Ja, maar als je er nooit een begin mee maakt zal het ook nooit zo worden.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 14:37 schreef TheVulture het volgende:
En Melodifestivalen in Zweden is een instituut... daar maakt het inderdaad niet meer uit of je wint of verliest en wordt ook als zodanig gebruikt... dat had het Nationaal Songfestival misschien in de jaren 90 hier ook, maar zeker de laatste 10 jaar is die reputatie volledig te grabbel gegooid dus duurt het nog wel even voordat je allerlei topartiesten het tegen elkaar kunt laten opnemen zonder afbreukrisico.
Je kunt het NSF zo inrichten dat het publiek geen allesbeslissende stem heeft, maar hooguit wat invloed. In het verleden is ook wel eens de mening gevraagd van een internationaal panel. Zo'n constructie kun je ook kiezen: 33% internationaal panel, 33% vakjury, 33% publiek; ik noem maar wat.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 14:25 schreef Mani89 het volgende:
Dit is inderdaad een treurige vaststelling en de belangrijkste reden om nooit meer onze vingers te branden aan een NSF.
Zweden heeft geen 5, maar ruim 9 miljoen inwoners. Je punt blijft niettemin overeind: in een land met veel minder inwoners dan Nederland kan het wél. Hun NSF (Melodifestivalen) is een immense happening. Hoe mooi zou het zijn als wij ook zo'n happening hadden, elk jaar.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 14:25 schreef Perico het volgende:
[..]
Wat een walgelijk regenteske kots is dit. Typisch Nederlands.
Zweden heeft slechts 5 miljoen inwoners (wij altijd met ons "we zijn maar een klein landje" gecalimero) maar scoort enorm goed. Waarom? Melodifestivalen, als je zo'n competitie van hoogstaand niveau wint, kun je niet afgaan.
Zeker niet omdat ook dit jaar (geweldig), Australie, Nederland en tig andere landen ook mee mochten stemmen. Dat werkt.
Weer vanuit een ivoren toren mensen aanwijzen houdt nooit lang stand met resultaat op de langere duur. We moeten niet zo bang zijn om de mening van het volk te raadplegen.
Maarja, zeg nou maar gewoon, TROS, dat het jullie om het geld gaat. Ze maken twee ton vrij voor het hele Songfestival en daar kan dan ook geen vuur, water, of vuurwerkje, ook niet in LED, op het podium vanaf.
Laat het volk beslissen en als dat betekent dat geen zogenaamde A-artiest meer mee durft te doen qua afbrandrisico: het zij zo. Een voorronde winnen is ook een prima voorbereiding op het festival, dan heb je alles al eens meegemaakt.
Of Edsilia in 2007, de Toppers in 2009, of Vader Abraham in 2010, of de 3JS in 2011.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 14:40 schreef Elfletterig het volgende:
Dat heeft iets moois en succesvols opgeleverd, maar het had ook een totale flop kunnen zijn; zie Hind in 2008.
Zolang je mensen als Carlo Boszhardt,Tatjana, en weet ik wie al niet meer in de jury worden gezet kun je inderdaad niet van een 'vak' jury spreken....quote:Op dinsdag 13 mei 2014 14:42 schreef Greys het volgende:
Maar ook onze 'vakjury' jongens![]()
Die kiezen ook vaak zo überslecht.
Eric van Tijn vond en vindt CATS een flutnummer en had er nooit voor gekozen en zo zouden er meer zijn geweest. En sowieso, wij gooien Tatjana en Daniël Decker in vakjury's... nuff said, toch?
Ik denk dat de grote kracht van een magische performance is dat de artiesten ZELF het nummer kiezen, omdat ze er dan letterlijk van houden en hun hele ziel en zaligheid er in leggen.
De Nederlandse jury voor het ESF was dit jaar niet zo slecht toch? Sowieso ben ik voor een grotere vakjury, een man of tien.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 14:42 schreef Greys het volgende:
Maar ook onze 'vakjury' jongens![]()
Die kiezen ook vaak zo überslecht.
Eric van Tijn vond en vindt CATS een flutnummer en had er nooit voor gekozen en zo zouden er meer zijn geweest. En sowieso, wij gooien Tatjana en Daniël Decker in vakjury's... nuff said, toch?
Artiesten mogen ook best hun eigen nummer kiezen, en dan allemaal met hun eigen liedje tegen elkaar op een NSFquote:Ik denk dat de grote kracht van een magische performance is dat de artiesten ZELF het nummer kiezen, omdat ze er dan letterlijk van houden en hun hele ziel en zaligheid er in leggen.
België had toch Ruslana in de jury dit jaar? Dat was ook een heel groot succes blijkbaarquote:Op dinsdag 13 mei 2014 14:45 schreef Greys het volgende:
En die internationale jury die we een keer gehad hebben was een aanfluiting.
Dat waren gewoon Nederlanders die een Engelse voorvader hadden ofzo, dat ging echt nérgens over en waren totaal geen afspiegeling van de Europese gemiddelde smaak
In 2012 viel er ook nauwelijks wat te kiezen. De basis om uit te kiezen was in elk geval niet breed genoeg. Overigens week het liedje van 2012 qua eenvoud en sound amper af van CATS. Het probleem was alleen dat Joan Franka praktisch het hele nummer vals stond te zingen.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 14:43 schreef CommanderKeen het volgende:
[..]
Of Edsilia in 2007, de Toppers in 2009, of Vader Abraham in 2010, of de 3JS in 2011.
Men denkt vaak dat we de laatste 10 jaar allemaal Nationale Songfestivallen hebben gehad, maar alleen in 2012 was er echt wat te kiezen, in andere jaren was een groot deel al voorgekookt (song of artiest).
Ja, alsof zo'n vrouw die zeshonderd jaar geleden een keer heeft gewonnen door haar geile gestamp nu ineens een expert is over wat er in deze tijd goed scoortquote:Op dinsdag 13 mei 2014 14:47 schreef Mani89 het volgende:
[..]
België had toch Ruslana in de jury dit jaar? Dat was ook een heel groot succes blijkbaar
Vergeet de veren niet. Alsof het een kinderfeestje was.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 14:47 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
In 2012 viel er ook nauwelijks wat te kiezen. De basis om uit te kiezen was in elk geval niet breed genoeg. Overigens week het liedje van 2012 qua eenvoud en sound amper af van CATS. Het probleem was alleen dat Joan Franka praktisch het hele nummer vals stond te zingen.
De laatste volwaardige NSF's waren in 2004 en 2005.
Mee eens. Het NSF van 2012 was een inderhaast door John de Mol opgetrommeld allegaartje. Overigens was You and Me van Joan Franka toen wel de juiste keus. Jammer dat ze inderdaad vals zong, en de act was natuurlijk al helemaal een aanfluiting. Maar goed, het was wel een NSF. Er moet wel duidelijk veel tijd en energie worden gestopt om juiste inzendingen bij elkaar te krijgen.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 14:47 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
In 2012 viel er ook nauwelijks wat te kiezen. De basis om uit te kiezen was in elk geval niet breed genoeg. Overigens week het liedje van 2012 qua eenvoud en sound amper af van CATS. Het probleem was alleen dat Joan Franka praktisch het hele nummer vals stond te zingen.
De laatste volwaardige NSF's waren in 2004 en 2005.
2012 pakte nog relatief goed uit ja... alleen dat de act niet optimaal was en dat ze wat valsig zong... maar bij de televoters pakten we toen nog plek 10... beter dan in de jaren daarvoor...quote:Op dinsdag 13 mei 2014 14:49 schreef CommanderKeen het volgende:
[..]
Mee eens. Het NSF van 2012 was een inderhaast door John de Mol opgetrommeld allegaartje. Overigens was You and Me van Joan Franka toen wel de juiste keus. Jammer dat ze inderdaad vals zong, en de act was natuurlijk al helemaal een aanfluiting. Maar goed, het was wel een NSF. Er moet wel duidelijk veel tijd en energie worden gestopt om juiste inzendingen bij elkaar te krijgen.
En hoequote:Op dinsdag 13 mei 2014 14:53 schreef Greys het volgende:
Ilse en Waylon maakten wel gewoon gebruik van de LED wall hoor
Helemaal mee eensquote:Op dinsdag 13 mei 2014 14:53 schreef Greys het volgende:
Ik hoop gewoon dat de écht ervaren artiesten nu nog even een paar jaar voorrang krijgen, zonder dat ze tegen Miepje van Om De Hoek hoeven te auditeren.
Want je merkt zóveel verschil, de ervaring en kalmte en zelfverzekerdheid van Ilse en Waylon werden vanaf de eerste repetities in Kopenhagen door ALLE buitenlandse journalisten benoemd. Het ademde klasse uit, alleen al door de ervaring en gesprek aan zenuwen.
Leuk hoor, een jong singer songwritertje sturen, maar als die net als Joan door de zenuwen gaat staan panieken daar en wij met kromme tenen zitten omdat hij/zij de jury rehearsal vals zong, dan ga je weer voor gaas. Laten we nou maar gewoon even met voorrondes afwachten tot de ervaren artiesten op zijn.
Dat is mijn uitspraak en daar hoeft u het gelukkig niet mee te doen![]()
Maar als ik een ontploffing wil en die kost 20.000 euro, dan kan het niet... als je er een weg op wil projecteren, is dat prima.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 14:53 schreef Greys het volgende:
Ilse en Waylon maakten wel gewoon gebruik van de LED wall hoor
Tatjana werd daar echt neergezet als kenner van de Balkan-landen ;') Ik geloof dat ik toen gekscherend nog heb voorgesteld om Sven Kramer in de jury te zetten, vanwege zijn kennis over Noren.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 14:45 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Zolang je mensen als Carlo Boszhardt,Tatjana, en weet ik wie al niet meer in de jury worden gezet kun je inderdaad niet van een 'vak' jury spreken....
Jaquote:Op dinsdag 13 mei 2014 14:59 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Tatjana werd daar echt neergezet als kenner van de Balkan-landen ;') Ik geloof dat ik toen gekscherend nog heb voorgesteld om Sven Kramer in de jury te zetten, vanwege zijn kennis over Noren.
quote:Op dinsdag 13 mei 2014 14:59 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Tatjana werd daar echt neergezet als kenner van de Balkan-landen ;') Ik geloof dat ik toen gekscherend nog heb voorgesteld om Sven Kramer in de jury te zetten, vanwege zijn kennis over Noren.
Die paar duizend euro doet er echt niet toe hoorquote:Op dinsdag 13 mei 2014 14:53 schreef Perico het volgende:
Ik denk met veel plezier terug aan Nationale Voorrondes uit een grijzer verleden. Oke, de NOS wilde ervan af vanwege de kosten, maar we moeten niet vergeten dat de TROS het festival misbruikte.
Ze wilde het als uithangbord van het Muziekfeest op het Plein, of van de Volendam soap. Die aangewezen artiesten en liedjes waren niet serieus te nemen.
Ik vind het ook nogal een beperking, dat zeer beperkte budget. Ja, nu met Ilse en Waylon kun je dat verkopen als "eigenzinnig". Zij wilden sowieso geen LED show, ook als dat er budgettair niet inzit.
5,1 miljoen mensen keken naar de finale, het is dus een enorm succes, van het volk, groter dan de Olympische Spelen. De Tros wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en dat is een grote inschattingsfout.
Veel erger was eigenlijk nog de jury van 2010. Dan heb je Johnny Logan, componist van diverse succesvolle Songfestival-nummers gestrikt, en wat doe je? Laat je hem vijf keer hetzelfde sullige liedje beoordelen.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 14:45 schreef Greys het volgende:
En die internationale jury die we een keer gehad hebben was een aanfluiting.
Dat waren gewoon Nederlanders die een Engelse voorvader hadden ofzo, dat ging echt nérgens over en waren totaal geen afspiegeling van de Europese gemiddelde smaak
Hahahahaha, Johnny Logan moest de liedjes beoordelen in het jaar dat Sieneke meedeed? Omg, wat een blamage.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 15:03 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Veel erger was eigenlijk nog de jury van 2010. Dan heb je Johnny Logan, componist van diverse succesvolle Songfestival-nummers gestrikt, en wat doe je? Laat je hem vijf keer hetzelfde sullige liedje beoordelen.
Echt, als je dat NSF integraal uitzendt met wat beelden van de voorbereiding en de nasleep achteraf, eindigend met een jankende Sieneke die de finale op het ESF niet haalt, heb je een pracht van een dramafilm. Het verhaal is zo goed, dat kun je haast niet verzinnen.
Ik ben nog steeds benieuwd hoe "The Drug Of Oblivion" het gedaan zou hebben. Ik denk nog steeds dat Nederland daar hoge ogen mee had kunnen gooien in 2012. Maar nee, we kregen een vals zingende Indiaan.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 14:49 schreef CommanderKeen het volgende:
[..]
Mee eens. Het NSF van 2012 was een inderhaast door John de Mol opgetrommeld allegaartje. Overigens was You and Me van Joan Franka toen wel de juiste keus. Jammer dat ze inderdaad vals zong, en de act was natuurlijk al helemaal een aanfluiting. Maar goed, het was wel een NSF. Er moet wel duidelijk veel tijd en energie worden gestopt om juiste inzendingen bij elkaar te krijgen.
Of dat vreselijke Chocolate van Rafaëlla, die er wel een showquote:Op dinsdag 13 mei 2014 15:05 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik ben nog steeds benieuwd hoe "The Drug Of Oblivion" het gedaan zou hebben. Ik denk nog steeds dat Nederland daar hoge ogen mee had kunnen gooien in 2012. Maar nee, we kregen een vals zingende Indiaan.
Hier ben ik het mee eens. Als de artiest zelf niet achter het nummer staat kun je met staging doen wat je wilt, maar het zal nooit goed overkomen.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 14:42 schreef Greys het volgende:
Maar ook onze 'vakjury' jongens![]()
Die kiezen ook vaak zo überslecht.
Eric van Tijn vond en vindt CATS een flutnummer en had er nooit voor gekozen en zo zouden er meer zijn geweest. En sowieso, wij gooien Tatjana en Daniël Decker in vakjury's... nuff said, toch?
Ik denk dat de grote kracht van een magische performance is dat de artiesten ZELF het nummer kiezen, omdat ze er dan letterlijk van houden en hun hele ziel en zaligheid er in leggen.
"U moet het NU zeggen Pierre"quote:Op dinsdag 13 mei 2014 15:03 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Veel erger was eigenlijk nog de jury van 2010. Dan heb je Johnny Logan, componist van diverse succesvolle Songfestival-nummers gestrikt, en wat doe je? Laat je hem vijf keer hetzelfde sullige liedje beoordelen.
Echt, als je dat NSF integraal uitzendt met wat beelden van de voorbereiding en de nasleep achteraf, eindigend met een jankende Sieneke die de finale op het ESF niet haalt, heb je een pracht van een dramafilm. Het verhaal is zo goed, dat kun je haast niet verzinnen.
In haar blote kutquote:Op dinsdag 13 mei 2014 15:07 schreef Uccie het volgende:
[..]
Of dat vreselijke Chocolate van Rafaëlla, die er wel een showvan maakte.
Ik deel je kritiek volledig. De TROS maakt nu mooie sier met iets dat ze de afgelopen jaren eigenlijk dramatisch slecht zijn aangevlogen. Trieste dieptepunten was de gang van zaken in 2010 en 2012. Ophouden met het NSF was eigenlijk ook gewoon een zwaktebod van jewelste. Anouk en de TROS hebben eerst nog met elkaar in de clinch gelegen, omdat de TROS opnieuw een opzet zoals in 2012 wilde. Op een bepaald moment heeft Anouk carte blanche gekregen.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 14:53 schreef Perico het volgende:
Ik denk met veel plezier terug aan Nationale Voorrondes uit een grijzer verleden. Oke, de NOS wilde ervan af vanwege de kosten, maar we moeten niet vergeten dat de TROS het festival misbruikte.
Ze wilde het als uithangbord van het Muziekfeest op het Plein, of van de Volendam soap. Die aangewezen artiesten en liedjes waren niet serieus te nemen.
Ik vind het ook nogal een beperking, dat zeer beperkte budget. Ja, nu met Ilse en Waylon kun je dat verkopen als "eigenzinnig". Zij wilden sowieso geen LED show, ook als dat er budgettair niet inzit.
5,1 miljoen mensen keken naar de finale, het is dus een enorm succes, van het volk, groter dan de Olympische Spelen. De Tros wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en dat is een grote inschattingsfout.
1998 was het beste Nationale Songfestival ooit... 4 bekende songwriters/duo's schreven een lied dat automatisch mee mochten doen, waaronder Ewbank, Fluitsma/Van Thijn, Charly Lownoise/Mental Theo... daarnaast nog 4 of 5 vrije inzendingen (waaronder "Mijn hart kan dat niet aan" van Frederique SPigt, geschreven door Huub van der Lubbe)quote:Op dinsdag 13 mei 2014 15:14 schreef DecoAoreste het volgende:
Het was een beetje voor mijn tijd dus ik weet het niet zeker: toen Edsilia Rombley vierde werd in 1998, was dat toen ook na een volwaardig Nationaal Songfestival? Zoals we dat ook hadden in 2004 en 2005?
Zo ja, dan zie ik niet in waarom dat nu niet meer kan werken. We hebben het al 10 jaar niet meer geprobeerd. Voor hetzelfde geld sturen we volgend jaar weer een A-artiest met een kalme, integere, zuivere maar lichtelijk saaie ballad, en flopt die gigantisch omdat we in principe al drie jaar op rij hetzelfde proberen.
Ik vind niet dat je Ruslana en Johnny Logan op deze manier in één zin kunt noemen. Ruslana is een zangeres die één keer won, met een soort parodie (bijna plagiaat) van Equador van Sash! terwijl Johnny Logan zowel meerdere songfestivalhits op zijn naam heeft, als artiest én componist. Dus ja, ik vind dat zo'n Johnny Logan écht wel enig verstand van zaken heeft.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 15:00 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ja![]()
Of Johhny Logan uit de mottenballen trekken, net als Ruslana iemand die zogenaam weet wat nodig is om te winnen maar totaal niet met zijn voeten meer in de realiteit staat
Dat is ook te wijten aan de zenuwen, vandaar dat we wat meer ervaring nodig hebben.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 14:47 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
In 2012 viel er ook nauwelijks wat te kiezen. De basis om uit te kiezen was in elk geval niet breed genoeg. Overigens week het liedje van 2012 qua eenvoud en sound amper af van CATS. Het probleem was alleen dat Joan Franka praktisch het hele nummer vals stond te zingen.
De laatste volwaardige NSF's waren in 2004 en 2005.
Daar heb je een punt... maar Logan won wel in een heel andere tijd... toen het visuele aspect zowat nog niet-bestaand was en televoters nog geen rol speeldenquote:Op dinsdag 13 mei 2014 15:21 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik vind niet dat je Ruslana en Johnny Logan op deze manier in één zin kunt noemen. Ruslana is een zangeres die één keer won, met een soort parodie (bijna plagiaat) van Equador van Sash! terwijl Johnny Logan zowel meerdere songfestivalhits op zijn naam heeft, als artiest én componist. Dus ja, ik vind dat zo'n Johnny Logan écht wel enig verstand van zaken heeft.
Ja, je zou de Wikipedia-pagina van het NSF 2010 nog eens moeten nalezen. Het leest bijna weg als een spannend boek vol schermutselingen, intriges, ruzies en onverwachte ontwikkelingen. Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationaal_Songfestival_2010quote:Op dinsdag 13 mei 2014 15:05 schreef Fascination het volgende:
[..]
Hahahahaha, Johnny Logan moest de liedjes beoordelen in het jaar dat Sieneke meedeed? Omg, wat een blamage.
Wat je in de kleine lettertjes typt, ben ik zonder meer met je eens. Dat is inderdaad wel een goede aanpak. Zo krijgt de eerste single van het album meteen de nodige promotie.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 15:12 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Hier ben ik het mee eens. Als de artiest zelf niet achter het nummer staat kun je met staging doen wat je wilt, maar het zal nooit goed overkomen.
En laat ze het ook maar lekker koppelen aan een nieuw album wat rond die tijd uitkomt, net als Anou en TCL beide deden. Geeft ze nog meet motivatie om echt het allerbeste te geven.
Maar sowieso...welke idioot bedenkt anno 2010 nou dat Pierre Kartner onder een steen vandaan gehaald moet worden om een liedje te schrijven.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 15:27 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ja, je zou de Wikipedia-pagina van het NSF 2010 nog eens moeten nalezen. Het leest bijna weg als een spannend boek vol schermutselingen, intriges, ruzies en onverwachte ontwikkelingen. Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationaal_Songfestival_2010
Echt alles klopte niet. De verdeeldheid binnen de jury, het publiek dat wéér een andere voorkeur had, de besluiteloosheid van Kartner, die verbolgen nog even liet doorschemeren dat hij zelf nog weer een andere voorkeur had.
Maar ook alles vooraf en achteraf. Kartner die schreef over Leningrad (dat allang niet meer bestaat). Beschuldigingen van plagiaat. Coaches die eerst wilden meewerken, maar afhaakten. Ruzie tussen coach Corry Konings en haar "talent", de confetti die neerdaalde op de meidengroep van Frans Bauer in plaats van Sieneke, Johnny Logan die na afloop nog eens boos uithaalde naar de TROS. En ga zo maar door.
Laat dan een jury stemmen, en niet het publiek. Het publiek heeft een slechte smaak. En zet die jury ook niet vol met kampers zoals met die coaches in 2010, maar gewoon relevante en invloedrijke mensen uit de Nederlandse muziekindustrie.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 15:29 schreef Haaibaaike het volgende:
Cornald Maas wil graag dat er weer een voorronde komt. Dat ben ik met hem niet eens!! Zo laten zoals vorige jaar en dit jaar was direct artiest zoeken die mee wil doen aan het ESF. Met hun zelf gekozen lied. En niet zoals paar jaar geleden stemmen wie er naar het ESF mag gaan.
Eens, het afgelopen jaar heeft wel bewezen dat wij als Nederlands volk er eigenlijk geen verstand van hebben en zeker de visie van de artiesten niet zien.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 15:29 schreef Haaibaaike het volgende:
Cornald Maas wil graag dat er weer een voorronde komt. Dat ben ik met hem niet eens!! Zo laten zoals vorige jaar en dit jaar was direct artiest zoeken die mee wil doen aan het ESF. Met hun zelf gekozen lied. En niet zoals paar jaar geleden stemmen wie er naar het ESF mag gaan.
Nee, toen waren er 8 kandidaten in één finale: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationaal_Songfestival_1998quote:Op dinsdag 13 mei 2014 15:14 schreef DecoAoreste het volgende:
Het was een beetje voor mijn tijd dus ik weet het niet zeker: toen Edsilia Rombley vierde werd in 1998, was dat toen ook na een volwaardig Nationaal Songfestival? Zoals we dat ook hadden in 2004 en 2005?
Zo ja, dan zie ik niet in waarom dat nu niet meer kan werken. We hebben het al 10 jaar niet meer geprobeerd. Voor hetzelfde geld sturen we volgend jaar weer een A-artiest met een kalme, integere, zuivere maar lichtelijk saaie ballad, en flopt die gigantisch omdat we in principe al drie jaar op rij hetzelfde proberen.
Is dat zo? Ik hoorde hem gisteren bij P&W volgens mij toch echt wat anders zeggen. Iets in de richting van: verder gaan op de ingeslagen weg.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 15:29 schreef Haaibaaike het volgende:
Cornald Maas wil graag dat er weer een voorronde komt. Dat ben ik met hem niet eens!! Zo laten zoals vorige jaar en dit jaar was direct artiest zoeken die mee wil doen aan het ESF. Met hun zelf gekozen lied. En niet zoals paar jaar geleden stemmen wie er naar het ESF mag gaan.
Ik zat daar in de zaal met een aantal FOK!kers (o.a. yvonne en Dirkh) en we hebben ons kostelijk vermaakt met onze vlaggetjes, maar die vakjury met Logan, Tatjana en Daniël Decker idd... ik schaamde me plaatsvervangend dóód voor Johnny Logan. Vijf keer Shahalie in vijf tenenkrommende versies en die man, dat icóón, bleef maar beleefd en aardig.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 15:03 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Veel erger was eigenlijk nog de jury van 2010. Dan heb je Johnny Logan, componist van diverse succesvolle Songfestival-nummers gestrikt, en wat doe je? Laat je hem vijf keer hetzelfde sullige liedje beoordelen.
Echt, als je dat NSF integraal uitzendt met wat beelden van de voorbereiding en de nasleep achteraf, eindigend met een jankende Sieneke die de finale op het ESF niet haalt, heb je een pracht van een dramafilm. Het verhaal is zo goed, dat kun je haast niet verzinnen.
We proberen niet alleen, we scóren er mee.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 15:14 schreef DecoAoreste het volgende:
Het was een beetje voor mijn tijd dus ik weet het niet zeker: toen Edsilia Rombley vierde werd in 1998, was dat toen ook na een volwaardig Nationaal Songfestival? Zoals we dat ook hadden in 2004 en 2005?
Zo ja, dan zie ik niet in waarom dat nu niet meer kan werken. We hebben het al 10 jaar niet meer geprobeerd. Voor hetzelfde geld sturen we volgend jaar weer een A-artiest met een kalme, integere, zuivere maar lichtelijk saaie ballad, en flopt die gigantisch omdat we in principe al drie jaar op rij hetzelfde proberen.
Na afloop van het ESF was er een leuke special op NPO Best waar alle winnaars en Nederlandse inzendingen werden afgespeeld. Terugkijkend viel het me op dat Sieneke het in dit opzicht helemaal niet onaardig deed, ondanks volgens mij relatief weinig podiumervaring stond ze vrij zeker op het podium. Zelfde geldt voor Lena.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 15:21 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Dat is ook te wijten aan de zenuwen, vandaar dat we wat meer ervaring nodig hebben.
Solliciteer naar een beetje internationale functie en er zal toch snel om minimaal 5 jaar werkervaring in dat veld geëist worden. Niet meer dan logisch dat dat soort ervaring ook gevraagd wordt van iemand die op een groot internationaal podium gezet gaat worden.
Je zag het ook aan die Noorse gast. Een van de mooiste lidjes van dit jaar imo, maar hij had geen idee wat er allemaal over hem heen kwam en ging zichtbaar kapot van de zenuwen op dat podium.
Ik had geld toe willen hebben om daar in de zaal te moeten zitten. En flink wat ook.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 16:31 schreef Greys het volgende:
[..]
Ik zat daar in de zaal met een aantal FOK!kers (o.a. yvonne en Dirkh) en we hebben ons kostelijk vermaakt met onze vlaggetjes, maar die vakjury met Logan, Tatjana en Daniël Decker idd... ik schaamde me plaatsvervangend dóód voor Johnny Logan. Vijf keer Shahalie in vijf tenenkrommende versies en die man, dat icóón, bleef maar beleefd en aardig.
(Hij had wel een afgrijselijk outdated jasje aan overigens, met een glitterwolf achterop, als ik het me goed herinnerMaar dan nog...)
Het was zó leukquote:Op dinsdag 13 mei 2014 16:42 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik had geld toe willen hebben om daar in de zaal te moeten zitten. En flink wat ook.
twitter:SophieEB twitterde op zaterdag 10-05-2014 om 22:51:53For what it's worth, this is my favourite #netherlands #eurovision reageer retweet
Groot-Brittannië zou een artiest van haar kaliber moeten sturen. Overigens is SEB op haar laatste album "Wanderlust" een duidelijk rustigere weg ingeslagen. Ik blijf "Trip To The Light Fantastic" een uitstekend album vinden. Een liedje als "If I Can't Dance" zou het geweldig hebben gedaan op het Songfestival.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 16:49 schreef Greys het volgende:
twitter:SophieEB twitterde op zaterdag 10-05-2014 om 22:51:53For what it's worth, this is my favourite #netherlands #eurovision reageer retweet
twitter:DeKatZnViool twitterde op dinsdag 13-05-2014 om 17:00:06@BBCLater You really should invite @CommonLinnets to your show, Dutch entry Eurovision 2014 (2nd). They have some beautiful new songs! reageer retweet
Ja zou ik ook heel tof vinden!quote:Op dinsdag 13 mei 2014 16:57 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Groot-Brittannië zou een artiest van haar kaliber moeten sturen. Overigens is SEB op haar laatste album "Wanderlust" een duidelijk rustigere weg ingeslagen. Ik blijf "Trip To The Light Fantastic" een uitstekend album vinden. Een liedje als "If I Can't Dance" zou het geweldig hebben gedaan op het Songfestival.
Keurig, de Universalmachine is goed bezigquote:Op dinsdag 13 mei 2014 17:05 schreef grazz het volgende:
http://www.universal-music.de/the-common-linnets/home
Ik ga je ook even volgen.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 17:01 schreef Greys het volgende:
Oh aan wie had ik nou ook alweer beloofd om aan Jools Holland te tweeten over het uitnodigen van Ilse en Waylon? Bij dezetwitter:DeKatZnViool twitterde op dinsdag 13-05-2014 om 17:00:06@BBCLater You really should invite @CommonLinnets to your show, Dutch entry Eurovision 2014 (2nd). They have some beautiful new songs! reageer retweet
Aan mij!!! Super gedaan!quote:Op dinsdag 13 mei 2014 17:01 schreef Greys het volgende:
Oh aan wie had ik nou ook alweer beloofd om aan Jools Holland te tweeten over het uitnodigen van Ilse en Waylon? Bij dezetwitter:DeKatZnViool twitterde op dinsdag 13-05-2014 om 17:00:06@BBCLater You really should invite @CommonLinnets to your show, Dutch entry Eurovision 2014 (2nd). They have some beautiful new songs! reageer retweet
Ik volg nu ook.quote:
Hahaha! Dank! Beloofd is beloofd en dan maak ik tenminste nog (hopelijk nuttig) gebruik van Twitterrrrrrtquote:
Op zich wel, maar ze linken wel naar een YT-video die door de EBU geblocked is.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 17:06 schreef Greys het volgende:
[..]
Keurig, de Universalmachine is goed bezig
Alleen in ons land of ook in Duitsland?quote:Op dinsdag 13 mei 2014 17:25 schreef Jane het volgende:
[..]
Op zich wel, maar ze linken wel naar een YT-video die door de EBU geblocked is.
Welke video bedoel je eigenlijk, want de enige video die ik zie daar doet het gewoon?quote:Op dinsdag 13 mei 2014 17:25 schreef Jane het volgende:
[..]
Op zich wel, maar ze linken wel naar een YT-video die door de EBU geblocked is.
Nee, niet die. Die in het artikeltje 'Noch einmal ansehen: The Common Linnets mit "Calm After The Storm" beim ESC 2014'.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 17:31 schreef Greys het volgende:
[..]
Welke video bedoel je eigenlijk, want de enige video die ik zie daar doet het gewoon?
Die officiële videoclip.
Ik heb het even aan JB Meijers getweet (quote:Op dinsdag 13 mei 2014 17:33 schreef Jane het volgende:
[..]
Nee, niet die. Die in het artikeltje 'Noch einmal ansehen: The Common Linnets mit "Calm After The Storm" beim ESC 2014'.
http://www.universal-musi(...)-storm-beim-esc-2014
quote:1. The Common Linnets - Calm After the Storm
2. The Common Linnets - Calm After the Storm (Radio Edit)
3. The Common Linnets - Love Goes On
4. The Common Linnets - Calm After the Storm (Eurovision 2014 - The Netherlands)
5. The Common Linnets - Still Loving After You
Hier het betere filmpje.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 18:36 schreef Uccie het volgende:
Bij editie NL hadden ze net een beter filmpje....maar
Mooi!quote:Op dinsdag 13 mei 2014 18:39 schreef Greys het volgende:
[..]
Hier het betere filmpje.
Wat een god, die man![]()
![]()
Polen is de enige die ik zelf ook nog wel aan zou durvenquote:Op dinsdag 13 mei 2014 18:41 schreef Uccie het volgende:
[..]
Mooi!
Hopelijk komen de andere filmpjes ook online.....hoe zou hij Polen gedaan hebben
Nou leef je uitquote:Op dinsdag 13 mei 2014 18:44 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Polen is de enige die ik zelf ook nog wel aan zou durven
pricelessquote:Op dinsdag 13 mei 2014 18:39 schreef Greys het volgende:
[..]
Hier het betere filmpje.
Wat een god, die man![]()
![]()
twitter:NowOnRadio2 twitterde op dinsdag 13-05-2014 om 12:08:23♫ Calm After The Storm - by The Common Linnets http://t.co/9D0DshJaRG #bbc #radio2 #np reageer retweet
Ik hoop dat ze al zijn uitvoeringen van alle liedjes online gaan zettenquote:
Albumversie, radioversie (verkort) en liveversie?quote:Op dinsdag 13 mei 2014 18:48 schreef Fred_B het volgende:
1. The Common Linnets - Calm After the Storm
2. The Common Linnets - Calm After the Storm (Radio Edit)
4. The Common Linnets - Calm After the Storm (Eurovision 2014 - The Netherlands)
Is er echt zoveel verschil tussen die versies dat mensen ze alle 3 gaan downloaden?
Nee, zal wel niet..straks zit zn slokdarm vol met splintersquote:Op dinsdag 13 mei 2014 19:03 schreef Greys het volgende:
[..]
Hahaha sportief, was het te zien dat er echt hout in zat?
quote:1.
De ´Telegraph´ in Engeland vindt dat het Nederlandse voorbeeld navolging verdiend en dat men volgend jaar fatsoenlijke muzikanten naar het Eurovisie Songfestival moet sturen. Na een half satirische inleiding over de Oostenrijkse winnares wordt de krant serieus en zegt: “Toch gebeurde er ook iets bijzonders die avond dat het komische karakter van het Songfestvial helemaal zou kunnen veranderen. Het geeft Engeland in ieder geval een aanwijzing hoe de jaarlijkse vernedering door de rest van Europa voorkomen kan worden en dat heeft niets te maken met bebaarde diva’s. De Nederlanders stalen de show met een lied dat je ook in de echte wereld kan horen, uitgevoerd door voortreffelijke musici die geloofden in wat ze deden. Hier kan men over twisten, want wat maakt het ene nummer meer authentiek dan het andere? De waarheid is echter: we weten het als we het horen en Europa hoorde het zaterdagavond. ‘Calm after the Storm’ van The Common Linnets had een elegantie en zeggingskracht die de Eurovisie wedstrijd vreemd is. Door een subtiele, vloeiende melodie, tekst met diepgang, uitgevoerd met een kalme intensiteit en emotionele kracht die als een muzikale dolk doordrong. Vergeleken met de ordinaire standaard van de Eurovisie-pop was het een ijskoud meesterwerk. Het was pure klasse en werd alleen verslagen door een sociaal-politiek gebaar van Europa’s nieuwe bebaarde heldin. Maar het echt interessante was: aan het eind van de show was er maar één Eurovisie lied dat meteen de toptien van de iTunes parade bereikte en dat was niet de winnaar!”
2.
Nog een korte terugblik op het Eurovisie Songfestival en de mooie tweede plaats van The Common Linnets. Op de BBC waren ze ook opvallend blij met die plaats van Nederland en wel vanwege de volgende redenen: “De winst van Conchita bevestigt het idee dat het Songfestival geen muziek wedstrijd is, het is een televisie wedstrijd. Maar de zege van Nederland op de tweede plaats is een enorme stimulans voor de muzikaliteit van het Eurovisie festival. Dat een rustig, goed geschreven lied, zonder ‘Boom-bang-a-bang’ of andere trucjes, tweede kan worden is heel, heel geruststellend. Het Nederlandse country duo leek dit jaar vanuit het niets te komen maar nadat ze de halve finale door waren stegen hun kansen plotseling sterk. Omdat ze tijdens hun voorbereiding in Nashville waren geweest vonden veel fans dat ze niet ‘Eurovisie genoeg’ waren om te winnen. Commentaren op Twitter suggereerden juist dat het nummer ‘te goed’ voor het Songfestival was. Het lijkt er op dat het duo aan de Eurovisie twijfelaars heeft laten zien dat er wel ruimte is voor ‘echte muziek’. De Telegraph muziek criticus Neil McCormick twitterde: ‘Nederland stuurde echte muzikanten die een fatsoenlijk lied zongen, interessante strategie. Ik vraag me af waarom Engeland daar nooit aan heeft gedacht?”.
3.
De meeste aandacht van de Buitenlandse pers is vanzelfsprekend voor de Oostenrijkse winnares Conchita Wurst maar ook The Common Linnets krijgen veel lof. Op ClickMusic krijgt ‘Calm after the Storm’ vier sterren en schrijft Paul Leake: “The Common Linnets waren de grote onbekenden van het Eurovisie Songfestival. Ze kregen niet de enorme publiciteit van de winnaar Conchita Wurst maar er was onmiskenbaar chemie en met ‘Calm after the Storm’ hadden ze een geheim wapen. Hun simpele Bluegrass lied had geen drama of overdreven effecten nodig. Zij kozen in plaats daarvan voor subtiliteit, met de warme rijke samenzang van Ilse en Waylon en niet opdringerig gitaarspel dat in je hoofd blijft hangen. Conchita was een waardige winnares maar The Common Linnets kunnen Kopenhagen verlaten in de wetenschap dat zij het beste lied van de avond hadden”.
lees bronbericht
Enkele korte reacties uit de Internationale Pers: The Telegraph uit Engeland looft het “simpele, oprechte optreden van de The Common Linnets als contrast met de manische, opgewonden acts uit andere landen”. Le Parisien vindt dat “The Common Linnets uit Nederland er muzikaal staan en een prachtige tweede plaats binnenhalen”.
El Pais komt met een satirisch artikel over het Songfestival en een kritische noot voor Nederland: “De meeste landen zingen in hun eigen taal maar de Hollanders verschijnen verkleed als Johnny Cash en June Carter die elkaar strak in de ogen kijken terwijl ze een slecht gelijkende versie van ‘Every breath you take’ van de Police ten gehore brengen. Ze behalen uiteindelijk een tweede plaats die naar goud smaakt want wie kan er op tegen Oostenrijk met haar Superbowl van postmodernisme?”
Dancing In The Rain, The Rain, The Rain, The Rain, The Rain, The Rain, The Rain, The Rain, was heel Spaans inderdaadquote:El Pais komt met een satirisch artikel over het Songfestival en een kritische noot voor Nederland: “De meeste landen zingen in hun eigen taal (...)
Kijk.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 14:42 schreef Greys het volgende:
Ik denk dat de grote kracht van een magische performance is dat de artiesten ZELF het nummer kiezen, omdat ze er dan letterlijk van houden en hun hele ziel en zaligheid er in leggen.
We hebben verloren omdat veel landen zich beter voelden door op een (sympathieke) flikker met een pruik te stemmen en niet op een leuk uitziende man en een vrouw. Zo gaat dat tegenwoordig.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 18:48 schreef Fred_B het volgende:
1. The Common Linnets - Calm After the Storm
2. The Common Linnets - Calm After the Storm (Radio Edit)
4. The Common Linnets - Calm After the Storm (Eurovision 2014 - The Netherlands)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |