abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 1 maart 2024 @ 06:55:01 #1
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_212642949
Dit topic is voor emigranten die naar Duitsland gegaan zijn of mensen die dat van plan zijn.

Voor meer info over emigratie naar Duitsland is www.verhuis.de sowieso een aanrader.

Wat algemene gegevens (met dank aan Wikipedia):

Officiële landstaal: Duits (Hoogduits)
Hoofdstad: Berlijn
Regeringsvorm: Federale republiek
Oppervlakte: 357.022 km² (2,3% water)
Inwoners: 82.491.000 (2004),
82.400.996 (2007) (230,8 / km² (2007))

De Duitse vlag:



Het wapen van Duitsland:



De kaart van Duitsland:



De voorgaande topics

Vaste deelnemers aan deze topicreeks en hun woonplaats:

aegir_de_viking woont in Kranenburg
annie.m woont in Goch Hassum.
c3k woont in Aachen-Brand
Cupcake. woont in Berlijn.
Dennis-1977Woont in Emmerich
dutchman79 woont in Aachen
FB14 woont in München
Felagund woont in Bonn
Gateway woont in Bocholt
Linda2205 woont in Berlijn Schöneweide
OMGitsNoelle woont in Herzogenrath-Kohlscheid
opinionr woont in Bochum
Pietverdriet woont vlakbij Anholt
PureEvil woont in Weeze
qltel woont in Goch-Pfalzdorf
Rewimo woont in Goch-Pfalzdorf
RonB79 woont in Kellinghusen
Siemi woont in Kleve-Rindern
tintenkiller woont in Goch
ueberduitser Woont in Uelsen
Waldheini woont in Aachen
Wonderer woont in Frankfurt
Z80 woont in Kleve
Hesitater woont in Heidelberg
Nikky woont in de buurt van Leer
Gwywen woont in Bad Bentheim
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  vrijdag 1 maart 2024 @ 06:55:12 #2
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_212642951
Jongens, let op !: Ik lees dit daarnet:

Inkomensverklaring voor kwalificerend buitenlands belastingplichtigen downloaden

Dat kan in alle talen van de EU-landen, Noorwegen, IJsland en het Verenigd Koninkrijk.
Hebt u ons eerder een inkomensverklaring gestuurd?

En bent u nog steeds een kwalificerend buitenlands belastingplichtige? Dan hoeft u ons geen nieuwe inkomensverklaring te sturen.


Bron: https://www.belastingdien(...)-belastingplichtigen
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  vrijdag 1 maart 2024 @ 10:08:14 #3
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_212644397
Dat is goed nieuws
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  vrijdag 1 maart 2024 @ 17:38:07 #4
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_212650296
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2024 10:08 schreef Tinkepink het volgende:
Dat is goed nieuws
Zeker, werd tijdens de aangifte nog eens bevestigd; vroeger werd er gevraagd: stuurt u het formulier in. Nu werd gevraagd: stuurde u formulier verleden jaar in? En bij ja, kwam direct de melding: hoeft nu niet nog eens
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_213311425
Ik zit eraan te denken om in Duitsland een huis te kopen in plaats van Nederland. Blijf gewoon in Nederland werken, is er iemand die dat ook heeft gedaan?
My Kingdom for a horse.
  woensdag 24 april 2024 @ 13:25:51 #6
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_213312486
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 11:41 schreef Zoon_John het volgende:
Ik zit eraan te denken om in Duitsland een huis te kopen in plaats van Nederland. Blijf gewoon in Nederland werken, is er iemand die dat ook heeft gedaan?
Ja dat heb ik ook gedaan / doe ik
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  woensdag 24 april 2024 @ 13:26:32 #7
503118 Bezsen
FKA Bezsennosc
pi_213312493
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 11:41 schreef Zoon_John het volgende:
Ik zit eraan te denken om in Duitsland een huis te kopen in plaats van Nederland. Blijf gewoon in Nederland werken, is er iemand die dat ook heeft gedaan?
Ik zou eerst eens gaan werken zoon john
  woensdag 24 april 2024 @ 13:27:30 #8
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_213312512
ik denk dat hij bedoelt dat hij gewoon bij zelfde werk blijft werken in NL en in DLD gaat wonen. Zo deed ik dat ook
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_213312522
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 13:25 schreef marcel.de het volgende:

[..]
Ja dat heb ik ook gedaan / doe ik
Ik spreek een beetje Duits, maar niet heel denderend. Ik vroeg me meer af waar ik op moet letten, qua dingen waar je niet gauw over nadenkt maar wel opeens anders zijn.
My Kingdom for a horse.
  donderdag 25 april 2024 @ 17:39:07 #10
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_213324001
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 11:41 schreef Zoon_John het volgende:
Ik zit eraan te denken om in Duitsland een huis te kopen in plaats van Nederland. Blijf gewoon in Nederland werken, is er iemand die dat ook heeft gedaan?
Ja. Ik. Heeft voordelen en nadelen
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  donderdag 25 april 2024 @ 18:13:18 #11
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213324247
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2024 11:41 schreef Zoon_John het volgende:
Ik zit eraan te denken om in Duitsland een huis te kopen in plaats van Nederland. Blijf gewoon in Nederland werken, is er iemand die dat ook heeft gedaan?
Jep
Jaren gedaan
Is goed geregeld, je moet alleen paar zaken regelen
- Een hypotheek regelen
- als je een huis gevonden hebt, je inschrijven bij de gemeente
- een Duits rijbewijs aanvragen
- Als je een eigen auto hebt moet je die exporteren naar D en dan kan je de BTW en BPM (deels) terugvorderen en dan in D de MwSteuer betalen.
- een D ziektekostenverzekering zoeken (ik raad de Techniker aan) en daar je voorstellen. Je blijft je NL verzekering houden, de D verzekering kost niets extra, die rekenen voor je af met de NL verzekering als je in D kosten maakt. Je krijgt daarvoor de volle D dekking, maar betaald de nl premie.
- neem een D verzekeringstussenpersoon, en een Degelijke rechtsbijstand verzekering. D zijn gek op procederen

Verder nog vragen?
Er is in de EU heel veel (eigenlijk alles) voor grensgangers geregeld.
  donderdag 25 april 2024 @ 18:46:29 #12
63722 z80
I fink you freaky
pi_213324592
Hier ook een economische vluchteling. Werk in Nederland, woont en leeft in Duitsland.
Wel even opletten dat je de adder onder het gras voortijdig opmerkt.
Zolang je inkomsten uit arbeid of uitkering in Nederland hebt (90% of meer van je inkomsten) val je onder het Nederlandse stelsel. Dus ook de HA.
Word je werkeloos dan val je onder het Duitse systeem, voor alles.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  donderdag 25 april 2024 @ 19:20:39 #13
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_213325057
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2024 18:46 schreef z80 het volgende:
Hier ook een economische vluchteling. Werk in Nederland, woont en leeft in Duitsland.
Wel even opletten dat je de adder onder het gras voortijdig opmerkt.
Zolang je inkomsten uit arbeid of uitkering in Nederland hebt (90% of meer van je inkomsten) val je onder het Nederlandse stelsel. Dus ook de HA.
Word je werkeloos dan val je onder het Duitse systeem, voor alles.
Ja tenzij je zoveel uur thuis werkt / home office en je dus in Dld werkt. Dan kan je gezeik krijgen. Uitzondering: als je voor de NL overheid werkt.
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_213330066
Heeft er nog iemand tips voor de speurtocht naar en aankoop van een (jonge) gebruikte auto in Duitsland? Ik heb mijn Nederlandse auto ingevoerd toen ik vier jaar geleden naar Duitsland verhuisd ben, dus dit gaat mijn eerste aankoop van een auto in Duitsland zelf zijn.

Worden de formaliteiten met het Verkehrsamt door de dealer voor mij als koper geregeld en hoef ik mijn vorige auto alleen maar af en de nieuwe aan te melden bij mijn verzekeraar, of moet ik zelf de gang naar het Verkehrsamt maken?
  vrijdag 26 april 2024 @ 09:46:22 #15
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_213330482
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 april 2024 08:44 schreef spicymchaggis het volgende:
Heeft er nog iemand tips voor de speurtocht naar en aankoop van een (jonge) gebruikte auto in Duitsland? Ik heb mijn Nederlandse auto ingevoerd toen ik vier jaar geleden naar Duitsland verhuisd ben, dus dit gaat mijn eerste aankoop van een auto in Duitsland zelf zijn.

Worden de formaliteiten met het Verkehrsamt door de dealer voor mij als koper geregeld en hoef ik mijn vorige auto alleen maar af en de nieuwe aan te melden bij mijn verzekeraar, of moet ik zelf de gang naar het Verkehrsamt maken?
Hangt ervan af of je bij een garage koopt en wat het serviceniveau is. Particulier = naar het amt.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_213331022
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 09:46 schreef Tinkepink het volgende:

[..]
Hangt ervan af of je bij een garage koopt en wat het serviceniveau is. Particulier = naar het amt.
Particulier ben ik sowieso niet van plan.
  vrijdag 26 april 2024 @ 17:02:14 #17
63722 z80
I fink you freaky
pi_213334698
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 april 2024 08:44 schreef spicymchaggis het volgende:
Heeft er nog iemand tips voor de speurtocht naar en aankoop van een (jonge) gebruikte auto in Duitsland? Ik heb mijn Nederlandse auto ingevoerd toen ik vier jaar geleden naar Duitsland verhuisd ben, dus dit gaat mijn eerste aankoop van een auto in Duitsland zelf zijn.

Worden de formaliteiten met het Verkehrsamt door de dealer voor mij als koper geregeld en hoef ik mijn vorige auto alleen maar af en de nieuwe aan te melden bij mijn verzekeraar, of moet ik zelf de gang naar het Verkehrsamt maken?
Jong gebruikt kun je ook in Nederland kopen. Exporteren en rest bpm terug vragen. Bij het exportkenteken direct dit formulier samen met het COC document vragen.
Spelletje heb je al een keer gedaan. En gemerkt hoe makkelijk dat gaat.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  vrijdag 26 april 2024 @ 17:47:45 #18
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213335005
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 17:02 schreef z80 het volgende:

[..]
Jong gebruikt kun je ook in Nederland kopen. Exporteren en rest bpm terug vragen. Bij het exportkenteken direct dit formulier samen met het COC document vragen.
Spelletje heb je al een keer gedaan. En gemerkt hoe makkelijk dat gaat.
Als je je er de moeite voor wilt doen, dan loont het zich zeer.
Kenden toen ik in Düsseldorf woonde (2000-2004) daar verschillende mensen die zich in Nederland een nieuwe auto kochten, deze cash betaalden. Exporteerden, Volledige BPM terugvorderden, BTW, hem op een trailer zetten en hem in D aanmelden en MwSt betaalden. Na 1-2 jaar verkochten ze hem weer en het liedje begon opnieuw. Ze reden daardoor altijd een nieuwe auto die ze voor meer (of hetzelfde) verkochten wat ze er onder de streep voor hadden betaald.
Of dit nu nog net zo gemakkelijk gaat als destijds weet ik niet, maar ze reden erg goedkoop.
Zelf geen ervaring mee, rij altijd auto van de werkgever.
pi_213336056
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2024 17:02 schreef z80 het volgende:

[..]
Jong gebruikt kun je ook in Nederland kopen. Exporteren en rest bpm terug vragen. Bij het exportkenteken direct dit formulier samen met het COC document vragen.
Spelletje heb je al een keer gedaan. En gemerkt hoe makkelijk dat gaat.
Dat heb ik vier jaar geleden inderdaad ook met mijn eigen auto gedaan, gelukkig heb ik toen op een (helaas) inmiddels ter ziele gegane website alle informatie gevonden die ik nodig had om mijn auto te kunnen invoeren.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')