quote:Op donderdag 8 mei 2014 15:46 schreef freako het volgende:
[..]
Dat het melkquotum ooit werd ingevoerd, had te maken met de toenmalige systematiek van de landbouwsubsidies in de jaren '80. Door garantieprijzen die hoger lagen dan de marktprijzen (o.a. door een flinke overproductie) waren er koelhuizen vol met boter die opgekocht was door de EEG. Dat was niet meer houdbaar. Inmiddels is de systematiek van subsidie verstrekken volledig gewijzigd, de prikkel tot (over)produceren is verdwenen.
De laatste 2 jaar is de melkprijs toevallig flink aangetrokken omdat er behoorlijke vraag vanuit China naar babyvoeding kwam, en andere zuivellanden door weersomstandigheden minder zuivel konden produceren. Daarvoor was de prijs enige tijd dramatisch laag. Hoe de prijs zich ontwikkelt de komende jaren is nog onduidelijk.
Maar zelfs al had Nederland aan de vraag willen voldoen, dan had het niet gekund. De poedertorens draaien al op volle toeren. Er wordt nu bijgebouwd, maar dat duurt even. Daarnaast spelen er nog andere zaken. Denk aan de verwerking van alle mest die die beesten produceren, de productie van het voer en ook dierenwelzijnszaken.
Banengroei moet je je ook niet al te veel van voorstellen. Bij moderne zuivelfabrieken wordt er aan de ene kant door de chauffeur van de melkwagen een slang aangesloten, en rollen aan de andere kant de kazen een andere vrachtwagen in. In de fabriek zelf lopen er een paar man die de machinerie in de gaten houden, en daar houdt het dan wel zo'n beetje mee op.
quote:Op vrijdag 9 mei 2014 14:37 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Waarom ik voor de EU kies, is omdat de Unie voor mij meer is dan enkel economische samenwerking. Ik vind het geweldig dat Schengen bestaat, heerlijk dat ik tijdens mijn wintersport met euro's kan betalen en helemaal top dat wij in Europa intensief samenwerken in plaats van allemaal onze eigen weg kiezen.
Dat zijn voor mij enkele redenen om te zeggen: ik ben pro-EU.
Eremelding voor dit artikel wat wmb de kern van het EUprobleem blootlegt.quote:Op donderdag 8 mei 2014 10:14 schreef KoosVogels het volgende:
Europa heeft haar laagopgeleiden uitgesloten
Interessant en treffend stuk.
4 mei naar zijn lezing geweest in Utrecht. Hij bracht zijn boodschap echt erg sterk.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 15:30 schreef karton2 het volgende:
[..]
Eremelding voor dit artikel wat wmb de kern van het EUprobleem blootlegt.
Ik heb wel zin an comedyquote:Op vrijdag 9 mei 2014 15:25 schreef karton2 het volgende:
Volgens Bernard Wientjes is dé oplossing om aan 'de gewone werkman' nóg beter uit te leggen waarom die zijn baan aan de EU heeft te danken.
Oh, hier lees ik ook al veel comedy.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 10:56 schreef Xaxax het volgende:
anti europa anti europse unie is niets anders dan een pvv geert wilders lulverhaal..
Uit de europese unie stappen zal de nederlandse burger geen cent extra opleveren....
Sterker nog de belastingen zullen op lange termijn omhoog moeten, maar daar snapt die mongool van een wilders niet zo veel van.
En de rattenvanger van Hamelen zelf was ook alweer?quote:Op zaterdag 10 mei 2014 04:59 schreef El_Matador het volgende:
JUIST, zeg het ze Nigel. Niemand van die politici die aan het brallen zijn over "verdwijnende banen, oh nee, we kunnen niet zonder de EU..." heeft enige ervaring in het bedrijfsleven...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Aangezien er veel gewone mensen zijn wordt daar beter maar eens wat meer aandacht aan besteedt. Zij hebben terecht schijt aan de voordelen die de EU misschien de andere klasse kan opleveren.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 15:30 schreef karton2 het volgende:
[..]
Eremelding voor dit artikel wat wmb de kern van het EUprobleem blootlegt.
Ik daarentegen heb geen behoefte aan een Nederland of een EU die alleen maar losers accomodeert. Voor je het weet zit je dan op het niveau van de Sowjet-Unie.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 14:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Aangezien er veel gewone mensen zijn wordt daar beter maar eens wat meer aandacht aan besteedt. Zij hebben terecht schijt aan de voordelen die de EU misschien de andere klasse kan opleveren.
Wientjes is inderdad niet iemand die je op zijn woord kunt geloven.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 12:07 schreef Pleun2011 het volgende:
Waarom wantrouw ik hotemetoten als Wientjes? Waarom zou je na het debacle met de euro.. teveel zwakke landen mee laten doen in 2001 zonder goede vorm van controle waardoor landen als Nederland voor miljarden het schip in zijn gegaan..waarom zouden we dat soort figuren nog geloven..
Die 'losers' zoals jij hen ziet - wat veel over jou zegt en wat aangeeft dat jijzelf nog een lange weg te gaan hebt - doen wel het vuile, zware en onpopulaire werk. Succes als die daar geen zin meer in hebben en ze in opstand komen. Ooit van de Franse revolutie gehoord?quote:Op zaterdag 10 mei 2014 14:12 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik daarentegen heb geen behoefte aan een Nederland of een EU die alleen maar losers accomodeert. Voor je het weet zit je dan op het niveau van de Sowjet-Unie.
Och, interessante brief.. +1 voor het gebruik van het woord 'grootkapitaal' en Wientjes neerzetten als de hoeder daarvan. Wientjes kennende vindt hij dat vast schitterend.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 14:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wientjes is inderdad niet iemand die je op zijn woord kunt geloven.
Interessante open brief: http://925.nl/archief/201(...)ort-naar-zuid-europa
Nou nee, die doen niet het zware werk, die zeuren erover dat Polen etc het zware werk doen dat zij sowieso niet willen doen.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 14:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Die 'losers' zoals jij hen ziet - wat veel over jou zegt en wat aangeeft dat jijzelf nog een lange weg te gaan hebt - doen wel het vuile, zware en onpopulaire werk. Succes als die daar geen zin meer in hebben en ze in opstand komen. Ooit van de Franse revolutie gehoord?
Ik ben het met je eens dat hij het beter had kunnen beargumenteren, zonder meer. Waar het mij vooral om gaat is dat Wientjes zelf niet bepaald overtuigend maakt dat Nederland de EU - in plaats van een andere samenwerkingsverband - nodig heeft en dat je altijd bij dit soort mensen (Wientjes) in de gaten moet houden dat ze een voorzitter van een lobbygroepering zijn, geen autoriteit.quote:Op zaterdag 10 mei 2014 15:19 schreef Ryon het volgende:
[..]
Och, interessante brief.. +1 voor het gebruik van het woord 'grootkapitaal' en Wientjes neerzetten als de hoeder daarvan. Wientjes kennende vindt hij dat vast schitterend.
Verder is een warrig en nogal knullig betoog gevuld met zoveel stromannen dat de tuin van die kerel er inmiddels vol van moet staan. Zijn kernboodschap is dat Nederland 5 miljard heeft overgemaakt naar Griekenland en volgens iemand van D66 dat niet terugkrijgt. Daarom zuigt de Euro en Wientjes laat de schoolgaande jeugd en bejaarden dat betalen. Dit geïllustreerd met een vrij knullige business case. Euh.. oké.. Waarom een duidelijk gestructureerd betoog houden als het ook zo kan?
Zijn andere columns zijn eveneens van bedenkelijke kwaliteit waardoor ik het vermoeden heb dat de columnist het wel probeert, maar gewoon niet beter kan. Dit is zijn niveau. Interessant.. maar dan om een andere reden.
Punt is dat:quote:
Zeg, dit is KPD niet.quote:
Wat reken je dan tot noordwest, zuid en oost?quote:Op woensdag 14 mei 2014 05:54 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Punt is dat:
1. Alleen noordwest-Europa belasting aan de EU betaalt (de netto afdrachten). Zuid- en Oost-Europa "innen" deze belasting.
2. Deze belastinggelden aan de EU voornamelijk in Zuid- en Oost-Europa geinvesteerd worden; niet in Nederland.
De belasting die je aan Den Haag betaalt, wordt in Nederland geinvesteerd.
Een subtiel verschil dus. Zelfs een MBO'er begrijpt dat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |