abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 21 juni 2014 @ 19:37:58 #1
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_141379166
Laatste nieuws:

Op donderdag 18 juni werden 2 schoenen met resten van voeten gevonden in de buurt van Alto Bocas del Toro, Panama.

Het vermoeden is sterk dat dit de stoffelijke resten van de sinds 80 dagen vermiste Lisanne Froon en Kris Kremers uit Amersfoort zijn.

Op dit moment wordt DNA-onderzoek verricht met behulp van de ouders van de beide studentes.

De rugzak van een van de meiden met daarin 2 zonnebrillen en 2 beha's, een telefoon en een camera, werd gevonden nabij Los Romeros, en Valle del Risco, Bocas del Toro.

'Ouders hebben schoenen herkend'
Ook al is er nog geen direct bewijs, alles wijst erop dat de gevonden resten in Panama afkomstig zijn van de vermiste Kris en Lisanne.

De resten die in de jungle gevonden zijn, worden op dit moment nog onderzocht door experts in Panama. Verslaggever Britta Sanders:"Ik hoor hier van de woordvoerder van de familie dat de ouders de gevonden schoenen herkend zouden hebben als de schoenen van Kris en Lisanne. En dat het dezelfde schoenen zouden zijn die ze gedragen hebben bij hun vertrek vanaf Schiphol."

Ook de politie in Nederland zegt het sterke vermoeden te hebben dat het om de vrouwen gaat. Het DNA-onderzoek dat uitsluitsel moet geven, kan nog een halve week duren.

Ouder nieuws:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nieuwslinks:
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)t-meisjes-in-panama/
http://prensa.com/uhora/l(...)as-holandesas/345622
http://www.bbc.com/news/world-latin-america-27939119
http://www.elsevier.nl/Bu(...)en-Kremers-1545546W/
http://nos.nl/video/66379(...)onden-in-panama.html
http://www.hartvannederland.nl/tag/vermissing-panama/
http://www.ad.nl/ad/nl/30(...)melijke-resten.dhtml
http://www.panamaamerica.(...)cia-sobre-holandesas
http://www.rtlnieuws.nl/n(...)-met-kris-en-lisanne
http://www.blikopnieuws.n(...)eden-misdrijf-panama
Haters everywhere but I don't really care.
  zaterdag 21 juni 2014 @ 19:39:51 #2
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_141379247
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 19:36 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Meisjes zijn verdwaald, overleden en opgegeten. Alleen de volgorde van die gebeurtenissen is nog niet helemaal duidelijk.
Overleden, opgegeten en dan verdwalen of opgegeten, overleden en verdwalen kunnen we in ieder geval uitsluiten. :D
pi_141379426
Overigens: Dit is 't artikel over de britse jongen die ook eerder daar verdween.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)ls-Britse-Alex.dhtml
  zaterdag 21 juni 2014 @ 19:45:21 #4
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_141379519
quote:
10s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 19:39 schreef betyar het volgende:

[..]

Overleden, opgegeten en dan verdwalen of opgegeten, overleden en verdwalen kunnen we in ieder geval uitsluiten. :D
Dat hangt ervan af. Katachtigen doden hun prooi eerst, voordat ze beginnen met eten. Maar een beer houdt zijn prooi liever in leven, zodat het vlees warm blijft voor de kleine beertjes.
pi_141379565
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 19:43 schreef silliegirl het volgende:
Overigens: Dit is 't artikel over de britse jongen die ook eerder daar verdween.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)ls-Britse-Alex.dhtml
Jongen? Hij was 29. :D

Maar dank voor de link.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_141379591
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 19:45 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Dat hangt ervan af. Katachtigen doden hun prooi eerst, voordat ze beginnen met eten. Maar een beer houdt zijn prooi liever in leven, zodat het vlees warm blijft voor de kleine beertjes.
[/quo[quote]12s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 19:46 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Jongen? Hij was 29. :D

Maar dank voor de link.
Jongen, man, all the same :p.
pi_141379680
quote:
De familie ja, die willen zo lang mogelijk volhouden dat het niet aan hun dochters gelegen heeft.
En waar is dit voor nodig matthijst?
  zaterdag 21 juni 2014 @ 19:52:19 #8
28167 matthijst
pi_141380045
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 19:48 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

En waar is dit voor nodig matthijst?
Denk dat ze liever willen horen dat het een misdrijf was dan "eigen schuld".
pi_141380121
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 19:52 schreef matthijst het volgende:

[..]

Ah jouw persoonlijke verwachting. Top, dank en veel plezier er mee
  zaterdag 21 juni 2014 @ 19:53:56 #10
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_141380142
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 19:45 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Ik hoop niet dat je post serieus is.

Hoe wil je nog kunnen verdwalen als je dood of opgegeten bent?
pi_141380145
quote:

[..]

De feiten spreken tegen een simpele verdwaling. :)
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

zaterdag 21 juni 2014 @ 19:54:42 #12
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_141380181
quote:
19s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 19:53 schreef El_Matador het volgende:

[..]

De feiten spreken tegen een simpele verdwaling. :)
Welke feiten?
  zaterdag 21 juni 2014 @ 19:56:29 #13
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_141380270
quote:
10s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 19:53 schreef betyar het volgende:

[..]

Ik hoop niet dat je post serieus is.

Hoe wil je nog kunnen verdwalen als je dood of opgegeten bent?
De stoffelijke overschotten alsmede de rugtas en andere bezittingen kunnen ook na het overlijden "verdwalen", d.w.z. door het gebied worden verspreid.
pi_141380296
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 19:54 schreef betyar het volgende:

[..]

Welke feiten?
De vindplaatsen van de spullen vele vele kilometers en uren klauteren na de bergkam overgegaan te zijn.

De rugzak en de lichamen kunnen natuurlijk door de rivier zijn meegenomen. Maar vanaf welk punt dan? Het is minstens 10 km naar de dichtstbijzijnde rivier en de El Pianista trail loopt eerst naar het westen, ten noorden van de Barú.

zaterdag 21 juni 2014 @ 19:58:35 #15
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_141380389
quote:
19s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 19:56 schreef El_Matador het volgende:

[..]

De vindplaatsen van de spullen vele vele kilometers en uren klauteren na de bergkam overgegaan te zijn.

De rugzak en de lichamen kunnen natuurlijk door de rivier zijn meegenomen. Maar vanaf welk punt dan? Het is minstens 10 km naar de dichtstbijzijnde rivier en de El Pianista trail loopt eerst naar het westen, ten noorden van de Barú.
Pfffffffffff, mensen verdwalen weleens en raken in paniek, zeker in zo'n gebied maar dat wil in jou lege hersenpan er maar niet in. Je blijft jezelf herhalen.
  zaterdag 21 juni 2014 @ 19:58:49 #16
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_141380400
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 19:56 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

De stoffelijke overschotten alsmede de rugtas en andere bezittingen kunnen ook na het overlijden "verdwalen", d.w.z. door het gebied worden verspreid.
:{ :{ :{
  zaterdag 21 juni 2014 @ 20:00:06 #17
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_141380458
quote:

[..]

Dat weet jij, met google maps voor je, maar wisten die meiden dat ook? Zonder kaart, zonder kompas?
pi_141380488
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 19:56 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

De rugzak ook? Door de rivier dan. Maar lijkt me sterk dat dat helemaal in de bovenloop is gebeurd. Dan moet die rugzak de hele rivier af. En niet opgemerkt worden door niemand.

pi_141380652
quote:
19s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 20:00 schreef El_Matador het volgende:

[..]

De rugzak ook? Door de rivier dan. Maar lijkt me sterk dat dat helemaal in de bovenloop is gebeurd. Dan moet die rugzak de hele rivier af. En niet opgemerkt worden door niemand.
halverwege die rivier zijn ook nog 2 indianen nederzettingen
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_141380671
quote:

[..]

Absoluut, die arme dames verdienen een eervol einde.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_141380672
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 20:00 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Dat weet jij, met google maps voor je, maar wisten die meiden dat ook? Zonder kaart, zonder kompas?
Nee, dat wisten ze niet precies lijkt me. Maar dat betekent wel dat om bij de rivieren te komen die naar de vindplaats stromen, nog verder gelopen moeten hebben (naar links eerst, en dan over de bergkam en naar het noorden).

zaterdag 21 juni 2014 @ 20:05:33 #22
28167 matthijst
pi_141380704
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 19:53 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Ah jouw persoonlijke verwachting. Top, dank en veel plezier er mee
Mijn mening ja, als reactie op dat zwamstuk wat lematador aanhaalt om aan te tonen dat iedereen aan een misdrijf denkt. "Iedereen" is dan de familie. Lijkt mij niet de meest handige om dat aan te vragen, aangezien het niet heel ver gezocht is dat die sneller geneigd zullen zijn het op een misdrijf te gooien. Daar hoef je geen Einstein voor te zijn.

Wel een toepasselijke nick trouwens.
  zaterdag 21 juni 2014 @ 20:05:35 #23
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_141380707
quote:
19s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 20:00 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ik denk dat ze tamelijk ver zijn gekomen, langs de rivier naar beneden zijn gelopen. Misschien een dag of drie of vier ofzo. Een van de twee kan, misschien gewond of uitgeput, zijn achtergebleven, de ander nog een dag verder doorgelopen. Rugzak kan ook met opzet in de rivier zijn gegooid, voor de nabestaanden, toen het overleden niet meer afwendbaar was.
pi_141380779
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 20:05 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Ik denk dat ze tamelijk ver zijn gekomen, langs de rivier naar beneden zijn gelopen. Misschien een dag of drie of vier ofzo. Een van de twee kan, misschien gewond of uitgeput, zijn achtergebleven, de ander nog een dag verder doorgelopen.
Zoals ik begrepen heb, is het niet echt "langs de rivier naar beneden lopen" maar echt heftig klim- en klauterwerk en zelfs de rivier oversteken, 4 keer volgens de mediaberichten.

quote:
Rugzak kan ook met opzet in de rivier zijn gegooid, voor de nabestaanden, toen het overleden niet meer afwendbaar was.
Exact, dat dacht ik ook, maar dat was voor ik de afstanden in kaart zag.

zaterdag 21 juni 2014 @ 20:07:39 #25
28167 matthijst
pi_141380788
quote:

[..]

Die gast die die spullen had gevonden bij de rivier heeft ze persoonlijk terug gebracht en kruiste daarbij het Pianistapad. En dat was 8 uur lopen. Dus snap al die dramatiek niet zo?
pi_141380826
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 20:07 schreef matthijst het volgende:

[..]

Die gast die die spullen had gevonden bij de rivier heeft ze persoonlijk terug gebracht en kruiste daarbij het Pianistapad. En dat was 8 uur lopen. Dus snap al die dramatiek niet zo?
Ja, we hebben de exacte plek van die rugzak niet, dat zou veel meer duidelijkheid scheppen.

"dramatiek"? Ik vind het interessant en denk graag mee. :)

zaterdag 21 juni 2014 @ 20:09:04 #27
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_141380834
Als het inderdaad intelligente meiden waren, wat steeds wordt gesteld, dan zullen ze toch wel een bericht voor hun nabestaanden hebben achtergelaten. Bijvoorbeeld een gesproken bericht of sms (niet verzonden) in hun eigen telefoon.
  zaterdag 21 juni 2014 @ 20:10:09 #28
28167 matthijst
pi_141380877
quote:
19s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 20:08 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ja, we hebben de exacte plek van die rugzak niet, dat zou veel meer duidelijkheid scheppen.

"dramatiek"? Ik vind het interessant en denk graag mee. :)
Dramatiek: "De vindplaatsen van de spullen vele vele kilometers en uren klauteren na de bergkam overgegaan te zijn."

Die dude bracht die tas in 8 uur terug.
pi_141380878
Misschien waren de batterijen van hun telefoon allang leeg voordat ze aan zoiets dachten...
pi_141380914
er is helemaal geen Rivier die vanaf Pinanista naar de stuwdam loopt
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_141380937
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 20:10 schreef matthijst het volgende:

[..]

Dramatiek: "De vindplaatsen van de spullen vele vele kilometers en uren klauteren na de bergkam overgegaan te zijn."

Die dude bracht die tas in 8 uur terug.
Die weet de weg (terug) en is reisgids daar. Die meiden waren voor het eerst aan de andere kant van de berg. 8 uur teruglopen als je de weg weet is natuurlijk niet hetzelfde als de weg de andere kant op.

pi_141381237
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 20:11 schreef StaceySinger het volgende:
er is helemaal geen Rivier die vanaf Pinanista naar de stuwdam loopt
Welke stuwdam bedoel je? Ik zoek die op Google Earth maar kan hem niet vinden.

pi_141381468
Wat een kuttopic is dit geworden zeg. Ik volg het omdat ik op nieuws hoop, maar het enige wat hier nog gebeurd is gedram van mensen die het constant beter denken te weten danwel hun eigen speculaties per se als meest waarschijnlijke scenario willen opleggen aan anderen.

-O-
Bestuur tegen de muur. Met de groeten van Ron Vlaar :W
pi_141381481
quote:
19s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 20:19 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Welke stuwdam bedoel je? Ik zoek die op Google Earth maar kan hem niet vinden.
de stuwdam, ligt bij Punta Blanca

pi_141381678
naam = Changuinola Dam
pi_141381728
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 20:26 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

de stuwdam, ligt bij Punta Blanca

[ afbeelding ]
Gracias, dat (rood) ligt dus NA (stroomafwaarts van) de vindplaats van de schoenen (geel), en ver na de vindplaats van de rugzak (nog steeds onbekend waar dat precies is). Dus nog verder weg vanaf Boquete en inderdaad totaal niet verbonden aan de Pianista trail (die naar links/west loopt vanaf Boquete).

zaterdag 21 juni 2014 @ 20:36:17 #37
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_141381872
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 20:25 schreef De_Pel het volgende:
Wat een kuttopic is dit geworden zeg. Ik volg het omdat ik op nieuws hoop, maar het enige wat hier nog gebeurd is gedram van mensen die het constant beter denken te weten danwel hun eigen speculaties per se als meest waarschijnlijke scenario willen opleggen aan anderen.

-O-
Dat schrijf je tegenwoordig met een t.
pi_141382400
quote:
19s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 20:32 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Gracias, dat (rood) ligt dus NA (stroomafwaarts van) de vindplaats van de schoenen (geel), en ver na de vindplaats van de rugzak (nog steeds onbekend waar dat precies is). Dus nog verder weg vanaf Boquete en inderdaad totaal niet verbonden aan de Pianista trail (die naar links/west loopt vanaf Boquete).

[ afbeelding ]
klopt ja
over die stuwdam is een ENORM gedoe geweest
veel indianen die daar woonden
werden verdreven ( door een Amerikaanse firma AES) omdat die stuwdam gebouwd ging worden
ze beschouwden de rivier als eigendom
EEn heel dorp moest verdwijnen
Ik heb zelfs zitten denken of dit soms een wraakactie is geweest van die indianen

pi_141382423
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 20:09 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Als het inderdaad intelligente meiden waren, wat steeds wordt gesteld, dan zullen ze toch wel een bericht voor hun nabestaanden hebben achtergelaten. Bijvoorbeeld een gesproken bericht of sms (niet verzonden) in hun eigen telefoon.
We weten toch helemaal niet wat er is gebeurd? Misschien zijn ze gevallen, verdronken, aangevallen door dieren...?
pi_141382623
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 20:49 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

We weten toch helemaal niet wat er is gebeurd? Misschien zijn ze gevallen, verdronken, aangevallen door dieren...?
De gevonden lichaamsdelen wijzen eerder op een lokale dood dan een ver weg. Anders zou je niet een bekkenbot en een voet (van hetzelfde been?) vlakbij elkaar vinden.

pi_141382720
quote:
19s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 20:53 schreef El_Matador het volgende:

[..]

De gevonden lichaamsdelen wijzen eerder op een lokale dood dan een ver weg. Anders zou je niet een bekkenbot en een voet (van hetzelfde been?) vlakbij elkaar vinden.
Ja pffff, weet ik veel. Ik heb dus echt geen verstand van dit soort zaken. Jij zult vanachter je pc ook niet kunnen zien aan de botten wat voor slijtage er aan is en hoe lang het al is aan het vergaan zeg maar.
Dat moet je echt overhouden aan mensen in een lab.
  zaterdag 21 juni 2014 @ 20:56:35 #42
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_141382779
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 20:49 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Ja, maar vóórdat dat gebeurde, kunnen ze op het idee gekomen zijn dat het mogelijk slecht zou kunnen aflopen. En dan gebeurt het vaak dat zo iemand een bericht achterlaat.
pi_141382798
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 20:55 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Ja pffff, weet ik veel. Ik heb dus echt geen verstand van dit soort zaken. Jij zult vanachter je pc ook niet kunnen zien aan de botten wat voor slijtage er aan is en hoe lang het al is aan het vergaan zeg maar.
Dat moet je echt overhouden aan mensen in een lab.
Absoluut, maar het speculeren is leuk en spannend. Met de weinige data die wij, zolderkamerFOK!kers, hebben de situatie duidelijker krijgen.

Met pollenonderzoek kunnen ze ook veel vaststellen, zeker in zo'n ecologisch divers gebied.

pi_141383700
http://www.tripadvisor.nl(...)iriqui_Province.html

De Pianista trail begint achter dit restaurant
pi_141384353
Feliciano heeft een Finca, een soort vakantiehuis, in het gebied waar de twee jonge vrouwen vermist zijn geraakt. Hij is een van de mannen die de afgelopen week de schoenen heeft gevonden. En hij is boos. En verontwaardigd. In de eerste plaats, zo vertelt hij, omdat in de tijd dat de ouders niet in het gebied aanwezig waren, er nauwelijks is gezocht in de jungle bij Boquete. Volgens hem is er zelfs een periode van een maand helemaal niks gedaan. "En pas als ze er weer waren, was er reuring en lieten de autoriteiten zich zien", schampert hij.

Daarom is hij, samen met zes Indianen uit het dorp Alto Romero, zijn broer en een dorpsgenoot uit Boquete, zelf maar gaan zoeken. Eerst in de bossen rondom El Pianista​, het pad waar de vrouwen het laatst zijn gezien. En toen de rugzak eenmaal was gevonden, zochten ze gericht in de buurt van de vindplaats. Kilometers stroomopwaarts van de río Culebra. Door dichtbebost, moeilijk begaanbare gebied. En niet zonder, zij het heel wrang, resultaat.

Afgelopen maandag vonden ze de eerste schoen. Woensdag volgde de tweede schoen van het merk Wildebeast, die volgens de verkoper alleen in Nederland verkocht worden. Ook vonden ze resten, onder andere in de sok van de tweede schoen. Feliciano kon er nachten niet van slapen, piekerend wat er met de twee 'Holandesas' zou zijn gebeurd. Toen hij en zijn team de ontdekkingen deden, overheerste één gevoel: "Een zeer, zeer trieste vondst."

"Ook dat maakt hem boos, want niet de lokale autoriteiten, maar hij en zijn mannen hebben zo hun best gedaan."

En toen kwamen de lokale autoriteiten, zo vertelt Feliciano, met helikopters en veel bombarie naar de regio Alto Romero. Om al het gevonden materiaal veilig te stellen. "Ze zeiden niet eens hallo of bedankt voor het zoeken. En presenteren het nu aan de buitenwereld alsof zij zo hard gezocht hebben. En of zij degenen zijn die ervoor gezorgd hebben dat wat waarschijnlijk aan de jonge vrouwen toebehoort, na ruim twee maanden eindelijk gevonden is." Ook dat maakt hem boos, want niet zij, maar hij en zijn mannen hebben zo hun best gedaan. Gelukkig, zo zegt hij, weten de mensen in de buurt wel beter. "En nu hopelijk de mensen in Nederland ook."

Wijsheid lijkt dus, voor zover mogelijk, aanwezig te zijn op de plek van de vermissing. En te proberen de aandacht van de media en de bevolking te blijven trekken. Om zoveel druk op de ketel te houden, dat dat de autoriteiten hun best blijven doen om vermisten terug te vinden. Helaas is deze les te trekken uit een in en in triest verhaal. Waarvan mogelijk nooit met zekerheid te zeggen valt wat er precies is gebeurd, daar in die dichte jungle van Boquete. En is dit een raad waarvan ik hoop dat het niet nodig is voor wie dan ook om op te volgen.

http://www.rtlnieuws.nl/n(...)-als-je-kind-vermist
pi_141384572
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 20:36 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Dat schrijf je tegenwoordig met een t.
Droeftoeter :')
pi_141384994
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 21:29 schreef StaceySinger het volgende:
Feliciano heeft een Finca, een soort vakantiehuis, in het gebied waar de twee jonge vrouwen vermist zijn geraakt.Daarom is hij, samen met zes Indianen uit het dorp Alto Romero, zijn broer en een dorpsgenoot uit Boquete, zelf maar gaan zoeken. Eerst in de bossen rondom El Pianista​, het pad waar de vrouwen het laatst zijn gezien.
quote:
En toen de rugzak eenmaal was gevonden, zochten ze gericht in de buurt van de vindplaats.
Waar werd die gevonden dan? En als men in de buurt van de rugzak zoekt, komt men niet bij de schoenen, dat is 6 uur stroomafwaarts.

quote:
Kilometers stroomopwaarts van de río Culebra.
Nee, stroomafwaarts, en die rivier heet Culubré, niet Culebra (adder).

quote:
Afgelopen maandag vonden ze de eerste schoen. Woensdag volgde de tweede schoen van het merk Wildebeast, die volgens de verkoper alleen in Nederland verkocht worden. Ook vonden ze resten, onder andere in de sok van de tweede schoen. Feliciano kon er nachten niet van slapen, piekerend wat er met de twee 'Holandesas' zou zijn gebeurd. Toen hij en zijn team de ontdekkingen deden, overheerste één gevoel: "Een zeer, zeer trieste vondst."
Dus er zaten 2 dagen tussen de vondst van de beide schoenen, enkele kilometers uit elkaar.

We hebben 1 vindplaats, in die bocht van de rivier. Dat moet de 2e schoen zijn lijkt me. De 1e schoen lag iets verder stroomopwaarts en de rugzak nog eens 6 uur lopen stroomopwaarts.

zaterdag 21 juni 2014 @ 21:52:55 #49
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_141385452
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 21:33 schreef De_Pel het volgende:

[..]

Droeftoeter :')
Goed gespeld!
  zaterdag 21 juni 2014 @ 21:54:54 #50
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_141385548
Krijgt Feliciano nu die $30.000?
  zaterdag 21 juni 2014 @ 21:56:28 #51
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_141385610
Overigens is het nog steeds mogelijk dat één van de twee nog steeds ergens door de jungle zwerft.
pi_141385646
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 21:56 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Overigens is het nog steeds mogelijk dat één van de twee nog steeds ergens door de jungle zwerft.
In theorie wel, maar waarom zou ze dan niet net eventjes een paar km verder langs de rivier lopen en het dorpje aan de stuwdam tegenkomen.

zaterdag 21 juni 2014 @ 21:58:43 #53
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_141385725
quote:
10s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 21:57 schreef El_Matador het volgende:

[..]

In theorie wel, maar waarom zou ze dan niet net eventjes een paar km verder langs de rivier lopen en het dorpje aan de stuwdam tegenkomen.
Gewond? Psychisch ingestort?
pi_141385728
Ja. haha.
  zaterdag 21 juni 2014 @ 21:59:41 #55
28167 matthijst
pi_141385776
Is er ook een andere bron dan RTL Nieuws voor dit kaartje?

Als ik google op die coordinaten vind ik zo niks. Kan ook zijn dat RTL random plek in die rivier gekozen heeft?
pi_141385791
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 21:58 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Kan. Over dat verdwalen en volledig de verkeerde kant oplopen; ook dat kan door een slangen/spinnenbeet of rupsaanraking zijn.

zaterdag 21 juni 2014 @ 22:00:33 #57
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_141385812
Een niet denkbeeldig scenario is dat er binnenkort een DNA match is voor één van de twee meiden, maar niet voor de andere. Die ouders blijven dan in onzekerheid.
pi_141385818
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 21:59 schreef matthijst het volgende:
Is er ook een andere bron dan RTL Nieuws voor dit kaartje?
[ afbeelding ]

Als ik google op die coordinaten vind ik zo niks. Kan ook zijn dat RTL random plek in die rivier gekozen heeft?
Dit is de bron die ik gebruikt heb. Coordinaten invoeren in Google Earth werkt en zo heb ik dus die kaartjes gemaakt.

pi_141385837
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 22:00 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Een niet denkbeeldig scenario is dat er binnenkort een DNA match is voor één van de twee meiden, maar niet voor de andere. Die ouders blijven dan in onzekerheid.
Hadden niet beide ouderparen de schoenen van hun beider dochters herkend?

pi_141385843
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 21:29 schreef StaceySinger het volgende:
Feliciano heeft een Finca, een soort vakantiehuis, in het gebied waar de twee jonge vrouwen vermist zijn geraakt. Hij is een van de mannen die de afgelopen week de schoenen heeft gevonden. En hij is boos. En verontwaardigd. In de eerste plaats, zo vertelt hij, omdat in de tijd dat de ouders niet in het gebied aanwezig waren, er nauwelijks is gezocht in de jungle bij Boquete. Volgens hem is er zelfs een periode van een maand helemaal niks gedaan. "En pas als ze er weer waren, was er reuring en lieten de autoriteiten zich zien", schampert hij.

Daarom is hij, samen met zes Indianen uit het dorp Alto Romero, zijn broer en een dorpsgenoot uit Boquete, zelf maar gaan zoeken. Eerst in de bossen rondom El Pianista​, het pad waar de vrouwen het laatst zijn gezien. En toen de rugzak eenmaal was gevonden, zochten ze gericht in de buurt van de vindplaats. Kilometers stroomopwaarts van de río Culebra. Door dichtbebost, moeilijk begaanbare gebied. En niet zonder, zij het heel wrang, resultaat.

"Ook dat maakt hem boos, want niet de lokale autoriteiten, maar hij en zijn mannen hebben zo hun best gedaan."

En toen kwamen de lokale autoriteiten, zo vertelt Feliciano, met helikopters en veel bombarie naar de regio Alto Romero. Om al het gevonden materiaal veilig te stellen. "Ze zeiden niet eens hallo of bedankt voor het zoeken. En presenteren het nu aan de buitenwereld alsof zij zo hard gezocht hebben. En of zij degenen zijn die ervoor gezorgd hebben dat wat waarschijnlijk aan de jonge vrouwen toebehoort, na ruim twee maanden eindelijk gevonden is." Ook dat maakt hem boos, want niet zij, maar hij en zijn mannen hebben zo hun best gedaan. Gelukkig, zo zegt hij, weten de mensen in de buurt wel beter. "En nu hopelijk de mensen in Nederland ook."

Wijsheid lijkt dus, voor zover mogelijk, aanwezig te zijn op de plek van de vermissing. En te proberen de aandacht van de media en de bevolking te blijven trekken. Om zoveel druk op de ketel te houden, dat dat de autoriteiten hun best blijven doen om vermisten terug te vinden. Helaas is deze les te trekken uit een in en in triest verhaal. Waarvan mogelijk nooit met zekerheid te zeggen valt wat er precies is gebeurd, daar in die dichte jungle van Boquete. En is dit een raad waarvan ik hoop dat het niet nodig is voor wie dan ook om op te volgen.

Veel respect voor deze mensen zeg dat ze zelf zijn gaan zoeken ! :Y ^O^ Anders was er mischien nooit meer iets terug gevonden. Nu weten we teminste waar ze ongeveer aan hun einde zijn gekomen. Moord of verdwaling waarschijnlijk zullen we het nooit te weten komen. :N
  zaterdag 21 juni 2014 @ 22:03:03 #61
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_141385906
quote:
15s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 22:01 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Hadden niet beide ouderparen de schoenen van hun beider dochters herkend?
Schoenen misschien wel, maar in slechts één zat nog een stuk voet.
pi_141385950
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 22:03 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Schoenen misschien wel, maar in slechts één zat nog een stuk voet.
Jij denkt dat het op sokken makkelijker is daar te lopen? Schoen kwijt, dan maar op sokken door de giftige spinnen, slangen en andere gezelligheidsdieren in de buurt?

pi_141385979
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 21:56 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Nee. Dat kan niet. :')
  zaterdag 21 juni 2014 @ 22:04:49 #64
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_141385982
quote:
10s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 22:04 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Jij denkt dat het op sokken makkelijker is daar te lopen? Schoen kwijt, dan maar op sokken door de giftige spinnen, slangen en andere gezelligheidsdieren in de buurt?
Nee, maar het geeft nog geen 100% zekerheid voor de ouders.
pi_141386019
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 22:04 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Nee, maar het geeft nog geen 100% zekerheid voor de ouders.
Mits dat bekkenbot niet van de andere meid is, dan de voet. ;)

Daarom moesten ze ook DNA-materiaal afstaan, dat wordt nu onderzocht en zou een paar dagen moeten duren.

zaterdag 21 juni 2014 @ 22:08:11 #66
28167 matthijst
pi_141386117
quote:
19s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 22:00 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dit is de bron die ik gebruikt heb. Coordinaten invoeren in Google Earth werkt en zo heb ik dus die kaartjes gemaakt.
Ja, die coordinaten op zich zijn wel van die lokatie, maar ben benieuwd of de coordinaten kloppen, of dat RTL gewoon een random plek in de rivier heeft gekozen :)
pi_141386314
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 22:08 schreef matthijst het volgende:

[..]

Ja, die coordinaten op zich zijn wel van die lokatie, maar ben benieuwd of de coordinaten kloppen, of dat RTL gewoon een random plek in de rivier heeft gekozen :)
Waarom zou RTL dat doen? Er is 1 andere bron van een "vindplaats" maar dat was geen vindplaats, maar een plek die ze op 15 mei hebben bezocht:

zaterdag 21 juni 2014 @ 22:19:10 #68
28167 matthijst
pi_141386861
Waarom zou RTL dat doen? Ze weten toch welke rivier het is, net als wij?
Als je een kaartje wilt moet je toch wat?
Daarom benieuwd of er andere bronnen voor die coordinaten zijn. Zou je toch verwachten bij zo'n zaak.

Jij baseert al je theorieën toch ook op die kaart? Zou ook kunnen dat ze verder richting het zuiden in die rivier belandt zijn? Zou ook beter kloppen met die 8 uur misschien...
  zaterdag 21 juni 2014 @ 22:24:27 #69
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_141387247
Het moet me even van het hart: El_Matador, wat ben jij irritant zeg.

Ik heb de laatste 3 topics doorgekeken om te kijken welke theorieën er rond gingen maar heb zelden zo iemand meegemaakt die last heeft van tunnelvisie of gewoon heel graag wilt dat mensen vermoord worden, vooral 2 blonde meiden uit Nederland.

Laten we het houden op eigenwijs is ook wijs, maar echt... Probeer eens buiten je eigen straatje te denken ipv te hopen op een misdrijf.
Faber quisque fortunae suae.
Uit Eindhoven
pi_141387500
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 22:04 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Nee. Dat kan niet. :')
In theorie kan alles en is het zelfs mogelijk dat beide meiden nog ergens ronddwalen. Erg aannemelijk is dat echter niet.

Linksom of rechtsom hebben ze sowieso een aantal flink angstige momenten doorgemaakt denk ik. Je hoopt bijna dat ze onverwachts zijn verongelukt; de angst en paniek van verdwalen, honger krijgen, of wel meegesleept zijn door 1 of andere engerd.. hopeloosheid.. Wens je niemand toe.
pi_141387515
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 22:24 schreef Poeke het volgende:

[...]

O+
pi_141387750
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 22:19 schreef matthijst het volgende:
Waarom zou RTL dat doen? Ze weten toch welke rivier het is, net als wij?
Ja, maar hebben iets meer informatie natuurlijk. ;)

quote:
Als je een kaartje wilt moet je toch wat?
Daarom benieuwd of er andere bronnen voor die coordinaten zijn. Zou je toch verwachten bij zo'n zaak.
Zal es zoeken.

quote:
Jij baseert al je theorieën toch ook op die kaart? Zou ook kunnen dat ze verder richting het zuiden in die rivier belandt zijn? Zou ook beter kloppen met die 8 uur misschien...
Hypotheses/scenario's. Een theorie zou ik het niet willen noemen. Maar ja inderdaad, die tijden.

pi_141388104
quote:

Ik heb de laatste 3 topics doorgekeken om te kijken welke theorieën er rond gingen maar heb zelden zo iemand meegemaakt die last heeft van tunnelvisie of gewoon heel graag wilt dat mensen vermoord worden, vooral 2 blonde meiden uit Nederland.

Laten we het houden op eigenwijs is ook wijs, maar echt... Probeer eens buiten je eigen straatje te denken ipv te hopen op een misdrijf.
Tunnelvisie? Juist niet.

Ik hoop helemaal niet op een misdrijf, hoe kom je daarbij; het is het uitgangspunt van zowel de familie als de Panamese autoriteiten, die veel meer informatie hebben dan wij. Daar maak ik slechts gebruik van.

De kaartjes zijn dan ook bedoeld om de enorme afstanden en hoogteverschillen aan te geven.

zaterdag 21 juni 2014 @ 22:38:47 #74
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_141388287
quote:
19s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 22:35 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Tunnelvisie? Juist niet.

Ik hoop helemaal niet op een misdrijf, hoe kom je daarbij; het is het uitgangspunt van zowel de familie als de Panamese autoriteiten. Daar maak ik slechts gebruik van.

De kaartjes zijn dan ook bedoeld om de enorme afstanden en hoogteverschillen aan te geven.
Niet van de Panamese autoriteiten; heb ik althans nog geen bericht van gelezen.
pi_141388397
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 22:38 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Niet van de Panamese autoriteiten; heb ik althans nog geen bericht van gelezen.
De autoriteiten in Panama en de familie van de twee vermiste Nederlandse vrouwen gingen uit van een misdrijf.

De families van de twee vermiste meisjes Kris en Lisanne en de autoriteiten in Panama gaan nog altijd uit van een misdrijf.

zaterdag 21 juni 2014 @ 22:43:59 #76
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_141388586
Misdrijf of niet, maakt op zich niet veel uit. Dood is dood. Maar erover speculeren is natuurlijk wel interessant en leerzaam.

Mijns inziens zijn er echter géén aanwijzingen voor een misdrijf, waardoor die optie onwaarschijnlijk is. Misdadigers laten meestal sporen achter. En die zijn tot dusver niet gevonden.
  zaterdag 21 juni 2014 @ 22:44:41 #77
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_141388636
quote:
19s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 22:35 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Tunnelvisie? Juist niet.

Ik hoop helemaal niet op een misdrijf, hoe kom je daarbij; het is het uitgangspunt van zowel de familie als de Panamese autoriteiten. Daar maak ik slechts gebruik van.

Je post halve topics vol met met "ja maar het is toch een misdrijf, want" reacties, eigenlijk alleen op basis van een Nederlands nieuwsbericht waarin staat dat de Nederlandse recherche een vermoeden heeft dat het een misdrijf zou kunnen zijn. Je beargumenteert je mening met dingen die makkelijk op een andere manier uit te leggen zijn.

Mijn theorie: Die meisjes zijn een stukje geen wandelen, verdwaald in een onherbergzaam gebied, de verkeerde kant op gelopen en een riviertje tegengekomen. Er is iets gebeurd, ze zijn gewond geraakt of verhongerd, eentje kon niet meer verder en de andere is verder gegaan. Die heeft nog een stuk verder proberen te lopen. (Paar km) Ook zij kon niet meer verder, is naast de rivier gaan zitten, overleden. rugzak is mee gestroomd met de rivier en daarom een stuk verder gevonden...

Is dat niet stuk logischer dan jou theorie over misdrijven en moorden?

[ Bericht 0% gewijzigd door Poeke op 21-06-2014 22:48:16 (Spelfout) ]
Uit Eindhoven
  zaterdag 21 juni 2014 @ 22:45:09 #78
28167 matthijst
pi_141388662
quote:
19s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 22:30 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ja, maar hebben iets meer informatie natuurlijk. ;)

[..]

Zal es zoeken.
Ah, het bericht zegt dat de tas is gevonden waar die twee rivieren bij elkaar komen :)

Dus lokatie klopt.
pi_141388735
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 22:44 schreef Poeke het volgende:

[..]

Je post halve topics vol met met "ja maar het is toch een misdrijf, want" reacties, eigenlijk alleen op basis van een Nederlands nieuwsbericht waarin staat dat de Nederlandse recherche een vermoeden heeft dat het een misdrijf zou kunnen zijn. Je beargumenteert je mening met dingen die makkelijk op een andere manie uit te leggen zijn.

Mijn theorie: Die meisjes zijn een stukje geen wandelen, verdwaald in een onherbergzaam gebied, de verkeerde kant op gelopen en een riviertje tegengekomen. Er is iets gebeurd, ze zijn gewond geraakt of verhongerd, eentje kon niet meer verder en de andere is verder gegaan. Die heeft nog een stuk verder proberen te lopen. (Paar km) Ook zij kon niet meer verder, is naast de rivier gaan zitten, overleden. rugzak is mee gestroomd met de rivier en daarom een stuk verder gevonden...

Ik heb geen theorie over misdrijven en moorden. Dat hebben de media, wie ben ik om dat tegen te spreken? :)

Ik zeg juist dat ze omhoog geklommen zijn en daar in de rivier gevallen (zie kaartje).

Maar waarom je om 15:00 nog met 2 meiden de berg opgaat, dát is het vage, dat was het al vanaf het begin.

pi_141388801
quote:

Tunnelvisie ? :N
  zaterdag 21 juni 2014 @ 22:48:03 #81
28167 matthijst
pi_141388850
Naja, je kan in 4 uur naar die waterval op en neer. 19:00 donker, dus dan konden ze terug zijn :)
pi_141388906
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 22:48 schreef matthijst het volgende:
Naja, je kan in 4 uur naar die waterval op en neer. 19:00 donker, dus dan konden ze terug zijn :)
Ja precies. Maar dan ga je niet de bergkam over. Die watervallen liggen vlakbij Boquete, ten noorden van die vulkaan.

zaterdag 21 juni 2014 @ 22:49:38 #83
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_141388974
quote:
19s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 22:46 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ik heb geen theorie over misdrijven en moorden. Dat hebben de media, wie ben ik om dat tegen te spreken? :)

Ik zeg juist dat ze omhoog geklommen zijn en daar in de rivier gevallen (zie kaartje).

Maar waarom je om 15:00 nog met 2 meiden de berg opgaat, dát is het vage, dat was het al vanaf het begin.
Omdat onervaren toeristen.
Uit Eindhoven
pi_141389026
quote:
19s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 22:48 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ja precies. Maar dan ga je niet de bergkam over. Die watervallen liggen vlakbij Boquete, ten noorden van die vulkaan.
Maar als je dus verdwaalt wel, ik kan uit eigen ervaring spreken dat als je in heel erg bebost gebied gaat wandelen je op een gegeven moment niet meer weet of je links, onder, rechts of boven bent gegaan.
Since 2005!
pi_141389052
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 22:49 schreef Poeke het volgende:

[..]

Omdat onervaren toeristen.
Dat je dan in de buurt van die watervallen verdwaalt, kan ik me helemaal voorstellen. Dat je dan nog eens verder klimt (veel) en volledig de verkeerde kant op loopt, kan ik me in goede gezondheid niet voorstellen.

Als ze door een slang of spin zijn gebeten en versuft/gedesorienteerd zijn wel.

pi_141389065
quote:

[..]

Je post halve topics vol met met "ja maar het is toch een misdrijf, want" reacties, eigenlijk alleen op basis van een Nederlands nieuwsbericht waarin staat dat de Nederlandse recherche een vermoeden heeft dat het een misdrijf zou kunnen zijn. Je beargumenteert je mening met dingen die makkelijk op een andere manier uit te leggen zijn.

tussen 5 en 6 uur hadden ze nog zicht op huizen en gsm bereik ( dus gps)
verdwalen kan dus niet
pi_141389103
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 22:50 schreef LS24 het volgende:

[..]

Maar als je dus verdwaalt wel, ik kan uit eigen ervaring spreken dat als je in heel erg bebost gebied gaat wandelen je op een gegeven moment niet meer weet of je links, onder, rechts of boven bent gegaan.
Ja, daarom. Je loopt in kringetjes, weet de weg niet meer terug.

Maar dan ga je niet nog eens 40 km lopen over een bergkam die je nooit over bent geweest. Mits scherp, en dat zou kunnen van niet.

zaterdag 21 juni 2014 @ 22:52:15 #88
28167 matthijst
pi_141389153
quote:
19s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 22:48 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dat was vast ook niet de bedoeling. Je bent zo de weg kwijt in een bos :)
Vorig jaar zelf ook nog aardig zoekende geweest naar de weg terug, op vakantie.
  zaterdag 21 juni 2014 @ 22:53:08 #89
28167 matthijst
pi_141389247
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 22:51 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

verdwalen kan dus niet
Gps heb je geen gsm voor nodig, dus als ze gps hadden, dan hadden ze dat totdat de accu leeg was.
pi_141389320
quote:

[..]

verdwalen kan dus niet
En probeer in het donker maar de weg terug te vinden.
Since 2005!
  zaterdag 21 juni 2014 @ 22:55:51 #91
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_141389428
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 22:50 schreef LS24 het volgende:

[..]

Plus dat er in eerdere topics al is aangegeven dat je tijdens het lopen van die route je kon lopen tot de watervallen en door kan lopen naar uitzichtplaatsen boven op de berg. Als je de weg kwijt raakt zou ik met die wetenschap (vooraf ingewonnen op de laptop) misschien ook doorlopen naar een uitzichtplaats om te kijken waar ik naar terug moet. Maar als het dan donker wordt.
Uit Eindhoven
  zaterdag 21 juni 2014 @ 22:57:20 #92
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_141389516
quote:

[..]

verdwalen kan dus niet
En jij weet dat omdat je naast de dames liep?

Als de zon onder gaat om 18:30 dan is het om 18:00 al erg schemerig, laat staan in een dikbeboste jungle.
Uit Eindhoven
pi_141389592
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 20:05 schreef matthijst het volgende:

[..]

Mijn mening ja, als reactie op dat zwamstuk wat lematador aanhaalt om aan te tonen dat iedereen aan een misdrijf denkt. "Iedereen" is dan de familie. Lijkt mij niet de meest handige om dat aan te vragen, aangezien het niet heel ver gezocht is dat die sneller geneigd zullen zijn het op een misdrijf te gooien. Daar hoef je geen Einstein voor te zijn.

Wel een toepasselijke nick trouwens.
Beweert de familie dat dan meerdere malen? Precies, jij bent gewoon erg zuur. Het is maar goed dat familie of vrienden dit soort topics niet hoeven te lezen
  zaterdag 21 juni 2014 @ 22:59:28 #94
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_141389612
quote:
19s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 22:40 schreef El_Matador het volgende:

[..]

De autoriteiten in Panama en de familie van de twee vermiste Nederlandse vrouwen gingen uit van een misdrijf.

De families van de twee vermiste meisjes Kris en Lisanne en de autoriteiten in Panama gaan nog altijd uit van een misdrijf.

Dat is wel mager. Twee Nederlandse sites die in een bijzin spreken over "Panamese autoriteiten". Welke autoriteiten dat dan zijn wordt niet vermeld. In elk geval niet de politie (ook een autoriteit), want die gaan juist uit van een verdwaling of ongeval. Autoriteit kan zijn op staatsniveau, provinciaal niveau of gemeentelijk niveau. Wordt niet vermeld. Ik hou het op onzorgvuldig formuleren van slordige redacteuren.
pi_141389618
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 22:57 schreef Poeke het volgende:

[..]

Als de zon onder gaat om 18:30 dan is het om 18:00 al erg schemerig, laat staan in een dikbeboste jungle.
Volgens mij gaat de zon zelfs iets eerder onder, op 9 graden noorderbreedte. Hier (ongeveer 5 graden NB) is het elke dag om 18:30 donker. Maar als je verdwaald bent om die tijd, dan ga je toch terug?

zaterdag 21 juni 2014 @ 23:01:15 #96
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_141389699
quote:

[..]

Dat is een heel plausibel scenario.
pi_141389704
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 22:59 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Volgens mij gaat de zon zelfs iets eerder onder, op 9 graden noorderbreedte. Hier (ongeveer 5 graden NB) is het elke dag om 18:30 donker. Maar als je verdwaald bent om die tijd, dan ga je toch terug?
Waarheen? Verdwaald betekent over het algemeen dat je de weg niet meer terug weet. :')
Since 2005!
pi_141389746
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 22:52 schreef matthijst het volgende:

[..]

Dat was vast ook niet de bedoeling. Je bent zo de weg kwijt in een bos :)
Vorig jaar zelf ook nog aardig zoekende geweest naar de weg terug, op vakantie.
Maar je hebt het overleefd. Hoeveel dagen kan de mens het vol houden als je verdwaald bent? Dit vraag ik omdat men er in dit topic vanuit lijkt te gaan dat dit max een dag is
  zaterdag 21 juni 2014 @ 23:02:27 #99
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_141389752
quote:

[..]

Als je 3 uur gelopen hebt in de jungle en het wordt donker... Hoe loop je dan terug? Zonder zaklamp. Volgens een bron in vorige topic blijken er veel meer paadjes te lopen dan alleen het hoofdpad. Als je niets ziet is een fout snel gemaakt.

3 uur lopen is makkelijk 10 km als je rustig loopt.
Uit Eindhoven
pi_141389776
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:01 schreef LS24 het volgende:

[..]

Waarheen? Verdwaald betekent over het algemeen dat je de weg niet meer terug weet. :')
Precies. Dan ga je niet nog eens een berg beklimmen om aan de andere kant van het land terecht te komen.

Er zijn trouwens volgens onbevestigde berichten minstens 3 verdachten in bewaring gesteld:

Extraoficialmente se informó de la detención de al menos tres personas y el hallazgo de más restos; no obstante, esto no ha sido corroborado por las autoridades.

pi_141389826
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:02 schreef Poeke het volgende:

[..]

Als je 3 uur gelopen hebt in de jungle en het wordt donker... Hoe loop je dan terug? Zonder zaklamp. Volgens een bron in vorige topic blijken er veel meer paadjes te lopen dan alleen het hoofdpad. Als je niets ziet is een fout snel gemaakt.

3 uur lopen is makkelijk 5 km als je rustig loopt.
Ja, daarom, zou je verwachten dat ze in de buurt van Boquete verdwaald zijn geraakt. Ze moeten echter de berg over gegaan zijn, en dat doe je niet als je verdwaald en scherp bent; je weet dat je naar beneden moet want daar is het dorp.

Dat de beenderen zo ver gevonden zijn, kan door roofvogels zijn. Maar die rugzak?

zaterdag 21 juni 2014 @ 23:06:02 #102
28167 matthijst
pi_141389918
quote:

[..]

Maar als je verdwaald bent om die tijd, dan ga je toch terug?
Hèhè. Oooooooh. Was dat de oplossing voor verdwalen: gewoon terug gaan.
Pfff
pi_141389954
quote:
19s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:03 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Precies. Dan ga je niet nog eens een berg beklimmen om aan de andere kant van het land terecht te komen.

Er zijn trouwens volgens onbevestigde berichten minstens 3 verdachten in bewaring gesteld:

Extraoficialmente se informó de la detención de al menos tres personas y el hallazgo de más restos; no obstante, esto no ha sido corroborado por las autoridades.
Ja, en misschien dachten ze wel juist dat "DAT" de weg terug was, maar alles blijft gissen en ik wens eigenlijk geen deel uit te maken van welke complot theorie dan ook. (No offence naar niemand btw). Hoop gewoon echt voor de familie dat ze het OF wel allebei zijn OF allebei niet, en niet dat het maar 1 van de twee is.
Since 2005!
  zaterdag 21 juni 2014 @ 23:07:00 #104
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_141389969
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:02 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Maar je hebt het overleefd. Hoeveel dagen kan de mens het vol houden als je verdwaald bent? Dit vraag ik omdat men er in dit topic vanuit lijkt te gaan dat dit max een dag is
In theorie: de rest van je leven. In dit specifieke geval lijkt max. 1 à 2 weken mogelijk, maar lijkt enkele dagen waarschijnlijker.
pi_141390004
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 22:57 schreef Poeke het volgende:

[..]

