abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_139773518
Welkom bij de FOK! Moestuin-topic reeks!
Discussieer hier over de groenten, fruit en kruiden die je in je eigen tuin teelt.
Ook kun je hier terecht met vragen over bemesting, ziekten en plagen en alle andere moestuingerelateerde onderwerpen.

Noemenswaardige topics:
sigme's moestuin
sigme's moestuin, 2e jaar

Handige sites met veel tips:
Sjefs Tuintips
Mooie moestuin
Makkelijke moestuin (vierkantemetertuin)
Diana's mooie moestuin
pi_139773605
Wat een nattigheid... hopen dat het doek wat in mijn MM zit het overtollige vocht een beetje doorlaat -O-
  zaterdag 10 mei 2014 @ 12:53:55 #3
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_139773642
Ik moet nog wat dingen doen in de tuin maar ik wil niet in de regen werken :')
pi_139773661
Echt aanlokkelijk is het buiten niet inderdaad...
Spoilers!
pi_139773687
Nope, maar misschien gaan we de tomatenplanten uitpoten in de kas. Maar buiten is het nat, heul nat.
pi_139774529
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 12:53 schreef Erasmo het volgende:
Ik moet nog wat dingen doen in de tuin maar ik wil niet in de regen werken :')
Dit ja. Ik heb de officiële Makkelijek Moestuin-mix en dat zou aardig absorberend moeten zijn, maar ik denk niettemin dat de vermiculiet die erin zit inmiddels wel flink verzadigd is. :')
Let me see you stripped down to the bone
pi_139774550
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 12:55 schreef marcel.nl het volgende:
Nope, maar misschien gaan we de tomatenplanten uitpoten in de kas. Maar buiten is het nat, heul nat.
Ik heb geen kas, dus mijn drie plantjes waar als het goed is hazelnoottomaten aan gaan komen mogen voorlopig echt nog niet naar buiten! :)
pi_139778939
en een kapotte tomatenplant is een feit :(
Volgens mij ben ik toch geen weerwolfje
pi_139783866
Ik was vanochtend voor de regen aan, 30 voorgezaaide koolplantjes uitgeplant.
Verder voorgezaaid (in bakken, in de kas): winterpeen, zomerwortels, basilicum, oostindische kers.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_139785003
Paprikas hebben het noodweer gelukig overleefd... inmiddels 1 paprikatje van een cm en 3 net uitgebloeide...

Eerste aardbeien beginnen ook langzaam kleur te krijgen! Kan niet wachten!
pi_139787877
Heb hier thuis witte en rode aardbeien in mandjes staan en net 2 kiwi klimplanten gekocht. deze komen bij mijn vriend in de tuin. Ben benieuwd. De jenny en de Issai allebei zelf bestuivend. De issai kan met schil gegeten worden en kan als we geluk hebben dit jaar al vruchten geven. Jenny duurt een aantal jaar. Maar dan hebben we wel onze eigen kiwi's !

In de toekomst wil ik mijn fruitbomen/struiken passie uitbreiden naar alle soorten fruit die goed groeien in Nederland. De ruimte is er al O+

Mijn vriend heeft verschillende soorten aardappels, tomaten, verschillende soorten pompoenen en sierkalabassen ( schrijf ik dat zo ? )

Gelukkig hebben we beide de zelfde passie en een grote tuin, dus dit gaat helemaal goed komen, hij leert mij al aardig de kneepjes van het vak. ( landbouwboer ) O+ _O_
  zaterdag 10 mei 2014 @ 21:20:20 #12
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_139790825
Leuk dat jullie allemaal zo aan het moestuinen zijn. Wij zijn dit jaar met de moestuin begonnen. Voorheen was het deels kippenren en deels braak liggend.
Momenteel groeit er sla en tomatenplanten, ook een paar paprika's. Ik heb bonen gezaaid en erwten en broccoli. Nu heb ik nog plek over voor prei en courgette, maar de ene rij ligt meer in de zon dan de andere, mijn gevoel zegt dat de courgette meer zon nodig heeft, klopt dat?
Het voorste deel van de moestuin is nu nog opslag voor stenen (tot ik het terras opnieuw heb bestraat) maar als dat allemaal weg is wil ik daar een kruidentuin van maken.
  maandag 12 mei 2014 @ 07:33:00 #13
221912 minilot
Nancy boy
pi_139856887
Vraagje, ik heb oost-indische kers en zwarte sojaboon, beiden net ontkiemd.. Ik heb tot nu toe alleen laagblijvend spul in een moestuinbak, maar verder nog geen voorzieningen voor klimmers. Die wil ik ook loshouden van de rest.
Vraagjes:
- Kunnen sojaboon en oost-indische kers samen in een grote pot met een paar stokken erin, of is er echt een soort klimrekje nodig?
- Kunnen ze bij elkaar?
pi_139857001
Oost-Indische kers kan ook prima over de grond ranken, die heeft niet per se een klimrek nodig. Maar kan het niet gewoon ergens tegen een schutting oid?
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 12 mei 2014 @ 09:12:50 #15
221912 minilot
Nancy boy
pi_139857709
quote:
7s.gif Op maandag 12 mei 2014 07:51 schreef sigme het volgende:
Oost-Indische kers kan ook prima over de grond ranken, die heeft niet per se een klimrek nodig. Maar kan het niet gewoon ergens tegen een schutting oid?
Kan op zich wel, maar aangezien het allebei om op te eten is dacht ik: misschien lollig om de kers en de boon door elkaar te laten klimmen tegen een stokje. :) Over de grond is niet zo handig, de tuin is niet erg groot, staat al vol genoeg en we hebben ook nog loop- zit- en barbecueruimte nodig. ;)
  maandag 12 mei 2014 @ 10:04:48 #16
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_139858731
Ik heb vorige week zaterdag bolcourgette gezaaid. Kijk nou hoe hard het gegaan is!

Ik wist niet hoe ik de zaadjes moest planten, ik heb ook wat op zijn kop gezaaid geloof ik :+

Gisteren hebben we de bak met spinazie en luizen verwijderd. De spinazie smaakte heerlijk in een spinazie-pistachemuffin O+

En nu vind ik het wel eens tijd dat het weer droog wordt. Alles is half verzopen :(
Spoilers!
  maandag 12 mei 2014 @ 10:18:25 #17
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_139859023
quote:
7s.gif Op maandag 12 mei 2014 07:51 schreef sigme het volgende:
Is OIK gevaarlijk voor kippen dat iemand weet? (Dat 't voor mensen eetbaar is wil ook niet alles zeggen immers). Ik heb 't langs de rand van de moestuin tegen het gaas van de kippenren gezaaid namelijk.

Mijn sla is overigens erg blij met de regen, doet 't als een tierelier.
Wat ik minder leuk vind is dat er een groen waas van ontkiemend onkruid over mijn moestuin ligt en ik niet meer kan schoffelen omdat ik een week of 2-3 geleden van alles heb gezaaid. Eerst maar wachten dus tot alles wat groter is zodat ik onkruid van groente kan onderscheiden.
Op de tuinkalender stond dat vandaag de courgettes de volle grond in kunnen *O*
pi_139862312
Officieel pas na 16 mei. (Ijsheiligen) Maar ja die paar dagen maakt ook niet meer uit. Ik heb de courgette al een maand geleden in de volle grond gezet eerst nog even een plexiglazen koude kas en sinds twee weken met een vliesdoek. Zolang het niet vriest kan geen kwaad.

Daarnaast kunnen de bonen gezaait worden. Dus lekker over een paar maanden weer spek bonnen eten.

Vraag alleen af hoe het gaat met de tomaten en de moestuin thuis gaat kan moeilijk even naar huis toe vliegen om even te gaan kijken. Achja er word wel voor gezorgd gelukkig.
pi_139873024
Pff 24,6 mm in 24 uur gevallen... mn aardappellenveldje blank :(
pi_139873334
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 10:18 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Is OIK gevaarlijk voor kippen dat iemand weet? (Dat 't voor mensen eetbaar is wil ook niet alles zeggen immers). Ik heb 't langs de rand van de moestuin tegen het gaas van de kippenren gezaaid namelijk.
Ik had de OIK in de tuin staan, er de kippen scharrelen vrij rond. Ik kan met niet herinneren dat ze er in gepikt hebben. Niet veel nuttige informatie, vrees ik :).
  maandag 12 mei 2014 @ 18:55:07 #21
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_139874882
quote:
7s.gif Op maandag 12 mei 2014 17:54 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik had de OIK in de tuin staan, er de kippen scharrelen vrij rond. Ik kan met niet herinneren dat ze er in gepikt hebben. Niet veel nuttige informatie, vrees ik :).
Lijkt me eigenlijk wel een goed teken dat ze 't links lieten liggen :)
Vingerhoedjes hier in de tuin pikken ze ook altijd omheen.
pi_139874950
quote:
1s.gif Op maandag 12 mei 2014 18:55 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Lijkt me eigenlijk wel een goed teken dat ze 't links lieten liggen :)
Vingerhoedjes hier in de tuin pikken ze ook altijd omheen.
Maar da's logisch: het zijn analoge wezens zonder vingers ;)
pi_139881528
Vandaag in veel regen naar Vlaams voorbeeld een eigen Bonenkegel ontworpen:

En vanavond dan uiteindelijk toch de tomaten uitgeplant in de kas, het was eindelijk droog en zacht.
pi_139894547
Ik heb nu maïs gezet. :) De rest gaat prima, zelfs de bananenbomen.
pi_139904014
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 09:12 schreef minilot het volgende:

[..]

Kan op zich wel, maar aangezien het allebei om op te eten is dacht ik: misschien lollig om de kers en de boon door elkaar te laten klimmen tegen een stokje. :) Over de grond is niet zo handig, de tuin is niet erg groot, staat al vol genoeg en we hebben ook nog loop- zit- en barbecueruimte nodig. ;)
Nou voor een Oost Indisch Dove kers is een stok(je) niet genoeg! Vorig jaar had ik van 2 plantjes een halve schutting incl. stuk naar de buren helemaal onder de OIK O+
pi_139904030
quote:
0s.gif Op maandag 12 mei 2014 21:08 schreef marcel.nl het volgende:
Vandaag in veel regen naar Vlaams voorbeeld een eigen Bonenkegel ontworpen:

[ afbeelding ]

Wat een tof ding :o
pi_139904071
Intussen in de kraamkamers.....

kerstomaatjes

links peterselie, rechts basilicum
  dinsdag 13 mei 2014 @ 14:31:17 #28
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_139905955
Vanaf morgen heeft Lidl voor 99 cent groente en fruit plantjes.
Spoilers!
pi_139907149
Kers tomaten groeien in de kas echt veel minder hard dan de gewone tomaten (logisch, want kleiner lijkt mij), maar nu staan ze bijna 3/4 weken in de potjes, maar welke voeding kan ik ze nu het beste gaan bijgeven? Want de potgrond zal neem ik aan ook zachtjes aan uitgewerkt raken
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_139907194
Kleine luisjes en kleine vliegjes op de sla. Moet ik er iets aan doen behalve de sla goed wassen?
  dinsdag 13 mei 2014 @ 15:28:14 #31
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_139907909
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 15:03 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Kers tomaten groeien in de kas echt veel minder hard dan de gewone tomaten (logisch, want kleiner lijkt mij), maar nu staan ze bijna 3/4 weken in de potjes, maar welke voeding kan ik ze nu het beste gaan bijgeven? Want de potgrond zal neem ik aan ook zachtjes aan uitgewerkt raken
Ik heb dat toevallig gisteren uitgezocht. Potgrond geeft ongeveer 6 weken voeding af. Tomaat houdt van af en toe een beetje compost en van vloeibare mest. Er is ook speciale tomatenvoeding te koop.
Spoilers!
  dinsdag 13 mei 2014 @ 15:32:57 #32
221912 minilot
Nancy boy
pi_139908086
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 13:38 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Nou voor een Oost Indisch Dove kers is een stok(je) niet genoeg! Vorig jaar had ik van 2 plantjes een halve schutting incl. stuk naar de buren helemaal onder de OIK O+
Nou ja, meerdere stokken en het is om fanatiek op te gaan eten hè - ik vind blad én bloem hartstikke lekker. Maar als het uit de hand loopt zoek ik er wel een ander plekje voor ja, dus toch bedankt voor de waarschuwing. :)
  dinsdag 13 mei 2014 @ 21:30:01 #33
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_139922314
Vorig jaar heb ik een groentetuintje aangelegd, in de breedte achter onze al bestaande "leeftuin".
Vanavond even een paar foto's genomen voor een impressie van hoe alles alweer gegroeid is.

Morgen ga ik de brandnetels tussen de aardbeien even te lijf ;) :)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_139925278
Zo dat gaat goed bij jou zeg, en wat een heerlijke ruimte!!
pi_139928740
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 15:28 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik heb dat toevallig gisteren uitgezocht. Potgrond geeft ongeveer 6 weken voeding af. Tomaat houdt van af en toe een beetje compost en van vloeibare mest. Er is ook speciale tomatenvoeding te koop.
Goeie tip! Dankje!
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  woensdag 14 mei 2014 @ 11:46:47 #36
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_139940444
Het regent hier zo hard dat ik net echt even ben gaan kijken of er geen helicopter in mijn tuin was geland. Maar ik kan dus weer de tuin niet in :{ En ik heb gisteren nog wel speciaal een plantenspuitje gekocht voor mijn antiluis shagmengsel. En labels geprint om op alle potten te plakken :+
Spoilers!
pi_139940647
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 21:30 schreef fietsie het volgende:
Vorig jaar heb ik een groentetuintje aangelegd, in de breedte achter onze al bestaande "leeftuin".
Vanavond even een paar foto's genomen voor een impressie van hoe alles alweer gegroeid is.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Morgen ga ik de brandnetels tussen de aardbeien even te lijf ;) :)
mooi zeg! ^O^
Volgens mij ben ik toch geen weerwolfje
  donderdag 15 mei 2014 @ 10:13:29 #38
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_139976314
Ik had dit eerder al in Sigme's topic gepost, maar misschien zit diie nu in Spanje, dus ik probeer het hier ook maar.

Wij hebbben geen moestuin, maar wel drie zwarte bessen, een rode, en twee kruisbessen in de achtertuin. En een framboos tegen de schutting, een blauwe bes die hopelijk nog steeds leeft, en overal wilde aardbeienplantjes, die door de hele tuin staan, verwilderd in feite.
Maar de zwarte bessen lijken dit jaar zorgenkindjes. Ik zie heel weinig bessen onstaan.
En het worden zo langzamerhand onhandig grote struiken, het 2 jarig hout waarop bessen groeien zit alleen aan de toppen van de takken, ondanks mijn pogingen om te snoeien en zo groei in het midden te forceren. Aks het zo dooorgaat hebben we volgend jaar denk ik helemaal geen bessen.
Dus ik vraag me af of ik niet deze herfst heel radicaal moet snoeien, om de struik weer bijna vanaf de grond te laten opbouwen. Iemand daar goede tips voor of ervaring?
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_139976971
Ik weet dat je die bessenstruiken het beste direct na de winter kunt snoeien..
Hier een goeie tip over het snoeien zelf: http://fruitberg.wordpress.com/2013/02/05/blauwbessen-snoeien/
Prrrrttt
  donderdag 15 mei 2014 @ 10:50:30 #40
153506 Captain_Fabulous
pi_139977185
Het helpt met die zwarte bessen ook niet, dat Mevrouw Fabulous verzot is op thee met verse zwarte bessenbladeren. Misschien zou ik 1 struik moeten hebben die ik heel kort hou, en elke winter heel hard terugsnoei, zodat er alleen maar 1 jarig blad aan zit. Dan kan die geoogst worden voor thee, en hebben de andere struiken kansen om bessen te maken...
pi_139981672
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 mei 2014 14:31 schreef Lucky_Strike het volgende:
Vanaf morgen heeft Lidl voor 99 cent groente en fruit plantjes.
Ik heb net drie heel mooie plantjes gekocht: komkommer, cherrytomaat en groene paprika. Ik ben de pompoen vergeten dus die haal ik zo nog even. Die cherry, paprika en pompoen zijn bij mijn niet opgekomen dus dat komt goed uit, lekker goedkoop ook.

Ze hadden ook nog twee normale soorten tomaten, groene en gele courgette.
Spoilers!
pi_139984144
Mijn komkommer plant is net door de kat uit de vensterbank gegooid en is nu licht geknakt onderaan :( komt dit nog goed als ik het weer recht zet?
Het word tijd om alles naar buiten te zetten..
  donderdag 15 mei 2014 @ 15:19:05 #43
153506 Captain_Fabulous
pi_139985049
Vanavond ook maar even langs de LIDL dan!
pi_139996618
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 10:13 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ik had dit eerder al in Sigme's topic gepost, maar misschien zit diie nu in Spanje, dus ik probeer het hier ook maar.

Wij hebbben geen moestuin, maar wel drie zwarte bessen, een rode, en twee kruisbessen in de achtertuin. En een framboos tegen de schutting, een blauwe bes die hopelijk nog steeds leeft, en overal wilde aardbeienplantjes, die door de hele tuin staan, verwilderd in feite.
Maar de zwarte bessen lijken dit jaar zorgenkindjes. Ik zie heel weinig bessen onstaan.
En het worden zo langzamerhand onhandig grote struiken, het 2 jarig hout waarop bessen groeien zit alleen aan de toppen van de takken, ondanks mijn pogingen om te snoeien en zo groei in het midden te forceren. Aks het zo dooorgaat hebben we volgend jaar denk ik helemaal geen bessen.
Dus ik vraag me af of ik niet deze herfst heel radicaal moet snoeien, om de struik weer bijna vanaf de grond te laten opbouwen. Iemand daar goede tips voor of ervaring?
Ik ben in m'n knollentuin!

Bij de grond afsnoeien hebben wij wel eens gedaan, ergens in de winter denk ik. De struiken zijn daarna weer prima uitgelopen. Wel kwamen er dan wat erg veel takken, dus daarna moest er nog weer behoorlijk gesnoeid worden om de struiken een beetje 'open' te houden.

De meeste bessen zijn ook prima stekbaar. Je zou een aantal takken van de wintersnoei in een emmer water kunnen zetten en het volgend voorjaar in een emmer / cementkuip / grote pot met aarde zetten, en -als ze aanslaan- de bladeren daarvan oogsten.
  vrijdag 16 mei 2014 @ 08:30:35 #45
153506 Captain_Fabulous
pi_140009615
Ik heb de laatste nog redelijk uitziende plantjes bij de Lidl gescoord toen ik van mn werk kwam! Twee soorten tomaten, 3 tomaten plantjes in totaal, een groene paprika, een gele en een groene courgette. Nu dit weekend maar planten, hele benieuwd, nog ooit groente gekweekt...
Dat stekken van de bessen is wel een idee Sigme, dan heeft m'n vrouw volgennd jaar wat 'oogst potten' voor thee en de konijnen, die eten het loof namelijk ook graag.
  vrijdag 16 mei 2014 @ 08:36:21 #46
153506 Captain_Fabulous
pi_140009679
quote:
7s.gif Op donderdag 15 mei 2014 20:29 schreef sigme het volgende:

[..]
Wel kwamen er dan wat erg veel takken, dus daarna moest er nog weer behoorlijk gesnoeid worden om de struiken een beetje 'open' te houden.
Voor onze bessenplantage geen probleem
pi_140019559
Iemand ervaring met maatregelen tegen de nerfmineervlieg? Hij vreet m'n sla op }:|

vrijdag 16 mei 2014 @ 16:55:30 #48
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_140024992
Ik heb vandaag mijn rode bes hopelijk ontdaan van zijn luizen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan :X Daarna heb ik de struik en zijn buren ingespoten met het shagaftreksel van iemands opa :P

Verder cherrytomaat en paprikaplantjes in een grote pot geplaatst. Labeltjes op alle potjes geplaatst. Een paar takjes munt in de grond gestoken bij gebrek aan een fatsoenlijk stekje of plantje ergens vandaan. En een bak spinazie geplant. Vitamine D ftw!
Spoilers!
pi_140027680
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 14:40 schreef rhubarb het volgende:
Iemand ervaring met maatregelen tegen de nerfmineervlieg? Hij vreet m'n sla op }:|

[ afbeelding ]
sla weghalen en opnieuw beginnen met een fijnmazig gaas erover. Dan kan de vlieg geen eitjes meer leggen.
pi_140031656
Het heeft hier in oost Groningen vannacht gevroren aan de grond en sommige plantjes vonden dat niet leuk ;(
pi_140033534
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 20:14 schreef marcel.nl het volgende:
Het heeft hier in oost Groningen vannacht gevroren aan de grond en sommige plantjes vonden dat niet leuk ;(
Ik heb vandaag ook een bonenkegel gefabriekt! *O*
  vrijdag 16 mei 2014 @ 21:09:19 #52
35189 Troel
scherp en bot
pi_140033685
Mijn komkommers zijn allemaal beschimmeld :(
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_140033808
Waren ze wel bevrucht?
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_140037444
Alle baby's uit de kraamkamer overgedaan in de Moestuinbak *O*

Kennelijk is het doek wat in de bak zit genoeg poreus om de enorme regenval van een paar dagen geleden te verwerken, het was nu weer vrij droog!
Dus na de foto lekker flink water gegeven.

Wat me opvalt is het verschil tussen de verschillende wortels als je die kleine plantjes overdoet in een bak. Sommigen zijn zo enorm lang :o

Er zit nu in :
Courgette
Kerstomaatjes
Peterselie
Basilicum
Chinese boontjes (komen nog niet op)
Radijs
Rucola
pi_140041122
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 22:42 schreef Bluezz het volgende:
Alle baby's uit de kraamkamer overgedaan in de Moestuinbak *O*

[ afbeelding ]

Kennelijk is het doek wat in de bak zit genoeg poreus om de enorme regenval van een paar dagen geleden te verwerken, het was nu weer vrij droog!
Dus na de foto lekker flink water gegeven.

Wat me opvalt is het verschil tussen de verschillende wortels als je die kleine plantjes overdoet in een bak. Sommigen zijn zo enorm lang :o

Er zit nu in :
Courgette
Kerstomaatjes
Peterselie
Basilicum
Chinese boontjes (komen nog niet op)
Radijs
Rucola
Maar maar maar dat past toch helemaal niet? :o Ga je straks weer overplanten?
pi_140046502
Ik mag het hopen alleen de bak is al te klein voor de courgette
pi_140046582
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 06:10 schreef Eris het volgende:
Ik mag het hopen alleen de bak is al te klein voor de courgette
even een emmer kopen, bijvoorbeeld plastic of leuke zinken (zijn leuke bij Action) en daar de courgette in. Doen wij al jaren, ook leuk voor in de vensterbank zo'n oerwoud met courgettes
  zaterdag 17 mei 2014 @ 09:09:24 #58
35189 Troel
scherp en bot
pi_140047377
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:12 schreef Vanyel het volgende:
Waren ze wel bevrucht?
Ja, het gaat om de vruchten ;) Niet de plantjes.

Grootste was al een cm of 5 :(
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_140048461
Die bedoel ik. Volgens mij moeten komkommerbloempjes net als courgettes bevrucht worden om tot goeie komkommers uit te groeien.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_140049699
Yep we gaan nog overplanten.
Er zit nu wel erg veel in :D
/enthousiast *)
  zaterdag 17 mei 2014 @ 12:00:08 #61
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_140050062
Iemand een expert in hoe diep je pootui moet steken? Ik heb nu alleen de topjes boven de grond...
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_140051360
topjes boven de grond is prima. hoger mag ook maar dan heb je kans dat de vogels de plantuien eruit trekken.
  dinsdag 20 mei 2014 @ 10:51:38 #63
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_140161504
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 13:03 schreef loecje het volgende:
topjes boven de grond is prima. hoger mag ook maar dan heb je kans dat de vogels de plantuien eruit trekken.
Er piepen al groene puntjes uit ;)
  dinsdag 20 mei 2014 @ 11:19:03 #64
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_140162257
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:09 schreef Troel het volgende:
Mijn komkommers zijn allemaal beschimmeld :(
Hier staat er ook nog maar 1, van de 3 grootste/sterkste die ik naar buiten had gedaan de grond in. De andere twee zijn overleden. ;(
pi_140162706
Bij mij zijn er 2 rijen met opkomende peulen vorige week overleden ;(
Kheb zaterdag maar snel nieuwe gezaaid, hopelijk valt et vannacht mee met de komende regen..

Aardbeien hangen er al wel lekker veel. Hopelijk over enkele weken aardbeien eten :)
Prrrrttt
  dinsdag 20 mei 2014 @ 11:37:03 #66
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_140162806
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 11:33 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Bij mij zijn er 2 rijen met opkomende peulen vorige week overleden ;(
Kheb zaterdag maar snel nieuwe gezaaid, hopelijk valt et vannacht mee met de komende regen..

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dingen als peulen in de kas opkweek tot een 8 a 10 cm, en ze dan uitpoot... In volle grond eigenlijk altijd ellende van...
pi_140163329
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 11:37 schreef fietsie het volgende:

[..]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dingen als peulen in de kas opkweek tot een 8 a 10 cm, en ze dan uitpoot... In volle grond eigenlijk altijd ellende van...
Heb ik ook gedaan en alsnog zijn ze niet verder gegroeid en dood gegaan -O- En ze kregen regelmatig water, grond los gemaakt enz.
  dinsdag 20 mei 2014 @ 11:54:08 #68
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_140163352
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 11:53 schreef Puala het volgende:

[..]

Heb ik ook gedaan en alsnog zijn ze niet verder gegroeid en dood gegaan -O- En ze kregen regelmatig water, grond los gemaakt enz.
Grote wortel etende beestjes in de tuin? Dat ze vanonderaf zijn aangevallen?
pi_140163648
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 11:54 schreef fietsie het volgende:

[..]

Grote wortel etende beestjes in de tuin? Dat ze vanonderaf zijn aangevallen?
Ik ben bang dat de grond gewoon te arm is, want nu ik wat mest lijken de overgebleven plantjes het ook beter te doen.
  dinsdag 20 mei 2014 @ 12:38:20 #70
35189 Troel
scherp en bot
pi_140164619
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 10:35 schreef Vanyel het volgende:
Die bedoel ik. Volgens mij moeten komkommerbloempjes net als courgettes bevrucht worden om tot goeie komkommers uit te groeien.
Er zijn ook bloempjes die niet reageren, dat lijken me eerder onbevruchte bloempjes?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 20 mei 2014 @ 12:45:11 #71
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_140164820
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 12:02 schreef Puala het volgende:

[..]

Ik ben bang dat de grond gewoon te arm is, want nu ik wat mest lijken de overgebleven plantjes het ook beter te doen.
Dat kan ook; ik heb in de winter diep gespit en bemest met koemest van 2 jaar oud, en nu gaan er handjes kunstmest bij...
pi_140164837
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 12:45 schreef fietsie het volgende:

[..]

Dat kan ook; ik heb in de winter diep gespit en bemest met koemest van 2 jaar oud, en nu gaan er handjes kunstmest bij...
Ik woon hier vanaf februari tot en met eind augustus. Dus die tijd had ik niet allemaal :) Maar het is leuk als er wat groeit en anders is het mooie bezigheid geweest :)
  dinsdag 20 mei 2014 @ 12:47:26 #73
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_140164886
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 12:45 schreef Puala het volgende:

[..]

Ik woon hier vanaf februari tot en met eind augustus. Dus die tijd had ik niet allemaal :) Maar het is leuk als er wat groeit en anders is het mooie bezigheid geweest :)
Wat je kunt doen is in een bak compost, tuinaarde en goed natgemaakte koemestkorrels mixen.
En dat dan op de plekken die je nu wilt bepoten door de grond die er al ligt mengen, dus alleen op de plekkies waar je poot.
Die bak met "rijke aarde" kun je dan inzetten daar waar je wat meer groei wilt hebben ;)
pi_140167092
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 11:37 schreef fietsie het volgende:

[..]

Vorig jaar had ik toch 2 rijen van 3 meter staan, en dat ging hartstikke goed..
Ik hoorde van familie dat ze ook altijd direct in volle grond teelde en dat het altijd goed ging (mits geen extreem weer).
De eerste rijen peulen gingen dit jaar ook goed, dus ik hoop dat het hier maar eenmalig zo was :P
Prrrrttt
  dinsdag 20 mei 2014 @ 14:05:29 #75
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_140167171
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 14:03 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

Vorig jaar had ik toch 2 rijen van 3 meter staan, en dat ging hartstikke goed..
Ik hoorde van familie dat ze ook altijd direct in volle grond teelde en dat het altijd goed ging (mits geen extreem weer).
De eerste rijen peulen gingen dit jaar ook goed, dus ik hoop dat het hier maar eenmalig zo was :P
Bij mijn moeder staan ze schouderhoog, en zijn de stengels dik en taai.
Zelfde zakje zaad, uitgezaaid in mijn tuin (180km noordelijker), een dag later. Ze komen nog niet tot mijn knie, zijn iel en er zijn er een paar al weg....
  dinsdag 20 mei 2014 @ 16:11:12 #76
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_140170635
Ik heb 6 pompoenzaadjes geplant. Het zag er niet naar uit dat ze op gingen komen dus ik heb nog een plantje gekocht. En nou komen alle 6 de zaadjes op en groeien als kool, echt bizar. Nou zit ik met 7 pompoenplanten op 9 vierkante meter tuin _O- |:(
Spoilers!
  dinsdag 20 mei 2014 @ 19:58:11 #77
35189 Troel
scherp en bot
pi_140178733
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 16:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb 6 pompoenzaadjes geplant. Het zag er niet naar uit dat ze op gingen komen dus ik heb nog een plantje gekocht. En nou komen alle 6 de zaadjes op en groeien als kool, echt bizar. Nou zit ik met 7 pompoenplanten op 9 vierkante meter tuin _O- |:(
Hopelijk houd je van pompoensoep, pompoensalade, gevulde pompoen, gegrilde pompoen :P
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_140180714
Pompoencurry, pumpkin pie

en je kan uitgebreid halloween vieren....
  dinsdag 20 mei 2014 @ 21:35:06 #79
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_140183508
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 19:58 schreef Troel het volgende:

[..]

Hopelijk houd je van pompoensoep, pompoensalade, gevulde pompoen, gegrilde pompoen :P
Ik ben gelukkig gek op pompoen dus dat scheelt wel iets :Y En het is ook makkelijk in te vriezen. Maar ik geloof dat ik toch maar een paar plantjes weg gooi. Ik heb er echt geen ruimte voor.

Ik had wel wat ruimte gepland voor een augurk die niet op gaat komen, daar kan nog wel een pompoen staan.
Spoilers!
  dinsdag 20 mei 2014 @ 21:36:47 #80
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_140183597
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 20:39 schreef Oceanonix het volgende:
Pompoencurry, pumpkin pie

en je kan uitgebreid halloween vieren....
Ja, pompoencurry O+ Ik ga zeker eens een evil face in een pompoen snijden. Dat staat op mijn bucket list :Y
Spoilers!
  dinsdag 20 mei 2014 @ 21:38:38 #81
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_140183678
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 21:35 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik ben gelukkig gek op pompoen dus dat scheelt wel iets :Y En het is ook makkelijk in te vriezen. Maar ik geloof dat ik toch maar een paar plantjes weg gooigeef. Ik heb er echt geen ruimte voor.

Ik had wel wat ruimte gepland voor een augurk die niet op gaat komen, daar kan nog wel een pompoen staan.
Fixed.
pi_140183740
Woow, dat mooie weer doet mijn plantjes goed _O_ ik heb ineens beginselen van doperwtjes aan mijn planten *O*
pi_140184154
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 mei 2014 10:35 schreef Vanyel het volgende:
Volgens mij moet dat bij komkommer juist niet, bevruchte komkommers zijn niet lekker. Ik haal de mannelijke bloemetjes ook weg steeds.
  dinsdag 20 mei 2014 @ 21:48:59 #84
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_140184231
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 21:38 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Fixed.
Ik heb het geprobeerd maar niemand wil ze want ze lusten geen pompoen...
Spoilers!
pi_140187503
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 21:48 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik heb het geprobeerd maar niemand wil ze want ze lusten geen pompoen...
Gewoon ergens in een berm of perkje planten.
pi_140187728
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 21:47 schreef owl. het volgende:

[..]

Volgens mij moet dat bij komkommer juist niet, bevruchte komkommers zijn niet lekker. Ik haal de mannelijke bloemetjes ook weg steeds.
Nu je t zegt, dat was weer net andersom |:(
pi_140190028
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 14:05 schreef fietsie het volgende:

[..]

Bij mijn moeder staan ze schouderhoog, en zijn de stengels dik en taai.
Zelfde zakje zaad, uitgezaaid in mijn tuin (180km noordelijker), een dag later. Ze komen nog niet tot mijn knie, zijn iel en er zijn er een paar al weg....
De natuur blijft soms onbegrijpelijk voor mij als leek zijnde :P
Prrrrttt
  woensdag 21 mei 2014 @ 08:45:13 #88
153506 Captain_Fabulous
pi_140194946
Ik hoop dat dit weer m'n Lidl tomatenplantjes een mooie boost geeft. Ga volgend jaar toch eens vanaf begin voorjaar wat groente zetten, jullie klinken allemaal zo tevreden en voldaan met de zelfgekweekte groente ;)
pi_140223235
De tomaten die niet ontkiemen wilden, zijn nu met de warmte opeens tevoorschijn geschoten.
pi_140239820
Net een aantal radijsjes eruit gehaald. Zien er geweldig uit.
De aardbeien zijn enorm, maar nog niet rood. We komen straks om in de aardbeien, dat weet ik wel.
Net onkruid gewied en ik zag dat de uien en de wortels ook opkomen, die heb ik al een tijd geleden gezaaid, maar nog niet eerder gezien.
De tuinbonen, vooral het Fries Robijntje, bloeien prachtig. Hopelijk krijgen we veel bonen, dan kan ik wat zaden achter houden voor andere liefhebbers.

Foto's komen een andere keer.
pi_140241787
Ik heb hazelnoottomaten (3 plantjes, opgekweekt vanaf zaad) en zwarte sojaboon (1 plantje, opgekweekt vanaf boontje) afgelopen weekend naar de voortuin verplaatst, in bakken met stokken erin. Voorzijde huis heeft van 's morgens vroeg tot drie uur 's middags zon, dus dat groeit waarschijnlijk prima.
Ik ben de afgelopen dagen niet/nauwelijks thuis geweest en met knoertwarme zonneschijn + een paar fikse regenbuien is mijn Makkelijke Moestuin-bak per abuis veranderd in een tropisch uitziend oerwoud! De bladkool staat serieus ineens anderhalve meter hoog! :D Zal morgen eens een foto maken..
pi_140262060
Hoe weet je eigenlijk of je je bijv. radijsjes of biet eruit kan halen?
Gewoon eentje proberen of zo?
Het groeit allemaal als eh ja Kool *O*
pi_140262279
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 23:05 schreef Bluezz het volgende:
Hoe weet je eigenlijk of je je bijv. radijsjes of biet eruit kan halen?
Gewoon eentje proberen of zo?
Het groeit allemaal als eh ja Kool *O*
Een radijsje steekt vaak een stukje van zijn kopje boven de grond uit.
pi_140265418
Ok :)
pi_140266785
Anders voorzichtig een beetje grond wegvegen zodat je de bovenkant kan zien.
pi_140278993
Zoals beloofd, hier een paar foto's:

De bonen. De paarse zijn de Friese Robijntjes

Fruitstruiken. Op de voorgrond de tayberry, daarachter de zwarte bes en de frambozen.

Sla.

Aardappels.
pi_140288902
Mijn druivenstruiken staan ook nog, 3 stuks hebben de warme dagen overleefd. Mijn kiwi plantje groeit ook goed.

1 van de druivenstruiken heeft al mini groene bessen. Hopelijk worden dat nog druiven. Anders hopelijk volgend jaar.

Kan niet wachten ben dol op druiven. En de snoepkiwi moet ook erg lekker zijn.
pi_140292099
ja hoor. Het is weer zo ver.
Boontjes voorgekiemd. Laatst buiten gezet. Allemaal weggegeten. GGGRRR
slakken.

Iedere keer weer.

Heeft iemand ideeen hoe ik mijn boontjes wel groot genoeg kan krijgen zonder een ton vergif te moeten spuiten?
Ik wil dit jaar eens boontjes kunnen eten uit eigen tuin.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  vrijdag 23 mei 2014 @ 21:35:02 #99
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_140292821
Vandaag eerste handje frambozen gegeten *O*
  zaterdag 24 mei 2014 @ 11:04:47 #100
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_140307289
Wie heeft er ook last van het feit dat de aardbeien het ontzettend slecht doen? Groeien amper en maken bijna geen vruchten aan.

Heeft het misschien te maken dat het amper gevroren heeft afgelopen winter en dat aardbeien vorst nodig hebben voor een goede vruchtzetting in het volgend seizoen?
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')