Excuses, heb het net aan mijn vrouw gevraagd, onze kinderen gingen twee dagen naar de peuterspeelzaal, niet de crèche.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 23:31 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Pardon?
Leg maar uit. Ik heb een kind op een kdv.
Op zich verbaast mij het niets. Maar ik respecteer wel ieders keuze.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 23:24 schreef Buurpoes het volgende:
Onderzoek laat zien dat kinderen die 100% thuis zitten qua ontwikkeling achterlopen op de kinderen die wel naar de creche gaan. Dat is beduidend 'slechter' voor de ontwikkeling dan vijf dagen per week naar de creche. Waar het optimum lag, weet ik effies niet meer. Niet bij vijf dagen, niet bij 1 dag...en zeker niet bij nul dagen.
Dat ligt natuurlijk aan de ratio hoeveel je zelf doet en hoeveel je door anderen laat doen. Het hoeft niet perse alleen gemakzucht te zijn maar als je zelf niet voor je kinderen kunt zorgen dan moet je ze niet nemen imo.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 23:27 schreef DS4 het volgende:
[..]
Er zijn meer dan 100 mensen die van mijn vrouw afhankelijk zijn voor hun inkomen.
Het spijt me voor je: maar gemakzucht is zelden de echte reden om te kiezen voor een kdv.
Kijk gewoon naar het totaalplaatje.
quote:Op dinsdag 17 juni 2014 23:33 schreef Tukker87 het volgende:
maar als je zelf niet voor je kinderen kunt zorgen dan moet je ze niet nemen imo.
Ik zou thuis zwaar depressief worden. Laat mij maar werken! Daar wordt ik n veel leukere mama EN echtgenote van.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 23:33 schreef DS4 het volgende:
[..]
Op zich verbaast mij het niets. Maar ik respecteer wel ieders keuze.
Zou ook iets zijn voor de wat ouderwetsere fokkers.
Lekker je kind dumpen om 07.00 en om 18.00 of 19.00 ophalen om ze vervolgens vol te proppen en meteen op bed te leggenquote:Op dinsdag 17 juni 2014 23:34 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Ik zou thuis zwaar depressief worden. Laat mij maar werken! Daar wordt ik n veel leukere mama EN echtgenote van.
Alsof je er alleen voor je kind kan zijn als je je loopbaan opgeeft.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 23:26 schreef betyar het volgende:
Mijn vrouw heeft haar loopbaan opgegeven voor de kids, mijn zussen hebben hun loopbaan opgegeven voor hun kids, kwestie van keuzes maken, je bent er voor je kind of niet.
Ik vind jouw opvatting in dezen misselijkmakend en ik hoop dat je jouw kinderen niet zo bekrompen opvoedt, want dat vind ik dan weer een vorm van kindermishandeling (laat ik ook maar even chargeren...).quote:Je kind laten opvoeden door derden is misselijkmakend,
Het zou je sieren om bv het woord dumpen in dit verband niet te gebruiken.quote:al helemaal als men begint te piepen dat de opvang zoveel kost. Heb je twee salarissen nodig om rond te komen en daardoor je kinderen moet dumpen doe je in mijn ogen iets heel ergs fout.
Jullie lopen over van vooroordelen.quote:
Waarom? Omdat jij jouw norm op wil leggen aan anderen? Waar bemoei jij je mee zeg!quote:Op dinsdag 17 juni 2014 23:33 schreef Tukker87 het volgende:
Dat ligt natuurlijk aan de ratio hoeveel je zelf doet en hoeveel je door anderen laat doen. Het hoeft niet perse alleen gemakzucht te zijn maar als je zelf niet voor je kinderen kunt zorgen dan moet je ze niet nemen imo.
Waarom heb jij dan kinderen? Je moet gofferdoemme nog aan je vrouw vragen hoe en wat mbt je eigen kinderen.quote:
Heel goed!quote:Op dinsdag 17 juni 2014 23:34 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Ik zou thuis zwaar depressief worden. Laat mij maar werken! Daar wordt ik n veel leukere mama EN echtgenote van.
Zegt de vader die zijn kind bij de moeder dumpt...quote:Op dinsdag 17 juni 2014 23:37 schreef betyar het volgende:
[..]
Lekker je kind dumpen om 07.00 en om 18.00 of 19.00 ophalen om ze vervolgens vol te proppen en meteen op bed te leggen![]()
Geweldige moeder ben je
![]()
![]()
Had jij ouderwetse ouders of van die nieuwerwetse die je op een kdv hebben gedumpt?quote:Op dinsdag 17 juni 2014 23:33 schreef DS4 het volgende:
Zou ook iets zijn voor de wat ouderwetsere fokkers.
Daar hebben we het samen over gehad, mijn vrouw wilde thuis blijven ook al verdiende ze meer. Sowieso waardeer ik huispapa's.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 23:40 schreef DS4 het volgende:
[..]
Alsof je er alleen voor je kind kan zijn als je je loopbaan opgeeft.
Ik constateer iig dat JIJ niet het offer hebt gemaakt welke jij als norm wenst te stellen. Dat is wel heel hypocriet!
Wij voeden onze kinderen op zoals wij denken dat het goed is, niet via een of andere opvang die meent te weten hoe je kinderen opvoedt. Lukt prima tot nu toe.quote:[..]
Ik vind jouw opvatting in dezen misselijkmakend en ik hoop dat je jouw kinderen niet zo bekrompen opvoedt, want dat vind ik dan weer een vorm van kindermishandeling (laat ik ook maar even chargeren...).
Het is gewoon dumpen, kind weg en lekker werken. geen gejank, vieze luiers en dat ding eten geven. Heerlijk toch als anderen dat voor je doenquote:[..]
Het zou je sieren om bv het woord dumpen in dit verband niet te gebruiken.
Perfecte ouders? Geen idee, wat ik wel zelf zie is dat veel kinderen die naar het kdv gingen behoorlijke lastige kinderen zijn. Mijn kinderen weten precies wat ze wel en niet mogen. Opvoeding doen de ouders, niet alleen in het weekend.quote:Alsof jouw vrouw en jij de perfecte ouders zijn... Probeer jij het nou maar zo goed mogelijk te doen voor jouw kinderen en laat anderen dat voor hun kinderen doen. Ieder op zijn eigen manier... Het is ook bepaald niet zo dat ieder kind exact hetzelfde nodig heeft.
Crèche of peuterspeelplaats, verschilletje die er niet aan doet. Persoonlijk aan het worden? Je kunt er niet tegen dat er mensen zijn die afkeuren dat ouders hun kind dumpen op het kdv omdat jij dat zelf doet? Beetje droevig nietwaar?quote:Op dinsdag 17 juni 2014 23:45 schreef DS4 het volgende:
[..]
Waarom heb jij dan kinderen? Je moet gofferdoemme nog aan je vrouw vragen hoe en wat mbt je eigen kinderen.
Dit begint hilarisch te worden!
Volgens mij begin je het iets te persoonlijk te nemen nu. En waarom? Omdat ik vind dat je je eigen kind alle zorg en liefde moet geven en dat niet aan een ander moet overlaten. Als je daar geen tijd voor hebt of dat niet wilt doen dan is het alleen maar sneu voor je kind wat in sommige gevallen zelfs tot psychologische problemen kan leiden.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 23:43 schreef DS4 het volgende:
[..]
Waarom? Omdat jij jouw norm op wil leggen aan anderen? Waar bemoei jij je mee zeg!
Wij dumpen onze kinderen inmiddels op de basisschool.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 23:46 schreef DS4 het volgende:
[..]
Zegt de vader die zijn kind bij de moeder dumpt...
Ik ben in een andere tijd opgevoed, dus niet vergelijkbaar. Mijn moeder was in den beginne thuis, later nog een mooie loopbaan omdat dat toen nog wel mogelijk was, herintreden op niveau.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 23:48 schreef Kingstown het volgende:
Had jij ouderwetse ouders of van die nieuwerwetse die je op een kdv hebben gedumpt?
Misschien wel naar een kostschool.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 23:48 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Had jij ouderwetse ouders of van die nieuwerwetse die je op een kdv hebben gedumpt?
Ik constateer dat jij het offer niet hebt gemaakt wat jij als vanzelfsprekend wenst te zien voor ANDEREN...quote:Op dinsdag 17 juni 2014 23:48 schreef betyar het volgende:
Daar hebben we het samen over gehad, mijn vrouw wilde thuis blijven ook al verdiende ze meer. Sowieso waardeer ik huispapa's.
Lukt ons ook op een andere manier.quote:Wij voeden onze kinderen op zoals wij denken dat het goed is, niet via een of andere opvang die meent te weten hoe je kinderen opvoedt. Lukt prima tot nu toe.
Het is geen dumpen. Je zoekt zo'n opvang met zorg uit.quote:Het is gewoon dumpen, kind weg en lekker werken. geen gejank, vieze luiers en dat ding eten geven. Heerlijk toch als anderen dat voor je doen
Ik zie dat niet en uit onderzoeken blijkt dat ook niet. Zie jij niet wat je wil zien?quote:Perfecte ouders? Geen idee, wat ik wel zelf zie is dat veel kinderen die naar het kdv gingen behoorlijke lastige kinderen zijn.
Gek genoeg lukt het genoeg ouders ook prima icm kdv...quote:Mijn kinderen weten precies wat ze wel en niet mogen. Opvoeding doen de ouders, niet alleen in het weekend.
Nee.quote:Sowieso zouden ze kinderopvangtoeslag per direct moeten afschaffen.
Wij hebben een gouvernante, weet je nog?quote:Op dinsdag 17 juni 2014 23:50 schreef betyar het volgende:
Crèche of peuterspeelplaats, verschilletje die er niet aan doet. Persoonlijk aan het worden? Je kunt er niet tegen dat er mensen zijn die afkeuren dat ouders hun kind dumpen op het kdv omdat jij dat zelf doet? Beetje droevig nietwaar?
Uit onderzoeken blijkt dat enkele dagen kdv juist goed is voor de ontwikkeling, dus waar heb je het over.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 23:51 schreef Tukker87 het volgende:
Volgens mij begin je het iets te persoonlijk te nemen nu. En waarom? Omdat ik vind dat je je eigen kind alle zorg en liefde moet geven en dat niet aan een ander moet overlaten. Als je daar geen tijd voor hebt of dat niet wilt doen dan is het alleen maar sneu voor je kind wat in sommige gevallen zelfs tot psychologische problemen kan leiden.
Kun je wel met jezelf leven?quote:Op dinsdag 17 juni 2014 23:51 schreef betyar het volgende:
[..]
Wij dumpen onze kinderen inmiddels op de basisschool.
Nee hoor. Gewoon zelf ronddolen in de villawijk en/of het bos waar we aan woonden. Heerlijk.quote:
Hoeveel is enkele dagen? En wat doe je daarna nog met je kinderen?quote:Op woensdag 18 juni 2014 00:04 schreef DS4 het volgende:
[..]
Uit onderzoeken blijkt dat enkele dagen kdv juist goed is voor de ontwikkeling, dus waar heb je het over.
Verder neem ik niets persoonlijk: ik verwerp alleen het veroordelen.
Ik ben ook in een andere tijd opgevoed en mijn moeder is ook weer gaan werken op het moment dat mijn zusje naar de middelbare school ging. Kdv's bestonden gelukkig nog niet. Tussen de middag overblijven ook niet.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 23:54 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik ben in een andere tijd opgevoed, dus niet vergelijkbaar. Mijn moeder was in den beginne thuis, later nog een mooie loopbaan omdat dat toen nog wel mogelijk was, herintreden op niveau.
Maar wat is het doel van deze vraag?
Dit 100%. En dan proberen mensen het ook nog recht te praten ook.quote:Op woensdag 18 juni 2014 00:10 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Tegenwoordig staat het belang van het kind niet meer voorop, maar dat van de volwassene en dat zijn vaak dan ook nog economische motieven ook. Een hele slechte zaak. Neem dan gewoon geen kinderen als je geen hoofdverzorgende wilt zijn.
Geld....niets meer en niets minder.quote:Op woensdag 18 juni 2014 00:11 schreef Tukker87 het volgende:
[..]
Dit 100%. En dan proberen mensen het ook nog recht te praten ook.
Ik vind 2-3 dagen zonder meer prima.quote:Op woensdag 18 juni 2014 00:07 schreef Tukker87 het volgende:
Hoeveel is enkele dagen? En wat doe je daarna nog met je kinderen?
Het belang van de kinderen staat meer dan ooit voorop. Tot aan het beknellende toe!quote:Op woensdag 18 juni 2014 00:10 schreef Kingstown het volgende:
Ik ben ook in een andere tijd opgevoed en mijn moeder is ook weer gaan werken op het moment dat mijn zusje naar de middelbare school ging. Kdv's bestonden gelukkig nog niet. Tussen de middag overblijven ook niet.
We hebben een onnoemelijke hoeveelheid jaren aan ervaring hoe kinderen dat ervaren hebben en dat is ronduit positief te noemen.
Tegenwoordig staat het belang van het kind niet meer voorop, maar dat van de volwassene en dat zijn vaak dan ook nog economische motieven ook. Een hele slechte zaak. Neem dan gewoon geen kinderen als je geen hoofdverzorgende wilt zijn.
Geld de drijfveer? Dan neem je helemaal geen kinderen!quote:
Kinderen speelden vroeger vooral met andere kinderen. Moeder deed gewoon het huishouden. Was ook meer werk destijds. Zonder al die apparaten...quote:Ik moet ook altijd wel gniffelen als mensen met "onderzoeken" aan komen zetten waaruit zou blijken dat een aantal dagen kdv goed zou zijn voor de ontwikkeling van het kind, om tegelijkertijd net zo makkelijk te roepen dat ze zelf zo'n geweldige jeugd hebben gehad....terwijl er geen kdv bestond.
Op zich ook wel weer zielig dat ze volgens zichzelf dan ook een stuk belangrijke ontwikkeling hebben gemist, omdat er geen kdv was.
Je moet iets om je eigen gedrag te rechtvaardigen denk ik dan maar. Op zich ook wel weer logisch, want zo zit de mens in elkaar.
Wat is dat nou weer voor een onzin?quote:Op woensdag 18 juni 2014 00:10 schreef Kingstown het volgende:
je neemt geen kinderen het zijn geen hondenquote:Op zondag 15 juni 2014 13:25 schreef Anthony9219 het volgende:
[..]
Precies dit inderdaad. Als je er geen tijd voor hebt, lekker geen kinderen nemen.
Van wie krijg je ze dan? De groenteboer om de hoek?quote:Op woensdag 18 juni 2014 07:36 schreef Evertjan het volgende:
je neemt geen kinderen het zijn geen honden
Mijn moeder zat 100% thuis, verplicht door de tijdgeest, door de omgeving. Die is zeeeeeer ongelukkig geweest in die jaren. Ik kreeg een veel leukere moeder toen ze na dik een decennium thuis weer ging werken. Ik was graag naar een kdv gegaan. Lekker met andere kinderen spelen, veel (educatief!) speelgoed en lieve leidsters. En een leuke mama, want zo'n brok chagrijn heb je echt niks aan.quote:Op woensdag 18 juni 2014 00:15 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Geld....niets meer en niets minder.
Ik moet ook altijd wel gniffelen als mensen met "onderzoeken" aan komen zetten waaruit zou blijken dat een aantal dagen kdv goed zou zijn voor de ontwikkeling van het kind, om tegelijkertijd net zo makkelijk te roepen dat ze zelf zo'n geweldige jeugd hebben gehad....terwijl er geen kdv bestond.
Op zich ook wel weer zielig dat ze volgens zichzelf dan ook een stuk belangrijke ontwikkeling hebben gemist, omdat er geen kdv was.
Je moet iets om je eigen gedrag te rechtvaardigen denk ik dan maar. Op zich ook wel weer logisch, want zo zit de mens in elkaar.
Met drie dagen werken bouw je niet echt een carrière op, dat doe je door hard en veel te werken. Oftewel, je kind vijf dagen dumpen van 's morgens vroeg tot 's avonds laat.quote:Op woensdag 18 juni 2014 07:24 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Wat is dat nou weer voor een onzin?
Is het feit dat je kind 1 of 2 dagen naar dagopvang gaat, waar sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gestimuleerd, tegen het belang van een kind?
Het belang van het kind is een liefhebbende thuissituatie, veiligheid, geborgenheid, gezondheid en aandacht. Hoe the fuck is dat meteen overboord omdat het kind 2 dagen KDV ziet omdat de ouders zelf ook graag lekker in hun vel zitten?
Jij hebt liever dat het kind met ongelukkige ouders thuis zit?
Hypocriet!
Dat je hopeloos ouderwets bent was al gebleken, dat hoef je niet nog een keer te bevestigen. Het feit dat jij er van overtuigd bent dat je alleen een carrière kunt maken met 40+++ uur in de week is alleen maar extra bevestiging.quote:Op woensdag 18 juni 2014 07:53 schreef betyar het volgende:
Met drie dagen werken bouw je niet echt een carrière op, dat doe je door hard en veel te werken.
Houd eens op met je tendentieuze woordkeuze. Inhoudelijk argumenteren kan blijkbaar niet meer?quote:Oftewel, je kind vijf dagen dumpen van 's morgens vroeg tot 's avonds laat.
Oh, dus een PSZ mag opeens wel?quote:Als je dan toch met sociaal-emotionele argument wilt gooien op basis van twee dagen: Blijf de eerste twee jaar thuis en breng je kind dan naar een peuterspeelzaal.
Dat zit bij mijn zoon in hetzelfde gebouw, dezelfde organisatie, met dezelfde leidsters. Heel groot verschil.quote:Op woensdag 18 juni 2014 07:56 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Dat je hopeloos ouderwets bent was al gebleken, dat hoef je niet nog een keer te bevestigen. Het feit dat jij er van overtuigd bent dat je alleen een carrière kunt maken met 40+++ uur in de week is alleen maar extra bevestiging.
Ik werk 36 uur in de week en heb meer dan 30 vrije dagen per kalenderjaar.
Dus jij zult wel denken dat ik geen carrière heb?
[..]
Houd eens op met je tendentieuze woordkeuze. Inhoudelijk argumenteren kan blijkbaar niet meer?
[..]
Oh, dus een PSZ mag opeens wel?
Hypocriet.
Nee hoor. Ik ken meerder partners van goede advocatenkantoren die maar 3 dagen in de week werken.quote:Op woensdag 18 juni 2014 07:53 schreef betyar het volgende:
Met drie dagen werken bouw je niet echt een carrière op, dat doe je door hard en veel te werken.
In die twee jaar verlies je al je cliënten (ik hou het maar even bij die advocate). Dag loopbaan!quote:Oftewel, je kind vijf dagen dumpen van 's morgens vroeg tot 's avonds laat.
Als je dan toch met sociaal-emotionele argument wilt gooien op basis van twee dagen: Blijf de eerste twee jaar thuis en breng je kind dan naar een peuterspeelzaal.
Zijn keuzes zijn kennelijk de norm.quote:
Dit inderdaad.quote:Op zondag 15 juni 2014 13:25 schreef Anthony9219 het volgende:
[..]
Precies dit inderdaad. Als je er geen tijd voor hebt, lekker geen kinderen nemen.
De peuterspeelzaal is heel wat anders dan een kinderdagopvang, onze kinderen gingen twee ochtenden in de week naar de peuterspeelzaal, ze werden niet gedumpt van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Een wereld van verschil lijkt me.quote:Op woensdag 18 juni 2014 07:56 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Dat je hopeloos ouderwets bent was al gebleken, dat hoef je niet nog een keer te bevestigen. Het feit dat jij er van overtuigd bent dat je alleen een carrière kunt maken met 40+++ uur in de week is alleen maar extra bevestiging.
Ik werk 36 uur in de week en heb meer dan 30 vrije dagen per kalenderjaar.
Dus jij zult wel denken dat ik geen carrière heb?
[..]
Houd eens op met je tendentieuze woordkeuze. Inhoudelijk argumenteren kan blijkbaar niet meer?
[..]
Oh, dus een PSZ mag opeens wel?
Hypocriet.
quote:Op woensdag 18 juni 2014 10:12 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik ken meerder partners van goede advocatenkantoren die maar 3 dagen in de week werken.
Niet voor je kinderen kunnen zorgen en gaan voor die carrière, neem godverdomme dan geen kinderen.quote:In die twee jaar verlies je al je cliënten (ik hou het maar even bij die advocate). Dag loopbaan!
En waarom? Omdat Betyar zich niet voor kan stellen dat andere mensen andere keuzes maken en dat ook heel goed kan werken!
Do tell. Zeker ook icm de opmerking hierboven: zelfde gebouw, zelfde mensen...quote:Op woensdag 18 juni 2014 10:31 schreef betyar het volgende:
De peuterspeelzaal is heel wat anders dan een kinderdagopvang,
Nee, dan haal je ze op en breng je ze meteen naar bed voor het middagslaapje. Zijn ze thuis en toch kun je rustig op het internet mensen veroordelen wiens kind op dat moment in het kdv slaapt.quote:onze kinderen gingen twee ochtenden in de week naar de peuterspeelzaal, ze werden niet gedumpt van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Een wereld van verschil lijkt me.
Het valt alleen iedereen op dat het probleem alleen maar in jouw woordkeuze bestaat.quote:Ik maakt trouwens zelf uit welke woordkeuze ik gebruik, dat jij daar niet tegen kan om wat voor reden dan ook is jouw probleem.
zo zijn wij ook rond gekomen mijn ouders hebben ons alle 3 gegeven wat ze konden en we vonden het wel primaquote:Op zondag 15 juni 2014 14:10 schreef Wildervankstertje het volgende:
[..]
Is maar net wat je gewend bent denk ik. Mijn moeder zat in de bijstand en mijn vader betaalde een tijd lang ook geen alimentatie. Mijn moeder moest 2 kinderen onderhouden van heel weinig geld maar het is haar gelukt. We kwamen nooit iets tekort. Vriendjes en vriendinnetjes liepen op Nikes, wij kregen schoenen van de Scapino die 25 gulden kostten maar daar hadden we totaal geen problemen mee. Ook het feit dat we geen pc hadden (anderen hadden al pc, playstation, internet) vonden we niet erg, wij speelden gewoon buiten.
Qua positie van de kinderen nauwelijks. Hooguit de tijdsindeling.quote:Op woensdag 18 juni 2014 10:31 schreef betyar het volgende:
De peuterspeelzaal is heel wat anders dan een kinderdagopvang
Weer dat "dumpen". Hopeloos ouderwets geval.quote:onze kinderen gingen twee ochtenden in de week naar de peuterspeelzaal, ze werden niet gedumpt van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Een wereld van verschil lijkt me.
Ah, dus als ik vind dat je ouderwets bent ligt het aan mij, en als jij onjuiste woorden gebruikt, ligt het ook aan mij?quote:Ik maakt trouwens zelf uit welke woordkeuze ik gebruik, dat jij daar niet tegen kan om wat voor reden dan ook is jouw probleem.
De ironiequote:Op woensdag 18 juni 2014 10:33 schreef betyar het volgende:
de wereld draait niet enkel om jou of je vriendenclubje.
Als jij het verschil niet weet kun je beter een ander topic opzoeken.quote:Op woensdag 18 juni 2014 10:35 schreef DS4 het volgende:
[..]
Do tell. Zeker ook icm de opmerking hierboven: zelfde gebouw, zelfde mensen...
quote:[..]
Nee, dan haal je ze op en breng je ze meteen naar bed voor het middagslaapje. Zijn ze thuis en toch kun je rustig op het internet mensen veroordelen wiens kind op dat moment in het kdv slaapt.
Dump jij je kind nu maar bij je nanny, een kind doordeweeks is lastig in het weekend een prima speeltje.....quote:[..]
Het valt alleen iedereen op dat het probleem alleen maar in jouw woordkeuze bestaat.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |