abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_140189115
Vandaag wordt op het nieuws gemeld dat we vanaf 1 juli worden gedwongen om met een chipkaart te gaan reizen. Op zich kan zo'n systeem goed werken maar dat doet het momenteel niet wegens een aantal uitvoeringsproblemen:
• de verplichting om een positief tegoed van X Euro op die OV-chipkaar te hebben, dat geld ben je dus kwijt zolang je die chipkaart hebt
• geen optie om het geld terug te vorderen zonder nog eens extra te betalen
• een monopolist die verrijkt wordt met de verkoop
• een prijsstijging via die waarborg (een hoop geld wat gestald wordt op hun bankrekeningen en waar rente over wordt gevangen, rente die jij als burger nu niet krijgt), het niet terug kunnen vorderen van tegoeden en technische fouten (in- en uitchecken) en het nogal fraudegevoelig zijn van die chipkaart waardoor wij meebetalen voor de zwartrijders
• incidenteel reizen is enkel nog mogelijk met een forse extra prijs: de aankoopprijs van de kaart plus een toeslag

Het ergste misschien: een lobby van een groot bedrijf heeft weer het beleid van een overheid bepaalt. Deze keer geen tabaksproducent, platenbedrijf of hollywoodbedrijf maar een technisch bedrijf.
Kunnen we de NS dwingen om de papieren kaar te blijven gebruiken door een referendum te starten?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_140189392
Moet mijn maandtrajectkaart nu ook via OV-Chip doen. De prijs is ook gelijk maar weer verhoogd....
pi_140189925
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 23:25 schreef Tem het volgende:
Moet mijn maandtrajectkaart nu ook via OV-Chip doen. De prijs is ook gelijk maar weer verhoogd....
Dat is dan ook het primaire motief vna heel die OV-chipkaart, extra geld in het laatje van zowel de spoorwegvervoersbedrijven als het bedrijf wat die chip-kaart ontwikkelt. Ik overweeg om nu ook maar fraude te gaan plegen met die OV-chipkaart. Zo moeilijk is het niet.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_140190337
Ik voel er ook weinig voor om een kaart, met constant ¤25 erop, te houden voor mijn tweemaandelijkse treinreis van +/- ¤7
pi_140190566
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 23:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat is dan ook het primaire motief vna heel die OV-chipkaart, extra geld in het laatje van zowel de spoorwegvervoersbedrijven als het bedrijf wat die chip-kaart ontwikkelt. Ik overweeg om nu ook maar fraude te gaan plegen met die OV-chipkaart. Zo moeilijk is het niet.
Het is juist veel makkelijker als je geen papieren kaartjes meer hebt, iedereen kan dan inchecken. Je kunt dan het OV alleen toegankelijk maken als je een OV chipkaart hebt of dat eenmalige kaartje met chip.

De RET gaat "binnenkort" werken zonder subsidie. Onder andere omdat het zwart rijden zoveel verminderd is. De RET is ook eigenlijk de proef van de OV chipkaart hier kon je al langer niet naar binnen zonder een OV chipkaart of een eenmalig kaartje met een chip.
http://www.volkskrant.nl/(...)rheidssubsidie.dhtml

Ik zou trouwens oppassen met frauderen met de OV chipkaart bepaalde fraude wordt zwaar bestraft als je gepakt wordt. Een boete voor het niet hebben van een kaartje is veel minder erg. Toen nu toe zijn alle methodes die ik gezien heb om te frauderen met de OV chipkaart moeilijker als zonder kaartje in de tram of trein gaan zitten.

Of het een goed idee was om de kaart in te voeren weet ik niet. Maar half wel half niet is een stuk slechter.
pi_140191609
Dus als ik in Nederland langskom, kan ik niet gewoon een kaartje kopen.

Nou ja, dan maar een anonieme OV-kaart.

Nederland is heel onvriendelijk voor toeristen (parkeren in Rotterdam is onmogelijk, Amsterdam is stervensduur en ook die kaartjes en andere zaken zijn heel onvriendelijk geregeld voor toeristen).

Maar als je eventjes niet incheckt staan ze wel met 5 BOA's "dreigend" om je heen. Wees es klantvriendelijk...
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  woensdag 21 mei 2014 @ 00:28:26 #7
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_140191959
Zou tijd worden ook. In de rest van de wereld is dit al tientallen jaren schering en inslag. Tijd voor de toekomst!
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_140192885
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 23:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat is dan ook het primaire motief vna heel die OV-chipkaart, extra geld in het laatje van zowel de spoorwegvervoersbedrijven als het bedrijf wat die chip-kaart ontwikkelt. Ik overweeg om nu ook maar fraude te gaan plegen met die OV-chipkaart. Zo moeilijk is het niet.
Doe eens een tip.

Ik geloof die kaart nog steeds niet en ga gelukkig ook amper met het openbaar vervoer.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_140192905
quote:
14s.gif Op woensdag 21 mei 2014 00:28 schreef Fir3fly het volgende:
Zou tijd worden ook. In de rest van de wereld is dit al tientallen jaren schering en inslag. Tijd voor de toekomst!
Dat is een sterk argument: in de rest van de wereld is het schering en inslag.
Kalashnikovs zijn schering en inslag in de rest van de wereld.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_140193211
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 01:12 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Doe eens een tip.

Ik geloof die kaart nog steeds niet en ga gelukkig ook amper met het openbaar vervoer.
Doe je eens wat moeite zeg, en geef bij google fraude ov kaart of frauderen met ov kaart in, en ik denk dat er dan genoeg komt.
pi_140193267
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 01:37 schreef john2406 het volgende:

[..]

Doe je eens wat moeite zeg, en geef bij google fraude ov kaart of frauderen met ov kaart in, en ik denk dat er dan genoeg komt.
Je denkt! Ik zal eens kijken.
Ben meestal geen voorstander van fraude, maar als ik belazerd word, word ik wel flexibeler.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_140193321
Zijn OV-Chipkaarten persoonsgebonden? Ergo, is dit weer een manier erbij om je overal te kunnen volgen?
pi_140193328
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 01:43 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Je denkt! Ik zal eens kijken.
Ben meestal geen voorstander van fraude, maar als ik belazerd word, word ik wel flexibeler.
Het is best wel groot nieuws geweest. Het is een beetje riskant om het hier in detail uit de doeken te doen maar in essentie volstaat het om een apparaatje te kopen (waarmee je kan 'communiceren' met die chip) wat niet al teveel geld kost en wat software te downloaden waarmee de primitieve encryptie (want cheapass chipje) omzeild wordt. Ik zou wel niet aanraden om een persoonsgebonden kaart te gebruiken als je dat doet.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_140193349
quote:
6s.gif Op woensdag 21 mei 2014 00:18 schreef El_Matador het volgende:
Dus als ik in Nederland langskom, kan ik niet gewoon een kaartje kopen.

Nou ja, dan maar een anonieme OV-kaart.

Nederland is heel onvriendelijk voor toeristen (parkeren in Rotterdam is onmogelijk, Amsterdam is stervensduur en ook die kaartjes en andere zaken zijn heel onvriendelijk geregeld voor toeristen).

Maar als je eventjes niet incheckt staan ze wel met 5 BOA's "dreigend" om je heen. Wees es klantvriendelijk...
Goed advies. ;)
Anderzijds wordt er dan weer niet ingegrepen bij zaken die wel echt een probleem zijn, bijv. het verkeer en zwerfafval. Eerder in de week sprak ik er iemand op aan die het doodleuk op de grond legde, het werd niet gewaardeerd. :N
"De vuilbak is vol". :N
Jouw probleem, jouw verantwoordelijkheid.
Ook een van de problemen in Nederland, mensen doen dat te weinig.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 21 mei 2014 @ 04:10:14 #15
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_140193974
quote:
2s.gif Op woensdag 21 mei 2014 01:49 schreef Nemephis het volgende:
Zijn OV-Chipkaarten persoonsgebonden? Ergo, is dit weer een manier erbij om je overal te kunnen volgen?
Als je met 40% korting wilt reizen wel en zonder korting is de reis gewoon onbetaalbaar (met korting is de NS al stervensduur trouwens. ;( ).
Voor mij impliceert dit - m.u.v. buitenlandse reizen die wel met een normaal kaartje kunnen worden afgelegd - het einde van reizen per trein in Nederland en Fryslan. ;(

Jammer, ik houd echt van treinreizen, ik ben altijd een spoorenthousiasteling geweest, al vanaf mijn zevende levensjaar. Daar komt nu, wat Nederland en ook Fryslan betreft, een einde aan. Het doet me echt pijn. Ik kan wel janken eigenlijk, kut NS. :'(
pi_140193976
quote:
6s.gif Op woensdag 21 mei 2014 00:18 schreef El_Matador het volgende:
Nou ja, dan maar een anonieme OV-kaaNederland is heel onvriendelijk voor toeristen (parkeren in Rotterdam is onmogelijk, Amsterdam is stervensduur en ook die kaartjes en andere zaken zijn heel onvriendelijk geregeld voor toeristen).
Parkeren onmogelijk in Rotterdam? Waar haal je die onzin vandaan. Zelfs tot ver binnen de ring is gratis parkeren ruimschoots aanwezig. Zowel in een P+R setting als gewoon vrij parkeren.
pi_140193987
quote:
2s.gif Op woensdag 21 mei 2014 01:49 schreef Nemephis het volgende:
Zijn OV-Chipkaarten persoonsgebonden? Ergo, is dit weer een manier erbij om je overal te kunnen volgen?
Een anonieme kaart kopen en cash betalen is de enige optie om niet te volgen te zijn.
pi_140194016
quote:
1s.gif Op woensdag 21 mei 2014 04:11 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Parkeren onmogelijk in Rotterdam? Waar haal je die onzin vandaan. Zelfs tot ver binnen de ring is gratis parkeren ruimschoots aanwezig. Zowel in een P+R setting als gewoon vrij parkeren.
Een paar jaar terug kon je alleen met een chipper betalen. Ja, die had ik niet en gewoon muntgeld was ook geen optie. :')
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_140194190
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 23:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat is dan ook het primaire motief vna heel die OV-chipkaart, extra geld in het laatje van zowel de spoorwegvervoersbedrijven als het bedrijf wat die chip-kaart ontwikkelt. Ik overweeg om nu ook maar fraude te gaan plegen met die OV-chipkaart. Zo moeilijk is het niet.
Toch niet meer met de laatste versie?
pi_140195290
Er komen wegwerpchipkaarten voor als je één enkele reis of retourtje wil kopen.
pi_140195481
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 23:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat is dan ook het primaire motief vna heel die OV-chipkaart, extra geld in het laatje van zowel de spoorwegvervoersbedrijven als het bedrijf wat die chip-kaart ontwikkelt. Ik overweeg om nu ook maar fraude te gaan plegen met die OV-chipkaart. Zo moeilijk is het niet.
En waar denk je dat het geld van de NS heengaat? Dat wordt uitgekeerd als dividend aan de overheid.

De overheid wil dus gewoon meer geld zien en het reisgedrag van iedereen volgen.
pi_140196522
Overigens snap ik dat ze vanwege de chip een euro extra vragen maar dat zou een soort borg moeten zijn. In de landen waar ik geweest ben en waar ze zo'n kaart hadden kon je hem terug in het apparaat stoppen en kreeg je je borg terug. Daar loonde het als toerist om ook een gewone kaart te halen omdat het gemakkelijker was en het je geen ¤7,50 koste.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_140198933
quote:
6s.gif Op woensdag 21 mei 2014 05:12 schreef El_Matador het volgende:
Een paar jaar terug kon je alleen met een chipper betalen. Ja, die had ik niet en gewoon muntgeld was ook geen optie. :')
Oh, dat. Tegenwoordig kun je gewoon met je telefoon betalen volgens mij. ;)
pi_140199283
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 23:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Kunnen we de NS dwingen om de papieren kaar te blijven gebruiken door een referendum te starten?
De enige manier om het 'ouderwetse' treinkaartje te behouden is weten waarom ook dit elektronisch moest worden.
Want dat alles in rap tempo elektronisch moest worden heeft blijkbaar niet werkelijk met moderniteit of gemak te maken, aangezien het auto-, boot- en vliegtuigpark nagenoeg niet elektrisch (of waterstof) werden (dus hier zie je de prioriteit, geen prioriteit aan schone lucht, wel aan reizen met elektronische kaartjes. en prioriteiten omdraaien zorgt voor politieke strijd)
Bij uitval van een elektronisch systeem zit je namelijk met een enorm probleem, chaos, niemand kan meer pinnen, reizen of boodschappen afrekenen.
Er zal dus altijd een 'ouderwets' systeem achter alle elektronische systemen moeten zitten om chaos te voorkomen. Omdat iedereen verplicht elektronisch moet betalen en reizen raakt een uitval van een systeem miljoenen gebruikers (dus gaat politieke gevolgen krijgen, dus in nadeel burger)
Hoe vaker er een elektronisch systeem uitvalt hoe groter de politieke gevolgen zullen zijn.
Uitval systemen gaat zorgen voor woede, frustratie en voor en tegenstanders, dus politieke strijd.

Eigenlijk is het vreemd dat geen enkele partij, politici of consumentenbond, etc inziet dat er altijd een secundair systeem (dus papieren kaartjes en contant geld) moet blijven bestaan om chaos en toestanden te voorkomen.
Via een referendum is niet de oplossing als de propaganda op televisie een meerderheid weet van gedachten te veranderen. En als er dan een meerheid tegenstander blijft drukt men het nog erdoor om duidelijk weer te zorgen voor nieuwe politieke strijd door woede.
pi_140199353
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 11:53 schreef Synthercell het volgende:

[..]

De enige manier om het 'ouderwetse' treinkaartje te behouden is weten waarom ook dit elektronisch moest worden.
Want dat alles in rap tempo elektronisch moest worden heeft blijkbaar niet werkelijk met moderniteit of gemak te maken, aangezien het auto-, boot- en vliegtuigpark nagenoeg niet elektrisch (of waterstof) werden (dus hier zie je de prioriteit, geen prioriteit aan schone lucht, wel aan reizen met elektronische kaartjes)
Bij uitval van een elektronisch systeem zit je namelijk met een enorm probleem, chaos, niemand kan meer pinnen, reizen of boodschappen afrekenen.
Er zal dus altijd een 'ouderwets' systeem achter alle elektronische systemen moeten zitten om chaos te voorkomen. Omdat iedereen verplicht elektronisch moet betalen en reizen raakt een uitval van een systeem miljoenen gebruikers (dus gaat politieke gevolgen krijgen, dus in nadeel burger)
Hoe vaker er een elektronisch systeem uitvalt hoe groter de politieke gevolgen zullen zijn.
Uitval systemen gaat zorgen voor woede, frustratie en voor en tegenstanders, dus politieke strijd.

Eigenlijk is het vreemd dat geen enkele partij, politici of consumentenbond, etc inziet dat er altijd een secundair systeem (dus papieren kaartjes en contant geld) moet blijven bestaan om chaos en toestanden te voorkomen.
Via een referendum is niet de oplossing als de propaganda op televisie een meerderheid weet van gedachten te veranderen. En als er dan een meerheid tegenstander blijft drukt men het nog erdoor om duidelijk weer te zorgen voor nieuwe politieke strijd en emoties.
Bij uitval van het electronisch systeem kon je vroeger geen kaartje meer kopen. Veel verschil is er niet echt toch? Die kaartmachines zijn namelijk net zo goed afhankelijk van een systeem.
Bovendien blijft er gewoon een soort papieren chipkaart beschikbaar voor mensen die eenmalig willen reizen.
The fate of our times is characterized by rationalization and intellectualization and, above all, by the disenchantment of the world.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')