abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 1 mei 2014 @ 18:38:09 #203
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_139459130
Ahhh, wat mooi!!
pi_139470520
quote:
1s.gif Op donderdag 1 mei 2014 12:59 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

Ohh! Zo anti slak zijn ze niet dus!

De courgettes zijn er inderdaad veel te veel voor ons alleen maar ik geef ze graag weg of zet ze voor een paar centen langs de weg, komt goed! (Bij hoge nood zitten er kippen in het stuk naast de moestuin dan krijg ik er eitjes voor terug, ook een prima deal 😎)
Afrikaantjes zijn pro-slak en tegen aaltjes.
  donderdag 1 mei 2014 @ 22:49:36 #205
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_139470624
quote:
1s.gif Op donderdag 1 mei 2014 12:40 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Zou je denken?

:D :D
[ afbeelding ]

De twee lullige achtergebleven blaadjes zien er wel gezond uit. Zelfde geldt voor 1 van de tomaten. Vrijwel niks van over, maar wel mooi groen.
Mwa... :P

Binnen staand en toch luis? :o

Is het niet gewoon veel te droog in je huis?
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_139470910
Geen luis meer dus. Ik had er een winkelplantje munt tussen staan |:(
Trap ik elke keer in en elke keer luis.

Droog weet ik niet. Spul krijgt van onderen iig zat water.

Vandaag wel al mijn komkommerkruid verwijderd. Dat hing in bakken aan t balkon en zat vol vieze zuigende luisjes
Deze idioot had de munt ook even buiten staan...
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  donderdag 1 mei 2014 @ 23:08:17 #207
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_139471586
quote:
1s.gif Op donderdag 1 mei 2014 22:54 schreef Vanyel het volgende:
Geen luis meer dus. Ik had er een winkelplantje munt tussen staan |:(
Trap ik elke keer in en elke keer luis.

Droog weet ik niet. Spul krijgt van onderen iig zat water.

Vandaag wel al mijn komkommerkruid verwijderd. Dat hing in bakken aan t balkon en zat vol vieze zuigende luisjes
Deze idioot had de munt ook even buiten staan...

Luis hou je niet tegen. Een paar luisjes zijn ook niet erg. Zolang het maar geen plaag word.

Van onder water geven is altijd belangrijk uiteraard maar luchtvochtigheid in je huis is dat ook. Die plantjes die je nu hebt zijn gewent aan een sub tropisch klimaat en daar is de lucht vochtigheid vaak vele male hoger dan de gemiddelde woonkamer...

Al je komkommerkruid verwijderd... :o Waarom bestrijd je de luis niet ipv planten weg halen? :? Zodra je er een nieuw plantje neer zet zit er net zo snel weer luis op. Daarbij zitten er ook veel vliegende volwassen luisjes op die gewoon naar een ander plantje gaan om een nieuwe kolonie te maken. In mijn ogen is de kans dat je je probleem groter maakt groter als je de plant weg haalt (waardoor de vliegende weg vliegen) dan wanneer je ze bespuit zodat ze dood gaan.
pi_139472397
Waarmee zou je ze bespuiten dan? Staan in de bak bij mijn snijbiet en die wil ik nog eten.
Waren nog geen enorme planten trouwens hoor en ik heb nog tig zaden, dus ik zaai ze zo weer opnieuw als de tijd rijp is.

Vorig jaar heb ik ze bestreden met water waarin knoflook was gekookt. Werkte als een dolle, alleen vond zelfs mijn volwassen peperplant het wat agressief.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  vrijdag 2 mei 2014 @ 00:21:06 #209
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_139474881
quote:
1s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:22 schreef Vanyel het volgende:
Waarmee zou je ze bespuiten dan? Staan in de bak bij mijn snijbiet en die wil ik nog eten.
Waren nog geen enorme planten trouwens hoor en ik heb nog tig zaden, dus ik zaai ze zo weer opnieuw als de tijd rijp is.

Vorig jaar heb ik ze bestreden met water waarin knoflook was gekookt. Werkte als een dolle, alleen vond zelfs mijn volwassen peperplant het wat agressief.
Ik gebruik een chemisch middel net zo lang tot ik een beter alternatief heb. :@

http://www.bayergarden.nl/nl-NL/Natria-Introductie.aspx

Voor de luizen Natria Insecten (Pyrethrum)
  vrijdag 2 mei 2014 @ 00:34:39 #210
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_139475380
Ik ben eindelijk ook begonnen met mijn eigen projectje. Een kleine groententuin op de gallerij. De afmetingen van deze bak (tenmiste dat wat aarde bevat) is ±52cm bij ±133cm en ±30 cm diep. De bak zelf is helemaal van hard hout. Het is hardhout van oude schotten die ze vroeger, jaren 50 tm de jaren 80 oid, gebruikte bij beton fabrieken om betonnen rioolbuizen, straat klinkers, tegels en andere betonnen gietsels mee te vervoeren en is dus oeroud hardhout. Niet verantwoord hout dus maar het heeft al zo lang dienst gedaan en word nu dus mijn groenten bak. Houd in dat ik dus veel moet boren, heel veel boren.... |:(

De planken die ik gebruik zijn bijna 3,5 cm dik dus voor dat is door gerot ben ik er waarschijnlijk zelf al niet meer. :P

Tot zo ver ziet het er nu uit :

Dit is de smalle zijkant en de plank in de lengte is de lange zijkant. Die wilde ik er even in hebben voor de stevigheid van het geheel.

Als je alles een kwartslag naar links draait krijg je een idee van wat het moet worden. De linker lange kant van het kleine rechthoekje moet de onderkant worden.
De andere kant van de smalle zijkant ziet er ongeveer net zo uit als deze kant. (het is alleen oud hardhout en inm behoorlijk krom en verdraaid dus t is soms knap lastig.

Dit is de binnen kant van de zelfde korte kant die je net zag. (behoorlijk donker zie ik nu) De balkjes zijn ook van hardhout maar tijdens het boren merk je heeeel duidelijk verschil. :P Het hardhout van nu (eco enzo) is niets in vergelijk van het oude hardhout wat ik gebruik voor de buitenkant. Maar goed ik moet wat...

Dit is de bodem gezien van onderaf. Groen maar van het zelfde hardhout als de rest. Omdat ik maar 4 groene heb die ook nog eens goed schoongemaakt zijn en geverft zijn vond ik die het beste voor de bodem. De witte latjes zijn puur voor het verdelen van de ruimte aangezien ik niet genoeg groene planken heb om de complete bodem te bedekken en hou ik dus kieren over. (het geheel word van binnen bedekt met worteldoek dus ik zie nog weinig problemen met deze kieren.)

De 2 kleinere balkjes zijn mijn idee om de 2 buitenste planken met elkaar te verbinden en tevens als poten te fungeren. en daar komen er in het midden uiteraard ook nog een paar van. Hoeveel weet ik niet maar ik gok een stuk of 3 a 4 op een rij en wellicht nog 2 die de middelste 2 planken met elkaar verbinden. Dit voor de beste steun van het gewicht van natte aarde.
  vrijdag 2 mei 2014 @ 00:42:37 #211
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_139475647
Oh en morgen of overmorgen ga ik buiten verder voor het geheel niet meer te tillen is. :P
pi_139478520
Wat een werk! Wel stukken toffer dan een bak uit de intratuin.

Chemisch bestrijden wil ik trouwens niet, ik groei alleen maar eten.
pi_139479003
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 12:55 schreef lizardtattoo het volgende:
Bij de Lidl vanaf vandaag koffie- en bananenplantjes te koop. Zal wel niks worden maar voor die twee euro probeer ik het wel. Lekker in de zon en 's winters binnen, wie weet.
Ik heb ze ook gehaald, bananenplantjes waren op. Heb nu de citroenplant meegenomen..maar weet eigenlijk niet precies wat ik er mee kan. Op internet las ik dat er gewoon bloemetjes aan komen, is de plant verder nog eetbaar? Iemand een idee? Ik dacht anders trek ik er thee van haha. Ik heb ook de koffieplant gekocht maar net gelezen dat deze eig niet naar buiten kan in nl. Zet jij m nu al in de tuin neer? Of wacht je nog ff? en haal je m uit de pot of eerst nog ff laten groeien
pi_139479206
Ik heb ook de bananenplant, citroenplant en koffieplant. Ik heb het idee dat ze geen van alle echt buiten kunnen.
pi_139479387
quote:
1s.gif Op donderdag 1 mei 2014 23:22 schreef Vanyel het volgende:

Chemisch bestrijden zou ik niet doen met dingen die je kan eten..
Luizen verwijderen kan best eenvoudig.
Pak een beetje shag en laat dat een dagje in het water liggen.
Daarna filteren en dat overdag (als et niet regent) op de luizen spuiten. Herhaal dit iedere 2 dagen een keer en je bent er na een tijdje mooi vanaf.

Je plantjes lijden er niet van en je krijgt er nog steeds gifloos eten van.
Dit is een tip van opa :)
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_139479401
Ik heb de bananenplant en de aardbeien en ook de banaan gaat gewoon buiten, ik wil wel eens zien of dat lukt en of er iets moois van komt.

Ik ben dit jaar voor het eerst wat serieuzer aan het moestuinieren, nadat ik vorig jaar de tuin (die flink verwilderd was) op de schop heb genomen. Ik had wel altijd al een stuk met flink wat kruiden en ik was de laatste jaren ook bezig met pepers (Spaanse, Surinaamse) en tomaten, maar nu voor het eerst wat kolen, sla, uien, bonen, courgette etc. Ik ben heel erg benieuwd wat er allemaal van gaat komen.

Hier misschien nog een leuk idee voor mensen die wat minder plek hebben: https://brightnest.com/posts/learn-to-make-a-pallet-garden-in-7-easy-steps/
Ik ga dit zelf denk ik binnenkort proberen te maken en aan een muur te hangen, met wat er in weet ik nog niet precies.
pi_139479782
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 mei 2014 08:39 schreef Star2101 het volgende:

[..]

Ik heb ze ook gehaald, bananenplantjes waren op. Heb nu de citroenplant meegenomen..maar weet eigenlijk niet precies wat ik er mee kan. Op internet las ik dat er gewoon bloemetjes aan komen, is de plant verder nog eetbaar? Iemand een idee? Ik dacht anders trek ik er thee van haha. Ik heb ook de koffieplant gekocht maar net gelezen dat deze eig niet naar buiten kan in nl. Zet jij m nu al in de tuin neer? Of wacht je nog ff? en haal je m uit de pot of eerst nog ff laten groeien
De cirtoen is geen citroenboompje maar een citroengeranium.
  vrijdag 2 mei 2014 @ 09:57:49 #218
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_139480259
Je kunt luizen ook laten opeten door lieveheersbeestjes, ik geloof dat je ze op internet kan bestellen. Ben dat zelf van plan als ik er dit jaar weer last van krijg. Iemand meer kennis daar over?
pi_139481291
Even een google actie liet me dit zien:
30 stuks voor 13,50 :') damn das best duur of niet?
Linkje: http://www.roodmetzwartes(...)gen-bladluis-buiten/

Ik heb/had ook last van bladluis, maar ik bestrijd ze momenteel met water (waar shag 2 dagen in gelegen heeft), en het lijkt nog te werken ook)
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_139483386
Shag is toch ook gif?!

Lieveheersbeestjes kopen is ook een beetje raar, die vliegen weg..
Ik geloof dat er vorig jaar in dit topic ook over gepraat is.

Gelukkig hebben we in onze tuin veel lieveheersbeestjes en andere goede insecten O+
  vrijdag 2 mei 2014 @ 12:11:53 #221
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_139483595
Volgens mij heb ik ook een paar bladluizen te pakken, tenminste, groene 'vliegjes' die heel snel rennen en vliegen. :{
Misschien straks meer even op zoek naar iets er tegen.
pi_139484724
Shag bevat nicotine, maar dat spoelt daarna weer weg van je plant..
Natuurlijk kan er iets achterblijven en de grond in trekken, maar als sommige mensen het roken en 80 jaar blijven leven geloof ik dat het minder schadelijk is dan puur vergif waar je vrij snel iets van krijgt :P
Prrrrttt
pi_139485688
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2014 09:09 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

Daarna filteren en dat overdag (als et niet regent) op de luizen spuiten. Herhaal dit iedere 2 dagen een keer en je bent er na een tijdje mooi vanaf.

Bedankt opa!
pi_139489101
Dat zei ik ook tegen opa :D

Hopelijk is het dit weekend mooi weer, kunnen we weer de tuinen in..
Prrrrttt
  vrijdag 2 mei 2014 @ 15:42:01 #225
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_139490460
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2014 12:04 schreef YogaLove het volgende:
Shag is toch ook gif?!

Lieveheersbeestjes kopen is ook een beetje raar, die vliegen weg..
Staat toch dat het larven zijn die niet wegvliegen.
pi_139491263
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2014 09:09 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

rookt Opa zware of half zware??? Dit is een tip die ik zeker ga proberen. Ik weiger gif te gebruiken. Ik wil het niet eten en wil in de siertuin de bijen graag laten leven.
  vrijdag 2 mei 2014 @ 16:09:24 #227
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_139491564
Ik denk dat die lieveheersbeestjes ook pas weg vliegen als ze eerst al die heerlijke luizen opgegeten hebben! :Y)
pi_139493543
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 mei 2014 09:33 schreef loecje het volgende:

[..]

De cirtoen is geen citroenboompje maar een citroengeranium.
Ja dat had ik begrepen :P maar dacht miss kan je er thee van trekken.. maar het wordt dus een mooi bloemetje.

Iemand verder nog peultjes in de tuin?? hoe lang duurt het voor dit opkomt? Ik heb ze nu al paar weken in de grond en er is nog steeds niks te zien.
  vrijdag 2 mei 2014 @ 17:14:52 #229
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_139493665
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 mei 2014 07:35 schreef Vanyel het volgende:
Wat een werk! Wel stukken toffer dan een bak uit de intratuin.

Chemisch bestrijden wil ik trouwens niet, ik groei alleen maar eten.
Het is idd een klus ja maar buiten dat het leuker is dan een bak van de intratuin gaat deze ook nog eens veeeel langer mee. :D

Dat spul dat ik spuit kan prima over eten heen hoor. Bayer zou het niet mogen verkopen als het gevaarlijk is voor de mens. ;) Ook is het veilig voor bijen en hommels ed spul.

SPOILER: Vandaag verder gegaan met mn groentenbak
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_139493768
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2014 17:10 schreef Star2101 het volgende:

[..]

Ja dat had ik begrepen :P maar dacht miss kan je er thee van trekken.. maar het wordt dus een mooi bloemetje.

Iemand verder nog peultjes in de tuin?? hoe lang duurt het voor dit opkomt? Ik heb ze nu al paar weken in de grond en er is nog steeds niks te zien.
citroengeranium kan volgens mij ook wel in de thee

heb je de peulboontjes laten weken voordat je ze in de grond stopte?
pi_139517536
quote:
1s.gif Op donderdag 1 mei 2014 07:52 schreef Zo-is-dat het volgende:
[ afbeelding ]

Maandag mijn vier soorten courgette en pompoenen geplant in de moestuin van mijn oma. Stuk meer plek dan thuis! Ook nog twee rijen sla en 5 meter antislaken bloemetjes :D
is de foto niet ondersteboven?
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
  zaterdag 3 mei 2014 @ 12:57:22 #232
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_139518627
Wat een heerlijk weer om in de tuin te werken vandaag! Ik ben lekker aan het bijzaaien en aan het verpotten. Er zijn toch een aantal zaden die zo oud zijn dat ze gewoon niet meer opkomen. Ik heb ze nu twee keer gezaaid dus dat lijkt me bewijs genoeg dat het gewoon te oud zaad is. Weg er mee, dat ruimt lekker op!

Het is ook eindelijk tijd voor de dingen die ik dit jaar voor het eerst zaai: augurk, courgette en pompoen. Ik kan niet wachten tot ik die op kan eten w/
Spoilers!
pi_139522335
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2014 16:01 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

rookt Opa zware of half zware??? Dit is een tip die ik zeker ga proberen. Ik weiger gif te gebruiken. Ik wil het niet eten en wil in de siertuin de bijen graag laten leven.
Zware..
Ik ben zelf ook totaal geen gif spuiter, en deze tip lijkt bij mijn planten op dit moment erg goed te werken. Dus ik spray om de 2 dagen vanuit de onderkant even en laat et lekker opdrogen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2014 17:10 schreef Star2101 het volgende:

[..]
Bij mij duurde het ook 1,5 tot 2 weken voordat het opkwam, maar nu het opgekomen is gaat het best hard. Ik heb 2 soorten staan op dit moment, maar eentje gaat sowieso harder als de ander
Prrrrttt
pi_139522566
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 mei 2014 11:56 schreef sararaats het volgende:

[..]

is de foto niet ondersteboven?
Ik ging er vanuit dat het een foto van Down Under was...... :P
  zaterdag 3 mei 2014 @ 16:30:00 #235
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_139523169
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 mei 2014 16:02 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Ik ging er vanuit dat het een foto van Down Under was...... :P
Niet op z'n kop, wel behoorlijk schuin inderdaad!
  zaterdag 3 mei 2014 @ 18:18:10 #236
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_139525832
Mijn groentenbak voor op de galerij is af! *O*

Et vouila! :D

Meetlatje er op om een beter idee te geven wat de afmeting is.

Anti wortel doek er in.

Ok ok ik had iets te veel. :P

Balkjes er in om t op de goede plek te houden tijdens het vastmaken aan de balkjes van het frame.

Balkjes er uit en de aarde er in. (meer dan 5 zakken van 40 liter :') )

Tafeltje en stoelen erbij. En de boel is op t poten na af. :D *O*

tiet voor un pilske
  zaterdag 3 mei 2014 @ 20:39:39 #237
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_139531463
Gave bak zeg ^O^
Spoilers!
  zaterdag 3 mei 2014 @ 20:57:23 #238
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_139532420
Goed bezig daar kun je nog wel wat uit halen dit seizoen.

De frambozen gaan als een speer hier:

pi_139534678
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 mei 2014 20:57 schreef Erasmo het volgende:

[ afbeelding ]
Onze frambozen gaan ook als een speer bij onze buren :')
pi_139534776
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 mei 2014 21:48 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Onze frambozen gaan ook als een speer bij onze buren :')
heb jij de tuin naast me? :'(
  zondag 4 mei 2014 @ 21:49:48 #241
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_139566085
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 mei 2014 20:39 schreef Lucky_Strike het volgende:
Gave bak zeg ^O^
Thx ben er zelf ook erg blij mee!

quote:
0s.gif Op zaterdag 3 mei 2014 20:57 schreef Erasmo het volgende:

[ afbeelding ]
Thx! Dat was idd wel de bedoeling. Hij staat op t zuiden maar heeft alleen in de ochtend uren zon. Ik hoop dat dat genoeg is.
  maandag 5 mei 2014 @ 12:56:30 #242
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_139581235
Vandaag gaan kijken naar m'n pompoenen en courgettes, helemaal zielig, ze zijn bevroren 😕 zo jammer denk dat t met zeker 3/4 niet meer goed komt. Ga dus maar weer opnieuw zaaien weg voorsprong dit jaar ;(
pi_139601461

Biet en courgette :o
pi_139601592
quote:
10s.gif Op maandag 5 mei 2014 22:16 schreef Bluezz het volgende:
[ afbeelding ]

*O*
pi_139602217
Morgen een bak kopen/maken en op balkon verder rommelen met het spul O+
pi_139603781
Ja tx!
  dinsdag 6 mei 2014 @ 12:02:02 #248
221912 minilot
Nancy boy
pi_139614646
quote:
10s.gif Op maandag 5 mei 2014 22:16 schreef Bluezz het volgende:
[ afbeelding ]

Bloes, kijk het gaan! ^O^
Ik vind het bij biet altijd zo tof dat het steeltje van het kiempje al meteen knalrood is! O+
Let me see you stripped down to the bone
pi_139615071
Ja dat is echt voor het eerst dat ik dat ook zie :o
Wel ooit moestuintjes met de kinderen gehad en ooit een paar jaar op een boerderij incl dieren en enOrme moestuin gepast, maar dat is niet van jezelf en zit je er niet zo met je neus bovenop.
Straks eens even een bak met toebehoren scoren.
We gaan niet in de tuin moestuinen (te veel katten en ik kan niet echt een handige plek goed in de zon vinden) maar op het balkon.
  dinsdag 6 mei 2014 @ 12:48:25 #250
221912 minilot
Nancy boy
pi_139615726
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 12:18 schreef Bluezz het volgende:
Ja dat is echt voor het eerst dat ik dat ook zie :o
Wel ooit moestuintjes met de kinderen gehad en ooit een paar jaar op een boerderij incl dieren en enOrme moestuin gepast, maar dat is niet van jezelf en zit je er niet zo met je neus bovenop.
Straks eens even een bak met toebehoren scoren.
We gaan niet in de tuin moestuinen (te veel katten en ik kan niet echt een handige plek goed in de zon vinden) maar op het balkon.
Op balkon gaat inderdaad prima. :Y Ter inspiratie, check het blog van een stelletje dat moestuiniert op een balkon in Rotterdam: http://minituinders.blogspot.nl/ (was vroeger een poosje stikverliefd op dat meisje. ;))

En inderdaad is het gaaf om er zo met je neus bovenop te zitten: elk kiempje voelt dierbaar :)

Wat ga je nog meer zaaien?
pi_139623161
In de kraamkamer zitten nu nog basilicum, peterselie en cherrytomaat.
Dat kan nog niet naar buiten.

En we hebben een MMM *O* Mini Makkelijke Moestuin O+

Het pakket

Zo moet ie worden

Doek erin :

Op zijn plekkie op het balkon :

Overview

Vanuit de kamer ook goed in de gaten te houden en makkelijk de kruiden te kunnen knippen (daarom staat ie niet in de tuin, beneden)

Rijtje biet en Courgette (die als hij klimt ik nog een steunnet tegen die tussenwand aan kan spannen)

Kraamkamers :

dinsdag 6 mei 2014 @ 16:43:21 #252
58711 soapie
Zeeperd
pi_139623632
Leuk, ziet er goed uit!
  dinsdag 6 mei 2014 @ 19:35:32 #253
43653 sigme
Veraan
pi_139629272
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 16:29 schreef Bluezz het volgende:

Het pakket
<knip>

Rijtje biet en Courgette (die als hij klimt ik nog een steunnet tegen die tussenwand aan kan spannen)
Leuk! Heb je een klimmende courgette? Die ken ik niet!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 6 mei 2014 @ 19:39:23 #254
43653 sigme
Veraan
pi_139629480
quote:
1s.gif Op maandag 5 mei 2014 12:56 schreef Zo-is-dat het volgende:
Vandaag gaan kijken naar m'n pompoenen en courgettes, helemaal zielig, ze zijn bevroren 😕 zo jammer denk dat t met zeker 3/4 niet meer goed komt. Ga dus maar weer opnieuw zaaien weg voorsprong dit jaar ;(
Voor volgend jaar, als je opnieuw een -eigenlijk net iets te grote- voorsprong hebt: als je het spul naar buiten zet: vliesdoek erover. Internetplaatje:

Ik heb mijn komkommers en courgette gister uit de kas naar buiten gezet, met vliesdoek erover. De boontjes die ik een hele tijd in een zelfgeknutseld plastic tunnelkasje heb gehad hebben nu ook een vliesdoek over de kop. Houdt alles nét een beetje warmer en laat wel licht, lucht en water door.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 6 mei 2014 @ 20:10:45 #255
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_139631123
Top tip! Dit risico neem ik ook niet meer. M'n opa, waar de moestuin is, is boer en hij weet altijd veel van t weer. Was volledig overtuigd dat t niet meer zou vriezen, had t niet zien aankomen. Anders had ik er wel iets overheen gedaan.
Vandaag een nieuwe courgette geplant en gister al opnieuw gezaaid. De schade leek vandaag toch een klein beetje mee te vallen, misschien net de helft dood denk ik nu :{
  dinsdag 6 mei 2014 @ 20:14:15 #256
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_139631309
Vandaag dan wel weer raapstelen kunnen oogsten! Hmm *O*
  dinsdag 6 mei 2014 @ 20:14:51 #257
35189 Troel
scherp en bot
pi_139631337
Ik heb ruzie met mijn stokslabonen. Wederom niet ontkiemd. Baal d'r een beetje van inmiddels :(
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_139632025
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 19:35 schreef sigme het volgende:

Leuk! Heb je een klimmende courgette? Die ken ik niet!
Als het goed is gaat ie klimmen, staat op het zakje!
  dinsdag 6 mei 2014 @ 21:05:24 #259
43653 sigme
Veraan
pi_139634661
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 20:14 schreef Troel het volgende:
Ik heb ruzie met mijn stokslabonen. Wederom niet ontkiemd. Baal d'r een beetje van inmiddels :(
Na twee mislukte bonenjaren doe ik het tegenwoordig met voorkiemen op keukenpapier: http://sjeftuintips.wordp(...)ien-op-keukenpapier/
Aanrader :Y.
  dinsdag 6 mei 2014 @ 21:11:43 #260
35189 Troel
scherp en bot
pi_139635286
Die variant gebruikte ik dus al :P
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 7 mei 2014 @ 01:15:24 #261
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_139650363
quote:
1s.gif Op maandag 28 april 2014 16:18 schreef Vanyel het volgende:
Lekker zijn die zelfgegroeide O+

Ik heb weer foto's van zielig blad. Courgette dit keer. Weer zonneschade of heb ik nu een nare ziekte te pakken? Ik heb iig wat luis, maar die probeer ik uit te roeien met lucifers in de aarde en fijnknijpen als ik ze vind.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ik heb net een pagina gevonden waar uit blijkt (vind ik) dat een Courgette een lastig plantje is....

http://www.plantaardig.com/groenteninfo/courgette.htm

Ik hoop dat je überhaupt courgettes krijgt. Ik heb er ook 2 maar dan van een ronde courgette en begin te twijfelen of het hier in Nederland (zonder een kas) wel mogelijk is om deze plant te kweken...

Sterker nog, ik ga mn zaden die ik nog heb schenken aan :
http://zadenvoorleven.wordpress.com/

Ik kan ze hier in Nederland toch niet goed op kweken op mn NW balkon.

[ Bericht 8% gewijzigd door Outpost76 op 07-05-2014 01:21:49 ]
pi_139651194
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2014 01:15 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Ik heb net een pagina gevonden waar uit blijkt (vind ik) dat een Courgette een lastig plantje is....

Ik hoop dat je überhaupt courgettes krijgt. Ik heb er ook 2 maar dan van een ronde courgette en begin te twijfelen of het hier in Nederland (zonder een kas) wel mogelijk is om deze plant te kweken...

Op een beetje normale plaats in een tuin in Nederland levert 1 courgetteplant meer courgettes dan 1 gezin wil opeten. En courgettes houden helemaal niet van in een kas staan (dan krijgen ze snel meeldauw, en de bestuiving is ook knudde in een kas).
  woensdag 7 mei 2014 @ 09:44:12 #263
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_139652992
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2014 01:15 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Ik hoop erg op mijn bolcourgettes dit jaar. Ik heb ze zaterdag pas gezaaid.

Ik heb wel spijt dat ik allerlei zaden heb weggegooid afgelopen weekend nu ik over Zaden voor Leven lees. Dat is nog eens een echt goed doel!
Spoilers!
pi_139653441
Ik heb toevallig ook een ronde geplant. Naja, twee, maar ik vind het al fijn als ik een halve opbrengst scoor.
  woensdag 7 mei 2014 @ 10:23:17 #265
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_139653854
Tijd voor foto's! De meeste plantjes zijn nog lang niet zo ver als veel planten die ik hier voorbij zie komen. Ik heb niet echt een goede plaats om te zaaien en weinig zonlicht.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb nog een vraagje trouwens. Ik heb een zakje pootuitjes gekocht. Hoe kan ik die het beste bewaren? Ik kan er maar 8 tegelijkertijd kwijt.
Spoilers!
  woensdag 7 mei 2014 @ 10:46:42 #266
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_139654362
In mijn groententuinboek staat dat uien geen water nodig hebben. Wat vinden jullie daarvan?

In mijn boek staat ook dat salie, rozemarijn en tijm geen water nodig hebben. Mijn salie is nu dood en de rozemarijn en tijm werden er ook niet beter op :')
Spoilers!
  woensdag 7 mei 2014 @ 10:50:50 #267
217702 Lonaa
Honger!
pi_139654437
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2014 10:46 schreef Lucky_Strike het volgende:
In mijn groententuinboek staat dat uien geen water nodig hebben. Wat vinden jullie daarvan?

In mijn boek staat ook dat salie, rozemarijn en tijm geen water nodig hebben. Mijn salie is nu dood en de rozemarijn en tijm werden er ook niet beter op :')
Mijn salie ging ook hartstikke kapot zonder water. :') Beetje water geven, BAM, groen plantje.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_139656518
Water geven hangt nogal af van de hoeveelheid regen.
Op het moment is het op veel plekken nogal droog dus een beetje water kan geen kwaad. Liefst water uit de regenton
pi_139659619

Ik heb een oude wijnkist omgetoverd tot een moestuin vol met slasoorten.

Ik ben alleen nog niet zo ervaren met een moestuin. Kan ik losse slablaadjes plukken en groeien er dan nieuwe slablaadjes aan? Kan ik hele kroppen losdraaien en eruit trekken en groeit er daarna weer sla terug?
  woensdag 7 mei 2014 @ 14:18:45 #270
221912 minilot
Nancy boy
pi_139660274
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2014 13:57 schreef rhubarb het volgende:
[ afbeelding ]

Mooi!

quote:
Ik ben alleen nog niet zo ervaren met een moestuin. Kan ik losse slablaadjes plukken en groeien er dan nieuwe slablaadjes aan? Kan ik hele kroppen losdraaien en eruit trekken en groeit er daarna weer sla terug?
Blaadjes van buitenaf plukken en het midden van de kropjes laten staan. Die groeien dan vanzelf weer uit. Na een poosje weer de buitenste blaadjes plukken en de rest laten staan, en zo kun je heel lang met een kropje doen.
:Y
  woensdag 7 mei 2014 @ 14:19:13 #271
221912 minilot
Nancy boy
pi_139660280
Edit, dubbelpost
pi_139661776
quote:
[ afbeelding ]

Dit bewijst maar weer dat je overal in kan moesen :D
pi_139663915
quote:
[ afbeelding ]

mooi zeg ^O^
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
  woensdag 7 mei 2014 @ 16:39:20 #274
221912 minilot
Nancy boy
pi_139664205
Er hing nog een bak aan de schutting van de vorige bewoners van dit huis. Die vanmorgen maar eens volgepropt met (nu nog kleine):
- Bananenmunt (ruikt naar banaanschuimpjes! :D
- Klaverzuring
- Oregano

..eens kijken wat ervan overleeft :)
pi_139664476
crosspostje vanaf GoT. Ook hier maar eens posten. Kwam dit idee een tijd geleden eens tegen ergens op internet. Had nog een kleine pallet liggen.

Basilicum, munt, oregano en selderij zit erin.
pi_139665048
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2014 14:18 schreef minilot het volgende:

[..]

Mooi!
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2014 16:30 schreef sararaats het volgende:

[..]

mooi zeg ^O^
Thanks allen! Vond het ook best creatief :)

Ik heb trouwens vrij veel vliegjes (lijken wel fruitvliegjes) die op de sla zitten. Iemand enig idee of ik daar iets aan moet doen?
pi_139675416
ken het gevoel. Heb ook al twee jaar ruzie.

Daarom doe ik dit jaar voorkiemen in vermiculite.
Voordeel daarvan is dat het heel los is, dus makkelijk uit elkaar te halen.
Als de planten iets groter zijn plant ik ze uit in de tuin.

Hopelijk zijn ze dan ook groot genoeg om slakken en kevertjes te weerstaan.

quote:
7s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 20:14 schreef Troel het volgende:
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  woensdag 7 mei 2014 @ 21:50:21 #278
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_139678023
quote:
7s.gif Op woensdag 7 mei 2014 05:55 schreef sigme het volgende:

[..]

Op een beetje normale plaats in een tuin in Nederland levert 1 courgetteplant meer courgettes dan 1 gezin wil opeten. En courgettes houden helemaal niet van in een kas staan (dan krijgen ze snel meeldauw, en de bestuiving is ook knudde in een kas).
Ik heb geen tuin en geen kas. Lijkt me voor mij dus knap lastig om überhaupt courgettes te krijgen. Vandaar dat ik mn zaden maar ga weg geven. Voor dat ik dat doe zal ik eerst afwachten wat mn huidige courgette planten doen dit jaar. ;)

quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2014 09:44 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik hoop erg op mijn bolcourgettes dit jaar. Ik heb ze zaterdag pas gezaaid.

Ik heb wel spijt dat ik allerlei zaden heb weggegooid afgelopen weekend nu ik over Zaden voor Leven lees. Dat is nog eens een echt goed doel!
Ik heb ze eind maart al gezaaid en nu zijn ze pas 10cm hoog oid. Ze staan nog steeds binnen maar staan stil...

Zaden moet je nooit weg gooien! :o : :'(

Als mensen zaden hebben die ze weg gaan gooien hou ik me aanbevolen!! :Y O-)
pi_139678803
De mijne doen ongeveer ook zo'n 10 cm, maar die zijn compleet gekortwiekt dus hebben een excuus. De blaadjes lijken nu zelfs weer heel voorzichtigjes te gaan groeien.
Zijn de jouwe niet levensmoe?
pi_139687456
Bij VPRO is Maartens Moestuin, dat weten jullie ongetwijfeld al (kijk anders even uitzending gemist). Iemand tipte mij: In Belgie is er Wims Moestuin. Site met leuke filmpjes enzo: http://www.vier.be/demoestuin/ w/-gesproken
pi_139689543
Kennen jullie deze ook? Ik vond het erg leuk, kwam er pas deze week achter:http://www.bbc.co.uk/programmes/p01wjhcx
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
  donderdag 8 mei 2014 @ 10:02:24 #282
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_139689874
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 09:49 schreef Syrena het volgende:
Kennen jullie deze ook? Ik vond het erg leuk, kwam er pas deze week achter:http://www.bbc.co.uk/programmes/p01wjhcx
Ziet er leuk uit, thanks!
Spoilers!
  donderdag 8 mei 2014 @ 10:05:42 #283
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_139689939
Ik gooi mijn vragen even in de herhaling:

Moet ik uien water geven? Hoe bewaar ik overgebleven pootuitjes?

En heb ik luis of iets anders dat er niet hoort op mijn spinazie? deze foto is van zaterdag en de plant ziet er nog hetzelfde uit.
Spoilers!
pi_139691038
Ik heb geen idee maar ik ben wel benieuwd. Ziet er vreemd uit. Beetje schimmelig bijna.
pi_139704092
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 09:49 schreef Syrena het volgende:
Ja die ken ik. En dan vrijdagavond of zondagmorgen ook nog even Gardenersworld kijken op BBC2 + op zondagmorgen Beechgrovegarden ! _O_
pi_139709548
quote:
14s.gif Op donderdag 8 mei 2014 10:05 schreef Lucky_Strike het volgende:

En heb ik luis of iets anders dat er niet hoort op mijn spinazie? deze foto is van zaterdag en de plant ziet er nog hetzelfde uit.
[ link | afbeelding ]
uien, ik neem aan dat die buiten staan, die hoeven niet veel water te hebben.
Overgebleven pootuien bewaar je koel en donker maar niet in de koelkast. Het heeft alleen niet zoveel zin om te bewaren je kunt ze pas in maart volgend jaar weer in de tuin zetten of je moet tussendoor een poging wagen in een kas.
  donderdag 8 mei 2014 @ 20:14:48 #287
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_139711013
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 19:47 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

uien, ik neem aan dat die buiten staan, die hoeven niet veel water te hebben.
Overgebleven pootuien bewaar je koel en donker maar niet in de koelkast. Het heeft alleen niet zoveel zin om te bewaren je kunt ze pas in maart volgend jaar weer in de tuin zetten of je moet tussendoor een poging wagen in een kas.
Thanks. Ik wil misschien nog uien poten als ik toevallig nog een bak over heb in de komende weken. Als het niet lukt is het jammer.
Spoilers!
pi_139711553
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2014 16:29 schreef Bluezz het volgende:

Het pakket

[ afbeelding ]

Ik zoek ook zoiets, waar heb je deze vandaan enne, duur??
  donderdag 8 mei 2014 @ 20:29:09 #289
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_139711707
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 20:14 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Thanks. Ik wil misschien nog uien poten als ik toevallig nog een bak over heb in de komende weken. Als het niet lukt is het jammer.
Je kan ze ook alsnog poten en die dan gebruiken voor de stengels.
  donderdag 8 mei 2014 @ 23:11:28 #290
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_139723494
quote:
1s.gif Op woensdag 7 mei 2014 22:04 schreef Vanyel het volgende:
De mijne doen ongeveer ook zo'n 10 cm, maar die zijn compleet gekortwiekt dus hebben een excuus. De blaadjes lijken nu zelfs weer heel voorzichtigjes te gaan groeien.
Zijn de jouwe niet levensmoe?
Daar lijkt t niet op. Ze doen bloemen (proberen ze tenminste) vormen. Helaas gaan die al dood voor dat ze uitkomen.... Groeien doen ze iig helemaal niet tot weinig...

Zal morgen een foto maken.
  donderdag 8 mei 2014 @ 23:27:05 #291
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_139724443
quote:
14s.gif Op donderdag 8 mei 2014 10:05 schreef Lucky_Strike het volgende:

[ link | afbeelding ]
Als ik een idee had gehad had ik die wel opgegooid... :@ Ik heb werkelijk geen idee wat het is. Heb je al iets tegen meeldouw oid geprobeerd?
pi_139727258
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2014 20:26 schreef soapie het volgende:

Ik zoek ook zoiets, waar heb je deze vandaan enne, duur??
Gekocht bij Dekatuin. Was 38.95 nu voor 29.95
Ze hadden ook een dubbelgrote.
  vrijdag 9 mei 2014 @ 10:33:06 #293
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_139732874
Ik ben Maartens Moestuin aan het kijken. Ik word er echt vrolijk van , een uur geleden was ik nog strontsacherijnig.

Ik krijg helemaal zin om te tuinieren. Alleen heb ik niets meer te tuinieren op mijn paar vierkante meter tuin op het moment.

Soms overweeg ik om me aan te melden voor een volktuintje. Jammer dat ik daar te weinig energie voor heb en grote issues heb met allerlei beesten :')

Ik ga toch maar eens kijken of ik nog iets kan verzinnen buiten nu het even droog is. Vitamine D ftw!
Spoilers!
  vrijdag 9 mei 2014 @ 10:47:53 #294
35189 Troel
scherp en bot
pi_139733195
Kijk nou :o

Een minipepertje!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_139734069
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 mei 2014 10:33 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ben Maartens Moestuin aan het kijken. Ik word er echt vrolijk van , een uur geleden was ik nog strontsacherijnig.

Ik krijg helemaal zin om te tuinieren. Alleen heb ik niets meer te tuinieren op mijn paar vierkante meter tuin op het moment.

Soms overweeg ik om me aan te melden voor een volktuintje. Jammer dat ik daar te weinig energie voor heb en grote issues heb met allerlei beesten :')

Ik ga toch maar eens kijken of ik nog iets kan verzinnen buiten nu het even droog is. Vitamine D ftw!
Als je geen plek meer op de grond hebt, moet je in de hoogte gaan werken (dus hang bakken en dergelijke), is dat nog een optie? :P
Prrrrttt
  vrijdag 9 mei 2014 @ 11:32:27 #296
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_139734426
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2014 11:20 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

Als je geen plek meer op de grond hebt, moet je in de hoogte gaan werken (dus hang bakken en dergelijke), is dat nog een optie? :P
Ik heb alleen maar potten en bakken, erg veel meer past er niet bij als we ook nog zo af en toe in de tuin willen zitten. Ik heb nu nog wel wat ruimte maar dan past alles wat ik gezaaid heb niet meer in de tuin :P

Ik heb een volle 16 minuten aan buitenlucht gehad voor het weer flink ging regenen :7
Ik heb de dille en koriander in grotere potten gezet. En ontdekt dat er zwarte en groene beesten in mijn spinazie zitten. En ook naar mijn rode bes zijn gesprongen :( Ik heb beide bakken apart gezet, dat is het handige van tuinieren in potten. Ik ga asap shag kopen voor de bes. De bak spinazie gooi ik weg zodra het ophoudt met regenen, daar is geen redden meer aan. Ik zal de mooiste bladeren er nog afhalen, het kan geen kwaad om die gewassen te eten toch?
Spoilers!
pi_139738325
Als je ze van te voren gewoon even wast kan dat geen kwaad..
Zo deed ik dat vorig jaar ook, en ik leef ook nog ;)
Prrrrttt
  vrijdag 9 mei 2014 @ 13:56:22 #298
221912 minilot
Nancy boy
pi_139738895
Ik sta al twee weken bijna elke avond spinnetjes, mieren en ander gespuis van mijn slabladeren af te spoelen voordat we aan tafel gaan - geen enkel probleem mee. *)
pi_139759923
Eerst even in water met zout laten staan.
pi_139772651
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 mei 2014 00:23 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Gekocht bij Dekatuin. Was 38.95 nu voor 29.95
Ze hadden ook een dubbelgrote.
^O^
pi_139773495
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 mei 2014 10:47 schreef Troel het volgende:
Kijk nou :o

[ afbeelding ]