Dat dus.quote:Een ruime definitie omvat alle natuurwetenschappen en technische wetenschappen alsmede wiskunde en informatica.
Haha. De plakjes zijn te klein voor op broodquote:Op woensdag 28 mei 2014 01:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Leuk als je een vegetariër bent.
Meestal 2 dagen?quote:Op woensdag 28 mei 2014 01:03 schreef Fierce. het volgende:
En hoe ver van tevoren beginnen jullie altijd te leren voor een tentamen, dan?
Verschilt. Nu heb ik maar een dag (vandaag) voor het tentamen omdat ik hiervoor practica had. Normaal begin ik een week van te voren en dan gemiddeld 3 volle dagen studeren. Gelukkig heb ik voor dit vak al een midterm gehad en tijdens het practica ook veel moeten leren dus hoop dat ik er genoeg aan heb.quote:Op woensdag 28 mei 2014 01:03 schreef Fierce. het volgende:
Ik heb het vandaag moeten inleveren dus verandering kan ik niet meer brengen.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 19:56 schreef MrStalin het volgende:
[..]
Oké, tof! Om dan op je vraag terug te komen, je verhaal is een al aardig eind in de goede richting. Misschien dat je verklaring van het lineaire gedeelte nog wel wat langer kan. Mag je ook formules gebruiken?
Ik begon meestal 4-5 dagen van te voren. Als ik later begon haalde ik het vaak niet, of maar net als ik geluk had.quote:Op woensdag 28 mei 2014 01:03 schreef Fierce. het volgende:
Eh, meestal gewoon niet.quote:Op woensdag 28 mei 2014 01:03 schreef Fierce. het volgende:
Op het moment dat m'n laatste deadline geweest is. Dus das meestal 5-6 dagen voor de tentamens, en dan leer ik nog best wel een uurtje of 7/8 per dag.quote:Op woensdag 28 mei 2014 01:03 schreef Fierce. het volgende:
Maar geldt dat dan alleen voor nieuwe studenten of ook voor mensen die dan al studeren?quote:Op woensdag 28 mei 2014 17:21 schreef Lilliesleaf het volgende:
Iedereen hier al gehoord dat sociaal leenstelsel in gaat vanaf 15/16?
Zolang elke euro linea directe terug gaat naar het hoger onderwijs heb ik er niet zo veel moeite mee, maar anders...quote:Op woensdag 28 mei 2014 17:21 schreef Lilliesleaf het volgende:
Iedereen hier al gehoord dat sociaal leenstelsel in gaat vanaf 15/16?
Nieuwe studenten, gelukkig.quote:Op woensdag 28 mei 2014 17:29 schreef Rezania het volgende:
[..]
Maar geldt dat dan alleen voor nieuwe studenten of ook voor mensen die dan al studeren?
Trouwens, de OV-chipkaart blijft gelukkig.
Oh, gelukkig maar. Bouw liever geen schuld op tijdens mijn studie.quote:
Misschien zijn ze, de politiek, bang dat die mensen dat nooit kunnen terugbetalen.quote:Op woensdag 28 mei 2014 17:53 schreef Fierce. het volgende:
Waarom geldt het sociaal leenstelsel eigenlijk niet voor mbo'ers?
Heb je gelijk in, hoewel het leenstelsel mij stiekem toch niet heel verschrikkelijk lijkt. Studentenov blijft gewoon bestaan en verder betaalt mijn vader toch alles voor me.quote:Op woensdag 28 mei 2014 18:00 schreef Rezania het volgende:
[..]
Oh, gelukkig maar. Bouw liever geen schuld op tijdens mijn studie.
[..]
Misschien zijn ze, de politiek, bang dat die mensen dat nooit kunnen terugbetalen.
Bij mij hetzelfde. Ouders betalen mijn collegegeld en boeken, dus echt veel kosten heb ik niet qua studeren. Als het studenten-OV zou worden afgeschaft zou ik het veel erger vinden, reizen moet ik namelijk sowieso, en ik doe dat dan liever gratis.quote:Op woensdag 28 mei 2014 18:14 schreef Fierce. het volgende:
[..]
Heb je gelijk in, hoewel het leenstelsel mij stiekem toch niet heel verschrikkelijk lijkt. Studentenov blijft gewoon bestaan en verder betaalt mijn vader toch alles voor me.Maar toch wel chill dat wij er geen last van krijgen!
Wie weet.quote:Hahaha,. Ik vraag me wel af wat de daadwerkelijke reden is. Misschien heb je gelijk ook nog.
quote:Op woensdag 28 mei 2014 18:21 schreef Anoonumos het volgende:
Als je een master begint ben je ook een nieuwe student volgens mij.
Ik begin precies op tijd met master.
Zo simpel werkt het helaas niet. Wat er nu ongeveer gebeurt is het volgende: de overheid heeft moeite om haar begroting in orde te krijgen, wil niet al teveel de lasten voor de werkende burgers verhogen maar tevens niet bezuinigen op haar uitgaven. Met een stelsel van studiefinanciering - al sterk versoberd - betalen de huidige werkenden voor de huidige studerenden. Met dat leenstelsel worden de lasten naar de toekomst verschoven, de huidige studerenden betalen in de toekomst deze lasten. Alleen, in die toekomst krijgen we een gigantische vergrijzing. Dat gaat dus nog leuk worden.quote:Op woensdag 28 mei 2014 17:39 schreef Novermars het volgende:
[..]
Zolang elke euro linea directe terug gaat naar het hoger onderwijs heb ik er niet zo veel moeite mee, maar anders...
Lag het aan het feit dat ik naast je zat of omdat je gewoon niet goed had gestudeerd?quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:31 schreef yosander het volgende:
Tentamen verneukt denk ik, ach komende 3 avonden zuipen
Als je aan je master gaat beginnen, krijg je geen stufi meer.quote:Op woensdag 28 mei 2014 18:00 schreef Rezania het volgende:
[..]
Oh, gelukkig maar. Bouw liever geen schuld op tijdens mijn studie.
Nou, da's stom dan.quote:Op woensdag 28 mei 2014 20:12 schreef Etsu het volgende:
[..]
Als je aan je master gaat beginnen, krijg je geen stufi meer.
Nu nog niet, maar hoop tot wel op kamers te gaan voordat ik aan mijn master begin.quote:
Nu genoeg tijd om te sparen dus. Je hebt nog 2 jaar te gaan (mits geen studievertraging).quote:Op woensdag 28 mei 2014 20:46 schreef Rezania het volgende:
[..]
Nu nog niet, maar hoop tot wel op kamers te gaan voordat ik aan mijn master begin.
Niet mee eens trouwens! Ik woonde thuis, maar wel bij mijn vader die midden in de stad woonde en ontzettend vrij was in zijn opvoeding. Het enige wat hij wou weten is of ik thuis zou eten en waar ik zou slapen zodat hij wist of hij bezorgd moest zijn of niet als ik die ochtend er niet was. Bezopen of laat thuiskomen was voor hem geen probleem, 'hoort nou eenmaal bij het studentenleven en dat moet je ook meemaken!'.quote:Op woensdag 28 mei 2014 20:54 schreef Novermars het volgende:
Op kamers gaan was echt mijn beste beslissing ooit. Alleen het idee al dat ik elke dag zou moeten pendelen...
En dan heb ik het nog niet eens over het échte studentenleven dat je mist als je nog bij je ouders woont.
Of bestellen.quote:Op woensdag 28 mei 2014 21:03 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Niet mee eens trouwens! Ik woonde thuis, maar wel bij mijn vader die midden in de stad woonde en ontzettend vrij was in zijn opvoeding. Het enige wat hij wou weten is of ik thuis zou eten en waar ik zou slapen zodat hij wist of hij bezorgd moest zijn of niet als ik die ochtend er niet was. Bezopen of laat thuiskomen was voor hem geen probleem, 'hoort nou eenmaal bij het studentenleven en dat moet je ook meemaken!'.
Nu woon ik op kamers.. ik merk echt totaal geen verschil behalve dan dat ik af en toe naar de winkel moet lopen om eten te halen.
Thank you, captain obvious.quote:Op woensdag 28 mei 2014 20:47 schreef Etsu het volgende:
[..]
Nu genoeg tijd om te sparen dus. Je hebt nog 2 jaar te gaan (mits geen studievertraging).
Kusje hvj xxxquote:
Nope! Gelukkig hebben m'n ouders me dat wel meegeven. Ik bestel nooit, heb geen pizza's ofzo in m'n vriezer en ga standaard iedere week naar de markt om groentes etc te halen en fatsoenlijk voor mezelf te koken.quote:
Zo, voorbeeldige student.quote:Op woensdag 28 mei 2014 21:12 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Nope! Gelukkig hebben m'n ouders me dat wel meegeven. Ik bestel nooit, heb geen pizza's ofzo in m'n vriezer en ga standaard iedere week naar de markt om groentes etc te halen en fatsoenlijk voor mezelf te koken.
Dat dat iedere dag praktisch pasta of nasi of curry is, is een tweede, maar niks komt iig uit pakjes en ik krijg m'n vitamientjes wel binnen.
Het is toch beter als je het niet meemaakt om bezopen thuis te komen, zeker als je nog jonger dan 21-23 jaar oud bent. Niet het advies wat ik zou geven. Hoe je het wendt of keert, het is zonde van je brein als je jezelf bezuipt op jonge leeftijd. Ik heb het niet over als 18-jarige eens 1 trapiste of 1 wijntje drinken. Los hiervan, het is niet dat je iets mist als je het niet doet. Op een gegeven moment mag je het eens uitproberen als je dat wil, als je die behoefte niet hebt dan doe je het niet. We moeten af van die alcoholverheerlijking. Hoewel een enkel drankje lekker kan zijn en de sfeer kan verbeteren is het meer drinken dan dat nergens goed voor.quote:Op woensdag 28 mei 2014 21:03 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Niet mee eens trouwens! Ik woonde thuis, maar wel bij mijn vader die midden in de stad woonde en ontzettend vrij was in zijn opvoeding. Het enige wat hij wou weten is of ik thuis zou eten en waar ik zou slapen zodat hij wist of hij bezorgd moest zijn of niet als ik die ochtend er niet was. Bezopen of laat thuiskomen was voor hem geen probleem, 'hoort nou eenmaal bij het studentenleven en dat moet je ook meemaken!'.
Nu woon ik op kamers.. ik merk echt totaal geen verschil behalve dan dat ik af en toe naar de winkel moet lopen om eten te halen.
Het is culinair gezien wat saai om zoveel hetzelfde te eten maar hé, als je dagelijks zelf groenten snijdt en voldoende je groenten varieert dan is dat prima.quote:Op woensdag 28 mei 2014 21:12 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Nope! Gelukkig hebben m'n ouders me dat wel meegeven. Ik bestel nooit, heb geen pizza's ofzo in m'n vriezer en ga standaard iedere week naar de markt om groentes etc te halen en fatsoenlijk voor mezelf te koken.
Dat dat iedere dag praktisch pasta of nasi of curry is, is een tweede, maar niks komt iig uit pakjes en ik krijg m'n vitamientjes wel binnen.
Ik ben geen zuipstudent en kom uit een 'bourgondisch' gezin waarbij een wijntje bij het eten normaal was en ik al op jonge leeftijd mocht proeven juist om erin te stampen dat alcohol gewoon iets is wat bij het leven hoort, net als pasta eten ( Pastaaaaaaa <3 ). Maar goed.. ja, feestjes worden soms heel gezellig en soms gaat er wel wat veel alcohol in.quote:Op woensdag 28 mei 2014 21:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is toch beter als je het niet meemaakt om bezopen thuis te komen, zeker als je nog jonger dan 21-23 jaar oud bent. Niet het advies wat ik zou geven. Hoe je het wendt of keert, het is zonde van je brein als je jezelf bezuipt op jonge leeftijd. Ik heb het niet over als 18-jarige eens 1 trapiste of 1 wijntje drinken. Los hiervan, het is niet dat je iets mist als je het niet doet. Op een gegeven moment mag je het eens uitproberen als je dat wil, als je die behoefte niet hebt dan doe je het niet. We moeten af van die alcoholverheerlijking. Hoewel een enkel drankje lekker kan zijn en de sfeer kan verbeteren is het meer drinken dan dat nergens goed voor.
Onder de 90% noem ik niet puur.quote:Op woensdag 28 mei 2014 21:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is culinair gezien wat saai om zoveel hetzelfde te eten maar hé, als je dagelijks zelf groenten snijdt en voldoende je groenten varieert dan is dat prima.
Zelf doe ik dat ook, ik koop werkelijk niets van junkfood. Een beetje ultrapure chocolade (72%) en een handje pinda's en af en toe wat extra kaas (fèta, pastakaas), dat zijn mijn 'zondes' met voeding. Ik voel me er goed bij en het is ook te merken aan mijn lichaam dat het goed werkt.
Meestal loopt het goed af als het slechts een fase is in je leven maar goed is het natuurlijk nooit.quote:Op woensdag 28 mei 2014 21:38 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Ik ben geen zuipstudent en kom uit een 'bourgondisch' gezin waarbij een wijntje bij het eten normaal was en ik al op jonge leeftijd mocht proeven juist om erin te stampen dat alcohol gewoon iets is wat bij het leven hoort, net als pasta eten ( Pastaaaaaaa <3 ). Maar goed.. ja, feestjes worden soms heel gezellig en soms gaat er wel wat veel alcohol in.
Niet dat je het doet om het zuipen, maar het gebeurt, en ondanks dat de afloop niet altijd geweldig was () zijn m'n herinneringen aan die feestjes wel heel erg goed.
Terecht maar die wordt helaas te duur voor dagelijks gebruik dus sloot ik maar een compromis.quote:
Van zuipen gaan delen van je brein kapot, maar dat is niet per definitie slecht voor je functioneren.quote:Op woensdag 28 mei 2014 21:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is toch beter als je het niet meemaakt om bezopen thuis te komen, zeker als je nog jonger dan 21-23 jaar oud bent. Niet het advies wat ik zou geven. Hoe je het wendt of keert, het is zonde van je brein als je jezelf bezuipt op jonge leeftijd. Ik heb het niet over als 18-jarige eens 1 trapiste of 1 wijntje drinken. Los hiervan, het is niet dat je iets mist als je het niet doet. Op een gegeven moment mag je het eens uitproberen als je dat wil, als je die behoefte niet hebt dan doe je het niet. We moeten af van die alcoholverheerlijking. Hoewel een enkel drankje lekker kan zijn en de sfeer kan verbeteren is het meer drinken dan dat nergens goed voor.
Ik zou de smaak van chocolade teveel missen. Vraag me niet waarom maar ik word letterlijk high als ik chocolade eet.quote:Op woensdag 28 mei 2014 21:53 schreef Rezania het volgende:
Je kan ook gewoon pure cacao snuiven zag ik ooit op TV. Schijnt heerlijk te zijn.
Nee, interessant verschijnsel is dat. Ik ben zelf een stevige drinker en 'meet' met enig regelmaat mijn cognitieve vaardigheden maar die zijn er met de jaren niet minder op geworden. Een vriend van mij promoveert momenteel (als arts) op de gevolgen van o.a alcohol misbruik/gebruik en waarschuwt ook eerder voor de gevolgen die het heeft op het andere delen van het lichaam. Hij drinkt zelf ook aardig.quote:Op woensdag 28 mei 2014 21:57 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Van zuipen gaan delen van je brein kapot, maar dat is niet per definitie slecht voor je functioneren.
Er zijn genoeg mensen met een hele goede baan die veel zuipen. Zover ik weet worden je cognitieve vaardigheden niet heel veel slechter ofzo.
Ik ben ook serieus verslaafd aan chocolade, heb er altijd behoefte aan.quote:Op woensdag 28 mei 2014 21:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik zou de smaak van chocolade teveel missen. Vraag me niet waarom maar ik word letterlijk high als ik chocolade eet.
Klopt, en er komen ook vaak genoeg onderzoeken die aantonen dat alcohol an sich helemaal niet zo ongezond is.quote:Op woensdag 28 mei 2014 22:12 schreef Ryon het volgende:
[..]
Nee, interessant verschijnsel is dat. Ik ben zelf een stevige drinker en 'meet' met enig regelmaat mijn cognitieve vaardigheden maar die zijn er met de jaren niet minder op geworden. Een vriend van mij promoveert momenteel (als arts) op de gevolgen van o.a alcohol misbruik/gebruik en waarschuwt ook eerder voor de gevolgen die het heeft op het andere delen van het lichaam. Hij drinkt zelf ook aardig.
Niet dat bier gezond is. Maar men luidt de noodklok iig nog niet. Wellicht dat het net als met roken over 30 jaar anders is.
Hoe oud ben je nu dan?quote:Op woensdag 28 mei 2014 20:46 schreef Rezania het volgende:
[..]
Nu nog niet, maar hoop tot wel op kamers te gaan voordat ik aan mijn master begin.
Maar je woont nu op jezelf en je hebt geen bijbaantje ofzo, begrijp ik?quote:Op woensdag 28 mei 2014 20:55 schreef Lilliesleaf het volgende:
Ik vind het wel irritant.
Mijn ouders kunnen niks bijdragen maar vanwege problemen die zij hebben krijg ik ook geen aanvullende beurs. Ik moet dus álles zelf betalen, boeken, collegegeld, eten, alles. Ja, ik zou daarnaast nog een bijbaantje kunnen doen bij een supermarkt a 200-300 euro per maand, maar goed, ik heb ervoor gekozen om meerdere studies te doen en langer te studeren. 'Investeren in jezelf' dat gezeik.
Maar goed, zo'n leenstelsel maakt het wel erg eng om die keuze te maken.
Aan de andere kant, financieel word ik er op zich wel beter van, want in de nieuwe regeling is het max 4% van inkomen wat je aan lening terug mag betalen. Voor mij in de eerste paar jaar van m'n carriere betekent dat 100-150 euro ipv 350-400 euro (zoals in het huidige systeem).
Wat is het echte studentenleven. Feestjes enzo bedoel je?quote:Op woensdag 28 mei 2014 20:54 schreef Novermars het volgende:
Op kamers gaan was echt mijn beste beslissing ooit. Alleen het idee al dat ik elke dag zou moeten pendelen...
En dan heb ik het nog niet eens over het échte studentenleven dat je mist als je nog bij je ouders woont.
Je hebt gelijk. Ik moet het goede voorbeeld geven.quote:Op woensdag 28 mei 2014 22:32 schreef Rezania het volgende:
[..]
[..]
Ga eens terug naar jullie hok.
SES / [SC] WO Rechten #737 - ATP PensionService A/S
Geen bijbaantje nee, wel een bestuursfunctie waar een kleine bestuursbeurs aan vast zit.quote:Op woensdag 28 mei 2014 22:25 schreef Fierce. het volgende:
[..]
Maar je woont nu op jezelf en je hebt geen bijbaantje ofzo, begrijp ik?
Ah okeee. Hoeveel studies volg je nu dan?quote:Op woensdag 28 mei 2014 22:38 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Geen bijbaantje nee, wel een bestuursfunctie waar een kleine bestuursbeurs aan vast zit.
Plan is 3 bachelors en 2 masters in 7 jaar.quote:Op woensdag 28 mei 2014 22:39 schreef Fierce. het volgende:
[..]
Ah okeee. Hoeveel studies volg je nu dan?
quote:Op woensdag 28 mei 2014 22:40 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Plan is 3 bachelors en 2 masters in 7 jaar.
Ach, binnen 10 jaar wordt dat de norm. Hoewel die koters 40 jaar krijgen om het af te lossen.quote:Op woensdag 28 mei 2014 22:43 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Met na afloop wel dus een studieschuld van een (ruime) halve ton
Naast al die studies doe je ook nog bestuur?quote:Op woensdag 28 mei 2014 22:38 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Geen bijbaantje nee, wel een bestuursfunctie waar een kleine bestuursbeurs aan vast zit.
Ik doe een parttime bestuur inderdaad. Er zijn bij ons heel veel verschillende bestuurs en medezeggenschapsfuncties, van 5 uur per maand tot full-time+++ (denk aan 50-60 uur per week) met ieder een eigen vergoeding.quote:Op woensdag 28 mei 2014 22:57 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Naast al die studies doe je ook nog bestuur?Of is dat part-time bij jullie?
50-60 is gewoon fulltime hoorquote:Op woensdag 28 mei 2014 22:58 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Ik doe een parttime bestuur inderdaad. Er zijn bij ons heel veel verschillende bestuurs en medezeggenschapsfuncties, van 5 uur per maand tot full-time+++ (denk aan 50-60 uur per week) met ieder een eigen vergoeding.
Die van mij kost ongeveer 10 uur per week.
Ik snap echt niet hoe jij genoeg tijd voor alles vindt. Ik doe alleen de opleidingscommissie en een commissie naast mijn ene studie, en ik heb sommige weken al amper vrije tijd.quote:Op woensdag 28 mei 2014 22:58 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Ik doe een parttime bestuur inderdaad. Er zijn bij ons heel veel verschillende bestuurs en medezeggenschapsfuncties, van 5 uur per maand tot full-time+++ (denk aan 50-60 uur per week) met ieder een eigen vergoeding.
Die van mij kost ongeveer 10 uur per week.
Meh, begrijp me niet verkeerd, bedankt voor het compliment, maar ik vind het makkelijk. Ik werk er hard voor maar werk me niet kapot en heb meeeeeer dan genoeg tijd om lekker te gamen en met vrienden random dingen te doen of gewoon hele dagen in bed te liggen en te niksen.quote:Op woensdag 28 mei 2014 23:03 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ik snap echt niet hoe jij genoeg tijd voor alles vindt. Ik doe alleen de opleidingscommissie en een commissie naast mijn ene studie, en ik heb sommige weken al amper vrije tijd.Heb echt respect voor je dat je het volhoud.
Meh, van mijn part hoeven er niet minder mensen te gaan studeren. Maar ik hoop wel dat mensen voortaan beter na gaan denken over wat ze gaan studeren. Dat ze niet meer denken van 'Oh, dat klinkt wel leuk, ik probeer het wel even.', maar echt goed nadenken over wat ze gaan studeren. We hebben niks aan een surplus van communicatiewetenschappers nodig om maar wat te noemen.quote:Op woensdag 28 mei 2014 23:10 schreef Fierce. het volgende:
Ik vind het eigenlijk best prima dat er minder mensen gaan studeren vanwege het sociale leenstelsel! Dat dan weer wel.![]()
Ik had gewoon een bijbaan gezocht als ik jou was.
Niet mee eens.. studies, algemeen gesproken, haal je wat betreft kennis en vooral kunde eigenlijk amper rendement uit voor het aantal jaar wat je erin steekt.quote:Op woensdag 28 mei 2014 23:10 schreef Fierce. het volgende:
Ik vind het eigenlijk best prima dat er minder mensen gaan studeren vanwege het sociale leenstelsel! Dat dan weer wel.![]()
Ik had gewoon een bijbaan gezocht als ik jou was.
Nou ja, het klinkt heel erg zwaar in ieder geval. Ik zou niet eens een tweede studie willen doen.quote:Op woensdag 28 mei 2014 23:10 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Meh, begrijp me niet verkeerd, bedankt voor het compliment, maar ik vind het makkelijk. Ik werk er hard voor maar werk me niet kapot en heb meeeeeer dan genoeg tijd om lekker te gamen en met vrienden random dingen te doen of gewoon hele dagen in bed te liggen en te niksen.
Vind persoonlijk niet dat ik respect verdien alleen omdat ik geboren ben met een stel hersenen dat gewoon sneller informatie dan anderen en die dan besluit in te zetten. Het zijn de mensen die een droom hebben om advocaat of arts maar eigenlijk het niveau van WO niet aankunnen maar het tóch doen en hier met heel hun hart achter staan en er heel erg hard voor werken die respect verdienen.
Of mensen met een beperking, fysiek of mentaal en tóch hun dromen en doelen bereiken. Daar heb ik zo veel meer respect voor.
Tjah, praktisch elke student kan zowel steun verwachten van of zijn/haar ouders (gemiddeld 300 euro per maand) of van de staat. Als je - vanwege specifieke omstandigheden - tussen het wal en het schip valt ben je de uitzonderingspositie. Maar zelfs dan kan je dankzij een goede bijbaan nog redelijk schuldenvrij studeren mocht je dat om God weet welke reden heel belangrijk vinden.quote:Op woensdag 28 mei 2014 23:05 schreef Lilliesleaf het volgende:
Toch verbaas ik me iedere keer weer als ik het lijstje voor mezelf opschrijf. Studeren is best wel erg duur als je geen steun van de staat en van je ouders kunt verwachten en ik snap heel goed dat minder mensen zullen studeren vanwege het sociale leenstelsel.
Van mij wel. Je ziet nu heel veel studenten die maar iets kiezen omdat het 'moet', vervolgens een foute keuze maken en maar blijven aanklooien. Door het sociale leenstelsel krijg je - denk ik - minder van dat soort studenten.quote:Op woensdag 28 mei 2014 23:13 schreef Rezania het volgende:
[..]
Meh, van mijn part hoeven er niet minder mensen te gaan studeren. Maar ik hoop wel dat mensen voortaan beter na gaan denken over wat ze gaan studeren. Dat ze niet meer denken van 'Oh, dat klinkt wel leuk, ik probeer het wel even.', maar echt goed nadenken over wat ze gaan studeren. We hebben niks aan een surplus van communicatiewetenschappers nodig om maar wat te noemen.
Maar ook bij jou is het doel dus niet minder studenten, maar mensen beter laten nadenken over hun studie en of ze überhaupt gaan studeren. Dat daarmee er misschien minder van dat soort figuren komen is een gevolg, een bijzaak.quote:Op woensdag 28 mei 2014 23:17 schreef Fierce. het volgende:
[..]
Van mij wel. Je ziet nu heel veel studenten die maar iets kiezen omdat het 'moet', vervolgens een foute keuze maken en maar blijven aanklooien. Door het sociale leenstelsel krijg je - denk ik - minder van dat soort studenten.
Dit valt héél erg tegen. Ik ben misschien een uitzonderingspositie (tegenover mijn vriendin die bijvoorbeeld een onbeperkt budget van haar ouders krijgt zolang ze hier zuinig en verantwoord mee om gaat) en ik wil best geloven dat die 300 gemiddeld is, maar die bell curve is wel heel erg breed waardoor een gróót deel van de studenten toch 'te weinig' krijgen.quote:Op woensdag 28 mei 2014 23:16 schreef Ryon het volgende:
[..]
Tjah, praktisch elke student kan zowel steun verwachten van of zijn/haar ouders (gemiddeld 300 euro per maand) of van de staat. Als je - vanwege specifieke omstandigheden - tussen het wal en het schip valt ben je de uitzonderingspositie. Maar zelfs dan kan je dankzij een goede bijbaan nog redelijk schuldenvrij studeren mocht je dat om God weet welke reden heel belangrijk vinden.
Dit vind ik wel een belangrijk iets.. mensen die gaan studeren omdat 'het leuk is' of 'omdat het hoort' en dus met zo'n instelling gaan studeren, hoeft niet eens communicatie te zijn, genoeg betas met dezelfde instelling. Flikker toch op denk ik dan.quote:Op woensdag 28 mei 2014 23:17 schreef Fierce. het volgende:
[..]
Van mij wel. Je ziet nu heel veel studenten die maar iets kiezen omdat het 'moet', vervolgens een foute keuze maken en maar blijven aanklooien. Door het sociale leenstelsel krijg je - denk ik - minder van dat soort studenten.
Ik ken ze wel. Gewoon prioriteiten stellen. Je zegt zelf dat je soms ook hele dagen in je bed kunt liggen als je dat wil. Een beetje niksen. Maar die tijd kun je ook besteden aan een bijbaan. Het is ook een beetje wat je zelf wil.quote:Op woensdag 28 mei 2014 23:19 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Dit valt héél erg tegen. Ik ben misschien een uitzonderingspositie (tegenover mijn vriendin die bijvoorbeeld een onbeperkt budget van haar ouders krijgt zolang ze hier zuinig en verantwoord mee om gaat) en ik wil best geloven dat die 300 gemiddeld is, maar die bell curve is wel heel erg breed waardoor een gróót deel van de studenten toch 'te weinig' krijgen.
En zelfs al krijg je die 300. Dan zijn je vaste lasten alleen al 400 euro per maand. Ik ken heel weinig studenten die 400+ euro per maand kunnen verdienen naast een betastudie.
Je hebt gelijk! Op het moment dat je al woont in de stad waar je gaat studeren en je ouders zijn redelijk vrij geweest in de opvoeding maakt het weinig uit.quote:Op woensdag 28 mei 2014 21:03 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
En dan zeg ik dus weer (zie die eerdere post): een groot deel van je academische vorming vindt niet plaats in de collegebanken en als dát de norm wordt omdat het simpelweg nodig is om uberhaupt in de collegebanken te kunnen zitten, dan gaan we er flink op achteruit qua kenniseconomie.quote:Op woensdag 28 mei 2014 23:21 schreef Fierce. het volgende:
[..]
Ik ken ze wel. Gewoon prioriteiten stellen. Je zegt zelf dat je soms ook hele dagen in je bed kunt liggen als je dat wil. Een beetje niksen. Maar die tijd kun je ook besteden aan een bijbaan. Het is ook een beetje wat je zelf wil.
Eens.quote:Op woensdag 28 mei 2014 23:23 schreef Novermars het volgende:
[..]
Je hebt gelijk! Op het moment dat je al woont in de stad waar je gaat studeren en je ouders zijn redelijk vrij geweest in de opvoeding maakt het weinig uit.
Maar ik kom uit een klein dorpje in de omgeving van Amsterdam en veel van mijn oude klasgenoten reizen elke dag minstens een uur om op de universiteit/hogeschool te komen. Op deze groep mensen doelde ik vooral.
Maar op jezelf wonen is m.i. goed voor je zelfontwikkeling, dus altijd aan te raden. Desnoods ga je naast je ouders wonen
quote:Op woensdag 28 mei 2014 23:23 schreef Novermars het volgende:
[..]
Je hebt gelijk! Op het moment dat je al woont in de stad waar je gaat studeren en je ouders zijn redelijk vrij geweest in de opvoeding maakt het weinig uit.
Maar ik kom uit een klein dorpje in de omgeving van Amsterdam en veel van mijn oude klasgenoten reizen elke dag minstens een uur om op de universiteit/hogeschool te komen. Op deze groep mensen doelde ik vooral.
Maar op jezelf wonen is m.i. goed voor je zelfontwikkeling, dus altijd aan te raden. Desnoods ga je naast je ouders wonen
Ik zeg ook niet dat je in al je vrije tijd moet werken en studeren, maar hele dagen in je bed liggen of gamen als je dan eens vrij bent, is ook niks. Juist een beetje werken is ook wel goed en effectief. Maargoed, dat vind ik.quote:Op woensdag 28 mei 2014 23:23 schreef Rezania het volgende:
Leuk en aardig hoor, die argumenten van 'Je hebt soms dagen niks, dan kan je ook werken.', maar dat vergeet je dat vrije tijd ook belangrijk is. Niemand wordt vrolijker of beter van alleen maar werken en studeren, niemand.
Dat niet eens per se. Het is er natuurlijk wel een onderdeel van, maar vooral dat je niet het gezeik hebt dat je nog een bus naar huis toe moet pakken als je iets spontaans wil gaan doen met (studie)vrienden. Je kan meestal wel bij iemand slapen, maar dat is ook verre van optimaal.quote:Op woensdag 28 mei 2014 22:33 schreef Fierce. het volgende:
[..]
Wat is het echte studentenleven. Feestjes enzo bedoel je?
Studentenleven is kunnen besluiten om last minute nog een biertje te doen met medestudenten en zittend op het gras voor de deur van je faculteit plotseling een gesprek houden die tot 4 uur 's ochtends duurt.quote:Op woensdag 28 mei 2014 23:27 schreef Novermars het volgende:
[..]
Dat niet eens per se. Het is er natuurlijk wel een onderdeel van, maar vooral dat je niet het gezeik hebt dat je nog een bus naar huis toe moet pakken als je iets spontaans wil gaan doen met (studie)vrienden. Je kan meestal wel bij iemand slapen, maar dat is ook verre van optimaal.
quote:Op woensdag 28 mei 2014 23:29 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Studentenleven is kunnen besluiten om last minute nog een biertje te doen met medestudenten en zittend op het gras voor de deur van je faculteit plotseling een gesprek houden die tot 4 uur 's ochtends duurt.
Het is moeilijk te beschrijven, maar ik denk als je een keer iets vergelijkbaars hebt meegemaakt je het gevoel direct zou herkennen.
300 ouders + 200 huursubsidie/zorgtoeslag + 350 arbeid (zaterdag per week arbeiden bij de supermarkt tegen minimumloon) en je bent er al. Als je een beetje handig bent doe je mee aan onderzoekjes en projectjes tussen de bedrijven door en hossel je op die wijze nog wat centen erbij. Zonder schulden kan je dan als Jan Modaal student al goed leven. Geen reden iig om af te zien van op kamers te gaan of zelfs te gaan studeren. Mocht je het echt niet lukken, dan leen je 100 a 200 euro per maand bij en kom je op hetzelfde bedrag uit. Maar dat hoeft dan niet.quote:Op woensdag 28 mei 2014 23:19 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Dit valt héél erg tegen. Ik ben misschien een uitzonderingspositie (tegenover mijn vriendin die bijvoorbeeld een onbeperkt budget van haar ouders krijgt zolang ze hier zuinig en verantwoord mee om gaat) en ik wil best geloven dat die 300 gemiddeld is, maar die bell curve is wel heel erg breed waardoor een gróót deel van de studenten toch 'te weinig' krijgen.
En zelfs al krijg je die 300. Dan zijn je vaste lasten alleen al 400 euro per maand. Ik ken heel weinig studenten die 400+ euro per maand kunnen verdienen naast een betastudie. (+ dat die 700 euro dus op relatief goedkoop wonen en relatief weinig geld aan eten gebaseerd is)
Drankje doen tot laat is sowieso niet ongewoon toch. ik vind het 'echte' studentenleven meer de feestjes enzo.quote:Op woensdag 28 mei 2014 23:29 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Studentenleven is kunnen besluiten om last minute nog een biertje te doen met medestudenten en zittend op het gras voor de deur van je faculteit plotseling een gesprek houden die tot 4 uur 's ochtends duurt.
Het is moeilijk te beschrijven, maar ik denk als je een keer iets vergelijkbaars hebt meegemaakt je het gevoel direct zou herkennen.
Lekker policor antwoord. Je bedoelt natuurlijk gewoon dat je na een avond knetterhard bier drinken een hertje mee naar je hut wil kunnen slepen om onverantwoord harde en luidruchtige seks te hebben zonder dat pa en ma zich bezorgd gaan lopen maken op je zolderkamertje.quote:Op woensdag 28 mei 2014 23:27 schreef Novermars het volgende:
[..]
Dat niet eens per se. Het is er natuurlijk wel een onderdeel van, maar vooral dat je niet het gezeik hebt dat je nog een bus naar huis toe moet pakken als je iets spontaans wil gaan doen met (studie)vrienden. Je kan meestal wel bij iemand slapen, maar dat is ook verre van optimaal.
Ohja, datquote:Op woensdag 28 mei 2014 23:27 schreef Novermars het volgende:
[..]
dat je niet het gezeik hebt dat je nog een bus naar huis toe moet pakken als je iets spontaans wil gaan doen met (studie)vrienden. .
quote:Op woensdag 28 mei 2014 23:37 schreef Ryon het volgende:
[..]
Lekker policor antwoord. Je bedoelt natuurlijk gewoon dat je na een avond knetterhard bier drinken een hertje mee naar je hut wil kunnen slepen om onverantwoord harde en luidruchtige seks te hebben zonder dat pa en ma zich bezorgd gaan lopen maken op je zolderkamertje.
Gemiddelde studie duurt 4 jaar dus gemiddelde student is 20 jaar. Minimumloon voor 20 jaar ligt nog niet eens op 5.50 per uur. Wil je 350 euro verdienen per maand mag je dus 16 uur per week werken. Dat bedrag vind ik dus een beetje aan de hoge kant.quote:Op woensdag 28 mei 2014 23:32 schreef Ryon het volgende:
[..]
300 ouders + 200 huursubsidie/zorgtoeslag + 350 arbeid (zaterdag per week arbeiden bij de supermarkt tegen minimumloon) en je bent er al. Als je een beetje handig bent doe je mee aan onderzoekjes en projectjes tussen de bedrijven door en hossel je op die wijze nog wat centen erbij. Zonder schulden kan je dan als Jan Modaal student al goed leven. Geen reden iig om af te zien van op kamers te gaan of zelfs te gaan studeren. Mocht je het echt niet lukken, dan leen je 100 a 200 euro per maand bij en kom je op hetzelfde bedrag uit. Maar dat hoeft dan niet.
Er zijn anders genoeg mensen, vooral mensen die nooit hebben gestudeerd en rond de 40-50 zijn, die van mening zijn dat iedere student maar naast zijn studie moet werken. Net alsof het leven alleen maar uit werken en/of studeren moet bestaan. Ik kan daar serieus niet tegen. Juist door andere dingen naast je studie te doen vorm je jezelf tijdens je studententijd.quote:Op woensdag 28 mei 2014 23:26 schreef Fierce. het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat je in al je vrije tijd moet werken en studeren, maar hele dagen in je bed liggen of gamen als je dan eens vrij bent, is ook niks. Juist een beetje werken is ook wel goed en effectief. Maargoed, dat vind ik.
Ik kan ook niet begrijpen waarom mensen 16 uur per week voor een habbekrats zouden willen gaan werken i.p.v de kraan uit Groningen open te zetten en daarnaast een fatsoenlijk baantje te regelen (betere studentenwerk begint al bij 10 euro per uur. Ben je een beetje handig met mensen en/of cijfers dan is 15 euro per uur ook te regelen). Maar goed, zelfs mensen die absoluut schuldenvrij willen studeren en geen goede bijbaan kunnen vinden hebben de mogelijkheid om alsnog te gaan studeren. De reden dat men toch vrij snel gaat lenen is omdat het leven tegen een hele kleine prijs op eens 10.000x makkelijker wordt. En dat is ook prima. Maar dat is weer iets heel anders dan dat mensen anders van het studeren zouden afzien.quote:Op woensdag 28 mei 2014 23:41 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Gemiddelde studie duurt 4 jaar dus gemiddelde student is 20 jaar. Minimumloon voor 20 jaar ligt nog niet eens op 5.50 per uur. Wil je 350 euro verdienen per maand mag je dus 16 uur per week werken. Dat bedrag vind ik dus een beetje aan de hoge kant.
Los daarvan: net wat ik zei, ik wil prima geloven dat een 'gemiddelde' student dat wel redt.. maar het 'gemiddelde' zegt niks over de spreiding en over hoe groot het deel van de studenten is die dus wel móeten lenen omdat het niet te doen is.
(Daarnaast, 16 uur p.w. werken voor minimumloon zou ik eerder investeren in meer schuld maar dan dus een tweede studie of veel relevant bestuurswerk tijdens je studie zodat je een paar honderd euro extra kunt verdienen bij je eerste baan bijvoorbeeld en simpelweg een betere start in de arbeidsmarkt, gaat je denk ik meer opleveren dan die 4 jaar lang werken versus 4 jaar lang dat bedrag lenen + rente)
Ja, nee, volgens mij verdient m'n 17-jarige zusje iets van 5 euro bij de AH. Ik verdien zelf op 20 jarige leeftijd meer dan 10 euro per uur, hoor. Het ligt gewoon aan jezelf dan.quote:Op woensdag 28 mei 2014 23:41 schreef Lilliesleaf het volgende:
Gemiddelde studie duurt 4 jaar dus gemiddelde student is 20 jaar. Minimumloon voor 20 jaar ligt nog niet eens op 5.50 per uur. Wil je 350 euro verdienen per maand mag je dus 16 uur per week werken. Dat bedrag vind ik dus een beetje aan de hoge kant.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |