abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_139046556
ja 1 liter verdund (klein laagje in het deksel, mengen met 1 liter water) en dat verdeeld over 2 vierkante meter moestuintjes..
pi_139046650
dat zou geen probleem moeten zijn

hoe nat is de grond? niet alleen het bovenlaagje maar ook wat dieper in de grond kijken.
pi_139046820
ahh foto's zijn gelukt. Zie de slappe blaadjes van de bloemkolen...........grond is ook dieper nat ! Las ergens anders dat je de buitenste bladeren kunt wegknippen en dat de bloemkool dan misschien nog doorgroeit??
pi_139048311
quote:
Zo nu al tomaatjes, knap stukje werk. Ben bang dat het bij ons augustus wordt :{
  zaterdag 19 april 2014 @ 20:55:25 #106
35189 Troel
scherp en bot
pi_139052473
Hier ook al de eerste bloemetjes in de tomaatjes
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_139053928
Bah, onze perzikboom heeft de krulziekte -O-

------___------ 53
----.(___).---- 42
---(o\_!_/o)---
pi_139057004
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2014 17:02 schreef Star2101 het volgende:
Ik heb even een vraagje.. ik had bij de Intratuin een bakje met bloemkool plantjes gekocht voor mijn moestuintje. Ik had het plantje in zijn geheel in één vak van de vierkante moestuin geplant. Later keek ik eens op Internet en zag ik dat de 4 dingetjes aan elkaar in een bakje niet één bloemkool is, maar 4. De plantjes groeiden tot dan toe zeer goed. Ik heb ze nadien uit elkaar getrokken en alle 4 naast elkaar geplant. Ook had ik voor mijn tomaten en groenten DCM vloeibare meststof gekocht, dit heb ik er over heen gespoten, een litertje. Nu gaan de bloemkolen steeds meer verdorren, de bladeren hangen en drogen uit, terwijl ik echt super veel water steeds geef. Ik begrijp er niets van. Ze staan in een overdekte moestuin, dacht misschien is het te warm? Misschien te veel zon? Misschien de vloeibare meststof niet goed? Te veel of te weinig water? Ik weet het niet!! Maar wil ze graag redden: wie heeft tips???
Aan de foto te zien, was alleen de tomaat toe aan bijvoeding. Klein grut kan dat nog niet aan.
pi_139061018
Gaan de kleine plantjes dood vn vloeibare
Mest?
  zondag 20 april 2014 @ 09:18:11 #110
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_139065215
*O*

De tweede keer zaaien heeft echt zin gehad. Bieslook, koriander en dille komt nu wel op. Rucola en basilicum nog niet, vooral de rucola geef ik weinig kans meer na 8 dagen. Jammer dat je niet op aan kunt van oud zaad ;)
Spoilers!
  zondag 20 april 2014 @ 09:53:55 #111
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_139065709
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 00:37 schreef Star2101 het volgende:
Gaan de kleine plantjes dood vn vloeibare
Mest?
Dat kan: http://www.florama.info/Groeifases.html
pi_139072432
oke, dat wist ik niet, bedankt. Ik ga ze even uitspoelen
pi_139093473
Ik ben boos. :(
Een slak heeft mijn gele courgette plantje onthoofd. En kijk, ik snap best dat ze af en toe behoefte hebben aan een groen blaadje, maar hij heeft gewoon alleen de stengel net boven de grond doorgeknaagd. Dat is toch gemeen? :(
Geen gele courgettes dus dit jaar. -O-
pi_139094594
Hi, ik woon in een appartement en had een ideetje.

Zou het werken als ik zo'n schelp-zandbak voor kids gebruik als tuin. Dus zeg maar als vierkantemetertuin. Want die dingen hebben geen bodem als ik het zo bekijk. En ik zag dat die schelpzandbakken bij de Action veel goedkoper zijn.

Ik heb alle planten uit huis moeten weghalen en in onze "tuinkamer" moeten zetten, de enige plek in huis waar de planten het goed schijnen te doen (volgens onze buren, ik merkte zelf inderdaad dat ze het elders niet geweldig doen). Maar ik wil aan de andere kant van het huis, op de galerij, eigenlijk ook wel plantjes. En zo'n vierkantemetertuin lijkt me leuker en fijner dan allemaal langwerpige balkonbakken. Ook omdat ik best bloemen erbij zou willen zaaien. Heb je toch een soort tuintje. Enfin, met de zandbak als budget-oplossing plús dat daar een bodem in zit.
pi_139096168
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 22:40 schreef Onnozelaar het volgende:
Ik ben boos. :(
Een slak heeft mijn gele courgette plantje onthoofd. En kijk, ik snap best dat ze af en toe behoefte hebben aan een groen blaadje, maar hij heeft gewoon alleen de stengel net boven de grond doorgeknaagd. Dat is toch gemeen? :(
Geen gele courgettes dus dit jaar. -O-
courgette kan je nog wel opnieuw zaaien.
pi_139098027
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 23:02 schreef Cherryblossom het volgende:
Hi, ik woon in een appartement en had een ideetje.

Zou het werken als ik zo'n schelp-zandbak voor kids gebruik als tuin. Dus zeg maar als vierkantemetertuin. Want die dingen hebben geen bodem als ik het zo bekijk. En ik zag dat die schelpzandbakken bij de Action veel goedkoper zijn.

Ik heb alle planten uit huis moeten weghalen en in onze "tuinkamer" moeten zetten, de enige plek in huis waar de planten het goed schijnen te doen (volgens onze buren, ik merkte zelf inderdaad dat ze het elders niet geweldig doen). Maar ik wil aan de andere kant van het huis, op de galerij, eigenlijk ook wel plantjes. En zo'n vierkantemetertuin lijkt me leuker en fijner dan allemaal langwerpige balkonbakken. Ook omdat ik best bloemen erbij zou willen zaaien. Heb je toch een soort tuintje. Enfin, met de zandbak als budget-oplossing plús dat daar een bodem in zit.
Die bak heeft een onmogelijk vorm. Er zijn nu trouwens verhoogde "vierkantemetertuinen" die langwerpig zijn. Bij Intratuin en bij Groenrijk zijn ze ongeveer even duur (duur) en zij iets verschillend van uitvoering. Je kan ook zo'n oppottafel nemen voor gelaagd tuinieren in bakken.
pi_139101561
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2014 09:18 schreef Lucky_Strike het volgende:
*O*

De tweede keer zaaien heeft echt zin gehad. Bieslook, koriander en dille komt nu wel op. Rucola en basilicum nog niet, vooral de rucola geef ik weinig kans meer na 8 dagen. Jammer dat je niet op aan kunt van oud zaad ;)
Basilicum heb ik ook gezaaid een paar weken geleden en ik zie nu pas sprietjes omhoog komen. Nog ff geduld dus ;)
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_139102072
Hoi Cherryblossom, denk dat een schelpenbak wel kan, zolang er wel aardig wat zand in zit en past. Maar misschien is een halve meter moestuin (12 euro) wat voor je? Die zijn verkrijgbaar bij de praxis. Of gaat het je puur om de bodem die er niet in zit? Er zit nml wel zeil onder, maar dit is natuurlijk niet zo stevig als een echte bodem.

Heeft iemand verder toevallig prei van de action gezaaid? Deze doen bij mij helemaal niks. De radijs, wortel, tomaat en kruiden komen al op. Maar bijv dat groene bakje aardbeien met mest van de action heeft nooit iets gedaan. Hoe lang duurt het normaal gesproken voor de eerste prei plantjes omhoog komen?

Overigens heb ik de bloemkool de afgelopen dagen veel water gegeven en hij komt al weer wat omhoog. Maar ook hier last van die ellendige slakken...maar ja wat doe je eraan !
pi_139102141
Hi Star,
Het ging me inderdaad voornamelijk om de bodem. Ik wil er geen bende van maken op de galerij en hem eventueel in een strenge winter binnen kunnen zetten, in onze onverwarmde tuinkamer.

Maar ik volg jullie tips, ik ben de verhoogde vmt eens aan het zoeken en ga nu ook eens op zoek naar die halve meter tuin.
  maandag 21 april 2014 @ 09:19:51 #120
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_139102172
Waarom moet ie naar binnen tijdens een strenge winter? Er zijn zat wintergroentes die vorst overleven en helemaal bij een flat staat het vrijwel altijd in de beschutting.

En tegen de rotzooi kun je wat worteldoek in de bak leggen.
pi_139102306
Geen idee, maar misschien is er ooit een reden om hem naar binnen te halen? :P

Worteldoek laat toch water door? Komt er dan hélemaal géén aarde mee? En, dat kan toch niet goed zijn voor de betonnen vloer? Constant nat enzo... Hier staat er trouwens wél altijd flinke wind, ik zou het niet beschut noemen. 's Winters fluit de voordeur zelfs wel eens door de gure wind (tochtstripje maakte daar gelukkig een eind aan)

I dunno, ik ben sowieso een beginnende jonge tuinierder. Dus zelf geen ervaring om op terug te vallen. En ik wil niet aan een té groot project beginnen. Het geeft me een fijn idee dat het in een goed dichte bak zit en ik hem kan verplaatsen.

Ik zag via google ook foto's van babybadjes die volgeplant waren :P ook een leuke en goedkope oplossing (maar niet voor mij nu)
pi_139102607
Toen ik nog een flat had kon ik bijna niets houden, alles ging kapot door de sterke wind.
pi_139102786
Oregano en munt gaat niks meer mee gebeuren denk ik. :{

Avocado ben ik aan het ontkiemen en de ananasplant staat (binnen). Heb ook een bananenboom in de tuin gezet.
pi_139103518
quote:
0s.gif Op maandag 21 april 2014 09:33 schreef Cherryblossom het volgende:
Geen idee, maar misschien is er ooit een reden om hem naar binnen te halen? :P

Worteldoek laat toch water door? Komt er dan hélemaal géén aarde mee? En, dat kan toch niet goed zijn voor de betonnen vloer? Constant nat enzo... Hier staat er trouwens wél altijd flinke wind, ik zou het niet beschut noemen. 's Winters fluit de voordeur zelfs wel eens door de gure wind (tochtstripje maakte daar gelukkig een eind aan)

I dunno, ik ben sowieso een beginnende jonge tuinierder. Dus zelf geen ervaring om op terug te vallen. En ik wil niet aan een té groot project beginnen. Het geeft me een fijn idee dat het in een goed dichte bak zit en ik hem kan verplaatsen.

Ik zag via google ook foto's van babybadjes die volgeplant waren :P ook een leuke en goedkope oplossing (maar niet voor mij nu)
. Hoe zie je dat voor je met een schelp? Daar moet het teveel aan water ook uit kunnen doormidden van meerdere gaten in de bodem.
pi_139103615
quote:
1s.gif Op maandag 21 april 2014 10:48 schreef loecje het volgende:

[..]

. Hoe zie je dat voor je met een schelp? Daar moet het teveel aan water ook uit kunnen doormidden van meerdere gaten in de bodem.
Ow.... nee ik had zonder gaten in gedachte... Kan het (absoluut) niet zonder afwateringsgaten?

Ik heb inmiddels ook een zak gevonden klik. De halve meter bak heb ik op de site van Praxis nog niet gevonden (en elders ook nog niet). En ook nog geen andere vierkante meter tuinen mét bodem (en afwatering). Wel echt met pootjes en al eronder, maar die prijs....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')