Chronologisch verhaal Zaak Vaatstra:quote:Jasper S. bekent moord op Marianne Vaatstra
LEEUWARDEN - Jasper S. heeft de moord op en verkrachting van Marianne Vaatstra bekend. Het Openbaar Ministerie liet dat donderdag weten.
De 45-jarige man uit Oudwoude verklaarde donderdag tijdens een verhoor bij de politie dat hij Marianne in de nacht van 1 mei 1999 in een weiland aan de Keningswei in Veenklooster heeft verkracht en van het leven heeft beroofd.
Hij verklaarde dat hij Marianne niet kende maar haar toevallig die nacht tegen is gekomen. Hij heeft Marianne onder bedreiging van een mes meegenomen het weiland in.
De familie van Marianne Vaatstra is inmiddels op de hoogte gebracht van wat de verdachte tijdens het verhoor heeft verklaard.
Beperking
Woensdag besloot de raadkamer van de rechtbank in Leeuwarden Jasper S. 90 dagen in voorarrest te houden. Hij zat toen al ruim 2 weken in beperkingen; dat betekent dat hij geen contact mag hebben met de buitenwereld, alleen met zijn advocaat. De officier van justitie heeft, nu er een bekentenis ligt, donderdag opdracht gegeven om de beperkingen op te heffen.
S. werd 19 november aangehouden in zijn woonplaats Oudwoude, op luttele kilometers van het weiland bij Veenklooster waar het lichaam van de toen 16-jarige Marianne werd aangetroffen. Politie en justitie kwamen hem op het spoor na een match in het een grootschalig DNA-verwantschapsonderzoek.
Zo'n 6500 mannen in Noord-Friesland stonden DNA af in een laatste poging van justitie om ruim 13 jaar na dato de moordenaar van Marianne te vinden.
Peter R.
Misdaadjournalist Peter R. de Vries meldt op Twitter: ''Bewijslast was te groot, ontkennen hielp niet meer. Zaak Vaatstra opgelost. Jasper S. is de dader die dit geheim 13 jaar verborgen hield. Is bekentenis Jasper S. een verrassing? Nee.. hier viel niet aan te ontkomen. Alleen schriftgeleerden meenden dat er een opening was."
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En nu:quote:Moeder Marianne Vaatstra zet kort geding tegen Dankbaar door
De moeder van de veertien jaar geleden vermoorde Marianne Vaatstra zet het kort geding tegen 'de kaper' van haar dagboek definitief door.
Wim Dankbaar kreeg het dagboek via via in handen en wil het publiceren omdat hij meent dat dan een kwalijke rol van justitie in de moordzaak aan het licht komt. De moeder van Marianne heeft naar eigen zeggen geen enkel belang bij publicatie en dreigde onlangs met een kort geding als hij niet op zijn standpunt terugkomt.
Omdat Dankbaar nog steeds van plan is het persoonlijke dagboek te publiceren en zelfs al delen op zijn site plaatst, zet de advocaat van de moeder nu door. De zaak dient op 11 december bij de rechtbank in Haarlem.
Bron: VolkskrantCuriosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
Ja, en het is nog misselijker dat sommigen daaraan blijven volhouden.quote:Op zaterdag 5 juli 2014 10:30 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Ik was de zaak al vergeten, maar typisch hoe ze meteen asielzoekers verdachten
Dat 'truukje' had op een gegeven moment die andere mafkees, Kat, ook ontdekt. Ze zetten zichzelf alleen maar meer voor schut en alleen een 'select' clubje medemalloten neemt ze nog serieus.quote:Op zaterdag 5 juli 2014 10:40 schreef TitusPullo het volgende:
Dat die malloot de rechtbank maar bleef wraken, verbaast mij niets. Vermoedelijk heeft 'ie geen enkele juridische kennis, maar vindt 'ie wraken een kek woordje. Binnenkort roept hij zich uit tot soeverein mens.
Ik heb het gelezen jaquote:Op zaterdag 5 juli 2014 10:40 schreef TitusPullo het volgende:
Dat die malloot de rechtbank maar bleef wraken, verbaast mij niets. Vermoedelijk heeft 'ie geen enkele juridische kennis, maar vindt 'ie wraken een kek woordje. Binnenkort roept hij zich uit tot soeverein mens.
Kat en Dankbaar kunnen ook niet meer door een deur inmiddels.quote:Op zaterdag 5 juli 2014 10:42 schreef Copycat het volgende:
[..]
Dat 'truukje' had op een gegeven moment die andere mafkees, Kat, ook ontdekt. Ze zetten zichzelf alleen maar meer voor schut en alleen een 'select' clubje medemalloten neemt ze nog serieus.
Zelfs voormalige asielzoekers zelf.quote:Op zaterdag 5 juli 2014 10:41 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Ja, en het is nog misselijker dat sommigen daaraan blijven volhouden.
Ik fiets heel vreselijk veel en bijvoorbeeld met een zachte voorband kan je nog alle kanten op.quote:Op zaterdag 5 juli 2014 10:47 schreef Lutalo het volgende:
@Buster, natuurlijk is de steeds leeglopende band belangrijk.
Bijv. als daar iemand achterop zit, als je daar een end mee moet fietsen; je moet 'm ook steeds oppompen. Dan wordt het nog een hele toer, als je om ca 1 uur uit Paradiso weggaat en ca kwart voor 2 (opgeschoven naar 01.55) afscheid neemt van Marianne en tussen half 2 en 2 uur in de Pyramide moet zijn.
(en dan ook nog mee had willen fietsen naar Zwaawesteinde en weer terug; had ie beter, toen ze toch in buitenpost waren ff zijn fiets voor die van z'n moeder om kunnen ruilen)
Jouw werkelijkheidszin is in ieder geval een vluchteling.quote:Op zaterdag 5 juli 2014 10:50 schreef Lutalo het volgende:
[..]
Zelfs voormalige asielzoekers zelf.
;-)
Ik ben TP niet maar ik zal het je even uitleggen dan:quote:Op zaterdag 5 juli 2014 13:45 schreef Lutalo het volgende:
Ik snap werkelijk niet waarom het zo verschrikkelijk is, dat er mensen zijn die geloven/weten dat de moord door (een) andere(n) dan Jasper S. is gepleegd. Laat staan dat je daar misselijk van zou moeten worden.
Helemaal niet typisch, Marianne was toch 2 weken terug bedreigd met een keeldoorsnijdend gebaar en 'je houdt je mond' ? En er was toch diezelfde avond ruzie geweest tussen oa Spencer en 1,2 asielzoekers, waar na S. tegen een bezoekster vh Filtsje zei: 'ze gaan vanavond mijn vriendinnetje pakken'. Later, toen Marianne erbij was, was de sfeer toch ook nog 'broeierig'?quote:Op zaterdag 5 juli 2014 10:30 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Ik was de zaak al vergeten, maar typisch hoe ze meteen asielzoekers verdachten
De verklaringen van Verry Brouwer en zijn vriendin kloppen niet met die van Wietse en Spencer, heel vervelend maar getuigen kunnen zich vergissen, als je dus 3 getuigen hebt die elkaar ondersteunenquote:Op zaterdag 5 juli 2014 13:45 schreef Lutalo het volgende:
Buiten dat de jongens waren behoorlijk in de olie, die lette vermoedelijk nergens meer op.
Dan zou je toch denken dat de politie hun ( op elkaar afgestemde verklaring ) niet zomaar, zonder meer klakkeloos gelooft? En al helemaal niet als je andere verklaringen hebt? Dan zeg je toch niet, zonder S. en W. met de andere getuigen te confronteren, 'het tijdstip klopt niet'.
Waarom zouden perse S. en W. geloofd moeten worden als ze behoorlijk in de olie waren?
Was dat dan de reden ( in de olie zijn) dat het tijdstip van afscheid nemen in het requisitoir (nog maar eens) vooruit geschoven werd en nu naar 01.55?
Of kwam dat beter uit, omdat Jasper, als hij 's nachts uit bed moest, z'n wekker op ca half 2-kwart voor 2 zette?
Ja , Buster, ik heb al eens geschreven dat het zo lief van Jasper was dat hij gezegd heeft dat S en W hem waarschijnlijk niet gezien hadden. ;-)
Gelukkig, heeft toch nog iemand S en W gezien ( als je Verry + vriendin, Pier H en Geke niet mee wilt tellen).
Jammer dat niemand Jasper heeft gezien, terwijl er toch best wat onderweg was: er is een 'Afgaan' gezien die als een speer over de Keningswei fietste , er zijn 1 of 2 getuigen, die 1 of meerdere personen hebben zien wegduiken in de berm lans de Keningswei, er is een auto gesignaleerd bij de inang van het bos, eerst met 3 personen zichtbaar, later diezelfde auto met 2 personen en nog weer later stond 'ie opgesteld bij de rotonde. Wiltje Bakker heeft een notitie gemaakt van 2 personen op de fiets.
Die zogenaamde kluisverklaringen bestaan helemaal nietquote:Op zaterdag 5 juli 2014 15:05 schreef Lutalo het volgende:
Mediageilheid? Rust? Wie brengt die (éénzijdige) berichtgeving, zo nu en dan, zonder hoor en wederhoor toe te passen te wereld in?
Indianenverhalen? Gewoon feiten en gegevens aangedragen door de ouders. Behalve de verklaringen van "Piet", "de Leeuwarder"en "de visboer".
Een week of 2 geleden beloofde Wim Dankbaar ons dat die DVD getoond zou worden, er is nog steeds niets.quote:Op zaterdag 5 juli 2014 15:05 schreef Lutalo het volgende:
En de dvd met 'als 'ie met het juiste verhaal komt, kunnen we dan knippen" komt van de advocaat met bewuste gedetineerde.
Man,ga weg met je knipoog.quote:[b]Op zaterdag 5 juli 2014 13:45 schreef Lutalo het volgende:
@TitusPollo. :-) Vergeef me dat ik in mijn reacties naar anderen op dit forum, de benamingen 'malloot, mafkees e.d. niet gebruik.
Ik snap werkelijk niet waarom het zo verschrikkelijk is, dat er mensen zijn die geloven/weten dat de moord door (een) andere(n) dan Jasper S. is gepleegd. Laat staan dat je daar misselijk van zou moeten worden.
Het is ook niet waar. Volgens artikel 160 van het wetboek van strafvordering zou de notaris namelijk verplicht zijn om onverwijld aangifte te doen. Als ie die verklaringen in de kluis bewaart en niet meteen aangifte doet is ie hardstikke strafbaar.quote:Op zondag 6 juli 2014 03:09 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Die zogenaamde kluisverklaringen bestaan helemaal niet![]()
Wat heb je aan een kluisverklaring BIJ EEN NOTARIS zonder dat die notaris in de media aangeeft:
"Het klopt dat er 3 verklaringen in mijn kluis liggen"
Je kunt gerust aannemen dat er helemaal geen kluisverklaringen bij een notaris in de kluis liggen en dat ze verzonnen zijn.quote:1. Ieder die kennis draagt van een der misdrijven omschreven in de artikelen 92-110 van het Wetboek van Strafrecht, in Titel VII van het Tweede Boek van dat Wetboek, voor zoover daardoor levensgevaar is veroorzaakt, of in de artikelen 287 tot en met 294 en 296 van dat wetboek, van menschenroof of van verkrachting, is verplicht daarvan onverwijld aangifte te doen bij een opsporingsambtenaar.
Het feit dat je niet op mijn opmerkingen in gaat en alleen antwoord geeft met een tegenvraag zegt wel genoeg.quote:Op zaterdag 5 juli 2014 15:05 schreef Lutalo het volgende:
Mediageilheid? Rust? Wie brengt die (éénzijdige) berichtgeving, zo nu en dan, zonder hoor en wederhoor toe te passen te wereld in?
Indianenverhalen? Gewoon feiten en gegevens aangedragen door de ouders. Behalve de verklaringen van "Piet", "de Leeuwarder"en "de visboer". En de dvd met 'als 'ie met het juiste verhaal komt, kunnen we dan knippen" komt van de advocaat met bewuste gedetineerde.
Het gaat niet alleen om de ouders; het gaat om politie en justitie, die niet zomaar kunnen besluiten de ware toedracht achter te houden.
Ongefundeerde mening? Gewoon feiten en gegevens, aangedragen door de ouders.
Het is niet, maar jij vindt dat misselijk makend.
Zo vind ik het oog-en oorklepgedrag als je niet wilt geloven wat alle getuigen gezien en gehoord hebben en zonder meer aanneemt, dat wat in de reguliere media verschijnt, 100% waar is.
Zoals je kunt lezen, ga ik hartstikke op je opmerkingen in.quote:Op zondag 6 juli 2014 12:08 schreef Operc het volgende:
[..]
Het feit dat je niet op mijn opmerkingen in gaat en alleen antwoord geeft met een tegenvraag zegt wel genoeg.
Prima, dan is het een vraag ipv een tegenvraag, mijn punt blijft staan. Daarnaast is er geen eenzijdige berichtgeving. Er is een rechtszaak geweest waarin beide kanten (OM en Jasper+advocaat) hun zegje hebben kunnen doen. Dat jij onder het mom van kritisch denken enkel recalcitrant wil doen is in veel situaties prima, maar in een afgesloten moordzaak is het gewoon lomp.quote:Op zondag 6 juli 2014 12:33 schreef Lutalo het volgende:
[..]
Zoals je kunt lezen, ga ik hartstikke op je opmerkingen in.
Tegenvraag? Niks tegenvraag, want jij vroeg niks. Het is dus een vraag: "Wie brengt die (éénzijdige) berichtgeving, zo nu en dan, zonder hoor en wederhoor toe te passen te wereld in? "
Klets niet. Een notaris moet zich ook aan de wet houden. En daarbij loopt ie het risico dat ie it zijn ambt gezet wordt en zijn beroep niet meer mag uitoefenen. Dat maakt de kans dat er kluisverklaringen zijn nihil. Het is allemaal uiterst onwaarschijnlijk en smadelijk.quote:Op zondag 6 juli 2014 12:33 schreef Lutalo het volgende:
..-._---_-.- Voor een notaris ligt dat misschien niet zo makkelijk als voor een gewone burger.
Door wie is Ludger Dill genoemd in het onderzoek en waar baseer je op dat hij niet gehoord is?quote:Op zondag 6 juli 2014 12:33 schreef Lutalo het volgende:
[..]
@Buster, de verklaringen van Spencer en Wietse kloppen niet met die van Verry = vriendin, Pier H, Geke ( en met die van "Piet"; Stephanie ( + Tineke Visser) zou het verhaal van Geke waarschijnlijk kunnen bevestigen, heeft ze misschien ook wel gedaan. Is Ludger Dill ooit gehoord?) vervelend voor een dronken Spencer en Wietse, maar ze hebben hun verhaal bedacht, om niet de waarheid te hoeven vertellen.
Vuur is Lutalo niet en Lutalo is Vuur niet.quote:Op zondag 6 juli 2014 19:28 schreef Copycat het volgende:
Dus Vuur is Lutalo en probeert hier een beetje tweespalt te brengen met zijn aluhoedje.
quote:Op zondag 6 juli 2014 19:37 schreef Lutalo het volgende:
[..]
Vuur is Lutalo niet en Lutalo is Vuur niet.
Je trekt onlogische en onjuiste conclusies.
Tweespalt?
Denkt iedereen hier dan hetzelfde??) b
Dus dan ben ik Vuur, maar Vuur is ook Dankbaar...... benieuwd wat er nog meer uit de hoge hoed komt. :-) :-) :-) Je bent ongeschikt als onderzoeker.quote:
Tenenkrommend dat jij, die stelselmatig weigert met bewijs tekomen voor alle lasterlijke en smadelijke aantijgingen, nu zelf aan iemand gaat vragen om iets te bewijzen.quote:
Godzijdank wel, en mochten ze toch hierheen komen dan verwacht ik dat ze richting BNW of TRU gestuurd worden, want het is te zot voor woorden dat dit soort nonsens nog in NWS gepost mag worden.quote:Op zondag 6 juli 2014 20:07 schreef Copycat het volgende:
Ik heb nooit beweerd dat Vuur Dankbaar is. Ik vermoed dat jij als vurig adept van Dankbaar op die alusite probeert om andere adepten over te halen om ook hier hun tegen alle bewezen feiten in hersenspinseltjes te komen spuien. Vooralsnog blijven zij veilig daar.
Ik heb alle getuigenissen voorzien van bron en tijdstip.quote:Op zondag 6 juli 2014 19:36 schreef Lutalo het volgende:
Kun jij bewijzen dat Verry Brouwer + vriendin, Pier H. en Geke hun verhaal verzonnen hebben en hoe kan het dan dat dit elkaar ondersteund?
Hij is maar aan het draaien en draaien.quote:Op zondag 6 juli 2014 20:07 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Tenenkrommend dat jij, die stelselmatig weigert met bewijs tekomen voor alle lasterlijke en smadelijke aantijgingen, nu zelf aan iemand gaat vragen om iets te bewijzen.
Ja, vast.... Dankbaar en Co plempen diverse sites vol met allerlei nonsens, en dat zijn dan de "diverse standpunten" waar je van leert?quote:Op maandag 7 juli 2014 00:01 schreef Lutalo het volgende:
Buster pier h weet ik zo even niet hoe laat moet je wd vragen. Verry is bekende weg filmpje peter r. geke zie filmpjes en audio bestand kijk bijv maar op youtube rik of google zelf maar s even. Je vraagt constant naar de bekende weg en antwoorden lees je niet. Ik ben al helemaal niet zo van het voorkauwen, zelf zoeken, diverse sites, diverse standpunten. Daar leer je van.
Waarom reageren de kranten en de programmamakers dan niet?quote:Op zondag 6 juli 2014 12:33 schreef Lutalo het volgende:
Wie de DVD en kluisverklaringen wil zien, neem contact op met de heren schrijvers. Of met de media. Heb je contacten met kranten, de tv, zit je misschien ergens in de hoofdredactie, schrijf een artikel, maak een programma.
De antwoorden lees ik wel degelijk, je verwees naar de Panorama, die hen ik gelezen, je verwees naar het filmpje met Geke, heb ik gezien enz.quote:Op maandag 7 juli 2014 00:01 schreef Lutalo het volgende:
Buster pier h weet ik zo even niet hoe laat moet je wd vragen. Verry is bekende weg filmpje peter r. geke zie filmpjes en audio bestand kijk bijv maar op youtube rik of google zelf maar s even. Je vraagt constant naar de bekende weg en antwoorden lees je niet. Ik ben al helemaal niet zo van het voorkauwen, zelf zoeken, diverse sites, diverse standpunten. Daar leer je van.
Demmink natuurlijk die de nationale media in zijn greep heeft...*kuch* Hebben ze niets meer om te verzinnen dan trekt men altijd de Demmink kaart. Maar nu komt het, dan ga je toch gewoon naar de internationale pers?? Die smullen toch ook van een scoop over Nederlandse falende justitie?? Nee ook in het buitenland heeft Demmink vrienden...pffff...hoezo cirkelredenering??quote:Op maandag 7 juli 2014 07:51 schreef incoherent het volgende:
[..]
Waarom reageren de kranten en de programmamakers dan niet?
Omdat ze erachter zijn gekomen wie de heren schrijvers zijn en welke praktijken ze erop nahouden?
En vermoeiend, zo vermoeiend.quote:Op zaterdag 12 juli 2014 18:44 schreef cruelman74 het volgende:
[..]
Zo voorspelbaar die complotdenkertjes....
Kon jij Wim (knettergek) Dankbaar vragen stellen?quote:Op zaterdag 12 juli 2014 18:38 schreef cruelman74 het volgende:
En nu even iets anders; vroeg het Dankbaar ook al maar tot op de dag van vandaag nog steeds geen antwoord gekregen.
Ik ben op de site RIK (recht is krom) in discussie gegaan en ik werd geweigerd.quote:Op maandag 14 juli 2014 01:19 schreef cruelman74 het volgende:
Ja ik kon hem vragen stellen, heb zowaar mailwisseling met hem gehad. Alleen natuurlijk weer egostrelend voor hem hoe het voelde voor mij om zoveel met Wim bezig te zijn en zijn boek....heb hem toen in een paar stappen uitgelegd hoe je dat boek debunkte...sindsdien niks meer van hem gehoord. Hij kan denk ik niet tegen de waarheid....maar is complotters eigen. Alleen hun eigen versie geld als de absolute waarheid, kritiek of andere versies worden niet getolereerd!
Er zijn zoveel vragen aan je gesteld en je beantwoord ze niet.quote:Op maandag 7 juli 2014 00:01 schreef Lutalo het volgende:
Hahahahaha grandioos, je hebt het boek gelezen en aan de hand daarvan vragen gesteld.quote:Op woensdag 16 juli 2014 10:22 schreef cruelman74 het volgende:
Dat is nou hun werkwijze Buster, ze stellen een theorie samen, maar je mag er geen kritiek op hebben of vragen stellen. Dat is allemaal zo lastig. En anders zoek je het zelf maar uit, want voorkauwen doen ze niet aan zoals Lutalo al zei. Eigenlijk zeggen ze hiermee...we verzinnen en liegen zoveel bij elkaar dat ze die leugens en verzinsels niet meer kunnen onthouden. Waarheid?? Moet die erin?? Ehh dat kan niet want dan dondert de hele theorie in elkaar.
Ik probeer het nu ook al tig keer te vragen aan Wim Dankbaar zelf, meer uitleg en zo...vraagt hij me steeds waarom lees je het boek niet?? Ja heb ik dus gedaan en aan de hand daarvan vragen en kritiek. Maar dat weigert meneer te beantwoorden. Tot zover dus een "onthullend" boek, want echte onthullende boeken spreken voor zichzelf, die hoef je niet meer nader te verklaren.
Ja dit boek is echt te triest voor woorden. Het wil voordoen alsof er een gigantisch complot en toneelstuk is opgevoerd door Justitie om zo de echte daders weg te "sluizen". In feite zijn die "daders" al gehoord, meerdere malen en zelfs hun DNA is getest. Niks geen verwantschap met de dader. Maar zelfs dat is geen beletsel voor onze superfantasten, want tja, DNA kan je vervalsen en zo...Dat terwijl in 1999 DNA techniek in de kinderschoenen stond maar vervalsen kan wel...tuurlijk...het kan zelfs vandaag de dag nog niet zonder dat je ziet dat het gemaakt is!! Dus echt "menselijk lijkend DNA" is niet te maken. Maar wil nog niet Wim en Hans hun hersens doorsijpelen. Pas sinds een paar jaar hebben ze DNA-verwantschapsonderzoek. Bedoeld om de kans te vergroten dat je een dader kan pakken en het gebied verkleinen. Kortom Jasper wist dat hij vroeg of laat toch gepakt zou worden. Maar nee, volgens Hans en Wim gaat hij vrijwillig Justitie helpen en zijn goed lopende boerderij opgeven, zijn gezin vaarwel zwaaien berekend en wel om zo een paar asielzoekers die hij niet kent buiten schot te houden....Ja hoor, en de zon draait ook om de aarde....en appels vallen altijd omhoog enzo...Oftewel, Wim en Hans sporen niet. Maar als je ze dat vertelt gestaafd met bewijs en je weerlegt hun verhaaltjes onsteken ze in woede...want aan de goden Wim en Hans mag nooit en te nimmer getwijfeld worden...pfff...zo vermoeiend die 2....quote:Op woensdag 16 juli 2014 18:05 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Hahahahaha grandioos, je hebt het boek gelezen en aan de hand daarvan vragen gesteld.
Ik denk dat ik het boek ook koop, altijd leuk om goed beslagen ten ijs te komen.
Is het boek echt zo onzinnig als ik heb gehoord?
Dat alles aan elkaar wordt geknoopt in de hoop een complot te onthullen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |