Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet "goede" dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Overstappen in Roosendaal is inderdaad sneller omdat de excuselux zo achterlijk lang stilstaat in dat dorp. Hopelijk wordt het vanaf dienstregeling 2015 beter.
Op dinsdag 25 maart 2014 21:57 schreef James1988 het volgende: Overstappen in Roosendaal is inderdaad sneller omdat de excuselux zo achterlijk lang stilstaat in dat dorp. Hopelijk wordt het vanaf dienstregeling 2015 beter.
Dus niet oplettende reizigers worden een tientje en 5 minuten aangenaaid!
Is een spanningssluis niet gewoon hooguit een meter en een fasescheiding heel lang zonder onderbreking van de bovenleiding?
Technisch maakt het geen verschil. Of je nu de fases van wisselstroom scheidt of twee spanningen scheidt. Bij beiden is isolatie nodig en is het niet zo handig als je ze doorverbindt. Dat laatste is de angst van ILT die daarom een spanningssluis van korter dan 400 meter op de HSL heeft verboden.
Technisch maakt het geen verschil. Of je nu de fases van wisselstroom scheidt of twee spanningen scheidt. Bij beiden is isolatie nodig en is het niet zo handig als je ze doorverbindt. Dat laatste is de angst van ILT die daarom een spanningssluis van korter dan 400 meter op de HSL heeft verboden.
Een fasescheiding is een spanningssluis maar een spanningssluis is dus niet per definitie een fasescheiding. Overal waar 2x25KV wordt toegepast wordt de bovenleiding zelf niet onderbroken voor zover ik begrepen heb?
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Ach ja, kunnen we weer lachen als er weer eens een ICd afgesleept moet worden wat minstens 2,5 uur duurt. Gebeurt gemiddeld ook maar 1x per maand sinds de HSL open is, dus waar praten we over.
Spanningssluizen HSL zijn daarentegen zeker een meter of 500/600 lang. Kan allebei dus. Was niet bekend met situatie te Roosendaal.
Maar ProRail hanteert volgens de gepubliceerde tender dus een andere terminologie dan jij, waarbij ze spanningssluizen hanteren als een open stuk zonder bovenleiding waarbij er van 25 naar 15KV en vv overgeschakeld dient te worden en de fasescheidingssecties alsin van 25 naar 25KV. Of lees ik dit nu verkeerd?
Een fasescheiding is een spanningssluis maar een spanningssluis is dus niet per definitie een fasescheiding. Overal waar 2x25KV wordt toegepast wordt de bovenleiding zelf niet onderbroken voor zover ik begrepen heb?
Volgens mij zijn dat doorgaans gescheiden opgehangen draden naast elkaar net als bij een gewone "open spaninrichting". Nu kan je een open spaninrichting ook als spanningssluis gebruiken. Voor fasescheidingen en spanningssluizen kan je in principe dezelfde technieken toepassen afhankelijk van de eisen die je er aan stelt.
Nou, vooruit. De benaming 'dorp' is te veel eer voor dat gat.
Qua OV is het met de nieuwe dienstregeling van de bussen wel echt een dorp ja. Teringveolia . Laatste bus om kwart over 9, krijg een splinter in je pisgat
Nou en of het uitmaakt!
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op dinsdag 25 maart 2014 22:06 schreef b2py het volgende: Een spanningssluis hoeft geen bovenleidingsloze constructie te zijn, dat heeft de HSL-Zuid namelijk ook niet.
Toch vind ik het niet zozeer een spanningssluis omdat sluis suggereert dat er met verschillende groottes gewerkt wordt, dat is bij een fasescheiding niet zo.
Toch vind ik het niet zozeer een spanningssluis omdat sluis suggereert dat er met verschillende groottes gewerkt wordt, dat is bij een fasescheiding niet zo.
van 1,5kV naar 25 kV en v.v. is een sluis, van 25kV naar volgend 25kV OS is een fasescheiding.
Ik dacht dat het gesprek over de spanningssluis van 15KV naar 25KV ging :herpaderp:
Daar wordt heul niet over gerept in de aanbesteding. (Wat ik overigens een beetje vreemd vindt, maar wellicht dat dat apart aanbesteed wordt, of onderhands.)
Daar wordt heul niet over gerept in de aanbesteding. (Wat ik overigens een beetje vreemd vindt, maar wellicht dat dat apart aanbesteed wordt, of onderhands.)
Ik heb het zien staan?
Of dat valt onder DB Netze.
Het zou me overigens niet verbazen als ze simpelweg een meter openlaten tussen 25 kV en 15 kV, wel zo goedkoop.
Verbind ze maar eens door.
Voor wat je buiten ophangt niet zozeer. Afgezien van de voeding van dat grapje dan en de bijbehorende communicatie.
Wel in wat er op de grond ligt in elk geval, de bovenleiding weet ik zo even niet, ik dacht dat een fasescheiding met stroomafnemer op bereden kan worden, als je dat in een spanningssluis doet, gaat de boel uit.
Het zou me overigens niet verbazen als ze simpelweg een meter openlaten tussen 25 kV en 15 kV, wel zo goedkoop.
Het staat dus wel in de tender. De "nieuwe spanningssluis". Dat strookt ook met het opheffen van de omschakelbare bovenleiding, wat ik van DB personeel in Emmerich heb gehoord.
Het staat dus wel in de tender. De "nieuwe spanningssluis". Dat strookt ook met het opheffen van de omschakelbare bovenleiding, wat ik van DB personeel in Emmerich heb gehoord.
Die dus op een later moment gebouwd moet worden, want staat niet als opdracht vermeldt.
Die dus op een later moment gebouwd moet worden, want staat niet als opdracht vermeldt.
Moet voor 16-10-2016 gerealiseerd zijn want de 1500V in Emmerich wordt via de bovenleiding aangevoerd en als dat opeens 25KV wordt krijg je heel erg veel brandjes in Emmerich.
Moet voor 16-10-2016 gerealiseerd zijn want de 1500V in Emmerich wordt via de bovenleiding aangevoerd en als dat opeens 25KV wordt krijg je heel erg veel brandjes in Emmerich.
Qua OV is het met de nieuwe dienstregeling van de bussen wel echt een dorp ja. Teringveolia . Laatste bus om kwart over 9, krijg een splinter in je pisgat
Hoeveel ben je doorgaans kwijt voor een retourtje met de pimpel? Wil eigenlijk van de zomer nog een paar dagen door Duitsland heen. Het liefst naar Berlijn, daar 2 dagen blijven en eventueel een andere stad aandoen. Wellicht München. Ik heb ook geen bahncard en totaal geen idee hoe die shit daar werkt in Deutschland.
Op dinsdag 25 maart 2014 23:02 schreef Monopoly het volgende: Hoeveel ben je doorgaans kwijt voor een retourtje met de pimpel? Wil eigenlijk van de zomer nog een paar dagen door Duitsland heen. Het liefst naar Berlijn, daar 2 dagen blijven en eventueel een andere stad aandoen. Wellicht München. Ik heb ook geen bahncard en totaal geen idee hoe die shit daar werkt in Deutschland.
Berlijn kan geloof ik vanaf 39 euro enkele reis...
De kortste afstand die je binnen NL met dat ding kunt rijden is Almelo - Hengelo = 14 km. Apeldoorn - Deventer is 15 km en Hilversum - Amersfoort 16 km. Joe doe de mefs.
De kortste afstand die je binnen NL met dat ding kunt rijden is Almelo - Hengelo = 14 km. Apeldoorn - Deventer is 15 km en Hilversum - Amersfoort 16 km. Joe doe de mefs.
Op dinsdag 25 maart 2014 23:02 schreef Monopoly het volgende: Hoeveel ben je doorgaans kwijt voor een retourtje met de pimpel? Wil eigenlijk van de zomer nog een paar dagen door Duitsland heen. Het liefst naar Berlijn, daar 2 dagen blijven en eventueel een andere stad aandoen. Wellicht München. Ik heb ook geen bahncard en totaal geen idee hoe die shit daar werkt in Deutschland.
Vorig jaar had je in de zomer een Deutschland-Pass voor 99 euro meen ik. Kon je een hele periode onbeperkt met de trein door Duitsland, misschien is dat deze zomer wel weer?
Op dinsdag 25 maart 2014 23:04 schreef dennistd het volgende: Als je nu boekt kun je voor 39 euro klaar zijn, vanaf Bentheim voor 29. Maar dat kan wel oplopen tot 100 euro als je later boekt.
Vorig jaar had je in de zomer een Deutschland-Pass voor 99 euro meen ik. Kon je een hele periode onbeperkt met de trein door Duitsland, misschien is dat deze zomer wel weer?
Ook handig. Dat is zeker ook voor 1 persoon denk ik. Zal eens googlen voor iets leuks. Verhuizen valt goedkoper uit dan gepland dus ik kan daadwerkelijk wat vakantiegeld gebruiken voor vakantie
Op dinsdag 25 maart 2014 22:42 schreef Monopoly het volgende: Vandaag van Lelystad naar Ede Centrum gegaan. Mooi op Amsterdam CS de pimpel gepakt naar Amersfoort.
Helse dingen! Men vind het in Roosendaal al erg. Op Zondag is er in Lelystad een uursregeling met de bussen. Die zijn uiteraard totaal niet aangesloten op de trein. Ik miste dus net de bus en moest een uur wachten.
Uit noodzaak maar in een taxi gestapt. Ik moest onmeunig hard zeiken en had honger.
Helse dingen! Men vind het in Roosendaal al erg. Op Zondag is er in Lelystad een uursregeling met de bussen. Die zijn uiteraard totaal niet aangesloten op de trein. Ik miste dus net de bus en moest een uur wachten.
Uit noodzaak maar in een taxi gestapt. Ik moest onmeunig hard zeiken en had honger.
Je kan in dat durp overal heenlopen binnen het uur man
De hoop dat binnen nu en drie jaar treinstations kunnen worden aangelegd in Haelen en Baexem, lijkt vervlogen. De Tweede Kamer sprak zich vanmiddag in meerderheid uit tegen het plan van de provincie Limburg om in 2016 een stoptrein tussen Roermond en Weert te laten rijden.
De provincie Limburg kreeg eerder van de Tweede Kamer toestemming om zelf de stoptreindiensten Heerlen-Sittard en Maastricht-Roermond aan te besteden, zodat ze vanaf 2016 uitgevoerd worden door de regionale vervoerder. Daarmee wordt Limburg proefregio: nergens in Nederland delen NS-intercity's en particuliere stoptreinen een en dezelfde spoorlijn. De lijnen worden meegenomen in de provinciale aanbesteding.
Limburg wilde ook de lijn Roermond-Weert bij die ‘decentralisatieproef' betrekken. Tussen die plaatsen rijdt nu nog geen stoptrein, maar de Leudalse dorpen Baexem en Haelen zouden die wel graag hebben, zodat in die plaatsen stoptreinhaltes kunnen worden aangelegd. De Tweede Kamer zet daar nu een streep door, de door ChristenUnie ingediende motie kreeg geen steun van regeringspartijen PvdA en VVD.
De provincie reageert zwaar teleurgesteld op het plan. De stations kunnen nu alleen nog worden aangelegd als de NS ze wil bedienen. Die toonde recent voorzichtige interesse. Wel is de NS doorgaans terughoudender als het gaat om het aanleggen van nieuwe haltes, en is de NS anders dan de provincie niet aan het jaartal 2016 gebonden. In het gunstigste geval houdt het besluit van de provincie dus een aanzienlijke vertraging in, aldus de provincie.
Er stond een IC defect op de HSL, om één of andere obscure reden was er een noodoproep afgegeven. Schijnt standaardprocedure te zijn als er een trein naar de klote gaat op de zuidsectie.
Mijn trein is van Breda naar Dordrecht gekropen en heeft door dit geintje +30 opgelopen. Top jongens, bedankt.
Op woensdag 26 maart 2014 10:10 schreef James1988 het volgende: Er stond een IC defect op de HSL, om één of andere obscure reden was er een noodoproep afgegeven. Schijnt standaardprocedure te zijn als er een trein naar de klote gaat op de zuidsectie.
Mijn trein is van Breda naar Dordrecht gekropen en heeft door dit geintje +30 opgelopen. Top jongens, bedankt. [ afbeelding ]
Verkeerd geïnterpreteerd door de meester? Zodra duidelijk is dat de alarmoproep betrekking heeft op een ander baanvak, hoeft deze hier verder geen gehoor meer aan te geven.
Op woensdag 26 maart 2014 10:10 schreef James1988 het volgende: Er stond een IC defect op de HSL, om één of andere obscure reden was er een noodoproep afgegeven. Schijnt standaardprocedure te zijn als er een trein naar de klote gaat op de zuidsectie.
Mijn trein is van Breda naar Dordrecht gekropen en heeft door dit geintje +30 opgelopen. Top jongens, bedankt. [ afbeelding ]
Wacht, een alarmoproep op de zuidsectie HSL en op de HRN de trein die er last van heeft ?
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Alle treinen die ik heb gezien tussen Breda en Dordrecht reden stapvoets. Intercity's naar Venlo en Roosendaal, een omgeleide Thalys, cargo en een sprinter richting Lage Zwaluwe en verder.
De IC defect in kwestie stond vlak voor de brug over het Hollandsch Diep (richting Rotterdam) met een grijze Traxx voor de rode.
Op woensdag 26 maart 2014 11:47 schreef James1988 het volgende: Alle treinen die ik heb gezien tussen Breda en Dordrecht reden stapvoets. Intercity's naar Venlo en Roosendaal, een omgeleide Thalys, cargo en een sprinter richting Lage Zwaluwe en verder.
De IC defect in kwestie stond vlak voor de brug over het Hollandsch Diep (richting Rotterdam) met een grijze Traxx voor de rode.
Ik zag hem ook staan (vanaf de snelweg, dat wel ). Veel langzaam rijdende treinen op dat stuk. Toen ik een klein uur later er weer langs reed was de gestrande trein weg, maar reed er nog wel veel stapvoets en Thalys/IDd niet via HSL.
Op woensdag 26 maart 2014 10:27 schreef Peterselieman het volgende: Nog meer goed nieuws voor Fles, want er zat vanochtend een setje SGM drietjes in de IC Enkhuizen - Amersfoort
Arme reizigers.. Blij dat ik vandaag niet naar school hoefde..
Wij zijn blij dat we samen met de vervoerders een bijdrage kunnen leveren aan dit mooi cijfer. De vervoerders zorgen voor fijne diensten voor de reizigers, wij werken aan een betrouwbaar spoor. Op dit moment kiezen al veel reizigers voor het spoor: iedere dag worden er 1,1 miljoen treinreizen gemaakt en dit aantal reizigers groeit. Samen met de vervoerders willen wij het spoor de meest aantrekkelijke vervoersvorm van Nederland maken.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...