Pittig! Maar wel leuk denk ik.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 21:58 schreef Twinky het volgende:
Hallo.
Ik ben net begonnen met een master en ben vorige week ineens gevraagd of ik interesse had in een promotieproject. Er is subsidie aangevraagd voor een groep PhD-leerkrachten, dwz vijf jaar lang 2 dagen per week voor de klas in het basisonderwijs en dan 3 dagen onderzoek.
Dus. Ik ben er behoorlijk van overdonderd, had er voorheen nooit over gedacht maar hoe langer ik erover nadenk hoe aantrekkelijker het lijkt: 5 jaar lang werk/inkomengarantie (al is het geen vetpot) en nog beter: het combineren van zowel mijn juffigheid als het lekker theoretisch-wetenschappelijke.
Vooralsnog betekent het dat ik mijn Masterscriptie op zeer hoog niveau (publiceerbaar) moet schrijven en in het Engels, en ik moet nadenken met welk onderwerp ik mij vijf jaar bezig zou willen houden.
Vanuit de begeleiding wordt er dan uitstel aangevraagd (want het project zou in januari beginnen maar ik studeer pas in juni af), en nauwkeurig gevolgd of ik voldoe aan wat ze verwachten van een PhD student.
En ondertussen nadenken of het is wat ik wil en kan. Dus ik lurk hier even mee met al jullie ervaringen
Klinkt zwaar en leuk tegelijk. Leuk want afwisselend, maar lijkt me ook wel lastig met planning. Soms heb je congressen van meerdere dagen, soms zijn er oudergesprekken en die twee roosters kunnen elkaar best bijten (ga jij op je 'vrije' onderzoeksdag gezellig de hele avond gesprekken voeren met ouders?). De meeste 'normale' promotieplaatsen zijn trouwens ook een combi van onderwijs en onderzoek (en dan voor 4 jaar een vast inkomen), maar dat is natuurlijk wel wat minder juffigquote:Op vrijdag 3 oktober 2014 21:58 schreef Twinky het volgende:
Hallo.
Ik ben net begonnen met een master en ben vorige week ineens gevraagd of ik interesse had in een promotieproject. Er is subsidie aangevraagd voor een groep PhD-leerkrachten, dwz vijf jaar lang 2 dagen per week voor de klas in het basisonderwijs en dan 3 dagen onderzoek.
Nu op dit moment dus niet, maar afgelopen jaar HBO-master SEN gedaan met daarnaast een leer/werk plaats (opdrachten en daarnaast ook gewoon voor de klas op een speciale basisschool).quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 22:52 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Pittig! Maar wel leuk denk ik.
Ik heb zelf promotie afgemaakt en master onderwijsbevoegdheid en baan tegelijk gedaan en daardoor alles wel vertraagd.
Sta je nu al voor de klas?
Dat afwisselen vind ik dus juist prettig. Het eerste wat ik dacht toen ze mij vroegen was "o maar shit, met een phd kan ik echt nooit meer voor de (basisschool)klas", en pas later hoorde ik van de leerkracht/onderzoeker-combinatie.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 23:07 schreef Chicolate het volgende:
Klinkt zwaar en leuk tegelijk. Leuk want afwisselend, maar lijkt me ook wel lastig met planning. Soms heb je congressen van meerdere dagen, soms zijn er oudergesprekken en die twee roosters kunnen elkaar best bijten (ga jij op je 'vrije' onderzoeksdag gezellig de hele avond gesprekken voeren met ouders?). De meeste 'normale' promotieplaatsen zijn trouwens ook een combi van onderwijs en onderzoek (en dan voor 4 jaar een vast inkomen), maar dat is natuurlijk wel wat minder juffig.
En wel een mooi uitgangspunt voor je masterscriptie; kan je meteen voor jezelf bedenken of je dat nog wel 4 jaar zou willen of dat het 1x en nooit weer is.
Ja dat ga ik dus bekijken komende periode. Overleggen met mensen om me heen, want ik had er gewoon nooit aan gedacht (ik dacht hop aan het werk na deze master). Maar nu ik gevraagd ben en er zo'n vrijheid is met betrekking tot onderwerpen die me zo interesseren, ik het allemaal laat bezinken... het wordt steeds meer een optie in mijn ogen, maar ik moet inderdaad uitvinden of dit is wat bij mij past.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 22:39 schreef oompaloompa het volgende:
Ik mis in je post of je het uberhaupt leukt vindt om wetenschap te doen / wetenschapper te worden. Ondanks je misschien wel 5 jaar werkgarantie hebt, heeft het enorme opportunity costs en is phd-student zijn in mijn ervaring iets dat echt alleen maar tof is om te doen als je intrinsiek enorm gemotiveerd bent omdat de verwachtingen en eisen op een aantal domeinen een stuk "hoger" liggen dan bij een normale baan.
Hoger tussen aanhalingstekens omdat als je het leuk vindt die dingen niet erg zijn om te doen, maar als je het niet leuk vindt echt enorm taxing kunnen zijn.
Laat ik mijn mening ook nog maar even ventileren.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 00:14 schreef Twinky het volgende:
Grappig (en confronterend!) dat jullie dat opvalt aan mijn post. HEEL erg bedankt voor de reacties.
Je vroeg het niet aan mij, maar een paar dingen: Leren/kunnen omgaan met tegenslag. Ik gok dat je bachelor scriptie heel goed was omdat er interessante resultaten naar voren kwamen. Op zo'n moment is wetenschap leuk enzo, maar als er (keer op keer) niets uit je onderzoek komt, of iemand anders publiceert net wat jij ook wil publiceren, dan is dat een stuk minder leuk. Daar moet je tegen kunnen en daar moet je mee om kunnen gaan. Een ander academisch trekje is dat mensen (bijvoorbeeld je promotors) vooral zeggen wat je niet goed doet. Als je feedback krijgt op een artikel, is dat 90% negatief en 10% neutraal of positief. Het negatieve is niet vervelend bedoeld, maar sommigen vatten dat wel zo op. De zelfstandigheid die je noemt is ook een puntje. Ga er vanuit dat je na je ingelezen te hebben in je onderwerp (eventueel inclusief review paper schrijven etc.), je meer weet dan je professor over dat onderwerp. Dat zorgt voor een dynamiek waarin je niet alles bij je promotor kunt 'checken' en je dus meer moet vertrouwen op je eigen oordeel en vaardigheden.quote:Kun je mij vertellen wat je daaronder verstaat, het wetenschapper worden? Is dat het onderzoeken, zelfstandige houding, heel hoog presteren? Of zijn er nog andere dingen waar ik over na moet denken?
Ik wilde niet als een soort betwetende boeman overkomen, dus hoop dat je het niet zo opvattequote:Op zaterdag 4 oktober 2014 00:14 schreef Twinky het volgende:
Grappig (en confronterend!) dat jullie dat opvalt aan mijn post. HEEL erg bedankt voor de reacties.
Ja dat ga ik dus bekijken komende periode. Overleggen met mensen om me heen, want ik had er gewoon nooit aan gedacht (ik dacht hop aan het werk na deze master). Maar nu ik gevraagd ben en er zo'n vrijheid is met betrekking tot onderwerpen die me zo interesseren, ik het allemaal laat bezinken... het wordt steeds meer een optie in mijn ogen, maar ik moet inderdaad uitvinden of dit is wat bij mij past.
Kun je mij vertellen wat je daaronder verstaat, het wetenschapper worden? Is dat het onderzoeken, zelfstandige houding, heel hoog presteren? Of zijn er nog andere dingen waar ik over na moet denken?
Het kan denk ik geen kwaad, geef ze sowieso op als referentie (dat is de meeste gebruikelijke manier) voor de meeste sollicitaties zijn mijn referenties gebeld. Maar aanbevelingsbrieven erbij doen is ook gewoon een optie, het voegt imo alleen maar toe aan je sollicitatie.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 09:43 schreef vlindertje89 het volgende:
Ik heb een vraagje!
Ik ben al vanaf mei aan het kijken naar PhD plekken, en vorige week kwam er een vacature die echt perfect is. Precies het soort onderzoek wat ik wil doen en ik voldoe aan alle dingen die ze vragen van een kandidaat. De begeleider van mijn onderzoekstage in de master kent degene bij wie de plek is en zij hebben in dezelfde tijd hun phd gedaan over vrijwel hetzelfde onderwerp. Ook een aantal andere docenten die enthousiast over mij zijn, kennen diegene. Een van deze UD's heb ik gisteren een gesprek mee gehad over een andere vacature die hij heeft, waarbij ik uiteindelijk heb aangegeven dat dit niet helemaal was wat ik zocht (te klinisch, geen onderzoeksproject; hij wist ook dat ik ook bezig was met de phd vacature). Hij mailde mij vandaag dat hij hoopt dat ik word aangenomen op de phd plek waar ik mijn zinnen op heb gezet omdat hij ervan overtuigd is dat ik de beste kandidaat ben, en dat als ik hem nodig heb om hen daarvan te overtuigen ik dat maar moet laten weten.
Nu vroeg ik me af: heeft het nut om recommendatie brieven voor me te laten schrijven door deze UD en mijn stagebegeleider (postdoc)? Beiden hebben aangegeven me te willen helpen. Wordt daar echt naar gekeken of staat het juist een beetje pretentieus oid als je dit doet? Of kan ik beter vragen of hij haar bijvoorbeeld een mailtje stuurt waarin hij aangeeft dat ik ga solliciteren en dat hij denkt dat ik erg geschikt ben oid?
Ik wil hem namelijk héél erg graag dus wil de kans dat ik word uitgenodigd voor gesprek zo groot mogelijk maken. De eerdere twee vacatures waar ik op heb gereageerd waren 90 en 140 reacties op, bij de eerste werd ik wel uitgenodigd en bij de tweede niet (daar was mijn achtergrond ook minder in de richting van de phd dus kwam voor mij niet als een verrassing)
Daarnaast is het een OIO positie voor min 2 jaar, waarbij nog geld gevonden moet worden voor jaar 3 en evt 4. Gebeurt dit vaker of is dit wel echt een risico?
http://www.volkskrant.nl/(...)ersiteiten~a3797394/quote:Kabinet snijdt in hoge promotiebonussen op universiteiten
De universiteit waar vooral de kwantiteit telt - 'de promotiefabriek' - heeft haar langste tijd gehad. Het kabinet breekt nadrukkelijk met het oude wetenschapsbestel waarin aantallen publicaties en proefschriften maatgevend zijn voor carrières en onderzoeksfinanciering.
In de promotiebonus van maximaal 90 duizend euro per proefschrift wordt het mes gezet. Van deze bonus, door critici 'perverse prikkel' genoemd, gaat om te beginnen 5 procent af. Het kabinet wil een eind maken aan de haastige universitaire cultuur waar gebrek aan aandacht voor kwaliteit heeft geleid tot schandalen zoals de fraude door de voormalige Tilburgse hoogleraar sociale psychologie Diederik Stapel.
In de Wetenschapsvisie 2025 die minister Jet Bussemaker en staatssecretaris Sander Dekker morgen presenteren, onderstrepen ze de maatschappelijke rol die de wetenschap in Nederland speelt en de verantwoordelijkheid die dat geeft. 'Wij zijn ervan overtuigd dat iedere onderzoeker, hoe vrij of fundamenteel ook, zich zal moeten afvragen wat zijn of haar maatschappelijke rol en verantwoordelijkheid is, wat ze terug kunnen geven', zegt Dekker vandaag in een interview met de Volkskrant.
Met promotiebonussen is jaarlijks een bedrag van maximaal 95 miljoen euro gemoeid. De universiteiten zullen komend jaar met de minister onderhandelen over de exacte herverdeling van een deel van dat geld. Het is de bedoeling dat de universiteiten dat steken in een scherpere profilering en in een evenwichtiger personeelsopbouw.
Perverse prikkel
Met de plannen volgt het ministerie de aanbevelingen van de brede interdepartementale ambtenarenwerkgroep IBO, die vorig jaar de pijnpunten in het Nederlandse wetenschapsbeleid aanwees. De standaardvergoeding voor promoties werd door IBO als een perverse prikkel aangemerkt, die maakt dat universiteiten gemakkelijk meer op kwantiteit aansturen dan op kwaliteit. Bovendien verkleint de bonus de kansen van bijvoorbeeld post-docs op een onderzoeksbaan. Ook bepleitte de werkgroep meer rust in de financiering van de universiteiten te brengen door niet van jaar tot jaar te rekenen, maar over drie tot vijf jaar.
Daarnaast komen de plannen tegemoet aan de groeiende kritiek dat wetenschappers vooral véél moeten publiceren. Kwaliteit en productiviteit zijn belangrijk, maar ook onderwijs en maatschappelijke inzet zijn kerntaken, aldus het ministerie. Onderzoekers die lesgeven en aan kennistoepassing doen, moeten daarvoor meer krediet krijgen, schrijven Bussemaker en Dekker. Daartoe wordt de beoordeling van universitair medewerkers aangepast.
De plannen worden gedragen door de universiteiten, onderzoeksinstellingen, wetenschapsorganisaties als NWO en KNAW, en de werkgevers. Zij stellen in de loop van 2015 een Nationale Wetenschapsagenda op, met thema's waarop de wetenschap zich zal richten. Daarbij zijn zowel maatschappelijke vraagstukken van belang als de sterke punten van de wetenschap zelf.
Versnippering
Met de nieuwe wetenschapsvisie wil het kabinet een einde maken aan de versnippering van het beleid rond wetenschappelijk onderzoek in Nederland. Wetenschappers moeten meer onderling samenwerken en met maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven, vindt het kabinet. Samenwerking wordt een pré bij het aanvragen van publiek onderzoeksgeld.
Wetenschappelijke kwaliteit blijft wel het belangrijkste criterium. Bussemaker onderstreept dat vrij wetenschappelijk onderzoek, door nieuwsgierigheid gedreven, voldoende ruimte moet houden. 'Daar begint alles mee.'
Nederland doet het wetenschappelijk uitstekend, erkent het kabinet. Met een gemiddeld niveau van overheidsuitgaven bereiken Nederlandse onderzoekers topprestaties, concludeerde eerder de interdepartementale werkgroep.
Het kabinet stelt vanaf volgend jaar 50 miljoen euro extra beschikbaar voor wetenschappers die Europees geld binnenhalen voor een onderzoeksvoorstel, waarbij de eis is dat de eigen instelling ook geld bijlegt. Volgens Bussemaker en Dekker begint dergelijke matching een drempel te vormen voor het aanvragen van EU-onderzoeksgeld, waarin Nederland in de regel goed scoort.
En dit werkt niet in de hand dat iedereen het woord kanker in zijn grant aanvraag schrijft, er gehaast met elke hype mee gedaan wordt... etc etc het is weer eens tijd om vicent icke te quoten "nut nut nut is het geluid van een wetenschapper die zichzelf met een machinegeweer in zijn voeten schiet"quote:In de Wetenschapsvisie 2025 die minister Jet Bussemaker en staatssecretaris Sander Dekker morgen presenteren, onderstrepen ze de maatschappelijke rol die de wetenschap in Nederland speelt en de verantwoordelijkheid die dat geeft. 'Wij zijn ervan overtuigd dat iedere onderzoeker, hoe vrij of fundamenteel ook, zich zal moeten afvragen wat zijn of haar maatschappelijke rol en verantwoordelijkheid is, wat ze terug kunnen geven', zegt Dekker vandaag in een interview met de Volkskrant.
JA, MAAR HENK EN INGRID GAAN NIET BETALEN VOOR EEN OF ANDER RIJKELUISKINDJE ZIJN HOBBY IN EEN OF ANDER SCHEIKUNDELAB MET PIPETJES EN KLEURTJES!quote:Op woensdag 26 november 2014 09:19 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
En dit werkt niet in de hand dat iedereen het woord kanker in zijn grant aanvraag schrijft, er gehaast met elke hype mee gedaan wordt... etc etc het is weer eens tijd om vicent icke te quoten "nut nut nut is het geluid van een wetenschapper die zichzelf met een machinegeweer in zijn voeten schiet"
Ik snap daar echt geen enkele biet van alsof wetenschap "de maatschappij" maar moet bedienen...
Dat vind ik ook een struikelblok. De praktijk is dat dat argument al jaren gebruikt wordt om door te blijven bezuinigen op studies in de letteren en geesteswetenschappen.quote:Op woensdag 26 november 2014 10:53 schreef ssebass het volgende:
Op zich mee eens dat de kwaliteit omhoog kan/moet. Ik vind de maatschappelijke rol een beetje dubieus, want zeker bij fundamenteel onderzoek is de implementatie en impact in de praktijk en maatschappelijke dienst vaak nog niet te bepalen.
quote:Op dinsdag 28 april 2015 11:57 schreef motorbloempje het volgende:
Je publiceeraversie in een notendop:
[ afbeelding ]
Mijn motivatie is dat ik nieuwsgierig ben en graag wil weten (en dus onderzoeken) hoe iets werkt of waarom iets gebeurt.quote:Op dinsdag 28 april 2015 11:45 schreef StM het volgende:
Dingen uitzoeken vind ik leuk (en dat zal ik ook blijven doen), maar er over te publiceren hoef ik niet zo. Al was de feedback op een report dat ik voor een onderzoeksproject met iemand heb geschreven dat met wat tweaken het ingediend zou kunnen worden voor publicatie.
Ikzelf denk dat ik niet de skills en de motivatie heb om 4 jaar aan 1 ding te werken. Waarschijnlijk ben ik veel gelukkiger als ik bij 1 van de toonaangevende bedrijven mezelf uit kan leven en af en toe er over te babbelen op een conferentie. Dr. voor je naam is natuurlijk best tof, maar om dat nu als reden te nemen...
Wat was jullie motivatie om een PhD te doen?
Godverquote:Op dinsdag 28 april 2015 11:57 schreef motorbloempje het volgende:
Je publiceeraversie in een notendop:
[ afbeelding ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |