Ja, heb het voor de Nederlandstalige versie omgeschreven btw. Origineel schreef ik in het Duits als reactie op een artikel waarin de D haat op Airco werd besproken.quote:
Alles klar. Vrij accurate post over de Duitse angst voor alles wat innoverend is en ook nog eens zeer on point.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 14:07 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ja, heb het voor de Nederlandstalige versie omgeschreven btw. Origineel schreef ik in het Duits als reactie op een artikel waarin de D haat op Airco werd besproken.
Leuk stuk, moest een paar keer grinniken. Als ik er serieus op in zou gaan, kan ik nog wel relativeren op bepaalde punten (maar misschien ligt dat eerder aan mijn bubbel).quote:Op donderdag 28 augustus 2025 13:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
ACHTUNG HUMOR!!
De verhuizing van Nederland naar Duitsland is als uit een comfortzone stappen en rechtstreeks het hol van de organisatorische angst binnenwandelen – de Duitse moderne wereld beweegt zich daar ergens tussen een panische zweetuitbraak en een wiskundig model voor dataveiligheid. Als Nederlander komt de verwondering al direct bij het uitpakken van je koffers: hoe kan een volk dat Porsche en BMW bouwt zo schaamteloos achterlopen op het gebied van airco’s en fatsoenlijke wifi?
Gadgets en Innovatie: Kafka ontmoet kluizenaarschap
Innovatie in Duitsland? Eerst een vergadering, dan een commissie, dan een grondige angstkramp. Waar Nederlanders zich maar al te graag laten verleiden door het nieuwste snufje (“een app die tegelijk koffie zet én het huis poetst? Kom maar door!”), snuift de gemiddelde Duitser argwanend alsof Apple zijn hoogsteigen privacy in een schoenendoos wil stoppen. Moderne gadgets zijn hier vergelijkbaar met Chinese operamuziek: je hebt gehoord dat het bestaat, maar in je huis mag het zeker niet komen.
Airconditioning heet hier Draak van de Gezondheid.
Duitsers denken dat het apparaat een soort bioterroristisch wapen is: het verspreidt verkoudheid, longontsteking én waarschijnlijk ook de rekeningen van de belastingdienst. Dus terwijl half Europa op 22 graden luchtig sudoku zit te spelen, knijpt de Duitser de zweetdruppels uit zijn shirt en voert hij een eeuwenoude rituele dans op: raam zuchtend open, raam panisch gesloten, herhaal dit tot je de huisarts belt. Beter zweten dan opgeven – al maak je zo van je woonkamer wel het goedkoopste wellnesscentrum van Berlijn.
5G en andere wereldschokken
Over 5G wordt niet gediscussieerd – het is een existentiële bedreiging. De masten verspreiden volgens de geruchten niet alleen hoofdpijn, maar ook steriele bloemen en getraumatiseerde teckels (die nu in Morsecode blaffen). Dus dan maar lekker hobbelen op Edge, want als iets niet werkt, weet je tenminste wat je mist. Mobiel netwerk is overigens overbodig, want contact vermijden is Duitse volkssport. Mocht je toch bellen, dan bij voorkeur via het legendarisch betrouwbare faxapparaat. Of een postduif. Voor extra veiligheid voorzien van helm én fluoridefilter.
Eten: Spannende keuken, veilig smaakloos
Glutamaat staat hier op de lijst van taboe’s ná het afsluiten van de straat voor een luchtalarm. Aziatische keukengeheimen? In Duitsland herkend als ‘de Duivelse Poeder’ – instant zenuwinzinking! Kant-en-klare soep schreeuwt in kapslocijn “ZONDER glutamaat!” Maak je geen zorgen: de pasta met ketchup is gegarandeerd glutenvrij, smaakvrij en humorvrij – want dan is het veilig. Duitsers willen niet weten waarom ze bang zijn; ze omhelzen de angst gewoon als je tante op een verjaardagsfeest: knus en onvermijdelijk.
Bankkaart, toezichtsregister en robothorror
Betalen met pinpas? Je ziel vast meteen gecensureerd door de Belastingdienst. Niemand weet wat ze precies doen met die data, maar zeker is: je moet er geen spaargeld aan koppelen. Contant geld heeft roots dieper dan de Rijn – wat een genot om een rij van 28 mensen te vormen bij de bakker, omdat Oma haar munten afweegt met een goudschaaltje uit 1832! Lekker tijd om je boodschappenlijstje te overdenken of een roman te schrijven.
Kunstmatige intelligentie?
In Duitsland het begin van een dystopisch stripverhaal: robots stelen je netflix-wachtwoord en monsters in Alexa’s stem schreeuwen ‘Achtung!’ als je vergeten bent je cookies te updaten. Voor alle zekerheid blijven Duitsers gesetteld in het geloof dat AI je huisraad, je privacy, én je steunzool leest. Je kunt maar beter een shungietsteen aan je router vastmaken. Helpt tegen straling – volgens de WhatsApp-groep van je buren.
Tussen vastgesteld bijgeloof en perfecte bureaucratie
Duitsers zijn esoterisch uit overtuiging. Homeopathie, steentherapie en ayurvedische cursussen bieden uitkomst tegen alle technologische ellende, al geldt de ongeschreven regel: eerst angsten, dan pas spiritualiteit. Wie te hard lacht om Duitse vooruitgang, wordt direct geadviseerd een amethist op de router te leggen voordat de buurvrouw je nadoet met haar eigen wifi- Homeopathie.
Tot slot: De toekomst klopt. Duitsland wacht. Tot het veilig is.
De toekomst mag dan aan de deur kloppen met QR-code en digitale handdruk, de Duitser opent pas na drie keer schoenen uit, vingerafdruk, privacyverklaring én een mondelinge toestemming van de woningcoöperatie. Dus als Nederlander in Duitsland is het devies: lachen om de angst, zweten in de hitte, en altijd contant geld in de portemonnee. Wifi? Pas bruikbaar na sacrale inwijding. Digitalisering is goed, maar eerst een beetje angstig. Willkommen im Zauberland van contant geld, zweetdruppels, Homeopathie – en een diepgewortelde liefde voor de ouderwetse fax.
Geniet van het wonder: hier, in het land van moderne argwaan en professioneel zweten, is elke innovatie welkom – mits veilig opgeborgen achter zes sloten, en liefst per post bevestigd.
Ja, wel met je eens: veel U-Bahn stations zijn best wel mooi. Helaas woon ik aan de U5 richting westen, daar zijn vanaf station Theresienwiese de meeste stations ook saai en zelfs lelijk en nodigen niet uit lekker te wachten op je U-Bahn.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 13:13 schreef Flitsbezorger het volgende:
[..]
Behalve het feit dat het er schoon is en er ultramoderne treinen rijden (vooral voor Duitse standaarden), vind ik de art-deco architectuur in de Münchener U-Bahn erg mooi.
https://urbanrail.net/eu/de/m/muenchen.htm
Kan daar uren naar staren.
Hier in Berlijn is de U+S functioneel. De S rijdt 24/7 door, de U is vrijdag t/m zondag 24 uur open, de rest van de week worden de U-lijnen vervangen door frequente nachtbussen. Verder is het ook historisch met dito historische stations, maar dat laatste breekt het juist op door uit elkaar vallende infrastructuur en slecht onderhoud als gevolg van slechte politieke keuzes.
Crisisberaad na crisisberaad bij de BVG en DB Berlin: https://www.rbb24.de/poli(...)rise-db-loesung.html
Nou, mijn wens om naar Duitsland te verhuizen is zojuist verdwenen...quote:Op donderdag 28 augustus 2025 13:05 schreef Jan_Onderwater het volgende:
ACHTUNG HUMOR!!
....
Geniet van het wonder: hier, in het land van moderne argwaan en professioneel zweten, is elke innovatie welkom – mits veilig opgeborgen achter zes sloten, en liefst per post bevestigd.
Het is waar maar ook satirequote:Op maandag 1 september 2025 11:05 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Nou, mijn wens om naar Duitsland te verhuizen is zojuist verdwenen...![]()
'Achter elk geintje zit een seintje', zei iemand ooit eens...quote:Op maandag 1 september 2025 12:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Het is waar maar ook satire
Geweldig stuk en herkenbaar op elk puntquote:
Waar heb je de Duitse versie staan? Zou m graag aan mijn schoonfamilie sturenquote:Op donderdag 28 augustus 2025 14:07 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ja, heb het voor de Nederlandstalige versie omgeschreven btw. Origineel schreef ik in het Duits als reactie op een artikel waarin de D haat op Airco werd besproken.
Schwitzend, ängstlich, aber datensicher – die Deutschen und ihre moderne Weltquote:Op woensdag 3 september 2025 09:24 schreef Erasmusch het volgende:
[..]
Waar heb je de Duitse versie staan? Zou m graag aan mijn schoonfamilie sturen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |