Zo nu al tomaatjes, knap stukje werk. Ben bang dat het bij ons augustus wordtquote:Op zaterdag 19 april 2014 17:46 schreef Star2101 het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Aan de foto te zien, was alleen de tomaat toe aan bijvoeding. Klein grut kan dat nog niet aan.quote:Op zaterdag 19 april 2014 17:02 schreef Star2101 het volgende:
Ik heb even een vraagje.. ik had bij de Intratuin een bakje met bloemkool plantjes gekocht voor mijn moestuintje. Ik had het plantje in zijn geheel in één vak van de vierkante moestuin geplant. Later keek ik eens op Internet en zag ik dat de 4 dingetjes aan elkaar in een bakje niet één bloemkool is, maar 4. De plantjes groeiden tot dan toe zeer goed. Ik heb ze nadien uit elkaar getrokken en alle 4 naast elkaar geplant. Ook had ik voor mijn tomaten en groenten DCM vloeibare meststof gekocht, dit heb ik er over heen gespoten, een litertje. Nu gaan de bloemkolen steeds meer verdorren, de bladeren hangen en drogen uit, terwijl ik echt super veel water steeds geef. Ik begrijp er niets van. Ze staan in een overdekte moestuin, dacht misschien is het te warm? Misschien te veel zon? Misschien de vloeibare meststof niet goed? Te veel of te weinig water? Ik weet het niet!! Maar wil ze graag redden: wie heeft tips???
Dat kan: http://www.florama.info/Groeifases.htmlquote:Op zondag 20 april 2014 00:37 schreef Star2101 het volgende:
Gaan de kleine plantjes dood vn vloeibare
Mest?
courgette kan je nog wel opnieuw zaaien.quote:Op zondag 20 april 2014 22:40 schreef Onnozelaar het volgende:
Ik ben boos.
Een slak heeft mijn gele courgette plantje onthoofd. En kijk, ik snap best dat ze af en toe behoefte hebben aan een groen blaadje, maar hij heeft gewoon alleen de stengel net boven de grond doorgeknaagd. Dat is toch gemeen?
Geen gele courgettes dus dit jaar.
Die bak heeft een onmogelijk vorm. Er zijn nu trouwens verhoogde "vierkantemetertuinen" die langwerpig zijn. Bij Intratuin en bij Groenrijk zijn ze ongeveer even duur (duur) en zij iets verschillend van uitvoering. Je kan ook zo'n oppottafel nemen voor gelaagd tuinieren in bakken.quote:Op zondag 20 april 2014 23:02 schreef Cherryblossom het volgende:
Hi, ik woon in een appartement en had een ideetje.
Zou het werken als ik zo'n schelp-zandbak voor kids gebruik als tuin. Dus zeg maar als vierkantemetertuin. Want die dingen hebben geen bodem als ik het zo bekijk. En ik zag dat die schelpzandbakken bij de Action veel goedkoper zijn.
Ik heb alle planten uit huis moeten weghalen en in onze "tuinkamer" moeten zetten, de enige plek in huis waar de planten het goed schijnen te doen (volgens onze buren, ik merkte zelf inderdaad dat ze het elders niet geweldig doen). Maar ik wil aan de andere kant van het huis, op de galerij, eigenlijk ook wel plantjes. En zo'n vierkantemetertuin lijkt me leuker en fijner dan allemaal langwerpige balkonbakken. Ook omdat ik best bloemen erbij zou willen zaaien. Heb je toch een soort tuintje. Enfin, met de zandbak als budget-oplossing plús dat daar een bodem in zit.
Basilicum heb ik ook gezaaid een paar weken geleden en ik zie nu pas sprietjes omhoog komen. Nog ff geduld dusquote:Op zondag 20 april 2014 09:18 schreef Lucky_Strike het volgende:
![]()
De tweede keer zaaien heeft echt zin gehad. Bieslook, koriander en dille komt nu wel op. Rucola en basilicum nog niet, vooral de rucola geef ik weinig kans meer na 8 dagen. Jammer dat je niet op aan kunt van oud zaad
. Hoe zie je dat voor je met een schelp? Daar moet het teveel aan water ook uit kunnen doormidden van meerdere gaten in de bodem.quote:Op maandag 21 april 2014 09:33 schreef Cherryblossom het volgende:
Geen idee, maar misschien is er ooit een reden om hem naar binnen te halen?![]()
Worteldoek laat toch water door? Komt er dan hélemaal géén aarde mee? En, dat kan toch niet goed zijn voor de betonnen vloer? Constant nat enzo... Hier staat er trouwens wél altijd flinke wind, ik zou het niet beschut noemen. 's Winters fluit de voordeur zelfs wel eens door de gure wind (tochtstripje maakte daar gelukkig een eind aan)
I dunno, ik ben sowieso een beginnende jonge tuinierder. Dus zelf geen ervaring om op terug te vallen. En ik wil niet aan een té groot project beginnen. Het geeft me een fijn idee dat het in een goed dichte bak zit en ik hem kan verplaatsen.
Ik zag via google ook foto's van babybadjes die volgeplant warenook een leuke en goedkope oplossing (maar niet voor mij nu)
Ow.... nee ik had zonder gaten in gedachte... Kan het (absoluut) niet zonder afwateringsgaten?quote:Op maandag 21 april 2014 10:48 schreef loecje het volgende:
[..]
. Hoe zie je dat voor je met een schelp? Daar moet het teveel aan water ook uit kunnen doormidden van meerdere gaten in de bodem.
Ik heb zo'n metertuin bij Tuinwereld gekocht voor ¤6,95. Met pootjes eronder vond ik ook wat aan de prijs. Zit eraan te denken om er zelf eentje te maken, maar met twee linkerhanden kan dat nog wel eens een uitdaging wordenquote:Op maandag 21 april 2014 10:53 schreef Cherryblossom het volgende:
[..]
Ow.... nee ik had zonder gaten in gedachte... Kan het (absoluut) niet zonder afwateringsgaten?
Ik heb inmiddels ook een zak gevonden klik. De halve meter bak heb ik op de site van Praxis nog niet gevonden (en elders ook nog niet). En ook nog geen andere vierkante meter tuinen mét bodem (en afwatering). Wel echt met pootjes en al eronder, maar die prijs....
Hier ook vrij onhandig. Tenzij ik een mooie werkplaats tot mijn beschikking heb met gereedschap e.d. Maar dat is er natuurlijk niet.quote:Op maandag 21 april 2014 11:28 schreef Helsinki het volgende:
[..]
Ik heb zo'n metertuin bij Tuinwereld gekocht voor ¤6,95. Met pootjes eronder vond ik ook wat aan de prijs. Zit eraan te denken om er zelf eentje te maken, maar met twee linkerhanden kan dat nog wel eens een uitdaging worden.
te zure grond misschien / teveel mest?quote:Op maandag 21 april 2014 10:56 schreef Helsinki het volgende:
Ik heb sinds kort munt staan maar hij wordt geel nu. Enig idee waar dat door komt?
Bij slakkenvraat zie je glinsterende slijmsporen.quote:Op woensdag 23 april 2014 20:25 schreef Vanyel het volgende:
Bah. Tijdje geleden werd t jonge spul op mijn balkon opgevreten. Sprinkhaan gevonden, sprinkhaan verwijderd, klaar.
Nu weer hetzelfde gedoe. Google zegt me dat een slak waarschijnlijker is, maar die kom ik nergens tegen.
Herkent iemand de hapjes? Tips?
Sla
[ afbeelding ]
Radijs
[ afbeelding ]
Rupsen maken volgend mij eerder gaatjes. Maar ik kan het fout hebben.quote:Op woensdag 23 april 2014 20:37 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Bij slakkenvraat zie je glinsterende slijmsporen.
Ik vraag me af of het muizenhapjes zijn. Rupsen kunnen er ook wat van.
Ze kunnen erg inefficiënt te werk gaan, evenals kevers of zijn het wantsen? De kleine platte. Maar evengoed weten ze geraamtes achter te laten.quote:Op woensdag 23 april 2014 20:55 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Rupsen maken volgend mij eerder gaatjes. Maar ik kan het fout hebben.
recht op zetten en ondersteunen. Grote kans dat dat weer aan elkaar groeit als je m lokaal goed ondersteunt.quote:Op vrijdag 25 april 2014 21:56 schreef Zelva het volgende:
Noodweer hier.
Lijkt nu erop of de tomatenplant geknakt is.
Ik ben bang dat de tomaten/komkommer/ tuinbonen het noodweer van gisteren niet goed hebben doorstaan. Ik heb een op mijn werk een "moestuin" op terras gemaaktquote:Op vrijdag 25 april 2014 23:21 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
recht op zetten en ondersteunen. Grote kans dat dat weer aan elkaar groeit als je m lokaal goed ondersteunt.
Zonde zeg...quote:Op zaterdag 26 april 2014 02:47 schreef Dandilion het volgende:
[..]
Ik ben bang dat de tomaten/komkommer/ tuinbonen het noodweer van gisteren niet goed hebben doorstaan. Ik heb een op mijn werk een "moestuin" op terras gemaakt
(Verpleeghuis)
Hij is toch niet geknaktquote:Op vrijdag 25 april 2014 23:21 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
recht op zetten en ondersteunen. Grote kans dat dat weer aan elkaar groeit als je m lokaal goed ondersteunt.
Ik moet er ook nog iets op gaan verzinnen, mijn tuin wemelt in de zomer van de rupsjes. Netjes maken misschien (met gaas) en die over de sla spannen.quote:Op woensdag 23 april 2014 20:25 schreef Vanyel het volgende:
Bah. Tijdje geleden werd t jonge spul op mijn balkon opgevreten. Sprinkhaan gevonden, sprinkhaan verwijderd, klaar.
Nu weer hetzelfde gedoe. Google zegt me dat een slak waarschijnlijker is, maar die kom ik nergens tegen.
Herkent iemand de hapjes? Tips?
Sla
[ afbeelding ]
Radijs
[ afbeelding ]
Misschien is de grond te nat en is je plantje gaan schimmelen?quote:Op zaterdag 26 april 2014 17:42 schreef Star2101 het volgende:
Ik heb vandaag, zo nieuwsgierig als ik ben, vast even een rode (bos)ui uit de grond getrokken. Gewoon om te kijken hoe ver hij al gegroeid zou zijn. Het loof is al best lang en begint ook beetje te hangen en knakt hier en daar, maar ze kunnen nog niet klaar zijn. Dus ik trek hem uit de grond, zit er een verschrompelt uitje onder, nog kleiner dan dat ik hem erin heb gezet..en ik heb ze elke dag wat water gegeven.. heeft iemand enig idee hoe dit komt?en komt dit nog weer goed of kan ik nu net zo goed al m'n uien uit de grond trekken.. en is de oogst mislukt? Ik heb al op internet gezocht, maar kan er niets over vinden............
Beter!quote:Op zaterdag 26 april 2014 14:43 schreef Zelva het volgende:
[..]
Hij is toch niet geknakt
Staat wel een stuk schever, net zoals de uitjes. Maar eens een steviger stokje kopen om hem beter ondersteunen. De oostindische kers heeft het ook zwaar gehad. En van mijn aardbeienplant zijn alle witte bloemblaadjes weggewaaid.
Haha ja ik ben er ook achter. Nooit geweten ! Bijzonder ! Had bijna mn planten weggegooid...:pquote:Op zaterdag 26 april 2014 18:22 schreef loecje het volgende:
de plant groeit eerst uit de reserves, dus vanuit het uitje wat je hebt geplant.
logisch dat die dan kleiner wordt.
zoals je al zegt, ze kunnen nog niet klaar zijn.
bij bewaarde uien of bijvoorbeeld aardappels zie je dat ook goed. Je kijkt er even niet naar om en ze hebben opeens uitlopers. De ui (of aardappel) is dan een beetje verrimpeld em zacht door de voeding die eruit is gehaald om te groeien.quote:Op zondag 27 april 2014 09:02 schreef Star2101 het volgende:
[..]
Haha ja ik ben er ook achter. Nooit geweten ! Bijzonder ! Had bijna mn planten weggegooid...:p
Jij hebt echt geen geluk he dit jaar?quote:Op maandag 28 april 2014 16:18 schreef Vanyel het volgende:
Lekker zijn die zelfgegroeide
Ik heb weer foto's van zielig blad. Courgette dit keer. Weer zonneschade of heb ik nu een nare ziekte te pakken? Ik heb iig wat luis, maar die probeer ik uit te roeien met lucifers in de aarde en fijnknijpen als ik ze vind.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
misschien teveel mest of te weinig kalk?quote:Op maandag 28 april 2014 16:18 schreef Vanyel het volgende:
Ik heb weer foto's van zielig blad. Courgette dit keer. Weer zonneschade of heb ik nu een nare ziekte te pakken? Ik heb iig wat luis, maar die probeer ik uit te roeien met lucifers in de aarde en fijnknijpen als ik ze vind.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
alles stond er nog goed bij. Ik moet nodig stokjes bij de tuinbonen zetten.quote:Op zaterdag 26 april 2014 02:47 schreef Dandilion het volgende:
[..]
Ik ben bang dat de tomaten/komkommer/ tuinbonen het noodweer van gisteren niet goed hebben doorstaan. Ik heb een op mijn werk een "moestuin" op terras gemaakt
(Verpleeghuis)
quote:Op maandag 28 april 2014 17:38 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Jij hebt echt geen geluk he dit jaar?
Eerste denk ik niet, 1x beetje gemest week of 2 geleden. Kun je er voor weinig kalk gewoon een krijtje bij verpulveren?quote:Op maandag 28 april 2014 18:08 schreef marcel.nl het volgende:
[..]
misschien teveel mest of te weinig kalk?
Ik durf het niet te zeggen, maar denk het wel. Niet te veel uiteraardquote:Op maandag 28 april 2014 19:40 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Eerste denk ik niet, 1x beetje gemest week of 2 geleden. Kun je er voor weinig kalk gewoon een krijtje bij verpulveren?@ minilot
Blad afknippen en je plantje verder laten groeien. Dit hou je niet tegen. Wat het is weet ik ook niet maar het gebeurt. Gewoon afknippen en ver weg gooien voor het de rest van je plant schaad....quote:Op maandag 28 april 2014 16:18 schreef Vanyel het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik ook!quote:Op zondag 27 april 2014 21:19 schreef Fripsel het volgende:
Ik denk dat ik het eerste radijsje kan oogsten
[ afbeelding ]
Maak eens een foto van heel je plant ipv alleen een blad. Een plant gaat nl niet zomaar dood. Een paar blaadjes die afsterven betekend niet dat je plantje dood gaat. Als je ook last hebt van luis zou ik eerst dat maar eens bestrijden. Een plant kan overleven met 1 plaag maar 2 of evt meer...quote:Op dinsdag 29 april 2014 08:03 schreef Vanyel het volgende:
Stervende courgette in woord en beeld...
[ afbeelding ]
Blaadjes afgeknipt, er blijft weinig over.
Ik had een lucifer op zijn kop erbij gezet tegen de luizen. Zou ik m vermoord hebben met de zwavel?
pittig als in heet of lekker knapperig?quote:Op woensdag 30 april 2014 13:03 schreef minilot het volgende:
Moestuintje hier vooralsnog volstrekt ongediertevrij. Afkloppen.![]()
Net de eerste radijsjes geoogst!![]()
[ afbeelding ]
& pittig dat ze zijn!
Ze zijn zowel heet als lekker knapperig.quote:Op woensdag 30 april 2014 13:06 schreef sararaats het volgende:
[..]
pittig als in heet of lekker knapperig?
Foto's!quote:Op woensdag 30 april 2014 13:10 schreef sararaats het volgende:
wij hebben sla, tomaten en radijsjes in de serre (grote broeikas) staan
Oud misschien maar juist heel tof om te zien! Ben erg jaloers nuquote:Op woensdag 30 april 2014 13:20 schreef sararaats het volgende:
[IMG]http://i61.tinypic.com/ngwsgm.jpg[/IMG
het is een oude zoals je wel kan zien maar oh zo praktisch
Vanaf nu de blaadjes er dan gewoon aan laten zitetn.quote:Op dinsdag 29 april 2014 23:12 schreef Vanyel het volgende:
Volgens mij luizen, die heb ik vakkundig vermoord, geen beestje te vinden op de plant. Inmiddels zijn bijna alle blaadjes eraf, geknipt ik kijk morgen wel ff of er nog genoeg plant over is om überhaupt een foto van te maken..
Ja ik teken ervoor. En met een kasteel op de achtergrond nog extra idylisch ook. Mooie muurkas hoor.quote:Op woensdag 30 april 2014 13:20 schreef sararaats het volgende:
[ afbeelding ]
het is een oude zoals je wel kan zien maar oh zo praktisch
Ja, welke dan? Ik vond vanmorgen een slak bovenop een afrikaantje.quote:Op donderdag 1 mei 2014 07:52 schreef Zo-is-dat het volgende:
[ afbeelding ]
en 5 meter antislaken bloemetjes
Dank je maar dat is geen kasteel hoor maar een oud verzorgingstehuis dat omgebouwd in sociale woningen.quote:Op donderdag 1 mei 2014 06:16 schreef marcel.nl het volgende:
[..]
Ja ik teken ervoor. En met een kasteel op de achtergrond nog extra idylisch ook. Mooie muurkas hoor.
4 soorten courgette? Je gaat omkomen in de courgettes over een tijdje.quote:Op donderdag 1 mei 2014 07:52 schreef Zo-is-dat het volgende:
[ afbeelding ]
Maandag mijn vier soorten courgette en pompoenen geplant in de moestuin van mijn oma. Stuk meer plek dan thuis! Ook nog twee rijen sla en 5 meter antislaken bloemetjes
ligt eraan wat voor tomatenplanten.quote:Op donderdag 1 mei 2014 10:25 schreef Fripsel het volgende:
Hoeveel tomatenplantjes kunnen er per vak staan in een vierkante meter tuin? Ik kan het nergens terugvinden. Ik wil alvast proberen om een deel buiten te zetten, aangezien ik er toch teveel heb.
Dankje! Dat zocht ik al heel lang maar ik kon het telkens niet vinden. Ik had ergens anders gezien dat je van komkommer 2 in een vak kon planten, dus heb ik nu gedaan.. Hopen dat het goedkomt.quote:Op donderdag 1 mei 2014 12:05 schreef loecje het volgende:
[..]
ligt eraan watvoor tomatenplanten.
per vak 1 tomatenplant die je mooi omhoog leid.
van die mini balkonplantjes kunnen er misschien wel meer. vind ik zonde van de ruimte, je kan bij beperkte ruimte beter omhoog werken met grotere tomatenplanten.
http://www.moestuinforum.(...)arden-t158.html#p512
http://www.mooiemoestuin.(...)tgewassen/komkommer/ (ook een hele fijne site trouwens)quote:Snoeien we dan niet? Jawel hoor: eens per 2 weken halen we scheuten weg die buiten het gemaakte rek willen gaan groeien. Bovendien verwijderen we blad dat lelijk wordt en ook blad dat erg dicht en dik voor de vruchten hangt: een soort van licht en lucht creeeren in de plant.
Zou je denken?quote:Op donderdag 1 mei 2014 00:11 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Vanaf nu de blaadjes er dan gewoon aan laten zitetn.
Ohh! Zo anti slak zijn ze niet dus!quote:Op donderdag 1 mei 2014 08:29 schreef minilot het volgende:
Wat een zee van ruimte inderdaad!
[..]
Ja, welke dan? Ik vond vanmorgen een slak bovenop een afrikaantje.
Ja, of ik heb een kamikaze-turboslak, dat kan ook. Tot nu toe worden door de slak(ken) overigens zo'n beetje alle groene planten in de tuin opgevreten behalve dat wat in de moestuinbak zit, met uitzondering van anderhalf mini-hapje uit één rapenblad vorige week.quote:Op donderdag 1 mei 2014 12:59 schreef Zo-is-dat het volgende:
[..]
Ohh! Zo anti slak zijn ze niet dus!
Ja ik! Groeide eerst heel langzaam. Nu ik het buiten heb gezet lijkt het wel wat harder te gaan.quote:Op donderdag 1 mei 2014 13:03 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Heeft iemand hier citroen melisse staan?
Staat nu al enkele weekjes bij mij in een pot, en het is ook uitgekomen, maar het blijft erg laag aan de grond. Foto volgt later nog
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |