Wat voor fornuis heb jij? Ik heb een Falcon op het oog (ofwel een armeluis-Agaquote:Op zondag 31 augustus 2014 16:51 schreef XL het volgende:
[..]
Ik kook op gas (uiteraard). Elektrisch koken is voor Curry-King-opwarmers, als je in de keuken iets meer voorhebt moet je daarvoor ook je keuken zo inrichten.
Lijkt mij sterk dat het 'onmogelijk' is om op gas te koken. Bij de IKEA verkopen ze ook gewoon gasfornuizen.quote:Op zondag 31 augustus 2014 16:44 schreef Gwywen het volgende:
Ik had van de week zo iets raars. We waren bij een keukenzaak om info voor een fornuis, ik kan maar niet wennen aan elektrisch koken en wil als we de keuken gaan verbouwen een mooi gasfornuis aanschaffen.
Nou wist ik van de CV-man al dat gas in Duitsland anders is dan gas in Nederland, dus ook al zijn ze in Nederland veel goedkoper, toch maar in Duitsland dat fornuis kopen dan.
Vertelde die man dat het onmogelijk is om in Duitsland op gas te koken. Fornuis is er niet voor geschikt, gasdruk is anders enzovoorts. U moet maar voor inductie gaan dan, zei hij erbij, dat komt het dichtst bij koken op gas.
Thuis zijn wij eens een en ander uit gaan zoeken, de fabrikant zit in Engeland en in Duitsland zit wel degelijk een importeur. Nu vermoeden wij dat die keukenboer zo op de Nederlandse markt gefocust is dat hij nog nooit zo'n fornuis aan een Duitser heeft geleverd en dus helemaal niet weet waar hij het over heeft - ik bedoel, die fornuizen worden gewoon door heel Duitsland verkocht.
Morgen maar even een mailtje naar de fabrikant sturen, volgens mij kun je toch zeker gewoon voor de Duitse markt een gasfornuis bestellen dat specifiek is aangepast aan de gastoestanden in dat land?
Ik vond het maar een raar verhaal. Kookt er van jullie iemand op gas?
In Duitsland hebben ze een ander mengsel. Geen "Slochteren"-gas. Het fornuis moet dus ook anders afgesteld zijn.quote:Op zondag 31 augustus 2014 16:56 schreef Hiya het volgende:
[..]
Lijkt mij sterk dat het 'onmogelijk' is om op gas te koken. Bij de IKEA verkopen ze ook gewoon gasfornuizen.
Gas is gas lijkt mij, het brand op dezelfde manier. Alleen de aansluiting kan anders zijn.
(zegt mijn lekenverstand)
Ik kook op inductie, en daar heeft die man wel gelijk in, het werkt vrijwel hetzelfde als op gas.quote:Op zondag 31 augustus 2014 16:44 schreef Gwywen het volgende:
Ik vond het maar een raar verhaal. Kookt er van jullie iemand op gas?
Smeg victoriaquote:Op zondag 31 augustus 2014 16:55 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Wat voor fornuis heb jij? Ik heb een Falcon op het oog (ofwel een armeluis-Aga), kan me gewoon niet voorstellen dat die niet bestaan voor de Duitse markt.
Even gegoogeld, mooi ding hoor!quote:
Inductie werkt inderdaad qua gebruik net als gas, maar ik vind zo'n gladde glazen plaat op een landelijk fornuis niet mooi.quote:Op zondag 31 augustus 2014 17:04 schreef qltel het volgende:
[..]
Ik kook op inductie, en daar heeft die man wel gelijk in, het werkt vrijwel hetzelfde als op gas.
Maar een vriend van me woont in Kleve, die heeft gas en een pracht van een gasfornuis en dat werkt prima.
Heb je een linkje met de verschillen?quote:Op zondag 31 augustus 2014 16:58 schreef Igen het volgende:
[..]
In Duitsland hebben ze een ander mengsel. Geen "Slochteren"-gas. Het fornuis moet dus ook anders afgesteld zijn.
Kijk eens gewoon bij een IKEA in Duisland, genoeg platen te kopen daar.quote:Op zondag 31 augustus 2014 17:09 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Even gegoogeld, mooi ding hoor!Als een Falcon echt niet kan, kan ik zo eentje ook nog wel overwegen, zelfde idee/stijl.
Wel in Duitsland gekocht neem ik aan?
[..]
Inductie werkt inderdaad qua gebruik net als gas, maar ik vind zo'n gladde glazen plaat op een landelijk fornuis niet mooi.
Als 't echt niet anders kan moet ik wel natuurlijk, maar ik hoor hier nu al twee andere verhalen dus ik krijg weer hoop![]()
Gasdruk in D is 50 bar en in NL 40 bar (of andersom) vertelde die keukenman mij.quote:Op zondag 31 augustus 2014 17:11 schreef Hiya het volgende:
Enige probleem waar Gwyen tegenaan kan lopen is dat het het fornuis een type goedkeuring voor duitsland moet hebben en dat de schoorsteenveger hem goedkeurd
je bent de "m" vergeten. 50bar druk is belachelijk veel in een huiselijke omgeving.quote:Op zondag 31 augustus 2014 17:14 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Gasdruk in D is 50 bar en in NL 40 bar (of andersom) vertelde die keukenman mij.
En de samenstelling is volgens onze CV-man ook anders.
Nou staat er in de technische gegevens van "ons" fornuis gewoon hoe je dat kunt aanpassen, daar zijn speciale setjes voor en er komen dan ook andere branders op - maar goed, ik heb natuurlijk geen verstand van dat soort zaken dus misschien stel ik het me allemaal veel te simpel voor, je gaat er toch van uit dat zo'n keukenboer graag zo'n fornuis wil verkopen, dus als hij zegt dat het niet kan geloof ik dat aanvankelijk wel.
Dat valt dus allemaal aan te passen zoals je zei.quote:Op zondag 31 augustus 2014 17:14 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Gasdruk in D is 50 bar en in NL 40 bar (of andersom) vertelde die keukenman mij.
En de samenstelling is volgens onze CV-man ook anders.
Nou staat er in de technische gegevens van "ons" fornuis gewoon hoe je dat kunt aanpassen, daar zijn speciale setjes voor en er komen dan ook andere branders op - maar goed, ik heb natuurlijk geen verstand van dat soort zaken dus misschien stel ik het me allemaal veel te simpel voor, je gaat er toch van uit dat zo'n keukenboer graag zo'n fornuis wil verkopen, dus als hij zegt dat het niet kan geloof ik dat aanvankelijk wel.
quote:Op zondag 31 augustus 2014 17:16 schreef z80 het volgende:
[..]
je bent de "m" vergeten. 50bar druk is belachelijk veel in een huiselijke omgeving.
Vind je dat een nadeel, Piet? Of kun je daardoor beter "doseren" bijv. bij suddergerechten waar je een zo klein mogelijke warmtebron nodig hebt?quote:Op zondag 31 augustus 2014 17:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Mja, je hebt in D andere branders nodig schijnt en ik heb de indruk dat er minder warmte uit het D gas komt.
Ik geloof niet dat het uitmaakt. Een vakman kan het geschikt maken. Zoals ook de anderen beschrijven.quote:Op zondag 31 augustus 2014 17:09 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Even gegoogeld, mooi ding hoor!Als een Falcon echt niet kan, kan ik zo eentje ook nog wel overwegen, zelfde idee/stijl.
Wel in Duitsland gekocht neem ik aan?
[..]
Ach, heeft voor en nadelen, en wokken doe ik sowieso niet op het fornuis, grillen doe ik buiten.quote:Op zondag 31 augustus 2014 18:21 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Vind je dat een nadeel, Piet? Of kun je daardoor beter "doseren" bijv. bij suddergerechten waar je een zo klein mogelijke warmtebron nodig hebt?
(Dat vind ik namelijk het enige voordeel van elektrisch koken, dat je iets echt superzacht en lang kan laten sudderen).![]()
Ligt aan je fornuis, tot 18kw is het Abnahme frei. Nu moet je om 18kw een fiks fornuis hebben, maar het kan verplicht zijn.quote:Op zondag 31 augustus 2014 17:28 schreef nikky het volgende:
Ik heb hier een gasfornuis staan van minstens 35 jaar oud. Hij komt uit NL en doet het prima. (Zie mijn K&W topic). Schoorsteenveger heeft volgens mij niets te maken met je gasfornuis. Heeft er bij in elk geval nog nooit naar gekeken.
Ik heb een pdf met technische gegevens gevonden, als ik zo even op de laatste drie,vier pagina's kijk, staat daar voor mijn lekenoog gewoon beschreven dat er setjes zijn om om te bouwen naar een andere gassoort inderdaad.quote:Op zondag 31 augustus 2014 18:23 schreef XL het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat het uitmaakt. Een vakman kan het geschikt maken. Zoals ook de anderen beschrijven.
1. Tüv afspraak makenquote:Op zondag 31 augustus 2014 18:41 schreef nikky het volgende:
Oké, caravan invoeren.
Wat moet ik eerst regelen? Wie kan mij een beetje op weg helpen?
even gekeken. op de laatste pagina staan inderdaad de ombouw/reduceer setjes.quote:Op zondag 31 augustus 2014 19:54 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ik heb een pdf met technische gegevens gevonden, als ik zo even op de laatste drie,vier pagina's kijk, staat daar voor mijn lekenoog gewoon beschreven dat er setjes zijn om om te bouwen naar een andere gassoort inderdaad.
als het goed is doe je dit VOOR het aanvragen van een Duits kenteken.quote:Op zondag 31 augustus 2014 20:02 schreef Rewimo het volgende:
Als je eenmaal een Duits kenteken hebt moet je het NL-kenteken nog afmelden bij de RDW, dan krijg je een vrijwaringsbewijs.
Leiding, hebben ze vorige winter aangelegd vanaf de straat toen we een nieuwe CV-ketel kregen.quote:Op zondag 31 augustus 2014 20:04 schreef z80 het volgende:
[..]
even gekeken. op de laatste pagina staan inderdaad de ombouw/reduceer setjes.
maar wat voor gas installatie heb je? tank achter in de tuin of leiding gas.
bij een tank in de tuin is het extra controleren of dit geen lpg is.
Ik heb het erna gedaan voor mijn auto, dan moet je een bewijs opsturen dat hij een ander kenteken heeft.quote:Op zondag 31 augustus 2014 20:08 schreef z80 het volgende:
als het goed is doe je dit VOOR het aanvragen van een Duits kenteken.
het is namelijk niet mogelijk dat er twee verschillende kentekens voor 1 voertuig zijn.
dus eerst een export kenteken aanvragen in NL. dit is eigenlijk het inleveren van het oude kenteken.
hiervoor terug krijg je de documenten waarmee je in D een nieuw kenteken kan aanvragen.
en hiermee kun je ook de bpm terug vragen? voor mijn auto heb ik eerst in Arnhem een exportkenteken aangevraagd, hierbij zat tevens het formulier om de rest bpm terug te kunnen vragen.quote:Op zondag 31 augustus 2014 20:11 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Ik heb het erna gedaan voor mijn auto, dan moet je een bewijs opsturen dat hij een ander kenteken heeft.
Zie ook:
http://www.rdw.nl/Particu(...)ulier/Auto/Uitvoeren
Ik kan hem dus laten keuren zonder dat hij op DE kenteken staat?quote:Op zondag 31 augustus 2014 19:56 schreef XL het volgende:
[..]
1. Tüv afspraak maken
1 dag voor invoer
2. Verzekeringsnummer regelen
Vanaf nu in 1 dag:
3. Over de grens karren
4. tüv bezoeken
5. Strassenverkehrsamt
Volgende dag:
6. Verzekeringsbevestiging
Klaar
Nou ja, het verzekeringsnummer is bedoeld als voorlopig, niet als optie. Het is slechts het hulpmiddel om hem zonder officieel kenteken te kunnen laten rijden. Kunnen de NL eigenaren hem niet voor je naar de tüv rijden dan?quote:Op zondag 31 augustus 2014 20:34 schreef nikky het volgende:
[..]
Ik kan hem dus laten keuren zonder dat hij op DE kenteken staat?
Ik wil namelijk eerst de keuring afwachten voordat de daadwerkelijke koop doorgaat en dus de invoering.
Dat is ook de afspraak met de mensen waarvan ik de caravan koop.
Ik bel morgen eerst de verzekering. Dan afspraak tüv. Goedgekeurd? Dan direct naar het Strassenverkehrsamt.quote:Op zondag 31 augustus 2014 21:06 schreef XL het volgende:
[..]
Nou ja, het verzekeringsnummer is bedoeld als voorlopig, niet als optie. Het is slechts het hulpmiddel om hem zonder officieel kenteken te kunnen laten rijden. Kunnen de NL eigenaren hem niet voor je naar de tüv rijden dan?
Mijn auto viel net buiten die regelingquote:Op zondag 31 augustus 2014 20:24 schreef z80 het volgende:
en hiermee kun je ook de bpm terug vragen? voor mijn auto heb ik eerst in Arnhem een exportkenteken aangevraagd, hierbij zat tevens het formulier om de rest bpm terug te kunnen vragen.
http://www.vwe.nl/Dienste(...)egevens-caravan.aspxquote:Op zondag 31 augustus 2014 18:41 schreef nikky het volgende:
Oké, caravan invoeren.
Wat moet ik eerst regelen? Wie kan mij een beetje op weg helpen?
Maar het probleem is dus, dat wanneer ik hem niet koop, hij in NL blijft.quote:Op maandag 1 september 2014 23:39 schreef loveli het volgende:
[..]
http://www.vwe.nl/Dienste(...)egevens-caravan.aspx
Wat ik ervan begrijp: aanmelden voor export en platen inleveren, dat kan bij het GWK of een servicepunt van het VWE. TUV halen (kan dat als hij nog op NL kenteken staat? weet niet of je net als bij een auto ook voor een caravan exportplaten krijgt waarmee je nog de weg op mag) en met exportkenteken naar Strassenverkehrsamt.
Als je het VWE belt leggen ze het keurig uit.
Koop hangt af van de keuring?quote:Op dinsdag 2 september 2014 09:51 schreef nikky het volgende:
[..]
Maar het probleem is dus, dat wanneer ik hem niet koop, hij in NL blijft.
Wat een gedoe allemaal zeg! Jeetje
Valt wel mee, er zijn 2 manieren om je voertuig over de grens te krijgen. Vooraf afmelden en daarna in Duitsland aanmelden is er 1 van, de andere is eerst hier in Duitsland aanmelden en dan in Nederland afmelden volgens de procedure die Rewimo en XL beschrijven. En die laatste optie lijkt me in veel gevallen (zo niet alle) de handigste.quote:Op dinsdag 2 september 2014 09:51 schreef nikky het volgende:
[..]
Maar het probleem is dus, dat wanneer ik hem niet koop, hij in NL blijft.
Wat een gedoe allemaal zeg! Jeetje
Daarom dus gewoon achteraf regelen, is allemaal geen probleemquote:Op dinsdag 2 september 2014 09:51 schreef nikky het volgende:
Maar het probleem is dus, dat wanneer ik hem niet koop, hij in NL blijft.
Wat een gedoe allemaal zeg! Jeetje
Je woont weer in NL?quote:Op dinsdag 2 september 2014 13:21 schreef wonderer het volgende:
Ik mag weer uit de OP, trouwens. Ter kennisgeving
Ja, al een halfjaar. Kon hier wel werk krijgen.quote:
Valt het mee of valt het tegen?quote:Op dinsdag 2 september 2014 13:26 schreef wonderer het volgende:
[..]
Ja, al een halfjaar. Kon hier wel werk krijgen.
Voor zover ik weet wel, ja. Een aanhanger met eigen kenteken heeft ook een eigen verzekering en dat is het probleem met een Duitse auto, heb ik altijd begrepen.quote:Op dinsdag 2 september 2014 13:16 schreef gateway het volgende:
Je kan met een dld kenteken toch gewoon een caravan (of aanhanger) met EIGEN kenteken (dus niet 1 waar het kenteken van de auto opmoet,want dat kennen de Duitsers niet) in dld over de weg rijden? Doe ik in elk geval vaker
Ik baalde dat ik weg moest, ik zat zo lekker op mijn plek in Frankfurt. En een aantal dingen zijn fijner in Duitsland. Maar ik ben nu wel weer gewend. Amsterdam is ook leukquote:
ja in DLD wel ja, maar of een aanhanger met eigen kenteken in NL een eigen verzekering heeft volgens mij niet....quote:Op dinsdag 2 september 2014 13:41 schreef qltel het volgende:
[..]
Voor zover ik weet wel, ja. Een aanhanger met eigen kenteken heeft ook een eigen verzekering en dat is het probleem met een Duitse auto, heb ik altijd begrepen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |