Net alsof marktwerking er toe doet bij de NS.quote:Op woensdag 23 april 2014 07:43 schreef zatoichi het volgende:
Tja er is veel vraag naar treinverkeer in de spits dus op zich is dit gewoon een goed voorbeeld van marktwerking...
Ware het niet dat dit natuurlijk niet gaat helpen om mensen uit de auto te krijgen...
Jep.quote:Op woensdag 23 april 2014 07:45 schreef spijkerbroek het volgende:
Worden de prijzen buiten de spits dan ook lager?
Mooi. Ik ben voor.quote:
Die blijven dan normaal, men had het andersom moeten doen, de prijs buiten de spits 10% goedkoper... Maar ja that's never gonna happen...quote:
De NS kennende zal hier wel weer een zeer ingenieus computersysteem omheen worden ontwikkeldquote:Op woensdag 23 april 2014 07:46 schreef __Saviour__ het volgende:
Gaat geweldig gedoe opleveren. Stel je hebt een kaartje voor nog net buiten de spits, maar je mist helaas die trein. De volgende trein valt wel binnen de spits.
een kaartje ja?quote:Op woensdag 23 april 2014 07:46 schreef __Saviour__ het volgende:
Gaat geweldig gedoe opleveren. Stel je hebt een kaartje voor nog net buiten de spits, maar je mist helaas die trein. De volgende trein valt wel binnen de spits.
Nooit gehoord van dat fenomeen?quote:
Ze hebben al aangegeven dat het buiten de spits dan goedkoper wordt. Dus niet afkomen met 'die blijven dan normaal'.quote:Op woensdag 23 april 2014 07:47 schreef tcr het volgende:
[..]
Die blijven dan normaal, men had het andersom moeten doen, de prijs buiten de spits 10% goedkoper... Maar ja that's never gonna happen...
Daar is men van op de hoogte en zal dan gewoon rekening mee worden gehouden.quote:Op woensdag 23 april 2014 07:50 schreef __Saviour__ het volgende:
Of stel, door vertagingen val je ineens in de spitsuren terwijl je een normaal kaartje hebt.
Er zijn gewoon te veel vervelende scenario's mogelijk.
Is het geautomatiseerde systeem voor de ov-chipkaart daar dan ook van op de hoogte?quote:Op woensdag 23 april 2014 08:03 schreef Dven het volgende:
Daar is men van op de hoogte en zal dan gewoon rekening mee worden gehouden.
never gehoord van een voordeelurenkaart?quote:Op woensdag 23 april 2014 07:47 schreef tcr het volgende:
[..]
Die blijven dan normaal, men had het andersom moeten doen, de prijs buiten de spits 10% goedkoper... Maar ja that's never gonna happen...
ik zal het eens aan mijn opa vragenquote:Op woensdag 23 april 2014 08:00 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Nooit gehoord van dat fenomeen?
NS kennende zal het vooral betekenen dat reizen met een papieren kaartje onmogelijk wordt of automatisch altijd voor het hoogste tarief zijn, want met de chipkaart kun je natuurlijk zo zien of de reis binnen of buiten de spits valt.quote:Op woensdag 23 april 2014 07:49 schreef danos het volgende:
[..]
De NS kennende zal hier wel weer een zeer ingenieus computersysteem omheen worden ontwikkeld
Dan is de prijs niet lager. Je krijgt korting op de normale prijs. Da's een subtiel doch belangrijk verschil.quote:Op woensdag 23 april 2014 08:12 schreef JoPiDo het volgende:
never gehoord van een voordeelurenkaart?
Reist die nog met de trein tegenwoordig dan?quote:
40% korting als beloning dat je niet in de spits rijdt? Maar korting in de spits gaat "never" gebeuren zei je?quote:Op woensdag 23 april 2014 08:13 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Dan is de prijs niet lager. Je krijgt korting op de normale prijs. Da's een subtiel doch belangrijk verschil.
ik hoop het niet, want hij is al zeker 25 jaar doodquote:Op woensdag 23 april 2014 08:14 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Reist die nog met de trein tegenwoordig dan?
Nee, dat zei ik niet. Wel blijven opletten he?quote:Op woensdag 23 april 2014 08:15 schreef JoPiDo het volgende:
40% korting als beloning dat je niet in de spits rijdt? Maar korting in de spits gaat "never" gebeuren zei je?
Ja, vraag het hem dan maarquote:Op woensdag 23 april 2014 08:16 schreef JoPiDo het volgende:
ik hoop het niet, want hij is al zeker 25 jaar dood
Hopen op revolutie dan maar.quote:Ook mogen consumentenorganisaties nog hun advies uitbrengen over het plan.
Ik vrees dat je niet kan rekenen, de files vergeet en een aparte definitie hanteert van relaxt.quote:Op woensdag 23 april 2014 07:44 schreef QBay het volgende:
Die auto --> trein discussie slaat sowieso nergens op. De auto is 9 v/d 10 keer sneller dan de trein, met de trein naar Den Haag kost mij bijvoorbeeld 2 uur en 40 minuten (!) en met de auto 2 uur en 5 minuten. Sowieso is de auto veel relaxter dan de trein EN nog stukken goedkoper ook!
Dit gaat waarschijnlijk gewoon net zo werken als met het kortingssysteem buiten de spitsuren. Ook al check je 5 minuten voor de spits in, je kan vervolgens je gehele reis met korting reizen.quote:Op woensdag 23 april 2014 07:46 schreef __Saviour__ het volgende:
Gaat geweldig gedoe opleveren. Stel je hebt een kaartje voor nog net buiten de spits, maar je mist helaas die trein. De volgende trein valt wel binnen de spits.
Meer inkomsten. Goh, daar zullen ze van schrikken bij de NS...quote:Op woensdag 23 april 2014 08:27 schreef Intellectueel het volgende:
Zijn ze nou werkelijk zo naïef bij de NS, of acteren ze maar? Duurdere kaartjes in de spits en goedkopere kaartjes buiten de spits zal het spitsverkeer niet drastisch afnemen. De meeste mensen die in de spits reizen doen dat voornamelijk vanwege de verplichtingen die het beroeps- of studentenleven met zich meebrengt. Uit noodzaak dus. Resultaat is gewoon dat de mensen die in de spits reizen wel genoodzaakt zijn om te blijven reizen, waardoor het treinverkeer enigszins gelijk blijft, terwijl het treinverkeer buiten de spits daarentegen zal toenemen vanwege goedkopere kaartjes. Conclusie: meer inkomsten voor de NS.
Papieren kaartjes gaan er toch uit. Met een chipkaart betaal je aan het eind van de reis dus het zal er wel aan liggen of dat in of buiten de spits is.quote:Op woensdag 23 april 2014 07:46 schreef __Saviour__ het volgende:
Gaat geweldig gedoe opleveren. Stel je hebt een kaartje voor nog net buiten de spits, maar je mist helaas die trein. De volgende trein valt wel binnen de spits.
goedkoper dan tijdens de spits, natuurlijk. Tenzij Pasen en Pinkster op 1 dag vallen, alleen dan wordt het buiten de spits goedkoper dan het nu is.quote:Op woensdag 23 april 2014 08:02 schreef Dven het volgende:
[..]
Ze hebben al aangegeven dat het buiten de spits dan goedkoper wordt. Dus niet afkomen met 'die blijven dan normaal'.
Waarom zou je uberhaupt 4 uur per dag gaan reizen? Wellicht handiger om gewoon wat meer in de buurt van je werk te gaan wonen. Overigens zelf geen slechte ervaringen met trein, ik reis regelmatig bijvoorbeeld van Amsterdam naar Utrecht of Amsterdam Zaandam, en dat gaat altijd goed.quote:Op woensdag 23 april 2014 07:44 schreef QBay het volgende:
Die auto --> trein discussie slaat sowieso nergens op. De auto is 9 v/d 10 keer sneller dan de trein, met de trein naar Den Haag kost mij bijvoorbeeld 2 uur en 40 minuten (!) en met de auto 2 uur en 5 minuten. Sowieso is de auto veel relaxter dan de trein EN nog stukken goedkoper ook!
.quote:In daluren moeten de kaartjes juist twaalf procent goedkoper worden
Stel het bij je baas voor? Bij ons hebben we inderdaad zeer flexibele tijden (beginnen kan tussen 7:00 en 10:00) en als je thuis wilt werken is dat ook geen probleem, algemene regel is dat zolang het je werkzaamheden niet belemmert je maar lekker je gang gaat, sterker nog 1 collega van me woont in Canadaquote:Op woensdag 23 april 2014 08:39 schreef Individual het volgende:
Het zou mooi zijn als hierdoor kantooruren flexibeler worden en de spits minder druk.
Als je niet in een gehucht woont is de trein bijna altijd sneller. Probeer in de spits maar eens van Arnhem naar Den Haag te gaan.quote:Op woensdag 23 april 2014 07:44 schreef QBay het volgende:
Die auto --> trein discussie slaat sowieso nergens op. De auto is 9 v/d 10 keer sneller dan de trein, met de trein naar Den Haag kost mij bijvoorbeeld 2 uur en 40 minuten (!) en met de auto 2 uur en 5 minuten. Sowieso is de auto veel relaxter dan de trein EN nog stukken goedkoper ook!
Dan mogen ze het van mij doen zoals nu: Moment van inchecken bepaalt je tarief.quote:Op woensdag 23 april 2014 07:46 schreef __Saviour__ het volgende:
Gaat geweldig gedoe opleveren. Stel je hebt een kaartje voor nog net buiten de spits, maar je mist helaas die trein. De volgende trein valt wel binnen de spits.
Van station naar station is dit natuurlijk waar, maar als je toevallig niet naast een station woont, en je plaats van bestemming ook niet op loopafstand van een (centraal) station is heb je natuurlijk behoorlijk wat meer tijd nodig.quote:Op woensdag 23 april 2014 08:53 schreef WebHawk het volgende:
[..]
Als je niet in een gehucht woont is de trein bijna altijd sneller. Probeer in de spits maar eens van Arnhem naar Den Haag te gaan.
Ik woon in Tilburg West en werk in Den Bosch oost. Ook voor mij is de Trein + Bus sneller als de auto. Oké, het scheelt 5 minutenquote:Op woensdag 23 april 2014 08:55 schreef Fides het volgende:
[..]
Van station naar station is dit natuurlijk waar, maar als je toevallig niet naast een station woont, en je plaats van bestemming ook niet op loopafstand van een (centraal) station is heb je natuurlijk behoorlijk wat meer tijd nodig.
Goed plan; dat maakt de drempel weer wat lager om in de auto te stappen ipv de trein :-)quote:Op woensdag 23 april 2014 07:42 schreef Rezania het volgende:
Juist in de spits moeten ze goedkopere kaartjes aanbieden als ze niet iedereen hun auto in willen jagen.
Die kostprijs van die auto is ofwel berekend met een truttenschudder zoals een aygo (en dan nog moet je dan je best doen), ofwel men kan niet rekenen.quote:
1e klasse reizen. Heb je geen probleem met drukte.quote:Op woensdag 23 april 2014 09:14 schreef Tijn het volgende:
Ik hoop niet dat dit betekent dat het nog drukker wordt in de trein net na 9 uur.
Ik mis de files en parkeergeld in je autoberekening.quote:
Ja, we zijn niet allemaal miljonair, he.quote:Op woensdag 23 april 2014 09:16 schreef DS4 het volgende:
[..]
1e klasse reizen. Heb je geen probleem met drukte.
Betaal je al een debiele hoeveelheid voor een kaartje, wordt er wegens drukte ook nog eens omgeroepen dst je in de eerste klas plaats mag nemen. Zit je alsnog met de paupersquote:Op woensdag 23 april 2014 09:16 schreef DS4 het volgende:
[..]
1e klasse reizen. Heb je geen probleem met drukte.
Komkom, met een voordeelurenkaart is het net zo goedkoop als tweede klasse volle prijs.quote:
Jouw auto rijdt zo'n 1:6,7?quote:Op woensdag 23 april 2014 09:13 schreef DS4 het volgende:
[..]
Die kostprijs van die auto is ofwel berekend met een truttenschudder zoals een aygo (en dan nog moet je dan je best doen), ofwel men kan niet rekenen.
Ik ben aan benzine al zo'n 45 euro kwijt bij 180 km in de spits. Nou is mijn auto niet erg zuinig, maar laat een normale auto de helft kwijt zijn aan benzine... En dan nog de overige kosten...
Mensen die de begintijd van hun werk- of schooldag niet kunnen wijzigen, hebben sowieso geen alternatief later te gaan.quote:Op woensdag 23 april 2014 09:14 schreef Tijn het volgende:
Ik hoop niet dat dit betekent dat het nog drukker wordt in de trein net na 9 uur.
Buiten de spits om heb ik dat nog nooit meegemaakt, maar dat systeem van toestaan dat met 2e klasse ook 1e klasse kan worden gebruikt is inderdaad schandalig.quote:Op woensdag 23 april 2014 09:19 schreef timmmmm het volgende:
Betaal je al een debiele hoeveelheid voor een kaartje, wordt er wegens drukte ook nog eens omgeroepen dst je in de eerste klas plaats mag nemen. Zit je alsnog met de paupers
De eerste klas is ongeveer 70% duurder dan de tweede klas. Ik vind het met korting in de tweede klas al niet goedkoop om met de trein te reizen eerlijk gezegd.quote:Op woensdag 23 april 2014 09:20 schreef DS4 het volgende:
[..]
Komkom, met een voordeelurenkaart is het net zo goedkoop als tweede klasse volle prijs.
Ik hoop dat dat voor veel mensen geldt, want het is nu al stikdruk in de trein net buiten de spits en dat wordt met dit soort maatregelen natuurlijk alleen maar erger.quote:Op woensdag 23 april 2014 09:21 schreef FritsFlits het volgende:
[..]
Mensen die de begintijd van hun werk- of schooldag niet kunnen wijzigen, hebben sowieso geen alternatief later te gaan.
Het is je eigen fouten compenseren he. als je een treinstel te weinig geleverd hent gekregen/aangevraagd hebt, moet je toch wat. Zelfs de NS kan het niet maken mensen op het perron te laten staan omdat ze er echt niet meer bij kunnen, terwijl de eerste klas uitgestorven isquote:Op woensdag 23 april 2014 09:22 schreef DS4 het volgende:
[..]
Buiten de spits om heb ik dat nog nooit meegemaakt, maar dat systeem van toestaan dat met 2e klasse ook 1e klasse kan worden gebruikt is inderdaad schandalig.
Als ik niet te gek met het gaspedaal doe haalt ze dat wel ja....quote:
In de file 1:20... Jaja... Bij 100 km/u constant zijn er truttenschudders die het halen, maar dat is net zo realistisch rekenen als met mijn auto.quote:Er zijn ook auto's die 1:20 rijden dan betaal je met een benzineprijs van 1,70e maar 15,30e voor 180 km. Daar kan geen treinkaartje tegenop.
Ligt aan jouw definitie. Tov de fiets is het prijzig, maar tov de auto goedkoop.quote:Op woensdag 23 april 2014 09:22 schreef Tijn het volgende:
De eerste klas is ongeveer 70% duurder dan de tweede klas. Ik vind het met korting in de tweede klas al niet goedkoop om met de trein te reizen eerlijk gezegd.
Daarom zegt hij ook "ik vind"...quote:Op woensdag 23 april 2014 09:26 schreef DS4 het volgende:
Ligt aan jouw definitie. Tov de fiets is het prijzig, maar tov de auto goedkoop.
Vind ik wel. Dan bied maar aan dat je een kaartje kan kopen voor een upgrade. Moet je eens zien hoe druk het wordt om die te kopen ipv achterblijven op het station.quote:Op woensdag 23 april 2014 09:25 schreef timmmmm het volgende:
Het is je eigen fouten compenseren he. als je een treinstel te weinig geleverd hent gekregen/aangevraagd hebt, moet je toch wat. Zelfs de NS kan het niet maken mensen op het perron te laten staan omdat ze er echt niet meer bij kunnen, terwijl de eerste klas uitgestorven is
Aangezien ik buiten de spits reis, sta ik ook niet in de file en valt het prijsverschil reuze mee. Bovendien daalt de prijs enorm als ik met 2 of 3 mensen in de auto zit en de kosten deel. In de trein stijgen de kosten evenredig met het aantal reizigers, maar in de auto dalen de kosten per persoon juist.quote:Op woensdag 23 april 2014 09:26 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ligt aan jouw definitie. Tov de fiets is het prijzig, maar tov de auto goedkoop.
Prima. Maar objectief gezien is de trein allesbehalve duur.quote:Op woensdag 23 april 2014 09:27 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Daarom zegt hij ook "ik vind"...
Klopt. Een volle auto is goedkoper (in de meeste gevallen).quote:Op woensdag 23 april 2014 09:29 schreef Tijn het volgende:
Aangezien ik buiten de spits reis, sta ik ook niet in de file en valt het prijsverschil reuze mee. Bovendien daalt de prijs enorm als ik met 2 of 3 mensen in de auto zit en de kosten deel. In de trein stijgen de kosten evenredig met het aantal reizigers, maar in de auto dalen de kosten per persoon juist.
Gezien de parkeerprijzen die al extreem hoog zijn en ook nog eens verdubbeld gaan worden ofzo mag de trein 25% duurder worden en alsnog goedkoper blijvenquote:
Ja zat ook een beetje hier te kijken naar gemiddeld brandstofverbruik. Van de nieuwe auto's zijn de inefficiente types gemiddeld 1:13. Dan zou je op 23,5e voor 180 km uitkomen. Maar ook in jouw geval 45e voor 180km met waarschijnlijk een comfortabele auto, zou ik zeker daar voor kiezen. Ook gewoon lekker van deur tot deur in plaats van eerst naar het station, dan druk perron, staan en duwen in de trein, weer op een ander druk station en dan nog vanaf daar naar plaats van bestemming, voor hetzelfde bedrag of meer....quote:Op woensdag 23 april 2014 09:25 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als ik niet te gek met het gaspedaal doe haalt ze dat wel ja....
[..]
In de file 1:20... Jaja... Bij 100 km/u constant zijn er truttenschudders die het halen, maar dat is net zo realistisch rekenen als met mijn auto.
En ook die truttenschudders kosten meer dan benzine alleen.
Parkeren moet je idd ook meenemen. Maar die staat er iig als pm bij.quote:Op woensdag 23 april 2014 09:31 schreef Dven het volgende:
Gezien de parkeerprijzen die al extreem hoog zijn en ook nog eens verdubbeld gaan worden ofzo mag de trein 25% duurder worden en alsnog goedkoper blijven
Des te vreemder dat een volle trein niet goedkoper kan. Ik zeg het wel vaker: langdurige subsidie maakt meer kapot dan je lief is!quote:Op woensdag 23 april 2014 09:31 schreef DS4 het volgende:
Klopt. Een volle auto is goedkoper (in de meeste gevallen).
Zelfs met z'n 2'en in de auto is al veel goedkoper dan met z'n 2'en met de trein.quote:Op woensdag 23 april 2014 09:31 schreef DS4 het volgende:
[..]
Klopt. Een volle auto is goedkoper (in de meeste gevallen).
Parkeren kan op heel veel plaatsen natuurlijk gewoon gratis. Alleen als je in het centrum van een grote stad wil staan, kost het een bom duiten. Maar over het algemeen rijden mensen bv naar hun werk, waar ze gewoon gratis in de garage of op het parkeerterrein kunnen staan.quote:Op woensdag 23 april 2014 09:32 schreef DS4 het volgende:
[..]
Parkeren moet je idd ook meenemen. Maar die staat er iig als pm bij.
Op basis van verbruikscijfers die, zo weten we allemaal, in de praktijk onhaalbaar zijn.quote:Op woensdag 23 april 2014 09:32 schreef ssebass het volgende:
Ja zat ook een beetje hier te kijken naar gemiddeld brandstofverbruik. Van de nieuwe auto's zijn de inefficiente types gemiddeld 1:13. Dan zou je op 23,5e voor 180 km uitkomen.
Het hangt er vanaf. Veel rechtbanken liggen naast het station. Dan is het voor mij interessant. Dossiertje lezen in de trein... Niets mis mee.quote:Maar ook in jouw geval 45e voor 180km met waarschijnlijk een comfortabele auto, zou ik zeker daar voor kiezen. Ook gewoon lekker van deur tot deur in plaats van eerst naar het station, dan druk perron, staan en duwen in de trein, weer op een ander druk station en dan nog vanaf daar naar plaats van bestemming, voor hetzelfde bedrag of meer....
http://www.voertuig-stati(...)auto-carrosserievorm
ik zit vaak in de intercity van Roosendaal naar Breda, en in Etten-Leur moeten mensen zichzelf echt naar binnen persen en komt het gewoon voor dat ze er niet meer bijkunnen. Nu valt het nog mee, maar als de mensen die in de eerste klas zitten en staan dat niet meer mogen, is dat veel meer. Maar NS schoffeert liever de mensen van de eerste klas dan dat ze een treinstel eraan doen. Consumentonvriendelijk, maar dst boeit de NS niet, want het is voordeligerquote:Op woensdag 23 april 2014 09:29 schreef DS4 het volgende:
[..]
Vind ik wel. Dan bied maar aan dat je een kaartje kan kopen voor een upgrade. Moet je eens zien hoe druk het wordt om die te kopen ipv achterblijven op het station.
(Overigens is het zeer uitzonderlijk dat er mensen achter zouden moeten blijven, het is vaak meer om mensen uit het gangpad weg te krijgen)
1:13 gemiddeld is natuurlijk helemaal niet onhaalbaar met een normale, moderne auto.quote:Op woensdag 23 april 2014 09:34 schreef DS4 het volgende:
[..]
Op basis van verbruikscijfers die, zo weten we allemaal, in de praktijk onhaalbaar zijn.
Infrastructurele kosten zijn gewoon erg hoog bij een trein.quote:Op woensdag 23 april 2014 09:32 schreef RemcoDelft het volgende:
Des te vreemder dat een volle trein niet goedkoper kan. Ik zeg het wel vaker: langdurige subsidie maakt meer kapot dan je lief is!
Hoeveel duizend euro krijgt NS nu eigenlijk in de spits per container (=treinstel)? 't Is natuurlijk totaal belachelijk dat massavervoer niet vele malen goedkoper is dan privevervoer! En dan wordt NS gesubsidieerd en prive-vervoer belast...
Ik ben serieus benieuwd hoe Nederland er voor zou staan als we subsidies en belastingen op vervoer afschaffen. Of beter nog: belast OV net zoals wegverkeer wordt belast! Treinkaartje gewoon +30 euro belasting.
En het dan raar vinden dat mensen uit de eerste klasse boos worden.. Niet zo heel raar nee.quote:Op woensdag 23 april 2014 09:35 schreef timmmmm het volgende:
[..]
ik zit vaak in de intercity van Roosendaal naar Breda, en in Etten-Leur moeten mensen zichzelf echt naar binnen persen en komt het gewoon voor dat ze er niet meer bijkunnen. Nu valt het nog mee, maar als de mensen die in de eerste klas zitten en staan dat niet meer mogen, is dat veel meer. Maar NS schoffeert liever de mensen van de eerste klas dan dat ze een treinstel eraan doen. Consumentonvriendelijk, maar dst boeit de NS niet, want het is voordeliger
Nee. Het kan, maar gemiddeld gezien niet.quote:Op woensdag 23 april 2014 09:33 schreef Tijn het volgende:
Zelfs met z'n 2'en in de auto is al veel goedkoper dan met z'n 2'en met de trein.
Voordeelurenkaart. 40% korting!quote:Wat me het meest stoort aan de trein is dat je geen korting krijgt als je een vaste reiziger bent. Ik snap de huidige tarieven best voor incidenteel gebruik, maar ik vind dat je vanaf 2 of 3 reizen per week met een abonnement goedkoper uit zou moeten zijn. Dat is nu niet het geval, zelfs iemand die 4 of 5 keer per week reist is soms beter uit met losse kaartjes dan met een abonnement.
Dat is waar maar ook met mijn auto die veel meer verbruikt, vind ik het prijsverschil niet bijzonder goot. Zeker niet gezien het comfort.quote:Op woensdag 23 april 2014 09:34 schreef DS4 het volgende:
[..]
Op basis van verbruikscijfers die, zo weten we allemaal, in de praktijk onhaalbaar zijn.
[..]
Het hangt er vanaf. Veel rechtbanken liggen naast het station. Dan is het voor mij interessant. Dossiertje lezen in de trein... Niets mis mee.
Ja, dat bedoel ik dus. Een abonnement is niet goedkoper dan losse kaartjes met een voordeelurenkaart. Ik vind dat raar. Waarom zou iemand dan een abonnement nemen?quote:
Ik heb het dan ook vooral over reizen naar stadscentra.quote:Op woensdag 23 april 2014 09:34 schreef Tijn het volgende:
Parkeren kan op heel veel plaatsen natuurlijk gewoon gratis. Alleen als je in het centrum van een grote stad wil staan, kost het een bom duiten. Maar over het algemeen rijden mensen bv naar hun werk, waar ze gewoon gratis in de garage of op het parkeerterrein kunnen staan.
Ik kan het niet controleren, maar ik reisde vroeger vaak via Lage Zwaluwe en de trein die van daaruit naar Roosendaal reed was echt zelden druk... Dus ik verbaas mij er wel over.quote:Op woensdag 23 april 2014 09:35 schreef timmmmm het volgende:
ik zit vaak in de intercity van Roosendaal naar Breda, en in Etten-Leur moeten mensen zichzelf echt naar binnen persen en komt het gewoon voor dat ze er niet meer bijkunnen. Nu valt het nog mee, maar als de mensen die in de eerste klas zitten en staan dat niet meer mogen, is dat veel meer. Maar NS schoffeert liever de mensen van de eerste klas dan dat ze een treinstel eraan doen. Consumentonvriendelijk, maar dst boeit de NS niet, want het is voordeliger
Zelfs dan nog kun je vaak gratis parkeren als je net buiten het centrum gaat staan. Vijf minuutjes in de bus en je bent alsnog waar je wezen moet voor helemaal niksquote:Op woensdag 23 april 2014 09:39 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik heb het dan ook vooral over reizen naar stadscentra.
Daar heb je als werknemer natuurlijk niks mee te maken. Maar sowieso zitten de meeste bedrijven op industrieterreinen buiten de stadscentra, waar de kosten ook veel lager zijn.quote:En werkgevers moeten die parkeerplaatsen voor werknemers in het centrum betalen en nee... Dat is niet goedkoop!
Ik ging dan ook uit van 1:13...quote:Op woensdag 23 april 2014 09:35 schreef Tijn het volgende:
[..]
1:13 gemiddeld is natuurlijk helemaal niet onhaalbaar met een normale, moderne auto.
Baas betaalt.quote:Op woensdag 23 april 2014 09:39 schreef Tijn het volgende:
Ja, dat bedoel ik dus. Een abonnement is niet goedkoper dan losse kaartjes met een voordeelurenkaart. Ik vind dat raar. Waarom zou iemand dan een abonnement nemen?
Nee, dat is prettig... Even een stuk met de bus...quote:Op woensdag 23 april 2014 09:42 schreef Tijn het volgende:
Zelfs dan nog kun je vaak gratis parkeren als je net buiten het centrum gaat staan. Vijf minuutjes in de bus en je bent alsnog waar je wezen moet voor helemaal niks
OV is daar dan ook niet geschikt voor.quote:Daar heb je als werknemer natuurlijk niks mee te maken. Maar sowieso zitten de meeste bedrijven op industrieterreinen buiten de stadscentra, waar de kosten ook veel lager zijn.
In de spits in de randstad eigenlijk wel altijd. Dus met druk bedoel ik staan. Qua uren op een dag is dat misschien niet veel, maar wel precies de periode dat mensen de trein moeten hebben ivm werk. Neem aan dat de meeste mensen liever buiten de spits reizen. Die zitten niet voor hun lol op dat tijdstip in de trein.quote:Op woensdag 23 april 2014 09:41 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ik vind de trein zelden echt druk.
Dat is dan ook een heel amder traject. Roosendaal als eindbestemming is zelden druk. Echter naar breda, tilburg en den bosch welquote:Op woensdag 23 april 2014 09:41 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik kan het niet controleren, maar ik reisde vroeger vaak via Lage Zwaluwe en de trein die van daaruit naar Roosendaal reed was echt zelden druk... Dus ik verbaas mij er wel over.
Nou doe mij maar de trein, ben blij dat ik mijn auto de deur uit heb kunnen doen. Het reizen met het OV naar mijn scheelt me zo'n 200 euro per maand (mijn eigen bijdrage is 20 euro in de maand) en de prijzen voor privegebruik zijn zeer goed te doen met 40% korting. Daarbij krijg ik die kortingskaart ook nog eens bij mijn traject-vrije NS businesscard.quote:Op woensdag 23 april 2014 09:32 schreef ssebass het volgende:
[..]
Ja zat ook een beetje hier te kijken naar gemiddeld brandstofverbruik. Van de nieuwe auto's zijn de inefficiente types gemiddeld 1:13. Dan zou je op 23,5e voor 180 km uitkomen. Maar ook in jouw geval 45e voor 180km met waarschijnlijk een comfortabele auto, zou ik zeker daar voor kiezen. Ook gewoon lekker van deur tot deur in plaats van eerst naar het station, dan druk perron, staan en duwen in de trein, weer op een ander druk station en dan nog vanaf daar naar plaats van bestemming, voor hetzelfde bedrag of meer....
http://www.voertuig-stati(...)auto-carrosserievorm
Er komt 10% bij volgens hun plannen geen 50%... Retourtje DB-Bijlmer (wat ik 3 x per week doe) kost zonder korting 26,40. dus zou 2,60 duurder worden.quote:Op woensdag 23 april 2014 09:55 schreef Markeerstift het volgende:
Treinreizen is gelukkig niet al veel te duur in NL.
Wat iemand hier al zei, mensen reizen in de spits vaak uit noodzaak ipv gemak. Nu gaan we nog eens extra betalen (dus 11/12 euro om van Den Bosch naar Utrecht te komen) om vervolgens in een slecht geventileerde wagon te staan, waar je je niet eens goed vast kan houden.
Way to go NS
Ik niet. Tijdens de spits moet juist het OV benut worden. Zij kunnen de stroom auto's verminderen en de files drastisch tegen gaan. Iedere bus heeft voor 50 man capaciteit en dat betekend direct 50 minder auto's op de weg. Een trein 250 a 500 auto's...quote:
Met kaartjes een probleem ja, maar met in/uit checken totaal geen probleem. Ze kijken gewoon in welk tijdsframe je gereisd hebt.quote:Op woensdag 23 april 2014 07:46 schreef __Saviour__ het volgende:
Gaat geweldig gedoe opleveren. Stel je hebt een kaartje voor nog net buiten de spits, maar je mist helaas die trein. De volgende trein valt wel binnen de spits.
Doen ze ook: 1e klas, 2e klas, en nu 10% extra betalen voor 3e klas staanplaatsen.quote:Op woensdag 23 april 2014 10:08 schreef Red_85 het volgende:
Dacht dat de ns de reiziger op 1 2 en 3 zou zetten?
Maar toch blijft mijn verbazing.quote:Op woensdag 23 april 2014 09:51 schreef timmmmm het volgende:
Dat is dan ook een heel amder traject. Roosendaal als eindbestemming is zelden druk. Echter naar breda, tilburg en den bosch wel
Hoezo is treinreizen al veel te duur?quote:Op woensdag 23 april 2014 09:55 schreef Markeerstift het volgende:
Treinreizen is gelukkig niet al veel te duur in NL.
Omdat het weinig scheelt met de auto en dat is volstrekt absurd voor massavervoer. Je zou juist verwachten dat reizen met de trein een schaalbare operatie zou zijn waarbij de kosten per reiziger enorm meevallen omdat er zoveel mensen gebruik van maken. Het blijkt echter dat zelf benzine verstoken nauwelijks duurder is dan gebruik te maken van het openbaar vervoer, ondanks de heftige belasting op autorijden.quote:
Vergelijk de prijs van ongesubsidieerde (!) busreizen (zoals Eurolines) eens met de prijs van gesubsidieerd OV, en je ziet het resultaat van subsidie...quote:Op woensdag 23 april 2014 11:05 schreef Tijn het volgende:
Omdat het weinig scheelt met de auto en dat is volstrekt absurd voor massavervoer. Je zou juist verwachten dat reizen met de trein een schaalbare operatie zou zijn waarbij de kosten per reiziger enorm meevallen omdat er zoveel mensen gebruik van maken. Het blijkt echter dat zelf benzine verstoken nauwelijks duurder is dan gebruik te maken van het openbaar vervoer, ondanks de heftige belasting op autorijden.
Voor de zoveelste keer: als je niet kan rekenen ja...quote:
Alleen leert een correcte berekening dat het massavervoer ongeveer een kwart kost.quote:en dat is volstrekt absurd voor massavervoer.
Nee, dat blijkt dus niet.quote:Je zou juist verwachten dat reizen met de trein een schaalbare operatie zou zijn waarbij de kosten per reiziger enorm meevallen omdat er zoveel mensen gebruik van maken. Het blijkt echter dat zelf benzine verstoken nauwelijks duurder is dan gebruik te maken van het openbaar vervoer, ondanks de heftige belasting op autorijden.
Alleen rendabele lijnen, niet om de zoveel minuten... dat speelt natuurlijk geen enkele rol van betekenis.quote:Op woensdag 23 april 2014 11:14 schreef RemcoDelft het volgende:
Vergelijk de prijs van ongesubsidieerde (!) busreizen (zoals Eurolines) eens met de prijs van gesubsidieerd OV, en je ziet het resultaat van subsidie...
"Onrendabele lijnen" en "elke paar minuten" zijn typische uitdrukkingen die gebruikt worden zonder ook maar bij de noodzaak stil te staan! Het feit dat het onrendabel is, zegt al dat er nauwelijks mensen gebruik van maken. En de meeste van die mensen kunnen prima een alternatief nemen. Dat is geen reden om onrendabel rond te rijden, sterker nog, het is een enorme verspilling van middelen (en milieu!).quote:Op woensdag 23 april 2014 11:30 schreef DS4 het volgende:
Alleen rendabele lijnen, niet om de zoveel minuten... dat speelt natuurlijk geen enkele rol van betekenis.
Zelfs met deze berekening blijkt dus dat met z'n 2'en met de auto reizen ongeveer net zo duur kan zijn als reizen met de trein. Hoe kan dat?quote:Op woensdag 23 april 2014 11:28 schreef DS4 het volgende:
[..]
Voor de zoveelste keer: als je niet kan rekenen ja...
Voorbeeld: Eindhoven-Utrecht per trein: 13,60 euro, of 8,20 euro met maximale korting enkele reis.
Per auto: 91 km a 33 ct bij compacte klasse tot 51 cent middenklasse (of bij een tweedehandse auto 26,5 ct compacte klasse tot 38 ct): 30 euro tot 46 euro + parkeerkosten (al snel 15 euro in Utrecht), bij tweedehands auto 26 euro tot 35 euro.
Ik kom op OV gemiddeld: ¤ 21,80.
Auto gemiddeld: ¤ 87,00
Dat noem ik ruim 4 keer zo duur!
En natuurlijk is een deel van die kosten voor mensen vast omdat ze sowieso een auto hebben, maar zelfs dan scheelt het niet weinig. Laat de helft vast zijn. Dan is het nog steeds ruim 2 keer zo duur (bedenk ook dat de parkeerkosten natuurlijk wel 1:1 blijven).
(bron kilometerkostprijs: Nibud/ANWB)
[..]
Alleen leert een correcte berekening dat het massavervoer ongeveer een kwart kost.
[..]
Nee, dat blijkt dus niet.
Mensen denken steevast dat een auto veel goedkoper is dan deze is omdat ze de bulk van de werkelijke kosten niet meenemen.
Met alle respect, maar dit is kletskoek. Er zijn veel mensen afhankelijk van het openbaar vervoer. Als je alleen rendabele lijnen houdt, dan tref je een kwetsbare groep onevenredig hard.quote:Op woensdag 23 april 2014 11:39 schreef RemcoDelft het volgende:
"Onrendabele lijnen" en "elke paar minuten" zijn typische uitdrukkingen die gebruikt worden zonder ook maar bij de noodzaak stil te staan! Het feit dat het onrendabel is, zegt al dat er nauwelijks mensen gebruik van maken. En de meeste van die mensen kunnen prima een alternatief nemen. Dat is geen reden om onrendabel rond te rijden, sterker nog, het is een enorme verspilling van middelen (en milieu!).
Hoe zeer het mij ook uit zou komen dat de auto niet zo extreem wordt belast vind ik jouw mening bijzonder kortzichtig. De overheid heeft voor de zwakkeren een vervoerssysteem geregeld (welke al is uitgehold en nu mbv vrijwilligers op zogenaamde buurtbussen wordt aangevoerd). Als de auto te duur is voor je kun je daar op terugvallen. Als iedereen dat zou doen zouden veel meer lijnen rendabel zijn overigens.quote:Om precies die reden vliegen er niet leeg gesubsidieerde vliegtuigen elk half uur naar elke mogelijke bestemming in Europa. Waarom zou je ook? Het is juist vreemd om dat bij OV wel te doen.
En voor je zegt dat mensen ervan afhankelijk zijn: er zijn veel MEER mensen afhankelijk van de auto, en daar wordt ook geen subsidie in gestrooid...
Onrendabel is een nietszeggende term als het gaat over vervoer in Nederland. Aan de ene kant worden ov bedrijven opgezadeld met allerlei politieke wensen zoals bij iedere aanbesteding nieuwe bussen en iedere 10 minuten naar een vage buitenwijk rijden waardoor de kaartjes kunstmatig duur zijn. Aan de andere kant heb je het auto verkeer waar de overheid gigantische hoeveelheden belasting over heft, maar daarvoor wel haar gewelddadige spierballen laat zien om omwonenden van (toekomstige) snelwegen te naaien waardoor je ook daar de echte prijs niet van weet.quote:Op woensdag 23 april 2014 11:39 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
"Onrendabele lijnen" en "elke paar minuten" zijn typische uitdrukkingen die gebruikt worden zonder ook maar bij de noodzaak stil te staan! Het feit dat het onrendabel is, zegt al dat er nauwelijks mensen gebruik van maken. En de meeste van die mensen kunnen prima een alternatief nemen. Dat is geen reden om onrendabel rond te rijden, sterker nog, het is een enorme verspilling van middelen (en milieu!).
Om precies die reden vliegen er niet leeg gesubsidieerde vliegtuigen elk half uur naar elke mogelijke bestemming in Europa. Waarom zou je ook? Het is juist vreemd om dat bij OV wel te doen.
En voor je zegt dat mensen ervan afhankelijk zijn: er zijn veel MEER mensen afhankelijk van de auto, en daar wordt ook geen subsidie in gestrooid...
Nou lees je niet goed. Als je echt gaat vergelijken is het ruim 4 keer. Want ook de NS moet de infra en treinen betalen als ze stil staan.quote:Op woensdag 23 april 2014 11:42 schreef Tijn het volgende:
Zelfs met deze berekening blijkt dus dat met z'n 2'en met de auto reizen ongeveer net zo duur kan zijn als reizen met de trein. Hoe kan dat?Hoe kan het zo zijn dat bulkvervoer niet vele malen goedkoper is?
Ik vind het wel raar dat je zelf je vervoer goedkoper kunt regelen als je met 4 man in een auto stapt, dan wanneer je met honderden mensen in een trein zit die op gezette tijden een vast traject aflegt. Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat de gigantische kosten die worden gemaakt in het openbaar vervoer voor een groot gedeelte worden veroorzaakt door wanbeleid bij de directie van NS en/of ProRail. Dat de Belgische spoorwegen zo kritisch waren op de NS tijdens het Fyra debacle versterkt die vermoedens.quote:Op woensdag 23 april 2014 11:52 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nou lees je niet goed. Als je echt gaat vergelijken is het ruim 4 keer. Want ook de NS moet de infra en treinen betalen als ze stil staan.
Net als met de auto (die vol is bij 4) is een trein zelden vol. Gemiddeld zal die bezettingsgraad 25% zijn schat ik in (misschien zelfs nog wel minder). Dus blijf je toch staan op dat het massavervoer vele malen goedkoper is.
Bedenk daarnaast dat je ook nog een circus er omheen hebt wat betaald moet worden...
Nee, ik vind het allemaal niet zo gek.
Hoeveel goedkoper is de trein in België tov Nederland dan?quote:Op woensdag 23 april 2014 11:56 schreef Tijn het volgende:
Ik vind het wel raar dat je zelf je vervoer goedkoper kunt regelen als je met 4 man in een auto stapt, dan wanneer je met honderden mensen in een trein zit die op gezette tijden een vast traject aflegt. Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat de gigantische kosten die worden gemaakt in het openbaar vervoer voor een groot gedeelte worden veroorzaakt door wanbeleid bij de directie van NS en/of ProRail. Dat de Belgische spoorwegen zo kritisch waren op de NS tijdens het Fyra debacle versterkt die vermoedens.
In zekere mate; voor de forenzen (die deze regel toch redelijk hard raakt) is het vaak niet mogelijk om dat te regelen.quote:Op woensdag 23 april 2014 11:56 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik vind het wel raar dat je zelf je vervoer goedkoper kunt regelen als je met 4 man in een auto stapt,...
En dat niet alleen: de vergelijking betreft nu een auto op maximale capaciteit tov de trein die gemiddeld op een kwart of minder van de capaciteit opereert.quote:Op woensdag 23 april 2014 11:59 schreef Ceased2Be het volgende:
In zekere mate; voor de forenzen (die deze regel toch redelijk hard raakt) is het vaak niet mogelijk om dat te regelen.
Het maakt niet uit of het een eerlijke vergelijking is of niet, het gaat erom dat het raar is dat de kosten zo hoog zijn per treinreiziger dat het überhaupt mogelijk is om het zelf goedkoper te regelen.quote:Op woensdag 23 april 2014 12:02 schreef DS4 het volgende:
[..]
En dat niet alleen: de vergelijking betreft nu een auto op maximale capaciteit tov de trein die gemiddeld op een kwart of minder van de capaciteit opereert.
Dat doet de auto in de praktijk overigens ook.
Het is derhalve geen eerlijke vergelijking.
Omdat er te weinig treinreizigers zijn ? Veel treinen rijden bijna leeg rond, dan worden de kosten per treinreiziger veel hoger.quote:Op woensdag 23 april 2014 12:05 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het maakt niet uit of het een eerlijke vergelijking is of niet, het gaat erom dat het raar is dat de kosten zo hoog zijn per treinreiziger dat het überhaupt mogelijk is om het zelf goedkoper te regelen.
My thoughts exactly.quote:Op woensdag 23 april 2014 12:23 schreef macca728 het volgende:
[..]
Omdat er te weinig treinreizigers zijn ? Veel treinen rijden bijna leeg rond, dan worden de kosten per treinreiziger veel hoger.
NS zou juist prijzen moeten verlagen. Geldt ook voor die onrendabele lijnen.
Treinen pas laten rijden als ze vol zijn; probleem opgelost.quote:Op woensdag 23 april 2014 12:23 schreef macca728 het volgende:
[..]
Omdat er te weinig treinreizigers zijn ? Veel treinen rijden bijna leeg rond, dan worden de kosten per treinreiziger veel hoger.
NS zou juist prijzen moeten verlagen. Geldt ook voor die onrendabele lijnen.
Vrij concurreren op een enkel spoor?quote:Op woensdag 23 april 2014 07:52 schreef RemcoDelft het volgende:
Kijk, extra betalen omdat je moet staan, zo kennen we de monopolist weer!
Ik zou zeggen, stop alle subsidie op OV, laat ze daadwerkelijk concurreren op de vrije markt en zichzelf leren bedruipen!
Zou dit zijn wat de nieuwe directeur van NS bedoelde met "de klant voorop zetten"?
Leuk verhaal, heel politiek correct, en zo wordt het inderdaad altijd verteld. Er zijn 10.000 mensen afhankelijk van OV o.i.d.quote:Op woensdag 23 april 2014 11:46 schreef DS4 het volgende:
Met alle respect, maar dit is kletskoek. Er zijn veel mensen afhankelijk van het openbaar vervoer. Als je alleen rendabele lijnen houdt, dan tref je een kwetsbare groep onevenredig hard.overigens.
Hier ga je dus weer uit van de huidige situatie met torenhoge voertuigbelastingen en subsidies voor OV. Draai dat eens om: als het OV te duur voor je is, kan je terugvallen op de auto! En tadaaaaaaaa probleem opgelost, want een taxi is (als land gezien) goedkoper dan een lege bus subsidieren.quote:Hoe zeer het mij ook uit zou komen dat de auto niet zo extreem wordt belast vind ik jouw mening bijzonder kortzichtig. De overheid heeft voor de zwakkeren een vervoerssysteem geregeld (welke al is uitgehold en nu mbv vrijwilligers op zogenaamde buurtbussen wordt aangevoerd). Als de auto te duur is voor je kun je daar op terugvallen.
OV weg, problemen opgelost? Rly?quote:Op woensdag 23 april 2014 12:47 schreef RemcoDelft het volgende:
Leuk verhaal, heel politiek correct, en zo wordt het inderdaad altijd verteld. Er zijn 10.000 mensen afhankelijk van OV o.i.d.
Ondertussen zijn er miljoenen mensen afhankelijk van de auto, en toch wordt het niet gesubsidieerd, integendeel zelfs! Dat meten met twee maten geeft al aan dat het argument niet opgaat.
[..]
Hier ga je dus weer uit van de huidige situatie met torenhoge voertuigbelastingen en subsidies voor OV. Draai dat eens om: als het OV te duur voor je is, kan je terugvallen op de auto! En tadaaaaaaaa probleem opgelost, want een taxi is (als land gezien) goedkoper dan een lege bus subsidieren.
iig geen problemen met het OV, hooguit met het gebrek daaraanquote:
3e zin uit het bronartikel in de op:quote:Op woensdag 23 april 2014 14:13 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
Worden de kaartjes buiten spits dan ook 10% goedkoper?
Je gaat er in je berekening wel van uit dat mensen van station naar station moeten. En dat er dus wel parkeerkosten zullen zijn.quote:Op woensdag 23 april 2014 11:28 schreef DS4 het volgende:
[..]
Voor de zoveelste keer: als je niet kan rekenen ja...
Voorbeeld: Eindhoven-Utrecht per trein: 13,60 euro, of 8,20 euro met maximale korting enkele reis.
Per auto: 91 km a 33 ct bij compacte klasse tot 51 cent middenklasse (of bij een tweedehandse auto 26,5 ct compacte klasse tot 38 ct): 30 euro tot 46 euro + parkeerkosten (al snel 15 euro in Utrecht), bij tweedehands auto 26 euro tot 35 euro.
Ik kom op OV gemiddeld: ¤ 21,80.
Auto gemiddeld: ¤ 87,00
Dat noem ik ruim 4 keer zo duur!
En natuurlijk is een deel van die kosten voor mensen vast omdat ze sowieso een auto hebben, maar zelfs dan scheelt het niet weinig. Laat de helft vast zijn. Dan is het nog steeds ruim 2 keer zo duur (bedenk ook dat de parkeerkosten natuurlijk wel 1:1 blijven).
(bron kilometerkostprijs: Nibud/ANWB)
[..]
Alleen leert een correcte berekening dat het massavervoer ongeveer een kwart kost.
[..]
Nee, dat blijkt dus niet.
Mensen denken steevast dat een auto veel goedkoper is dan deze is omdat ze de bulk van de werkelijke kosten niet meenemen.
Omdat ik in het begin al aangaf dat de trein niet voor iedere rit de beste keuze is. De trein is superhandig als je naar het centrum van een stad moet.quote:Op woensdag 23 april 2014 14:29 schreef Trommeldaris het volgende:
Je gaat er in je berekening wel van uit dat mensen van station naar station moeten. En dat er dus wel parkeerkosten zullen zijn.
Wat is "bij tweedehands auto 26 euro tot 35 euro"?quote:Op woensdag 23 april 2014 11:28 schreef DS4 het volgende:
[..]
Voor de zoveelste keer: als je niet kan rekenen ja...
Voorbeeld: Eindhoven-Utrecht per trein: 13,60 euro, of 8,20 euro met maximale korting enkele reis.
Per auto: 91 km a 33 ct bij compacte klasse tot 51 cent middenklasse (of bij een tweedehandse auto 26,5 ct compacte klasse tot 38 ct): 30 euro tot 46 euro + parkeerkosten (al snel 15 euro in Utrecht), bij tweedehands auto 26 euro tot 35 euro.
Ik kom op OV gemiddeld: ¤ 21,80.
Auto gemiddeld: ¤ 87,00
Dat noem ik ruim 4 keer zo duur!
Het is Utrecht, dus waarschijnlijk hebben die huilies verzonnen dat je extra moet betalen als je auto ouder is dan 3 maanden want dan is 'ie heul vervuilend boehoooquote:Op woensdag 23 april 2014 14:43 schreef zarGon het volgende:
[..]
Wat is "bij tweedehands auto 26 euro tot 35 euro"?
- Hoe komen de mensen in jouw voorbeeld bij het station aan? Ik moet vanuit mijn huis of half uur lopen of 1,19 euro betalen om te reizen met de tram naar het station.quote:Op woensdag 23 april 2014 14:31 schreef DS4 het volgende:
[..]
Omdat ik in het begin al aangaf dat de trein niet voor iedere rit de beste keuze is. De trein is superhandig als je naar het centrum van een stad moet.
En ik snap best dat er ook mensen zijn die ergens wonen dat eerst naar het station rijden geen best idee is. Voor hen geldt dus wat anders.
OV heeft zo zijn nadelen. Dat accepteer ik.
Dat is daar helemaal belachelijk, ook dat een kaartje uit een automaat duurder kan zijn dan bij het loket.quote:Op woensdag 23 april 2014 15:41 schreef Operc het volgende:
Onzinnig plan. Ik ben het Nederlandse OV meer gaan waarderen nu ik het Engelse gewend ben, maar blijkbaar ziet de NS dat als voorbeeld. (Hier kost, afhankelijk van het tijdstip een kaartje voor de terugweg soms letterlijk 4 keer wat je op de heenweg betaalde.)
ja ja en in het hoogseizoen moeten de vakanties goedkoper zijn omdat dan gezinnen met kinderen op vakantie gaanquote:Op woensdag 23 april 2014 07:42 schreef Rezania het volgende:
Juist in de spits moeten ze goedkopere kaartjes aanbieden als ze niet iedereen hun auto in willen jagen.
Tuurlijk niet. Maar de overheid subsidieert het OV juist om onder andere het gebruik van de wegen te verlagen, en dan gaat het grootste OV-staatsbedrijf van Nederland de prijzen in de spits verhogen. Beetje apart hè. Nog aparter is het feit dat de overheid dit prima vindt blijkbaar.quote:Op woensdag 23 april 2014 15:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
ja ja en in het hoogseizoen moeten de vakanties goedkoper zijn omdat dan gezinnen met kinderen op vakantie gaan
Reizen buiten de spits al de treinen leeg zijn is veel goedkoperquote:Op woensdag 23 april 2014 12:23 schreef macca728 het volgende:
[..]
Omdat er te weinig treinreizigers zijn ? Veel treinen rijden bijna leeg rond, dan worden de kosten per treinreiziger veel hoger.
NS zou juist prijzen moeten verlagen. Geldt ook voor die onrendabele lijnen.
In de Spits zijn de treinen over en overvol, dit zorgt er voor dat mensen meer buiten de spits gaan reizen.quote:Op woensdag 23 april 2014 15:59 schreef Rezania het volgende:
[..]
Tuurlijk niet. Maar de overheid subsidieert het OV juist om onder andere het gebruik van de wegen te verlagen, en dan gaat het grootste OV-staatsbedrijf van Nederland de prijzen in de spits verhogen. Beetje apart hè. Nog aparter is het feit dat de overheid dit prima vindt blijkbaar.
Als je een abonnement hebt wel, anders niet. En de mensen willen best met de trein als het goedkoper is, dat bewijzen die Kruidvat/Blokker kaartjes wel, die vliegen over de toonbank.quote:Op woensdag 23 april 2014 15:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Reizen buiten de spits al de treinen leeg zijn is veel goedkoper
Waarom ? De meeste mensen hebben geen keus, die moeten naar werk/school op vaste tijden.quote:Op woensdag 23 april 2014 16:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In de Spits zijn de treinen over en overvol, dit zorgt er voor dat mensen meer buiten de spits gaan reizen.
Dat zijn geen forenzen.quote:Op woensdag 23 april 2014 16:01 schreef macca728 het volgende:
[..]
Als je een abonnement hebt wel, anders niet. En de mensen willen best met de trein als het goedkoper is, dat bewijzen die Kruidvat/Blokker kaartjes wel, die vliegen over de toonbank.
Tja, ik in de auto ook niet, maar ik wordt niet gesubsidieerd, ik mag betalen tot ik groen ziequote:Op woensdag 23 april 2014 16:02 schreef macca728 het volgende:
[..]
Waarom ? De meeste mensen hebben geen keus, die moeten naar werk/school op vaste tijden.
Nee maar ze reizen wel in anders lege treinen. Dus als je het goedkoper maakt, trek je meer reizigers overdag, dus ben je meer rendabel.quote:
En de mensen die in de spits moeten reizen dus liever met de auto dan met de trein gaan. En nu gaat de NS nog meer spits-forensen de auto injagen.quote:Op woensdag 23 april 2014 16:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In de Spits zijn de treinen over en overvol, dit zorgt er voor dat mensen meer buiten de spits gaan reizen.
Haha, jij betaalt al die wegen e.d. zelf ? Vast.quote:Op woensdag 23 april 2014 16:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, ik in de auto ook niet, maar ik wordt niet gesubsidieerd, ik mag betalen tot ik groen zie
Hoe weet je zo zeker dat ze mensen de auto injagen? Dat ze niet mensen buiten de spits jagen maar wel in de trein?quote:Op woensdag 23 april 2014 16:04 schreef Rezania het volgende:
[..]
En de mensen die in de spits moeten reizen dus liever met de auto dan met de trein gaan. En nu gaat de NS nog meer spits-forensen de auto injagen.
Als de trein duurder dan de auto wordt, wordt de auto aantrekkelijker hè. Dat lijkt me logisch?quote:Op woensdag 23 april 2014 16:07 schreef Godtje het volgende:
[..]
Hoe weet je zo zeker dat ze mensen de auto injagen? Dat ze niet mensen buiten de spits jagen maar wel in de trein?
Als je dat zo goed weet zou ik dat doorgeven aan de NS kennelijk heb jij betere rekenmodellen.
?quote:Op woensdag 23 april 2014 16:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Heerlijk, die beledigde treinreizigers, boehoehoe
quote:Op woensdag 23 april 2014 16:16 schreef Janneke141 het volgende:
Als de NS dit mogen doen, dan is de enige die je daarop aan mag kijken de minister (staatssecretaris) van I&M. Die heeft als concessieverlener voor het HRN die touwtjes in handen.
http://www.rijksoverheid.(...)sonen/wilma-mansveldquote:Reizigers verleiden met OV
Het openbaar vervoer moet betrouwbaar, toegankelijk en efficiënt zijn. Alleen dan worden reizigers verleid in trein, bus, tram en metro te stappen. Goede en tijdige reisinformatie en een goede aansluiting tussen trein en stads- en streekvervoer zijn hiervoor onmisbaar. De veiligheid op het spoor pakken we de komende jaren ondermeer aan door het Europese treinbeveiligingssysteem in te voeren.
Als de auto goedkoper is wel hè.quote:Op woensdag 23 april 2014 16:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Brandstof is zo duur geworden, mensen stappen echt niet over op de auto.
Het is al jaren overduidelijk dat eerst Schultz en nu Mansveld niets over de NS mogen zeggen zonder dat kort te sluiten met de minister van Financiën, dus kijk nog maar wat verderquote:Op woensdag 23 april 2014 16:16 schreef Janneke141 het volgende:
Als de NS dit mogen doen, dan is de enige die je daarop aan mag kijken de minister (staatssecretaris) van I&M. Die heeft als concessieverlener voor het HRN die touwtjes in handen.
Blijft staan dat de NS dit niet eenzijdig kunnen besluiten zonder toestemming van de politiek.quote:Op woensdag 23 april 2014 16:29 schreef Litpho het volgende:
[..]
Het is al jaren overduidelijk dat eerst Schultz en nu Mansveld niets over de NS mogen zeggen zonder dat kort te sluiten met de minister van Financiën, dus kijk nog maar wat verder.
Eensquote:Op woensdag 23 april 2014 16:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Blijft staan dat de NS dit niet eenzijdig kunnen besluiten zonder toestemming van de politiek.
Correct. Ik heb niet zoveel problemen met de wijze van privatiseren van de spoorwegen, maar wel met het gegeven dat de concessieverlener en de enig aandeelhouder op dezelfde stoel zitten. Belangenverstrengeling ten top.quote:Op woensdag 23 april 2014 16:40 schreef Litpho het volgende:
[..]
Eens. Maar diezelfde politiek geeft er al jaren blijk van zich voornamelijk te interesseren voor het jaarlijkse dividend.
Enkele reis Eindhoven centrum-Utrecht centrumquote:Op woensdag 23 april 2014 14:43 schreef zarGon het volgende:
Wat is "bij tweedehands auto 26 euro tot 35 euro"?
Dan ga je lekker fietsen. Maakt mij dat nou uit?quote:Op woensdag 23 april 2014 15:11 schreef zarGon het volgende:
- Hoe komen de mensen in jouw voorbeeld bij het station aan? Ik moet vanuit mijn huis of half uur lopen of 1,19 euro betalen om te reizen met de tram naar het station.
Een parkeergarage wel dan?quote:- Niemand heeft een station als eindbestemming.
In Utrecht niet hoor. Ik heb er gewoond en ik kan mij niet voorstellen dat je nu ineens niet meer hoeft te betalen waar je ruim 10 jaar geleden al wel moest betalen.quote:Als jij het lopen naar het centrum prima vindt, kun je wat mij betreft parkeerkosten ook schrappen. Net buiten het centrum zijn er altijd wel gratis parkeerplekken. Je loopt hoogstwaarschijnlijk 5 minuten langer.
Nou tsjonge... En nu?quote:- Deur tot deur kan extra kosten met zich meebrengen, denk aan bus, tram of metro van het station naar werk. Ik betaal 1,50 euro voor de metro.
Route mobiel / ANWB pechhulp onderweg kost ook geld. Wassen van een auto ook. Zit ook niet bij die autokosten.quote:- OV-chipkaart aanschaffen kost 7,50 euro.
Nee, je betaalt niet altijd minimaal 20 euro. Verre van!quote:- Instaptarief (OV-chipkaart) bij de trein is 20 euro. Dat betaal je dus sowieso, al kost je reis 13,60 euro.
Er zijn ook gemakken van de trein. Zoals kunnen werken onderweg. En in de spits is de trein betrouwbaarder is mijn stellige ervaring.quote:Buiten alle gemakken die je bij een auto hebt. En de onbetrouwbaarheid van de NS in de winter.
Ik vergelijk de kostprijs om met trein dan wel auto van Eindhoven centrum naar Utrecht centrum te gaan. Dat stond er gewoon.quote:Wat vergelijk je nu echt eigenlijk? Niemand gaat in de spits voor zijn lol in de auto of trein stappen.
Een fiets aanschaffen kost ook geld.quote:Op woensdag 23 april 2014 17:19 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dan ga je lekker fietsen. Maakt mij dat nou uit?
Mooi dat je het eens bent dat een station geen eindbestemming is.quote:[..]
Een parkeergarage wel dan?
In Delft, Schiedam en Rotterdam wel. Vast ook in Utrecht. En anders heb je P+R (quote:[..]
In Utrecht niet hoor. Ik heb er gewoond en ik kan mij niet voorstellen dat je nu ineens niet meer hoeft te betalen waar je ruim 10 jaar geleden al wel moest betalen.
(1,19 + 1,50) * 2 = 5,38 euro die je niet meeneemt bij het reizen met de trein.quote:[..]
Nou tsjonge... En nu?
ANWB kost - per reis - bijna niets. Er zijn 255 werkdagen in 2014. Gezien je heen en terug reist, maak je (minimaal) 510 reizen. ANWB instapprijs voor 2014 is 83 euro. Kost je per reis net iets meer dan 16 cent.quote:[..]
Route mobiel / ANWB pechhulp onderweg kost ook geld. Wassen van een auto ook. Zit ook niet bij die autokosten.
Je weet hoe het instaptarief werkt bij de ov-chipkaart?quote:[..]
Nee, je betaalt niet altijd minimaal 20 euro. Verre van!
Kunnen werken in de spits.quote:[..]
Er zijn ook gemakken van de trein. Zoals kunnen werken onderweg. En in de spits is de trein betrouwbaarder is mijn stellige ervaring.
Nee, dat doe je niet. Je vergelijkt de prijs van Station Eindhoven naar Station Utrecht. En aangezien niemand van station naar station reist en hoogstwaarschijnlijk kosten eromheen maakt, is zo'n vergelijking nutteloos in de praktijk.quote:[..]
Ik vergelijk de kostprijs om met trein dan wel auto van Eindhoven centrum naar Utrecht centrum te gaan. Dat stond er gewoon.
Pietquote:Op woensdag 23 april 2014 16:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Heerlijk, die beledigde treinreizigers, boehoehoe
Ik weet het, vandaag nog gedaan. Al denk ik dat je ook zo voor 1% van wat ik uitgegeven heb ergens tweedehands wat op de kop tikt.quote:
HC heeft inderdaad geen enkele aantrekkingskracht op mensen. Vandaar dat het er altijd zo rustig is.quote:Mooi dat je het eens bent dat een station geen eindbestemming is.
Dus?quote:In Delft, Schiedam en Rotterdam wel. Vast ook in Utrecht. En anders heb je P+R ().
Nee, omdat ik een vergelijking maak tussen centrum a en centrum b.quote:(1,19 + 1,50) * 2 = 5,38 euro die je niet meeneemt bij het reizen met de trein.
Die OV chipkaart hoef je ook niet iedere keer aan te schaffen, of wel?quote:ANWB kost - per reis - bijna niets. Er zijn 255 werkdagen in 2014. Gezien je heen en terug reist, maak je (minimaal) 510 reizen. ANWB instapprijs voor 2014 is 83 euro. Kost je per reis net iets meer dan 16 cent.
Ja. Ik ga uit van iemand die slim genoeg is om ook uit te checken.quote:Je weet hoe het instaptarief werkt bij de ov-chipkaart?
Pauperen in de 2e klasse.quote:Kunnen werken in de spits.. Bhahaha.
Niemand? Rly?quote:Nee, dat doe je niet. Je vergelijkt de prijs van Station Eindhoven naar Station Utrecht. En aangezien niemand van station naar station reist en hoogstwaarschijnlijk kosten eromheen maakt, is zo'n vergelijking nutteloos in de praktijk.
Dat.quote:Op woensdag 23 april 2014 07:42 schreef Rezania het volgende:
Juist in de spits moeten ze goedkopere kaartjes aanbieden als ze niet iedereen hun auto in willen jagen.
Nee, maar ik hou niet zo van zeikwijven die altijd wel een probleem kunnen bedenken. Los het zelf lekker op zeg...quote:Op woensdag 23 april 2014 17:43 schreef zarGon het volgende:
En als je de fiets een prima alternatief vindt, heb je geen last van parkeren in Utrecht. Dan neem jij altijd de fiets. Toch?
Niet alsof je in de 1e klasse verstoken bent van het plebsquote:
Oh natuurlijk weet ik dat en je hebt helemaal gelijk, maar niets leukers dan de auto hatenden treinforenzen op de kast te jagen.quote:Op woensdag 23 april 2014 18:00 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
PietDat nota bene jij niet door hebt dat dit gewoon het standaard verdeel en heers riedeltje is.
Nu juichen de automobilisten dat de treinreiziger meer moeten betalen. Als de autokosten omhoog worden geschroefd jubelen de treinreizigers. Iedereen lijkt het maar prima te vinden als iemand anders dan de groep waar zij toe behoren gepakt wordt.
Aan het einde van de rit behoort iedereen een keer bij zo'n groep en zijn we met z'n allen armer geworden ten kosten van de almaar uitdijende overheid.
De enige winnaar is de ambtenarij.
Ik neem aan dat de gemiddelde trein forens dat gewoon door zijn of haar werkgever laat betalen.quote:Op woensdag 23 april 2014 18:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Oh natuurlijk weet ik dat en je hebt helemaal gelijk, maar niets leukers dan de auto hatenden treinforenzen op de kast te jagen.
Of aftrekt van inkomstenquote:Op woensdag 23 april 2014 19:07 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik neem aan dat de gemiddelde trein forens dat gewoon door zijn of haar werkgever laat betalen.
Wellicht, maar alle treinreizigers die ik ken hebben minimaal de keus uit een vaste vergoeding of een traject abonnement.quote:
Een moderne zuinige c segmenter doet minimaal 1:15 en 1:20 is ook niet ongebruikelijk.quote:Op woensdag 23 april 2014 09:13 schreef DS4 het volgende:
[..]
Die kostprijs van die auto is ofwel berekend met een truttenschudder zoals een aygo (en dan nog moet je dan je best doen), ofwel men kan niet rekenen.
Ik ben aan benzine al zo'n 45 euro kwijt bij 180 km in de spits. Nou is mijn auto niet erg zuinig, maar laat een normale auto de helft kwijt zijn aan benzine... En dan nog de overige kosten...
Helaas niet, maar in ieder geval kan ik daar wel werken.quote:Op woensdag 23 april 2014 18:19 schreef Litpho het volgende:
Niet alsof je in de 1e klasse verstoken bent van het plebs.
Natuurlijk heb jij een auto die bwvs op alleen maar lucht rijdt met een heel klein beetje brandstof, maar de ANWB heeft gewoon berekend wat de werkelijke kosten zijn in the real world. Dat neem ik als uitgangspunt, niet een persoon als ik die een godsvermogen kwijt is en ook niet een persoon zoals jij die naar eigen zeggen vrijwel gratis rond tuft.quote:Op woensdag 23 april 2014 19:30 schreef Revolution-NL het volgende:
Een moderne zuinige c segmenter doet minimaal 1:15 en 1:20 is ook niet ongebruikelijk.
In de spits rijd ik eenvoudig 1:21 met de Auris TS, met 15 euro ben je dan wel aardig klaar. Met een spaardiesel of ev kan dat zelfs nog goedkoper.
Met de 1.2tdi koffiemolen deed ik 1:23 in de spits wat neerkomt op 11 euro.
Marktwerking?quote:Op woensdag 23 april 2014 07:43 schreef zatoichi het volgende:
Tja er is veel vraag naar treinverkeer in de spits dus op zich is dit gewoon een goed voorbeeld van marktwerking...
Ware het niet dat dit natuurlijk niet gaat helpen om mensen uit de auto te krijgen...
ja want verhuizen gaat zo makkelijk met de huizenmarkt van nu.. 4 uur reizen per dag is peanuts voor mensen in andere landen, maar hier 'mag' het opeens niet?quote:Op woensdag 23 april 2014 08:49 schreef raptorix het volgende:
[..]
Waarom zou je uberhaupt 4 uur per dag gaan reizen? Wellicht handiger om gewoon wat meer in de buurt van je werk te gaan wonen. Overigens zelf geen slechte ervaringen met trein, ik reis regelmatig bijvoorbeeld van Amsterdam naar Utrecht of Amsterdam Zaandam, en dat gaat altijd goed.
Valt best mee.quote:Op woensdag 23 april 2014 22:25 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
ja want verhuizen gaat zo makkelijk met de huizenmarkt van nu.. 4 uur reizen per dag is peanuts voor mensen in andere landen, maar hier 'mag' het opeens niet?
Wat is het probleem met de huizenmarkt? De prijzen zijn lager dan ooit, daarnaast is 20 uur per week reizen inderdaad spotgoedkoop, al afgezien van de kosten, had je beter een bijbaan er bij kunnen nemen.quote:Op woensdag 23 april 2014 22:25 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
ja want verhuizen gaat zo makkelijk met de huizenmarkt van nu.. 4 uur reizen per dag is peanuts voor mensen in andere landen, maar hier 'mag' het opeens niet?
quote:Op woensdag 23 april 2014 18:00 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
PietDat nota bene jij niet door hebt dat dit gewoon het standaard verdeel en heers riedeltje is.
Nu juichen de automobilisten dat de treinreiziger meer moeten betalen. Als de autokosten omhoog worden geschroefd jubelen de treinreizigers. Iedereen lijkt het maar prima te vinden als iemand anders dan de groep waar zij toe behoren gepakt wordt.
Aan het einde van de rit behoort iedereen een keer bij zo'n groep en zijn we met z'n allen armer geworden ten kosten van de almaar uitdijende overheid.
De enige winnaar is de ambtenarij.
Dit per land vergelijken.quote:
motor is een nog beter vervoersmiddel in de spits. Geen last van files, relatief goedkoop en stuk leuker dan de auto of trein.quote:Op woensdag 23 april 2014 08:24 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik vrees dat je niet kan rekenen, de files vergeet en een aparte definitie hanteert van relaxt.
In de spits is de trein, mits de bestemming daar geschikt voor is, vaak het beste vervoermiddel. En het is sowieso veel goedkoper dan een normale auto. Al gaat dat hier over enkele weken veranderen omdat we dan ook een elektrische auto hebben en die is weer veel goedkoper dan de trein.
Ik heb zelf een DalVrij kaart (Voor 99 euro per maand vrij door heel Nederland, zolang je buiten de spits incheckt), en dit heb ik nog nooit meegemaaktquote:Op donderdag 24 april 2014 01:15 schreef MouzurX het volgende:
Dit systeem heb je in Frankrijk ook al. Ik reis daar een route best vaak ¤12,4 daluren, ¤18,60 piekuren bijv. Wat mij betreft voeren ze het in máár dan moeten ze ook een zero-sum game spelen waarbij ze er voor proberen te zorgen dat hun inkomsten ongeveer gelijk blijven. Dit kan je natuurlijk nooit helemaal voorspellen, maar dit 10% omhoog en 12% omlaag verhaal is gewoon een verkapte geld-binnenhaal actie.
Tijden in Frankrijk:
[ afbeelding ]
In Frankrijk is het echter afhankelijk van de trein vertrektijden, want daar heb je geen OV chipkaart. Hoe ze dat dan hier willen gaan doen weet ik niet. Afhankelijk van de in en uitcheck tijden? Wat nou als ik 7:59 incheck, 8 uur de piek ingaat en ik om 10:01 uitcheck?
Nu al zie je enkele mensen bij de incheck staan wachten, omdat hun trein om bijv 9:32 vertrekt en ze dan net om 9:30 hun dalurenkaart kunnen inchecken en dan naar de trein kunnen rennen.
Dat werkt toch van geen meter? Dan zal je bepaalde treinen hebben waar iedereen dat probeert te doen, chaos.
Moet je eens rond 18.25 op Sloterdijk gaan staan. Veel wachtende mensen.quote:Op donderdag 24 april 2014 06:07 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Ik heb zelf een DalVrij kaart (Voor 99 euro per maand vrij door heel Nederland, zolang je buiten de spits incheckt), en dit heb ik nog nooit meegemaakt
Maargoed, ik weet ook niet hoeveel mensen zo ren kaart hebben op het ogenblik.
Met kutweer is de motor natuurlijk ook vrij kut.quote:Op donderdag 24 april 2014 02:51 schreef Drinky het volgende:
motor is een nog beter vervoersmiddel in de spits. Geen last van files, relatief goedkoop en stuk leuker dan de auto of trein.
Als ik met Ov. Van Eindhoven naar mijn huis in Utrecht wil ben ik in totaal 1:45 uur onderweg, mits geen vertraging (). Met de motor/auto duurt dezelfde reis 50 minuten.
OV.
De organen zijn weer wel sneller beschikbaar.quote:Op donderdag 24 april 2014 07:25 schreef DS4 het volgende:
[..]
Met kutweer is de motor natuurlijk ook vrij kut.
Dat is zeker een voordeel!quote:Op donderdag 24 april 2014 07:30 schreef El_Matador het volgende:
[..]
De organen zijn weer wel sneller beschikbaar.
Iemand beweert dat het in andere landen volstrekt normaal is om zeer lang te reizen, maar in Nederland niet. Dan lijkt een vergelijking met andere landen mij op zijn plaats, denk je ook niet?quote:
Monolith, denk nou even na man. Hoe kan je "de" reistijd van "de" VSAmerikaan nou middelen, dat slaat toch compleet nergens op? 6 uur met de Greyhound in Kentucky of in 15 minuutjes New York City door.quote:Op donderdag 24 april 2014 07:37 schreef Monolith het volgende:
[..]
Iemand beweert dat het in andere landen volstrekt normaal is om zeer lang te reizen, maar in Nederland niet. Dan lijkt een vergelijking met andere landen mij op zijn plaats, denk je ook niet?
Uiteraard! Neemt niet weg dat wegvervoer ondanks torenhoge belastingen nog steeds de voorkeur geniet van de overgrote meerderheid van de bevolking. Bij OV is dat het omgekeerde.quote:Op woensdag 23 april 2014 18:00 schreef tjoptjop het volgende:
PietDat nota bene jij niet door hebt dat dit gewoon het standaard verdeel en heers riedeltje is.
Nu juichen de automobilisten dat de treinreiziger meer moeten betalen. Als de autokosten omhoog worden geschroefd jubelen de treinreizigers. Iedereen lijkt het maar prima te vinden als iemand anders dan de groep waar zij toe behoren gepakt wordt.
Aan het einde van de rit behoort iedereen een keer bij zo'n groep en zijn we met z'n allen armer geworden ten kosten van de almaar uitdijende overheid.
De enige winnaar is de ambtenarij.
Wetten zijn door ambtenaren voor ambtenaren, en aangezien die bijna allemaal met de trein naar de ministeries gaan...quote:Op donderdag 24 april 2014 07:59 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Uiteraard! Neemt niet weg dat wegvervoer ondanks torenhoge belastingen nog steeds de voorkeur geniet van de overgrote meerderheid van de bevolking. Bij OV is dat het omgekeerde.
Waarom zit er eigenlijk maar 6% belasting op treinreizen? Op drinkwater zit al 48% belasting!
Zo is de maatschappij ingericht. Daar is vast wel het een en ander aan te veranderen, maar niet door de NS. Dat weet de NS ook, maar onder het motto van het promoten van flexwerken is het wel makkelijk cashen. En Mansveld stond er bij en keek er naar en wacht rustig af tot haar Ineke van Gent-momentje komt.quote:Op donderdag 24 april 2014 01:35 schreef El_Matador het volgende:
Wb de spits; waarom toch die 9:05-16:55-mentaliteit?
Als het normaal zou zijn, zou je dat ook terugzien in de grafiek. Of beweer jij nu dat als 50% van de mensen er tien minuten over doet en 50% zes uur dat zes uur dan normaal is?quote:Op donderdag 24 april 2014 07:57 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Monolith, denk nou even na man. Hoe kan je "de" reistijd van "de" VSAmerikaan nou middelen, dat slaat toch compleet nergens op? 6 uur met de Greyhound in Kentucky of in 15 minuutjes New York City door.
Ik woon in een stad vol files en enorme gaten in de weg, als het regent nog es 3 keer zo erg. 9 miljoen inwoners, net zoveel als de Randstad. Maar wel verkeerstechnisch heel anders en bergachtig.
Dat soort statistiekjes moet je echt niet serieus nemen omdat het in een staafdiagrammetje staat. Beetje kritisch zijn op wat je wil laten zien.
Dat is volstrekt irrelevant. Wat begrijp je nou niet aan het feit dat men beweert dat reistijden van vele uren in andere landen volstrekt normaal zijn? Als dat het geval zou zijn, dan zou je dat terug moeten zien in de gemiddelde reistijden. Tenzij al die extreme reistijden in andere landen gepaard gaan met veel meer hele korte tripjes, oftewel dat de distributie van reistijden in andere landen significant anders zou zijn. Daar zie ik echter geen directe aanleiding toe.quote:Op donderdag 24 april 2014 07:57 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Monolith, denk nou even na man. Hoe kan je "de" reistijd van "de" VSAmerikaan nou middelen, dat slaat toch compleet nergens op? 6 uur met de Greyhound in Kentucky of in 15 minuutjes New York City door.
Ik woon in een stad vol files en enorme gaten in de weg, als het regent nog es 3 keer zo erg. 9 miljoen inwoners, net zoveel als de Randstad. Maar wel verkeerstechnisch heel anders en bergachtig.
Dat soort statistiekjes moet je echt niet serieus nemen omdat het in een staafdiagrammetje staat. Beetje kritisch zijn op wat je wil laten zien.
Reuzeschattig, wat is de relevantie voor de relatie tussen veel lange forenstijden en het effect op het gemiddelde?quote:Ik woon in een stad vol files en enorme gaten in de weg, als het regent nog es 3 keer zo erg. 9 miljoen inwoners, net zoveel als de Randstad. Maar wel verkeerstechnisch heel anders en bergachtig.
Dat soort statistiekjes moet je echt niet serieus nemen omdat het in een staafdiagrammetje staat. Beetje kritisch zijn op wat je wil laten zien.
mwah, valt reuze mee als je een goed pak hebt.quote:Op donderdag 24 april 2014 07:25 schreef DS4 het volgende:
[..]
Met kutweer is de motor natuurlijk ook vrij kut.
Nou, ik zit liever droog en warm.quote:Op donderdag 24 april 2014 09:10 schreef Drinky het volgende:
mwah, valt reuze mee als je een goed pak hebt.
Dat jij geen idee hebt waar je over praat.quote:Op donderdag 24 april 2014 09:06 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is volstrekt irrelevant. Wat begrijp je nou niet aan het feit dat men beweert dat reistijden van vele uren in andere landen volstrekt normaal zijn? Als dat het geval zou zijn, dan zou je dat terug moeten zien in de gemiddelde reistijden. Tenzij al die extreme reistijden in andere landen gepaard gaan met veel meer hele korte tripjes, oftewel dat de distributie van reistijden in andere landen significant anders zou zijn. Daar zie ik echter geen directe aanleiding toe.
[..]
Reuzeschattig, wat is de relevantie voor de relatie tussen veel lange forenstijden en het effect op het gemiddelde?
Volgens mij heeft al dat drugsgebruik je cognitieve vermogens wat aangetast.quote:Op donderdag 24 april 2014 09:27 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat jij geen idee hebt waar je over praat.
De uniciteit van Nederland is je al door mij en SuperHarre uitgelegd. Blijf je lekker waarde hechten aan een staafdiagrammetje, mij best.quote:Op donderdag 24 april 2014 09:32 schreef Monolith het volgende:
[..]
Volgens mij heeft al dat drugsgebruik je cognitieve vermogens wat aangetast.
Als er iemand is die hier keer niet in staat is om basale statistiek te begrijpen en ook niet begrijpend te kunnen lezen, dan ben jij het wel.
Laat maar zien dat de distributie significant anders is in andere landen.
Ben je nog onder invloed? Super bevestigt mijn punt, niet dat van jou.quote:Op donderdag 24 april 2014 09:35 schreef El_Matador het volgende:
[..]
De uniciteit van Nederland is je al door mij en SuperHarre uitgelegd. Blijf je lekker waarde hechten aan een staafdiagrammetje, mij best.
kun je niet lezen ofzo? Met een goed pak zit je ook droog en warm. Maar verder veel plezier met droog en warm in de file te staan, terwijl ik allang weer droog en warm thuis benquote:
Nee, die houdt jouw lichaam droog en warm. Maar dan moet jij je weer omkleden.quote:Op donderdag 24 april 2014 09:54 schreef Drinky het volgende:
kun je niet lezen ofzo? Met een goed pak zit je ook droog en warm. Maar verder veel plezier met droog en warm in de file te staan, terwijl ik allang weer droog en warm thuis ben.
Niet?quote:Op donderdag 24 april 2014 13:28 schreef Ener-G het volgende:
De grap is natuurlijk dat 'flexwerken' geen moer met werktijden te maken heeft.
En weer anderen zijn gezegend met een stompzinnige marketingafdeling die denkt dat de term "@nders werken" hip isquote:Op donderdag 24 april 2014 13:31 schreef Ceased2Be het volgende:
de een noemt dat flexwerken, de ander 'het nieuwe werken'...
iWerken.quote:Op donderdag 24 april 2014 14:04 schreef Litpho het volgende:
[..]
En weer anderen zijn gezegend met een stompzinnige marketingafdeling die denkt dat de term "@nders werken" hip is.
Zo'n pak trek je gewoon over je kleren aan, gewoon een setje schoenen mee en that's it. En ik doe liever iets nuttigs met mijn tijd dan onnodig in de file zittenquote:Op donderdag 24 april 2014 13:03 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, die houdt jouw lichaam droog en warm. Maar dan moet jij je weer omkleden.
En die file hou ik wel uit. Ga ik gewoon TV kijken, of ik zet een lekker muziekje op. Niets mis mee.
Gek genoeg zitten de meeste mensen graag in de file. 't Is zelfs zo'n verslaving, dat ze pas op weg gaan als de rest er ook is! Op tijden dat er geen file staat, zie je ze niet.quote:Op donderdag 24 april 2014 17:03 schreef Drinky het volgende:
En ik doe liever iets nuttigs met mijn tijd dan onnodig in de file zitten
Ik sta zelden tot nooit in de file.quote:Op donderdag 24 april 2014 17:03 schreef Drinky het volgende:
Zo'n pak trek je gewoon over je kleren aan, gewoon een setje schoenen mee en that's it. En ik doe liever iets nuttigs met mijn tijd dan onnodig in de file zitten
Lol. Zelfs een moderne stock 600cc brommer rijdt die opgevoerde rs6 van je eruit in het dagelijks verkeer waar je niet harder zal rijden dan 230quote:Op donderdag 24 april 2014 19:30 schreef DS4 het volgende:
[..]
en ben ook nog eens sneller dan 99% van die motoren tot hun grote verrassing.
Nee hoor. Op de Nordschleife vaak zat met de Porsche (die minder rap was in rechte lijn) voorbij gevlogen aan motoren die het echt vol probeerden. En dat waren al racers met echt wat meer dan 600cc.quote:Op donderdag 24 april 2014 19:54 schreef Revolution-NL het volgende:
Lol. Zelfs een moderne stock 600cc brommer rijdt die opgevoerde rs6 van je eruit in het dagelijks verkeer waar je niet harder zal rijden dan 230![]()
Dat waren dan snelheden boven de 230/240. Daar onder kan je het echt vergeten met je auto. Ik ben nog geen auto tegen gekomen die onder de 230kmph partij was voor een 120pk (600cc) supersport motor.quote:Op donderdag 24 april 2014 21:49 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee hoor. Op de Nordschleife vaak zat met de Porsche (die minder rap was in rechte lijn) voorbij gevlogen aan motoren die het echt vol probeerden. En dat waren al racers met echt wat meer dan 600cc.
Nee, ook daaronder. Gewoon de praktijk ipv youtube.quote:Op donderdag 24 april 2014 22:09 schreef Revolution-NL het volgende:
Dat waren dan snelheden boven de 230/240. Daar onder kan je het echt vergeten met je auto. Ik ben nog geen auto tegen gekomen die onder de 230kmph partij was voor een 120pk (600cc) supersport motor.
wel hoor. Letterlijk vertaald: tijd en plaats onafhankelijk werken.quote:Op donderdag 24 april 2014 13:28 schreef Ener-G het volgende:
De grap is natuurlijk dat 'flexwerken' geen moer met werktijden te maken heeft.
Daaronder is kan je het echt vergeten geloof mij nu maar. 0-100, 0-200, 100-200cijfers, en pk/kg ratio cijfers zeggen genoeg.quote:Op donderdag 24 april 2014 23:33 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, ook daaronder. Gewoon de praktijk ipv youtube.
Ook op de snelweg in Duitsland zet ik geregeld een motor voor joker overigens.
En natuurlijk neemt het verschil toe met de snelheid, mijn auto loopt 350 km/u...
quote:Op vrijdag 25 april 2014 09:32 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
wel hoor. Letterlijk vertaald: tijd en plaats onafhankelijk werken.
quote:Een flexwerker is een werknemer met een flexibel arbeidscontract, te weten:
een uitzendkracht
een gedetacheerde
een payroller
een seizoensarbeider
een freelancer
een werknemer met nulurencontract.
Waarom moet ik jou geloven als ik keer op keer sneller blijk dan motoren die vol accelereren?quote:Op vrijdag 25 april 2014 09:37 schreef Revolution-NL het volgende:
Daaronder is kan je het echt vergeten geloof mij nu maar. 0-100, 0-200, 100-200cijfers, en pk/kg ratio cijfers zeggen genoeg.
Je vergeet dat een heel groot deel van de reizigers student is. Die moeten straks zelf het vervoer gaan betalen, en dan maak je het ook nog duurder. Bovendien kun je als oplossing ook gewoon korting bieden in de dal-uren. Dan jaag je mensen ook niet de auto in.quote:Op vrijdag 25 april 2014 08:17 schreef ACT-F het volgende:
10% verhoging, boehoeAls ik met het ov zou reizen zou ik 1 euro extra per dag betalen. ¤22 per maand
![]()
Of je praat met je werkgever over werktijddifferentiatie. Want met een treinbezettingsgraad van 33% op een dag snap ik deze maatregel wel en vind ik hem nog vrij mild.
Tja... in de praktijk ben ik nog nooit een blik tegengekomen die mij kon hebben tot de 250 en dan ben ik heel wat tegengekomen. Meest exclusieve was een Salica gt met 500pk @ 1000kg, geweldig apparaat overigensquote:Op vrijdag 25 april 2014 14:21 schreef DS4 het volgende:
[..]
Waarom moet ik jou geloven als ik keer op keer sneller blijk dan motoren die vol accelereren?
Zouden die allemaal stuk zijn ofzo?
Praktijk, mijn waarde...
Er zijn motoren die sneller zijn, dat betwist ik niet.quote:Op vrijdag 25 april 2014 14:28 schreef Revolution-NL het volgende:
Tja... in de praktijk ben ik nog nooit een blik tegengekomen die mij kon hebben tot de 250 en dan ben ik heel wat tegengekomen. Meest exclusieve was een Salica gt met 500pk @ 1000kg, geweldig apparaat overigens. In eerste instantie vergiste ik mij flink in deze auto.
Vorig jaar op de autobahn nog aan het spelen geweest met een Turbo S.
Tot de 265 was hij geen partij.
Dat is wel serieus, dan ga je qua performance redelijk richting een evotechquote:Op vrijdag 25 april 2014 14:43 schreef DS4 het volgende:
[..]
Er zijn motoren die sneller zijn, dat betwist ik niet.
Maar het overgrote deel van wat er op de wegen rondrijdt is echt niet de baas over de RS6. En die van mij is dan ook wel erg rap, kreeg van de week nog bij Audi te horen dat ze kort daarvoor een MTM RS6 hadden gehad en die toch wel merkbaar minder snel was dan die van mij.
Evotech heeft toch niet meer dan 750pk? Dan steek ik daar dus voorbij.quote:Op vrijdag 25 april 2014 14:47 schreef Revolution-NL het volgende:
Dat is wel serieus, dan ga je qua performance redelijk richting een evotech![]()
Dat valt niet uit te sluiten, al rij ik vaker gewoon rustig met het verkeer dan volgas. Af en toe doe ik net alsof ik verstandig ben.quote:Misschien dat wel elkaar nog eens tegenkomen onderweg![]()
Vergeet ik ze ja? Ik denk dat je vergeet dat je nooit aannames moet doen:quote:Op vrijdag 25 april 2014 14:26 schreef H.FR het volgende:
Je vergeet dat een heel groot deel van de reizigers student is. Die moeten straks zelf het vervoer gaan betalen, en dan maak je het ook nog duurder.
NWS / Spitstarief treinenquote:Op donderdag 8 april 2010 00:35 schreef ACT-F het volgende:
Zo ben ik er een groot voorstander van het eerste lesuur van HBO en WO pas om 10:00 te laten beginnen. Het contract met de NS kan daardoor een stuk goedkoper omdat de spitsbelasting fors daalt.
Korting krijgen is leuk, maar iemand moet het ook kunnen bieden:quote:Bovendien kun je als oplossing ook gewoon korting bieden in de dal-uren. Dan jaag je mensen ook niet de auto in.
NWS / Spitstarief treinenquote:Op woensdag 7 april 2010 23:46 schreef ACT-F het volgende:
Gewoon 'zomaar' goedkoper maken? En het personeel moet dan ook maar 40% minder verdienen of zo? Van mij mogen ze de spits 40% duurder maken i.p.v. de voorgestelde 10%. Een trein laten rijden is nu eenmaal vele malen duurder dan de auto, dus ga die kosten als treinreiziger maar zelf betalen i.p.v. de belastingbetaler die nooit met het ov reist.
Je hebt het hier alleen over werkgevers, dus ja.quote:Op vrijdag 25 april 2014 15:41 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Vergeet ik ze ja? Ik denk dat je vergeet dat je nooit aannames moet doen:
[..]
NWS / Spitstarief treinen
[..]
Korting krijgen is leuk, maar iemand moet het ook kunnen bieden:
[..]
NWS / Spitstarief treinen
Wat?quote:Op vrijdag 25 april 2014 15:52 schreef H.FR het volgende:
[..]
Je hebt het alleen over werkgevers, dus ja.
Je hebt het alleen over werkgevers dus ja, je vergeet ze. Dat je in 2010 wel aan ze dacht is niet relevant.quote:
Je trekt conclusies op basis van summiere informatie, en dat is fout. Je had mij kunnen vragen hoe het dan met de studenten verder moet, want ik roep als sinds 1998 dat ze later moeten beginnen want het blijkt zelfs beter te zijn voor de leerprestaties. Terug naar de schoolbanken jij.quote:Op vrijdag 25 april 2014 15:54 schreef H.FR het volgende:
Je hebt het alleen over werkgevers dus ja, je vergeet ze. Dat je in 2010 wel aan ze dacht is niet relevant.
Wat zou kunnen is een lichte verhoging in de spits (max. 5%, geen 10%) om daarmee een daling in de daluren te financieren. Dan maak je het gat groter, maar de extra kosten in de spits hou je beperkt.
Ik trek een conclusie op basis van de informatie die ik heb. Dat was jouw post van dat moment, waar jij alleen werkgevers noemtquote:Op vrijdag 25 april 2014 16:00 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Je trekt conclusies op basis van summiere informatie, en dat is fout. Je had mij kunnen vragen hoe het dan met de studenten verder moet, want ik roep als sinds 1998 dat ze later moeten beginnen want het blijkt zelfs beter te zijn voor de leerprestaties. Terug naar de schoolbanken jij.
Wie is 'je'? Jij zelf? Kennelijk is de ochtenddip bij de meerderheid een groter probleem. Maar goed, ik baseer mijn mening op Italiaans onderzoek wat ik in 1998 las. Iets wat ik persoonlijk kan onderschrijven. Zeker getuige de 'uitgeslapen' koppen in de klasquote:Op vrijdag 25 april 2014 16:10 schreef H.FR het volgende:
.
Al ben ik het niet met je eens dat dat beter zou zijn voor de leerprestaties.
In de middag heb je namelijk de grootste 'dip' van de dag. Je moet dus zorgen dat je daar zo min mogelijk in zit.
Ah, ik baseer het op een seminar dat ik laatst had, over optimaal presteren.quote:Op vrijdag 25 april 2014 16:28 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Wie is 'je'? Jij zelf? Kennelijk is de ochtenddip bij de meerderheid een groter probleem. Maar goed, ik baseer mijn mening op Italiaans onderzoek wat ik in 1998 las. Iets wat ik persoonlijk kan onderschrijven. Zeker getuige de 'uitgeslapen' koppen in de klasIn de middaguren hadden we meestal tussenuren om te kunnen lunchen dus zo erg was dat dipje dan ook weer niet. En richting de avond praktijklessen en zelfstudie. De ochtenden heb ik altijd vervloekt, maar dat komt omdat ik een avondmens ben. Maar als onderzoek aantoont dat ik tot een meerderheid behoor dan is het zeker de moeite waard om de tijden aan te passen, zeker als er geld mee bespaard wordt.
Dat onderzoek komt me bekend voor en is volgens mij gericht op werknemers. Leeftijd speelt zeker een rol. Ik las enkele jaren geleden nog dat kinderen c.q. jonge volwassenen een vertraagd ritme hebben tegenover volwassen. Ik merk het bij mezelf naarmate ik ouder word ik steeds minder moeite heb om vroeg op te staan. Op zich is het fysieke opstaan niet het grootste probleem (wat moet, dat moet), maar het is wel zo prettig dat je mentaal ook wakker bentquote:Op vrijdag 25 april 2014 16:39 schreef H.FR het volgende:
[..]
Ah, ik baseer het op een seminar dat ik laatst had, over optimaal presteren.
Dat schijnt ook weer op onderzoek gebaseerd te zijn. Wellicht maakt leeftijd ook nog uit in deze.
In de ochtend heb je inderdaad ook een dip, maar deze is kleiner dan die van na de lunch (begint rond 2 uur volgens mij).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |