abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144189020
Vraagje, als er op een huwelijksakte en geboorteakte geen naam van de vader staat, wat is de kans dat ik de vader kan achterhalen? Ik schat heel erg kaag :(
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
pi_144189080
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 23:54 schreef ErwinDikkie het volgende:
Vraagje, als er op een huwelijksakte en geboorteakte geen naam van de vader staat, wat is de kans dat ik de vader kan achterhalen? Ik schat heel erg kaag :(
Alleen als moeder/kind nog in leven is en het zelf ook weet en het jou kan vertellen. Anders schat ik de kans 0%
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_144189206
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 23:56 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Alleen als moeder/kind nog in leven is en het zelf ook weet en het jou kan vertellen. Anders schat ik de kans 0%
Het lastige is, het is halverwege 1800. Vooral die tijd is het een schande. En ik kan ook niet vinden dat de latere echgenoot het kind erkent. Meestal staat dat er bij. Het kind heeft ook de achternaam van de moeder.
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
pi_144189457
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 23:54 schreef ErwinDikkie het volgende:
probeer een doopboek te vinden, maar reken nergens op
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 5 september 2014 @ 09:17:03 #105
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_144193616
Kijk ook naar de voornaam van het kind, soms is de vader vernoemd. En probeer een bevolkingsregister van de moeder uit die tijd te vinden, om te achterhalen waar ze woonde. Soms bij de vader in.
In katholieke delen van het land was het volgens mij zo dat de vroedvrouwen moesten achterhalen wie de vader was. Ik heb in Gens Nostra eens een heel uitgebreid artikel gelezen over onbekende vaders.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_144194306
Bedankt voor de tips.
Het meisje is vernoemd naar de moeder van de moeder. Zoals gebruikelijk in die tijd. Ben bang dat het een raadsel blijft.
  zaterdag 27 september 2014 @ 20:20:04 #107
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_144963953
Verborgen Verleden nu op NPO 2.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  dinsdag 30 september 2014 @ 08:58:12 #108
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_145043942
Ik zie een aantal Windows-programma's in de OP staan, maar zijn er ook aan te raden sites waar je hetzelfde kan doen?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 30 september 2014 @ 09:19:59 #109
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_145044346
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 08:58 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Ik zie een aantal Windows-programma's in de OP staan, maar zijn er ook aan te raden sites waar je hetzelfde kan doen?
Mijn inziens: niet doen
wiewaswie, genealogieonline en diverse Amerikaanse sites (myheritage etc) geven mogelijkheden, oh en geneanet natuurlijk. Echter, je gaat snel prive-informatie delen, in andermans onderzoeken zitten (ik heb een aantal personen gehad die ik een gedeelte van mijn stamboom gaf, die nu door hen online zijn gezet, zonder bronvermelding etc.)
Veel van die sites kun je een gedcom bestand ook uploaden, dus online zetten kan altijd nog.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  dinsdag 30 september 2014 @ 10:09:06 #110
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_145045491
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 09:19 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]

Mijn inziens: niet doen
wiewaswie, genealogieonline en diverse Amerikaanse sites (myheritage etc) geven mogelijkheden, oh en geneanet natuurlijk. Echter, je gaat snel prive-informatie delen, in andermans onderzoeken zitten (ik heb een aantal personen gehad die ik een gedeelte van mijn stamboom gaf, die nu door hen online zijn gezet, zonder bronvermelding etc.)
Veel van die sites kun je een gedcom bestand ook uploaden, dus online zetten kan altijd nog.
Het gaat me ook niet zozeer om het te delen of te publiceren, maar meer omdat ik vaak op verschillende computers werk, en dan is de cloud een stuk handiger.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_146439048
Hallo!
Ik ben sinds 2008 een beetje bezig met mijn voorouders, dus mijn kwartierstaat. Ik ben al terug tot Herman van Malsen (ca. 1067), dus dat is hardstikke mooi. Maar juist de meest recente generaties geven problemen.

Van vaderskant is mijn opa overleden rond 1970 (voor mijn geboorte), dus die zal ik voorlopig nog niet terugvinden in het Stadsarchief. Van zijn vrouw, mijn oma, heb ik wel de geboortedatum en overlijdensdatum, maar niet de namen van haar ouders. Zij is van 1920, dus ook haar geboorteakte (waar haar ouders op vermeldt staan, neem ik aan) is nog niet opgenomen in het stadsarchief.
En tenslotte hun trouwdatum, zij zijn waarschijnlijk ergens tussen 1940 en 1950 getrouwd, dus...ook dat zal ik niet zomaar kunnen terugvinden in het archief.

Heeft iemand tips om deze gegevens toch te achterhalen?
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
  zaterdag 8 november 2014 @ 19:17:21 #112
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_146439171
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 19:13 schreef Sicstus het volgende:
Hallo!
Ik ben sinds 2008 een beetje bezig met mijn voorouders, dus mijn kwartierstaat. Ik ben al terug tot Herman van Malsen (ca. 1067), dus dat is hardstikke mooi. Maar juist de meest recente generaties geven problemen.

Van vaderskant is mijn opa overleden rond 1970 (voor mijn geboorte), dus die zal ik voorlopig nog niet terugvinden in het Stadsarchief. Van zijn vrouw, mijn oma, heb ik wel de geboortedatum en overlijdensdatum, maar niet de namen van haar ouders. Zij is van 1920, dus ook haar geboorteakte (waar haar ouders op vermeldt staan, neem ik aan) is nog niet opgenomen in het stadsarchief.
En tenslotte hun trouwdatum, zij zijn waarschijnlijk ergens tussen 1940 en 1950 getrouwd, dus...ook dat zal ik niet zomaar kunnen terugvinden in het archief.

Heb je geen vader meer aan wie je het kunt vragen? Ooms/tantes? Neven of nichten van je vader?

Misschien dat je hier een geboortebericht o.i.d. kan vinden: http://kranten.delpher.nl/
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_146439248
quote:
3s.gif Op zaterdag 8 november 2014 19:17 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Heb je geen vader meer aan wie je het kunt vragen? Ooms/tantes? Neven of nichten van je vader?

Misschien dat je hier een geboortebericht o.i.d. kan vinden: http://kranten.delpher.nl/
Mijn vader is dood en met de rest van de die kant van mijn familie heb ik al 15 jaar geen contact meer, en wil ik ook geen contact meer. Ik geloof ook niet dat zij iets zouden weten, het zijn verstandelijk beperkte asocialen.
  zaterdag 8 november 2014 @ 19:28:34 #114
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_146439505
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 19:20 schreef Sicstus het volgende:

[..]

Mijn vader is dood en met de rest van de die kant van mijn familie heb ik al 15 jaar geen contact meer, en wil ik ook geen contact meer. Ik geloof ook niet dat zij iets zouden weten, het zijn verstandelijk beperkte asocialen.
Klinkt gezellig.

Ik zou een persoonskaart aanvragen bij het http://www.cbg.nl/
pi_146439522
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 19:13 schreef Sicstus het volgende:

Topic openen op het stamboomforum.
Duidelijke gegevens erbij... alle namen, data, plaatsen, beroepen. van je grootouders.

Je kunt een persoonskaart aanvragen van overleden grootouders. Daar staan hun ouders op.
Zoek bij cbg.nl
pi_146439539
Merci!
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 8 november 2014 @ 19:34:41 #117
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_146439715
Als je grootouders zijn begraven zijn data ook vaak terug te vinden op graftombe.nl dan wel online-begraafplaatsen.nl (plus vaak foto van de steen)
Persoonskaart bij CBG inderdaad
En inderdaad zoeken naar hun namen (voluit en met initialen) op kranten-delpher, dat kan soms advertenties opleveren. Rouwadvertenties, trouwadvertenties etc.
pi_146439924
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 19:34 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Als je grootouders zijn begraven zijn data ook vaak terug te vinden op graftombe.nl dan wel online-begraafplaatsen.nl (plus vaak foto van de steen)
Persoonskaart bij CBG inderdaad
En inderdaad zoeken naar hun namen (voluit en met initialen) op kranten-delpher, dat kan soms advertenties opleveren. Rouwadvertenties, trouwadvertenties etc.
Op graftombe heb ik al gekeken, maar niks gevonden. Van mijn grootvader heb ik geen idee of hij begraven is of niet, maar mijn grootmoeder is wel degelijk begraven, in 1994, volgens mij op Rotterdam Hofwijk. Maar dat is dus 20 jaar geleden en mijn familie kennende zouden ze niet betalen om dat graf lang in stand te houden, dus dat is mogelijk al verdwenen?
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 9 november 2014 @ 16:42:15 #119
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_146467251
Overigens, die Herman van Malsen, welke lijn en aanverwante families heb je?
Ik heb veel aangetrouwde Van Malsen in de Betuwe rondom 1700-1800. Verwant aan de families Van Rijnberk, Van Brummelen, Heuff, Van Meeteren, Van Beusichem, Van Steenis, Versteegh etc.
pi_146505240
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 16:42 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Overigens, die Herman van Malsen, welke lijn en aanverwante families heb je?
Ik heb veel aangetrouwde Van Malsen in de Betuwe rondom 1700-1800. Verwant aan de families Van Rijnberk, Van Brummelen, Heuff, Van Meeteren, Van Beusichem, Van Steenis, Versteegh etc.
Nee, mijn Herman van Malsen is rond 1040 geboren. In mijn kwartierstaat gaan mijn voorouders die van hem afstammen al in de 13e eeuw naar Zuid-Holland :) (de geslachten Van Voorne, Van Brederode, Van Polanen etc.)
  donderdag 13 november 2014 @ 14:45:14 #121
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_146611515
Hoi!

Volgens mij is dit mijn eerste post ooit in C&H. Ik zit al een tijdje ziek thuis, dus ik heb alle tijd van de wereld en ben begonnen met het uitzoeken van mijn stamboom.
Ik ben al jong al mijn grootouders verloren, dus veel verhalen van vroeger en over uit wat voor gezin ze komen, ken ik helemaal niet. Ik vond het leuk te ontdekken dat mijn opa uit een gezin van 12 kinderen kwam (goede katholieken :+ ) en dat ik dus nog behoorlijk wat familie heb die ik helemaal niet ken.
Inmiddels ben ik bij de zevende generatie voor mij aanbeland en ben ik aan het graven in de achttiende eeuw. Erg interessant en leuk om te doen!
Soms is het best ingewikkeld omdat er neven en nichten met elkaar getrouwd zijn en sommige lijnen door elkaar zijn gaan lopen, maar dat maakt het puzzelen wel interessant :)
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
  donderdag 13 november 2014 @ 17:25:13 #122
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_146617686
quote:
0s.gif Op donderdag 13 november 2014 14:45 schreef Muck het volgende:
Hoi!

Volgens mij is dit mijn eerste post ooit in C&H. Ik zit al een tijdje ziek thuis, dus ik heb alle tijd van de wereld en ben begonnen met het uitzoeken van mijn stamboom.
Ik ben al jong al mijn grootouders verloren, dus veel verhalen van vroeger en over uit wat voor gezin ze komen, ken ik helemaal niet. Ik vond het leuk te ontdekken dat mijn opa uit een gezin van 12 kinderen kwam (goede katholieken :+ ) en dat ik dus nog behoorlijk wat familie heb die ik helemaal niet ken.
Inmiddels ben ik bij de zevende generatie voor mij aanbeland en ben ik aan het graven in de achttiende eeuw. Erg interessant en leuk om te doen!
Soms is het best ingewikkeld omdat er neven en nichten met elkaar getrouwd zijn en sommige lijnen door elkaar zijn gaan lopen, maar dat maakt het puzzelen wel interessant :)
C&H / Leer *hier* oude handschriften lezen
C&H / [PRIJSVRAAG] Deutsche Krieg Kollektion Box
pi_146715933
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 november 2014 19:40 schreef Sicstus het volgende:

[..]

Op graftombe heb ik al gekeken, maar niks gevonden. Van mijn grootvader heb ik geen idee of hij begraven is of niet, maar mijn grootmoeder is wel degelijk begraven, in 1994, volgens mij op Rotterdam Hofwijk. Maar dat is dus 20 jaar geleden en mijn familie kennende zouden ze niet betalen om dat graf lang in stand te houden, dus dat is mogelijk al verdwenen?
Anyway, een week later...nog steeds kom ik mijn grootmoeder in geen enkele bron tegen. In dat krantenarchief, Delpher, kom ik alle andere takken van mijn voorouders talloze malen tegen, maar mijn grootmoeder geen enkele keer. Ik ben (online weliswaar) al acht jaar aan het zoeken, maar het lijkt wel of ze niet bestaan heeft.
Zijn jullie zoiets ook weleens tegengekomen in jullie onderzoek naar recente voorouders? Mensen over wie letterlijk niks te vinden is?
  zondag 16 november 2014 @ 18:26:15 #124
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_146716125
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2014 18:22 schreef Sicstus het volgende:

[..]

Anyway, een week later...nog steeds kom ik mijn grootmoeder in geen enkele bron tegen. In dat krantenarchief, Delpher, kom ik alle andere takken van mijn voorouders talloze malen tegen, maar mijn grootmoeder geen enkele keer. Ik ben (online weliswaar) al acht jaar aan het zoeken, maar het lijkt wel of ze niet bestaan heeft.
Zijn jullie zoiets ook weleens tegengekomen in jullie onderzoek naar recente voorouders? Mensen over wie letterlijk niks te vinden is?
Heb je al zo'n persoonskaart aangevraagd?
pi_146716289
Nog niet...het is voor mij ook altijd een beetje de sport geweest om zoveel mogelijk uit te vinden via internet, dus zonder dat het me geld kost. Een kosteloze hobby, als het ware. En dat is grotendeels waar gebleken, maar als het om deze grootmoeder gaat...zal ik denk ik toch geld moeten neertellen en zo'n persoonskaart aan moeten vragen :(
  maandag 8 december 2014 @ 07:37:46 #126
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_147383077
Ik ga op school een presentatie houden over genealogie, weten jullie nog iets leuks om te vertellen of een kort filmpje ofzo?
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 8 december 2014 @ 08:55:08 #127
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_147383565
Ik zou het gaan hebben over verschillen tussen kwartierstaat, parenteel, genealogie en stamboom en dat aan de hand van een bekende familie in beeld brengen (koninklijke familie lijkt me het meest voor de hand liggend).
Dan is dat gelijk duidelijk.
Verder de mogelijkheden laten zien van online informatie opzoeken, met echte bronnen, zoals FS scans
  maandag 8 december 2014 @ 11:45:59 #128
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_147386385
quote:
0s.gif Op maandag 8 december 2014 08:55 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Ik zou het gaan hebben over verschillen tussen kwartierstaat, parenteel, genealogie en stamboom en dat aan de hand van een bekende familie in beeld brengen (koninklijke familie lijkt me het meest voor de hand liggend).
Dan is dat gelijk duidelijk.
Verder de mogelijkheden laten zien van online informatie opzoeken, met echte bronnen, zoals FS scans
Dat is een goed idee, bedankt!
pi_147485222
Misschien een rare vraag, ik wil voor mijn oma de stamboom op papier in laten lijsten en door mijn tante, die kan goed overweg met en kalligrafeer pen, laten opschrijven. Weet iemand waar ik een lege kwartierstaat kan downloaden? En eventueel blanco gezinskaarten?

[ Bericht 7% gewijzigd door ErwinDikkie op 11-12-2014 16:18:47 ]
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 11 december 2014 @ 16:40:42 #130
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_147486370
met kstableau kon je ze maken en afdrukken, dat zijn de halfronde blauw/roze
Anders it een idee, is wel een mooie print:
http://www.ngv.nl/Nieuws/(...)310&site=NGV&frams=y
http://www.regionaalarchi(...)content/article/1137
Schetsmodel daarvan hier te vinden:
http://www.regionaalarchi(...)a3%20schetsmodel.pdf

Of toch zoiets:
http://home.hccnet.nl/cplantagie/help/vb/vb5gen.jpg
pi_147486701
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 16:40 schreef TARAraboemdijee het volgende:

Of toch zoiets:
thanks, even kijken
  donderdag 11 december 2014 @ 23:12:17 #132
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_147500835
Ik was weer eens aan het kijken of er nog verre familieleden waren overleden (i.v.m. bijwerken parenteel), kom ik dit bericht tegen:

Dat is de kleindochter van de kleindochter van de broer van de grootvader van mijn overgrootvader. Pas 5 dagen geleden, wel weer toevallig.
pi_147541251
quote:
0s.gif Op donderdag 11 december 2014 16:40 schreef TARAraboemdijee het volgende:

Of toch zoiets:
Ik ben toch op zoek naar een traditionelere kwartierstaat/stamboom. Gewoon vakjes, waar de gegevens in gevuld kan worden. zoiets als uit een genealogie programma
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 13 december 2014 @ 16:35:27 #134
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_147544319
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 december 2014 13:55 schreef ErwinDikkie het volgende:

[..]

Ik ben toch op zoek naar een traditionelere kwartierstaat/stamboom. Gewoon vakjes, waar de gegevens in gevuld kan worden. zoiets als uit een genealogie programma
Dan kom je toch bij de KStableau kwartierstaat uit (tenminste, ik dacht dat die van KStableau was). Als je op Google Images zoekt op kwartierstaat, dan zie je de halfronde met blauw en roze.
  zondag 14 december 2014 @ 23:32:16 #135
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_147589583
Weet iemand waar Neuwenslijck (Nieuwenslijk) in Drenthe lag, of welke plaats hiermee bedoelt wordt?
  zondag 14 december 2014 @ 23:58:26 #136
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_147590483
quote:
5s.gif Op zondag 14 december 2014 23:32 schreef Dagoduck het volgende:
Weet iemand waar Neuwenslijck (Nieuwenslijk) in Drenthe lag, of welke plaats hiermee bedoelt wordt?
Nijensleek, in Westerveld.
  maandag 15 december 2014 @ 00:09:10 #137
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_147590768
quote:
0s.gif Op zondag 14 december 2014 23:58 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Nijensleek, in Westerveld.
Had hem net gevonden, kan me herinneren dat ik dit 4 jaar geleden ook al niet kon vinden :')
pi_147598218
Heeft iemand ervaring met online zoeken in aktes uit Duitsland? Van mijn oma's kant komen ze Daar vandaan.
pi_147607940
Ik weet dat mijn moeder veel tijd in de stamboom heeft gestoken en sommige lijnen zijn dan ook terug gevonden tot circa 800 ( de lijnen naar karel de grote die iedereen wel heeft), zelf doe ik er niks mee maar het lijkt wel boeiend!
pi_147609818
Ik las gisteren in een magazine een artikel over een vrouwelijke seriemoordenaar in Nederland en die woonde begin 19e eeuw in de Wijk. Net waar mijn opa van moeders kant (en al zijn voorouders/familie) vandaan kwam :D En aangezien het echt een klein dorp was, moeten ze elkaar toch gekend hebben :o Of in ieder geval de historie in het durpie.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hendrikje_Doelen

[ Bericht 11% gewijzigd door Isabeau op 15-12-2014 19:15:28 ]
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  maandag 15 december 2014 @ 20:13:06 #141
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_147613003
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 18:44 schreef Isabeau het volgende:
Ik las gisteren in een magazine een artikel over een vrouwelijke seriemoordenaar in Nederland en die woonde begin 19e eeuw in de Wijk. Net waar mijn opa van moeders kant (en al zijn voorouders/familie) vandaan kwam :D En aangezien het echt een klein dorp was, moeten ze elkaar toch gekend hebben :o Of in ieder geval de historie in het durpie.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hendrikje_Doelen
Mijn oma is daar geboren :D welke namen (voorouders) heb jij daar?

Ik vind het wel mooi klinken, het woord 'seriemoordenares'
pi_147613251
Mijn opa heet Prins van achternaam.

Helaas vanavond geen tijd om me er verder in te verdiepen. Heb al wel wat mensen met de achternaam Doelen in mijn stamboom (naam echtgenoot van de moordenares) en ook Wichers en Hut (namen slachtoffers).
  maandag 15 december 2014 @ 20:21:53 #143
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_147613412
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 20:18 schreef Isabeau het volgende:
Mijn opa heet Prins van achternaam.
Mijn oma Keizer :D
pi_147613439
quote:
1s.gif Op maandag 15 december 2014 20:21 schreef Dagoduck het volgende:
Mijn oma Keizer :D
Tsja, dat gaat boven een prins hè 8-)
  maandag 15 december 2014 @ 23:43:05 #145
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_147623091
quote:
0s.gif Op maandag 15 december 2014 20:22 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Tsja, dat gaat boven een prins hè 8-)
Ik heb ooit een verhaal gelezen dat veel mensen Keizer als achternaam namen in 1811 omdat dat door "Keizer" Napoleon werd opgedragen, maar nu ik erover nadenk: Albert Roelofs gebruikte bij zijn huwelijk in 1728 al de naam Keijser :P
pi_147655131
Van de week kwam ik Fromme Levij tegen.
Zij was geboren in 1733 te Schuppach (Duitsland? maar waar?) en ze overleed 27 januari 1841 te Ruurlo
107 jaar !! In die tijd was het nog zeldzamer als vandaag
https://familysearch.org/(...)287948-63?cc=1949343 akte linksonder
  dinsdag 16 december 2014 @ 23:01:22 #147
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_147656914
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 december 2014 22:28 schreef Bluesdude het volgende:
Van de week kwam ik Fromme Levij tegen.
Zij was geboren in 1733 te Schuppach (Duitsland? maar waar?) en ze overleed 27 januari 1841 te Ruurlo
107 jaar !! In die tijd was het nog zeldzamer als vandaag
https://familysearch.org/(...)287948-63?cc=1949343 akte linksonder
Levi was waarschijnlijk ook nog eens de naam van haar man Abraham Levi, als ik dat zo lees. Als dat zo is moet je eerst haar eigen naam te weten komen.

Hier staat een geboorte/doop datum:

http://www.gershon-lehrer(...)74&ged=Family%20Tree
http://www.genealogieonline.nl/en/stamboom-lehrer/I20626.php

Ik zie verder wel wat bedrijven die Schuppach heten in Mainz (bij Frankfurt) en een plaatsje dat Scheppach heet tussen Ulm en Augsburg.
pi_147658268
http://dutchjewry.org/genealogy/wijler/3.htm
Op deze link is Schupack haar achternaam, maar als haar vader Levi heette is het logischer dat als patroniem te nemen.
Het kan zijn dat men vroeger Schuppach schreef voor wat later Scheppach gespeld werd
In het Nederlands wordt de u van oudsher gebruikt voor de u- of de uu-klank, toch ?
pi_147667841
Mag ik van jullie expertise gebruik maken?

Van mijn oma's kant is de verste voorouder, die ik kon vinden, geboren in Duitsland.

Naam is Johan(n) Georg Mittemeijer. In ieder geval op zijn Nederlands. Hij is overleden in Amsterdam, 27-10-1835.
Rond 1760 is hij geboren in Waldenberg, plaats staat staat op de akte van overlijden.
Wat ik begrepen is, was zijn religie Evangelisch Luthers.

Hebben jullie een idee waar ik kan zoeken op internet?
  woensdag 17 december 2014 @ 13:36:56 #150
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_147668099
quote:
0s.gif Op woensdag 17 december 2014 13:28 schreef ErwinDikkie het volgende:
Mag ik van jullie expertise gebruik maken?

Van mijn oma's kant is de verste voorouder, die ik kon vinden, geboren in Duitsland.

Naam is Johan(n) Georg Mittemeijer. In ieder geval op zijn Nederlands. Hij is overleden in Amsterdam, 27-10-1835.
Rond 1760 is hij geboren in Waldenberg, plaats staat staat op de akte van overlijden.
Wat ik begrepen is, was zijn religie Evangelisch Luthers.

Hebben jullie een idee waar ik kan zoeken op internet?
Ik ben bij het zoeken naar Duitse voorouders nooit verder gekomen dan een bericht in het Duitsland gedeelte op stamboomforum.nl ik kan je dus niet helpen.
pi_147668169
quote:
6s.gif Op woensdag 17 december 2014 13:36 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Ik ben bij het zoeken naar Duitse voorouders nooit verder gekomen dan een bericht in het Duitsland gedeelte op stamboomforum.nl ik kan je dus niet helpen.
Helaas, in ieder geval bedankt voor je moeite. ik ga vrolijk verder zoeken.
pi_147741771
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 08:58 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Mocht je nog geen passend oplossing gevonden hebben: webtrees. Zelf enorm tevreden mee.

Even een tvp. Wel jammer dat de Turken het niet zo boeiend vonden om het allemaal vast te leggen zoals de Nederlanders trouwens.
pi_147744386
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 14:31 schreef zarGon het volgende:

[..]

Mocht je nog geen passend oplossing gevonden hebben: webtrees. Zelf enorm tevreden mee.

Even een tvp. Wel jammer dat de Turken het niet zo boeiend vonden om het allemaal vast te leggen zoals de Nederlanders trouwens.
In de christelijke wereld heb je natuurlijk de kerkelijke administratie (doop-, trouw- en begraafregisters) die het gemakkelijker maken en waardoor je verder terug in je lijn kunt. In de islamitische wereld was er niet een dergelijke instantie.
  maandag 22 december 2014 @ 00:56:37 #154
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_147829372
Na wat speurwerk:

André Hazes is een kleinzoon, van een kleinzoon, van een broer, van de overgrootvader, van de vrouw, van een achterkleinzoon, van een broer, van de overgrootvader van mijn grootvader.

Even grafisch.

maandag 22 december 2014 @ 12:43:03 #155
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_147838476
Abe Lenstra *O*
(Un)masking for the greater good.
pi_147839873
Gerelateerdheid:
De broer van de oma van Frits Bolkestein huwde de dochter van de zus van mijn overovergrootvader
  Moderator maandag 22 december 2014 @ 13:58:42 #157
18653 crew  D.
pi_147840827
quote:
10s.gif Op maandag 22 december 2014 00:56 schreef Dagoduck het volgende:
Na wat speurwerk:

André Hazes is een kleinzoon, van een kleinzoon, van een broer, van de overgrootvader, van de vrouw, van een achterkleinzoon, van een broer, van de overgrootvader van mijn grootvader.

Even grafisch.

[ afbeelding ]
  maandag 22 december 2014 @ 14:36:14 #158
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_147842019
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 13:58 schreef D. het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Mooi grafisch.
  maandag 29 december 2014 @ 01:43:30 #159
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_148081296
Na een dag heel veel zoeken op facebook toch weer 36 nog levende personen toegevoegd aan de (of het?) parenteel van de stamvader van mijn familienaam. Ooit gaat het compleet raken. 10.gif

Wat ik toch allemaal van facebook, 'baby'websites, websites van verenigingen en blogs af kan halen _O_
pi_148081569
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 13:58 schreef D. het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ik vond het meer op twee penissen lijken.
quote:
6s.gif Op maandag 29 december 2014 01:43 schreef Dagoduck het volgende:
Na een dag heel veel zoeken op facebook toch weer 36 nog levende personen toegevoegd aan de (of het?) parenteel van de stamvader van mijn familienaam. Ooit gaat het compleet raken. [ afbeelding ]

Wat ik toch allemaal van facebook, 'baby'websites, websites van verenigingen en blogs af kan halen _O_
Waar houd jij het bij?
  maandag 29 december 2014 @ 02:07:01 #161
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_148081632
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 02:00 schreef zarGon het volgende:

[..]

Ik vond het meer op twee penissen lijken.

[..]

Waar houd jij het bij?
Aldfaer.
pi_148081682
quote:
6s.gif Op maandag 29 december 2014 02:07 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Aldfaer.
Waarom dat programma? :P.
  maandag 29 december 2014 @ 02:28:19 #163
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_148081871
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 02:12 schreef zarGon het volgende:

[..]

Waarom dat programma? :P.
Omdat ik dat toen ik in 2010 begon ben gaan gebruiken en ik weet hoe het werkt en heb er geen problemen mee, ik zie daarom ook geen reden een ander programma te gaan gebruiken. ;)
pi_148081921
quote:
6s.gif Op maandag 29 december 2014 02:28 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Omdat ik dat toen ik in 2010 begon ben gaan gebruiken en ik weet hoe het werkt en heb er geen problemen mee, ik zie daarom ook geen reden een ander programma te gaan gebruiken. ;)
Hm, okay.
  maandag 29 december 2014 @ 03:37:47 #165
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_148082599
Weer 20 personen erbij. Ik ga maar eens slapen.
  Redactie Sport maandag 29 december 2014 @ 08:48:30 #166
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_148084133
quote:
Na een dag heel veel zoeken op facebook toch weer 36 nog levende personen toegevoegd aan de (of het?) parenteel van de stamvader van mijn familienaam. Ooit gaat het compleet raken. [ afbeelding ]

Op Facebook? :D

Ik moet ook maar weer eens verder, gisteren al weer Aldfaer gedownload en gelijk een stukje schoonfamilie toegevoegd. Alleen weet ik nu even niet meer waar ik mee verder wil, daarvoor moet ik er toch weer even induiken met hoe ver ik ben en dergelijke.
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 29 december 2014 @ 09:19:13 #167
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_148084505
Ja hoor, Facebook kan prima helpen. Personen hebben hun geboortedata en plaats erop staan, plus wie hun ouders, broers, zussen etc zijn. Kan gaatjes erg goed invullen.
  Redactie Sport maandag 29 december 2014 @ 09:32:09 #168
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_148084711
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 09:19 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Ja hoor, Facebook kan prima helpen. Personen hebben hun geboortedata en plaats erop staan, plus wie hun ouders, broers, zussen etc zijn. Kan gaatjes erg goed invullen.
Ik heb het wel gebruikt om wat foto's van achterachternichtjes toe te voegen ja. :Y
pi_148085266
Ik begon een kleine 8 jaar geleden eigenlijk spontaan met het verzamelen van info voor een stamboom. In het begin gebruikte ik programma's zoals Aldfaer, maar ik merkte een groot nadeel van dat soort programma's: je kunt informatie niet delen. Dat is voor mij een groter nadeel dan voor jullie denk ik; het overovergrote deel van de familie leeft in Turkije en zit het grootste gedeelte van de kennis dus op een afstand. Ik switchte toen van een standalone programma naar webtrees: online, dus meer mensen kunnen er gemakkelijk toegang tot krijgen en hun kennis delen...

Was destijds een soloproject, na een tijdje mee gestopt omdat ik niet ver kwam. Heb het weer opgepakt na de zomervakantie van dit jaar. Dit keer heb ik er echter een passend domeinnaam bij genomen en gebruik ik Facebook (geheime groep) om te communiceren erover. Probeer ook zoveel mogelijk foto's te vinden (portret en/of van de graven), zag een overgrootmoeder voor het eerst...

400 personen. *O*.
Hoeveel hebben jullie er?
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 29 december 2014 @ 10:35:15 #170
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_148086128
68.462 personen

Ik gebruik Personal Ancestral File. Inmiddels stopgezet programma, net als Aldfaer werkt het met Gedcom (dus prima te delen wat mij betreft)
PAF is een simpel, weinig geheugen vragend en lelijk programma, maar geniaal qua invoeren. Je kunt alles simpel en snel erin zetten, tab en pijltjestoetsen werken er prima in. Zeker met mijn aantallen wil je iets waarmee je makkelijk en snel kunt invoeren en makkelijk personen kunt terug vinden. Wat dat betreft is PAF mijn invoerprogramma. Voor uitdraaien exporteer ik weer naar dingen als KStableau, Aldfaer en anderen.

Overigens, wat vinden jullie van de samenwerking tussen Aldfaer, MyHeritage en GenealogieOnline? Ik heb partijen als MyHeritage, Ancestry.com en beetje GenealogieOnline nooit echt gemogen. Er wordt verdiend aan jouw gegevens, en iedereen kopieert maar van iedereen, bronvermeldingen ho maar. Mijn stamboomgegevens zijn helaas op die wijze ook misbruikt en online gekomen (iemand vroeg mij om een gedeeltelijke uitdraai, nu staat die her en der, zonder dat duidelijk is dat het mijn onderzoek is). En dit soort samenwerkingen zie ik eigenlijk helemaal niet zitten.
pi_148086260
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 10:35 schreef TARAraboemdijee het volgende:
68.462 personen
Hoe heb je dat allemaal bij elkaar gesprokkeld? Of heb je gebruik gemaakt van de partijen die je genoemd hebt?

quote:
werkt het met Gedcom (dus prima te delen wat mij betreft)
Als je weet hoe GEDCOM werkt is het prima inderdaad, maar mensen houden niet zo van inlezen en drempels.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 29 december 2014 @ 11:13:21 #172
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_148087208
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 10:40 schreef zarGon het volgende:

[..]

Hoe heb je dat allemaal bij elkaar gesprokkeld? Of heb je gebruik gemaakt van de partijen die je genoemd hebt?

[..]

Als je weet hoe GEDCOM werkt is het prima inderdaad, maar mensen houden niet zo van inlezen en drempels.
Ik heb wel een beetje iets van genealogieonline gebruikt. Niet van MyHeritage. En Dankzij een gratis ingang van Ancestry.com heb ik een aantal gaatjes over een bepaald persoon die naar de USA ging kunnen aanvullen. Maar wel alles gecontroleerd en aangepast waar er fouten zaten, vaak ook de auteurs hiervan op de hoogte gesteld.

Maar het grote gros is bij elkaar gesprokkeld. Soms een gedrukte genealogie, soms diverse (ik heb bijvoorbeeld een stamboom Moll samengesteld uit aantekeningen grootvader, mijn achterneef Moll, een online website en een gedrukte stamboom uit de jaren 30. Zodoende aardig compleet). En uiteraard genlias/wiewaswie/allegroningers/drenlias/genver/zoekakten etc.
pi_148087496
Weet iemand waar ik militaire gegevens kan vinden op internet? Ik heb een familie waar iemand in elk gezin in dienst heeft gezeten.
pi_148087759
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 11:22 schreef ErwinDikkie het volgende:
Weet iemand waar ik militaire gegevens kan vinden op internet? Ik heb een familie waar iemand in elk gezin in dienst heeft gezeten.
http://zoekakten.nl/zoekmil.php
http://www.militieregisters.nl/
  maandag 29 december 2014 @ 11:31:53 #175
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_148087783
quote:
Overigens, wat vinden jullie van de samenwerking tussen Aldfaer, MyHeritage en GenealogieOnline? Ik heb partijen als MyHeritage, Ancestry.com en beetje GenealogieOnline nooit echt gemogen. Er wordt verdiend aan jouw gegevens, en iedereen kopieert maar van iedereen, bronvermeldingen ho maar. Mijn stamboomgegevens zijn helaas op die wijze ook misbruikt en online gekomen (iemand vroeg mij om een gedeeltelijke uitdraai, nu staat die her en der, zonder dat duidelijk is dat het mijn onderzoek is). En dit soort samenwerkingen zie ik eigenlijk helemaal niet zitten.
Ik heb Genealogie Online wel veel gebruikt, ik zoek tegenwoordig wel altijd na of iets klopt en gebruik het ook niet vaak meer. Ik heb zelf ook mijn stamboom (grotendeels zonder bronnen) erop geflikkerd een aantal jaar terug. Ik had toendertijd gewoon meteen met bronnen moeten gaan werken maar dat wist ik allemaal nog niet ;)

Het parenteel wat ik nu heb uitgezocht heb ik wel voorzien van bronnen en staat er ook wel mooi op. Leuk om zo af en toe aan familie te laten zien. Die statistiekenpagina is ook wel leuk vind ik. MyHeritage en Ancestry gebruik ik niet.

Het maakt mij ook niet uit of anderen het over nemen, het is vaak algemene kennis. Alleen maar mooi dat ik dan de eerste ben die het heeft uitgezocht en het anderen makkelijker kan maken. Ik weet wat ik er zelf mee kan en erkenning is leuk maar ik het is niet de reden waarom ik genealogie doe.
pi_148088025
quote:

:Y :Y Hebben ze ineens een kind bijvoorbeeld en daar wordt uitgebreid over gepraat. Of nog leuker: ik kwam een keer een heel oud fotootje van hun overgrootouders tegen op facebook! En dat waren ook directe voorouders van mij :D
  maandag 29 december 2014 @ 11:44:05 #177
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_148088124
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 11:41 schreef Isabeau het volgende:

[..]

:Y :Y Hebben ze ineens een kind bijvoorbeeld en daar wordt uitgebreid over gepraat. Of nog leuker: ik kwam een keer een heel oud fotootje van hun overgrootouders tegen op facebook! En dat waren ook directe voorouders van mij :D
Dat is wel grappig, herkende je die foto? Inderdaad als ze een kind hebben dan is het makkelijk maar als een stel zestigers facebook heeft dan zijn ze vrienden met hun kinderen maar die dochters hebben de naam van hun man. Dan is het wel makkelijk als 'opa' berichten op facebook zet met "Hoera, ... is bevallen van ons ... kleindkind" :D
pi_148088529
quote:
6s.gif Op maandag 29 december 2014 11:44 schreef Dagoduck het volgende:

Dat is wel grappig, herkende je die foto? Inderdaad als ze een kind hebben dan is het makkelijk maar als een stel zestigers facebook heeft dan zijn ze vrienden met hun kinderen maar die dochters hebben de naam van hun man. Dan is het wel makkelijk als 'opa' berichten op facebook zet met "Hoera, ... is bevallen van ons ... kleindkind" :D
Nee, ik herkende de foto totaal niet. Zag alleen dat het een héél oud trouwfotootje was. Met wat speurwerk (alle commentaar doorlezen 8-) ) vond ik toen wie daar precies opstonden en die had ik ook gewoon in mijn lijst staan en dat was weer familie van mij.
pi_148090172
pi_148090215
Misschien een rare vraag, hebben jullie een lijst met achternamen? Om te vergelijken wie wat onderzoekt? Misschien kunnen we elkaar helpen :D
  Redactie Sport maandag 29 december 2014 @ 12:45:02 #181
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_148090374
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 12:40 schreef ErwinDikkie het volgende:
Misschien een rare vraag, hebben jullie een lijst met achternamen? Om te vergelijken wie wat onderzoekt? Misschien kunnen we elkaar helpen :D
Van Dijk, Van Eck, Van Donselaar/Donselaer/Domseler, Van Lokhorst/Lockhorst. Iets in die richting.
  maandag 29 december 2014 @ 12:55:54 #182
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_148090753
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 12:40 schreef ErwinDikkie het volgende:
Reinhart/Runhart (regio Overijssel)
Dijkstra (regio Friesland, Noord-Holland & Utrecht)
Van Rooijen (voormalig Nederlandsch-Indië, regio Haarlem/Utrecht)
Einholz (voormalig Nederlandsch-Indië)
  maandag 29 december 2014 @ 13:04:26 #183
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_148091020
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 12:45 schreef DeLuna het volgende:

[..]

Van Dijk, Van Eck, Van Donselaar/Donselaer/Domseler, Van Lokhorst/Lockhorst. Iets in die richting.
Van Dijk uit Drenthe?
  Redactie Sport maandag 29 december 2014 @ 13:04:54 #184
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_148091046
quote:
6s.gif Op maandag 29 december 2014 13:04 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Van Dijk uit Drenthe?
Nee, meer Driebergen, omgeving Utrecht enzo.
  maandag 29 december 2014 @ 13:10:38 #185
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_148091223
Welke families onderzoek jij ook alweer, Dago?
pi_148091445
Op dit moment bezig met:
Mittemeijer, Amsterdam
de Graaff/Graaf/Graef omgeving Utrecht en Alphen aan den Rijn
Hartog uit West-Friesland
Kuiper, Friesland en Drenthe
  maandag 29 december 2014 @ 13:52:48 #187
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_148092905
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 13:10 schreef Natalie het volgende:
Welke families onderzoek jij ook alweer, Dago?
Van der Heide, Baas en vele anderen uit Enkhuizen
Keizer en Van Dijk uit Drenthe
Gordinou de Gouberville en Van den Belt uit Gelderland
Dirksen en Smeding uit Leeuwarden (en Fryslân)
Groothuis uit Groningen
pi_148098728
Lijkt me ook leuk om eens uit te zoeken, probleem is echter dat de (dacht ik) opa van mijn opa ten vondeling gelegd is ergens met een briefje erbij van ik ben die en die, zorg goed voor me aub.

Daar houdt alles op met de achternaam zegmaar en zo ver terug is dat helemaal nog niet.

Hoe kun je dan verder terug zoeken? Zelf denk ik dat dat een of ander buitenechtelijk kind ofzo is geweest of iemand die met de dienstmeid had liggen flikflooien of iets dergelijks waardoor dat kind weg moest.

Maargoed, mijn vraag is hoe begin je aan zoiets? Meer dan mijn achternaam en zijn voornaam is er niet bekend van hoe en wat en waar die vondeling vandaan kwam.

Iemand? Of is dit gewoon onbegonnen werk? :@
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_148098857
quote:
7s.gif Op maandag 29 december 2014 15:56 schreef Geralt het volgende:
Lijkt me ook leuk om eens uit te zoeken, probleem is echter dat de (dacht ik) opa van mijn opa ten vondeling gelegd is ergens met een briefje erbij van ik ben die en die, zorg goed voor me aub.

Daar houdt alles op met de achternaam zegmaar en zo ver terug is dat helemaal nog niet.

Hoe kun je dan verder terug zoeken? Zelf denk ik dat dat een of ander buitenechtelijk kind ofzo is geweest of iemand die met de dienstmeid had liggen flikflooien of iets dergelijks waardoor dat kind weg moest.

Maargoed, mijn vraag is hoe begin je aan zoiets? Meer dan mijn achternaam en zijn voornaam is er niet bekend van hoe en wat en waar die vondeling vandaan kwam.

Iemand? Of is dit gewoon onbegonnen werk? :@
Is hij in een weeshuis terecht gekomen? Ik heb ook archieven voorbij zien komen van weeshuizen.
pi_148098925
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 15:59 schreef ErwinDikkie het volgende:

[..]

Is hij in een weeshuis terecht gekomen? Ik heb ook archieven voorbij zien komen van weeshuizen.
Nee hij is bij iemand thuis ten vondeling gelegd volgens mij. Of in elk geval bij een familie terecht gekomen die voor hem gezorgd hebben. En die, zo luidt het verhaal, elke maand geld kregen om dat te doen.

Hoe ze dat geld kregen en waarom ze dan niet weten van wie verteld het verhaal niet.
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  maandag 29 december 2014 @ 17:32:47 #191
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_148102650
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 15:59 schreef ErwinDikkie het volgende:

[..]

Zeker, die zijn er. Sowieso in Amsterdam.
  maandag 29 december 2014 @ 17:43:37 #192
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_148103123
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 17:32 schreef Natalie het volgende:

[..]

Zeker, die zijn er. Sowieso in Amsterdam.
Ik heb één vondeling als voorouder, in Amsterdam was dat :Y
  maandag 29 december 2014 @ 17:46:03 #193
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_148103212
Ik heb een vraagje, er staat hier bij scan 199 Anneken Gordenau. Betekend dat dat ze op belijdenis gaat zoals dat in scan 198 staat, dus dat ze in 1691 belijdenis doet. Want er staat ook vanalles voor maar dat geld alleen voor die personen waar het voor staat zeker.

Zie de scans hier: http://www.regionaalarchi(...)1/start/175/limit/25
  maandag 29 december 2014 @ 18:17:42 #194
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_148104238
Ik vind net een doop die ik nog niet had _O_ Kunnen jullie lezen wat er staat? Het gaat om de onderste regel. Bij het huwelijk heet hij Christiaen Blelle en zij Anneken Gordenau (bij haar doop heet ze Anna).

Jan Christiaan Boeiiol? :P En het kind? Derck Gloude? :S

Hier staat ie, scan 107: http://www.regionaalarchi(...)4/start/100/limit/25

Ik ben hier zo slecht in.
pi_148104395
quote:
6s.gif Op maandag 29 december 2014 18:17 schreef Dagoduck het volgende:
Ik vind net een doop die ik nog niet had _O_ Kunnen jullie lezen wat er staat? Het gaat om de onderste regel. Bij het huwelijk heet hij Christiaen Blelle en zij Anneken Gordenau (bij haar doop heet ze Anna).

[ afbeelding ]

Jan Christiaan Boeiiol? :P En het kind? Derck Gloude? :S

Hier staat ie, scan 107: http://www.regionaalarchi(...)4/start/100/limit/25

Ik ben hier zo slecht in.
Er is een cursus oud schrift ;). Zit te denken om die te volgen.
  maandag 29 december 2014 @ 20:01:25 #196
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_148108449
We zitten hier met z'n tweetjes te turen, maar ook wij weten het niet zeker.
Heet ze trouwens echt 'Gordenau'? Wij maken er 'Goudenaer/Goudenaar' van.

Als ik jou was zou ik naar meer dopen van dit echtpaar zoeken om de namen wat duidelijker te krijgen :)
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 30 december 2014 @ 08:54:02 #197
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_148128046
Owja, lijstje met namen:
-Brandts Buijs (hele wereld), Buijs (Amsterdam), Brandts (Betuwe), Morison (Heel Nederland, vooral Amsterdam en Utrecht), Bosch Morison, Quanjer, Verburgt, Moll (Gelderland), Versteegh, Van Rijnberk, Heuff, Van Steenis, Van Meeteren (allen Betuwe). Van Lidth de Jeude, Van Galen (Tiel/Utrecht), Kerscheling (Rotterdam).
-Zweep (Groningen), Dijkstra (Groningen), Van Alteren (Brabant/Groningen), Stuurman, Foekens, Oppentocht/Hoppentocht, Jager, Baas, Fietje/Vietje, Hoogakker, Hartenhof (allen Groningen), Meijer, Van der Veen (Friesland).
-Noordhuis, Noordhof, Zomer, Pron(c)k, Melessen, Wierenga, Drent, Schuur, Van Timmeren, Vin(c)kers, Bronts, Schuur, Schipper, Geertsema, Brian, Hoeksema (allen Groningen), Koops, Meijers (Drenthe)

En ik heb een losstaand onderzoek gedaan naar Riesebos/Riezebos/Rijzebos/Rijsebos(ch) in vooral kop van Overijssel en rondom Enkhuizen.
  dinsdag 30 december 2014 @ 17:51:19 #198
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_148149272
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2014 20:01 schreef Natalie het volgende:
We zitten hier met z'n tweetjes te turen, maar ook wij weten het niet zeker.
Heet ze trouwens echt 'Gordenau'? Wij maken er 'Goudenaer/Goudenaar' van.

Als ik jou was zou ik naar meer dopen van dit echtpaar zoeken om de namen wat duidelijker te krijgen :)
Bij een u staat er een streepje boven in de aktes dus ú, kijk maar eerder in de regel. En anders zou er Goudineau of iets ook kunnen. Misschien is het ook wel een ander stel, omdat er ook lijkt te staan Jan Christiaen terwijl in de huwelijksakte Geen Jan staat.

Ik heb alle dopen van 1690 tot 1700 bekeken en dit was de enige van hun die ik kon vinden, ook de dopen van 1683 tot 1690 heb ik bekeken omdat haar zus in 1683 trouwt maar van haar heb ik helemaal geen kinden kunnen vinden.

Dit is het huwelijk:

En d'r zus:
pi_148153004
quote:
6s.gif Op maandag 29 december 2014 17:46 schreef Dagoduck het volgende:
Ik heb een vraagje, er staat hier bij scan 199 Anneken Gordenau. Betekend dat dat ze op belijdenis gaat zoals dat in scan 198 staat, dus dat ze in 1691 belijdenis doet. Want er staat ook vanalles voor maar dat geld alleen voor die personen waar het voor staat zeker.

Zie de scans hier: http://www.regionaalarchi(...)1/start/175/limit/25
Ik lees Derck Gloude, Jan Christaen Bouel en Anna Gardevoir. Misschien lees ik het verkeerd, maar dat lees ik,
  dinsdag 30 december 2014 @ 21:03:47 #200
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_148158486
Ik maak ervan: derck. gloude. reines (kinderen), Jan christiaen beunel, anna gerdenaer (ouders).
gerdenaer zou een variant kunnen zijn van gardenier.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')