abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_142703791
Vandaag in de geschiedenis:



- 25 juli 1909: Louis Blériot vertrekt om 04:41 uur met zijn Blériot XI van Calais richting Engeland.
Omdat hij geen kompas gebruikte hij de Franse Torpedobootjager Escopette die richting Dover voer als visueel kompas. Vliegend met zo'n 72 km/h en op zo'n 76 meter hoogte haalde hij dit schip echter al snel in. Het zicht verslechterde en hij vloog zo'n 10 minuten zonder zicht (alleen de zee onder hem kon hij zien). Uiteindelijk was de Engelse kust in zicht; hij realiseerde dat hij richting het Oosten was afgedreven door de wind en vloog een aantal kilometer langs de kustlijn richting Dover totdat hij een correspondent van een Franse krant de Franse vlag zag zwaaien. Uiteindelijk zette hij de kist (zeer stevig) aan de grond; vlakbij Dover Castle bij Dover. Deel van landingsgestel was kapot een propeller was gebroken; maar dat deerde niet; hij was de eerste persoon die met een vliegtuig Het Kanaal was overgestoken! Vlucht heeft 36 minuten en 30 seconden geduurd.

Monument waar hij geland is.


De kist heeft nooit meer gevlogen; hangt nu in het Musée des Arts et Métiers in Parijs:



KLM heeft PH-BUK (een 747-206SUD) naar Bleriot genoemd. PH-BUK staat sinds 2005 in het Aviodome in Lelystad:




(Foto gemaakt door een Japanse zakenman in een 747 die op een taxibaan reed)

- 25 juli 2000: De crash van Air France 4590. Concorde F-BTSC zou van Charles de Gaulle airport in Parijs naar JFK Airport in New York vliegen; de kist was gecharterd door Peter Deilmann Cruises; de passagiers zouden een cruise maken met hun MS Deutschland.

5 minuten voor de Concorde was een Continental McDonnell Douglas DC-10 (N13067) vertrokken van baan 26R. Deze had een 43 centimeter lange strip van de engine cowling verloren en deze lag op de baan.
Toen de Concorde hier overheen reed sloeg dit een gat in een van de banden; een strip rubber sloeg tegen de onderkant van de vleugel wat een schokgolf door de tank gaf met als uiteindelijk gevolg dat deze tank begon te lekken. De brandstof vloog in brand en beide linkermotoren verloren vermogen. Motor #1 kon weer bijkomen maar #2 werd door de crew uitgezet.
Het vliegtuig had al teveel snelheid en te weinig baan over om de start af te breken; ze moesten wel opstijgen.




Maar de 3 overige motoren konden niet genoeg stuwkracht leveren om de kist te laten stijgen; de landing gear gaf teveel drag en deze kon niet meer omhoog.
De linkervleugel verloor lift (de vleugel begon te desintegreren door de vlammen/hitte en motor #1 verloor weer vermogen) en de crew kon dit niet meer herstellen; het stortte neer op het Hôtelissimo Les Relais Bleus Hotel bij Gonesse.
Alle inzittenden (100 passagiers en 9 crew) en 4 werknemers van het hotel overleefden de crash niet.

De crew heeft nog geprobeerd om uit te wijken naar nabijgelegen Paris–Le Bourget Airport; maar gezien de vluchtpad hadden ze dit hoogwaarschijnlijk nooit gelukt.

Deze crash is de enige crash met een Concorde; maar deze crash liet aantal passagiers afnemen; minder reizigers door de aanslagen in september 2011 en de oplopende onderhoudskosten (de kist stamt immers al uit 1969) deed de Concorde uiteindelijk de das om. De allerlaatste vlucht met een Concorde was op 26 november 2003.
(Zie: post van 13 juni)




- 25 juli 2008: Qantas vlucht 30; een 747-400 (VH-OJK) uit London was om 09:00 uur lokale tijd van Hong Kong vertrokken op weg naar Melbourne; toen 67 minuten na vertrek een luide knal werd waargenomen; een zuurstof tank was ontploft en had een gat van zo'n 2 bij 1.5 meter in de fuselage geslagen. Tevens ontstaat er een gat in de vloer in de galley tussen Business en Economy.

De crew daalde snel naar 10.000 feet zodat men weer zuurstof kreeg en maakten een noodlanding op Ninoy Aquino airport in Manilla.
De kist werd uiteindelijk gerepareerd op Avalon (waar het na alle reparaties nóg eens beschadigd werd toen het in contact kwam met een andere Qantas 747. Eind 2009 deed Qantas de kist met pensioen; in 2011 kwam het in de vloot van de Nigeriaanse Max Air.

[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 26-07-2014 22:29:40 ]
  vrijdag 25 juli 2014 @ 00:50:51 #182
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_142705821
Mooie posts weer _O_
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_142725414
Oke, ik hoorde dus net een vliegtuig over mn huis heenkomen dus ik surfde even snel naar FR24.

toen zag ik dit:



een Iraqi Airways A320 op Rotterdam???

Heeft iemand enig idee wat dat vliegtuig hier doet??
"Get busy living, or get busy dying"
pi_142727322
Gister stond bij ons voor Hangar 14 de 9M-MPP.
Ik begreep dat ze deze weer uit de woestijn gehaald hebben nu Malaysia 2 777's kwijt is.
Iemand die hier meer over weet?

De 9M-MPP:
pi_142727348
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 18:11 schreef BazZz2 het volgende:
Oke, ik hoorde dus net een vliegtuig over mn huis heenkomen dus ik surfde even snel naar FR24.

toen zag ik dit:

[ afbeelding ]

een Iraqi Airways A320 op Rotterdam???

Heeft iemand enig idee wat dat vliegtuig hier doet??
Uitgeweken van Schiphol (Geen idee waarom).
Is vervanging van Transavia vlucht naar Erbil. Vliegt t/m 29 augustus elke week.

Best uniek; want komen niet vaak Iraaks geregistreerde kisten in Nederland.
Op 4 juli kwam een A320 (YI-AQU) van Zagrosjet op Schiphol; voor het eerst een Iraaks geregistreerde kist in jaren
(de laatste keer zal ergens in de jaren '90 zijn geweest)
Zie m'n eerdere bericht.

quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 19:27 schreef blingbling11 het volgende:
Gister stond bij ons voor Hangar 14 de 9M-MPP.
Ik begreep dat ze deze weer uit de woestijn gehaald hebben nu Malaysia 2 777's kwijt is.
Iemand die hier meer over weet?

De 9M-MPP:
[ afbeelding ]
Stond gepland om nabestaanden naar Oekraïne te brengen maar dat is dus niet door gegaan.
Kist zal wel weer een keer vertrekken naar Kuala Lumpur.

Ik lees ook dat er problemen zijn met motor #3. Staat hier al sinds 18 juli.
Is maandag geloof ik verkast vanaf Romeo platform (foto hieronder) naar Hangar 14.



[ Bericht 16% gewijzigd door Iemand91 op 26-07-2014 13:30:17 ]
pi_142728216
As we speak hangt hij in de lucht. Vertrokken vanaf Kiev. Bestemming onbekend. Kuala Lumpur?
http://fr24.com/MAS5001
pi_142728671
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 19:28 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Uitgeweken van Schiphol (Geen idee waarom).
Is vervanging van Transavia vlucht naar Erbil. Vliegt t/m 29 augustus elke week.

Best uniek; want komen niet vaak Iraaks geregistreerde kisten in Nederland.
Op 4 juli kwam een A320 (YI-AQU) van Zagrosjet op Schiphol; voor het eerst een Iraaks geregistreerde kist in jaren (de laatste keer zal ergens in de jaren '90 zijn geweest)
Zie m'n eerdere bericht.


De touroperator die 'm chartert zit in Den Haag, misschien vonden ze het wel praktisch om hem wat dichterbij te laten landen :P maar ik verwacht eerder vergunningenwerk oid..
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_142728858
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 19:57 schreef blingbling11 het volgende:
As we speak hangt hij in de lucht. Vertrokken vanaf Kiev. Bestemming onbekend. Kuala Lumpur?
http://fr24.com/MAS5001
Nee, terug naar Amsterdam. Is vanmorgen naar Kiev vertrokken.
Zullen wel personen/goederen voor het onderzoek e.d. brengen.


On a different note:

- De 737 fuselages die in een rivier terecht kwamen nadat de trein was ontspoord op 3 juli?



Die worden ter plekke gescrapped. Gaat om 6 kisten:
1
2
3
4
5
6
ln 5029 - 737-900ER United Airlines
ln 5030 - 737-800 Southwest
ln 5031 - 737-800 Nok Air
ln 5032 - 737-800 Southwest
ln 5035 - 737-800 Shenzen Airlines
ln.5036 - 737-900ER Delta Airlines




En de eerste oud-KLM Fokker F70 in nieuwe livery: PH-WXA voor het Surinaamse Blue Wing Airlines, overigens nog steeds in Norwich (foto van afgelopen woensdag):



Andere F70's die zijn vertrokken zijn PH-KZV (op 5 januari ook voor Blue Wing).
PH-KZG (op 3 februari), PH-JCH (op 3 maart), PH-JCT (12 mei) en PH-KZH (28 mei), alle 4 voor Insel Air (Curaçao)
Wat met PH-KZW (30 april) gaat gebeuren weet ik zo niet.

EDIT: PH-JCH nu als PJ-JCH op Curaçao bij de levering op 12 juli. Eerst even een low fly :7 :



Dus als jullie op Curaçao komen; je kunt daar oude KLM Fokkers tegenkomen ;)

[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 26-07-2014 15:35:55 ]
pi_142746239
^O^ _O_
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_142747316
:@

Dacht PM heeft wat met verjaardag te maken ofzo, maar heb nergens m'n verjaardag ingevoerd.

Maareh, bedankt hoor aan degene die mij voorgedragen heeft. :D

En direct een correctie:
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 20:17 schreef Iemand91 het volgende:
Nee, terug naar Amsterdam. Is vanmorgen naar Kiev vertrokken.
Zullen wel personen/goederen voor het onderzoek e.d. brengen.
Flightradar geeft aan dat deze inderdaad terug naar Kuala Lumpur is.

En de Google jet staat ook op Schiphol:



N2767, oud VH-EAQ van Qantas; een 767-238ER die in 2005 aan een holding is verkocht. Eigenaren zijn Larry Page en Sergey Brin van Google.

De kist is vaak te vinden op Moffett Federal Airfield (Google Maps); een oud militair vliegbasis dat nu in de handen is van NASA en waar haast geen private kisten mogen komen; maar zij hebben een deal gesloten waardoor NASA ook apparatuur aan boord van hun kisten heeft).
Let ook op de Google 757 die naast de 767 staat; een van de meerdere Google jets naast een aantal Gulfstreams.

[ Bericht 10% gewijzigd door Iemand91 op 26-07-2014 14:47:48 ]
  zaterdag 26 juli 2014 @ 14:55:36 #192
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_142749420
Van harte iemand *O*
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_142751369
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 12:52 schreef Cobra4 het volgende:
^O^ _O_
Zeg het met smileys:
  zaterdag 26 juli 2014 @ 17:29:46 #194
6941 APK
Factual, I think.
pi_142753846
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 14:55 schreef flipsen het volgende:

Van harte iemand *O*
:Y ^O^
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
  zaterdag 26 juli 2014 @ 20:40:16 #195
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_142758740
Gefeliciteerd!
pi_142759393
Ik ben persoonlijk niet de grootste fan van de geschiedenisposts. Maar respect voor de tijd die je erin steekt :)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_142760182
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag in de geschiedenis:

Ik kijk altijd weer uit naar je volgende stukje. Bedankt voor alle moeite en de zeer fijne info. Wordt erg gewaardeerd _O_ _O_ _O_
pi_142760448
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 21:22 schreef Shaggy8675 het volgende:

[..]

Ik kijk altijd weer uit naar je volgende stukje. Bedankt voor alle moeite en de zeer fijne info. Wordt erg gewaardeerd _O_ _O_ _O_
Dit. :) ^O^
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_142762287
:@ :@ Bloos...

Sinds 21 juli heb je ook een nieuwe manier om naar New York te vliegen. Het France La Compagnie vliegt sinds dan met een 757-200 in all-business configuratie naar Newark vanaf Parijs. Dus als de A318 van BA met 32 stoelen wat klein aanvoelt; kun je met deze 74-zitter naar andere kant van de plas.
Uiteindelijk willen ze 6x p/week vliegen; alleen dinsdag niet.

Benieuwd of ze het volhouden; eerdere pogingen zijn mislukt.
Maar blijkbaar kun/kon je voor augustus nog een one-way ticket voor ¤233 krijgen; erg goedkoop dus. :9

Hier de pushback van de 757 op CDG op 21 juli:



[ Bericht 7% gewijzigd door Iemand91 op 27-07-2014 00:54:44 ]
  zaterdag 26 juli 2014 @ 22:40:00 #200
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_142762646
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 22:30 schreef Iemand91 het volgende:
:@ :@ Bloos...

Sinds 21 juli heb je ook een nieuwe manier om naar New York te vliegen. Het France La Compagnie vliegt sinds dan met een 757-200 in all-business configuratie naar Newark vanaf Parijs. Dus als de A318 van BA met 32 stoelen wat klein aanvoelt; kun je met deze 74-zitter naar andere kant van de plas.
Uiteindelijk willen ze 6x p/week vliegen; alleen dinsdag niet.

Benieuwd of ze het volhouden; eerdere pogingen zijn mislukt.
Maar blijkbaar kun/kon je voor augustus nog een one-way ticket voor ¤233 krijgen; erg goedkoop dus. :9

Hier de pushback van de 757 op CDG op 21 juli:

[ afbeelding ]
74x233 euro... Willen ze ook nog wat verdienen?
  zaterdag 26 juli 2014 @ 22:51:12 #201
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_142763044
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 22:40 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

74x233 euro... Willen ze ook nog wat verdienen?
ja hoor, na augustus worden de tickets weer een stuk duurder . ;)
  zaterdag 26 juli 2014 @ 23:49:11 #202
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_142765096
En die 757 kregen ze bij een pakje boter :p
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_142765535
Vandaag in de geschiedenis:


(Foto niet van de testvlucht)

- 27 juli 1949: een van de mooiste vliegtuigen ooit maakt haar eerste testvlucht: De De Havilland DH 106 Comet (registratie G-ALVG) maakt een testvlucht van een half uur vanaf Hatfield Aerodrome in Engeland.
Het was de eerste operationele passagiersvliegtuig aangedreven door straalmotoren.

Binnen een jaar na introductie zouden er meerdere dodelijke ongelukken gebeuren. Later zou blijken dat het aan een relatief onbekend probleem leeg; metaalmoeheid. Bij de Comets had zich dat geopenbaard bij de hoeken van de vierkante ramen. Deze werden dan later ook vervangen door ovale ramen.
Echter werd de kist hierna niet een heel groot succes (maatschappijen begonnen voor o.a. de Boeing 707 en Douglas DC-8; kisten die ook nog eens bijna 2x zoveel mensen konden vervoeren).
G-ALVG is in juli 1953 op Farnborough Airport gesloopt.

Toch blijft het een icoon; en een van de mooiste vliegtuigen ooit (IMHO).



Hoewel er ook uitzonderingen zijn :+ _O-




(Foto genomen in 1953)

- 27 juli 1955: iets wat nu heel dichtbij is gekomen; boven Bulgarije wordt vlucht 402 van El Al door Bulgaarse MiG-15's neergeschoten. De Lockheed Constellation daalt en valt op 600 meter hoogte uit elkaar en stort neer ten noorden van de Bulgaarse stad Petritsj. Alle 51 passagiers en 7 crew vinden de dood.
4X-AKC was vertrokken vanaf London Heathrow en was om 02:53 uur van de luchthaven van Wenen vertrokken op weg naar Istanbul waarna het verder zou gaan naar Lod Airport in Tel Aviv (het huidige Ben-Gurion vliegveld).
Door onbekende redenen zijn ze afgeweken van hun vluchtpad en kwamen ze boven Bulgaars grondgebied. Dit alles gebeurde tijdens een zeer intense periode van de Koude Oorlog en beide kanten (Bulgarije en Israël) zagen hier dus ook grote provocatie in. (Je kunt dit nu dus maar al te levendig voorstellen).
Uiteindelijk gaf Bulgarije toch een formeel excuus uit.


(HL7328 in augustus 1987)

- 27 juli 1989: Korean Air vlucht 803 crasht bij de landing op Tripoli Airport. HL7328 was uit Seoul vertrokken met stops in Bangkok en Jeddah toen hij bij zware mist en weinig zicht (zicht was zo'n 30-250 meter) probeerde te landen. De ILS werkte op dat moment ook niet.
75 van de 199 inzittenden en 4 personen op de grond overleefden de crash niet toen deze 2400 meter voor baan 27 op de grond kwam. Veel van de passagiers waren Koreanen die van vakantie terugkwamen naar Libië om daar bij projecten weer aan het werk te gaan.



Saillant detail: 2 dagen eerder op 25 juli was de allerlaatste (en 446e) DC-10 geleverd; N3024W aan Nigeria Airways.

- 27 juli 2002: De ramp tijdens de luchtvaarshow op de Sknyliv basis bij het Oekraïnse Lviv.
Een Sukhoi Su-27 crasht op het publiek met 77 doden als gevolg. Verder nog 543 gewonden. De beide piloten kwamen er met weinig verwondingen vanaf. Dit is tot op de dag van vandaag het dodelijkste ongeval op een luchtvaartshow.





Er gaan nog veel meer (video)beelden van de crash rond op internet; maar dat zijn beelden die je niet wil zien.

- 27 juli 2007: 2 Eurocopter AS-350 nieuwshelikopters botsen in de lucht terwijl ze een achtervolging volgen/filmen in Phoenix, Arizona. Geen van de 4 inzittenden (2 per helikopter) overleven de crash in het Steele Indian School Park. Deze helikopter waren 2 van de in totaal 5(!) helikopters die de achtervolging volgden.

Aangezien deze achtervolging live werd uitgezonden werd deze crash ook live uitgezonden; inclusief beelden uit de gecrashte helikopters:


Beeld vanuit een andere helikopter:


De plaatselijke hoofdcommissaris opperde dezelfde dag dat de man die achtervolgd werd weleens verantwoordelijk kon worden gehouden voor de dood van deze 4 mensen...
In 2010 is de dader veroordeeld voor 35 feiten; geen voor deze crash.

- 27 juli 2010: Lufthansa Cargo vlucht 8460 crasht bij de landing op King Khalid International Airport bij Riyad, Saoedi-Arabië. D-ALCQ, de 87e MD-11 (origineel in 1993 geleverd aan Alitalia) was op weg van Frankfurt naar Hong Kong met stops in Riyad en Sharjah. De kist vervoerde onder andere wapen en ander militaire goederen, en brandbare goederen. Bij die laatste was brand ontstaan. De kist had 2 keer op de baan gestuiterd en bij de 3e keer maakte het een smak van 4.3G (vergelijking met drag racing) en brak het achter de vleugels en door de main landing gear en kwam het naast de baan terecht. De 2-koppige crew overleefde de crash.


pi_142767489
Delta gaat vanaf 1 mei 2015 tussen Amsterdam en Salt Lake City vliegen met een 767.
Amsterdam is na Parijs CDG de enige bestemming buiten Noord- en Midden-Amerika vanaf Salt Lake City en bovendien naast Los Cabos, Puerto Vallarta, Guadalajara en Cancún (alle Mexico) met Parijs de enige bestemming buiten de VS vanaf SLC.
Ze zullen uiteindelijk dagelijks naar SLC vliegen.

Hiermee komt Delta op 20 dagelijkse vluchten tussen de VS en Amsterdam in de zomer van 2015:
12 A330-300 @ 293 stoelen: 3516
1 A330-200 @ 234 stoelen: 234
1 777-200 @ 291 stoelen: 291
6 767-300 @ 208-226 stoelen: 1248-1356
Totaal 5289 - 5397 stoelen p/dag; elke richting. :o
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 22:51 schreef boriq het volgende:

[..]

ja hoor, na augustus worden de tickets weer een stuk duurder . ;)
Precies. Juli/augustus is niet echt het beste moment om een dergelijke route te gaan beginnen. :P
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 23:49 schreef flipsen het volgende:
En die 757 kregen ze bij een pakje boter :p
Mwah; een 757 is niet zo duur meer. Prijs ligt zo tussen de $3.8 en 17.5 miljoen.
Daarnaast nog miljoenen om het te verbouwen en overige kosten natuurlijk.

Slecht reizen is het niet:



Maar vraag me ten zeerste af hoe lang ze het zullen volhouden...

Enne:
Boeing 747 prototype restoration begins *O*
quote:
Technicians work to restore the interior and exterior of the original Boeing 747 prototype following decades of outdoor service and display since its maiden flight in 1969, photographed here on Thursday, July 24, 2014, at The Museum of Flight in Seattle, Wash. It was the first 747 ever built, complete with the serial number of 001. The MOF expects the process to be complete by the end of the summer, and the aircraft will remain on exhibit in the Museum Airpark during the process.
Hoognodig ook trouwens...






[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 27-07-2014 22:58:00 ]
pi_142797942
Vandaag in de geschiedenis:

- 28 juli 1935: De Boeing 299 (XB-17) NX13372; het prototype van de B-17 Flying Fortress maakt de eerste vlucht vanaf Boeing Field in Seattle. Na het zien van alle geweerinstallaties noemt een reporter van de Seattle Times de B-17 Flying Fortress.

De roll-out op 16 juli 1935:


- 28 juli 1945: Een North American B-25 Mitchell (registratie 41-30577) was onderweg van Bedford Army Air Field naar Newark Airport toen het in de dichte mist op zaterdagmorgen om 09:45 uur in de noordzijde van de Empire State Building vloog.
Het was na het passeren van het Chrysler Building naar rechts gevlogen i.p.v. naar links.

Het sloeg een gat van 5.5 bij 6 meter; een motor vloog dwars door het gebouw en vloog aan de zuidzijde naar beneden. De daarop volgende brand werd in 40 minuten geblust; het is hiermee nog steeds de hoogste brand die ooit succesvol is geblust.




De 3 inzittenden van de B-25 en 11 personen in het gebouw overleefden de crash niet.
De maandag erop werden vele verdiepingen alweer gebruikt.
Tot op de dag van vandaag schijnt er een steen aan de buitenkant van de Empire State Building te missen waar de kist het gebouw invloog. (maar kan hier verder niets over vinden)

Interessant detail; Betty Lou Oliver was een liftbediende die brandwonden opliep bij de crash. Reddingswerkers plaatsten haar in een lift zodat ze naar beneden kon. Echter waren de liftkabels zwaar beschadigd door de crash en toen de liftdeuren dichtgingen knapten deze kabels.
Ze stortte 75 verdiepingen (meer dan 300 meter) naar beneden; maar overleefde de val. De liftkabels die onderin de schacht oprolden hebben samen met de luchtdruk (door het snelle vallen van de cabine; denk aan een fietspomp) waarschijnlijk haar val enigszins gebroken.
Hiermee heeft zij het record voor hoogste val met een lift die het overleefd heeft.



- 28 juli 1995: KLM's eerste Boeing 767 wordt geleverd; PH-BZA, een 767-306ER dat haar eerste vlucht vlak daarvoor op 11 juli maakte en de 587e 767 van de productielijn.
KLM heeft met 12 767's gevlogen; de laatste volgde op 1 februari 2000.
Op 23 april 2007 ging de laatste 767 bij KLM weg. Alle 767's zijn nog ergens actief.



- 28 juli 2010: Een Boeing C-17 Globemaster III (registratie 00-0173 en bijgenaamd Spirit of the Aleutians) crasht na takeoff achter baan 06 van Elmendorf Air Force Base in Alaska. Ze deden een trainingsvlucht voor de Arctic Thunder Air Show die 3 dagen later was.
Na een steile klim en een draai naar rechts vloog de piloot sterk naar rechts en kwam de kist in een stall die ze niet meer konden opvangen. Alle 4 inzittenden kwamen om bij de eerste fatale crash van een C-17.

De crash lijkt sterk op de crash van een Boeing B-52 Stratofortress op Fairchild Air Force Base in 1994 waar de crew ook de grenzen van het vliegtuig opzochten en over die grens gingen.
Het beeld van die crash kent iedereen hier wel.



[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 28-07-2014 23:45:36 ]
pi_142799968
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
[ afbeelding ]
Aiaiai, wat een nare foto zeg. ;(
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_142806455
Kleine chaos op Schiphol vanwege het weer (terwijl hier de zon schijnt 8)7 :P ):

Aantal landingen was/is gelimiteerd tot 30 p/uur, vanmorgen ook een curfew (vanwege onweer geen mensen op de tarmac) en kisten worden tijdelijk geparkeerd op de Zwanenburg baan.

Op z'n minst al 6 vluchten omgeleid naar Rotterdam en Maastricht.

Die Delta 264 en de El Al 747 staan daar al een uur op de Zwanenburgbaan. :{


[ Bericht 6% gewijzigd door Iemand91 op 28-07-2014 11:33:02 ]
pi_142806739
Zag net ook twee vluchten vanuit Amsterdam (Bremen en Trondheim) terugkeren naar Schiphol. Gok dat ze technisch probleem hadden/geraakt door bliksem.
If you love supersof & are 100% proud of it copy this and make it your signature!
If you love Ezell & are 100% proud of it copy this and make it your signature!
pi_142855696
Skymark kan zijn A380's niet betalen en Airbus zou de order hebben geschrapt:

http://www.luchtvaartnieu(...)r-a380s-niet-betalen

Van de 6 die besteld waren zijn er 2 al gebouwd waarvan er 1 al gevlogen heeft. De 2e staat zonder motoren op Toulouse.



Zal mij benieuwen waar Airbus deze kisten kwijt raakt.
V10
pi_142856094
Ik zie het nog wel gebeuren dat ze hem gewoon ombouwen naar de klant van wie de specs het dichtste bij de Skymark-versie ligt, om zo de delivery voor een andere klant wat naar voren te kunnen schuiven.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')