Dat was wat mignonne ook zei dus hoop dat het zo is. Volgens de cursusleidster was haar iets anders verteld. Maarja… ik kan me voorstellen dat het in het Trammelant ziekenhuis hier inderdaad nog zo gaat terwijl een gerenommeerd ziekenhuis in Den Haag het wel anders regeltquote:Op maandag 12 mei 2014 23:27 schreef -Bubseltje- het volgende:
Chanty dat is een super spoed ks dat komt echt bijna niet voor
quote:Op maandag 12 mei 2014 23:39 schreef Chanty het volgende:
[..]
Dat was wat mignonne ook zei dus hoop dat het zo is. Volgens de cursusleidster was haar iets anders verteld. Maarja… ik kan me voorstellen dat het in het Trammelant ziekenhuis hier inderdaad nog zo gaat terwijl een gerenommeerd ziekenhuis in Den Haag het wel anders regeltPfff ik ben wel blij als deze week voorbij is, hopelijk weet ik dan hoe het verder gaat; of draaien mogelijk is, of dat ik idd naar het ziekenhuis wordt overgedragen.
Ik wilde een heel verhaal typen, maar Chanty zegt eigenlijk precies wat ik wil vertellenquote:Op maandag 12 mei 2014 21:34 schreef krijgerrtje het volgende:
Dyre, mijn moeder raadde me ook zwangerschapsgym aan, maar kan zoiets hier in de buurt niet vinden!wel een cursus samen bevallen, maar geen idee wat het verschil tussen al die cursussen eigenlijk is, haha! Wat doe je bij gym?
Ja dat komt vooral door het tweeling verhaal. Waar je bij jou bang voor bent is dat als die eerste eruit is, dat dan de navelstreng van de tweede uitzakt en afgeklemd wordt. Dan heb je dus echt spoed-spoed en heb je geen half uur de tijd om het kind eruit te snijden. Dan heb je het eerder over minuten en fingers crossed. Dan wordt er inderdaad geen tijd verloren met vader laten omkleden in een OK-pak en een spinale prik zetten. Dan is de allersnelste manier gewoon kap erop en snijden.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 07:10 schreef _NIKKI_ het volgende:
Ik zou onder narcose gaan als het een ks zou worden. Dat was me van tevoren verteld. Was in het LUMC trouwens, en dat is toch ook niet een of ander streekziekenhuisje. Zou het beleid niet per ziekenhuis verschillen? Of misschien was het bij mij anders omdat het een tweeling was, dat zou ook nog kunnen.
Ik hoop dat Fernando zo lief is om uit zichzelf even om te draaien.
Ja absoluut zeker een draaipogingquote:Op dinsdag 13 mei 2014 06:53 schreef GotC het volgende:
[..]![]()
En wat Bubs (en Mignonne) zeggen, zo'n ks is alleen bij superspoed. Mijn ks was ook spoed ivm foetale nood en werd ook met ruggenprik en mini-horizontale-snee gedaan.
Ik hoop dat je snel de info krijgt zodat je een echt plan kan maken. Ga je voor een draaipoging als je de kans krijgt?
Ik ga er maar gewoon even vanuit dat je gelijk hebt en dat die anesthesist die mijn cursusleidster heeft gesproken in een achterhaal ziekenhuis werktquote:Op dinsdag 13 mei 2014 07:52 schreef mignonne het volgende:
[..]
Ja dat komt vooral door het tweeling verhaal. Waar je bij jou bang voor bent is dat als die eerste eruit is, dat dan de navelstreng van de tweede uitzakt en afgeklemd wordt. Dan heb je dus echt spoed-spoed en heb je geen half uur de tijd om het kind eruit te snijden. Dan heb je het eerder over minuten en fingers crossed. Dan wordt er inderdaad geen tijd verloren met vader laten omkleden in een OK-pak en een spinale prik zetten. Dan is de allersnelste manier gewoon kap erop en snijden.
Chanty je hoeft er écht niet bang voor te zijn. Een verticale snede is écht achterhaaldzo gebeurde sectio's vroeger inderdaad, ik geloof dat de kans op een scheurend litteken bij een volgende zwangerschap bij een verticale of T incisie iets van 5 tot 10% is (zonder bijstimulatie). Bij een lage horizontale snede is dat 0,5% zonder bijstimulatie.
Jij bent een slanke gezonde vrouw zonder allerlei toestanden in je voorgeschiedenis. Een anesthesist hoeft bij jou niet ernstig te gaan nadenken over welk type narcose hij moet gaan zetten. Doorgaans is een ruggenprik lastiger te zetten naarmate BMI hoger is. En een keizersnede bij een hoog BMI ( >40 ) is geen kattenpis.
Ze grijpen niet voor niets laagdrempeliger in bij een stuitligging hè, ze gaan echt niet tot het uiterste om vervolgens jou een traumatiserende keizersnede aan te doen.
Mocht je toch gewoon vragen hebben en met dit soort angsten zitten: vraag ajb om een consult bij de anesthesist! Die kan je gewoon de hele procedure uitleggen.
Ja en dat was precies wat er gebeurde.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 07:52 schreef mignonne het volgende:
[..]
Ja dat komt vooral door het tweeling verhaal. Waar je bij jou bang voor bent is dat als die eerste eruit is, dat dan de navelstreng van de tweede uitzakt en afgeklemd wordt. Dan heb je dus echt spoed-spoed en heb je geen half uur de tijd om het kind eruit te snijden. Dan heb je het eerder over minuten en fingers crossed. Dan wordt er inderdaad geen tijd verloren met vader laten omkleden in een OK-pak en een spinale prik zetten. Dan is de allersnelste manier gewoon kap erop en snijden.
Hahaha nouja wie weetquote:Op dinsdag 13 mei 2014 08:06 schreef Chanty het volgende:
[..]
Ja absoluut zeker een draaipogingDus hoop echt echt echt heel erg dat het gewoon wel kan ondanks voorliggende placenta. Ik geloof er niet meer in dan hij uit zichzelf nog gaat draaien. Hij vindt het blijkbaar veel te fijn zo.
[..]
Ik ga er maar gewoon even vanuit dat je gelijk hebt en dat die anesthesist die mijn cursusleidster heeft gesproken in een achterhaal ziekenhuis werktMaar ik ga zeer zeker als het zover komt een afspraak maken met de anesthesist ja. Maar goed, eerst woensdag afwachten, en dan maar zien wanneer een eventuele draaipoging gedaan kan worden.
Ja echt he, ik weet nog dat ik jouw bevalverslag echt met een omgquote:Op dinsdag 13 mei 2014 08:37 schreef _NIKKI_ het volgende:
[..]
Ja en dat was precies wat er gebeurde.![]()
Edit: behalve dan die ks (want dan had hij het er volgens mij nooit goed vanaf gebracht) al zeiden ze bij de nacontrole dat ze in deze situatie 15-20 minuten tijd hebben. Maar als ik zag hoe S eraan toe was na 6 minuten foetale nood, dan ben ik blij dat het beeld van 20 minuten me bespaard is gebleven.
heerlijk, wat fijn dat dat kon!!quote:Op dinsdag 13 mei 2014 08:39 schreef Razztwizzle het volgende:
Wat fijn Lingue, want je zag er zo tegenop!
Ik ben tot nu toe 6kg aangekomen. Reacties van collega's wederom van 'Oh wat weinig is dat wel gezond' tot 'Oh nu moet je wel gaan oppassen met dat eten voor twee'. Zwanger zijn is echt een heel goede oefening in niet luisteren naar commentaar.
En vandaag geniet ik van mijn nieuwe lesrooster met vrije dinsdag. Ik ga helemaal NIKS doen.
Oh balen, maar wel lekker 7 uur minder! Ik geef deze periode 8 lessen minder en dat past gelukkig in 4 ipv 5 dagenquote:Op dinsdag 13 mei 2014 08:48 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
heerlijk, wat fijn dat dat kon!!
Bij mij zijn er 7 van de 22 lesuren uit t rooster maar de lessen staan nog gewoon op 4 dagen (vrije ochtenden en tussenuren). Maar goed, ik merk nu al dat t Veel meer rust geeft. best lekker zo!
In het begin kon ik erover praten alsof het iemand anders was overkomen. Maar naarmate de tijd vordert komt steeds meer het besef dat ik het was en dat is af en toe toch best wel even slikken. Ik heb mijn bevallingsverhaal ook opgeschreven en nooit meer gelezen. Dat komt wel weer een keer als ik eraan toe ben. En ik moet soms echt huilen als ik de eerste foto's van S zie. Vooral het feit dat ik hem de eerste 5 uur niet gezien heb, afgezien van de 2 minuten in de verloskamer vlak voordat hij naar de neo ging, vind ik heel naar. En natuurlijk was het allemaal nodig, maar dat maakt het er niet leuker op.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 08:44 schreef mignonne het volgende:
[..]
Ja echt he, ik weet nog dat ik jouw bevalverslag echt met een omgheb zitten lezen. Zo heftig om zulke dingen te zien. Ik denk idd dat ze heel veel dingen ook afwegen, het is sowieso niet jouw eerste vaginale bevalling geweest toen, én er is al een heel kind doorheen gegaan kort ervoor dus dan ben je waarschijnlijk sneller met persen op eigen kracht dan dat je op OK bent. Maar halleluja wat is zoiets heftig.
Hoe kijk je er nu op terug verder?
Ik denk dat je gelijk hebtquote:Op dinsdag 13 mei 2014 08:39 schreef mignonne het volgende:
[..]
Hahaha nouja wie weet![]()
Maar goed, ieder zn vakgebied hè... De anesthesist gaat over de verdoving, de gynaecoloog gaat over de keizersnede. De anesthesist heeft niets te zeggen over wat voor soort incisie de gyn gaat maken. Het is dus echt wel wat te kort door de bocht van die cursusleidster om te zeggen dat 'een anesthesist' zegt dat het altijd onder algeheel gebeurd en altijd met verticale incisie. Daar gaat diegene helemaal niet over, en algeheel is echt heel zeldzaam. Misschien zit het hem in de perceptie van het woordje "spoed".
Een secundaire keizersnede (dus als je al weeën hebt gehad eerst, dan is ie secundair), heet in de volksmond een spoedkeizersnede. Mensen zelf hebben daar altijd grote verhalen over "er was spoed en hij/zij moest er NU uit". Als je dan verder gaat vragen dan blijkt vaak dat er tussen het moment van besluiten tot een keizersnede en de daadwerkelijke keizersnede rustig nog een uur kan zitten.
Die anesthesist denkt bij spoed misschien wel juist aan die situaties waarin het echt fingers crossed is en er idd geen tijd is voor 'bijzaken'. Er kan zoveel ruis zitten in dat soort communicatiedingen.
Ga me zeker laten informeren mocht meneer niet draaien.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 08:45 schreef L-E het volgende:
Chanty, in ons ziekenhuis is er de pre-op-poli waar je zulke scenario's met de anesthesisten kan bespreken. Het is hier (sinds kort, mede door mijn verhaal) de standaard dat elke zwangere rond 36 weken daarheen gaat, om het eea te bespreken, ook pijnstilling bijvoorbeeld. Vraag even of ze bij jullie ook zoiets hebben, want hier dacht niemand er aan om ons te wijzen op het bestaan van die poli en het kan heel wat vragen en onzekerheden weg nemen
Bloedverlies is gestopt! Het is nu nog wel spannend elke keer als ik naar de wc ga.quote:Op maandag 12 mei 2014 19:27 schreef Skittles het volgende:
Stardust, heb je nog last gehad van bloedverlies? Goed in de positieve spiraal blijven
quote:Op dinsdag 13 mei 2014 09:11 schreef StarDust_ het volgende:
[..]
Bloedverlies is gestopt! Het is nu nog wel spannend elke keer als ik naar de wc ga.
Sinds vandaag ben ik trouwens ook misselijk (bijna overgeven) en heb ik zere tetten!Hoe blij je kunt zijn met zwangerschapsverschijnselen...
![]()
Heel fijn!quote:Op dinsdag 13 mei 2014 09:11 schreef StarDust_ het volgende:
[..]
Bloedverlies is gestopt! Het is nu nog wel spannend elke keer als ik naar de wc ga.
Sinds vandaag ben ik trouwens ook misselijk (bijna overgeven) en heb ik zere tetten!Hoe blij je kunt zijn met zwangerschapsverschijnselen...
![]()
SD!quote:Op dinsdag 13 mei 2014 09:11 schreef StarDust_ het volgende:
[..]
![]()
Fijn zeg!! Inclusief je kwaaltjes!quote:Op dinsdag 13 mei 2014 09:11 schreef StarDust_ het volgende:
[..]
![]()
quote:Op dinsdag 13 mei 2014 09:00 schreef _NIKKI_ het volgende:
[..]
In het begin kon ik erover praten alsof het iemand anders was overkomen. Maar naarmate de tijd vordert komt steeds meer het besef dat ik het was en dat is af en toe toch best wel even slikken. Ik heb mijn bevallingsverhaal ook opgeschreven en nooit meer gelezen. Dat komt wel weer een keer als ik eraan toe ben. En ik moet soms echt huilen als ik de eerste foto's van S zie. Vooral het feit dat ik hem de eerste 5 uur niet gezien heb, afgezien van de 2 minuten in de verloskamer vlak voordat hij naar de neo ging, vind ik heel naar. En natuurlijk was het allemaal nodig, maar dat maakt het er niet leuker op.
Ik mag heel blij zijn dat ik thuis ben gekomen met 2 gezonde jongetjes en niet maar met 1 of met een gezond en een ziek jongetje. En telkens als ik S zie, ben ik zo blij dat hij er is. Ik heb ook een enorme zwak voor S. En ik denk echt dat dat komt omdat we toch meer zorgen om hem hebben gehad dan om zijn broer. Het zal denk ik nog wel even duren voordat ik alles een plekje heb gegeven, maar dat mag ook en is niet erg. Het komt vanzelf wel weer goed.
En zwangeren, een situatie als deze is echt een uitzondering hoor. Jullie gaan gewoon allemaal een bevalling volgens de happy flow doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |