abonnement Unibet Coolblue
pi_140425804
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 14:00 schreef TC03 het volgende:

[..]

Klinkt ongeloofwaardig. Als je van de TU komt is je startsalaris minimaal ¤2500 en negen van de tien keer hoger (gebaseerd op dingen die ik hoor). Voor hbo-functies kan ik me voorstellen dat het anders ligt, maar ook daar kan je echt makkelijk >¤2200 verdienen.
in 2006 was het met moeite ¤1800 bruto als starter (trust me, I tried)
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
pi_140428993
Ik ben een datapunt.
Ik heb in Belgie gewerkt en werk momenteel in de USA in een (software) engineering positie. Ik zal er vanuit gaan dat de salarissen voor ingenieurs in Nederland en Belgie gelijkwaardig zijn (Belgie iets lager).

In Belgie verdiende ik gedurende het laatste jaar gemiddeld ongeveer 3000 euro netto per maand. Dit was aan de hoge kant in vergelijking met mensen die met mij afgestudeerd waren.

In het Zuid-Oosten van de Verenigde staten verdien ik momenteel 123 000 dollar per jaar. Dit is ongeveer 50 000 meer dan een gewone developer in die regio, maar OK voor mijn functie. (In Silicon Valley zou het 175k zijn, maar dat wordt opgegeten door veel hogere levenskosten.)

Van dat jaarsalaris blijft niet veel over. Er gaat pensioenspremie van af (17500 en 5500), een ziekteverzekering (186 per jaar), staatsbelastingen (6 a 8 %) en federale belastingen ( een 20000 tal). Ik ben dus veel beter af dan de rest van de lokale bevolking, maar in vergelijking met Belgie is het niet zoveel meer.

Wel kan het loon erg snel groeien. In een tweetal jaar verwacht ik het dubbel te verdienen (promotie).

[ Bericht 2% gewijzigd door koentje123 op 27-05-2014 15:44:46 ]
pi_140449735
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 09:25 schreef Maharbal het volgende:
Wat ik vooral mooi vind is dat een hoop mensen hier slechts het salaris met een factor x verhogen, maar daarbij vergeten dat het Amerikaanse systeem van sociale vangnetten, ziektekostenverzekeringen, onderwijs en ga zo maar door compleet anders (en een factor x duurder) is dan dat van ons.

Ga nou eens kijken naar besteedbaar inkomen met inachtneming van een vergelijkbaar welstandsniveau als in Nederland, en denk dan nog even een paar minuten na. Mensen krijgen veel te vaak dollartekens in hun ogen zonder erbij stil te staan dat het bedrag dat ze je elders bieden lang niet altijd de belangrijkste factor is. Maar goed, ook dat is natuurlijk typisch Nederlandse kortzichtigheid.

Bovenstaande wil overigens niet zeggen dat de salarissen daar niet extremer kunnen zijn, maar dat geldt niet alleen voor technisch geschoolde mensen.
Dit dus.

Een ingenieur die in NL 4000 netto verdiend is een zeldzaamheid en ik geloof er niks van. Ik ken er 1, maar die is meer een consultant/verkoper.

Zoals ik al schreef, als je kinderen hebt dan ben je al gauw 20k per jaar per kind kwijt aan een school (basisschool). Ervan uitgaan dat je de publieke basischool mijdt als de pest zoals je zou moeten doen in de VS.

ALs je alle kosten en baten bij elkaar optelt en je vergelijkt eerlijk dan scheelt het onder aan de streep niet zoveel...
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 27 mei 2014 @ 23:18:09 #29
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_140450892
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 22:57 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dit dus.

Een ingenieur die in NL 4000 netto verdiend is een zeldzaamheid en ik geloof er niks van. Ik ken er 1, maar die is meer een consultant/verkoper.

Zoals ik al schreef, als je kinderen hebt dan ben je al gauw 20k per jaar per kind kwijt aan een school (basisschool). Ervan uitgaan dat je de publieke basischool mijdt als de pest zoals je zou moeten doen in de VS.

ALs je alle kosten en baten bij elkaar optelt en je vergelijkt eerlijk dan scheelt het onder aan de streep niet zoveel...
Ik heb het dan over een ingenieur met 20 jaar ervaring. Dan is zo'n salaris helemaal niet uitzonderlijk.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_140461249
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 23:18 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik heb het dan over een ingenieur met 20 jaar ervaring. Dan is zo'n salaris helemaal niet uitzonderlijk.
Netto?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_140476710
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 23:18 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik heb het dan over een ingenieur met 20 jaar ervaring. Dan is zo'n salaris helemaal niet uitzonderlijk.
jawel hoor.... Bij een niet leidinggevende functie is dat salaris netto heel uitzonderlijk.
Ik ken er dus 1 die had dat bijna, maar hij was dus een consultant/verkoper en niet echt meer een ingenieur.

Buiten het feit of dit vaak voorkomt is mijn punt eigenlijk dat je in de VS netto onder de streep niet zo heel veel meer overhoudt dan in NL. Helemaal als je kinderen hebt. Omdat er een persoon met een salaris van 4k netto wordt genoemd, die dus ook blijkbaar 20 jaar werkervaring heeft, is het aannemelijk te maken dat er kinderen een rol spelen.
Als je kinderen hebt, en je wilt ze nog enige toekomst geven in de VS dan ben je per kind 20k per jaar kwijt aan school.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_140477943
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 23:18 schreef LXIV het volgende:
Ik heb het dan over een ingenieur met 20 jaar ervaring. Dan is zo'n salaris helemaal niet uitzonderlijk.
Ik ken ze alleen als ze ook account manager o.i.d. zijn geworden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_140508767
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 19:02 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik ken ze alleen als ze ook account manager o.i.d. zijn geworden.
Ingenieursalaris houdt een beetje op bij grof gezegd 4000 bruto per maand. Ietsies meer bij grotere bedrijven en ietsies minder bij kleinere bedrijven.
Word je consultant en dus eigenlijk verkoper dan kan het weer iets omhoog, maar verwacht geen double digits toename.

Zoals eigenlijk altijd wordt er hier in dit topic weer met cijfers gesmeten alsof het de normaalste zaak van de wereld is (zonder bron) en worden appels met peren vergeleken.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_140508850
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 15:27 schreef koentje123 het volgende:
Ik ben een datapunt.
Ik heb in Belgie gewerkt en werk momenteel in de USA in een (software) engineering positie. Ik zal er vanuit gaan dat de salarissen voor ingenieurs in Nederland en Belgie gelijkwaardig zijn (Belgie iets lager).

In Belgie verdiende ik gedurende het laatste jaar gemiddeld ongeveer 3000 euro netto per maand. Dit was aan de hoge kant in vergelijking met mensen die met mij afgestudeerd waren.

In het Zuid-Oosten van de Verenigde staten verdien ik momenteel 123 000 dollar per jaar. Dit is ongeveer 50 000 meer dan een gewone developer in die regio, maar OK voor mijn functie. (In Silicon Valley zou het 175k zijn, maar dat wordt opgegeten door veel hogere levenskosten.)

Van dat jaarsalaris blijft niet veel over. Er gaat pensioenspremie van af (17500 en 5500), een ziekteverzekering (186 per jaar), staatsbelastingen (6 a 8 %) en federale belastingen ( een 20000 tal). Ik ben dus veel beter af dan de rest van de lokale bevolking, maar in vergelijking met Belgie is het niet zoveel meer.

Wel kan het loon erg snel groeien. In een tweetal jaar verwacht ik het dubbel te verdienen (promotie).
Als je een promotie krijgt ben je dan nog steeds ingenieur?

123000 dollar is ongeveer 90k per jaar aan euro's oftewel 6950 per maand bruto oftewel ongeveer 4000 netto per maand in NL. En zoals koentje123 zegt verdient hij zelf nog veel.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_140511684
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 15:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Als je een promotie krijgt ben je dan nog steeds ingenieur?

123000 dollar is ongeveer 90k per jaar aan euro's oftewel 6950 per maand bruto oftewel ongeveer 4000 netto per maand in NL. En zoals koentje123 zegt verdient hij zelf nog veel.
Ja. Je kan groeien in twee richtingen: technisch of management. Beide richtingen worden als gelijkwaardig gezien. De best betaalde ingenieur van Intel verdient 1000000 dollar...

Het punt dat ik wil maken is: als je bij de beste 5% ingenieurs behoort, dan schep je inderdaad meer poen. Anders is het beter om in Nederland of Belgie te blijven.

Het mediaan gezinsinkomen is in het zuiden tussen 50k a 60k per jaar...
pi_140511756
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 10:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Netto?
Bruto lijkt me veel te weinig om zeldzaam te zijn.
pi_140511953
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 15:48 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ingenieursalaris houdt een beetje op bij grof gezegd 4000 bruto per maand. Ietsies meer bij grotere bedrijven en ietsies minder bij kleinere bedrijven.
Word je consultant en dus eigenlijk verkoper dan kan het weer iets omhoog, maar verwacht geen double digits toename.

Zoals eigenlijk altijd wordt er hier in dit topic weer met cijfers gesmeten alsof het de normaalste zaak van de wereld is (zonder bron) en worden appels met peren vergeleken.
Serieus? Iedereen van het team waar ik in Belgie werkte, verdiende meer dan 4k bruto. Leeftijd: 28 a 35. De rock star (niet ik), harkte 9k binnen.
pi_140517402
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 23:18 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik heb het dan over een ingenieur met 20 jaar ervaring. Dan is zo'n salaris helemaal niet uitzonderlijk.
Ik ken in de olie en gaswereld genoeg ingenieurs die dat loon verdienen, en dat zijn gewoon kantoorbanen.
En vaak ook nog geen 20 jaar ervaring.

Vanavond was er weer zo'n jankverhaal op RTLnieuws dat er geen personeel te vinden was voor de offshore windmolenindustrie.
Geen goedkoop personeel bedoelen ze zeker.
pi_140538668
quote:
1s.gif Op donderdag 29 mei 2014 17:12 schreef koentje123 het volgende:
Het mediaan gezinsinkomen is in het zuiden tussen 50k a 60k per jaar...
Net zoals in NL dus....
Man verdient modaal fulltime, vrouw werkt parttime (50%) met 50% modaal dus, en dan haal je de 50k in euros bijna.

[ Bericht 6% gewijzigd door sjorsie1982 op 30-05-2014 14:38:45 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_140538693
quote:
1s.gif Op donderdag 29 mei 2014 17:22 schreef koentje123 het volgende:

[..]

Serieus? Iedereen van het team waar ik in Belgie werkte, verdiende meer dan 4k bruto. Leeftijd: 28 a 35. De rock star (niet ik), harkte 9k binnen.
Uiteraard zijn er mensen die meer verdienen.... Die zijn echter zeldzaam.
In NL houdt het echt wel op met 4k bruto bij het gros van de bedrijven als je geen leidinggevende functie hebt.
quote:
1s.gif Op donderdag 29 mei 2014 20:32 schreef bluemoon23 het volgende:
Vanavond was er weer zo'n jankverhaal op RTLnieuws dat er geen personeel te vinden was voor de offshore windmolenindustrie.
Geen goedkoop personeel bedoelen ze zeker.
Uiteraard. Salaris mag niet hoger zijn dan 3k. Die jankverhalen dat er te weinig technici zijn, ben ik al immuum voor geworden. Het is net zo geloofwaardig als sneeuwwitje.
Ze bedoelen dat er een tekort is aan technici die voor een dubbeltje willen werken met een 0-uren contract op projectbasis. Maar dat zeggen ze nooit.

quote:
1s.gif Op donderdag 29 mei 2014 17:12 schreef koentje123 het volgende:
Ja. Je kan groeien in twee richtingen: technisch of management. Beide richtingen worden als gelijkwaardig gezien. De best betaalde ingenieur van Intel verdient 1000000 dollar...
Hoeveel van die ingenieurs (salaris hoger dan 100k in dollars) zonder leidinggevende functie lopen er rond bij intel ten op zichte van andere ingenieurs...
Zal minder dan een procent zijn, gok ik.

[ Bericht 19% gewijzigd door sjorsie1982 op 30-05-2014 14:36:56 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_140538806
quote:
1s.gif Op donderdag 29 mei 2014 20:32 schreef bluemoon23 het volgende:
Ik ken in de olie en gaswereld genoeg ingenieurs die dat loon verdienen, en dat zijn gewoon kantoorbanen.
En vaak ook nog geen 20 jaar ervaring.
Hoeveel daarvan hebben geen leidinggevende functie?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_140554126
Nou ja, vaak staan ze dan op papier als Senior Engineer,
Stappie hoger dan zijn ze teamlead, pas daarboven zijn ze manager.

Beetje lastig om de salarissen in te zien, mijn functie (MBO opleiding) is bij het bedrijf de hoogste schaal die nog onder een CAO valt, daarboven zijn de salarisschalen buiten de CAO en dus niet openbaar.
pi_140557477
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 22:40 schreef bluemoon23 het volgende:
Nou ja, vaak staan ze dan op papier als Senior Engineer,
Ik ben dan een Sr., maar zit ruim onder die 4000,-

On shore, dat zal het verschil maken??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_140559699
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 23:59 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik ben dan een Sr., maar zit ruim onder die 4000,-

On shore, dat zal het verschil maken??
Nee, gewoon On Kunde
so long and thanks for all the fish
pi_140566677
De e
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 23:59 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik ben dan een Sr., maar zit ruim onder die 4000,-

On shore, dat zal het verschil maken??
Nee, de engineers zitten vrijwel allemaal op kantoor 9 tot 5
pi_140614417
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 23:59 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik ben dan een Sr., maar zit ruim onder die 4000,-

On shore, dat zal het verschil maken??
Dan doe jij iets verkeerd. defnieer ruim eens? Is dat 20%, 50%?
Ik ben nog lang geen senior en ik zit er nog maar een paar honderd bruto vanaf. Ik kon 4000 bruto verdienen, maar dan moest ik elke dag 3 uur reizen... en voor een niet-senior baan.
Veel groei zat er dan niet in zonder leiding te geven. Misschien een keer een paar honderd euro, maar meer niet.
Pas bij een leidinggevende functie ging je richting de 4500+
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 mei 2014 22:40 schreef bluemoon23 het volgende:
Nou ja, vaak staan ze dan op papier als Senior Engineer,
Stappie hoger dan zijn ze teamlead, pas daarboven zijn ze manager.

Beetje lastig om de salarissen in te zien, mijn functie (MBO opleiding) is bij het bedrijf de hoogste schaal die nog onder een CAO valt, daarboven zijn de salarisschalen buiten de CAO en dus niet openbaar.
Teamlead is dus een soort van leidinggevende functie.... lijkt me.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_140616607
ja, maar een teamlead bij ons is wel nog steeds als engineer bezig meestal, dat is geen pure manager.
pi_140639008
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 22:57 schreef sjorsie1982 het volgende:
Een ingenieur die in NL 4000 netto verdiend is een zeldzaamheid en ik geloof er niks van.
en dan:

quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 22:37 schreef sjorsie1982 het volgende:

Dan doe jij iets verkeerd. defnieer ruim eens? Is dat 20%, 50%?
Ik ben nog lang geen senior en ik zit er nog maar een paar honderd bruto vanaf. Ik kon 4000 bruto verdienen, maar dan moest ik elke dag 3 uur reizen... en voor een niet-senior baan.
Het verschil zit in bruto / netto. Ik zit bruto erboven en netto eronder. Gemiddeld van die 2 ~¤4000,- *;
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 2 juli 2017 @ 23:15:59 #49
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_172128366
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 13:47 schreef Ordos20 het volgende:
Een interessante vraag:

Als constructeur (civiel technisch opgeleid: vooral veel bouwkundige ervaring) zie je vaak staan bij ingenieurs vacatures: een markt conform salaris

Leuk: maar wat is dat nou als je het nergens kunt vinden wat een peil is voor een reguliere functie als welke ik zocht?

Sowieso is een technische studie vaak zwaar onderbetaald
Ter illustratie, mijn eindsalaris bij een detacheerder na 4 jaar was ¤ 2500 bruto, instap voor een vergelijkbare functie zonder ervaring was in Duitsland minimaal ¤ 3600 bruto, en ik hoorde van een ingenieursbureau mensen die na 15 jaar nog "maar" ¤2800 bruto verdienden.....
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
pi_172128704
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 14:15 schreef Ordos20 het volgende:

[..]

in 2006 was het met moeite ¤1800 bruto als starter (trust me, I tried)
In 2007 kreeg ik 1875 euro bruto als startsalaris bij een ingenieursbureau met alleen een propedeuse.

Paar jaar later was het 2400 bruto, totdat de afdeling ivm economische omstandigheden moest inkrimpen. In mijn functie was er groei tot 3000 bruto.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')