abonnement Unibet Coolblue
pi_139773518
Welkom bij de FOK! Moestuin-topic reeks!
Discussieer hier over de groenten, fruit en kruiden die je in je eigen tuin teelt.
Ook kun je hier terecht met vragen over bemesting, ziekten en plagen en alle andere moestuingerelateerde onderwerpen.

Noemenswaardige topics:
sigme's moestuin
sigme's moestuin, 2e jaar

Handige sites met veel tips:
Sjefs Tuintips
Mooie moestuin
Makkelijke moestuin (vierkantemetertuin)
Diana's mooie moestuin
pi_139773605
Wat een nattigheid... hopen dat het doek wat in mijn MM zit het overtollige vocht een beetje doorlaat -O-
  zaterdag 10 mei 2014 @ 12:53:55 #3
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_139773642
Ik moet nog wat dingen doen in de tuin maar ik wil niet in de regen werken :')
pi_139773661
Echt aanlokkelijk is het buiten niet inderdaad...
Spoilers!
pi_139773687
Nope, maar misschien gaan we de tomatenplanten uitpoten in de kas. Maar buiten is het nat, heul nat.
pi_139774529
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 12:53 schreef Erasmo het volgende:
Ik moet nog wat dingen doen in de tuin maar ik wil niet in de regen werken :')
Dit ja. Ik heb de officiële Makkelijek Moestuin-mix en dat zou aardig absorberend moeten zijn, maar ik denk niettemin dat de vermiculiet die erin zit inmiddels wel flink verzadigd is. :')
Let me see you stripped down to the bone
pi_139774550
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 12:55 schreef marcel.nl het volgende:
Nope, maar misschien gaan we de tomatenplanten uitpoten in de kas. Maar buiten is het nat, heul nat.
Ik heb geen kas, dus mijn drie plantjes waar als het goed is hazelnoottomaten aan gaan komen mogen voorlopig echt nog niet naar buiten! :)
Let me see you stripped down to the bone
  zaterdag 10 mei 2014 @ 16:02:07 #8
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_139778939
en een kapotte tomatenplant is een feit :(
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_139783866
Ik was vanochtend voor de regen aan, 30 voorgezaaide koolplantjes uitgeplant.
Verder voorgezaaid (in bakken, in de kas): winterpeen, zomerwortels, basilicum, oostindische kers.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_139785003
Paprikas hebben het noodweer gelukig overleefd... inmiddels 1 paprikatje van een cm en 3 net uitgebloeide...

Eerste aardbeien beginnen ook langzaam kleur te krijgen! Kan niet wachten!
pi_139787877
Heb hier thuis witte en rode aardbeien in mandjes staan en net 2 kiwi klimplanten gekocht. deze komen bij mijn vriend in de tuin. Ben benieuwd. De jenny en de Issai allebei zelf bestuivend. De issai kan met schil gegeten worden en kan als we geluk hebben dit jaar al vruchten geven. Jenny duurt een aantal jaar. Maar dan hebben we wel onze eigen kiwi's !

In de toekomst wil ik mijn fruitbomen/struiken passie uitbreiden naar alle soorten fruit die goed groeien in Nederland. De ruimte is er al O+

Mijn vriend heeft verschillende soorten aardappels, tomaten, verschillende soorten pompoenen en sierkalabassen ( schrijf ik dat zo ? )

Gelukkig hebben we beide de zelfde passie en een grote tuin, dus dit gaat helemaal goed komen, hij leert mij al aardig de kneepjes van het vak. ( landbouwboer ) O+ _O_
  zaterdag 10 mei 2014 @ 21:20:20 #12
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_139790825
Leuk dat jullie allemaal zo aan het moestuinen zijn. Wij zijn dit jaar met de moestuin begonnen. Voorheen was het deels kippenren en deels braak liggend.
Momenteel groeit er sla en tomatenplanten, ook een paar paprika's. Ik heb bonen gezaaid en erwten en broccoli. Nu heb ik nog plek over voor prei en courgette, maar de ene rij ligt meer in de zon dan de andere, mijn gevoel zegt dat de courgette meer zon nodig heeft, klopt dat?
Het voorste deel van de moestuin is nu nog opslag voor stenen (tot ik het terras opnieuw heb bestraat) maar als dat allemaal weg is wil ik daar een kruidentuin van maken.
  maandag 12 mei 2014 @ 07:33:00 #13
221912 minilot
Nancy boy
pi_139856887
Vraagje, ik heb oost-indische kers en zwarte sojaboon, beiden net ontkiemd.. Ik heb tot nu toe alleen laagblijvend spul in een moestuinbak, maar verder nog geen voorzieningen voor klimmers. Die wil ik ook loshouden van de rest.
Vraagjes:
- Kunnen sojaboon en oost-indische kers samen in een grote pot met een paar stokken erin, of is er echt een soort klimrekje nodig?
- Kunnen ze bij elkaar?
Let me see you stripped down to the bone
pi_139857001
Oost-Indische kers kan ook prima over de grond ranken, die heeft niet per se een klimrek nodig. Maar kan het niet gewoon ergens tegen een schutting oid?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 12 mei 2014 @ 09:12:50 #15
221912 minilot
Nancy boy
pi_139857709
quote:
7s.gif Op maandag 12 mei 2014 07:51 schreef sigme het volgende:
Oost-Indische kers kan ook prima over de grond ranken, die heeft niet per se een klimrek nodig. Maar kan het niet gewoon ergens tegen een schutting oid?
Kan op zich wel, maar aangezien het allebei om op te eten is dacht ik: misschien lollig om de kers en de boon door elkaar te laten klimmen tegen een stokje. :) Over de grond is niet zo handig, de tuin is niet erg groot, staat al vol genoeg en we hebben ook nog loop- zit- en barbecueruimte nodig. ;)
Let me see you stripped down to the bone
  maandag 12 mei 2014 @ 10:04:48 #16
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_139858731
Ik heb vorige week zaterdag bolcourgette gezaaid. Kijk nou hoe hard het gegaan is!


Ik wist niet hoe ik de zaadjes moest planten, ik heb ook wat op zijn kop gezaaid geloof ik :+


Gisteren hebben we de bak met spinazie en luizen verwijderd. De spinazie smaakte heerlijk in een spinazie-pistachemuffin O+

En nu vind ik het wel eens tijd dat het weer droog wordt. Alles is half verzopen :(
Spoilers!
  maandag 12 mei 2014 @ 10:18:25 #17
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_139859023
quote:
7s.gif Op maandag 12 mei 2014 07:51 schreef sigme het volgende:
Oost-Indische kers kan ook prima over de grond ranken, die heeft niet per se een klimrek nodig. Maar kan het niet gewoon ergens tegen een schutting oid?
Is OIK gevaarlijk voor kippen dat iemand weet? (Dat 't voor mensen eetbaar is wil ook niet alles zeggen immers). Ik heb 't langs de rand van de moestuin tegen het gaas van de kippenren gezaaid namelijk.

Mijn sla is overigens erg blij met de regen, doet 't als een tierelier.
Wat ik minder leuk vind is dat er een groen waas van ontkiemend onkruid over mijn moestuin ligt en ik niet meer kan schoffelen omdat ik een week of 2-3 geleden van alles heb gezaaid. Eerst maar wachten dus tot alles wat groter is zodat ik onkruid van groente kan onderscheiden.
Op de tuinkalender stond dat vandaag de courgettes de volle grond in kunnen *O*
pi_139862312
Officieel pas na 16 mei. (Ijsheiligen) Maar ja die paar dagen maakt ook niet meer uit. Ik heb de courgette al een maand geleden in de volle grond gezet eerst nog even een plexiglazen koude kas en sinds twee weken met een vliesdoek. Zolang het niet vriest kan geen kwaad.

Daarnaast kunnen de bonen gezaait worden. Dus lekker over een paar maanden weer spek bonnen eten.

Vraag alleen af hoe het gaat met de tomaten en de moestuin thuis gaat kan moeilijk even naar huis toe vliegen om even te gaan kijken. Achja er word wel voor gezorgd gelukkig.
pi_139873024
Pff 24,6 mm in 24 uur gevallen... mn aardappellenveldje blank :(
pi_139873334
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 10:18 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Is OIK gevaarlijk voor kippen dat iemand weet? (Dat 't voor mensen eetbaar is wil ook niet alles zeggen immers). Ik heb 't langs de rand van de moestuin tegen het gaas van de kippenren gezaaid namelijk.
Ik had de OIK in de tuin staan, er de kippen scharrelen vrij rond. Ik kan met niet herinneren dat ze er in gepikt hebben. Niet veel nuttige informatie, vrees ik :).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 12 mei 2014 @ 18:55:07 #21
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_139874882
quote:
7s.gif Op maandag 12 mei 2014 17:54 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik had de OIK in de tuin staan, er de kippen scharrelen vrij rond. Ik kan met niet herinneren dat ze er in gepikt hebben. Niet veel nuttige informatie, vrees ik :).
Lijkt me eigenlijk wel een goed teken dat ze 't links lieten liggen :)
Vingerhoedjes hier in de tuin pikken ze ook altijd omheen.
pi_139874950
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 18:55 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Lijkt me eigenlijk wel een goed teken dat ze 't links lieten liggen :)
Vingerhoedjes hier in de tuin pikken ze ook altijd omheen.
Maar da's logisch: het zijn analoge wezens zonder vingers ;)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_139881528
Vandaag in veel regen naar Vlaams voorbeeld een eigen Bonenkegel ontworpen:



En vanavond dan uiteindelijk toch de tomaten uitgeplant in de kas, het was eindelijk droog en zacht.
pi_139894547
Ik heb nu maïs gezet. :) De rest gaat prima, zelfs de bananenbomen.
pi_139904014
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 09:12 schreef minilot het volgende:

[..]

Kan op zich wel, maar aangezien het allebei om op te eten is dacht ik: misschien lollig om de kers en de boon door elkaar te laten klimmen tegen een stokje. :) Over de grond is niet zo handig, de tuin is niet erg groot, staat al vol genoeg en we hebben ook nog loop- zit- en barbecueruimte nodig. ;)
Nou voor een Oost Indisch Dove kers is een stok(je) niet genoeg! Vorig jaar had ik van 2 plantjes een halve schutting incl. stuk naar de buren helemaal onder de OIK O+
pi_139904030
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 21:08 schreef marcel.nl het volgende:
Vandaag in veel regen naar Vlaams voorbeeld een eigen Bonenkegel ontworpen:

[ afbeelding ]

Wat een tof ding :o
pi_139904071
Intussen in de kraamkamers.....

kerstomaatjes


links peterselie, rechts basilicum
  dinsdag 13 mei 2014 @ 14:31:17 #28
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_139905955
Vanaf morgen heeft Lidl voor 99 cent groente en fruit plantjes.
Spoilers!
pi_139907149
Kers tomaten groeien in de kas echt veel minder hard dan de gewone tomaten (logisch, want kleiner lijkt mij), maar nu staan ze bijna 3/4 weken in de potjes, maar welke voeding kan ik ze nu het beste gaan bijgeven? Want de potgrond zal neem ik aan ook zachtjes aan uitgewerkt raken
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_139907194
Kleine luisjes en kleine vliegjes op de sla. Moet ik er iets aan doen behalve de sla goed wassen?
  dinsdag 13 mei 2014 @ 15:28:14 #31
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_139907909
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 15:03 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Kers tomaten groeien in de kas echt veel minder hard dan de gewone tomaten (logisch, want kleiner lijkt mij), maar nu staan ze bijna 3/4 weken in de potjes, maar welke voeding kan ik ze nu het beste gaan bijgeven? Want de potgrond zal neem ik aan ook zachtjes aan uitgewerkt raken
Ik heb dat toevallig gisteren uitgezocht. Potgrond geeft ongeveer 6 weken voeding af. Tomaat houdt van af en toe een beetje compost en van vloeibare mest. Er is ook speciale tomatenvoeding te koop.
Spoilers!
  dinsdag 13 mei 2014 @ 15:32:57 #32
221912 minilot
Nancy boy
pi_139908086
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 13:38 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Nou voor een Oost Indisch Dove kers is een stok(je) niet genoeg! Vorig jaar had ik van 2 plantjes een halve schutting incl. stuk naar de buren helemaal onder de OIK O+
Nou ja, meerdere stokken en het is om fanatiek op te gaan eten hè - ik vind blad én bloem hartstikke lekker. Maar als het uit de hand loopt zoek ik er wel een ander plekje voor ja, dus toch bedankt voor de waarschuwing. :)
Let me see you stripped down to the bone
  dinsdag 13 mei 2014 @ 21:30:01 #33
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_139922314
Vorig jaar heb ik een groentetuintje aangelegd, in de breedte achter onze al bestaande "leeftuin".
Vanavond even een paar foto's genomen voor een impressie van hoe alles alweer gegroeid is.

















Morgen ga ik de brandnetels tussen de aardbeien even te lijf ;) :)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_139925278
Zo dat gaat goed bij jou zeg, en wat een heerlijke ruimte!!
pi_139928740
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 15:28 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik heb dat toevallig gisteren uitgezocht. Potgrond geeft ongeveer 6 weken voeding af. Tomaat houdt van af en toe een beetje compost en van vloeibare mest. Er is ook speciale tomatenvoeding te koop.
Goeie tip! Dankje!
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  woensdag 14 mei 2014 @ 11:46:47 #36
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_139940444
Het regent hier zo hard dat ik net echt even ben gaan kijken of er geen helicopter in mijn tuin was geland. Maar ik kan dus weer de tuin niet in :{ En ik heb gisteren nog wel speciaal een plantenspuitje gekocht voor mijn antiluis shagmengsel. En labels geprint om op alle potten te plakken :+
Spoilers!
  woensdag 14 mei 2014 @ 11:53:12 #37
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_139940647
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 21:30 schreef fietsie het volgende:
Vorig jaar heb ik een groentetuintje aangelegd, in de breedte achter onze al bestaande "leeftuin".
Vanavond even een paar foto's genomen voor een impressie van hoe alles alweer gegroeid is.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Morgen ga ik de brandnetels tussen de aardbeien even te lijf ;) :)
mooi zeg! ^O^
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
  donderdag 15 mei 2014 @ 10:13:29 #38
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_139976314
Ik had dit eerder al in Sigme's topic gepost, maar misschien zit diie nu in Spanje, dus ik probeer het hier ook maar.

Wij hebbben geen moestuin, maar wel drie zwarte bessen, een rode, en twee kruisbessen in de achtertuin. En een framboos tegen de schutting, een blauwe bes die hopelijk nog steeds leeft, en overal wilde aardbeienplantjes, die door de hele tuin staan, verwilderd in feite.
Maar de zwarte bessen lijken dit jaar zorgenkindjes. Ik zie heel weinig bessen onstaan.
En het worden zo langzamerhand onhandig grote struiken, het 2 jarig hout waarop bessen groeien zit alleen aan de toppen van de takken, ondanks mijn pogingen om te snoeien en zo groei in het midden te forceren. Aks het zo dooorgaat hebben we volgend jaar denk ik helemaal geen bessen.
Dus ik vraag me af of ik niet deze herfst heel radicaal moet snoeien, om de struik weer bijna vanaf de grond te laten opbouwen. Iemand daar goede tips voor of ervaring?
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_139976971
Ik weet dat je die bessenstruiken het beste direct na de winter kunt snoeien..
Hier een goeie tip over het snoeien zelf: http://fruitberg.wordpress.com/2013/02/05/blauwbessen-snoeien/
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  donderdag 15 mei 2014 @ 10:50:30 #40
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_139977185
Het helpt met die zwarte bessen ook niet, dat Mevrouw Fabulous verzot is op thee met verse zwarte bessenbladeren. Misschien zou ik 1 struik moeten hebben die ik heel kort hou, en elke winter heel hard terugsnoei, zodat er alleen maar 1 jarig blad aan zit. Dan kan die geoogst worden voor thee, en hebben de andere struiken kansen om bessen te maken...
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_139981672
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 14:31 schreef Lucky_Strike het volgende:
Vanaf morgen heeft Lidl voor 99 cent groente en fruit plantjes.
Ik heb net drie heel mooie plantjes gekocht: komkommer, cherrytomaat en groene paprika. Ik ben de pompoen vergeten dus die haal ik zo nog even. Die cherry, paprika en pompoen zijn bij mijn niet opgekomen dus dat komt goed uit, lekker goedkoop ook.

Ze hadden ook nog twee normale soorten tomaten, groene en gele courgette.
Spoilers!
pi_139984144
Mijn komkommer plant is net door de kat uit de vensterbank gegooid en is nu licht geknakt onderaan :( komt dit nog goed als ik het weer recht zet?
Het word tijd om alles naar buiten te zetten..
  donderdag 15 mei 2014 @ 15:19:05 #43
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_139985049
Vanavond ook maar even langs de LIDL dan!
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_139996618
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 10:13 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ik had dit eerder al in Sigme's topic gepost, maar misschien zit diie nu in Spanje, dus ik probeer het hier ook maar.

Wij hebbben geen moestuin, maar wel drie zwarte bessen, een rode, en twee kruisbessen in de achtertuin. En een framboos tegen de schutting, een blauwe bes die hopelijk nog steeds leeft, en overal wilde aardbeienplantjes, die door de hele tuin staan, verwilderd in feite.
Maar de zwarte bessen lijken dit jaar zorgenkindjes. Ik zie heel weinig bessen onstaan.
En het worden zo langzamerhand onhandig grote struiken, het 2 jarig hout waarop bessen groeien zit alleen aan de toppen van de takken, ondanks mijn pogingen om te snoeien en zo groei in het midden te forceren. Aks het zo dooorgaat hebben we volgend jaar denk ik helemaal geen bessen.
Dus ik vraag me af of ik niet deze herfst heel radicaal moet snoeien, om de struik weer bijna vanaf de grond te laten opbouwen. Iemand daar goede tips voor of ervaring?
Ik ben in m'n knollentuin!

Bij de grond afsnoeien hebben wij wel eens gedaan, ergens in de winter denk ik. De struiken zijn daarna weer prima uitgelopen. Wel kwamen er dan wat erg veel takken, dus daarna moest er nog weer behoorlijk gesnoeid worden om de struiken een beetje 'open' te houden.

De meeste bessen zijn ook prima stekbaar. Je zou een aantal takken van de wintersnoei in een emmer water kunnen zetten en het volgend voorjaar in een emmer / cementkuip / grote pot met aarde zetten, en -als ze aanslaan- de bladeren daarvan oogsten.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 16 mei 2014 @ 08:30:35 #45
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_140009615
Ik heb de laatste nog redelijk uitziende plantjes bij de Lidl gescoord toen ik van mn werk kwam! Twee soorten tomaten, 3 tomaten plantjes in totaal, een groene paprika, een gele en een groene courgette. Nu dit weekend maar planten, hele benieuwd, nog ooit groente gekweekt...
Dat stekken van de bessen is wel een idee Sigme, dan heeft m'n vrouw volgennd jaar wat 'oogst potten' voor thee en de konijnen, die eten het loof namelijk ook graag.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  vrijdag 16 mei 2014 @ 08:36:21 #46
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_140009679
quote:
7s.gif Op donderdag 15 mei 2014 20:29 schreef sigme het volgende:

[..]
Wel kwamen er dan wat erg veel takken, dus daarna moest er nog weer behoorlijk gesnoeid worden om de struiken een beetje 'open' te houden.
Voor onze bessenplantage geen probleem
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_140019559
Iemand ervaring met maatregelen tegen de nerfmineervlieg? Hij vreet m'n sla op }:|

  vrijdag 16 mei 2014 @ 16:55:30 #48
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_140024992
Ik heb vandaag mijn rode bes hopelijk ontdaan van zijn luizen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan :X Daarna heb ik de struik en zijn buren ingespoten met het shagaftreksel van iemands opa :P

Verder cherrytomaat en paprikaplantjes in een grote pot geplaatst. Labeltjes op alle potjes geplaatst. Een paar takjes munt in de grond gestoken bij gebrek aan een fatsoenlijk stekje of plantje ergens vandaan. En een bak spinazie geplant. Vitamine D ftw!
Spoilers!
pi_140027680
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 14:40 schreef rhubarb het volgende:
Iemand ervaring met maatregelen tegen de nerfmineervlieg? Hij vreet m'n sla op }:|

[ afbeelding ]
sla weghalen en opnieuw beginnen met een fijnmazig gaas erover. Dan kan de vlieg geen eitjes meer leggen.
pi_140031656
Het heeft hier in oost Groningen vannacht gevroren aan de grond en sommige plantjes vonden dat niet leuk ;(
pi_140033534
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 20:14 schreef marcel.nl het volgende:
Het heeft hier in oost Groningen vannacht gevroren aan de grond en sommige plantjes vonden dat niet leuk ;(
Ik heb vandaag ook een bonenkegel gefabriekt! *O*
  vrijdag 16 mei 2014 @ 21:09:19 #52
35189 Troel
scherp en bot
pi_140033685
Mijn komkommers zijn allemaal beschimmeld :(
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_140033808
Waren ze wel bevrucht?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_140037444
Alle baby's uit de kraamkamer overgedaan in de Moestuinbak *O*



Kennelijk is het doek wat in de bak zit genoeg poreus om de enorme regenval van een paar dagen geleden te verwerken, het was nu weer vrij droog!
Dus na de foto lekker flink water gegeven.

Wat me opvalt is het verschil tussen de verschillende wortels als je die kleine plantjes overdoet in een bak. Sommigen zijn zo enorm lang :o

Er zit nu in :
Courgette
Kerstomaatjes
Peterselie
Basilicum
Chinese boontjes (komen nog niet op)
Radijs
Rucola
pi_140041122
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 22:42 schreef Bluezz het volgende:
Alle baby's uit de kraamkamer overgedaan in de Moestuinbak *O*

[ afbeelding ]

Kennelijk is het doek wat in de bak zit genoeg poreus om de enorme regenval van een paar dagen geleden te verwerken, het was nu weer vrij droog!
Dus na de foto lekker flink water gegeven.

Wat me opvalt is het verschil tussen de verschillende wortels als je die kleine plantjes overdoet in een bak. Sommigen zijn zo enorm lang :o

Er zit nu in :
Courgette
Kerstomaatjes
Peterselie
Basilicum
Chinese boontjes (komen nog niet op)
Radijs
Rucola
Maar maar maar dat past toch helemaal niet? :o Ga je straks weer overplanten?
pi_140046502
Ik mag het hopen alleen de bak is al te klein voor de courgette
pi_140046582
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 06:10 schreef Eris het volgende:
Ik mag het hopen alleen de bak is al te klein voor de courgette
even een emmer kopen, bijvoorbeeld plastic of leuke zinken (zijn leuke bij Action) en daar de courgette in. Doen wij al jaren, ook leuk voor in de vensterbank zo'n oerwoud met courgettes
  zaterdag 17 mei 2014 @ 09:09:24 #58
35189 Troel
scherp en bot
pi_140047377
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:12 schreef Vanyel het volgende:
Waren ze wel bevrucht?
Ja, het gaat om de vruchten ;) Niet de plantjes.

Grootste was al een cm of 5 :(
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_140048461
Die bedoel ik. Volgens mij moeten komkommerbloempjes net als courgettes bevrucht worden om tot goeie komkommers uit te groeien.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_140049699
Yep we gaan nog overplanten.
Er zit nu wel erg veel in :D
/enthousiast *)
  zaterdag 17 mei 2014 @ 12:00:08 #61
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_140050062
Iemand een expert in hoe diep je pootui moet steken? Ik heb nu alleen de topjes boven de grond...
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_140051360
topjes boven de grond is prima. hoger mag ook maar dan heb je kans dat de vogels de plantuien eruit trekken.
  dinsdag 20 mei 2014 @ 10:51:38 #63
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_140161504
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 13:03 schreef loecje het volgende:
topjes boven de grond is prima. hoger mag ook maar dan heb je kans dat de vogels de plantuien eruit trekken.
Er piepen al groene puntjes uit ;)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  dinsdag 20 mei 2014 @ 11:19:03 #64
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_140162257
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:09 schreef Troel het volgende:
Mijn komkommers zijn allemaal beschimmeld :(
Hier staat er ook nog maar 1, van de 3 grootste/sterkste die ik naar buiten had gedaan de grond in. De andere twee zijn overleden. ;(
pi_140162706
Bij mij zijn er 2 rijen met opkomende peulen vorige week overleden ;(
Kheb zaterdag maar snel nieuwe gezaaid, hopelijk valt et vannacht mee met de komende regen..

Aardbeien hangen er al wel lekker veel. Hopelijk over enkele weken aardbeien eten :)
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  dinsdag 20 mei 2014 @ 11:37:03 #66
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_140162806
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 11:33 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Bij mij zijn er 2 rijen met opkomende peulen vorige week overleden ;(
Kheb zaterdag maar snel nieuwe gezaaid, hopelijk valt et vannacht mee met de komende regen..

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dingen als peulen in de kas opkweek tot een 8 a 10 cm, en ze dan uitpoot... In volle grond eigenlijk altijd ellende van...
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_140163329
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 11:37 schreef fietsie het volgende:

[..]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dingen als peulen in de kas opkweek tot een 8 a 10 cm, en ze dan uitpoot... In volle grond eigenlijk altijd ellende van...
Heb ik ook gedaan en alsnog zijn ze niet verder gegroeid en dood gegaan -O- En ze kregen regelmatig water, grond los gemaakt enz.
  dinsdag 20 mei 2014 @ 11:54:08 #68
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_140163352
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 11:53 schreef Puala het volgende:

[..]

Heb ik ook gedaan en alsnog zijn ze niet verder gegroeid en dood gegaan -O- En ze kregen regelmatig water, grond los gemaakt enz.
Grote wortel etende beestjes in de tuin? Dat ze vanonderaf zijn aangevallen?
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_140163648
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 11:54 schreef fietsie het volgende:

[..]

Grote wortel etende beestjes in de tuin? Dat ze vanonderaf zijn aangevallen?
Ik ben bang dat de grond gewoon te arm is, want nu ik wat mest lijken de overgebleven plantjes het ook beter te doen.
  dinsdag 20 mei 2014 @ 12:38:20 #70
35189 Troel
scherp en bot
pi_140164619
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 10:35 schreef Vanyel het volgende:
Die bedoel ik. Volgens mij moeten komkommerbloempjes net als courgettes bevrucht worden om tot goeie komkommers uit te groeien.
Er zijn ook bloempjes die niet reageren, dat lijken me eerder onbevruchte bloempjes?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 20 mei 2014 @ 12:45:11 #71
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_140164820
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 12:02 schreef Puala het volgende:

[..]

Ik ben bang dat de grond gewoon te arm is, want nu ik wat mest lijken de overgebleven plantjes het ook beter te doen.
Dat kan ook; ik heb in de winter diep gespit en bemest met koemest van 2 jaar oud, en nu gaan er handjes kunstmest bij...
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_140164837
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 12:45 schreef fietsie het volgende:

[..]

Dat kan ook; ik heb in de winter diep gespit en bemest met koemest van 2 jaar oud, en nu gaan er handjes kunstmest bij...
Ik woon hier vanaf februari tot en met eind augustus. Dus die tijd had ik niet allemaal :) Maar het is leuk als er wat groeit en anders is het mooie bezigheid geweest :)
  dinsdag 20 mei 2014 @ 12:47:26 #73
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_140164886
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 12:45 schreef Puala het volgende:

[..]

Ik woon hier vanaf februari tot en met eind augustus. Dus die tijd had ik niet allemaal :) Maar het is leuk als er wat groeit en anders is het mooie bezigheid geweest :)
Wat je kunt doen is in een bak compost, tuinaarde en goed natgemaakte koemestkorrels mixen.
En dat dan op de plekken die je nu wilt bepoten door de grond die er al ligt mengen, dus alleen op de plekkies waar je poot.
Die bak met "rijke aarde" kun je dan inzetten daar waar je wat meer groei wilt hebben ;)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_140167092
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 11:37 schreef fietsie het volgende:

[..]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dingen als peulen in de kas opkweek tot een 8 a 10 cm, en ze dan uitpoot... In volle grond eigenlijk altijd ellende van...
Vorig jaar had ik toch 2 rijen van 3 meter staan, en dat ging hartstikke goed..
Ik hoorde van familie dat ze ook altijd direct in volle grond teelde en dat het altijd goed ging (mits geen extreem weer).
De eerste rijen peulen gingen dit jaar ook goed, dus ik hoop dat het hier maar eenmalig zo was :P
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  dinsdag 20 mei 2014 @ 14:05:29 #75
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_140167171
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 14:03 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

Vorig jaar had ik toch 2 rijen van 3 meter staan, en dat ging hartstikke goed..
Ik hoorde van familie dat ze ook altijd direct in volle grond teelde en dat het altijd goed ging (mits geen extreem weer).
De eerste rijen peulen gingen dit jaar ook goed, dus ik hoop dat het hier maar eenmalig zo was :P
Bij mijn moeder staan ze schouderhoog, en zijn de stengels dik en taai.
Zelfde zakje zaad, uitgezaaid in mijn tuin (180km noordelijker), een dag later. Ze komen nog niet tot mijn knie, zijn iel en er zijn er een paar al weg....
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  dinsdag 20 mei 2014 @ 16:11:12 #76
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_140170635
Ik heb 6 pompoenzaadjes geplant. Het zag er niet naar uit dat ze op gingen komen dus ik heb nog een plantje gekocht. En nou komen alle 6 de zaadjes op en groeien als kool, echt bizar. Nou zit ik met 7 pompoenplanten op 9 vierkante meter tuin _O- |:(
Spoilers!
  dinsdag 20 mei 2014 @ 19:58:11 #77
35189 Troel
scherp en bot
pi_140178733
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 16:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb 6 pompoenzaadjes geplant. Het zag er niet naar uit dat ze op gingen komen dus ik heb nog een plantje gekocht. En nou komen alle 6 de zaadjes op en groeien als kool, echt bizar. Nou zit ik met 7 pompoenplanten op 9 vierkante meter tuin _O- |:(
Hopelijk houd je van pompoensoep, pompoensalade, gevulde pompoen, gegrilde pompoen :P
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_140180714
Pompoencurry, pumpkin pie

en je kan uitgebreid halloween vieren....
  dinsdag 20 mei 2014 @ 21:35:06 #79
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_140183508
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 19:58 schreef Troel het volgende:

[..]

Hopelijk houd je van pompoensoep, pompoensalade, gevulde pompoen, gegrilde pompoen :P
Ik ben gelukkig gek op pompoen dus dat scheelt wel iets :Y En het is ook makkelijk in te vriezen. Maar ik geloof dat ik toch maar een paar plantjes weg gooi. Ik heb er echt geen ruimte voor.

Ik had wel wat ruimte gepland voor een augurk die niet op gaat komen, daar kan nog wel een pompoen staan.
Spoilers!
  dinsdag 20 mei 2014 @ 21:36:47 #80
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_140183597
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 20:39 schreef Oceanonix het volgende:
Pompoencurry, pumpkin pie

en je kan uitgebreid halloween vieren....
Ja, pompoencurry O+ Ik ga zeker eens een evil face in een pompoen snijden. Dat staat op mijn bucket list :Y
Spoilers!
  dinsdag 20 mei 2014 @ 21:38:38 #81
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_140183678
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 21:35 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik ben gelukkig gek op pompoen dus dat scheelt wel iets :Y En het is ook makkelijk in te vriezen. Maar ik geloof dat ik toch maar een paar plantjes weg gooigeef. Ik heb er echt geen ruimte voor.

Ik had wel wat ruimte gepland voor een augurk die niet op gaat komen, daar kan nog wel een pompoen staan.
Fixed.
pi_140183740
Woow, dat mooie weer doet mijn plantjes goed _O_ ik heb ineens beginselen van doperwtjes aan mijn planten *O*
pi_140184154
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 10:35 schreef Vanyel het volgende:
Die bedoel ik. Volgens mij moeten komkommerbloempjes net als courgettes bevrucht worden om tot goeie komkommers uit te groeien.
Volgens mij moet dat bij komkommer juist niet, bevruchte komkommers zijn niet lekker. Ik haal de mannelijke bloemetjes ook weg steeds.
  dinsdag 20 mei 2014 @ 21:48:59 #84
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_140184231
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 21:38 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Fixed.
Ik heb het geprobeerd maar niemand wil ze want ze lusten geen pompoen...
Spoilers!
pi_140187503
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 21:48 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik heb het geprobeerd maar niemand wil ze want ze lusten geen pompoen...
Gewoon ergens in een berm of perkje planten.
pi_140187728
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 21:47 schreef owl. het volgende:

[..]

Volgens mij moet dat bij komkommer juist niet, bevruchte komkommers zijn niet lekker. Ik haal de mannelijke bloemetjes ook weg steeds.
Nu je t zegt, dat was weer net andersom |:(
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_140190028
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 14:05 schreef fietsie het volgende:

[..]

Bij mijn moeder staan ze schouderhoog, en zijn de stengels dik en taai.
Zelfde zakje zaad, uitgezaaid in mijn tuin (180km noordelijker), een dag later. Ze komen nog niet tot mijn knie, zijn iel en er zijn er een paar al weg....
De natuur blijft soms onbegrijpelijk voor mij als leek zijnde :P
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  woensdag 21 mei 2014 @ 08:45:13 #88
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_140194946
Ik hoop dat dit weer m'n Lidl tomatenplantjes een mooie boost geeft. Ga volgend jaar toch eens vanaf begin voorjaar wat groente zetten, jullie klinken allemaal zo tevreden en voldaan met de zelfgekweekte groente ;)
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_140223235
De tomaten die niet ontkiemen wilden, zijn nu met de warmte opeens tevoorschijn geschoten.
pi_140239820
Net een aantal radijsjes eruit gehaald. Zien er geweldig uit.
De aardbeien zijn enorm, maar nog niet rood. We komen straks om in de aardbeien, dat weet ik wel.
Net onkruid gewied en ik zag dat de uien en de wortels ook opkomen, die heb ik al een tijd geleden gezaaid, maar nog niet eerder gezien.
De tuinbonen, vooral het Fries Robijntje, bloeien prachtig. Hopelijk krijgen we veel bonen, dan kan ik wat zaden achter houden voor andere liefhebbers.

Foto's komen een andere keer.
pi_140241787
Ik heb hazelnoottomaten (3 plantjes, opgekweekt vanaf zaad) en zwarte sojaboon (1 plantje, opgekweekt vanaf boontje) afgelopen weekend naar de voortuin verplaatst, in bakken met stokken erin. Voorzijde huis heeft van 's morgens vroeg tot drie uur 's middags zon, dus dat groeit waarschijnlijk prima.
Ik ben de afgelopen dagen niet/nauwelijks thuis geweest en met knoertwarme zonneschijn + een paar fikse regenbuien is mijn Makkelijke Moestuin-bak per abuis veranderd in een tropisch uitziend oerwoud! De bladkool staat serieus ineens anderhalve meter hoog! :D Zal morgen eens een foto maken..
Let me see you stripped down to the bone
pi_140262060
Hoe weet je eigenlijk of je je bijv. radijsjes of biet eruit kan halen?
Gewoon eentje proberen of zo?
Het groeit allemaal als eh ja Kool *O*
pi_140262279
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 23:05 schreef Bluezz het volgende:
Hoe weet je eigenlijk of je je bijv. radijsjes of biet eruit kan halen?
Gewoon eentje proberen of zo?
Het groeit allemaal als eh ja Kool *O*
Een radijsje steekt vaak een stukje van zijn kopje boven de grond uit.
pi_140265418
Ok :)
pi_140266785
Anders voorzichtig een beetje grond wegvegen zodat je de bovenkant kan zien.
pi_140278993
Zoals beloofd, hier een paar foto's:

De bonen. De paarse zijn de Friese Robijntjes


Fruitstruiken. Op de voorgrond de tayberry, daarachter de zwarte bes en de frambozen.


Sla.


Aardappels.
pi_140288902
Mijn druivenstruiken staan ook nog, 3 stuks hebben de warme dagen overleefd. Mijn kiwi plantje groeit ook goed.

1 van de druivenstruiken heeft al mini groene bessen. Hopelijk worden dat nog druiven. Anders hopelijk volgend jaar.

Kan niet wachten ben dol op druiven. En de snoepkiwi moet ook erg lekker zijn.
pi_140292099
ja hoor. Het is weer zo ver.
Boontjes voorgekiemd. Laatst buiten gezet. Allemaal weggegeten. GGGRRR
slakken.

Iedere keer weer.

Heeft iemand ideeen hoe ik mijn boontjes wel groot genoeg kan krijgen zonder een ton vergif te moeten spuiten?
Ik wil dit jaar eens boontjes kunnen eten uit eigen tuin.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  vrijdag 23 mei 2014 @ 21:35:02 #99
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_140292821
Vandaag eerste handje frambozen gegeten *O*
  zaterdag 24 mei 2014 @ 11:04:47 #100
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_140307289
Wie heeft er ook last van het feit dat de aardbeien het ontzettend slecht doen? Groeien amper en maken bijna geen vruchten aan.

Heeft het misschien te maken dat het amper gevroren heeft afgelopen winter en dat aardbeien vorst nodig hebben voor een goede vruchtzetting in het volgend seizoen?
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  zaterdag 24 mei 2014 @ 11:06:17 #101
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_140307324
Hmm ja.. onder het mom van beter laat dan nooit... ik heb een gedeelte tuin en de kas van de buurman overgenomen omdat hij het niet meer kan doen, ben een beetje laat begonnen, omdat ik nog even wou afwachten of de gezondheid niet beter werd:

Een druif van rond 50 jaar oud (we weten het niet precies meer, hij kan ook wel ouder zijn)

Paprika's van de Lidl:

Tomaten van VPRO Maartens moestuin (dank voor de tip!),rode bieten en een probeersel met Chinese knoflook uit de supermarkt die uitliep..

Komkommers van de Lidl en veel sla lala..

Pa had ook dwergtomaten gezaaid... iets van een paar duizend.. lol (hij wist niet dat er zoveel uit een zakje kwamen, dus daar heb ik ook maar een paar van in potten gezet) nog 2 gewone en 1 punt paprika:

Zonnebloemen:

Peultjes en grauwe aartn (capucijners)
en veel te veel tuin

Overzichtje zoals het nu ongeveer is:


Er staan inmiddels ook wat courgette's en sla buiten, heb ook Chinese kool, spits kool en ijsbergsla gezaaid.. en in de kas komen de pepers en aubergines er ook goed door..
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_140308410
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 11:04 schreef T_Killer het volgende:
Wie heeft er ook last van het feit dat de aardbeien het ontzettend slecht doen? Groeien amper en maken bijna geen vruchten aan.

Heeft het misschien te maken dat het amper gevroren heeft afgelopen winter en dat aardbeien vorst nodig hebben voor een goede vruchtzetting in het volgend seizoen?
de winter is niet de oorzaak. Hier ook geen winter en voldoende aardbeien. Hoe oud zijn je planten???
pi_140308935
Ik heb juist eindelijk wat fatsoenlijke aardbeien aan mijn planten :P
Mijn komkommerplantje die binnen staat is trouwens al volop bloemen aan het produceren. Die kan ik beter weghalen nu toch? Hij is pas 30 cm hoog.
  zaterdag 24 mei 2014 @ 12:12:09 #104
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_140309019
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 11:48 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

de winter is niet de oorzaak. Hier ook geen winter en voldoende aardbeien. Hoe oud zijn je planten???
Het grootste deel is 1 jaar en de rest 2 jaar.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_140310275
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 12:12 schreef T_Killer het volgende:

[..]

Het grootste deel is 1 jaar en de rest 2 jaar.
Dan kan ik geen oorzaak aanwijzen. Sorry.
  zaterdag 24 mei 2014 @ 13:00:46 #106
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_140310288
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 12:08 schreef Dragonberry het volgende:
Ik heb juist eindelijk wat fatsoenlijke aardbeien aan mijn planten :P
Mijn komkommerplantje die binnen staat is trouwens al volop bloemen aan het produceren. Die kan ik beter weghalen nu toch? Hij is pas 30 cm hoog.
Dat ligt eraan wat voor planten het zijn.. die in de potten staan bij mij worden niet hoger dan 30cm, die beginnen nu net met bloemetjes..
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  zaterdag 24 mei 2014 @ 14:36:59 #107
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_140312408
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 16:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb 6 pompoenzaadjes geplant. Het zag er niet naar uit dat ze op gingen komen dus ik heb nog een plantje gekocht. En nou komen alle 6 de zaadjes op en groeien als kool, echt bizar. Nou zit ik met 7 pompoenplanten op 9 vierkante meter tuin _O- |:(
Goed en slecht nieuws. De augurk komt ineens toch op dus nou heb ik geen extra plaats voor de pompoen. Sterker nog, ik heb nu ook nog 4 augurkplanten...

Ik moet volgend jaar echt minder gaan zaaien _O-
Spoilers!
  zaterdag 24 mei 2014 @ 14:40:01 #108
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_140312462
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 11:06 schreef Snowballed het volgende:
Hmm ja.. onder het mom van beter laat dan nooit... ik heb een gedeelte tuin en de kas van de buurman overgenomen omdat hij het niet meer kan doen, ben een beetje laat begonnen, omdat ik nog even wou afwachten of de gezondheid niet beter werd:

Een druif van rond 50 jaar oud (we weten het niet precies meer, hij kan ook wel ouder zijn)
[ afbeelding ]
Paprika's van de Lidl:
[ afbeelding ]
Tomaten van VPRO Maartens moestuin (dank voor de tip!),rode bieten en een probeersel met Chinese knoflook uit de supermarkt die uitliep..
[ afbeelding ]
Komkommers van de Lidl en veel sla lala..
[ afbeelding ]
Pa had ook dwergtomaten gezaaid... iets van een paar duizend.. lol (hij wist niet dat er zoveel uit een zakje kwamen, dus daar heb ik ook maar een paar van in potten gezet) nog 2 gewone en 1 punt paprika:
[ afbeelding ]
Zonnebloemen:
[ afbeelding ]
Peultjes en grauwe aartn (capucijners)
en veel te veel tuin
[ afbeelding ]
Overzichtje zoals het nu ongeveer is:
[ afbeelding ]

Er staan inmiddels ook wat courgette's en sla buiten, heb ook Chinese kool, spits kool en ijsbergsla gezaaid.. en in de kas komen de pepers en aubergines er ook goed door..
Wow! _O_
Spoilers!
pi_140314350
Vorig jaar waren er nauwelijks balkonaarbeien. Nu met de warmte doen ze het allen, maar rijpen gaat wel langzaam. De slakken blijven er gelukkig van af. Het peentjesloof is wel weggevreten voordat er tijd was oranje peentjes te vormen.

Elke avond slakken zamelen. Met slakkenvallen moet je oppassen, want als je er een lokmiddel inzet, komen ze ook uit wijde omgeving. Misschien is een stuk karton neerleggen neutraal genoeg en alleen voor eigen slakken.
  zaterdag 24 mei 2014 @ 17:29:05 #110
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_140317236
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 15:59 schreef Teslynd het volgende:
Vorig jaar waren er nauwelijks balkonaarbeien. Nu met de warmte doen ze het allen, maar rijpen gaat wel langzaam. De slakken blijven er gelukkig van af. Het peentjesloof is wel weggevreten voordat er tijd was oranje peentjes te vormen.

Elke avond slakken zamelen. Met slakkenvallen moet je oppassen, want als je er een lokmiddel inzet, komen ze ook uit wijde omgeving. Misschien is een stuk karton neerleggen neutraal genoeg en alleen voor eigen slakken.
Een rolletje kopertape van ebay doet wonderen... op de pot of op een ring om de stam vd plant bijvoorbeeld..


Btw mn aardbeien bloeien nog maar net..
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_140322008
Helaas waren er een paar erg grote slakken die misschien als een rups over de band heen konden. Ik heb twee bakken met koperband. Heb er toch nog een paar uitgeplukt, maar de schade was duidelijk minder.
pi_140322105
Het eerste jaar geven aardbeienplanten nog niet echt vruchten.

2e jaar zou wel moeten. 3e, 4e jaar optimaal en dan moet je de plant vervangen, want dan wordt de opbrengst minder.

quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 12:12 schreef T_Killer het volgende:

[..]

Het grootste deel is 1 jaar en de rest 2 jaar.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_140367503
Wat kan je doen tegen slakken? Ik heb er net een stuk of 50 uit mn tuin gevist.
  zondag 25 mei 2014 @ 23:18:21 #114
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_140367660
Mijn vader zweert bij koperdraad tegen slakken, en gebroken schelpen. Ik ga het deze zomer uittesten.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  zondag 25 mei 2014 @ 23:20:27 #115
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_140367760
en je kan slakken vangen met bananenschillen heb ik laatst gehoord.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  maandag 26 mei 2014 @ 00:19:47 #116
35189 Troel
scherp en bot
pi_140370351
Bier :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 27 mei 2014 @ 14:18:02 #117
58711 soapie
Zeeperd
pi_140425936
Kijkt iemand hier wel eens Maartens moestuin, lekker knullig allemaal maar wel grappig om eens te kijken.
  dinsdag 27 mei 2014 @ 14:43:04 #118
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_140427079
Pepers gisteren naar buiten verplaatst... Nu komt het er de hele dag al met bakken uit.. :{

Overleven ze dat!?
  dinsdag 27 mei 2014 @ 15:04:10 #119
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_140427984
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 14:18 schreef soapie het volgende:
Kijkt iemand hier wel eens Maartens moestuin, lekker knullig allemaal maar wel grappig om eens te kijken.
Ja, ik vermaak me er prima mee :Y
Spoilers!
pi_140430701
Gisteren een zo goed als complete maaltijd uit de tuin op, spinazie geroerbakt, gekookte krieltjes en als toetje verse aardbeien! Zo begint het tuinieren steeds leuker te worden!

Het is nu ook allemaal lekker fris en groen na (en tijdens) een regenbuitje:


De tomaten doen het al best goed:


En de sla:


Krootjes:


Ook andere paprika's beginnen te verschijnen:


Voor 1,99 per plant twee druiven gekocht bij de boerenbond:
  dinsdag 27 mei 2014 @ 16:12:11 #121
58711 soapie
Zeeperd
pi_140430811
Ziet er goed uit.

Hier geen tuin of balkon, maar heb wel wat zaadjes( Komkommer, tomaat, wortel, ui) in potten gedaan. Ben benieuwd of het wat gaat worden.....
  dinsdag 27 mei 2014 @ 16:13:19 #122
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_140430855
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 16:09 schreef Pollewoppie het volgende:
Gisteren een zo goed als complete maaltijd uit de tuin op, spinazie geroerbakt, gekookte krieltjes en als toetje verse aardbeien! Zo begint het tuinieren steeds leuker te worden!
Wat leuk!
Mijn aardbeien zijn door de slakjes ontdekt... ;(
Escargo korrels strooien maar?
pi_140430936
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 16:13 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Wat leuk!
Mijn aardbeien zijn door de slakjes ontdekt... ;(
Escargo korrels strooien maar?
mijn aarbeien staan in balkonbakken op een hekje waardoor de slakken er niet bij kunnen... ook heb ik van die paarse korrels gestrooid wat best goed hielp!
  dinsdag 27 mei 2014 @ 16:25:22 #124
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_140431274
Hm ja die zinken teil waarin m'n aardbeien zitten hang ik moeilijk ergens aan op :P
Eerst maar eens korrels strooien dan.
pi_140442773
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 16:13 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Wat leuk!
Mijn aardbeien zijn door de slakjes ontdekt... ;(
Escargo korrels strooien maar?
Ik ben geen liefhebber van gif in m'n eten, ook geen biologisch gif. Google eens even op koperplakband, daar zou ik voor kiezen :).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_140442812
bierval
pi_140442942
Bierval werkt goed, maar je moet er genoeg ruimte voor hebben, en als je 'm een paar dagen niet leeggooit een sterke maag.

Over koperband: http://www.dewiltfang.nl/(...)slakken-plakband-4m/
Ik zie dat Gamma het ook verkoopt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 27 mei 2014 @ 21:00:36 #128
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_140443038
Pollewoppie denk je eraan de tomaten te dieven?
  dinsdag 27 mei 2014 @ 23:58:31 #129
325896 Thezappa
Fok!dealer
pi_140453138
Ik trap alle slakken die ik tegenkom kapot , vreten alle peperplantjes op in zicht

Wel genoeg regen gehad in de tuin
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
  woensdag 28 mei 2014 @ 10:05:52 #130
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_140459916
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 20:59 schreef sigme het volgende:
Bierval werkt goed, maar je moet er genoeg ruimte voor hebben, en als je 'm een paar dagen niet leeggooit een sterke maag.

Over koperband: http://www.dewiltfang.nl/(...)slakken-plakband-4m/
Ik zie dat Gamma het ook verkoopt.
4 meter is wel snel op, als je een paar grotere potten hebt..
Voor de ebayers onder ons: http://www.ebay.com/itm/O(...)&hash=item2c63ef0941

Ik heb ook altijd met biervallen gewerkt.. maar het nadeel daarvan is, is dat je alle slakken uit de omgeving ook lokt en met regen moet je ze steeds verversen..
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  woensdag 28 mei 2014 @ 10:53:12 #131
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_140461218
Ik laat soms de kippen in de moestuin rondlopen, van de sla blijven ze gek genoeg gelukkig wel af, ze eten alle beestjes en onkruidjes daar weg.

Maar de aardbeien staan in een zinken teil op het terras, dat kopertape lijkt me wel wat daarom, zoveel heb ik er niet van nodig voor die ene bak. :)
  woensdag 28 mei 2014 @ 11:05:57 #132
35189 Troel
scherp en bot
pi_140461592
Zou dat ook werken tegen mieren?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 28 mei 2014 @ 12:03:20 #133
325896 Thezappa
Fok!dealer
pi_140463561
Volgens mij vinden ze grindtegels ook niet Fijn..

En mijn planten staan allemaal in bouwemmers..zit ook rand aan de buitenkant..
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_140464960
Ik heb bato bakken gekocht via MP (witte), voor de aardbeien van volgend jaar.

Euro per bak! Cheap cheap: http://link.marktplaats.nl/m802290662
Misschien ook voor hier?
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_140466492

Alles staat blank. Mijn pompoenen (onder de doorzichtige potjes) aardbeien, bieten, uien, wortels, bonen, spitskool, enz, enz...
Hopelijk zakt het snel weg als het eindelijk ophoudt met regenen.
  woensdag 28 mei 2014 @ 13:42:23 #136
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_140466716
Ik ben net naar het tuincentrum geweest voor opbindstokken en een paar kleine vetplantjes. Uiteindelijk mocht ik weer 27 euro afrekenen. Ik moet echt eens ophouden, er past echt echt niet meer in mijn tuintje! Maar vast nog wel aardbei, pluksla en munt :7
Spoilers!
pi_140591968
Woensdagavond stond er nog veel meer water in de tuin. Gelukkig bleek dit donderdagavond al redelijk weggezakt. Het lijkt erop dat de meeste plantjes hun onvrijwillige bad overleeft hebben.
pi_140593214
Wat doen jullie tegen ongedierte?
  zondag 1 juni 2014 @ 12:02:09 #139
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_140593378
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 11:56 schreef Vleuver het volgende:
Wat doen jullie tegen ongedierte?
Ligt er helemaal aan wat voor ongedierte.. buiten slakken heb ik (nog) niet veel last eigenlijk..
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  zondag 1 juni 2014 @ 19:24:43 #140
325896 Thezappa
Fok!dealer
pi_140604576
Ik heb vanmiddag op mijn peperplantjes bladluis gezien grrrr..

Hoe kun je deze weghalen..? Iemand tips
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_140604906
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 19:24 schreef Thezappa het volgende:
Ik heb vanmiddag op mijn peperplantjes bladluis gezien grrrr..

Hoe kun je deze weghalen..? Iemand tips
Eerder in de reeks werd thee van tabak gebruikt door de opa van een fokker. Schijnt prima te werken en je daarna veilig de pepers eten, zonder gifstoffen binnen te krijgen.
  zondag 1 juni 2014 @ 19:53:46 #142
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_140605630
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 11:56 schreef Vleuver het volgende:
Wat doen jullie tegen ongedierte?
Alleen nog maar last gehad van een kat :(
  zondag 1 juni 2014 @ 20:38:56 #143
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_140607613
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 19:35 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Eerder in de reeks werd thee van tabak gebruikt door de opa van een fokker. Schijnt prima te werken en je daarna veilig de pepers eten, zonder gifstoffen binnen te krijgen.
Heb ik ook geprobeerd en mijn bes is inmiddels luisvrij. Ik heb hem ongeveer een week lang elke dag ingespoten met een shagplantenspuit. Ik heb wel eerst de luizen die ik kon zien handmatig verwijderd.
Spoilers!
  zondag 1 juni 2014 @ 20:39:53 #144
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_140607651
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2014 19:53 schreef Tinos85 het volgende:

[..]

Alleen nog maar last gehad van een kat :(
Ik heb rond al mijn potten kippengaas gedaan. Het ziet er niet uit maar het helpt wel!
Spoilers!
  zondag 1 juni 2014 @ 20:41:07 #145
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_140607721
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 10:53 schreef Angelfrouk het volgende:
Woensdagavond stond er nog veel meer water in de tuin. Gelukkig bleek dit donderdagavond al redelijk weggezakt. Het lijkt erop dat de meeste plantjes hun onvrijwillige bad overleeft hebben.
Na het oogstseizoen toch maar de drainage verbeteren.
  zondag 1 juni 2014 @ 21:28:37 #146
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_140610232


Weet iemand wat dit berekend bij een paprika en een peper plantje? Niet mijn foto maar het lijkt op mijn plantjes, zijn zelfs nog wel meer gekruld :{
pi_140619547
Luisjes!
  maandag 2 juni 2014 @ 08:14:56 #148
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_140621681
Nee echt geen beestjes, gelukkig niet!
pi_140621736
Ik heb er ook geen last van. Alleen de hond eet af en toe wat planten op.
  maandag 2 juni 2014 @ 09:38:04 #150
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_140622647
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2014 01:01 schreef ChilllayD het volgende:
Luisjes!
Brandnetelgier.. Dat werkt zo goed dat het zelfs mensen wegjaagt (stinkt echt gruwelijk)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Brandnetelgier

Shag verspuiten doe ik niet aan, (rook wel) maar ik probeer zo veel mogelijk biologisch te werken in de tuin
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  maandag 2 juni 2014 @ 15:58:42 #151
325896 Thezappa
Fok!dealer
pi_140634556
hier mijn setjes..heb er nu over al eerst maar eens knoflook bij gedaan , en keertje met knoflook in plantenspuit beurtje gegeven , zitten redelijk wat luisjes op , als ze weg zijn herstellen die bladeren dan weer



dit zijn ze allemaal , ze groeien wel goed..althans dat denk ik haha

deze is het ergste aan toe , snap niet zo goed wat er aan de hand is ..iemand tips??



dit is de mooiste , die begint ook al bloempjes te krijgen? moet ik deze laten zitten of eerst nog weg halen?


ik zit een beetje op een dood punt met wat ik moet gaan doen...heb ze nog geen voeding gegeven of iets , gewoon zo gegroeid ..

als iemand tips ofzo heeft of dat ik het gewoon eerst zo moest laten?of meer info

ik hoor graag
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
  maandag 2 juni 2014 @ 15:59:06 #152
325896 Thezappa
Fok!dealer
pi_140634567
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2014 21:28 schreef Zo-is-dat het volgende:
[ afbeelding ]

Weet iemand wat dit berekend bij een paprika en een peper plantje? Niet mijn foto maar het lijkt op mijn plantjes, zijn zelfs nog wel meer gekruld :{
heb bij een aantal planten precies idd dit
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
  maandag 2 juni 2014 @ 17:28:22 #153
325896 Thezappa
Fok!dealer
pi_140637486
Ik heb bij de welkoop luxan perethrym gekocht

Kan ik dit veilig gebruiken?voor bladluis
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
  dinsdag 3 juni 2014 @ 13:20:21 #154
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_140665809
Dus ik zou even mn verspeende sla aan de buitenlucht laten wennen..
Wil ik ze verpoten, zijn ze alle 24 opgepeuzeld door een dikke vette naaktslak... dat was dus zn galgenmaal.. }:|

Gelukkig heb ik nog meer sla plantjes :P

Oh... enne.. ik krijg waarschijnlijk een grote boogkas *O*


quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2014 15:58 schreef Thezappa het volgende:
hier mijn setjes..heb er nu over al eerst maar eens knoflook bij gedaan , en keertje met knoflook in plantenspuit beurtje gegeven , zitten redelijk wat luisjes op , als ze weg zijn herstellen die bladeren dan weer

[ afbeelding ]

dit zijn ze allemaal , ze groeien wel goed..althans dat denk ik haha

deze is het ergste aan toe , snap niet zo goed wat er aan de hand is ..iemand tips??

[ afbeelding ]

dit is de mooiste , die begint ook al bloempjes te krijgen? moet ik deze laten zitten of eerst nog weg halen?
[ afbeelding ]

ik zit een beetje op een dood punt met wat ik moet gaan doen...heb ze nog geen voeding gegeven of iets , gewoon zo gegroeid ..

als iemand tips ofzo heeft of dat ik het gewoon eerst zo moest laten?of meer info

ik hoor graag
Wat voor grond zit er in de potten..? Lijkt wel op overbemesting/een probleem met de stofwisseling
Maar ze kunnen er nog wel overheen groeien..
Zitten er gaten onderin de potten..?

quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2014 17:28 schreef Thezappa het volgende:
Ik heb bij de welkoop luxan perethrym gekocht

Kan ik dit veilig gebruiken?voor bladluis
Ik zou het niet voor bladluis gebruiken... wel er tegen... :+

Beter gebruik je brandnetelgier en laat je die luxan troep lekker verstoffen in het doosje.. dat spul is namelijk tegen insecten.. en die wil je helemaal niet weren.. sterker... je hebt ze hard nodig.. denk aan het bijtje die je bloei bestuift bijvoorbeeld..

[ Bericht 36% gewijzigd door Snowballed op 03-06-2014 13:36:50 ]
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_140706092
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 20:41 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Na het oogstseizoen toch maar de drainage verbeteren.
Helemaal mee eens. Ga eens informeren wat het handigst is.
Onze wijk is op weiland gebouwd wat ongeveer een meter is opgehoogd met aarde. Ik zat zelf te denken om een paar diepe gaten te maken met een grondboor en die vol te gooien met grind. Alleen weet ik niet of ik een grondboor kan lenen die diep genoeg gaat.
  woensdag 4 juni 2014 @ 15:52:09 #156
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_140707947
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2014 21:28 schreef Zo-is-dat het volgende:
[ afbeelding ]

Weet iemand wat dit berekend bij een paprika en een peper plantje? Niet mijn foto maar het lijkt op mijn plantjes, zijn zelfs nog wel meer gekruld :{
Iemand nog een ideetje? Heb de ergste iig een grotere pot gegeven dus dat scheelt hopelijk
  woensdag 4 juni 2014 @ 17:45:20 #157
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_140711799
Blommetjes op de tomaten..


En de kruisbessen zijn ook hard op weg..


quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 14:52 schreef Angelfrouk het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Ga eens informeren wat het handigst is.
Onze wijk is op weiland gebouwd wat ongeveer een meter is opgehoogd met aarde. Ik zat zelf te denken om een paar diepe gaten te maken met een grondboor en die vol te gooien met grind. Alleen weet ik niet of ik een grondboor kan lenen die diep genoeg gaat.
Je kan ze ook huren.. daar zitten verlengstukken bij die je er steeds tussen plaatst.. zo kun je behoorlijk diep komen.

quote:
1s.gif Op woensdag 4 juni 2014 15:52 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

Iemand nog een ideetje? Heb de ergste iig een grotere pot gegeven dus dat scheelt hopelijk
Te koud geweest.. of te veel mest.. of teveel water.. het kan heel veel zijn.. is een stofwisselingsprobleem iig..

[ Bericht 8% gewijzigd door Snowballed op 04-06-2014 17:54:35 ]
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  woensdag 4 juni 2014 @ 18:38:46 #158
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_140713434
quote:
14s.gif Op woensdag 4 juni 2014 17:45 schreef Snowballed het volgende:
Blommetjes op de tomaten..
[ afbeelding ]

En de kruisbessen zijn ook hard op weg..
[ afbeelding ]

[..]

Je kan ze ook huren.. daar zitten verlengstukken bij die je er steeds tussen plaatst.. zo kun je behoorlijk diep komen.

[..]

Te koud geweest.. of te veel mest.. of teveel water.. het kan heel veel zijn.. is een stofwisselingsprobleem iig..
Wat mooi die kruisbessen!

En dank! Misschien teveel mest alhoewel ik eigenlijk maar een keer wen klein beetje gemest heb, ze staan in een kasje dus het zou niet te koud moeten zijn. Ben benieuwd of het nu toch beter gaat.
pi_140713474
Klein, fijn en lekker zacht van smaak *O*
Mijn eerste oogst radijs ooit *)

  woensdag 4 juni 2014 @ 19:37:19 #160
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_140715671
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 18:40 schreef Bluezz het volgende:
Klein, fijn en lekker zacht van smaak *O*
Mijn eerste oogst radijs ooit *)

[ afbeelding ]
*O* De eerste zijn het lekkerst.. !
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_140781291
Mijn tomatenplant heeft al een baby tomaat in aantocht O+
  zondag 8 juni 2014 @ 17:15:58 #162
325896 Thezappa
Fok!dealer
pi_140836342
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 13:20 schreef Snowballed het volgende:
Dus ik zou even mn verspeende sla aan de buitenlucht laten wennen..
Wil ik ze verpoten, zijn ze alle 24 opgepeuzeld door een dikke vette naaktslak... dat was dus zn galgenmaal.. }:|

Gelukkig heb ik nog meer sla plantjes :P

Oh... enne.. ik krijg waarschijnlijk een grote boogkas *O*


[..]

Wat voor grond zit er in de potten..? Lijkt wel op overbemesting/een probleem met de stofwisseling
Maar ze kunnen er nog wel overheen groeien..
Zitten er gaten onderin de potten..?

[..]

Ik zou het niet voor bladluis gebruiken... wel er tegen... :+

Beter gebruik je brandnetelgier en laat je die luxan troep lekker verstoffen in het doosje.. dat spul is namelijk tegen insecten.. en die wil je helemaal niet weren.. sterker... je hebt ze hard nodig.. denk aan het bijtje die je bloei bestuift bijvoorbeeld..
Als je de planten in een kas hebt dan? Komen er toch ook heen bijtjes bij
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_140836718
heb jij je kas potdicht zitten?
de meeste kassen hebben ramen die open gaan bij warm weer. anders is het veel te warm voor de planten.
pi_140838018
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 17:29 schreef loecje het volgende:
heb jij je kas potdicht zitten?
de meeste kassen hebben ramen die open gaan bij warm weer. anders is het veel te warm voor de planten.
Je moet de kas wel kunnen luchten. Buiten het feit dat bijtjes en hommels kunnen bestuiven, doet de wind dat ook een beetje. Maar ook moet de kas niet te heet worden. Als wij met zon de kas dichtlaten klimt de temperatuur soms gewoon naar 50graden. Dat vind zelfs de meest warmte-willende kasplant te hoog.
pi_140875666
Rucola ook geoogst en gaat straks in de stamppot :9 :D
pi_140904335
Aardappelplanten naar de vaantjes en een bananenboom hangt op half 12. Verder lijkt de schade mee te vallen.
pi_140906119
Hi! Ik heb aan het begin van het voorjaar een framboos en een bramenplant gekocht. De een had stekels, en groeit 2x zo hard, de ander heeft geen prikkels. Ik dacht dat degene met stekels de braam was, en die zonder de framboos. Maar door een berichtje van iemand anders ben ik nu toch aan het twijfelen.

Kan iemand mij helpen? Worden dit heerlijke frambozen, of bramen?
pi_140906633
Frambozen zoals ik het zie aan het blad en vrucht.
Die hebben die kleine zachte uitstekende dingetjes op de bessen, dat hebben bramen niet zoals de framboos. Daarnaast is het blad wat langwerpiger als die van de braam.

Mijn frambozenstruik zag er gister zo ook uit, maar dan met licht rode/roze framboosjes :)
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  dinsdag 10 juni 2014 @ 14:42:59 #169
325896 Thezappa
Fok!dealer
pi_140915351
sinds de peperplantjes in de kas staan lijkt wel of ze met de dag stukken groter worden haha
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_140917413
Ze zijn dol op hitte!
pi_140918225
Ik heb een vraagje over fruitstruiken. Ik heb een aantal fruitstruiken, zoals diverse bessen, frambozen, bramen en druiven, die ik afgelopen winter heb teruggesnoeid tot een paar takken per struik. Nu weet ik alleen niet wat ik moet doen met de nieuw gevormde takken vanuit de grond of in het geval van de druif vanuit de hoofdstam. Moet ik die nou wegsnoeien of juist laten zitten en weer gaan geleiden? Het wordt namelijk nogal een warboel. Deze vraag geld eigenlijk vooral voor de bramen, Frambozen en de druiven, want die heb ik al een tijdje. De bessenstruiken zijn nog redelijk jong, sommige van dit jaar en een paar van vorig jaar, maar ook daarvan weet ik niet wat ik (in de toekomst) wel en niet moet snoeien.

Edit:
nog een vervolgvraag: wat doen jullie eigenlijk om de vruchten te beschermen tegen vogels. Mijn frambozen (die trouwens echt heerlijk zijn) worden opgevreten door vogels en nu heb ik na een tip in het actiontopic wat netten gekocht en die er over heen gehangen. Ik vind het alleen niet bepaald mooi en ik kan me voorstellen dat als je wat meer struiken hebt het dan geen doen is om die allemaal van netten te voorzien. Ik weet alleen geen andere methodes om het tegen te gaan. Jullie?

[ Bericht 26% gewijzigd door vivelafete op 10-06-2014 17:58:38 ]
pi_140923425
quote:
Kan iemand mij helpen? Worden dit heerlijke frambozen, of bramen?
Frambozen en waarschijnlijk die eerdaags vruchtdragen.
Na de oogst kan je deze oude scheuten wegsnoeien.
De nieuwe die opkomen moet je laten staan, die dragen dan volgend jaar of heel misschien dit najaar al vrucht.
  dinsdag 10 juni 2014 @ 18:53:58 #173
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_140923493
Net m'n eerste sla geoogst, we gaan zo eten, ben heel benieuwd!

Verder natuurlijk al heel wat aardbeien gegeten, vers en warm :9~
pi_140928265
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 18:53 schreef Gwywen het volgende:
Net m'n eerste sla geoogst, we gaan zo eten, ben heel benieuwd!

Verder natuurlijk al heel wat aardbeien gegeten, vers en warm :9~
En, hoe heeft de sla gesmaakt? :7
  dinsdag 10 juni 2014 @ 21:06:15 #175
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_140929402
Mijn aubergineplant is onthoofd :( En mijn pluksla heeft luis.
Spoilers!
  dinsdag 10 juni 2014 @ 21:08:45 #176
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_140929540
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 20:41 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

En, hoe heeft de sla gesmaakt? :7
Heerlijk!
Lekkere stevige knapperige sla :)
Tomaatjes enz wat erdoor ging kwam uit de winkel, maar de eitjes waren dan wel weer van onze eigen kippen. :)
pi_140930166
De eerste lekkere aardappeltjes gegeten van dit jaar, vers uit de grond O+
pi_140931867
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 21:08 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Heerlijk!
Lekkere stevige knapperige sla :)
Tomaatjes enz wat erdoor ging kwam uit de winkel, maar de eitjes waren dan wel weer van onze eigen kippen. :)
en de eierschillen kunnen dan weer rond de gewassen tegen de slakken
  dinsdag 10 juni 2014 @ 22:27:50 #179
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_140934294
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 21:48 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

en de eierschillen kunnen dan weer rond de gewassen tegen de slakken
O, ja, dat kan natuurlijk ook.
Ik geef ze altijd aan de kippen, klinkt net of ze chips zitten te eten :P
Slakken heb ik trouwens niet zo veel, wel zag ik een reusachtige duizendmiljoenpoot tussen één van de slaplanten zitten :r , toen heb ik maar een andere geoogst. Echt heel smerig groot, zo groot heb ik ze op vakantie in Zuid-Frankrijk niet eens gezien :r
pi_140959421
Ze gaan ineens heel hard hier :D

  woensdag 11 juni 2014 @ 18:06:53 #181
35189 Troel
scherp en bot
pi_140961145
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 09:57 schreef Fripsel het volgende:
Hi! Ik heb aan het begin van het voorjaar een framboos en een bramenplant gekocht. De een had stekels, en groeit 2x zo hard, de ander heeft geen prikkels. Ik dacht dat degene met stekels de braam was, en die zonder de framboos. Maar door een berichtje van iemand anders ben ik nu toch aan het twijfelen.

Kan iemand mij helpen? Worden dit heerlijke frambozen, of bramen?
[ afbeelding ]
Nog even en je hebt heerlijke frambozen :P
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 15 juni 2014 @ 16:07:54 #182
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_141112243
Ik heb wel een heel vreemde framboos:
pi_141115911
Haha die is cool :D
  maandag 16 juni 2014 @ 09:42:06 #184
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_141143101
Ik heb ook een minimoestuintje op m´n balkon *O* drie soorten tomatenplanten, courgette, komkommer, paprika, rucola....ik vind het zo leuk :D
  maandag 16 juni 2014 @ 22:43:21 #185
325896 Thezappa
Fok!dealer
pi_141179037
Ik zit er over te denken om op het platte dak van mijn garage in het nieuwe jaar een moestuin te gaan maken

Er liggen nu dakdekplaten op , die waterdicht zijn

Potgrond erop en met laddertje ertegen aan in planten

Iemand hier ervaring mee? Kan dit
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_141179088
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2014 09:42 schreef morgane het volgende:
Ik heb ook een minimoestuintje op m´n balkon *O* drie soorten tomatenplanten, courgette, komkommer, paprika, rucola....ik vind het zo leuk :D
Welcome to tha Moestuinworkshop *O*
pi_141179108
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2014 16:07 schreef Erasmo het volgende:
Ik heb wel een heel vreemde framboos:
[ afbeelding ]
Flatgebouwtje ;) :D
  dinsdag 17 juni 2014 @ 13:01:42 #188
35189 Troel
scherp en bot
pi_141196672
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2014 22:43 schreef Thezappa het volgende:
Ik zit er over te denken om op het platte dak van mijn garage in het nieuwe jaar een moestuin te gaan maken

Er liggen nu dakdekplaten op , die waterdicht zijn

Potgrond erop en met laddertje ertegen aan in planten

Iemand hier ervaring mee? Kan dit
Is dat niet veel te zwaar?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_141205119
Zo ook maar eens posten hier, ik heb voor t eerst een poging gedaan iets van een moestuin te maken :P



Van links naar rechts, een pruimenboompje(zelf bestuivend), bieten(dr zijn maar 4 plantjes wat nog wat gaat worden), 2x ijsbergsla, een aantal paprika plantjes en wat bloemkool. Achter tegen de schutting aan staan een paar zonnebloemen en 4 tomatenplantjes en in de hangzakken een paar aardbeienplanten. :)

Dit was de allereerste keer dus ik ben al blij dat er uberhaupt iets omhoog gekomen is :P

Bloemkool:


Paprika:


Tomaat:


Aarbeien:


Bieten:


En volgens mij is deze bloemkool aan t doorschieten? kan/moet ik hier iets mee?

  dinsdag 17 juni 2014 @ 17:37:44 #190
325896 Thezappa
Fok!dealer
pi_141206605
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 13:01 schreef Troel het volgende:

[..]

Is dat niet veel te zwaar?
ja daar zit ik dus ook beetje mee

heb me inmiddels ingelezen , denk wel volgend jaar paar bakken op het platte dak , ladder er tegen
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_141209311
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 17:00 schreef Bouke-p het volgende:
Zo ook maar eens posten hier, ik heb voor t eerst een poging gedaan iets van een moestuin te maken :P

[ afbeelding ]

Van links naar rechts, een pruimenboompje(zelf bestuivend), bieten(dr zijn maar 4 plantjes wat nog wat gaat worden), 2x ijsbergsla, een aantal paprika plantjes en wat bloemkool. Achter tegen de schutting aan staan een paar zonnebloemen en 4 tomatenplantjes en in de hangzakken een paar aardbeienplanten. :)

Dit was de allereerste keer dus ik ben al blij dat er uberhaupt iets omhoog gekomen is :P

Bloemkool:

En volgens mij is deze bloemkool aan t doorschieten? kan/moet ik hier iets mee?
Het meeste ziet er keurig uit!

Bloemkool mislukt soms - op de ene plek / bij ene tuinder vaker dan bij de ander. Ik weet niet waar het door komt. Die jij daar hebt staan is mislukt, niks meer aan te doen. Opruimen, dan heb je plek voor wat anders :).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_141243688
quote:
Ik zit er over te denken om op het platte dak van mijn garage in het nieuwe jaar een moestuin te gaan maken

Er liggen nu dakdekplaten op , die waterdicht zijn

Potgrond erop en met laddertje ertegen aan in planten

Iemand hier ervaring mee? Kan dit
Nadeel van (reguliere) potgrond gebruiken is dat het niet bepaald milieuvriendelijk is. Het bestaat immers vooral uit turf, verzameld door het afgraven van hoogveen-natuurgebieden in Oost-Europa, en kunstmest. Ik vermoed dat groente uit de supermarkt eten voor het milieu waarschijnlijk veel beter is.
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_141252782
Er zijn adressen waar je betere rond kan halen, per m2 dus niets voor balkontuintjes.

Hoe weet je wanneer de erwten plukrijp zijn?
pi_141373380
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 17:00 schreef Bouke-p het volgende:
Zo ook maar eens posten hier, ik heb voor t eerst een poging gedaan iets van een moestuin te maken :P
-knip-
Leuk zo die aardbeien!!

Hier groeit de Mini Moestuin als kool *)

Biet :


Achterin een chinese bonenplantje die ik moet gaan stutten merk ik :D
vlnr peterselie, basilicum en kerstomaat


Na het maken vd foto heb ik e.e.a. verplaatst om wat meer ruimte te geven in de bak, de courgette is er uit.
  zaterdag 21 juni 2014 @ 16:55:31 #195
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_141373701
Ik heb er rode handen van vandaag.....
(en de bak met aardbeien is leeg... 8-) )

Die tuintjes hierboven staan er erg mooi bij.... O+
En bloemkool is altijd erg moeilijk.. 1 keer in de zoveel jaar heb ik een paar hele mooie, heb geen idee waar het aan ligt... dus die sla ik meestal over.

Ben vergeten foto's te maken.. dat zal ik van de week even doen..

Maarre Bluezz.. pas je wel op dat het niet kapot groeit straks met die grond..? ;)
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_141373896
Heb ze verzet en lekker water gegeven.
Wat bedoel je precies?

/moestuinleek
  zaterdag 21 juni 2014 @ 17:08:32 #197
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_141374087
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 17:02 schreef Bluezz het volgende:
Heb ze verzet en lekker water gegeven.
Wat bedoel je precies?

/moestuinleek
Volgens mij staan ze in pure potgrond of bemeste tuinaarde oid...
Dan kunnen bieten etc vaak stuk groeien.. (scheuren ze een beetje open enz)
En bladgroente wil wel eens iets sneller doorschieten...

Maar het kan best goed gaan hoor... ;)

Enne courgettes hebben idd flink ruimte en water nodig.. 1x1m (of ietsje minder) ongeveer..
(De boer hiernaast teelt pompoenen op plastic, zodat de vrucht niet op de grond rot.. dat kan ook heel goed met courgettes..)
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_141374800
De courgettes zijn er al uit, had ze in de tuin gezet omdat ze zo groot werden... vervolgens heeft de slakkenkolonie zich er aan te goed gedaan.
Weg Courgetteprobleem :')
  zaterdag 21 juni 2014 @ 17:41:24 #199
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_141375030
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 17:31 schreef Bluezz het volgende:
De courgettes zijn er al uit, had ze in de tuin gezet omdat ze zo groot werden... vervolgens heeft de slakkenkolonie zich er aan te goed gedaan.
Weg Courgetteprobleem :')
_O- ^O^

Ik had 2 rijen sla voor dat die beesten er waren... :')
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_141375686
Ik begin nu wel heel zuur te kijken. De rode bessenoogst is dit jaar top. Tot nu toe 7,6 kg van de struiken gehaald. *)

De aardbeien waren heel erg lekker. Althans dat neem ik aan want ze waren al op voordat ik ze kon plukken met dank aan de muizen.
pi_141384297
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 18:37 schreef sigme het volgende:

[..]

Het meeste ziet er keurig uit!

Bloemkool mislukt soms - op de ene plek / bij ene tuinder vaker dan bij de ander. Ik weet niet waar het door komt. Die jij daar hebt staan is mislukt, niks meer aan te doen. Opruimen, dan heb je plek voor wat anders :).
Nou heb dr gelijk maar 3 uitgetrokken :P ach, als ik iig maar 1x een maaltijd uit mn eigen tuin kan maken ben ik tevreden! :)
pi_141389759
Nou mensen we doen toch iets heel goeds :P

http://www.volkskrant.nl/(...)-en-weggehoond.dhtml
pi_141395782
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 17:08 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Volgens mij staan ze in pure potgrond of bemeste tuinaarde oid...
Dan kunnen bieten etc vaak stuk groeien.. (scheuren ze een beetje open enz)
En bladgroente wil wel eens iets sneller doorschieten...

Maar het kan best goed gaan hoor... ;)

Enne courgettes hebben idd flink ruimte en water nodig.. 1x1m (of ietsje minder) ongeveer..
(De boer hiernaast teelt pompoenen op plastic, zodat de vrucht niet op de grond rot.. dat kan ook heel goed met courgettes..)
Waar moet het dan in?
pi_141398836
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 01:28 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Waar moet het dan in?
Bieten staan lekker op onbemeste grond. Net als wortels.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 22 juni 2014 @ 07:39:16 #205
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_141398889
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 01:28 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Waar moet het dan in?
Teelaarde van een hovenier of via een loonbedrijf is een goede en vrij goedkope optie... die graven nogal wat tuintjes af (wel even vertellen wat je ermee wilt, dan houden ze er rekening mee)

Er is ook speciale moestuingrondmix te vinden..

Maar dit is ook geen slecht recept:
4 delen tuingrond (bij zanderige grond, voeg wat klei toe en andersom), 4 delen compost en 2 delen grof zand, rijnzand of scherpzand.

Je kunt dan ook nog kiezen om er perliet/vermiculiet door te mengen als je hoge bakken hebt, doordat het zorgt dat de bovenste laag in de bak niet uitdroogt..

Mest kun je beter naar behoefte geven, dan dat het al in de grond zit, omdat iedere plant iets anders wil..
Globaal:
knolgroente: schraal
bladgroente: beetje
kool en vruchtgewassen: veel
Maar meestal staat het op de verpakking van het zaai/pootgoed
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_141401333
quote:
7s.gif Op zondag 22 juni 2014 06:55 schreef sigme het volgende:

[..]

Bieten staan lekker op onbemeste grond. Net als wortels.
beide vinden een beetje kalk, 2 weken voor het zaaien dan wel weer leuk. Je kan ook de as uit de open haard of kachel gebruiken.
  zondag 22 juni 2014 @ 14:54:47 #207
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_141407243
Moestuinupdate: we hebben ons al scheel gegeten aan spitskool,koolrabi en broccoli. Die zijn nu bijna allemaal al pleite, maar de rest groeit lekker door ;)

Voor de bijtjes en hommels zorgen is belangrijk:





Broccoli (achter) en palmkool. In de voorgrond de kale grond waar de spitskolen stonden.



Peen en ui. Niet alleen in de pan een goede combi. Alleen ik vind wel dat de peen erg langzaam groeit. Heel erg langzaam.



Als een gek groeiende courgettes; dit jaar ga ik ze kort houden en vroeg oogsten; ik heb geen zin in weer van die 30cm monsters.



Een moestuin is geen moestuin zonder bonenstokken.... (nou ja, vind ik dan...)
Dit zijn stoelboontjes (zo noemde mijn opa ze altijd) en de stokbonen voor bij de stokken worden op dit moment in de kas voorgetrokken.

Achteraan staan vroege aardappels ("Keizerinnetjes"). Vandaag de eerste bloemen erin gezien, dus die mogen binnenkort geoogst :)



1 Vroeg gepootte cherrytomaat is bijna aan het plafond, en dus getopt. Ook de 2 komkommerplanten gaan goed.
Rechts staan de stokbonenplantjes.



En de volgende generatie tomaten (cherry, gele cherry en italiaanse pomodoro-tomaten) komt er aan. Wij vliegen door de tomaten heen, met onze pizzaoven ;)
Achteraan twee paprikaplanten.



[ Bericht 4% gewijzigd door fietsie op 22-06-2014 15:03:57 ]
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zondag 22 juni 2014 @ 15:02:34 #208
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_141407487
Ik zit nu een beetje in dubio wat ik op de open stukken ga zetten; ik heb geen zaaigoed meer in de kas om uit te zetten dus het zal bij het tuincentrum vandaan moeten komen...
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_141409783
Ik heb mijn vierkante meter moestuin iets te enthousiast vol geplant geloof ik. Ik heb twee tomaten, een courgette, een komkommer en een rode kool die nogal groot beginnen te worden.. De courgette zou ik eventueel nog over kunnen planten in een pot maar is dat slim?
Hij staat al in bloei met de eerste vruchten eraan namelijk..
  zondag 22 juni 2014 @ 16:16:38 #210
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_141410036
Als je hem verpoot dan in een heeel grote ruime pot.... Ik zou er 1 zoeken met een diameter die nu de bladeren hebben... Maar als je nu zo'n klein tuintje hebt.... waar laat je dan die pot ;)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_141410172
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 16:16 schreef fietsie het volgende:
Als je hem verpoot dan in een heeel grote ruime pot.... Ik zou er 1 zoeken met een diameter die nu de bladeren hebben... Maar als je nu zo'n klein tuintje hebt.... waar laat je dan die pot ;)
Ik had eigenlijk een veilingkrat in gedachte, die heb ik nog staan op wieltjes met zeil erin en zelfde mix grond als in m'n moestuintje.. Maar misschien kan ik het beter z'n beloop laten gaan.
  zondag 22 juni 2014 @ 16:22:11 #212
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_141410263
quote:
1s.gif Op zondag 22 juni 2014 16:20 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Ik had eigenlijk een veilingkrat in gedachte, die heb ik nog staan op wieltjes met zeil erin en zelfde mix grond als in m'n moestuintje.. Maar misschien kan ik het beter z'n beloop laten gaan.
Heeft die een beetje de omvang van de diameter van de plant nu?
Ik zou zo'n transplantatie wel aandurven maar dan met echt -zo veel mogelijk- grond en de hele wortelkluit...... Lossteken, stuk plastic eronderdoor frutselen en dan met 2 personen optillen en in het nieuwe nestje.... en daar verwennen....
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_141419026
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 16:09 schreef Fripsel het volgende:
Ik heb mijn vierkante meter moestuin iets te enthousiast vol geplant geloof ik. Ik heb twee tomaten, een courgette, een komkommer en een rode kool die nogal groot beginnen te worden.. De courgette zou ik eventueel nog over kunnen planten in een pot maar is dat slim?
Hij staat al in bloei met de eerste vruchten eraan namelijk..
Courgette kan prima in een pot of emmer, al zal de plant minder groot worden / minder vrucht dragen.
Kolen hebben idd veel ruimte nodig :D
pi_141420349
quote:
7s.gif Op zondag 22 juni 2014 06:55 schreef sigme het volgende:

[..]

Bieten staan lekker op onbemeste grond. Net als wortels.
quote:
14s.gif Op zondag 22 juni 2014 07:39 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Teelaarde van een hovenier of via een loonbedrijf is een goede en vrij goedkope optie... die graven nogal wat tuintjes af (wel even vertellen wat je ermee wilt, dan houden ze er rekening mee)

Er is ook speciale moestuingrondmix te vinden..

Maar dit is ook geen slecht recept:
4 delen tuingrond (bij zanderige grond, voeg wat klei toe en andersom), 4 delen compost en 2 delen grof zand, rijnzand of scherpzand.

Je kunt dan ook nog kiezen om er perliet/vermiculiet door te mengen als je hoge bakken hebt, doordat het zorgt dat de bovenste laag in de bak niet uitdroogt..

Mest kun je beter naar behoefte geven, dan dat het al in de grond zit, omdat iedere plant iets anders wil..
Globaal:
knolgroente: schraal
bladgroente: beetje
kool en vruchtgewassen: veel
Maar meestal staat het op de verpakking van het zaai/pootgoed
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 11:33 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

beide vinden een beetje kalk, 2 weken voor het zaaien dan wel weer leuk. Je kan ook de as uit de open haard of kachel gebruiken.
Balkonmoestuinieren is dus gecompliceerder dan gedacht. Zal compost en zand bij moeten mengen. Heeft nu kalk toevoegen zin?
  zondag 22 juni 2014 @ 20:17:14 #215
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_141420767
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 20:08 schreef Teslynd het volgende:

[..]

[..]

[..]

Balkonmoestuinieren is dus gecompliceerder dan gedacht. Zal compost en zand bij moeten mengen. Heeft nu kalk toevoegen zin?
Ik neem aan dat je de tuin al vol hebt staan..?
Dan zou ik gewoon lekker doorgaan, en aankomend jaar de boel evt aanpassen.. nu nog kalk toevoegen heeft niet zo heel veel zin denk ik..
Het zijn geen wetten waar je je aan moet houden he..? ;)
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_141420899
quote:
14s.gif Op zondag 22 juni 2014 20:17 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je de tuin al vol hebt staan..?
Dan zou ik gewoon lekker doorgaan, en aankomend jaar de boel evt aanpassen.. nu nog kalk toevoegen heeft niet zo heel veel zin denk ik..
Het zijn geen wetten waar je je aan moet houden he..? ;)
Ik heb een paar bakjes staan. De wortels waren snel opgekomen en snel door slakken weggevreten. De bieten zijn beter bestand tegen slakken. Maar die staan dus in potgrond.
  zondag 22 juni 2014 @ 20:28:45 #217
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_141421335
Ik zou op het moment eerder met een biologische moestuinmest wat bijmesten, eventueel eerst oplossen in sproeiwater en dan een a twee keer per week ermee watergeven...

Ik ben zelf wel wat experimenteel bezig om af en toe ook een paar handen kalkkorrels door dat soepje te mengen....
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zondag 22 juni 2014 @ 20:31:46 #218
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_141421537
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 20:20 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Ik heb een paar bakjes staan. De wortels waren snel opgekomen en snel door slakken weggevreten. De bieten zijn beter bestand tegen slakken. Maar die staan dus in potgrond.
Als je nog bakken gaat vullen/opnieuw zaaien zou ik het aanpassen.. maar wat al staat, mooi laten staan joh..
(kun je ook direct vergelijken..)
Let er wel op dat de langste dag al is geweest.. en het dan altijd iets moeilijker groeien is..

(Ik ben zelf met een aantal dingen (rode bieten,groenlof,andijvie,chinese kool) ook te laat.. maar ach als er maar iets in staat... in totaal onderhoud ik in mn eentje 5000m2 (1000m2 moestuin) en ik kan niet heksen en blauwverven tegelijk)
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_141487205
Ik heb 1 Cherry tomaten plantje op mijn balkonmoestuin. Groeide erg goed en inmiddels zitten de eerste tomaatjes eraan. Echter begint de plant nu te verkleuren. Het blad onderaan wordt lichter van kleur (gelig). Verder heb ik het idee dat de plant het water op het moment erg moeilijk opneemt en ook de groei (van zowel plant als tomaatjes) blijft nu achterwege. Heeft iemand een idee wat het is en wat ik er tegen kan doen?
pi_141487383
Zo lang de tomaatjes het maar doen.
Als ik mij goed herinner, haal je de blaadjes er zelfs af op een gegeven moment, zodat de groei naar de tomaatjes gaat :Y)
  dinsdag 24 juni 2014 @ 13:39:41 #221
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_141487524
Zouden mijn tomatenplantjes al tomaten moeten hebben? Er zitten wel wat gelige bloemen aan...eerste keer dat ik tomaten in de tuin heb. Weet dus nog niet zoveel...
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_141487586
Mijn gewone tomatenplantjes hebben ook alleen nog maar bloem, maar die doen het verder prima. De cherry tomaten zijn wel volop in ontwikkeling, alleen wordt de plant nogal gelig en neemt nauwelijks nog water op. Laatste paar dagen zijn de cherry tomaten ook niet verder gegroeid. -O-
pi_141487673
Ik haal altijd wel wat blaadjes weg, maar zou ze niet allemaal verwijderen, dat groeit volgens mij ook lastig.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_141488343
neemt de plant nauwelijks water op of neemt de grond nauwelijks water op?
pi_141488374
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 14:04 schreef loecje het volgende:
neemt de plant nauwelijks water op of neemt de grond nauwelijks water op?
De plant.
pi_141488429
hoe kan je zien dat de plant nauwelijks water opneemt?

heb je de plant al voeding gegeven?
pi_141488572
De plant heeft voeding gehad. :Y Nu ben ik nog maar een beginneling met mijn balkonmoestuin, dus misschien doe ik iets verkeerd. De grond blijft echter nat na het water geven, ook 2 dagen later. Waar ik anders na 2 dagen zeker opnieuw water moest geven, omdat de grond alweer echt droog was, blijft het nu gewoon nat. De plant lijkt het niet op te nemen. De gewone tomatenplantjes daarentegen zijn vandaag alweer echt droog en hebben veel opgenomen. Voorheen zat daar weinig verschil tussen bij de gewone tomatenplantjes en de cherry tomatenplant.
pi_141494804
Ik heb hier ook 1 tomatenplant die helemaal geel geworden is! Die andere is prachtig groen en de tomaten zijn al zo groot als spruitjes. Onverklaarbaar.....
  dinsdag 24 juni 2014 @ 17:22:03 #229
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_141495281
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 14:54 schreef fietsie het volgende:

Als een gek groeiende courgettes; dit jaar ga ik ze kort houden en vroeg oogsten; ik heb geen zin in weer van die 30cm
Hoe groot moeten ze zijn om te oogsten?
De mijne zijn nu zo'n 20 cm en ik sta op het punt om te bedenken wat ik straks ga koken ;)
  dinsdag 24 juni 2014 @ 17:25:18 #230
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_141495397
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 17:22 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Hoe groot moeten ze zijn om te oogsten?
De mijne zijn nu zo'n 20 cm en ik sta op het punt om te bedenken wat ik straks ga koken ;)
Prima maatje toch?

Ik haal ze er soms af met 15cm, soms met 20.

Vorig jaar had ik ze > 50 cm en dan worden ze niet lekkerder... (veel zaadlijsten erin, met harde pitjes)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_141496427
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 17:22 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Hoe groot moeten ze zijn om te oogsten?
De mijne zijn nu zo'n 20 cm en ik sta op het punt om te bedenken wat ik straks ga koken ;)
ik zou ze kleiner houden als in de supermarkt. Als ze jonger/ kleiner zijn is de schil minder hard en zijn ze lekkerder (althans dat vind ik).
  dinsdag 24 juni 2014 @ 17:59:18 #232
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_141496609
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 14:10 schreef Blobje het volgende:
De plant heeft voeding gehad. :Y Nu ben ik nog maar een beginneling met mijn balkonmoestuin, dus misschien doe ik iets verkeerd. De grond blijft echter nat na het water geven, ook 2 dagen later. Waar ik anders na 2 dagen zeker opnieuw water moest geven, omdat de grond alweer echt droog was, blijft het nu gewoon nat. De plant lijkt het niet op te nemen. De gewone tomatenplantjes daarentegen zijn vandaag alweer echt droog en hebben veel opgenomen. Voorheen zat daar weinig verschil tussen bij de gewone tomatenplantjes en de cherry tomatenplant.
Wat geef je ze en in wat voor grond staan ze..?
Te zure grond zorgt dat de plant geen water en dus ook geen voeding op kan nemen..
Voeding bijgeven verstoort de buffer in de grond vaak.. Tomaten hebben niet veel voeding nodig..
En te veel water in 1 keer geven kan ook zorgen dat de plant er geen raad meer mee weet (liever een paar keer per week een beetje, dan 1 keer in de week een plons)

Het beste laat je ze even met rust tot ze mooi droog zijn, en dan gewoon weer water (zonder voeding) geven..

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 17:06 schreef ChilllayD het volgende:
Ik heb hier ook 1 tomatenplant die helemaal geel geworden is! Die andere is prachtig groen en de tomaten zijn al zo groot als spruitjes. Onverklaarbaar.....
Worteltjes aangevroten..? Zieke aardappels in de buurt..? Meeldauw? Te weinig fosfor? Te veel water?
Kan heel veel zijn.. heb je een foto..?
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  dinsdag 24 juni 2014 @ 19:52:01 #233
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_141501908
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 17:25 schreef fietsie het volgende:

[..]

Prima maatje toch?

Ik haal ze er soms af met 15cm, soms met 20.

Vorig jaar had ik ze > 50 cm en dan worden ze niet lekkerder... (veel zaadlijsten erin, met harde pitjes)
zo heel groot wou ik ze ook niet laten worden, haha
Ik heb ze ooit zo geoogst toen ik in de vakantie op de tuin van een vriendin paste, niet te eten, maar ja, hoogzomer, elke dag wel een paar rijp natuurlijk, ik kon het niet bijbenen gewoon :D
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 17:54 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

ik zou ze kleiner houden als in de supermarkt. Als ze jonger/ kleiner zijn is de schil minder hard en zijn ze lekkerder (althans dat vind ik).
Nou, ik heb het erop gewaagd en hem geoogst.
Het was een lekker courgetje inderdaad! Ik vond hem prima smaken, heel zacht van smaak, bijna zoetig leek 't wel. Mijn man is eerder dit jaar iets te enthousiast geweest en heeft drie (!) courgetteplanten in de moestuin gezet, gelukkig heb ik nog een recept voor een lekkere courgettesoep waar er een paar tegelijk in moeten. :P
  dinsdag 24 juni 2014 @ 20:30:18 #234
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_141504350
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 19:52 schreef Gwywen het volgende:

Nou, ik heb het erop gewaagd en hem geoogst.
Het was een lekker courgetje inderdaad! Ik vond hem prima smaken, heel zacht van smaak, bijna zoetig leek 't wel.
Prima toch!

Ik ben er zelf geen fan van, maar mijn echtgenote eet ze, samen met haar moeder, gevuld met schapenkaas, van de BBQ. Met wat honing erover op t bord.
Schijnt lekker te zijn.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_141505403
Ik vries courgette in. Handig ipv tomatensaus bij pasta, courgettesaus. Zo heb ik in de winter en de vroege lente nog wat te eten uit de tuin.

Ik snij de courgettes in plakjes.
kook deze in een laagje water.
wanneer ze bijna gaar zijn de staafmixer door de pan halen
laten afkoelen
in zakjes schepjes
invriezen
  dinsdag 24 juni 2014 @ 21:51:43 #236
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_141509271
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 20:48 schreef Oceanonix het volgende:
Ik vries courgette in. Handig ipv tomatensaus bij pasta, courgettesaus. Zo heb ik in de winter en de vroege lente nog wat te eten uit de tuin.

Ik snij de courgettes in plakjes.
kook deze in een laagje water.
wanneer ze bijna gaar zijn de staafmixer door de pan halen
laten afkoelen
in zakjes schepjes
invriezen
Ah ok; ik vries courgette altijd gewoon in blokjes gesneden rauw in op een dienblad, en als ze dan hard zijn klop ik ze los en doe ze in een zakje...
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  woensdag 25 juni 2014 @ 20:46:19 #237
325896 Thezappa
Fok!dealer
pi_141547871
heb dit jaar bij de lidl een kasje gekocht v ¤18 en paar peperplanten erin gedaan , deze groeien 4 x zo hard als de andere

nou wilde ik een kasje kopen en kwam dit tegen? snap dat het allemaal wat gammel is , maar heb die van de lidl ook verstevigd op de zwakke punten..zou met deze ook kunnen

http://www.marktplaats.nl(...)40d2&previousPage=lr

iemand ervaring
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_141555331
de ritsen zijn meestal de zwakste plekken bij dit soort tunneltjes. ventilatie is wat matig, bovenin zou je nog een flap kunnen maken zodat ook bovenin wordt geventileerd.
verder niets mis mee.
pi_141565122
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2014 20:46 schreef Thezappa het volgende:
heb dit jaar bij de lidl een kasje gekocht v ¤18 en paar peperplanten erin gedaan , deze groeien 4 x zo hard als de andere

nou wilde ik een kasje kopen en kwam dit tegen? snap dat het allemaal wat gammel is , maar heb die van de lidl ook verstevigd op de zwakke punten..zou met deze ook kunnen

http://www.marktplaats.nl(...)40d2&previousPage=lr

iemand ervaring
Die kas kocht ik ook. Binnen het eerste seizoen aan bonken gewaaid, door garantie nieuw zeil gekregen. De rits, idd zwakste punt, was na drie keer ritsen al stuk. Met tie-wraps gerepareerd, voor de herfst afgebroken. Jaar erop weer opgezet, maar ook tweede rits naar zijn grootje en blokjes met doorschijnend plastic loste gewoon op. Folie kreeg dus gaatjes en na dit seizoen kon het ding definitief weg.
Buizenwerk roest weg enzovoort.
Geen aanrader dus. Dan maar wat duurder een betere kas of tunnelkas kopen.
  donderdag 26 juni 2014 @ 09:29:40 #240
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_141565953
Weet iemand hier of je pompoen moet snoeien? En of augurk opgebonden moet worden?
Spoilers!
  donderdag 26 juni 2014 @ 09:48:10 #241
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_141566260
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 09:29 schreef Lucky_Strike het volgende:
Weet iemand hier of je pompoen moet snoeien? En of augurk opgebonden moet worden?
Nee.. en ja.. ;)
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  donderdag 26 juni 2014 @ 09:51:55 #242
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_141566347
quote:
14s.gif Op donderdag 26 juni 2014 09:48 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Nee.. en ja.. ;)
Dan moet ik toch nog maar eens wat stokken gaan halen bij het tuincentrum. Ik had gedacht dat ik aan 6 stokken wel genoeg zou hebben een paar weken geleden. Ik denk dat ik voor mijn pompoenen maar een soort rekje ga maken van 4 stokken per pot met daartussen draad ofzo.
Spoilers!
  donderdag 26 juni 2014 @ 09:59:08 #243
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_141566494
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 09:51 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Dan moet ik toch nog maar eens wat stokken gaan halen bij het tuincentrum. Ik had gedacht dat ik aan 6 stokken wel genoeg zou hebben een paar weken geleden. Ik denk dat ik voor mijn pompoenen maar een soort rekje ga maken van 4 stokken per pot met daartussen draad ofzo.
Ik heb mn planten aan touwtjes.. maar heb een kas om ze aan vast te binden dat scheelt dan weer.. ;)
Maar pompoenen worden veel te zwaar om opgebonden te worden volgens mij.. iig groeien ze hier gewoon over de grond
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_141566577
Pompoen moet je niet snoeien, maar mag natuurlijk wel
  donderdag 26 juni 2014 @ 10:08:10 #245
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_141566690
quote:
14s.gif Op donderdag 26 juni 2014 09:59 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Ik heb mn planten aan touwtjes.. maar heb een kas om ze aan vast te binden dat scheelt dan weer.. ;)
Maar pompoenen worden veel te zwaar om opgebonden te worden volgens mij.. iig groeien ze hier gewoon over de grond
Ik heb geen grond (behalve de pot) en niets om ze aan vast te binden helaas. Ik zal het dus met een zelfbouwconstructie in de pot moeten doen. Ik ben benieuwd of het lukt :Y
Spoilers!
pi_141566723
Mijn beginners mini tuintje. O+ Zo tof als je eerste zaadjes uitkomen. De radijsjes gingen echt enorm hard. Nu begint de rest ook hard te gaan. Ik vind het zo tof. :D Wil nu mijn hele tuin vol gaan zetten. O+ Maar nog even bedenken hoe precies want onkruid en katten. Misschien gewoon nog meer van zulke bakken.

  donderdag 26 juni 2014 @ 10:12:06 #247
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_141566762
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 10:08 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik heb geen grond (behalve de pot) en niets om ze aan vast te binden helaas. Ik zal het dus met een zelfbouwconstructie in de pot moeten doen. Ik ben benieuwd of het lukt :Y
Nee dat lukt niet.. of je moet echt met hele zware rekken gaan werken denk ik... 1 kleine pompoen weegt zo een paar kilo.. en ze kunnen enorm worden... (dat je ze met 2 man moet tillen :X ) maar je kunt ze gewoon naast de pot laten groeien als je de ruimte ervoor hebt..

Doemscenario:



8-)

[ Bericht 9% gewijzigd door Snowballed op 26-06-2014 10:17:39 ]
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  donderdag 26 juni 2014 @ 10:34:41 #248
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_141567279
quote:
14s.gif Op donderdag 26 juni 2014 10:12 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Nee dat lukt niet.. of je moet echt met hele zware rekken gaan werken denk ik... 1 kleine pompoen weegt zo een paar kilo.. en ze kunnen enorm worden... (dat je ze met 2 man moet tillen :X ) maar je kunt ze gewoon naast de pot laten groeien als je de ruimte ervoor hebt..

Doemscenario:

[ afbeelding ]

8-)
:D Help!



Het kan dus wel. Maar ik denk niet dat het een doorslaand succes gaat worden in mijn tuin. Aangezien ik geen andere keuze heb, op de grond heb ik ook te weinig ruimte, ga ik het toch maar proberen.

Ik weet ook niet in hoeverre je ze kunt oogsten als ze nog niet volgroeid zijn, dat zal ik eens moeten proberen denk ik.
Spoilers!
  donderdag 26 juni 2014 @ 10:41:22 #249
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_141567449
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 10:34 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

:D Help!

[ afbeelding ]

Het kan dus wel. Maar ik denk niet dat het een doorslaand succes gaat worden in mijn tuin. Aangezien ik geen andere keuze heb, op de grond heb ik ook te weinig ruimte, ga ik het toch maar proberen.

Ik weet ook niet in hoeverre je ze kunt oogsten als ze nog niet volgroeid zijn, dat zal ik eens moeten proberen denk ik.
Ja precies.... :X dat zijn behoorlijke balken...
Ach je kunt altijd proberen he.. :Y

Je kan ze al vrij klein oogsten.. dus dat moet geen probleem zijn, alleen kleintjes zijn ook al snel zwaar..

Volgens mij groeit een pompoen door tot ie verrot maar dat weet ik niet...
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_141567608
Ik probeer het dit jaar met pompoen baby delica. Die laat ik op een rek groeien. De pompoenen van dit soort zijn niet groot. Kalebassen laat ik ook tegen een rekn groeien zodat ik rechte kalebassen krijg.
De reuze gele en jack o lantern laat ik over de grond groeien. Deze worden allebei groot en zwaar.
pi_141569290
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 08:28 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Die kas kocht ik ook. Binnen het eerste seizoen aan bonken gewaaid, door garantie nieuw zeil gekregen. De rits, idd zwakste punt, was na drie keer ritsen al stuk. Met tie-wraps gerepareerd, voor de herfst afgebroken. Jaar erop weer opgezet, maar ook tweede rits naar zijn grootje en blokjes met doorschijnend plastic loste gewoon op. Folie kreeg dus gaatjes en na dit seizoen kon het ding definitief weg.
Buizenwerk roest weg enzovoort.
Geen aanrader dus. Dan maar wat duurder een betere kas of tunnelkas kopen.
mmm ...ik ga er eens even over nadenken

85¤ is niet echt veel geld
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_141576497
De frambozen en taybessen "verdwijnen" steeds van de planten. Ik pluk ze wel, maar ergens tussen het plukken en de achterdeur raak ik ze kwijt... :9
pi_141580774
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 15:32 schreef Angelfrouk het volgende:
De frambozen en taybessen "verdwijnen" steeds van de planten. Ik pluk ze wel, maar ergens tussen het plukken en de achterdeur raak ik ze kwijt... :9
Ik ken dat probleem HAHAHAHA

Tayberries doen het voor het eerst zo goed, best aardige oogst. Volgend jaar hopelijk meer.
pi_141606357
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 10:34 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

:D Help!

[ afbeelding ]

Het kan dus wel. Maar ik denk niet dat het een doorslaand succes gaat worden in mijn tuin. Aangezien ik geen andere keuze heb, op de grond heb ik ook te weinig ruimte, ga ik het toch maar proberen.

Ik weet ook niet in hoeverre je ze kunt oogsten als ze nog niet volgroeid zijn, dat zal ik eens moeten proberen denk ik.
Volgende keer met je raskeuze rekening mee houden :Y. Ik heb (naast grote pompoenen) dit jaar bij de tuinland ook een pompoen gekocht die minipompoentjes maakt: eetbaar bij zo'n 10cm doorsnee.

Pompoenen die je onvolgroeid oogst zijn ook onrijp, en dat is wel echt veel minder lekker. Rijpe pompoen is zoetig en zacht, onruipe pompoen mst dat zoete, maar erger: het is een soort melig.

Wel of niet rijp is het beste te zien aan het steeltje van een pompoen: wanneer het begint te verhouten, is de pompoen plukrijp. Hoe houdbaar ze daarna zijn verschilt weer per ras.

quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2014 09:29 schreef Lucky_Strike het volgende:
Weet iemand hier of je pompoen moet snoeien? En of augurk opgebonden moet worden?
Ik snoei m'n pompoenen wanneer ze proberen het gazon op te wandelen. Hoeft niet dus, maar je mag ze intomen (en meestal is dat wel nodig). Ik bind mijn augurken nooit op. Misschien zijn daar ook rasverschillen in, bij komkommers (naaste familie) wel in elk geval.
Ik heb ruimte genoeg dus ik verbouw grondkomkommers.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_141606362
quote:
14s.gif Op donderdag 26 juni 2014 10:09 schreef Myraela het volgende:
Mijn beginners mini tuintje. O+ Zo tof als je eerste zaadjes uitkomen. De radijsjes gingen echt enorm hard. Nu begint de rest ook hard te gaan. Ik vind het zo tof. :D Wil nu mijn hele tuin vol gaan zetten. O+ Maar nog even bedenken hoe precies want onkruid en katten. Misschien gewoon nog meer van zulke bakken.

[ afbeelding ]
Je moet je worteltjes dunnen :). (De meeste uittrekken dus; zodat de plantjes die je laat staan genoeg ruimte hebben om ook echt een wortelje te maken).
Wat heb je er allemaal in staan? Ik kan niet alle bordjes lezen. Ziet er wel heel mooi uit allemaal!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 27 juni 2014 @ 09:13:31 #256
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_141607527
Thanks Sigme!
Spoilers!
pi_141608355
Misschien is het handig om in de openingspost wat tips en tricks neer te zetten. Volgens mij hebben we er wat beginnende tuinders bij.

Ik begin met het dieven van tomatenplanten.
Een dief is een uitloper in de oksel van de plant.
Stel je eigen lichaam als tomatenplant voor. Je lichaam is de hoofdtak. Je arm een zijtak. Als er een arm uit je nek zou groeien, dus net boven je schouder, dan is dat een dief. Die moet weg. De dieven nemen de kracht weg van de hoofdplant. En belemmeren zo de groei van de tomaten.
Dieven beginnen schattig met een mini-takje maar lopen uit tot een nieuwe plant aan je plant. Dus als ze schattig zijn moeten ze weg. Dan levert dat de minste schade op aan je plant.

Het dieven doe je met alle stamtomaten, struiktomaten (meestal cherrytomaten) hoeven niet gediefd te worden. Dieven doe je tot einde seizoen.
pi_141609198
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 05:00 schreef sigme het volgende:

[..]

Je moet je worteltjes dunnen :). (De meeste uittrekken dus; zodat de plantjes die je laat staan genoeg ruimte hebben om ook echt een wortelje te maken).
Wat heb je er allemaal in staan? Ik kan niet alle bordjes lezen. Ziet er wel heel mooi uit allemaal!
Mag ik dat nu al doen? Hoeveel mag er ongeveer blijven staan? :@ /totale noob.

Van links naar rechts, van boven naar beneden.
1 & 2 : aardbeien
3: rozemarijn
4: dille
5: dragon
6: wortel
7: radijsjes (Moet ik die ook uitdunnen?)
8: tijm
9: koriander
10: rode peper (komt nog niet door)
11: lente uitjes
12: peterselie
13 & 14: bieslook
15 & 16: basilicum

Kan ik dat wat ik moet uitdunnen ook proberen te verplaatsen? :@ Ik heb nog een heel stuk tuin ook.
pi_141609339
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 09:53 schreef Oceanonix het volgende:
Misschien is het handig om in de openingspost wat tips en tricks neer te zetten. Volgens mij hebben we er wat beginnende tuinders bij.

Ik begin met het dieven van tomatenplanten.
Een dief is een uitloper in de oksel van de plant.
Stel je eigen lichaam als tomatenplant voor. Je lichaam is de hoofdtak. Je arm een zijtak. Als er een arm uit je nek zou groeien, dus net boven je schouder, dan is dat een dief. Die moet weg. De dieven nemen de kracht weg van de hoofdplant. En belemmeren zo de groei van de tomaten.
Dieven beginnen schattig met een mini-takje maar lopen uit tot een nieuwe plant aan je plant. Dus als ze schattig zijn moeten ze weg. Dan levert dat de minste schade op aan je plant.

Het dieven doe je met alle stamtomaten, struiktomaten (meestal cherrytomaten) hoeven niet gediefd te worden. Dieven doe je tot einde seizoen.
Dit had ik ergens gelezen ja. :D Wat ik me nog afvroeg, ik heb mijn tomatenplantjes nu in een pot (diameter 20cm?) gezet. Zou dat groot genoeg zijn of hebben ze meer grond nodig? Ze zijn nu nog best klein, ik heb ze vastgebonden aan een eetstokje van de chinees. :@ :D
pi_141613656
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 10:34 schreef Myraela het volgende:

[..]

Dit had ik ergens gelezen ja. :D Wat ik me nog afvroeg, ik heb mijn tomatenplantjes nu in een pot (diameter 20cm?) gezet. Zou dat groot genoeg zijn of hebben ze meer grond nodig? Ze zijn nu nog best klein, ik heb ze vastgebonden aan een eetstokje van de chinees. :@ :D
Een emmer met stevigere bamboestok komt meer in de buurt. De plant wordt dan steviger en voller. In potje blijft hij "iel"
pi_141613706
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 10:28 schreef Myraela het volgende:

[..]

Mag ik dat nu al doen? Hoeveel mag er ongeveer blijven staan? :@ /totale noob.

Van links naar rechts, van boven naar beneden.
1 & 2 : aardbeien
3: rozemarijn
4: dille
5: dragon
6: wortel
7: radijsjes (Moet ik die ook uitdunnen?)
8: tijm
9: koriander
10: rode peper (komt nog niet door)
11: lente uitjes
12: peterselie
13 & 14: bieslook
15 & 16: basilicum

Kan ik dat wat ik moet uitdunnen ook proberen te verplaatsen? :@ Ik heb nog een heel stuk tuin ook.
probleem met veel wortelgewassen als wortel en radijs is dat als je de wortel uit de grond trekt, dit het einde betekent van het plantje. Ze gaan dan meestal dood :{
pi_141614988
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 10:28 schreef Myraela het volgende:

[..]

Mag ik dat nu al doen? Hoeveel mag er ongeveer blijven staan? :@ /totale noob.

Van links naar rechts, van boven naar beneden.
1 & 2 : aardbeien
3: rozemarijn
4: dille
5: dragon
6: wortel
7: radijsjes (Moet ik die ook uitdunnen?)
8: tijm
9: koriander
10: rode peper (komt nog niet door)
11: lente uitjes
12: peterselie
13 & 14: bieslook
15 & 16: basilicum

Kan ik dat wat ik moet uitdunnen ook proberen te verplaatsen? :@ Ik heb nog een heel stuk tuin ook.
Die radijsjes moet je ook uitdunnen :Y. De lenteuitjes ook, zo te zien.
Hoeveel er mag blijven staan hangt een beetje van je wensen af. Wil je graag de instructies op het zakje volgen, dan moeten worteltjes 10cm tussenruimte hebben. Wil je graag zoveel mogelijk worteltjes, dan moet je ze minimaal zoveel ruimte geven als een wortel in omtrek is.
Ik doe meestal iets ertussenin ;).

Je hoort de beste (=grootste) plantjes te laten staan en de sneue zielige achtergebleven kleintjes als eerst uit te trekken.
De arme arme plantjes die je met geweld uit de grond getrokken hebt, kan je herplanten. Met worteltjes wil dat meestal niet zo goed, maar proberen kan altijd en veel andere plantjes kunnen er beter tegen. Nieuw plekje geven in goede fijne grond, worteltjes goed instoppen en direct veel water geven. Blijf wel de zwakste exemplaren uittrekken (en herplanten) en de beste laten staan. Tenminste, als je wil oogsten.

Het uitdunnen kan je met het oog op de achterblijvers het beste zo vroeg mogelijk doen: zodra je kan zien hoeveel er opkomt en welke goed groeien. Bij het uittrekken van de 'teveeltjes' trek je namelijk ook altijd wat grond mee en ontwortelen je achterblijvers een beetje. Hoe minder wortel, hoe minder grond je lostrekt. Dus daarvoor: hoe kleiner hoe beter.
Voor de herplantertjes is het dan weer beter als je wacht tot ze een beetje op eigen benen kunnen staan.

Ik vind uitdunnen een klotekarwei: ik heb altijd de neiging om de zwakste plantjes te sparen en de grootste weg te halen, en ik kom nooit netjes uit met de afstanden enzovoorts.
Kortom: ik zaai gewoon heel precies. Wortelzaadjes op de goede tussenafstand, zodat ik niks hoef te dunnen. Dat is een gepriegel eersteklas, maar: ik hoef niet te dunnen *).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 27 juni 2014 @ 13:50:52 #263
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_141615126
Ik had hele lekkere aardbeien, maar de vogels hebben ze ook ontdekt }:|
Maar eens iets met netten gaan doen. Even wennen, zo'n eigen tuin :)
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_141615399
Laatst las ik geen netten gebruiken, want de vogels/ merels zouden erin verstrikt kunnen raken.
Nooit meegemaakt overigens.
Er zijn heel dunne fleece dekens voor te gebruiken evt.

Toen vond ik dit:


Bij de Action:







Verder ben ik niet zo creatief, had het in een middagje gefikst.
Eerder hield het de passanten voor de gek w/
  vrijdag 27 juni 2014 @ 14:00:43 #265
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_141615464
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 13:58 schreef AnneX het volgende:
Laatst las ik geen netten gebruiken, want de vogels/ merels zouden erin verstrikt kunnen raken.
Nooit meegemaakt overigens.
Er zijn heel dunne fleece dekens voor te gebruiken evt.

Toen vond ik dit:
[ link | afbeelding ]

Bij de Action:

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

Verder ben ik niet zo creatief, had het in een middagje gefikst.
Eerder hield het de passanten voor de gek w/
Leuk :D
Maar werkt het ook?
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_141615740
:X neuh, niet echt.
Het was leuk om te doen en het effect op de mensen! Niet de vogels.

Fleece http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=2705
pi_141616500
quote:
2s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 13:47 schreef sigme het volgende:

[..]

Die radijsjes moet je ook uitdunnen :Y. De lenteuitjes ook, zo te zien.
Hoeveel er mag blijven staan hangt een beetje van je wensen af. Wil je graag de instructies op het zakje volgen, dan moeten worteltjes 10cm tussenruimte hebben. Wil je graag zoveel mogelijk worteltjes, dan moet je ze minimaal zoveel ruimte geven als een wortel in omtrek is.
Ik doe meestal iets ertussenin ;).

Je hoort de beste (=grootste) plantjes te laten staan en de sneue zielige achtergebleven kleintjes als eerst uit te trekken.
De arme arme plantjes die je met geweld uit de grond getrokken hebt, kan je herplanten. Met worteltjes wil dat meestal niet zo goed, maar proberen kan altijd en veel andere plantjes kunnen er beter tegen. Nieuw plekje geven in goede fijne grond, worteltjes goed instoppen en direct veel water geven. Blijf wel de zwakste exemplaren uittrekken (en herplanten) en de beste laten staan. Tenminste, als je wil oogsten.

Het uitdunnen kan je met het oog op de achterblijvers het beste zo vroeg mogelijk doen: zodra je kan zien hoeveel er opkomt en welke goed groeien. Bij het uittrekken van de 'teveeltjes' trek je namelijk ook altijd wat grond mee en ontwortelen je achterblijvers een beetje. Hoe minder wortel, hoe minder grond je lostrekt. Dus daarvoor: hoe kleiner hoe beter.
Voor de herplantertjes is het dan weer beter als je wacht tot ze een beetje op eigen benen kunnen staan.

Ik vind uitdunnen een klotekarwei: ik heb altijd de neiging om de zwakste plantjes te sparen en de grootste weg te halen, en ik kom nooit netjes uit met de afstanden enzovoorts.
Kortom: ik zaai gewoon heel precies. Wortelzaadjes op de goede tussenafstand, zodat ik niks hoef te dunnen. Dat is een gepriegel eersteklas, maar: ik hoef niet te dunnen *).
Oh, daar gaan al mijn arme plantjes. ;(

Er stond 5 cm op het zakje worteltjes, maar ik vond dat een beetje weinig. En ik was bang dat er maar heel weinig op zou komen. :')

Zal het even een beetje gaan uitdunnen. O+ Proberen te redden wat er te redden valt.
pi_141624492
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 13:58 schreef AnneX het volgende:
Laatst las ik geen netten gebruiken, want de vogels/ merels zouden erin verstrikt kunnen raken.
Nooit meegemaakt overigens.
Er zijn heel dunne fleece dekens voor te gebruiken evt.

Toen vond ik dit:
[ link | afbeelding ]

Bij de Action:

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

Verder ben ik niet zo creatief, had het in een middagje gefikst.
Eerder hield het de passanten voor de gek w/
Ik vind hem goed :Y
waren de stenen ook bij Action tekoop? :P
pi_141625450
Nee joh...gewoon grote kiezels van het tuinpad hier.
En de hele grote uit het grind op de P. van de Praxis/Action.
Een nachtje in water met een scheut chloor laten liggen, afspoelen en drogen.
Met glanzende aflak ( ook action) drie keer afgelakt.
Oh ja, een setje goedkope latex handschoenen.

Laat je zien wat het geworden is? Succes! w/
pi_141642197
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 14:07 schreef AnneX het volgende:
:X neuh, niet echt.
Het was leuk om te doen en het effect op de mensen! Niet de vogels.

Fleece http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=2705
Vogels zijn slimmer dan mensen :Y
pi_141642217
11 juli is er open dag bij de moestuintjes van mijn kleinzoon, ik ben zojuist uitgenodigd *O* :D
Mag ik aardappels rooien geloof ik. Vorig jaar was er een overschot in R'wijk en omstreken :P
  † In Memoriam † zaterdag 28 juni 2014 @ 14:10:21 #272
37843 lady-wrb
kortaf
pi_141644083
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 13:58 schreef AnneX het volgende:
Laatst las ik geen netten gebruiken, want de vogels/ merels zouden erin verstrikt kunnen raken.
Nooit meegemaakt overigens.
Er zijn heel dunne fleece dekens voor te gebruiken evt.

Toen vond ik dit:
[ link | afbeelding ]

Bij de Action:

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

Verder ben ik niet zo creatief, had het in een middagje gefikst.
Eerder hield het de passanten voor de gek w/
grappig die stenen :D dat ga ik onthouden!

ik heb gewoon netten over mijn kersenboom hoor, ik hou anders geen kers over.
ik heb nog geen verstrikte kauw gehad. ze zitten wel gefrustreerd bovenop de netten, dat wel >:)
je ziet ze zoeken naar een opening die er niet is
pi_141645706
Gister had ik al een bed met drie rijen witlof gezaaid, zojuist nog een bedje zomerwortels en een bedje winterwortels gezaaid, en 2 rijen stamslabonen.

Ik had nog een paar kooltjes staan die uitgeplant moesten worden, ook dat nu gedaan en nog een stuk of 14 paksoitjes voorgezaaid. De andere voorgezaaide kooltjes had ik twee weken geleden op hun plek gezet. De winterkolen waren niet echt goed opgekomen: maar 4 spruiten, geen boerenkool, 3 palmkolen. Dus ik heb 4 spruitkolen en 4 groene kolen bijgekocht.

Op dit moment valt er hier een hele dikke bui, dus de timing is ideaal.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_141647639
Wat is de plantenhal betaalbaar, stuk beter dan de intratuin. :D

3 paprika, 2 cherry tomaatjes, 2 courgette en een pompoen plantje gekocht. O+ Oh en rode besjes. O+

Buiten de intratuin stonden ze met aardbeien. Ze vroegen gewoon 7 euro voor 2 bakken. :') :')
pi_141648714
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 19:38 schreef AnneX het volgende:
Nee joh...gewoon grote kiezels van het tuinpad hier.
En de hele grote uit het grind op de P. van de Praxis/Action.
Een nachtje in water met een scheut chloor laten liggen, afspoelen en drogen.
Met glanzende aflak ( ook action) drie keer afgelakt.
Oh ja, een setje goedkope latex handschoenen.

Laat je zien wat het geworden is? Succes! w/
Ik ben bang dat ik ze niet ga maken. Wij hebben bij de aardbeien niet zo'n last van de vogels. Wel bij de aalbessen, maar om die nu na te maken van steen :+
pi_141648785
Minder leuk is dat onze aardappels ziekte hadden. Dus vanaf 8uur staan rooien.
Hoorde gisteren van iemand net over de grens in Dld dat alle bio-aardappels in deze streek dreigen te mislukken door ziekte.
Te vroeg te warm, loof zwak, met regen en broeierig weer veel vatbaarder voor ziekte.

Opbrengst had groter kunnen worden als door mochten groeien, maar we klagen niet.
pi_141648925
Daarom heb ik hier aardappels met een hoge resistentie staan
Tiamo (vroeg) en Sarpo Mira (laat)
  zaterdag 28 juni 2014 @ 18:41:32 #278
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_141652580
Wow. De eerste komkommer van dit jaar al uit de kas!

Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zaterdag 28 juni 2014 @ 18:44:17 #279
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_141652706
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 17:03 schreef marcel.nl het volgende:
Minder leuk is dat onze aardappels ziekte hadden. Dus vanaf 8uur staan rooien.
Hoorde gisteren van iemand net over de grens in Dld dat alle bio-aardappels in deze streek dreigen te mislukken door ziekte.
Te vroeg te warm, loof zwak, met regen en broeierig weer veel vatbaarder voor ziekte.

Opbrengst had groter kunnen worden als door mochten groeien, maar we klagen niet.
Zou dit ook (al) effect hebben op Keizerinnetjes die in Friesland staan?
Die moeten eigenlijk nog 1 week....
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zaterdag 28 juni 2014 @ 19:27:17 #280
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_141654590
Zou zoiets ook de oorzaak kunnen zijn van het mislukken van mijn courgettes? Ik heb weliswaar een paar mooie kunnen oogsten maar ongeveer de helft verliest voortijdig zijn bloem, stopt met groeien en verandert in prut. Iemand een idee?
  zaterdag 28 juni 2014 @ 19:33:24 #281
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_141654851
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 19:27 schreef Gwywen het volgende:
Zou zoiets ook de oorzaak kunnen zijn van het mislukken van mijn courgettes? Ik heb weliswaar een paar mooie kunnen oogsten maar ongeveer de helft verliest voortijdig zijn bloem, stopt met groeien en verandert in prut. Iemand een idee?
Ik dacht altijd dat dat kwam als de bloem niet bevrucht werd....
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zaterdag 28 juni 2014 @ 19:48:43 #282
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_141655547
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 16:21 schreef Myraela het volgende:
Wat is de plantenhal betaalbaar, stuk beter dan de intratuin. :D

3 paprika, 2 cherry tomaatjes, 2 courgette en een pompoen plantje gekocht. O+ Oh en rode besjes. O+

Buiten de intratuin stonden ze met aardbeien. Ze vroegen gewoon 7 euro voor 2 bakken. :') :')
Plantenhal is goed geprijsd inderdaad.
Spoilers!
pi_141657666
Weet iemand hoe ik een rozemarijn goed kan verzorgen? Ik heb al gevijzelde eierschalen bij de grond gedaan. De buitenste takjes zijn mooi groen, maar in het midden is die een beetje grijs en dor. Hoort dat zo? In het tuincentrum stond die zo al.
pi_141659354
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 19:27 schreef Gwywen het volgende:
Zou zoiets ook de oorzaak kunnen zijn van het mislukken van mijn courgettes? Ik heb weliswaar een paar mooie kunnen oogsten maar ongeveer de helft verliest voortijdig zijn bloem, stopt met groeien en verandert in prut. Iemand een idee?
Nee, phytophtera (aardappelziekte) vreet aardappels en tomaten aan.
Courgette is geen familie, en heeft geen last van die schimmel.

Rottende vruchten komen van onbevruchte courgettes. Het is nu nog vroeg in het seizoen, dan is dat normaal (er zijn dan nog niet genoeg mannelijke bloemen). Als er wel mannelijke bloemen zijn en de bevruchting schiet nog steeds niet op, moet je gaan pielen met een kwastje. En bijenhotels inrichten voor volgend jaar ;).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 28 juni 2014 @ 20:58:13 #285
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_141659867
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 20:53 schreef sigme het volgende:

[..]

Nee, phytophtera (aardappelziekte) vreet aardappels en tomaten aan.
Courgette is geen familie, en heeft geen last van die schimmel.

Rottende vruchten komen van onbevruchte courgettes. Het is nu nog vroeg in het seizoen, dan is dat normaal (er zijn dan nog niet genoeg mannelijke bloemen). Als er wel mannelijke bloemen zijn en de bevruchting schiet nog steeds niet op, moet je gaan pielen met een kwastje. En bijenhotels inrichten voor volgend jaar ;).
Tip: Komkommerkruid in riante hoeveelheden om de rand van de moestuin.
Ik heb soms zoveel bijen en hommels dat het een beetje scary wordt... Die worden blijkbaar helemaal leip van bloeiend komkommerkruid.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zaterdag 28 juni 2014 @ 21:01:17 #286
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_141660078
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 20:34 schreef Myraela het volgende:
Weet iemand hoe ik een rozemarijn goed kan verzorgen? Ik heb al gevijzelde eierschalen bij de grond gedaan. De buitenste takjes zijn mooi groen, maar in het midden is die een beetje grijs en dor. Hoort dat zo? In het tuincentrum stond die zo al.
Heb je hem in het voorjaar ook rigoreus teruggesnoeid?
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_141660104
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 20:58 schreef fietsie het volgende:

[..]

Tip: Komkommerkruid in riante hoeveelheden om de rand van de moestuin.
Ik heb soms zoveel bijen en hommels dat het een beetje scary wordt... Die worden blijkbaar helemaal leip van bloeiend komkommerkruid.
Bovendien heeft dat leuke en eetbare bloemetjes!

Andere mogelijkheid is ergens de groenbemester phacelia te zaaien. De Nederlandse naam ervan is Bijenvoer.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_141660126
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 21:01 schreef fietsie het volgende:

[..]

Heb je hem in het voorjaar ook rigoreus teruggesnoeid?
Ik heb hem pas twee weken. :D
pi_141660181
ipv een kwastje is het makkelijker om de mannelijke bloem te plukken. het blad er voorzichtig afhalen en daarmee langs de stamper wrijven.
  zaterdag 28 juni 2014 @ 21:11:40 #290
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_141660609
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 21:01 schreef Myraela het volgende:

[..]

Ik heb hem pas twee weken. :D
Ik heb nooit zo'n diepgaande emotionele band met planten, dus op het moment dat ik ze wat dor vind ben ik heel vlot met rigoreus knippen..... Ik zou in dit geval gewoon -al- het dor eruit knippen als er dan nog wat groens overblijft tenminste, en lekker wat koemestkorrel-gemengd-met-water (gewone poep dus) erbij, en wat omwoelen in de grond....

De dorre stengels niet weggooien maar gebruiken als Sateh-stokjes en andere smaak-toevoegende-prikkers in vlees.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_141660782
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 21:11 schreef fietsie het volgende:

[..]

Ik heb nooit zo'n diepgaande emotionele band met planten, dus op het moment dat ik ze wat dor vind ben ik heel vlot met rigoreus knippen..... Ik zou in dit geval gewoon -al- het dor eruit knippen als er dan nog wat groens overblijft tenminste, en lekker wat koemestkorrel-gemengd-met-water (gewone poep dus) erbij, en wat omwoelen in de grond....
Maar het dorre zit juist in het midden, van alle takken. De buitenkant is helemaal mooi groen.
  zaterdag 28 juni 2014 @ 21:17:17 #292
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_141660799
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 21:16 schreef Myraela het volgende:

[..]

Maar het dorre zit juist in het midden, van alle takken. De buitenkant is helemaal mooi groen.
Dan lekker laten groeien dit jaar, en volgend voorjaar de stoute schoenen aantrekken.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_141660850
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 21:17 schreef fietsie het volgende:

[..]

Dan lekker laten groeien dit jaar, en volgend voorjaar de stoute schoenen aantrekken.
Okay, zal ik onthouden. Bedankt. O+
  zaterdag 28 juni 2014 @ 21:19:55 #294
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_141660891
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 21:18 schreef Myraela het volgende:

[..]

Okay, zal ik onthouden. Bedankt. O+
Soms knip ik echt dingen af dat ik denk "nee, neee, Nee, Neeeee, NEEEEE" en dan toch, het jaar erop... *kiekeboe*.....
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zondag 29 juni 2014 @ 17:38:17 #295
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_141686657
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 20:53 schreef sigme het volgende:

[..]

Rottende vruchten komen van onbevruchte courgettes. Het is nu nog vroeg in het seizoen, dan is dat normaal (er zijn dan nog niet genoeg mannelijke bloemen). Als er wel mannelijke bloemen zijn en de bevruchting schiet nog steeds niet op, moet je gaan pielen met een kwastje. En bijenhotels inrichten voor volgend jaar ;).
Pielen met 'n kwastje vind ik niet erg, heb ik de eerste jaren bij de appelboom ook gedaan, en bijenhotels hebben we er al een paar van in de tuin. Gewoon even geduld hebben dus tot er wat meer mannelijke bloemen zijn, ik wacht even af. :)
  dinsdag 1 juli 2014 @ 21:00:16 #296
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_141783743

Dit eet ik dus al een week.. en kan elke dag zo'n schaal plukken...
Heb er nog nooit zoveel gehad als dit jaar... *O*
Geen beestjes en geen gif of mest....
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  dinsdag 1 juli 2014 @ 22:20:59 #297
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_141789324
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 21:00 schreef Snowballed het volgende:
[ afbeelding ]
Dit eet ik dus al een week.. en kan elke dag zo'n schaal plukken...
Heb er nog nooit zoveel gehad als dit jaar... *O*
Geen beestjes en geen gif of mest....
Ohhh O+ wat heerlijk!!
  dinsdag 1 juli 2014 @ 22:29:44 #298
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_141790001
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 21:00 schreef Snowballed het volgende:
[ afbeelding ]
Dit eet ik dus al een week.. en kan elke dag zo'n schaal plukken...
Heb er nog nooit zoveel gehad als dit jaar... *O*
Geen beestjes en geen gif of mest....
Oh, jaloers!
Volgens mij heb ik hele late frambozen, hij begint nu pas bloemknopjes te krijgen :o

Wel vanavond weer een courgette uit eigen moestuin gegeten :)
pi_141805453
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 22:29 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Oh, jaloers!
Volgens mij heb ik hele late frambozen, hij begint nu pas bloemknopjes te krijgen :o

Wel vanavond weer een courgette uit eigen moestuin gegeten :)
Ja dat zijn de frambozen die in najaar vrucht geven, die nu vruchtdragen zijn de voorjaarsbloeiers
  woensdag 2 juli 2014 @ 09:32:21 #300
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_141806882
Een vriend waar ik de stekjes ooit van had, vertelde dat op de nieuwe uitlopers vruchten zonder beestjes, en op het oude hout met beestjes, zouden komen.. dus heb ik ze in het najaar (of was het nou het vroege voorjaar..?) met de bosmaaier afgemaaid.. en dat geeft dus best een goed resultaat... :7

Maar mijn courgettes moeten nog gaan bloeien... (erg laat maar dat komt nog wel..)

Verder had ik 2 hele mooie paprika's aan een plant.. hebben er een paar slakken zich er dwars doorheen gegeten... die zaten er nog in gvd... (beter de kas schoonhouden van onkruid dus... :( ) maar er komen vast nog wel meer paprika's... heb een stuk of 5/6 planten
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  woensdag 2 juli 2014 @ 12:31:20 #301
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_141811365
quote:
14s.gif Op woensdag 2 juli 2014 09:32 schreef Snowballed het volgende:
Een vriend waar ik de stekjes ooit van had, vertelde dat op de nieuwe uitlopers vruchten zonder beestjes, en op het oude hout met beestjes, zouden komen.. dus heb ik ze in het najaar (of was het nou het vroege voorjaar..?) met de bosmaaier afgemaaid.. en dat geeft dus best een goed resultaat... :7

Maar mijn courgettes moeten nog gaan bloeien... (erg laat maar dat komt nog wel..)

Verder had ik 2 hele mooie paprika's aan een plant.. hebben er een paar slakken zich er dwars doorheen gegeten... die zaten er nog in gvd... (beter de kas schoonhouden van onkruid dus... :( ) maar er komen vast nog wel meer paprika's... heb een stuk of 5/6 planten
Slakken in de kas is hier ook een issue; als Ninja's komen ze terug...
Snachts heb ik de schuifdeur dicht, maar overdag open (en danben ik er niet bij) dus ze hebben vrij-baan. Iedere avond begin ik weer met huisjes-plukken....
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')