Succes met het laten opvoeden van je kind!quote:Op woensdag 18 juni 2014 13:08 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik denk dat jij jouw eigen flauwekul niet meer snapt.
Ik hoop niet dat jij ooit kinderen krijgt of momenteel hebt. Arme kinderen, gedoemd om bij mijn vrouw op de afdeling te komen.quote:Op woensdag 18 juni 2014 13:14 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
That pretty much sums it up.
Goed inhoudelijk argumentquote:Op woensdag 18 juni 2014 13:15 schreef betyar het volgende:
Ik hoop niet dat jij ooit kinderen krijgt of momenteel hebt. Arme kinderen, gedoemd om bij mijn vrouw op de afdeling te komen.
Ik post dan ook niet om zo'n situatie de grond in te boren, ik praat over een gezin waar pa en ma samen zijn. Ik wens je veel succes met je nieuwe baan.quote:Op woensdag 18 juni 2014 13:11 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ik ben zelfstandige alleen loopt het de laatste twee jaar beduidend minder, nu zit ik op bijstandsniveau als alleenstaande moeder met twee kinderen.
Iedere maand is het net wel net niet rondkomen, als er ook maar iets kapot gaat wat vervangen moet worden zitten we weer in de problemen.
Nu heb ik een baanaanbod gekregen, voor 40 uur met een royaal salaris, dus ik heb ene keuze moeten maken, altijd maar nee zeggen tegen mijn kinderen als ze iets willen (en ze vragen al nooit om veel) en zelden iets leuks met ze doen en ook niet kunnen sparen voor hun toekomst, of de kinderen 2 sagen bij mijn ouder, 2 dagen in de opvang en een middag bij een vriendin.
Ik heb de baan aangenomen, ik ben altijd thuis geweest voor de kinderen en als ik het niet was dan mijn ex-man.
Het liefst zou ik part-time willen werken maar kan geen baan vinden voor part-time en deze baan kreeg ik in mijn schoot geworpen.
Het laatste wat ik dan nodig heb in deze toch al moeilijke situatie zijn mensen zoals jij die mijn schuldgevoel jegens mijn kinderen alleen maar erger maken.
Ik wil ze een goede toekomst geven, en dit is de enige manier dat ik er voor kan zorgen dat ze voldoende liefde en financiële steun krijgen.
Dat ze de studie kunnen gaan doen die ze willen doen als ze ouder zijn, mocht dat hun keuze zijn.
Ook jij succes met het laten opvoeden van je kind.quote:Op woensdag 18 juni 2014 13:17 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Goed inhoudelijk argument
Mijn kinderen doen het overigens prima, bedankt voor je zorgen.
Was iedereen maar zoals jijeen toonbeeld van tolerantie, visie en liefde
![]()
Mag ik je aanrakenquote:Op woensdag 18 juni 2014 13:18 schreef betyar het volgende:
Ook jij succes met het laten opvoeden van je kind.
Er is eigenlijk maar 1 criterium dat echt telt en dat is dat de kinderen zichveilig voelen. Ik merk wel dat door de slechte bezetting en bezuinigingen het voor de allerkleinsten nu minder veilig is.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 23:30 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het gaat gewoon om het totaalplaatje. Ook volledig thuis opvoeden kan prima, al ben ik met je eens dat een kdv ervaringen biedt die ze thuis niet krijgen en een breder pallet aan ervaringen is natuurlijk niet slecht.
Zo erg is het gelukkig niet hoor. In de begindagen, halverwege jaren '90, waren er wel uitwassen. Maar door aangescherpte regels en controle is het nu kwalitatief redelijk op orde.quote:Op woensdag 18 juni 2014 13:31 schreef Spanky78 het volgende:
Helaas is ook hier het neoliberalisme erin geslopen. Kinderopvang aangekocht door investeerders, schuld direct in de bv gestopt en knijpen maar. En maar parasiteren op de subsidie.
ja, dat klopt. Ik denk dat een goed kdv ook niet slecht hoeft te zijn, maar dat veel kdv's niet zo goed zijn. En dat het voor een jonge baby belangrijk is om eerst rustig thuis te ontwikkelen ipv volle dagen in een groep.quote:Op woensdag 18 juni 2014 12:59 schreef DS4 het volgende:
[..]
Interessant artikel.
Maar de klacht is dan wel vooral dat de kwaliteit van veel kdv-en suboptimaal is en dat dat beter moet.
Wat ik overigens zie in Zweden is dat moeders met de extreme zwangerschapsverlofduur zichzelf stierlijk vervelen en feitelijk ook weinig aandacht hebben voor de kinderen. Je kan je afvragen of 2 dagen suboptimale opvang + 5 dagen aandacht voor het kind thuis van beide ouders (afwisselend en ook samen) niet meer aandacht voor het kind oplevert dan 7 dagen in de week bij de moeder die door gebrek aan afwisseling een groot deel van de tijd wensen dat ze iets anders mogen doen dan op hun kind letten (of die gewoon bezig zijn met het huishouden, wat ook iets anders is dan aandacht voor hun kind).
Dat was wel zo, tot de nieuwe regeltjes, enorme daling in afname en dus een bedrijfseconomisch probleem voor veel bedrijven. Met die enorme schulden moeten ze wel bezuinigen op de zorg voor de kinderen. Ik zie hier zeker wel verschil in tov 3 jaar geleden bij.quote:Op woensdag 18 juni 2014 13:33 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Zo erg is het gelukkig niet hoor. In de begindagen, halverwege jaren '90, waren er wel uitwassen. Maar door aangescherpte regels en controle is het nu kwalitatief redelijk op orde.
Hulde, dit is het belangrijkste wat hier gepost is. Zorgen dat je kinderen zich veilig voelen in hun omgeving en genoeg liefde krijgen.quote:Op woensdag 18 juni 2014 13:31 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Er is eigenlijk maar 1 criterium dat echt telt en dat is dat de kinderen zichveilig voelen. Ik merk wel dat door de slechte bezetting en bezuinigingen het voor de allerkleinsten nu minder veilig is.
Helaas is ook hier het neoliberalisme erin geslopen. Kinderopvang aangekocht door investeerders, schuld direct in de bv gestopt en knijpen maar. En maar parasiteren op de subsidie.
Dat is echt jammer. Maar verder is een paar dagen naar een kdv geen probleem en zelfs gezond. Alles heeft balans nodig, ook dit.
De waarheid is groep 3: er is geen sprake van 'op de eerste plaats zetten' van één van dezen, slechts een hybride inpassing waar aan beide kanten een werkbare en stabiele situatie wordt gemaakt.quote:Op woensdag 18 juni 2014 15:29 schreef Tukker87 het volgende:
1. Mensen waarbij de kinderen op nummer een komt en daarna pas de rest.
2. Mensen waarbij als eerst de carrière komt en het kind op de 2e plaats wordt gezet.
Als dat een feit is heb je daar vást wel een goede betrouwbare bron voor.quote:Het is gewoon een feit dat het kinderdagverblijf steeds slechter wordt door de bezuinigingen en dat je zelf een stuk beter voor je eigen kind kunt zorgen dan dat je het uit handen geeft.
Je spreekt jezelf tegen. Je zegt dat een veilige omgeving prioriteit 1 moet hebben, maar hierboven geef je al aan dat de thuisomgeving altijd de voorkeur geniet.quote:Hulde, dit is het belangrijkste wat hier gepost is. Zorgen dat je kinderen zich veilig voelen in hun omgeving en genoeg liefde krijgen.
Ben ik blij dat ik een gastouder heb ipv een kdv.quote:Op woensdag 18 juni 2014 15:45 schreef Spanky78 het volgende:
Ik vind dat een thuisomgeving ook vaak niet alles biedt. Met name omgaan met andere kinderen, sociale vaardigheden worden op een kdv echt wel ontwikkeld.
Alleen voor de allerkleinsten is het denk ik wel eens wat te veel, maarja, dat heeft vooral te maken met ons ouderwetse ouderschapsverlof/zwangerschapsverlof.
Op zich is de kwaliteit van kdv's niet slecht, maar onder druk van de bezuinigingen enorm achteruit gegaan. Met name in de praktijk. Op papier klopt alles nog wel enigzins.
Maar onder andere krijgen babies na 4u geen fles meer, alsof zo'n kind maar even zijn kop kan houden. Gaan ze niet meer het park in of buiten het omheinde gebied van het kdv. Ook moeten babies maar vastzitten in eenstoel als andere kinderen buiten spelen. Want geen tijd, ruimte en personeel om die even lekker los te laten.
Dat alles uiteraard besloten door een directeur die tonnen verdient en voor zijn investeerders een flink rendement maakt op kosten van ouders, belastingbetaler en momenteel dus ten koste van de kinderen. Dat is jammer.
Neemt niet weg dat een goed gerund kdv voor kinderen eerder een verrijking is dan een baby-dump. Voordat ik kinderenykreeg dacht ik er overigens anders over. Dus ik snap sommigen in dit topic wel.
Wat je schetst klopt toch echt niet. Er is een vastgestelde norm van hoeveel leiding er op een groep moet staan, en die moet worden nageleefd. Gebeurt dat niet, dan heeft de opvang een groot probleem, want één melding naar de GGD en ze zullen onder toezicht van de inspectie komen te staan; bij nogmaals constatering van niet naleven hiervan volgt in ieder geval tijdelijke sluiting.quote:Op woensdag 18 juni 2014 15:45 schreef Spanky78 het volgende:
Op zich is de kwaliteit van kdv's niet slecht, maar onder druk van de bezuinigingen enorm achteruit gegaan. Met name in de praktijk. Op papier klopt alles nog wel enigzins.
Maar onder andere krijgen babies na 4u geen fles meer, alsof zo'n kind maar even zijn kop kan houden. Gaan ze niet meer het park in of buiten het omheinde gebied van het kdv. Ook moeten babies maar vastzitten in eenstoel als andere kinderen buiten spelen. Want geen tijd, ruimte en personeel om die even lekker los te laten.
De directie heeft niets te zeggen over de wettelijke regels die moeten worden nageleefd; en welke kinderopvangorganisaties hebben dan een directeur die 'tonnen' verdient? Als je er zo zeker van bent dat dat schering en inslag is, heb je vast legio voorbeelden!quote:Dat alles uiteraard besloten door een directeur die tonnen verdient en voor zijn investeerders een flink rendement maakt op kosten van ouders, belastingbetaler en momenteel dus ten koste van de kinderen. Dat is jammer.
Neemt niet weg dat een goed gerund kdv voor kinderen eerder een verrijking is dan een baby-dump. Voordat ik kinderenykreeg dacht ik er overigens anders over. Dus ik snap sommigen in dit topic wel.
Een gastouder kan voordelen hebben... maar ook nadelen. Ieder zijn keuze, als die maar bewust gemaakt wordt nietwaar?quote:Op woensdag 18 juni 2014 15:54 schreef Knetterkrankjorum het volgende:
Ben ik blij dat ik een gastouder heb ipv een kdv.
Wel meerdere kindjes dus het sociale aspect is er.
Genoeg tijd en ruimte voor elke kind en elke dag weer of geen weer naar buiten toe met zijn allen.
Dat sowieso.quote:Op woensdag 18 juni 2014 15:59 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Een gastouder kan voordelen hebben... maar ook nadelen. Ieder zijn keuze, als die maar bewust gemaakt wordt nietwaar?
En..quote:Denmark, Sweden, Norway, the Netherlands and New Zealand. The two sexes spend almost equal time on total work each day, although the composition of that work falls along traditional gender lines, with men spending more of their time on paid work and women more on unpaid work.
Dus, ondanks dat in deze landen vrouwen het meeste werken, zijn de kinderen toch het gelukkigste.quote:Dutch children are the happiest in the world, according to a new report released by UNICEF.
The Netherlands, along with four Nordic countries – Finland, Iceland, Norway and Sweden.
Begrijp ik hieruit dat jij en jou vrouw gestopt zijn met het opvoeden van jullie kinderen toen ze 4 werden?quote:Op woensdag 18 juni 2014 13:14 schreef betyar het volgende:
Succes met het laten opvoeden van je kind!
Er zijn genoeg bronnen voor dat er bezuinigd wordt op de kinderopvang, dat is ook vaak genoeg in het nieuws. Als jij denkt dat er geen bezuinigingen zijn geweest dan hou je jezelf alleen maar voor de gek.quote:Op woensdag 18 juni 2014 15:35 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
De waarheid is groep 3: er is geen sprake van 'op de eerste plaats zetten' van één van dezen, slechts een hybride inpassing waar aan beide kanten een werkbare en stabiele situatie wordt gemaakt.
[..]
Als dat een feit is heb je daar vást wel een goede betrouwbare bron voor.
Succes, want wat jij als feit claimt is alles behalve een feit!
[..]
Je spreekt jezelf tegen. Je zegt dat een veilige omgeving prioriteit 1 moet hebben, maar hierboven geef je al aan dat de thuisomgeving altijd de voorkeur geniet.
Precies. En het is ook afhankelijk van het kind. Het ene kind heeft meer aandacht nodig dan het andere. Als ouders moet je ook gewoon je ogen open houden. Je ziet zelf wel of jouw kind het kdv leuk vind of niet. Of ze zich daar veilig voelen, of dat ze daar met tegenzin naartoe gaan.quote:Op woensdag 18 juni 2014 13:31 schreef Spanky78 het volgende:
Er is eigenlijk maar 1 criterium dat echt telt en dat is dat de kinderen zichveilig voelen. Ik merk wel dat door de slechte bezetting en bezuinigingen het voor de allerkleinsten nu minder veilig is.
Dat is echt jammer. Maar verder is een paar dagen naar een kdv geen probleem en zelfs gezond. Alles heeft balans nodig, ook dit.
Ja, 5 dagen in de week vind ik voor de eerste jaren ook een keuze die ik niet zou willen maken. Maar dat zijn echt uitzonderingen. Ik ken ook niemand die daarvoor kiest.quote:Op woensdag 18 juni 2014 14:34 schreef poemojn het volgende:
ja, dat klopt. Ik denk dat een goed kdv ook niet slecht hoeft te zijn, maar dat veel kdv's niet zo goed zijn. En dat het voor een jonge baby belangrijk is om eerst rustig thuis te ontwikkelen ipv volle dagen in een groep.
Terecht. Het is ook heel belangrijk dat een kind alleen leert spelen.quote:En ik heb idd niet continu aandacht voor peuter, maar vind dat niet slecht. Ik ben geen slaaf van mijn man maar ook neit van mijn kind.![]()
Dat lijkt mij gevoelsmatig terechte kritiek. Juist door te zien wat volwassenen doen leert een kind. Ik ben ook sowieso vrij kritisch over de Zweedse aanpak. Ik heb daar geen goed gevoel bij.quote:Als je dat interessant vindt zou je wat van Anna Wahlgren kunnen lezen, zij bekrititseert het Zweedse systeem juist omdat kinderen daar niet meer meedraaien tussen volwassenen maar volledig apart opgroeien.
Ook de keuze voor een kdv kan als je de belangen van jouw kind op plek 1 zet. En je kan als je full time ouder bent ook de belangen van jouw kind verwaarlozen.quote:Op woensdag 18 juni 2014 15:29 schreef Tukker87 het volgende:
Maar goed ik denk dat er hier twee duidelijke groepen zijn:
1. Mensen waarbij de kinderen op nummer een komt en daarna pas de rest.
2. Mensen waarbij als eerst de carrière komt en het kind op de 2e plaats wordt gezet.
Precies.quote:Op woensdag 18 juni 2014 15:59 schreef Worteltjestaart het volgende:
Een gastouder kan voordelen hebben... maar ook nadelen. Ieder zijn keuze, als die maar bewust gemaakt wordt nietwaar?
Oh dat ben ik met je eens hoor dat de invulling ervan belangrijk is. Een ouder die thuisblijft en niet voor zijn kind zorgt vind ik net zo erg als je kind naar een slecht kinderdagverblijf brengen. Ik denk dat we het er redelijk over eens zijn dat het belangrijkste is hoe het kind zich voelt en waar het de beste zorg kan krijgen. Ik ben alleen van mening dat dit niet in het kinderdagverblijf is. Zoals ik al eerder aangaf breng ik mijn kind liever naar opa/oma of maximaal een dag per week naar het kinderdagverblijf als het echt niet anders kan.quote:Op woensdag 18 juni 2014 16:56 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ook de keuze voor een kdv kan als je de belangen van jouw kind op plek 1 zet. En je kan als je full time ouder bent ook de belangen van jouw kind verwaarlozen.
Ergens in het begin van de discussie haalde ik dat aan: het gaat niet om de keuze sec, maar om de invulling daarvan. Thuis blijven bij je kind is niet hetzelfde als je kind de aandacht geven die het nodig heeft.
Er zijn zoveel verschillen tussen de kinderdagverblijven, dat die stelling hoe dan ook veel te absoluut is.quote:Op woensdag 18 juni 2014 17:11 schreef Tukker87 het volgende:
Ik ben alleen van mening dat dit niet in het kinderdagverblijf is.
De Almachtige Schepperquote:Op woensdag 18 juni 2014 07:43 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Van wie krijg je ze dan? De groenteboer om de hoek?
Tja, naast de geschetste situatie waar je op reageert zijn er nog tal van situaties waar een veel genuanceerder beeld bij hoort dan dat jij hier ventileert.quote:Op woensdag 18 juni 2014 13:17 schreef betyar het volgende:
[..]
Ik post dan ook niet om zo'n situatie de grond in te boren, ik praat over een gezin waar pa en ma samen zijn. Ik wens je veel succes met je nieuwe baan.
Jij durft, opa's komen regelmatig in het nieuws omdat ze iets te innig zijn met de kleinkinderen.quote:Op woensdag 18 juni 2014 17:11 schreef Tukker87 het volgende:
[..]
Oh dat ben ik met je eens hoor dat de invulling ervan belangrijk is. Een ouder die thuisblijft en niet voor zijn kind zorgt vind ik net zo erg als je kind naar een slecht kinderdagverblijf brengen. Ik denk dat we het er redelijk over eens zijn dat het belangrijkste is hoe het kind zich voelt en waar het de beste zorg kan krijgen. Ik ben alleen van mening dat dit niet in het kinderdagverblijf is. Zoals ik al eerder aangaf breng ik mijn kind liever naar opa/oma of maximaal een dag per week naar het kinderdagverblijf als het echt niet anders kan.
Tja als jij denkt dat opa's bij jou in de familie op die manier handelen dan kun je ze beter naar het kinderdagverblijf brengen.quote:Op woensdag 18 juni 2014 20:01 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Jij durft, opa's komen regelmatig in het nieuws omdat ze iets te innig zijn met de kleinkinderen.
Voor zover ik weet heb ik geen trio gehad tijdens de verwekking van mijn kinderen en waren het toch echt alleen mijn ex en ik in bed.quote:
We hebben het niet over mijn situatie, ik heb het namelijk prima voor elkaar. Maar over jouw situatie, waarbij je je kind kost wat kost naar opa wil sturen.quote:Op woensdag 18 juni 2014 20:06 schreef Tukker87 het volgende:
[..]
Tja als jij denkt dat opa's bij jou in de familie op die manier handelen dan kun je ze beter naar het kinderdagverblijf brengen.
En waarom verdenk je mijn opa van kindermisbruik?quote:Op woensdag 18 juni 2014 20:53 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
We hebben het niet over mijn situatie, ik heb het namelijk prima voor elkaar. Maar over jouw situatie, waarbij je je kind kost wat kost naar opa wil sturen.
Dat doe ik niet, heb het nergens over jouw opa gehad.quote:Op woensdag 18 juni 2014 20:55 schreef Tukker87 het volgende:
[..]
En waarom verdenk je mijn opa van kindermisbruik?
Je had het over mijn situatie. Ik heb genoeg vertrouwen in mijn familie dat ik ze liever daar heen stuur dan naar een wildvreemde. Als jij ze liever naar een wildvreemde stuurt dan naar je familie dan is dat je goed recht maar ik weet niet welke kant je uit wil met je verhaal.quote:Op woensdag 18 juni 2014 20:56 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Dat doe ik niet, heb het nergens over jouw opa gehad.
Het baart mij zorgen als jij hiermee zegt dat jouw opa ook de opa van je kind is. Daarmee bevestig je zelfs mijn angst die ik bij de eerste reactie uittequote:Op woensdag 18 juni 2014 21:00 schreef Tukker87 het volgende:
[..]
Je had het over mijn situatie. Ik heb genoeg vertrouwen in mijn familie dat ik ze liever daar heen stuur dan naar een wildvreemde. Als jij ze liever naar een wildvreemde stuurt dan naar je familie dan is dat je goed recht maar ik weet niet welke kant je uit wil met je verhaal.
Ah jij bent er zo een. Dingen insinueren die er niet zijn. Mijn vader is natuurlijk de opa van mijn kind maar goed jij laat wel zien dat er niet met jou te praten valt en je alleen maar op reacties uit bent.quote:Op woensdag 18 juni 2014 21:09 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Het baart mij zorgen als jij hiermee zegt dat jouw opa ook de opa van je kind is. Daarmee bevestig je zelfs mijn angst die ik bij de eerste reactie uitte
Er zijn er in dit topic maar 2 die allerlei zaken insinueren die er niet zijn, daar ben jij er 1 van. Ben wel een beetje klaar met dat betweterige en opdringerige van je mening. Als je zo hoog van de toren blaast moet je ook maar eens leren incasseren.quote:Op woensdag 18 juni 2014 21:14 schreef Tukker87 het volgende:
[..]
Ah jij bent er zo een. Dingen insinueren die er niet zijn. Mijn vader is natuurlijk de opa van mijn kind maar goed jij laat wel zien dat er niet met jou te praten valt en je alleen maar op reacties uit bent.
Blijkbaar heb ik een gevoelige snaar bij je geraakt. Ten eerste dring ik helemaal niemand mijn mening op. Ik ben het ook op bepaalde punten eens met mensen die hun kinderen het liefst naar het kinderdagverblijf brengen. Een mening geven heeft niks met incasseren of mensen aanvallen te maken dus waarom je op die toer gaat snap ik niet.quote:Op woensdag 18 juni 2014 22:17 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Er zijn er in dit topic maar 2 die allerlei zaken insinueren die er niet zijn, daar ben jij er 1 van. Ben wel een beetje klaar met dat betweterige en opdringerige van je mening. Als je zo hoog van de toren blaast moet je ook maar eens leren incasseren.
quote:Op woensdag 18 juni 2014 22:17 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Nu weer plezier met pr0n kijken op je zolderkamertje terwijl je droomt over een mooie vrouw van jezelf.
Ik zeg nergens dat ik denk dat er geen bezuinigingen geweest zijn!quote:Op woensdag 18 juni 2014 16:47 schreef Tukker87 het volgende:
Er zijn genoeg bronnen voor dat er bezuinigd wordt op de kinderopvang, dat is ook vaak genoeg in het nieuws. Als jij denkt dat er geen bezuinigingen zijn geweest dan hou je jezelf alleen maar voor de gek.
Heb je er ook wel eens bij stil gestaan dat er een goede reden is om opa en/of oma niet als vaste oppas te zien?quote:Op woensdag 18 juni 2014 17:11 schreef Tukker87 het volgende:
Zoals ik al eerder aangaf breng ik mijn kind liever naar opa/oma of maximaal een dag per week naar het kinderdagverblijf als het echt niet anders kan.
Dat is een goed punt, daar had ik nog niet bij stil gestaan nee. Ik ben er zelf niet zo heel bang voor aangezien het maar voor 1 a 2 dagen in de week is en dan ook voor kortere periodes. Ik denk zelf dat her een kwestie van voorkeur is. Voor ons is dat de opa/oma voor anderen het kinderdagverblijf. Mijn initiële standpunt is vooral tegen mensen die hun kind meer door het kinderdagverblijf laten opvoeden dan door zichzelf.quote:Op donderdag 19 juni 2014 07:28 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Heb je er ook wel eens bij stil gestaan dat er een goede reden is om opa en/of oma niet als vaste oppas te zien?
WIj doen dat nu, tijdelijk, als noodoplossing; maar eigenlijk willen we het niet, omdat opa en oma een te grote opvoedkundige rol krijgen in het kind, terwijl wij eigenlijk willen dat opa en oma écht 'opa en oma' kunnen zijn, waar je als kind laat mag opblijven, een extra koekje uit de trommel krijgt en niet als kind door terechtgewezen word als je je spaghetti meer tegen het plafond plakt dan dat het in je mond blijft zitten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |