Officieel moet jij natuurlijk ook 300 meter voor het uitvoegen al richting aangeven.quote:Op zondag 18 mei 2014 10:59 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Herkendbaar, had een tijdje geleden op de snelweg iets vergelijkbaars; dikke dAuwdi komt met (schat ik) 160 ofzo aanvliegen op de linkerrijstrook, ik rijd rechts met 120 ofzo, wil uitvoegen, en hij smijt hem ergens 150 meter achter me al naar rechts, helemaal onlogisch natuurlijk gezien de situatie en zijn/mijn snelheid, behalve als hij van plan zou zijn om me langs rechts over de uitvoegstrook vet hard voorbij te vlammen. Dus toen ik nog 30 - 40 meter voor de uitvoegstrook zat, zat hij al half op de vluchtstrook, en ik zet mijn knippertje aan naar rechts.. dat werd dus een ABS testje voor meneer.
Officieel mag hij daar net zo hard als ik, en dan was het hele verhaal niet eens spannend geweest. Volgens mij geef je pas richting aan als je daadwerkelijk van rijstrook wisselt, alleen bij afslaan naar een andere weg doe je dat een stuk je ervoor al, maar bijvoorbeeld binnen de kom is 300 meter al debiel ver van te voren.. ik dacht dat het iets van 50 meter was ofzo.quote:Op zondag 18 mei 2014 11:10 schreef BaraCuda het volgende:
[..]
Officieel moet jij natuurlijk ook 300 meter voor het uitvoegen al richting aangeven.
Ik keur het gedrag van die idioot niet goed natuurlijk, maar vrachtwagens hebben ook last van bovenstaande.
Die geven pas richting aan als de uitvoegstrook begonnen is, terwijl jij in je autootje er al bijna langs zat op de uitvoegstrook.
Mijn grootste ergernis is dan ook het niet correct gebruiken van die richtingaanwijzers.
Ik heb het idee dat niemand die dingen meer gebruikt. Het wordt met het jaar erger ook.
Op rotondes is het helemaal een mode aan het worden.
copy pastequote:Op zondag 18 mei 2014 11:22 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Officieel mag hij daar net zo hard als ik, en dan was het hele verhaal niet eens spannend geweest. Volgens mij geef je pas richting aan als je daadwerkelijk van rijstrook wisselt, alleen bij afslaan naar een andere weg doe je dat een stuk je ervoor al, maar bijvoorbeeld binnen de kom is 300 meter al debiel ver van te voren.. ik dacht dat het iets van 50 meter was ofzo.![]()
En laten we maar niet voor de tachtigste keer aan de "richting-aangeven-op-rotondes" discussie beginnen, want die heeft al een baard van hier tot Budapest
Ow jeej, ik ben een verkeershufter; ik geef altijd meestal braaf richting aan, maar veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel te laatquote:Op zondag 18 mei 2014 11:26 schreef BaraCuda het volgende:
[..]
copy paste![]()
De afstanden waarbinnen je richting aan moet geven zijn:
* op autosnelwegen 300 meter voor de uitvoegstrook;
* op wegen binnen de bebouwde kom (50 km/u) op ongeveer 100 meter voor het kruispunt;
* op wegen buiten de bebouwde kom of op 70 km/u wegen binnen de bebouwde kom ca. 200 meter voor het kruispunt. Wanneer er een uitvoegstrook of sorteervlak aanwezig is, is ca. 50 meter voldoende.
* in woonstraten is 50 meter voldoende.
http://www.onlinetheorieles.nl/theorieboek/39.htmlquote:Op zondag 18 mei 2014 11:30 schreef kikoooooo het volgende:
Dat lijkt me geenszins een wetsartikel. Puur indicatie.
quote:Les 15: Signalen die je met de auto kan geven
Communicatie
Om met het overige verkeer tegelijk van de weg gebruik te maken, moet je voortdurend kenbaar maken wat je wilt gaan doen. Daarom moet je in het verkeer duidelijke signalen geven. Dit kan je doen met:
* richtingaanwijzer;
* claxon;
* remlichten;
* koplampen;
* hand- en armgebaren.
quote:Op zondag 18 mei 2014 11:32 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
http://www.onlinetheorieles.nl/theorieboek/39.html
[edit]
Hihi;
[..]
[ afbeelding ]
Ik geef direct toe dat die 300 meter ook nergens over gaat.quote:Op zondag 18 mei 2014 11:29 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ow jeej, ik ben een verkeershufter; ik geef altijd meestal braaf richting aan, maar veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel te laat![]()
![]()
Ik doe dit alleen als ik met max snelheid aankom en op de eerste rijstrook langzaam wordt gereden.quote:Op zondag 18 mei 2014 15:52 schreef sneakydesert het volgende:
Ik heb mijn rijbewijs pas een maandje, maar als ik ga uitvoegen jengel ik 300 meter voor de uitvoegstrook mijn richting gewoon aan. Soort automatisme is dat geworden, terwijl mijn ouders nog vroegen waarom ik dat deed. Die hadden dat vroeger nooit geleerd of zo, en geven dus pas richting aan als ze er meteen af gaan.
quote:Op zondag 18 mei 2014 16:04 schreef CapnIzzy het volgende:
[..]
Ik doe dit alleen als ik met max snelheid aankom en op de eerste rijstrook langzaam wordt gereden.
Wat snap je er niet aan?quote:Op zondag 18 mei 2014 16:07 schreef Eix het volgende:
[..]![]()
Mij is overigens bij rijles zelfs 600m aangeleerd, en dan pas uitzetten thv het chevron bord. Maar tegenwoordig doe ik dat ook niet meer altijd.
Uitvoegstroken waar ook auto's de snelweg op kunnen rijden heten weefvlakken. Dat is een strook waarop op- en afritten zijn aangesloten, en waarop het afslaand verkeer voorrang heeft (omdat die van de doorgaande weg, namelijk de snelweg, afkomen). Hier is het gewoon goed opletten en met oogcontact communiceren.quote:Op zondag 18 mei 2014 16:07 schreef NieuweNier het volgende:
maar soms heb je uitvoegstroken waar auto's ook binnen rijden. Als je dan je knipper aan houdt weet niemand wanneer je daadwerkelijk naar rechts gaat...
Rijstroken worden in Nederland geteld vanaf de binnenberm. Eerste rijstrook is dus de meest linkerrijstrook. Ik snap niet waarom je dan alleen in de situatie dat daar langzaam wordt gereden je richtingaanwijzer gebruikt.quote:
Het is denk ik beter om toch je knipper aan te zetten, zodat je in elk geval duidelijk maakt dat je de intentie hebt om eraf te gaan, zodat mensen eventueel ruimte voor je kunnen maken of je niet in de weg rijden. Zeker als het druk is, werkt dat beter dan wachten op een gaatje zonder je knipperlicht aan, omdat niemand dan weet dat je eraf wil.quote:Op zondag 18 mei 2014 16:07 schreef NieuweNier het volgende:
Ik vind die 300 meter van te voren een beetje vreemd.
Ik kijk meestal of er auto's aankomen en knipper pas wanneer ik denk dat het vrij is en van plan ben om van baan te verwisselen. Bij uitritten waar je alleen naar rechts eraf moet valt het mee, maar soms heb je uitvoegstroken waar auto's ook binnen rijden. Als je dan je knipper aan houdt weet niemand wanneer je daadwerkelijk naar rechts gaat...
Iets over gevaarzetting en rechts inhalen.quote:Op zondag 18 mei 2014 16:16 schreef Eix het volgende:
[..]
Rijstroken worden in Nederland geteld vanaf de binnenberm. Eerste rijstrook is dus de meest linkerrijstrook. Ik snap niet waarom je dan alleen in de situatie dat daar langzaam wordt gereden je richtingaanwijzer gebruikt.
Kun je de situatie nog eens uitleggen? Ik begrijp het niet helemaalquote:Op zondag 18 mei 2014 16:26 schreef CapnIzzy het volgende:
[..]
Iets over gevaarzetting en rechts inhalen.
Als er op de eerste rijstrook langzaam gereden wordt waardoor hij mensen daar rechts zou inhalen, laat hij zo zien dat hij de afrit neemt.quote:Op zondag 18 mei 2014 16:28 schreef sneakydesert het volgende:
[..]
Kun je de situatie nog eens uitleggen? Ik begrijp het niet helemaal
Ik doe dat dus niet meer sinds ik een paar keer een bijna aanrijding heb gehad bij een weefvlak. Teveel mensen die hem dan met 90 voor je neus naar links knallen terwijl je aan komt zeilen met 120.quote:Op zondag 18 mei 2014 16:23 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is denk ik beter om toch je knipper aan te zetten, zodat je in elk geval duidelijk maakt dat je de intentie hebt om eraf te gaan, zodat mensen eventueel ruimte voor je kunnen maken of je niet in de weg rijden. Zeker als het druk is, werkt dat beter dan wachten op een gaatje zonder je knipperlicht aan, omdat niemand dan weet dat je eraf wil.
Komt omdat elke debiel in Nederland op zo'n weefvak bij het eerste blokje al in of uitgevoegd wil zijn, terwijl de meeste weefvakken op grote knooppunten soms een kilometer lang zijn.quote:Op zondag 18 mei 2014 21:27 schreef Daeron het volgende:
[..]
Ik doe dat dus niet meer sinds ik een paar keer een bijna aanrijding heb gehad bij een weefvlak. Teveel mensen die hem dan met 90 voor je neus naar links knallen terwijl je aan komt zeilen met 120.
Jep, vooral ergerlijk als mensen dat in een file doen en daardoor meters asfalt op de invoegstrook onbenut latenquote:Op zondag 18 mei 2014 21:39 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Komt omdat elke debiel in Nederland op zo'n weefvak bij het eerste blokje al in of uitgevoegd wil zijn, terwijl de meeste weefvakken op grote knooppunten soms een kilometer lang zijn.
Hetzelfde fenomeen als ruim voor het 'vanaf hier ritsen' bord al gaan invoegenquote:Op zondag 18 mei 2014 21:39 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Komt omdat elke debiel in Nederland op zo'n weefvak bij het eerste blokje al in of uitgevoegd wil zijn, terwijl de meeste weefvakken op grote knooppunten soms een kilometer lang zijn.
In hoeveel tijd?quote:Op maandag 19 mei 2014 02:26 schreef NieuweNier het volgende:
Het tankstation waar ik altijd naartoe ga is 7 cent per liter duurder geworden
quote:Op maandag 19 mei 2014 02:26 schreef NieuweNier het volgende:
Het tankstation waar ik altijd naartoe ga is 7 cent per liter duurder geworden
In 4 dagen. Ik begrijp echt niet hoe het kan.quote:Op maandag 19 mei 2014 02:55 schreef vannelle het volgende:
[..]
In hoeveel tijd?
Als ik vergelijk met waar ik altijd tank vergeleken met 20 jaar geleden is het verschil wel wat groter....
Ik dump de auto naar links als ik klemgereden dreig te worden.quote:Op zondag 18 mei 2014 21:33 schreef Alt-tab het volgende:
Mwah niet zozeer een ergernis, maar wel het toonbeeld van de gemiddelde automobilist. Zelf rijd ik zoveel mogelijk op de recherrijstrook. Zo ook vorige week op de snelweg.
Ik haalde een vrachtwagen in. Achter mij reden 3 auto's. De afstand tussen mij en de eerste achterliggende auto was een lengte waar 2 vrachtwagens met trailer tussen passen.
Nadat ik de vrachtwagen had ingehaald, ging ik weer naar rechts. Een paar honderd meter voor mij reed een vrachtwagen, maar mijn plan was om dan weer naar links te gaan. So far so good, maar opeens, toen ik de vrachtwagen naderde, gingen zij, alledrie de auto's harder rijden, waardoor ik mij ' klemreed'. Ik had hier op geanticipeerd, en kon door gas los te laten hierna rustig weer naar links, maar ik vind dit wel matig gedrag. Een beetje een ander afstraffen omdat hij zich netjes aan de regels houdt. Ik geef anderen daarentegen de ruimte als zij een vrachtwagen naderen.
Dat komt door spanningen in het Midden-Oosten.quote:Op maandag 19 mei 2014 16:43 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
In 4 dagen. Ik begrijp echt niet hoe het kan.
Diesel kost er nu 1.42 per liter. Dat is redelijk, maar niet spotgoedkoop zoals de 1.35 per liter eerst.
Topper!!quote:Op maandag 19 mei 2014 17:25 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik dump de auto naar links als ik klemgereden dreig te worden.
Dhr. vannelle, ik heb vernomen dat u ervaring heeft als rijinstructeur. Bij deze wil ik u een vraag stellen wat betreft het op- en terugschakelen.quote:Op maandag 19 mei 2014 17:40 schreef vannelle het volgende:
[..]
Dat komt door spanningen in het Midden-Oosten.
Zodra het daar wat moeilijker wordt gaat de olieprijs omhoog.
Alleen jammer dat de prijs nooit verlaagd wordt als de spanningen afgenomen zijn.....
Geef gas toe als ik onder maximum snelheid rij (vaak zelfs als ik al op maximum snelheid rij ook nog) als mijn achterliggers zelf geen baan op kunnen schuiven.quote:
Je kunt toch gvd een beetje met gevoel schakelen? Niet je poot zo lomp op de koppeling trappen en eraf halen.quote:Op maandag 19 mei 2014 17:47 schreef rumiii het volgende:
[..]
Dhr. vannelle, ik heb vernomen dat u ervaring heeft als rijinstructeur. Bij deze wil ik u een vraag stellen wat betreft het op- en terugschakelen.
Hoe kunnen we dit zo vloeiend doen dat onze koffiedrinkende passagier niet eens doorheeft dat de chauffeur schakelt?
Het stoort me, als ik anderen stoor.
Ik heb t over perfectie vriendquote:Op maandag 19 mei 2014 18:52 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Je kunt toch gvd een beetje met gevoel schakelen? Niet je poot zo lomp op de koppeling trappen en eraf halen.
Daarom ga ik alleen nog naar rechts in zo;n situatie als de achterligger duidelijk maakt erlangs te willen en wat dichter erop gaat rijden.quote:Op zondag 18 mei 2014 21:33 schreef Alt-tab het volgende:
Ik haalde een vrachtwagen in. Achter mij reden 3 auto's. De afstand tussen mij en de eerste achterliggende auto was een lengte waar 2 vrachtwagens met trailer tussen passen.
Snel de koppeling in en zo laat mogelijk van gas af, net voordat de toeren omhoog willen schieten. Gepast gas geven en koppeling langzaam laten opkomen. Je moeten kunnen inschatten op welk toerental je weer moet koppelen.quote:Op maandag 19 mei 2014 17:47 schreef rumiii het volgende:
Hoe kunnen we dit zo vloeiend doen dat onze koffiedrinkende passagier niet eens doorheeft dat de chauffeur schakelt?
Geachte heer rumii,quote:Op maandag 19 mei 2014 17:47 schreef rumiii het volgende:
[..]
Dhr. vannelle, ik heb vernomen dat u ervaring heeft als rijinstructeur. Bij deze wil ik u een vraag stellen wat betreft het op- en terugschakelen.
Hoe kunnen we dit zo vloeiend doen dat onze koffiedrinkende passagier niet eens doorheeft dat de chauffeur schakelt?
Het stoort me, als ik anderen stoor.
Opvallend dat u mijn techniek onderschat. Waarschijnlijk is het voorbeeld met de koffie u niet helemaal duidelijk. Het gaat mij om het voorkomen van zelfs de kleinste gewichtsverschuivingen. Als een beker koffie in een houder zou zitten, zou er geen enkele beweging te zien moeten zijn in de beker, geen enkele 'golf' door het schakelen, zelfs geen kleine 'golf'.quote:Op maandag 19 mei 2014 19:17 schreef vannelle het volgende:
[..]
Geachte heer rumii,
Ik stel voor dat u een automaat gaat rijden of proberen vloeiend te schakelen omdat u het zelf wenst te kunnen. Net als vroeger toen u aan het lessen was zeg maar.
Om verspilling van dure koffie en onnodig vlekken in uw bekleding te voorkomen kan ik u tevens aanraden uw koffiedrinkende passagier een tuitbekertje te geven totdat u voor u zelf voldoende overtuigd bent dat u de eerder aangeleerde techniek opnieuw en hopelijk nu wel begrijpt.
Het voorbeeld met koffie doet mij gelijk denken aan mijn D(=bus, zo'n groot voertuig waar je veel mensen in kan proppen. Meestal gevuld met ouderen) examen. Daarin leer je pas schakelen (mits schakelbak ofcourse). Tijdens het examen zet de examinator een volle kop koffie op de dash en als daar ook maar 1 druppeltje van gemorst wordt faal je het examen. Je moet gewoon goed aanvoelen wanneer de koppeling grijpt.quote:Op maandag 19 mei 2014 20:26 schreef rumiii het volgende:
[..]
Opvallend dat u mijn techniek onderschat. Waarschijnlijk is het voorbeeld met de koffie u niet helemaal duidelijk. Het gaat mij om het voorkomen van zelfs de kleinste gewichtsverschuivingen. Als een beker koffie in een houder zou zitten, zou er geen enkele beweging te zien moeten zijn in de beker, geen enkele 'golf' door het schakelen, zelfs geen kleine 'golf'.
De gewichtsverschuiven waarvan u in uw post van uitgaan zijn absurd
Soort van ocd dus
Geachte heer,quote:Op maandag 19 mei 2014 20:26 schreef rumiii het volgende:
[..]
Opvallend dat u mijn techniek onderschat. Waarschijnlijk is het voorbeeld met de koffie u niet helemaal duidelijk. Het gaat mij om het voorkomen van zelfs de kleinste gewichtsverschuivingen. Als een beker koffie in een houder zou zitten, zou er geen enkele beweging te zien moeten zijn in de beker, geen enkele 'golf' door het schakelen, zelfs geen kleine 'golf'.
De gewichtsverschuiven waarvan u in uw post van uitgaan zijn absurd
Soort van ocd dus
Of eerst de koppeling intrappen en dán pas je gas loslaten, opschakelen en dan subtiel de koppeling op laten komen wil ook wel eens helpen.quote:Op maandag 19 mei 2014 21:19 schreef ludovico het volgende:
Als je met een schakelbak schakelt verliest de auto altijd zijn trekkracht, als je stevig versnelt dan haal je die versnelling er op dat moment compleet uit, mocht je constante snelheid rijden dan maakt dat niet zoveel uit.
Mja om eerst de versnelling er langzaam uit te halen voordat je gaat schakelen voor iets minder bewegende koffie...
Da's geen auto, geen koffie en z'n slome drol wil je echt voor je hebben rijden.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 01:56 schreef sneakydesert het volgende:
Had iemand het over koffie drinken in de auto?
[ afbeelding ]
1.30 gisteren, vorige week zelfs 1.28quote:Op maandag 19 mei 2014 16:43 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
In 4 dagen. Ik begrijp echt niet hoe het kan.
Diesel kost er nu 1.42 per liter. Dat is redelijk, maar niet spotgoedkoop zoals de 1.35 per liter eerst.
Waar? Je maakt me jaloersquote:Op dinsdag 20 mei 2014 09:59 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
1.30 gisteren, vorige week zelfs 1.28
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |