abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 18 maart 2014 @ 09:43:28 #1
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_137874082
quote:
11s.gif Op maandag 17 maart 2014 12:55 schreef slashdotter3 het volgende:
'Gezinnen in bijstand komen structureel tekort'

Een gezin met twee kinderen dat van een bijstandsuitkering rond moet komen, komt maandelijks gemiddeld vijftig euro tekort voor huur, voeding en verzorging. Gezinnen met drie kinderen hebben maandelijks 150 euro te weinig. Geld voor cadeautjes, sport of uitjes is er voor deze gezinnen niet bij. Dat meldt het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) maandag.

De budgetvoorlichter publiceerde maandag een gemiddelde huishoudbegroting voor gezinnen in de bijstand. Een gezin met twee kinderen heeft maandelijks netto 1809 euro te besteden, terwijl 1859 euro minimaal nodig is. In Nederland hebben ongeveer 413 duizend mensen een bijstandsuitkering. Negen procent van hen heeft kinderen.

Het is voor het eerst dat het Nibud constateert dat gezinnen in de bijstand geld tekortkomen voor basisbehoeften. Vorig jaar waarschuwde de budgetvoorlichter al dat de gezinnen geen geld voor sociale participatie overhielden, maar van een tekort was toen nog geen sprake.

Bijstandsgezinnen met één kind houden naar schatting wel iets over: 25 euro. "Dat is voor extra uitgaven, zoals een ijsje of een huisdier", aldus een woordvoerder.

Het structurele tekort leidt er in de dagelijkse praktijk toe dat gezinnen met meer kinderen na het betalen van de vaste lasten moeten bezuinigen op posten als kleding en voeding, zegt het Nibud. "Om rond te kunnen komen staan ze dagelijks voor moeilijke keuzes tussen bijvoorbeeld een warme maaltijd of toch eindelijk nieuwe schoenen voor de jongste."

Het is voor deze gezinnen van belang dat ze goed kunnen budgetteren en alle tegemoetkomingen en toeslagen aanvragen, zegt het Nibud. Onvermijdbare kosten, bijvoorbeeld door ziekte, vormen een groot probleem.
Belangrijkste conclusies n.a.v. het vorige topic:

-Het NIBUD neemt bepaalde normen veel te ruim: 400 euro voor reserveringen?
-16,50 per dag voor 4 personen om te eten is vorstelijk veel. Zoals gedemonstreerd in het vorige topic kan je met 4 personen voor zes euro gewoon een gezonde maaltijd eten. Met lunch en ontbijt en fruit kom je dan op rond de 12 euro uit, waarop ook nog bespaard zou kunnen worden.
-Ook de 676 euro per maand voor eten, fiets en ov lijkt veel te ruim gebudgetteerd.

Kortom: is er een werkelijk tekort of niet?

Game on!
pi_137874113
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 09:43 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Belangrijkste conclusies n.a.v. het vorige topic:

-Het NIBUD neemt bepaalde normen veel te ruim: 400 euro voor reserveringen?
-16,50 per dag voor 4 personen om te eten is vorstelijk veel. Zoals gedemonstreerd in het vorige topic kan je met 4 personen voor zes euro gewoon een gezonde maaltijd eten. Met lunch en ontbijt en fruit kom je dan op rond de 12 euro uit, waarop ook nog bespaard zou kunnen worden.
-Ook de 676 euro per maand voor eten, fiets en ov lijkt veel te ruim gebudgetteerd.

Game on!
;)

Trek 50 euro af van die 400 aan reservering en er is geen probleem.
pi_137874859
Ik lees vaak zulke stukjes, vaak toch een vervorming van de werkelijkheid wat weer veel afkeuring oproept.
Kinderbijslag en eventuele regelingen en vakantietoeslagen worden bij het maandinkomen opgeteld en dan lijkt het al verdomd veel.
Heb wel veel met bijstandstrekkers te maken, en als je dan het financiële plaatje reëel bekijkt is er echt niks over, een kleine schuld of achterstand erbij en het word helemaal schrapen.

Bijstand moet een noodregeling zijn en blijven, maar al te vaak komen mensen ongewild erin met al een flinke financiële rugzak, van mij mag een bijstandstrekker wel wat meer begeleid worden, en niet alleen maar naar een betaalde baan maar ook de zaakjes op orde houden.
De echte uitvreters bestaan, heb ze zelf meegemaakt, maar geloof me dat percentage is kleiner dan dat men toe wil geven.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 10:18:20 #4
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_137874932
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 09:43 schreef Richestorags het volgende:
Nee. Zolang (sommige) mensen in de bijstand kunnen roken en drinken, is de bijstand simpelweg te hoog.
En als ze geld tekort komen: ga maar kleiner wonen, dat doen studenten ook.
censuur :O
  dinsdag 18 maart 2014 @ 10:19:04 #5
396550 Richestorags
pi_137874963
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:18 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Nee. Zolang (sommige) mensen in de bijstand kunnen roken en drinken, is de bijstand simpelweg te hoog.
En als ze geld tekort komen: ga maar kleiner wonen, dat doen studenten ook.
Eens.
pi_137875020
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:15 schreef MapleDrive het volgende:

De echte uitvreters bestaan, heb ze zelf meegemaakt, maar geloof me dat percentage is kleiner dan dat men toe wil geven.
Er wordt jaarlijks voor 150 miljoen gefraudeerd. We geven 30 miljard aan bijstandsuitkeringen uit. Dat is een fraudepercentage van 0,5 procent, zo las ik vanochtend op De Correspondent.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 10:24:07 #7
396550 Richestorags
pi_137875104
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:21 schreef Mystikvm het volgende:
Er wordt jaarlijks voor 150 miljoen gefraudeerd. We geven 30 miljard aan bijstandsuitkeringen uit. Dat is een fraudepercentage van 0,5 procent, zo las ik vanochtend op De Correspondent.
Dat hangt er vanaf hoe je fraude definieert en hoe zeker je ervan bent dat je alle fraude detecteert. De fraude is overigens het punt niet. Het punt is dat het NIBUD mijns inziens onterecht aan de bel trekt. Er zijn meerdere rekenvoorbeelden geweest hier in dit topic waaruit blijkt dat je met 1809 euro p.m. gewoon kan rondkomen.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 10:24:25 #8
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_137875115
Gezinnen die niet in de bijstand zitten komen ook structureel geld tekort. Doe daar eerst maar eens iets aan.
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
  dinsdag 18 maart 2014 @ 10:25:51 #9
396550 Richestorags
pi_137875167
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:24 schreef Pikkebaas het volgende:
Gezinnen die niet in de bijstand zitten komen ook structureel geld tekort. Doe daar eerst maar eens iets aan.
Dat ook. Ik vind het schrijnender dat werkende mensen van allerlei regelingen geen gebruik kunnen maken, waardoor ze netto amper meer overhouden of soms zelfs minder. En ze betalen wel belasting voor de sociale zekerheid van anderen.
pi_137875168
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:24 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Dat hangt er vanaf hoe je fraude definieert en hoe zeker je ervan bent dat je alle fraude detecteert.
Uiteraard, maar dat geldt voor alles. De controle op bijstandsontvangers is enorm. Opgeven van whereabouts, huisbezoeken, in het geval van LAT-relaties wordt de partner geobserveerd en gecontroleerd of er toch niet meer dan 3 overnachtingen plaats vinden. Er mag in huis controle plaatsvinden en elk werk dat de gemeente aanbiedt moet geaccepteerd worden.

Ik ben er van overtuigd dat veel fraude ontdekt wordt.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 10:27:39 #11
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_137875210
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:25 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Dat ook. Ik vind het schrijnender dat werkende mensen van allerlei regelingen geen gebruik kunnen maken, waardoor ze netto amper meer overhouden of soms zelfs minder. En ze betalen wel belasting voor de sociale zekerheid van anderen.
Klopt. Wij zitten dubbelmodaal maar dan wordt tegenwoordig alles gekort. Je krijgt niks.
Maar ik heb ook bepaalde kosten etc. Boodschappen, kinderen, noem het maar op.
De minima krijgen allerlei kwijtscheldingen en bijdragen maar als je daar bovenzit ben je gewoon de sjaak.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 10:27:39 #12
396550 Richestorags
pi_137875212
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:25 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Uiteraard, maar dat geldt voor alles. De controle op bijstandsontvangers is enorm. Opgeven van whereabouts, huisbezoeken, in het geval van LAT-relaties wordt de partner geobserveerd en gecontroleerd of er toch niet meer dan 3 overnachtingen plaats vinden. Er mag in huis controle plaatsvinden en elk werk dat de gemeente aanbiedt moet geaccepteerd worden.

Ik ben er van overtuigd dat veel fraude ontdekt wordt.
Toch heb ik altijd het idee dat ze hier bepaalde mensen in ontzien. Als ik in Rotterdam 's middags over straat liep en hele groepen mensen voor hun huis zag "chillen" (mag jij raden welke groepen mensen ik het over heb).
  dinsdag 18 maart 2014 @ 10:28:51 #13
396550 Richestorags
pi_137875247
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:27 schreef Pikkebaas het volgende:

[..]

Klopt. Wij zitten dubbelmodaal maar dan wordt tegenwoordig alles gekort. Je krijgt niks.
De minima krijgen allerlei kwijtscheldingen en bijdragen maar als je daar bovenzit ben je gewoon de sjaak.
Een sociaal Nederland heet dat he ;)
pi_137875323
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:27 schreef Pikkebaas het volgende:

[..]

Ik zit ook dubbelmodaal. Bijna dan. Ik klaag niet. Je kunt ook zeuren, natuurlijk.
pi_137875353
quote:

[..]

Dat er fraude word gepleegd staat buiten kijf en dat moet hard aangepakt worden, maar nu vind ik 150 miljoen tegenover 30 miljard (30000 miljoen) nog niet zo dramatisch
Het fraudepercentage is gestegen sinds regels zijn veranderd en aangescherpt, weet zo al 2 gevallen van de laatste 3 jaar waarbij fraude werd geconstateerd en er knikkerhard werd opgetreden en waarbij de ''fraudeurs'' zich van geen enkel kwaad bewust waren.
Dat is na lang procederen in beide gevallen rechtgezet maar ook zulke gevallen tellen zeker mee in onderzoekscijfers.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 10:33:31 #16
396550 Richestorags
pi_137875396
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:31 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ik zit ook dubbelmodaal. Bijna dan. Ik klaag niet. Je kunt ook zeuren, natuurlijk.
En dat recht heb je ook. Jij bent immers degene die alles betaalt en ziet dat degenen waarvoor je het betaalt net zo goed hebben. Of je ziet dat de gemeente Rotterdam stiekem zorgschulden afkoopt voor de minima in haar stad. En ondertussen wacht jij nog op je 1000 euro van Rutte.
pi_137875404
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:27 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Toch heb ik altijd het idee dat ze hier bepaalde mensen in ontzien. Als ik in Rotterdam 's middags over straat liep en hele groepen mensen voor hun huis zag "chillen" (mag jij raden welke groepen mensen ik het over heb).
Ik heb natuurlijk geen idee of die mensen allemaal bijstand krijgen. Ik ken een consulent die de hele dag mensen aan het controleren is. Drie keer niet genoeg sollicitaties versturen is exit bijstand. Daarnaast vlieg je eruit als 1 van bovenstaande regels wordt overtreden. Er zijn zat controlemechanismen en eisen aan de bijstand.
pi_137875443
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:25 schreef Richestorags het volgende:

[..]

als bijstand een tijdelijke regeling is, dan betalen mensen in de bijstand dus gewoon voor hun eigen bijstand; in de tijd dat ze niet in de bijstand zitten.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 10:35:15 #19
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_137875451
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:31 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ik klaag wel. De kosten voor alles rijzen de pan uit. Energie, OZB, alles stijgt en stijgt.
En bepaalde bevolkingsgroepen zitten inderdaad lekker de hele dag voor hun huis te hangen.
Wat mij betreft schaffen we de hele bijstand af, alleen nog maar voor mensen die fysiek niet kunnen werken.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 10:35:27 #20
396550 Richestorags
pi_137875454
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:34 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

als bijstand een tijdelijke regeling is, dan betalen mensen in de bijstand dus gewoon voor hun eigen bijstand; in de tijd dat ze niet in de bijstand zitten.
Bijstand is geen tijdelijke regeling, dat is een uitkering.
pi_137875492
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:15 schreef MapleDrive het volgende:
Ik lees vaak zulke stukjes, vaak toch een vervorming van de werkelijkheid wat weer veel afkeuring oproept.
Kinderbijslag en eventuele regelingen en vakantietoeslagen worden bij het maandinkomen opgeteld en dan lijkt het al verdomd veel.
Heb wel veel met bijstandstrekkers te maken, en als je dan het financiële plaatje reëel bekijkt is er echt niks over, een kleine schuld of achterstand erbij en het word helemaal schrapen.

Bijstand moet een noodregeling zijn en blijven, maar al te vaak komen mensen ongewild erin met al een flinke financiële rugzak, van mij mag een bijstandstrekker wel wat meer begeleid worden, en niet alleen maar naar een betaalde baan maar ook de zaakjes op orde houden.
Okay. Maar wat heeft men dan werkelijk voor handen financieel? Ipv die 1850
  dinsdag 18 maart 2014 @ 10:37:28 #22
396550 Richestorags
pi_137875507
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:35 schreef Pikkebaas het volgende:
Ik klaag wel. De kosten voor alles rijzen de pan uit. Energie, OZB, alles stijgt en stijgt.
En bepaalde bevolkingsgroepen zitten inderdaad lekker de hele dag voor hun huis te hangen.
Wat mij betreft schaffen we de hele bijstand af, alleen nog maar voor mensen die fysiek niet kunnen werken.

Afschaffen hoeft van mij niet, maar tegenprestaties zijn er genoeg te leveren. Er zijn altijd groenperkjes die achterstallig onderhoud hebben. Er is altijd graffiti die verwijderd kan worden (sommige steden zitten er vol mee). In bejaardentehuizen hebben ze nijpende personeelstekorten. Er zijn dus altijd wasjes die gedraaid kunnen worden. En ga zo maar door.
pi_137875521
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:27 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Vast geen Chinezen.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 10:38:17 #24
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_137875535
quote:
Gaat een beetje ver. Een limiet stellen op de mogelijke aanspraak erop lijkt me realistischer.
Laatst bij een of ander discussieprogramma komt zo'n josti in geuren en kleuren vertellen dat hij al 30 jaar in de bijstand zit. Dat gaat alle perken te buiten.
pi_137875552
In elk geval (en dan ga ik toch nog even uit van die 1850....NIBUD) is het zo dat er ook gewoon werkende mensen zijn die daar van rond moeten komen. En van minder. Neem ik aan.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 10:39:52 #26
396550 Richestorags
pi_137875570
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:37 schreef Globali het volgende:

[..]

Vast geen Chinezen.
Antillianen met name. Het gebied rond de g.j. de Jonghweg. Elke dag zag ik dezelfde mensen voor hun huisje hangen (mensen ouder dan 30). Controle? No way :')
pi_137875602
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:37 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Afschaffen hoeft van mij niet, maar tegenprestaties zijn er genoeg te leveren. Er zijn altijd groenperkjes die achterstallig onderhoud hebben. Er is altijd graffiti die verwijderd kan worden (sommige steden zitten er vol mee). In bejaardentehuizen hebben ze nijpende personeelstekorten. Er zijn dus altijd wasjes die gedraaid kunnen worden. En ga zo maar door.
Geef ze dan daar een vaste baan. Die tegenprestaties hebben er juist voor gezorgd dat er nu nog meer mensen in de bijstand zitten.
pi_137875604
quote:

[..]

Daarvoor bestaat de WAO al. Daarnaast zijn er gewoon mensen die lange tijd gewoon geen baan kunnen vinden. Kan bijv. door leeftijd komen. Iets anders is het misbruik dat ervan wordt gemaakt. En dat is groots.
pi_137875641
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:41 schreef macca728 het volgende:

[..]

Geef ze dan daar een vaste baan. Die tegenprestaties hebben er juist voor gezorgd dat er nu nog meer mensen in de bijstand zitten.
Dat kan vaak gewoon niet. Ik vind het helemaal niet gek dat mensen die eigenlijk gewoon kunnen werken (maar misschien geen baan kunnen vinden) maar wel bijstand krijgen daar iets voor terug doen.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 10:43:07 #30
396550 Richestorags
pi_137875652
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:41 schreef macca728 het volgende:

[..]

Nee hoor. Niemand maakt nu de graffiti schoon als je sommige steden ziet. En enig idee hoeveel groen er is in steden? Dat gaat niet ten koste van bestaande banen hoor. Er is altijd een plantsoenetje dat onderhoud nodig heeft.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 10:46:41 #31
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_137875722
Ik vind dat er maar makkelijk geredeneerd wordt dat men makkelijk kan rondkomen van de bijstand. Ik heb het wel anders gezien, mensen die de verwarming niet meer aanzetten, niet meer elke dag douchen en als je doucht zonder warm water en een stuk goedkope zeep, het dure goed verkopen op marktplaats. Het is echt geen vetpot en vergt discipline om zo te kunnen leven en al helemaal als je kleine kinderen hebt die je nooit wat kunt toestoppen. Er zullen vast uitzuigers zijn maar deze groep wordt alleen maar kleiner nu de werkeloosheid stijgt. Het gros wil toch gewoon aan het werk al zullen de meesten hier er vast anders over denken.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_137875728
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:42 schreef Globali het volgende:

[..]

Dat kan vaak gewoon niet. Ik vind het helemaal niet gek dat mensen die eigenlijk gewoon kunnen werken (maar misschien geen baan kunnen vinden) maar wel bijstand krijgen daar iets voor terug doen.
Waarom ? Jouw onderbuikgevoel ?

Waarom moet je werken voor de bijstand ? Waarom geef je die mensen niet gewoon loon, zodat ze eruit kunnen komen ?
pi_137875730
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:39 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Antillianen met name. Het gebied rond de g.j. de Jonghweg. Elke dag zag ik dezelfde mensen voor hun huisje hangen (mensen ouder dan 30). Controle? No way :')
In de Bijlmer zie je dat ook. Het is een beetje dweilen met de kraan open denk ik. Dus laat men het maar. Wat een grappig verhaal is dat ik iemand kende die een uitkering had maar daarnaast stiekem werkte bij een reisbureau.........naast de uitkeringsinstantie. En dan verbaasd zijn dat je gepakt wordt.
pi_137875749
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:43 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Nee hoor. Niemand maakt nu de graffiti schoon als je sommige steden ziet. En enig idee hoeveel groen er is in steden? Dat gaat niet ten koste van bestaande banen hoor. Er is altijd een plantsoenetje dat onderhoud nodig heeft.
Ja daar heb je de plantsoenendienst voor, dat daar op bezuinigd wordt is een ander verhaal.

Dan huur je daar bijstandsgerechtigden voor in tegen minimumloon, dat kost je bijna niets.
pi_137875751
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:46 schreef macca728 het volgende:

[..]

Waarom ? Jouw onderbuikgevoel ?

Waarom moet je werken voor de bijstand ? Waarom geef je die mensen niet gewoon loon, zodat ze eruit kunnen komen ?
Omdat er gewoon niet altijd full time banen beschikbaar zijn. Wat is er mis met iets doen voor de poen? Wat heeft dat met onderbuik te maken?
pi_137875758
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:48 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja daar heb je de plantsoenendienst voor, dat daar op bezuinigd wordt is een ander verhaal.

Dan huur je daar bijstandsgerechtigden voor in tegen minimumloon, dat kost je bijna niets.
Dan zie je die uitkering toch gewoon als loon?
pi_137875774
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:43 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Jawel, want in plaats van een bijstandstrekker dat te laten doen, kan je dat ook een gewone betaalde baan maken in plaats van dwangarbeid.

Ik ken een verhaal van iemand die 3 jaar had gewerkt met het plaatsen van verstandelijk beperkten bij initiatieven om deze mensen aan het werk te krijgen. Helaas hield haar baan op. Paar maanden WW, daarna bijstand. Of ze wel even in de groenvoorziening wilde gaan werken, met de mensen die ze daar had geplaatst. Haar carrière in de wereld van zorgverlening is daarmee voorbij.

Ik vraag me trouwens af of de mensen hier in de groenvoorziening willen werken zonder zich dood te schamen, mochten ze ooit aanspraak moeten maken op bijstand.
pi_137875792
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:48 schreef Globali het volgende:

[..]

Omdat er gewoon niet altijd full time banen beschikbaar zijn. Wat is er mis met iets doen voor de poen? Wat heeft dat met onderbuik te maken?
Omdat je niet begrijpt dat hierdoor al banen zijn verdwenen waardoor meer mensen in de bijstand komen. Is dat nou zo moeilijk te begrijpen ??

En wat is er mis om die mensen gewoon minimumloon te geven dan voor werk ?
pi_137875811
quote:

[..]

Iedereen in Nederland heeft recht op minimumloon voor werk.
pi_137875823
quote:

[..]

Ja, dan gaan ze maar lekker dood. Beetje naar onderen trappen is wel makkelijk. Dat jij zoveel moet betalen van je dubbelmodale inkomen is evengoed jouw fout. Had je maar niet aan kinderen moeten beginnen. Of geen huis moeten kopen. Of je energiecontract beter af moeten sluiten, of je huis op tijd beter isoleren.

Alles waar jij bijstandstrekkers de schuld van geeft, dat ze het aan zichzelf te danken hebben, geldt ook voor jou met je vette inkomen. En dan nog klagen :')
  dinsdag 18 maart 2014 @ 10:51:44 #41
396550 Richestorags
pi_137875837
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:46 schreef controlaltdelete het volgende:
Ik vind dat er maar makkelijk geredeneerd wordt dat men makkelijk kan rondkomen van de bijstand. Ik heb het wel anders gezien, mensen die de verwarming niet meer aanzetten, niet meer elke dag douchen en als je doucht zonder warm water en een stuk goedkope zeep, het dure goed verkopen op marktplaats. Het is echt geen vetpot en vergt discipline om zo te kunnen leven en al helemaal als je kleine kinderen hebt die je nooit wat kunt toestoppen. Er zullen vast uitzuigers zijn maar deze groep wordt alleen maar kleiner nu de werkeloosheid stijgt. Het gros wil toch gewoon aan het werk al zullen de meesten hier er vast anders over denken.
Niet meer de verwarming aanzetten, de armoede is prominent in Nederland. Er is ook niks mis mee om met een dekentje en een trui op de bank te zitten, dat doe ik ook als student want goedkoper. Douchen met zeep hoeft niet eens elke dag, net als wassen met shampoo. Dat is juist slecht voor je huid. Gewoon met water afspoelen is genoeg. Het vergt discipline ja. Dat is de minste tegenprestatie die je kan verlangen.....
pi_137875848
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:49 schreef macca728 het volgende:

[..]

Omdat je niet begrijpt dat hierdoor al banen zijn verdwenen waardoor meer mensen in de bijstand komen. Is dat nou zo moeilijk te begrijpen ??

En wat is er mis om die mensen gewoon minimumloon te geven dan voor werk ?
Omdat het geen full time werk is. Ik heb niets tegen mensen die terecht in de bijstand zitten of komen. Maar daar kan je toch ook wel iets voor doen?
pi_137875853
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:49 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Jawel, want in plaats van een bijstandstrekker dat te laten doen, kan je dat ook een gewone betaalde baan maken in plaats van dwangarbeid.

Ik ken een verhaal van iemand die 3 jaar had gewerkt met het plaatsen van verstandelijk beperkten bij initiatieven om deze mensen aan het werk te krijgen. Helaas hield haar baan op. Paar maanden WW, daarna bijstand. Of ze wel even in de groenvoorziening wilde gaan werken, met de mensen die ze daar had geplaatst. Haar carrière in de wereld van zorgverlening is daarmee voorbij.

Ik vraag me trouwens af of de mensen hier in de groenvoorziening willen werken zonder zich dood te schamen, mochten ze ooit aanspraak moeten maken op bijstand.
Precies, in de zorg zijn al talloze banen verdwenen door bijstandsgerechtigden aan het "werk" te zetten.
pi_137875854
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:41 schreef Globali het volgende:

[..]

Daarvoor bestaat de WAO al. Daarnaast zijn er gewoon mensen die lange tijd gewoon geen baan kunnen vinden. Kan bijv. door leeftijd komen. Iets anders is het misbruik dat ervan wordt gemaakt. En dat is groots.
De WAO bestaat niet meer, tenminste voor nieuwe gevallen :')
Als je iets wilt schrijven hier, wees dan wel up-to-date. De WAO is al jaren geleden stopgezet voor nieuwe gevallen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_137875877
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:52 schreef macca728 het volgende:

[..]

Precies, in de zorg zijn al talloze banen verdwenen door bijstandsgerechtigden aan het "werk" te zetten.
Wat voor werk nemen die mensen in de zorg over dan?
  dinsdag 18 maart 2014 @ 10:52:52 #46
189978 controlaltdelete
pi_137875886
quote:

[..]

Omdat men daar niet door vooruit komt. De enigen die daar beter van worden zijn de bedrijven en organisaties die goedkope arbeidskrachten scoren. De betaalde werknemers worden ontslagen en men schakelt over op werkelozen die ze geen cent kosten. Dit soort zaken komen helaas al vaker voor in plantsoenendiensten, postkamers etc. Als je werk verricht moet je daar naar betaald worden. Dit is een soort verkapte slavernij imo.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_137875896
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:51 schreef Globali het volgende:

[..]

Omdat het geen full time werk is. Ik heb niets tegen mensen die terecht in de bijstand zitten of komen. Maar daar kan je toch ook wel iets voor doen?
Ah voor part time werk mag je onder het minimumloon betalen ? Waar slaat dat nou weer op.

Geef ze dan voor 10 of 20 uur minimumloon.

Wat heb je daar op tegen ?
pi_137875903
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:52 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

De WAO bestaat niet meer, tenminste voor nieuwe gevallen :')
Als je iets wilt schrijven hier, wees dan wel up-to-date. De WAO is al jaren geleden stopgezet voor nieuwe gevallen.
Er bestaat nog steeds een uitkering voor mensen die geheel afgekeurd zijn in elk geval.
pi_137875913
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:53 schreef Globali het volgende:

[..]

Er bestaat nog steeds een uitkering voor mensen die geheel afgekeurd zijn in elk geval.
klopt, de bijstand of wajong. De overige uitkeringen zijn tijdelijk en vervallen in de bijstand, die permanent is.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 10:54:10 #50
396550 Richestorags
pi_137875931
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:49 schreef Mystikvm het volgende:

Daar zijn nooit banen voor geweest. Graffitiverwijdering wordt door bureau HALT gedaan. Kunnen ook nog best wat mensen uit de bijstand bij.

quote:
Hoezo is haar carrière daarmee voorbij? Ze heeft toch 3 jaar ervaring?

quote:
Geen enkel probleem. Je bent fysiek bezig, je bent in de buitenlucht, je staat tussen het groen. Prima toch?
pi_137875952
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:54 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Daar zijn nooit banen voor geweest. Graffitiverwijdering wordt door bureau HALT gedaan. Kunnen ook nog best wat mensen uit de bijstand bij.

Ah jij stelt bijstandsgerechtigden gelijk aan criminelen. ONDERBUIK
pi_137875955
Ik snap trouwens ook niet goed wat mensen niet begrijpen aan 600.000 werklozen, en 100.000 vacatures. 1 op de 6 krijgt een baan, de rest niet. Het is dus vaak niet een kwestie van "dan ga je maar werken".
pi_137875960
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:52 schreef Globali het volgende:

[..]

Wat voor werk nemen die mensen in de zorg over dan?
Onder welke steen leef jij ??

|http://www.volkskrant.nl/(...)-door-bijstand.dhtml
pi_137876009
quote:

[..]

Geen enkel probleem. Je bent fysiek bezig, je bent in de buitenlucht, je staat tussen het groen. Prima toch?
Prima zeker, tegen betaling minimumloon. Nogmaals wat hebben mensen daar op tegen als bijstandsgerechtigden gewoon wettelijk minimumloon krijgen voor werk ?
pi_137876012
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:55 schreef Mystikvm het volgende:
Ik snap trouwens ook niet goed wat mensen niet begrijpen aan 600.000 werklozen, en 100.000 vacatures. 1 op de 6 krijgt een baan, de rest niet. Het is dus vaak niet een kwestie van "dan ga je maar werken".
Beleid wordt uitgewerkt over een langere termijn niet op de dagelijke vacature/uitkerings getallen.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 10:56:51 #56
189978 controlaltdelete
pi_137876018
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:51 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Niet meer de verwarming aanzetten, de armoede is prominent in Nederland. Er is ook niks mis mee om met een dekentje en een trui op de bank te zitten, dat doe ik ook als student want goedkoper. Douchen met zeep hoeft niet eens elke dag, net als wassen met shampoo. Dat is juist slecht voor je huid. Gewoon met water afspoelen is genoeg. Het vergt discipline ja. Dat is de minste tegenprestatie die je kan verlangen.....
Ja ik heb wel eens meegemaakt dat mensen ook in de winter de verwarming liever niet aanzetten en kou lijden. Ben jij dan wel een stoere student maar als je met kleine kinderen zit is het minder leuk en niet meer elke dag douchen allemaal om kosten te besparen. Bij bejaarde mensen zie je dit tegenwoordig ook al vaker. Ik vind het triest.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 10:57:06 #57
396550 Richestorags
pi_137876024
quote:
Dus ga je klusjes doen die nu nog niet gedaan worden. Er is zoveel groen in grote steden dat de huidige groenvoorziening het niet aankan. Je gaat graffiti verwijderen. Onderbroeken wassen. Bossen kappen voor staatsbosbeheer. Je gaat in het dijkleger van het waterschap. Je gaat peilbuizen inmeten voor het waterschap.
pi_137876052
quote:

[..]

Hoezo is haar carrière daarmee voorbij? Ze heeft toch 3 jaar ervaring?

Die debieltjes vertellen aan hun zorgbegeleiders "Weet je met wie ik vandaag stond te werken!?" Ze wordt niet meer serieus genomen. Ze is nu maar aan het proberen te verhuizen naar een andere regio omdat ze haar daar niet kennen als "die ene die de groenvoorziening regelde, maar er nu zelf moet werken". Je wordt letterlijk uitgelachen.

quote:
Makkelijk praten, want jij zit niet in de bijstand. Maar goed, we zullen zien hoe lachend jij naar je werk gaat. De bijstand is volgens jou toch een pretje dus je zult de tijd van je leven hebben.
pi_137876060
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:57 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Dus ga je klusjes doen die nu nog niet gedaan worden. Er is zoveel groen in grote steden dat de huidige groenvoorziening het niet aankan. Je gaat graffiti verwijderen. Onderbroeken wassen. Bossen kappen voor staatsbosbeheer. Je gaat in het dijkleger van het waterschap. Je gaat peilbuizen inmeten voor het waterschap.
Niets mis mee, maar waarom niet tegen wettelijk vastgesteld minimumloon ???
pi_137876063
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:55 schreef macca728 het volgende:

[..]

Onder welke steen leef jij ??

|http://www.volkskrant.nl/(...)-door-bijstand.dhtml
Prima toch? Anders was het niet betaalbaar. Volgens mij is thuiszorg trouwens in handen van prive organisaties over het algemeen. Ik lees trouwens iets over boodschappen doen en strijken. Zaken die thuiszorg volgens mij nooit doet. Mijn moeder heeft namelijk thuiszorg.
pi_137876073
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:56 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Beleid wordt uitgewerkt over een langere termijn niet op de dagelijke vacature/uitkerings getallen.
Er is altijd structureel een tekort aan banen. Dat is één van de kernpunten van het neoliberale beleid.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 10:59:13 #62
396550 Richestorags
pi_137876079
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:56 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Ja ik heb wel eens meegemaakt dat mensen ook in de winter de verwarming liever niet aanzetten en kou lijden. Ben jij dan wel een stoere student maar als je met kleine kinderen zit is het minder leuk en niet meer elke dag douchen allemaal om kosten te besparen. Bij bejaarde mensen zie je dit tegenwoordig ook al vaker. Ik vind het triest.
Er zijn meerdere rekenvoorbeelden hier geweest waarin je met 1809 euro p.m. uit kan. Heb je wel eens overwogen dat die mensen zelf niet efficiënt waren met hun uitgaven? En in het eerdere topic heb ik al gesteld: mensen moeten ook niet zo lichtzinnig denken over het nemen van kinderen. Daar rust een financiële verantwoordelijkheid op. Als je die niet kan pakken, denk er dan twee keer over na.
pi_137876086
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:58 schreef Globali het volgende:

[..]

Prima toch? Anders was het niet betaalbaar. Volgens mij is thuiszorg trouwens in handen van prive organisaties over het algemeen. Ik lees trouwens iets over boodschappen doen en strijken. Zaken die thuiszorg volgens mij nooit doet. Mijn moeder heeft namelijk thuiszorg.
Lees het artikel en google zelf maar eens.

Echt zeg....
  dinsdag 18 maart 2014 @ 10:59:31 #64
189978 controlaltdelete
pi_137876087
quote:
Precies. Even geleden op mijn werk een vacature voor een juniorfunctie. We kregen over de 600 reacties binnen waaronder ook mensen op leeftijd die heel graag wilden werken zelfs zwaar onder hun niveau.
pi_137876116
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:59 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Precies. Even geleden op mijn werk een vacature voor een juniorfunctie. We kregen over de 600 reacties binnen waaronder ook mensen op leeftijd die heel graag wilden werken zelfs zwaar onder hun niveau.
Knap dat je bedrijf die vacature openbaar maakte. Dat zie je steeds minder gebeuren. Vaak worden ze intern of via netwerken van collega's ingevuld.
Heb je enige idee hoeveel geld het kost om al die brieven te verwerken?
Toen ik werk zocht werd het structureel door recruiters ingevuld, omdat die gewoon 3-4 kandidaten aanleverden en de bdrijven niet de honderden brieven hoefde te lezen.
pi_137876124
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:59 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

En die worden dan afgewezen. De door mij genoemde HBO'er in de groenvoorziening heeft ook onder haar niveau gesolliciteerd. Als cassière bij de Action ben je overgekwalificeerd. 188 afwijzingen. En zij is echt geen uitzondering.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 11:01:15 #67
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_137876140
quote:

[..]

Niet alles geloven wat je leest! 30 miljard per jaar aan bijstand voor 413.000 mensen ==> 6000 euro per persoon per maand. Wat klopt er niet aan deze getallen?
  dinsdag 18 maart 2014 @ 11:01:27 #68
189978 controlaltdelete
pi_137876145
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:59 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Er zijn meerdere rekenvoorbeelden hier geweest waarin je met 1809 euro p.m. uit kan. Heb je wel eens overwogen dat die mensen zelf niet efficiënt waren met hun uitgaven? En in het eerdere topic heb ik al gesteld: mensen moeten ook niet zo lichtzinnig denken over het nemen van kinderen. Daar rust een financiële verantwoordelijkheid op. Als je die niet kan pakken, denk er dan twee keer over na.
Krijgen we die weer, de kinderen (!) en doe je huisdieren ook maar meteen de deur uit zodra je een uitkering hebt. Je weet nooit hoe je leven over een x aantal jaar eruit ziet. Het kan iedereen overkomen dus.
pi_137876150
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:01 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Niet alles geloven wat je leest! 30 miljard per jaar aan bijstand voor 413.000 mensen ==> 6000 euro per persoon per maand. Wat klopt er niet aan deze getallen?
Wat denk je dat de overhead kost?
  dinsdag 18 maart 2014 @ 11:02:40 #70
396550 Richestorags
pi_137876179
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:58 schreef Mystikvm het volgende:

Die debieltjes vertellen aan hun zorgbegeleiders "Weet je met wie ik vandaag stond te werken!?" Ze wordt niet meer serieus genomen. Ze is nu maar aan het proberen te verhuizen naar een andere regio omdat ze haar daar niet kennen als "die ene die de groenvoorziening regelde, maar er nu zelf moet werken". Je wordt letterlijk uitgelachen.
Door wie word je uitgelachen? Sorry hoor, maar waarom zou je carrière voorbij zijn als je in de groenvoorziening moet staan? Als mensen daar geen begrip voor hebben, wil je dan nog wel met die mensen werken vraag ik me af?

quote:
Makkelijk praten, want jij zit niet in de bijstand. Maar goed, we zullen zien hoe lachend jij naar je werk gaat. De bijstand is volgens jou toch een pretje dus je zult de tijd van je leven hebben.
Ik weet wel waar ik het over heb. Ik heb nooit mijn handje opgehouden i.t.t. luie medestudenten van mij en heb altijd veel bijgewerkt. Nacht- en dagdiensten in magazijnen voor jaren. Waarbij ik in joggingsbroek en veiligheidsschoenen over straat liep. Kan het mij een fuck schelen dat mensen dan denken dat ik een bouwvakker ofzo ben? Ga over je schaamtegevoel heen :')

Ik heb overigens ook nooit beweerd dat de bijstand een pretje is, dat maak jij ervan om mij te ridiculiseren en mijn punt naar beneden te halen.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 11:04:57 #71
396550 Richestorags
pi_137876237
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:01 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Krijgen we die weer, de kinderen (!) en doe je huisdieren ook maar meteen de deur uit zodra je een uitkering hebt. Je weet nooit hoe je leven over een x aantal jaar eruit ziet. Het kan iedereen overkomen dus.
Gek he, dat je moet gaan minderen als je niet meer in je eigen onderhoud kan voorzien? Dan ga je snijden. Dus als Lassie dan niet meer te betalen is, doe je Lassie de deur uit. Zo moeilijk is het allemaal niet. Bovendien redeneer jij nu heel leuk over mensen die hun baan verloren met kinderen. Terwijl jij net zo goed weet dat er ook paupers zijn met 4 kinderen die zich op kosten van de gemeenschap vanuit een bijstandsuitkering voortplanten. Over die mensen heb ik het, dat die eens wat verantwoordelijkheid moeten gaan nemen.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 11:05:12 #72
189978 controlaltdelete
pi_137876245
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:00 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Knap dat je bedrijf die vacature openbaar maakte. Dat zie je steeds minder gebeuren. Vaak worden ze intern of via netwerken van collega's ingevuld.
Heb je enige idee hoeveel geld het kost om al die brieven te verwerken?
Toen ik werk zocht werd het structureel door recruiters ingevuld, omdat die gewoon 3-4 kandidaten aanleverden en de bdrijven niet de honderden brieven hoefde te lezen.
Via via mag niet want dat is belangenverstrengeling en intern niet geschikt gevonden dus dan gaat ie naar buiten maar niet eens via de kranten, kun je nagaan als dat was gebeurd was het nóg meer geweest vrees ik.
pi_137876251
Van ambtenaar (HBO niveau, om gehandicapten een baantje te geven in het groen onderhoud) naar uitkering, in beide gevallen word je betaald met belasting geld. Maar aangezien het nu een uitkering is zijn de kosten voor de overheid wel gedaald.
pi_137876266
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:05 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Via via mag niet want dat is belangenverstrengeling en intern niet geschikt gevonden dus dan gaat ie naar buiten maar niet eens via de kranten, kun je nagaan als dat was gebeurd was het nóg meer geweest vrees ik.
Oh nou ik merk daar niks van over belangenverstrengeling. De meeste gesprekken kwamen bij mij door via via.
Het bleek dat veel bedrijven waar ik op gesprek kwam het niet meer aandurfden om de vacature openbaar te maken.

Ze krijgen smeekbrieven binnen en echt honderden, wellicht wel duizende brieven. ENig idee wat dat kost?
  dinsdag 18 maart 2014 @ 11:06:22 #75
186587 Byzantynixschii
... .. an odd duck .. ...
pi_137876277
Wat een walgelijk individu is die ristoracheblabla toch.
Op maandag 20 augustus 2018 16:30 schreef de_boswachter het volgende:
Je verwijt de ouders overmacht
pi_137876302
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:02 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Door wie word je uitgelachen? Sorry hoor, maar waarom zou je carrière voorbij zijn als je in de groenvoorziening moet staan? Als mensen daar geen begrip voor hebben, wil je dan nog wel met die mensen werken vraag ik me af?

Dat kan je van tevoren toch niet weten, of je wordt uitgelachen? Als ze dat van tevoren had geweten was ze haar carrière wel in een andere sector begonnen. Mensen hebben daar blijkbaar weinig begrip voor, of nemen je daarom niet meer serieus. Tsja, het kan maar zo dat dat een gevolg is van het beleid. Ligt aan de andere mensen, natuurlijk, maar je kan niet dicteren hoe zij daarover moeten denken.

quote:
Ik weet wel waar ik het over heb. Ik heb nooit mijn handje opgehouden i.t.t. luie medestudenten van mij en heb altijd veel bijgewerkt. Nacht- en dagdiensten in magazijnen voor jaren. Waarbij ik in joggingsbroek en veiligheidsschoenen over straat liep. Kan het mij een fuck schelen dat mensen dan denken dat ik een bouwvakker ofzo ben? Ga over je schaamtegevoel heen :')

Ik heb overigens ook nooit beweerd dat de bijstand een pretje is, dat maak jij ervan om mij te ridiculiseren en mijn punt naar beneden te halen.
Jij hebt altijd gewerkt om geld te verdienen. Echter, dat was geen bijstand. Je kreeg dus meer geld, en je hoefde daarnaast niet verplicht drie sollicitaties per dag te versturen, op te geven waar je bent, altijd beschikbaar te zijn voor de huiscontroles van de bijstand, drie keer per week een meldingsplicht en je hele familie wordt niet doorgelicht om te kijken of zij jou niet teveel geld geven als verjaardagscadeau.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 11:10:00 #77
189978 controlaltdelete
pi_137876391
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:04 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Gek he, dat je moet gaan minderen als je niet meer in je eigen onderhoud kan voorzien? Dan ga je snijden. Dus als Lassie dan niet meer te betalen is, doe je Lassie de deur uit. Zo moeilijk is het allemaal niet. Bovendien redeneer jij nu heel leuk over mensen die hun baan verloren met kinderen. Terwijl jij net zo goed weet dat er ook paupers zijn met 4 kinderen die zich op kosten van de gemeenschap vanuit een bijstandsuitkering voortplanten. Over die mensen heb ik het, dat die eens wat verantwoordelijkheid moeten gaan nemen.
Gelukkig is er nu ook een voedselbank voor dieren in Amsterdam, zul jij wel helemaal niks vinden want dump je hond/kat maar bij het asiel (die al overlopen) desnoods schop het beest straat op want je bent werkeloos nu he?

FYI: die groep paupers die je aanhaalt, wordt alleen maar kleiner nu de werkeloosheid zo stijgende is. De meesten mensen willen het liefst zo snel mogelijk uit deze situatie maar de banen liggen nu éénmaal niet voor het oprapen.
pi_137876425
quote:
Over die mensen heb ik het, dat die eens wat verantwoordelijkheid moeten gaan nemen.
AH je hebt het over die paar procent van de uitkeringsgerechtigden... wellicht is het dan beter om dat te melden voordat je iets schrijft, waaruit blijkt datj e geen empathie hebt en geen geweten hebt.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 11:12:12 #79
396550 Richestorags
pi_137876454
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:06 schreef Byzantynixschii het volgende:
Wat een walgelijk individu is die ristoracheblabla toch.
Heb je ook nog argumenten of ga je weer een laffe ad-hominem eruit gooien?

Nederland is pas werkelijk een sociaal land als degenen die hulp nodig hebben (zieken en zwakken) hulp krijgen en als de rest zijn steentje bijdraagt. Dat betekent dat Henk die al 30 jaar bijstand vangt van zijn luie reet afkomt en wat gaat doen. Dat betekent ook dat Jan-Pieter die voor miljoenen fraudeert persoonlijk aansprakelijk wordt gesteld en stevig strafrechtelijk wordt aangepakt. Zoals het in meer primitieve samenlevingen gaat zeg maar: iedereen doet wat, en de zieken en zwakken worden geholpen. Doe je echter bewust niets, word je buitengesloten. Dat is een werkelijk sociaal systeem. Niet de socialistische zieligheidsindustrie die we nu hebben.
pi_137876494
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:11 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

AH je hebt het over die paar procent van de uitkeringsgerechtigden... wellicht is het dan beter om dat te melden voordat je iets schrijft, waaruit blijkt datj e geen empathie hebt en geen geweten hebt.
Danku, ik was iets in die strekking aan het schrijven.

De werklozen die ik ken zijn tegen hun wil ontslagen, en aangezien ze nog jong zijn en vaak maar twee tot drie jaar gewerkt hebben, is die uitkering ook zo op. Toch fijn om te weten dat de maatschappij die jou zou moeten ondersteunen in die situatie van mening is dat je een vieze, parasiterende pauper bent.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 11:13:58 #81
396550 Richestorags
pi_137876511
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:11 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Geen empathie en geen geweten :') Tuurlijk jongen.
pi_137876522
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:13 schreef Mystikvm het volgende:
Toch fijn om te weten dat de maatschappij die jou zou moeten ondersteunen in die situatie van mening is dat je een vieze, parasiterende pauper bent.
Met dank aan de overheid, die dat beeld graag schetst.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 11:14:29 #83
186587 Byzantynixschii
pi_137876540
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:12 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Nederland is pas werkelijk een sociaal land als degenen die hulp nodig hebben (zieken en zwakken) hulp krijgen en als de rest zijn steentje bijdraagt. Dat betekent dat Henk die al 30 jaar bijstand vangt van zijn luie reet afkomt en wat gaat doen. Dat betekent ook dat Jan-Pieter die voor miljoenen fraudeert persoonlijk aansprakelijk wordt gesteld en stevig strafrechtelijk wordt aangepakt. Zoals het in meer primitieve samenlevingen gaat zeg maar: iedereen doet wat, en de zieken en zwakken worden geholpen. Doe je echter bewust niets, word je buitengesloten. Dat is een werkelijk sociaal systeem. Niet de socialistische zieligheidsindustrie die we nu hebben.
Je weet duidelijk niet waar je het over hebt. Rijke pappie en mammie neem ik aan? :')
pi_137876545
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:13 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Geen empathie en geen geweten :') Tuurlijk jongen.
Je reacties lokken die gedachte wel uit. Als je dat wel hebt, reageer dan wat met meer empathie en geweten of vermeld dat je die zeer beperkte groep mensen bedoeld.

Dit doet me weer denken aan de serie probleemwijken van een paar jaar geleden op tv *O*
  dinsdag 18 maart 2014 @ 11:15:49 #85
396550 Richestorags
pi_137876578
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:13 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Danku, ik was iets in die strekking aan het schrijven.

De werklozen die ik ken zijn tegen hun wil ontslagen, en aangezien ze nog jong zijn en vaak maar twee tot drie jaar gewerkt hebben, is die uitkering ook zo op. Toch fijn om te weten dat de maatschappij die jou zou moeten ondersteunen in die situatie van mening is dat je een vieze, parasiterende pauper bent.
Beweert iemand hier dan dat bijstandstrekkers vieze parasiterende paupers zijn? Zet die gekleurde bril eens af en lees wat mensen werkelijk zeggen. Ondersteunen is prima als er geen banen zijn. Een tegenprestatie daarvoor leveren is echter niet meer dan normaal. Juist daarmee voorkom je ook dat mensen je als een parasiet gaan zien.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 11:17:09 #86
396550 Richestorags
pi_137876618
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:14 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Je weet duidelijk niet waar je het over hebt. Rijke pappie en mammie neem ik aan? :')
Wijs de feitelijke onjuistheden in mijn relaas aan. Ik nodig je uit. En laat de tweede ad-hominem achterwege. Het siert je als mens.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 11:17:23 #87
189978 controlaltdelete
pi_137876630
quote:

[..]

Wake up and smell the coffee.. die Henk en Jan-Pieters waar je het steeds over hebt zijn zwaar in de minderheid hoor. Het schijnt maar niet tot je door te dringen dat de groep uitzuigers kleiner wordt.
pi_137876651
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:17 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Wijs de feitelijke onjuistheden in mijn relaas aan. Ik nodig je uit. En laat de tweede ad-hominem achterwege. Het siert je als mens.
Lees eens op de uwv website je plichten als je in de bijstand zit, en dan weet je genoeg.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 11:18:14 #89
396550 Richestorags
pi_137876659
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:14 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Je reacties lokken die gedachte wel uit. Als je dat wel hebt, reageer dan wat met meer empathie en geweten of vermeld dat je die zeer beperkte groep mensen bedoeld.

Dit doet me weer denken aan de serie probleemwijken van een paar jaar geleden op tv *O*
Het lijkt me evident dat ik de mensen bedoel die bewust vanuit een kansloze positie zich besluiten te gaan voortplanten. Zoals dat wijf in Leeuwarden laatst met zes kinderen en zes honden. Ik heb het niet over mensen die een stabiele baan hadden, deze verloren en vervolgens niet meer aan werk konden komen.
pi_137876668
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:15 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Beweert iemand hier dan dat bijstandstrekkers vieze parasiterende paupers zijn? Zet die gekleurde bril eens af en lees wat mensen werkelijk zeggen. Ondersteunen is prima als er geen banen zijn. Een tegenprestatie daarvoor leveren is echter niet meer dan normaal. Juist daarmee voorkom je ook dat mensen je als een parasiet gaan zien.
Ik geloof dat jij ook een gekleurde bril op hebt want ik jou iedereen over één kam scheren. Je hebt het alleen maar oer de Tokkies die kinderen baren en 5 pakjes per week roken, maar daar ken ik er al geen één van.

En persoonlijk vind ik dat niemand een tegenprestatie hoeft te leveren voor de bijstand. Daar kiezen de meesten niet voor en ik betaal graag meer belasting om dat te voorkomen. Ik zal daar ook altijd voor stemmen in het stemhokje.
pi_137876676
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:18 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Het lijkt me evident
Voor jou wel, voor iedereen anders die het leest niet.
pi_137876682
Een tegenprestatie leveren, je oude baan terugkrijgen voor behoud van bijstand *O*
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_137876685
quote:

[..]

Nederland is pas werkelijk een sociaal land als degenen die hulp nodig hebben (zieken en zwakken) hulp krijgen en als de rest zijn steentje bijdraagt. Dat betekent dat Henk die al 30 jaar bijstand vangt van zijn luie reet afkomt en wat gaat doen.
Klinkt als een hartstikke leuk ideaal, maar in de praktijk zit niemand er op te wachten dat Henk na 30 jaar niets doen ineens weer aan het werk gaat. We zouden Henk dankbaar moeten zijn dat hij niet meedoet in de ratrace naar een baan. Zo heeft de rest immers meer kansen.
pi_137876700
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:18 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Lees eens op de uwv website je plichten als je in de bijstand zit, en dan weet je genoeg.
Die heb ik hem al een paar keer voorgelezen, maar het komt niet helemaal aan, geloof ik.
pi_137876702
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:18 schreef Mystikvm het volgende:
En persoonlijk vind ik dat niemand een tegenprestatie hoeft te leveren voor de bijstand. Daar kiezen de meesten niet voor en ik betaal graag meer belasting om dat te voorkomen. Ik zal daar ook altijd voor stemmen in het stemhokje.
_O_ _O_ zo zie ik het ook.
Alleen stemmen doe ik niet meer.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 11:20:26 #96
396550 Richestorags
pi_137876727
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:17 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Wake up and smell the coffee.. die Henk en Jan-Pieters waar je het steeds over hebt zijn zwaar in de minderheid hoor. Het schijnt maar niet tot je door te dringen dat de groep uitzuigers kleiner wordt.
Maar met name de Jan-Pieters hebben de samenleving veel schade berokkend. Voordat mensen denken dat ik die bescherm, ik ben van mening dat die keihard aangepakt moeten worden. Het moge zo zijn dat de Henk's in de minderheid zijn, ook dat betwist ik niet, het enige wat ik betoog is dat mensen die in de bijstand zitten best een tegenprestatie mogen leveren. En dat het zitten in de bijstand ook het maken van harde keuzes vergt (huisdier wegdoen). Het kan niet zo zijn dat de maatschappij voor jouw huisdier gaat betalen. Noem me maar asociaal, noem me maar individualistisch.
pi_137876756
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:18 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Het lijkt me evident dat ik de mensen bedoel die bewust vanuit een kansloze positie zich besluiten te gaan voortplanten. Zoals dat wijf in Leeuwarden laatst met zes kinderen en zes honden. Ik heb het niet over mensen die een stabiele baan hadden, deze verloren en vervolgens niet meer aan werk konden komen.
De overheid is veel te log om te kunnen besluiten of iemand zich al dan niet moedwillig aan het staatsinfuus hangt.
pi_137876761
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:20 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Maar met name de Jan-Pieters hebben de samenleving veel schade berokkend. Voordat mensen denken dat ik die bescherm, ik ben van mening dat die keihard aangepakt moeten worden. Het moge zo zijn dat de Henk's in de minderheid zijn, ook dat betwist ik niet, het enige wat ik betoog is dat mensen die in de bijstand zitten best een tegenprestatie mogen leveren. En dat het zitten in de bijstand ook het maken van harde keuzes vergt (huisdier wegdoen). Het kan niet zo zijn dat de maatschappij voor jouw huisdier gaat betalen. Noem me maar asociaal, noem me maar individualistisch.
De tegenprestatie is de sollicitatieplicht!
pi_137876787
Ik persoonlijk vind de vernedering van in de bijstand zitten met weinig kans er weer uit te komen terwijl de "hardwerkende Nederlander" je aanziet voor een luie pauper al prestatie genoeg eigenlijk....
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 11:22:18 #100
186587 Byzantynixschii
pi_137876792
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:17 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Jij haalt anekdotes aan om je stellingen te staven. Iedereen met een beetje verstand snapt dat er meer mensen in Nederland zijn dan jouw broers Henk & Jan-Pieter.

Je bent eigenlijk net een soort Wilders; iemand die constateert dat er overlastveroorzakende Marokkanen bestaan en daarom graag minder Marokkanen wil in Nederland.

Generaliseren heet dat en het komt enorm dom over.

Ga er maar eens over nadenken als je straks weer bij je pappie achter in de Mercedes zit na afloop van je paardrijles.
pi_137876796
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:21 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

De overheid is veel te log om te kunnen besluiten of iemand zich al dan niet moedwillig aan het staatsinfuus hangt.
En als iemand anders, ver weg, dit besluit kan het besluit ook fout zijn met alle gevolgen van dien.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 11:22:37 #102
396550 Richestorags
pi_137876804
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:21 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

De tegenprestatie is de sollicitatieplicht!
Met 100.000 vacatures op 600.000 mensen? Dan kan je gaan solliciteren tot Pasen en Pinksteren op één dag vallen. In de tussentijd kan er best wat gedaan worden toch :)
pi_137876828
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:22 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Met 100.000 vacatures op 600.000 mensen? Dan kan je gaan solliciteren tot Pasen en Pinksteren op één dag vallen. In de tussentijd kan er best wat gedaan worden toch :)
Ja verder solliciteren. De situatie die jij schetst is niet blijvend.
pi_137876835
quote:

[..]

Zoals wat, leren grassprietjes knippen?
pi_137876857
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:23 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

nee, wasknijpers in elkaar zetten of gaten graven, en die weer dicht gooien om weer opnieuw te graven. :')
  dinsdag 18 maart 2014 @ 11:25:30 #106
396550 Richestorags
pi_137876908
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:22 schreef Byzantynixschii het volgende:

Jij haalt anekdotes aan om je stellingen te staven. Iedereen met een beetje verstand snapt dat er meer mensen in Nederland zijn dan jouw broers Henk & Jan-Pieter.
Ik heb geen broers. En als ik ze zou hebben zouden ze niet Henk en Jan-Pieter heten. Ik heb het ook over de andere groep mensen, die m.i. best een tegenprestatie mag leveren.

quote:
Je bent eigenlijk net een soort Wilders; iemand die constateert dat er overlastveroorzakende Marokkanen bestaan en daarom graag minder Marokkanen wil in Nederland.
Derde ad-hominem. Kennelijk is het erg moeilijk om gewoon te discussiëren.

quote:
Generaliseren heet dat en het komt enorm dom over.
Gelukkig getuigt het tot drie maal toe op de man spelen van een groot intellect :')

quote:
Ga er maar eens over nadenken als je straks weer bij je pappie achter in de Mercedes zit na afloop van je paardrijles.
Correctie, vierde ad-hominem. Mijn pappie heeft geeneens een rijbewijs, en mijn ouders bezitten geen Mercedes. Paardrijles? Waar zie je me voor aan?
pi_137876944
quote:

[..]

Wat dan ? Werk dat niet bestaat ? Gratis werken, waardoor er nog meer bijstandsgerechtigden bijkomen ?
  dinsdag 18 maart 2014 @ 11:26:48 #108
396550 Richestorags
pi_137876952
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:23 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Graffiti verwijderen, peilbuizen inmeten, dijkinspecties, plantsoenen bijhouden.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 11:27:02 #109
189978 controlaltdelete
pi_137876960
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:20 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Ze mogen best een tegenprestatie leveren als ze naar de CAO betaald worden waar ze die tegenprestatie voor doen. En waar moeten ze hun huisdier dan dumpen? Asiels zitten overvol dus aan de boom dan maar ergens in het bos of langs de snelweg ergens? Verder vind ik die voedselbank voor dieren een heel goed initiaitief. Juist om te voorkomen dat mensen die opeens financieel in een mindere situatie zitten, hun huisdier massaal gaan dumpen.
pi_137876990
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:26 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Graffiti verwijderen, peilbuizen inmeten, dijkinspecties, plantsoenen bijhouden.
Ah, dus werk van andere inpikken?
  dinsdag 18 maart 2014 @ 11:28:15 #111
424378 HarryBauer247
De werkende bouwer
pi_137877012
Laat ook maar eens kijken naar werkenden die niet rond komen.
In de bijstand heb je vaak zoveel voordelen dat het niet loont om te gaan werken. Vooral voor alleenstaande ouders die een hogere uitkering krijgen (terwijl ze zelf gekozen hebben voor een kind en daar ook al kinderbijslag en alimentatie voor krijgen). Dan kun je ook nog vrijstelling krijgen voor gemeentelijke lasten. Dan ga je werken en ga je er op achteruit.

Zouden mensen in de bijstand het slechter hebben dan iemand met dezelfde gezinssamenstelling, kosten e.d. voor minimumloon werkt? Die verdient meer maar heeft geen recht meer op vrijstellingen van gemeentelijke belastingen, waterschap, afvalstoffenheffing e.d. en krijgt minder zorg, huurtoeslag en kindgebonden budget.
Ook de inkomstenbelasting is gestegen waardoor werken minder loont.

Niet dat het een pretje is in de bijstand. Maar ik denk niet dat dit zozeer ligt aan de hoogte (laagte?) wat de bijstand zelf maar van stijgende lasten.
Vaste lasten als huur, energie, water en brandstof zijn behoorlijk gestegen de laatste jaren. Met veel meer dan de inflatie. Sociale huurwoningen dreigen zelfs onbetaalbaar te worden voor de doelgroep voor wie ze zijn bedoeld. Hoge huren van 500 Euro zijn tegenwoordig normaal in de 'sociale' sector voor een eenvoudig appartement voor 1 of 2 personen.
En als je even uitgaat van bijstandsnorm van iets meer dan 800 Euro dan is dat een flinke hap uit het inkomen, ook al gaat er wat huurtoeslag vanaf.

Ik noem brandstof als vaste last omdat ik het hebben van een auto als een standaard voorziening zie net als een koelkast of wasmachine. Ook geeft een auto veel meer kansen op werk (je kunt in een groter gebied zoeken en bent veel mobieler en kunt ook op plekken komen die te ver zijn om te fietsen of niet met OV te bereiken zijn vanuit je eigen woonplaats).

Het ligt er ook aan waar je woont of een inkomen voldoende is. In een grote stad als Amsterdam zijn de lasten hoger dan in een kleinere plaats. Helaas kun je tegenwoordig niet kiezen waar je woont, je moet vaak erg lang ingeschreven zijn om een betaalbare woning te krijgen en soms heb je alleen recht op een woning als je al in die regio woont. Urgentie krijgen is erg lastig. Dus als je in Amsterdam woont en in de bijstand komt kun je niet zomaar even verhuizen naar een goedkopere gemeente.

De bijstand moet niet omhoog maar de lasten moeten omlaag. Op water en energie alleen 6% of zelfs 0% BTW en niets meer (geen energiebelasting e.d.) het gaat om een eerste levensbehoefte.

Huren moeten ook weer betaalbaar worden. Betaalbare prijzen zijn 250 Euro voor een 2-kamerappartement, tot 350 Euro voor een 3-kamerappartement en tot 400 Euro voor een eengezinswoning.

Verder moet werken weer lonen door middel van een zeer hoge arbeidskorting en veel lagere inkomstenbelasting (vooral de eerste schijf).
The safe Mascot.
pi_137877016
quote:

[..]

Kijk, ik wil echt serieus heel graag begrip hebben voor dit standpunt. Maar feit blijft dat dit alleen maar ten koste zal gaan van bestaande banen, iets wat ook al door een andere user is aangetoond. Wil je dat echt? Met alle respect, maar dan pleit je dus voor het gebruiken van het laatste vangnet voor mensen zonder werk om meer mensen in dat vangnet te werpen. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn?
pi_137877017
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:22 schreef Barbusse het volgende:
Ik persoonlijk vind de vernedering van in de bijstand zitten met weinig kans er weer uit te komen terwijl de "hardwerkende Nederlander" je aanziet voor een luie pauper al prestatie genoeg eigenlijk....
Het getuigt van keiharde afgunst. Een tegenprestatie van bijstandsgerechtigden eisen zou je alleen enigszins redelijk kunnen noemen als iedereen in Nederland met een pistool op z'n kop wordt gedwongen te werken. Kennelijk zijn er heel veel mensen in Nederland die iets doen wat ze helemaal niet willen.
pi_137877044
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:26 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Dat soort dingen zijn allemaal allang uitbesteed aan partijen die daar hun geld mee verdienen.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 11:30:53 #115
396550 Richestorags
pi_137877096
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:27 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ah, dus werk van andere inpikken?
Jij weet niet waar je het over hebt. Peilbuizen inmeten gebeurt door vrijwilligers en bijna alle tijdreeksen vertonen gaten doordat vrijwilligers niet altijd kunnen. Nederland staat bomvol met peilbuizen. Kan je heel wat mensen op zetten. Het dijkleger van een waterschap bestaat ook uit vrijwilligers en doet dijkinspecties, broodnodig in Nederland. Graffiti wordt nu verwijderd door bureau HALT, en er is nog genoeg graffiti te verwijderen. Ik weet niet of jij wel eens door grote steden hebt gelopen? In grote steden is er dusdanig veel groen dat niet alle groen op tijd is bijgehouden. In bejaardentehuizen moeten nu verpleegsters wasjes draaien omdat er te weinig personeel is. Als je dat mensen uit de bijstand laat doen kunnen de verpleegsters weer het werk doen waarvoor ze opgeleid zijn.
pi_137877114
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:29 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat soort dingen zijn allemaal allang uitbesteed aan partijen die daar hun geld mee verdienen.
Ah, die kunnen dan mooi de bijstand in. Is immers goedkoper dan het minimumloon.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 11:31:23 #117
396550 Richestorags
pi_137877116
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:29 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Bullshit, lees post hierboven.
pi_137877129
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:30 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Jij weet niet waar je het over hebt. Peilbuizen inmeten gebeurt door vrijwilligers en bijna alle tijdreeksen vertonen gaten doordat vrijwilligers niet altijd kunnen. Nederland staat bomvol met peilbuizen. Kan je heel wat mensen op zetten. Het dijkleger van een waterschap bestaat ook uit vrijwilligers en doet dijkinspecties, broodnodig in Nederland. Graffiti wordt nu verwijderd door bureau HALT, en er is nog genoeg graffiti te verwijderen. Ik weet niet of jij wel eens door grote steden hebt gelopen? In grote steden is er dusdanig veel groen dat niet alle groen op tijd is bijgehouden. In bejaardentehuizen moeten nu verpleegsters wasjes draaien omdat er te weinig personeel is. Als je dat mensen uit de bijstand laat doen kunnen de verpleegsters weer het werk doen waarvoor ze opgeleid zijn.
Allemaal prima, maar betaal ze overeenkomstig CAO.
pi_137877131
quote:

[..]

Je kan ook stellen dat die bedrijven, die daar verantwoordelijk voor zijn, dit eens fatsoenlijk betalen zodat ze wel mensen krijgen om dit werk te doen. Waarom moet alles met vrijwilligerswerk gebeuren?
  dinsdag 18 maart 2014 @ 11:32:24 #120
396550 Richestorags
pi_137877141
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:28 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Kijk, ik wil echt serieus heel graag begrip hebben voor dit standpunt. Maar feit blijft dat dit alleen maar ten koste zal gaan van bestaande banen, iets wat ook al door een andere user is aangetoond. Wil je dat echt? Met alle respect, maar dan pleit je dus voor het gebruiken van het laatste vangnet voor mensen zonder werk om meer mensen in dat vangnet te werpen. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn?
Dat is pertinent onwaar. Velen hier in dit topic weten juist niet waar ze het over hebben. De klusjes die ik opnoemde worden juist door vrijwilligers / taakstrafgerechtigden gedaan.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 11:33:18 #121
396550 Richestorags
pi_137877166
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:31 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Allemaal prima, maar betaal ze overeenkomstig CAO.
Van welke oneindige geldbron? Waarom denk je dat dit soort dingen door vrijwilligers / taakstrafdeliquenten moeten worden gedaan :')
pi_137877172
quote:

[..]

Onzin. In de zorg is genoeg personeel, het ontbreekt aan goed beleid. Verpleegsters moeten nu inderdaad wasjes draaien wat de huishoudelijke hulp voorheen deed alleen niet omdat de huishoudelijke hulp ergens anders een baan heeft gevonden, maar omdat de huishoudelijke hulp is weggesneden en men vindt dat gediplomeerd personeel dit weer moet doen. Als je die huishoudelijke taken door bijstandsgerechtigden laat doen betekent dat dat er weer meer verpleegsters weggesneden kunnen worden. Je komt altijd uit op het verdringen van reguliere plekken.
pi_137877173
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:32 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Dat is pertinent onwaar. Velen hier in dit topic weten juist niet waar ze het over hebben. De klusjes die ik opnoemde worden juist door vrijwilligers / taakstrafgerechtigden gedaan.
Dus je pikt het werk in van vrijwilligers, die dit werk met liefde doen en zo worden weggedrukt door mensen die totaal geen motivatie hebben....? De kwaliteit zal vast omhoog gaan :')
  dinsdag 18 maart 2014 @ 11:33:57 #124
396550 Richestorags
pi_137877182
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:32 schreef sjorsie1982 het volgende:

Dan moet de waterschapsbelasting of de gemeentebelasting omhoog en gaan de mensen morren. Is dat zo moeilijk bedacht?
pi_137877188
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:33 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Van welke oneindige geldbron? Waarom denk je dat dit soort dingen door vrijwilligers / taakstrafdeliquenten moeten worden gedaan :')
Wat denk je wat die hele ambtelijke molen kost om dat soort dingen te organiseren?
  dinsdag 18 maart 2014 @ 11:34:19 #126
396550 Richestorags
pi_137877196
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:33 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dus je pikt het werk in van vrijwilligers, die dit werk met liefde doen en zo worden weggedrukt door mensen die totaal geen motivatie hebben....?
Het punt is juist dat er niet genoeg vrijwilligers zijn :') Epic fail :')
pi_137877208
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:32 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Laat eens zien dan? Je zegt het iedere zo goed te weten, maar ik wil daar wel eens een bron voor zien. Daarnaast ben ik nog steeds van mening dat als jij mensen verplicht wilt laten werken, dat jij ze dan ook maar verplicht een correct salaris betaald. Wat is daar zo moeilijk aan? Volgens jouw beredenering is er zoveel werk in die sectoren dat er genoeg permanente banen te creeren zijn.
pi_137877214
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:33 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Onzin. In de zorg is genoeg personeel, het ontbreekt aan goed beleid. Verpleegsters moeten nu inderdaad wasjes draaien wat de huishoudelijke hulp voorheen deed alleen niet omdat de huishoudelijke hulp ergens anders een baan heeft gevonden, maar omdat de huishoudelijke hulp is weggesneden en men vindt dat gediplomeerd personeel dit weer moet doen. Als je die huishoudelijke taken door bijstandsgerechtigden laat doen betekent dat dat er weer meer verpleegsters weggesneden kunnen worden. Je komt altijd uit op het verdringen van reguliere plekken.
_O_
pi_137877219
quote:

[..]

Weet je waarom er te weinig personeel is? Omdat die banen zijn wegbezuinigd door het drukken van de kosten. Die mensen komen in de bijstand en mogen dan hun oude werk weer gaan doen tegen een absoluut minimum.

Die banen hadden nooit mogen verdwijnen, als het werk blijkbaar toch gedaan moet worden. Maar dan niet als een verkapte vorm van dwangarbeid.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 11:35:34 #130
189978 controlaltdelete
pi_137877244
Klusjes voor mensen in de bijstand

http://www.volkskrant.nl/(...)rs-in-bijstand.dhtml

Zoals die hoogleraar in artikel opmerkt: Er klinken duistere ondertonen door in het beleid, alsof we mensen in de bijstand willen laten paraderen als de zondebokken van een verzorgingsstaat in crisis.' .
  dinsdag 18 maart 2014 @ 11:36:04 #131
396550 Richestorags
pi_137877261
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:34 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Weet je waarom er te weinig personeel is? Omdat die banen zijn wegbezuinigd door het drukken van de kosten. Die mensen komen in de bijstand en mogen dan hun oude werk weer gaan doen tegen een absoluut minimum.

Die banen hadden nooit mogen verdwijnen, als het werk blijkbaar toch gedaan moet worden. Maar dan als een verkapte vorm van dwangarbeid.
Die van het waterschap zijn NOOIT banen geweest, net als de graffitiverwijdering. Groenvoorziening wel. Maar zelfs met betaalde banen blijft er zoveel achterstallig onderhoud voor. Juist omdat een gemeente geen oneindige geldbron heeft.
pi_137877265
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:33 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Wat dacht je van de enorme besparing op het uitkeringsapparaat? Zal misschien niet alles dekken, maar zeker wat.
pi_137877275
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:35 schreef controlaltdelete het volgende:

Zoals die hoogleraar in artikel opmerkt: Er klinken duistere ondertonen door in het beleid, alsof we mensen in de bijstand willen laten paraderen als de zondebokken van een verzorgingsstaat in crisis.' .
Laat ze een sticker dragen dan weet iedereen wie het zijn.
pi_137877284
quote:

Het is gewoon repressie. Ik heb het al een paar keer dwangarbeid genoemd. En je bent ook lekker herkenbaar, als enige normale met een oranje fluorescerend hesje tussen de debielen en taakstraffers.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 11:36:48 #135
396550 Richestorags
pi_137877286
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:36 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Laat ze een sticker dragen dan weet iedereen wie het zijn.
Ah, de eerste WO2-vergelijking is ook al binnen. We moesten even wachten :')
pi_137877303
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:36 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Die van het waterschap zijn NOOIT banen geweest, net als de graffitiverwijdering. Groenvoorziening wel. Maar zelfs met betaalde banen blijft er zoveel achterstallig onderhoud voor. Juist omdat een gemeente geen oneindige geldbron heeft.
Maar wel uitgevoerd door vrijwilligers die het werk leuk vinden, het met liefde doen en het met toewijding doen.
Beter dan bijstandtrekkers die geen motivatie hebben.
pi_137877305
quote:

Dat is precies wat er gebeurd ja. Het is echt van de zotte dat we de mensen die werkeloos zijn aanpraten dat het hun schuld is dat ze werkeloos zijn. Het tegendeel is waar.
pi_137877308
quote:

[..]

Ah, de eerste WO2-vergelijking is ook al binnen. We moesten even wachten :')
:Z
  dinsdag 18 maart 2014 @ 11:37:27 #139
396550 Richestorags
pi_137877315
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:37 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Maar wel uitgevoerd door vrijwilligers die het werk leuk vinden, het met liefde doen en het met toewijding doen.
Beter dan bijstandtrekkers die geen motivatie hebben.
Er is een gebrek aan vrijwilligers....
pi_137877330
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:37 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Er is een gebrek aan vrijwilligers....
Toch wordt het werk al deccenia lang toch uitgevoerd.... Door wie dan?
pi_137877349
quote:

[..]

Dat van het waterschap, à lá. Maar bijstandsgerechtigden klussen laten doen die anders worden gedaan door mensen met een taakstraf? Heb je straf als je in de bijstand zit?
  dinsdag 18 maart 2014 @ 11:40:30 #142
396550 Richestorags
pi_137877413
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:38 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Dat van het waterschap, à lá. Maar bijstandsgerechtigden klussen laten doen die anders worden gedaan door mensen met een taakstraf? Heb je straf als je in de bijstand zit?
Nee, het gaat om de tegenprestatie. Nog een voorbeeld: bij een natuurontwikkelingsproject waar ik bij betrokken ben, hebben ze blikken MOE'ers ingehuurd om helmgras te verwijderen en elders te herplanten. Drie maal raden wie dat ook hadden kunnen doen....
pi_137877427
En nee, gemeenten hebben geen oneindige bron van geld. Dan moeten ze beter met hun huishoudboekje omspringen. Niet een bron van bijna gratis arbeid aanboren op straffe van het ontzeggen van hun bijstandsuitkering als ze niet meewerken.
pi_137877446
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:40 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Nee, het gaat om de tegenprestatie. Nog een voorbeeld: bij een natuurontwikkelingsproject waar ik bij betrokken ben, hebben ze blikken MOE'ers ingehuurd om helmgras te verwijderen en elders te herplanten. Drie maal raden wie dat ook hadden kunnen doen....
MOE-landers zijn veel goedkoper.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 11:41:40 #145
189978 controlaltdelete
pi_137877459
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:37 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat is precies wat er gebeurd ja. Het is echt van de zotte dat we de mensen die werkeloos zijn aanpraten dat het hun schuld is dat ze werkeloos zijn. Het tegendeel is waar.
Inderdaad. Maar er zijn toch nog altijd mensen die zo denken tot ze zelf eens in zo'n situatie terecht komen. Je zou het ze haast gunnen maar dat doe ik niemand.
pi_137877462
quote:

[..]

Wat ik al zei, bijstandsgerechtigden zijn geen goedkope arbeidskrachten die je maar moet dwingen om werk te doen. In plaats van MOE'ers hadden ze ook gewoon Nederlanders aan kunnen nemen. Je weet wel, tegen een normaal salaris.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 11:41:55 #147
396550 Richestorags
pi_137877467
Ik denk dat we het toch niet eens gaan worden.
pi_137877488
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:39 schreef Globali het volgende:
In elk geval (en dan ga ik toch nog even uit van die 1850....NIBUD) is het zo dat er ook gewoon werkende mensen zijn die daar van rond moeten komen. En van minder. Neem ik aan.
Wat men stelselmatig vergeet is dat in die ¤1850.- ALLES is meegenomen. Dan kan je dat niet vergelijken met een kaal netto inkomen van een werkende. Dit gaat over gezinnen. Bij gezinnen met minimaal 1 werkende komt er ook nog van alles bij, denk aan kinderbijslag, bij een laag inkomen huurtoeslag, zorgtoeslag en als ze beiden (deels) werken kinderopvangtoeslag.

Ik heb als alleenstaande moeder ooit eens berekend dat ik werkend duurder ben voor de staat door alle toeslagen en kortingen dan wanneer ik in de bijstand zit. Maar werkend mag ik bv de KA wel houden en als ik in de bijstand zou zitten gaat die volledig van de uitkering af.
Het idee dat je, in het ieder geval als alleenstaande ouder, meer overhoudt in de bijstand dan als werkende is ook echt onzin. Scheelt mij netto echt een paar honderd euro als ik minimumloon zou verdienen.. terwijl ik dan dus wel veel duurder ben voor de staat.
pi_137877526
quote:
Het is momenteel 850.000 werkelozen en 92.000 vacatures. Je loopt achter.
pi_137877527
Ik ken trouwens nog heel veel klussen die je kunt laten doen door bijstandsgerechtigden. Als dat je ineens ontslaat van de plicht om iemand aan te nemen met een contract en een fatsoenlijk salaris! Bedrijven zullen zich in de handen wrijven met een workforce van dwangarbeiders.
pi_137877528
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:41 schreef Richestorags het volgende:
Ik denk dat we het toch niet eens gaan worden.
Het verlangen van een tegenprestatie van bijstandsgerechtigden valt inderdaad op geen enkele manier te verdedigen. Tenzij je een gelovige bent.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 11:44:58 #152
396550 Richestorags
pi_137877576
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:43 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Het verlangen van een tegenprestatie van bijstandsgerechtigden valt inderdaad op geen enkele manier te verdedigen. Tenzij je een gelovige bent.
Correctie: in jouw wereld niet. In andermans denkwereld wel. Laten we ontopic gaan: de berekening van het NIBUD is overtrokken, overgedimensioneerd.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 11:45:39 #153
189978 controlaltdelete
pi_137877596
Er zijn mensen die worden ontslagen tegenwoordig en mogen erna terug komen bij de werkgever om met behoud van hun uitkering hun werk weer te mogen doen. Het klinkt onwerkelijk maar het is echt waar, was laatst nog een docu over op tv. Ik vind dit heel erg schandalig.
pi_137877637
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:43 schreef Mystikvm het volgende:
Ik ken trouwens nog heel veel klussen die je kunt laten doen door bijstandsgerechtigden. Als dat je ineens ontslaat van de plicht om iemand aan te nemen met een contract en een fatsoenlijk salaris! Bedrijven zullen zich in de handen wrijven met een workforce van dwangarbeiders.
Het gaat ook niet om bedrijven.
pi_137877643
Mooi zo. Het is niet voor niets bijstand.
pi_137877677
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:45 schreef controlaltdelete het volgende:
Er zijn mensen die worden ontslagen tegenwoordig en mogen erna terug komen bij de werkgever om met behoud van hun uitkering hun werk weer te mogen doen. Het klinkt onwerkelijk maar het is echt waar, was laatst nog een docu over op tv. Ik vind dit heel erg schandalig.
Dat mag je even uitleggen dan. Je ontslaat iemand. Die vraagt een WW uitkering aan en komt dan met behoudt van uitkering weer bij hetzelfde bedrijf werken voor niets? Klinkt wat te gek.
pi_137877678
quote:
Kostenbesparing FTW! *O*
pi_137877701
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:46 schreef Globali het volgende:

[..]

Het gaat ook niet om bedrijven.
Nee, want die mogen dat wettelijk gezien niet. Die mogen werk wat gedaan wordt door betaalde krachten niet zomaar, zonder de nodige vrijstellingen, vervangen door bijstandswerkers. Met als gevolg dat we prachtig aangeharkte plantsoentjes hebben omdat ze door de gemeente te werk worden gesteld. Maar hadden we niet beter ons geld kunnen steken in een plantsoenendienst die een normaal minimunloon krijgt, zodat we minder bijstandstrekkers krijgen?
pi_137877710
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:43 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Zeer zeker wel.
pi_137877768
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:47 schreef Globali het volgende:

[..]

Dat mag je even uitleggen dan. Je ontslaat iemand. Die vraagt een WW uitkering aan en komt dan met behoudt van uitkering weer bij hetzelfde bedrijf werken voor niets? Klinkt wat te gek.
Het gebeurt. Er zijn semi-overheidsinstellingen die mensen te werk mogen stellen. Stel dat je in de groenvoorziening werkt, en je wordt ontslagen, dan sta je na je WW weer in dezelfde tuintjes, maar dan voor een bijstandsloon. Of postbodes die worden ontslagen, en daarna via de sociale werkplaats weer dezelfde wijk krijgen. Maar dan voor een bijstandsuitkering. Hetzelfde werk, en wel netto 700 euro inleveren.
pi_137877809
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:49 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Het gebeurt. Er zijn semi-overheidsinstellingen die mensen te werk mogen stellen. Stel dat je in de groenvoorziening werkt, en je wordt ontslagen, dan sta je na je WW weer in dezelfde tuintjes, maar dan voor een bijstandsloon. Of postbodes die worden ontslagen, en daarna via de sociale werkplaats weer dezelfde wijk krijgen. Maar dan voor een bijstandsuitkering. Hetzelfde werk, en wel netto 700 euro inleveren.
Dat moet niet kunnen.
pi_137877814
quote:

[..]

Waarom hebben VVD-ers, met Rutte als lichtend voorbeeld, altijd zo'n moeite met rekenen?
Tussen 2008 en nu is de werkeloosheid met 500.000 mensen gestegen. Maar het gros van de bijstandsgerechtigden krijgen volgens die josties dus kinderen terwijl ze in de bijstand zitten. Yeah, right. :N
pi_137877838
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:50 schreef Globali het volgende:

[..]

Dat moet niet kunnen.
Maar het gebeurt helaas wel...
pi_137877844
quote:
Prima zaak juist, die mensen maken nu meer kans op een baan.
pi_137877871
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:51 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Met het kleine verschil dat ze zelf hun eventueel beschikbare positie bezet houden...
pi_137877873
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:51 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Als dat zo is is dat geen prima zaak. Dan zou de gemeenschap in principe gratis werknemers leveren aan een werkgever.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 11:52:36 #167
189978 controlaltdelete
pi_137877881
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:47 schreef Globali het volgende:

[..]

Een mevrouwtje met 2 banen, de thuiszorg en busje rondrijden met gehandicapte kinderen. Thuiszorg werd mevrouw ontslagen, haar werk met busje werd opnieuw uitbesteed door de gemeente en de goedkoopste aanbieder won. Dus ook daar werd ze ontslagen. Ze kon weer aan de slag bij het andere busbedrijf met behoud van uitkering. Dit busbedrijf had dus chauffeurs in dienst die het werk deden met behoud van uitkering, reïntegratie enzo geen wonder dus dat ze een stuk goedkoper waren.
pi_137877919
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:52 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Een mevrouwtje met 2 banen, de thuiszorg en busje rondrijden met gehandicapten kinderen. Thuiszorg werd mevrouw ontslagen, haar werk met busje werd opnieuw uitbesteed door de gemeente en de goedkoopste aanbieder won. Dus ook daar werd ze ontslagen. Ze kon weer aan de slag bij het andere busbedrijf met behoud van uitkering. Dit busbedrijf had dus chauffeurs in dienst die het werk deden met behoud van uitkering, reïntegratie enzo geen wonder dus dat ze een stuk goedkoper waren.
Een bedrijf kan toch niet zomaar iemand met behoud van uitkering aannemen? Dat zou wel erg prettig worden voor werkgevers dan.
pi_137877936
quote:
13s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:52 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Met het kleine verschil dat ze zelf hun eventueel beschikbare positie bezet houden...
Onzin, ze doen juist nu nieuwe contacten op omdat er een prikkel is om op zoek te gaan naar een echte baan. Een tegenprestatie verwachten bij een bijstandsuitkering is een erg slim idee.
pi_137877995
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:54 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Onzin, ze doen juist nu nieuwe contacten op omdat er een prikkel is om op zoek te gaan naar een echte baan. Een tegenprestatie verwachten bij een bijstandsuitkering is een erg slim idee.
Wel als men dus een plaats inneemt die normaliter gewoon betaald zou moeten worden.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 11:56:26 #171
396550 Richestorags
pi_137877996
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:50 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Waarom hebben VVD-ers, met Rutte als lichtend voorbeeld, altijd zo'n moeite met rekenen?
Tussen 2008 en nu is de werkeloosheid met 500.000 mensen gestegen. Maar het gros van de bijstandsgerechtigden krijgen volgens die josties dus kinderen terwijl ze in de bijstand zitten. Yeah, right. :N
Ik ben geen VVD-er (meer). De VVD heeft niets meer met liberaal gedachtengoed te maken. Ik heb gestemd op de Piratenpartij als je het per se wil weten.
pi_137877997
Ideaal blijft natuurlijk om de bijstand volledig af te schaffen. Dat stimuleert veel beter om werk te zoeken.
pi_137878026
quote:

[..]

Omdat er een prikkel is om te zoeken naar een echte baan? Die is er niet als je in de bijstand zit zonder werkverplichting met behoud van uitkering? :')

Nee, het is geen slim idee. Het is het creëren van een arbeidsvolk welke geen normaal salaris krijgt. Niks meer, niks minder.
pi_137878029
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:56 schreef Friek_ het volgende:
Ideaal blijft natuurlijk om de bijstand volledig af te schaffen. Dat stimuleert veel beter om werk te zoeken.
En wat als er geen werk te vinden is? Afschaffen kan gewoon niet.
pi_137878054
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:57 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Omdat er een prikkel is om te zoeken naar een echte baan? Die is er niet als je in de bijstand zit zonder werkverplichting met behoud van uitkering? :')

Nee, het is geen slim idee. Het is het creëren van een arbeidsvolk welke geen normaal salaris krijgt. Niks meer, niks minder.
Er zitten denk ik niet veel mensen in de bijstand zonder werkverplichting.
pi_137878211
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:57 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Die prikkel is er allang. :')

Er bestaat allang een strikt gehanteerde sollicitatieplicht, plicht tot het aannemen van alle passende arbeid (en dus ook op vacatures die gemeenten voorstellen, dit gebeurd nogal eens), en plicht tot deelnemen aan reintegratie-activiteiten.

Verder is de Bijstand zo laag dat de meeste Bijstandsgerechtigden meer dan genoeg drang voelen om zo snel mogelijk weer een fatsoenlijk inkomen te vergaren.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_137878213
quote:
Zoals net werd gezegd, 850.000 werklozen, 92.000 vacatures. Welk werk moeten ze zoeken dan?
pi_137878293
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:56 schreef Globali het volgende:

[..]

Wel als men dus een plaats inneemt die normaliter gewoon betaald zou moeten worden.
Zoiets als dit dus. Geweldig, die tegenprestatie.
pi_137878347
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 12:02 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Zoals net werd gezegd, 850.000 werklozen, 92.000 vacatures. Welk werk moeten ze zoeken dan?
Zo worden de vacatures allemaal direct ingevuld. De rest gaat gewoon netjes thuiswonen bij mams en paps; dat komt vanzelf goed.
pi_137878353
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 12:05 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Zoiets als dit dus. Geweldig, die tegenprestatie.
Gelukkig wordt dat ook gezien als fraude.
pi_137878374
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 12:07 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Zo worden de vacatures allemaal direct ingevuld. De rest gaat gewoon netjes thuiswonen bij mams en paps; dat komt vanzelf goed.
Move on, nothing to see here.
pi_137878392
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:28 schreef HarryBauer247 het volgende:
Laat ook maar eens kijken naar werkenden die niet rond komen.
In de bijstand heb je vaak zoveel voordelen dat het niet loont om te gaan werken. Vooral voor alleenstaande ouders die een hogere uitkering krijgen (terwijl ze zelf gekozen hebben voor een kind en daar ook al kinderbijslag en alimentatie voor krijgen). Dan kun je ook nog vrijstelling krijgen voor gemeentelijke lasten. Dan ga je werken en ga je er op achteruit.
Juist alleenstaande ouders gaan er erg op vooruit als ze gaan werken. Komt vooral omdat de KA van de uitkering afgetrokken wordt.
Ik weet niet hoe het met andere gemeentes zit, maar hier krijg je geen ontheffing als je op bijstandsniveau zit. Je moet daar fors onder zitten, bv doordat je in de schuldhulpverlening zit.
pi_137878400
quote:

[..]

Onzinnig natuurlijk.
pi_137878419
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:28 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Het getuigt van keiharde afgunst. Een tegenprestatie van bijstandsgerechtigden eisen zou je alleen enigszins redelijk kunnen noemen als iedereen in Nederland met een pistool op z'n kop wordt gedwongen te werken. Kennelijk zijn er heel veel mensen in Nederland die iets doen wat ze helemaal niet willen.
2 op de 3 om precies te zijn..
pi_137878476
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 12:07 schreef Globali het volgende:

[..]

Gelukkig wordt dat ook gezien als fraude.
Nog wel ja. Maar gezien het feit dat 7 gemeentes hier serieus aan hebben meegewerkt denk ik dat hier snel verandering in zou kunnen komen.
pi_137878496
quote:

[..]

Damn.... :')
pi_137878501
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 12:11 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Nog wel ja. Maar gezien het feit dat 7 gemeentes hier serieus aan hebben meegewerkt denk ik dat hier snel verandering in zou kunnen komen.
Gemeenten maken de regels niet.
pi_137878559
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 12:11 schreef Globali het volgende:

[..]

Gemeenten maken de regels niet.
Ik doel meer op de algemene mentaliteit die ervoor nodig is, maar dat begreep je zelf ook wel neem ik aan.
pi_137878643
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 12:13 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Ik doel meer op de algemene mentaliteit die ervoor nodig is, maar dat begreep je zelf ook wel neem ik aan.
Van de kant van die gemeentes bedoel je? Dat is inderdaad verbazingwekkend. Ik denk dat men misschien niet eens echt door had wat men deed en dat dat fout was.
pi_137878665
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 12:15 schreef Globali het volgende:

[..]

Van de kant van die gemeentes bedoel je? Dat is inderdaad verbazingwekkend. Ik denk dat men misschien niet eens echt door had wat men deed en dat dat fout was.
Als ze die deal niet van tevoren met de gemeente hadden gemaakt, maar die 1800 werknemers op straat hadden gezet, dan was deze constructie vanzelf tot stand gekomen en legaal geweest.
pi_137878690
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 12:16 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Als ze die deal niet van tevoren met de gemeente hadden gemaakt, maar die 1800 werknemers op straat hadden gezet, dan was deze constructie vanzelf tot stand gekomen en legaal geweest.
Dat lijkt mij niet. Alleen was het dan wel een hele toestand geworden zaken terug te draaien.
pi_137878855
quote:

[..]

Nederlandse werkzoekenden.. betaald! Tenslotte was er ook geld voor die MOElanders die volgens de wet ook minimaal minimumloon moeten krijgen.
pi_137878866
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 12:15 schreef Globali het volgende:

[..]

Dat, maar niet dat alleen. Het laat ook zien dat bedrijven en overheid de bijstand helemaal niet zien als vangnet voor mensen die niks anders hebben, maar dat de bijstand potentieel als een erg aantrekkelijk goedkoop alternatief voor loon wordt gezien.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 12:23:18 #194
396550 Richestorags
pi_137878887
Ontopic: is 1809 euro echt te weinig? Zo ja, waarom? Waar kan er slim bespaard worden door de gezinnen?
  dinsdag 18 maart 2014 @ 12:24:55 #195
396550 Richestorags
pi_137878938
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 12:22 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Dat, maar niet dat alleen. Het laat ook zien dat bedrijven en overheid de bijstand helemaal niet zien als vangnet voor mensen die niks anders hebben, maar dat de bijstand potentieel als een erg aantrekkelijk goedkoop alternatief voor loon wordt gezien.
Zo goedkoop lijkt het me anders niet t.o.v. het minimumloon met die ambtelijke molen erachter zoals het UWV.
pi_137878955
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 12:22 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Ik geloof het nog niet helemaal. Dat het voor bedrijven zo makkelijk zou werken. Stel ik begin vandaag een bedrijf en ik heb 15 mensen nodig. Dan kan ik toch niet naar de gemeente stappen en daar vragen om mensen die in de bijstand zitten aan te leveren.......die dan doorbetaald gaan worden door de gemeente?
pi_137879003
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 12:25 schreef Globali het volgende:

[..]

Ik geloof het nog niet helemaal. Dat het voor bedrijven zo makkelijk zou werken. Stel ik begin vandaag een bedrijf en ik heb 15 mensen nodig. Dan kan ik toch niet naar de gemeente stappen en daar vragen om mensen die in de bijstand zitten aan te leveren.......die dan doorbetaald gaan worden door de gemeente?
Dat ligt aan je bedrijf. Als jij een bedrijfje opzet dat zich inzet voor een maatschappelijk doel, geheid dat je de gemeente mee kunt krijgen. Vooropgesteld dat je gemeente al meedoet aan die participatiewetgeving.
pi_137879049
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 12:25 schreef Globali het volgende:

[..]

Nee, nog niet. Maar dat zeg ik ook niet. Ik zeg dat de bereidheid aanwezig is tot zekere hoogte om dat wel mogelijk te maken. Beleid kan gewijzigd worden als er genoeg draagvlak is. En het draagvlak daarvoor is groeiende voor mijn gevoel.
pi_137879078
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 12:26 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Dat ligt aan je bedrijf. Als jij een bedrijfje opzet dat zich inzet voor een maatschappelijk doel, geheid dat je de gemeente mee kunt krijgen. Vooropgesteld dat je gemeente al meedoet aan die participatiewetgeving.
Dan zal je toch moeten aantonen dat dat alles niet zou kunnen werken met betaalde krachten lijkt mij? Maar goed. Ik kijk nergens meer van op in dit land. Een ander iets waar iets ENORM mis gaat is re-integratie. Ik heb daar zelf mee te maken gehad. Over totale verspilling gesproken.....en het volkomen 'illegaal' elkaar balletjes toespelen gesproken.
pi_137879091
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 12:24 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Zo goedkoop lijkt het me anders niet t.o.v. het minimumloon met die ambtelijke molen erachter zoals het UWV.
Die kunnen we dan mooi ook de bijstand in bezuinigen. Denken in oplossingen, vind je niet? ^O^
pi_137879121
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 12:28 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Nee, nog niet. Maar dat zeg ik ook niet. Ik zeg dat de bereidheid aanwezig is tot zekere hoogte om dat wel mogelijk te maken. Beleid kan gewijzigd worden als er genoeg draagvlak is. En het draagvlak daarvoor is groeiende voor mijn gevoel.
Uiteindelijk moet de gemeente betalen. Dus die zal daar toch ook niet echt op zitten te wachten lijkt mij.
pi_137879139
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 12:29 schreef Globali het volgende:

[..]

Dan zal je toch moeten aantonen dat dat alles niet zou kunnen werken met betaalde krachten lijkt mij? Maar goed. Ik kijk nergens meer van op in dit land. Een ander iets waar iets ENORM mis gaat is re-integratie. Ik heb daar zelf mee te maken gehad. Over totale verspilling gesproken.....en het volkomen 'illegaal' elkaar balletjes toespelen gesproken.
Zet een bedrijf op dat subsidie krijgt van de gemeente als bijvoorbeeld, door jou genoemd, arbeidsreïntegratieplek. Omdat je subsidie krijgt en de gemeente "cliënten" mag doorverwijzen zullen ze ook maar wat graag de bijstandscliënten aan je willen slijten.
pi_137879191
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 12:30 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Zet een bedrijf op dat subsidie krijgt van de gemeente als bijvoorbeeld, door jou genoemd, arbeidsreïntegratieplek. Omdat je subsidie krijgt en de gemeente "cliënten" mag doorverwijzen zullen ze ook maar wat graag de bijstandscliënten aan je willen slijten.
Je lost er als gemeente weinig mee op. Je blijft betalen. En ook zo'n re-integratiebureau kost veel geld......zonder enige garantie dat clienten daarna aan werk komen.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 12:33:15 #204
396550 Richestorags
pi_137879209
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 12:29 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Die kunnen we dan mooi ook de bijstand in bezuinigen. Denken in oplossingen, vind je niet? ^O^
:') ik betwijfel alleen maar of het goedkoper is...
pi_137879339
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 12:32 schreef Globali het volgende:

[..]

Je lost er als gemeente weinig mee op. Je blijft betalen. En ook zo'n re-integratiebureau kost veel geld......zonder enige garantie dat clienten daarna aan werk komen.
Als gemeente hoef je ook niets op te lossen. Je hoeft alleen maar het beleid uit te voeren dat de overheid oplegt. Je hebt ergens het idee dat dit profijt op moet leveren voor de gemeente. Dat is helemaal niet het uitgangspunt. Het uitgangspunt is dat deze mensen moeten werken als tegenprestatie, om ze te ontmoedigen bijstand aan te vragen. Of daar uiteindelijk geld op toegelegd moet worden zal niet gecontroleerd worden.

In de afgelopen 30 jaar is namelijk van geen enkele "arbeidsactiverende maatregel" gecontroleerd of het wel effect heeft. Aangezien we nog steeds, onafgebroken, met meer werklozen dan vacatures zitten kan je je afvragen of verplicht te werk stellen, sollicitatietraining, leerbedrijven en meer van dat soort onzin enige zin heeft gehad.

Het punt is dat niemand zich ooit afvraagt of het wel werkt. "Als er maar iets gedaan wordt". Dat we daarme per jaar 6,5 miljard euro verstoken interesseert niemand iets, blijkbaar.
pi_137879347
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:53 schreef Globali het volgende:

[..]

Een bedrijf kan toch niet zomaar iemand met behoud van uitkering aannemen? Dat zou wel erg prettig worden voor werkgevers dan.
Ja wel. Als werkervaringsplaats of via een re-integratietraject. Tonen ze zogenaamd hun maatschappelijke betrokkenheid.
pi_137879416
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 12:33 schreef Richestorags het volgende:

[..]

:') ik betwijfel alleen maar of het goedkoper is...
Dat mag, maar waarom probeerden 7 gemeentes om een dergelijke constructie op te zetten? Om meer kosten te hebben?
pi_137879418
quote:

[..]

Prikkelen om te gaan zoeken naar iets dat er niet is en het weinige dat er wel is laten doen door bijstandsgerechtigden?
pi_137879857
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 12:36 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Als gemeente hoef je ook niets op te lossen. Je hoeft alleen maar het beleid uit te voeren dat de overheid oplegt. Je hebt ergens het idee dat dit profijt op moet leveren voor de gemeente. Dat is helemaal niet het uitgangspunt. Het uitgangspunt is dat deze mensen moeten werken als tegenprestatie, om ze te ontmoedigen bijstand aan te vragen. Of daar uiteindelijk geld op toegelegd moet worden zal niet gecontroleerd worden.

In de afgelopen 30 jaar is namelijk van geen enkele "arbeidsactiverende maatregel" gecontroleerd of het wel effect heeft. Aangezien we nog steeds, onafgebroken, met meer werklozen dan vacatures zitten kan je je afvragen of verplicht te werk stellen, sollicitatietraining, leerbedrijven en meer van dat soort onzin enige zin heeft gehad.

Het punt is dat niemand zich ooit afvraagt of het wel werkt. "Als er maar iets gedaan wordt". Dat we daarme per jaar 6,5 miljard euro verstoken interesseert niemand iets, blijkbaar.
Dat controleren of iets zinvol is gebeurt inderdaad niet. Maar voor een gemeente is het beter, zeker nu men uit eigen zak moet gaan betalen, dat mensen uit de bijstand gaan en een werkelijk betaalde baan hebben/krijgen. Tot nu toe maakt het de gemeente niets uit inderdaad. Ik zat ooit in zo'n re-integratietraject. Daar had je mensen van 23 die geen middelbare school hadden afgemaakt. Als je daar dan kritische vragen over gaat stellen aan een gemeente (zorg gewoon dat die mensen iets van een school afmaken.....) wordt men heel boos.
pi_137879911
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 12:37 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ja wel. Als werkervaringsplaats of via een re-integratietraject. Tonen ze zogenaamd hun maatschappelijke betrokkenheid.
Dat zijn heel tijdelijke zaken. Ik had ooit een REA status. Dat betekend in principe dat je als ziek iemand bepaalde voordelen hebt voor een werkgever. Zelfs dat is afgeschaft.
pi_137880108
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 12:53 schreef Globali het volgende:

[..]

Dat zijn heel tijdelijke zaken. Ik had ooit een REA status. Dat betekend in principe dat je als ziek iemand bepaalde voordelen hebt voor een werkgever. Zelfs dat is afgeschaft.
Dat mag 3 maanden. Daarna neem je de volgende bijstandsgerechtigde. Met een kleine overlap kan die ook nog door de voorganger worden ingewerkt. Kost het bedrijf niets, zelfs geen reiskostenvergoeding.

Ik ben zo mijn hbo+ baan kwijtgeraakt.
pi_137880226
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 12:58 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dat mag 3 maanden. Daarna neem je de volgende bijstandsgerechtigde. Met een kleine overlap kan die ook nog door de voorganger worden ingewerkt. Kost het bedrijf niets, zelfs geen reiskostenvergoeding.

Ik ben zo mijn hbo+ baan kwijtgeraakt.
En wat gebeurt er met zo'n iemand dan? Die doet weer een stap terug en blijft in de bijstand zitten? Of krijg je dan ineens weer ww? Maar jouw geval. Jouw positie werd ingenomen door iemand met een uitkering. Bij een gewoon commercieel bedrijf? Dat kan je dan toch aanvechten?
pi_137880492
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 13:01 schreef Globali het volgende:

[..]

En wat gebeurt er met zo'n iemand dan? Die doet weer een stap terug en blijft in de bijstand zitten? Of krijg je dan ineens weer ww?
Nee, die gaat naar het volgende bedrijf. Geen loon is namelijk geen opbouw WW. Er zijn voorbeelden te over van mensen die zo al vier jaar of langer werken voor hun uitkering.
quote:
Maar jouw geval. Jouw positie werd ingenomen door iemand met een uitkering. Bij een gewoon commercieel bedrijf? Dat kan je dan toch aanvechten?
Nee, dat kan niet. De reden van ontslag is namelijk officieel natuurlijk niet dat ze gratis werkkrachten willen. In mijn geval ben ik gewoon genaaid doormijn werkgever met leugens. Toen ik dat zei ontstond er een conflict en dat is reden voor ontslag. Zo werkt dat. Wel een mooie vergoeding meegekregen omdat mijn werkgever volledig de schuld had van het conflict.
pi_137880651
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 13:08 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Nee, die gaat naar het volgende bedrijf. Geen loon is namelijk geen opbouw WW. Er zijn voorbeelden te over van mensen die zo al vier jaar of langer werken voor hun uitkering.

[..]

Nee, dat kan niet. De reden van ontslag is namelijk officieel natuurlijk niet dat ze gratis werkkrachten willen. In mijn geval ben ik gewoon genaaid doormijn werkgever met leugens. Toen ik dat zei ontstond er een conflict en dat is reden voor ontslag. Zo werkt dat. Wel een mooie vergoeding meegekregen omdat mijn werkgever volledig de schuld had van het conflict.
Maar goed. Ontslag staat niet lekker op je CV. Of heb je zwart op wit staan dat het de schuld van de werkgever was? Nu weer aan het werk?
pi_137881795
quote:
Friek komt weer even trollen.
pi_137881937
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:48 schreef Globali het volgende:

[..]

Zeer zeker wel.
Welke zoal dan?
pi_137882062
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 13:40 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Welke zoal dan?
Dat je mensen iets maatschappelijks kan laten doen. Niet banen innemen dus..... Wat is daar mis mee?
pi_137882524
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 13:42 schreef Globali het volgende:

[..]

Dat je mensen iets maatschappelijks kan laten doen. Niet banen innemen dus..... Wat is daar mis mee?
Ik heb niet zoveel tegen op mensen die 'iets voor de maatschappij doen', dus als je het zo zegt klinkt dat niet alsof we daar iets op tegen moeten hebben. Probleem is echter dat de praktijk uitwijst dat de overheid veel te log is om mensen daartoe aan te zetten zonder te vervallen in allerlei wantoestanden. Mensen die grassprietjes moeten knippen, 10 keer op een dag plantjes water geven of de papierversnipperaar aan slingeren en alles wat er uit komt weer aan elkaar laten plakken. 'Iets voor de maatschappij' doen is leuk als dat op vrijwillige basis gebeurt of in kleinschalige projecten voor bijvoorbeeld HALT.

En er wordt ook teveel voorbijgegaan aan het aspect dat mensen die een uitkering ontvangen daar in eerste instantie helemaal niet voor kiezen. Dus waarom zouden zij dan wel verplicht iets moeten doen en de mensen met een part-time baan niet bijvoorbeeld? En voor wie is 'iets voor de maatschappij doen' in deze vorm nu precies goed? Voor de bijstandsgerechtigden in ieder geval niet. Voor de maatschappij ook niet, want het kost fucking veel geld (7 miljard) en het levert geen flikker op (want zeg nu zelf, wat hebben we aan dooie plantjes en volgelopen plantenbakken?). Dus wie dan?
pi_137882653
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 13:52 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ik heb niet zoveel tegen op mensen die 'iets voor de maatschappij doen', dus als je het zo zegt klinkt dat niet alsof we daar iets op tegen moeten hebben. Probleem is echter dat de praktijk uitwijst dat de overheid veel te log is om mensen daartoe aan te zetten zonder te vervallen in allerlei wantoestanden. Mensen die grassprietjes moeten knippen, 10 keer op een dag plantjes water geven of de papierversnipperaar aan slingeren en alles wat er uit komt weer aan elkaar laten plakken. 'Iets voor de maatschappij' doen is leuk als dat op vrijwillige basis gebeurt of in kleinschalige projecten voor bijvoorbeeld HALT.

En er wordt ook teveel voorbijgegaan aan het aspect dat mensen die een uitkering ontvangen daar in eerste instantie helemaal niet voor kiezen. Dus waarom zouden zij dan wel verplicht iets moeten doen en de mensen met een part-time baan niet bijvoorbeeld? En voor wie is 'iets voor de maatschappij doen' in deze vorm nu precies goed? Voor de bijstandsgerechtigden in ieder geval niet. Voor de maatschappij ook niet, want het kost fucking veel geld (7 miljard) en het levert geen flikker op (want zeg nu zelf, wat hebben we aan dooie plantjes en volgelopen plantenbakken?). Dus wie dan?
Zo simpel zie ik het ook niet. Ik ga er vanuit dat de meeste mensen er niet voor kiezen. Maar als je langere tijd in de bijstand zit mag je best iets van iemand vragen. Het moet wel zinnig zijn. Het moet niet iemands zelfvertrouwen gaan afbreken. Het levert wel wat op. Weer participeren.
pi_137882696
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 13:55 schreef Globali het volgende:

[..]

Zo simpel zie ik het ook niet. Ik ga er vanuit dat de meeste mensen er niet voor kiezen. Maar als je langere tijd in de bijstand zit mag je best iets van iemand vragen. Het moet wel zinnig zijn. Het moet niet iemands zelfvertrouwen gaan afbreken. Het levert wel wat op. Weer participeren.
Maar dat doet het dus gewoon niet. Het zorgt alleen maar voor wantoestanden.
pi_137882778
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 13:56 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Maar dat doet het dus gewoon niet. Het zorgt alleen maar voor wantoestanden.
Blijkbaar. Ik leer vandaag ook weer wat bij. Maar vanuit normaal denken gezien zou het niet zo gek zijn......alleen werkt het dus geheel niet. Lang leve Utopia.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 13:59:17 #222
190104 Jareth
Such a pity...
pi_137882793
quote:

[..]

Daar is de regering al mee bezig. duizenden ontslagen bij de zorg. In Deventer zijn bij een zorginstelling de mensen al vervangen door mensen met een uitkering. Ook op jouw functie zal uiteindelijk beslag gelegd kunnen worden zodat je uiteindelijk met behoud van een uitkering hetzelfde werk kunt vervullen.

Ik heb wel een oplossing. Jeugdloon stoppen. Regering moet dan de lak aan werkgevers en studenten hebben. Die doen het maar van het geld wat ze maandelijks krijgen van de staat. Blijf je maar thuis wonen bij mams en paps. Of ga met 10 man op 1 kamer in stapelbedden. Kan je niet meer ophoesten dan een jeugdloner, zoals veel supermarkten en detailhandel doen, ga jij zelf maar achter de kassa staan. Zo ontstaat er tenminste wel een situatie dat een werkgever eerder voor een volwassene kiest met ervaring.

Minder gezinnen een uitkering.
So, the Labyrinth is a piece of cake, is it?
pi_137882808
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 13:11 schreef Globali het volgende:

Nu weer aan het werk?
Dat is afhankelijk van de discussie. De ene keer weer wel en de andere weer niet...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_137882834
quote:
10s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 13:59 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat is afhankelijk van de discussie. De ene keer weer wel en de andere weer niet...
Een flex werker? Ik ben nieuw en ken niemand hier.
pi_137882855
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 14:00 schreef Globali het volgende:

Een flex werker? Ik ben nieuw en ken niemand hier.
Flex verhalenverteller...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_137882883
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 13:55 schreef Globali het volgende:

[..]

Maar als mensen met een WW uitkering vrijwilligerswerk doen of gaan doen worden ze juist weer gekort.
pi_137882895
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 13:59 schreef Jareth het volgende:

[..]

Daar is de regering al mee bezig. duizenden ontslagen bij de zorg. In Deventer zijn bij een zorginstelling de mensen al vervangen door mensen met een uitkering. Ook op jouw functie zal uiteindelijk beslag gelegd kunnen worden zodat je uiteindelijk met behoud van een uitkering hetzelfde werk kunt vervullen.

Ik heb wel een oplossing. Jeugdloon stoppen. Regering moet dan de lak aan werkgevers en studenten hebben. Die doen het maar van het geld wat ze maandelijks krijgen van de staat. Blijf je maar thuis wonen bij mams en paps. Of ga met 10 man op 1 kamer in stapelbedden. Kan je niet meer ophoesten dan een jeugdloner, zoals veel supermarkten en detailhandel doen, ga jij zelf maar achter de kassa staan. Zo ontstaat er tenminste wel een situatie dat een werkgever eerder voor een volwassene kiest met ervaring.

Minder gezinnen een uitkering.
Jeugdloon stoppen? Wat bedoel je daarmee?

Ik ben in elk geval tegen het normale arbeidsplaatsen vervangen door mensen met een uitkering. Want dan gaan we inderdaad toe naar een basisloon voor iedereen en volgens mij werkt dat niet
pi_137882918
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 13:52 schreef Xa1pt het volgende:

En er wordt ook teveel voorbijgegaan aan het aspect dat mensen die een uitkering ontvangen daar in eerste instantie helemaal niet voor kiezen.
Misschien ook goed voor hun eigen zelfrespect? Want je krijgt geen gratis geld meer, je doet er iets voor. Wel ben ik het met je eens dat het zoals het nu gaat niet goed gaat.

Beter is het om met iedere bijstandspersoon te overleggen wat hem/haar het leukste lijkt (met bejaarden wandelen) en dan later het bejaardenhuis bellen om na te gaan of die persoon dat dan ook inderdaad doet. En maar 3 of 2 dagen per week, zodat je wel kan solliciteren
pi_137882979
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 14:01 schreef macca728 het volgende:

[..]

Maar als mensen met een WW uitkering vrijwilligerswerk doen of gaan doen worden ze juist weer gekort.
Noem mij eigenwijs. Ik sta open voor alles. Is dat echt zo? Als ik nu een WW uitkering zou hebben en ik ga 8 uur per week vrijwilligerswerk doen bij een bejaardentehuis......krijg ik dan korting?
  dinsdag 18 maart 2014 @ 14:04:32 #230
190104 Jareth
Such a pity...
pi_137883030
@ Globali. Precies zoals ik het zeg. Jeugdloon afschaffen. Iedereen minimaal nettoloon. Meer kansen voor volwassenen.
pi_137883034
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 14:03 schreef Globali het volgende:

[..]

Noem mij eigenwijs. Ik sta open voor alles. Is dat echt zo? Als ik nu een WW uitkering zou hebben en ik ga 8 uur per week vrijwilligerswerk doen bij een bejaardentehuis......krijg ik dan korting?
Op je uitkering ? Ja dat is gebeurt. Ga jij dan vrijwilligerswerk doen als je 10% gekort wordt ?

http://www.telegraaf.nl/o(...)olledig_door___.html

Dan is dan weer het rare van het beleid van de overheid. Mensen die zelf willen werken, ga je straffen.
pi_137883090
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 13:58 schreef Globali het volgende:

[..]

Blijkbaar. Ik leer vandaag ook weer wat bij. Maar vanuit normaal denken gezien zou het niet zo gek zijn......alleen werkt het dus geheel niet. Lang leve Utopia.
https://decorrespondent.n(...)43007242520-822a11ac
  dinsdag 18 maart 2014 @ 14:06:07 #233
190104 Jareth
Such a pity...
pi_137883102
Zo gauw functies waar mensen voor in dienst zijn geweest vervangen gaan worden door mensen met behoud van uitkering ben ik tegen. Deventer als voorbeeld.
pi_137883107
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 14:04 schreef Jareth het volgende:
@ Globali. Precies zoals ik het zeg. Jeugdloon afschaffen. Iedereen minimaal nettoloon. Meer kansen voor volwassenen.
Iedereen boven de 18 krijgt standaard zeg 1000 euro op zijn rekening p/m? Dat bedoel je?
pi_137883134
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 14:02 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Misschien ook goed voor hun eigen zelfrespect? Want je krijgt geen gratis geld meer, je doet er iets voor. Wel ben ik het met je eens dat het zoals het nu gaat niet goed gaat.
Het is juist funest voor het beetje zelfrespect - als dat er nog is.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 14:07:21 #236
190104 Jareth
Such a pity...
pi_137883158
Precies wat ik bedoel. Als dat het nettoloon is.
pi_137883187
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 14:06 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Het is juist funest voor het beetje zelfrespect - als dat er nog is.
Lijkt mij juist niet eigenlijk, mits het geen vernederende chain gang is die het nu wel is. Bedoeld om de onderbuik te voeden. :)
pi_137883200
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 14:07 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Lijkt mij juist niet eigenlijk, mist het geen vernederende chain gang is die het nu wel is. Bedoeld om de onderbuik te voeden. :)
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)het-wantrouwen.dhtml
pi_137883222
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 14:04 schreef macca728 het volgende:

[..]

Op je uitkering ? Ja dat is gebeurt. Ga jij dan vrijwilligerswerk doen als je 10% gekort wordt ?

http://www.telegraaf.nl/o(...)olledig_door___.html

Dan is dan weer het rare van het beleid van de overheid. Mensen die zelf willen werken, ga je straffen.
Dat laatste is ook deels zo.....soms. Dat van korten als je vrijwilligerswerk gaat doen is te gek voor woorden. Ik zelf ben ziek en 100% afgekeurd (niet voor de lol) en als ik iets wil ondernemen ziet de gemeente dat eigenlijk ook niet zitten. Dat is administratief wat moeilijk.....geeft men aan.
pi_137883232
quote:
Ja, die heb ik ook gelezen. Maar dat was wel een hufter uwv. Zo hoeft het niet te zijn.
pi_137883262
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 14:09 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Ja, die heb ik ook gelezen. Maar dat was wel een hufter uwv. Zo hoeft het niet te zijn.
Nee, in Lalala-land hebben we allemaal werk.
pi_137883327
quote:
10s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 14:09 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Nee, in Lalala-land hebben we allemaal werk.
Je serveert nu een zinnig idee af omdat het verrot wordt uitgevoerd
(verwachte reactie: Ja, dat zeiden ze van het communisme ook)
pi_137883396
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 14:11 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Je serveert nu een zinnig idee af omdat het verrot wordt uitgevoerd
Nee. Mensen zijn zelf prima in staat om te bedenken wat goed voor ze is en of ze vrijwilligerswerk willen gaan doen zolang ze werkeloos zijn. Daar hebben ze geen overheid voor nodig.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 14:14:33 #244
190104 Jareth
Such a pity...
pi_137883438
@globali. Ik wil nog wel verder gaan.
quote:
Vanaf een leeftijd van 16 jaar mogen ze vrijwel alle werkzaamheden verrichten en vanaf 18 jaar gelden er geen beperkingen meer, ze worden gezien al volwassenen.
Vanaf 16 jaar. Ten 1e: werken ze vaak net zo hard als een volwassene en ten 2e Werkgevers nemen jongeren aan omdat ze goedkoop zijn. (zie supermarkten en detailhandel) Ik vind dat misbruik. Gewoon nettoloon dus
pi_137883485
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 14:14 schreef Jareth het volgende:
@globali. Ik wil nog wel verder gaan.

[..]

Vanaf 16 jaar. Ten 1e: werken ze vaak net zo hard als een volwassene en ten 2e Werkgevers nemen jongeren aan omdat ze goedkoop zijn. (zie supermarkten en detailhandel) Ik vind dat misbruik. Gewoon nettoloon dus
Daar heb ik op zich geen probleem mee.
pi_137884132
quote:
7s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 14:13 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Nee. Mensen zijn zelf prima in staat om te bedenken wat goed voor ze is en of ze vrijwilligerswerk willen gaan doen zolang ze werkeloos zijn. Daar hebben ze geen overheid voor nodig.
Exact! Die belachelijke betutteling van volstrekt capabele mensen die écht wel in staat zijn zelf een baan te vinden. Daar hoeft het UWV niets voor te doen. Kost het ook geen 87 miljoen per dag.

Ik maak me er bijna kwaad om.
pi_137885063
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 14:32 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Exact! Die belachelijke betutteling van volstrekt capabele mensen die écht wel in staat zijn zelf een baan te vinden. Daar hoeft het UWV niets voor te doen. Kost het ook geen 87 miljoen per dag.

Ik maak me er bijna kwaad om.
Nee joh, werkloze mensen kunnen helemaal niks zelf, anders waren ze niet werkloos :{w

:')
pi_137885146
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 14:56 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Nee joh, werkloze mensen kunnen helemaal niks zelf, anders waren ze niet werkloos :{w

:')
Ja. Bijv. mensen van 58 jaar oud zijn vaak voor de grap werkeloos. Banen voor het oprapen........
pi_137885365
quote:
Ik had hier geen last van toen ik in de WW kwam. Via internet aangevraagd en ontvangen en ben verder nergens meer heengeweest. Ooit ene keer opgeroepen voor een gesprek. Ik had op dat tijdstip een sollicitatiegesprek, dus die afspraak met het uwv werd verschoven. Toen had ik weer een sollicitatiegesprek en toen waren ze het zat en kreeg ik de afspraak per telefoon. 5 minuten wat standaard vragen of ik wel wist van dit en dat. Echt heel onpersoonlijk, 1 advies gekregen en verder niks. 5 dagen later had ik werk. *O*
Ik kreeg wel allerlei standaard uitnodigingen voor beursen, etc. maar dat was allemaal vrijwillig, dus niet heen gegaan.
pi_137914886
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 14:59 schreef Globali het volgende:

[..]

Ja. Bijv. mensen van 58 jaar oud zijn vaak voor de grap werkeloos. Banen voor het oprapen........
Banen voor het oprapen, inderdaad! *O*
pi_137914953
http://www.nu.nl/economie(...)klozencarrousel.html

quote:
'Gemeenten dwingen aannemer tot werklozencarrousel'
Gemeenten dwingen aannemers bij bouwopdrachten steeds vaker lokale werklozen aan te nemen, waardoor zij hun eigen personeel moeten ontslaan.
Foto: ANP

De aannemers klagen nu dat zo een werklozencarrousel ontstaat, schrijft de Volkskrant woensdag.

Een nationaal stimuleringsplan van de overheid om de komende jaren drieduizend jongeren, ouderen en werklozen aan gesubsidieerd werk op bouwplaatsen te helpen dreigt de problemen te vergroten.

Bouwend Nederland en het ministerie van Sociale Zaken stellen dat dit plan voor extra banen zorgt en dat niet meer personeel wordt verdrongen. Arbeidseconoom Ronald Dekker spreekt dat in de krant tegen. "Er komt geen extra weg of brug bij, dus er blijft evenveel werk te verdelen. Dan werkt het wel degelijk verdringend."

Ontslagen

Vooral wegenbouwers en bedrijven die riolering aanleggen hebben hier last van. Zij zijn voor bijna al hun werk afhankelijk van gemeenten.

Omdat gemeenten al veel bezuinigen, hebben de aannemers vaak al te weinig werk om hun eigen personeel aan de gang te houden. Zij vrezen dat meer ontslagen vallen als ze werklozen aan werk moeten helpen.

Een bruggenbouwer wijst erop dat het bouwen van een brug meestal slechts enkele maanden duurt. "Die periode is veel te kort om een vak te leren. Het is dus voor iedereen frustrerend." Een wegenbouwer wijst erop dat werknemers die binnen zijn bedrijf net zijn opgeleid hun plek aan 'passanten' verliezen.
-O- vakbekwame menen moeten ontslaan om werklozen, die het niet kunnen, aan te nemen -O-
pi_137915021
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 09:50 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

-O- vakbekwame menen moeten ontslaan om werklozen, die het niet kunnen, aan te nemen -O-
Dat postte ik net ook :P Belachelijk, want het enige wat je ermee bereikt is dat je de uitkeringsgroep vergroot. -O- Een langdurig werkloze met geen ervaring in de bouw komt niet dichterbij de arbeidsmarkt door voor een paar maanden op een bouwplaats rond te lopen lijkt me.
pi_137915093
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 09:52 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Dat postte ik net ook :P Belachelijk, want het enige wat je ermee bereikt is dat je de uitkeringsgroep vergroot. -O- Een langdurig werkloze met geen ervaring in de bouw komt niet dichterbij de arbeidsmarkt door voor een paar maanden op een bouwplaats rond te lopen lijkt me.
Ik zag het inderdaad :@ scheelde 2 minuten. Je kan wel eerst je eigen mensen ontslaan, het project doen met niet gemotiveerde mensen, die het eigenlijk niet willen, en het project daarop, je eigen mensen weer via een uitkering aan het werk zetten.
pi_137915139
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 09:50 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Grappig ook, dat je met die carroussel alleen maar mensen de uitkering in dwingt die dus hun recht op WW opmaken en misschien hun huizen e.d. moeten verkopen.

Wie kan straks nog een hypotheek met een looptijd van 30 jaar blijven bekostigen als je zomaar ontslagen kan worden om plek te maken voor werklozen?
pi_137915198
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 09:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik zag het inderdaad :@ scheelde 2 minuten. Je kan wel eerst je eigen mensen ontslaan, het project doen met niet gemotiveerde mensen, die het eigenlijk niet willen, en het project daarop, je eigen mensen weer via een uitkering aan het werk zetten.
En dat alleen maar om de gemeentes te kunnen laten zeggen dat het werkloosheidspercentage gedaald is :')
  woensdag 19 maart 2014 @ 09:59:54 #256
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_137915253
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:24 schreef Pikkebaas het volgende:
Inderdaad, 2x per jaar niet op wintersport kunnen is echt schandalig.
  woensdag 19 maart 2014 @ 11:39:31 #257
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_137918080
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 09:59 schreef xzaz het volgende:

[..]

Dat bedoelde ik niet eens. OZB, afvalstoffen, 'vrijwillige schoolbijdrage', boodschappen, benzine. Noem alles maar op. Alles wordt duurder en duurder. En met name het feit dat de overheden telkens een schaamteloze greep in je portemonnee doen wordt steeds vervelender.
pi_137924068
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 11:39 schreef Pikkebaas het volgende:

[..]

Dat bedoelde ik niet eens. OZB, afvalstoffen, 'vrijwillige schoolbijdrage', boodschappen, benzine. Noem alles maar op. Alles wordt duurder en duurder. En met name het feit dat de overheden telkens een schaamteloze greep in je portemonnee doen wordt steeds vervelender.
Ik ben dus solliciterende en het begint mij op te vallen dat er binnen bedrijven die geld krijgen van consumenten (vakbonden, koepelorganisaties,) e.d. om hen te helpen, enorm met geld gesmeten wordt. Bij twee van die organisaties boden zij zonder te blikken of te blozen ¤5000.- bruto p.m. voor een 36-urige werkweek. Dit terwijl ¤3000.- tot max ¤3500.- heel gangbaar is voor mijn beroep. En extreem luxe gebouwen, mooie lease bakken e.d. En ik ben maar een simpele HRM-er, niets bijzonders dus.
Contributies stijgen vanwege de inflatie, 'vrijwillige' bijdrages stijgen vanwege de inflatie, abonnementsgelden stijgen vanwege de inflatie.. alles wordt extreem duur.. maar de lonen gaan in de commerciële tak alleen maar omlaag, niet omhoog. Zeker daar waar men geen verplichte Cao heeft.
  woensdag 19 maart 2014 @ 14:52:29 #259
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_137925007
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 14:22 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ik ben dus solliciterende en het begint mij op te vallen dat er binnen bedrijven die geld krijgen van consumenten (vakbonden, koepelorganisaties,) e.d. om hen te helpen, enorm met geld gesmeten wordt. Bij twee van die organisaties boden zij zonder te blikken of te blozen ¤5000.- bruto p.m. voor een 36-urige werkweek. Dit terwijl ¤3000.- tot max ¤3500.- heel gangbaar is voor mijn beroep. En extreem luxe gebouwen, mooie lease bakken e.d. En ik ben maar een simpele HRM-er, niets bijzonders dus.
Contributies stijgen vanwege de inflatie, 'vrijwillige' bijdrages stijgen vanwege de inflatie, abonnementsgelden stijgen vanwege de inflatie.. alles wordt extreem duur.. maar de lonen gaan in de commerciële tak alleen maar omlaag, niet omhoog. Zeker daar waar men geen verplichte Cao heeft.
Idem trouwens voor Europese organisaties. Ik had hetzelfde met Europol. Reusachtig salaris en belastingvoordeel. Helaas tegen mijn principes om daar te werken.
pi_137925155
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 14:52 schreef Pikkebaas het volgende:

[..]

Idem trouwens voor Europese organisaties. Ik had hetzelfde met Europol. Reusachtig salaris en belastingvoordeel. Helaas tegen mijn principes om daar te werken.
Europol? Lijkt me niks mis mee om voor te werken. Als het nu zoiets als Brein was...
  woensdag 19 maart 2014 @ 14:59:50 #261
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_137925262
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 14:56 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Europol? Lijkt me niks mis mee om voor te werken. Als het nu zoiets als Brein was...
Nope. Ik ben bij dat soort instanties weggegaan vanwege de tendens om ALLES met camera's te monitoren, aan elkaar te knopen en van gezichtsherkenning te voorzien.
Ik ben tegen een politiestaat en ga dus niet bij een instantie werken die dat faciliteert.
pi_137925372
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 09:59 schreef xzaz het volgende:

[..]

Die mensen werken voor hun geld. Dat kan van bijstandstrekkers niet gezegd worden.
  woensdag 19 maart 2014 @ 15:05:04 #263
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_137925445
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 15:03 schreef Halcon het volgende:

[..]

Die mensen werken voor hun geld. Dat kan van bijstandstrekkers niet gezegd worden.
Precies en ik ga maar 1 keer per jaar op wintersport, 't is al duur genoeg met drie kinderen.
pi_137925623
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 15:05 schreef Pikkebaas het volgende:

[..]

Precies en ik ga maar 1 keer per jaar op wintersport, 't is al duur genoeg met drie kinderen.
Yep en al zou je 100x per jaar gaan... Als je er voor werkt....

Bijstandstrekkers werken niet en vertikken het om te werken. Als je er dan voor kiest dat deze mensen niet uit mogen hongeren, geef ze dan het absolute minimale, zodat ze met 4 of 5 man in 1 woning kunnen wonen en wat kunnen eten. Alle andere luxe is compleet overbodig.
  woensdag 19 maart 2014 @ 15:12:12 #265
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_137925661
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 15:10 schreef Halcon het volgende:

[..]

Bijstandstrekkers werken niet en vertikken het om te werken. Als je er dan voor kiest dat deze mensen niet uit mogen hongeren, geef ze dan het absolute minimale, zodat ze met 4 of 5 man in 1 woning kunnen wonen en wat kunnen eten. Alle andere luxe is compleet overbodig.
Eens. Zo lang ze nog een mobiel hebben, huisdieren, een auto en roken is de bijstand te hoog.
pi_137925679
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 15:12 schreef Pikkebaas het volgende:

[..]

Eens. Zo lang ze nog een mobiel hebben, huisdieren, een auto en roken is de bijstand te hoog.
:Y

De werkende mens dient zo min mogelijk belast te worden ten gunste van bijstandsuitkeringen voor de niet-werkende mens.
  woensdag 19 maart 2014 @ 15:14:37 #267
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_137925745
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 15:12 schreef Halcon het volgende:

[..]

:Y

De werkende mens dient zo min mogelijk belast te worden ten gunste van bijstandsuitkeringen voor de niet-werkende mens.
De enige uitzondering zijn mensen die vanwege een handicap niet KUNNEN werken. Ik vind wel dat je als samenleving de morele plicht hebt om daar voor te zorgen.
pi_137925818
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 15:14 schreef Pikkebaas het volgende:

[..]

De enige uitzondering zijn mensen die vanwege een handicap niet KUNNEN werken. Ik vind wel dat je als samenleving de morele plicht hebt om daar voor te zorgen.
Niet kunnen werken is wat anders inderdaad, maar ook daar moet je kritisch mee omgaan. Ik vind het erg apart dat Nederland zoveel arbeidsongeschikten heeft, terwijl er hier geen kerncentrale o.i.d. is ontploft.
  woensdag 19 maart 2014 @ 15:19:11 #269
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_137925906
quote:
En als je willens en wetens een zwaargehandicapt kind geboren laat worden, wetende dat dat kind miljoenen euro's aan medische zorg nodig gaat hebben (een veelvoud van de uitkering!), zonder enige kans op een menswaardig leven...? Wat mij betreft hebben we de morele plicht dat te voorkomen i.p.v. te faciliteren...
pi_137926017
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 15:19 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

En als je willens en wetens een zwaargehandicapt kind geboren laat worden, wetende dat dat kind miljoenen euro's aan medische zorg nodig gaat hebben (een veelvoud van de uitkering!), zonder enige kans op een menswaardig leven...? Wat mij betreft hebben we de morele plicht dat te voorkomen i.p.v. te faciliteren...
Dat ouders voor hun eigen kinderen moeten zorgen valt ook wel iets voor te zeggen natuurlijk.
  woensdag 19 maart 2014 @ 15:23:23 #271
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_137926074
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 15:19 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Moeilijke vraag. Je komt daar al snel in het zelfbeschikkingsrecht van mensen. Prenatale screening en euthanasie bij afwijkingen gaat al snel richting eugenetica.
Voor zware afwijkingen kan ik het best met je eens zijn, maar je creert een hellend vlak en voor je het weet ben je hazelippen aan het aborteren terwijl daar prima mee te leven is.
  woensdag 19 maart 2014 @ 15:23:56 #272
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_137926092
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 15:21 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dat ouders voor hun eigen kinderen moeten zorgen valt ook wel iets voor te zeggen natuurlijk.
Lastig als je een ziek kind hebt dat tonnen aan zorg kost.
pi_137926117
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 15:23 schreef Pikkebaas het volgende:

[..]

Lastig als je een ziek kind hebt dat tonnen aan zorg kost.
Dat klopt, da's lastig.
pi_137926759
quote:

[..]

We zouden ze juist dankbaar moeten zijn dat ze niet willen werken en ze daarvoor belonen. Nu is er immers voor de mensen die wel willen werken meer kans op een baan.
pi_137926881
quote:

[..]

Waarom zou je daar een arbitrair onderscheid in willen maken? Niet kunnen werken door overmacht is dan toch evengoed reden om die mensen te helpen?
  woensdag 19 maart 2014 @ 15:48:01 #276
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_137926888
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 15:23 schreef Pikkebaas het volgende:
Moeilijke vraag. Je komt daar al snel in het zelfbeschikkingsrecht van mensen. Prenatale screening en euthanasie bij afwijkingen gaat al snel richting eugenetica.
Voor zware afwijkingen kan ik het best met je eens zijn, maar je creert een hellend vlak en voor je het weet ben je hazelippen aan het aborteren terwijl daar prima mee te leven is.
Des te meer reden om er eens een open discussie over te hebben...
pi_137927029
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 15:48 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Des te meer reden om er eens een open discussie over te hebben...
Nee, juist niet. Voor je het weet krijg je mensen die de aandoening van een ander niet meer willen betalen omdat men alles maakbaar acht.
pi_137927098
quote:
7s.gif Op woensdag 19 maart 2014 15:52 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Nee, juist niet. Voor je het weet krijg je mensen die de aandoening van een ander niet meer willen betalen omdat men alles maakbaar acht.
Even heel abstract: als dat een aangeboren afwijking is en hij had voorkomen kunnen worden, waarom voorkwamen we het dan niet?

Heilige huisjes in de ethiek mag best tegenaan geschopt worden. Een open discussie niet voeren omdat de mogelijke uitkomst je niet bevalt lijkt me niet de juiste weg.
pi_137927185
quote:

[..]

je weet dat uitkeringsfraude verboden is?
dus bijstandtrekkers die het vertikken om te werken, die worden gestraft. tenminste, dat is de bedoeling.
dan hoef je dus niet hen, en ook alle bijstandtrekkers die niet KUNNEN werken, in de armoede te gooien.

dit soort redenaties zijn gewoon puur egositsiche matras. heb eens wat over voor je medemens, zeg... als jij nog eens niet kan werken, om wat voor reden dan ook, vind je het ook fijn als je niet naar de voedselbank hoeft.
  woensdag 19 maart 2014 @ 15:58:25 #280
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_137927207
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 15:54 schreef Mystikvm het volgende:
Even heel abstract: als dat een aangeboren afwijking is en hij had voorkomen kunnen worden, waarom voorkwamen we het dan niet?
De 10 weken screening hiervoor wordt zelfs niet vergoed voor verzekeraars, terwijl het een veelvoud van de kosten kan besparen.
pi_137927378
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 15:57 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

je weet dat uitkeringsfraude verboden is?
dus bijstandtrekkers die het vertikken om te werken, die worden gestraft. tenminste, dat is de bedoeling.
dan hoef je dus niet hen, en ook alle bijstandtrekkers die niet KUNNEN werken, in de armoede te gooien.

dit soort redenaties zijn gewoon puur egositsiche matras. heb eens wat over voor je medemens, zeg... als jij nog eens niet kan werken, om wat voor reden dan ook, vind je het ook fijn als je niet naar de voedselbank hoeft.
Je maakt mij niet wijs dat al die bijstandstrekkers niet kunnen werken.

Hebben ze in Nederland jaarlijks een Tsjernobyl-voorval ofzo?
pi_137927493
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 16:03 schreef Halcon het volgende:

[..]

In welke wereld leef jij dat de banen voor het oprapen liggen?
pi_137927537
quote:
1s.gif Op woensdag 19 maart 2014 16:06 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

In welke wereld leef jij dat de banen voor het oprapen liggen?
Wat komen al die Oosteuropeanen dan in Nederland doen? De hele dag op de bank zitten en tell sell kijken :?
pi_137927686
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 16:07 schreef Halcon het volgende:

[..]

Wat komen al die Oosteuropeanen dan in Nederland doen? De hele dag op de bank zitten en tell sell kijken :?
Nee de banen inpikken van die luie bijstandsgerechtigden.
pi_137927717
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 16:07 schreef Halcon het volgende:
Ja, dus wat krijg je dan? Geen overschot aan banen hè.
pi_137927729
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 16:03 schreef Halcon het volgende:

[..]

de bijstand is niet bedoeld voor fraudeurs, nogal simpel.
als je de fraudeurs eruit haalt, heb je dus mensen over die niet kunnen.
als je nu dus fraudeurs in de bijstand hebt, moet je niet gaan lopen korten op geld; dan moet je beter je best doen die fraudeurs te pakken.

als de hema last van winkeldieven heeft, gaan ze het toch ook niet moeilijker maken voor iedereen om de winkel binnen te komen..
pi_137927744
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 16:11 schreef macca728 het volgende:

[..]

Nee de banen inpikken van die luie bijstandsgerechtigden.
Onzin. Er is werkgelegenheid voor hen omdat Nederlandse werklozen niet gemotiveerd zijn om dat werk te doen.

Ken wat mensen die vanuit het buitenland naar NL zijn gekomen. Hadden binnen 3 dagen werk. :')
pi_137927786
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 16:13 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

de bijstand is niet bedoeld voor fraudeurs, nogal simpel.
als je de fraudeurs eruit haalt, heb je dus mensen over die niet kunnen.
als je nu dus fraudeurs in de bijstand hebt, moet je niet gaan lopen korten op geld; dan moet je beter je best doen die fraudeurs te pakken.

als de hema last van winkeldieven heeft, gaan ze het toch ook niet moeilijker maken voor iedereen om de winkel binnen te komen..
Als de bijstandsuitkering van iedereen die niet "niet kan werken" (door handicap e.d.) wordt stopgezet, dan vind ik het ook prima hoor.

Dat gaat om heel wat bijstandsuitkeringen. :Y
pi_137927791
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 16:13 schreef Halcon het volgende:

[..]

Onzin. Er is werkgelegenheid voor hen omdat Nederlandse werklozen niet gemotiveerd zijn om dat werk te doen.

Ken wat mensen die vanuit het buitenland naar NL zijn gekomen. Hadden binnen 3 dagen werk. :')
Wat begrijp je niet aan 100.000 vacatures en 700.000 werkzoekenden ??

En wat voor werk hadden jouw vrienden ?
pi_137927953
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 16:14 schreef macca728 het volgende:

[..]

Wat begrijp je niet aan 100.000 vacatures en 700.000 werkzoekenden ??

En wat voor werk hadden jouw vrienden ?
In de kas of stratenmaker. Dat werk waar de Nederlandse uitkeringstrekker zijn neus voor ophaalt. Gewoon omdat het kan.

En zo zijn er in best wel wat landen nog wel wat baantjes te vinden. Probleem is echter dat mensen hun neus daarvoor ophalen.
pi_137927976
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 16:13 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dus moeten we de mensn die nu in de bijstand zitten dankbaar zijn. Ze zorgen er immers voor dat er minder concurrentie is.
pi_137928004
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 16:19 schreef Halcon het volgende:

[..]

In de kas of stratenmaker. Dat werk waar de Nederlandse uitkeringstrekker zijn neus voor ophaalt. Gewoon omdat het kan.

En zo zijn er in best wel wat landen nog wel wat baantjes te vinden. Probleem is echter dat mensen hun neus daarvoor ophalen.
Nee het probleem is dat er 7x zoveel werkelozen zijn dan banen. Maar negeer dat nu maar lekker en ga lekker los op werkelozen.
pi_137928019
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 16:19 schreef Halcon het volgende:

[..]

Volgens jouw logica kunnen ze het tekort aan parkeerplekken in Amsterdam oplossen door er in Maastricht een zooi aan te leggen.
pi_137928043
quote:
7s.gif Op woensdag 19 maart 2014 16:20 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dus moeten we de mensn die nu in de bijstand zitten dankbaar zijn. Ze zorgen er immers voor dat er minder concurrentie is.
Nee, die moeten we niet dankbaar zijn. Kost immers geld dat neus ophalen van hun.
pi_137928054
quote:
7s.gif Op woensdag 19 maart 2014 16:21 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Volgens jouw logica kunnen ze het tekort aan parkeerplekken in Amsterdam oplossen door er in Maastricht een zooi aan te leggen.
Onzin. Mensen kunnen best verhuizen. Hele volksstammen doen dat.
pi_137928145
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 16:22 schreef Halcon het volgende:

[..]

Nee, die moeten we niet dankbaar zijn. Kost immers geld dat neus ophalen van hun.
Er is voor hen geen werk, dus zitten de goeie mensen nu op de goeie plek.
pi_137928154
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 16:14 schreef Halcon het volgende:

[..]

Als de bijstandsuitkering van iedereen die niet "niet kan werken" (door handicap e.d.) wordt stopgezet, dan vind ik het ook prima hoor.

Dat gaat om heel wat bijstandsuitkeringen. :Y
fijn dat je dus van je plan om de bijstand nog meer te korten, af stapt. kan je voortaan kwaad worden op de beleidsmakers die niet genoeg fraude opsporen.
pi_137928206
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 16:22 schreef Halcon het volgende:
Onzin. Mensen kunnen best verhuizen. Hele volksstammen doen dat.
Hele volksstammen geloven in medicijnmeesters.
pi_137928230
quote:
7s.gif Op woensdag 19 maart 2014 16:25 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Er is voor hen geen werk, dus zitten de goeie mensen nu op de goeie plek.
Er is wel werk voor hen, alleen halen ze hun neus daarvoor op.

Denk dat er zo ongeveer 350.000 Oosteuropeanen in Nederland zijn gekomen om te werken. Dat naast een groot aantal vacatures...

Het aantal Nederlanders dat langs de kant staat is dus onnodig hoog.
pi_137928235
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 15:58 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

De 10 weken screening hiervoor wordt zelfs niet vergoed voor verzekeraars, terwijl het een veelvoud van de kosten kan besparen.
En dat terwijl met die huidige participatiemaatschappij de kosten steeds meer bij de ouders gelegd worden. Lijkt mij niet meer dan eerlijk dat ze dat dan ook vergoeden voor wie er geen geld voor heeft.
pi_137928241
quote:
7s.gif Op woensdag 19 maart 2014 16:26 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Hele volksstammen geloven in medicijnmeesters.
Heb je ook nog wat zinnigs te melden of blijft het bij van die Corky-praat?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')