Eh, dan spreek je die mensen aan op hun gedrag. Of zeg ik nu iets héél geks?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:24 schreef erodome het volgende:
[..]
Misschien omdat het niet zo leuk is om op de werkvloer piet genoemd te worden e.d., wat voor teveel mensen vaste prik is vanaf dat de pepernoten in de winkel liggen? Om maar een vb te noemen hoor...
Ik heb in die 36 jaar dat ik leef veelvuldig meegemaakt dat donkere mensen semi grappig piet werden genoemd door andere volwassenen, inc grapjes over domme piet. Heb veelvuldig meegemaakt dat kinderen op een donker mens afschieten en bedelen om pepernoten of gewoon even kenbaar willen maken dat ze piet zien.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:27 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Ja, ik noem hem huilebalken. Ten eerste is roepen dat je je beledigd voelt tegenwoordig kennelijk al voldoende grond om iets ingrijpend te veranderen. Dat vind ik uitermate vreemd. Roepen dat je vindt dat je beledigd bent, geeft je geen enkel recht. Het laat alleen maar zien hoe ongelofelijk kleinzerig je bent.
Boehoe, ik voel me vernederd omdat Piet een jute zak heeft.![]()
Ik heb in 28 jaar nooit een kind gesproken die de associatie met slavernij heeft gemaakt. Echt nog nooit. Ik kan me ook niet voorstellen dat dit ooit gaat gebeuren eigenlijk.
Ik ben opgegroeid in een multiculturele familie, op een multiculturele school in een multiculturele stad. Nooit heb ik ooit iemand gesproken die zich druk heeft gemaakt over Zwarte Piet.
Waarom niet? Omdat het mensen zijn die prima het onderscheid weten tussen racisme en een onschuldig kinderfeest.
Ja, kinderen snappen dat. Herinner je jezelf niet, luid zingend bij de schoorsteen, over een zwarte piet die uit fietsen ging toen z,n band knapte, Gaan we dan zingen van een witte piet of een piet met spleetogen. Heel onze cultuur gaat kapot.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:30 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Alsof kinderen dat snappen. Je kunt en mag het best omgooien af en toe. Het wordt er niet minder leuk door.
Het maakt niets uit, immers het gaat niet om huidskleur. Dus als je het veranderd, ziet niemand het. Het wordt juist spannend of de Sint dit jaar blank of donker is. Soort van Sint-Suprise. Idem voor de pieten.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:31 schreef Igen het volgende:
[..]
Als het toch niks uitmaakt, waarom moet het dan anders? Never change a winning team zeggen ze toch immers.
Wacht maar tot het 5 december is. Zelfs de kinderen zullen door dit achterlijk politiek-correcte gedoe prikken.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:31 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Precies. Dat zeg ik ook. Kinderen maakt het geen klap uit.
Daarom zie ik het probleem ook niet om van zwarte pieten naar andere pieten te gaan.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:31 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Precies. Dat zeg ik ook. Kinderen maakt het geen klap uit.
Met Sint kan het niet. Als die op TV blank is en op school zit er ineens een zwarte (of omgekeerd), dan ziet een kind heus wel dat er iets niet klopt.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:33 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Het maakt niets uit, immers het gaat niet om huidskleur. Dus als je het veranderd, ziet niemand het. Het wordt juist spannend of de Sint dit jaar blank of donker is. Soort van Sint-Suprise. Idem voor de pieten.
Het is juist een verrijking van cultuur. Denk aan alle liedjes die erbij komen voor pieten van elke kleur. Meer liedjes om te zingen.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:33 schreef Pinkelotjeblauw het volgende:
[..]
Ja, kinderen snappen dat. Herinner je jezelf niet, luid zingend bij de schoorsteen, over een zwarte piet die uit fietsen ging toen z,n band knapte, Gaan we dan zingen van een witte piet of een piet met spleetogen. Heel onze cultuur gaat kapot.
Maar er zijn bijna geen zwarte mensen. Wel heel veel bruine, in heel veel verschillende gradaties, maar echt zwart is zeldzaam en dus duur.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:26 schreef erodome het volgende:
[..]
??????????????????
Waar heb je het over? Een donker mens als piet nemen is zelfs goedkoper dan schoensmeer
Wat wordt er verpest als kinderen er geen bal om geven welk kleurtje piet heeft?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:28 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dus? Kinderen van welke kleur dan ook vinden het allemaal geweldig.
Grote mensen verpesten het uit een soort van politiek correct gedoe waar die kinderen helemaal geen boodschap aan hebben. Egoïstisch om eigen frustraties en misschien latent racisme te gebruiken om veranderingen af te dwingen.
Het moet wel consequent zijn idd. Gewoon om het jaar om en om, dan is het opgelost. Ben je meteen van het gezeik van racisme af.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:34 schreef Igen het volgende:
[..]
Met Sint kan het niet. Als die op TV blank is en op school zit er ineens een zwarte (of omgekeerd), dan ziet een kind heus wel dat er iets niet klopt.
+1quote:Op dinsdag 10 juni 2014 17:52 schreef AMangold het volgende:
Die buitenlanders moeten onze cultuur maar accepteren of terug oprottenZwarte Piet doet helemaal niets verkeerd..
Idd. Kinderen snappen dat helemaal niet. Die vinden het net zo leuk of misschien zelfs leuker. Het zijn de ouderen die perse zwart willen zien van zwarte piet.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:35 schreef erodome het volgende:
[..]
Wat wordt er verpest als kinderen er geen bal om geven welk kleurtje piet heeft?
3 jaar geleden een kind in mijn directe omgeving die sinterklaas in curacao had gevierd. Jong kind, echt vol in de sinterklaasstemming, geen enkel probleem dat er verschillende kleuren pieten rondliepen, was alleen maar extra mooi volgens dat kind, helemaal geweldig dat de pieten daar meerdere kleuren hadden.
Sommige mensen -misschien zelfs best wel veel mensen- zijn gewoon racistisch. Zwarte Piet maakt dat blijkbaar zichtbaar. Maar een probleem los je niet op met symptoombestrijding.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:33 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik heb in die 36 jaar dat ik leef veelvuldig meegemaakt dat donkere mensen semi grappig piet werden genoemd door andere volwassenen, inc grapjes over domme piet. Heb veelvuldig meegemaakt dat kinderen op een donker mens afschieten en bedelen om pepernoten of gewoon even kenbaar willen maken dat ze piet zien.
Ik ken dan ook zat mensen die dat helemaal niet zo leuk vinden, het eerste (tussen volwassenen) zelfs als meer dan naar beschouwen.
Net doen alsof dit allemaal niet waar is is stevig je kop in het zand steken.
Natuurlijk ken ik ook zat mensen die zich daar niet druk om maken, maar dat neemt niet weg dat piet zoals we die kennen rechtstreeks van dat verleden afstamt en dat de piet nu ge(/mis)bruikt wordt door volwassenen voor of domme geintjes, of om wel degelijk te raken(pesten en erger).
Ik wel. Want dit wordt door volwassenen afgedwongen. Volwassenen die hier racistische motieven in zien terwijl die er gewoon niet zijn. Ik vind het best erg dat daar aan toegegeven wordt, want dat impliceert dat degenen die op deze eisen van Quinsygario en andere jankerds ingaan erkennen dat er toch wel iets racistisch in zit.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:33 schreef remlof het volgende:
[..]
Daarom zie ik het probleem ook niet om van zwarte pieten naar andere pieten te gaan.
Wat een onzin, daar is een hele discussie en gedoe over geweest meerdere jaren. Dat had wel degelijk met "discriminatie" te maken en niet met goedkopere schoensmeer, zeker aangezien we die verandering in een tijd hebben gehad dat er geen enkel probleem was om zwarte smink te krijgen.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar er zijn bijna geen zwarte mensen. Wel heel veel bruine, in heel veel verschillende gradaties, maar echt zwart is zeldzaam en dus duur.
Van zwart naar bruin heeft dus met kosten te maken, niet met een veranderende Sinterklaas-cultuur.
Jeetje, kleuters die iemand voor een aardig persoon aanzien. Zwaar leven moeten die mensen wel niet hebben als ze dat al vervelend vinden.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:33 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik heb in die 36 jaar dat ik leef veelvuldig meegemaakt dat donkere mensen semi grappig piet werden genoemd door andere volwassenen, inc grapjes over domme piet. Heb veelvuldig meegemaakt dat kinderen op een donker mens afschieten en bedelen om pepernoten of gewoon even kenbaar willen maken dat ze piet zien.
Ik ken dan ook zat mensen die dat helemaal niet zo leuk vinden, het eerste (tussen volwassenen) zelfs als meer dan naar beschouwen.
Net doen alsof dit allemaal niet waar is is stevig je kop in het zand steken.
Natuurlijk ken ik ook zat mensen die zich daar niet druk om maken, maar dat neemt niet weg dat piet zoals we die kennen rechtstreeks van dat verleden afstamt en dat de piet nu ge(/mis)bruikt wordt door volwassenen voor of domme geintjes, of om wel degelijk te raken(pesten en erger).
Alsof er hier mensen zijn met slavernij-trauma'squote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Het is verder gewoon dom om je discriminatie- en slavernij-trauma's op te lossen via een eeuwenoud cultureel volksfeest.
Een Sint met een donkerbruin tintje. Gewoon van het zonnen. Goed idee.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:38 schreef Lavenderr het volgende:
Zo, ben klaar met de discussie. Het is juni en het is zomer en we willen allemaal een lekker bruin kleurtje krijgen. Toch?
Joh, hoe piet en sint eruit zien is altijd al bepaald door volwassenen, waarom is dat nu dan ineens een probleem?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:38 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik wel. Want dit wordt door volwassenen afgedwongen. Volwassenen die hier racistische motieven in zien terwijl die er gewoon niet zijn. Ik vind het best erg dat daar aan toegegeven wordt, want dat impliceert dat degenen die op deze eisen van Quinsygario en andere jankerds ingaan erkennen dat er toch wel iets racistisch in zit.
Zo, ben klaar met de discussie. Het is juni en het is zomer en we willen allemaal een lekker bruin kleurtje krijgen. Toch?
De oorsprong van zwarte piet ligt wel degelijk in racisme, in de slavernij zelfs, dus ik snap prima dat daar bezwaar tegen is. En als het de kinderen niet uitmaakt zie ik geen enkel bezwaar om van pieten met alleen een hele donkere huidskleur af te stappen.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:38 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik wel. Want dit wordt door volwassenen afgedwongen. Volwassenen die hier racistische motieven in zien terwijl die er gewoon niet zijn. Ik vind het best erg dat daar aan toegegeven wordt, want dat impliceert dat degenen die op deze eisen van Quinsygario en andere jankerds ingaan erkennen dat er toch wel iets racistisch in zit.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |