quote:
Op zaterdag 3 mei 2014 16:13 schreef Daantke het volgende:Doe ik iets verkeerd?
Ik wilde net voor het eerst kleppen gaan stellen. Dus deksel eraf, nokken draaien tot ze precies de andere kant op wijzen, en voelertje tussen de nok en de shim...
De eerste gingen goed, gewoon waarden van ongeveer 0,020 (wat overigens al te klein is maar goed). Vanaf de derde of vierde kreeg ik zelfs de 0,08 er niet tussen. Dat ging zo door tot de laatste. Ok prima, gewoon veel te weinig klepspeling dus...
Maar toen ik daarna weer de eerste ging meten, kreeg ik ook daar de 0,08 er niet (of met veel moeite) tussen. Hoe kan dat?
Klepstelling gewoon niet goed.
Als ik mijn kleppen stel, ongeveer bij 10k km, kom ik dat ook tegen met name op de uitgaande kleppen. Moet 0.18-0.23 zijn, maar ik kom ze tegen van 0.10 tot 0.30.
Check even of je voelermaatjes schoon zijn en niet dubbel zitten. Ik heb wel eens gehad dat 0.05 aan 0.20 vast plakte. Dat zie je bijna niet maar geeft wel foute metingen. En de hoek waaronder je ze insteekt is ook van belang. Als het echte de laagst passende maat is moet je hem exact recht insteken anders wil ie ook niet.
En dan gewoon even goed zetten. Als het elkaar zoveel ontloopt ga je een enorm effect merken als je ze goed zet. Rustiger lopen, mooier geluid, beter oppakken en hoger vermogen
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!