Als het beter kan, waarom niet?quote:Op dinsdag 8 juli 2014 12:13 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Daar ben je niet voor aangenomen, dus waarom je dat doet is mij een raadsel. Je werkgever kan het ook gewoon zien als ordinaire werkweigering van jouw kant.
Een bedrijf dat maximale productie nastreeft is geen winstgevend bedrijf, idem met een bezettingsgraad.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 12:28 schreef keste010 het volgende:
Daarnaast is het idee dat werknemers er niets van zouden snappen ook gebaseerd op het idee van een bedrijf dat als doelstelling maximale winst heeft, en niet bijv. een zo hoog mogelijke bezettingsgraad of maximale productie (in combinatie met een winstgevend bedrijf).
Kijk dan vooral even naar de toezichthouders en de directieleden van desbetreffend bedrijf, dat het voor elkaar krijgt om bonussen af te spreken gebaseerd op korte termijn winst. Een aandeelhouder heeft geen stem in deze bonusconstructie.quote:Deze doelstellingen zijn inherent aan de aandeelhoudersstructuur van bedrijven en daarmee zijn aandeelhouders juist wel een groot gedeelte van het probleem gebleken in de crisis: zij zijn voornamelijk verantwoordelijk geweest voor het korte termijn-beleid van vele bedrijven dat barstte van speculatie en onnodig risico.
Hoe kom je hierbij? Er is een verschil tussen winstgevend en maximale winst.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 14:49 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Een bedrijf dat maximale productie nastreeft is geen winstgevend bedrijf, idem met een bezettingsgraad.
Nee, daar hebben ze geen stem in omdat het niet in het belang van aandeelhouders is om zich daar mee bezig te zijn. En dat is juist het probleem! De korte termijn-winsten worden voornamelijk gedreven door de aandeelhoudersstructuur, namelijk het jaarlijks willen krijgen van dividend op de investering. In die zin wordt het korte termijn-denken binnen bedrijven wel degelijk door de aandeelhoudersstructuur gedreven. Lees anders 23 things they don't tell you about capitalism van Ha-Joon Chang eens. Die betoogt daarin uitstekend waarom winstmaximalisatie binnen een bedrijf dat gerund wordt door aandeelhouders op de lange termijn niet de optimale strategie kan zijn.quote:Kijk dan vooral even naar de toezichthouders en de directieleden van desbetreffend bedrijf, dat het voor elkaar krijgt om bonussen af te spreken gebaseerd op korte termijn winst. Een aandeelhouder heeft geen stem in deze bonusconstructie.
Het is al aangetoond dat familiebedrijven het in tijden van crisis beter doen dan 'gewone' bedrijven. Dat vindt mede zijn oorsprong in het (emotionele) belang van de eigenaren om het bedrijf te behouden ipv maximale winst te behalen met het risico daarmee het bedrijf zo ver te overbelasten dat het failliet gaat.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 15:00 schreef keste010 het volgende:
Die betoogt daarin uitstekend waarom winstmaximalisatie binnen een bedrijf dat gerund wordt door aandeelhouders op de lange termijn niet de optimale strategie kan zijn.
als werkgever gooi ik lastpakken die enkel veel lullen en niet hun werk doen, er ook gewoon snel uitquote:
Exact!quote:Op dinsdag 8 juli 2014 15:14 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Het is al aangetoond dat familiebedrijven het in tijden van crisis beter doen dan 'gewone' bedrijven. Dat vindt mede zijn oorsprong in het (emotionele) belang van de eigenaren om het bedrijf te behouden ipv maximale winst te behalen met het risico daarmee het bedrijf zo ver te overbelasten dat het failliet gaat.
quote:Op dinsdag 8 juli 2014 15:28 schreef Deckard het volgende:
[..]
Jij hebt daar geen verstand van. Daarom ben je ook uitzendkracht.
Soms wel.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 16:38 schreef Deckard het volgende:
[..]
Veelzeggende reply. Jij weet het natuurlijk beter.
Als ik 100% zeker weet dat ik gelijk heb zeg ik: Dan doe je het dus al jaren fout/onhandig.quote:Op maandag 7 juli 2014 18:28 schreef Psy-freak het volgende:
Soms zie je ook processen waarvan je denkt 'dat kan veeeel efficiënter en als je er dan wat van zegt krijg je een respons in de trant van 'ja, zo doen wij het al jaren'.
Hoe gaan jullie hiermee om?
De Duitsche economie.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 15:28 schreef keste010 het volgende:
[..]
Exact!
Even uit nieuwsgierigheid: wie heeft dat aangetoond?
Als je geen winst maakt kan je je personeel niet betalen? Maar als je dat echt je mening is mag je wel gratis bij komen werkenquote:Op maandag 7 juli 2014 18:28 schreef Psy-freak het volgende:
Ik heb weer een conflict met een werkgever die productie voorop stelt tegenover werknemers.
Ik ben al een aantal keer ontslagen omdat ik van mening ben dat personeel belangrijker is dan geld/winst maken.
Soms zie je ook processen waarvan je denkt 'dat kan veeeel efficiënter en als je er dan wat van zegt krijg je een respons in de trant van 'ja, zo doen wij het al jaren'.
Hoe gaan jullie hiermee om?
Het gaat om het stellen van het doel van maximale winst boven elk ander doel van een bedrijf, hetgeen in een hyperkapitalistische samenleving misschien geaccepteerd is, maar wat lang niet voor elke werknemer (en bedrijf zelf) voordelig is..quote:Op woensdag 9 juli 2014 13:28 schreef Fes1-2 het volgende:
[..]
Als je geen winst maakt kan je je personeel niet betalen? Maar als je dat echt je mening is mag je wel gratis bij komen werkenToevallig in de buurt van Rotterdam?
Ik vermoed dat misschien bij TS ook een rol speelt. Het is heel makkelijk om iets te bekritiseren, het verzinnen van een goede oplossing (met alle bijbehorende voorwaarden/waarborgen/restricties) is veel lastiger. Bovendien, als het echt een verbetering zou zijn en bedrijven zouden daardoor probleemloos veel efficienter werken, zouden ze het overnemen vermoed ik (scheelt ze immers veel geld en maken ze meer winst).quote:Op woensdag 9 juli 2014 15:45 schreef DEVIEZEMAN. het volgende:
Van die mensen uit productie die denken het beter te weten hoe processen zouden moeten verlopen maar terwijl ze totaal geen idee hebben WAAROM iets zo gaat.
(denk aan productie methoden, veiligheid, kwaliteit (swaarborging), of allerlei andere zaken.
Het was een grapje. Spreek alleen uit ervaring als ik zeg dat personeel soms ook op die manier denkt. Gretig de hand uitsteken bij een salarisverhoging buiten de CAO om maar als je vervolgens in een slechte tijd vraagt de volgens de CAO bepaalde salarisverhoging niet door te voeren is de wereld te klein.quote:Op woensdag 9 juli 2014 15:10 schreef keste010 het volgende:
[..]
Het gaat om het stellen van het doel van maximale winst boven elk ander doel van een bedrijf, hetgeen in een hyperkapitalistische samenleving misschien geaccepteerd is, maar wat lang niet voor elke werknemer (en bedrijf zelf) voordelig is..
Bovenstaande verhaal klopt ook. Ook in het kader van de financiële kwesties, ik heb weleens gezien dat bepaalde medewerkers op bepaalde materialen gingen bezuinigen bijv. omdat dat goedkoper was. Bij een event i.p.v. te serveren in porseleinen kopjes, kozen ze (uit eigen beweging) voor plastic kopjes (zonder te vragen aan de leidinggevende, die had gevraagd het te regelen en het is gebruikelijk om porselein te kiezen).quote:Op woensdag 9 juli 2014 16:47 schreef DEVIEZEMAN. het volgende:
...
En met name als het om financiële kwesties gaat denk ik dan bij mezelf "daar hoef jij je helemaal niet mee te bemoeien want dat is jouw werk niet!"
Dit..quote:Op dinsdag 8 juli 2014 12:54 schreef Deckard het volgende:
Sorry psy-freak, maar als productiemedewerker is je mening niet erg belangrijk. Temeer omdat je weinig ervaring hebt, en er ook niet goed voor hebt gestudeerd.
Als je het allemaal zo goed zelf weet, moet je ondernemer worden.
En dat is de reden dat je als werknemer je mond moet houden en maar hersenloos moet werken terwijl je creatief denkvermogen compleet uitgeschakeld wordt?quote:Op woensdag 9 juli 2014 17:09 schreef adriaan85 het volgende:
[..]
Bovenstaande verhaal klopt ook. Ook in het kader van de financiële kwesties, ik heb weleens gezien dat bepaalde medewerkers op bepaalde materialen gingen bezuinigen bijv. omdat dat goedkoper was. Bij een event i.p.v. te serveren in porseleinen kopjes, kozen ze (uit eigen beweging) voor plastic kopjes (zonder te vragen aan de leidinggevende, die had gevraagd het te regelen en het is gebruikelijk om porselein te kiezen).
Hoewel het impact op de kwaliteit nihil is (koffie smaakt hetzelfde), had het wel invloed op de uitstraling van het event. En zoals hierboven al beschreven, soms is dat heel belangrijk. De marketing of de deal die erachter zit is soms ook een kwestie van formaliteit.
Soms kan inderdaad schroefje Z en is dat goedkoper, maar dat is niet wat de klant wil. Die wil Y zien, of die daar voor betaalt of niet, het management heeft meestal bewust voor die materialen gekozen. Zeker in dat soort gevallen kan ik me voorstellen dat de baas dat niet goed trekt (zoals in het kopjes voorbeeld). Super sympathiek dat je met de baas meedenkt over de kostenbesparingen, maar euh, daar zit die soms echt niet op te wachtenJe moet daar een radar voor ontwikkelen en die kijken wanneer het wel en niet gepast om een verandervoorstel te doen. In veel gevallen zijn er echt wel redenen waarom dingen anders gaan, al was het maar omdat het een bedrijfsproces veranderen soms een cultuuromslag vereist en geloof me, dat krijg je niet 1,2,3 voor elkaar.
Als het echt een verbetering kan je naar mijn eerdere post kijken.
Zeker bij het lager opgeleid personeel is dit waarheid.quote:Op woensdag 9 juli 2014 19:57 schreef Moira. het volgende:
Leven er echt nog mensen in de waan dat personeel (voor werknemers) belangrijker is dan geld, ja?
Voor jou 1000 anderen.. Is er geen geld, dan is er überhaupt geen personeel.
Bij het lager opgeleid personeel is dat inderdaad wel het motto ja.quote:Op donderdag 10 juli 2014 10:25 schreef keste010 het volgende:
[..]
En dat is de reden dat je als werknemer je mond moet houden en maar hersenloos moet werken terwijl je creatief denkvermogen compleet uitgeschakeld wordt?
Er bestaat ook nog zoiets als communiceren he..
Als productiemedewerker ben je niet aangenomen vanwege je creativiteit. Als je wel creatief denkvermogen hebt werk je daar niet. Als je dat wel hebt, en je werkt daar.. dan is het tijdelijk dus maakt het sowieso niet uit wat jouw mening is.quote:Op donderdag 10 juli 2014 10:25 schreef keste010 het volgende:
[..]
En dat is de reden dat je als werknemer je mond moet houden en maar hersenloos moet werken terwijl je creatief denkvermogen compleet uitgeschakeld wordt?
Hangt inderdaad van de functie af. Maar over het algemeen worden ook in andere functies werknemers die wel de potentie hebben weinig gestimuleerd tot creatief nadenken.quote:Op donderdag 10 juli 2014 16:01 schreef Deckard het volgende:
[..]
Als productiemedewerker ben je niet aangenomen vanwege je creativiteit. Als je wel creatief denkvermogen hebt werk je daar niet. Als je dat wel hebt, en je werkt daar.. dan is het tijdelijk dus maakt het sowieso niet uit wat jouw mening is.
Het probleem is dat 9 van de 10 keer die creatieve gedachten komen van mensen die geen verstand hebben van hetgeen en WAAROM dingen zo gedaan worden.quote:Op donderdag 10 juli 2014 10:25 schreef keste010 het volgende:
[..]
Integendeel, in mijn vorige post geef ik aan hoe ik suggesties heb gecommuniceerd. Dit voorbeeld was juist wat er gebeurt als je niet communiceert en wat ongepast initiatief nemen is. Meestal wordt initiatief nemen gewaardeerd, maar in enkele gevallen kan de oplossing niet. In dit voorbeeld zie je dat de werknemer niet wist wat de reden was dat er van duurdere materialen gebruik werd gemaakt en bestelde ze goedkopere. Op zich niks mee, maar het gaf problemen omdat het niet paste in de rest van de setting. Ze had het ook kunnen vragen aan haar baas of een collega.quote:Op donderdag 10 juli 2014 10:25 schreef keste010 het volgende:
[..]
Helemaal mee eens!quote:Op donderdag 10 juli 2014 20:23 schreef adriaan85 het volgende:
[..]
Soms is het meedenkend handelen ongeschikt, soms heel geschikt. Maar mijn punt was dat je moet weten wanneer dingen en wanneer ze niet kunnen. Als je denkt dat je een punt hebt, moet je dat tactisch kunnen communiceren... Niet pushen, dat werkt averechts. Tactisch communiceren is een vorm van assertiviteit EN bedrijfspolitiek, dus niet hersenloos alles doen wat je baas zegt. Integendeel, maar ook niet betweterig zijn/werk weigeren omdat jij denkt dat het beter kan (zie mijn eerste post in dit topic).
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |