Nee, iedereen krijgt een voorlopige aanslag. De definitieve aanslag ontvang je steevast in het laatste kwartaal van het jaar.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 22:40 schreef zwarteweduwe het volgende:
Jaaaah, de Sanddmeneer bracht mij vandaag een blauwe brief!
Dagtekening 16 mei.
Is wel nog "maar" een voorlopige aanslag. Komt dat misschien omdat ik straks ook nog wat zvw-premie terugkrijg? #dtv
Ik heb ze net gebeld, ik wilde weten of het geld al was gestort. En de dame gaf aan dat ze het geld gestort hadden naar het belastingkantoor om te kijken of het evt verrekend kan worden, dat deden ze nl soms bij mensen. Nu weet ik dat ik niks open heb staan, maar het kan nu 4 weken duren voor ze het overmaken. Echt balen want ik rekende erop.quote:Op woensdag 14 mei 2014 10:41 schreef Pindasoepje het volgende:
Zijn er meer mensen met dagtekening van 9mei die nog wachten?
Op mijn brief stond toch echt definitieve aanslag.quote:Op woensdag 14 mei 2014 12:02 schreef ForumGek het volgende:
[..]
Nee, iedereen krijgt een voorlopige aanslag. De definitieve aanslag ontvang je steevast in het laatste kwartaal van het jaar.
p.s: serieus, een #dtv in FOK!?
Idem hierquote:Op woensdag 14 mei 2014 12:35 schreef Cygne het volgende:
[..]
Op mijn brief stond toch echt definitieve aanslag.
Ik heb altijd een voorlopige gekregen en einde van het jaar een definitieve, net als bij mijn vriendin. Maar blijkbaar hoeft dat dus niet altijd zo te zijn!quote:Op woensdag 14 mei 2014 12:35 schreef Cygne het volgende:
[..]
Op mijn brief stond toch echt definitieve aanslag.
Dat is dus gewoon niet waar.quote:Op woensdag 14 mei 2014 12:02 schreef ForumGek het volgende:
[..]
Nee, iedereen krijgt een voorlopige aanslag. De definitieve aanslag ontvang je steevast in het laatste kwartaal van het jaar.
Klopt dat is nieuw dit jaar.quote:Op woensdag 14 mei 2014 12:36 schreef ForumGek het volgende:
[..]
Ik heb altijd een voorlopige gekregen en einde van het jaar een definitieve, net als bij mijn vriendin. Maar blijkbaar hoeft dat dus niet altijd zo te zijn!
Vorig jaar kreeg ik ook al een definitieve.quote:Op woensdag 14 mei 2014 19:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Klopt dat is nieuw dit jaar.
Is over 2011 al de eerste proef mee gedaan en over 2012 meer uitgebreid ingevoerdquote:Op woensdag 14 mei 2014 19:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Klopt dat is nieuw dit jaar.
Maar was die niet veel later?quote:Op woensdag 14 mei 2014 20:31 schreef Cygne het volgende:
[..]
Vorig jaar kreeg ik ook al een definitieve.
Begin juni.quote:Op woensdag 14 mei 2014 20:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Maar was die niet veel later?
Bij lief was de definitieve vorig jaar ook al begin mei.quote:Op woensdag 14 mei 2014 20:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Maar was die niet veel later?
Bij mijn eerste huis (10 jaar geleden) wilden ze kopieen van alle facturen (makelaar, taxatie ed).quote:Op woensdag 14 mei 2014 19:58 schreef MaLo het volgende:
Wij hadden ook een voorlopige aanslag. Wij hebben vorig jaar een huis gekocht dus nogal wat aftrekposten.
Hoevaak komt het voor dat ze later nog zaken extra checken / stukken opvragen in zulke gevallen? Ik heb alles naar waarheid ingevuld hoormaar ik ben wel benieuwd.
Bij mijn eerste huis (8 jaar geleden) is er geen bewijs opgevraagd. Nou ja, mochten ze nu wel dingen willen opvragen, ik heb alle papieren etc nog wel, maar heb gewoon niet zoveel zin in extra werkquote:Op donderdag 15 mei 2014 08:06 schreef FoXje het volgende:
[..]
Bij mijn eerste huis (10 jaar geleden) wilden ze kopieen van alle facturen (makelaar, taxatie ed).
En vandaag ook gestort.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 22:40 schreef zwarteweduwe het volgende:
Jaaaah, de Sanddmeneer bracht mij vandaag een blauwe brief!
Dagtekening 16 mei.
Anders doet iedereen die geld krijgt op 1 februari aangifte en iedereen die moet betalen op 31 maart om 23.59 uur.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 13:55 schreef AQuila360 het volgende:
Ik op 2 feb aangifte gedaan maar nog niets, waarom doen ze niet op binnenkomst eigenlijk?
Fair enough.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 14:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Anders doet iedereen die geld krijgt op 1 februari aangifte en iedereen die moet betalen op 31 maart om 23.59 uur.
Beter, ik heb de brief vandaag ontvangen, meestal staat het geld er direct op. Even wachten, maakt niet uit best snel.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 17:03 schreef Esje-lief het volgende:
Ik heb het geld wel.... maar de brief niet... Hoe vind je die! Hahaha
Ik heb ook dagtekening 16 mei. Ach een paar dagenquote:Op vrijdag 16 mei 2014 16:08 schreef Gewoonik het volgende:
12 mei kreeg ik de brief in de bus met de dagtekening van 16 mei. De bankrekening waar ze het naar overmaken is helaas nog zo goed als leeg.
had ik ook vandaag, tot ik thuiskwamquote:Op vrijdag 16 mei 2014 17:03 schreef Esje-lief het volgende:
Ik heb het geld wel.... maar de brief niet... Hoe vind je die! Hahaha
Schijnbaar had ik het al op de 14de op een andere rekening dan dat ik dacht.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 18:16 schreef Soury het volgende:
[..]
Ik heb ook dagtekening 16 mei. Ach een paar dagen
Daar zit soms een paar dagen tussen. Maar sluit niet uit dat het ook weken kan zijnquote:Op vrijdag 16 mei 2014 18:20 schreef donald_dick het volgende:
Samen met mijn vrouw een gezamenlijke aangifte gedaan. Zij heeft haar brief en geld al wel in ik niet
Gebeurd veel meer, als er geen correcties of aanvullingen meer te verwachten zijn is er geen reden om niet gelijk de afrekening definitief te maken.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 11:09 schreef FoXje het volgende:
Een blauwe envelop![]()
Voor mijn vrouw, zij krijgt geen voorlopige aanslag, maar meteen een definitieve. Waarom is dat?
Verder geen geld
Ok lijkt me logischquote:Op zaterdag 17 mei 2014 13:36 schreef hottentot het volgende:
[..]
Gebeurd veel meer, als er geen correcties of aanvullingen meer te verwachten zijn is er geen reden om niet gelijk de afrekening definitief te maken.
Dat is inderdaad heel snel.quote:Op donderdag 15 mei 2014 07:24 schreef Cat22 het volgende:
24 maart ingediend, brief ontvangen met dagtekening 9 mei, geld ontvangen op 13 mei.
Ze zijn bij mij nog nooit zo snel geweest.![]()
Bij mij hetzelfde, alleen op 28 maart ingediend. Tot op heden ook nog geen geld ontvangenquote:Op zaterdag 17 mei 2014 15:40 schreef SleepSub het volgende:
1 April ingediend, zojuist brief ontvangen met 16 Mei als dagtekening en definitief aanslag, heb het geld nog niet tho maar kan niet lang meer duren
Goeie garp!quote:Op zaterdag 17 mei 2014 15:40 schreef SleepSub het volgende:
1 April ingediend, zojuist brief ontvangen met 16 Mei als dagtekening en definitief aanslag, heb het geld nog niet tho maar kan niet lang meer duren
Zojuist m'n geld ontvangenquote:Op maandag 19 mei 2014 11:21 schreef automatic_ het volgende:
[..]
Bij mij hetzelfde, alleen op 28 maart ingediend. Tot op heden ook nog geen geld ontvangen
Je moet af en toe ook grappen uithalen met de belasting hequote:
Ik was er ook gewoon weer vroeg bij dit jaar en heb wederom nog niets ontvangenquote:Op maandag 19 mei 2014 12:57 schreef The_Groove het volgende:
Verdomme 22 januari al aangiften gedaan en nog steeds helemaal niets ontvangen. Hoe willekeurig is dat?
Hier ook hoor. Is altijd erg willekeurig!quote:Op maandag 19 mei 2014 12:57 schreef The_Groove het volgende:
Verdomme 22 januari al aangiften gedaan en nog steeds helemaal niets ontvangen. Hoe willekeurig is dat?
Hier 2 februari, ook nog niks vernomen. Vorig jaar kreeg ik het in de 3e week van juni, zal nu ook wel zoiets zijn. Ach, sta niet te wachten op het geld, zal alleen wel lekker zijn!quote:Op woensdag 21 mei 2014 14:15 schreef Impreza555 het volgende:
22 Februarie aangifte gedaan. Nog nieks gehoord
Je hebt het geld wel erg hard nodig, hè?!quote:Op woensdag 21 mei 2014 14:15 schreef Impreza555 het volgende:
22 Februarie aangifte gedaan. Nog nieks gehoord
diegen op wiens BSNnummer de voorlopige aanslag loopt.quote:Op woensdag 21 mei 2014 21:15 schreef xaban06 het volgende:
Situatie: Getrouwd. Een van de partners zit al een paar jaar thuis, hierdoor komen we in aanmerking voor algemene heffingskorting. Dit ontvangen we ieder maand. Nu is 1 van de partners gaan werken (sinds een maand), hierdoor komt de te ontvangen algemene heffingskorting te vervallen.
Geen zin om volgend jaar met de aangifte hoop centen terug te betalen. Hoe kunnen we dit stop (laten) zetten?
Ok, link gevonden: http://www.belastingdiens(...)gen_online_formulier
Wie moet deze invullen? Diegene die is begonnen met werken of diegene die al werkte?
Aanslag 2013 lag een paar dagen geleden op de mat, op mijn naam/BSN. Dus moet ik de algemene heffingskorting stop zetten voor mijzelf?quote:Op woensdag 21 mei 2014 21:24 schreef Nizno het volgende:
[..]
diegen op wiens BSNnummer de voorlopige aanslag loopt.
Dit kun je zien aan het betalingskenmerk op het bankafschrift of op de brieven die je hierover gekregen hebt.
En het rekeningnummer klopt?quote:Op woensdag 21 mei 2014 21:55 schreef Pindasoepje het volgende:
Ik heb nog steeds niks binnen, volgens de BD is het al op de 9e overgemaakt. Hoe kan het dat ik het dan nog niet heb. Ik snap dat ze er 10 dagen over kunnen doen, maar het overboeken als het eenmaal is gedaan moet toch in een dag of 2 afgerond zijn?
Ja ik heb het een paar keer met ze nagekeken, het is hetzelfde nummer als bij de toeslagen.quote:
Vreemd.quote:Op donderdag 22 mei 2014 10:03 schreef Pindasoepje het volgende:
[..]
Ja ik heb het een paar keer met ze nagekeken, het is hetzelfde nummer als bij de toeslagen.
Ik moest contact opnemen met de bank, maar die gaven aan niks te zien
jij bent degene die de aanvraag gedaan heeft.quote:Op woensdag 21 mei 2014 21:26 schreef xaban06 het volgende:
013 lag een paar dagen geleden op de mat, op mijn naam/BSN. Dus moet ik de algemene heffingskorting stop zetten voor mijzelf?
wacht dan even tot maandag en laat ze daarna een escalatie laten maken.quote:Op donderdag 22 mei 2014 10:17 schreef Pindasoepje het volgende:
Ja de bd geeft aan dat het 10 werkdagen kan duren. Maar dat ze het al wel hebben overgemaakt.. Normaal staat het er altijd gelijk op, daarom vind ik het zo raar
Nee, de medewerkers van de BD kunnen alleen zien dat de opdracht is gegeven om tot uitbetaling over te gaan. Een valutadatum (de datum waarop jouw bank aan de BD laat weten dat het bedrag is ontvangen) zien ze daar niet en dus ook niet of de daadwerkelijke transactie vanuit de BD heeft plaatsgevonden. Ze zien de datum waarop jouw betaling in een batch is gedaan, dan kan het nog maximaal 10 werkdagen duren voordat je het bedrag mag verwachten. Er zijn namelijk "vaste" momenten dat de BD tot uitbetaling overgaat en zo'n batch stort.quote:Op donderdag 22 mei 2014 10:17 schreef Pindasoepje het volgende:
Ja de bd geeft aan dat het 10 werkdagen kan duren. Maar dat ze het al wel hebben overgemaakt.. Normaal staat het er altijd gelijk op, daarom vind ik het zo raar
Eersten zijn de laatsten, onderop de stapelquote:Op maandag 19 mei 2014 12:57 schreef The_Groove het volgende:
Verdomme 22 januari al aangiften gedaan en nog steeds helemaal niets ontvangen. Hoe willekeurig is dat?
Dit staat ook op de brief die je hebt ontvangen, dat het eerst wordt verrekend met openstaande bedragen voor je iets uitbetaald krijgt.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 10:27 schreef Pindasoepje het volgende:
Hmm ik heb vandaag weer gebeld. En deze persoon gaf aan dat ik een nieuwe brief krijg omdat er een bedrag van 100¤ is verrekend met een openstaande toeslag. Dagtekening 20mei. Vanaf dan kan het nog 10 werkdagen duren..
Ik ook vandaag binnen met dagtekening 23 mei.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 13:47 schreef Miracle_Drug het volgende:
29 januari verstuurd, vandaag de brief binnen met dagtekening 23 mei
Wat heb ik verkeerd gedaan?quote:"Voor 2014 kan er tot aan ¤ 6.230 belastingvrij bijverdiend worden. "
Je geeft je winst (omzet - kosten) op als inkomsten uit overige werkzaamheden. Omdat dit bij je full time baan wordt opgeteld is het logisch dat je tussen de 37% en 52% belasting betaalt, afhankelijk van hoeveel je verdient.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 21:10 schreef Boy_Snakeye het volgende:
Al jaren doe ik heel simpel mijn belasting. Ik huur een appartement, geen kinderen geen bijzondere dingen en elk jaar hoef ik niks te betalen.
Nu ben ik afgelopen jaar begonnen met wat video werkzaamheden. Ik wou me inschrijven voor de KvK, maar omdat ik het verwacht sporadisch te doen en dus onder de 'ondernemersgrens' kom, heb ik het inschrijven gelaten voor wat het is.
Nu heb ik vorig jaar wel een opdracht uitgevoerd voor een bedrijf. Zij hebben mij ook netjes betaald. Ik heb dit bedrag ook netjes aangegeven als extra inkomsten. Ik wil natuurlijk niet dat ik in de problemen kom of dat zij in de problemen komen.
Maar nu kreeg ik vandaag de blauwe envelop en moet ik bijna de helft afstaan aan de belasting. Klopt dit wel? Had ik niet eerst wat kosten eraf moeten halen die ik gemaakt heb, zoals afschrijving van apparatuur e.d. ?![]()
Ik ben echt een leek op dit gebied, maar ik lees dan hier
[..]
Wat heb ik verkeerd gedaan?
Een nieuwe dagtekening? Dat kan helemaal niet. De beschikking waarop staat blijft dezelfde dagtekening houden. Wellicht bedoel je de mededeling verrekening met "nieuwe dagtekening". Bij automatische verrekening via het landelijk incassocentrum zou het restant alsnog binnen 2 weken uitbetaald moeten zijn, mits er een aan de voorwaarden (1 bankrekeningnummer voor IB en Toeslagen dat ook daadwerkelijk op naam van de teruggaafgerechtigde staat) voldoend rekeningnummer aanwezig is.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 11:57 schreef Nizno het volgende:
Euh dan denk ik dat een medewerker niet heeft gesnapt hoe het werkt.
Het is zo dat binnen 10 werkdagen na dagtekening de verrekening of uitbetaling plaats gaat vinden. Indien er een verrekening is dan wordt er daarna een nieuw brief gemaakt met het restbedrag en een nieuwe dagtekening. Binnen 10 werkdagen na die nieuwe dagtekening krijg je dan je geld uitbetaald.
na een verrekening met toeslagen krijg je een nieuwe dagtekening binnen welke tijd er weer wordt uitbetaald.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 08:58 schreef DreO het volgende:
[..]
Een nieuwe dagtekening? Dat kan helemaal niet. De beschikking waarop staat blijft dezelfde dagtekening houden. Wellicht bedoel je de mededeling verrekening met "nieuwe dagtekening". Bij automatische verrekening via het landelijk incassocentrum zou het restant alsnog binnen 2 weken uitbetaald moeten zijn, mits er een aan de voorwaarden (1 bankrekeningnummer voor IB en Toeslagen dat ook daadwerkelijk op naam van de teruggaafgerechtigde staat) voldoend rekeningnummer aanwezig is.
Bij verrekening via een regionaal incassocentrum kan het maximaal 4 weken duren. Over 't algemeen komt je geld alleen daar terecht als je bekend bent met langetermijn betalingsregelingen of invorderingsmaatregelen in naam des Konings
Je hebt alleen datgene gelezen wat jij dacht dat belangrijk was en niet het hele stuk gelezen.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 21:10 schreef Boy_Snakeye het volgende:
Al jaren doe ik heel simpel mijn belasting. Ik huur een appartement, geen kinderen geen bijzondere dingen en elk jaar hoef ik niks te betalen.
Nu ben ik afgelopen jaar begonnen met wat video werkzaamheden. Ik wou me inschrijven voor de KvK, maar omdat ik het verwacht sporadisch te doen en dus onder de 'ondernemersgrens' kom, heb ik het inschrijven gelaten voor wat het is.
Nu heb ik vorig jaar wel een opdracht uitgevoerd voor een bedrijf. Zij hebben mij ook netjes betaald. Ik heb dit bedrag ook netjes aangegeven als extra inkomsten. Ik wil natuurlijk niet dat ik in de problemen kom of dat zij in de problemen komen.
Maar nu kreeg ik vandaag de blauwe envelop en moet ik bijna de helft afstaan aan de belasting. Klopt dit wel? Had ik niet eerst wat kosten eraf moeten halen die ik gemaakt heb, zoals afschrijving van apparatuur e.d. ?![]()
Ik ben echt een leek op dit gebied, maar ik lees dan hier
[..]
Wat heb ik verkeerd gedaan?
Duidelijkquote:Op zaterdag 24 mei 2014 08:43 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Je geeft je winst (omzet - kosten) op als inkomsten uit overige werkzaamheden. Omdat dit bij je full time baan wordt opgeteld is het logisch dat je tussen de 37% en 52% belasting betaalt, afhankelijk van hoeveel je verdient.
"Voor 2014 kan er tot aan ¤ 6.230 belastingvrij bijverdiend worden."
Dit is de grens waarbij je geen belasting hoeft te betalen, maar dit geldt voor je totale inkomen over 1 jaar, dus met een full time baan ga je daar al gauw overheen.
Nee, ik heb daar grofweg geen rekening mee gehouden. Door gebrek aan ervaring en kennis hierin.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 17:42 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je hebt alleen datgene gelezen wat jij dacht dat belangrijk was en niet het hele stuk gelezen.
(Waarbij ik de term 'bijverdienen' sowieso al misleidend vind.)
Verder geeft YB al een antwoord op je vraag.
Wat ik niet begrijp: waarom geef je alleen de inkomsten op als je al het vermoeden hebt dat je ook iets met de kosten moet doen? Of verwacht je dat de belastingdienst daar zelf rekening mee houdt?
Klopt. Kan ook als voorlopige teruggaaf worden aangevraagd.quote:Op zondag 25 mei 2014 19:47 schreef xaban06 het volgende:
Begrijp ik het goed dat je recht hebt op inkomensafhankelijke combinatiekorting in de volgende situatie:
- Partner A werkt, salaris per jaar EUR 50.000
- Partner B werkt, salaris per jaar EUR 10.000
- Hebben samen een kind, van drie jaar oud
In dit geval heeft partner B volgens mij recht op inkomensafhankelijke combinatiekorting, en wel:
¤ 1.024 + 4% van ¤ 5.186 = ¤ 1.231,44
Indien bovenstaande klopt, kan je dit maandelijks ontvangen, of kan dit alleen met je aangifte en ontvang je het in 1 keer?
Thanks.quote:Op zondag 25 mei 2014 20:20 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Klopt. Kan ook als voorlopige teruggaaf worden aangevraagd.
Yep dat pakt idd niet altijd goed uit.quote:Op zondag 25 mei 2014 20:27 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Thanks.
Wel ziek trouwens dat het soms niet eens loont om te werken.
Peuterspeelzaal kost wanneer 1 ouder werkt ¤ 80,- per maand. Wanneer beide ouders werken kost het ¤ 230,-. Verschil van ¤ 150,-.
Omdat de partner werkt komt ook de algemene heffingskorting (gedeeltelijk) te vervallen, dat is ook nog eens ¤ 100,-. Dus ben je al ¤ 250,- kwijt. Als de partner part-time werkt en maar ¤ 500.- salaris heeft kan je de helft dus al gelijk inleveren
Dat kan ook, toch onduidelijk dat de belastingdienst in zon brief amper aangeeft wat de oorzaak ervan is.quote:Op zondag 25 mei 2014 20:10 schreef YoshiBignose het volgende:
Kan soms, als er bijvoorbeeld verrekenbare verliezen waren van voorgaande jaren waar het aangifte programma geen rekening mee hield.
Nou hebben wij al een behoorlijk prijzige peuterspeelzaal en betalen we de volle mep, maar ik kan me niet voorstellen dat het verschil bij ¤ 6.500 bruto per jaar aan (extra) inkomen zo'n kostenverhoging van de PSZ met zich meebrengt.quote:Op zondag 25 mei 2014 20:27 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Thanks.
Wel ziek trouwens dat het soms niet eens loont om te werken.
Peuterspeelzaal kost wanneer 1 ouder werkt ¤ 80,- per maand. Wanneer beide ouders werken kost het ¤ 230,-. Verschil van ¤ 150,-.
Omdat de partner werkt komt ook de algemene heffingskorting (gedeeltelijk) te vervallen, dat is ook nog eens ¤ 100,-. Dus ben je al ¤ 250,- kwijt. Als de partner part-time werkt en maar ¤ 500.- salaris heeft kan je de helft dus al gelijk inleveren
http://www.delftsepeuters(...)bijdrage%202014.xlsxquote:Op zondag 25 mei 2014 21:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou hebben wij al een behoorlijk prijzige peuterspeelzaal en betalen we de volle mep, maar ik kan me niet voorstellen dat het verschil bij ¤ 6.500 bruto per jaar aan (extra) inkomen zo'n kostenverhoging van de PSZ met zich meebrengt.
Weet je wel zeker dat het om de PSZ en om hetzelfde aantal dagdelen gaat?
Peuterspeelzaal valt daar niet onder.quote:Op zondag 25 mei 2014 22:26 schreef Leandra het volgende:
Bij allebei werkend kan er toch kinderopvangtoeslag aangevraagd worden?
http://www.rijksoverheid.(...)eropvangtoeslag.htmlquote:Geen kinderopvangtoeslag voor peuterspeelzaal, tussenschoolse opvang en oppas
U krijgt geen kinderopvangtoeslag als vrienden, familie of au-pairs op uw kind passen. Of als uw kind naar de peuterspeelzaal of naar de tussenschoolse opvang gaat. Voor tussenschoolse opvang maakt het niet uit waar uw kind tussen de middag overblijft: op school of bij een geregistreerde gastouder of kindercentrum.
Ik zie in jouw tabellen alleen maar het verschil tussen ouders die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag (tabel 1) en de tabel waarin de prijzen genoemd worden voor aftrek kinderopvangtoeslag (tabel 2).quote:Op zondag 25 mei 2014 22:47 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Peuterspeelzaal valt daar niet onder.
[..]
http://www.rijksoverheid.(...)eropvangtoeslag.html
Nee. Lees de toelichting maar op http://www.delftsepeuterspeelzalen.nl/?p=tarievenquote:Op zondag 25 mei 2014 22:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik zie in jouw tabellen alleen maar het verschil tussen ouders die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag (tabel 1) en de tabel waarin de prijzen genoemd worden voor aftrek kinderopvangtoeslag (tabel 2).
Als je niet in aanmerking komt voor kinderopvangtoeslag, dan val je onder tabel 1 lijkt me?
Daar staat toch heel duidelijk:quote:Op zondag 25 mei 2014 22:59 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Nee. Lees de toelichting maar op http://www.delftsepeuterspeelzalen.nl/?p=tarieven
Tabel 1 is 1 werkende ouder
Tabel 2 is beide werkend
Er bestaat geen kinderopvangtoeslag voor peuterspeelzalen.
Maar de Belastingdienst zegt heel wat anders, snap er niks van zo. Morgen de peuterspeelzaal maar even bellen.quote:Op zondag 25 mei 2014 23:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Daar staat toch heel duidelijk:
De bedragen van Tabel 2 zijn brutobedragen. Gebruik de gegevens van deze tabel voor het aanvragen van Kinderopvangtoeslag bij de Belastingdienst.
Dat impliceert toch echt dat ze een kinderdagverblijfstatus hebben voor de kinderen van 2 werkende ouders en alleenstaande werkende ouders.
De site van de belastingdienst zegt dat, en dat gaat puur om peuterspeelzalen die geen kinderdagverblijfstatus hebbben, als een kind 5 dagen per week kan komen en je je kind een dagdeel van 5 uur (!!) kunt brengen, dan vermoed ik dat ze die wel hebben.quote:Op zondag 25 mei 2014 23:16 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Maar de Belastingdienst zegt heel wat anders, snap er niks van zo. Morgen de peuterspeelzaal maar even bellen.
Volgens de peuterspeelzaal zijn ze inderdaad geen officieel peuterspeelzaal, maar kinder/dag opvang. Dus wel recht op toeslagquote:Op zondag 25 mei 2014 23:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
De site van de belastingdienst zegt dat, en dat gaat puur om peuterspeelzalen die geen kinderdagverblijfstatus hebbben, als een kind 5 dagen per week kan komen en je je kind een dagdeel van 5 uur (!!) kunt brengen, dan vermoed ik dat ze die wel hebben.
Waar heeft je moeder die lening voor gebruikt dan?quote:Op vrijdag 30 mei 2014 11:55 schreef Knipoogje het volgende:
Ik zit echt te kutten met mijn belastingen. Eerst vergeten uitstel aan te vragen en nu moet ik 'm nog steeds invullen
Gelukkig is de herinnering nog niet binnen en aangezien ik altijd geld terugkrijg neem ik aan dat ze niet zo heel hard lopen.
Inmiddels bijna ingevuld, maar ik heb er echt een zootje van gemaakt.
Vraag:
Ik heb een lening uitstaan bij mijn moeder. Die betaalt mij hiervoor per jaar x rente. Dit moet ik volgens mij opgeven.
Moet ik dit invullen bij Box 1: andere inkomsten en dan 'Inkomsten uit het beschikbaarstellen van bezittingen...' aantikken? Dan kun je het vervolgens specificeren. Maar in de hulp van het info-vraagtekentje zie ik alleen tekst over fiscale partners en vennootschappen.
Is dat relevant, eigenlijk? Dit is toch gewoon box 3? Daar hoeft zij toch niets voor in te vullen?quote:Op vrijdag 30 mei 2014 12:01 schreef DonJames het volgende:
[..]
Waar heeft je moeder die lening voor gebruikt dan?
Als het aan de (eventuele) AB-vennootschap van moeder is uitgeleend niet.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 12:14 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Is dat relevant, eigenlijk? Dit is toch gewoon box 3? Daar hoeft zij toch niets voor in te vullen?
Dan blijft het toch nog steeds een box-3-ding? Poster leent eigen geld aan een bedrijf.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 12:19 schreef DonJames het volgende:
[..]
Als het aan de (eventuele) AB-vennootschap van moeder is uitgeleend niet.
Een vennootschap waarin een verbonden persoon een aanmerkelijk belang houdt. En dat is box 1.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 12:21 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dan blijft het toch nog steeds een box-3-ding? Poster leent eigen geld aan een bedrijf.
Oh, zo. Dan snap ik jequote:Op vrijdag 30 mei 2014 12:24 schreef DonJames het volgende:
[..]
Een vennootschap waarin een verbonden persoon een aanmerkelijk belang houdt. En dat is box 1.
Het is een lening van mij aan mijn moeder (zij gaf mij een belastingvrije schenking die je als kind mag krijgen voor je 40e, wat ze direct weer terugleende, want het geld had ze niet. Fiscaal scheen dat handig te zijn). Ik krijg hiervoor elk jaar rente. Moet ik dit invullen bij die box 1? Ergens anders?quote:Op vrijdag 30 mei 2014 12:14 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Is dat relevant, eigenlijk? Dit is toch gewoon box 3? Daar hoeft zij toch niets voor in te vullen?
Het is een bezit van jou, dus dat zou in box 3 vallen.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 13:17 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Het is een lening van mij aan mijn moeder (zij gaf mij een belastingvrije schenking die je als kind mag krijgen voor je 40e, wat ze direct weer terugleende, want het geld had ze niet. Fiscaal scheen dat handig te zijn). Ik krijg hiervoor elk jaar rente. Moet ik dit invullen bij die box 1? Ergens anders?
Nee, dat is hier niet het geval. DonJames vroeg je of hier sprake van wasquote:Op vrijdag 30 mei 2014 13:17 schreef Knipoogje het volgende:
Wat ik van DonJames begrijp is er dus sprake van een vennootschap waar ik een aanmerkelijk belang in heb?
Hmm, maar waar vul ik het in bij box 3? Het hele uitleenbedrag als zijnde spaargeld? Of is het 'rechten op periodieke uitkeringen/vorderingen'?quote:Op vrijdag 30 mei 2014 13:19 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nee, dat is hier niet het geval. DonJames vroeg je of hier sprake van was. Dat is niet zo.
Dat laatste niet. Staat er niet ergens een kopje "vorderingen"? De ontvangen rente hoef je niet op te geven, trouwens.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 13:21 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Hmm, maar waar vul ik het in bij box 3? Het hele uitleenbedrag als zijnde spaargeld? Of is het 'rechten op periodieke uitkeringen/vorderingen'?
Dat is een heel gedoe inderdaad. Maar waarom is het bedrag wat je betaalt dan ook hoger dan de jaarruimte? Zo'n polis wordt meestal berekend aan de hand van de jaarruimte.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 13:27 schreef Knipoogje het volgende:
Nu heb ik ook nog gedoe met lijfrente en jaarruimte. Vroeger vulde ik altijd standaard elk jaar het bedrag dat ik elk jaar in mijn lijfrente polis stop, maar sinds vorig jaar krijg ik een melding dat mijn jaarruimte niet hoog genoeg is en moet ik vervolgens in de krochten van de app gaan duiken om allerlei ruimte uit voorgaande jaren te berekenen en dat is echt een crime...
Kan dat komen doordat ik het het maandelijkse bedrag nooit meer heb aangepast sinds '98 en ik inmiddels al een jaartje of 6 ook pensioenopbouw heb via mijn werkgever?quote:Op vrijdag 30 mei 2014 13:31 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat is een heel gedoe inderdaad. Maar waarom is het bedrag wat je betaalt dan ook hoger dan de jaarruimte? Zo'n polis wordt meestal berekend aan de hand van de jaarruimte.
Dat is uiteraard de reden. Voorheen was je factor A (aangroei) nul. Nu niet meerquote:Op vrijdag 30 mei 2014 14:21 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Kan dat komen doordat ik het het maandelijkse bedrag nooit meer heb aangepast sinds '98 en ik inmiddels al een jaartje of 6 ook pensioenopbouw heb via mijn werkgever?
Voorheen had ik nooit problemen en was mijn jaarruimte altijd hoger dan het bedrag dat ik moest opgeven.
Dus wat nu te doen? Mijn lijfrentepolis stopzetten? D'r zit minder in dan ik er in heb gestopt (met dank aan semi-woekerkosten -net op het randje- en 100% belegging afgesloten tijdens de bubble van '98) en had juist het idee dat het nu eindelijk wat sneller begon te stijgenquote:Op vrijdag 30 mei 2014 14:22 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat is uiteraard de reden. Voorheen was je factor A (aangroei) nul. Nu niet meer
Je inleg sowieso verlagen tot onder de jaarruimte lijkt me het minste. Ik ben (persoonlijk) geen fan van dit soort regelingen, omdat je ze vastzet, zonder dat je weet wat er over dertig jaar gebeurt. Misschien kun je het over twintig jaar wel heel erg goed gebruiken, maar kun je er niet bij, tenzij je een behoorlijke boete betaalt. Maar dit is een heel andere discussiequote:Op vrijdag 30 mei 2014 14:24 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Dus wat nu te doen? Mijn lijfrentepolis stopzetten? D'r zit minder in dan ik er in heb gestopt (met dank aan semi-woekerkosten -net op het randje- en 100% belegging afgesloten tijdens de bubble van '98) en had juist het idee dat het nu eindelijk wat sneller begon te stijgen
Ugh, maar zit ik bij elke stijging van mijn pensioensafdracht dan niet weer met hetzelfde probleem? Dat ik het weer iets moet verlagen?quote:Op vrijdag 30 mei 2014 14:26 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Je inleg sowieso verlagen tot onder de jaarruimte lijkt me het minste. Ik ben (persoonlijk) geen fan van dit soort regelingen, omdat je ze vastzet, zonder dat je weet wat er over dertig jaar gebeurt. Misschien kun je het over twintig jaar wel heel erg goed gebruiken, maar kun je er niet bij, tenzij je een behoorlijke boete betaalt. Maar dit is een heel andere discussie
Dat zou kunnen.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 14:29 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Ugh, maar zit ik bij elke stijging van mijn pensioensafdracht dan niet weer met hetzelfde probleem? Dat ik het weer iets moet verlagen?
Tijd voor een mannetje dus die het allemaal door moet gaan rekenen wat het verstandigste is. Gebrekkig administratie, beleggingen, dividend, leningen, hypo-aftrek, onderwaterstaander-aflossing , lijfrentegedoe.... En dan te bedenken dat ik toen ik nog geen koopwoning had mijn belasting helemaal niet invulde (dus ook de jaarruimte misliep) of alleen invulde omdat mijn spaarrekening >20k was.quote:
Heuh, ik krijg die velden voor gebruik jaarruimte van eerdere jaren niet meer weg en heb er dus maar 0 ingevuld bij 'niet gebruikte jaarruimte'. Maar nu krijg ik die melding ook niet meer dat mijn jaarruimte niet genoeg is. Raar hoor.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 14:26 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Je inleg sowieso verlagen tot onder de jaarruimte lijkt me het minste. Ik ben (persoonlijk) geen fan van dit soort regelingen, omdat je ze vastzet, zonder dat je weet wat er over dertig jaar gebeurt. Misschien kun je het over twintig jaar wel heel erg goed gebruiken, maar kun je er niet bij, tenzij je een behoorlijke boete betaalt. Maar dit is een heel andere discussie
Die '0' is niet correct. Die heb je vorige jaar al wél 'verbruikt', toch?quote:Op vrijdag 30 mei 2014 14:52 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Heuh, ik krijg die velden voor gebruik jaarruimte van eerdere jaren niet meer weg en heb er dus maar 0 ingevuld bij 'niet gebruikte jaarruimte'. Maar nu krijg ik die melding ook niet meer dat mijn jaarruimte niet genoeg is. Raar hoor.
'ongebruikt = 0' is toch in feite 'je hebt alles gebruikt wat je kon gebruiken, dus geen extra ruimte over voor dit jaar' ?quote:Op vrijdag 30 mei 2014 14:53 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Die '0' is niet correct. Die heb je vorige jaar al wél 'verbruikt', toch?
Je hebt een inhaalruimte van 7 jaren. Daarvan heb je vorig jaar wel iets gebruikt, toch? Je krijg die melding vorig jaar toch ook?quote:Op vrijdag 30 mei 2014 14:55 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
'ongebruikt = 0' is toch in feite 'je hebt alles gebruikt wat je kon gebruiken, dus geen extra ruimte over voor dit jaar' ?
Ja, maar ik moet dan mijn hele inkomsten e.d. van voorgaande jaren weer invullen en dat kon ik vorig jaar nog doen doordat ik een paar jaar oude belastingaangiften nog had staan en de gegevens zo kon overnemen. Nieuwe pc, oude belastingaangiften weg. Niet zo handig.quote:Op vrijdag 30 mei 2014 14:58 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Je hebt een inhaalruimte van 7 jaren. Daarvan heb je vorig jaar wel iets gebruikt, toch? Je krijg die melding vorig jaar toch ook?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |