abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 1 november 2025 @ 10:14:38 #226
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_219165691
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 09:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Nee, is net als voor iedereen gewijzigd na de Corona crisis
34 Dagen.

https://www.consilio-tax-(...)nederland-duitsland/
https://www.rijksoverheid(...)nd-voor-grenswerkers
Goed dat je het meldt, dankjewel !!

Er staat wel in die blog: Let wel, de wijziging is nog niet definitief. Eerst wordt het verdrag voorgelegd aan de Raad van State en daarna aan het parlement. Ook het Duitse parlement moet nog instemmen.

en

Vervolg

Voordat de wijziging van het belastingverdrag in werking treedt, wordt het verdrag eerst aan de Raad van State voorgelegd, waarna deze ter goedkeuring naar het parlement wordt gestuurd. Ook het Duitse parlement moet akkoord gaan met de wijziging.

Maar ik ben wel blij dat je erop wijst, gaat dus wel spelen

[ Bericht 7% gewijzigd door marcel.de op 01-11-2025 10:21:51 ]
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  zaterdag 1 november 2025 @ 12:34:59 #227
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_219167133
Update: de Raad van State heeft er geen probleem mee. Het is vorige week ook voorgelegd aan de Tweede en Eerste Kamer met het verzoek om dit stilzwijgend goed te keuren.

Het advies van de Raad van State: https://www.raadvanstate.nl/adviezen/@152462/w02-25-00206-ii/

Het wetsvoorstel: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-36840-1.pdf

(ik vind het gewoon leuk om dat soort dingen uit te zoeken, verder bemoei ik me nergens mee :s) )

[ Bericht 14% gewijzigd door RobertoCarlos op 01-11-2025 12:46:26 ]
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
  zaterdag 1 november 2025 @ 14:36:04 #228
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_219168391
quote:
2s.gif Op zaterdag 1 november 2025 12:34 schreef RobertoCarlos het volgende:
Update: de Raad van State heeft er geen probleem mee. Het is vorige week ook voorgelegd aan de Tweede en Eerste Kamer met het verzoek om dit stilzwijgend goed te keuren.

Het advies van de Raad van State: https://www.raadvanstate.nl/adviezen/@:152462/w02-25-00206-ii/

Het wetsvoorstel: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-36840-1.pdf

(ik vind het gewoon leuk om dat soort dingen uit te zoeken, verder bemoei ik me nergens mee :s) )
Dank voor ook deze update. Ik lees dat het dan, als beiden bekrachtigd hebben, de 1e januari erna zou ingaan. Ik weet niet of DLD al bekrachtigd heeft. Dan zou dit dus 1-1-2026 ingaan.

Iemand ervaring met deze materie?
Dat je werkgever NL heb en deels thuiswerkt in DLD?
En welke gevolgen hadden dat dan in de belasting, wat moest je doen, hoe werkt het?
*** IK HOOP DAT IEMAND MIJ KAN HELPEN ****

Voor mij nl totaal nieuw dit.
Ik lees dit:
Het protocol verduidelijkt ook de regels voor overheidssalarissen. In de meeste gevallen blijven salarissen die door één staat worden betaald, uitsluitend in die staat belastbaar, behalve wanneer de werknemer inwoner en tevens staatsburger is van het andere land.

In ARTIKEL 18 staat:
b. Deze salarissen, lonen en andere soortgelijke beloningen zijn echter slechts in de andere verdragsluitende
staat belastbaar, indien de diensten in die staat worden verleend en de natuurlijke persoon een inwoner
is van die staat die:
aa. onderdaan is van die staat, of
bb. niet uitsluitend voor het verlenen van de diensten inwoner van die staat werd.
Deze salarissen, lonen en andere soortgelijke beloningen zijn eveneens slechts in die andere verdragslui-
tende staat belastbaar voor een heel kalenderjaar, indien de natuurlijke persoon de diensten verleent bui-
ten die staat gedurende minder dan 35 werkdagen in een kalenderjaar.

Daar staat met zoveel woorden. Als jij Nederlander bent, in Duitsland woont, maar geen Duits staatsburger (a) en ook die diensten verleend voor inwoners in Duitsland (b). Als dat wel het geval is (dus Duitser OF diensten aan Duitsers verleend), dan moet pas belasting in DLD betaald worden als dit meer dan 34 dagen per jaar gebeurt.
Maar gek is dan artikel c weer die dit lijkt tegen te spreken:
c. De bepalingen van onderdeel a zijn van toepassing in plaats van de bepalingen van onderdeel b, indien
de natuurlijke persoon de diensten verleent in die andere verdragsluitende staat gedurende minder dan
35 werkdagen in een kalenderjaar."

[ Bericht 16% gewijzigd door marcel.de op 01-11-2025 15:20:28 ]
  zaterdag 1 november 2025 @ 15:48:19 #229
124676 RobertoCarlos
pi_219168905
Het lijkt erop dat de Bundestag op 16 oktober heeft ingestemd met het wetsvoorstel (de Bundesrat was al akkoord):

quote:
Doppelbesteuerungsabkommen mit den Niederlanden: Der Bundestag hat nach zweiter Lesung mit den Stimmen von CDU/CSU, SPD und Grünen bei Stimmenthaltung der AfD und Die Linke angenommen wurde der Gesetzentwurf der Bundesregierung zum Protokoll vom 14. April 2025 zur Änderung des Abkommens vom 12. April 2012 zwischen der Bundesrepublik und den Niederlanden zur Vermeidung der Doppelbesteuerung und zur Verhinderung der Steuerverkürzung auf dem Gebiet der Steuern vom Einkommen in der durch das Protokoll vom 11. Januar 2016 sowie das Protokoll vom 24. März 2021 geänderten Fassung (21/1903).
https://www.bundestag.de/(...)e-beratungen-1112954

Het Duitse wetsvoorstel: https://dserver.bundestag.de/btp/21/21034.pdf

Ik ben wel benieuwd of Nederland het voor 1-1-2026 wel haalt om hiermee in te stemmen, met de verkiezingen voor de 2e Kamer en het Kerstreces enzo..
  zaterdag 1 november 2025 @ 16:22:37 #230
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_219169076
Okay dus DLD stemde al in maar in NL is het nog niet rond?
Het nieuwe kabinet moet er mee instemmen? Of kan het demissionaire kabinet dat nog doen?

Ik ben op zoek naar mensen met ervaring met: werken in NL, wonen in DLD en belastingaangiften moeten doen.
  zaterdag 1 november 2025 @ 16:43:36 #231
124676 RobertoCarlos
pi_219169191
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 16:22 schreef marcel.de het volgende:
Het nieuwe kabinet moet er mee instemmen? Of kan het demissionaire kabinet dat nog doen?
Dat leek mij logisch, maar dat is bij nader inzien alleen bij de grotere, belangrijke verdragen.

Voor deze wijziging geldt: als er uiterlijk op 19 november 2025 niet minimaal 15 leden van de Eerste Kamer dan wel dertig leden van de Tweede Kamer te kennen worden gegeven dan wordt aangenomen dat de Staten-Generaal (de 1e en 2e kamer) stilzwijgend hebben ingestemd. De nieuwe 2e kamerleden worden op 12 november beëdigd, ik betwijfel of ze zich hierop gaan storten, maar misschien dat iemand van de 1e kamer iets gaat roepen voor die tijd dat kan.

Hoe het er na de (stilzwijgende) goedkeuring van de 1e en 2e kamer en in Duitsland weet ik niet precies. In het wijzigingsvoorstel voor het verdrag staat wel: "Op grond van het tweede lid treedt het Wijzigingsprotocol in werking op de laatste dag van de maand volgend op de maand waarop de akten van bekrachtiging zijn uitgewisseld."

Maar welke datum daar dan precies bij hoort weet ik helaas niet... Ik ben ook geen expert op dit juridische gebied :)

[ Bericht 0% gewijzigd door RobertoCarlos op 01-11-2025 16:54:30 ]
  zaterdag 1 november 2025 @ 16:49:51 #232
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_219169268
quote:

Ik ben op zoek naar mensen met ervaring met: werken in NL, wonen in DLD en belastingaangiften moeten doen.
Vond en vind het gedoe. Dit punt is echter nooit een probleem geweest.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  zaterdag 1 november 2025 @ 16:54:18 #233
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219169341
quote:

Zoek een goede belastingadviseur
  zaterdag 1 november 2025 @ 18:17:38 #234
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_219170173
ja het is gedoe. In mijn geval; ik werk bij de overheid, woon dichtbij de grens maar verder van mijn werk.
Moet ik dan in een caravan of camper aan de grens gaan staan om te werken...

Het principe was simpel. Men betaalt in NL belasting en ik word daaruit betaald. En dan mocht ik thuiswerken, maar ik moest gewoon Belasting in NL betalen omdat het niet de bedoeling is dat NL belastinggeld, vloeit naar de Duitse staatskas. Daar lijkt nu een kink in de kabel te komen. Maar ik vind art.18 in zijn tekst tegenspreken / niet helemaal helder.

Maar misschien moet ik voortaan in beide landen aangifte gaan doen.
Nogmaals; wie er ervaring heeft, ik hou mij aanbevolen.
pi_219182805
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 18:17 schreef marcel.de het volgende:
ja het is gedoe. In mijn geval; ik werk bij de overheid, woon dichtbij de grens maar verder van mijn werk.
Moet ik dan in een caravan of camper aan de grens gaan staan om te werken...

Het principe was simpel. Men betaalt in NL belasting en ik word daaruit betaald. En dan mocht ik thuiswerken, maar ik moest gewoon Belasting in NL betalen omdat het niet de bedoeling is dat NL belastinggeld, vloeit naar de Duitse staatskas. Daar lijkt nu een kink in de kabel te komen. Maar ik vind art.18 in zijn tekst tegenspreken / niet helemaal helder.

Maar misschien moet ik voortaan in beide landen aangifte gaan doen.
Nogmaals; wie er ervaring heeft, ik hou mij aanbevolen.

Welke overheid? De Duitse of de Nederlandse?

Ken het van een vriendin die voor de Nederlandse overheid werkt en in DE woont/belasting betaalt. Zij krijgt bruto = netto uitbetaald door NL en betaalt dan zelf in DE belasting daarover.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  maandag 3 november 2025 @ 13:48:21 #236
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_219184058
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 11:34 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Welke overheid? De Duitse of de Nederlandse?

Ken het van een vriendin die voor de Nederlandse overheid werkt en in DE woont/belasting betaalt. Zij krijgt bruto = netto uitbetaald door NL en betaalt dan zelf in DE belasting daarover.
Ik werk bij de NL overheid. Ik stuur even pb. Dank voor je reactie.
  woensdag 5 november 2025 @ 07:40:45 #237
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_219196196
Ik ben weer wat hobbels verder maar nog geen duidelijkheid.
Eigen jurist van werk vond artikel 18 net zo verwarrend als ik dat vind.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik had vervolgens na terugbelverzoek/voicemail Grensinfopunt van de Belasting, gisteren contact met hen. Zij belden mij terug.
Zij weten het ook niet.. .. .
Hebben de zelfde vragen en... spanning.
Zitten in Heerlen, ook collega's uit DLD die in zelfde schuitje zitten.
Dringen bij leiding erop aan nu snel duidelijkheid te geven of beter gezegd, besluit, want huidige verdrag spreekt zichzelf tegen.
Hopen deze maand meer info te publiceren op grensinfopunt.nl en belastingdienst.nl

:|W
  woensdag 5 november 2025 @ 10:40:45 #238
124676 RobertoCarlos
pi_219197444
Nou, het komt allemaal wel goed hoor. Du schaffst das! ^O^
  woensdag 5 november 2025 @ 11:13:22 #239
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219197674
Ik zou het tamelijk schandalig vinden wanneer NL ambtenaren meer of volledig thuis mogen werken in D dan burgers
  donderdag 6 november 2025 @ 07:10:44 #240
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_219204013
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 11:13 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik zou het tamelijk schandalig vinden wanneer NL ambtenaren meer of volledig thuis mogen werken in D dan burgers
Nee dat is niet de strekking he. Ieder mag zoveel thuiswerken als men wil.
Alleen als ik als nederlandse ambtenaar uit de staatskas mijn salaris krijg, dan willen/wilden ze niet dat ik daarover in Duitsland belasting ga betalen. En andersom.
Het zit hem dus niet in het thuiswerken, maar in het eerlijkheidsbeginsel; waarom moeten Nederlanders indirect belasting aan Duitsland gaan betalen.
  donderdag 6 november 2025 @ 07:22:22 #241
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219204060
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 07:10 schreef marcel.de het volgende:

[..]
Nee dat is niet de strekking he. Ieder mag zoveel thuiswerken als men wil.
Alleen als ik als nederlandse ambtenaar uit de staatskas mijn salaris krijg, dan willen/wilden ze niet dat ik daarover in Duitsland belasting ga betalen. En andersom.
Het zit hem dus niet in het thuiswerken, maar in het eerlijkheidsbeginsel; waarom moeten Nederlanders indirect belasting aan Duitsland gaan betalen.
Wat ik bedoel dat wanneer Nederlanders meer dan X dagen thuiswerken in D ze in D belasting moeten gaan betalen. Wanneer dat niet voor ambtenaren zou gelden is dat imho niet terecht
pi_219204679
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 07:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Wat ik bedoel dat wanneer Nederlanders meer dan X dagen thuiswerken in D ze in D belasting moeten gaan betalen. Wanneer dat niet voor ambtenaren zou gelden is dat imho niet terecht
Is dat niet pas wanneer je meer dan 183 dagen per 12 maanden in D werkt?
  donderdag 6 november 2025 @ 09:56:01 #243
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219204799
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 09:39 schreef Erasmusch het volgende:

[..]
Is dat niet pas wanneer je meer dan 183 dagen per 12 maanden in D werkt?
Nee
Hebben het over de volgende situatie
Persoon woont in Duitsland maar heeft een Nederlandse werkgever en werkt formeel in Nederland.
Werkgever faciliteert thuiswerken
Er ligt nu een wetsvoorstel dit op 34 dagen te toppen. Dit voorstel is nog niet definitief maar naar het zich laat aanzien wordt het dat wel
  donderdag 6 november 2025 @ 10:11:32 #244
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219204898
Andersom trouwens ook.
Ik zie trouwens niet de Voordelen voor de belastingdienst ervan, het handhaven en controleren kost denk ik nogal wat
Mikro management
  donderdag 6 november 2025 @ 18:40:35 #245
63722 z80
I fink you freaky
pi_219207700
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 10:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Andersom trouwens ook.
Ik zie trouwens niet de Voordelen voor de belastingdienst ervan, het handhaven en controleren kost denk ik nogal wat
Mikro management
Mikro management, en het liefst nog nano, daar zijn de Duitsers toch goed in?
Alles tot achter de punt geregeld hebben op papier.
Dat het niet werkt, dat maakt niet uit. Dat het klauwen met geld kost? Het gaat om de regeltjes en daardoor macht.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  donderdag 6 november 2025 @ 19:42:37 #246
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219208339
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2025 18:40 schreef z80 het volgende:

[..]
Mikro management, en het liefst nog nano, daar zijn de Duitsers toch goed in?
Alles tot achter de punt geregeld hebben op papier.
Dat het niet werkt, dat maakt niet uit. Dat het klauwen met geld kost? Het gaat om de regeltjes en daardoor macht.
Nederlandse overheid ook.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')