Hmm, er zat dus een maand tussen. Een virus infectie kan niet helemaal uitgesloten worden, maar is minder waarschijnlijk. Tijd tussen besmetting en eerste verschijnselen is dan meestal een paar dagen. Verder heb je allerlei soorten bacterien (bijv. Salmonella) en darmparasieten (Giardia, Trichomonas enz) die bij katten dergelijke verschijnselen kunnen geven. Afhankelijk van de ernst van de infectie en de afweer van de kat kan zo'n infectie ook soms tot dood leiden. Een vergiftiging is ook niet helemaal uitgesloten.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 10:40 schreef SaskiaR het volgende:
Onze andere kat is weer helemaal de oude, die was na twee dagen weer helemaal fit. De andere werd pas een maand later ziek, en is er dus wel (ook na twee dagen) aan overleden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 28 maart 2014 10:45 schreef valentijn101 het volgende:
[ afbeelding ]
Ahh, je hebt ook verstand van minder voorkomende dieren. Dat wist ik niet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik dacht dat jij alleen Sabeltand Chinchillas had?quote:Mijn weerwolfjes hebben last van een zilverallergie. Ik heb nog geen DA gevonden die mij kan helpen. heb jij een oplossing?![]()
Zilverallergie... Hmm, lastig.... In principe zijn Lycoi's speciaal gefokt op hun hoge zilvertolerantie. Heb je de fokker al ingelicht?
Ok, ten eerste moet je ervoor zorgen dat je huis zilvervrij is. En het overbodig geworden zilver kan je doneren aan de Dierenbescherming, dan kunnen zij castratie projecten voor zwerfweerwolvenkatten er van sponsoren.
Verder kan je, onder de begeleding van je dierenarts, een zilver hyposensibilisatie kuur proberen. Zorg wel dat je niet begint tijdens de volle maan.
Ik heb wel is ergens gehoord dat bij pups de kaken kunnen ontwrichten door bijten op ballen. Of dat waar is weet ik ook niet zeker..quote:Op vrijdag 28 maart 2014 21:03 schreef Qwea het volgende:
DDA?
Mo komt in ene met een verhaal dat een pup niet op ballen mag bijten. Tennisballen, voetbal, ballen. Onzin? Zo nee, waarom niet?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gevaar van het opeten/inslikken? Van tennisballen kunnen de tanden slijten, want de stoffen bekleding van de tennisballen houdt zand vast, dus het werkt als een soort schuurpapier.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 21:03 schreef Qwea het volgende:
DDA?
Mo komt in ene met een verhaal dat een pup niet op ballen mag bijten. Tennisballen, voetbal, ballen. Onzin? Zo nee, waarom niet?
quote:Op vrijdag 28 maart 2014 22:51 schreef Cici het volgende:
Dag DDA,
heel verhaal ff onder spoiler, maar Bob's abces was net geknapt
Nou, hopelijk knapt zij nu op en kan je nog lang genieten van BobjeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Of er een tumor achter zit of niet, dat weet je nooit. Dan zou biopten moeten gaan nemen, maar dat doe je niet zo snel bij een ratje. Misschien was het alleen een flinke ontsteking.
Laten we het hopen!!!quote:Op vrijdag 28 maart 2014 23:24 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Nou, hopelijk knapt zij nu op en kan je nog lang genieten van BobjeOf er een tumor achter zit of niet, dat weet je nooit. Dan zou biopten moeten gaan nemen, maar dat doe je niet zo snel bij een ratje. Misschien was het alleen een flinke ontsteking.
Wat lief, dank je wel!quote:Op zaterdag 29 maart 2014 00:20 schreef Candaasje het volgende:
Heel veel succes Cici, ik zal duimen voor jullie!
Dank je wel!quote:Op zaterdag 29 maart 2014 00:33 schreef valentijn101 het volgende:
De kooi van. Bobje ziet er super knus en vreselijk schoon uit. Daar zal ze echt geen ontsteking van oplopen. Ik de k dat het wel goed komt. Succes morgen.
Als ze buiten komen de ballen, maar dat komen ze niet. Is het gevaar er dan ook?quote:Op vrijdag 28 maart 2014 23:21 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Gevaar van het opeten/inslikken? Van tennisballen kunnen de tanden slijten, want de stoffen bekleding van de tennisballen houdt zand vast, dus het werkt als een soort schuurpapier.
Link sloopt niet iig. Echt met name apporteren.quote:Op vrijdag 28 maart 2014 21:16 schreef oh-oh het volgende:
Dat wol wat op die ballen zet is niet zo best. Ze mogen er prima mee spelen , apporteren, maar echt kaal kluiven schijnt niet goed te zijn geloof ik. Tenminste, dat lees ik altijd, ik heb geen idee verder, geen slopers hier he.
Beste DDA,quote:Op vrijdag 28 maart 2014 10:24 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Deel 13! Met extra aandacht voor zwarte katten, weerwolven en vampier vleesmuizen!![]()
Dan denk ik niet. En voor buiten heb je speciale gladde ballen.quote:Op zaterdag 29 maart 2014 08:57 schreef Qwea het volgende:
[..]
Als ze buiten komen de ballen, maar dat komen ze niet. Is het gevaar er dan ook?
Gelukkig dat het zo goed gaatquote:Op zaterdag 29 maart 2014 10:23 schreef Cici het volgende:
Was een half uur te vroeg, maar de dierenarts kwam een paar minuten later al.
Hij deed de wachtkamer open, zei Bobje, ik moest lachen, zet Bob op de tafel, Coen de dierenarts checkt haar en zegt, dit is een kort bezoekje!
Ziet er allemaal goed uit, abces (gaatje) is weer dicht, ze is actief en zelfs aangekomen?
Nou zei ik, ik vond haar juist magerder worden.
Toen zei Coen nog dat hij al het narcosespul had gepakt want hij dacht dat Bob ingeslapen moest worden.
Gelukkig niet.
Heb er al met al nog geen 3 minuten gezeten haha.
Ik ben happy met mijn dametje Bob!!!
Meer kans op maagzweren. Maar de kans is niet zo groot hoor met 1 x injectie. Als het het nou chronisch naast elkaar gaan geven, dan is het wel oppassen. Ik denk dat de dierenarts meer nieuwsgierig is wat het poezenkind nou wel precies mankeerde. Ik ook hoorquote:Op zaterdag 29 maart 2014 13:47 schreef silliegirl het volgende:
DDA; wat is eigenlijk het risico van een combi pretnisolon en metacam? Niet dat poezekind nog ergens last van lijkt te hebben (ze huppelt rond, eet, drinkt etc), maar de dierenkliniek blijft maar bellen of alles nog wel goed gaat.. Ik krijg er de kriebels van en als ik vraag waarom ze bellen is het "ter controle", dus daar word ik ook niet wijzer van..
De vleermuizen zijn vrij te verkrijgen buiten. Sterker nog, elk jaar komen er een paar katten met een vleermuis aandraven. Waardoor ik elke keer weer moet opzoeken wie ik er ook alweer moet bellen (landelijk meldpunt dierziektesquote:Op zaterdag 29 maart 2014 15:22 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Beste DDA,
Ik moest je namens mijn katten vragen waar de door jou genoemde vleesmuizen te verkrijgen zijn. Mag zowel met als zonder vampiersmaak, zeggen ze.
Vraag van mij: zouden mijn katten eenzaam zijn en daarom nieuwe huisgenootjes zoeken?
Idd!quote:Op zondag 30 maart 2014 00:11 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Gelukkig dat het zo goed gaat
Vleermuizen? In de OP schrijf je over vleeSmuizen.quote:Op zondag 30 maart 2014 00:27 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
De vleermuizen zijn vrij te verkrijgen buiten. Sterker nog, elk jaar komen er een paar katten met een vleermuis aandraven. Waardoor ik elke keer weer moet opzoeken wie ik er ook alweer moet bellen (landelijk meldpunt dierziektes) Want oooh, stel voor dat het rabiës heeft
).
Dus ik adviseer deze vleermuizen voor in huis:
[ afbeelding ]
Tenzij je het leuk vindt om 5 x rabiësvaccinaties + 1x antiserum krijgen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
De dierenarts denkt toch een schop oid, oppervlakkig gekneusd..quote:Op zondag 30 maart 2014 00:16 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Meer kans op maagzweren. Maar de kans is niet zo groot hoor met 1 x injectie. Als het het nou chronisch naast elkaar gaan geven, dan is het wel oppassen. Ik denk dat de dierenarts meer nieuwsgierig is wat het poezenkind nou wel precies mankeerde. Ik ook hoorWant zij klonk toch echt ziek/pijnlijk zoals je het beschreef, en nu is niks meer aan de hand. Nou komt aanstelleritis alleen bij mensen voor, en heb ik dat nog nooit bij een kat gezien. Dus er zou toch iets aan de hand geweest zijn. Maar wat het nou was....
Enig idee hoe die krengen heten?quote:Op zondag 30 maart 2014 00:10 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Dan denk ik niet. En voor buiten heb je speciale gladde ballen.
Nou ja, je zal maar een hond/kat hebben die er wel heftig op reageert. Ik blijf erbij dat ik het gewoon dom vind om dit samen te geven en de risico's te nemen, als je niet zeker weet dat het 100% nodig is. Overigens is er ook nog een verschil tussen Cox1 en Cox 2. Cox 1 icm cortico's kan beduidend meer schade aanrichten dan Cox2, maar dat zeg ik, waarom überhaupt het risico nemen.quote:Op zondag 30 maart 2014 00:16 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Meer kans op maagzweren. Maar de kans is niet zo groot hoor met 1 x injectie.
quote:Op zondag 30 maart 2014 22:31 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Vleermuizen? In de OP schrijf je over vleeSmuizen.
De bedoeling was toch echt vleermuizenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Ik ga hier niet meer over vleesmuizen discussieren![]()
En hoe gaat het nu met de poezel?quote:Op zondag 30 maart 2014 22:43 schreef silliegirl het volgende:
[..]
De dierenarts denkt toch een schop oid, oppervlakkig gekneusd..
In principe is het normaal, tenzij zij er last van hebben.quote:Op zondag 30 maart 2014 23:06 schreef Molo het volgende:
Ik heb sinds ruim een half jaar twee vrouwtjes konijnen. De vorige eigenaar heeft ze nogal verwaarloosd waardoor ze niet echt aaibaar zijn, maar niet agressief ofzo. Is hier nog wat mee te doen? Ze zijn rond de 3 jaar denk ik en verder wel gezond.
Verder is het nu lente en ze zijn elkaar continue aan het dekken
In de winter gebeurde dit zo af en toe 1 keertje en dan was het weer rustig, maar nu sjeezen ze steeds de ren en het hok door en zitten bijna meer op elkaar dan dat ze chill in de ren zitten/lopen.
Moet ik hier wat mee of is dit normaal?
Ik heb eerder wel konijnen gehad, maar dan mannetjes, die waren een stuk relaxter dan die uptight bitches
Duidelijk, dank je!quote:Op maandag 31 maart 2014 09:08 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
In principe is het normaal, tenzij zij er last van hebben.
Wat kan helpen is de beide dames laten steriliseren. Daar kunnen zij ook aanhankelijker van worden. En natuurlijk ter preventie van baarmoederhalskanker.
Verder moet je hun langzaam aan je laten wennen. Naast hun op de vloer gaan zitten en als zij jou niet eng vinden, met iets lekkers belonen. Heel veel geduld, heel veel tijd en heel veel beloningen.
Het klinkt als een chronische niesziekte geval. Niesziekte wordt oa veroorzaakt door herpesvirus. Herpesvirus is een bijzonder virus, want het gaat in een soort winterslaap in het lichaam en ontwaakt weer ter tijden van stress/verminderde weerstand. Het is te vergelijken met de koortslip bij de mens.quote:Op maandag 31 maart 2014 07:03 schreef lily het volgende:
Ik heb een Maine Coon kitten van 11 weken. Hij heeft 1 vaccinatie gehad en de volgende krijgt hij volgende week.
Hij niest vaak en rochelt door zijn neusje, alsof het voortdurend wat verstopt zit.
Verder eet hij goed, drinkt goed, slaapt goed en is erg speels en levendig.
Ik ben hier anderhalve week geleden voor naar de dierenarts geweest want hij had toen ook nog prutoogjes. Ik kreeg toen oogzalf en een AB kuur. Hij had geen koorts.
De kuur is al een paar dagen op. De oogjes zijn nu goed alleen het niesen en neusrochelen blijft.
Verder nog steeds geen snot, maar wel levendig en speels.
Wat moet ik nu doen?
Afwachten tot volgende week?
Er zijn niet zo veel Cox2 beschikbaar voor de honden en niks voor de katten. Maar bij mensen geven de COX2 misschien minder maagdarmbewerkingen, maar helaas wel af en toe andere, ook niet zo fijne, bewerkingen.quote:Op maandag 31 maart 2014 08:37 schreef Qwea het volgende:
[..]
Nou ja, je zal maar een hond/kat hebben die er wel heftig op reageert. Ik blijf erbij dat ik het gewoon dom vind om dit samen te geven en de risico's te nemen, als je niet zeker weet dat het 100% nodig is. Overigens is er ook nog een verschil tussen Cox1 en Cox 2. Cox 1 icm cortico's kan beduidend meer schade aanrichten dan Cox2, maar dat zeg ik, waarom überhaupt het risico nemen.
Bij de honden kan het in principe wel, maar word wel vaker cimetidine gegeven, want dat is geregistreerd voor de honden. Bij de poezen heb je niet zo veel keuze, dan moet je denken aan Ulcogant.quote:Ik ben er trouwens fan van om als het echt niet anders kan, protonpomp remmers bij te geven. Sowieso bij langdurig NSAID gebruik. Alleen is dat nog niet heel gebruikelijk geloof ik bij dieren,
quote:alleen als men actief last heeft van de NSAID. Niet uit voorzorg.
Poezel is de hort op (heel fijn), ze brak binnen de tent af (is ook niet gewend om binnen te zitten), dus gister toch maar naar buiten. Ze heeft een tijdlang in de tuin rondgesprongen en gedaan en was ineens weg en weggebleven. Ik ga er maar vanuit dat ze vanavond weer op de stoep zit als ik thuiskom.quote:Op maandag 31 maart 2014 09:03 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
En hoe gaat het nu met de poezel?
Gladde rubberen balquote:
Komt vast en zeker goed met de poezel.quote:Op maandag 31 maart 2014 09:53 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Poezel is de hort op (heel fijn), ze brak binnen de tent af (is ook niet gewend om binnen te zitten), dus gister toch maar naar buiten. Ze heeft een tijdlang in de tuin rondgesprongen en gedaan en was ineens weg en weggebleven. Ik ga er maar vanuit dat ze vanavond weer op de stoep zit als ik thuiskom.
al baal ik er stiekem wel van dat ze niet gewoon thuis was gisteravond; ze moet niet zo lang buiten zijn na net ziek te zijn geweest, maarja, madame is eigenwijs.. Ik hoop maar dat ze nu niet elders zielig ligt te zijn![]()
quote:Op maandag 31 maart 2014 09:56 schreef Qwea het volgende:
[..]
Gladde rubberen balHeb er net 1 gehaald ook voor zijn overbeet
Het kan geen kwaad qua veiligheid. Het kan zijn dat het iets minder werkzaam is. Maar je heb nu geen vlooien in je la, denk ikquote:Op maandag 31 maart 2014 10:17 schreef oh-oh het volgende:
DDA, zo een vlooienband van Beaphar, ik weet ff niet welke het is, vond ik ongebruikt in een la nog, wel uit de verpakking. Lag in een aparte doos met spulletjes, vorig jaar voorjaar heb ik die gekocht, kan het kwaad dat die uit de verpakking is of kan ik die gewoon gebruiken nu?
Nee, hij lag in zo een bakje waar wat los spul in ligt. Onveilig was ik niet bang voor, ik vraag me af of ie nog goed werkt. Maar goed, ik heb ook nog geen smerige beestjes op de honden, dus op hoop van zegen dan maar hequote:Op maandag 31 maart 2014 10:55 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Het kan geen kwaad qua veiligheid. Het kan zijn dat het iets minder werkzaam is. Maar je heb nu geen vlooien in je la, denk ik
In principe worden de werkzame stoffen afgebroken onder invloed van zuurstof, zonnelicht enz. Maar hoe effectief het nog is, is niet in te schatten. Dan moet ik eerst hier precieze omstandigheden zoals in je la nabootsen en daarna een jaar wachten om te kijken hoeveel werkzame stof er nog blijftquote:Op maandag 31 maart 2014 10:57 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Nee, hij lag in zo een bakje waar wat los spul in ligt. Onveilig was ik niet bang voor, ik vraag me af of ie nog goed werkt. Maar goed, ik heb ook nog geen smerige beestjes op de honden, dus op hoop van zegen dan maar he
Leuk onderzoek, ik zeg doen.quote:Op maandag 31 maart 2014 11:22 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
In principe worden de werkzame stoffen afgebroken onder invloed van zuurstof, zonnelicht enz. Maar hoe effectief het nog is, is niet in te schatten. Dan moet ik eerst hier precieze omstandigheden zoals in je la nabootsen en daarna een jaar wachten om te kijken hoeveel werkzame stof er nog blijft
Geen idee. Echt handig is ze ook niet, dus mss wel ergens afgevallen ofzo. De buurman appt net dat ze rondloopt voor 't huis, dus ze zal vanavond wel op me zitten te wachten!quote:Op maandag 31 maart 2014 10:50 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Komt vast en zeker goed met de poezel.![]()
Ik hoop alleen dat er geen schoppende personen bij jullie in de buurt rondlopen (als zij inderdaad geschopt is).
quote:Op maandag 31 maart 2014 14:28 schreef valentijn101 het volgende:
Zo, net terug van de DA met bijoux aka Heino. Ze heeft contrastvloeistof in haar oog gekregen en dat liep er dus gewoon weer uit ipv door de neus. Ze heeft geen krasjes op haar oog of wimpertjes die verkeerd groeien dus het is idd een traanbuisje dat niet helemaal wil. Daar gaan we dus verder niets aan doen tenzij ze er last van gaat krijgen.![]()
![]()
zo blij dat ze in orde is. DDA je diagnose op afstand was spot on
Zit het oorspronkelijk niet in een geseald sachet (dus vacuumverpakt)?quote:Op maandag 31 maart 2014 11:49 schreef oh-oh het volgende:
Naja ik vroeg me dus af, zitten die dingen in de doos in seal of niet. Zoniet, dan denk ik dat ie nog wel prima moet werken. Maar ik zal hem voor die naakten gebruiken, geen man overboord als ie het niet meer doet.
De multi-x banden wel in ieder geval.quote:Op maandag 31 maart 2014 15:41 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Zit het oorspronkelijk niet in een geseald sachet (dus vacuumverpakt)?
Ik zou in ieder geval een dierenarts er na laten kijken, waarschijnlijk heeft het beestje toch wat antibiotica nodig, kattenklauwen zijn erg vies en kunnen een ontstekingsreactie veroorzaken die de vogel het leven kan kosten.quote:Op maandag 31 maart 2014 21:08 schreef lechiennoir het volgende:
De mannetjes parkiet van een vriendin is gegrepen door een kat. Nu zit er een gat in het blauwe kapje boven zijn bovensnavel. Weet iemand wat er aan gedaan moet worden? Moet er iets aan gedaan worden? Geneest het vanzelf? Kortom we zijn op zoek naar antwoorden.
Alvast bedankt voor de antwoorden
Is het vastgesteld dat het door voer komt? Mijn kat bleek een ontsteking te hebben in zijn darmen die de diarree veroorzaakte. Helaas moet er dan wel een echo en/of endoscopie worden gemaakt/gedaan om dat vast te stellen.quote:Op maandag 31 maart 2014 20:42 schreef Gwywen het volgende:
Hallo DDA,
onze poes Poef heeft nog steeds de dunne.
Ondanks dat onze dierenarts de ontlasting gecontroleerd heeft en wij op zijn advies elke maand een ontwormingstablet hebben gegeven.
En ondanks dat ze weet ik hoe lang alleen maar één bepaald soort sensitive-brokken heeft gegeten en niks anders.
Nu wil ik bij een andere dierenarts een second opinion laten uitvoeren, zou jij mij nog een keer de bacteriën kunnen noemen waar eventueel de diarree vandaan kan komen?
(Ja, ik weet, ik ben lui, ik kan ook in de 13 topicdelen terugzoeken...)
Waarschijnlijk door de overgang van het voer, omdat ze meteen uit het asiel diarree kreeg en na een paar dagen puur kipfilet wel goede drolletjes.quote:Op maandag 31 maart 2014 21:11 schreef trovey het volgende:
[..]
Is het vastgesteld dat het door voer komt? Mijn kat bleek een ontsteking te hebben in zijn darmen die de diarree veroorzaakte. Helaas moet er dan wel een echo en/of endoscopie worden gemaakt/gedaan om dat vast te stellen.
Valt ze ook af? Probeer anders eens hypoallergeen voer.quote:Op maandag 31 maart 2014 21:45 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Waarschijnlijk door de overgang van het voer, omdat ze meteen uit het asiel diarree kreeg en na een paar dagen puur kipfilet wel goede drolletjes.
Maar dat mag ze hooguit twee weken, dus daarna speciaal voer begonnen voor gevoelige darmen.
Bij het asiel kreeg ze van alles door elkaar juist om te voorkomen dat de poezen aan één soort voer gewend raken, maar ondanks dat ze dat nu al maanden krijgt toch steeds weer diarree.
Nee hoor, het is een mooie slanke energieke goedgehumeurde jonge kat die als kool groeit en met 10 maanden al groter is dan de andere.quote:Op maandag 31 maart 2014 22:10 schreef trovey het volgende:
[..]
Valt ze ook af? Probeer anders eens hypoallergeen voer.
Ik ben ook een beetje luiquote:Op maandag 31 maart 2014 20:42 schreef Gwywen het volgende:
Hallo DDA,
onze poes Poef heeft nog steeds de dunne.
Ondanks dat onze dierenarts de ontlasting gecontroleerd heeft en wij op zijn advies elke maand een ontwormingstablet hebben gegeven.
En ondanks dat ze weet ik hoe lang alleen maar één bepaald soort sensitive-brokken heeft gegeten en niks anders.
Nu wil ik bij een andere dierenarts een second opinion laten uitvoeren, zou jij mij nog een keer de bacteriën kunnen noemen waar eventueel de diarree vandaan kan komen?
(Ja, ik weet, ik ben lui, ik kan ook in de 13 topicdelen terugzoeken...)
Als het bloedt of de vogel moeite heeft met ademhalen, dan moet je naar de dierenarts.quote:Op maandag 31 maart 2014 21:08 schreef lechiennoir het volgende:
De mannetjes parkiet van een vriendin is gegrepen door een kat. Nu zit er een gat in het blauwe kapje boven zijn bovensnavel. Weet iemand wat er aan gedaan moet worden? Moet er iets aan gedaan worden? Geneest het vanzelf? Kortom we zijn op zoek naar antwoorden.
Alvast bedankt voor de antwoorden
In het asiel zie je helaas toch regelmatig Tritrichomonas en Giardia gevallen...quote:Op maandag 31 maart 2014 21:45 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Waarschijnlijk door de overgang van het voer, omdat ze meteen uit het asiel diarree kreeg en na een paar dagen puur kipfilet wel goede drolletjes.
Maar dat mag ze hooguit twee weken, dus daarna speciaal voer begonnen voor gevoelige darmen.
Bij het asiel kreeg ze van alles door elkaar juist om te voorkomen dat de poezen aan één soort voer gewend raken, maar ondanks dat ze dat nu al maanden krijgt toch steeds weer diarree.
Oh jee.... Wat erg voor jou en je kat...quote:Op maandag 31 maart 2014 23:21 schreef Mishu het volgende:
Mijn kat heeft huidkanker op haar neus. Het is eigenlijk al vrij ver ontwikkeld en er is een flink stuk van haar neus aangetast en er zit ook al een soort gat in wat continue ontstoken en bloederig is.
Wanneer is het genoeg en moet ik mijn kat laten inslapen? Opereren is voor mij geen optie omdat ik te vaak lees dat de kanker dan toch weer terug komt en dat is toch vrij prijzig en niet 100% werkend voor wat zo'n operatie kost.
Ze is verder wel erg vrolijk, aanhankelijk (misschien door de pijn/jeuk?), spint gewoon, eet gewoon en gaat nog lekker naar buiten en met haar neus in de zon zitten (de oorzaak van het hele probleem, is een echte zonster en ik wist nog niet van deze conditie af).
Dus wanneer is it time to let go om de kat pijn en lijden te besparen?
Daar zou ik geen zorgen over maken. Plaveiselcelcarcinoom komt met name voor bij witte katten (of op witte lichaamsdelen) onder invloed van UV straling (zonnelicht). Je ziet het dus op de oren en soms op de neus, het begint als een rode plek met korsten en wondjes. Het is dus verstandig om de oren en de neus van je (witte) kat insmeren met zonnebrandcreme (die voor baby's is heel geschikt) als zij naar buiten gaat.quote:Op dinsdag 1 april 2014 11:27 schreef Gwywen het volgende:
Dat klinkt wel heel erg, huidkanker bij een kat.
Hoe kun je dat eigenlijk ontdekken?
Ik moest er namelijk ineens aan denken dat onze andere poes in beide oren een donkere vlek van 1/2 cm doorsnee heeft zitten, als een grote soort moedervlek die je kunt zien (niet voelen) als er licht doorheen schijnt.
Is het verstandig die vlekken eens door een DA te laten controleren of kunnen het ook gewoon pigmentvlekjes zijn die elke kat wel heeft? (Het is een tabby)
Het klinkt alsof je hond een soort astma heeft? Dan is het inderdaad verstandig om jaarlijks te vaccineren tegen kennelhoest, want je hond is waarschijnlijk gevoeliger voor luchtweginfecties dan een gemiddelde hond. Het is te vergelijken met de mensen met astma die elk jaar griepprik krijgen om hun tegen griep te beschermen.quote:Op dinsdag 1 april 2014 12:00 schreef TwinkleStar001 het volgende:
Hoi DDA, ik heb nog weer een vraagje. Mijn hond heeft gevoelige luchtwegen en als het zolang mooi weer is dan wordt het wandelpad nogal stoffig. Hij krijgt dan echt van die enorme kuchbuien. Hij is nu twee jaar, als pup heeft hij 2x antibioticum gehad hiervoor, afgelopen jaar heeft hij een Nobivac neusenting gehad. Dat werkte redelijk als het niet te lang duurde en/of te stoffig werd.
Vraag: is Nobivac het beste of zijn er nog andere medicijnen die hiervoor werken? En de neusenting heeft hij verleden jaar in juni gehad, hoefde dus ook alleen voor de zomer. Maar hij begint er nu alweer last van te krijgen, kan het kwaad om hem nu al medicatie te geven? En is 1x dan genoeg of moet dat later weer herhaald worden?
Thanks!
Tsja, ik zou na kunnen gaan of het astma is inderdaad, maar hij krijgt er vooral last van als hij langere tijd (lees ruim twee weken) over stoffige paden loopt (en helaas is het wandelpad hier erg stoffig als het niet regent..). Het is natuurlijk maar een heel klein hondje, dus hij loopt met z'n bek en neus ook echt precies in de stofwolken. Ik zou daar zelf ook last van krijgen..quote:Op dinsdag 1 april 2014 12:30 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Het klinkt alsof je hond een soort astma heeft? Dan is het inderdaad verstandig om jaarlijks te vaccineren tegen kennelhoest, want je hond is waarschijnlijk gevoeliger voor luchtweginfecties dan een gemiddelde hond. Het is te vergelijken met de mensen met astma die elk jaar griepprik krijgen om hun tegen griep te beschermen.
De neusvaccinatie tegen kennelhoest is de meest effectieve, het werkt dus beter dan een injectie-vaccinatie tegen kennelhoest.
Verder moet je met je dierenarts overleggen of er verdere diagnostiek gedaan moet worden om vast te stellen of het inderdaad astma is. Want dan zou hij misschien af en toe astma-medicatie nodig hebben.
Uiteraard moet je stoffige wegen vermijden, maar het is nogal lastig in de zomer...
Het begint als zwarte korstjes bij de neus of op de oren. Als je het eenmaal gezien hebt herken je het elke keer...quote:Op dinsdag 1 april 2014 11:27 schreef Gwywen het volgende:
Dat klinkt wel heel erg, huidkanker bij een kat.
Hoe kun je dat eigenlijk ontdekken?
Ik moest er namelijk ineens aan denken dat onze andere poes in beide oren een donkere vlek van 1/2 cm doorsnee heeft zitten, als een grote soort moedervlek die je kunt zien (niet voelen) als er licht doorheen schijnt.
Is het verstandig die vlekken eens door een DA te laten controleren of kunnen het ook gewoon pigmentvlekjes zijn die elke kat wel heeft? (Het is een tabby)
Hmm... Mondkapjes voor de honden bestaan helaas niet... Optillen als je over een stoffig pad loopt?quote:Op dinsdag 1 april 2014 17:11 schreef TwinkleStar001 het volgende:
[..]
Tsja, ik zou na kunnen gaan of het astma is inderdaad, maar hij krijgt er vooral last van als hij langere tijd (lees ruim twee weken) over stoffige paden loopt (en helaas is het wandelpad hier erg stoffig als het niet regent..). Het is natuurlijk maar een heel klein hondje, dus hij loopt met z'n bek en neus ook echt precies in de stofwolken. Ik zou daar zelf ook last van krijgen..
Alleen als hij er eenmaal last van heeft dan zijn de luchtwegen geïrriteerd (heeft DA geconstateerd), en wordt het steeds erger.
Deze week maar laten enten in ieder geval.
En zit de poezel aan haar wond te likken? Als zij de wond met rust laat, hoef je in principe niks te doen. Als zij het wel doet... De poezel 24/7 bewaken en niet laten likken?quote:Op dinsdag 1 april 2014 17:28 schreef quirina het volgende:
Poezel is gesteriliseerd. Kraag omdoen werkt niet ( kat raakt heel erg in paniek), speciaal kattenrompertje( kleinste maat) trekt ze om de haverklap zelf uit, nou proberen we een opblaasbare kraag maar die krijgt ze dus ook af![]()
Ik weet t ff niet meer.
Volgens dierenarts mag ze zeer beslist niet zonder iets rondlopen ivm infectie of opentrekken wond.
Zijn er nog hulpmiddeltjes of andere tips?
Water met soda of biotex groen kan je voorzichtig proberen. Pas op voor de ogen!quote:Op dinsdag 1 april 2014 17:35 schreef Mishu het volgende:
[..]
Het begint als zwarte korstjes bij de neus of op de oren. Als je het eenmaal gezien hebt herken je het elke keer...
Insmeren van oortjes en neus werkt preventief bij witte katten. Dit is echter een schildpad met wit.
Helpt het haar als ik de wond spoel met afgekoeld gekookt water met soda? (klein vraagje nog). In hoeverre reageert de huidkanker ontsteking op een normale behandeling van wonden?
Zonder kraag likt ze alleen aan haar wond als ze zichzelf wast. Het is niet zo dat ze er continue aan likt.quote:Op dinsdag 1 april 2014 20:21 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
En zit de poezel aan haar wond te likken? Als zij de wond met rust laat, hoef je in principe niks te doen. Als zij het wel doet... De poezel 24/7 bewaken en niet laten likken?
Iets bitters op de wond smeren zou ik zeker niet doen, want het vertraagt de wondgenezing.
Misschien heb je hier iets aan?quote:Op dinsdag 1 april 2014 21:05 schreef lady-wrb het volgende:
hoi dierenarts!
mijn kippen hebben een steeds terugkerend probleem: kalkpoten. ik smeer ze om de dag in met vaseline en dan is het weer een hele tijd weg, maar altijd komt het weer terug
dat gesmeer met vaseline vind ik eerlijk gezegd een vies gedoe en mijn kippen doe ik er al helemaal geen plezier mee en moet ik bijna met zuurstof bijbrengen, zo druk maken ze zich dan.
is er misschien iets beters dat definitief of iets minder dieronvriendelijk is?
Geen kattenzorgverlof als secundaire arbeidsvoorwaarde?quote:Op dinsdag 1 april 2014 20:55 schreef quirina het volgende:
[..]
Zonder kraag likt ze alleen aan haar wond als ze zichzelf wast. Het is niet zo dat ze er continue aan likt.
Dit vertelde ik ook aan de dierenarts, maar die zei al streng dat ze toch de kap of rompertje aanmoet.
En wat moet dat moet.. Dus we doen hier maar steeds die opblaaskraag weer om.
24 uur per dag tien dagen lang bewaken gaat helaas niet lukken. M'n werkgever ziet me aankomen..
ja die kende ik alquote:Op dinsdag 1 april 2014 21:47 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Misschien heb je hier iets aan?
http://www.kippenziekten.nl/kalkpoten/
http://dier-en-natuur.inf(...)n-en-behandelen.html
Hoewel, dit wist je vast al.![]()
Haha, ik heb 2x een huishaan gehad. Die hebben Mij toen ook heel duidelijk gemaakt dat water alleen om te drinken is. Geen pootjes schoon maken, niet nat sproeien alleen drinken!!!quote:Op dinsdag 1 april 2014 22:18 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
ja die kende ik al
en ik heb geprobeerd mijn kippen met hun poten in een dettolbadje te zetten, maar het resultaat was een toom hysterische kippen en ikzelf zat onder de dettol
ik smeer nu dus steeds met vaseline. ook daar worden de dames niet blij van en het kost me veel moeite om ze in bedwang te houden en zelf niet onder de vaseline te komen (je krijgt het niet meer uit je kleding)
wat zou het fijn zijn als er iets simpelers voor bestond. iets voor in het drinkwater ofzo
In de linkjes van Valentijn101 staan wel de goede adviezen. De kalkpoten worden veroorzaakt door mijten Cnemidocoptes mutans, dus je moet ook het hok behandelen. Ik ben alleen bang dat je kippen het wassen met Dettol dan helemaal niet leuk zou vinden...quote:Op dinsdag 1 april 2014 21:05 schreef lady-wrb het volgende:
hoi dierenarts!
mijn kippen hebben een steeds terugkerend probleem: kalkpoten. ik smeer ze om de dag in met vaseline en dan is het weer een hele tijd weg, maar altijd komt het weer terug
dat gesmeer met vaseline vind ik eerlijk gezegd een vies gedoe en mijn kippen doe ik er al helemaal geen plezier mee en moet ik bijna met zuurstof bijbrengen, zo druk maken ze zich dan.
is er misschien iets beters dat definitief of iets minder dieronvriendelijk is?
over leggen met mijn dierenartsquote:Op dinsdag 1 april 2014 22:23 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
In de linkjes van Valentijn101 staan wel de goede adviezen. De kalkpoten worden veroorzaakt door mijten Cnemidocoptes mutans, dus je moet ook het hok behandelen. Ik ben alleen bang dat je kippen het wassen met Dettol dan helemaal niet leuk zou vinden...
Je kan ook Bogena Epithol en Wondzalf gebruiken ipv vaseline, het is wat beter smeerbaar en dekt de poten goed af. Dan stikken de mijten in feiten onder een laag zalf.
Verder is ivermectine werkzaam tegen mijten, alleen ik mag je officieel geen preparaten aanraden omdat het niet geregistreerd is voor kippen. Dus overleg het eerst met je dierenarts. En als je iets met invermectine gaat gebruiken, dan mag je de kip niet opeten en ook geen eieren van de kip consumeren.
En hij biedt geen alternatief? Andere collega/andere praktijk?quote:Op woensdag 2 april 2014 20:05 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
over leggen met mijn dierenarts
die van mij weigert kippen te behandelen
quote:de vaseline maak ik trouwens een beetje warm, dat smeert makkelijker
en de echte vaseline is trouwens handelbaarder dan huismerk van de action
ik heb een keer een adres gekregen van een dierenarts die verstand zou hebben van kippen.quote:Op donderdag 3 april 2014 14:18 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
En hij biedt geen alternatief? Andere collega/andere praktijk?![]()
Ik stuur je even een pm!
[..]
Zielig... Wat is eigenlijk je vraag?quote:Op donderdag 3 april 2014 13:30 schreef imanidiot het volgende:
Goedemiddag,
We hebben sinds een aantal maanden een kat uit het asiel gehaald,
Fritsy 7 jaar oud lief beestje, na een aantal weken kreeg hij last van diaree.
Na een aantal dagen naar de DA gegaan behandeling voor wormen en ander voer.
Na een aantal dagen ging het weer goed.![]()
Nu een aantal maanden verder kat weer diaree, alleen heb ik het ook gekregen.
Het lijkt wel op Giardia![]()
Thanx alvast
Alle klassieke methodes, dus het smeren met vaseline, paraffine, groene zeep, olie enz, werken puur omdat de mijten dan niet kunnen ademhalen en dood gaan. Ik zou niet weten waarom afgewerkte olie meer luchtafsluitend zou werken dan vaseline.... Bovendien is het niet goed voor het milieu.quote:Op donderdag 3 april 2014 14:34 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
ik heb een keer een adres gekregen van een dierenarts die verstand zou hebben van kippen.
die zit in amsterdam. daar ga ik vanuit de zaanstreek niet zo makkelijk heen met een kip
de kip met de bumblefoot heb ik trouwens laten behandelen door de dierenarts van ranzijn.
het was een pure gok, maar heeft goed uitgepakt. ze is volledig hersteld (al word ik voor gek versleten omdat ik voor het bedrag dat het me kostte 10 nieuwe kuikens kunnen kopen)
maar ik lees ook over smeren met afgewerkte olie. is dat nou echt iets wat werkt? ik vind het maar naar klinken en niet echt gezond voor de kippen zelf (zeker niet de witte)
7 tot 10x is wel veelquote:Op donderdag 3 april 2014 22:49 schreef Mgolovic het volgende:
Onze pup van 2 maanden (ontwormd en geënt) poept 7 tot 10 x per dag. Is dat normaal? Ontlasting is ook niet echt vast.
Fritsy is weer helemaal goedquote:Op donderdag 3 april 2014 14:47 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Zielig... Wat is eigenlijk je vraag?
Het kan inderdaad Giardia zijn, dat kan je dierenarts testen in verse ontlasting van je kat. Voor de eigen klachten moet je bij de huisarts zijn![]()
Tegen Giardia kan je je kat behandelen met fenbendazol (Panacur). Dit wordt ook gebruikt tegen de wormen. Let wel op dat de aanbevolen dosering voor de wormen is 75 mg/kg gedurende 2 dagen.
Voor Giardia zijn er diverse protocolen. Ik raad normaal gesproken aan 50 mg/kg gedurende 3-5 dagen. Op de laatste dag moet je de kat wassen (met name zijn billen). Overal waar de kat met zijn poten/achterkant komt schoonmaken en goed laten reinigen (dus de tafel, de vloer enz enz). Alle kussens ed wassen, het liefst op 60 graden. Dat allemaal om herbesmetting met Giardia cysten te voorkomen.
Heb je meer katten of honden? Dan moet je alle dieren tegelijkertijd behandelen en dus ook wassen. Veel dieren dragen Giardia bij zich zonder daar last van te hebben.
Tja, er zit een vorm in en je kunt hem oppakken maar het is wel heel zacht. Ze heeft ook al wel een paar keer echt modder-achtige ontlasting gehad.quote:Op vrijdag 4 april 2014 06:50 schreef Qwea het volgende:
[..]
7 tot 10x is wel veelontlasting nooit vast geweest ook? Mijne poept 3/4x pd met over het algemeen vaste ontlasting
quote:Op donderdag 3 april 2014 19:44 schreef Cakebeslag het volgende:
Beste DigitaleDierenArts,
laatst zag ik dat mijn goudwinde (1 van de 5) een witte bult heeft.
Deze bult heeft daarnaast ook enkele rode plekken. Ook zijn op beide vinnen een plekje te vinden.
De bult zit net achter zijn kieuwen.
Aan het einde van zijn staart begint ook iets.
Onderaan het bericht enkele foto's.
Nu was mijn vraag of u misschien weet wat dit zou kunnen zijn?
Graag zou ik daarbij ook horen of hier nog iets aan te doen is of dat ik mijn vis op een humane manier uit zijn lijden moet verlossen.
Alvast bedankt!!
Groeten,
Shauni
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nou, gemiddeld op deze leeftijd 4-5 x per dag. 10 x is nogal vaak, ja...quote:Op donderdag 3 april 2014 22:49 schreef Mgolovic het volgende:
Onze pup van 2 maanden (ontwormd en geënt) poept 7 tot 10 x per dag. Is dat normaal? Ontlasting is ook niet echt vast.
quote:
Placebo-effect?quote:Maar ik doe het ook weer goedtoch bizar ik geloof niet in toeval.
quote:Moet het misschien nog maar even aankijken dan.
Bedankt voor je advies mocht het nou terugkomen gaan we maar naar de doc![]()
Hmm, dan toch nog een keer ontwormen (als de ontworming langer dan 2 weken geleden geweest is). Als dat niet helpt, eventueel langzaam overstappen op ander voer, maar je moet het goed kijken op welk voer hij wel goed doet. En altijd heel langzaam overstappen, dus eerst het oude voer met het nieuwe voer mengen.quote:Op vrijdag 4 april 2014 09:21 schreef Mgolovic het volgende:
[..]
Tja, er zit een vorm in en je kunt hem oppakken maar het is wel heel zacht. Ze heeft ook al wel een paar keer echt modder-achtige ontlasting gehad.
Ze zit gewoon aan het voer wat ze ook bij de fokker kreeg (Royal Canin) en krijgt buiten wat kleine beloningssnoepjes geen ander voer.
We zijn toch maar even met haar naar de dierenarts gegaan, we dachten te zien dat ze ook magerder werd en dat bleek te kloppen. Het blijkt een darminfectie te zijn. Daarvoor heeft ze eerst een injectie gekregen (weet zo niet meer precies waarvoor, maar ze kon er vanavond vrij heftige jeuk van krijgen) en morgen moeten we starten met antibiotica. Daarbij ook nog babyvoeding geven om haar aan te laten sterken.quote:Op zaterdag 5 april 2014 00:03 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Hmm, dan toch nog een keer ontwormen (als de ontworming langer dan 2 weken geleden geweest is). Als dat niet helpt, eventueel langzaam overstappen op ander voer, maar je moet het goed kijken op welk voer hij wel goed doet. En altijd heel langzaam overstappen, dus eerst het oude voer met het nieuwe voer mengen.
Blikje tonijn heb ik nog staan.quote:Op zondag 6 april 2014 13:04 schreef computergirl het volgende:
Cat22, wat bij een kat van mij altijd goed werkte was het vocht van tonijn uit blik. En bij succes steeds wat meer stukjes tonijn erbij.
en ik heb dezelfde kat ook wel eens lepeltjes creme fraiche laten eten, volgens dierenarts is alles beter dan niks eten.
Nee, geen snotter, een hoestje, geen prutogen. Niesziekte was ik ook bang voor, maar na vier dagen ziek zijn zonder deze symptomen denk ik toch aan een virus of bijtwond. En dat dacht de DA ook. Kater gaf eergisteren pijn aan bij zijn staart maar zowel DA als ik konden geen gekke dingen voelen in die regio.quote:Op zondag 6 april 2014 13:27 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Zit zn neusje dicht? Mijn kater heeft niesziekte gehad en wilde toen ook niet eten, toen hebben we vis opgewarmd want dan is de geur heel sterk.....
En idd kattenmelk of slagroom oid... Alles wat er ingaat is mooi meegenomen.
quote:Op zondag 6 april 2014 12:24 schreef Puala het volgende:
DDA, vraagje, Noortje (poes, bijna 3) zit op hypo allergeen voer van Specific. Ik ben +- 1 maand geleden overgestapt van Specific naar RC (ivm leveringsproblemen van Specific hier) en heel snel weer terug (klachten kwamen terug). Maar nu zit ze weer 2-3 weken op haar oude voer van Specific, maar de ontlasting blijft dun en op dit moment poept ze ook buiten de bak. Wat kan dit zijn?
Ze eet gewoon, ze braakt niet, ze is speels, actief, komt ook op schoot liggen (deed ze eerst niet met pijn), "praat" heel veel tegen me, vraagt zelfs om voer.Blut zijn is nooit!!! Een excuus om niet naar een DA te gaan....SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
Laat ik eerst eens afwachten wat de DDA zegt. Als het echt nodig is dan ga ik uiteraard.quote:Op zondag 6 april 2014 14:16 schreef Qwea het volgende:
[..]
Blut zijn is nooit!!! Een excuus om niet naar een DA te gaan....
Wat zijn toch eigenwijze mormelsquote:Op zondag 6 april 2014 13:59 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Nee, geen snotter, een hoestje, geen prutogen. Niesziekte was ik ook bang voor, maar na vier dagen ziek zijn zonder deze symptomen denk ik toch aan een virus of bijtwond. En dat dacht de DA ook. Kater gaf eergisteren pijn aan bij zijn staart maar zowel DA als ik konden geen gekke dingen voelen in die regio.
Ik warm al zijn hapjes al op.En dan wordt er beleefd aan gesnuffeld en vervolgens weggekeken.
ik snap jou en ik snap puala.quote:Op zondag 6 april 2014 14:16 schreef Qwea het volgende:
[..]
Blut zijn is nooit!!! Een excuus om niet naar een DA te gaan....
Vaak wil een dierenarts ook best meedenken in zo'n geval hoorquote:Op zondag 6 april 2014 14:53 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
ik snap jou en ik snap puala.
het lijkt me een vreselijk dilemma : om zo met je rug tegen de muur te staan dat je wel wil maar gewoon even de financiën niet hebt
Wat is 'ranzijn'?quote:Op zondag 6 april 2014 16:08 schreef lady-wrb het volgende:
ranzijn heeft tegenwoordig ook een dierenartsenpraktijk en die schijnt een stuk goedkoper te zijn dan de 'gewone' dierenarts.
Ik ken het, dat is dat A/D spul waar ik het over had. Ik meende slim te zijn en het te mengen met kookvocht van de kip die ik had klaargemaakt (en ook niet werd gegeten natuurlijkquote:Op zondag 6 april 2014 14:19 schreef Duderinnetje het volgende:
Cat, Dierenartsen verkopen ook blikjes krachtvoer voor katten die niet makkelijk eten. Vinden ze heel lekker en er zitten extra voedingsstoffen in.
Puala, kun je geen geld lenen ergens, om naar de dierenarts te gaan??
Bellen is gratis. Niet dat dit iets is voor de zondag, als ik je zo hoor maar bel morgen even? Heb je meteen een second opinion, naast tips van de DDA. En als je écht geen geld hebt willen ze best meedenken.quote:Op zondag 6 april 2014 14:18 schreef Puala het volgende:
[..]
Laat ik eerst eens afwachten wat de DDA zegt. Als het echt nodig is dan ga ik uiteraard.
Oh wat een beauty! Lijkt op de kat waar ik mee ben opgegroeidquote:Op zondag 6 april 2014 16:22 schreef Cat22 het volgende:
Om dit topic wat op te fleuren: mijn patiënt gisteravond
[ afbeelding ]
Ze zijn wel erg cute, de drie-eenheidquote:Op zondag 6 april 2014 16:33 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Awh dat klinkt niet fijn voor HHH.
Overigens zijn mijn monsters gelukkig even geen patientjes.. Tenzij zich tekort gedaan voelenook een aandoening is... Dan is de kat ziek, praatzieke muts is kitbits verslaafd....
Een tuincentrum dat ook dieren doet. Ik zou er niet zo gauw naartoe gaan.quote:Op zondag 6 april 2014 16:17 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
o is dat niet landelijk? dat is een intratuin achtig iets
www.ranzijn.nl
Joh, écht nietquote:Op zondag 6 april 2014 17:08 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Een tuincentrum dat ook dieren doet. Ik zou er niet zo gauw naartoe gaan.![]()
Kan me niet aan de indruk onttrekken dat het dan toch bijzaak is.
Ik zou ook niet naar een huisarts gaan die inloopspreekuur houdt bij de Gamma.
Waarom? Als je het een DA uitlegt zijn ze best heel behulpzaam hoor.quote:Op zondag 6 april 2014 14:53 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
ik snap jou en ik snap puala.
het lijkt me een vreselijk dilemma : om zo met je rug tegen de muur te staan dat je wel wil maar gewoon even de financiën niet hebt
onze gamma doet in postpakkettenquote:Op zondag 6 april 2014 17:59 schreef knoblaucha6 het volgende:
[..]
Joh, écht niet![]()
"schat, ben ff naar de Gamma hoor, even laten kijken of ik een tia heb, tot zo "
Ja sorry, ik hijs HHH niet even mee naar waar ook wat geen heuse dierenartspraktijk is. Hoe lief bedoeld ook maar zeker de echte kunde, praktijkmiddelen, apparatuur en zulks is voor mij niet te rijmen met een soort inloop da via een tuincentrum.quote:Op zondag 6 april 2014 16:08 schreef lady-wrb het volgende:
ranzijn heeft tegenwoordig ook een dierenartsenpraktijk en die schijnt een stuk goedkoper te zijn dan de 'gewone' dierenarts.
nou.... ik ging daar dus heen met mijn kip. (omdat mijn heuse dierenartspraktijk weigert mijn kippen te behandelen) ze is onderzocht en gewogen zelfs op een heel klein weegschaaltje speciaal voor kleine huisdieren en ze kreeg medicatie mee die je alleen bij dierenartsen kunt kopen.quote:Op zondag 6 april 2014 18:08 schreef knoblaucha6 het volgende:
[..]
Ja sorry, ik hijs HHH niet even mee naar waar ook wat geen heuse dierenartspraktijk is. Hoe lief bedoeld ook maar zeker de echte kunde, praktijkmiddelen, apparatuur en zulks is voor mij niet te rijmen met een soort inloop da via een tuincentrum.
Je smijt kinderen ook niet bij een ongeautoriseerde kinderarts die commercieel bij een KDV geplakt wordt neer?
Nou dat is helaas niet overal zo...quote:Op zondag 6 april 2014 18:00 schreef Qwea het volgende:
[..]
Waarom? Als je het een DA uitlegt zijn ze best heel behulpzaam hoor.
Tja, als de 1 je niet wilt helpen bel je toch de overige 30?quote:Op zondag 6 april 2014 18:17 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Nou dat is helaas niet overal zo...
Hond vd buren was geopereerd, baarmoeder verwijderd, en s'avonds thuis barst de wond open, dierenambulance belt naar dichtsbijzijnde DA, maar omdat de.buren klant zijn van minimax (voor mensen met minimum inkomen) wilde ze echt niet naar de praktijk komen... (not kidding) als je daar niet gelijk kan.betalen dan helpt ze je niet...
Uiteindelijk zijn ze bij een supertoffe arts met hart voor dieren terecht gekomen maar ik vond het wel schokkend! Tot zover de dierenliefde...
Zij was onze DA, maar wij zijn overgestapt naar 1 die wel wat verder zit maar echt om beesten geeft.
Ja zo zou ik normaal ook denken, maar dit beest bloedde als n rund... T had dr dood kunnen worden... en dat vind ik erg!quote:Op zondag 6 april 2014 18:47 schreef Qwea het volgende:
[..]
Tja, als de 1 je niet wilt helpen bel je toch de overige 30?
Maar goed, ik ben gezegend met een geweldig DA team die ik never de nooit niet zou willen missen.
Volkomen begrijpelijkquote:Op zondag 6 april 2014 18:53 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Ja zo zou ik normaal ook denken, maar dit beest bloedde als n rund... T had dr dood kunnen worden... en dat vind ik erg!
Ze konden niet terecht bij de DA die de ingreep verricht had? Want dit is natuurlijk gewoon echt nazorg. Daar kan ik mijn da ook buiten de dienst voor wakkerbellen bij zoiets gok ik.quote:Op zondag 6 april 2014 18:17 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Nou dat is helaas niet overal zo...
Hond vd buren was geopereerd, baarmoeder verwijderd, en s'avonds thuis barst de wond open, dierenambulance belt naar dichtsbijzijnde DA, maar omdat de.buren klant zijn van minimax (voor mensen met minimum inkomen) wilde ze echt niet naar de praktijk komen... (not kidding) als je daar niet gelijk kan.betalen dan helpt ze je niet...
Uiteindelijk zijn ze bij een supertoffe arts met hart voor dieren terecht gekomen maar ik vond het wel schokkend! Tot zover de dierenliefde...
Zij was onze DA, maar wij zijn overgestapt naar 1 die wel wat verder zit maar echt om beesten geeft.
Als ik mijn DA daarvoor niet zou bellen ( heb privenrs gehadquote:Op zondag 6 april 2014 19:56 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Ze konden niet terecht bij de DA die de ingreep verricht had? Want dit is natuurlijk gewoon echt nazorg. Daar kan ik mijn da ook buiten de dienst voor wakkerbellen bij zoiets gok ik.
Ja hè, jij had Lorenzo toch, voor Boe? Niet dat HHH nog zo'n ingreep aan zou kunnen maar áls, dan hij. Mijn da verwijst zijn patientjes ook naar hem door.quote:Op zondag 6 april 2014 20:09 schreef Qwea het volgende:
[..]
Als ik mijn DA daarvoor niet zou bellen ( heb privenrs gehadwant de praktijken hebben roulatiedienst) zou ik denk ik klappen toe krijgen
![]()
Lol, barbarakruid, bekend adres!
Nee dat was niet handig, want die zit aan de andere kant van rotterdam bij ons vandaan...quote:Op zondag 6 april 2014 19:56 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Ze konden niet terecht bij de DA die de ingreep verricht had? Want dit is natuurlijk gewoon echt nazorg. Daar kan ik mijn da ook buiten de dienst voor wakkerbellen bij zoiets gok ik.
Katten zijn inderdaad veel gevoeliger voor permethrine vergelijkend met een hond. Je mag dan ook nooit honden anti-vlooien/teken druppels op een kat toepassen!quote:Op zaterdag 5 april 2014 15:30 schreef WinnieWana het volgende:
Ik heb vlooienshampoo gekocht ( was goedkoop in een dierenwinkel die verhuisd en je weet nooit wanneer je het nodig hebt)
Deze dus
[ afbeelding ]
Maar niet echt goed opgelet tijdens het kopen. Er zit de stof permethrine in. Ik dacht dat dit gevaarlijk was voor katten?
Graag gedaanquote:Op zaterdag 5 april 2014 16:05 schreef Duderinnetje het volgende:
DDA, ten eerste: hulde voor wat je hier doet. Ik lees trouw mee en niet omdat mijn katten op dit moment grote kwalen hebben, maar omdat het simpelweg leerzaam is en jij dierenfysiologie (maar ook afwegingen van dierenartsen en dierenbaasjes) inzichtelijk maakt. Dank!
Ik vind hun schattigquote:Ik heb een vraag over dieetvoer voor katten. Mijn twee zijn te dik. Dirkje (klein katertje van 5) weegt 3,8 en Poes III (poes van 4) weegt 4,6. Ik schaam me diep![]()
Dirk:
[ afbeelding ]
Poes:
[ afbeelding ]
Hoe veel calorien zit er in? Metaboliseerbare energie ?? kcal/kg? Ik kan niks op hun website vinden...quote:Ik liet ze altijd vrijelijk brokken eten. Dat ging bij vorige lichtingen katten altijd prima. Deze twee ex-zwervers kunnen het kennelijk niet zelf reguleren. Sinds een week of vier zijn ze op dieet. Dat wil zeggen: ik geef ze nu per dag de aanbevolen hoeveelheid Select Gold brokken.
Natvoer bevat 80% water, dus niet zo veel energie. Kijk maar even op de verpakking hoeveel metaboliseerbare energie er precies in zit. Uiteraard als je blikvoer erbij voert, moet je minder brokjes geven.quote:'S morgens krijgen ze een lik natvoer, wat ze zelden helemaal opeten. 'Een lik' = een theelepel per kat.
Waterfonteintje? Ipv catmilkquote:Af en toe geef ik aangelengde catmilk, als ik vermoed dat ze niet genoeg drinken.
De aanbevolen hoeveelheid brokjes is bedoeld voor een gemiddelde kant en is meestal aan iets hogere kant zodat een kat niks te kort komt en de fabrikant zijn voer kan verkopen. Daarnaast speelt de lichaamsbeweging een grote rol.quote:Het valt me op dat ze de huidige hoeveelheden brokjes soms niet eens op krijgen gedurende een dag en het lijkt dus een beetje gek dat ze zo dik zijn.
Ik heb alleen ervaring met "dierenarts"voeders, zoals RC satiety of obesity, Hills r/d, verder heeft Sanimed, Trovet, Specific enz allemaal overgewicht-dieten. Het belangrijkste is dat het dieet: 1. minder calorien bevat. Normaal voer bevat ongeveer 4000 kcal/kg voer metaboliseerbare energie. Een overgewicht-voer (droge brokken) moet sowieso minder dan 3500 kcal/kg energie bevatten. 2. Het voer moet wel voldoende voedingsstoffen bevatten. 3. Het voer moet verzadigd gevoel geven.quote:Goed, nu mijn vraag:
Is er een bepaald merk dieetvoer dat heel erg goed bekend staat? Want dan stap ik daar op over, in plaats van dit reguliere voer.
quote:Ze bewegen, hoewel de foto's wellicht anders doen vermoeden, veel en lijken goed gezond.
Honden, katten en mensen kweken allemaal vetjes en niet alleen voor de wintermaanden.quote:In de winter zijn ze steevast veel te dik, in de zomer vallen ze tot nu toe steeds behoorlijk af (okay, gemeten over de een en twee jaar dat ik ze heb). Maar het is, helaas, absoluut geen kwestie van dikke vacht. De DA voelde duidelijk veel te veel spek. Ik denk weleens dat ze hun oude zwerf-modus nog niet kwijt zijn en vetjes kweken voor de wintermaanden,
quote:die ze er in hun nieuwe thuissituatie natuurlijk niet meer af jagen, omdat er geen voedselschaarste meer is. Maar ik sluit niet uit dat ik daar een romantisch verhaaltje voor heb bedacht (ter verlichting van mijn gewetensnood om hun gewicht).
Graag je tips over merken geschikt dieetvoer!
quote:Op zaterdag 5 april 2014 18:42 schreef Mgolovic het volgende:
[..]
We zijn toch maar even met haar naar de dierenarts gegaan,
Ach, wat zielig. Hoe gaat het nu met de pup?quote:we dachten te zien dat ze ook magerder werd en dat bleek te kloppen. Het blijkt een darminfectie te zijn. Daarvoor heeft ze eerst een injectie gekregen (weet zo niet meer precies waarvoor, maar ze kon er vanavond vrij heftige jeuk van krijgen) en morgen moeten we starten met antibiotica. Daarbij ook nog babyvoeding geven om haar aan te laten sterken.
quote:Op zondag 6 april 2014 12:24 schreef Puala het volgende:
DDA, vraagje, Noortje (poes, bijna 3) zit op hypo allergeen voer van Specific. Ik ben +- 1 maand geleden overgestapt van Specific naar RC (ivm leveringsproblemen van Specific hier) en heel snel weer terug (klachten kwamen terug). Maar nu zit ze weer 2-3 weken op haar oude voer van Specific, maar de ontlasting blijft dun en op dit moment poept ze ook buiten de bak. Wat kan dit zijn?
Ze eet gewoon, ze braakt niet, ze is speels, actief, komt ook op schoot liggen (deed ze eerst niet met pijn), "praat" heel veel tegen me, vraagt zelfs om voer.Balen zeg... Blijkbaar heeft het overstappen op een ander voer haar darmflora toch van slag gebracht. Of geleidt tot darmontsteking...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Any way, blijkbaar lost het niet op met alleen het terug overstappen op het oude voer. Dus is er iets meer aan de hand...
Wat je eventueel kan doen, is haar behandelen met fenbendazol (panacur), gedurende 5 dagen in de dosering van 50 mg/kg lichaamsgewicht. Dat is tegen de darmwormen, maar ook tegen eventuele Giardia. De 5e dag was je de kat, maakt je overal schoon waar de kat komt en was je haar kussens op 60 graden. Heb je ook andere katten of honden? Dan moet je die ook behandelen en wassen. Dat is om overdracht van eventuele Giardia te voorkomen.
Het kan natuurlijk ook iets anders zijn dan Giardia/wormen. Maar dan zou je toch eerst de verse ontlasting laten onderzoeken en het liefst ook de kat laten nakijken.
Zorg trouwens dat zij goed drinkt, om water verlies met diarree tegen te gaan!
Oh jee.. En hoe gaat het nu met het poezenkind? Hoe oud is hij?quote:Op zondag 6 april 2014 12:56 schreef Cat22 het volgende:
Ik zit sinds woensdag met een kater die zich niet lekker voelt.![]()
Wilde woensdagavond niet eten en eigenlijk is dat tot vandaag niet echt veranderd.
Inmiddels ben ik al drie keer bij de dierenarts geweest, hij bleek donderdag en vrijdag koorts te hebben (40,5), gelukkig was die zaterdagochtend gezakt (iets teveel zelfs, hij had 37,8). Sinds woensdagavond is hij drie ab-shots verder, zit hij nu aan de metacam en donderdag en zaterdag heeft hij onderhuids vocht toegediend gekregen. Sinds de koorts is gezakt is hij een blijere kater. Alleen... Eten wil nog niet. Hij is altijd een moeilijke eter geweest, dus ik was er al bang voor.
Ik heb A/D krachtvoer, diverse smaakjes natvoer, gekookte en gebakken kip, maar meer dan een mondjevol gaat er vanzelf niet in. Gisteravond ben ik erachter gekomen dat hij slagroom uit een spuitbus wel zelf oplikt.Niet het beste voer voor een kat, maar beter iets dan niets, denk ik maar.
En vandaag ben ik begonnen met dwangvoeren, zodat er in ieder geval iets in gaat. Gelukkig neemt hij het me niet al te lang kwalijk.
DDA, of iemand anders, nog tips over hoe ik de jongeman weer aan het eten krijg?
Pro-biotica (of een pre-bioticum) kan geen kwaad. Maar in dit geval moeten wij misschien eerst de oorzaak zien te achterhalen.quote:Op zondag 6 april 2014 15:43 schreef senesta het volgende:
[..]
Vaak wil een dierenarts ook best meedenken in zo'n geval hoorIk heb ook vaak dat ik gewoon even bel voor advies en dan hoef ik lang niet altijd langs te komen. Maar als ze levendig is dan zou ik dat niet perse in het weekend doen denk ik
Ik heb hier een katje die erg snel aan de diarree is, gevoelige darmen ook blijkbaar en die geef ik probiotica, dat werkt ook best goed. Misschien ook een idee Puala?
quote:Op zondag 6 april 2014 16:22 schreef Cat22 het volgende:
Om dit topic wat op te fleuren: mijn patiënt gisteravond
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 6 april 2014 16:25 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
Oh wat een beauty! Lijkt op de kat waar ik mee ben opgegroeid
Onze majesteit met haar onderdanen bij de baby![]()
[ link | afbeelding ]
Er lag vanmorgen een iets vastere substantie in de bak, dus misschien is het toch nog een nawee van het overstappen. En mijn zusje heeft de katten van de week 2x eten gegeven en ze blijkt niet goed te hebben opgelet met welk voer voor welke katquote:Op maandag 7 april 2014 10:03 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Balen zeg... Blijkbaar heeft het overstappen op een ander voer haar darmflora toch van slag gebracht. Of geleidt tot darmontsteking...
Any way, blijkbaar lost het niet op met alleen het terug overstappen op het oude voer. Dus is er iets meer aan de hand...
Wat je eventueel kan doen, is haar behandelen met fenbendazol (panacur), gedurende 5 dagen in de dosering van 50 mg/kg lichaamsgewicht. Dat is tegen de darmwormen, maar ook tegen eventuele Giardia. De 5e dag was je de kat, maakt je overal schoon waar de kat komt en was je haar kussens op 60 graden. Heb je ook andere katten of honden? Dan moet je die ook behandelen en wassen. Dat is om overdracht van eventuele Giardia te voorkomen.
Het kan natuurlijk ook iets anders zijn dan Giardia/wormen. Maar dan zou je toch eerst de verse ontlasting laten onderzoeken en het liefst ook de kat laten nakijken.
Zorg trouwens dat zij goed drinkt, om water verlies met diarree tegen te gaan!
Al bij de ome dierendokter geweest? Anaalklieren leeg?quote:Op zondag 6 april 2014 16:28 schreef knoblaucha6 het volgende:
*zucht*
Morgen wéér met HHH naar de da, afspraak vrijdag al gemaakt, we konden meteen komen maar ik vond het geen spoed, temeer daar HHH ten tijde van mijn telefoontje zich vreselijk lag aan te stellen en een vloerkleed lag te mishandelen![]()
Afijn. Ze had even geleden dus een anaalklierontsteking, keurig netjes behandeld. Nou heeft ze serieus ineens klein een soort bavianenpoepert, dik, uitpuilend enbeetje rood. Ze rijdt geen sleetje, poept prachtig, ook geen pijn met poepen dus nergens last van maar toch die dikke poeppert
Daarbij wordt de bult op haar hoofd wel kleiner maar worden het er meer en sinds vanmorgen bijt ze op haar achterpoot en ik zag weer een bult, nu op haar teen, lijkt weer een talgklier.
Bult op haar lip lijkt stabiel.
Ik smeer wat aan sudocreme/Bepathene op al die bultjes en de bavianenkont, de wattenstaafjes zijn niet aan te slepen.
Dus morgen maar weer eens naar "ome dierendokter". want die dikke anus is niet normaal
Zij voelt aan dat je zich zorgen maakt dus denkt zij, laat ik maar bij het vrouwtje in de buurt blijven.quote:Op zondag 6 april 2014 16:38 schreef knoblaucha6 het volgende:
Oh en sorrymaar ze snurkt steeds harder en hangt echt elke millimeter die ik loop zowat aan mijn hielen, zelfs als ze met mooi weer lekker in de tuin ligt plakt ze meteen weer aan me vast als ik binnen bezig ben, staat steeds te trillen, echt iets van de laatste maanden. Anderzijds is ze ook vaak zo gek als een deur, spelen,zich aanstellen en "grommen"ter uitdaging óm te spelen.
Ik zal wel een doosch zijn maar waarom moet ze toch ineens zo enorm steeds aan me plakken? Ze krijgt niet meer aandacht dan al de voorgaande jaren, sterker nog, het irriteert me best wel een beetje en dat weet ze.
Mijn vorige hondje plakte ook in één keer zo aan me en kort daarna moesten we haar laten inslapen (maar zij had kanker dus we wisten dat dat er aan zat te komen) maar ineens dat plákken..
Misschien ben ik onwijs paranoia maar toch. Lot is helemaal normaal geen plakker, sterker nog, ze háát knuffelen. Ik ben er niet helemaal gerust op.
Hmm... Als zij voedselintolerantie/allergie heeft, dan is er inderdaad 1 x ander voer al voldoende om de klachten terug te laten komen. Ga door met Specific en hou haar goed in de gaten. Hopelijk zal het beter gaan met je kat!quote:Op maandag 7 april 2014 10:13 schreef Puala het volgende:
[..]
Er lag vanmorgen een iets vastere substantie in de bak, dus misschien is het toch nog een nawee van het overstappen. En mijn zusje heeft de katten van de week 2x eten gegeven en ze blijkt niet goed te hebben opgelet met welk voer voor welke katDus ik ga het nog heel even aankijken (mits verantwoord) en anders ga ik je advies uitvoeren. En ik ga 2 hele mooie bakjes maken en daar super groot opschrijven voor welke kat welk bakje is en welk voer er bij hoort. Want ik voel me nu wel heel schuldig dat ik het blijkbaar toch niet goed genoeg had uitgelegd
Oh, de hond wordt er gewoon zwaar mishandeldquote:Op maandag 7 april 2014 10:37 schreef knoblaucha6 het volgende:
Nee, vanavond pas.
Maar ik dacht altijd dat bij anaalklieronsteking ze er echt last van hebben. Dat heeft ze niet.
Afijn, tot vorig jaar mankeerde ze nooit wat behalve die knie dan. Ouderdom komt inderdaad met gebreken![]()
En ik loop niet de hele tijd te oh-en en ah-en en "arme Lotje" te gillen, sterker nog, ik schop haar steeds weer naar buiten als ze overal waar ik loop achter me aan trippelt dus al komt het niet zo over, ik laat het echt niet merken aan haar als ik denk dat er iets is.
Ze zit me weer aan te kijken dus ik ga even schoppen
Helaas nog niet zo best. Gisteren leek het beter te gaan, haar ontlasting was vast(er) en we zagen haar helemaal opleven. Vanochtend kwam er na een kleine vaste ontlasting weer een sloot diarree. Ze wil niet naar buiten en ligt alleen maar in haar mand. Mijn vrouw is op dit moment met haar naar de dierenarts. Die gaven telefonisch al aan dat we er rekening mee moeten houden dat ze misschien opgenomen moet worden en aan een infuus moet.quote:Op maandag 7 april 2014 09:56 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
[..]
Ach, wat zielig. Hoe gaat het nu met de pup?
Zo'n jong hondje kan helaas snel uitgedroogd raken als het diarree krijgt. Dus de opname met een infuus is soms inderdaad erg nodig. Ik hoop voor je dat het geen Parvo is of andere virale infectie...quote:Op maandag 7 april 2014 13:13 schreef Mgolovic het volgende:
[..]
Helaas nog niet zo best. Gisteren leek het beter te gaan, haar ontlasting was vast(er) en we zagen haar helemaal opleven. Vanochtend kwam er na een kleine vaste ontlasting weer een sloot diarree. Ze wil niet naar buiten en ligt alleen maar in haar mand. Mijn vrouw is op dit moment met haar naar de dierenarts. Die gaven telefonisch al aan dat we er rekening mee moeten houden dat ze misschien opgenomen moet worden en aan een infuus moet.
Slechte start helaas, we moeten er niet aan denken dat dit niet beter wordt.
Dat hopen we ook inderdaad. Er is wel microscopisch onderzoek geweest van de ontlasting zaterdag, en dat gaf een bacteriële infectie aan. Het vreemde nu alleen is dat de diarree terug is gekomen. Ze braakt niet en heeft ook geen bloed in de ontlasting, ik heb begrepen dat dat o.a. tekenen zijn van Parvo, maar dat lijkt het mij (als leek) daardoor niet.quote:Op maandag 7 april 2014 13:23 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Zo'n jong hondje kan helaas snel uitgedroogd raken als het diarree krijgt. Dus de opname met een infuus is soms inderdaad erg nodig. Ik hoop voor je dat het geen Parvo is of andere virale infectie...
Beterschap!
Dank DDA, voor de info. Ik schep altijd uit een grote bak, dus ik heb de caloriewaarde zo niet bij de hand. Ik ga er eens achteraan.quote:Op maandag 7 april 2014 09:55 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Graag gedaan
[..]
Ik vind hun schattig
[..]
Hoe veel calorien zit er in? Metaboliseerbare energie ?? kcal/kg? Ik kan niks op hun website vinden...
[..]
Natvoer bevat 80% water, dus niet zo veel energie. Kijk maar even op de verpakking hoeveel metaboliseerbare energie er precies in zit. Uiteraard als je blikvoer erbij voert, moet je minder brokjes geven.
[..]
Waterfonteintje? Ipv catmilk
[..]
De aanbevolen hoeveelheid brokjes is bedoeld voor een gemiddelde kant en is meestal aan iets hogere kant zodat een kat niks te kort komt en de fabrikant zijn voer kan verkopen. Daarnaast speelt de lichaamsbeweging een grote rol.
Voor een kat is sowieso verstandig om minimaal 30 min per dag actief te bewegen. Dus achter een laserpoint aanrennen oid.
[..]
Ik heb alleen ervaring met "dierenarts"voeders, zoals RC satiety of obesity, Hills r/d, verder heeft Sanimed, Trovet, Specific enz allemaal overgewicht-dieten. Het belangrijkste is dat het dieet: 1. minder calorien bevat. Normaal voer bevat ongeveer 4000 kcal/kg voer metaboliseerbare energie. Een overgewicht-voer (droge brokken) moet sowieso minder dan 3500 kcal/kg energie bevatten. 2. Het voer moet wel voldoende voedingsstoffen bevatten. 3. Het voer moet verzadigd gevoel geven.
[..]
[..]
Honden, katten en mensen kweken allemaal vetjes en niet alleen voor de wintermaanden.
[..]
Parvo kan de dierenarts ook met een testje in de ontlasting testen. Maar het is inderdaad niet zo waarschijnlijk als de pup nog zo levendig is. Geen Giardia in de ontlasting? (misschien niet getest natuurlijk).quote:Op maandag 7 april 2014 13:27 schreef Mgolovic het volgende:
[..]
Dat hopen we ook inderdaad. Er is wel microscopisch onderzoek geweest van de ontlasting zaterdag, en dat gaf een bacteriële infectie aan. Het vreemde nu alleen is dat de diarree terug is gekomen. Ze braakt niet en heeft ook geen bloed in de ontlasting, ik heb begrepen dat dat o.a. tekenen zijn van Parvo, maar dat lijkt het mij (als leek) daardoor niet.
Gisteren zou je overigens ook niet zeggen dat ze ziek was, zo levendig en vrolijk.
Gardia dachten ze eerst aan, daar gingen ze eigenlijk vanuit tot ze voor de zekerheid nog een test deden voor de bacteriële infectie. Mijn vrouw is inmiddels terug van de dierenarts. De dosis antibiotica is waarschijnlijk te laag geweest. Ze hadden een lagere dosis gegeven omdat ze ook al een spuit kreeg, maar dat bleek dus onvoldoende. De dosis was op basis van een pup van 2.5KG, terwijl onze pup 6.5KG weegt. Ze heeft nu een hogere dosis gekregen, en we moeten deze een week voortzetten i.p.v. 3 dagen. Hopen dat het werkt.quote:Op maandag 7 april 2014 13:32 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Parvo kan de dierenarts ook met een testje in de ontlasting testen. Maar het is inderdaad niet zo waarschijnlijk als de pup nog zo levendig is. Geen Giardia in de ontlasting? (misschien niet getest natuurlijk).
quote:Op maandag 7 april 2014 13:57 schreef Mgolovic het volgende:
[..]
Gardia dachten ze eerst aan, daar gingen ze eigenlijk vanuit tot ze voor de zekerheid nog een test deden voor de bacteriële infectie. Mijn vrouw is inmiddels terug van de dierenarts. De dosis antibiotica is waarschijnlijk te laag geweest. Ze hadden een lagere dosis gegeven omdat ze ook al een spuit kreeg, maar dat bleek dus onvoldoende. De dosis was op basis van een pup van 2.5KG, terwijl onze pup 6.5KG weegt.
Hoop ik ook! Komt vast wel goed met het pupkind! (trouwens, foto's om het topic op te leuken?quote:Ze heeft nu een hogere dosis gekregen, en we moeten deze een week voortzetten i.p.v. 3 dagen. Hopen dat het werkt.
Hoe bedoel je? Dat ze mogelijk door de te lage dosering resistentie opbouwt? Lijkt me inderdaad niet wenselijk. Punt is dat we (zoals veel baasjes) totale leken zijn op medicijngebied, dus alles wat verteld wordt nemen we maar aan.quote:Op maandag 7 april 2014 14:19 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]Ik zit me hier even achter de oren te krabben... Hoezo, antibioticum-resistente bacterien kweken...
Uiteraardquote:Hoop ik ook! Komt vast wel goed met het pupkind! (trouwens, foto's om het topic op te leuken?)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.
Geen paniek, ik bedoel niet je pupkind in het bijzonder, maar het gevaar voor onze maatschappij in het algemeen.quote:Op maandag 7 april 2014 14:27 schreef Mgolovic het volgende:
[..]
Hoe bedoel je? Dat ze mogelijk door de te lage dosering resistentie opbouwt?
quote:Lijkt me inderdaad niet wenselijk. Punt is dat we (zoals veel baasjes) totale leken zijn op medicijngebied, dus alles wat verteld wordt nemen we maar aan.
[..]
Uiteraard
Ah, wat een droppie.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar zij lijkt inderdaad heel erg zielig te zijn op deze foto. Hoop dat zij snel weer beter is!
Je was ook al in mijn topic zag ik.quote:Op maandag 7 april 2014 10:08 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Oh jee.. En hoe gaat het nu met het poezenkind? Hoe oud is hij?
Als het nog niet goed gaat, misschien toch verder kijken? Bloedonderzoek?
Als je hem gaat dwangvoeren, doe het dan met 1 soort voer! Dus bijv met a/d. De katten krijgen namelijk hekel aan het voer waarmee je hun dwangvoert, dus dat voer zou hij voor de rest van zijn leven waarschijnlijk vermijden.
Je kan het eten handwarm maken in de magnetron, dat vinden de katten lekkerder dan koud voer.
Eventueel wat Viyo proberen? (te koop bij je dierenarts)
Niet plassen is niet goed...quote:Op maandag 7 april 2014 16:48 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Je was ook al in mijn topic zag ik.![]()
Knul is vijf jaar oud, bloedonderzoek en eventueel infuus is de volgende optie, als het morgen niet beter gaat. Want plassen doet hij nu weinig, na één dag zonder DA bezoek. En drolletjes zijn al sinds woensdagavond niet gesignaleerd. Logisch, want er gaat ook bijna niks in.
Viyo ken ik niet, ga ik naar vragen!
Dwangvoeren met één soort voer klinkt logisch, zeker bij hem, de fijnproever.En warme hap is hier standaard bij kleine en grote kwakkelaars.
Dat heeft Harry ook gehad vorig jaar, na 1 dag ging ie weer eten. (was toen met die voedingssonde)quote:Op maandag 7 april 2014 17:14 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Niet plassen is niet goed...Zou het goed gaan met zijn nieren?
![]()
En het poezenkind moet dagelijks eten... Eventueel je dierenarts vragen om een eetluststimulerend middel? (eerst een bloedonderzoek voor de nieren en de lever is dan het beste, maar je kan niet altijd alles wensen...) Ik ben zelf fan van mirtazapine voor de poezenkinderen (dat is een antidepressie middel bij mensen) 1/4 tabletje eens in 3 dagen.
Hij heeft zaterdag en gisteren weinig vocht binnen gekregen. Nu er weer zo'n 120cc in één keer in zit en ik dwangvoer verwacht ik dat het plassen wel weer komt. Vannacht lag er ook nog een plasje.quote:Op maandag 7 april 2014 17:14 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Niet plassen is niet goed...Zou het goed gaan met zijn nieren?
![]()
En het poezenkind moet dagelijks eten... Eventueel je dierenarts vragen om een eetluststimulerend middel? (eerst een bloedonderzoek voor de nieren en de lever is dan het beste, maar je kan niet altijd alles wensen...) Ik ben zelf fan van mirtazapine voor de poezenkinderen (dat is een antidepressie middel bij mensen) 1/4 tabletje eens in 3 dagen.
P.S. Lees net in je topic dat hij weer koorts heeft ondanks het antibioticum. Ik ga even duimen dat het geen FIV is of ander eng virus.![]()
Mirtazapine is zeer eetluststimulerend bij poezen. Zonder de bijwerkingen van bv. prednisolon of diazepam (die ook weleens ingezet worden als eetluststimulerende middelen bij katten). Of de poezen er minder depressief worden van Mirtazapine is nooit onderzochtquote:Op maandag 7 april 2014 17:20 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Hij heeft zaterdag en gisteren weinig vocht binnen gekregen. Nu er weer zo'n 120cc in één keer in zit en ik dwangvoer verwacht ik dat het plassen wel weer komt. Vannacht lag er ook nog een plasje.
Wat doet Mirtazapine voor poezen?
quote:En ik duim ook voor een niet-eng virus!![]()
Je kan het losse deel afknippen. Pas op dat je niet in het leven knipt, want dan gaat het bloeden. Gebeurt dat toch, ook geen ramp (al voor de hond misschien niet zo fijne ervaring), even een theedoek oid tegenaan drukken en 5 minuten tegendruk geven, dan stopt de bloeding wel.quote:Op maandag 7 april 2014 19:51 schreef Eerin het volgende:
Hoi! Ik heb een vraag over mijn hond (Duitse herder). Ze heeft aan haar voorpoot een nagel die aan de onderkant open is. Ik weet niet hoe dit komt, maar het staat zo'n halve centimeter uit elkaar en je kijkt dus op het leven. Aan de punt van de nagel zit het nog gewoon tegen elkaar aan, dus het is een beetje als een kapotte rits; zo'n bobbel in het midden waar het open is. Het bloedt niet, maar ze heeft er wel last van. Ze likt heel veel, inmiddels ook aan de andere drie poten. Als ik eraan zit, vindt ze dat oké, maar als ik aan het leven zit, piept ze wel. Nou piept ze sowieso bij het minste of geringste, maar dit lijkt zich toch wel tot een probleem te ontwikkelen.
Wat kan ik hieraan doen? Ik lees veel dat mensen de nagel hebben afgeknipt, maar dat lijkt me hier wat overdreven. Moet ik hiermee naar de DA?
Bedankt alvast!
Groeit de nagel dan weer terug over het leven? Dus waar het nu een beetje opgetrokken lijkt, dat groeit dan gewoon weer naar beneden? Ik ga kijken of ik het topje eraf kan knippen, mocht dat niet goed lukken dan ga ik morgen naar de dierenarts.quote:Op maandag 7 april 2014 19:57 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Je kan het losse deel afknippen. Pas op dat je niet in het leven knipt, want dan gaat het bloeden. Gebeurt dat toch, ook geen ramp (al voor de hond misschien niet zo fijne ervaring), even een theedoek oid tegenaan drukken en 5 minuten tegendruk geven, dan stopt de bloeding wel.
Durf je het niet, dan zou ik toch naar een dierenarts ermee gaan.
Je kan het vergelijken met een ingescheurde teennagel bij een mens, dus dat doet wel zeer ja, zeker als zij erop leunt. Zij moet er niet aan likken, want de nagelbed ligt bloot en dat kan gaan ontsteken! Tegen de ontsteking kan je de poot in een sodabadje of biotex groen badje soppen (warm water). Maar ik zou eerst de losse delen van de nagel dus (laten) verwijderen.
Jawel , groeit gewoon weer verder hoor! Vijlen kan ook als je knippen eng vindt en de hond het toestaat.quote:Op maandag 7 april 2014 19:59 schreef Eerin het volgende:
[..]
Groeit de nagel dan weer terug over het leven? Dus waar het nu een beetje opgetrokken lijkt, dat groeit dan gewoon weer naar beneden? Ik ga kijken of ik het topje eraf kan knippen, mocht dat niet goed lukken dan ga ik morgen naar de dierenarts.
Top, dank je welquote:Op maandag 7 april 2014 20:03 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Jawel , groeit gewoon weer verder hoor! Vijlen kan ook als je knippen eng vindt en de hond het toestaat.
Mocht je willen knippen en bang zijn dat je toch in het leven knipt, klein dotje maizena erop als het bloedt, dat stelpt goed!
Eeehhh, ik maak meestal de muizen beter, niet dood.quote:Op maandag 7 april 2014 19:59 schreef yvonne het volgende:
Lieve Dierenarts.
Ik heb muizen op zolder, ik heb daar normaal geen problemen mee, maar deze heeft zijn hele familie+aanhang meegenomen.
Alle lieve dingen zijn al geprobeerd, maar de muizen zijn erg slim en staan me uit te lachen en nodigen nog meer muizen uit.
Nu moet ik over op eng spul.
Maar als ik lees dat ze daar dagen door lijden en eigenlijk op akelige wijze doodgaan voel ik me echt heel bezwaard.
Is er niet iets dat ze meteen dood?
Gif.eet.plof.dood.
Zoiets. Dat die beesten dagen lopen te lijden vind ik echt niks.
Op een site ( ja heb heel internet als afgespeurd) stond zelfs dat ze ( die site) niet het gevoel hadden dat ze erg geleden hebben, want de dode muizen zagen erg vredig uit
Help?
Wat OhOh zegt!quote:Op maandag 7 april 2014 20:04 schreef Eerin het volgende:
[..]
Top, dank je wel![]()
En DDA ook bedankt natuurlijk!
quote:Op maandag 7 april 2014 20:06 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Fijne avond!
Wat ga je op tweakers doen?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
GoT zuigt
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
Fijne avond!
*boks*SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Ik ga het morgen vragenquote:Op maandag 7 april 2014 19:51 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Mirtazapine is zeer eetluststimulerend bij poezen. Zonder de bijwerkingen van bv. prednisolon of diazepam (die ook weleens ingezet worden als eetluststimulerende middelen bij katten). Of de poezen er minder depressief worden van Mirtazapine is nooit onderzocht
[..]
gewoon n simpele muizenval? *pats* *nek gebroken> dood*quote:Op maandag 7 april 2014 19:59 schreef yvonne het volgende:
Lieve Dierenarts.
Ik heb muizen op zolder, ik heb daar normaal geen problemen mee, maar deze heeft zijn hele familie+aanhang meegenomen.
Alle lieve dingen zijn al geprobeerd, maar de muizen zijn erg slim en staan me uit te lachen en nodigen nog meer muizen uit.
Maar als ik lees dat ze daar dagen door lijden en eigenlijk op akelige wijze doodgaan voel ik me echt heel bezwaard.
Gif.eet.plof.dood.
Op een site ( ja heb heel internet als afgespeurd) stond zelfs dat ze ( die site) niet het gevoel hadden dat ze erg geleden hebben, want de dode muizen zagen erg vredig uit
Help?
Fijne avond!
SterkteSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.
Goeie vraag! Ik lees meequote:Op maandag 7 april 2014 21:44 schreef pl4kkie het volgende:
Vraag, kunnen katten ook in de puberteit komen?
quote:
Het eten van vreemde voorwerpen (dat noemen wij pica), zeker bij een oude hond, kan wijzen op een ziekte elders in het lichaam. Bijv. maag/darmprobleem, of bloedarmoede of... Als je een volledig voer voert, komt het niet door een tekort aan voedingsstoffen. Maar er is dus een kans dat iets mis is met je hond. Wil je het verder laten uitzoeken, dan moet je toch even naar je dierenarts voor een volledig lichamelijk onderzoek en mogelijk een bloedonderzoek.quote:Op maandag 7 april 2014 20:25 schreef Take2 het volgende:
Mijn hond van bijna 15 eet steeds kattengrind(geen poep), waarom doet hij dit? zou hij een tekort kunnen hebben?
Natuurlijk! De puberteit betekent dat het dier (de mens) volwassen wordt en geslachtsrijp.quote:Op maandag 7 april 2014 21:44 schreef pl4kkie het volgende:
Vraag, kunnen katten ook in de puberteit komen?
Jeee, dit verhaal is al zeker 13 jaar oud (toen studeerde DDA nogquote:Op dinsdag 8 april 2014 09:34 schreef oh-oh het volgende:
Heb je hier een mening over?
http://theoptimist.nl/kri(...)artsen-in-het-hart/#
Het bevestigt mijn aversie tegen de commersie van de meeste da's weer eens...
De tip van een collega: een dierenvriendelijke muizenval met pindakaas of chocolade erin, de muis vangen, en zo ver mogelijk van het huis uitzetten in vrije natuur. Dit al geprobeerd?quote:Op maandag 7 april 2014 19:59 schreef yvonne het volgende:
Lieve Dierenarts.
Gif.eet.plof.dood.
Help?
Het gaat mij vooral om de laatste alinea, maar het verbaast me niks dat je daar geen oog voor hebt.quote:Op dinsdag 8 april 2014 10:49 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Jeee, dit verhaal is al zeker 13 jaar oud (toen studeerde DDA nog)
Het is natuurlijk de mening van 1, wellicht verbitterd persoon. Ik snap trouwens niet wat het te maken heeft met de commercie? Volgens mij, is het persoon in kwestie niet tegen commercie en verdient nu een goed boterham met haar bedrijf.![]()
Zij is tegen bio-industrie, maar niemand dwingt je als dierenarts in bio-industrie te gaan werken. Ok, je moet inderdaad een aantal verplichte stages lopen. Maar dat lijkt mij logisch. Ik neem aan dat humaan je ook geen keuze heb als iets een verplicht onderdeel van het programma is. Een van de doelen van de stages om met alle aspecten van het vak kennis te maken.
Maar ben je dan tegen bio-industrie, OhOh? Ik dacht dat je je honden vers vlees voerde? Waar denk je dat dat vandaan komt?
Tijdens de studie leren wij Evidence Based Medicine. Dus iets wat bewezen is met wetenschappelijk onderzoek. Ik neem aan dat in Humane geneeskunde dat niet anders is. Ik heb geen inzicht in de financiën van de faculteit Diergeneeskunde, maar ik vermoed dat het meeste geld gewoon van de overheid komt.quote:Op dinsdag 8 april 2014 10:53 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Het gaat mij vooral om de laatste alinea, maar het verbaast me niks dat je daar geen oog voor hebt.
Deze studie wordt zwaar gesponsord door de farmaceutische industrie die de antibiotica en vaccins leveren, waarvan wíj moeten leren, dat ze de problemen oplossen.
Wat houdt haar tegen om daar een nascholing in te volgen dan??quote:De waarheid van de industrie geldt als de enige waarheid. Het aanvullende circuit – accupunctuur, kruiden, homeopathische middelen, extensieve veehouderij – wordt helemaal niet behandeld.
Wat is dan voor onzin?? En Gent dan? In Duitsland heb je 5 faculteiten Diergeneeskunde. In UK ook een paar.quote:En naar een andere faculteit kun je niet gaan, want Utrecht is de enige plek waar je het diploma kan halen.’
Er wordt aan de studenten tijdens het eerste jaar van de opleiding verteld dat als zij geld willen verdienen, zij beter een andere studie kunnen kiezen.quote:Dierenarts worden, dat wil Van Weezel Errens nog steeds. ‘Maar dan wel voor de gezondheid van het dier, niet voor het geld.[/i]
quote:Me dunkt dat geen weldenkend mens VOOR de bio industrie hebt. Als volledig barf een optie was voor mijn honden gaf ik ze biologisch barf te eten, no shit.
Ik vermoed dat je kat last heeft van artrose, dus gewrichtsslijtage. Helaas blijkt dat minstens 50% van de katten ouder dan 10 jaar daar last van hebben.quote:Op dinsdag 8 april 2014 11:09 schreef MissJ het volgende:
Hallo dierenarts,
Ik heb een kat van bijna 14 jaar. Hij is een binnenkat, kan niet buiten komen (woon op 2 hoog). Sinds een paar jaar (weet niet meer precies wanneer dit is begonnen) kan (of wil?) hij niet meer hoog springen. Eerst kon hij gewoon op het aanrecht springen enzo, maar nu doet hij dat nooit meer en springt hij met enige moeite op de bank of bed. Heb hem al een aantal jaren niet meer op iets hogers zien springen.
Hoe kan dit, kan er iets aan de hand zijn met hem? Hij is verder kerngezond, speels (speelt dagelijks met zijn speelgoedmuizen enzo) en is gelukkig. Jaar geleden bij de dierenarts geweest voor een jaarlijkse controle, zag er allemaal prima uit toen (op een paar tandjes na, die zijn vervolgens operatief verwijderd, is ook heel goed gegaan).
zit daar nog een poes vriendelijk smaakje aan?quote:Op dinsdag 8 april 2014 11:20 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Bijv. Soepele gewrichten van Beaphar.
Bedankt voor de snelle en duidelijke reactiequote:Op dinsdag 8 april 2014 11:20 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik vermoed dat je kat last heeft van artrose, dus gewrichtsslijtage. Helaas blijkt dat minstens 50% van de katten ouder dan 10 jaar daar last van hebben.
Ik denk dat het verstandig is om de kat door een dierenarts te laten nakijken, misschien heeft hij medicatie nodig.
Verder moet je hem zo slank mogelijk houden. Eventueel kan je voedingssupplementen voor de gewrichten proberen. Omega 3 vetzuren (visolie), glucosamine, chondroitine, groenlipmossel: er zijn een aantal onderzoeken bekend die bewijzen dat deze voedingsmiddelen nut kunnen hebben bij gewrichtsslijtage. Bijv. Soepele gewrichten van Beaphar.
Zij zijn wel smakelijk hoor, maar ik heb het niet zelf geproefdquote:Op dinsdag 8 april 2014 11:23 schreef computergirl het volgende:
[..]
zit daar nog een poes vriendelijk smaakje aan?
Wat bedoel je met het exclusieve van de studie?quote:Op dinsdag 8 april 2014 11:23 schreef oh-oh het volgende:
Oh ja Gent, daar heeft een vriendin van me twee jaar huilend gestudeerd, wat een ramp schijnt dat te zijn. Na twee jaar zat ze overspannen thuis, en is ze na een half jaar helemaal opnieuw begonnen in Utrecht dan toch maar. Denk je werkelijk niet dat het exclusieve van de studie een wisselwerking heeft met de commerciële belangen binnen het vak ook?
Ik vind dat er niks mis is met het geld verdienen. Ik ben net zelf een deel van mijn zwaarverdiend geld aan mijn tandarts afgestaan. Maar dat gun ik hem welquote:Dierenartsen die geld verdienen aan vaccineren, sponsoring door bepaalde merken etc?
quote:Er is inmiddels, 12 jaar later, wel een lijstje met da's die bv accupunctuur doen maar erg lang is die lijst nog niet helaas.
Met artrose klachten beter te slank dan te dik! Helaas is het afvallen bij oudere katten net als bij wat oudere mensen lastiger dan als je nog jong en actief ben. En met artrose heb je een vicieuze cirkel: door artrose beweegt het dier minder, dus wordt het dikker. En door zijn overgewicht krijgen de gewrichten het nog zwaarder te verduren.quote:Op dinsdag 8 april 2014 11:32 schreef MissJ het volgende:
[..]
Bedankt voor de snelle en duidelijke reactie![]()
Ik ga binnenkort weer langs bij de dierenarts voor een jaarlijkse controle, dus zal er extra aandacht voor vragen. Ik had zelf ook al zo'n vermoeden dat het artrose zou kunnen zijn.
Mijn kat schijnt wel aan de zware kant te zijn, hij weegt zo'n 6 kilo. Moet ik er wel bij zeggen dat hij sowieso een forse kerel is (dat zie je al aan de grootte van zijn poten) en hij heeft uiterlijke kenmerken van een Maine Coon of Noorse boskat (die er natuurlijk om bekend staan dat ze enorm groot worden), dus vermoed dat hij zo'n voorouder heeft. Nou ja, hoe dan ook, misschien is het ook verstandig dat hij iets af gaat vallen.
quote:Soepele gewrichten van Beaphar gelijk gecheckt, denk dat ik dat ga bestellen
Bedankt, toch maar even langs de dierenarts dan! Hopelijk is het niks ergquote:Op dinsdag 8 april 2014 10:22 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Het eten van vreemde voorwerpen (dat noemen wij pica), zeker bij een oude hond, kan wijzen op een ziekte elders in het lichaam. Bijv. maag/darmprobleem, of bloedarmoede of... Als je een volledig voer voert, komt het niet door een tekort aan voedingsstoffen. Maar er is dus een kans dat iets mis is met je hond. Wil je het verder laten uitzoeken, dan moet je toch even naar je dierenarts voor een volledig lichamelijk onderzoek en mogelijk een bloedonderzoek.
Laat je hond in ieder geval geen kattengrind eten, want dat kan leiden tot darmafsluiting!
Ik slik zelf wel eens visoliecapsules (ook gewoon omega 3 met niks anders erin), zou ik er af en toe eens een mogen openknippen/uitknijpen om aan de katten te geven?quote:Op dinsdag 8 april 2014 11:20 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Eventueel kan je voedingssupplementen voor de gewrichten proberen. Omega 3 vetzuren (visolie)
Ik zal voor jullie duimen! Misschien is er helemaal niks aan de hand, maar better safe than sorryquote:Op dinsdag 8 april 2014 12:16 schreef Take2 het volgende:
[..]
Bedankt, toch maar even langs de dierenarts dan! Hopelijk is het niks erg
In principe mag je capsules niet openknippen, het is niet voor niks in capsules gestopt. Waarschijnlijk gaan die capsules pas open in de dunne darm, dus zorgen voor de goede vertering van visolie. Of die visolie is erg bitter en daarom zit er iets eromheen. Mag je deze capsules ook kapot kauwen? Wat staat erop?quote:Op dinsdag 8 april 2014 12:28 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ik slik zelf wel eens visoliecapsules (ook gewoon omega 3 met niks anders erin), zou ik er af en toe eens een mogen openknippen/uitknijpen om aan de katten te geven?
Wat is dan het verschil tussen die supplemenren voor mensen en dieren? Behalve dat die voor dieren vast duurder zijn..quote:Op dinsdag 8 april 2014 12:36 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
In principe mag je capsules niet openknippen, het is niet voor niks in capsules gestopt. Waarschijnlijk gaan die capsules pas open in de dunne darm, dus zorgen voor de goede vertering van visolie. Of die visolie is erg bitter en daarom zit er iets eromheen. Mag je deze capsules ook kapot kauwen? Wat staat erop?
Je heb genoeg visolie producten voor de poezenkinderen bij de dierenarts, dierspeciaalzaken en online hoor.Beaphar zalmolie
In dit geval de dosering, denk ik.quote:Op dinsdag 8 april 2014 12:54 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Wat is dan het verschil tussen die supplemenren voor mensen en dieren?
Visolie is een dure grondstof, dus zal bij mensen ook geld kosten.quote:Behalve dat die voor dieren vast duurder zijn..
Er is natuurlijk niet zo veel wetenschappelijk bewijs zoals voor NSAIDs bij artrose. Maar er zijn wat artikelen die er toch op wijzen dat EPA en DHA een gunstig effect lijken te hebben, ook bij dieren.quote:Bij mensen is er weinig evidence voor visolie, bij mijn weten. Is dat bij dieren anders?
Dus eigenlijk zeg je dat een dierenarts zich wel moet laten sponsoren om zijn/haar praktijk te kunnen runnen?quote:Op dinsdag 8 april 2014 12:09 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Ik vind dat er niks mis is met het geld verdienen. Ik ben net zelf een deel van mijn zwaarverdiend geld aan mijn tandarts afgestaan. Maar dat gun ik hem wel, hij zorgt goed voor mijn tanden.
En nu zit ik een boterham met AH bio pindakaas te eten. En tja, waarschijnlijk kon AH het beste deel bij deze pindakaasfabrikant behalen, dus koos het om dit merk op zijn schappen te hebben.
En de gezondheid van het dier /de mens en het geld verdienen hoeft helemaal niet in tegenspraak te zijn! Zonder geld kan de dierenarts niet in zijn eigen praktijk en eigen personeel investeren. Dus geen bloedonderzoekapparatuur, geen nachtdiensten, geen veilige narcose tijdens de operatie. Wel een boze assistente aan de balie die dit jaar geen loonsverhoging krijgt.
quote:Op dinsdag 8 april 2014 13:15 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
In dit geval de dosering, denk ik.
[..]
Visolie is een dure grondstof, dus zal bij mensen ook geld kosten.
[..]
Er is natuurlijk niet zo veel wetenschappelijk bewijs zoals voor NSAIDs bij artrose. Maar er zijn wat artikelen die er toch op wijzen dat EPA en DHA een gunstig effect lijken te hebben, ook bij dieren.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22882740 Nederlands promotieonderzoekOp Pubmed is van alles te vinden.
Ik heb hier al eerder iets gevraagd over evidence, ik zou mijn hond niet zomaar iets geven waar geen evidence voor is. Neem zelf ook geen medicijnen waar niet van is aangetoond dat het effectief is.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Leuk artikel, maar uit n=16 onderzoek kun je niet zoveel concluderen lijkt me.. Overigens zijn NSAID enkel pijnstillend en remmen ze de artrose niet af volgens mij, maar correct me if i'm wrong.But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
Dohhhquote:Op dinsdag 8 april 2014 10:34 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Natuurlijk! De puberteit betekent dat het dier (de mens) volwassen wordt en geslachtsrijp.
Wij denken dat bij de poezenkinderen de puberteit begint rond maand of 5-6. Sommige zijn al met maand of 9 volwassen, maar gemiddeld duurt het tot maand of 12. Sommige rassen, zoals Maine Coon, worden pas op een latere leeftijd volwassen (bij katers soms pas rond de 18 maand).
Verder is de puberteit zoals bij de mensEen puber-kat kan bijvoorbeeld al kindjes maken, maar is geestelijk en lichamelijk nog niet helemaal af.
Wederom bedankt, ik ga het bespreken met mijn dierenartsquote:Op dinsdag 8 april 2014 12:14 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Met artrose klachten beter te slank dan te dik! Helaas is het afvallen bij oudere katten net als bij wat oudere mensen lastiger dan als je nog jong en actief ben. En met artrose heb je een vicieuze cirkel: door artrose beweegt het dier minder, dus wordt het dikker. En door zijn overgewicht krijgen de gewrichten het nog zwaarder te verduren.
Overleg even met je dierenarts wat het ideale gewicht zou zijn en ga eraan werken. Maar makkelijk is het niet... En je mag de kat niet laten vasten zoals hond/mens, de kat moet elke dag eten. Dus de kat kan je alleen geleidelijk laten afvallen.
[..]
quote:Op dinsdag 8 april 2014 13:33 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Ik heb hier al eerder iets gevraagd over evidence,
In principe remmen NSAIDs COX, dus ook een steriele ontsteking in het gewricht. Maar zij herstellen geen kraakbeen. Daar is dus de hoop gevestigd op glucosamine, chondroitine ed, die zouden de bouwstenen leveren voor kraakbeen. Er worden veel onderzoeken bij mensen gedaan, soms met positieve resultaten, soms geen resultaten. Het probleem bij de mensen is dat de onderzoekers te maken krijgen met vele variabelen, denk ik. Al die humane vrijwilligers, het is altijd afwachten of zij het middel goed innemen, verder eten zij natuurlijk allemaal verschillende diëten enz enz.quote:ik zou mijn hond niet zomaar iets geven waar geen evidence voor is. Neem zelf ook geen medicijnen waar niet van is aangetoond dat het effectief is.
Leuk artikel, maar uit n=16 onderzoek kun je niet zoveel concluderen lijkt me.. Overigens zijn NSAID enkel pijnstillend en remmen ze de artrose niet af volgens mij, maar correct me if i'm wrong.
Is hij gecastreerd?quote:Op dinsdag 8 april 2014 13:35 schreef pl4kkie het volgende:
[..]
Dohhh![]()
Ik kwam op deze vraag omdat onze kater (~14 maanden) onwijs veel aandacht vraagt en heel druk is. Terwijl onze jongere kater weer heel rustig is. Ook is hij een paar keer ontsnapt toen we ze in de tuin lieten spelen_O-. Het is voor hem misschien beter om hem lekker los te laten buiten om z'n energie kwijt te kunnen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hoe actief of rustig de kat is, is natuurlijk heel individueel. En het is nu het voorjaar, dus de dagen worden langer. Normaal gesproken worden de poezen dan krols en de katers willen gaan zwerven op zoek naar de krolse poezen. De castratie helpt uiteraard wel, maar sommige gecastreerde poezenheren blijven toch de zwerfneigingen houden.
Zorg dat de kat zijn energie kwijt kan raken, dus ga actief spelen met je kat (laserpoint?), koop voor hem een kattenpuzzel ed.
Foto's van de pubers??![]()
quote:Op dinsdag 8 april 2014 14:27 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
![]()
![]()
quote:Op dinsdag 8 april 2014 14:27 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Is hij gecastreerd?
Ik denk dat je kat "het eerste kind syndroom" heeft en wil graag meer aandacht dat zijn jongere "broer"Hij is gecastreerd ja. Onze andere kater en poes ook. Het zijn overigens geen broertjes van elkaar. Ze komen alle 2 uit een ander asiel.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hoe actief of rustig de kat is, is natuurlijk heel individueel. En het is nu het voorjaar, dus de dagen worden langer. Normaal gesproken worden de poezen dan krols en de katers willen gaan zwerven op zoek naar de krolse poezen. De castratie helpt uiteraard wel, maar sommige gecastreerde poezenheren blijven toch de zwerfneigingen houden.
Zorg dat de kat zijn energie kwijt kan raken, dus ga actief spelen met je kat (laserpoint?), koop voor hem een kattenpuzzel ed.
Foto's van de pubers??
We gaan dan toch meer met hem spelen. Al hebben ze echt teveel krabpalen staan waar ze de acrobaat in kunnen uithangen :p. Denk dat we hem alsnog naar buiten doen als we thuis zijn en evt proberen aan te leren dat hij thuis komt als we hem roepen.
De keren dat hij ontsnapt was ging hij niet ver van huis. We vonden hem in de brandgang achter het huis, hij kwam gelijk naar me toe gelopen toen ik hem riep.
Dit is de kat in kwestie, genaamd Stitch
Dit is onze oudste, genaamd Kiisa
Dit is onze jongste kater, genaamd Bliksem
[ Bericht 1% gewijzigd door pl4kkie op 08-04-2014 17:36:26 ]Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
De foto's zijn wat aan de grote kant zie ik nuquote:Op dinsdag 8 april 2014 17:12 schreef knoblaucha6 het volgende:
...en toen ook de andere poesjes. Het zijn wel knapperts!
(en ik heb niks met katten in tegendeel zelfs als tuinfreak maar gitzwarte en rood-witte katten hébben wat)
Oh, en rode katers vind ik dan weer echt zo
Schattige poezels hoor!quote:Op dinsdag 8 april 2014 16:18 schreef pl4kkie het volgende:
[..]
Hij is gecastreerd ja. Onze andere kater en poes ook. Het zijn overigens geen broertjes van elkaar. Ze komen alle 2 uit een ander asiel.
We gaan dan toch meer met hem spelen. Al hebben ze echt teveel krabpalen staan waar ze de acrobaat in kunnen uithangen :p. Denk dat we hem alsnog naar buiten doen als we thuis zijn en evt proberen aan te leren dat hij thuis komt als we hem roepen.
De keren dat hij ontsnapt was ging hij niet ver van huis. We vonden hem in de brandgang achter het huis, hij kwam gelijk naar me toe gelopen toen ik hem riep.
[ afbeelding ]
Dit is de kat in kwestie, genaamd Stitch
[ afbeelding ]
Dit is onze oudste, genaamd Kiisa
[ afbeelding ]
Dit is onze jongste kater, genaamd Bliksem
quote:Op dinsdag 8 april 2014 16:21 schreef knoblaucha6 het volgende:
Nou, heel die discussie sla ik maar over
quote:Op dinsdag 8 april 2014 16:21 schreef knoblaucha6 het volgende:
en zo heb ik me toch in de discussie gemoeid, soort van
Vaporub onder de neus smerenquote:Op dinsdag 8 april 2014 16:21 schreef knoblaucha6 het volgende:
maar volgende keer nemen meneer Knob en ik toch even iets mee ter bescherming van ons reukvermogen:
Dat lijkt maar zo. Ze is behoorlijk aan de maat zeg maarquote:Op dinsdag 8 april 2014 18:10 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Schattige poezels hoor!De mevroj in het centrum, Kiisa is wel een beetje in een hele goede showconditie
(of lijkt het zo op de foto?
)
Dat is HHH ook maar evengoed ook een schoonheid, dikke buikjes kroelen lekkerquote:Op dinsdag 8 april 2014 18:25 schreef pl4kkie het volgende:
[..]
Dat lijkt maar zo. Ze is behoorlijk aan de maat zeg maar
iddquote:Op dinsdag 8 april 2014 12:33 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik zal voor jullie duimen! Misschien is er helemaal niks aan de hand, maar better safe than sorry
quote:Op dinsdag 8 april 2014 18:22 schreef knoblaucha6 het volgende:
Ik vertelde mijn da over jou (niet in detail wie en waar en zo) maar hij vind het initiatief helemaal geweldig![]()
Misschien moet zij dan geen wit meer dragenquote:Op dinsdag 8 april 2014 18:25 schreef pl4kkie het volgende:
[..]
Dat lijkt maar zo. Ze is behoorlijk aan de maat zeg maar
Dat is een goede, ik zal het even onthouden als iemand over mijn showconditie begintquote:
Ik ken het nietquote:Op dinsdag 8 april 2014 19:45 schreef valentijn101 het volgende:
Hoi Bea
Ik heb weer eens een chinchillavraagje.
Maudie voelde zich dit weekend niet zo lekker, was stil, trok zich terug. Dus dan gaan de alarmbellen bij mij af.
Ze at wel, keuteltjes zagen er ook goed uit maar ze was veel te rustig. Dus op zaterdag naar de DA. Hij heeft haar helemaal nagegeken en kon niets vinden. (Dacht dat ik misschien overbezorgd was) en heeft me uiteindelijk wat druppels voor haar spijsvertering aangesmeerd. (Was niet mijn vaste chinchilla dierenarts maar een collega uit dezelfde praktijk)
Bij thuiskomst heb ik dit eens goed bekeken, maudie voorgehouden (die ineens heel hard weg kon rennen) en zelf geproefd natuurlijk. Volgens mij is het gewoon zonnebloemolie.![]()
Bij de DA nog een nagevraagd of dit wel een goed middel is daar chinchilla s geen vette zaden en noten mogen hebben. Maar hij zei van wel.
Ik heb het verder niet aan Maudie gegeven omdat ze zich ondertussen beter voelt en ze het niet lust.
Wat is jouw mening over dit product? Ik zie op de bijsluiter niets over chinchilla s en 6 druppels vette olie per dag lijkt mij niet goed voor een chinchilla.
[ afbeelding ]
Gezien heel die discussie ga ik mijn dierenarts uiteraard niet met merknamen om de oren zwaaien, dat past dus helemaal niet in het kader van een niet-commercieel-afhankelijke dierenarts die ik toch echt wel moet betalen hoorquote:Op dinsdag 8 april 2014 20:01 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]![]()
Kudos aan Beaphar voor het mogelijk maken
Ik zeg toch niet dat je jouw dierenarts om de oren moet zwaaien met Beapharquote:Op dinsdag 8 april 2014 20:37 schreef knoblaucha6 het volgende:
[..]
Gezien heel die discussie ga ik mijn dierenarts uiteraard niet met merknamen om de oren zwaaien, dat past dus helemaal niet in het kader van een niet-commercieel-afhankelijke dierenarts die ik toch echt wel moet betalen hoor.
Hij zou eens partijdig kunnen worden![]()
![]()
Have fun op het feestje![]()
Vanavond weer met onze pup naar het open spreekuur van de dierenarts. Ze krijgt vanavond een spuit antibiotica, a.s. vrijdag weer. Dit ter vervanging van de 3 pillen die we dagelijks moeten geven, en die naar ons idee het beestje veel stress opleveren (bek open houden, pil achter in de keel drukken en spuit water er achter aan). Daarnaast braakt ze haar pap op na de pillen, dus lekker gaat dat niet.quote:Op maandag 7 april 2014 13:57 schreef Mgolovic het volgende:
[..]
Gardia dachten ze eerst aan, daar gingen ze eigenlijk vanuit tot ze voor de zekerheid nog een test deden voor de bacteriële infectie. Mijn vrouw is inmiddels terug van de dierenarts. De dosis antibiotica is waarschijnlijk te laag geweest. Ze hadden een lagere dosis gegeven omdat ze ook al een spuit kreeg, maar dat bleek dus onvoldoende. De dosis was op basis van een pup van 2.5KG, terwijl onze pup 6.5KG weegt. Ze heeft nu een hogere dosis gekregen, en we moeten deze een week voortzetten i.p.v. 3 dagen. Hopen dat het werkt.
Hoe oud is het poezenkind? En is het een Oosters/Siamees modelletje? Want die zijn nogal vocaal...quote:Op woensdag 9 april 2014 13:53 schreef -Dries- het volgende:
Al een te lange tijd hebben wij het probleem dat onze kat, Mike, ontzettend vocaal is. Hiermee bedoel ik dat hij zowat de hele dag het hele huis bij elkaar miauwt. Waarschijnlijk is honger de grootste oorzaak van zijn gemiauw.
Mike weegt rond de 7,5 kilo en dient dus af te vallen. Dit doen we door hem, verspreid over 4x per dag, in totaal 55 gram voer te geven. Dit is echter geen dieet-voedsel, omdat Mike blaas problemen heeft en hiervoor speciaal voer dient te krijgen.
Van dieet voer krijgt hij weer blaas problemen, dus dit is geen optie. Hij heeft veel moeite met dit dieet. Rond "eet momenten" hangt hij om zijn bakje heen en miauwt constant. Door zijn constante gemiauw hebben wij al ongeveer een half jaar nauwlijks nachtrust. Soms begint zijn gemiauw al om 5:00 's ochtends en ook nadat we hem eten hebben gegeven houdt hij zijn mond niet. We geven hem genoeg aandacht, spelen af en toe met hem en knuffelen heel veel met hem. Door deze huidige situatie is ons nachtrust tot een bedroevend niveau gekomen. We hebben geen idee wat we moeten doen, omdat hij nou eenmaal moet afvallen, maar we worden gek van zijn constante gemiauw.
Och wat triestquote:Op woensdag 9 april 2014 15:53 schreef Mgolovic het volgende:
[..]
Vanavond weer met onze pup naar het open spreekuur van de dierenarts. Ze krijgt vanavond een spuit antibiotica, a.s. vrijdag weer. Dit ter vervanging van de 3 pillen die we dagelijks moeten geven, en die naar ons idee het beestje veel stress opleveren (bek open houden, pil achter in de keel drukken en spuit water er achter aan). Daarnaast braakt ze haar pap op na de pillen, dus lekker gaat dat niet.![]()
Arme pup... Ik hoop dat het beter gaan na de behandeling!quote:Op woensdag 9 april 2014 15:53 schreef Mgolovic het volgende:
[..]
Vanavond weer met onze pup naar het open spreekuur van de dierenarts. Ze krijgt vanavond een spuit antibiotica, a.s. vrijdag weer. Dit ter vervanging van de 3 pillen die we dagelijks moeten geven, en die naar ons idee het beestje veel stress opleveren (bek open houden, pil achter in de keel drukken en spuit water er achter aan). Daarnaast braakt ze haar pap op na de pillen, dus lekker gaat dat niet.![]()
Mike is 9 jaar, een europese korthaar. Hij krijgt momenteel het volgende voer: Urinary s/o High Dilution Veterinary Diet en het merk is Royal Canin. Is ook voorgeschreven door de dierenarts. We hebben, ook via de dierenarts, ander voer geprobeerd, maar daar kreeg hij weer last van zijn blaasgruis van. De dierenarts heeft dus gezegd dat hij absoluut geen ander voer mag dan hetgene wat we nu hebben.quote:Op woensdag 9 april 2014 16:04 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Hoe oud is het poezenkind? En is het een Oosters/Siamees modelletje? Want die zijn nogal vocaal...
Lastig... Welk voer krijgt hij voor zijn blaasproblemen? Want bijv. RC heeft ook urinary moderate calorie met minder calorien. Verder kan je het voer in voerpuzzels aanbieden, dan is de kat even bezig met zijn voer en moet er meer moeite voor doen om zijn eten te krijgen.
Het kan natuurlijk zijn dat je kat lichamelijke klachten heeft, die dit gedrag veroorzaken, dus een bezoekje aan de dierenarts is niet verkeerd. Mocht het toch een aandachts-zoekend gedrag zijn, dan is het meest effectieve om het te negeren. Nooit straffen! Maar dat negeren is erg moeilijk...
Ik heb even voor je een stukje van de Universiteit Davis opgegoogled, dat het heel goed omschrijft:
The most common cause of excessive vocalization is attention-seeking, a learned behavior. Many cats learn to meow to signal their wish to go outside or be fed. This technique is especially effective early in the morning when owners are tired; they readily acquiesce to their cat's demands to stop their vocalization. Once cats expect their owner's attention, they continue to vocalize even if their owners attempt to ignore their behavior. Most cats will outlast their owners who eventually give in.
Dat hadden mijn katten ook, maar ik ben overgestapt op de "moderate calorie" versie van hetzelfde voer (zoals de DDA je ook al aanraadt).quote:Op woensdag 9 april 2014 22:23 schreef -Dries- het volgende:
[..]
Mike is 9 jaar, een europese korthaar. Hij krijgt momenteel het volgende voer: Urinary s/o High Dilution Veterinary Diet en het merk is Royal Canin. Is ook voorgeschreven door de dierenarts. We hebben, ook via de dierenarts, ander voer geprobeerd, maar daar kreeg hij weer last van zijn blaasgruis van. De dierenarts heeft dus gezegd dat hij absoluut geen ander voer mag dan hetgene wat we nu hebben.
We gaan die voerpuzzels uitzoeken, goede tip!
We zijn ook onlangs naar de dierenarts geweest en er was niks lichamelijks wat aan Mike mankeerde.
Over het negeren van zijn gemiauw... Dit hebben we een hele poos gedaan (maanden), maar uiteindelijk zonder echt resultaat. We vragen ons nu af wat er nog meer hieraan gedaan kan worden.
Nog meer achtergrond info: Wij wonen op vier hoog, dus willen we niet dat hij naar buiten gaat. Hiervoor zat hij in een huis met tuin waar die gewoon lekker naar buiten kon, maar mijn vriendin en ik zijn gaan samen wonen en de kat is met ons mee gegaan. In het vorig huis was hij lang niet zo vocaal. Toch denken wij niet dat hij miauwt omdat hij naar buiten wil, want hij lijkt het ondanks het gemiauw, het binnen prima naar zijn zin te hebben. Maar mogelijk is hij toch wat verveeld (al geven we hem heus wel veel aandacht).
Dat is ook een bekend scenario iddquote:Op woensdag 9 april 2014 22:23 schreef -Dries- het volgende:
[..]
Mike is 9 jaar, een europese korthaar. Hij krijgt momenteel het volgende voer: Urinary s/o High Dilution Veterinary Diet en het merk is Royal Canin. Is ook voorgeschreven door de dierenarts. We hebben, ook via de dierenarts, ander voer geprobeerd, maar daar kreeg hij weer last van zijn blaasgruis van. De dierenarts heeft dus gezegd dat hij absoluut geen ander voer mag dan hetgene wat we nu hebben.
We zijn ook onlangs naar de dierenarts geweest en er was niks lichamelijks wat aan Mike mankeerde.
Over het negeren van zijn gemiauw... Dit hebben we een hele poos gedaan (maanden), maar uiteindelijk zonder echt resultaat. We vragen ons nu af wat er nog meer hieraan gedaan kan worden.
Nog meer achtergrond info: Wij wonen op vier hoog, dus willen we niet dat hij naar buiten gaat. Hiervoor zat hij in een huis met tuin waar die gewoon lekker naar buiten kon, maar mijn vriendin en ik zijn gaan samen wonen en de kat is met ons mee gegaan. In het vorig huis was hij lang niet zo vocaal. Toch denken wij niet dat hij miauwt omdat hij naar buiten wil, want hij lijkt het ondanks het gemiauw, het binnen prima naar zijn zin te hebben. Maar mogelijk is hij toch wat verveeld (al geven we hem heus wel veel aandacht).
Moet het poezenkind dan levenslang op High Dilution?? Meestal schrijft de dierenarts het tijdelijk voor, gedurende een aantal weken/maanden, daarna urine controle, en als het goed gaat over op "gewone" urinary s/o (ter preventie). Maar misschien heb je een bijzonder hardnekkige struviet katquote:Increases in vocalization are also common when there are changes in the household such as a move or when cats are changed from outdoor to indoor pets.
Ik had dat "High Dilution"even gemistquote:Op woensdag 9 april 2014 22:35 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat hadden mijn katten ook, maar ik ben overgestapt op de "moderate calorie" versie van hetzelfde voer (zoals de DDA je ook al aanraadt).
Geen zorgen maken, de pups krijgen vaak conjunctivitis (bindvliesontsteking) omdat zij in de aarde wroeten en de beschermfunctie van hun oogleden ed is misschien nog niet optimaal ontwikkeld. De milde gevallen gaan vanzelf over. Als de ooguitvloeiing erger wordt, het bindvlies erg rood is (binnenkant oogleden) of Link met het oogje gaat knijpen, dan moet je naar de dierenarts.quote:Op zaterdag 12 april 2014 06:51 schreef Qwea het volgende:
DDA..
[ afbeelding ]
Link zijn oog is "vies" nog tips voor het weekend? Maandag maar even langs de DA
Op Feestboek kan je diverse sites vinden om hele leuke hondenpuzzels te maken, oa ''Hersenwerk, hondenpuzzels'' en ''Brain Games''. Met mijn 2 linker handen heb ik voor onze hond van een rubberen deurmat een snuffelkleed gemaakt. Daarin strooi ik nu haar brokjes zodat zij moeite moet doen om haar eten te vinden ipv uit het bakje met 'hap slik weg'. Je kan ze ook van bv een gootsteenmatje maken zodat het wat kleiner is. Mijn hond vindt het schitterend om haar eigen eten te moeten zoeken. Het lijkt me toe dat het voor een kat ook niet verkeerd is, bovendien is je kat dan een tijdje bezig en heeft ie geen tijd om te mauwenquote:Op woensdag 9 april 2014 22:23 schreef -Dries- het volgende:
[..]
Nou, we hebben dit ding gekocht:quote:Op zaterdag 12 april 2014 10:47 schreef syllys het volgende:
[..]
Op Feestboek kan je diverse sites vinden om hele leuke hondenpuzzels te maken, oa ''Hersenwerk, hondenpuzzels'' en ''Brain Games''. Met mijn 2 linker handen heb ik voor onze hond van een rubberen deurmat een snuffelkleed gemaakt. Daarin strooi ik nu haar brokjes zodat zij moeite moet doen om haar eten te vinden ipv uit het bakje met 'hap slik weg'. Je kan ze ook van bv een gootsteenmatje maken zodat het wat kleiner is. Mijn hond vindt het schitterend om haar eigen eten te moeten zoeken. Het lijkt me toe dat het voor een kat ook niet verkeerd is, bovendien is je kat dan een tijdje bezig en heeft ie geen tijd om te mauwen![]()
De beschrijving om zo'n kleed te maken staat goed aan gegeven. Succes!
Uiteindelijk is ze afgelopen vrijdag opgenomen bij de dierenarts. De diarree was weer terug. We mogen haar dagelijks bezoeken (behalve vandaag) wat we uiteraard ook graag doen.quote:Op woensdag 9 april 2014 16:08 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Arme pup... Ik hoop dat het beter gaan na de behandeling!
Ik kan er wel een tijdje naar kijken als die twee van mij hun voer krijgen. Ik ben benieuwd of jou kat links of rechtspotig isquote:Op zondag 13 april 2014 08:55 schreef -Dries- het volgende:
[..]
Nou, we hebben dit ding gekocht:
op aanraden van enkele users! Grappig dingetje, al snapt Mike nog niet helemaal hoe het werktAch, dat heeft gewoon even tijd nodig lijkt me. We zijn benieuwd!
Even geYouTubed hierop hoe het werkt... daar is ze inderdaad wel even mee bezig...quote:Op zondag 13 april 2014 08:55 schreef -Dries- het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
op aanraden van enkele users! Grappig dingetje, al snapt Mike nog niet helemaal hoe het werktAch, dat heeft gewoon even tijd nodig lijkt me. We zijn benieuwd!
Haha, geen idee, maar we gaan er nu achter komen!quote:Op zondag 13 april 2014 10:00 schreef Sorella het volgende:
[..]
Ik kan er wel een tijdje naar kijken als die twee van mij hun voer krijgen. Ik ben benieuwd of jou kat links of rechtspotig is
Hmm.. Staat niet bepaald stevig. We gaan kijken of ie het door gaat hebbenquote:Op zondag 13 april 2014 10:23 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Even geYouTubed hierop hoe het werkt... daar is ze inderdaad wel even mee bezig...![]()
Tot ze doorheeft dat ze dat ding gewoon een zet kan geven zodat het omvalt... Of staat het wel zo stevig dat dat niet lukt?
Ik had niet echt ver terug gelezen en dit dus helemaal gemist. Op YouTube het filmpje ook bekeken, erg leuk en het lijkt me een prima aankoop! Misschien kan je het voor overdag (vanwege het lawaai lijkt me ''s nachts niet zo'n goed idee) afwisselen met een ''voerbal'' die even verder op stond op YouTube. Ook een ideetje is misschien een Kong of zoiets? Die vul je bv met wat leverpastei/smeerkaas (als dat mag met katten, dat weet ik niet) en daar druk je dan brokjes bij in. Zijn ze ook een tijdje zoet mee.quote:Op zondag 13 april 2014 08:55 schreef -Dries- het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Oh nee, arm Bobje! Ik hoop dat zij het nog even volhoudt! Lekker verwennenquote:Op zaterdag 12 april 2014 10:14 schreef Cici het volgende:
Bob's abces loopt weer vol....
Had haar fleecehuisje al beneden gezet in haar kooi zodat ze niet meer hoefde te klimmen.
Ze is mij er wel dankbaar voor
Ze slaapt/rust/chilled wel veel.
Mijn zielige oud dametje..
Multi X werkt inderdaad tegen spoelwormen, vlooien en oormijt, maar niet tegen lintwormen. Een kat kan lintwormen oplopen via de vlooien (niet erg waarschijnlijk gezien de multi x), of via prooidieren (muizen?). Voor de zekerheid zou ik de andere kat ook ontwormen.quote:Op zaterdag 12 april 2014 17:21 schreef silliegirl het volgende:
Mijn katten dragen de multi-x banden, maar nu lijkt 1 van de 2 een lintworm te hebben. Wat kan ik haar nog veilig daarvoor geven in combinatie met die band? En moet de andere kat ook extra ontwormd als de ander een lintworm heeft?
Oh, SLO? Heeft je dierenarts een biopt genomen van de nagel(s)? (ik ben nieuwsgierigquote:Op zaterdag 12 april 2014 21:45 schreef Eerin het volgende:
Even voor degene die misschien via Google op mijn vraag kwamen. En voor geïnteresseerden uiteraard: ik wilde even een follow up geven van mijn Herder met bijten aan haar gescheurde nagel: het is een auto immuun probleem, SLO. Inmiddels is de nagel eraf en zit een groot deel van haar andere nagels ook los. Heel vervelend voor de hond, ze heeft duidelijk heel veel pijn. SLO houdt dus in dat de aanhechting van nagel op rand wordt afgebroken door het lichaam. Vanaf nu vrij veel medicatie, daar baal ik wel van.
DDA: mocht je hiermee bekend zijn, heb je tips op het gebied van voeding? We weten niet goed wat we voor het eten het best met haar kunnen doen. Ze staat nu op vlees ivm stoelgang en desinteresse voor brokken, maar aangezien ze visolie krijgt nu voor de SLO, is het misschien slim om vis te geven? En zo ja, rauw of gekookt? Ik heb geen idee wat ik het beste kan doen voor haar.
Oh jeee, arm pupje... Heb je al de fokker ingelicht? Want de pup was toch week of 8 of niet? Misschien hebben meerdere pups het gekregen...quote:Op zondag 13 april 2014 09:25 schreef Mgolovic het volgende:
[..]
Uiteindelijk is ze afgelopen vrijdag opgenomen bij de dierenarts. De diarree was weer terug. We mogen haar dagelijks bezoeken (behalve vandaag) wat we uiteraard ook graag doen.
Gisteren ging het al wat beter. Ze zijn met medicatie gestopt en ook de pap is achterwege gelaten. Ze krijgt nu hele kleine porties geweekte brokjes. Er is een kweek gemaakt van de ontlasting, uitslag komt maandag of dinsdag. Als alles goed blijft gaan mogen we haar dinsdag weer ophalen, maar dat is even afwachten.
Wat het nu uiteindelijk is zal de kweek misschien aantonen.
Gaaf dingetjequote:Op zondag 13 april 2014 08:55 schreef -Dries- het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Wat zijn dat voor dieet-tips: leverpastei en smeerkaas?quote:Op zondag 13 april 2014 12:23 schreef syllys het volgende:
[..]
Ik had niet echt ver terug gelezen en dit dus helemaal gemist. Op YouTube het filmpje ook bekeken, erg leuk en het lijkt me een prima aankoop! Misschien kan je het voor overdag (vanwege het lawaai lijkt me ''s nachts niet zo'n goed idee) afwisselen met een ''voerbal'' die even verder op stond op YouTube. Ook een ideetje is misschien een Kong of zoiets? Die vul je bv met wat leverpastei/smeerkaas (als dat mag met katten, dat weet ik niet) en daar druk je dan brokjes bij in. Zijn ze ook een tijdje zoet mee.
Ik probeer mee te denken dus ''please don't shoot me''
Verwennen doe ik haar veel.quote:Op zondag 13 april 2014 16:38 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Oh nee, arm Bobje! Ik hoop dat zij het nog even volhoudt! Lekker verwennen
Ik was zo gefixeerd op langzaam en zonder de herrie van een voerbal eten, zag dat helemaal over het hoofd. Qua hoeveelheid bedoelde ik meer zoiets als lijm en behang, dus 2 en 98%.quote:Op zondag 13 april 2014 16:59 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Wat zijn dat voor dieet-tips: leverpastei en smeerkaas?![]()
![]()
Kong vullen met blikvoer/natvoer/vlees, maar dat aftrekken van dagelijkse hoeveelheid brok!
Met de fokker hebben we inderdaad contact gehad. Deze geeft aan dat ze de enige pup met deze problemen is.quote:Op zondag 13 april 2014 16:56 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Oh jeee, arm pupje... Heb je al de fokker ingelicht? Want de pup was toch week of 8 of niet? Misschien hebben meerdere pups het gekregen...
Beterschap!
Ik zal voor jullie duimen!quote:Op zondag 13 april 2014 17:30 schreef Cici het volgende:
[..]
Verwennen doe ik haar veel.
Komt lekker bij mij liggen, hikken en knarsetanden.
Maar abces is al weer heel groot.
Weer afwachten hoe dit zich gaat ontwikkelen...
Chronische niesziekte wordt veroorzaakt door herpesvirus (misschien moet ik dat in OP zetten... ik antwoord het ondertussen in elk nieuw topicquote:Op zondag 13 april 2014 18:39 schreef LadyGrey het volgende:
Halloik kom hier ook even een klein vraagje stellen...
Wij hebben sinds ongeveer anderhalve maand een kat van 9-10 maanden in huis. Het asiel heeft er keurig bij verteld dat hij chronische niesziekte heeft. Wat ik me afvraag is of mijn kat daardoor ook hele tranende ogen kan krijgen? Ik zie namelijk eigenlijk altijd dat er veel vocht in zijn oogjes zit, aan één oog zie je het ook rondom, op zijn vacht. (Witte kat, daar zie je dat soort dingen zo goed bij) Ik weet nou niet zo goed of het echt iets ernstigs is of dat het gewoon door de niesziekte komt. Je mag namelijk wel aan zijn oogje komen, hij krabt er niet aan en hij lijkt er niet echt last van te hebben. Iemand die een antwoord voor mij heeft
?
(Wij hebben overigens ook die voertoren. Fijn ding)
Waarom zou je het überhaupt willen?quote:Op zondag 13 april 2014 18:57 schreef Maureentje het volgende:
Ik heb ook een vraagjeIk heb een siamese poes van 16mnd die nu al ongeveer 9 keer krols is geweest de afgelopen 3 mnd. Ik wil graag een nestje van haar en mijn kater (rode half maine coon) die bijna 9 mnd is. Is het normaal dat het zo lang duurt dat ze zwanger wordt of is de kater nog te jong? Hij kruipt er wel meerdere keren per dag op dus dat is het probleem niet
Dank je welquote:Op zondag 13 april 2014 21:10 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik zal voor jullie duimen!
Thanks. Klaag! Ik heb nog ontwormpillen van Beaphar, maaar mijn poezekind weegt 4 kilo en weigert zelfs maar 1 tablet te nemen, laat staan 4.. Waaromquote:Op zondag 13 april 2014 16:41 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Multi X werkt inderdaad tegen spoelwormen, vlooien en oormijt, maar niet tegen lintwormen. Een kat kan lintwormen oplopen via de vlooien (niet erg waarschijnlijk gezien de multi x), of via prooidieren (muizen?). Voor de zekerheid zou ik de andere kat ook ontwormen.
Je kan in principe alle orale anti-wormmiddelen tegen lintwormen tegelijkertijd met Multi-X gebruiken. Een middel met praziquantel of niclosamide werkt tegen lintwormen
Ik ben geen voorstander van onnodig antibioticum gebruik, en onze overheid houdt al helemaal niet van onnodig antibioticum gebruik ivm probleem bij mensen met MRSA edquote:Op zondag 13 april 2014 19:44 schreef Mgolovic het volgende:
[..]
Met de fokker hebben we inderdaad contact gehad. Deze geeft aan dat ze de enige pup met deze problemen is.
We beginnen wel wat bedenkingen bij de werkwijze van de dierenarts te krijgen, en we weten niet goed wat we daar mee aan moeten. Inmiddels zijn ze dus rigoureus met de antibiotica gestopt, die ze eerder deze week nog ophoogde met 2 pillen per dag tot 3. Gisteren en vandaag was de ontlasting goed, maar nu willen ze weer een bloedonderzoek doen om te kijken of ze misschien problemen met haar alvleesklier heeft. Reden: ze poept wel goed, maar ze poept zo veel. Ons nuchtere verstand zegt dat dat gewoon komt omdat ze nu meer eten krijgt dan dat ze de afgelopen week heeft gekregen, zij willen de alvleesklier uitsluiten. Voor de zekerheid was hij vandaag al wel vast begonnen met het toedienen van enzymen![]()
Al met al hebben wij er niet echt een goed gevoel meer bij, en zijn we van mening dat onze pup ook thuis aan zou kunnen sterken. Tenslotte heeft de pup geen klachten meer behalve "veel" poepen, terwijl wij juist van andere Bull eigenaren horen dat veel poepen sowieso wel een trekje van deze rassen is. Daarnaast is de pup nu 10 weken en zit ze midden in haar socialisatie fase. Om haar dan alleen in een hokje te stoppen, terwijl dit medisch gezien misschien niet strikt noodzakelijk is, steekt ons. Mijn vrouw is overdag thuis, ik 's avonds, dus er is altijd iemand om voor haar te zorgen.
We willen dit op een respectvolle manier naar onze dierenarts overbrengen, en haar eigenlijk gewoon mee naar huis nemen. Is onze manier van denken de juiste, en hoe kunnen we dit brengen?
Dat is niet om je leven moeilijk te maken hoor.quote:Op zondag 13 april 2014 21:46 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Thanks. Klaag! Ik heb nog ontwormpillen van Beaphar, maaar mijn poezekind weegt 4 kilo en weigert zelfs maar 1 tablet te nemen, laat staan 4.. Waarom
zijn die pillen niet zo dat 1 pil = 1 kat?
Veel plezier! Winkelen is altijd leukquote:(Ik weet dat die pillen er wel zijn, maar die heb ik niet in huis! Morgen maar langs de winkel).
Bedankt voor je advies.quote:Op zondag 13 april 2014 21:54 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik ben geen voorstander van onnodig antibioticum gebruik, en onze overheid houdt al helemaal niet van onnodig antibioticum gebruik ivm probleem bij mensen met MRSA ed
Bij darminfecties zijn antibiotica lang niet altijd nodig, en eigenlijk als je het doet, het liefst op basis van een antibiogram als dat mogelijk is.
Bij een pup van 10 weken met deze klachten denk ik niet direct aan EPI... Het staat bij mij niet erg hoog om mijn diagnose-lijstje zeg maar... Maar ik neem aan dat je dierenarts daar een goede reden voor heeft. Ik zou in dit geval eerder een uitgebreid ontlastingsonderzoek bij het lab laten doen (Giardia, verteringsonderzoek enz enz). Maar misschien heeft je dierenarts dat al gedaan, dat weet ik natuurlijk niet...
Ik dacht dat de pup in de opname aan de infuus zit? Als hij een intraveneus infuus nodig heeft, dan moet hij uiteraard in de opname blijven. En anders moet je met je dierenarts overleggen.
Als je twijfels heeft, dan moet je het zeker met je dierenarts bespreken! Als je het gewoon op een normale wijze uitlegt, dan is het toch respectvol? En het staat je vrij om een second opinion te vragen, als je dat nodig vindt. Ik zou dat alleen eerst wel met je dierenarts bespreken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als iemand een nieuw topicdeel aanmaakt, svp het begin van de OP veranderen in deel 14. Punt. Jullie hebben genoeg tijd gehad om zwarte katten en vampier vleervleesmuizen te bespreken in het deel 13.![]()
Stuur je even een PBquote:Op zondag 13 april 2014 22:01 schreef Mgolovic het volgende:
[..]
Bedankt voor je advies.
Ze heeft geen infuus, en er worden geen nieuwe onderzoeken gedaan waarvoor de pup nodig is. Monsters e.d. zijn al afgenomen. We vinden het zo vreemd dat ze van ophogen van antibiotica ineens naar stoppen gaan, van pap ineens naar brokken enz. Ze vliegen alle kanten in. En medicatie toedienen (de enzymen) terwijl er niet eens een diagnose is gesteld maar slechts een licht vermoeden vinden wij erg vreemd. Het voelt niet goed. We hebben besloten haar morgen op te halen, mits de dierenarts een goed (medisch) verhaal heeft om haar daar te houden.
Er is een kweek naar een lab gestuurd en een ontlastingmonster, mocht daar iets uit komen dan is gerichte behandeling uiteraard zinvol, maar we zien niet in wat ze op dit moment bij een opname wel krijgt en thuis niet.
Dank je wel! Het is eigenlijk alleen maar helder, doorzichtig vocht wat eruit komt, vandaar ook dat ik twijfelde of het echt een ontsteking was. En ik zal eens kijken naar het L-lysine!quote:Op zondag 13 april 2014 21:17 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Chronische niesziekte wordt veroorzaakt door herpesvirus (misschien moet ik dat in OP zetten... ik antwoord het ondertussen in elk nieuw topic). Herpesvirus bij de kat is te vergelijken met koortslip bij de mens (maar onderling niet besmettelijk
). Zo'n kat kan dus een drager van herpesvirus worden. Het virus gaat in een soort winterslaapje in zijn lichaam en wordt weer wakker als de weerstand wat lager wordt (andere ziekte, stress, enz enz).
Herpesvirus uit zich uit als oogonsteking (conjunctivitis) en neusuitvloeiing. Oogjes moet je schoonhouden met oogdruppels voor de dieren of afgekoeld gekookt water.
Als het erg wordt (groen/witte oog of neusuitvloeiing), betekent het dat er ook bacteriën rol gaan spelen. Die worden zeg maar door het herpesvirus uitgenodigd op zijn feestje.Dan moet je met de kat naar de dierenarts voor een verdere behandeling. Ook als de kat ziek is, niet wil eten, sloom is, moet je naar de dierenarts.
Verder kan je proberen om zijn afweer tegen herpesvirus te verbeteren door het geven van L-lysine. Er zijn onderzoeken die erop wijzen dat klinische verschijnselen van herpesvirusinfectie met L-lysine minder worden. Die kan je elke dag gebruiken, ook preventief. Het is geen geneesmiddel, maar een voedingssupplement.
De DA dacht eerst dat het een schimmelinfectie was, dus toen heeft hij inderdaad biopt genomen van de nagels, en hij heeft toen zelf thuis nog wat dingen nagekeken en toen bedacht hij dat het toch SLO was en geen schimmel. Het is inderdaad nogal balen, het is een hele actieve hond en nou zit ze met losse nagels. Vooral aangezien het levenslange problemen geeft, dat is heel jammer.quote:Op zondag 13 april 2014 16:54 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Oh, SLO? Heeft je dierenarts een biopt genomen van de nagel(s)? (ik ben nieuwsgierig)
Dat is balen....
Omega 3 vetzuren worden inderdaad ingezet als therapie bij deze ziekte, met wisselend resultaat (het is niet heeeeel erg evidance based, voordat jullie het gaat vragen). Maar er zijn ook positieve resultaten omschreven in de literatuur. Ik zou het ook zeker aanraden om te proberen
![]()
Het gaat dus om Omega 3 vetzuren (EPA en DHA) in vis/visolie. Nou, kan je ook te veel van een goede ding hebben, dus je moet niet 100% op vis overgaan. Dan wordt het te eenzijdig. Een dag per week een vis dag inlassen is prima. Als je vers vlees voert, dan zou ik ook gewoon rauw vis voeren. Maar daarnaast ook dagelijks visolie gebruiken zoals dierenarts het voorschrijft. Sommige rauw vis bevat thiaminase, dat thiamine (vit B1) afbreekt. Maar 1 x dag per week zal wel ok zijn.
Dit was inderdaad de reden. Ze produceert nu weer mooie ontlasting, maar vind helaas het andere voer wel lekkerder dan haar eigen voerquote:Op maandag 7 april 2014 10:23 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Hmm... Als zij voedselintolerantie/allergie heeft, dan is er inderdaad 1 x ander voer al voldoende om de klachten terug te laten komen. Ga door met Specific en hou haar goed in de gaten. Hopelijk zal het beter gaan met je kat!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |