Korte omschrijving depressie:quote:Op zondag 3 januari 2010 01:17 schreef Quickie_Butt het volgende:
Het viel me op dat er nog geen centraal topic is voor depressies en/of angstklachten. Wel een topic over medicatie bij psychische problemen en een hoe voel je je nu topic, maar die dekken naar mijn mening niet helemaal de lading.
Ik denk dat dit topic wel kan bijdragen in dit subforum. Veel mensen kampen namelijk met depressieve of angstklachten en zo kunnen we een beetje steun bij elkaar zoeken en elkaar van adviezen en tips voorzien
Korte uitleg van angststoornissen:quote:Depressie
Iemand met een depressie heeft last van een hevige neerslachtigheid.
Die neerslachtigheid klaart niet na een paar dagen vanzelf op, maar duurt minimaal twee weken. Depressie moet niet verward worden met 'gewone' neerslachtigheid die iedereen wel eens heeft. Bij een depressie is deze heviger en tast het dagelijks functioneren aan.
Bron: http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/depressie
Toepasselijke plaatjes:quote:Angststoornissen
Angststoornissen zijn in de psychiatrie de meest voorkomende aandoeningen. Sommige van deze aandoeningen worden fobie genoemd. Het gemeenschappelijke kenmerk van angststoornissen, is dat er sprake is van angst. Mensen kunnen zo angstig zijn dat het hun leven ontregelt.
Wanneer spreken we van een angststoornis?
Angst is een gevoel dat optreedt bij dreigend gevaar. De emotie ontstaat als het welzijn van een persoon direct wordt bedreigd, maar ook als een persoon een situatie als bedreigend ervaart. Als een angst geen reële grond heeft en de betrokken persoon er sociale of beroepsmatige problemen door ondervindt, is er sprake van een stoornis.
In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-IV worden de volgende angststoornissen onderscheiden:
Paniekstoornis met of zonder agorafobie
Sociale fobie of angststoornis
Specifieke of enkelvoudige fobie
Obsessief-compulsieve stoornis of dwangstoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Hypochondrie
Angststoornis door een lichamelijke aandoening
Acute stressstoornis
Angststoornis door alcohol of drugs
Voor de Multidisciplinaire Richtlijn Angststoornissen is de indeling van de DSM-IV als uitgangspunt genomen. Van de onderscheiden angststoornissen zijn de volgende aandoeningen opgenomen in de richtlijnen:
Paniekstoornis met en zonder agorafobie
Sociale fobie
Specifieke fobie
Obsessief-compulsieve stoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Bron: http://www.trimbos.nl/ond(...)stoornissen-algemeen
Leuk!!!!quote:Op zaterdag 19 april 2014 18:11 schreef kuolema het volgende:
Paaseitjes zoeken![]()
Ik heb gisteren voor de therapiegroep en vandaag voor vrienden paaseitjes verstopt
Ik herken de angst en paniek wel, de hyper ventilatie. Wanneer de angst voor ziekte naar boven komt, wees zo rationeel mogeljik. Ik weet het, dat klinkt oprecht moeilijk, maar ik herken de angst wel. Ik trek de lijn bij bloed. Dat kun je niet faken, gevoelens kun je wel faken.quote:Op vrijdag 18 april 2014 18:05 schreef Pinguino81 het volgende:
Ik zal even mijn verhaal vertellen, dat praat wat makkelijker!
Ruim twee jaar geleden begon de ellende dat ik op mijn werk plotseling dacht dood te gaan! Ambulance erbij etc en dat bleek hyperventilatie te zijn. Hier heb ik nooit echt aandacht aan besteed en ben altijd maar doorgegaan ook al had ik er wel degelijk veel last van. Later leerde ik mijn vriendin kennen en alles ging "goed" helaas merkte ik dat ik steeds meer last van mijn klachten kreeg en ik naar haar toe steeds minder leuk begon te worden. Was snel moe, weinig zin en energie in dingen maar depressief voelde ik me niet echt.
Na lang aandringen van haar ben ik toen naar de dokter gegaan en die heeft bloed geprikt. Hieruit bleek dat ik een B12 tekort heb en hiervoor moest ik injecties spuiten. Na de eerste injectie begon voor mij de ellende. Ik had de bijsluiter gelezen en las vreselijke dingen waardoor ik een paniekaanval kreeg. Twee weken thuis gezeten met elke dag een gejaagd gevoel en angsten. Het ging weer beter en ik ging weer aan het werk. Na een paar weken en een feestje werd ik een maandag morgen wakker en de eerste gedachte in mijn hoofd was toen zelfmoord. Ik raakte weer volkomen in paniek en snapte niet wat mij overkwam. Ik dacht dat ik gek werd. Elke dag gejaagdheid, angst, niet kunnen slapen en om de paar uur wakker. Ik dacht nu heb ik een depressie en hier moet ik vanaf. Na weken eindelijk bij de psychiater en die heeft na een aantal gesprekken vastgesteld dat ik last heb van een gegeneraliseerde angststoornis. Ik heb therapie gehad en na drie maanden thuis te hebben gezeten begon ik weer met werken.
Hierna is alles met ups en downs gegaan maar voelde me nog steeds niet helemaal beter. Therapie krijg ik nog steeds al heb ik niet het gevoel daar nu nog wat aan te hebben. Ik twijfel heel erg of ik aan de AD moet maar ik durf niet echt. Ik twijfel gewoon of ik de juiste diagnose gekregen heb en of ik niet gewoon depressief ben en daardoor zoveel pieker en me angstig en gejaagd voel. Ik heb goede dagen en slechte dagen. Helaas trok mijn vriendin het niet meer een maandje terug en die heeft er een punt achter gezet. Hierdoor ben ik weer aardig teruggevallen. Moet zeggen dat ik de laatste weken wel vond dat het weer ging. Helaas heb ik het gevoel de laatste dagen dat ik weer helemaal terug bij af ben. Ik ben weer de hele dag bezig met wat ik heb en hoe ik er vanaf kom. Ik had gisteren en vandaag vrij en het lijkt wel dat het nu nog slecht gaat als tijdens mijn werk. Ik kon het wel afschuiven op stress steeds maar nu ben ik nog steeds moe en pieker en maal ik en sta ik zeer rot op.
Ik heb ook zitten denken aan mindfulness maar geen idee of ik dat nu zomaar kan doen terwijl ik nog onder behandeling sta. Ook meer gaan sporten of veel gezonder gaan eten overweeg ik maar de discipline ontbreekt gewoon. En weer die twijfel, wel of geen AD. Zal het me helpen of ben ik straks een zombie met dezelfde problemen? De gevoelens dat het nooit meer goed komt en denken aan de dood terwijl ik absoluut niet dood wil maken het allemaal niet makkelijker. En wat doe ik dan? Ik ga googlen en lees verhalen die me nog meer de put en angst in praten.
Dit was even mijn verhaal.
Wat een k*twijf... maar hou de eer aan jezelf en laat je niet opnaaien...quote:Op zaterdag 19 april 2014 19:50 schreef Elvi het volgende:
Oja ik had er best een Pasen-OP van kunnen makenSorry
Ik zou vandaag nog een worteltaart maken maar dat is er niet meer van gekomen. Het was niet zo'n topdagIk hoorde de buren weer eens roddelen over ons (we hebben hele dunne muren) en ze noemde mijn oma en moeder 'moffen' en de veiligheidscamera in de poort een 'moffenstreek' (hoewel zij een camera bij hun voordeur hebben hangen die beeld en geluid opneemt... die van ons dus niet..). Uit woede stond ik te trillen en ben naar de supermarkt gelopen waar mn ouders waren. Ben echt zelden zo overstuur geweest. Als ik dat mens gezien had buiten had ik haar echt wat aangedaan
Vooral veel water drinken (al betekent dat wel dat je veel moet pissen, maar beter veel pissen dan veel hoofdpijn toch?quote:Op zondag 20 april 2014 05:26 schreef Murmeli het volgende:
De tering! Ik heb een heerlijke avond gehad.
Technofeestje in maassilo. Met een hele lieve vriend van me. Echt superleuk! Wel beetje bezopen dus nu ff eten en flink water drinken en hopen dat het morgen meevalt
Inderdaad!quote:Op zondag 20 april 2014 05:42 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Vooral veel water drinken (al betekent dat wel dat je veel moet pissen, maar beter veel pissen dan veel hoofdpijn toch?)
Geen ideequote:Op zondag 20 april 2014 05:45 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Inderdaad!
En hoofdpijn is niet erg maar ik word dan zo misselijkmaar kotsen ho maar
Wat doe jij nog/al wakker mop?
Ik heb nog wel een vlindernetje voor jequote:Op zondag 20 april 2014 05:49 schreef Murmeli het volgende:
Ik ga ook zo slapen. Als ik de katten naar binnen krijg.
Hehehe! Gelukkig kwamen ze vrij makkelijk naar binnen.quote:Op zondag 20 april 2014 05:56 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik heb nog wel een vlindernetje voor je
En jij wil niet naar je ouders of zij willen niet dat je mee doet of ofof?quote:Op zondag 20 april 2014 00:13 schreef Raggingbull het volgende:
Jeej pasen... iedereen lekker gezellig doen mwa... ik mag weer werken en alleen thuis zitten want me ouders zijn natuurlijk weer 2 dagen druk. Tot zo ver dus dat waanzinnige eenzame gevoel waar ik helemaal crazy van word.
Maar voor zover het vooruitzicht nu is heb ik wel met een hele toffe dame vrijdag een afspraak geplanned staan. Puur vriendschappelijk maar toch is nou net iets wat ik al in geen jaren gedaan heb. Dus erg gespannen en heel nerveus maar bijzonder veel zin in!!!
Neej ik moet werken kom dus laat thuis maar dan zijn ze nog weg. Ben standaard de weekenden nog daar. Beide partijen willen wel maar ik kan niet. Kon geen vrij krijgen.quote:Op zondag 20 april 2014 09:14 schreef zomertje het volgende:
[..]
En jij wil niet naar je ouders of zij willen niet dat je mee doet of ofof?
Hou het inderdaad goed in de gaten hoor! Ik wens je niet zo'n periode als ik in maart heb gehad. Al was het daarmee wel meteen duidelijk dat ik echt (nog) niet zonder AD kan/wil.quote:Op zondag 20 april 2014 09:32 schreef zomertje het volgende:
Ik heb mn pillen bijna afgebouwd naar 20mg. Dat is de helft van wat ik eerst had. Heb nu wel t idee dat de klachten toenemen, maar wil t toch even volhouden of het tijdelijk is of dat 20mg te weinig is voor mij.
Het gaat al een paar weken wat minder doordat er teveel gebeurt wat emoties oproept. Sinds de laatste stap van 25 naar 22,5 gaat t nog wat minder goed. Die is nu een week of 2 geleden, dus ik wil nog wel even afwachten. Vandaag gaat t weer redelijk tot nu toe.quote:Op zondag 20 april 2014 12:14 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Hou het inderdaad goed in de gaten hoor! Ik wens je niet zo'n periode als ik in maart heb gehad. Al was het daarmee wel meteen duidelijk dat ik echt (nog) niet zonder AD kan/wil.
Hoe lang zit je nu op 20 mg? En hoe lang gaat het nu iets slechter?
Vraag evt ook in je omgeving na wat zij ervan merken. Bij mij had de omgeving het eerder door dan ik.
Edit: 4 uur slapen is te weinig. Had onwijze honger dus ben maar gaan eten. Sushi en brood met olijven. Jammie. Paasbrood heb ik ook. En eieren. Dat ga ik straks of morgen maar eten
Super, goed om te horen! Lekker slapen kan wonderen doen he.quote:Op zondag 20 april 2014 13:32 schreef kuolema het volgende:
Sinds een paar dagen slaap ik weer goed, dat is zo fijnMet 6 mg mirtazapine.
Heb best een fijn weekend gehad. Logees zijn weg en nu moet ik keihard gaan leren. Ik ga lekker in de tuin zitten
Ja echt wel. Kan geen toeval zijn dat mijn stemming weer beter is sinds ik beter slaap.quote:Op zondag 20 april 2014 13:33 schreef duracellkonijntje het volgende:
[..]
Super, goed om te horen! Lekker slapen kan wonderen doen he.
Absoluut. Goed slapen is enorm bevorderlijk voor je energieniveau en daarmee de 'fitheid' van je hersenen. Voel je je lekker en midden in het leven door (heb ik althans).quote:Op zondag 20 april 2014 13:34 schreef kuolema het volgende:
[..]
Ja echt wel. Kan geen toeval zijn dat mijn stemming weer beter is sinds ik beter slaap.
Heb zelf ook een poos te kampen gehad met hyperventilatie en jouw verhaal komt mij heel bekend voor. Wat je vooral niet moet doen is gaan piekeren over je klachten en de symptomen gaan opzoeken op google. Dan kom je in een vicieuze cirkel die de klachten verergeren. Hypochondrie is een gevolg of symptoom van hyperventilatie. Door de hyperventilatie ben je in constante staat van angst waardoor je elk ongemak in je lichaam opmerkt. Wat mij geholpen heeft is psychosomatische fysiotherapie. Is het zeker dat bij jou de hyperventilatie komt door een B12 tekort?quote:Op vrijdag 18 april 2014 18:05 schreef Pinguino81 het volgende:
Ik zal even mijn verhaal vertellen, dat praat wat makkelijker!
Ruim twee jaar geleden begon de ellende dat ik op mijn werk plotseling dacht dood te gaan! Ambulance erbij etc en dat bleek hyperventilatie te zijn. Hier heb ik nooit echt aandacht aan besteed en ben altijd maar doorgegaan ook al had ik er wel degelijk veel last van. Later leerde ik mijn vriendin kennen en alles ging "goed" helaas merkte ik dat ik steeds meer last van mijn klachten kreeg en ik naar haar toe steeds minder leuk begon te worden. Was snel moe, weinig zin en energie in dingen maar depressief voelde ik me niet echt.
Na lang aandringen van haar ben ik toen naar de dokter gegaan en die heeft bloed geprikt. Hieruit bleek dat ik een B12 tekort heb en hiervoor moest ik injecties spuiten. Na de eerste injectie begon voor mij de ellende. Ik had de bijsluiter gelezen en las vreselijke dingen waardoor ik een paniekaanval kreeg. Twee weken thuis gezeten met elke dag een gejaagd gevoel en angsten. Het ging weer beter en ik ging weer aan het werk. Na een paar weken en een feestje werd ik een maandag morgen wakker en de eerste gedachte in mijn hoofd was toen zelfmoord. Ik raakte weer volkomen in paniek en snapte niet wat mij overkwam. Ik dacht dat ik gek werd. Elke dag gejaagdheid, angst, niet kunnen slapen en om de paar uur wakker. Ik dacht nu heb ik een depressie en hier moet ik vanaf. Na weken eindelijk bij de psychiater en die heeft na een aantal gesprekken vastgesteld dat ik last heb van een gegeneraliseerde angststoornis. Ik heb therapie gehad en na drie maanden thuis te hebben gezeten begon ik weer met werken.
Hierna is alles met ups en downs gegaan maar voelde me nog steeds niet helemaal beter. Therapie krijg ik nog steeds al heb ik niet het gevoel daar nu nog wat aan te hebben. Ik twijfel heel erg of ik aan de AD moet maar ik durf niet echt. Ik twijfel gewoon of ik de juiste diagnose gekregen heb en of ik niet gewoon depressief ben en daardoor zoveel pieker en me angstig en gejaagd voel. Ik heb goede dagen en slechte dagen. Helaas trok mijn vriendin het niet meer een maandje terug en die heeft er een punt achter gezet. Hierdoor ben ik weer aardig teruggevallen. Moet zeggen dat ik de laatste weken wel vond dat het weer ging. Helaas heb ik het gevoel de laatste dagen dat ik weer helemaal terug bij af ben. Ik ben weer de hele dag bezig met wat ik heb en hoe ik er vanaf kom. Ik had gisteren en vandaag vrij en het lijkt wel dat het nu nog slecht gaat als tijdens mijn werk. Ik kon het wel afschuiven op stress steeds maar nu ben ik nog steeds moe en pieker en maal ik en sta ik zeer rot op.
Ik heb ook zitten denken aan mindfulness maar geen idee of ik dat nu zomaar kan doen terwijl ik nog onder behandeling sta. Ook meer gaan sporten of veel gezonder gaan eten overweeg ik maar de discipline ontbreekt gewoon. En weer die twijfel, wel of geen AD. Zal het me helpen of ben ik straks een zombie met dezelfde problemen? De gevoelens dat het nooit meer goed komt en denken aan de dood terwijl ik absoluut niet dood wil maken het allemaal niet makkelijker. En wat doe ik dan? Ik ga googlen en lees verhalen die me nog meer de put en angst in praten.
Dit was even mijn verhaal.
Oh als het pas een paar weken is kan het nog wel wegtrekken ja. Dat kunnen nog ontwenningsverschijnselen zijn denk ik. Ik zou dan even op 22.5 blijven zolang de stress omstandigheden er nog zijn en tot je je weer stabieler voelt. Ik heb zelf met het afbouwen wel eens 5 of 6 weken op dezelfde dosis gezeten en er was hier ooit iemand die bleef nog langer gelijk. Achteraf gezien had ik dat ook moeten doen denk ikquote:Op zondag 20 april 2014 13:05 schreef zomertje het volgende:
[..]
Het gaat al een paar weken wat minder doordat er teveel gebeurt wat emoties oproept. Sinds de laatste stap van 25 naar 22,5 gaat t nog wat minder goed. Die is nu een week of 2 geleden, dus ik wil nog wel even afwachten. Vandaag gaat t weer redelijk tot nu toe.
Wat super!!! Ben heel blij voor je. Hopelijk de eerste stappen op een weg omhoogquote:Op zondag 20 april 2014 13:32 schreef kuolema het volgende:
Sinds een paar dagen slaap ik weer goed, dat is zo fijnMet 6 mg mirtazapine.
Heb best een fijn weekend gehad. Logees zijn weg en nu moet ik keihard gaan leren. Ik ga lekker in de tuin zitten
ik wil hier ook wel een week of 5 op blijven ja, probeer nu ook wat meer rust in te bouwen waar mogelijk.quote:Op zondag 20 april 2014 22:21 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Oh als het pas een paar weken is kan het nog wel wegtrekken ja. Dat kunnen nog ontwenningsverschijnselen zijn denk ik. Ik zou dan even op 22.5 blijven zolang de stress omstandigheden er nog zijn en tot je je weer stabieler voelt. Ik heb zelf met het afbouwen wel eens 5 of 6 weken op dezelfde dosis gezeten en er was hier ooit iemand die bleef nog langer gelijk. Achteraf gezien had ik dat ook moeten doen denk ik
quote:Op zondag 20 april 2014 22:25 schreef zomertje het volgende:
[..]
ik wil hier ook wel een week of 5 op blijven ja, probeer nu ook wat meer rust in te bouwen waar mogelijk.
Ben je het een beetje goed doorgekomen?quote:Op zondag 20 april 2014 14:05 schreef Jaeger85 het volgende:
Door feestdagen als Pasen komen mijn eenzaamheidsgevoelens als gevolg van mijn sociaal isolement altijd weer naar boven bah.
Bij mij alleen met mijn verjaardag en kerst.quote:Op zondag 20 april 2014 14:05 schreef Jaeger85 het volgende:
Door feestdagen als Pasen komen mijn eenzaamheidsgevoelens als gevolg van mijn sociaal isolement altijd weer naar boven bah.
quote:Op zondag 20 april 2014 22:59 schreef Miniem het volgende:
[..]
Bij mij alleen met mijn verjaardag en kerst.
Pasen is niks bijzonders voor mij.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."In the midst of winter, I found there was, within me, an invincible summer".
-Albert Camus.
Welkom bij de club. En na net 9,5 uur gewerkt te hebben overheerst dat gevoel hier weer. Iemand hebben om nu tegen aan te kunnen gaan liggen en stevig vast pakken om vervolgens in die persoons armen in slaap te vallen man ik zou er een moord voor willen plegen om dat nu te hebben. Bij wijze van spreken dan.quote:Op zondag 20 april 2014 14:05 schreef Jaeger85 het volgende:
Dit heb ik eigenlijk meer met dagen zoals koninginne dag etc. En in mindere mate kerst & oud en nieuw.quote:Op zondag 20 april 2014 14:05 schreef Jaeger85 het volgende:
Ja hoorquote:Op zondag 20 april 2014 22:53 schreef Mange-tout het volgende:
Hm, lekker. Ik wil volgend weekend voor de eerste keer in mijn leven carrot cake gaan maken. Spannend :p
[..]
Ben je het een beetje goed doorgekomen?
Ik kan het niet beter omschrijven en weet precies hoe jij je voelt. Hoe ben jij de dag doorgekomen?quote:Op zondag 20 april 2014 23:28 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
Welkom bij de club. En na net 9,5 uur gewerkt te hebben overheerst dat gevoel hier weer. Iemand hebben om nu tegen aan te kunnen gaan liggen en stevig vast pakken om vervolgens in die persoons armen in slaap te vallen man ik zou er een moord voor willen plegen om dat nu te hebben. Bij wijze van spreken dan.
Daar heb ik het ook en in nog grotere mate. Ik kijk dan ook helemaal niet uit naar koningsnacht en koningsdag...quote:Op maandag 21 april 2014 09:53 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Dit heb ik eigenlijk meer met dagen zoals koninginne dag etc. En in mindere mate kerst & oud en nieuw.
Ja door kei veel te werken en vooral non-stop druk zijn. En ik heb juist wel zin in koningsnacht en bevrijdingsfestival lekker dronken worden met 200000 andere mensen haha is ook een sociaal leven!quote:Op maandag 21 april 2014 12:16 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Ja hoor. De middag doorgebracht bij mijn familie waar ik altijd bij terecht kan.
[..]
Ik kan het niet beter omschrijven en weet precies hoe jij je voelt. Hoe ben jij de dag doorgekomen?
[..]
Daar heb ik het ook en in nog grotere mate. Ik kijk dan ook helemaal niet uit naar koningsnacht en koningsdag...
Lastig dat je vooral druk moet zijn om even niets te voelen, of is dat niet zo? Zo werkte dat bij mij altijd.quote:Op maandag 21 april 2014 12:19 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
Ja door kei veel te werken en vooral non-stop druk zijn. En ik heb juist wel zin in koningsnacht en bevrijdingsfestival lekker dronken worden met 200000 andere mensen haha is ook een sociaal leven!
Ik deed dit ook en uit ervaring weet ik dat het niet werkt. Het is zeg maar alleen maar uitstellen van het onvermijdelijke. Ben blij dat ik dat niet meer hoef, maar de balans die ik heb is wel relatief fragiel.quote:Op maandag 21 april 2014 13:06 schreef zomertje het volgende:
[..]
Lastig dat je vooral druk moet zijn om even niets te voelen, of is dat niet zo? Zo werkte dat bij mij altijd.
Ik had een belabberde start, hopen dat t muziek maken vanmiddag wel lekker gaat. Het is me al een tijd te druk eigenlijk.
De balans is lastig ja, het is snel teveel. Maar ik wil ook nog wel een beetje leven. Moet al genoeg laten en ook nog 4 dagen per week naar mn werk (5 uurtjes)quote:Op maandag 21 april 2014 13:12 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik deed dit ook en uit ervaring weet ik dat het niet werkt. Het is zeg maar alleen maar uitstellen van het onvermijdelijke. Ben blij dat ik dat niet meer hoef, maar de balans die ik heb is wel relatief fragiel.
...maar een relatief fragiele balans is altijd nog beter dan helemaal geen
Ik kom hier later misschien nog even op terug. Heb al maanden het gevoel dat ik te weinig tijd heb...vreemd.quote:Op maandag 21 april 2014 13:19 schreef zomertje het volgende:
[..]
De balans is lastig ja, het is snel teveel. Maar ik wil ook nog wel een beetje leven. Moet al genoeg laten en ook nog 4 dagen per week naar mn werk (5 uurtjes)
I feel you, ben er ook mee bezig. Vind nog het vervelendste dat ik geld moet vragen van anderen als terugbetaling voor een gedeeld abonnement, wat stom is, want zo is het gewoon afgesproken.quote:Op maandag 21 april 2014 16:45 schreef missbehavin het volgende:
Het is weer dat vreselijke moment van de maand dat ik de administratie doe. Niet geheel ontoevallig ook altijd een van mijn moeilijkste dagen. Word er moedeloos van
Omdat ik amper rond kom.. Ik zit op bijstandsniveau (ik werk wel hoor) en in een te duur huis (ben na de break-up in het huis blijven wonen) en met een puber is het gewoon heel lastig.quote:Op maandag 21 april 2014 17:45 schreef Mange-tout het volgende:
[..]
I feel you, ben er ook mee bezig. Vind nog het vervelendste dat ik geld moet vragen van anderen als terugbetaling voor een gedeeld abonnement, wat stom is, want zo is het gewoon afgesproken.
Waarom word jij er juist zo moedeloos van?
Dan zit ik binnen de kortste keren tegen een burn-out aan. Wekelijks moet er voor mij een moment zijn om de batterij weer op te laden.quote:Op maandag 21 april 2014 12:19 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
Ja door kei veel te werken en vooral non-stop druk zijn. En ik heb juist wel zin in koningsnacht en bevrijdingsfestival lekker dronken worden met 200000 andere mensen haha is ook een sociaal leven!
Ik heb juist momenten nodig waar ik me kan ontladen. Ik pak altijd veel te veel prikkels. Ontladen is een feest, wil niet altijd maar dat is wel belangrijk.quote:Op maandag 21 april 2014 19:09 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dan zit ik binnen de kortste keren tegen een burn-out aan. Wekelijks moet er voor mij een moment zijn om de batterij weer op te laden.
Die festivals zijn een leuk vooruitzicht. Ga je daar in jouw eentje naar toe?
Sommige sommige niet mijn muziek smaak valt niet echt binnen de normaal waardes en er zijn weinig mensen die er naar luisteren dus ik ga regelmatig alleen. En zoals S_E als zegt voor mij geldt hetzelfde ik moet ontladen inplaats van opladen.quote:Op maandag 21 april 2014 19:09 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dan zit ik binnen de kortste keren tegen een burn-out aan. Wekelijks moet er voor mij een moment zijn om de batterij weer op te laden.
Die festivals zijn een leuk vooruitzicht. Ga je daar in jouw eentje naar toe?
Niet fijnquote:Op maandag 21 april 2014 18:00 schreef missbehavin het volgende:
[..]
Omdat ik amper rond kom.. Ik zit op bijstandsniveau (ik werk wel hoor) en in een te duur huis (ben na de break-up in het huis blijven wonen) en met een puber is het gewoon heel lastig.
Spannend. Waarom de twijfel? (Buiten dan waarschijnlijk het argument van opnieuw te moeten beginnen en van leefomgeving veranderen, maar uit wat je hier hebt gepost, lijk je dat gewoon te zijn/een uitdaging te vinden?)quote:Op maandag 21 april 2014 20:02 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik sta op het punt een aantal interviews te overwegen. 1tje in de UK en 1tje in India. Ook hier weer, twijfel.
Nee, er valt ook weinig aan te doen, behalve ander werkquote:Op maandag 21 april 2014 23:16 schreef Mange-tout het volgende:
[..]
Niet fijn. Is er geen instantie die je daarmee kan helpen? (Mocht je het zelf willen natuurlijk)
quote:Op maandag 21 april 2014 20:02 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik heb juist momenten nodig waar ik me kan ontladen. Ik pak altijd veel te veel prikkels. Ontladen is een feest, wil niet altijd maar dat is wel belangrijk.
Dom zuipen, feesten en brallen en net doen of je net zoveel sociaal verstand hebt als alle andere alfa mannetjes om je heen die pupilletjes hebben die ontzettend klein zijn. Tsjah,
Ik sta op het punt een aantal interviews te overwegen. 1tje in de UK en 1tje in India. Ook hier weer, twijfel.
Maar dat klinkt toch tegenstrijdig? Je raakt door je werk overprikkeld en om daarvan te herstellen ga je ergens heen waar juist ook weer meer prikkels zijn. Bizar gewoon...quote:Op maandag 21 april 2014 23:04 schreef Raggingbull het volgende:
[..]
Sommige sommige niet mijn muziek smaak valt niet echt binnen de normaal waardes en er zijn weinig mensen die er naar luisteren dus ik ga regelmatig alleen. En zoals S_E als zegt voor mij geldt hetzelfde ik moet ontladen inplaats van opladen.
En hier kom ik later nog weer op terug, maar het heeft met mijn bovenstaande post te maken. Ik heb om de 1 of andere reden heel veel tijd nodig om weer op te laden (van de overprikkeling) en de enige manier om dat te doen is door in een situatie te verkeren met minder "actieve" prikkels zeg maar (dus gewoon het rustig aan doen, liefst in een gecontroleerde omgeving).quote:Op maandag 21 april 2014 13:19 schreef zomertje het volgende:
[..]
De balans is lastig ja, het is snel teveel. Maar ik wil ook nog wel een beetje leven. Moet al genoeg laten en ook nog 4 dagen per week naar mn werk (5 uurtjes)
Heel herkenbaar. Ik vind het altijd fijn als het weekend is, en de mensen om me heen vrij hebben. maar ik ben ook erg blij als het weekend voorbij is, en ik in mijn "hol" terug kan. Een lang weekend als afgelopen dagen zorgt er bij mij ook voor dat ik nu veel tijd nodig heb voor mijzelf. Het klinkt bejaard en dat is het misschien ook wel, maar ik blijf het beste stabiel op deze manier. In en om het huis of atelier, de hond, en in de loop van de middag dochter erbij. Dat zijn vaak genoeg prikkelsquote:Op dinsdag 22 april 2014 01:54 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
En hier kom ik later nog weer op terug, maar het heeft met mijn bovenstaande post te maken. Ik heb om de 1 of andere reden heel veel tijd nodig om weer op te laden (van de overprikkeling) en de enige manier om dat te doen is door in een situatie te verkeren met minder "actieve" prikkels zeg maar (dus gewoon het rustig aan doen, liefst in een gecontroleerde omgeving).
Onder een dekentje op de bank, t liefst met een katje erbijquote:Op dinsdag 22 april 2014 07:39 schreef seasushi het volgende:
[..]
Heel herkenbaar. Ik vind het altijd fijn als het weekend is, en de mensen om me heen vrij hebben. maar ik ben ook erg blij als het weekend voorbij is, en ik in mijn "hol" terug kan. Een lang weekend als afgelopen dagen zorgt er bij mij ook voor dat ik nu veel tijd nodig heb voor mijzelf. Het klinkt bejaard en dat is het misschien ook wel, maar ik blijf het beste stabiel op deze manier. In en om het huis of atelier, de hond, en in de loop van de middag dochter erbij. Dat zijn vaak genoeg prikkels
Ik vind zo'n lang weekend leuk, maar druk en rommelig. (Ik zat in een hutje in het bos wat ik al 25 jaar doe met dezelfde mensen)quote:Op dinsdag 22 april 2014 07:39 schreef seasushi het volgende:
[..]
Heel herkenbaar. Ik vind het altijd fijn als het weekend is, en de mensen om me heen vrij hebben. maar ik ben ook erg blij als het weekend voorbij is, en ik in mijn "hol" terug kan. Een lang weekend als afgelopen dagen zorgt er bij mij ook voor dat ik nu veel tijd nodig heb voor mijzelf. Het klinkt bejaard en dat is het misschien ook wel, maar ik blijf het beste stabiel op deze manier. In en om het huis of atelier, de hond, en in de loop van de middag dochter erbij. Dat zijn vaak genoeg prikkels
De twijfel is angst. Angst dat het niet goed komt. Het is niet rationele angst, maar soms is het genoeg angst om mij in een hyperventilatie aanval te drukken.quote:Op maandag 21 april 2014 23:16 schreef Mange-tout het volgende:
Spannend. Waarom de twijfel? (Buiten dan waarschijnlijk het argument van opnieuw te moeten beginnen en van leefomgeving veranderen, maar uit wat je hier hebt gepost, lijk je dat gewoon te zijn/een uitdaging te vinden?)
Ik hoef mij vaak niet echt op te laden op het werk. Ik kan soms op staan en binnen een half uur zonder iets te eten of drinken direct aan het werk en flink knallen. Die 'ik heb een momentje met de koffie nodig om te starten' heb ik geen last van. Het voordeel van de financiele sector is dat het 24/7 is. Het is nooit hetzelfde en nieuws veranderd dingen en dat houdt mij in het spelletje. Hoofd er in en je bent continu afgeleid. Krediet verlaging daar, oe, dat bedrijf gaat flink omhoog, hoe zit het met de hypotheken van die bank in Frankrijk? Etc. Het is een spervuur van vragen en nieuws en dingen wat maar niet ophoudt. Dat heb ik nodig in het werk, ik kan me er in verliezen en omdat ik veel prikkels opvang kan ik het relatief allemaal juist vrij goed aan.quote:Op dinsdag 22 april 2014 01:51 schreef magnetronkoffie het volgende:
Wat is voor jullie dan het verschil tussen "opladen" op je werk en "ontladen" op zo'n (beesten)feest?
Wat maakt het verschil? Want beide leveren jullie veel prikkels op, dus je zou verwachten dat het resultaat hetzelfde is.
Bizar.
Vanwaar dat?quote:Op dinsdag 22 april 2014 09:44 schreef missbehavin het volgende:
Nou, begon de dag met een potje janken in de auto, dat belooft veel goeds
Ben gewoon zo intens ongelukkigquote:
Maar maar je vriendje en je kind dan..?quote:
Maar het is toch helemaal niet zo gek dat iets als een feestje (vooral een druk beestenfeest, zo noem ik het maar effe) 'soms' niet werkt? Ik vind het een wonder dat zoiets bij jullie überhaubt wel eens werkt want ook drukke feestjes bezorgen veel prikkels, wat nou juist deel van het probleem is.quote:Op dinsdag 22 april 2014 09:59 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Alleen dan kom ik thuis en loop ik volledig hyper over van de prikkels. Ontladen .. ontladen .. ontladen ....... Dan wil een feestje, gamen, wandeling nog wel eens helpen maar soms werkt dat ook niet. Met als gevolg als ik niet rust neem ik in een burn out knal en het "feest" weer opnieuw kan beginnen.
Vanwaar is dat gevoel gekomen dan?quote:Op dinsdag 22 april 2014 10:26 schreef Woods het volgende:
Ik heb na mijn intake gesprek bij de GGZ in Amsterdam als uitslag depressie toegekregen.
Echter heb ik het idee voor mijzelf dat ze dit maar als laatste oplossing hebben gegeven en het idee dat ik de problemen die ik nu heb allemaal zelf veroorzaakt hebt door luiheid, niks doen en willen.
Zo ga ik dus nu ook de gesprekken met de psycholoog in, dat ik daar zit en zij me dus probeert te helpen niet vanuit de depressie maar als iemand die gewoon lui is.
Ik heb vorige week 3 doelen gekregen maar heb er slechts 1 uitgevoerd, tandarst bellenquote:Op dinsdag 22 april 2014 10:29 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Vanwaar is dat gevoel gekomen dan?
Het heeft natuurlijk ook wel een link met elkaar. Depressieve mensen doen vaak ook zeer weinig. Anderen zien dat als lui zijnde, maar de reden en de diepere laag is natuurlijk heel anders.
Maar om eruit te komen is het wel nodig om actie te ondernemen. Of dit nu actie is op geestelijk gebied (problemen oplossen) of (ook) op lichamelijk gebied (daadwerkelijk naar buiten gaan, mensen op zoeken)
Wat waren de twee andere doelen?quote:Op dinsdag 22 april 2014 10:31 schreef Woods het volgende:
Ik heb vorige week 3 doelen gekregen maar heb er slechts 1 uitgevoerd, tandarst bellenOverige 2 moet ik nu nog even snel uitvoeren
![]()
Tevens, moet je perse de psycholoog netjes aankijken of op een bepaald punt focussen?
Ik doe al een paar jaar vrijwel niets, zo had ik dit schooljaar als doel om te slagen nadat ik nipt over was gegaan naar 5 havo. Midden in het schooljaar ging ik nog sporadisch naar school en nu zit ik thuis zonder dat ik eigenlijk weet waarom ik geen zin meer had(de school irriteerde me maar daar zou ik opzich doorheen gebeten moeten hebben). Ik had een nieuwe computer gekocht als doel om muziek te maken, filmpjes bewerken enzo, hij staat nu te verstoffen...quote:Op dinsdag 22 april 2014 10:33 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Wat waren de twee andere doelen?
Wel goed dat je de tandarts hebt gebeld
Niets moet. Doen waar je jezelf het lekkerst bij voelt
Ik kan me van mijn laatste grote feesten alleen maar herkennen dat ik ontzettend relax. Ik ben dan niet het type, midden op de vloer, maar met een goed glas drank ergens in een hoekje (over finance lullen met collega'squote:Op dinsdag 22 april 2014 10:22 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Maar het is toch helemaal niet zo gek dat iets als een feestje (vooral een druk beestenfeest, zo noem ik het maar effe) 'soms' niet werkt? Ik vind het een wonder dat zoiets bij jullie überhaubt wel eens werkt want ook drukke feestjes bezorgen veel prikkels, wat nou juist deel van het probleem is.
Hoe kunnen jij en RB nou (in jullie eigen woorden) ontladen daar waar je vanzelf juist opgeladen wordt? Wat jullie vertellen lijkt meer op het compenseren van dingen doen door dingen te moeten doen door dingen te doen die jullie willen doen.
Zoals jullie het uitleggen lijkt het wel alsof jullie juist teveel energie hebben door heel veel en heel hard te werken terwijl dat mij juist energie zou ontnemen/kosten.
Dan zijn kleine stapjes bv de tandarts bellen en er straks ook heen gaan best wel stappen om te maken. Want wat ik lees is dat je je langzaam steeds meer opsluit.quote:Op dinsdag 22 april 2014 10:37 schreef Woods het volgende:
Ik doe al een paar jaar vrijwel niets, zo had ik dit schooljaar als doel om te slagen nadat ik nipt over was gegaan naar 5 havo. Midden in het schooljaar ging ik nog sporadisch naar school en nu zit ik thuis zonder dat ik eigenlijk weet waarom ik geen zin meer had(de school irriteerde me maar daar zou ik opzich doorheen gebeten moeten hebben). Ik had een nieuwe computer gekocht als doel om muziek te maken, filmpjes bewerken enzo, hij staat nu te verstoffen...
Ik was tot ongeveer anderhalf jaar terug iemand die vaak alleen zat en contact liever uit de weg ging, sinds ik ergens werk is dat eigenlijk wel verandert en in sommige periodes zit ik zowat elke avond(ook na werk) bij vrienden/aanhang daarvan. De dingen die er wel toe doen ga ik uit de weg.quote:Op dinsdag 22 april 2014 10:44 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Dan zijn kleine stapjes bv de tandarts bellen en er straks ook heen gaan best wel stappen om te maken. Want wat ik lees is dat je je langzaam steeds meer opsluit.
Ja, voor die kleine man hou ik het nog vol denk ikquote:Op dinsdag 22 april 2014 10:21 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Maar maar je vriendje en je kind dan..?
Al snap ik dat alles eromheen en de medicijnen enzo je ook ongelukkig kunnen maken. Gaat helaas zelden zoals je graag zou willen zien.
Gelukkigquote:Op dinsdag 22 april 2014 11:03 schreef missbehavin het volgende:
Ja, voor die kleine man hou ik het nog vol denk ik
Het verschil tussen lui en depressief: Depressief is tegen dingen opzien om ze te gaan doen. Alsof het zwaar is om te doen, ook al is het maar een klein dingetje. Dat is mijn ervaring. Ook het nemen van beslissingen wat niet wil lukken.quote:Op dinsdag 22 april 2014 10:37 schreef Woods het volgende:
[..]
Ik doe al een paar jaar vrijwel niets, zo had ik dit schooljaar als doel om te slagen nadat ik nipt over was gegaan naar 5 havo. Midden in het schooljaar ging ik nog sporadisch naar school en nu zit ik thuis zonder dat ik eigenlijk weet waarom ik geen zin meer had(de school irriteerde me maar daar zou ik opzich doorheen gebeten moeten hebben). Ik had een nieuwe computer gekocht als doel om muziek te maken, filmpjes bewerken enzo, hij staat nu te verstoffen...
Komt dat FOK! er ook nog bij he.quote:Op dinsdag 22 april 2014 14:13 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik haat hyperventileren. Net ook weer. Zwaar gapen, bloeddruk laag, koud, idee dat je flauwvalt en nu weer FOK.
Toen ik depressief was, en dus thuis zat, dan begon ik wel heel enthousiast aan dingen.quote:Op dinsdag 22 april 2014 11:51 schreef zomertje het volgende:
[..]
Het verschil tussen lui en depressief: Depressief is tegen dingen opzien om ze te gaan doen. Alsof het zwaar is om te doen, ook al is het maar een klein dingetje. Dat is mijn ervaring. Ook het nemen van beslissingen wat niet wil lukken.
Haha, mooie vergelijking. Lui en depressief is heel iets anders. Lui zijn betekent gewoon dat je lui bent, je verder wel goed voelt en gewoon lekker ontspannen bent en geen zin hebt om daar verandering in te brengen. Depressief zijn is daarentegen voor mij een groot zwart gat vol met pijn die er voor zorgt dat je als het ware onder een grote sluier loopt die al het geluk uit alles wat je mogelijk mee kunt maken zuigt. Het is zowel psychologisch slopend als een fysiek gevoel waardoor je in een hoekje wil kruipen en gewoon in de foetushouding op je duim wilt zuigen.quote:Op dinsdag 22 april 2014 14:23 schreef Gray het volgende:
Depressief zijn voelde voor mij een beetje als water naar de zee dragen met een gat in de emmer.
Lui zijn is eerder gaan liggen op het strand aan diezelfde zee. Fok die emmers water.
quote:Op dinsdag 22 april 2014 14:30 schreef duracellkonijntje het volgende:
[..]
Komt dat FOK! er ook nog bij he.
Ik geloofde het ook niet, want ben een optimistisch persoon, doorzetter etc. Maar daar heeft het eigenlijk vrij weinig mee te maken.quote:Op dinsdag 22 april 2014 15:37 schreef Woods het volgende:
Kom net van de psycholoog af en tijdens het gesprek kwam opeens angst naar voren. Dit was voor mij wel confronterend want had hier nooit eerder aan gedacht. Ik had de OP nog niet eens doorgenomen maar vind het wel vreemd om nu met angst te worden geconfronteerd met die 'depressie', hangt dat samen ofzo? Ik wil ook totaal nog niet geloven dat ik depressief ben(ondanks diagnose)aangezien veel mensen dit heel snel over zichzelf zeggen.
Ik liet alles dan gewoon ter plekke liggenquote:Op dinsdag 22 april 2014 14:31 schreef Royco1 het volgende:
[..]
Toen ik depressief was, en dus thuis zat, dan begon ik wel heel enthousiast aan dingen.
Bijvoorbeeld dan ging ik mijn auto wassen, dus emmer en spullen pakken, tuinslang uitrollen etc.
Maar als ik daar dan halverwege mee was dan zag ik er opeens als een berg tegenop en ruimde ik alles weer op.
Ik geloofde het ook niet, ik dacht dat het normaal wasquote:Op dinsdag 22 april 2014 15:37 schreef Woods het volgende:
Kom net van de psycholoog af en tijdens het gesprek kwam opeens angst naar voren. Dit was voor mij wel confronterend want had hier nooit eerder aan gedacht. Ik had de OP nog niet eens doorgenomen maar vind het wel vreemd om nu met angst te worden geconfronteerd met die 'depressie', hangt dat samen ofzo? Ik wil ook totaal nog niet geloven dat ik depressief ben(ondanks diagnose)aangezien veel mensen dit heel snel over zichzelf zeggen.
Ik laat het vandaag voor wat het is en ga nu een spelletje spelen of iets anders. Morgen komen de doelen wel die ik heb. Heb hier trouwens een memobord voor me en had enthousiast taken eropgezet maar geen enkele die ik nog heb uitgevoerdquote:Op dinsdag 22 april 2014 15:50 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik geloofde het ook niet, ik dacht dat het normaal was![]()
Bij mij hingen angst en depressie wel "losjes" samen, al kan ik niet echt beoordelen wat de link tussen die 2 nou precies is/was bij mij.
Overigens net ca 10km gewandeld (moest wel, want had de bus gemist) en echt -net- thuis gekomen. Straks maar even een bak koffie
Ik heb nog wel het 1 en ander te doen in het huishouden vandaag en tussendoor moetwil ik een begin maken met een programmeertaal leren, wat ik nodig heb om verder te moddenquote:Op dinsdag 22 april 2014 15:53 schreef Woods het volgende:
[..]
Ik laat het vandaag voor wat het is en ga nu een spelletje spelen of iets anders. Morgen komen de doelen wel die ik heb. Heb hier trouwens een memobord voor me en had enthousiast taken eropgezet maar geen enkele die ik nog heb uitgevoerdzo zuur
Dat zijn klassieke hyperventilatie symptomen. Heb je ook last van tintelingen in jouw handen, hartkloppingen en een druk op de borst? Dat zijn namelijk ook veel voorkomende symptomen.quote:Op dinsdag 22 april 2014 18:12 schreef sitting_elfling het volgende:
Heeft iemand hier wel vaker last van? Ik heb vandaag weer ontzettende excessieve gaap neigingen, waar daarna mijn voorhoofd en lichaam ijzig koud aan blijft voelen om daarna het idee te hebben dat je loopt te zweven en dat gevoel dat je continu je bewustzijn verliest.
M'n vriendin vertelde me dat ik er uitzag als een dooie. Bloed zakt volledig weg. Ik laat me er overigens niet een dag door verkloten. Ik ga gewoon verder maar het is dan altijd ff 30 minuutjes rationeel rustig blijven (dat lukt ook vaak wel) maar het is zo gruwelijk kut, die hyperventilatie aanvallen.
Hoe het precies komt weet ik niet, maar ik kreeg tegen het eind van m'n depressie plots last van angstaanvallen. Echt stervensbenauwd, uit het niets, om het niets. Gelukkig maar tweemaal last van gehad dat ik me kan herinneren, en heel kort.quote:Op dinsdag 22 april 2014 15:37 schreef Woods het volgende:
Vrijwilligerswerk is ook werk.quote:Op dinsdag 22 april 2014 16:47 schreef Elvi het volgende:
Ik heb weer een stap gezet om weer te wennen aan het arbeidsprocesIk ben vandaag aangenomen als vrijwilligster bij een museum.
ik ga beginnen met de communicatie, en later komen daar misschien nog rondleidingen coordineren en arrangementen bedenken bij.
Af en toe heb ik nog wel een moment van paniek als ik bedenk dat dit allemaal nog steeds vrijwillig is en ik nog steeds geen inkomen hebMaar ik hou mezelf voor dat het een begin is: ik kan weer wennen, het staat goed op mn cv, ik ben ergens binnen...
Hier ben ik niet bekend mee. Heb je je al laten onderzoeken?quote:Op dinsdag 22 april 2014 18:12 schreef sitting_elfling het volgende:
Heeft iemand hier wel vaker last van? Ik heb vandaag weer ontzettende excessieve gaap neigingen, waar daarna mijn voorhoofd en lichaam ijzig koud aan blijft voelen om daarna het idee te hebben dat je loopt te zweven en dat gevoel dat je continu je bewustzijn verliest.
M'n vriendin vertelde me dat ik er uitzag als een dooie. Bloed zakt volledig weg. Ik laat me er overigens niet een dag door verkloten. Ik ga gewoon verder maar het is dan altijd ff 30 minuutjes rationeel rustig blijven (dat lukt ook vaak wel) maar het is zo gruwelijk kut, die hyperventilatie aanvallen.
Het is een heel goed begin en zoals je al opmerkte staat het ook goed op je CV. Het is in deze tijd nu eenmaal lastig om werk te vinden. Hoeveel uur in de week ga je daar werken?quote:Op dinsdag 22 april 2014 16:47 schreef Elvi het volgende:
Ik heb weer een stap gezet om weer te wennen aan het arbeidsprocesIk ben vandaag aangenomen als vrijwilligster bij een museum.
ik ga beginnen met de communicatie, en later komen daar misschien nog rondleidingen coordineren en arrangementen bedenken bij.
Af en toe heb ik nog wel een moment van paniek als ik bedenk dat dit allemaal nog steeds vrijwillig is en ik nog steeds geen inkomen hebMaar ik hou mezelf voor dat het een begin is: ik kan weer wennen, het staat goed op mn cv, ik ben ergens binnen...
Ik heb het eens eerder gehad. Ik ben toen door de huisarts doorverwezen voor een bloedcheck en ECGtje. Na de ECG doorverwijzing gekregen naar de cardioloog. Volledige check en alles was in orde. Sinds dien tot een paar week geleden geen last meer van gehad. De afgelopen dagen weer ontzettend veel last.quote:Op dinsdag 22 april 2014 18:56 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dat zijn klassieke hyperventilatie symptomen. Heb je ook last van tintelingen in jouw handen, hartkloppingen en een druk op de borst? Dat zijn namelijk ook veel voorkomende symptomen.
Heb zelf een jaar lang last gehad van hyperventilatie. Tijdens de eerste aanval dacht ik werkelijk dat ik een hartaanval kreeg. Ik zag lijkbleek, was in staat van paniek, had druk op mijn borst met uitstraling naar mijn linkerarm en was benauwd. Ben toen naar de huisartsenpost gebracht waar geconstateerd is dat het het hyperventilatie was. Daarna door de medische molen geweest om fysieke oorzaken van hyperventilatie uit te sluiten.
Uiteindelijk doorverwezen naar een psychosomatische fysiotherapeut en daar heb ik geleerd hoe ik met hyperventilatie om moet gaan. Als ik een aanval op voel komen ga ik buikademhalingsoefeningen doen. Een inademing van drie seconden en een uitademing van minimaal het dubbele. Vervolgens en pauze van 5 seconde en dan weer inademen. Dat doe ik dan tien minuten lang. Sinds ik fanatiek drie maal per week sport heb ik nauwelijks nog klachten. Het bewegen verlaagt namelijk het zuurstofgehalte in het bloed.
Je kan ademhalingsoefeningen gaan doen. In het verleden heb ik fysiotherapie gehad omdat ik verkeerd ademhaalde, namelijk door mijn borstkas te vergroten en mijn buik niet te gebruiken. 10 sessies van een half uur deed wonderen; ik ging simpelweg op m'n rug liggen en m'n handen op m'n borst en haalde adem door met mijn buik vacuum te trekken in m'n longen. Kortom, alleen je buik uitzetten en niet je ribbenkast maakt dat je op een veel efficientere manier ademhaalt en ook nog eens een groter volume aanmaakt.quote:Op dinsdag 22 april 2014 19:23 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik heb het eens eerder gehad. Ik ben toen door de huisarts doorverwezen voor een bloedcheck en ECGtje. Na de ECG doorverwijzing gekregen naar de cardioloog. Volledige check en alles was in orde. Sinds dien tot een paar week geleden geen last meer van gehad. De afgelopen dagen weer ontzettend veel last.
Druk op de borst, net alsof er een olifant op mijn borstkas zit. Volgens mij zit het grootste gedeelte ook met het ademhalen.
Ik moet dan ook maar weer eens meer bezig met fysieke activiteiten.
Ik ga dat vanavond ook maar weer proberen.quote:Op dinsdag 22 april 2014 19:42 schreef Gray het volgende:
[..]
Je kan ademhalingsoefeningen gaan doen. In het verleden heb ik fysiotherapie gehad omdat ik verkeerd ademhaalde, namelijk door mijn borstkas te vergroten en mijn buik niet te gebruiken. 10 sessies van een half uur deed wonderen; ik ging simpelweg op m'n rug liggen en m'n handen op m'n borst en haalde adem door met mijn buik vacuum te trekken in m'n longen. Kortom, alleen je buik uitzetten en niet je ribbenkast maakt dat je op een veel efficientere manier ademhaalt en ook nog eens een groter volume aanmaakt.
Bovendien kan je dit ook meteen opvatten als een vorm van meditatie.Winning!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |