Eerin | donderdag 15 mei 2014 @ 22:18 |
Met het risico een soort golf van "vrouwen kunnen niet rijden"-waanzin over me heen te krijgen: Ik heb nu vier jaar mijn rijbewijs, maar heb altijd diesel of automaat gereden. Geen schakel benzine. Nu heb ik mijn eerste eigen auto, en dat is wel een benzine. Ik rijd in de stad, en rijden zelf is geen probleem (wel even wennen aan benzine), maar die verrekte hellingsproef wil niet, de motor slaat steeds af (oke, dit is overdreven, twee keer in een week. Te vaak dus). Ik heb geen zin om mensen in de weg te rijden, dus: zou iemand me logisch kunnen uitleggen hoe ik het beste op kan trekken op een helling? Dan voorkom ik ongelukken en irritatie. Ik heb zelf ook altijd een schijthekel aan mensen die niet kunnen rijden, dus dat probeer ik hiermee enigszins te voorkomen. Je mag gerust zeggen dat vrouwen niet kunnen rijden en shit, als je dan ook maar gelijk tips geeft over hoe het wel moet ![]() Thanks!! | |
Janneke141 | donderdag 15 mei 2014 @ 22:20 |
Handrem. Gebruik 'm. | |
FuryOverkill | donderdag 15 mei 2014 @ 22:20 |
Gewoon als je op de helling staat handrem aantrekken, dan koppeling intrappen en tot de 6500 toeren gad geven, koppeling op laten komen en als je voelt dat hij wilt handrem eraf en koppeling omhoog knallen ![]() | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 15 mei 2014 @ 22:20 |
Je kunt niet rijden !!1einz! ![]() Gewoon, handrem aantrekken, koppeling oplaten komen tot de kont begint in te zakken, en dan de handrem er af. | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 15 mei 2014 @ 22:21 |
Zei iemand iets over een handrem ![]() | |
Eerin | donderdag 15 mei 2014 @ 22:21 |
Ik geloof dat ik de handrem maar eens ga gebruiken xD dank! | |
kree | donderdag 15 mei 2014 @ 22:22 |
Beetje gas koppeling laten opkomen en als je voelt dat ie gaat 'trekken' handrem er langzaam af en koppeling verder op laten komen. | |
trovey | donderdag 15 mei 2014 @ 22:22 |
Neuh niemand ![]() ![]() | |
Eerin | donderdag 15 mei 2014 @ 22:22 |
Waarom slaat nu dan de motor af? Wat doe ik verkeerd? | |
FuryOverkill | donderdag 15 mei 2014 @ 22:22 |
Het beste is gewoon het weegschaal effect, als je koppeling omhoog komt trap je het gas in, sta je op een helling gewoon koppeling volledig intrappen en als je wilt gaan REM VASTHOUDEN en koppeling oplaten komen tot je hem voelt "trekken" dan METEEN rem los en gas intrappen, hoeft niet vol maar fors gas geven kan makkelijk en dan koppeling volledig op laten komen en daar ga je ![]() | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 15 mei 2014 @ 22:23 |
Je laat de rem niet los, of je haalt de handrem er niet af. ![]() | |
Spanky78 | donderdag 15 mei 2014 @ 22:23 |
Iets meer gas geven en als je het moeilijk vindt op de 'gewone' rem heling te trekken pak je de handrem, kun je met links koppelen en rechts gas geven. Belangrijk is dat je voelt dat de koppeling pakt, dat punt moet je net voorbij, rem los en dan rustig met gas erbij de koppeling verder laten opkomen. Diesels hebben met power bij lage toen, dus als je te weinig had heeft slaat een benzinemotor af, waar een diesel nog blijft draaien... | |
kree | donderdag 15 mei 2014 @ 22:23 |
Geen handrem gebruikt ![]() | |
Eerin | donderdag 15 mei 2014 @ 22:24 |
Dan laat ik de rem niet los. Dat klinkt inderdaad wel logisch. Ik zit me altijd helemaal op te vreten bij zo'n kruising omdat ik de bui al voel hangen, dus dan ga ik kutten met de rem. | |
Palomar | donderdag 15 mei 2014 @ 22:24 |
Heb je trouwens een mechanische handrem (zo'n stok in het midden achter de versnellingspook) of een elektrische (een knopje)? | |
Eerin | donderdag 15 mei 2014 @ 22:24 |
Nee stok in het midden, dus dat is wel handig. | |
kree | donderdag 15 mei 2014 @ 22:25 |
Ik wil niet achter jou staan op een steile helling ![]() Handrem gebruiken. | |
Palomar | donderdag 15 mei 2014 @ 22:25 |
nou simpel dus, gewoon op de handrem zetten en proberen weg te rijden met koppeling nog een beetje ingetrapt. Als je voelt dat dat niet lukt, handrem eraf halen ![]() | |
Eerin | donderdag 15 mei 2014 @ 22:26 |
Oke, ik ga morgen hier bij de heuvel bij m'n huis testen ![]() (don't worry, het is daar rustig ![]() Thanks! | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 15 mei 2014 @ 22:28 |
Je kunt natuurlijk ook een auto kopen die ESP heeft. Meestal hebben die auto's dan ook een hill-assist-systeem. Die houdt na het los laten van de rem nog een paar seconde druk op het remsysteem. Dan heb je nooit gekloot met een hellingproef ![]() | |
Deetch | donderdag 15 mei 2014 @ 22:28 |
![]() | |
jatochneetoch | donderdag 15 mei 2014 @ 22:28 |
Je moet meer gas geven. Je moet in principe het zelfde doen bij gewoon optrekken, alleen nu moet je zodra de koppeling contact maakt de handrem erbij af halen. | |
Eerin | donderdag 15 mei 2014 @ 22:29 |
Ja nou dat klinkt niet echt studentenbudget ![]() | |
FuryOverkill | donderdag 15 mei 2014 @ 22:30 |
Op een steile helling ook niet nee dan handrem gebruiken, mn "11 vw polo tsi heeft 262,8 Nm koppel bij 1650rpm dus ik heb er amper last van dat hij wegvalt ![]() | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 15 mei 2014 @ 22:31 |
Kleinigheidje hou je toch, toch? ![]() | |
regiliopeace | donderdag 15 mei 2014 @ 22:32 |
Vrouwen aan de versnelling achteruit van de helling LOL ![]() | |
Palomar | donderdag 15 mei 2014 @ 22:33 |
Veel nieuwe auto's hebben ook een elektrische handrem. Dan hoef je alleen nog maar het knopje van de handrem in te drukken op een helling en daarna gewoon als anders wegrijden. Rem gaat er dan automatisch af. (alleen wel van te voren even weten dat dat zo werkt, want ik reed laatst voor het eerst in een auto die dit had in Zuid-Frankrijk in de bergen. Dan zit je wel even te zoeken hoe je op die steile helling nou de hellingproef moet doen. Uiteindelijk maar met rokende koppeling weggereden en later in het boekje gekeken hoe de handrem werkt ![]() | |
mega-worstje | donderdag 15 mei 2014 @ 22:34 |
Ik doe eigenlijk nooit hellingproef met handrem, behalve als de helling echt stijl is. Gewoon met de rem en op gevoel het gas pakken. Maar als handrem werkt voor jou, vooral doen ![]() | |
Palomar | donderdag 15 mei 2014 @ 22:42 |
Klopt, ik kan het in Nederland ook bijna altijd wel af met alleen de voetrem en dan goed getimed rem los en gas bij geven. In gebieden met bergen heb je hem wel vaker nodig. | |
Eerin | donderdag 15 mei 2014 @ 23:13 |
Ja ik denk dat ik in de bergen toch maar gewoon de diesel meeneem, haha. Toch iets chiller. Maar met de handrem truc moet het vast zo ook lukken (zeker met die mini heuvels hier in Grunn) | |
Fopje | donderdag 15 mei 2014 @ 23:16 |
Als hij afslaat geef je waarschijnlijk gewoon te weinig gas. | |
Fer | donderdag 15 mei 2014 @ 23:18 |
Het is een gevoel voor gas en koppeling wat je moet leren, een paar mm de koppeling verder omhoog en je kan dus een dot meer gas geven. Geef je te vroeg, teveel gas, zal je motor teveel toeren gaan maken en zal de koppeling gaan stinken. Te weinig gas en de koppeling te snel op laten komen en hij zal afslaan. Zeker oude simpele auto;s met een koppelingskabel hebben bar weinig gevoel in de koppeling, gaat vaak loodzwaar en een heel abrupt aangrijppunt. | |
Metalfreak | donderdag 15 mei 2014 @ 23:23 |
Je geeft gewoon te weinig gas. Een diesel heeft onderin meer trekkracht, dus die zal niet zo snel af slaan en trekt je in lage toeren wel omhoog, een benzine heeft juist bovenin meer trekkracht (vergeet dat oude wijven geneuzel van "schakelen bij 2500 toeren" maar, zeker bij kleine motoren) en daarvoor heb je dus toeren nodig. Gas geven en koppeling laten komen en hij zal niet afslaan. [ Bericht 0% gewijzigd door Metalfreak op 16-05-2014 11:17:16 ] | |
Matty___ | donderdag 15 mei 2014 @ 23:31 |
Of meer toeren maken. | |
eXplorer1 | vrijdag 16 mei 2014 @ 00:40 |
heeft er geen zak mee te maken, ik heb bijna 400NM bij laag toerental maar als ik een helling opwil heb ik er geen zak aan, op het moment dat je een beetje gas geeft doet je turbo'tje geen moer. of ik moet mijn launch control aanzetten ![]() on-topic. Heel simpel, trek je handrem aan, zeg tegen je vrouwenbrein dat je wilt optrekken zoals je dat bij een stoplicht doet, MAAR, geef aan je brein de kanttekening mee dat je de handrem moet lossen als je de achterkant voelt zakken. | |
madco | vrijdag 16 mei 2014 @ 09:57 |
Gebruik je jou handrem serieus zo vaak dan in nederland voor een hellingproef? Ik kan me niet eens herrineren dat ik die met de personen auto ooit heb uitgevoerd in NL (na mijn rijlessen uiteraard) Laatste keer is met de vrachtwagen geweest toen de automaat niet in zijn D wilde ![]() | |
Cracka-ass | vrijdag 16 mei 2014 @ 09:59 |
Handrem gebruiken voor de hellingproef. ![]() | |
aardappel18 | vrijdag 16 mei 2014 @ 10:02 |
volgas koppeling los | |
jeroen25 | vrijdag 16 mei 2014 @ 10:11 |
Kun je niet een rustig hellinkje bij jou in de buurt opzoeken en daar een paar keer oefenen tot het goed gaat? | |
Palomar | vrijdag 16 mei 2014 @ 11:33 |
rokende koppeling op een helling van 20% is veel stoerder ![]() | |
Catch22- | vrijdag 16 mei 2014 @ 12:41 |
Het is echt niet zo dat je auto terstond achteruit rolt als je op een heuvel staat. Dus rem + koppeling in en dan rem los, gas geven en koppeling op laten komen is genoeg, moet je wel vlot zijn met je voeten. Maar als dat niet lukt moet je misschien niet autorijden. Of een automaat rijden | |
kree | vrijdag 16 mei 2014 @ 16:34 |
Dat kan misschien wel zo zijn, ik raad toch aan de handrem te gebruiken. Want geheid dat je een keer op een echte helling/heuvel stil komt te staan. En dan komt het wel van pas als je in ieder geval weet hoe het moet met handrem. | |
sjoemie1985 | vrijdag 16 mei 2014 @ 16:37 |
je moet eerst weten wat het aangrijpingspunt van de koppeling is. Dus koppeling voorzichtig op laten komen tot je voelt dat hij wil rijden (andere voet op de rem laten) en aangrijpingspunt is gevonden dan kun je rem loslaten en gas bij geven. | |
Metalfreak | vrijdag 16 mei 2014 @ 16:48 |
Maar waarom gebruik je niet gewoon de handrem voor de eenvoud? Dat ding zit er niet voor niets in en het is 300x makkelijker om het met de handrem te doen dan met je voeten, zeker voor een onervaren rijder. | |
Catch22- | vrijdag 16 mei 2014 @ 16:52 |
Waarom wel? | |
ChevyCaprice | vrijdag 16 mei 2014 @ 16:55 |
Metalfreak | vrijdag 16 mei 2014 @ 16:56 |
• Dat ding zit in elke auto. • TS blijkt wat moeite te hebben met het doseren van gas. • Je hoeft geen dans met je voeten te doen. • Je sloopt je koppeling niet. | |
ChevyCaprice | vrijdag 16 mei 2014 @ 16:57 |
ChevyCaprice | vrijdag 16 mei 2014 @ 16:58 |
Fer | vrijdag 16 mei 2014 @ 18:16 |
Heb je wel je rijbewijs of zelf in een Tsi gereden? Dat ding heeft een giga turbogat en komt itt de door Explorer genoemde 2.0L Saab, helemaal niet zo makkelijk weg. Gelukkig heeft de mijne een automatische handrem. Ik niet eens op het rijexamen. Rijles gehad op de stijle grachten van A'dam, laat ie mij tijdens het examen stoppen op een (in mijn ogen) vlakke plek en vraagt mij een handeling te doen die lijkt op een hellingsproef. Ofwel koppeling op en wegrijden. | |
Catch22- | vrijdag 16 mei 2014 @ 18:19 |
![]() | |
NieuweNier | vrijdag 16 mei 2014 @ 18:22 |
Het ligt heel erg sterk aan je auto. Veel auto's kan je inderdaad gewoon "terug laten vallen" op de koppeling bij een hellingproef. Dat geld echter niet voor elke auto. Sommige auto's, de meeste bushes bijvoorbeeld, zijn daar te zwaar voor. De motor slaat dan af. Meer gas geven is dat de oplossing. Dat kan je op twee manieren doen: Je kan de auto op de handrem zetten, de koppeling laten opkomen met wat gas totdat je het gewicht voelt verschuiven, en dan de handrem loslaten en wegrijden. Soms kan je hem ook heel-en-toe'en. Je kan dan de linkerhelft van je voet gebruiken om de auto stil te houden, met je linkervoet de koppeling omhoog laten komen naar het aangrijpingspunt, en dan met de rechterhelft van je rechtervoet gas geven terwijl je met de linkerhelft van die voet van de rem afgaat. Met de handrem is echter het beste. Het zorgt voor minder slijtage aan je auto. En het is makkelijker ![]() | |
NieuweNier | vrijdag 16 mei 2014 @ 18:25 |
Erger is wanneer de helling extreem steil is met een slippertje ondergrond. Heerlijk als je je handrem erop zet, je voetrem loslaat, en de achterbanden gewoon hoort wegslippen ![]() | |
Fer | vrijdag 16 mei 2014 @ 18:31 |
Heerlijk is een heling die zo stijl is, met een zware aanhanger/caravan erachter en dat je met spinnende banden MOET wegrijden om anders je koppeling in rook opgaat. | |
ChevyCaprice | vrijdag 16 mei 2014 @ 18:37 |
heb jij zeker niet met die mondeo van je | |
Oceanview | vrijdag 16 mei 2014 @ 20:48 |
Simpelweg meer gas geven, als je diesel gewend bent ben je gewend meer van de koppeling te verwachten in een benzine vergt het meer moeite om met alleen koppeling vooruit te komen. Dus met alleen koppeling: Voet op de rem Koppeling op laten komen totdat je voelt dat de auto vooruit wilt of je toerenteller licht ziet inzakken Koppeling daarop houden Rem los Gas geven Koppeling omhoog. Met de handrem precies hetzelfde maar waar je met je voet op de rem zit zit je nu met je hand op de handrem. | |
Fer | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:30 |
Waarom heeft iedereen over die diesel die zo makkelijk koppelt, de laatste die dat deed waren die oude 2.0L diesels met mega vliegwielen. De laatste generaties hebben allemaal turbogat en andere fratsen waardoor hij net zo koppelt als een benzine. Mijn 1.5 Dci had een turbo-krater, die kon ik volgas geven en na een seconde rustig de koppeling op laten komen, anders viel ie dood. | |
ChevyCaprice | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:37 |
Nee een diesel heeft in de lage toeren nog altijd meer koppel ongeacht de turbolag, probeer maar in een polo tsi en daarna in een polo tdi | |
aardappel18 | vrijdag 16 mei 2014 @ 23:06 |
Hellingproef is easy-peasy als je 400NM aan koppel hebt uit een prachtige Engelse 12-cilinder. | |
Eerin | vrijdag 16 mei 2014 @ 23:06 |
Ik heb inmiddels nog wat geoefend met handrem en dat lost idd al wel een hele hoop gedoe op, dus dat moet de oplossing zijn ![]() @reacties als "anders moet je misschien niet autorijden" Ja nee tuurlijk, whatever. @andere reacties: dank je wel, ik ga even die filmpjes checken want daar had ik nog niet eens aan gedacht, maar ik ga toch even kijken. En ik oefen nu gewoon met gas doseren, want het is inderdaad zo dat je bij diesel wat meer kracht van de koppeling gewend bent, dus ik oefen gewoon de komende dagen met gassen (wat in principe geen probleem is ![]() | |
Eerin | vrijdag 16 mei 2014 @ 23:06 |
Kijk, een echte kenner ![]() | |
Life2.0 | vrijdag 16 mei 2014 @ 23:25 |
verbrande koppelingen en kromme schijven bij ts ![]() | |
NieuweNier | vrijdag 16 mei 2014 @ 23:34 |
Dat is wel zo. Banden zijn goedkoper dan koppelingen. Dan ding eindeloos laten slippen om rustiger op te trekken is niet goed. Ik stress hem ook een beetje wanneer mensen in mijn auto rijden en de koppeling gewoon minuten lang half indrukken ![]() | |
NieuweNier | vrijdag 16 mei 2014 @ 23:35 |
Haha geen idee. Ik ben nog geen steile helling tegen gekomen. Al liggen er wel michelins onder ![]() | |
T42 | zaterdag 17 mei 2014 @ 01:23 |
wat is het probleem van oefenen? al doe ik een helling proef met een 34 pk sterke auto op een trailerhelling met boot zonder problemen | |
Kloonhommel | zaterdag 17 mei 2014 @ 01:30 |
Wel raar dat je geen hellingsoefening hebt gedaan met je rijinstructeur destijds? | |
Fopje | zaterdag 17 mei 2014 @ 01:59 |
Heb je achterwielaandrijving dan? ![]() | |
marzman | zaterdag 17 mei 2014 @ 02:27 |
De handrem heb je helemaal niet nodig bij de hellingproef, alleen bij het straatje keren. | |
2cv | zondag 18 mei 2014 @ 00:56 |
Ik heb het eens voor elkaar gekregen om de motor met 2000rpm te laten draaien, de versnallingsbak in de 1 en de koppeling helemaal los. Dat stonk ![]() | |
Anne | zondag 18 mei 2014 @ 09:20 |
De meeste rijscholen hebben een diesel als lesauto. En in een diesel heeft ze er geen moeite mee. Fijn dat de handrem het al makkelijker voor je maakt, TS! | |
Kloonhommel | zondag 18 mei 2014 @ 10:04 |
Oh, ik heb gelest in een benzineauto. | |
Eerin | zondag 18 mei 2014 @ 10:28 |
Nee dat heb ik wel gedaan hoor, maar daar reed ik in een diesel dus dat ging heel anders ![]() | |
KeesBromfiets | zondag 18 mei 2014 @ 11:42 |
Je probeert waarschijnlijk stationair weg te rijden zoals je bij een diesel hebt geleerd. Dat lukt lukt met de meeste benzine auto's niet of heeft meer gevoel nodig. Geef een klein beetje gas, echt minimaal, en laat de koppeling opkomen en geef gas bij zodat je toerental niet te veel inzakt. Trap ook geen 2000rpm, zorgt ervoor dat iedereen je aankijkt :p | |
Dromer | zondag 18 mei 2014 @ 11:48 |
Handrem. ![]() Dit is echt zoiets waarbij het misgaat als je er teveel over na gaat denken. En bij twijfel (als iemand lekker dicht achter je gaat staan) maar wat meer gas geven en iets minder koppeling. Van die ene keer zul je niet meteen je koppeling oproken, lijkt me. (tenzij hij al slecht is om te beginnen natuurlijk) | |
Jiang153 | maandag 19 mei 2014 @ 11:15 |
Ik houd een altijd eerst op aangrijpingspunt en als ik gas geeft en ik voel dat hij trekt dan laat ik handrem losBij diesel hoefde ik niet eens gas te geven ![]() | |
Eerin | maandag 19 mei 2014 @ 12:45 |
Meer gas geven helpt ook, merk ik inmiddels. Ik probeerde blijkbaar echt nog teveel a la diesel op te trekken, maar nu gaat het in principe ook prima zonder handrem maar met wat meer gas (echte heuvels hebben we hier dan ook niet echt). Enige wat ik nu nog moet oefenen is niet gelijk met 2000 toeren op te trekken, want ik lijk net zo'n golf rijder. Daarbij gok ik dat het ook niet geniaal is voor de koppeling (en zo'n Suzuki Alto heeft nou niet echt fantastisch spul geloof ik). | |
Oceanview | maandag 19 mei 2014 @ 20:47 |
2000rpm is nog te behappen, hoger moet je niet gaan wil je nog normaal optrekken. | |
TheSwooshdockSaints | maandag 19 mei 2014 @ 21:24 |
Gewoon heuvel zoeken waar geen andere auto's in de buurt staan (of andere dingen die kapot kunnen) en dan net zo lang proberen het evenwicht te vinden van koppeling gas zodat je op die manier stil kan staan. Mijn Clio (weinig vermogen) vond het niet zo leuk, de huidige lukt het gewoon goed. Moest vanmiddag nog de hellingproef doen in Luik aangezien er opeens twee auto's tegen elkaar over stonden en niet verder konden... Die helling was echt stijl maar als je dat evenwicht weet te vinden en dat gevoel eenmaal hebt dam hoef je je handrem niet meer te gebruiken ![]() | |
KeesBromfiets | maandag 19 mei 2014 @ 21:39 |
Doe het eens zonder schoenen aan of met dunne zolen, dan krijg je misschien een beter gevoel voor de koppeling. | |
Dingest | maandag 19 mei 2014 @ 22:02 |
Toen ik net mijn rijbewijs had probeerde ik ook veel te veel puur op de koppeling te doen, dat lukt niet altijd even goed in iedere auto. Gewoon blijven oefenen en nu iets meer gas bijgeven, uiteindelijk komt dat gevoel wel redelijk en je wordt er dan vanzelf handiger in ![]() Met 41NM uit een verouderde Pools-Italiaanse 2-cilinder lukt het ook nog best goed ![]() | |
Wildervankstertje | dinsdag 20 mei 2014 @ 10:34 |
Op een hele steile helling de handrem gebruiken. En anders gewoon eens flink gaan oefenen, ook als je op benzine rijdt kan het prima zonder handrem. |