Bron: http://www.powned.tv/nieu(...)isme_terrorisme.htmlquote:'Atheïsme = terrorisme?'
Het Humanistisch Verbond roept de Tweede Kamer op om vragen te stellen aan minister Timmermans van Buitenlandse Zaken over een omstreden wet in Saoedi-Arabië, die atheïsme gelijkstelt aan terrorisme.
In de recentelijk ingevoerde wet van koning Abdullah staat dat atheïsten veroordeeld kunnen worden als terroristen. De wet verbiedt "elke oproep tot atheïstisch denken" of "het in twijfel trekken van de fundamenten van de islam waarop de Saoedische staat is gebaseerd", aldus het Humanistisch Verbond. In Saoedi-Arabië zijn afvalligen van de islam strafbaar. "Vrije denkers' worden gedwongen om de standpunten bij te stellen en worden 'heropgevoed."
Boris van der Ham, voorzitter van het Humanistisch Verbond, reageert geschokt. “Dit is zo extreem dat je bijna zou denken: daar is geen kruid tegen gewassen. Maar ook in Saoedi Arabië leven mensen die zelf nadenken en hun mening en overtuiging willen kunnen uiten. We maken ons veel zorgen om hun lot en vrijheid. We kunnen hen niet in de steek laten.” Het verbond wil dat Timmermans de ambassadeur van Saoedi-Arabië op het matje roept over de gang van zaken in het land.
Al meerdere malen hebben liberale Facebook- en Twitterberichten geleid tot gevangenisstraffen in het land. Volgens de nieuwe wet kan iedereen met een andere geloofsovertuiging vervolgd worden voor terrorisme.
Zo stellen ze zich ook steeds vaker op. Van enige inhoudelijke discussie is dan geen sprake meer. Zoals SA stelt dat je strafbaar bent omdat je Atheïst bent, stellen steeds meer atheïsten allerlei eisen en denken allerlei verwensingen en veroordelingen te kunnen stellen omdat de ander geloofd.quote:Op dinsdag 8 april 2014 11:40 schreef Elfletterig het volgende:
De atheïst wordt afgeserveerd als hater, racist, rancuneus mannetje, zeikstraal, noem maar op. De atheïst moet het onderspit maar delven en moet maar toezien hoe religie keer op keer boven wet- en regelgeving wordt geplaatst. We moeten en zullen respect opbrengen voor religie, we moeten en zullen flexibel en meegaand zijn. En wil je daar om principiële redenen paal en perk aan stellen? Dan krijg je de kwalificaties zoals zojuist verwoord.
Die Mac wordt dan de nieuwe Mekka. Allemaal in bedlakens, gordijnen en andere gewaden drie keer erom heen lopen terwijl je moeilijk loopt te kreunen. En 's avonds voor het slapen gaan bidden richting de Heilige Hamburger.quote:Op dinsdag 8 april 2014 11:50 schreef DiRadical het volgende:
[..]
Kunnen we na het een nog een rondje lopen om de McDonalds heen.
Goed voor de spijsvertering.
Zoals?quote:Op dinsdag 8 april 2014 11:51 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Zo stellen ze zich ook steeds vaker op. Van enige inhoudelijke discussie is dan geen sprake meer. Zoals SA stelt dat je strafbaar bent omdat je Atheïst bent, stellen steeds meer atheïsten allerlei eisen en denken allerlei verwensingen en veroordelingen te kunnen stellen omdat de ander geloofd.
Jij bent het typerende voorbeeld van zogenaamde atheïsten die alle gelovigen op één grote hoop gooien terwijl hun werkelijke afkeer feitelijk bij de Islam ligt. Maar ja.. een stempel 'atheïst' bekt natuurlijk veel prettiger dan het stempel 'islamofoob'.quote:Op dinsdag 8 april 2014 11:47 schreef Mystikvm het volgende:
Ik sluit me aan bij TS. Dat gezever om respect voor gelovigen schiet mij steeds vaker in het verkeerde keelgat. We hebben het hier over keuzes. Dat mensen er het primitieve wereldbeeld op nahouden dat een zogenaamd goddelijke entiteit het iets kan schelen of je varkensvlees eet, vreemdgaat of je vrouw wel of niet slaat betekent nog niet dat we maar steeds moeten buigen om ze alle ruimte te geven. Elk weldenkend mens weet dat het nergens op slaat om te geloven. Dat ze dat thuis doen en daar drie weegegroetjes opdreunen om de grote baas tevreden te stellen moeten ze zelf weten. Maar de solidariteit die wij steeds moeten betuigen aan mensen die in sprookjes geloven ben ik zo onderhand wel zat.
Geloven is iets voor thuis.
quote:Op dinsdag 8 april 2014 11:51 schreef SharQueDo het volgende:
[..]
Die Mac wordt dan de nieuwe Mekka. Allemaal in bedlakens, gordijnen en andere gewaden drie keer erom heen lopen terwijl je moeilijk loopt te kreunen. En 's avonds voor het slapen gaan bidden richting de Heilige Hamburger.![]()
Grotendeels mee eens.quote:Op dinsdag 8 april 2014 11:40 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Bron: http://www.powned.tv/nieu(...)isme_terrorisme.html
Uitgebreider artikel: http://www.humanistischve(...)elijk-aan-terrorisme
Ik ben atheïst en steek mijn levensovertuiging niet onder stoelen of banken; gelovigen doen dat immers evenmin. Ik ben atheïst, dus heb ik een hekel aan religies en gelovigen. En dan vooral aan moslims en de islam. Althans, als ik de redeneringen op dit forum moet geloven.
Als ik vanuit mijn atheïstische levensvisie ageer tegen het verschuiven van examens vanwege de religieuze keuze om tijdens de ramadan te vasten, krijg ik de wind van voren. Zie dit topic, waar de "discussie" al snel een soort terechtwijzing wordt, waarbij anderen namens mij mijn mening gaan geven: NWS / Ramadan bepaalt mogelijk datum eindexamens
De atheïst wordt afgeserveerd als hater, racist, rancuneus mannetje, zeikstraal, noem maar op. De atheïst moet het onderspit maar delven en moet maar toezien hoe religie keer op keer boven wet- en regelgeving wordt geplaatst. We moeten en zullen respect opbrengen voor religie, we moeten en zullen flexibel en meegaand zijn. En wil je daar om principiële redenen paal en perk aan stellen? Dan krijg je de kwalificaties zoals zojuist verwoord.
Terwijl we hier in West-Europa een totaal misplaatst ontzag voor religie (en religieuze keuzes) tonen, zien we hierboven hoe men in moslimlanden omgaat met andersdenkenden. De verhouding is totaal zoek.
Saoedi-Arabië is een bondgenoot van de VS. Alles wat er in Saoedi-Arabië gebeurt is mede mogelijk gemaakt door Uncle Sam. Al Saoed regime = VS puppets.quote:Op dinsdag 8 april 2014 11:40 schreef Elfletterig het volgende:
Terwijl we hier in West-Europa een totaal misplaatst ontzag voor religie (en religieuze keuzes) tonen, zien we hierboven hoe men in moslimlanden omgaat met andersdenkenden. De verhouding is totaal zoek.
Alle religies zijn in beginsel gewoon hetzelfde dus lul niet.quote:Op dinsdag 8 april 2014 11:53 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Jij bent het typerende voorbeeld van zogenaamde atheïsten die alle gelovigen op één grote hoop gooien terwijl hun werkelijke afkeer feitelijk bij de Islam ligt. Maar ja.. een stempel 'atheïst' bekt natuurlijk veel prettiger dan het stempel 'islamofoob'.
Atheïstische massamoordenaar-wannabe ben je.quote:Op dinsdag 8 april 2014 11:48 schreef SharQueDo het volgende:
Ik zeg, Saoedi-Arabië platbombarderen en een grote parkeerplaats met een McDonalds in het midden.
Maar de arme atheisten willen alleen maar het recht om een hoedje op te houden op het werk; net als anderen keppeltjes en hoofddoekjes mogen dragen. Een leuk bolhoedje, een stetson of misschien zelfs een vergiet. Omdat ze zich dan fijner voelen.quote:Op dinsdag 8 april 2014 13:02 schreef Ali_boo het volgende:
Atheisten zijn geen leuke mensen in de omgang dus van mij mogen ze
Opgegruimd staat netjes
Als "leuk in de omgang" een criterium wordt, kunnen we driekwart van de wereld wel uitmoorden.quote:Op dinsdag 8 april 2014 13:02 schreef Ali_boo het volgende:
Opgegruimd staat netjes
Ik heb geen kwalificatie over het land gegeven; dat zijn jouw woorden. Wat is je oordeel over de ingevoerde wetgeving?quote:Op dinsdag 8 april 2014 12:02 schreef KoosVogels het volgende:
Saoudi-Arabië is een kutland.
Goh, wat een wereldschokkende revelatie van TS.
Zijn daarom al die Marokkaaanse jochies criminelen ?quote:Op dinsdag 8 april 2014 13:09 schreef Revolution-NL het volgende:
Als ik aangemerkt wordt als een terrorist dan ik mij net zo goed zo gaan gedragen.
Natuurlijk, ik ben islamofoobquote:Op dinsdag 8 april 2014 11:53 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Jij bent het typerende voorbeeld van zogenaamde atheïsten die alle gelovigen op één grote hoop gooien terwijl hun werkelijke afkeer feitelijk bij de Islam ligt. Maar ja.. een stempel 'atheïst' bekt natuurlijk veel prettiger dan het stempel 'islamofoob'.
Je opmerking was niet aan mij gericht, maar ik wil er toch even op reageren,quote:Op dinsdag 8 april 2014 11:53 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Wat denk je zelf?quote:Op dinsdag 8 april 2014 13:09 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik heb geen kwalificatie over het land gegeven; dat zijn jouw woorden. Wat is je oordeel over de ingevoerde wetgeving?
quote:Op dinsdag 8 april 2014 13:02 schreef Ali_boo het volgende:
Opgegruimd staat netjes
Omdat je steeds weer schijnt te moeten vermelden dat je iets tegen 'alle geloven' hebt en dan bijna alleen met voorbeelden komt aankakken die met de islam te maken hebben.quote:Op dinsdag 8 april 2014 13:15 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Natuurlijk, ik ben islamofoob
Ik wil graag weten op welke basis je die conclusie trekt.
Inderdaad, maar dat mag niet want dat is links. (kennelijk)quote:
Helemaal geweldig natuurlijk. We zouden het voorbeeld van Saoudi-Arabië moeten volgen.quote:
Sterke conclusie.quote:Op dinsdag 8 april 2014 13:39 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Omdat je steeds weer schijnt te moeten vermelden dat je iets tegen 'alle geloven' hebt en dan bijna alleen met voorbeelden komt aankakken die met de islam te maken hebben.
In die gedragingen en de effecten op de medemensen zit anders wel een wezenlijk verschil.quote:Op dinsdag 8 april 2014 13:37 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Je opmerking was niet aan mij gericht, maar ik wil er toch even op reageren,
Kritiek op religie is wat anders dan religieuze mensen haten. Ik haat met name bepaalde gedragingen. En of de religie nou islam of christendom is, is niet zo bijster relevant.
Ja en? Ik geloof daar ook niet in, dus ik haal mijn schouders daar over op. Waarom raakt het jou dan eigenlijk wel? Jij gelooft niet eens in God.. waarom raakt het je dan? Dan kan je het toch net als ik afdoen met 'onzin'?quote:Neem de dominee die recent de dood van Els Borst "geen toeval" noemde en afschilderde als een soort straf van God.
Eender als je eerdere voorbeeld.quote:Neem de christen-fundamentalist die in soortgelijke bewoordingen sprak over het instorten van het dak tijdens bouwwerkzaamheden in het FC Twente-stadion: twee bouwvakkers kwamen daarbij om.
Ik ben het ook niet met hen eens, maar dan nog is het een kwestie van democratie. Iedereen heeft het recht te lobbyen voor hun keuzes ongeacht of ze dat nu uit hun geloof, hun levenswijze of uit de lucht gegrepen hebben. Zo werkt de democratie.quote:Neem de Amerikaanse christen-fundamentalisten die hun uiterste best hebben gedaan om te lobbyen voor de anti-homo-wetgeving in Oeganda.
Hoezo claimen zij morele superioriteit? Omdat zij hun denkbeelden inhoudelijk beargumenteren? Wanneer je stelt dat dat niet meer mag omdat wat jij ziet als universele mensenrechten volgens jou moreel superior is, verwijt jij met een balk in je ogen de ander een splinter.quote:Zulke figuren haat ik net zo goed. Religieuze extremisten moeten kappen met het claimen van een soort morele superioriteit en ze moeten beginnen met het naleven van universele mensenrechten. Zo simpel is het.
Mee eens, maar of de situatie van minderheden in dergelijke landen daar nou zo veel beter van wordt...quote:Op dinsdag 8 april 2014 13:40 schreef speknek het volgende:
Kutolie. Alleen maar kutlanden. Tijd om groen te worden.
Ik had al zo'n voorgevoel dat we jouw mening in die hoek moesten zoeken.quote:Op dinsdag 8 april 2014 13:44 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Helemaal geweldig natuurlijk. We zouden het voorbeeld van Saoudi-Arabië moeten volgen.
Goed verwoord. Het gemak waarmee je op dit forum tot islamhater of racist wordt gebombardeerd verbaast mij keer op keer.quote:Op dinsdag 8 april 2014 13:47 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Sterke conclusie.
Nee, ik heb heel sterk iets tegen geloof. Dat steek ik niet onder stoelen of banken. Ik ben daar heel uitgesproken in, want de principes van elk geloof vind ik dom en je bent bijzonder ongeïnformeerd als je die onzinnigheid gelooft. Dat iemand dat doet, dat is zijn of haar zaak. Dat ze zich echter moreel verheven voelen en dat ik moet wijken voor hun leefregels, daar ga ik niet mee akkoord.
Jij trekt de conclusie dat mijn ongenoegen alleen gaat over de islam. Dat is jouw conclusie. Ik stoor me aan moskeegeluiden, net zo goed als dat ik mij mateloos stoor aan mensen die met hun "Jezus redt"-foldertjes op straat zieltjes staan te winnen voor hun abjecte levensovertuiging. Ik stoor mij ook aan de mensen van Astro TV, die goegelovige mensen verleiden om hun geld te storten in pseudowetenschappelijke onzin, alleen om zichzelf te verrijken terwijl het niet bestaan van dat soort entiteiten al meermalen door de wetenschap is bewezen.
Daar stoor ik mij aan. Maar als jij mij islamofoob wilt noemen, omdat je mijn voorbeelden selectief leest, dan moet je dat zelf weten. Ik zou graag een discussie op inhoud aangaan, niet op jouw vooroordelen over mij.
Net als iemand anders voor mij zij, ik haat geen religieuze personen. Ik heb heb iets tegen de principes van hun overtuiging.
Je voelt je dus moreel en intellectueel verheven boven gelovigen en verwijt hen dan dat zij zich moreel verheven voelen? Jij wilt gelovigen jouw wil op leggen en bent dan pissed omdat gelovigen hun geloof uitdragen? Zie jij dan werkelijk niet hoe verschrikkelijk hypocriet je bezig bent?quote:Op dinsdag 8 april 2014 13:47 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Sterke conclusie.
Nee, ik heb heel sterk iets tegen geloof. Dat steek ik niet onder stoelen of banken. Ik ben daar heel uitgesproken in, want de principes van elk geloof vind ik dom en je bent bijzonder ongeïnformeerd als je die onzinnigheid gelooft. Dat iemand dat doet, dat is zijn of haar zaak. Dat ze zich echter moreel verheven voelen en dat ik moet wijken voor hun leefregels, daar ga ik niet mee akkoord.
Jij trekt de conclusie dat mijn ongenoegen alleen gaat over de islam. Dat is jouw conclusie. Ik stoor me aan moskeegeluiden, net zo goed als dat ik mij mateloos stoor aan mensen die met hun "Jezus redt"-foldertjes op straat zieltjes staan te winnen voor hun abjecte levensovertuiging. Ik stoor mij ook aan de mensen van Astro TV, die goegelovige mensen verleiden om hun geld te storten in pseudowetenschappelijke onzin, alleen om zichzelf te verrijken terwijl het niet bestaan van dat soort entiteiten al meermalen door de wetenschap is bewezen.
Welke inhoud? De inhoud die jij er aan geeft?quote:Daar stoor ik mij aan. Maar als jij mij islamofoob wilt noemen, omdat je mijn voorbeelden selectief leest, dan moet je dat zelf weten. Ik zou graag een discussie op inhoud aangaan, niet op jouw vooroordelen over mij.
Welke principes? De principes die jij er aan geeft?quote:Net als iemand anders voor mij zij, ik haat geen religieuze personen. Ik heb heb iets tegen de principes van hun overtuiging.
Geen weldenkend mens is het eens met de koers van Saoudi-Arabië. Je had toch niet verwacht tegenstanders te treffen toen je dit topic opende?quote:Op dinsdag 8 april 2014 13:50 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik had al zo'n voorgevoel dat we jouw mening in die hoek moesten zoeken.
Of ik leg het niet goed uit, of jij hebt het niet goed begrepen. Ik wil slechts dat ze stoppen met mij hun morele superioriteit op te dringen. Dat ze zich innerlijk verheven voelen boven mij, dat moeten ze zelf weten. Voel ik mij ook over hun, zo vreemd is dat niet. Ik ga alleen niet langs de deuren om zieltjes te winnen of op straat mensen staan werven voor de wetenschap, omdat ik genoeg fatsoen heb om iemands eigen persoonlijke overtuiging te respecteren. Dat ik het pertinent oneens ben met die overtuiging betekent niet dat iemand die niet mag hebben.quote:Op dinsdag 8 april 2014 13:53 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Je voelt je dus moreel en intellectueel verheven boven gelovigen en verwijt hen dan dat zij zich moreel verheven voelen? Jij wilt gelovigen jouw wil op leggen en bent dan pissed omdat gelovigen hun geloof uitdragen? Zie jij dan werkelijk niet hoe verschrikkelijk hypocriet je bezig bent?
Ik stoor mij eraan omdat ik vind dat het indoctrinatie is. Het is niet waar en heeft daarom geen plaats in scholen, op publieke televisie en in mindere mate in het straatbeeld. Verder moet iedereen het zelf weten, want ik ga niet over iemands diepste innerlijke gevoelens en verlangens. Dat is niet mijn terrein. Echter, op het terrein waar ik mij wel begeef, de openbare ruimte, moeten voor iedereen dezelfde regels gelden.quote:Welke inhoud? De inhoud die jij er aan geeft?
[..]
Welke principes? De principes die jij er aan geeft?
Waarom in hemelsnaam stoor jij je zo verschrikkelijk aan zaken waar je niet in gelooft?
Dat hangt niet van de religie af maar van de vraag om welke gedragingen het gaat.quote:Op dinsdag 8 april 2014 13:47 schreef Ouder1 het volgende:
In die gedragingen en de effecten op de medemensen zit anders wel een wezenlijk verschil.
Het is kwetsend voor nabestaanden het is beledigend voor iedereen die er aanstoot aan neemt, bijvoorbeeld iedereen die begaan was met Els Borst en/of haar lot. En ja, ik weet dat 'kwetsend' en 'beledigend' subjectieve begrippen zijn, maar moet je eens kijken hoe vaak gelovigen verbolgen en verongelijkt doen om die redenen.quote:Op dinsdag 8 april 2014 13:47 schreef Ouder1 het volgende:
Ja en? Ik geloof daar ook niet in, dus ik haal mijn schouders daar over op. Waarom raakt het jou dan eigenlijk wel? Jij gelooft niet eens in God.. waarom raakt het je dan? Dan kan je het toch net als ik afdoen met 'onzin'?
Volgens mij is democratie als systeem toch nog net even wat meer dan "de meeste stemmen gelden". Volgens mij gaat democratie hand-in-hand met het waarborgen van ieders rechten.quote:Op dinsdag 8 april 2014 13:47 schreef Ouder1 het volgende:
Ik ben het ook niet met hen eens, maar dan nog is het een kwestie van democratie. Iedereen heeft het recht te lobbyen voor hun keuzes ongeacht of ze dat nu uit hun geloof, hun levenswijze of uit de lucht gegrepen hebben. Zo werkt de democratie.
Ze claimen morele superioriteit op basis van hun geloof in een fictief opperwezen (God, Allah, etc), gekoppeld aan diens profeet op aarde (Jezus, Mohammed, etc.). Ze beschouwen en verkondigen dat als waarheid, soms zelfs met hoofdletter W. Van inhoudelijk beargumenteren is juist géén spraken. Des te meer is er sprake van het opleggen en opdringen van religieuze denkbeelden en het onderdrukken / bestrijden van minderheden met andere denkbeelden, die als inferieur (of in dit geval zelfs "terroristisch") worden beschouwd.quote:Op dinsdag 8 april 2014 13:47 schreef Ouder1 het volgende:
Hoezo claimen zij morele superioriteit? Omdat zij hun denkbeelden inhoudelijk beargumenteren? Wanneer je stelt dat dat niet meer mag omdat wat jij ziet als universele mensenrechten volgens jou moreel superior is, verwijt jij met een balk in je ogen de ander een splinter.
Ach, je hebt altijd wel wat van die mensen die op de proppen komen met zinnen als "Moeten ze zelf weten. Is hun land, dus ook hun regels". Teksten die je bijvoorbeeld ook leest als in Rusland of Afrika homo's worden vervolgd of vermoord.quote:Op dinsdag 8 april 2014 13:54 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Geen weldenkend mens is het eens met de koers van Saoudi-Arabië. Je had toch niet verwacht tegenstanders te treffen toen je dit topic opende?
Ik kan wel hoogst verbaasd lopen doen en mijn afschuw uitspreken, maar we hebben het hier over Saoudi-Arabië. Een land dat niet bepaald bekend staat als een baken van vrijheid en vooruitstrevendheid.quote:Op dinsdag 8 april 2014 14:05 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ach, je hebt altijd wel wat van die mensen die op de proppen komen met zinnen als "Moeten ze zelf weten. Is hun land, dus ook hun regels". Teksten die je bijvoorbeeld ook leest als in Rusland of Afrika homo's worden vervolgd of vermoord.
En verder is het wel leuk om te peilen of de mensen die vooraan staan te schuimbekken als een moslim onrecht wordt aangedaan ook in dit topic komen om hun mening te geven over de manier waarop de rechten van atheïsten worden geschonden. Wat dat betreft is het nog (on)verrassend stil in dit topic.
Het is duurder en dat is het 'ons' niet waard.quote:Op dinsdag 8 april 2014 13:43 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Inderdaad, maar dat mag niet want dat is links. (kennelijk)
Een kwestie dus van zoals de waard is, vertrouwd hij zijn gasten. Een politicus die zich hard maakt voor zijn standpunten is anders wanneer hij gelovig is? Of zijn het dan nog steeds zijn standpunten?quote:Op dinsdag 8 april 2014 14:02 schreef Mystikvm het volgende:
Of ik leg het niet goed uit, of jij hebt het niet goed begrepen. Ik wil slechts dat ze stoppen met mij hun morele superioriteit op te dringen. Dat ze zich innerlijk verheven voelen boven mij, dat moeten ze zelf weten. Voel ik mij ook over hun, zo vreemd is dat niet.
Doet iedere gelovige dat dan? Of zijn dat er nog minder dan de medewerkers en vrijwilligers van politieke partijen die flyeren en andere mensen trachten te overtuigen van hun politieke overtuigingen?quote:Ik ga alleen niet langs de deuren om zieltjes te winnen of op straat mensen staan werven voor de wetenschap, omdat ik genoeg fatsoen heb om iemands eigen persoonlijke overtuiging te respecteren.
Je stelling dat het geloof zou moeten worden afgeschaft en dat geloofsboeken verbrand zouden moeten worden en dat geloof alleen nog maar onzichtbaar en onmerkbaar achter de gesloten deuren van de eigen woning zouden moeten mogen plaatsvinden, zegt iets heel anders dan wat je nu hier zegt.quote:Dat ik het pertinent oneens ben met die overtuiging betekent niet dat iemand die niet mag hebben.
En hoe bepaal je die regels? Democratisch, cultureel, geschiedkundig, of een combinatie daarvan? Of vanuit jouw overtuiging?quote:Ik stoor mij eraan omdat ik vind dat het indoctrinatie is. Het is niet waar en heeft daarom geen plaats in scholen, op publieke televisie en in mindere mate in het straatbeeld. Verder moet iedereen het zelf weten, want ik ga niet over iemands diepste innerlijke gevoelens en verlangens. Dat is niet mijn terrein. Echter, op het terrein waar ik mij wel begeef, de openbare ruimte, moeten voor iedereen dezelfde regels gelden.
Welke privileges eisen gelovigen dan op behalve enig respect voor hun overtuiging ongeacht of je daaraan mee werkt of niet?quote:Als ik een geloof zou beginnen, met creation myth en alles erop en eraan, dan kan ik mij geen privileges verwerven op basis van die overtuiging. Het komt er gewoon niet. Die ongelijkheid zie ik liever geëlimineerd, ja. Excuses dat ik een mening heb die jou niet aanstaat. Welkom in mijn wereld.
Ach, je zou in zo'n topic ook gewoon je verontwaardiging uit kunnen spreken, in plaats van er steeds omheen te draaien. Maar kennelijk is dat nogal moeilijk.quote:Op dinsdag 8 april 2014 14:13 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik kan wel hoogst verbaasd lopen doen en mijn afschuw uitspreken, maar we hebben het hier over Saoudi-Arabië. Een land dat niet bepaald bekend staat als een baken van vrijheid en vooruitstrevendheid.
Niet leuk vooral. Moeilijk is het niet.quote:Op dinsdag 8 april 2014 14:15 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ach, je zou in zo'n topic ook gewoon je verontwaardiging uit kunnen spreken, in plaats van er steeds omheen te draaien. Maar kennelijk is dat nogal moeilijk.
In mijn beleving kan je daar alleen door gekwetst worden, beledigd door zijn of aanstoot aannemen wanneer je zelf in die wraakzuchtige God gelooft.quote:Op dinsdag 8 april 2014 14:03 schreef Elfletterig het volgende:
Het is kwetsend voor nabestaanden het is beledigend voor iedereen die er aanstoot aan neemt, bijvoorbeeld iedereen die begaan was met Els Borst en/of haar lot. En ja, ik weet dat 'kwetsend' en 'beledigend' subjectieve begrippen zijn, maar moet je eens kijken hoe vaak gelovigen verbolgen en verongelijkt doen om die redenen.
En wiens rechten worden dan niet gewaarborgd als een splintergroep om iets belachelijks gaat lobbyen? Jij veroordeelt het lobbyen ansich en dat is gewoon een democratisch recht. Ook als zo'n lobbyist zijn standpunten uit zijn geloof haalt.quote:Op dinsdag 8 april 2014 14:03 schreef Elfletterig het volgende:
lucht gegrepen hebben. Zo werkt de democratie. Volgens mij is democratie als systeem toch nog net even wat meer dan "de meeste stemmen gelden". Volgens mij gaat democratie hand-in-hand met het waarborgen van ieders rechten.
Hoezo ? Het is duidelijk dat de dominee in kwestie impliceert dat Els Borst haar dood verdiende en dat het goed is dat ze onvredig stierf. Het hele God-aspect is daarvoor volslagen onbelangrijk.quote:Op dinsdag 8 april 2014 14:17 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
In mijn beleving kan je daar alleen door gekwetst worden, beledigd door zijn of aanstoot aannemen wanneer je zelf in die wraakzuchtige God gelooft.
Zou het dan niet een dodelijk saai topic worden? Temeer gezien de overvloed aan dit soort onderwerpen en topics in NWS?quote:Op dinsdag 8 april 2014 14:15 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ach, je zou in zo'n topic ook gewoon je verontwaardiging uit kunnen spreken, in plaats van er steeds omheen te draaien. Maar kennelijk is dat nogal moeilijk.
Ik zie anders vooral Christenen die hun overtuigingen inhoudelijk onderbouwen. En een geloof is een geloof omdat je iets gelooft. En dan mag je ook geloven dat dat de waarheid is.quote:Op dinsdag 8 april 2014 14:03 schreef Elfletterig het volgende:
Ze claimen morele superioriteit op basis van hun geloof in een fictief opperwezen (God, Allah, etc), gekoppeld aan diens profeet op aarde (Jezus, Mohammed, etc.). Ze beschouwen en verkondigen dat als waarheid, soms zelfs met hoofdletter W. Van inhoudelijk beargumenteren is juist géén spraken. Des te meer is er sprake van het opleggen en opdringen van religieuze denkbeelden en het onderdrukken / bestrijden van minderheden met andere denkbeelden, die als inferieur (of in dit geval zelfs "terroristisch") worden beschouwd.
Maar is dat geloof een betere reden voor een speciale behandeling dan andere onderbouwingen ?quote:Op dinsdag 8 april 2014 14:21 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik zie anders vooral Christenen die hun overtuigingen inhoudelijk onderbouwen. En een geloof is een geloof omdat je iets gelooft. En dan mag je ook geloven dat dat de waarheid is.
Tja.. als een randdebiel roept dat Nederlanders naar de Kakimokato gaan omdat ze tegen de wil van de grote Sarozimanatosie in gaan, dan haal ik mijn schouders daar net zo goed over op als wanneer een gereformeerde tegen mij zegt dat mijn zus gehandicapt is geworden omdat ons gezin niet op de juiste manier God aanbad. Onzin en larie. Meer valt daar niet over te zeggen.quote:Op dinsdag 8 april 2014 14:19 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Hoezo ? Het is duidelijk dat de dominee in kwestie impliceert dat Els Borst haar dood verdiende en dat het goed is dat ze onvredig stierf. Het hele God-aspect is daarvoor volslagen onbelangrijk.
Als mens vind ik het overigens natuurlijk wel aanstootgevend dat iemand ook maar zou kunnen overwegen een God die in hun ogen zo kinderlijk en wraakzuchtig is te aanbidden... maar goed.
Die begrijp ik niet. Standpunten moeten altijd op hun merites worden beoordeeld. Als het standpunt afkomstig is uit een eeuwenoud boek, maar nu nog opgeld doet, dan is daar niets mis mee. Het standpunt verkondigen omdat het in het boek staat, is natuurlijk een foute reden om iets te vinden, maar doet nog niets af aan het standpunt zelf.quote:Op dinsdag 8 april 2014 14:15 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Een kwestie dus van zoals de waard is, vertrouwd hij zijn gasten. Een politicus die zich hard maakt voor zijn standpunten is anders wanneer hij gelovig is? Of zijn het dan nog steeds zijn standpunten?
Er is een verschil tussen politieke ideologie en religieuze overtuiging.quote:Doet iedere gelovige dat dan? Of zijn dat er nog minder dan de medewerkers en vrijwilligers van politieke partijen die flyeren en andere mensen trachten te overtuigen van hun politieke overtuigingen?
Laat me dat nuanceren. Geloof hoeft niet afgeschaft te worden. Dat heeft geen enkele zin, want er zijn altijd mensen die in onzin geloven. Laten we vooral investeren in educatie, en mensen de middelen aanbieden om te wegen of dat wat wetenschap levert voor hun de levensvragen beantwoordt. Kiezen ze er dan alsnog voor om in sprookjes te geloven, dan is dat hun keuze. Niemand die iemand anders iets oplegt.quote:Je stelling dat het geloof zou moeten worden afgeschaft en dat geloofsboeken verbrand zouden moeten worden en dat geloof alleen nog maar onzichtbaar en onmerkbaar achter de gesloten deuren van de eigen woning zouden moeten mogen plaatsvinden, zegt iets heel anders dan wat je nu hier zegt.
Welke regels moeten er bepaald worden? Over in welke mate geloof uitgedragen mag worden? Het lijkt me dat zaken die gaan over educatie en ontwikkeling alleen gestoeld mogen zijn op waarheden. Wat iemand thuis aan onwaarheden verkondigt is zijn eigen zaak.quote:En hoe bepaal je die regels? Democratisch, cultureel, geschiedkundig, of een combinatie daarvan? Of vanuit jouw overtuiging?
Het privilege om dit aan de deuren te mogen verkondigen. Het privilege dat er rekening wordt gehouden met hun vastenperiode. Het privilege dat ze op de publieke omroep de boodschap mogen verspreiden. Het privilege dat ze scholen mogen oprichten waar de leer van hun geloof centraal staat.quote:Welke privileges eisen gelovigen dan op behalve enig respect voor hun overtuiging ongeacht of je daaraan mee werkt of niet?
Hmm. Ik volg je redenering niet helemaal. Eerst geef je aan te beseffen dat er vele verschillende meningen en stromingen van religies zijn en dat je gewoon je schouders moet ophalen als een gekke extremist van subgroep X waar jij zelf niet bijhoort iets roept... maar vervolgens impliceer je dat hetzelfde niet opgaat voor de Islam.quote:Op dinsdag 8 april 2014 14:27 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Tja.. als een randdebiel roept dat Nederlanders naar de Kakimokato gaan omdat ze tegen de wil van de grote Sarozimanatosie in gaan, dan haal ik mijn schouders daar net zo goed over op als wanneer een gereformeerde tegen mij zegt dat mijn zus gehandicapt is geworden omdat ons gezin niet op de juiste manier God aanbad. Onzin en larie. Meer valt daar niet over te zeggen.
Echter wanneer een Moslim uit geloofsovertuiging onder het aanroepen van Allah mijn zus de keel doorsnijdt.. dan ben ik wel pissig.
Het over één kam scheren van gelovigen is te vaak een excuus om het (islamitische) beestje geen naam te hoeven geven.
Ja en nee.quote:Op dinsdag 8 april 2014 14:24 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Maar is dat geloof een betere reden voor een speciale behandeling dan andere onderbouwingen ?
Is, om het uitgekauwde voorbeeld weer tevoorschijn te halen, "mijn god wil dat ik mijn hoofd bedek" echt iets waar we meer gewicht aan moeten toekennen dan aan "ik vind hoedjes mooi en wil er graag een dragen" ?
Nou nee, ik vond de genoemde opmerkingen van de christenfundamentalisten bijzonder smakeloos en ongepast.quote:Op dinsdag 8 april 2014 14:17 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
In mijn beleving kan je daar alleen door gekwetst worden, beledigd door zijn of aanstoot aannemen wanneer je zelf in die wraakzuchtige God gelooft.
Ik lees weinig topics over atheïsme in NWS. Ik lees sowieso weinig over atheïsme en de rechten van atheïsten ten opzichte van gelovigen. De discussie zou daar veel vaker over mogen gaan.quote:Op dinsdag 8 april 2014 14:20 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Zou het dan niet een dodelijk saai topic worden? Temeer gezien de overvloed aan dit soort onderwerpen en topics in NWS?
Er is in Nederland geen enkele Christelijke school waarin het geloof centraal staat. Steeds staat de lesstof centraal en wordt gebracht via het Christelijk gedachtengoed.quote:Op dinsdag 8 april 2014 14:31 schreef Mystikvm het volgende:
Het privilege om dit aan de deuren te mogen verkondigen. Het privilege dat er rekening wordt gehouden met hun vastenperiode. Het privilege dat ze op de publieke omroep de boodschap mogen verspreiden. Het privilege dat ze scholen mogen oprichten waar de leer van hun geloof centraal staat.
Dat ben je ook want je bent erg eenzijdig en behoorlijk blind voor je eigen spiegelbeeld.quote:Als ik vervolgens stel dat ik dat vervelend vind, omdat het hier deels om educatieve elementen gaat waarin dus dingen worden verkondigd die niet waar zijn, dan is het land te klein en ben ik een discriminerende lul.
En wat ben jij hier op Fok dan stelselmatig aan het doen? Gelovigen als dom neerzetten, hun geloof als onzin en hun geloofsboeken als sprookjesboeken. Dat mag jij toch ook? Daar eis jij toch ook 'respect' voor? Pot en ketel. Splinter en balk.quote:Dat zij mij hel en verdoemenis toe mogen wensen omdat ik geloof dat ik van apen afstam, en zij dus ook, dat is dan iets wat ik moet respecteren omdat ze dat nu eenmaal geloven.
Waar zit de overeenkomst?quote:Op dinsdag 8 april 2014 14:32 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Hmm. Ik volg je redenering niet helemaal. Eerst geef je aan te beseffen dat er vele verschillende meningen en stromingen van religies zijn en dat je gewoon je schouders moet ophalen als een gekke extremist van subgroep X waar jij zelf niet bijhoort iets roept... maar vervolgens impliceer je dat hetzelfde niet opgaat voor de Islam.
Waar zit het verschil ?
Dat mag ik, en ik heb ook gelijk. Het gaat hier om het verschil tussen morele superioriteit gebaseerd op onzin en sprookjes, of morele superioriteit gebaseerd op waarheid en wetenschappelijk onderzoek. Ik noem het onzin en sprookjes omdat het dat ook zijn. Je mag overigens daar zelf elk synoniem invullen voor "onwaarheid". Als je mij maar niet komt vertellen dat het wel waar isquote:Op dinsdag 8 april 2014 14:44 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
En wat ben jij hier op Fok dan stelselmatig aan het doen? Gelovigen als dom neerzetten, hun geloof als onzin en hun geloofsboeken als sprookjesboeken. Dat mag jij toch ook? Daar eis jij toch ook 'respect' voor? Pot en ketel. Splinter en balk.
Overigens ben ik dus een belijdend Christen en ik heb nog nooit een anders gelovige of niet-gelovige uitgemaakt voor dom, belachelijk, absurd of wat dan ook, zelfs niet naar de hel verwezen of geclaimd dat zij niet in de hemel zouden komen.. omdat ze niet in mijn God geloven.
Ik voel me moreel dus behoorlijk verheven boven jouw tantrums.
Oh, zo bedoel je. Dus als een christenterrorist iemand vermoordt vind je dat ook erger dan wanneer een moslimfundamentalist stelt dat christenen varkens zijn ?quote:Op dinsdag 8 april 2014 14:47 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Waar zit de overeenkomst?
Een persoon doet iets vanuit zijn geloofsovertuiging
Waar zit het verschil?
De eerste zegt iets, de ander moordt.
Wat zou jou persoonlijk meer raken? Een woord of een mes?
Welk recht heeft een Christen die een Atheïst niet heeft?quote:Op dinsdag 8 april 2014 14:41 schreef Elfletterig het volgende:
Ik lees weinig topics over atheïsme in NWS. Ik lees sowieso weinig over atheïsme en de rechten van atheïsten ten opzichte van gelovigen. De discussie zou daar veel vaker over mogen gaan.
Rechten van atheïsten ten opzichte van gelovigen? Als ik het zo lees dan zou ik haast denken dat je wilt zeggen dat atheïsten andere rechten dan gelovigen zouden moeten hebben /krijgen. Rechten van atheïsten en rechten van gelovigen moeten wat mij betreft identiek aan elkaar zijn. Noemen we ook wel - rechten van de mens. Laat het nou duidelijk zijn dat Saoedi Arabië weinig van doen heeft met de rechten van de mens. Atheïst of gelovige..quote:Op dinsdag 8 april 2014 14:41 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik lees weinig topics over atheïsme in NWS. Ik lees sowieso weinig over atheïsme en de rechten van atheïsten ten opzichte van gelovigen. De discussie zou daar veel vaker over mogen gaan.
Hier weer een duidelijk voorbeeld van splinter en balk, van pot en ketel.quote:Op dinsdag 8 april 2014 14:53 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dat mag ik, en ik heb ook gelijk. Het gaat hier om het verschil tussen morele superioriteit gebaseerd op onzin en sprookjes, of morele superioriteit gebaseerd op waarheid en wetenschappelijk onderzoek. Ik noem het onzin en sprookjes omdat het dat ook zijn. Je mag overigens daar zelf elk synoniem invullen voor "onwaarheid". Als je mij maar niet komt vertellen dat het wel waar is
En ik scheer niet elke gelovige over één kam. Er zijn er zat die respect hebben voor mijn overtuiging, net als ik hun overtuiging respecteer. Ze hebben het alleen bij het verkeerde eind, en zo denken ze ook over mij. Lijkt me toch niets mis mee. Waar ik "tantrums" over heb is dat gelovigen met alle egards behandeld worden, maar als je niet gelooft en roept dat het onzin is en sprookjes zijn, dat je dan wordt weggezet als een krijsend kind die zijn zin niet krijgt.
Het gaat hier om het verschil tussen weten en geloven. Ik weet, zij geloven
In bepaalde staten in de VS mag dat idd niet nee. En in SA nu ook nietquote:Op dinsdag 8 april 2014 14:56 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Welk recht heeft een Christen die een Atheïst niet heeft?
Mag een Atheïst bijvoorbeeld geen Atheïstische politieke partij oprichten? Nog nooit van gehoord.
Zo kan ik er nog wel een paar verzinnen.quote:Op dinsdag 8 april 2014 14:36 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ja en nee.
Nee, daar hoeven 'we' niet meer waarde aan te hechten omdat het een persoonlijke wens/overtuiging is en blijft
Ja, daar moeten we wel meer waarde aan hechten in geval het breed gedragen wordt doordat het aantal mensen die dat daadwerkelijk zo denken soms groot is.
Ik snap dat je dat denkt. Omdat ik mijn waarheid als waarheid verkondig, en gelovigen kwalijk neem dat zij dat met de hunne doen. Dat zou hypocriet zijn, ware het niet dat "mijn waarheid" niet die van mij persoonlijk is, of die van een god. Het is de universele, bewezen waarheid. Dat geeft mijn standpunt alle credibiliteit die het nodig heeft, en maakt dit alleen al daarom geen zaak van potten die ketels verwijten.quote:Op dinsdag 8 april 2014 14:58 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Hier weer een duidelijk voorbeeld van splinter en balk, van pot en ketel.
Wat heeft dat laatste te maken met een donororgaan?quote:Op dinsdag 8 april 2014 15:01 schreef Twiitch het volgende:
Atheisten zouden ook andere rechten moeten krijgen dan gelovigen.
Eerder recht op een donororgaan bijvoorbeeld, een gelovige wil graag naar de hemel, voor een atheist is de dood het einde. Dus is wel zo eerlijk toch...?
Dat is ietwat kort door de bocht maar komt in de buurt. Vooral het 'vanuit het geloof' is voor mij daarin erg belangrijk namelijk.quote:Op dinsdag 8 april 2014 14:55 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Oh, zo bedoel je. Dus als een christenterrorist iemand vermoordt vind je dat ook erger dan wanneer een moslimfundamentalist stelt dat christenen varkens zijn ?
Het eeuwige gemiep weer. Gaan we weer die discussie in?quote:Maar dan snap ik jouw "Het over één kam scheren van gelovigen is te vaak een excuus om het (islamitische) beestje geen naam te hoeven geven" nog steeds niet. Dat lijkt te suggereren dat je denkt dat de meeste gelovigen vooral praten en moslims als enigen vooral geweld gebruiken - wat niet klopt met de werkelijkheid. Christenen moorden nog altijd meer dan moslims bijv.
Christenen kunnen zich in allerlei situaties op gewetensnood beroepen. Was vrij recent nog een issue bij ambtenaren van de burgerlijke stand die weigeren om homo's te trouwen.quote:Op dinsdag 8 april 2014 14:56 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Welk recht heeft een Christen die een Atheïst niet heeft?
Mag een Atheïst bijvoorbeeld geen Atheïstische politieke partij oprichten? Nog nooit van gehoord.
Eigenlijk moeten we gelovigen helemaal buitensluiten wat betreft donororganen. Het is immers niet aan ons om over het leven te beslissen.quote:Op dinsdag 8 april 2014 15:04 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Wat heeft dat laatste te maken met een donororgaan?
quote:Op dinsdag 8 april 2014 15:08 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Eigenlijk moeten we gelovigen helemaal buitensluiten wat betreft donororganen. Het is immers niet aan ons om over het leven te beslissen.
De redenering van veel BibleBelters die hun kinderen niet willen vaccineren of medische behandelingen weigeren. Het is aan God of ze ziek woden en doodgaan; daar mag je volgens hen niets tegen doen.quote:
Nee?quote:Op dinsdag 8 april 2014 15:07 schreef Ouder1 het volgende:
Christenen moorden niet vanuit het geloof, mag zelfs niet van het geloof.
ROFL. Christenen moorden net zo goed vanuit hun geloof als moslims. En Joden. En Hindoes. En etc. etc.quote:Op dinsdag 8 april 2014 15:07 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dat is ietwat kort door de bocht maar komt in de buurt. Vooral het 'vanuit het geloof' is voor mij daarin erg belangrijk namelijk.
[..]
Het eeuwige gemiep weer. Gaan we weer die discussie in?
Christenen moorden niet vanuit het geloof, mag zelfs niet van het geloof.
Maar als een gelovige zijn kind geen orgaantransplantatie wil laten ondergaan gaan we wel weer met zijn allen bitchen. Gewoon doen wat het beste uitkomt.quote:Op dinsdag 8 april 2014 15:01 schreef Twiitch het volgende:
Atheisten zouden ook andere rechten moeten krijgen dan gelovigen.
Eerder recht op een donororgaan bijvoorbeeld, een gelovige wil graag naar de hemel, voor een atheist is de dood het einde. Dus is wel zo eerlijk toch...?
Mja, daar geldt een zogenaamde overgangsregeling toch? Ambtenaren die nu worden aangenomen mogen homo's niet meer weigeren - terecht wat mij betreft - en voor de ambtenaren die al in dienst zijn kunnen zich beroepen op gewetensnood inderdaad.quote:Op dinsdag 8 april 2014 15:08 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Christenen kunnen zich in allerlei situaties op gewetensnood beroepen. Was vrij recent nog een issue bij ambtenaren van de burgerlijke stand die weigeren om homo's te trouwen.
Een kind kun je natuurlijk niet verantwoordelijk stellen voor de dommigheid van zijn ouders.quote:Op dinsdag 8 april 2014 15:18 schreef Piye het volgende:
[..]
Maar als een gelovige zijn kind geen orgaantransplantatie wil laten ondergaan gaan we wel weer met zijn allen bitchen. Gewoon doen wat het beste uitkomt.
Niet in die zin dat je als mens bij je geboorte al niet meer voor god kunt verschijnen, maar de psychologische variant op erfzonde bestaat wel degelijk.quote:Op dinsdag 8 april 2014 15:20 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Een kind kun je natuurlijk niet verantwoordelijk stellen voor de dommigheid van zijn ouders.![]()
Erfzonde bestaat niet.
En als het kind er ook in gelooft?quote:Op dinsdag 8 april 2014 15:20 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Een kind kun je natuurlijk niet verantwoordelijk stellen voor de dommigheid van zijn ouders.![]()
Erfzonde bestaat niet.
Ik doelde nu op het zeiken, niet op jouw donorwet.quote:Op dinsdag 8 april 2014 15:24 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Kinderen zijn dom, daar kunnen ze niks aan doen.
Mijn donorwet zou gelden vanaf 18 jaar.
Een overgangsregeling die inmiddels al meer dan 10 jaar bestaat. 10 jaar lang jezelf kunnen beroepen op gewetensnood om iets niet te hoeven doen zonder gevolgen voor je baan.quote:Op dinsdag 8 april 2014 15:19 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Mja, daar geldt een zogenaamde overgangsregeling toch? Ambtenaren die nu worden aangenomen mogen homo's niet meer weigeren - terecht wat mij betreft - en voor de ambtenaren die al in dienst zijn kunnen zich beroepen op gewetensnood inderdaad.
Nee hoor, blijft pot en ketel en splinter en balk. Helemaal. Jij vindt jouw gronden beter, zij de hunnen. Is dus geen verschil.quote:Op dinsdag 8 april 2014 15:03 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ik snap dat je dat denkt. Omdat ik mijn waarheid als waarheid verkondig, en gelovigen kwalijk neem dat zij dat met de hunne doen. Dat zou hypocriet zijn, ware het niet dat "mijn waarheid" niet die van mij persoonlijk is, of die van een god. Het is de universele, bewezen waarheid. Dat geeft mijn standpunt alle credibiliteit die het nodig heeft, en maakt dit alleen al daarom geen zaak van potten die ketels verwijten.
Ik volg je even niet meer.quote:Op dinsdag 8 april 2014 15:26 schreef Piye het volgende:
[..]
Ik doelde nu op het zeiken, niet op jouw donorwet.
Gelukkig bestaat de wereld van gelovigen wel uit iets meer dan alleen BibleBelters.quote:Op dinsdag 8 april 2014 15:11 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
De redenering van veel BibleBelters die hun kinderen niet willen vaccineren of medische behandelingen weigeren. Het is aan God of ze ziek woden en doodgaan; daar mag je volgens hen niets tegen doen.
Dit soort mensen weigert donororganen overigens meestal sowieso al.
quote:
quote:Op dinsdag 8 april 2014 15:18 schreef Piye het volgende:
[..]
Maar als een gelovige zijn kind geen orgaantransplantatie wil laten ondergaan gaan we wel weer met zijn allen bitchen. Gewoon doen wat het beste uitkomt.
Ook niet Christenen kunnen dat, zelf Atheïsten als zij vinden dat zij in gewetensnood komen door homo's te trouwen.quote:Op dinsdag 8 april 2014 15:08 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Christenen kunnen zich in allerlei situaties op gewetensnood beroepen. Was vrij recent nog een issue bij ambtenaren van de burgerlijke stand die weigeren om homo's te trouwen.
In welke andere gevallen is men niet zo royaal?quote:Op dinsdag 8 april 2014 15:27 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Een overgangsregeling die inmiddels al meer dan 10 jaar bestaat. 10 jaar lang jezelf kunnen beroepen op gewetensnood om iets niet te hoeven doen zonder gevolgen voor je baan.
Waarom is men in dit geval zo royaal en in andere gevallen niet ?
Vrijwel alle ? Als ik morgen aan discriminerende werkweigering ga doen omdat "een hogere baas" mijn nieuwe taakje niet leuk vindt sta ik vrij snel op straat. Wellicht probeert men mij wel te herplaatsen enzo - maar een traject van ruim 10 jaar ? No way.quote:Op dinsdag 8 april 2014 15:31 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
In welke andere gevallen is men niet zo royaal?
Da's wat anders. Het is niet bepaald zeldzaam dat bij een wetswijziging er een overgangsregeling ingelast wordt voor de betreffende doelgroep. Dat zie je met pensioenen, ontslagvergoedingen, de old-timers, et cetera.quote:Op dinsdag 8 april 2014 15:35 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Vrijwel alle ? Als ik morgen aan discriminerende werkweigering ga doen omdat "een hogere baas" mijn nieuwe taakje niet leuk vindt sta ik vrij snel op straat. Wellicht probeert men mij wel te herplaatsen enzo - maar een traject van ruim 10 jaar ? No way.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |