quote:
Op zaterdag 10 januari 2026 22:12 schreef derLudolf het volgende:[..]
Ai,
kalm aan doen beterschap.
Ik kwam laatste nog een filmpje tegen, vergelijkbare situatie als bij mij (en bij zo jou) en daar werd gewoon korrels wol tussen de spanten geblazen. Hoef je maar paar planken te verwijderen. Of als je de zolder verder niet gebruikt het er gewoon bovenop leggen. Bij mij zat er wel de nodige rotzooi van 60 jaar ongedierte tussen en hopen oude isolatie dus in die zin blij dat het netjes is.
Voor de schuine kanten was er een vergelijkbaar systeem, dan komen die korrels in een zak die ze dan af laten zakken.
Dit soort isolatie werkt goed als het dakzelf incl de dampdoorlatende folie nog goed zijn.
Heb je een dak van 25 jaar of ouder dan is het slechts een tijdelijke nood oplossing. Of een verkoop argument, geïsoleerd dak.
Hier is afgelopen jaar het dak compleet vervangen. Dat wil zeggen alles tot op het spant kaal. Folie, isolatieplaten, panlatten en nieuwe pannen er op. Direct ook de dakkapellen aan de zijkanten geïsoleerd.
Was echt nodig. ik wist dat grote stukken niet geïsoleerd waren en dat de folie slecht begon te worden. Lees bij harde wind en regen onder de pannen = water binnen. Maar toen de pannen er af waren was duidelijk dat het waarschijnlijk nog de eerste folie was. Deze was compleet vergaan.
Ik moet nu wel wennen aan het nieuwe stoken en luchten. Mijn ketel (met zogenaamd zelfregelende elektronica) heeft een buiten sensor om te voorkomen dat de zooi bevriest. Iets boven 0 gaat de watertemperatuur wat omhoog en de pomp aan. Ongeacht de warmte vraag.
Blijkbaar verloor ik toch veel warmte ergens in de leidingen. Ik moet nu zelf de verwarming aan zetten aangezien de cv nu vind dat er minder warmte/energie in het water hoeft te zitten.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.