Er moet ook gezegd worden dat het boek bijzonder ongeschikt is voor zelfstudie..quote:Op maandag 5 mei 2014 21:49 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dat zegt niet veel. Mensen die aan zelfstudie doen voor een toelatingsexamen wiskunde studeren vaak bijzonder inefficiënt en vliegen voordurend uit de bocht, zo heb ik gemerkt. Een goede leraar die ook echt les geeft is onvervangbaar. Voor welke toets bereid je je voor, en welke boeken gebruik je daarbij?
Snap jij opgave 16.34 e?quote:Op maandag 5 mei 2014 21:53 schreef nodig het volgende:
[..]
Er moet ook gezegd worden dat het boek bijzonder ongeschikt is voor zelfstudie..
Gedaan.. zie de post hierna die ik ga quoten (zit op mijn mobiel). Ik zit vast bij het schrijven vh eindantwoord.quote:Op maandag 5 mei 2014 21:59 schreef nodig het volgende:
[..]
Zowel de - als de + versie van het linkerlid berekenen?
antwoordenboek zegt:quote:Op maandag 5 mei 2014 21:30 schreef Super-B het volgende:
| x^2 - 2x | < 1
Ik deed
x^2 - 2x - 1 < 0 en x^2 - 2x + 1 > 0
Bij de eerste abc formule toegepast te hebben kom ik uit op
x < 1 - W2 , x < 1 + W2 en x > 1, x >1
Nu heb ik wel de goede antwoorden, maar heb ik niet de juiste combinatie van oplossingen bij elkaar en onjuiste ongelijkheidstekens...? Wat doe ik fout..?
Grafiek schetsen, daaruit kan je het vervolgens aflezen.quote:Op maandag 5 mei 2014 22:00 schreef Super-B het volgende:
[..]
antwoordenboek zegt:
1 - W2 < x < 1 , 1 < x < 1 + W2
Doe jij het steeds op die manier..?quote:Op maandag 5 mei 2014 22:04 schreef nodig het volgende:
[..]
Grafiek schetsen, daaruit kan je het vervolgens aflezen.
Ja, dat is de opdracht ook. Niet zo lui zijn en gewoon schetsenquote:Op maandag 5 mei 2014 22:05 schreef Super-B het volgende:
[..]
Doe jij het steeds op die manier..?
Grafiek schetsen van de twee mogelijkheden wat betreft het linkerlid?
Voor compactheidquote:Op maandag 5 mei 2014 22:04 schreef Novermars het volgende:
Regardas a metric space, with
. Let
. Show that
is closed and bounded in
, but that
is not compact. Is
open in
?
Help?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Of lukte geslotenheid al niet?
Damn... ik haat daar overheen gelezen.quote:Op maandag 5 mei 2014 22:09 schreef nodig het volgende:
[..]
Ja, dat is de opdracht ook. Niet zo lui zijn en gewoon schetsen
quote:Op maandag 5 mei 2014 22:20 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
Voor compactheidZie mijn edit, informeel lukt geslotenheid me wel. Maar geen idee hoe ik dit rigoureus opschrijf...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Of lukte geslotenheid al niet?
Maar jouw open cover, waarom mag je deze gebruiken? Als we het overzouden hebben, dan is hij logisch. Maar
en
zitten niet in
, moeten we ze dan niet helemaal achterwege laten?
[ Bericht 18% gewijzigd door Novermars op 05-05-2014 22:28:38 ]
Zij p is een limietpunt van E.quote:Op maandag 5 mei 2014 22:23 schreef Novermars het volgende:
[..]
Zie mijn edit, informeel lukt geslotenheid me wel. Maar geen idee hoe ik dit rigoureus opschrijf...
Maar jouw open cover, waarom mag je deze gebruiken? Als we het overzouden hebben, dan is hij logisch. Maar
en
zitten niet in
, moeten we ze dan niet helemaal achterwege laten?
Ja, dat heb ik ook al meermaals opgemerkt. Zoals gezegd, een goede (ouderwetse) leraar die ook echt les geeft blijft onvervangbaar. Maar daarnaast liggen de oorzaken van de dramatische achteruitgang van het niveau van het wiskunde onderwijs ook bij het lager onderwijs. Kinderen die nooit goed hebben leren rekenen (met uitsluitend pen en papier alsmede uit het hoofd, wel te verstaan) missen ook de benodigde vaardigheden om bijvoorbeeld eenvoudige algebraïsche herleidingen tot een goed einde te brengen. Dat wordt treffend geïllustreerd door het volgende plaatje op de website van Liesbeth van der Plas:quote:Op maandag 5 mei 2014 21:53 schreef nodig het volgende:
[..]
Er moet ook gezegd worden dat het boek bijzonder ongeschikt is voor zelfstudie..
Inderdaad zeer interessant! Ik klikte op de link en heb 't gelijk grotendeels doorgelezen. Ik viel bijna om van verbazing om de verschillen tussen toen en nu en de relevantie van PISA en Cito. Nu begrijp ik ook beter wat ik laatst meemaakte: bij bijles was een jongetje dat een vier stond voor wiskunde in de brugklas. Hij begreep dingen en had inzicht, maar de rekenregels waren hem blijkbaar nooit goed uitgelegd.quote:Op maandag 5 mei 2014 22:50 schreef Riparius het volgende:
[...]
Op haar site is ook een interessante PDF te vinden waar ze het onderwijs dat ze zelf kreeg in de elementaire algebra en de vlakke meetkunde vergelijkt met het onderwijs dat haar dochter op school kreeg over deze zelfde onderwerpen, en de consequenties die dat heeft.
Hmm interessant artikel. Ik moet zeggen dat ik inderdaad het breuken gedeelte in het basisboek wiskunde heb doorgewerkt om weer op niveau te komen. Wist ik veel dat wanneer je breuken deelt je omgekeerd vermenigvuldigtquote:Op maandag 5 mei 2014 22:50 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik ook al meermaals opgemerkt. Zoals gezegd, een goede (ouderwetse) leraar die ook echt les geeft blijft onvervangbaar. Maar daarnaast liggen de oorzaken van de dramatische achteruitgang van het niveau van het wiskunde onderwijs ook bij het lager onderwijs. Kinderen die nooit goed hebben leren rekenen (met uitsluitend pen en papier alsmede uit het hoofd, wel te verstaan) missen ook de benodigde vaardigheden om bijvoorbeeld eenvoudige algebraïsche herleidingen tot een goed einde te brengen. Dat wordt treffend geïllustreerd door het volgende plaatje op de website van Liesbeth van der Plas:
[ afbeelding ]
Ze merkt daarbij op: Als een kind niet in staat is het getalsommetje probleemloos uit te rekenen, is de algebra-opgave ook veel te hoog gegrepen. Op haar site is ook een interessante PDF te vinden waar ze het onderwijs dat ze zelf kreeg in de elementaire algebra en de vlakke meetkunde vergelijkt met het onderwijs dat haar dochter op school kreeg over deze zelfde onderwerpen, en de consequenties die dat heeft.
Maar goed, ik kan me voorstellen dat diegenen die zich nu op een toets voorbereiden en dit lezen zullen zeggen dat ze hier op dit moment niets mee opschieten, en daarom wil ik jullie ook niet het bos insturen maar toch wat goede en concrete adviezen meegeven.
Zoals gezegd is een goede leraar onvervangbaar, en dat betekent dat je eigenlijk een cursus zou moeten gaan volgen als je ernst maakt met je (vervolg)studie. Als je dat niet kunt bekostigen of anderszins niet in de gelegenheid bent om dat te gaan doen, dan zou je wellicht op zoek kunnen gaan naar iemand die bereid is je tegen een schappelijk tarief bijles te geven. Is ook dat geen reële mogelijkheid, dan blijft uiteraard alleen zelfstudie over. Maar dan kun je beter niet beginnen met het boek van Van de Craats, want dat is meer een opfriscursus en oefenboek, en daarmee bijzonder ongeschikt voor zelfstudie als je de stof nog nooit eerder hebt gezien. Ik zou dan aanraden te beginnen met de spijkers. Dat is een reeks van zeven boekjes die veel beter geschikt zijn voor zelfstudie en waaruit je de basistechnieken ook echt kunt leren. Je moet dan wel beginnen met het eerste boekje over rekenen en uiteindelijk alle zeven delen doorwerken. Dat moet te doen zijn, voor elk deeltje staat volgens de auteur van deze boekjes zo'n 10 à 20 uur studie. En ook al lijkt me dat wat optimistisch, dan nog moet het mogelijk zijn in enkele honderden uren zelfstudie deze gehele reeks door te werken en je de stof in zijn geheel eigen te maken. Pas in een tweede ronde zou je dan kunnen overwegen als herhaling nog wat extra opgaven te maken uit het boek van Van de Craats.
Ik heb je hier al het advies gegeven om bij het oplossen van wat lastiger ongelijkheden te werken met tekenschema's. Ik geef zo'n advies niet voor niets, het is de bedoeling dat je dat ook ter harte neemt.quote:Op maandag 5 mei 2014 21:30 schreef Super-B het volgende:
| x^2 - 2x | < 1
Ik deed
[snip]
Nu heb ik wel de goede antwoorden, maar heb ik niet de juiste combinatie van oplossingen bij elkaar en onjuiste ongelijkheidstekens...? Wat doe ik fout..?
Dit is alvast niet goed, je bent een kwadraat in de noemer vergeten. De quotiëntregel luidt in symbolische vormquote:Op dinsdag 6 mei 2014 00:46 schreef nodig het volgende:
Differentieer met behulp van quotientregel:
Ik kom dan tot:
Woops sorry, verkeerd overgenomenquote:Op dinsdag 6 mei 2014 00:53 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dit is alvast niet goed, je bent een kwadraat in de noemer vergeten. De quotiëntregel luidt in symbolische vorm
(f/g)' = (f'g − fg')/g2
Goed. Vermenigvuldig nu teller en noemer van je oorspronkelijke quotiënt met 2·x1/2 en pas daarna rekenregels voor het werken met exponenten toe.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 00:55 schreef nodig het volgende:
[..]
Woops sorry, verkeerd overgenomenDe kwadraat had ik wel in mijn schrift staan.
De correctie:
Ook aangepast in eerste post.
De noemer is dan duidelijk. Maar van de teller kan ik weinig maken. Wat bedoel je met oorspronkelijke quotiënt?quote:Op dinsdag 6 mei 2014 01:02 schreef Riparius het volgende:
[..]
Goed. Vermenigvuldig nu teller en noemer van je oorspronkelijke quotiënt met 2·x1/2 en pas daarna rekenregels voor het werken met exponenten toe.
Met het oorspronkelijke quotiënt bedoel ik de breuk zoals je die krijgt direct na toepassing van de quotiëntregel en zoals je die hierboven (gecorrigeerd) weergeeft.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 01:13 schreef nodig het volgende:
[..]
De noemer is dan duidelijk. Maar van de teller kan ik weinig maken. Wat bedoel je met oorspronkelijke quotiënt?
Q is een deelverzameling van R en heeft als zodanig de deeltopologie van de standaardtopologie op R. Dat wil zeggen dat S een open resp. gesloten deel van Q is in deze topologie precies als S geschreven kan worden als de doorsnede van Q met een open resp. gesloten deel van R.quote:Op maandag 5 mei 2014 22:23 schreef Novermars het volgende:
[..]
Zie mijn edit, informeel lukt geslotenheid me wel. Maar geen idee hoe ik dit rigoureus opschrijf...
Maar jouw open cover, waarom mag je deze gebruiken? Als we het overzouden hebben, dan is hij logisch. Maar
en
zitten niet in
, moeten we ze dan niet helemaal achterwege laten?
Danku!quote:Op dinsdag 6 mei 2014 01:49 schreef Riparius het volgende:
[..]
Met het oorspronkelijke quotiënt bedoel ik de breuk zoals je die krijgt direct na toepassing van de quotiëntregel en zoals je die hierboven (gecorrigeerd) weergeeft.
Goed, de noemer is je duidelijk. Nu gaan we kijken wat je krijgt als je de teller vermenigvuldigt met 2·x1/2. Hiervoor krijgen we dan
2·x1/2·(½·x−1/2·(x−1) − x1/2) = 2·½·x1/2·x−1/2·(x−1) − 2·x1/2·x1/2 = 1·x0·(x−1) − 2·x1 = 1·1·(x−1) − 2x = (x−1) − 2x = −x −1
Ik maak hier gebruik van de distributiviteit van vermenigvuldiging t.o.v. optelling (en aftrekking), dus
a(b+c) = ab + ac
a(b−c) = ab − ac
alsmede van de rekenregel die zegt dat exponenten optellen bij vermenigvuldiging van twee machten van hetzelfde grondtal, dus
ap·aq = ap+q
Ook maak ik nog gebruik van de eigenschap dat de nulde macht van een getal gelijk is aan 1, dus
a0 = 1
Dit laatste volgt ook direct uit de regel ap·aq = ap+q met q = 0, want dan krijg je ap·a0 = ap zodat vermenigvuldiging met a0 niets verandert en a0 dus wel 1 moet zijn.
Hoe meen je die haakjes weg te werken? Er staat in feite een 1 voor. 1(x-1) - 2x = x - 1 - 2x = -x -1. Het is dus hetzelfde.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 14:49 schreef nodig het volgende:
[..]
Danku!
Ik heb het even uitgeschreven op papier en begrijp het inderdaad. Ga de opgave nu nog een keer maken.
In je laatste 3 stappen: = 1·1·(x−1) − 2x = (x−1) − 2x = −x −1
Moet de één-na-laatste stap niet gewoon x - 1 - 2x zijn? Ik zat de hele tijd die haakjes uit te werken maar dat komt niet uit. Die haakjes mag je toch weghalen omdat er in de stap ervoor de haakjes al uitgewerkt zijn?
Daar had ik nog niet aan gedachtquote:Op dinsdag 6 mei 2014 15:33 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Hoe meen je die haakjes weg te werken? Er staat in feite een 1 voor. 1(x-1) - 2x = x - 1 - 2x = -x -1. Het is dus hetzelfde.
Bedankt! Hartstikke handige methode! Ik maak er nu een grafiektekening bij, vind ik opzicht wel handiger!quote:Op dinsdag 6 mei 2014 00:10 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ik heb je hier al het advies gegeven om bij het oplossen van wat lastiger ongelijkheden te werken met tekenschema's. Ik geef zo'n advies niet voor niets, het is de bedoeling dat je dat ook ter harte neemt.
Als de absolute waarde van een (reële) grootheid kleiner is dan 1, dan ligt de waarde van die grootheid zelf tussen −1 en +1. De ongelijkheid
| x2 − 2x | < 1
is dus equivalent met
−1 < x2 − 2x < 1
en dit is weer equivalent met
−1 < x2 − 2x ∧ x2 − 2x < 1
oftewel
x2 − 2x > −1 ∧ x2 − 2x < 1
en dus
x2 − 2x + 1 > 0 ∧ x2 − 2x − 1 < 0
Nu hebben we dus een combinatie van twee kwadratische ongelijkheden met een rechterlid herleid op nul en waaraan tegelijkertijd moet worden voldaan. Deze kwadratische ongelijkheden lossen we op door eerst de nulpunten te bepalen van de kwadratische veeltermen in het linkerlid van deze ongelijkheden. En daar heb je de abc-formule helemaal niet bij nodig. De bepaling van de nulpunten van de eerste kwadratische veelterm is wel heel eenvoudig. Hiervoor vinden we
x2 − 2x + 1 = 0
(x − 1)2 = 0
x − 1 = 0
x = 1
Voor de bepaling van de nulpunten van de tweede kwadratische veelterm kunnen we kwadraatafsplitsing gebruiken. Dan vinden we
x2 − 2x − 1 = 0
(x − 1)2 − 1 − 1 = 0
(x − 1)2 = 2
x − 1 = √2 ∨ x − 1 = −√2
x = 1 + √2 ∨ x = 1 − √2
Nu moet je zelf maar even twee tekenschema's maken (één voor elk van beide kwadratische ongelijkheden) waarbij je deze tekenschema's uitgelijnd onder elkaar plaatst. Maar strict genomen is dit hier niet eens nodig.
De grafiek van y = x2 − 2x + 1 is een dalparabool waarvan de top met coördinaten (1; 0) de x-as raakt, zodat we hebben x2 − 2x + 1 > 0 voor elke x ≠ 1.
De grafiek van y = x2 − 2x − 1 is een dalparabool die de x-as snijdt in de punten met coördinaten (1 − √2; 0) en (1 + √2; 0), zodat we hebben x2 − 2x − 1 < 0 voor 1 − √2 < x < 1 + √2.
Voor de waarden van x die aan de oorspronkelijke ongelijkheid voldoen vinden we dus de voorwaarde
x ≠ 1 ∧ 1 − √2 < x < 1 + √2
Het open interval (1 − √2, 1 + √2) waarop x moet liggen om aan de ongelijkheid te voldoen wordt hier dus in twee delen geknipt doordat de waarde x = 1 niet mee mag doen. Deze knip geeft aldus twee open intervallen. Je kunt de oplossing van de ongelijkheid nu noteren als
1 − √2 < x < 1 ∨ 1 < x < 1 + √2
of als
x ∈ (1 − √2, 1) ∪ (1, 1 + √2)
Dat klopt dus niet hèquote:Op dinsdag 6 mei 2014 15:39 schreef nodig het volgende:
[..]
Daar had ik nog niet aan gedacht![]()
Ik zat te vermenigvuldigen met die -2x
Zie hieronder.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 19:32 schreef nodig het volgende:
Oké, nog een vraagje:
Differentieer:
Nu kom ik tot:
Maar het moet uiteindelijk worden:
Wat doe ik fout?
quote:Op dinsdag 6 mei 2014 19:32 schreef nodig het volgende:
Oké, nog een vraagje:
Differentieer:
Nu kom ik tot:
Maar het moet uiteindelijk worden:
Wat doe ik fout?
Bij de volgende opgaven zijn de plus en minnen ook omgedraaid?
quote:
Dankje! Ik denk dat ik met deze informatie een heel eind verder ga komenquote:Op dinsdag 6 mei 2014 20:10 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Kan je via de logaritmeregels schrijven als:
Als je nu de kettingregel toepast krijg je als afgeleide:
Wat zag je hier niet in? Ik vind het nogal veel op die andere som lijkenquote:Op dinsdag 6 mei 2014 20:19 schreef nodig het volgende:
[..]
[..]
Dankje! Ik denk dat ik met deze informatie een heel eind verder ga komen
Ik kwam er niet op om die (1/3) voor de ln te zettenquote:Op dinsdag 6 mei 2014 20:30 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Wat zag je hier niet in? Ik vind het nogal veel op die andere som lijken
quote:Op maandag 5 mei 2014 20:34 schreef Anoonumos het volgende:
Jouw afgeleide van![]()
klopt niet.
Je vergeet de kettingregel.
Maar de kettingregel kan je vermijden.
Hint:
Dit klopt gewoon.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 20:55 schreef Super-B het volgende:
Bepaal met een staartdeling het polynoom g(x) waarvoor geldt f(x) = (x - a) g(x)
a = -1
f(x) = x^3 + 1
ik had
(x + 1) / x^3 + 1 \ x^2 - x + 1
Maar ik doe volgens mij iets fout want ik kom op ook uit op " rest 1"... dus er gaat wat in het uitschrijven fout.. hoe zouden jullie het doen?
Zou je de staartdeling kunnen uitwerken voor me? Daar gaat het mis bij mij..quote:Op dinsdag 6 mei 2014 21:09 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
Dit klopt gewoon.
(x^2 -x + 1)(x+1) = x^3 + 1
Thanks!! Zou je me ook kunnen helpen met mijn tweede vraagstuk in de post?quote:Op dinsdag 6 mei 2014 21:55 schreef Anoonumos het volgende:
[ afbeelding ]
Zoiets. Maar misschien is mijn notatie anders dan de jouwe.
Hoe bedoel je? Ik snap het niet..? Hebben de teller en noemer allebei eigen nulpunten? Maar het is samen 1 functie toch..?quote:Op dinsdag 6 mei 2014 22:09 schreef Anoonumos het volgende:
(2x^3 - x^2 + 2x - 1) / (3x^3 - 3x^2 - 3x + 3) = 0
'Gewoon' de nulpunten van de teller bepalen en controleren of het ook niet toevallig nulpunten van de noemer zijn.
Anders even invullen bij Wolfram Alpha om de ontbindingen te bepalen als het je zelf niet lukt.
Exact! Ik schrijf mee en probeer wat dingetjes uit, maar het wil niet helemaal lukken. Het boek is echt boek voor naslagwerk...quote:Op dinsdag 6 mei 2014 22:49 schreef Anoonumos het volgende:
Ik zit even te kijken in dat boek van Craats
(Deze versie althans http://staff.science.uva.nl/~craats/BasisboekWiskunde2HP.pdf)
En dit staat toch gewoon op de pagina van 'Rationale functies' ?
Die functie f(x) = (x^2 + 1)(2x-1) / (3(x-1)^2(x+1)) die daar bovenaan de bladzijde staat is precies
gelijk aan jouw (2x^3 - x^2 + 2x - 1) / (3x^3 - 3x^2 - 3x + 3).
Waarom zijn de nulpunten van de noemer niet ook de nulpunten van f(x) ? Dat heb ik niet zo begrepen, want zowel de teller en noemer horen toch bij elkaar en het is toch 1 functie? Die twee kun je toch niet los van elkaar zien?quote:Op dinsdag 6 mei 2014 22:49 schreef Anoonumos het volgende:
Ik zit even te kijken in dat boek van Craats
(Deze versie althans http://staff.science.uva.nl/~craats/BasisboekWiskunde2HP.pdf)
En dit staat toch gewoon op de pagina van 'Rationale functies' ?
Die functie f(x) = (x^2 + 1)(2x-1) / (3(x-1)^2(x+1)) die daar bovenaan de bladzijde staat is precies
gelijk aan jouw (2x^3 - x^2 + 2x - 1) / (3x^3 - 3x^2 - 3x + 3).
"Als dat gebeurd is, zijn de nulpunten van de teller a(x) ook de nulpunten van f (x)."
Tja, dat krijg je als je een boek gaat doornemen dat niet geschikt is als leerboek en je bovendien de stof nog nooit eerder hebt gezien en kennelijk ook de nodige voorkennis mist, zoals rekenen met breuken (zie de site en de PDF van Liesbeth van der Plas waarnaar ik hierboven verwijs).quote:Op dinsdag 6 mei 2014 22:54 schreef Super-B het volgende:
[..]
Waarom zijn de nulpunten van de noemer niet ook de nulpunten van f(x) ? Dat heb ik niet zo begrepen, want zowel de teller en noemer horen toch bij elkaar en het is toch 1 functie? Die twee kun je toch niet los van elkaar zien?
''Als dat gebeurd is, zijn de nulpunten van de teller a(x) ook de nulpunten
van f(x). De nulpunten van de noemer b(x) heten dan de polen van f(x). Bij
elke pool hoort een verticale asymptoot.''
Ik heb er werkelijk niks van begrepen wat er staat.![]()
Het is 3^x neem ik aan?quote:Op donderdag 8 mei 2014 12:09 schreef RustCohle het volgende:
Vereenvoudig zo ver mogelijk:
2^(1+x) 3x
ik had 2^(1+x) * 3x dat wordt dan 6^(x^2)
Maar het antwoord is 2 * 6^x
hoe..?
Ja het is 3^x.quote:Op donderdag 8 mei 2014 12:13 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
Het is 3^x neem ik aan?
2^(1+x) = 2^1 * 2^x = 2 * 2^x
Dit * 3^x geeft 2 * 2^x * 3^x = 2 * 6^x
weet je ook hoe je deelt met machten?quote:Op donderdag 8 mei 2014 12:13 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
Het is 3^x neem ik aan?
2^(1+x) = 2^1 * 2^x = 2 * 2^x
Dit * 3^x geeft 2 * 2^x * 3^x = 2 * 6^x
Gewoon braaf rekenregels voor machten toepassen:quote:Op donderdag 8 mei 2014 12:09 schreef RustCohle het volgende:
Vereenvoudig zo ver mogelijk:
2^(1+x) 3^x
hoe..?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Machtsverheffen#Rekenen_met_machtenquote:Op donderdag 8 mei 2014 12:16 schreef RustCohle het volgende:
[..]
Ja het is 3^x.
Waarom worden ze apart genomen? Ik dacht eerst 2^1 is 2 en dan 2^x.. en dat vermenigvuldigen met 3^x maakt 6^2x
En dat is fout. Je begrijp er nog niet veel van.quote:Op donderdag 8 mei 2014 12:24 schreef RustCohle het volgende:
W(10^(20x+10))
De w is wel een vijfdemachtswortel..
ik zelf kwam uit op 100^20x
ohhh ik dacht dat je bovenop die superscript van 20x+10 nog een superscript moest doen met ^(1/5)quote:Op donderdag 8 mei 2014 12:31 schreef Riparius het volgende:
[..]
En dat is fout. Je begrijp er nog niet veel van.
Je hebt (1020x+10)1/5 = 10(20x+10)·(1/5) = 104x+2
En gebruik superscript voor exponenten. Die carets zijn nergens voor nodig.
(10−2x)2 = 10−2x·2 = 10−4x = (104)−x = 10000−xquote:Op donderdag 8 mei 2014 12:36 schreef RustCohle het volgende:
(10^-2x)^2
ik kwam uit op 100^-4x..
toch is het 10000^-x
Ik zit op mijn mobiel vandaar dat ik geen superscript doe.
Die overgang.. snap ik niet.. dus van 10^-4x naar (10^4)^xquote:Op donderdag 8 mei 2014 12:41 schreef Riparius het volgende:
[..]
(10−2x)2 = 10−2x·2 = 10−4x = (104)−x = 10000−x
Heel eenvoudig, −4x kun je ook schrijven als het product van +4 en −x, dus 4·(−x). En dus hebben wequote:Op donderdag 8 mei 2014 12:43 schreef RustCohle het volgende:
[..]
Die overgang.. snap ik niet.. dus van 10^-4x naar (10^4)^x
Waarom kan dit niet bij 10^(4x +2) dat je dan gewoon 10^2 hebt en dus 100^4x?quote:Op donderdag 8 mei 2014 12:48 schreef Riparius het volgende:
[..]
Heel eenvoudig, −4x kun je ook schrijven als het product van +4 en −x, dus 4·(−x). En dus hebben we
10−4x = 104·−x = (104)−x
Echt, dit is doodsimpele brugklas algebra.
quote:Op donderdag 8 mei 2014 12:30 schreef RustCohle het volgende:
Hier ook weer zo"n pittige...
2^x * 4^(1-x) : 8^x
Sowieso is het eerst het delen.. maar dan weet ik het niet meer.
Je hebt 104x+2 = 104x·102 = 104x·100 = 100·104xquote:Op donderdag 8 mei 2014 12:54 schreef RustCohle het volgende:
[..]
Waarom kan dit niet bij 10^(4x +2) dat je dan gewoon 10^2 hebt en dus 100^4x?
Herschrijf hier eerst alle factoren als machten van 2, en bedenk ook dat delen door 8x = 23x hetzelfde is als vermenigvuldigen met het omgekeerde, dus vermenigvuldigen met 2−3x.quote:Op donderdag 8 mei 2014 12:30 schreef RustCohle het volgende:
Hier ook weer zo"n pittige...
2^x * 4^(1-x) : 8^x
Sowieso is het eerst het delen.. maar dan weet ik het niet meer.
even kijken.. dan kom ik als eerst uit totquote:Op donderdag 8 mei 2014 13:05 schreef Riparius het volgende:
[..]
Herschrijf hier eerst alle factoren als machten van 2, en bedenk ook dat delen door 8x = 23x hetzelfde is als vermenigvuldigen met het omgekeerde, dus vermenigvuldigen met 2−3x.
Dat is niet goed. We hebbenquote:Op donderdag 8 mei 2014 13:12 schreef RustCohle het volgende:
[..]
even kijken.. dan kom ik als eerst uit tot
2^x * 2^(1-2x) : 2^3x
en dat resulteert tot
2^(1-x) : 2^3x
waarom alles vermenigvuldigen? Er is toch ook een deelsom? Opeens is het een vermenigvuldiging?quote:Op donderdag 8 mei 2014 13:18 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dat is niet goed. We hebben
2x·41−x·2−3x = 2x·22−2x·2−3x = 2x+2−2x−3x = 22−4x
Omdat ik dan gebruik kan maken van de rekenregel die zegt dat exponenten optellen bij vermenigvuldiging van machten met hetzelfde grondtal.quote:
Jazeker, maar ik heb je al gezegd dat delen hetzelfde is als vermenigvuldiging met het omgekeerde. En ik wil juist een vermenigvuldiging hebben omdat ik de exponenten dan kan optellen.quote:Er is toch ook een deelsom?
Nee, niet opeens, maar om de bovengenoemde reden.quote:Opeens is het een vermenigvuldiging?
Nee, want 2(1−x) = 2 − 2x (distributiviteit van vermenigvuldiging ten opzichte van optelling).quote:en hoezo 2^(2-2x) ik zou denken 2^(2-x)
Dat snap ik niet.. xdquote:Op donderdag 8 mei 2014 13:30 schreef Riparius het volgende:
[..]
Omdat ik dan gebruik kan maken van de rekenregel die zegt dat exponenten optellen bij vermenigvuldiging van machten met hetzelfde grondtal.
[..]
Jazeker, maar ik heb je al gezegd dat delen hetzelfde is als vermenigvuldiging met het omgekeerde. En ik wil juist een vermenigvuldiging hebben omdat ik de exponenten dan kan optellen.
[..]
Nee, niet opeens, maar om de bovengenoemde reden.
[..]
Nee, want 2(1−x) = 2 − 2x (distributiviteit van vermenigvuldiging ten opzichte van optelling).
Je hebtquote:
Ik bedoelde de tekst distributiviteit van de optelling..quote:Op donderdag 8 mei 2014 13:39 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je hebt
a(b + c) = ab + ac
a(b − c) = ab − ac
Je gaat me toch niet vertellen dat je dat nog nooit hebt gezien?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |