abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_138119026
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:31 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Wel een punt, want als je in een welgestelde familie opgroeit dan groeien je kansen met sprongen.
Mwoah, je moet het nog steeds zelf doen he.

quote:
Je begint gewoon met een achterstand als je dom, ongetalenteerd, gehandicapt of in een 'arm' gezin opgroeit.
Een overbrugbare achterstand ja.

quote:
Neemt niet weg dat eigen inzet altijd cruciaal zal zijn, maar waar je terechtkomt is toch echt afhankelijk van je beginpunt en de hulp / omstandigheden onderweg.
Eigen inzet > geluk. Geluk is maar een miniem onderdeel. Zat talentvolle mensen die in de goot terecht komen natuurlijk.
pi_138119045
quote:
10s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:34 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, Nelson Mandela had een geweldige maatschappij achter zich waardoor hij zich zo kon ontplooien.
Goed voorbeeld, ze hadden hem ook gelijk kunnen executeren ipv de gevangenis en dat had de geschiedenis er toch even anders uitgezien.
pi_138119070
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:35 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Eigen inzet > geluk. Geluk is maar een miniem onderdeel. Zat talentvolle mensen die in de goot terecht komen natuurlijk.
Ja Vincent van Gogh bv.
pi_138119097
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:36 schreef macca728 het volgende:

[..]

Goed voorbeeld, ze hadden hem ook gelijk kunnen executeren ipv de gevangenis en dat had de geschiedenis er toch even anders uitgezien.
Oh, dus het was vooral een gelukje dat Nelson Mandela een wereldleider is geworden. Sure.
pi_138119105
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:33 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

LOL ook dat inderdaad maar 14 of 17 of zelfs 23km is toch heel wat anders dan 120km wat gewoon een debiel voorbeeld is.

Klopt helemaal. Ook de gemiddelde 23 kilometer die nu per auto wordt afgelegd, kan prima op een brommertje gereden worden.
pi_138119131
quote:
10s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:38 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Oh, dus het was vooral een gelukje dat Nelson Mandela een wereldleider is geworden. Sure.
Op hoogverraad stond de doodstraf, ja als hij was geexecuteerd had hij geen wereldleider geworden, duh
pi_138119137
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:37 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja Vincent van Gogh bv.
Dus je bent het met me eens dat geluk maar een klein onderdeel is en bij lange na geen reden is om het succes wat je kan hebben in het leven te bagatelliseren.
pi_138119185
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:39 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dus je bent het met me eens dat geluk maar een klein onderdeel is en bij lange na geen reden is om het succes wat je kan hebben in het leven te bagatelliseren.
maar je eigen kunnen ook of wil je beweren dat Van Gogh er niets van kon.

Geluk moet je hebben af en toe.
pi_138119276
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:39 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Het succes wordt niet gebagatelliseerd. Het wordt alleen wat gerelativeerd.

Ik zie het toch echt anders dan jij, je startpositie en omstandigheden bepalen uiteindelijk welke kansen je in het leven krijgt, en dus waartoe je eigen inzet toe kan leiden. Niet andersom.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  maandag 24 maart 2014 @ 16:43:11 #110
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_138119298
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:38 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Klopt helemaal. Ook de gemiddelde 23 kilometer die nu per auto wordt afgelegd, kan prima op een brommertje gereden worden.
Fietsen lukt ook prima hoor, uurtje fietsen en je bent er.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_138119339
Ik blijf mij verbazen dat er ook in dit topic nog zoveel mensen zijn die succes van anderen toeschrijven aan geluk en eigen falen aan pech. Ook dat anderen veel meer kansen krijgen, terwijl iedereen hier in NL de mogelijkheid krijgt om een goede opleiding te doen.

Al die "yolo" mensen (verschrikkelijk) die daarna gaan zeiken dat ze pech hebben en geen kansen hebben gekregen. Als je risico's neemt dien je ook de consequenties te ondergaan indien dit fout gaat. Daar probeer je je zoveel mogelijk tegen in te dekken. Kun je dit niet of wil je de consequenties niet dragen dan is het risico blijkbaar te groot en moet je dit niet doen. Het probleem is mensen denken niet na over de mogelijke consequenties.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_138119391
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:42 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Het succes wordt niet gebagatelliseerd. Het wordt alleen wat gerelativeerd.

Ik zie het toch echt anders dan jij, je startpositie en omstandigheden bepalen uiteindelijk welke kansen je in het leven krijgt, en dus waartoe je eigen inzet toe kan leiden. Niet andersom.
Dus je wil eigenlijk een lijst van mensen die uit de sloppenwijken van Brazilië zijn gekomen en zich hebben ontwikkeld tot miljonairs? Want dan kan ik zo een dozijn voetballers, een paar telecom giganten en wat computer wizzkids aandragen om je het tegendeel te bewijzen.

Je startpositie heeft er niks mee te maken. Bill Gates, Steve Jobs en Mark Zuckerberg begonnen met niets, kwamen niet uit gegoede families, hadden geen bergen startkapitaal en zeker niet de wind in de rug als het gaat om concurrentie. De omstandigheden waren voor allemaal ook niet ideaal met meerdere kapers op de kust, weinig startkapitaal en verschillende rechtszaken en/of breuken voordat ze uiteindelijk succesvol waren.

Nee, positie en omstandigheden worden teveel eer gegeven imo.
pi_138119428
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:40 schreef macca728 het volgende:

[..]

Natuurlijk is je eigen kunnen belangrijk, we zijn niet allemaal de volgende Mark Zuckerberg of Steve Jobs. Talent maakt 80, zo niet 90% van je succes.
pi_138119489
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:45 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dus je wil eigenlijk een lijst van mensen die uit de sloppenwijken van Brazilië zijn gekomen en zich hebben ontwikkeld tot miljonairs? Want dan kan ik zo een dozijn voetballers, een paar telecom giganten en wat computer wizzkids aandragen om je het tegendeel te bewijzen.

Je startpositie heeft er niks mee te maken. Bill Gates, Steve Jobs en Mark Zuckerberg begonnen met niets, kwamen niet uit gegoede families, hadden geen bergen startkapitaal en zeker niet de wind in de rug als het gaat om concurrentie. De omstandigheden waren voor allemaal ook niet ideaal met meerdere kapers op de kust, weinig startkapitaal en verschillende rechtszaken en/of breuken voordat ze uiteindelijk succesvol waren.

Dat zijn slechts tientallen, misschien honderden voorbeelden op basis van miljoenen / miljarden.

Maar dan nog; voetballers hebben het geluk dat ze met de juiste talenten zijn geboren en de juiste mensen zijn tegengekomen (scouts) of dat ze op een voetbalclub konden gaan.

Steve Jobs had ook het geluk met het juiste talent te zijn geboren, in het juiste land op de juiste plaats en in de juiste tijd te zijn geboren, en had ook de omstandigheden mee.

Nogmaals; natuurlijk is het op basis van eigen inbreng en eigen ingevingen. Maar daarmee alleen waren ze echt niet uitgegroeid tot de mythische proporties die ze nu hebben aangenomen.

Talent is overigen grotendeels aangeboren en kun je maar tot een bepaalde hoogte verder ontwikkelen. Afhankelijk waar je aanleg ligt. De ene persoon is uiteraard weer ergens anders goed in dan een ander.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_138119520
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:45 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Het zijn juist de jongens uit de gegoede gezinnen die tot niets kwamen, en alles deden verpesten wat hun families hadden opgebouwd.
pi_138119572
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:46 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Natuurlijk is je eigen kunnen belangrijk, we zijn niet allemaal de volgende Mark Zuckerberg of Steve Jobs. Talent maakt 80, zo niet 90% van je succes.
En al ben je maar 1% zo succesvol als deze mensen, ben je nog steeds multimiljonair ;)

Vind nog steeds dat wij in NL niet mogen klagen over startpositie en omstandigheden zoals het hier in het algemeen geregeld is. Wij groeien toch redelijk op in een gespreid bedje. Tja als je er dan voor kiest om dat bedje vol te schijten...
pi_138119597
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:48 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Dat zijn slechts tientallen, misschien honderden voorbeelden op basis van miljoenen / miljarden.
Genoeg om jou het tegendeel te bewijzen.

quote:
Maar dan nog; voetballers hebben het geluk dat ze met de juiste talenten zijn geboren en de juiste mensen zijn tegengekomen (scouts) of dat ze op een voetbalclub konden gaan.
Als je zo redeneert kunnen we beter stoppen met deze hele discussie, want dan is het leven volgens jou 1 grote loterij.
pi_138119620
quote:
14s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:49 schreef aijumu het volgende:

[..]

Het zijn juist de jongens uit de gegoede gezinnen die tot niets kwamen, en alles deden verpesten wat hun families hadden opgebouwd.
De Winklevoss broeders.
  maandag 24 maart 2014 @ 16:52:32 #119
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_138119656
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:48 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Steve Jobs had ook het geluk met het juiste talent te zijn geboren, in het juiste land op de juiste plaats en in de juiste tijd te zijn geboren, en had ook de omstandigheden mee.

Nogmaals; natuurlijk is het op basis van eigen inbreng en eigen ingevingen. Maar daarmee alleen waren ze echt niet uitgegroeid tot de mythische proporties die ze nu hebben aangenomen.
Afgezien van het feit dat er vast nog 100 anderen in diezelfde omstandigheden zaten en de kans NIET hebben gegrepen is dat ook niet helemaal waar dit topic over gaat.
Tussen miljonair worden en niet in de goot belanden zit een hoop verschil en die hebben ondanks dat mensen het hier gooien op pech en onheil (alsof elke bijstander met een afgezet been en 2 missende ogen thuiszit ofzo) ligt een groot deel van hoe goed je klappen kan opvangen (en geloof me die heeft IEDEREEN wel eens) aan jezelf.

Ik heb vorig jaar verdorie 2 netto jaarsalarissen (!) mogen achterlaten bij de notaris om mijn oude huis te kunnen verkopen. Kwestie van de tering naar de nering zetten.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_138119674
Het is heel makkelijk te becijferen dat inkomensongelijkheid groeit. Dat is natuurlijk niet alleen maar een feest van gemiste kansen. De oorzaak van die groei van ongelijkheid is dat de allerrijksten zich meer geld kunnen toebedelen omdat ze de salarissen van anderen bepalen.

Wat ik vandaag op De Correspondent las is heel treffend. Google maar eens op "manieren om rijk te worden". Nergens staat de makkelijkste manier. Gewoon zorgen dat je in een rijke familie terecht komt. Ineens is je bedje gespreid. Nee, Bill Gates zal niet als miljardair geboren zijn. De 5 generaties Gates die hem volgen zullen dat wel zijn.

Grappig dat je Gates noemt, één van de gootste filantropen en voorvechters van het verminderen van ongelijkheid.

Het leven is niet eerlijk, maar je mag die oneerlijkheid niet als argument gebruiken dat mensen maar beter hun best moeten doen.
pi_138119683
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:51 schreef Scorpie het volgende:

[..]

[..]

Als je zo redeneert kunnen we beter stoppen met deze hele discussie, want dan is het leven volgens jou 1 grote loterij.
Nou dat speelt toch een grote rol ?

Willy Dullens had de nieuwe Cruijff kunnen worden, beter dan Cruijff.

En toen raakte hij geblesseerd op zijn 18de of 19de.

En zo zijn er miljoenen mensen die iets overkwam, waardoor ze hun potentieel niet waar konden maken. Botte pech.
pi_138119687
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:50 schreef ssebass het volgende:

[..]

En al ben je maar 1% zo succesvol als deze mensen, ben je nog steeds multimiljonair ;)

Vind nog steeds dat wij in NL niet mogen klagen over startpositie en omstandigheden zoals het hier in het algemeen geregeld is. Wij groeien toch redelijk op in een gespreid bedje. Tja als je er dan voor kiest om dat bedje vol te schijten...
Qua welvarendheid inderdaad wel. Al biedt opgroeien in een 'rijk' gezin dan nog altijd wel meer kansen dan opgroeien in een gezin op minimuminkomen (al is het alleen door het netwerk van de ouders etc).

Maar je gaat dan verder wel voorbij aan de talenten waarmee men geboren wordt, eventuele handicaps, en hoe men opgroeit. Genoeg kinderen die al een beschadigende achterstand oplopen doordat ze in een probleemgezin opgroeien etc.
pi_138119715
quote:
10s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:34 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, Nelson Mandela had een geweldige maatschappij achter zich waardoor hij zich zo kon ontplooien.
Een zwaluw maakt nog geen zomer.
pi_138119721
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:53 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Qua welvarendheid inderdaad wel. Al biedt opgroeien in een 'rijk' gezin dan nog altijd wel meer kansen dan opgroeien in een gezin op minimuminkomen (al is het alleen door het netwerk van de ouders etc).

Maar je gaat dan verder wel voorbij aan de talenten waarmee men geboren wordt, eventuele handicaps, en hoe men opgroeit. Genoeg kinderen die al een beschadigende achterstand oplopen doordat ze in een probleemgezin opgroeien etc.
Je kan ook gewoon de pech hebben dat je een ziekte oploopt of invalide raakt door een ander zijn schuld.

Of je bedrijfje gaat failliet zoals bij meneer Slavenburg.
pi_138119765
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:51 schreef Scorpie het volgende:

[..]

[..]

Het leven is grotendeels ook één grote loterij.

Natuurlijk is er sprake van eigen inbreng, en is succes deels aan jezelf toe te schrijven. Maar nogmaals, dat wordt zoals ik al veelvuldig heb beargumenteerd schromelijk overschat.

Volgens mij heb ik dat toch grondig kunnen onderbouwen. Of de heilige gelovers in 'eigen verantwoordelijkheid' en van de neoliberale logica dat nu leuk vinden of niet. Begrijp best dat hun dat in hun comfortzone aantast als ze denken alles aan zichzelf te danken te hebben. :D
pi_138119900
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:55 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Het leven is grotendeels ook één grote loterij.

Natuurlijk is er sprake van eigen inbreng, en is succes deels aan jezelf toe te schrijven. Maar nogmaals, dat wordt zoals ik al veelvuldig heb beargumenteerd schromelijk overschat.

Volgens mij heb ik dat toch grondig kunnen onderbouwen. Of de heilige gelovers in 'eigen verantwoordelijkheid' en van de neoliberale logica dat nu leuk vinden of niet. Begrijp best dat hun dat in hun comfortzone aantast als ze denken alles aan zichzelf te danken te hebben. :D
Volgens mij heb ik toch echt 5 of 10 mensen kunnen aanwijzen die het tegendeel 'bewijzen'. Je 'bewijs' heeft nog iets meer 'bewijs' nodig om als 'bewijs' te dienen.
pi_138119901
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:53 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

In mijn eigen omgeving gemerkt dat geld zeker niet altijd positief bijdraagt. Wat wel helpt is goede manieren en sociale omgangsvormen die je van huis uit hebt meegekregen die een positieve invloed hebben op succes.

Wat betreft mensen die gehandicapt zijn e.d. dat is natuurlijk een heel ander verhaal en daar gaat dit topic ook niet over. Dit zijn niet mensen die potentieel (volledig) kunnen werken. Wat overigens nog steeds niet weg neemt dat ze bijzonder succesvol kunnen zijn, maar niet als je bij de pakken neer gaat zitten.
pi_138119935
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:54 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Een zwaluw maakt nog geen zomer.
Ach, het hele topic worden uitzonderingen op de regel al gebruikt om een punt te maken, ik doe gezellig mee.
  maandag 24 maart 2014 @ 17:00:00 #129
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_138119965
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:13 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Dikke bullshit.

Ik weet dat mensen denken dat ze alles volledig aan zichzelf te danken hebben, en natuurlijk is er een grote mate van eigen verantwoordelijkheid.

Maar het feit dat je geen dag werkloos bent geweest, dat je het werk en inkomen verwerft dat je doet komt met name door zaken waar je geen invloed op hebt gehad (zoals talent, toeval en je netwerk), en door de voorwaarden die zijn gesteld door de overheid (zoals goed onderwijs en infrastructuur).

Ook het succes van de keuzes die je bewust hebt gemaakt berusten maar ten delen op je eigen inzet. Achteraf kun je zeggen dat ze goed zijn uitgepakt, en je zal ze weloverwogen hebben genomen en rekening hebben gehouden met eventuele tegenslagen etc. maar er bestaat altijd 50% kans dat er - om wat voor reden dan ook - een bepaalde keuze toch minder goed uitpakt dan je vooraf had ingeschat.

Ik weet dat het populair is om alle prestaties volledig aan jezelf toe te schrijven, maar dat wordt dus echt overschat. Zelfs iemand als Steve Jobs is groot geworden door toevaligheden en door op de juiste plaats te zijn op het juiste moment, en niet perse door zijn genialiteit.
Veel hangt ook af van de juiste mensen kennen. Goed zijn is één ding, 'netwerken' (de grap is soms: 'dit is gelegaliseerde nepotisme') is iets anders.

Om je heen kijken in de top van het bedrijfsleven en zakenleven zegt genoeg. Om maar één voorbeeld te noemen: Gerrit Zalm. Puinhoop achtergelaten bij DSB máár hij kende Wouter Bos goed en dus zit hij nu bij ABN Amro. Het is zeker geen geheim dat hij dit baantje aan Bos heeft te danken.

Daarmee wil ik niet zeggen dat alles draait om nepotisme maar het is wel een groot deel. Dat zit ook een beetje in de menselijke natuur (zoogdieren zijn groepsdieren, met veel aandacht voor loyaliteit).
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_138119968
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:58 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Volgens mij heb ik toch echt 5 of 10 mensen kunnen aanwijzen die het tegendeel 'bewijzen'. Je 'bewijs' heeft nog iets meer 'bewijs' nodig om als 'bewijs' te dienen.
Een paar voorbeelden bewijzen nog niet het tegendeel. Dat zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen.

Dat is met alles zo, het gaat om het gros van de mensen. Over het algemeen gesproken dus. Niet over de enkeling die het desondanks toch weet te maken.
pi_138119970
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:52 schreef Mystikvm het volgende:
Bill Gates zal niet als miljardair geboren zijn. De 5 generaties Gates die hem volgen zullen dat wel zijn.
Dat lijkt me heel stug, want die krijgen dat geld helemaal niet. Zo stellig als je bent kan je misschien beter even de feiten checken :)
pi_138119992
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 17:00 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Een paar voorbeelden bewijzen nog niet het tegendeel. Dat zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen.

Dat is met alles zo, het gaat om het gros van de mensen. Over het algemeen gesproken dus. Niet over de enkeling die het desondanks toch weet te maken.
Ah, maar als we over de bijstand in het algemeen praten moeten we wel rekening houden met uitzonderingen? Dat lijkt me nogal......ehm..........dubbel.
pi_138120019
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 17:00 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Veel hangt ook af van de juiste mensen kennen. Goed zijn is één ding, 'netwerken' (de grap is soms: 'dit is gelegaliseerde nepotisme') is iets anders.

Om je heen kijken in de top van het bedrijfsleven en zakenleven zegt genoeg. Om maar één voorbeeld te noemen: Gerrit Zalm. Puinhoop achtergelaten bij DSB máár hij kende Wouter Bos goed en dus zit hij nu bij ABN Amro. Het is zeker geen geheim dat hij dit baantje aan Bos heeft te danken.

Daarmee wil ik niet zeggen dat alles draait om nepotisme maar het is wel een groot deel.
Netwerken is steeds belangrijker. Ook bij sollicitaties.
pi_138120025
Maargoed ik weet genoeg er zijn blijkbaar mensen die denken:

Ik heb de loterij van het leven verloren, ik zal niets anders kunnen dan falen en pech hebben, dit kan ik nooit veranderen, onderhoud mij.
pi_138120069
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:13 schreef Tomatenboer het volgende:

Ik weet dat het populair is om alle prestaties volledig aan jezelf toe te schrijven, maar dat wordt dus echt overschat. Zelfs iemand als Steve Jobs is groot geworden door toevaligheden en door op de juiste plaats te zijn op het juiste moment, en niet perse door zijn genialiteit.
Sorry, maar je hebt echt geen idee waar je het over hebt. Het is juist de genialiteit en drive van Jobs geweest die Apple zo groot heeft gemaakt. Als je het hebt over het prototype persoon die het op eigen kracht heeft gered is hij het wel. Lees je alsjeblieft even in zijn verhaal, want wat je nu roept heeft geen enkele bodem in het verhaal van Jobs.
pi_138120091
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2014 17:00 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ah, maar als we over de bijstand in het algemeen praten moeten we wel rekening houden met uitzonderingen? Dat lijkt me nogal......ehm..........dubbel.
Dan heb je mijn reacties niet goed gelezen, want wat de Bijstand betreft ben ik net zo min voorstander van beleid maken op basis van uitzonderingen.

Ik ben wel voorstander van maatwerk. Maar dan met name op het gebied van reintegratie en begeleiding, en ook maatwerk op het gebied van bijzondere bijstand (dus geen algemeen geldende regels maar per individu kijken of een persoon iets echt nodig heeft en zo ja, waarom, nu gebeurd dat onvoldoende naar mijn mening). :)
pi_138120113
Toch grappig ik heb nooit geweten dat wij in Nederland het kastenstelsel hebben. Zo leer je nog eens wat.
pi_138120119
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2014 17:02 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Sorry, maar je hebt echt geen idee waar je het over hebt. Het is juist de genialiteit en drive van Jobs geweest die Apple zo groot heeft gemaakt. Als je het hebt over het prototype persoon die het op eigen kracht heeft gered is hij het wel. Lees je alsjeblieft even in zijn verhaal, want wat je nu roept heeft geen enkele bodem in het verhaal van Jobs.
Zeker wel, hij is op het juiste moment op de juiste plaats geboren met de juiste talenten. Zie het artikel dat ik in dit topic heb gepost hierover.
pi_138120156
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 17:01 schreef ssebass het volgende:
Maargoed ik weet genoeg er zijn blijkbaar mensen die denken:

Ik heb de loterij van het leven verloren, ik zal niets anders kunnen dan falen en pech hebben, dit kan ik nooit veranderen, onderhoud mij.
Ik denk niet dat velen zo denken eerlijk gezegd.

Maar dat neemt niet weg dat je realistisch moet zijn over de kansen die mensen hebben.
pi_138120178
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 17:02 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Dan heb je mijn reacties niet goed gelezen, want wat de Bijstand betreft ben ik net zo min voorstander van beleid maken op basis van uitzonderingen.
Je spreekt jezelf tegen, hieronder.

quote:
Ik ben wel voorstander van maatwerk.
Maatwerk is uitzonderingen maken op bestaande regelgeving, dat weet je toch?

quote:
Maar dan met name op het gebied van reintegratie en begeleiding, en ook maatwerk op het gebied van bijzondere bijstand (dus geen algemeen geldende regels maar per individu kijken of een persoon iets echt nodig heeft en zo ja, waarom, nu gebeurd dat onvoldoende naar mijn mening). :)
Dus je wilt mensen anders behandelen op basis van hun situatie en hen andere regelgeving aanbieden op basis daarvan...dat klinkt toch echt als uitzonderingen maken.

Maakt verder niet uit, het valt me gewoon op dat er in dit topic heel erg veel over uitzonderingssituaties gepraat wordt.
pi_138120228
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 17:03 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Zeker wel, hij is op het juiste moment op de juiste plaats geboren met de juiste talenten. Zie het artikel dat ik in dit topic heb gepost hierover.
Hij is zijn eigen bedrijf uitgeschopt waarna het bijna over de kop ging en hij vervolgens weer terugkwam om het te redden. Hoe bedoel je 'een geluksfactor' ? Dat heeft niks met geluk te maken.
  maandag 24 maart 2014 @ 17:06:24 #142
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_138120252
Als blanke Amerikaan heb je eigenlijk altijd een voorsprong op iedere niet-blanke Amerikaan.
Ja, ook nu nog, en toen zeker.

Als je denkt dat het niet zo is dat ken je Amerika niet goed genoeg.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_138120257
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 17:04 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Ik denk niet dat velen zo denken eerlijk gezegd.

Maar dat neemt niet weg dat je realistisch moet zijn over de kansen die mensen hebben.
Niet iedereen heeft de capaciteiten om de top te halen, maar in Nederland heeft iedereen wel de mogelijkheid en kansen om in ieder geval een heel stuk op weg te komen.
pi_138120295
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2014 17:02 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Jobs had het een stuk moeilijker gehad als hij in de sloppenwijken van Rio geboren zou zijn. Plaats en gelegenheid maken dat talenten tot bloei komen.

quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2014 17:00 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dat lijkt me heel stug, want die krijgen dat geld helemaal niet. Zo stellig als je bent kan je misschien beter even de feiten checken :)
Gates is ook een slecht voorbeeld, bedenk ik me nu, aangezien hij alles weggeeft :) Hoe dan ook, in het licht van nepotisme hebben zijn kinderen en kleinkinderen een voordeel. Daarnaast zijn er talloze rijken die het gewoon aan de overige generaties gaan geven. Hebben ze niets voor hoeven doen.

Voor elke succesvolle arme die het helemaal maakt kan ik er ook eentje noemen die een schot voor open doel heeft gekregen door afkomst of financiële middelen. Je punt bewijst op die manier niets.
pi_138120326
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2014 17:05 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Je spreekt jezelf tegen, hieronder.

[..]

Maatwerk is uitzonderingen maken op bestaande regelgeving, dat weet je toch?

[..]

Dus je wilt mensen anders behandelen op basis van hun situatie en hen andere regelgeving aanbieden op basis daarvan...dat klinkt toch echt als uitzonderingen maken.

Maakt verder niet uit, het valt me gewoon op dat er in dit topic heel erg veel over uitzonderingssituaties gepraat wordt.
Nee, ik ben voorstander van algemeen beleid. Dus bijvoorbeeld een vaste Bijstandsnorm met vaste regels waar mensen aan moeten voldoen (zoals eigen vermogen etc).

Maar ik ben voor maatwerk op het gebied van reintegratie (ik beschouw dat niet als beleid maken op basis van uitzonderingen eerlijk gezegd). Nu worden mensen in een 'one size fits all' reintegratietraject gestoken ongeacht opleiding, achtergrond en baankansen, weggegooid geld en bezigheidstherapie. Maatwerk werkt in dergelijke gevallen echt beter lijkt mij.

Ook ben ik voorstander van maatwerk bij bijzondere bijstand. Dus dat men niet zegt dat men altijd bijzondere bijstand kan krijgen bij geval X of Y, maar dat men bijvoorbeeld best een keer een vaatwasser vergoed kan krijgen indien men een handicap heeft bijvoorbeeld (en anders niet uiteraard).
pi_138120339
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 17:06 schreef Leandra het volgende:
Als blanke Amerikaan heb je eigenlijk altijd een voorsprong op iedere niet-blanke Amerikaan.
Ja, ook nu nog, en toen zeker.

Als je denkt dat het niet zo is dat ken je Amerika niet goed genoeg.
Dat klopt, maar daar kun je je bij neerleggen en bij de pakken neer gaan zitten of iets gaan doen. Rijkste vrouw ter wereld en de hoogste man in de VS zijn toch allebei geen blanke Amerikanen.

Maar is inderdaad alleen maar geluk.
  maandag 24 maart 2014 @ 17:08:28 #147
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_138120350
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 17:06 schreef ssebass het volgende:

[..]

Niet iedereen heeft de capaciteiten om de top te halen, maar in Nederland heeft iedereen wel de mogelijkheid en kansen om in ieder geval een heel stuk op weg te komen.
Als je de capaciteiten niet hebt dan kom je niet aan de top, ongeacht hoe eenvoudig ze het hbo maken.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_138120353
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:59 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ach, het hele topic worden uitzonderingen op de regel al gebruikt om een punt te maken, ik doe gezellig mee.
Kinderen die opgroeien in een achterstandswijk vol ellende zijn slechts uitzonderingen?
  maandag 24 maart 2014 @ 17:09:14 #149
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_138120391
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 17:08 schreef ssebass het volgende:

[..]

Dat klopt, maar daar kun je je bij neerleggen en bij de pakken neer gaan zitten of iets gaan doen. Rijkste vrouw ter wereld en de hoogste man in de VS zijn toch allebei geen blanke Amerikanen.

Maar is inderdaad alleen maar geluk.
Dat hoor je mij niet zeggen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_138120398
Sowieso is niet rte bewijzen dat iedereen het maar op eigen kracht kan redden. Misschien liggen de multitalenten wel bij bosjes weg te rotten in sloppenwijken. Zullen we nooit weten omdat ze niet tot bloei komen. Zinloos dus om als punt aan te voeren dat er mensen zijn die het wel halen.
pi_138120404
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2014 17:08 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als je de capaciteiten niet hebt dan kom je niet aan de top, ongeacht hoe eenvoudig ze het hbo maken.
Klopt maar het is toch niet of de top of niets?
pi_138120421
Overigens snap ik niet dat Tomatenboer pleit voor maatwerk. Daar is de overheid niet toe in staat. Dus is het onzinnig om tegenprestaties te verlangen.
pi_138120458
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 17:09 schreef Mystikvm het volgende:
Sowieso is niet rte bewijzen dat iedereen het maar op eigen kracht kan redden.
Klopt. Wat wel te bewijzen is, is dat je toch echt op jezelf aangewezen bent. Niemand gaat jouw leven voor je leiden, en niemand gaat je van geboorte tot aan de dood je handje vast houden. Wat dat betreft kan je maar beter rekenen op niks, dan kan het alleen maar meevallen.
pi_138120470
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2014 17:08 schreef Leandra het volgende:

[..]

Laat dat nou wel het doel zijn van een hele hoop mensen...iedereen een hbotje geven...
pi_138120552
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2014 17:11 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Klopt. Wat wel te bewijzen is, is dat je toch echt op jezelf aangewezen bent. Niemand gaat jouw leven voor je leiden, en niemand gaat je van geboorte tot aan de dood je handje vast houden. Wat dat betreft kan je maar beter rekenen op niks, dan kan het alleen maar meevallen.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Het leven is niet eerlijk. Maar mijns inziens is de taak van de overheid in een beschaafd land voor iedereen gelijke kansen te scheppen. Ik vind dat een basisvoorwaarde. Op z'n Amerikaans zeggen dat iedereen die in de goot ligt dat aan zichzelf te danken heeft is niet waar.
pi_138120554
quote:
9s.gif Op maandag 24 maart 2014 17:11 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Laat dat nou wel het doel zijn van een hele hoop mensen...iedereen een hbotje geven...
Kenniseconomie ftw!
  maandag 24 maart 2014 @ 17:15:49 #157
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_138120627
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:40 schreef macca728 het volgende:

[..]

Van Gogh was bij uitstek geen natuurtalent. Hij heeft jarenlang moeten oefenen voordat hij acceptabele schilderijen maakte. Daarom zie je ook de vele stijlwisselingen bij hem. Het slechtste voorbeeld dat je kan bedenken, van Gogh was een self made man :')
pi_138120630
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 17:10 schreef Xa1pt het volgende:
Overigens snap ik niet dat Tomatenboer pleit voor maatwerk. Daar is de overheid niet toe in staat. Dus is het onzinnig om tegenprestaties te verlangen.
Waarom is de overheid daar niet toe in staat?

Overigens pleit ik niet voor het leveren van een tegenprestatie. Maar voor maatwerk op het gebied van begeleiding en reintegratie. Dus gericht toewerken naar een nieuwe en zo passend mogelijke baan. In plaats van dat men nu een werkloos geraakte accountant als reintegratie-activiteit wasknijpers in elkaar laat zetten en een werkloos geraakte secretaresse dozen laat vouwen als reintegratie-activiteit. Daar wordt de reintegratie van beide personen niet mee bespoedigd.
  maandag 24 maart 2014 @ 17:25:24 #159
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_138120951
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 15:00 schreef macca728 het volgende:

[..]

Je hebt duidelijk nooit hoeven te solliciteren, volgens het UVW is netwerken veel belangrijker, vraag je informatie aan over het bedrijf, je belt personeelszaken of de contactpersoon, zodat je de brief aan hem kan richten.

Alleen aan het zoeken naar sollicitaties kan je al uren kwijt zijn, want het heeft geen zin om te solliciteren op functies waar je sowieso niet aan voldoet.
Nee, alleen maar zo'n 5+ per dag, verders nooit. :')
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  maandag 24 maart 2014 @ 17:31:37 #160
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_138121155
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:08 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Er zijn vooral héél veel mensen die een auto noodzakelijk VINDEN ivm werk, terwijl dat eigenlijk niet zo is. Functies waarvoor de auto echt noodzakelijk is, daar zit doorgaans wel een auto van de zaak bij in het pakket.

Een brommertje kan voor minder dan de helft van de kosten vrijwel in alle gevallen volstaan voor de woon-werk ritten, als het OV niet toereikend is.
Ik zou mijn werk niet kunnen doen zonder auto, ik ben freelance fotografe, ik moet het voornamelijk hebben van huwelijken, zie je mij al van Den Bosch naar Den Haag op mijn brommertje gaan om daar het huwelijkskoppel de hele dag op mijn brommertje met alle apparatuur erbij te volgen? :')
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_138121787
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 17:31 schreef snakelady het volgende:

[..]

Ik zou mijn werk niet kunnen doen zonder auto, ik ben freelance fotografe, ik moet het voornamelijk hebben van huwelijken, zie je mij al van Den Bosch naar Den Haag op mijn brommertje gaan om daar het huwelijkskoppel de hele dag op mijn brommertje met alle apparatuur erbij te volgen? :')
Je kunt ook kiezen om een baan erbij te zoeken al dan niet part-time, naast je freelance werk om verder te kunnen groeien.
  maandag 24 maart 2014 @ 17:52:58 #162
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_138122023
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 17:47 schreef aijumu het volgende:

[..]

Je kunt ook kiezen om een baan erbij te zoeken al dan niet part-time, naast je freelance werk om verder te kunnen groeien.
Wat denk je dat ik het laatste jaar aan het doen ben? ik heb ondertussen wel kort flexwerk gedaan overigens maar zou toch heel graag een vaste baan willen hebben.
En met de scheiding ben ik mijn studio verloren waardoor het nu een stuk moeilijker voor me is geworden.
pi_138124724
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 17:13 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Hier ben ik het helemaal mee eens. Het leven is niet eerlijk. Maar mijns inziens is de taak van de overheid in een beschaafd land voor iedereen gelijke kansen te scheppen. Ik vind dat een basisvoorwaarde. Op z'n Amerikaans zeggen dat iedereen die in de goot ligt dat aan zichzelf te danken heeft is niet waar.
Ik denk dat je wel kunt stellen dat als het zo ver komt als jij beschrijft (in de goot) je er zelf minstens een grote vinger in hebt gehad.
pi_138124764
quote:
9s.gif Op maandag 24 maart 2014 17:11 schreef Scorpie het volgende:

[..]

En wat zie je dan: dat ze zelfs voor het meest simpele werk al een HBO diploma vragen. Gewoonweg omdat hele halve gare tegenwoordig een HBO-papiertje kan behalen en je dus verder moet gaan door selecteren.

Al geef je iedereen een master, dan nog zal men selecteren.
pi_138133368
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 17:52 schreef snakelady het volgende:

[..]

Wat denk je dat ik het laatste jaar aan het doen ben? ik heb ondertussen wel kort flexwerk gedaan overigens maar zou toch heel graag een vaste baan willen hebben.
En met de scheiding ben ik mijn studio verloren waardoor het nu een stuk moeilijker voor me is geworden.
Ik zie hier fotografen naar kleinere panden met kleinere studio's verhuizen om het hoofd boven water te houden, is het niet mogelijk om tegen een uurtarief een studio te huren bij iemand?
In welke regio zit je?
  maandag 24 maart 2014 @ 21:55:20 #166
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_138135530
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2014 21:22 schreef poemojn het volgende:

[..]

Ik zie hier fotografen naar kleinere panden met kleinere studio's verhuizen om het hoofd boven water te houden, is het niet mogelijk om tegen een uurtarief een studio te huren bij iemand?
In welke regio zit je?
Regio Brabant/Gelderland.
En ik huur soms wel eens een studio in Den Bosch inderdaad, kost maar 28 euro per uur maar die zit heel vaak heel snel vol.
pi_138136534
Daar ken ik zo niemand, andere regio..
Wat zijn de eisen? Witte muren ed?
Als er zoveel vraag naar is is er misschien iemand die bijv een verbouwde garage heeft waar je vrij simpel zoiets van kunt maken, waardoor die ook weer een bijverdienste heeft?
  maandag 24 maart 2014 @ 22:29:49 #168
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_138137750
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2014 22:09 schreef poemojn het volgende:
Daar ken ik zo niemand, andere regio..
Wat zijn de eisen? Witte muren ed?
Als er zoveel vraag naar is is er misschien iemand die bijv een verbouwde garage heeft waar je vrij simpel zoiets van kunt maken, waardoor die ook weer een bijverdienste heeft?
Witte muren/achtergrond is een pre, daarnaast ook elektriciteit en verwarming, dat laatste omdat ik ook veel newborns en kinderen fotografeer.
Een daglichtstudio zou leuk zijn maar het moet wel volledig verduisterend kunnen zijn wanneer nodig is.
Alle apparatuur heb ik nog in opstal staan dus dat is niet nodig.

En helaas ken ik niemand die dat tot zijn of haar beschikking heeft.

[ Bericht 15% gewijzigd door snakelady op 24-03-2014 22:59:20 ]
pi_138139570
En flex/vergaderplekken zoals dit? ¤50 voor een hele dag, en als een verduisteringsgordijn nodig is kunnen ze dat misschien wel regelen. http://www.bredabusinesspark.nl/flexplekken.php

Zonder prijs, Bergen op zoom: http://link.marktplaats.nl/m785455394

Verder kun je makkelijker zelf kijken/rondvragen in je eigen woonplaats natuurlijk. Maar ik heb ook wel eens met een groep vergaderd in zo'n verbouwde aanbouw bij een huis, geschikt als bedrijfsruimte, maar werd verhuurd voor vergaderingen ed.

Misschien kun je er wat mee. :)

[ Bericht 50% gewijzigd door poemojn op 24-03-2014 23:11:42 ]
pi_138146019
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 17:15 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Van Gogh was bij uitstek geen natuurtalent. Hij heeft jarenlang moeten oefenen voordat hij acceptabele schilderijen maakte. Daarom zie je ook de vele stijlwisselingen bij hem. Het slechtste voorbeeld dat je kan bedenken, van Gogh was een self made man :')
Daar heeft hij echter niet van kunnen genieten. Hij was zo arm als een kerkrat.
pi_138146053
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 17:16 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Waarom is de overheid daar niet toe in staat?

Overigens pleit ik niet voor het leveren van een tegenprestatie. Maar voor maatwerk op het gebied van begeleiding en reintegratie. Dus gericht toewerken naar een nieuwe en zo passend mogelijke baan. In plaats van dat men nu een werkloos geraakte accountant als reintegratie-activiteit wasknijpers in elkaar laat zetten en een werkloos geraakte secretaresse dozen laat vouwen als reintegratie-activiteit. Daar wordt de reintegratie van beide personen niet mee bespoedigd.
Eerst noemden ze het 're-integratie-activiteit of traject' maar dat konden ze idd niet meer hard maken. Vandaar dat nu de eerlijkere term 'tegenprestatie' wordt gebruikt. Het doel is niet om iemand te begeleiden naar werk maar het verlagen van de kosten.
  dinsdag 25 maart 2014 @ 08:48:43 #172
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_138146263
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2014 23:04 schreef poemojn het volgende:
En flex/vergaderplekken zoals dit? ¤50 voor een hele dag, en als een verduisteringsgordijn nodig is kunnen ze dat misschien wel regelen. http://www.bredabusinesspark.nl/flexplekken.php

Zonder prijs, Bergen op zoom: http://link.marktplaats.nl/m785455394

Verder kun je makkelijker zelf kijken/rondvragen in je eigen woonplaats natuurlijk. Maar ik heb ook wel eens met een groep vergaderd in zo'n verbouwde aanbouw bij een huis, geschikt als bedrijfsruimte, maar werd verhuurd voor vergaderingen ed.

Misschien kun je er wat mee. :)
Ik zal er eens verder onderzoek naar doen.
In ieder geval heel erg bedankt voor het meedenken, dat waardeer ik enorm. ^O^
pi_138146283
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:33 schreef Metro2005 het volgende:
LOL ook dat inderdaad maar 14 of 17 of zelfs 23km is toch heel wat anders dan 120km wat gewoon een debiel voorbeeld is.
Wat is daar debiel aan? Van werkelozen en zeker bijstandsgerechtigden wordt toch echt verwacht dat zij ook op banen op die afstand solliciteren.
pi_138146348
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:16 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Hoeveel Arnhemmers werken er in Den Haag op onregelmatige tijden? Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar in het gros van de gevallen zijn er prima alternatieven en is de auto gewoon luxe.
Als ik even Google kom ik op een gemiddelde afstand van woon-werk verkeer van 14 kilometer. Afstanden tot 30 kilometer zijn goed te doen met een brommer of scooter. Dus kan het overgrote deel van Nederland prima op een scootertje naar het werk.
Je verdraait het punt. Wil je je kansen op een baan vergroten dan is een auto een noodzaak omdat zonder die auto je veel banen kunt afschrijven. Ik doe er dus alles aan om mijn auto te houden. Dat is ook nog eens heel prettig bij sollicitatiegesprekken omdat het toch lastig is om representatief voor de dag te komen op gesprek na een rit van een uur of langer op je brommertje door de regen.

Ik heb gelukkig nog regelmatig gesprekken maar vaak wel op een uur reizen in de auto.
  dinsdag 25 maart 2014 @ 08:56:23 #175
396550 Richestorags
pi_138146364
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 08:55 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Je verdraait het punt. Wil je je kansen op een baan vergroten dan is een auto een noodzaak omdat zonder die auto je veel banen kunt afschrijven. Ik doe er dus alles aan om mijn auto te houden. Dat is ook nog eens heel prettig bij sollicitatiegesprekken omdat het toch lastig is om representatief voor de dag te komen op gesprek na een rit van een uur of langer op je brommertje door de regen.

Ik heb gelukkig nog regelmatig gesprekken maar vaak wel op een uur reizen in de auto.
Een auto is geen eerste levensbehoefte.
  dinsdag 25 maart 2014 @ 09:00:56 #176
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_138146426
Zonder auto kun je een hoop banen afschrijven? Waarom dat dan. Ik begrijp dat je met een rijbewijs een hoop extra opties krijgt op de banenmarkt, maar het hebben van een auto is in 99/100 banen toch geen issue lijkt me.

Ja, het is gemakkelijker en je bent sneller en comfortabeler op de plek van bestemming, maar dat lijkt me nou niet zo belangrijk wanneer ie in de bijstand zit en ieder duppie moet omdraaien, als we het Nibud mogen geloven.
  dinsdag 25 maart 2014 @ 09:04:21 #177
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_138146493
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 08:56 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Voor veel banen kom je niet eens in aanmerking als je geen auto hebt.
  dinsdag 25 maart 2014 @ 09:06:38 #178
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_138146548
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 09:00 schreef Lastpost het volgende:
Zonder auto kun je een hoop banen afschrijven? Waarom dat dan. Ik begrijp dat je met een rijbewijs een hoop extra opties krijgt op de banenmarkt, maar het hebben van een auto is in 99/100 banen toch geen issue lijkt me.

In Den Bosch bv is er een wijk/bedrijventerrein waar geen openbaar vervoer komt, daar was het een vereiste dat je een auto tot je beschikking hebt.
Zeker als je in de avonduren moest werken, ik heb daar flexwerk gedaan en zonder auto als je verder weg woont ( als je dichtbij woont kan je een fiets of brommer gebruiken) is er niet te komen.
  dinsdag 25 maart 2014 @ 09:06:44 #179
396550 Richestorags
pi_138146552
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 09:04 schreef snakelady het volgende:

[..]

Dan lieg je dat je er één hebt en koop je als je wordt aangenomen snel één of ander autootje op Marktplaats.
  dinsdag 25 maart 2014 @ 09:10:31 #180
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_138146625
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 09:06 schreef snakelady het volgende:

[..]

In Den Bosch bv is er een wijk/bedrijventerrein waar geen openbaar vervoer komt, daar was het een vereiste dat je een auto tot je beschikking hebt.
Zeker als je in de avonduren moest werken, ik heb daar flexwerk gedaan en zonder auto als je verder weg woont ( als je dichtbij woont kan je een fiets of brommer gebruiken) is er niet te komen.
Waar een wil is, is een weg zeggen ze toch altijd. Zet je in de buurt (waar nog wel OV komt) een mooie tweedehands fiets neer en rij je dat laatste stukje zelf even.
En natuurlijk, er zijn altijd uitzonderingen waarbij je zonder auto/brommer/scooter niet op de locatie kunt komen en in sporadische gevallen heb je zelfs een eigen privé wagen nodig om het werk uit te voeren, maar bij het gros van de banen is dit niet het geval.

Pech dan voor die paar honderd banen waar je niet voor in aanmerking komt omdat je geen auto hebt, je komt met je VMBO diploma ook niet in aanmerking op vele duizenden vacatures, so be it. Genoeg wat je wel kunt doen en waar ze je graag hebben.
  dinsdag 25 maart 2014 @ 09:12:05 #181
396550 Richestorags
pi_138146661
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 09:10 schreef Lastpost het volgende:

[..]

Waar een wil is, is een weg zeggen ze toch altijd. Zet je in de buurt (waar nog wel OV komt) een mooie tweedehands fiets neer en rij je dat laatste stukje zelf even.
En natuurlijk, er zijn altijd uitzonderingen waarbij je zonder auto/brommer/scooter niet op de locatie kunt komen en in sporadische gevallen heb je zelfs een eigen privé wagen nodig om het werk uit te voeren, maar bij het gros van de banen is dit niet het geval.

Pech dan voor die paar honderd banen waar je niet voor in aanmerking komt omdat je geen auto hebt, je komt met je VMBO diploma ook niet in aanmerking op vele duizenden vacatures, so be it. Genoeg wat je wel kunt doen en waar ze je graag hebben.
Het wordt echt schromelijk overdreven bij hoeveel banen je eigen vervoer nodig zou hebben. Als ik alle vacature's in mijn vakgebied zo eens bekijk, verspreid door Nederland, zie ik er geen één.
  dinsdag 25 maart 2014 @ 09:13:31 #182
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_138146691
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 09:12 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Het wordt echt schromelijk overdreven bij hoeveel banen je eigen vervoer nodig zou hebben. Als ik alle vacature's in mijn vakgebied zo eens bekijk, verspreid door Nederland, zie ik er geen één.
Dat bedoel ik, begrijp best dat je niet graag je auto verkoopt omdat je in de bijstand zit en excuses zoekt om dat ding maar voor de deur te laten staan. Maar echt nut heeft het in de meeste gevallen niet, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
  dinsdag 25 maart 2014 @ 09:14:00 #183
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_138146700
quote:

[..]

Hoezo dat nou weer :') wat een onzin. tenzij je steeds naar klanten op lokatie moet ofzo maar in die gevallen krijg je meestal wel een auto van de zaak.
  dinsdag 25 maart 2014 @ 09:14:46 #184
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_138146719
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 09:06 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Dan lieg je dat je er één hebt en koop je als je wordt aangenomen snel één of ander autootje op Marktplaats.
Als je eenmaal een auto hebt is het goedkoper dan een auto kopen terwijl je geen geld hebt.

Ik heb een toyota starlet uit 1986, die heb ik voor 800 euro gekocht.
Ik betaal 28 euro verzekering per maand, wegenbelasting is 29 euro in de 3 maanden.
Ik tank voor ongeveer 30 euro in de maand prive, de rest doe ik alles op de fiets.

Nu heb ik de auto dus ook voor mijn werk nodig maar ik kan me voorstellen dat iemand er voor kiest om met deze relatief lage kosten een auto te behouden als het de kans op een baan vergroot.
pi_138146723
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:14 schreef Ivo1985 het volgende:
Nee, ze hebben hem inderdaad niet nodig. En zeker de 2e auto binnen hetzelfde gezin is een enorme overbodige luxe. Daar kun je lang en kort over praten, maar ik ken werkelijk maar weinig mensen die dagelijks een afstand reizen die niet goed met een brommer of OV af te leggen is en die daarvoor niet van de baas een auto ter beschikking krijgen
Je zit weer heerlijk vast in je eigen veronderstellingen. Hoezo is die tweede auto altijd een enorme overbodige luxe? Vaak wel, maar zeer zeker niet altijd.

Laat ik maar weer mezelf als voorbeeld nemen. Als ik weer werk heb willen we gaan samenwonen. Nu door naar de tweede ronde voor een vacature op ruim een uur reistijd verderop waarbij ik ook nog eens vaak naar klanten zal moeten dus daar zit een leaseauto bij en een auto is voor mij dan noodzaak ook al is dat dan een leaseauto.. Hij werkt extreem wisselende uren en moet heel vaak (zeker 4 maal per week) op uren beginnen dat het OV hier helemaal niet rijdt. OV is voor hem dus uitgesloten. Brommertje? Mwah.. met de auto is het al zo'n 40 minuten. Met de brommer zou dat dan minimaal een uur zijn. Moet hij om 3:00 beginnen dan zou hij dus om 2:00 moeten vertrekken. In plaats van om 15:00 terug wordt dat dan 15:20 en dat is dan extra kut als hij om 18:00 weer moet komen opdagen omdat die 40 minuten extra reistijd dan gewoon van zijn slaap af gaan. Nee... een brommer zou theoretisch voor hem kunnen maar in de praktijk zou het net de druppel zijn waardoor hij dat zware werk niet meer volhoudt. Zeker geen enorme overbodige luxe dus.

Voordat je blind mensen gaat lopen veroordelen moet je je eens gaan realiseren dat iedereen een eigen verhaal heeft. Als er twee mensen werken binnen een gezin dan kunnen beide auto's net zo noodzakelijk zijn als die ene auto in een gezin waar maar één iemand werkt.
  dinsdag 25 maart 2014 @ 09:14:54 #186
396550 Richestorags
pi_138146724
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 09:13 schreef Lastpost het volgende:

[..]

Dat bedoel ik, begrijp best dat je niet graag je auto verkoopt omdat je in de bijstand zit en excuses zoekt om dat ding maar voor de deur te laten staan. Maar echt nut heeft het in de meeste gevallen niet, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Bovendien kun je altijd, zoals ik al zei, binnen een week een autootje van Marktplaats vissen. Meestal begin je toch niet direct. En zelfs als je direct begint kun je de eerste week nog wel een auto lenen ofzo.
  dinsdag 25 maart 2014 @ 09:17:09 #187
396550 Richestorags
pi_138146765
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 09:14 schreef snakelady het volgende:

[..]

Als je eenmaal een auto hebt is het goedkoper dan een auto kopen terwijl je geen geld hebt.

Ik heb een toyota starlet uit 1986, die heb ik voor 800 euro gekocht.
Ik betaal 28 euro verzekering per maand, wegenbelasting is 29 euro in de 3 maanden.
Ik tank voor ongeveer 30 euro in de maand prive, de rest doe ik alles op de fiets.

Nu heb ik de auto dus ook voor mijn werk nodig maar ik kan me voorstellen dat iemand er voor kiest om met deze relatief lage kosten een auto te behouden als het de kans op een baan vergroot.
Aan de ene kant heb je gelijk dat het goedkoper is om een auto te houden dan er weer nieuw één te kopen, het punt is alleen dat je voor het leeuwendeel van de banen geen auto nodig hebt.
pi_138146771
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 08:56 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Niet als je de bijstand wel een prettige hangmat vindt nee. Het hebben van een auto vergroot wel je kansen bij het solliciteren.
pi_138146786
quote:

[..]

Nou, niet lullig bedoeld, maar als je in de Randstad heeft niemand een auto nodig voor zijn baan. OV is daarvoor prima geschikt. Derhalve is je argument niet valide.
  dinsdag 25 maart 2014 @ 09:18:35 #190
396550 Richestorags
pi_138146800
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 09:17 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Niet als je de bijstand wel een prettige hangmat vindt nee. Het hebben van een auto vergroot wel je kansen bij het solliciteren.
Ik zie jou net beweren dat twee auto's noodzakelijk zijn. Jij bent echt van enige realiteit gespeend. Ik ken zo veel mensen die vers na het afstuderen zonder een auto te hebben gehad aan een baan zijn gekomen. Ik heb er ook nog nooit van gehoord. Gek genoeg hoor ik dit "argument" altijd alleen maar van mensen uit de bijstand.
pi_138146812
quote:

[..]

Ja, want een werkgever vraagt als eerste of je een auto hebt. :') we gaan toch niet weer deze hele discussie af he? Als we al moeten gaan debatteren of je in de bijstand een auto of niet moet hebben dan moeten heel veel mensen echt heel snel hun mond gaan houden over armoede in Nederland :')
  dinsdag 25 maart 2014 @ 09:19:15 #192
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_138146819
quote:

[..]

Onzin. Geef mij eens 10 vacatures waarbij die auto van jou ervoor zorgt dat jij meer kans maakt op die baan dan ik op de fiets/OV/brommer.
pi_138146836
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 09:00 schreef Lastpost het volgende:

Ja, het is gemakkelijker en je bent sneller en comfortabeler op de plek van bestemming, maar dat lijkt me nou niet zo belangrijk wanneer ie in de bijstand zit en ieder duppie moet omdraaien, als we het Nibud mogen geloven.
Als ik in de bijstand terecht kom dan zal ik mijn auto wel moeten verkopen idd. Maar het in bezit hebben van een auto is toch echt een eis die ik weleens tegen kom. En zoals eerder gezegd is het ook een pre bij het solliciteren op banen verder weg.
Moet je natuurlijk wel regelmatig gesprekken hebben. Heb je die zelden of nooit dan is het natuurlijk onzin want dan kan je voor dat ene gesprek ook een auto huren of lenen.
  dinsdag 25 maart 2014 @ 09:20:30 #194
396550 Richestorags
pi_138146847
quote:
7s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 09:18 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ja, want een werkgever vraagt als eerste of je een auto hebt. :') we gaan toch niet weer deze hele discussie af he? Als we al moeten gaan debatteren of je in de bijstand een auto of niet moet hebben dan moeten heel veel mensen echt heel snel hun mond gaan houden over armoede in Nederland :')
Zoals ik al zei, dit "argument" hoor ik altijd alleen maar van mensen uit de bijstand. Niemand die ik ken die vers is afgestudeerd heeft een auto. En iedereen is aan een baan gekomen. Of is zoekende maar begint niet over "laat ik maar een auto nemen zodat ik mijn kansen vergroot".
  dinsdag 25 maart 2014 @ 09:21:29 #195
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_138146866
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 09:10 schreef Lastpost het volgende:

[..]

Hoe moest je dan na je avonddienst thuiskomen? Dan reed er geen openbaar vervoer meer

quote:
Maat ik denk dat als het de kans op een baan vergroot, ook al is dat klein, dat je die neemt, zeker als je uit zo'n klein dorp komt net als ik waar er hele slechte en weinig openbaar vervoer is.
quote:
Ik denk dat je dat nog onderschat, bv laatst een sollicitatie gedaan bij ene tankstation, daar kom je ook niet zonder auto.
Als je een baan hebt waar je 's avonds moet werken hetzelfde, hier rijden geen bussen meer naar 20:00 uur.
Ik denk dat het dan uiteindelijk wel op meer komt dan een paar honderd.

Daarnaast hebben vele ook kinderen, als je tot 17:00 uur moet werken, bus naar huis ben je er om 17:45 op zijn vroegst, dan kinderen ophalen van BSO of oppas, ben je uiteindelijk rond 18:30 thuis, als je geluk hebt.
Maar je moet dan ook nog boodschappen doen, koken, kinderen wassen, helpen met huiswerk en op bed leggen enz.

Terwijl je dan met de auto zeker een uur eerder alles klaar zou hebben.

[ Bericht 2% gewijzigd door snakelady op 25-03-2014 09:31:38 ]
pi_138146867
quote:

[..]

Dat.

En voor veel andere banen is het een pre. En het voldoen aan een pre is wel heel erg belangrijk op dit moment met 500+ reacties op een vacature.
pi_138146869
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 09:14 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Laat ik maar weer mezelf als voorbeeld nemen.
Alsjeblieft niet zeg. Je kaapt dit topic al genoeg met je meest uitzinnige situatieschetsen die in de realiteit nooit voorkomen.
  dinsdag 25 maart 2014 @ 09:21:49 #198
396550 Richestorags
pi_138146871
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 09:20 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Als ik in de bijstand terecht kom dan zal ik mijn auto wel moeten verkopen idd. Maar het in bezit hebben van een auto is toch echt een eis die ik weleens tegen kom. En zoals eerder gezegd is het ook een pre bij het solliciteren op banen verder weg.
Moet je natuurlijk wel regelmatig gesprekken hebben. Heb je die zelden of nooit dan is het natuurlijk onzin want dan kan je voor dat ene gesprek ook een auto huren of lenen.
Wel eens. Ja je komt ook wel eens andere rare eisen tegen. Het is alleen zo niet wijd verbreid dat het onzin is om met die reden een auto aan te houden. En al helemaal als je dan nog wil gaan beweren dat er armoede is in Nederland.
pi_138146888
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 09:20 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ik heb pas sinds een half jaar een auto. Ik had de afgelopen 7 jaar waarin ik gewerkt heb niet eens een rijbewijs. Met de trein kom je op veel plekken. En boodschappen doe ik op de fiets op lopend.

Ik vind het belangrijk dat mensen in de bijstand niet op een houtje bijten, maar het hebben van een droger (is 'ie weer :') ) of een auto is absoluut geen must.
  dinsdag 25 maart 2014 @ 09:22:35 #200
396550 Richestorags
pi_138146890
quote:
10s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 09:21 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Alsjeblieft niet zeg. Je kaapt dit topic al genoeg met je meest uitzinnige situatieschetsen die in de realiteit nooit voorkomen.
:D twee auto's zijn een eerste levensbehoefte :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')