Dat weet ik omdat ik contact heb met iemand die daar woont en die heeft dat uitgetest
  zaterdag 21 juni 2014 @ 23:08:29 #106
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_141390054
quote:
19s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:03 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Die meiden zijn bijna 3 maanden vermist. God weet wat voor omwegen we hebben gemaakt. Misschien zijn ze er omheen gelopen, misschien hebben ze bewust gekozen om omhoog te gaan omdat ze dan misschien een dorp konden zien. Misschien hebben ze toen de rivier wel gezien en weer naar beneden gegaan om die te volgen.

Waarom zouden ze vermoord en gedumpt zijn? 1: in een gebied waar alleen indianen komen, 2: in een rivier terwijl je ze makkelijk ergens kan begraven 3: met hun makkelijk te verkopen spullen en contant geld in hun rugzak, 4: schijnbaar met kleding nog aan inc DNA bewijs

.
Uit Eindhoven
pi_141390067
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:07 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

Dat weet ik omdat ik contact heb met iemand die daar woont en die heeft dat uitgetest
En dan is het aannemelijk dat ze hun telefoon nog aan hadden staan? I call bullshit on that one, je weet het nooit.
Since 2005!
  zaterdag 21 juni 2014 @ 23:09:21 #108
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_141390091
quote:
19s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:04 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ja, daarom, zou je verwachten dat ze in de buurt van Boquete verdwaald zijn geraakt. Ze moeten echter de berg over gegaan zijn, en dat doe je niet als je verdwaald en scherp bent; je weet dat je naar beneden moet want daar is het dorp.

Dat de beenderen zo ver gevonden zijn, kan door roofvogels zijn. Maar die rugzak?
Ik denk dat je beter mijn vorige reacties even lezen, daar heb ik je speculaties al kunnen verklaren
Uit Eindhoven
pi_141390106
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:07 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

In theorie: de rest van je leven. In dit specifieke geval lijkt max. 1 à 2 weken mogelijk, maar lijkt enkele dagen waarschijnlijker.
Waarschijnlijker want?
pi_141390162
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:06 schreef matthijst het volgende:

[..]

Hèhè. Oooooooh. Was dat de oplossing voor verdwalen: gewoon terug gaan.
Pfff
Grapjas.

Je snapt toch wat ik bedoel? Verdwalen in een klein gebied, prima. Maar niet nog eens als je toch al verdwaald bent, een bergrug gaan beklimmen.

Tenzij ze een zonsondergangfoto wilden en daarom juist snel omhooggeklommen zijn en daar zijn gevallen in de rivier.

In elk geval denk ik dat ze niet lang hebben gezocht en verdwaald zijn geweest maar vrij snel zijn overleden. Die rugzak ziet er heel goed uit, niet alsof er uren/dagen mee door de 'jungle' is getrokken. Die witte zolen van die schoenen net zo.

zaterdag 21 juni 2014 @ 23:10:49 #111
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_141390168
quote:

[..]

Aah een ervaringsdeskundige. Dus als de zon om 18:30 ondergaat is het daar nog gewoon bright daylight.
Uit Eindhoven
pi_141390195
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:08 schreef Poeke het volgende:

Waarom zouden ze vermoord en gedumpt zijn?
Geen idee, dat scenario stel ik ook nergens. :)

zaterdag 21 juni 2014 @ 23:12:04 #113
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_141390225
quote:
19s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:10 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Grapjas.

Je snapt toch wat ik bedoel? Verdwalen in een klein gebied, prima. Maar niet nog eens als je toch al verdwaald bent, een bergrug gaan beklimmen.

Tenzij ze een zonsondergangfoto wilden en daarom juist snel omhooggeklommen zijn en daar zijn gevallen in de rivier.

In elk geval denk ik dat ze niet lang hebben gezocht en verdwaald zijn geweest maar vrij snel zijn overleden. Die rugzak ziet er heel goed uit, niet alsof er uren/dagen mee door de 'jungle' is getrokken. Die witte zolen van die schoenen net zo.
Val je van je geloof El_Matador? Toch andere theorieën? ;)
Uit Eindhoven
  zaterdag 21 juni 2014 @ 23:12:28 #114
28167 matthijst
pi_141390249
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:02 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

van de week was er nog iemand na 11 dagen uit een grot gehaald, dus inderdaad: een beste tijd. Wat dat betreft zeggen die afstanden ook niet zoveel: in 10 dagen tijd zouden ze overal heengelopen kunnen zijn. Ik zie zo drie mogelijkheden denk ik:
1. Verdwaald, weg kwijt en rondgedoold tot ze niet meer konden.
2. Onder dwang meegenomen. Zou kunnen, maar lastig om zo'n grote afstand te overbruggen zonder gezien te worden misschien?
3. Vermoord en gedumpt, maar hoe ver sleep je een set lijken mee de bergen in? En waarom dan niet even het geld jatten. Lijkt me dat ze in Panama niet zwemmen in het geld?
pi_141390272
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 21:58 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Nee, linkerschoen kwijt. :')
pi_141390282
tot aan vlag 2 is er GSM bereik

zaterdag 21 juni 2014 @ 23:14:02 #117
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_141390338
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:13 schreef StaceySinger het volgende:

[ afbeelding ]
Moet je telefoon aanstaan, moet je een goed werkende telefoon hebben, moet je buitenland dekking hebben, moet je ergens staan dat je niet teveel storing hebt, moet je je bewust zijn dat je hulp nodig hebt. Etc
Uit Eindhoven
  zaterdag 21 juni 2014 @ 23:14:14 #118
28167 matthijst
pi_141390350
quote:

[..]

Ze whatsappten met hun ouders, dus het zullen misschien ook wel van die koters zijn geweest die non-stop een lege accu hadden?
pi_141390425
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:12 schreef Poeke het volgende:

[..]

Val je van je geloof El_Matador? Toch andere theorieën? ;)
Geloof? :')

Ik heb geen enkel scenario als enig mogelijk gebracht. Hoe je uitgerekend bij mij aan tunnelvisie komt, is me dan ook een raadsel. Ik speculeer juist heel open, maar wel op basis van data, niet lukraak roepen "joah, kunnen verdwaald zijn" als het terrein daar totaal geen aanleiding voor geeft.

pi_141390430
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:13 schreef StaceySinger het volgende:

[ afbeelding ]
Dat is heel leuk en aardig, maar ik, jij en ieder ander mens gaat ook wel eens ergens heen met een lege batterij. Komt er nog bij kijken dat we nu niet praten over 2 of 3 dagen maar over al bijna 3 maanden tijdsbestek, god weet wat er gebeurt is.
Since 2005!
pi_141390515
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:14 schreef matthijst het volgende:

[..]

Ze whatsappten met hun ouders, dus het zullen misschien ook wel van die koters zijn geweest die non-stop een lege accu hadden?
"Koters"?
"zwammen" (bij mij)

Waarom moet jij nou de hele tijd zo uit de hoogte doen? Alsof die meiden een of andere domme wijven waren. Volledig zonder kennis van het gezin, maar goed, doe wat je niet laten kan.

zaterdag 21 juni 2014 @ 23:17:20 #122
28167 matthijst
pi_141390520
quote:
11s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:15 schreef El_Matador het volgende:

, niet lukraak roepen "joah, kunnen verdwaald zijn" als het terrein daar totaal geen aanleiding voor geeft.
Dit terrein lijkt me nou juist HET terrein bij uitstek om te verdwalen.
  zaterdag 21 juni 2014 @ 23:18:05 #123
28167 matthijst
pi_141390558
quote:
18s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:17 schreef El_Matador het volgende:

[..]

"Koters"?
"zwammen" (bij mij)

Waarom moet jij nou de hele tijd zo uit de hoogte doen? Alsof die meiden een of andere domme wijven waren. Volledig zonder kennis van het gezin, maar goed, doe wat je niet laten kan.
Koters, ze waren begin 20?

En je spreekt jezelf tegen, want volgens jou waren ze niet al te snugger om om 15:00 nog die berg op te gaan...

En dat vond ik nou juist weer niet zo heel vreemd.
pi_141390569
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:17 schreef matthijst het volgende:

[..]

Mensen denken nog steeds dat het daar de Veluwe is, ofzo.
Since 2005!
pi_141390570
quote:
15s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:15 schreef LS24 het volgende:

[..]

Dat is heel leuk en aardig, maar ik, jij en ieder ander mens gaat ook wel eens ergens heen met een lege batterij. Komt er nog bij kijken dat we nu niet praten over 2 of 3 dagen maar over al bijna 3 maanden tijdsbestek, god weet wat er gebeurt is.
Lijkt me niet dat die meiden langer dan een dag of 2 hebben geleefd. Daarna zijn de resten verspreid denk ik; de rugzak door de rivier en de lichaamsdelen of ook, of door roofdieren/aasgieren verspreid.

pi_141390575
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:14 schreef Poeke het volgende:

[..]

Moet je telefoon aanstaan, moet je een goed werkende telefoon hebben, moet je buitenland dekking hebben, moet je ergens staan dat je niet teveel storing hebt, moet je je bewust zijn dat je hulp nodig hebt. Etc
t/m vlag 2 is er dekking
ze hadden een Iphone bij zich
pi_141390597
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:17 schreef matthijst het volgende:

[..]

Aan de zuidkant van de bergrug wel. De bergen (tot 2000-2500 m) oversteken niet. :)

pi_141390607
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:18 schreef matthijst het volgende:

[..]

Koters, ze waren begin 20?
En dat zijn koters??? :D

pi_141390623
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:18 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

t/m vlag 2 is er dekking
Ja geweldig, ik heb ook een Iphone gehad, weet je wat de levensduur van die batterij is bij regelmatig gebruik (zeker met een GPS app)? Een uur of 5/6 in de dagen dat hij nieuw is.
Since 2005!
  zaterdag 21 juni 2014 @ 23:19:45 #130
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_141390632
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:18 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

t/m vlag 2 is er dekking
Als eigenaar van een iPhone zegt mij dat genoeg..
Uit Eindhoven
  zaterdag 21 juni 2014 @ 23:20:33 #131
28167 matthijst
pi_141390676
quote:
19s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:18 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Aan de zuidkant van de bergrug wel. De bergen (tot 2000-2500 m) oversteken niet. :)
Ze zaten toch al op 1800 meter ofzo?
De klim naar die watervallen was maar 300 meter maar duurde 2,5 uur. Dus dan vallen die paar honderd andere meters ook niet zo erg meer op?
pi_141390749
quote:
15s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:15 schreef LS24 het volgende:

[..]

Al was die Samsung vol, dan is die bij een beetje gebruik na een paar uur wel leeg.
pi_141390793
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:22 schreef Halcon het volgende:

[..]

Al was die Samsung vol, dan is die bij een beetje gebruik na een paar uur wel leeg.
Zeker bij GPS gebruik. True story.
Since 2005!
pi_141390828
Jezus hoe het nieuwtje van StaceySinger over het tel.bereik t/m vlag 2 resoluut afgebrand wordt en dan heeft E_M tunnelvisie _O- :r
  zaterdag 21 juni 2014 @ 23:23:42 #135
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_141390834
quote:
19s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:18 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Lijkt me niet dat die meiden langer dan een dag of 2 hebben geleefd. Daarna zijn de resten verspreid denk ik; de rugzak door de rivier en de lichaamsdelen of ook, of door roofdieren/aasgieren verspreid.
Ik denk dat ze zeker langer dan 2 dagen hebben geleefd en rond de plekken waar de menselijke resten zijn gevonden zijn overleden. Die voet in de schoen is minder vergaan omdat die schoenen vsn polyester zijn gemaakt en in een sok zat. Dat maakt het moeilijk voor dieren en insecten om dat ook te verteren.
Uit Eindhoven
pi_141390896
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:22 schreef Halcon het volgende:

[..]

8)7
pi_141390897
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:20 schreef matthijst het volgende:

[..]

Ze zaten toch al op 1800 meter ofzo?
De klim naar die watervallen was maar 300 meter maar duurde 2,5 uur. Dus dan vallen die paar honderd andere meters ook niet zo erg meer op?
Boquete ligt op 1100 meter.
Vlaggetje 3 van de route ligt ongeveer op 1750 meter.

Die watervallen zijn veel lager, die liggen voor de Pianista trail, niet erop. Tussen/vanaf de bergen in het noorden en de vulkaan in het zuiden.

pi_141390929
dit zegt mijn contact in Boquete :

Ik kan gewoon geen manier bedenken hoe de 2 tot rioCULUBRE gelopen zouden zijn via het pianistenpad en daarna richting cerro punta en verder zonder een verharde weg of bebouwing tegen te komen.
Die hellingen zijn zo stijl dat het wel opgevallen had moeten zijn dat ze verkeerd liepen.Ik zou haast voelen dat ze dan gedwongen zouden zijn
pi_141390938
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:23 schreef Poeke het volgende:

[..]

Ik denk dat ze zeker langer dan 2 dagen hebben geleefd en rond de plekken waar de menselijke resten zijn gevonden zijn overleden. Die voet in de schoen is minder vergaan omdat die schoenen vsn polyester zijn gemaakt en in een sok zat. Dat maakt het moeilijk voor dieren en insecten om dat ook te verteren.
Maar dan hebben ze wel echt een eind afgelegd. Vraag me toch af hoe; ze zullen geen weekvoorraad water mee hebben gehad oid..
pi_141390953
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:24 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

8)7
uit eigen ervaring (S2) kan ik zeggen dat dat wel klopt ja. :') Elke dag opladen dat kutding.

pi_141390977
Stel dat ze idd verdwaald zijn en het rond 20:00 donker was. Dan ga je toch rondkijken naar licht? En daarheen lopen?? En dat is daar genoeg op zich. Na max uur of 5 lopen is de jungle daar nog niet zo dicht dat je de dorpjes niet meer kunt zien.
pi_141390984
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:23 schreef opgebaarde het volgende:
Jezus hoe het nieuwtje van StaceySinger over het tel.bereik t/m vlag 2 resoluut afgebrand wordt en dan heeft E_M tunnelvisie _O- :r
Ik brand helemaal niks af, ik vind het gewoon denkbaar dat een batterij van een telefoon leeg was.
Since 2005!
pi_141390987
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:23 schreef Poeke het volgende:

[..]

Ik denk dat ze zeker langer dan 2 dagen hebben geleefd en rond de plekken waar de menselijke resten zijn gevonden zijn overleden.
Wat doet je dat denken dan?

pi_141391009
quote:
3s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:22 schreef LS24 het volgende:

[..]

Zeker bij GPS gebruik. True story.
Je moet wel weten wanneer te bluffen hè, elke zot heeft een smartphone en als de helft hier geen iPhone heeft dan is dan verbazingwekkend
pi_141391012
(2)
Als de meiden echt tot de echte rio culebra gelopen zouden zijn hadden ze over 3 bergruggen moeten klimmen.Ik heb er 2 van gelopen,maar dan moet je toch echt wel in de gaten hebben dat je verkeerd loopt
  zaterdag 21 juni 2014 @ 23:27:38 #146
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_141391048
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:23 schreef opgebaarde het volgende:
Misschien heb ik wel tunnelvisie, maar de logische weg is vaak de juiste weg. In de vorige topics leek het dat bepaalde users hopen op moord en doodslag terwijl het op een andere manier veel makkelijker en beter te verklaren is.

Ik zeg niet dat het beter is om dood te gaan aan verhongering, wilde dieren etc, maar beter dat dan moord/verkrachting.
Uit Eindhoven
  zaterdag 21 juni 2014 @ 23:27:38 #147
28167 matthijst
pi_141391049
quote:
19s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:24 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Boquete ligt op 1100 meter.
Vlaggetje 3 van de route ligt ongeveer op 1750 meter.

Die watervallen zijn veel lager, die liggen voor de Pianista trail, niet erop. Tussen/vanaf de bergen in het noorden en de vulkaan in het zuiden.
Ah, sorry, tekst hier gelezen, maar was niet van Pianista:
http://www.hablayapanama.com/ecotourism/boquete/hiking/#pianista
  zaterdag 21 juni 2014 @ 23:28:31 #148
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_141391093
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:25 schreef StaceySinger het volgende:

Ik kan gewoon geen manier bedenken hoe de 2 tot rioCULUBRE gelopen zouden zijn via het pianistenpad en daarna richting cerro punta en verder zonder een verharde weg of bebouwing tegen te komen.
Die hellingen zijn zo stijl dat het wel opgevallen had moeten zijn dat ze verkeerd liepen.Ik zou haast voelen dat ze dan gedwongen zouden zijn
Een mening van jouw local, waarvan we niets weten. Misschien is het wel onze Amber...
Uit Eindhoven
pi_141391111
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:26 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Je moet wel weten wanneer te bluffen hè, elke zot heeft een smartphone en als de helft hier geen iPhone heeft dan is dan verbazingwekkend
Ik bluf helemaal niets, gooi je GPS van je telefoon met een locatieappje maar eens continue aan en kijk eens hoe lang je telefoon het volhoudt.
Since 2005!
pi_141391182
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:27 schreef matthijst het volgende:

[..]

Ah, sorry, tekst hier gelezen, maar was niet van Pianista:
http://www.hablayapanama.com/ecotourism/boquete/hiking/#pianista
Precies, en daar staat dit:

Only 3% of the PILA is located within the province of Chiriqui, but this part of the park is the most easily accessed of all (from the highlands of Cerro Punta).

Het is dus verrekte moeilijk, wat StaceySingers contact dan ook zegt, om die bergen 'zomaar', 'verdwaald' over te steken.

zaterdag 21 juni 2014 @ 23:30:42 #151
28167 matthijst
pi_141391206
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:26 schreef StaceySinger het volgende:
(2)
Als de meiden echt tot de echte rio culebra gelopen zouden zijn hadden ze over 3 bergruggen moeten klimmen.Ik heb er 2 van gelopen,maar dan moet je toch echt wel in de gaten hebben dat je verkeerd loopt
Tsja, als je aanneemt dat ze verdwaald zijn dat kan je alle logica wel achterwege laten :)
Waar was dat een jaar of 2 terug, Spanje ofzo, waar die vrouw een verkeerde afslag nam en niet meer, of dood werd gevonden?
pi_141391259
Er schijnen daar ook veel illegale gouddelvers actief te zijn en 3 daarvan zijn opgepakt
pi_141391270
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:26 schreef StaceySinger het volgende:
(2)
Maar, dat is er vanuitgaande dat je nog goed bij kennis bent. Ik kan me voorstellen dat je 1 keer omhoog klimt; voor bereik van je telefoon, overzicht vd omgeving, etc. mss in paniek of wanhoop verkeerd afgedaald en toen zo kwijt gelopen dat ze dachten terug te zijn bij de eerste bergrug, wat een andere bleek te zijn..

Toegegeven; logisch is het niet. Maar er zal voor die meiden ook geen logica maar in verdwalen-in-de-jungle hebben gezeten..
  zaterdag 21 juni 2014 @ 23:31:53 #154
28167 matthijst
pi_141391274
quote:
19s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:30 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Precies, en daar staat dit:

Only 3% of the PILA is located within the province of Chiriqui, but this part of the park is the most easily accessed of all (from the highlands of Cerro Punta).

Het is dus verrekte moeilijk, wat StaceySingers contact dan ook zegt, om die bergen 'zomaar', 'verdwaald' over te steken.
Easy access wil niet zeggen dat je d'r easy weer uit bent?
  zaterdag 21 juni 2014 @ 23:32:13 #155
399258 n0sferat2
houdt van vijgen
pi_141391284
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:30 schreef matthijst het volgende:

[..]

Tsja, als je aanneemt dat ze verdwaald zijn dat kan je alle logica wel achterwege laten :)
Waar was dat een jaar of 2 terug, Spanje ofzo, waar die vrouw een verkeerde afslag nam en niet meer, of dood werd gevonden?
In 2011? Die vrouw was 2,5 week vermist, ze was verdwaald en is herenigd met haar familie. Ze nam een verkeerde afslag, besloot door te lopen in de hoop een dorpje te vinden. Ze vond niets en bleef toen bij een rivier, zodat ze in ieder geval water had en toen was het wachten tot ze gevonden werd.
Waar geen menselijkheid heerst, is het aan u om te streven naar humaniteit.
pi_141391286
quote:
3s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:28 schreef LS24 het volgende:

[..]

Ik bluf helemaal niets, gooi je GPS van je telefoon met een locatieappje maar eens continue aan en kijk eens hoe lang je telefoon het volhoudt.
Ik werk regelmatig met de GPS, vooral op vakanties en ik hoef mijn telefoon nier standaard drie keer per dag op te laden. Doen alsof een telefoon na een paar uur op is, is compleet van de zotten.
pi_141391324
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:32 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Ik werk regelmatig met de GPS, vooral op vakanties en ik hoef mijn telefoon nier standaard drie keer per dag op te laden. Doen alsof een telefoon na een paar uur op is, is compleet van de zotten.
Als ik foto's maak, navigeer en wat internet is mijn telefoon in 4 uur leeg.
  zaterdag 21 juni 2014 @ 23:33:23 #158
28167 matthijst
pi_141391334
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:32 schreef Voszje het volgende:

[..]

In 2011? Die vrouw was 2,5 week vermist, ze was verdwaald en is herenigd met haar familie.
Ah die ja :)
Maar goed, dat was toch ook een klein gebiedje, simpele afslag?
pi_141391391
quote:

[..]

Wat jij wil gozer, heb helemaal geen zin om een kansloze discussie te gaan voeren over wie zijn batterij langer meegaat, ik zeg alleen dat ik een Iphone heb gehad en dat de batterij daarvan bedroevend snel leeg was.

Maar dat is uiteindelijk helemaal de vraag niet hier en eigenlijk totaal niet meer relevant aangezien er al maanden voorbij zijn.
Since 2005!
  zaterdag 21 juni 2014 @ 23:34:37 #160
399258 n0sferat2
houdt van vijgen
pi_141391401
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:33 schreef matthijst het volgende:

[..]

Ze was op vakantie in Malaga, meen ik gelezen te hebben.
Waar geen menselijkheid heerst, is het aan u om te streven naar humaniteit.
  zaterdag 21 juni 2014 @ 23:34:48 #161
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_141391413
quote:

[..]

GPS gebruikt weinig energie. Beeldscherm van iphone heeeeel veel.
pi_141391429
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:33 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ok top opgelost
pi_141391441
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:31 schreef matthijst het volgende:

[..]

Je ziet de stad toch liggen?
pi_141391442
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:34 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

GPS gebruikt weinig energie. Beeldscherm van iphone heeeeel veel.
Meen je niet??
pi_141391454
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:31 schreef matthijst het volgende:

[..]

Relatief gezien wel natuurlijk; makkelijker de weg terug naar beneden naar Boquete, dan stug doorlopen de bergen over.

Het zou kunnen dat ze een shortcut wilden vinden, maar dan zouden ze dus in de rivier gevallen moeten zijn die naar de vindplaats stroomt. Ervanuitgaand dat rugzakken niet door dieren worden meegenomen.

Trouwens, men sprak gelijk van een misdrijf, toen die tas gevonden was, verwierp ik dat juist omdat telefoons en camera en paspoort er nog allemaal waren.

Het misdrijf zit dan voor mij ook niet in een moord ofzo, maar eerder in een meelokken van de dames de weg omhoog.

Ze zouden de volgende dag beginnen met hun sociaal werk (Spaanstalige link, denk uit de OP, of een andere die hier voorbij kwam), dan ben je voorzichtig lijkt me.

Het is allemaal zo vaag.

zaterdag 21 juni 2014 @ 23:35:54 #166
28167 matthijst
pi_141391471
quote:

[..]

Benieuwd hoe lang je telefoon het doet als ie non-stop tomtom aan heeft staan. Dan is ie hier na een uur of 3-4 zeker wel leeg.
pi_141391502
quote:

[..]

Bij mij ook. Samsung. iPhone heeft een betere batterij, maar over het algemeen zijn die smartphones niet zo sterk met batterijduur.

pi_141391514
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:33 schreef matthijst het volgende:

[..]

Dit is geen klein gebiedje, verre van. :)

pi_141391548
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:35 schreef matthijst het volgende:

[..]

Benieuwd hoe lang je telefoon het doet als ie non-stop tomtom aan heeft staan. Dan is ie hier na een uur of 3-4 zeker wel leeg.
Ja. Dat duurt niet lang.
pi_141391581
quote:

[..]

Idem, met een iphone.
Bovendien is t nog sneller als je bereik slecht is; telefoon blijft dan zoeken wat ook stroom vreet.

Maar, wat anders, er moet toch wel wat info te herleiden zijn uit die telefoons/camera? Als ze verdwaald zijn, denk ik dat je at some point je telefoon uitzet om batterij te sparen, of je spreekt idd een bericht in voor nabestaanden. Foto's maken met je camera moet ook best nog even kunnen. Dat geeft achteraf in ieder geval enig idee van wat er is gebeurd. al kan ik me ook voorstellen dat je op den duur geen zin meer hebt in foto's maken, maar ok.. . Er van uitgaande dat ze vrolijk aan een wandeling begonnen mag je aannemen dat op zn minst van de eerste uren wel foto's op de camera staan..
  zaterdag 21 juni 2014 @ 23:38:48 #171
28167 matthijst
pi_141391654
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:35 schreef Halcon het volgende:

[..]

Twee keer verkeerde afslag, donker bos, nauwelijks maan?
pi_141391679
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:36 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Bij mij ook. Samsung. iPhone heeft een betere batterij, maar over het algemeen zijn die smartphones niet zo sterk met batterijduur.
Ik heb ook een Samsung. Bekenden met een iPhone hoor ik ook vaak klagen.

We weten ook helemaal niet met hoeveel % ze vertrokken zijn.
pi_141391688
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:35 schreef Halcon het volgende:

[..]

Idd...
  zaterdag 21 juni 2014 @ 23:39:38 #174
28167 matthijst
pi_141391692
quote:
19s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:36 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dit is geen klein gebiedje, verre van. :)
Exact mijn punt dus: die vrouw was op een relatief simpel pad verdwaald?
pi_141391706
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:38 schreef matthijst het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Je ziet geen lichtjes of zo?
pi_141391716
quote:
15s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:34 schreef LS24 het volgende:

[..]

Wat jij wil gozer, heb helemaal geen zin om een kansloze discussie te gaan voeren over wie zijn batterij langer meegaat, ik zeg alleen dat ik een Iphone heb gehad en dat de batterij daarvan bedroevend snel leeg was.

Maar dat is uiteindelijk helemaal de vraag niet hier en eigenlijk totaal niet meer relevant aangezien er al maanden voorbij zijn.
Wat doen die maanden er toe??
Dat die batterijen nu op zijn, dat is heel het punt niet hè. Het ging om dat tweede vlaggetje, remember
pi_141391755
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:39 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ik heb ook een Samsung. Bekenden met een iPhone hoor ik ook vaak klagen.

We weten ook helemaal niet met hoeveel % ze vertrokken zijn.
Logisch lijkt me dat ze bij die familie 's nachts de telefoons hebben opgeladen. Dan pas om 15:00 vertrekken dus vermoedelijk bijna leeg.

pi_141391780
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:40 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Wat doen die maanden er toe??
Dat die batterijen nu op zijn, dat is heel het punt niet hè. Het ging om dat tweede vlaggetje, remember
Het gaat helemaal niet om dat tweede vlaggetje, als het om dat tweede vlaggetje was gegaan hadden ze niet nu al 3 maanden moeten zoeken naar die meiden.
Since 2005!
pi_141391786
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:38 schreef matthijst het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Dan valt het licht van huizen toch juist op?? Het is daar de eerste paar uur helemaal niet dichtbebost.
pi_141391800
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:39 schreef matthijst het volgende:

[..]

Ja, vergeleken met Panama is Zuid-Spanje simpel. Veel minder begroeiing, meer bewoning, etc.

Was in Murcia volgens mij die vrouw?

pi_141391835
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:37 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Idem, met een iphone.
Bovendien is t nog sneller als je bereik slecht is; telefoon blijft dan zoeken wat ook stroom vreet.

Maar, wat anders, er moet toch wel wat info te herleiden zijn uit die telefoons/camera? Als ze verdwaald zijn, denk ik dat je at some point je telefoon uitzet om batterij te sparen, of je spreekt idd een bericht in voor nabestaanden. Foto's maken met je camera moet ook best nog even kunnen. Dat geeft achteraf in ieder geval enig idee van wat er is gebeurd. al kan ik me ook voorstellen dat je op den duur geen zin meer hebt in foto's maken, maar ok.. . Er van uitgaande dat ze vrolijk aan een wandeling begonnen mag je aannemen dat op zn minst van de eerste uren wel foto's op de camera staan..
Ze hebben de info uit de telefoons kunnen peuteren. Ik denk dat ze al een redelijk beeld hebben van wat er is gebeurd.

Je kunt in elk geval met foto's e.d. herleiden waar ze hoe laat waren en dat is al veel meer dan dat men wist voor de vondst van die telefoons.
  zaterdag 21 juni 2014 @ 23:42:40 #182
28167 matthijst
pi_141391868
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:39 schreef Halcon het volgende:

[..]

Je ziet geen lichtjes of zo?
Misschien, ik ken het daar niet. Een kleine heuvel over en je ziet misschien al wel niks meer? En als je lichtjes ziet, wat doe je dan? Dwars door een bos erheen banjeren in een nacht met vrijwel geen maan?
pi_141391870
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:39 schreef matthijst het volgende:

[..]

Onder locals daar bestaan sterke twijfels over het "verdwaald zijn". Is ook praktisch onmogelijk daar.
  zaterdag 21 juni 2014 @ 23:43:25 #184
28167 matthijst
pi_141391897
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:41 schreef MeloD het volgende:

[..]

Dan valt het licht van huizen toch juist op?? Het is daar de eerste paar uur helemaal niet dichtbebost.
En toch zijn ze weg :D
Verklaar?
pi_141391925
quote:
19s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:40 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Logisch lijkt me dat ze bij die familie 's nachts de telefoons hebben opgeladen. Dan pas om 15:00 vertrekken dus vermoedelijk bijna leeg.
Dat kan. Of die telefoon zat 's ochtends nog in de lader? Bij intensief gebruik was die telefoon wsl eerder leeg dan dat er geen bereik meer was. Een ongeluk voor het leeg geraakt zijn van die telefoon kan niet.
pi_141391975
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:42 schreef matthijst het volgende:

[..]

Misschien, ik ken het daar niet. Een kleine heuvel over en je ziet misschien al wel niks meer? En als je lichtjes ziet, wat doe je dan? Dwars door een bos erheen banjeren in een nacht met vrijwel geen maan?
Er was idd geen maan, want net nieuw geweest.

Het dorp zien liggen lijkt me wat moeilijk (hoge bomen op dat pad), maar het zou kunnen:

pi_141391984
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:42 schreef matthijst het volgende:

[..]

Dan loop je over een pad richting die lichtjes. Ook nog eens dalend. Dat is logischer dan omhoog naar het donkere lopen.
pi_141391995
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:42 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ze hebben de info uit de telefoons kunnen peuteren. Ik denk dat ze al een redelijk beeld hebben van wat er is gebeurd.

Je kunt in elk geval met foto's e.d. herleiden waar ze hoe laat waren en dat is al veel meer dan dat men wist voor de vondst van die telefoons.
Maar er is van die info niks bekend in de media toch? Lijkt me wel erg om daar doorheen te moeten kijken, best kans dat er ook minder gezellig foto's tussenzaten..
  zaterdag 21 juni 2014 @ 23:45:30 #189
28167 matthijst
pi_141392013
Ziet er ook niet heel erg uit als een plek om in het donker rond te struinen?
pi_141392017
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:43 schreef Halcon het volgende:
Een ongeluk voor het leeg geraakt zijn van die telefoon kan niet.
Hoezo niet?

pi_141392048
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:43 schreef matthijst het volgende:

[..]

En toch zijn ze weg :D
Verklaar?
Dat laat ik aan experts over die ongetwijfeld al veel meer info hebben dan wij ;)
Daar verdwalen en de weg niet meer terugvinden daar lijkt mij iig knap lastig. Wat mij er naar doet neigen dat er meer aan de hand was dan een verdwaling.
pi_141392069
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:45 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Maar er is van die info niks bekend in de media toch? Lijkt me wel erg om daar doorheen te moeten kijken, best kans dat er ook minder gezellig foto's tussenzaten..
Ze zijn nog aan het analyseren. Zal wel een persco komen maandag of dinsdag. Dan moeten ook de DNAresultaten bekend zijn.

pi_141392078
quote:
15s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:41 schreef LS24 het volgende:

[..]

Het gaat helemaal niet om dat tweede vlaggetje, als het om dat tweede vlaggetje was gegaan hadden ze niet nu al 3 maanden moeten zoeken naar die meiden.
Iemand begint over bereik tot het tweede vlaggetje en jij begint over lege batterijen, 5/6 uur totdat batterij op is en drie maanden tijdsbestek, raaskal
pi_141392104
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:45 schreef matthijst het volgende:
Ziet er ook niet heel erg uit als een plek om in het donker rond te struinen?
Wat dan wel weer raar is, dat er gewoon een wandelpad is. Maargoed, einde speculeren, wacht het wel af.
Since 2005!
  zaterdag 21 juni 2014 @ 23:47:57 #195
28167 matthijst
pi_141392144
Ben benieuwd. We zullen het als het meezit wel te horen krijgen :)
pi_141392149
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:42 schreef MeloD het volgende:

[..]

Onder locals daar bestaan sterke twijfels over het "verdwaald zijn". Is ook praktisch onmogelijk daar.
Wat zijn veel gehoorde theorieën van de plaatselijke bevolking?
pi_141392152
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:45 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Bekend is dat ze informatie en foto's hebben. Ook stond er iets dat de familie niet wil dat er foto's en persoonlijke details worden gepubliceerd.
pi_141392153
quote:
15s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:47 schreef LS24 het volgende:

[..]

Wat dan wel weer raar is, dat er gewoon een wandelpad is. Maargoed, einde speculeren, wacht het wel af.
Dat werd ook gezegd; er is een wandelpad, maar geen bordjes. Die gaan ze dus eindelijk neerzetten.

Ook raar dat er nergens een kaart op internet te vinden is van die trail. Wat dat betreft is Panama toch echt minder ontwikkeld dan wandelen in Spanje of de VS.

pi_141392200
quote:
11s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:45 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Hoezo niet?
Ongeluk moet zijn gebeurd na de top van de berg of op de top. Loop je daarheen, dan is de telefoon als je daar bent al leeg. Toch?
pi_141392259
quote:
15s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:47 schreef LS24 het volgende:

[..]

Ik geloof er niet zo in.

Bij het vinden van die tas zei zo'n pipo dat dat bewijs was voor hun aanwezigheid op die wandelroute, het pad komt uit bij de rivier waarlangs die tas is gevonden. Dat was dus na 2,5 uur lopen? Waar zijn ze dan daarna gebleven?

Straks is het heel simpel; waren ze boven, viel die tas erin. Wilde 1 van die meiden erachteraan, viel. De ander moest haar gaan helpen en uiteindelijk allebei meegesleept?
pi_141392300
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:49 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ongeluk moet zijn gebeurd na de top van de berg of op de top. Loop je daarheen, dan is de telefoon als je daar bent al leeg. Toch?
Eerste ben ik met je eens, ik denk zelfs verder, anders bereik je die rivier niet.

Telefoon hoeft niet leeg te zijn. Het flesje water zat nog water in. Dat zou betekenen:
• of de tas viel eerder en de meiden moesten zonder verder
• ze stierven niet van dorst als ze die tas bij zich hadden

pi_141392388
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:48 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Wat zijn veel gehoorde theorieën van de plaatselijke bevolking?
Geen idee, maar vrijwel niemand daar gelooft het "verdwaal" verhaal. Pad daar is helemaal recht toe recht aan, met nog veel meer licht dan in Boquete. En de zee heel erg dichtbij.
pi_141392458
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:53 schreef MeloD het volgende:

[..]

Geen idee, maar vrijwel niemand daar gelooft het "verdwaal" verhaal. Pad daar is helemaal recht toe recht aan, met nog veel meer licht dan in Boquete. En de zee heel erg dichtbij.
Is dat zo? Het pad is toch juist heel onduidelijk? Er zijn geen bordjes, vele zijpaadjes, etc.?

De Pianista trail is trouwens 3 uur lopen. De tas is op 8 uur lopen gevonden, dat zou dus 5 uur na het einde van de trail moeten zijn.

pi_141392520
- laat maar lekker zitten.-
Since 2005!
pi_141392637
pi_141392675
quote:

[..]

Precies. Voor mijn werk leg ik iedere dag GPS logs aan met mn telefoon, met een interval van 15 seconden voor loggen houd mn telefoon het toch al 4 dagen uit. (dat is ongeveer 25-30 uur aan logs + standaard stand-by verbruik op een 2,5 jaar oude smartphone met originele accu) zonder GPS logger houd hij het natuurlijk langer (8-10 dagen) uit.

Ik hoop overigens ook echt dat de gevonden resten dmv DNA onderzoek van beide meiden blijken te zijn, en niet van 1 van hen, de onzekerheid van de andere ouders lijkt me dan nog zo veel erger. Aan de andere kant hoop ik het wel en hoop ik dat de ander zich in leven heeft weten te houden. Dit is een van die gevallen waarin je niet meer weet wat je nou eigenlijk moet hopen.
Aan een kant wil je hoop houden, aan de andere kant is het haast onrealistisch aan het worden na al deze tijd, maar je wilt de hoop eigenlijk ook niet opgeven zolang het niet zeker is.
pi_141392683
quote:
19s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:51 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Eerste ben ik met je eens, ik denk zelfs verder, anders bereik je die rivier niet.

Telefoon hoeft niet leeg te zijn. Het flesje water zat nog water in. Dat zou betekenen:
• of de tas viel eerder en de meiden moesten zonder verder
• ze stierven niet van dorst als ze die tas bij zich hadden
De plek waar die tas op z'n vroegst te water kan zijn geraakt is toch best een eind weg?

Ik vraag me nog steeds af hoe en waarom ze zo ver uit de richting zijn geraakt. Als dat al het geval is. Die spullen kunnen ook door iemand anders in de rivier zijn gedumpt...
pi_141392703
quote:
15s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:56 schreef LS24 het volgende:
- laat maar lekker zitten.-
?
pi_141392763
quote:
19s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:54 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Is dat zo? Het pad is toch juist heel onduidelijk? Er zijn geen bordjes, vele zijpaadjes, etc.?
Pad in Spanje is juist heel overzichtelijk en populair. El Pianista is nauwelijks aangegeven en erg rustig.
pi_141392862
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2014 00:02 schreef MeloD het volgende:

[..]

Pad in Spanje is juist heel overzichtelijk en populair. El Pianista is nauwelijks aangegeven en erg rustig.
Ah, ik begreep je verkeerd, ik dacht dat je het over El Pianista had.

zondag 22 juni 2014 @ 00:06:37 #211
28167 matthijst
pi_141392979
Dacht ik ook :)
pi_141393226
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2014 00:00 schreef Halcon het volgende:

[..]

?
Heb geen zin om in een topic als dit een welles-nietes discussie te gaan voeren met sommige mensen, niet gepast. :)
Since 2005!
pi_141393286
quote:
14s.gif Op zondag 22 juni 2014 00:11 schreef LS24 het volgende:

[..]

Heb geen zin om in een topic als dit een welles-nietes discussie te gaan voeren met sommige mensen, niet gepast. :)
Ach, wat maakt je uit. Ik weet zeker dat een aantal users, waaronder ik, je posts kunnen waarderen.
pi_141393326
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2014 00:12 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ach, wat maakt je uit. Ik weet zeker dat een aantal users, waaronder ik, je posts kunnen waarderen.
Dankje :) Maar maakt verder niet uit, niet gepast.
Since 2005!
pi_141393353
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2014 00:12 schreef Halcon het volgende:

[..]

Eens en ik zag LS24' post eerst. Prima edit.

pi_141393635
Ik denk dat die 'sommige mensen' de postings van LS24 prima kunnen waarderen
pi_141393726
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2014 00:21 schreef opgebaarde het volgende:
Ik denk dat die 'sommige mensen' de postings van LS24 prima kunnen waarderen
En ik denk dat die 'sommige mensen' even hun DM moeten lezen. ;) No probs gozer, mijn reactie was gewoon ongepast en die heb ik dan ook verwijderd.
Since 2005!
pi_141394258
Wegens slecht weer ligt de zoektocht nu even stil. Ze stonden tot boven hun knieën in de modder.
  zondag 22 juni 2014 @ 01:23:01 #219
158844 Pwn_zoon
Dangerously Divine
pi_141395623
Waarschijnlijk hebben ze het verkeerde pad ergens genomen, het klinkt alsof ze deze route hebben gepakt:
http://www.hablayapanama.com/ecotourism/boquete/hiking/#culebra

This hiking trail has been used for centuries to go to Bocas del Toro but nowadays it's certainly more challenging as the trail isn't maintained anymore because taking the bus or driving over the Cordillera is a lot more popular! It can take you anything from 5 - 7 days to hike this trail and should only be attempted during the dry season (December - April). During the rest of the year, depending on how much it has rained, you can hike up to the continental divide but it will be extremely muddy and difficult.
Allmighty & Allrighty :D!
Op 16-04-2007 22:29 schreef Noodly het volgende:
ik wilde even zeggen dat ik die nickname altijd zo leuk vind :@ _O_
pi_141395778
Waarom denk je dat? Ze liepen daar juist in april. Nog net in het goede seizoen.
pi_141395848
offtopic: door dit topic krijg ik wel enorm zin daar in dat prachtige Panama eens te gaan kijken. _O_

zondag 22 juni 2014 @ 01:41:43 #222
158844 Pwn_zoon
Dangerously Divine
pi_141396241
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 01:28 schreef Halcon het volgende:
Waarom denk je dat? Ze liepen daar juist in april. Nog net in het goede seizoen.
Het is niet dat de seizoenen altijd precies op dezelfde momenten beginnen en eindigen he, dat is in Nederland ook niet zo ;)
Daarom staat er ook: depending on how much it has rained.
Het kan dus best dat het er eind maart al erg modderig is.
Het punt is: die hike gaat naar het noorden, langs de rivier waar ze gevonden zijn.
  zondag 22 juni 2014 @ 01:44:54 #223
208510 WammesWaggel
Ciao Matteo
pi_141396331
Het laatste RTL Nieuws gezien?
Militairen zochten alleen als de familie van de meisjes er was, nadat die vertrokken stopte de zoektocht ook gewoon doodleuk :{

quote:
De autoriteiten in Panama zeggen alles uit de kast te hebben gehaald bij de zoektocht naar de verdwenen Kris en Lisanne. Maar lokale vrijwilligers zijn teleurgesteld in de gang van zaken. Zo ook de man die de rugzak met spullen van Kris en Lisanne vond. Verslaggever Britta Sanders sprak met hem.
Video:

http://www.rtlnieuws.nl/n(...)n-panama#node_916846

Meer Tekst:

pi_141396528
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 01:41 schreef Pwn_zoon het volgende:

[..]

Het is niet dat de seizoenen altijd precies op dezelfde momenten beginnen en eindigen he, dat is in Nederland ook niet zo ;)
Daarom staat er ook: depending on how much it has rained.
Het kan dus best dat het er eind maart al erg modderig is.
Het punt is: die hike gaat naar het noorden, langs de rivier waar ze gevonden zijn.
Kan ook zijn van niet natuurlijk. Ik ken de weerberichten van destijds niet, maar het is niet gezegd dat het regende.

En die hike duurt 5 tot 7 dagen...
pi_141396807
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 01:44 schreef WammesWaggel het volgende:
Militairen zochten alleen als de familie van de meisjes er was, nadat die vertrokken stopte de zoektocht ook gewoon doodleuk :{
Klinkt wel erg Latijns-Amerikaans inderdaad. :+

pi_141397256
Op het journaal was een stukje over deze zaak. Geen nieuws.
pi_141397315
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 01:44 schreef WammesWaggel het volgende:
Het laatste RTL Nieuws gezien?

[..]

Video:

http://www.rtlnieuws.nl/n(...)n-panama#node_916846

Meer Tekst:

Gewoon te erg als dat waar is ! :r Kijk die meiden waren waarschijnlijk al dood toen de eerste zoekacties begonnen maar nu ze zo laat gevonden zijn kan je geen sporen meer vinden van mogelijke daders en je kan de dood oorzaak niet meer vaststellen met alleen nog een paar botjes en schoenen. Ik heb eigelijk ook geen vertrouwen in het politie onderzoek daar want volgens mij hebben ze liever dat het op een verdwaling lijkt dan dat iemand van de lokale bevolking dit gedaan heeft.Zijn tuurlijk bang dat dit toeristen afschikt !
pi_141397351
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 22:27 schreef silliegirl het volgende:

[..]

In theorie kan alles en is het zelfs mogelijk dat beide meiden nog ergens ronddwalen. Erg aannemelijk is dat echter niet.

Linksom of rechtsom hebben ze sowieso een aantal flink angstige momenten doorgemaakt denk ik. Je hoopt bijna dat ze onverwachts zijn verongelukt; de angst en paniek van verdwalen, honger krijgen, of wel meegesleept zijn door 1 of andere engerd.. hopeloosheid.. Wens je niemand toe.
Onmogelijk om vanaf 1 april in een dergelijk gebied rond te dwalen zonder de nodige survivalkennis, proviand, geschikte kledij en de nodige gereedschappen. Ik sluit het echt uit. Hoe spijtig ook, de beide dames zijn helaas overleden.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 22-06-2014 02:23:01 ]
pi_141397406
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:27 schreef Poeke het volgende:

[..]

Misschien heb ik wel tunnelvisie, maar de logische weg is vaak de juiste weg. In de vorige topics leek het dat bepaalde users hopen op moord en doodslag terwijl het op een andere manier veel makkelijker en beter te verklaren is.

Ik zeg niet dat het beter is om dood te gaan aan verhongering, wilde dieren etc, maar beter dat dan moord/verkrachting.
Ook ik heb geen enkel idee wat er precies gebeurd kan zijn, al zijn er vele scenario's. Ook al is het wat luguber, het heeft ook wel iets dat gespeculeer en aannames van anderen bevestigen danwel ontkrachten. Zo blijven alle opties toch open en geeft het mij stof tot nadenken.

Ik "hoop" :'( ook ergens dat ze verdwaald zijn, niet bezig waren met de poolster of het steelpannetje (omdat dit idd tegenwoordig geen gemeengoed is deze kennis nog te hebben, behalve als 1 van die meiden op scouting gezeten heeft) en dat ze, om welke reden dan ook een verkeerde inschatting gemaakt hebben.
En hoe stom ook, misschien het water gevolgd hebben. Wellicht aan de oevers, het geeft toch énige oriëntatie denk ik. En soms zelfs over moesten steken, omdat het daar begaanbaarder was?

Ergens hoop ik op dit scenario. Levend worden ze niet meer gevonden, dan maar tot het laatst bij elkaar geweest zijn... :{
De tragiek dààrvan is gevoelsmatig beter mee om te gaan dan die andere vreselijke worst case scenario's.

Het staat ver van mij af, dat is natuurlijk een reden om er zo over te kunnen denken. Als ouder van kinderen voelt dit natuurlijk totaal anders.
Ik vind zin en waarden in mijn leven en ik wens niet genezen te worden van mijzelf.
Schenk mij de waardigheid om me te ontmoeten zoals ik ben.
Erken dat wij beiden even vreemd voor elkaar zijn.
Dat mijn bestaansrecht niet zomaar een beschadigde versie is van die van jou.
pi_141397466
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 02:22 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Onmogelijk om vanaf 1 april in een dergelijk gebied rond te dwalen zonder de nodige survivalkennis, proviand, geschikte kledij en de nodige gereedschappen. Ik sluit het echt uit. Hoe spijtig ook, de beide dames zijn helaas overleden.
Onmogelijk niet. Er zijn wel mensen die het een tijd uit hebben gehouden in de jungle. In Vietnam iemand zelfs 40 jaar.

Het lijkt mij echter niet dat ze nog leven of zijn omgekomen van de honger/dorst.
pi_141397594
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2014 02:29 schreef Halcon het volgende:

[..]

Onmogelijk niet. Er zijn wel mensen die het een tijd uit hebben gehouden in de jungle. In Vietnam iemand zelfs 40 jaar.

Het lijkt mij echter niet dat ze nog leven of zijn omgekomen van de honger/dorst.
Dit zijn westerse meiden die absoluut geen kennis hebben om het zo lang uit te houden. Als ze die kennis hadden, hadden ze de weg naar Boquete terug kunnen vinden.
pi_141397641
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 02:37 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Dit zijn westerse meiden die absoluut geen kennis hebben om het zo lang uit te houden. Als ze die kennis hadden, hadden ze de weg naar Boquete terug kunnen vinden.
Vandaar ook mijn 2e alinea. Overleven kan. Maar dan zouden ze ook wel terug kunnen komen. Het hele verdwaalscenario geloof ik sowieso niet veel van.
pi_141397712
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2014 02:39 schreef Halcon het volgende:

[..]

Vandaar ook mijn 2e alinea. Overleven kan. Maar dan zouden ze ook wel terug kunnen komen. Het hele verdwaalscenario geloof ik sowieso niet veel van.
Inderdaad. Ik geloof daar ook niet zo in, maar aan de andere kant wil ik liever ook niet teveel speculeren. Beter wachten we gewoon eerst af wat de uitkomst van het onderzoek van de Panamezen gaat zijn.
  zondag 22 juni 2014 @ 02:56:58 #234
158844 Pwn_zoon
Dangerously Divine
pi_141397861
quote:
19s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:48 schreef El_Matador het volgende:
Ook raar dat er nergens een kaart op internet te vinden is van die trail.
Ja dat verbaasde mij dus ook al.
Want die watervallen liggen dus aan een andere: de Quetzal trail.

De Pianista kan op 3 locaties zijn.
Locatie 1:
Dit is de meest waarschijnlijke, langs het gelijknamige riviertje:
http://wikimapia.org/#lan(...)=-82.439057&z=17&m=o

Je ziet hier namelijk ook duidelijk een wandelpad:
http://wikimapia.org/#lan(...)=-82.440226&z=17&m=h

Locatie 2:
Er is een bergpiek genaamd Cerro Pianista:
http://wikimapia.org/#lan(...)=-82.433016&z=16&m=o

hier loopt namelijk ook een pad langs (links van de Cerro Pianista):
http://wikimapia.org/#lan(...)=-82.434604&z=17&m=b

Locatie 3:
Op een andere kaartsite staat de de Rio Pianista op een andere plek (rechts van de Cerro Pianista):
http://wikimapia.org/#lan(...)-82.425570&z=16&m=om

ook hier is een wandelpad:
http://wikimapia.org/#lan(...)=-82.424412&z=17&m=b

Wat is nou de juiste Pianista trail?
Als we locatie 1 in beschouwing nemen, dan is dit maar een kort pad (2,3 km)
Daarna lijkt het over te gaan in de Quetzal trail. In ieder geval is het 7 km tot aan de waterval.
En vanaf de waterval tot aan de rivier naar het noorden = tussen de 2,3 en 3,5 km (lastig op te maken via satteliet waar de rivier begint).

Locatie 2 lijkt de minst toegankelijke, dichte jungle plus je moet een 1e riviertje oversteken om bij de rivier naar het noorden te geraken.
Tot hoever pad 3 exact loopt is ook niet duidelijk uit de sattelietbeelden op te maken.
Begin van route 3 tot rivier naar het noorden = 8,4 km.

Ze hebben dus waarschijnlijk route 1 of 3 genomen.

pi_141398234
quote:
2s.gif Op zondag 22 juni 2014 02:56 schreef Pwn_zoon het volgende:

[..]

Ja dat verbaasde mij dus ook al.
Want die watervallen liggen dus aan een andere: de Quetzal trail.

De Pianista kan op 3 locaties zijn.
Locatie 1:
Dit is de meest waarschijnlijke, langs het gelijknamige riviertje:
http://wikimapia.org/#lan(...)=-82.439057&z=17&m=o

Je ziet hier namelijk ook duidelijk een wandelpad:
http://wikimapia.org/#lan(...)=-82.440226&z=17&m=h

Locatie 2:
Er is een bergpiek genaamd Cerro Pianista:
http://wikimapia.org/#lan(...)=-82.433016&z=16&m=o

hier loopt namelijk ook een pad langs (links van de Cerro Pianista):
http://wikimapia.org/#lan(...)=-82.434604&z=17&m=b

Locatie 3:
Op een andere kaartsite staat de de Rio Pianista op een andere plek (rechts van de Cerro Pianista):
http://wikimapia.org/#lan(...)-82.425570&z=16&m=om

ook hier is een wandelpad:
http://wikimapia.org/#lan(...)=-82.424412&z=17&m=b

Wat is nou de juiste Pianista trail?
Als we locatie 1 in beschouwing nemen, dan is dit maar een kort pad (2,3 km)
Daarna lijkt het over te gaan in de Quetzal trail. In ieder geval is het 7 km tot aan de waterval.
En vanaf de waterval tot aan de rivier naar het noorden = tussen de 2,3 en 3,5 km (lastig op te maken via satteliet waar de rivier begint).

[ afbeelding ]

Locatie 2 lijkt de minst toegankelijke, dichte jungle plus je moet een 1e riviertje oversteken om bij de rivier naar het noorden te geraken.
Tot hoever pad 3 exact loopt is ook niet duidelijk uit de sattelietbeelden op te maken.
Begin van route 3 tot rivier naar het noorden = 8,4 km.

Ze hebben dus waarschijnlijk route 1 of 3 genomen.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hulde. _O_

Ik ga de kaartjes ff rustig bekijken, maar geweldige bijdrage.

pi_141398686
quote:
19s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:35 schreef El_Matador het volgende:

Trouwens, men sprak gelijk van een misdrijf, toen die tas gevonden was, verwierp ik dat juist omdat telefoons en camera en paspoort er nog allemaal waren.

Dat lijkt me logisch omdat ze wanneer ze de tas en de spullen bekijken die conclusie kunnen trekken.
De brillen met de glazen er nog in en in tact, het plastic flesje ongedeukt, misschien ook geen enkele schade aan de telefoons, geen watersporen in de telefoons, het paspoort en de camera. Het is vrij snel vast te stellen aan de inhoud of deze tas al dan niet kilometers is meegevoerd door een rivier lijkt me.

Ik ben het itt anderen overigens wel met je posts eens, en geloof ook niet dat de meisjes verdwaald zijn tot op 8 uur lopen van waar ze het laatst gezien zijn, dat is gewoon niet aannemelijk.
pi_141398693
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 04:57 schreef Za het volgende:

[..]

Dat lijkt me logisch omdat ze wanneer ze de tas en de spullen bekijken die conclusie kunnen trekken.
De brillen met de glazen er nog in en in tact, het plastic flesje ongedeukt, misschien ook geen enkele schade aan de telefoons, geen watersporen in de telefoons, het paspoort en de camera. Het is vrij snel vast te stellen aan de inhoud of deze tas al dan niet kilometers is meegevoerd door een rivier lijkt me.
^O^
Ja, dat is een goed punt. Die inhoud is echt prachtig mooi, lijkt geen 2,5 maand in regen (!) en rivieren gelegen te hebben. Vaag.

quote:
Ik ben het itt anderen overigens wel met je posts eens, en geloof ook niet dat de meisjes verdwaald zijn tot op 8 uur lopen van waar ze het laatst gezien zijn, dat is gewoon niet aannemelijk.
Ja, en dat is 8 uur lopen als je de weg weet en als gids. Niet 8 uur lopen voor gedesorienteerde meiden. Het is 5 uur na het einde van de El Pianista Trail. Waar de meiden, mits ze om 15:00 zijn weggegaan om 18:00 precies bij zonsondergang aan het einde aan zouden moeten komen.

Waarom zijn ze toen niet dezelfde weg teruggegaan? Met geluk hadden ze dat in een uur of vier kunnen doen, hoe gevaarlijk ook zonder zaklampen 's nachts in een steile 'jungle' zonder kaart of wat ook.

M.i. moeten ze iemand zijn tegengekomen, ofwel een bekende, ofwel een onbekende, en zijn meegegaan, verder. Verdwalen verder weg lijkt me niet logisch, zeker niet aan het einde van een trail (hoe moeilijk die ook eigenlijk is -zeggen de media, op het kaartje lijkt het redelijk recht-)...

Maar aan de andere kant; een ander zou die tas jatten. Misschien is die ook in de rivier gevallen en zijn er 3 mensen omgekomen?

pi_141398746
quote:
14s.gif Op zondag 22 juni 2014 05:04 schreef El_Matador het volgende:

Ja, en dat is 8 uur lopen als je de weg weet en als gids. Niet 8 uur lopen voor gedesorienteerde meiden. Het is 5 uur na het einde van de El Pianista Trail. Waar de meiden, mits ze om 15:00 zijn weggegaan om 18:00 precies bij zonsondergang aan het einde aan zouden moeten komen.
En waar ze volgens vroege berichten al moe hadden afgehaakt, langs de kant van de weg zittend gezien zijn door mensen die hen kenden, plus dat er boven bij Pianista altijd iemand is (volgens de berichten) en hen daar nooit heeft zien aankomen.

quote:
Waarom zijn ze toen niet dezelfde weg teruggegaan? Met geluk hadden ze dat in een uur of vier kunnen doen, hoe gevaarlijk ook zonder zaklampen 's nachts in een steile 'jungle' zonder kaart of wat ook.

M.i. moeten ze iemand zijn tegengekomen, ofwel een bekende, ofwel een onbekende, en zijn meegegaan, verder. Verdwalen verder weg lijkt me niet logisch, zeker niet aan het einde van een trail (hoe moeilijk die ook eigenlijk is -zeggen de media, op het kaartje lijkt het redelijk recht-)...
Ik denk dat ze een lift van iemand geaccepteerd hebben juist in tegengestelde richting, terug naar het hostel.

quote:
Maar aan de andere kant; een ander zou die tas jatten. Misschien is die ook in de rivier gevallen en zijn er 3 mensen omgekomen?
Het hangt er maar vanaf wie de mogelijkheid had die tas te jatten, en wie weet is die tas langere tijd in bezit geweest van iemand, er is toch geen idee waar deze werkelijk gevonden is en door wie?

Overigens lees is dat jij je bezig houdt met de afstanden, de man die steeds op tv is zegt nu dat hij met een paar indianen is gaan zoeken vanaf de plek van de tas, een schoen op een paar kilometer afstand van de tas (ik meen 5 km), en de andere op weer vele kilometers afstand van de andere schoen, hemelsbreed lag die 2e schoen dan misschien op 5-7 kilometer afstand van de tas.
Desondanks gevonden binnen 3 dagen na de vondst van de tas. Wanneer je een zodanig zoekgebied af moet gaan, onherbergzaam, modder etc, en in een straal van 5-7 kilometer gaat lopen telkens vanaf de vindplaats van de tas, dan ga je steeds bv (met dat groepje van 6) bv 10 meter verderop dezelfde afstand afleggen, de breedte van het af te leggen gebied (gezien de vindplaats) is dan zo'n 10-14 kilometer, de kans dat je binnen 3 dagen de schoenen gaat vinden is dan nihil. (met 6 man kun je hooguit een breedte van 100 meter per dag breed ( x 5-7 km lang) afleggen per dag) terwijl ze een gebied van 14 km breed moesten afzoeken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Za op 22-06-2014 05:41:18 ]
pi_141398867
Dankzij de prachtige post van Pwn_zoon, de lokale informatie via StaceySinger, zijn eerdere kaartje met de vlaggetjes, de tijdsspannes die de media ons berichtten, Google Earth, een inschatting van de snelheid langs de 3 uur durende El Pianista en alle andere informatie in het topic, heb ik een nieuw kaartje gemaakt.

De grote onbekende is hoe en tot waar de El Pianista precies loopt. Lokale contacten stellen dat die 3 uur heen en 3 uur terug is. Ik heb gerekend vanaf Bajo Mono, vanonder de bergen.

Zo te zien loopt het pad door over de kam naar de andere kant en als het einde van de trail echt bij punt 3 op de top is, dan is het verdwalingsverhaal juist wel logischer; je kiest de verkeerde kant naar beneden in het donker.

De rugzak is wel een stuk naar beneden gevonden, zo ver, dat het onmogelijk lijkt dat een rivier die tas met gave zonnebrillen erin daar kan afzetten.

Het stuk tussen de rugzak (A) en de eerste schoen (S1) is echt enorm; 20-30 km. Tussen schoen 1 en 2 zou iets van 1-5 km moeten zitten. Die rivier is enorm bochtig en de kant lijkt me ook aardig instabiel langs die hele route (daar is geen pad meer). Wel een plek om erin te vallen en misschien juist de rugzak op de kant te laten ("gooi jij mij de rugzak aan, woeps, uitgegleden en niet meer op de kant kunnen komen") en zelf verder stroomafwaarts terechtkomen. Aaseters/roofdieren en/of de rivier brengen de beenderen naar S1 en S2.

Het stuk van Bajo Mono naar punt 3 (de pas van de bergkam, op de districtsgrens ~ 1500 m) is steil en zou precies de El Pianista moeten zijn, langs de watervallen waar kort ze wilden zwemmen en daarom hadden ze hun bh's mee, maar vanwege tijdsgebrek dat niet meer haalden en doorstoomden naar de top.

• Ze zijn op El Pianista gezien, dus daar moeten ze geweest zijn
• Ze woonden niet in een hostel, maar bij een familie thuis
• Ze woonden pas kort in Boquete, want pas de volgende dag zou hun sociale werk beginnen
• In dit scenario zijn ze al de eerste nacht omgekomen/gewond geraakt en gestrand, wat het water in het flesje kan verklaren
• de 3 arrestaties zijn illegale gouddelvers die er niet mee te maken lijken te hebben
• het misdrijf is een manier voor de familie om het te verwerken? De Panamese regering wil graag snel opheldering, maar alleen door de overheid beheerd en zal de familie zoveel mogelijk steunen om het toerisme niet in gevaar te brengen
• ze merkten niet dat ze volledig verkeerd gingen, kilometers lang, niet over een pad, maar klauterend over een totaal onbekende rivier door een spinnen/slangenbeet waardoor ze gedesorienteerd waren en dachten dat ze goed gingen?

[ Bericht 0% gewijzigd door El_Matador op 22-06-2014 07:41:01 ]

pi_141398943
Pianista trail

pi_141398955
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 08:04 schreef StaceySinger het volgende:
Pianista trail

[ afbeelding ]
Ja, dat is bij die koffievelden in Bajo Mono toch?

pi_141398979
quote:
19s.gif Op zondag 22 juni 2014 08:08 schreef El_Matador het volgende:

[..]

ja Klopt
pi_141398986
mijn contact uit Boquete:

Ik snap niet,als de 2 meiden een flauwe heuvel op en aflopen,hoe kunnen ze dan niet doorhebben dat als ze een steile klim krijgen dat ze een verkeerde richting ingeslagen zijn en terugkeren naar het laatst bekende punt
pi_141399002
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 08:17 schreef StaceySinger het volgende:
mijn contact uit Boquete:

Ik snap niet,als de 2 meiden een flauwe heuvel op en aflopen,hoe kunnen ze dan niet doorhebben dat als ze een steile klim krijgen dat ze een verkeerde richting ingeslagen zijn en terugkeren naar het laatst bekende punt
Maar in dat geval is het einde van de Pianista dus veel eerder dan de pas?

Volgens deze route is de steile klim juist aan het begin (de watervallen en omhoog). Na de top daalt de noordkant anders en er lijkt (?) geen pad, je moet langs de heftig meanderende rivier klauteren?

Tot waar (hoogte) loopt de Pianista dan? En is het dan zelfde weg terug of anders?
Ik dacht dat die watervallen bij vlaggetje 1 (en 2?) waren?

zondag 22 juni 2014 @ 08:29:14 #245
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_141399011
quote:
19s.gif Op zondag 22 juni 2014 08:08 schreef El_Matador het volgende:

[..]

toch die koffievelden...
pi_141399014
quote:
11s.gif Op zondag 22 juni 2014 08:29 schreef Marrije het volgende:

[..]

toch die koffievelden...
Die ken je?

pi_141399042
quote:
19s.gif Op zondag 22 juni 2014 08:25 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Maar in dat geval is het einde van de Pianista dus veel eerder dan de pas?

Volgens deze route is de steile klim juist aan het begin (de watervallen en omhoog). Na de top daalt de noordkant anders en er lijkt (?) geen pad, je moet langs de heftig meanderende rivier klauteren?

Tot waar (hoogte) loopt de Pianista dan? En is het dan zelfde weg terug of anders?
Ik dacht dat die watervallen bij vlaggetje 1 (en 2?) waren?
het begint een stuk steiler te worden aan het einde van het riviertje (zie foto)

[ Bericht 6% gewijzigd door StaceySinger op 22-06-2014 08:42:49 ]
pi_141399059
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 08:35 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

het begint een stuk steiler te worden aan het einde van het riviertje (zie kaartje)
Huh, dit kaartje is toch geen 3 uur lopen?

zondag 22 juni 2014 @ 08:44:55 #249
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_141399069
quote:
11s.gif Op zondag 22 juni 2014 08:29 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Die ken je?
nee, maar de helderziende had het erover :@
sorry :X
pi_141399075
quote:
11s.gif Op zondag 22 juni 2014 08:44 schreef Marrije het volgende:

[..]

nee, maar de helderziende had het erover :@
sorry :X
lol.

Ehh, ok. Ja, niet zo gek, dat is aan het begin van de trail. De schoenen zijn 40-50 km verderop gevonden... :o

Hoe "helder" zag deze dame (?) eigenlijk, in een land vol koffievelden? :D

pi_141399095
bij die B&B begint het ineens heel stijl te worden richting watervallen ( zie foto )

pi_141399096
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 08:35 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

het begint een stuk steiler te worden aan het einde van het riviertje (zie foto)

[ afbeelding ]

Ok, dat wordt wel ineens veel steiler. Zou je dat nog opgaan 's avonds? :N

Maar goed, dat is dus niet de pas over de bergkam (vlaggetje 3), dat is verderop? Maar stopt dat pad/trail dan en moet je zelfde weg terug of hoe werkt het? Het lijkt door te lopen tot die andere vlaggetjes?

pi_141399118
Pianista trail komt eigenlijk uit op ( halverwege) de Indian trail

hier zie je de ligging van die B&B ,vanaf daar wordt het een enorm stuk steiler

zondag 22 juni 2014 @ 08:53:39 #254
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_141399124
quote:
10s.gif Op zondag 22 juni 2014 08:45 schreef El_Matador het volgende:

[..]

lol.

Ehh, ok. Ja, niet zo gek, dat is aan het begin van de trail. De schoenen zijn 40-50 km verderop gevonden... :o

Hoe "helder" zag deze dame (?) eigenlijk, in een land vol koffievelden? :D
ze schijnt toch wel vaker behulpzaam geweest te zijn bij zaken.
pi_141399131
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 08:52 schreef StaceySinger het volgende:
Pianista trail komt eigenlijk uit op ( halverwege) de Indian trail

hier zie je de ligging van die B&B ,vanaf daar wordt het een enorm stuk steiler

[ afbeelding ]
Daar al? Maar hoever is dat lopen? Ik dacht een goed uur (voor vlaggetje 1 idd)?

pi_141399138
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 08:53 schreef Marrije het volgende:

[..]

In 2,5 maand waren hulpvaardige inheemsen toch echt nuttiger dan deze 'heldere' dame. :o

zondag 22 juni 2014 @ 08:59:25 #257
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_141399161
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 08:53 schreef Marrije het volgende:

[..]

Het is een bewezen feit dat helderzienden nog nooit een zinvolle bijdrage hebben geleverd in een vermissingszaak.
pi_141399182
quote:
19s.gif Op zondag 22 juni 2014 08:54 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Daar al? Maar hoever is dat lopen? Ik dacht een goed uur (voor vlaggetje 1 idd)?
vanaf het begin van de P trail tot aan de B&B is ongeveer al 5 km
en dan nog 2 km Heel steil nr de watervallen
Maar ,ze hadden er bij de B&B voor kunnen kiezen
om terug te lopen naar Boquete (via Bajo Mono) langs een ander riviertje
en dan kom je ook langs dat spookhuis
pi_141399201
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 09:02 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

vanaf het begin van de P trail tot aan de B&B is ongeveer al 5 km
en dan nog 2 km Heel steil nr de watervallen
Maar ,ze hadden er bij de B&B voor kunnen kiezen
om terug te lopen naar Boquete (via Bajo Mono) langs een ander riviertje
en dan kom je ook langs dat spookhuis
Die 2 km wel.

Vanaf Bajo Mono naar die finca is in vogelvlucht op Google Earth net geen 2 km?

zondag 22 juni 2014 @ 09:09:46 #260
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_141399226
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2014 08:59 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Het is een bewezen feit dat helderzienden nog nooit een zinvolle bijdrage hebben geleverd in een vermissingszaak.
Volgens mij had ik jou een paar topics geleden al antwoord gegeven daarop, dat je daarover verschilt van mening met, zie dikgedrukt.

quote:
'Voortgesleept aan haren'
De eerste droom dateert van vorige week maandag, zegt Smith Del Rio terugblikkend. 'Ik zag een meisje met licht gekleur haar dat in een bosachtige omgeving werd vastgepakt door een man. Hij droeg een jeans en werkschoenen. Zijn hand had de kleur van een latino. Het meisje schreeuwde en werd ruw aan haar haren achter een huis of hutje gesleept. Zo ruw dat ze bloedde. Ik zag donkere, chocoladekleurige aarde bewegen en voelde een stekende pijn in mijn maag. Die was zo hevig dat ik huilend wakker schrok.'

De tweede droom kreeg de Panamese naar eigen zeggen afgelopen maandag. Daarin zag ze een berghelling en planten die volgens haar leken op koffiestruiken. 'Ik zag een van de meiden door haar eigen ogen. Die keken naar de lucht. Ze lag op haar rug tussen de struiken en was heel rustig. Ik denk dat ze dood is,' zegt de helderziende die het opnieuw te kwaad krijgt.

Een van de mensen met wie Smith Del Rio sprak over haar dromen over de Nederlandse meiden, is Erik Westra (62). De gepensioneerde oud-rechercheur woont al acht jaar in de buurt van Boquete. Hij noemt de vrouw 'allesbehalve een charlatan'. Volgens hem leverden haar dromen in het verleden herhaaldelijk bruikbare tips op. 'Ze lost geen zaken op maar helpt daar wel bij,' zegt de voormalige politieman.
uit het ad
  zondag 22 juni 2014 @ 09:12:06 #261
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_141399236
http://waddalog.files.wordpress.com/2011/02/img_8378.jpg

Deze foto heeft een merkwaardig onderschrift:

"On the Pianista Trail, our first bridge across Rio Pianista"

Het staat er zonder ironie. Dit beschouwen ze daar als een "brug".
pi_141399254
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 09:12 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

als je goed kijkt zie een staalkabel/touw lopen
  zondag 22 juni 2014 @ 09:16:01 #263
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_141399260
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 09:09 schreef Marrije het volgende:

[..]

Volgens mij had ik jou een paar topics geleden al antwoord gegeven daarop, dat je daarover verschilt van mening met, zie dikgedrukt.

[..]

uit het ad
Het gaat niet om meningen, maar om feiten. Tip: http://www.skepsis.nl/paranormale-intuities.html
  zondag 22 juni 2014 @ 09:21:30 #264
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_141399306
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2014 09:16 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Het gaat niet om meningen, maar om feiten. Tip: http://www.skepsis.nl/paranormale-intuities.html
Die man (uit mijn quote) geeft aan dat zij behulpzaam is geweest, hoef je natuurlijk niet te geloven.
  zondag 22 juni 2014 @ 09:27:51 #265
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_141399365
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 09:15 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

als je goed kijkt zie een staalkabel/touw lopen
Zie ik. Maar het zou me niets verbazen als ongetrainde meisjes van pakweg 50 kg, in zomerkledij op goedkope schoenen, dit soort passages niet zonder letsel kunnen nemen.
pi_141399385
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2014 09:27 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Zie ik. Maar het zou me niets verbazen als ongetrainde meisjes van pakweg 50 kg, in zomerkledij op goedkope schoenen, dit soort passages niet zonder letsel kunnen nemen.
Nou nou, zo heftig is dit nou ook weer niet...

Zonder pad (en kaart/kompas) wordt het pas gevaarlijk.

zondag 22 juni 2014 @ 09:32:23 #267
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_141399393
quote:

[..]

Ik vermoed trouwens dat ze helemaal niet op de Pianista trail zijn geweest, maar de eenvoudigere route nr. 3 van Pwn_zoon hebben genomen. Zo'n eenvoudige route was hun toch ook geadviseerd door de pensionhouder Pedro?
  zondag 22 juni 2014 @ 09:32:47 #268
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_141399397
Wilde ze nu wel of niet naar die vulkaan?
  zondag 22 juni 2014 @ 09:35:53 #269
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_141399431
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 09:32 schreef betyar het volgende:
Wilde ze nu wel of niet naar die vulkaan?
Ze wilden daar sowieso de volgende dag heen met een gids. Maar op 1 april zijn de omgeving zelf alvast gaan verkennen.
  zondag 22 juni 2014 @ 09:51:50 #270
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_141399598
quote:

[..]

Het is een balk en je kan je vasthouden aan een kabel. De gemiddelde 6 jarige doet dat nog zonder problemen.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  zondag 22 juni 2014 @ 09:53:42 #271
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_141399627
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2014 09:51 schreef Dven het volgende:

[..]

Het is een balk en je kan je vasthouden aan een kabel. De gemiddelde 6 jarige doet dat nog zonder problemen.
Gemiddeld wel. Maar als je onverhoopt uitglijdt en er is verder niemand in de buurt, dan is het meteen "einde oefening".
pi_141399630
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2014 09:51 schreef Dven het volgende:

[..]

Dr. Klootschommel schijt in zijn afritsbroek.

zondag 22 juni 2014 @ 09:55:27 #273
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_141399652
quote:
10s.gif Op zondag 22 juni 2014 09:53 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dr. Klootschommel schijt in zijn afritsbroek.
Wat hem betreft een brug te ver
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  zondag 22 juni 2014 @ 09:56:04 #274
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_141399661
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2014 09:53 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Gemiddeld wel. Maar als je onverhoopt uitglijdt en er is verder niemand in de buurt, dan is het meteen "einde oefening".
Joh doe eens niet zo dramatisch man
  zondag 22 juni 2014 @ 09:59:04 #275
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_141399692
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2014 09:56 schreef Dven het volgende:

[..]

Joh doe eens niet zo dramatisch man
Er is hoe dan ook iets dramatisch gebeurd.
  zondag 22 juni 2014 @ 10:00:39 #276
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_141399708
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2014 09:59 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Er is hoe dan ook iets dramatisch gebeurd.
Dat staat vast. Maar om dan te beginnen over hoe je een rivier moet overtrekken staat daar weer helemaal los van. Die dingen heb je overal ter wereld behalve in nederland. Miljoenen mensen maken er dagelijks gebruik van. Dus lijkt me niet een punt om kritiek op te hebben.
  zondag 22 juni 2014 @ 10:02:44 #277
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_141399736
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 09:12 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

Wat moeten ze daar dan van maken? Een betonnen brug met verlichting en wegmarkering?
  zondag 22 juni 2014 @ 10:03:38 #278
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_141399751
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 10:02 schreef betyar het volgende:

[..]

Wat moeten ze daar dan van maken? Een betonnen brug met verlichting en wegmarkering?
Bij voorkeur dan wel met antislipmat
  zondag 22 juni 2014 @ 10:04:04 #279
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_141399757
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2014 10:03 schreef Dven het volgende:

[..]

Bij voorkeur dan wel met antislipmat
:D :D
  zondag 22 juni 2014 @ 10:05:05 #280
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_141399776
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2014 10:00 schreef Dven het volgende:

[..]

Dat staat vast. Maar om dan te beginnen over hoe je een rivier moet overtrekken staat daar weer helemaal los van. Die dingen heb je overal ter wereld behalve in nederland. Miljoenen mensen maken er dagelijks gebruik van. Dus lijkt me niet een punt om kritiek op te hebben.
Ik heb geen kritiek, maar ik zoek net als iedereen hier naar een verklaring van wat er gebeurd zou kunnen zijn. Uitglijden en ongelukkig ten val komen is een reële mogelijkheid.
pi_141399800
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2014 10:05 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Ik heb geen kritiek, maar ik zoek net als iedereen hier naar een verklaring van wat er gebeurd zou kunnen zijn. Uitglijden en ongelukkig ten val komen is een reële mogelijkheid.
Daar? Fysica is niet je sterkste punt?

zondag 22 juni 2014 @ 10:07:36 #282
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_141399823
quote:
10s.gif Op zondag 22 juni 2014 10:06 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Daar? Fysica is niet je sterkste punt?
Ik heb een Msc in fysica.
  zondag 22 juni 2014 @ 10:07:41 #283
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_141399826
quote:

[..]

Zeer reëel dat dit bij beide voorkomt ja en beide ook nog eens komen te overlijden.

Verder is dat speculeren altijd bijzonder zinloos maar goed, als het je van verveling verlost vooral doen natuurlijk.
pi_141399883
quote:

[..]

Bij dat stroompje? Dat zie ik alleen als optie bij mensen van 75+
Even a broken clock is right twice a day.
  zondag 22 juni 2014 @ 10:13:52 #285
28167 matthijst
pi_141399902
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 05:35 schreef Za het volgende:
Wanneer je een zodanig zoekgebied af moet gaan, onherbergzaam, modder etc, en in een straal van 5-7 kilometer gaat lopen telkens vanaf de vindplaats van de tas, dan ga je steeds bv (met dat groepje van 6) bv 10 meter verderop dezelfde afstand afleggen, de breedte van het af te leggen gebied (gezien de vindplaats) is dan zo'n 10-14 kilometer, de kans dat je binnen 3 dagen de schoenen gaat vinden is dan nihil. (met 6 man kun je hooguit een breedte van 100 meter per dag breed ( x 5-7 km lang) afleggen per dag) terwijl ze een gebied van 14 km breed moesten afzoeken.
Die gluiperd heeft er zelf wat mee te maken bedoel je?
  zondag 22 juni 2014 @ 10:14:20 #286
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_141399906
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2014 10:12 schreef danos het volgende:

[..]

Bij dat stroompje? Dat zie ik alleen als optie bij mensen van 75+
Dat stroompje is slechts een voorbeeld. Verderop wordt het langzamerhand steeds wilder, zoals op allerlei foto's is te zien.
pi_141399923
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2014 10:07 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Ik heb een Msc in fysica.
Hoe wil je dan de waterscheiding omhoog stromen en 40 km aan de Atlantische kant terechtkomen?

pi_141400071
quote:
10s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 21:57 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Wat ik me wel afvraag... zouden ze die stuwdam een dag of 80 geleden open gezet hebben om wat overtollig water kwijt te raken? Als het water die kant op komt en ze lopen langs het rustige riviertje... dan kan de situatie in ene flink uit de klauwen lopen natuurlijk. Ik ben benieuwd of de overheid die gegevens al eens bekeken heeft.

http://www.liveleak.com/view?i=e77_1403160664
  zondag 22 juni 2014 @ 10:25:19 #289
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_141400077
quote:
10s.gif Op zondag 22 juni 2014 10:15 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Hoe wil je dan de waterscheiding omhoog stromen en 40 km aan de Atlantische kant terechtkomen?
Dat kan niet. Maar de foto is slechts een voorbeeld van de beekjes in die omgeving.
pi_141400135
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2014 10:25 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Dat kan niet. Maar de foto is slechts een voorbeeld van de beekjes in die omgeving.
Nee, dat is het totaal niet, maar goed. :*

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')