Dat zie jij helemaal verkeerd, daarom reageer ik alleen op dit stuk.quote:Op donderdag 17 april 2014 13:23 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Waarom mag Iran wel sharia gretig toepassen op jan en alleman en hele idee van "wilayat al-faqih" ook exporteren? En Hizbullah de vrijheid hebben om ook hun gebieden vanuit shariaprincipes in te richten? Overduidelijk Islamisten ook. En in Irak recentelijk de law-in-making om de Ja'fari jurisprudentie (12-er sjia) in het nationale wetboek in te passen wat familierecht etc betreft (recent)
Moet er een absolute democratie zijn? Het is beter om ook rekening te houden met minderheden. En dat doe je niet door de sharia in te voeren.quote:Op donderdag 17 april 2014 13:23 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Maar wat soennieten betreft moeten de Sisi's, Assad's etc aanblijven en elke Islamist de kogel te geven en keihard aan te pakken? In de hele regio wordt geen onderscheid gemaakt tussen persoonlijke religieuze overtuiging en staatsinrichting (inclusief "verlichte" Israel), seculier is een woord wat zelfs veel Arabische seculieren niet graag openlijk in de mond nemen omdat het geassocieerd wordt met "anti-Islam", of haaks erop. Of "minder Islam". Dat mensen echt denken dat als Syriers echt vrijelijk konden stemmen de Islam geen prominente plaats krijgt in een grondwet is heel naief. De vraag zou moeten zijn (in hele regio) wélke plaats het geloof krijgt op staatsniveau en ten koste van wát (of wie)?
Er zijn 49 groeperingen aangesloten bij het zuidelijk front. Zij hebben allen een verklaring moeten ondertekenen waarbij ze staan voor een seculiere staat en waarbij extremisme wordt veroordeeld.quote:Op donderdag 17 april 2014 13:53 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ik reageerde op de stellige bewering van firefly3 dat het 'zuidelijke front' seculier zou zijn.
Wat mij betreft een lovend streven........quote:We are the farmers, the teachers, and the workers that you see every day. Many of us were among the soldiers who defected from a corrupt regime that had turned its weapons around to fight its own countrymen. We represent many classes but our goal is one: to topple the Assad regime and give Syria a chance at a better future. There is no room for sectarianism and extremism in our society, and they will find no room in Syria’s future. The Syrian people deserve the freedom to express their opinions and to work toward a better future. We are striving to create in Syria a government that represents the people and works for their interest. We are the Southern Front.
Waar kan ik die verklaring over een seculiere staat lezen?quote:Op donderdag 17 april 2014 14:18 schreef Montagui het volgende:
[..]
Er zijn 49 groeperingen aangesloten bij het zuidelijk front. Zij hebben allen een verklaring moeten ondertekenen waarbij ze staan voor een seculiere staat en waarbij extremisme wordt veroordeeld.
Dat er bij die 49 groeperingen ook van origine niet seculieren zitten is wel zeker. Zolang ze zich maar aan die verklaring houden.
En die verklaring is in lijn met:
[..]
Wat mij betreft een lovend streven........
quote:تحت راية واحدة وجسم عسكري واحد ومسمى واحد، أطلقوا عليه "الجبهة الجنوبية".
وعرفت "الجبهة الجنوبية"، في بيان اطلعت "زمان الوصل" عليه، نفسها بأنها "الصوت المعتدل والذراع القوي لشعب سوريا".
وأضافت "إننا نقاتل لتحرير سوريا من الاستبداد والتطرف وللدفاع عن حق الشعب السوري لاختيار حكومة تمثله."
وفي ما يلي نص البيان:
"بسم الله الرحمن الرحيم
((واعتصموا بحبل الله جميعاً ولا تفرقوا)) صدق الله العظيم
نحن مقاتلو جنوب سوريا الذين اتحدوا لإيجاد سوريا حرة، مستقلة، ومستقرة. نحن الصوت المعتدل والذراع القوي لشعب سوريا، وإننا نقاتل لتحرير سوريا من الاستبداد والتطرف وللدفاع عن حق الشعب السوري لاختيار حكومة تمثله. نرفض أن نبقى صامتين والنظام يقوم بقتل أبنائنا. نحن هم المزارعون، المعلمون، والعمال الذين تروهم كل يوم. كثير منا هم من عداد الجنود الذين انشقوا عن نظام فاسد قد حوّل سلاحه لقتال أبناء بلده. نحن نمثل مختلف الطبقات وهدفنا واحد، وهو إسقاط نظام الأسد لإعطاء سوريا فرصة لمستقبل أفضل. ليس للطائفية والتطرف مكان بمجتمعنا ولا يجب أن يكون لهما مكان بمستقبل سوريا.
يستحق الشعب السوري أن يكون له حرية التعبير عن الرأي وأن يسعى لمستقبل أفضل. نعمل جاهدين لتكون في سوريا حكومة تمثّل الشعب وتعمل لصالحه. نحن الجبهة الجنوبية.
يناهز تعداد الجبهة الجنوبية الـ 30,000 مقاتل من المجموعات التالية أدناه في منطقة جنوب سوريا بما فيها دمشق، ريف دمشق، ومحافظات درعا، القنيطرة، والسويداء. ليس لدينا قائد واحد للجبهة الجنوبية، إنما هنالك قائد لكل لواء أو كتيبة. نحن هي المقاومة، والمقاومة ليس لها قيادة تنظيمية إلا أن أهداف مجموعاتها واحدة, متقاطعة في هدف لقائي واحد. كل قائد له حرية القيام بالعمليات وإدارة مجموعته بالطريقة التي يراها مناسبة. نحن منظمة متطوعة تحت مظلة واحدة في الجنوب تسعى جاهدة لإسقاط نظام الأسد للقيام بحكومة مستقرة تمثل كل السوريين. سنتعاون مع بعضنا البعض بكل الوسائل المتاحة لنا لإسقاط هذا النظام.
نريد حكومة جديدة تعكس إرادة الشعب السوري وتحترم الأقليات وبعد سقوط الأسد، سيعود كل السوريين لبلد مستقر يحترم أبناءه بعضهم البعض، ويحترمون معتقدات وحقوق الآخرين بغض النظر عن الخلفيات الدينية والعرقية. لقد شوّه الأسد سوريا بابتكار انقسامات لم تكن موجودة أصلا، وعندما ينتهي الأسد ستنتهي أيضا هذه الانقسامات. كمجموعات الجبهة الجنوبية، نعاهدكم على أننا سنعمل سويا حتى تنتصر مسيرتنا وتتحقق أهدافنا.
الفصائل الثورية المشكلة للجبهة
Er staat niks over secularisme volgens Google Translate, wel staat er in de naam van god.quote:Op donderdag 17 april 2014 14:53 schreef Montagui het volgende:
Iets voor de vertalers onder ons?
[..]
Volgens mij wel, of wil je per sé letterlijk het woordje 'secularisme' in de tekst zien staan?quote:Op donderdag 17 april 2014 14:56 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Er staat niks over secularisme volgens Google Translate, wel staat er in de naam van god.
Ja, dat zou ik wel willen zien. Ik geloof er namelijk niks van dat ze seculier zijn. Iran zegt ook de rechten van de minderheden te respecteren. En zie dus dit: http://carnegieendowment.org/syriaincrisis/?fa=55054&reloadFlag=1quote:Op donderdag 17 april 2014 15:02 schreef Montagui het volgende:
[..]
Volgens mij wel, of wil je per sé letterlijk het woordje 'secularisme' in de tekst zien staan?
Als ze westerse en saoedi's steun willen behouden zullen ze het wel móeten zijn.quote:Op donderdag 17 april 2014 15:10 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Ja, dat zou ik wel willen zien. Ik geloof er namelijk niks van dat ze seculier zijn. Iran zegt ook de rechten van de minderheden te respecteren. En zie dus dit: http://carnegieendowment.org/syriaincrisis/?fa=55054&reloadFlag=1
Het is de vraag of het echt bestaat.
Saudi's steun, denk je dat S-A seculier isquote:Op donderdag 17 april 2014 15:19 schreef Montagui het volgende:
[..]
Als ze westerse en saoedi's steun willen behouden zullen ze het wel móeten zijn.
Er staat uberhaupt niets in over de staatsinrichting en welke kleur dat moet hebben. Wel staat erin dat ze vechten voor de bevrijding van Syrie tegen onderdrukking en extremisme en voor het recht van Syriers om te kiezen wie hen vertegenwoordigd (middels verkiezingen kan je dus aannemen).quote:Op donderdag 17 april 2014 15:02 schreef Montagui het volgende:
Volgens mij wel, of wil je per sé letterlijk het woordje 'secularisme' in de tekst zien staan?
Dat is van hele andere orde dan de sharia...quote:Op donderdag 17 april 2014 15:35 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Er staat uberhaupt niets in over de staatsinrichting en welke kleur dat moet hebben. Wel staat erin dat ze vechten voor de bevrijding van Syrie tegen onderdrukking en extremisme en voor het recht van Syriers om te kiezen wie hen vertegenwoordigd (middels verkiezingen kan je dus aannemen).
De nieuwe regering het volk moet vertegenwoordigen en minderheden moet respecteren en de verschillende religieuze overtuigingen (groepen) die Syrie kent, alsmede vrijheid van meningsuiting en de "rechten van anderen". En verschillende malen zegt men de "gematigde Syriers" te vertegenwoordigen.
Mensen halen zaken door elkaar, democratie staat niet gelijk aan in de grondwet opgenomen vorm van secularisme. Kijk naar Israel, Griekenland of Groot-Brittanie.
De sharia heb je net zo goed in allerlei hybride varianten.quote:Op donderdag 17 april 2014 15:43 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Dat is van hele andere orde dan de sharia...
Klopt maar ik doel op het het verplichten van hoofddoekjes, bestraffen van mensen die vreemdgaan en afvalligen.quote:Op donderdag 17 april 2014 16:57 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De sharia heb je net zo goed in allerlei hybride varianten.
Wie zegt dat een dergelijke variant in Syrië zou komen.quote:Op donderdag 17 april 2014 16:59 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Klopt maar ik doel op het het verplichten van hoofddoekjes, bestraffen van mensen die vreemdgaan en afvalligen.
In principe is er al een lichte vorm van sharia in Syrië met de seculiere staat. Bijna alle rebellen zijn islamisten dus dat kan alleen maar slechter worden. Tevens is de grootste groep het Islamitisch Front dat duidelijk naar een strenge sharia streeft.quote:Op donderdag 17 april 2014 16:59 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Wie zegt dat een dergelijke variant in Syrië zou komen.
Dat maakt nog niet dat het land die kant op zou gaan. Overigens, ook onder Islamisten heb je allerlei soorten en maten. Ook islamisten die niet voor verplichte hoofddoekjes zijn of whatever.quote:Op donderdag 17 april 2014 17:03 schreef SadPanda het volgende:
[..]
In principe is er al een lichte vorm van sharia in Syrië met de seculiere staat. Bijna alle rebellen zijn islamisten dus dat kan alleen maar slechter worden. Tevens is de grootste groep het Islamitisch Front dat duidelijk naar een strenge sharia streeft.
Wat zouden die islamisten dan wel veranderen? Gezien er al een beperkte vorm is van de sharia.quote:Op donderdag 17 april 2014 17:08 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat maakt nog niet dat het land die kant op zou gaan. Overigens, ook onder Islamisten heb je allerlei soorten en maten. Ook islamisten die niet voor verplichte hoofddoekjes zijn of whatever.
Waarom zouden ze per definitie iets moeten veranderen op dat gebied? Denk je dat islamisten alleen aan de sharia denken en verder geen politieke standpunten hebben ofzo?quote:Op donderdag 17 april 2014 17:09 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Wat zouden die islamisten dan wel veranderen? Gezien er al een beperkte vorm is van de sharia.
Ik zie behalve religieuze standpunten geen politieke standpunten behalve dan dat Assad weg moet. Als ze niks willen veranderen kunnen ze zich gewoon seculier noemen daarmee winnen ze ook steun van de minderheden.quote:Op donderdag 17 april 2014 17:10 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Waarom zouden ze per definitie iets moeten veranderen op dat gebied? Denk je dat islamisten alleen aan de sharia denken en verder geen politieke standpunten hebben ofzo?
Ik denk dat je, voordat je überhaupt aan andere politieke standpunten kan denken, inderdaad eerst Assad weg moet zien te krijgen.quote:Op donderdag 17 april 2014 17:11 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Ik zie behalve religieuze standpunten geen politieke standpunten behalve dan dat Assad weg moet. Als ze niks willen veranderen kunnen ze zich gewoon seculier noemen daarmee winnen ze ook steun van de minderheden.
Jij zuigt uit je duim dat ze de sharia willen. De helft van de strijders in het zuiden heeft niet eens een baard. En denk je echtdat amerika en israel moslim extremisten steunen?? Zoveel leugens in 1 post.quote:Op donderdag 17 april 2014 12:59 schreef Peunage het volgende:
[..]
1: er bestaat niet zoiets als het zuidelijke front, of je het nou leuk vind of niet. Ze heten het Islamitische front/Islamic Front/ Al-jabha al-Islamyah.
2: kijk waar dat front uit is ontstaan. Dat zijn geen engelen die uit de hemel zijn neergedaald. Gewoon bestaandr groeperingen die zijn gaan samenwerken. Syrian ISLAMIC front, Syrian ISLAMIC liberation front, Kurdish ISLAMIC front, Ahrar Al-Sham en ga zo maar door. De eerste doelstelling die ze bekend hebben gemaakt is het opzetten van een Islamic state en toepassing van de sharia. Dus die vermeende secularisatie zuig jij uit je duim.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |