Dit soort isolatie werkt goed als het dakzelf incl de dampdoorlatende folie nog goed zijn.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 22:12 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ai, kalm aan doen beterschap.
Ik kwam laatste nog een filmpje tegen, vergelijkbare situatie als bij mij (en bij zo jou) en daar werd gewoon korrels wol tussen de spanten geblazen. Hoef je maar paar planken te verwijderen. Of als je de zolder verder niet gebruikt het er gewoon bovenop leggen. Bij mij zat er wel de nodige rotzooi van 60 jaar ongedierte tussen en hopen oude isolatie dus in die zin blij dat het netjes is.
Voor de schuine kanten was er een vergelijkbaar systeem, dan komen die korrels in een zak die ze dan af laten zakken.
Als je zoveel voor zonnepanelen moet betalen kan je wel stoppen. Tjonge. Dan moet je wel erg veel stroom gebruiken om dat er uit te halen.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 11:28 schreef Volvoman het volgende:
Gisteren een eerste huis bekeken. Uit 1998, maar het viel toch wat tegen. Een vreemde indeling en qua afwerking was het ook niet echt geweldig.
Toch leuk om bekeken te hebben. Een paar dingen die mij opvielen.
- Zolders waren niet geïsoleerd. Door de folie keek je tegen de dakpannen aan. De zoldervloer zou wel geïsoleerd zijn.
- Vloerverwarming was een radiatorknop naast de radiator. Ik kende dat nog niet.
- Zonnepanelen zijn gehuurd met een maandbedrag van ¤250. Dus geen eigendom.
Ik ben weer verder aan het zoeken maar ik heb verder nog niks op het oog.
Zijn dat gouden zonnepanelen of zijn het er 100 ofzo? Ik heb er hier 6 op dak liggen en die hebben me met alles erbij 1300 euro gekost (koop).quote:Op zaterdag 17 januari 2026 11:28 schreef Volvoman het volgende:
- Zonnepanelen zijn gehuurd met een maandbedrag van ¤250. Dus geen eigendom.
Terugleverkosten kennen ze in Duitsland niet, voor zover ik weet. Maar we kunnen ook niet salderen.quote:Op zaterdag 17 januari 2026 19:56 schreef Volvoman het volgende:
Ik meen dat het er iets van 30 stuks waren.
De looptijd was nog minstens 6 jaar, dus dat is best wel geld.
Je bent dan afhankelijk van de teruglever kosten, of je er dan nog iets aan verdiend of niet.
quote:Op vrijdag 1 maart 2024 06:55 schreef marcel.de het volgende:
Dit topic is voor emigranten die naar Duitsland gegaan zijn of mensen die dat van plan zijn.
Voor meer info over emigratie naar Duitsland is www.verhuis.de sowieso een aanrader.
Wat algemene gegevens (met dank aan Wikipedia):
Officiële landstaal: Duits (Hoogduits)
Hoofdstad: Berlijn
Regeringsvorm: Federale republiek
Oppervlakte: 357.022 km² (2,3% water)
Inwoners: 82.491.000 (2004),
82.400.996 (2007) (230,8 / km² (2007))
De Duitse vlag:
[ afbeelding ]
Het wapen van Duitsland:
[ afbeelding ]
De kaart van Duitsland: