Was dit dan die groepering die door Hezbollah werd opgeblazen toen ze uit Jordanië Syrië binnenslopenquote:Op donderdag 17 april 2014 21:10 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Saoedi-Arabië steunt veel meer groepen dan alleen het Islamic Front.
Deze twee artikelen geven misschien wat duidelijkheid over het Southern Front.
http://carnegieendowment.org/syriaincrisis/?fa=55054
http://www.joshualandis.c(...)t-anti-tank-weapons/
Ook niet als ze daadwerkelijk de macht zouden grijpen?quote:Op donderdag 17 april 2014 17:19 schreef Aloulou het volgende:
"De sharia" (als eenduidig iets) bestaat niet, ondanks dat sommigen dat wel willen doen geloven. In Egypte is de sharia een van de bronnen der wetgeving, al ver voor de Moslimbroeders aan de macht kwamen overigens. Azhar heeft een (totaal) andere benadering en interpretatie van sharia dan bijvoorbeeld salafisten van de ISIS; wat Azhar betreft staat sharia ook niet haaks op verkiezingen en/of een "civil state" (ipv theocratie of strikt seculiere staat). Wat ISIS betreft is alleen een theocratische (religieuze) staat toegestaan.
In Libie gaat de sharia ook in de nieuwe grondwet worden opgenomen, alleen is de discussie nog tot hoever. De enige bron van wetgeving? Een van de meerdere bronnen? etc. En daar mogen de Libiers en hun civil society lekker uitzoeken wat ze denken dat het beste is. Overigens heerste Khadafi in bepaald deel van zijn heerschappij ook met delen van de sharia. In ieder geval hoeft het niet perse haaks te staan op democratie of rechten voor minderheden. Dat dat vaker wel dan niet het geval is ben ik met je eens.
In Tunesie is dan weer niet gekozen de sharia op te nemen op welke wijze dan ook, wel de "principes van de Islam" zoals rechtvaardigheid etc etc. Sommigen noemen dit de "hogere doelen die de sharia nastreeft".
Zo geloven de Moslimbroeders (waaronder spiritueel leider Qaradawi) dat het "dhimmi-concept" niet meer van toepassing is, en zij hebben daarin weer een andere interpretatie dan bijvoorbeeld ISIS die in Raqqa de paar nog overgebleven niet-Moslims "dhimmi-belasting" laten betalen. Er is best veel verscheidenheid onder al die Islamisten, meer dan vaker wordt voorgesteld of bekend is.
Ik denk zelf dat in zo'n multi-etnisch en religieus land als Syrie enige mate van seculariteit [of in grote lijnen handhaven van huidige grondwet mbt Islam] het beste zou zijn.
PS: Naar mijn weten zijn de Moslimbroeders niet voor een religieuze kleding politie a-la Saudi Arabie of Iran, en ook neit voor verplichten van haarbedekking voor vrouwen in de publieke ruimte.
Tijdens 9/11 zijn geen onschuldige mensen overleden.quote:Op donderdag 17 april 2014 17:37 schreef hafez1234 het volgende:
[..]
Geen baard = geen extremist. Dan zullen ze vanaf nu hun baard afgeschreven voordat ze een aanslag gaan plegen, dan zijn ze minder verdacht.
Hier een foto van de daders van 9/11. Ik zie geen enkele baard, maar volgens mij zijn ze wel extremisten.
[ afbeelding ]
Het is algemeen bekend dat de seculiere FSA zo goed als uitgeroeid is.
quote:Op donderdag 17 april 2014 21:17 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Tijdens 9/11 zijn geen onschuldige mensen overleden.
Uhm, heb ik iets gemist?quote:Op donderdag 17 april 2014 21:15 schreef Peunage het volgende:
[..]
Was dit dan die groepering die door Hezbollah werd opgeblazen toen ze uit Jordanië Syrië binnenslopen
Er is een machtswisseling geweest. Prince Bandar en Generaal Idriss zijn 'opgestapt' of van hun functie ontheven. Op hetzelfde moment hebben Obama en Susan Rice een ontmoeting gehad met prins Mohammed bin Nayef (Saoedi Arabië) en is kolonel Abd al-Ilah al-Bashir aangesteld als leider van FSA.quote:Op donderdag 17 april 2014 21:03 schreef Peunage het volgende:
[..]
Het Islamic Front is toch wat door Saoedi-Arabië wordt gesteund of niet?
Daar zijn mensen overleden die hun eigen moeder zouden verkopen voor geld.quote:
Ga jij nu ook al meedoen aan die borderline-marxistische bankiershaat?quote:Op donderdag 17 april 2014 21:20 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Daar zijn mensen overleden die hun eigen moeder zouden verkopen voor geld.
Niet meer niet minder.
Nee, ik volg geen ideologie.quote:Op donderdag 17 april 2014 21:21 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Ga jij nu ook al meedoen aan die borderline-marxistische bankiershaat?
quote:Op donderdag 17 april 2014 21:24 schreef hafez1234 het volgende:
We verdoen ons tijd door zo veel te praten over de rebellen. Het is duidelijk dat Assad gaat winnen. De soennitische terroristen hebben een lesje geleerd namelijk geen ruzie zoeken met sjiieten, want ze kunnen toch niet op tegen Hezbollah en Iran. Ik denk dat door dit conflict veel soennieten sjiiet gaan worden. Over 20 jaar zijn er bijna geen soennieten meer denk ik.
Ik denk dat jij uit je nek aan het lullen bent.quote:Op donderdag 17 april 2014 21:24 schreef hafez1234 het volgende:
We verdoen ons tijd door zo veel te praten over de rebellen. Het is duidelijk dat Assad gaat winnen. De soennitische terroristen hebben een lesje geleerd namelijk geen ruzie zoeken met sjiieten, want ze kunnen toch niet op tegen Hezbollah en Iran. Ik denk dat door dit conflict veel soennieten sjiiet gaan worden. Over 20 jaar zijn er bijna geen soennieten meer denk ik.
2quote:Op donderdag 17 april 2014 21:25 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik denk dat jij uit je nek aan het lullen bent.
Het eerste deel was nog wel correct. Zo is Hezbollah inderdaad de beste (islamitische) militie die er is.quote:
Of dat Soennieten nu ineens Shia gaan worden. Dat is wel een hele grote stap hoor.quote:Op donderdag 17 april 2014 21:27 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het eerste deel was nog wel correct. Zo is Hezbollah inderdaad de beste (islamitische) militie die er is.
Maar dat er over 20 jaar geen soennieten meer zijn...
Gast over een paar ben jij gewoon weer een brave Soenniet denk ik.quote:
Inderdaad...quote:Op donderdag 17 april 2014 21:27 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Of dat Soennieten nu ineens Shia gaan worden. Dat is wel een hele grote stap hoor.
idd slotje, move along people...quote:Op donderdag 17 april 2014 21:24 schreef hafez1234 het volgende:
Alles is mogelijk.quote:Op donderdag 17 april 2014 21:28 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Gast over een paar jij ben jij gewoon weer een brave Soenniet denk ik.
no shit sherlock...quote:Op donderdag 17 april 2014 21:25 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik denk dat jij uit je nek aan het lullen bent.
Ik denk eerder dat er over 20 a 60 jaar geen Sjiieten meer zijn omdat ze dan allemaal Soenniet zijn geworden.quote:Op donderdag 17 april 2014 21:24 schreef hafez1234 het volgende:
Dat is het helemaal niet als je in de geschiedenis kijkt. Er was eens een tijd bijvoorbeeld dat Iran soennitische was en alle Noord-Afrikaanse landen sjiiet.quote:Op donderdag 17 april 2014 21:27 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Of dat Soennieten nu ineens Shia gaan worden. Dat is wel een hele grote stap hoor.
De Fatimiden waren Isma'iliyya en hun gemeenschap was slechts een kleine elite in een overwegend Soennitisch rijk. Hun religie staat best ver af van dat van de meeste bekend Sji'itische groep die we vandaag de dag kennen, namelijk de Twaalvers/Ja'afari's/Athna'Asshariyya/Imami's of hoe je ze ook noemen wilt, namelijk die groep waartoe de Shia van Iran, Irak en Libanon (over het algemeen) toebehoren.quote:Op donderdag 17 april 2014 21:43 schreef hafez1234 het volgende:
[..]
Dat is het helemaal niet als je in de geschiedenis kijkt. Er was eens een tijd bijvoorbeeld dat Iran soennitische was en alle Noord-Afrikaanse landen sjiiet.
Bron
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kalifaat_van_de_Fatimiden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kalifaat_van_de_Abbasiden
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |