Dat dus.quote:Een ruime definitie omvat alle natuurwetenschappen en technische wetenschappen alsmede wiskunde en informatica.
Haha. De plakjes zijn te klein voor op broodquote:Op woensdag 28 mei 2014 01:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Leuk als je een vegetariër bent.
Meestal 2 dagen?quote:Op woensdag 28 mei 2014 01:03 schreef Fierce. het volgende:
En hoe ver van tevoren beginnen jullie altijd te leren voor een tentamen, dan?
Verschilt. Nu heb ik maar een dag (vandaag) voor het tentamen omdat ik hiervoor practica had. Normaal begin ik een week van te voren en dan gemiddeld 3 volle dagen studeren. Gelukkig heb ik voor dit vak al een midterm gehad en tijdens het practica ook veel moeten leren dus hoop dat ik er genoeg aan heb.quote:Op woensdag 28 mei 2014 01:03 schreef Fierce. het volgende:
Ik heb het vandaag moeten inleveren dus verandering kan ik niet meer brengen.quote:Op dinsdag 27 mei 2014 19:56 schreef MrStalin het volgende:
[..]
Oké, tof! Om dan op je vraag terug te komen, je verhaal is een al aardig eind in de goede richting. Misschien dat je verklaring van het lineaire gedeelte nog wel wat langer kan. Mag je ook formules gebruiken?
Ik begon meestal 4-5 dagen van te voren. Als ik later begon haalde ik het vaak niet, of maar net als ik geluk had.quote:Op woensdag 28 mei 2014 01:03 schreef Fierce. het volgende:
Eh, meestal gewoon niet.quote:Op woensdag 28 mei 2014 01:03 schreef Fierce. het volgende:
Op het moment dat m'n laatste deadline geweest is. Dus das meestal 5-6 dagen voor de tentamens, en dan leer ik nog best wel een uurtje of 7/8 per dag.quote:Op woensdag 28 mei 2014 01:03 schreef Fierce. het volgende:
Maar geldt dat dan alleen voor nieuwe studenten of ook voor mensen die dan al studeren?quote:Op woensdag 28 mei 2014 17:21 schreef Lilliesleaf het volgende:
Iedereen hier al gehoord dat sociaal leenstelsel in gaat vanaf 15/16?
Zolang elke euro linea directe terug gaat naar het hoger onderwijs heb ik er niet zo veel moeite mee, maar anders...quote:Op woensdag 28 mei 2014 17:21 schreef Lilliesleaf het volgende:
Iedereen hier al gehoord dat sociaal leenstelsel in gaat vanaf 15/16?
Nieuwe studenten, gelukkig.quote:Op woensdag 28 mei 2014 17:29 schreef Rezania het volgende:
[..]
Maar geldt dat dan alleen voor nieuwe studenten of ook voor mensen die dan al studeren?
Trouwens, de OV-chipkaart blijft gelukkig.
Oh, gelukkig maar. Bouw liever geen schuld op tijdens mijn studie.quote:
Misschien zijn ze, de politiek, bang dat die mensen dat nooit kunnen terugbetalen.quote:Op woensdag 28 mei 2014 17:53 schreef Fierce. het volgende:
Waarom geldt het sociaal leenstelsel eigenlijk niet voor mbo'ers?
Heb je gelijk in, hoewel het leenstelsel mij stiekem toch niet heel verschrikkelijk lijkt. Studentenov blijft gewoon bestaan en verder betaalt mijn vader toch alles voor me.quote:Op woensdag 28 mei 2014 18:00 schreef Rezania het volgende:
[..]
Oh, gelukkig maar. Bouw liever geen schuld op tijdens mijn studie.
[..]
Misschien zijn ze, de politiek, bang dat die mensen dat nooit kunnen terugbetalen.
Bij mij hetzelfde. Ouders betalen mijn collegegeld en boeken, dus echt veel kosten heb ik niet qua studeren. Als het studenten-OV zou worden afgeschaft zou ik het veel erger vinden, reizen moet ik namelijk sowieso, en ik doe dat dan liever gratis.quote:Op woensdag 28 mei 2014 18:14 schreef Fierce. het volgende:
[..]
Heb je gelijk in, hoewel het leenstelsel mij stiekem toch niet heel verschrikkelijk lijkt. Studentenov blijft gewoon bestaan en verder betaalt mijn vader toch alles voor me.Maar toch wel chill dat wij er geen last van krijgen!
Wie weet.quote:Hahaha,. Ik vraag me wel af wat de daadwerkelijke reden is. Misschien heb je gelijk ook nog.
quote:Op woensdag 28 mei 2014 18:21 schreef Anoonumos het volgende:
Als je een master begint ben je ook een nieuwe student volgens mij.
Ik begin precies op tijd met master.
Zo simpel werkt het helaas niet. Wat er nu ongeveer gebeurt is het volgende: de overheid heeft moeite om haar begroting in orde te krijgen, wil niet al teveel de lasten voor de werkende burgers verhogen maar tevens niet bezuinigen op haar uitgaven. Met een stelsel van studiefinanciering - al sterk versoberd - betalen de huidige werkenden voor de huidige studerenden. Met dat leenstelsel worden de lasten naar de toekomst verschoven, de huidige studerenden betalen in de toekomst deze lasten. Alleen, in die toekomst krijgen we een gigantische vergrijzing. Dat gaat dus nog leuk worden.quote:Op woensdag 28 mei 2014 17:39 schreef Novermars het volgende:
[..]
Zolang elke euro linea directe terug gaat naar het hoger onderwijs heb ik er niet zo veel moeite mee, maar anders...
Lag het aan het feit dat ik naast je zat of omdat je gewoon niet goed had gestudeerd?quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:31 schreef yosander het volgende:
Tentamen verneukt denk ik, ach komende 3 avonden zuipen
Als je aan je master gaat beginnen, krijg je geen stufi meer.quote:Op woensdag 28 mei 2014 18:00 schreef Rezania het volgende:
[..]
Oh, gelukkig maar. Bouw liever geen schuld op tijdens mijn studie.
Nou, da's stom dan.quote:Op woensdag 28 mei 2014 20:12 schreef Etsu het volgende:
[..]
Als je aan je master gaat beginnen, krijg je geen stufi meer.
Nu nog niet, maar hoop tot wel op kamers te gaan voordat ik aan mijn master begin.quote:
Nu genoeg tijd om te sparen dus. Je hebt nog 2 jaar te gaan (mits geen studievertraging).quote:Op woensdag 28 mei 2014 20:46 schreef Rezania het volgende:
[..]
Nu nog niet, maar hoop tot wel op kamers te gaan voordat ik aan mijn master begin.
Niet mee eens trouwens! Ik woonde thuis, maar wel bij mijn vader die midden in de stad woonde en ontzettend vrij was in zijn opvoeding. Het enige wat hij wou weten is of ik thuis zou eten en waar ik zou slapen zodat hij wist of hij bezorgd moest zijn of niet als ik die ochtend er niet was. Bezopen of laat thuiskomen was voor hem geen probleem, 'hoort nou eenmaal bij het studentenleven en dat moet je ook meemaken!'.quote:Op woensdag 28 mei 2014 20:54 schreef Novermars het volgende:
Op kamers gaan was echt mijn beste beslissing ooit. Alleen het idee al dat ik elke dag zou moeten pendelen...
En dan heb ik het nog niet eens over het échte studentenleven dat je mist als je nog bij je ouders woont.
Of bestellen.quote:Op woensdag 28 mei 2014 21:03 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Niet mee eens trouwens! Ik woonde thuis, maar wel bij mijn vader die midden in de stad woonde en ontzettend vrij was in zijn opvoeding. Het enige wat hij wou weten is of ik thuis zou eten en waar ik zou slapen zodat hij wist of hij bezorgd moest zijn of niet als ik die ochtend er niet was. Bezopen of laat thuiskomen was voor hem geen probleem, 'hoort nou eenmaal bij het studentenleven en dat moet je ook meemaken!'.
Nu woon ik op kamers.. ik merk echt totaal geen verschil behalve dan dat ik af en toe naar de winkel moet lopen om eten te halen.
Thank you, captain obvious.quote:Op woensdag 28 mei 2014 20:47 schreef Etsu het volgende:
[..]
Nu genoeg tijd om te sparen dus. Je hebt nog 2 jaar te gaan (mits geen studievertraging).
Kusje hvj xxxquote:
Nope! Gelukkig hebben m'n ouders me dat wel meegeven. Ik bestel nooit, heb geen pizza's ofzo in m'n vriezer en ga standaard iedere week naar de markt om groentes etc te halen en fatsoenlijk voor mezelf te koken.quote:
Zo, voorbeeldige student.quote:Op woensdag 28 mei 2014 21:12 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Nope! Gelukkig hebben m'n ouders me dat wel meegeven. Ik bestel nooit, heb geen pizza's ofzo in m'n vriezer en ga standaard iedere week naar de markt om groentes etc te halen en fatsoenlijk voor mezelf te koken.
Dat dat iedere dag praktisch pasta of nasi of curry is, is een tweede, maar niks komt iig uit pakjes en ik krijg m'n vitamientjes wel binnen.
Het is toch beter als je het niet meemaakt om bezopen thuis te komen, zeker als je nog jonger dan 21-23 jaar oud bent. Niet het advies wat ik zou geven. Hoe je het wendt of keert, het is zonde van je brein als je jezelf bezuipt op jonge leeftijd. Ik heb het niet over als 18-jarige eens 1 trapiste of 1 wijntje drinken. Los hiervan, het is niet dat je iets mist als je het niet doet. Op een gegeven moment mag je het eens uitproberen als je dat wil, als je die behoefte niet hebt dan doe je het niet. We moeten af van die alcoholverheerlijking. Hoewel een enkel drankje lekker kan zijn en de sfeer kan verbeteren is het meer drinken dan dat nergens goed voor.quote:Op woensdag 28 mei 2014 21:03 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Niet mee eens trouwens! Ik woonde thuis, maar wel bij mijn vader die midden in de stad woonde en ontzettend vrij was in zijn opvoeding. Het enige wat hij wou weten is of ik thuis zou eten en waar ik zou slapen zodat hij wist of hij bezorgd moest zijn of niet als ik die ochtend er niet was. Bezopen of laat thuiskomen was voor hem geen probleem, 'hoort nou eenmaal bij het studentenleven en dat moet je ook meemaken!'.
Nu woon ik op kamers.. ik merk echt totaal geen verschil behalve dan dat ik af en toe naar de winkel moet lopen om eten te halen.
Het is culinair gezien wat saai om zoveel hetzelfde te eten maar hé, als je dagelijks zelf groenten snijdt en voldoende je groenten varieert dan is dat prima.quote:Op woensdag 28 mei 2014 21:12 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Nope! Gelukkig hebben m'n ouders me dat wel meegeven. Ik bestel nooit, heb geen pizza's ofzo in m'n vriezer en ga standaard iedere week naar de markt om groentes etc te halen en fatsoenlijk voor mezelf te koken.
Dat dat iedere dag praktisch pasta of nasi of curry is, is een tweede, maar niks komt iig uit pakjes en ik krijg m'n vitamientjes wel binnen.
Ik ben geen zuipstudent en kom uit een 'bourgondisch' gezin waarbij een wijntje bij het eten normaal was en ik al op jonge leeftijd mocht proeven juist om erin te stampen dat alcohol gewoon iets is wat bij het leven hoort, net als pasta eten ( Pastaaaaaaa <3 ). Maar goed.. ja, feestjes worden soms heel gezellig en soms gaat er wel wat veel alcohol in.quote:Op woensdag 28 mei 2014 21:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is toch beter als je het niet meemaakt om bezopen thuis te komen, zeker als je nog jonger dan 21-23 jaar oud bent. Niet het advies wat ik zou geven. Hoe je het wendt of keert, het is zonde van je brein als je jezelf bezuipt op jonge leeftijd. Ik heb het niet over als 18-jarige eens 1 trapiste of 1 wijntje drinken. Los hiervan, het is niet dat je iets mist als je het niet doet. Op een gegeven moment mag je het eens uitproberen als je dat wil, als je die behoefte niet hebt dan doe je het niet. We moeten af van die alcoholverheerlijking. Hoewel een enkel drankje lekker kan zijn en de sfeer kan verbeteren is het meer drinken dan dat nergens goed voor.
Onder de 90% noem ik niet puur.quote:Op woensdag 28 mei 2014 21:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is culinair gezien wat saai om zoveel hetzelfde te eten maar hé, als je dagelijks zelf groenten snijdt en voldoende je groenten varieert dan is dat prima.
Zelf doe ik dat ook, ik koop werkelijk niets van junkfood. Een beetje ultrapure chocolade (72%) en een handje pinda's en af en toe wat extra kaas (fèta, pastakaas), dat zijn mijn 'zondes' met voeding. Ik voel me er goed bij en het is ook te merken aan mijn lichaam dat het goed werkt.
Meestal loopt het goed af als het slechts een fase is in je leven maar goed is het natuurlijk nooit.quote:Op woensdag 28 mei 2014 21:38 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Ik ben geen zuipstudent en kom uit een 'bourgondisch' gezin waarbij een wijntje bij het eten normaal was en ik al op jonge leeftijd mocht proeven juist om erin te stampen dat alcohol gewoon iets is wat bij het leven hoort, net als pasta eten ( Pastaaaaaaa <3 ). Maar goed.. ja, feestjes worden soms heel gezellig en soms gaat er wel wat veel alcohol in.
Niet dat je het doet om het zuipen, maar het gebeurt, en ondanks dat de afloop niet altijd geweldig was () zijn m'n herinneringen aan die feestjes wel heel erg goed.
Terecht maar die wordt helaas te duur voor dagelijks gebruik dus sloot ik maar een compromis.quote:
Van zuipen gaan delen van je brein kapot, maar dat is niet per definitie slecht voor je functioneren.quote:Op woensdag 28 mei 2014 21:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is toch beter als je het niet meemaakt om bezopen thuis te komen, zeker als je nog jonger dan 21-23 jaar oud bent. Niet het advies wat ik zou geven. Hoe je het wendt of keert, het is zonde van je brein als je jezelf bezuipt op jonge leeftijd. Ik heb het niet over als 18-jarige eens 1 trapiste of 1 wijntje drinken. Los hiervan, het is niet dat je iets mist als je het niet doet. Op een gegeven moment mag je het eens uitproberen als je dat wil, als je die behoefte niet hebt dan doe je het niet. We moeten af van die alcoholverheerlijking. Hoewel een enkel drankje lekker kan zijn en de sfeer kan verbeteren is het meer drinken dan dat nergens goed voor.
Ik zou de smaak van chocolade teveel missen. Vraag me niet waarom maar ik word letterlijk high als ik chocolade eet.quote:Op woensdag 28 mei 2014 21:53 schreef Rezania het volgende:
Je kan ook gewoon pure cacao snuiven zag ik ooit op TV. Schijnt heerlijk te zijn.
Nee, interessant verschijnsel is dat. Ik ben zelf een stevige drinker en 'meet' met enig regelmaat mijn cognitieve vaardigheden maar die zijn er met de jaren niet minder op geworden. Een vriend van mij promoveert momenteel (als arts) op de gevolgen van o.a alcohol misbruik/gebruik en waarschuwt ook eerder voor de gevolgen die het heeft op het andere delen van het lichaam. Hij drinkt zelf ook aardig.quote:Op woensdag 28 mei 2014 21:57 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Van zuipen gaan delen van je brein kapot, maar dat is niet per definitie slecht voor je functioneren.
Er zijn genoeg mensen met een hele goede baan die veel zuipen. Zover ik weet worden je cognitieve vaardigheden niet heel veel slechter ofzo.
Ik ben ook serieus verslaafd aan chocolade, heb er altijd behoefte aan.quote:Op woensdag 28 mei 2014 21:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik zou de smaak van chocolade teveel missen. Vraag me niet waarom maar ik word letterlijk high als ik chocolade eet.
Klopt, en er komen ook vaak genoeg onderzoeken die aantonen dat alcohol an sich helemaal niet zo ongezond is.quote:Op woensdag 28 mei 2014 22:12 schreef Ryon het volgende:
[..]
Nee, interessant verschijnsel is dat. Ik ben zelf een stevige drinker en 'meet' met enig regelmaat mijn cognitieve vaardigheden maar die zijn er met de jaren niet minder op geworden. Een vriend van mij promoveert momenteel (als arts) op de gevolgen van o.a alcohol misbruik/gebruik en waarschuwt ook eerder voor de gevolgen die het heeft op het andere delen van het lichaam. Hij drinkt zelf ook aardig.
Niet dat bier gezond is. Maar men luidt de noodklok iig nog niet. Wellicht dat het net als met roken over 30 jaar anders is.
Hoe oud ben je nu dan?quote:Op woensdag 28 mei 2014 20:46 schreef Rezania het volgende:
[..]
Nu nog niet, maar hoop tot wel op kamers te gaan voordat ik aan mijn master begin.
Maar je woont nu op jezelf en je hebt geen bijbaantje ofzo, begrijp ik?quote:Op woensdag 28 mei 2014 20:55 schreef Lilliesleaf het volgende:
Ik vind het wel irritant.
Mijn ouders kunnen niks bijdragen maar vanwege problemen die zij hebben krijg ik ook geen aanvullende beurs. Ik moet dus álles zelf betalen, boeken, collegegeld, eten, alles. Ja, ik zou daarnaast nog een bijbaantje kunnen doen bij een supermarkt a 200-300 euro per maand, maar goed, ik heb ervoor gekozen om meerdere studies te doen en langer te studeren. 'Investeren in jezelf' dat gezeik.
Maar goed, zo'n leenstelsel maakt het wel erg eng om die keuze te maken.
Aan de andere kant, financieel word ik er op zich wel beter van, want in de nieuwe regeling is het max 4% van inkomen wat je aan lening terug mag betalen. Voor mij in de eerste paar jaar van m'n carriere betekent dat 100-150 euro ipv 350-400 euro (zoals in het huidige systeem).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |