Betaald worden om nieuwsgierig te zijn en dingen uit te zoeken in het kortquote:Op dinsdag 28 april 2015 11:45 schreef StM het volgende:
Zo, even een klein kickje. Maar volgens mij is dit nog steeds HET topic.
Ik ben inmiddels 2x gevraagd door de leiding van mijn master (ik studeer wss in augustus af) of ik interesse heb om een PhD te doen bij hun in de onderzoeksgroep. Ik heb dat tot nog toe resoluut afgewezen, maar na een aantal maanden borrelen heb ik toch ook wel zoiets van waar zeg ik nu nee tegen...
Het probleem is dat ik wel een beetje klaar ben met het onderwijs. Ik heb niet bepaald de ideale route genomen (MBO3 -> 4 -> HBO (deeltijd, Cum laude) -> Master (weer voltijd, tenzij ik m'n laatste vakken en afstuderen verpruts ook Cum laude)), maar tegelijk heb ik nog steeds niet het idee dat ik wat geleerd heb en echte uitdaging heb gevonden. Ik ben heel zwak op de theoretische kant (en dan vooral de basis academische vaardigheden die wat verder van m'n vakgebied staan zoals statistiek en de niet direct relevante wiskunde), maar ik heb altijd de dingen die ik nodig had in korte tijd op kunnen pikken.
Dingen uitzoeken vind ik leuk (en dat zal ik ook blijven doen), maar er over te publiceren hoef ik niet zo. Al was de feedback op een report dat ik voor een onderzoeksproject met iemand heb geschreven dat met wat tweaken het ingediend zou kunnen worden voor publicatie.
Ikzelf denk dat ik niet de skills en de motivatie heb om 4 jaar aan 1 ding te werken. Waarschijnlijk ben ik veel gelukkiger als ik bij 1 van de toonaangevende bedrijven mezelf uit kan leven en af en toe er over te babbelen op een conferentie. Dr. voor je naam is natuurlijk best tof, maar om dat nu als reden te nemen...
Wat was jullie motivatie om een PhD te doen?
Volgens mij heb je je beslissing allang genomen. Je somt vooral de nadelen op en het enige wat daar tegenover lijkt te staan, is de titel. Tenzij je hoogleraar wilt worden (en dat lijkt me niet logisch gezien de opgesomde nadelen) heb je niets aan die titel. Aanzien? Nou ja mijn kinderen noemen me dr. mama, maar daar houdt het wel mee op.quote:Op dinsdag 28 april 2015 11:45 schreef StM het volgende:
Zo, even een klein kickje. Maar volgens mij is dit nog steeds HET topic.
Ik ben inmiddels 2x gevraagd door de leiding van mijn master (ik studeer wss in augustus af) of ik interesse heb om een PhD te doen bij hun in de onderzoeksgroep. Ik heb dat tot nog toe resoluut afgewezen, maar na een aantal maanden borrelen heb ik toch ook wel zoiets van waar zeg ik nu nee tegen...
Het probleem is dat ik wel een beetje klaar ben met het onderwijs. Ik heb niet bepaald de ideale route genomen (MBO3 -> 4 -> HBO (deeltijd, Cum laude) -> Master (weer voltijd, tenzij ik m'n laatste vakken en afstuderen verpruts ook Cum laude)), maar tegelijk heb ik nog steeds niet het idee dat ik wat geleerd heb en echte uitdaging heb gevonden. Ik ben heel zwak op de theoretische kant (en dan vooral de basis academische vaardigheden die wat verder van m'n vakgebied staan zoals statistiek en de niet direct relevante wiskunde), maar ik heb altijd de dingen die ik nodig had in korte tijd op kunnen pikken.
Dingen uitzoeken vind ik leuk (en dat zal ik ook blijven doen), maar er over te publiceren hoef ik niet zo. Al was de feedback op een report dat ik voor een onderzoeksproject met iemand heb geschreven dat met wat tweaken het ingediend zou kunnen worden voor publicatie.
Ikzelf denk dat ik niet de skills en de motivatie heb om 4 jaar aan 1 ding te werken. Waarschijnlijk ben ik veel gelukkiger als ik bij 1 van de toonaangevende bedrijven mezelf uit kan leven en af en toe er over te babbelen op een conferentie. Dr. voor je naam is natuurlijk best tof, maar om dat nu als reden te nemen...
Wat was jullie motivatie om een PhD te doen?
Bar slecht betaald worden jaquote:Op dinsdag 28 april 2015 12:44 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Betaald worden om nieuwsgierig te zijn en dingen uit te zoeken in het kort
Zo denk ik er ook over, maar goed omdat ze er op terug blijven komen is het toch een beetje gaan knagenquote:Op dinsdag 28 april 2015 12:51 schreef Claudia_x het volgende:
Afijn, ik zou zeggen: doe het in vredesnaam niet. Vier jaar is een lange tijd om ongelukkig te zijn. Ik heb zeer gemotiveerde mensen compleet in zien storten; ik zie niet in hoe je er ooit relatief gedemotiveerd en ongeïnteresseerd aan zou kunnen beginnen.
En nog een 'nadeel'. Doe maar niet!quote:Op dinsdag 28 april 2015 13:16 schreef StM het volgende:
[..]
Bar slecht betaald worden ja
[..]
Zo denk ik er ook over, maar goed omdat ze er op terug blijven komen is het toch een beetje gaan knagen
Haha niet meer, ik denk dat ik dat binnen 1 jaar rechtgetrokken heb. Maar geld lijkt me sowieso geen goede motivatie in deze.quote:
Tsja, denk dat menig medisch wetenschapper dit wel in bepaalde mate herkent. Overigens merk ik dat niet zo zeer kwantiteit, maar wel de IF van het blad erg belangrijk is.quote:De druk om te publiceren leidt tot ongewenste neveneffecten. Dat blijkt uit onderzoek dat het Rathenau Instituut vandaag publiceert.
Het medisch onderzoek in Nederland dreigt vast te lopen. Dat blijkt uit een serie groepsinterviews die het Rathenau Instituut hield onder medisch onderzoekers in alle fasen van hun carrière. Vooral de ongeschreven regel dat promovendi minimaal vier artikelen moeten publiceren, zorgt voor grote druk bij alle betrokkenen. Er is amper tijd om de opgedane kennis toe te passen in de kliniek.
Het Rathenau Instituut hield twaalf groepsgesprekken over publicatiedruk met in totaal 78 promovendi, postdocs, docenten en hoogleraren van vier Nederlandse universitair medische centra. Alle ondervraagden verzuchtten dat er naast het opstellen, reviewen en citeren van artikelen steeds minder ruimte is om artikelen te lezen en opgedane kennis in te zetten voor het klinische werk. De druk om te publiceren leidt tot ongewenste neveneffecten. Wetenschappers knippen bevindingen op in meerdere artikelen en hebben nauwelijks tijd om te toetsen of resultaten reproduceerbaar zijn. De kwaliteit van wetenschap is daarmee in het geding.
http://www.rathenau.nl/ac(...)land-loopt-vast.html
Ik heb nog nooit zoveel nadruk op mijn publicaties en de IF van de journals gevoeld als toen ik een NWO-beurs aan probeerde te vragenquote:Op dinsdag 28 april 2015 15:37 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Tsja, denk dat menig medisch wetenschapper dit wel in bepaalde mate herkent. Overigens merk ik dat niet zo zeer kwantiteit, maar wel de IF van het blad erg belangrijk is.
Precies, ook de overheid propageert dat gewoon.quote:Op dinsdag 28 april 2015 15:52 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit zoveel nadruk op mijn publicaties en de IF van de journals gevoeld als toen ik een NWO-beurs aan probeerde te vragen
Succesquote:Op donderdag 21 januari 2016 07:54 schreef TWP het volgende:
Hallo promovendi!![]()
Het loopt hier niet echt storm zie ik, maar ik wilde toch even melden dat ik ook ben begonnen. Nu al 6 hele weken bezig, dus nog wel een aantal te gaan!
Brace for impact AiO dip komt eraanquote:Op donderdag 21 januari 2016 08:35 schreef vlindertje89 het volgende:
Ha, grappig om dit topic terug te zien. De vacature op de vorige pagina, die ik zo leuk vond, daar ben ik op aangenomen en inmiddels ben ik bijna (1 feb) een jaar bezig!
Bij start van mn project was er geld voor 2 jaar, inmiddels voor 3. Maar hopelijk lukt het om nog een jaar te financieren, want zelfs 4 jaar wordt krap denk ik. Anyway, op dit moment heb ik in elk geval nog 2 jaar en dat wordt behoorlijk aanpoten. Maar het onderwerp blijft heel erg leuk en interessant
TWP, hoe bevallen de eerste weken?
Er is een duidelijk scheiding deze is voor phd perikelen die andere voor postdoc perikelenquote:Op donderdag 21 januari 2016 10:05 schreef Norrage het volgende:
Bljft een beetje kut dat er 2 topics door elkaar heen lopen
Maar ik heb nu mijn definitieve proefschrift-order ook gedaan en over een maandje verdediging
Hij staat in WGR.quote:Op donderdag 21 januari 2016 10:07 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Er is een duidelijk scheiding deze is voor phd perikelen die andere voor postdoc perikelen![]()
Maar de gekheid op een stokje deze is ook voor masters die er over na zitten te denken om een phd te gaan doen daarom staat hij in SES...
Damn...quote:
Ik had altijd het gevoel allebij.. en salaris en studenten korting (omdat er student op je pasje staatquote:Op donderdag 21 januari 2016 10:13 schreef motorbloempje het volgende:
WGR/SES kan allebei, ligt er ook aan in welk land je promoveert; in het ene land ben je student, in 't andere werknemer
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |