pi_142095891
Van die mensen uit productie die denken het beter te weten hoe processen zouden moeten verlopen maar terwijl ze totaal geen idee hebben WAAROM iets zo gaat.

(denk aan productie methoden, veiligheid, kwaliteit (swaarborging), of allerlei andere zaken.
pi_142097442
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2014 15:45 schreef DEVIEZEMAN. het volgende:
Van die mensen uit productie die denken het beter te weten hoe processen zouden moeten verlopen maar terwijl ze totaal geen idee hebben WAAROM iets zo gaat.

(denk aan productie methoden, veiligheid, kwaliteit (swaarborging), of allerlei andere zaken.
Ik vermoed dat misschien bij TS ook een rol speelt. Het is heel makkelijk om iets te bekritiseren, het verzinnen van een goede oplossing (met alle bijbehorende voorwaarden/waarborgen/restricties) is veel lastiger. Bovendien, als het echt een verbetering zou zijn en bedrijven zouden daardoor probleemloos veel efficienter werken, zouden ze het overnemen vermoed ik (scheelt ze immers veel geld en maken ze meer winst).

Uit eigen ervaring heb ik gemerkt dat je als jonge werknemer (ik was 20 en had een studiegerelateerde bijbaan) best processen kan beinvloeden en wijzigen, maar vaak is het een kwestie van inzien waarom ze het al jaren zo doen (daar zullen ze meestal een (goede) reden voor hebben) en te kijken maar het onderligende deel. Als je daarop een verbetering kan aanbrengen en je weet een concreet goed voorstel te maken en te communiceren naar je meerderen, heb je best kans dat ze het overnemen en dat je carriere maakt. Ik kan uit ervaring spreken (weliswaar geen productieomgeving maar toch). Het simpel roepen dat iets beter kan, is ongeveer hetzelfde het zelfde als zeggen "het gaat een keer regenen". Dat is een statement die vaak opgaat, in de woestijn wellicht niet, maar dat zijn uitzonderlijke omgevingen (net als bedrijven waar echt alles nu al fantastisch goed is en echt niet beter kan).

Het is een kwestie van goede ideeën, het kunnen overbrengen, de bedrijfspolitiek snappen (want dat is soms belangrijker dan het hele voorstel!) en gevoel voor tact. Op basis van je reacties in dit topic maak ik op dat je in elk geval aan je tact moet werken.

Verder vind ik het ook opvallender dat je je aan de ene kant beklaagt over inefficienties, maar tegelijkertijd klaagt over winstmaximalisatie....

Tot slot, soms zullen er echt bedrijven waar ze hun personeel slecht behandelen ongeacht de werkhouding, bij die bedrijven moet je niet zijn :)
pi_142098136
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2014 15:10 schreef keste010 het volgende:

[..]

Het gaat om het stellen van het doel van maximale winst boven elk ander doel van een bedrijf, hetgeen in een hyperkapitalistische samenleving misschien geaccepteerd is, maar wat lang niet voor elke werknemer (en bedrijf zelf) voordelig is..
Het was een grapje. Spreek alleen uit ervaring als ik zeg dat personeel soms ook op die manier denkt. Gretig de hand uitsteken bij een salarisverhoging buiten de CAO om maar als je vervolgens in een slechte tijd vraagt de volgens de CAO bepaalde salarisverhoging niet door te voeren is de wereld te klein.
pi_142099204
Soms is het ook niet alleen logica TS maar ook een stukje formaliteit wat erachter zit.

Bijvoorbeeld laatst...was een bepaald type "schoefje X" op. Komt er iemand van productie "ja we hebben nu (zonder overleg) type Z erin gedraaid want die past er ook in!"

Dus vervolgens ontstaat de discussie dat ze ze er allemaal weer uit mogen draaien.

Productie: Ja maar waarom dan? Het zit toch vast nu?

Wij: Omdat type X op de stuklijst van het product staat en je nu type Z erin hebt gedraaid dus lever je in principe een ander product uit dan dat de klant heeft besteld.

En dan willen ze niet aannemen dat je gewoon niet zonder overleg met de klant onderdelen kan gaan veranderen (en een schroef net zo belangrijk is als ieder ander onderdeel). Dus productie medewerker voelt zich niet serieus genomen/op z'n teentjes getrapt. Bij ons levert het ook weer wrijving op omdat hij niet wil aannemen dat dat gewoon niet kan (want het zich toch vast?).

Als je dan van die mensen erbij hebt lopen die dat soort situaties regelmatig laten escaleren dan zitten de meeste bedrijven daar niet echt op te wachten. Heel kort door de bocht willen de meeste bedrijven gewoon iemand die doet waarvoor hij is aangenomen zonder te klagen of de boel te bemoeilijken. En als je echt een verbetering hebt dan gaat het verhaal van Adriaan85 op.

En met name als het om financiële kwesties gaat denk ik dan bij mezelf "daar hoef jij je helemaal niet mee te bemoeien want dat is jouw werk niet!"
pi_142100274
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2014 16:47 schreef DEVIEZEMAN. het volgende:
...

En met name als het om financiële kwesties gaat denk ik dan bij mezelf "daar hoef jij je helemaal niet mee te bemoeien want dat is jouw werk niet!"
Bovenstaande verhaal klopt ook. Ook in het kader van de financiële kwesties, ik heb weleens gezien dat bepaalde medewerkers op bepaalde materialen gingen bezuinigen bijv. omdat dat goedkoper was. Bij een event i.p.v. te serveren in porseleinen kopjes, kozen ze (uit eigen beweging) voor plastic kopjes (zonder te vragen aan de leidinggevende, die had gevraagd het te regelen en het is gebruikelijk om porselein te kiezen).
Hoewel het impact op de kwaliteit nihil is (koffie smaakt hetzelfde), had het wel invloed op de uitstraling van het event. En zoals hierboven al beschreven, soms is dat heel belangrijk. De marketing of de deal die erachter zit is soms ook een kwestie van formaliteit.
Soms kan inderdaad schroefje Z en is dat goedkoper, maar dat is niet wat de klant wil. Die wil Y zien, of die daar voor betaalt of niet, het management heeft meestal bewust voor die materialen gekozen. Zeker in dat soort gevallen kan ik me voorstellen dat de baas dat niet goed trekt (zoals in het kopjes voorbeeld). Super sympathiek dat je met de baas meedenkt over de kostenbesparingen, maar euh, daar zit die soms echt niet op te wachten ;) Je moet daar een radar voor ontwikkelen en die kijken wanneer het wel en niet gepast om een verandervoorstel te doen. In veel gevallen zijn er echt wel redenen waarom dingen anders gaan, al was het maar omdat het een bedrijfsproces veranderen soms een cultuuromslag vereist en geloof me, dat krijg je niet 1,2,3 voor elkaar.
Als het echt een verbetering kan je naar mijn eerdere post kijken.
  PR en moderator woensdag 9 juli 2014 @ 19:57:41 #83
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_142106855
Leven er echt nog mensen in de waan dat personeel (voor werknemers) belangrijker is dan geld, ja? :')
Voor jou 1000 anderen.. Is er geen geld, dan is er überhaupt geen personeel.
Fuck the EBU.
pi_142130403
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 12:54 schreef Deckard het volgende:
Sorry psy-freak, maar als productiemedewerker is je mening niet erg belangrijk. Temeer omdat je weinig ervaring hebt, en er ook niet goed voor hebt gestudeerd.
Als je het allemaal zo goed zelf weet, moet je ondernemer worden.
Dit..
Walter Sobchak: When we make the handoff, I double back, grab one of 'em and beat it out of him! Huh?
The Dude: That's a great plan, Walter. That's fuckin' ingenious, if I understand it correctly. It's a Swiss fuckin' watch.
pi_142130509
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2014 17:09 schreef adriaan85 het volgende:

[..]

Bovenstaande verhaal klopt ook. Ook in het kader van de financiële kwesties, ik heb weleens gezien dat bepaalde medewerkers op bepaalde materialen gingen bezuinigen bijv. omdat dat goedkoper was. Bij een event i.p.v. te serveren in porseleinen kopjes, kozen ze (uit eigen beweging) voor plastic kopjes (zonder te vragen aan de leidinggevende, die had gevraagd het te regelen en het is gebruikelijk om porselein te kiezen).
Hoewel het impact op de kwaliteit nihil is (koffie smaakt hetzelfde), had het wel invloed op de uitstraling van het event. En zoals hierboven al beschreven, soms is dat heel belangrijk. De marketing of de deal die erachter zit is soms ook een kwestie van formaliteit.
Soms kan inderdaad schroefje Z en is dat goedkoper, maar dat is niet wat de klant wil. Die wil Y zien, of die daar voor betaalt of niet, het management heeft meestal bewust voor die materialen gekozen. Zeker in dat soort gevallen kan ik me voorstellen dat de baas dat niet goed trekt (zoals in het kopjes voorbeeld). Super sympathiek dat je met de baas meedenkt over de kostenbesparingen, maar euh, daar zit die soms echt niet op te wachten ;) Je moet daar een radar voor ontwikkelen en die kijken wanneer het wel en niet gepast om een verandervoorstel te doen. In veel gevallen zijn er echt wel redenen waarom dingen anders gaan, al was het maar omdat het een bedrijfsproces veranderen soms een cultuuromslag vereist en geloof me, dat krijg je niet 1,2,3 voor elkaar.
Als het echt een verbetering kan je naar mijn eerdere post kijken.
En dat is de reden dat je als werknemer je mond moet houden en maar hersenloos moet werken terwijl je creatief denkvermogen compleet uitgeschakeld wordt?
Er bestaat ook nog zoiets als communiceren he..
pi_142130757
quote:
14s.gif Op woensdag 9 juli 2014 19:57 schreef Moira. het volgende:
Leven er echt nog mensen in de waan dat personeel (voor werknemers) belangrijker is dan geld, ja? :')
Voor jou 1000 anderen.. Is er geen geld, dan is er überhaupt geen personeel.
Zeker bij het lager opgeleid personeel is dit waarheid.
pi_142130776
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2014 10:25 schreef keste010 het volgende:

[..]

En dat is de reden dat je als werknemer je mond moet houden en maar hersenloos moet werken terwijl je creatief denkvermogen compleet uitgeschakeld wordt?
Bij het lager opgeleid personeel is dat inderdaad wel het motto ja.
pi_142140750
quote:

[..]

Als productiemedewerker ben je niet aangenomen vanwege je creativiteit. Als je wel creatief denkvermogen hebt werk je daar niet. Als je dat wel hebt, en je werkt daar.. dan is het tijdelijk dus maakt het sowieso niet uit wat jouw mening is.
pi_142140812
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2014 16:01 schreef Deckard het volgende:

[..]

Als productiemedewerker ben je niet aangenomen vanwege je creativiteit. Als je wel creatief denkvermogen hebt werk je daar niet. Als je dat wel hebt, en je werkt daar.. dan is het tijdelijk dus maakt het sowieso niet uit wat jouw mening is.
Hangt inderdaad van de functie af. Maar over het algemeen worden ook in andere functies werknemers die wel de potentie hebben weinig gestimuleerd tot creatief nadenken.
pi_142144604
quote:

[..]

Het probleem is dat 9 van de 10 keer die creatieve gedachten komen van mensen die geen verstand hebben van hetgeen en WAAROM dingen zo gedaan worden.

En puur op basis van hun eigen inschatting het idee hebben dat iets beter kan, maar waar aan het totaal plaatje uiteindelijk veel meer haken en ogen zitten die zij (kunnen) overzien.
pi_142148711
quote:

[..]

Integendeel, in mijn vorige post geef ik aan hoe ik suggesties heb gecommuniceerd. Dit voorbeeld was juist wat er gebeurt als je niet communiceert en wat ongepast initiatief nemen is. Meestal wordt initiatief nemen gewaardeerd, maar in enkele gevallen kan de oplossing niet. In dit voorbeeld zie je dat de werknemer niet wist wat de reden was dat er van duurdere materialen gebruik werd gemaakt en bestelde ze goedkopere. Op zich niks mee, maar het gaf problemen omdat het niet paste in de rest van de setting. Ze had het ook kunnen vragen aan haar baas of een collega.

Soms is het meedenkend handelen ongeschikt, soms heel geschikt. Maar mijn punt was dat je moet weten wanneer dingen en wanneer ze niet kunnen. Als je denkt dat je een punt hebt, moet je dat tactisch kunnen communiceren... Niet pushen, dat werkt averechts. Tactisch communiceren is een vorm van assertiviteit EN bedrijfspolitiek, dus niet hersenloos alles doen wat je baas zegt. Integendeel, maar ook niet betweterig zijn/werk weigeren omdat jij denkt dat het beter kan (zie mijn eerste post in dit topic).
pi_142156637
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2014 20:23 schreef adriaan85 het volgende:

[..]

Soms is het meedenkend handelen ongeschikt, soms heel geschikt. Maar mijn punt was dat je moet weten wanneer dingen en wanneer ze niet kunnen. Als je denkt dat je een punt hebt, moet je dat tactisch kunnen communiceren... Niet pushen, dat werkt averechts. Tactisch communiceren is een vorm van assertiviteit EN bedrijfspolitiek, dus niet hersenloos alles doen wat je baas zegt. Integendeel, maar ook niet betweterig zijn/werk weigeren omdat jij denkt dat het beter kan (zie mijn eerste post in dit topic).
Helemaal mee eens! ^O^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')