abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 18 maart 2014 @ 09:43:28 #1
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_137874082
quote:
11s.gif Op maandag 17 maart 2014 12:55 schreef slashdotter3 het volgende:
'Gezinnen in bijstand komen structureel tekort'

Een gezin met twee kinderen dat van een bijstandsuitkering rond moet komen, komt maandelijks gemiddeld vijftig euro tekort voor huur, voeding en verzorging. Gezinnen met drie kinderen hebben maandelijks 150 euro te weinig. Geld voor cadeautjes, sport of uitjes is er voor deze gezinnen niet bij. Dat meldt het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) maandag.

De budgetvoorlichter publiceerde maandag een gemiddelde huishoudbegroting voor gezinnen in de bijstand. Een gezin met twee kinderen heeft maandelijks netto 1809 euro te besteden, terwijl 1859 euro minimaal nodig is. In Nederland hebben ongeveer 413 duizend mensen een bijstandsuitkering. Negen procent van hen heeft kinderen.

Het is voor het eerst dat het Nibud constateert dat gezinnen in de bijstand geld tekortkomen voor basisbehoeften. Vorig jaar waarschuwde de budgetvoorlichter al dat de gezinnen geen geld voor sociale participatie overhielden, maar van een tekort was toen nog geen sprake.

Bijstandsgezinnen met één kind houden naar schatting wel iets over: 25 euro. "Dat is voor extra uitgaven, zoals een ijsje of een huisdier", aldus een woordvoerder.

Het structurele tekort leidt er in de dagelijkse praktijk toe dat gezinnen met meer kinderen na het betalen van de vaste lasten moeten bezuinigen op posten als kleding en voeding, zegt het Nibud. "Om rond te kunnen komen staan ze dagelijks voor moeilijke keuzes tussen bijvoorbeeld een warme maaltijd of toch eindelijk nieuwe schoenen voor de jongste."

Het is voor deze gezinnen van belang dat ze goed kunnen budgetteren en alle tegemoetkomingen en toeslagen aanvragen, zegt het Nibud. Onvermijdbare kosten, bijvoorbeeld door ziekte, vormen een groot probleem.
Belangrijkste conclusies n.a.v. het vorige topic:

-Het NIBUD neemt bepaalde normen veel te ruim: 400 euro voor reserveringen?
-16,50 per dag voor 4 personen om te eten is vorstelijk veel. Zoals gedemonstreerd in het vorige topic kan je met 4 personen voor zes euro gewoon een gezonde maaltijd eten. Met lunch en ontbijt en fruit kom je dan op rond de 12 euro uit, waarop ook nog bespaard zou kunnen worden.
-Ook de 676 euro per maand voor eten, fiets en ov lijkt veel te ruim gebudgetteerd.

Kortom: is er een werkelijk tekort of niet?

Game on!
pi_137874113
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 09:43 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Belangrijkste conclusies n.a.v. het vorige topic:

-Het NIBUD neemt bepaalde normen veel te ruim: 400 euro voor reserveringen?
-16,50 per dag voor 4 personen om te eten is vorstelijk veel. Zoals gedemonstreerd in het vorige topic kan je met 4 personen voor zes euro gewoon een gezonde maaltijd eten. Met lunch en ontbijt en fruit kom je dan op rond de 12 euro uit, waarop ook nog bespaard zou kunnen worden.
-Ook de 676 euro per maand voor eten, fiets en ov lijkt veel te ruim gebudgetteerd.

Game on!
;)

Trek 50 euro af van die 400 aan reservering en er is geen probleem.
pi_137874859
Ik lees vaak zulke stukjes, vaak toch een vervorming van de werkelijkheid wat weer veel afkeuring oproept.
Kinderbijslag en eventuele regelingen en vakantietoeslagen worden bij het maandinkomen opgeteld en dan lijkt het al verdomd veel.
Heb wel veel met bijstandstrekkers te maken, en als je dan het financiële plaatje reëel bekijkt is er echt niks over, een kleine schuld of achterstand erbij en het word helemaal schrapen.

Bijstand moet een noodregeling zijn en blijven, maar al te vaak komen mensen ongewild erin met al een flinke financiële rugzak, van mij mag een bijstandstrekker wel wat meer begeleid worden, en niet alleen maar naar een betaalde baan maar ook de zaakjes op orde houden.
De echte uitvreters bestaan, heb ze zelf meegemaakt, maar geloof me dat percentage is kleiner dan dat men toe wil geven.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 10:18:20 #4
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_137874932
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 09:43 schreef Richestorags het volgende:
Nee. Zolang (sommige) mensen in de bijstand kunnen roken en drinken, is de bijstand simpelweg te hoog.
En als ze geld tekort komen: ga maar kleiner wonen, dat doen studenten ook.
censuur :O
  dinsdag 18 maart 2014 @ 10:19:04 #5
396550 Richestorags
pi_137874963
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:18 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Nee. Zolang (sommige) mensen in de bijstand kunnen roken en drinken, is de bijstand simpelweg te hoog.
En als ze geld tekort komen: ga maar kleiner wonen, dat doen studenten ook.
Eens.
pi_137875020
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:15 schreef MapleDrive het volgende:

De echte uitvreters bestaan, heb ze zelf meegemaakt, maar geloof me dat percentage is kleiner dan dat men toe wil geven.
Er wordt jaarlijks voor 150 miljoen gefraudeerd. We geven 30 miljard aan bijstandsuitkeringen uit. Dat is een fraudepercentage van 0,5 procent, zo las ik vanochtend op De Correspondent.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 10:24:07 #7
396550 Richestorags
pi_137875104
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:21 schreef Mystikvm het volgende:
Er wordt jaarlijks voor 150 miljoen gefraudeerd. We geven 30 miljard aan bijstandsuitkeringen uit. Dat is een fraudepercentage van 0,5 procent, zo las ik vanochtend op De Correspondent.
Dat hangt er vanaf hoe je fraude definieert en hoe zeker je ervan bent dat je alle fraude detecteert. De fraude is overigens het punt niet. Het punt is dat het NIBUD mijns inziens onterecht aan de bel trekt. Er zijn meerdere rekenvoorbeelden geweest hier in dit topic waaruit blijkt dat je met 1809 euro p.m. gewoon kan rondkomen.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 10:24:25 #8
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_137875115
Gezinnen die niet in de bijstand zitten komen ook structureel geld tekort. Doe daar eerst maar eens iets aan.
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
  dinsdag 18 maart 2014 @ 10:25:51 #9
396550 Richestorags
pi_137875167
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:24 schreef Pikkebaas het volgende:
Gezinnen die niet in de bijstand zitten komen ook structureel geld tekort. Doe daar eerst maar eens iets aan.
Dat ook. Ik vind het schrijnender dat werkende mensen van allerlei regelingen geen gebruik kunnen maken, waardoor ze netto amper meer overhouden of soms zelfs minder. En ze betalen wel belasting voor de sociale zekerheid van anderen.
pi_137875168
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:24 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Dat hangt er vanaf hoe je fraude definieert en hoe zeker je ervan bent dat je alle fraude detecteert.
Uiteraard, maar dat geldt voor alles. De controle op bijstandsontvangers is enorm. Opgeven van whereabouts, huisbezoeken, in het geval van LAT-relaties wordt de partner geobserveerd en gecontroleerd of er toch niet meer dan 3 overnachtingen plaats vinden. Er mag in huis controle plaatsvinden en elk werk dat de gemeente aanbiedt moet geaccepteerd worden.

Ik ben er van overtuigd dat veel fraude ontdekt wordt.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 10:27:39 #11
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_137875210
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:25 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Dat ook. Ik vind het schrijnender dat werkende mensen van allerlei regelingen geen gebruik kunnen maken, waardoor ze netto amper meer overhouden of soms zelfs minder. En ze betalen wel belasting voor de sociale zekerheid van anderen.
Klopt. Wij zitten dubbelmodaal maar dan wordt tegenwoordig alles gekort. Je krijgt niks.
Maar ik heb ook bepaalde kosten etc. Boodschappen, kinderen, noem het maar op.
De minima krijgen allerlei kwijtscheldingen en bijdragen maar als je daar bovenzit ben je gewoon de sjaak.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 10:27:39 #12
396550 Richestorags
pi_137875212
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:25 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Uiteraard, maar dat geldt voor alles. De controle op bijstandsontvangers is enorm. Opgeven van whereabouts, huisbezoeken, in het geval van LAT-relaties wordt de partner geobserveerd en gecontroleerd of er toch niet meer dan 3 overnachtingen plaats vinden. Er mag in huis controle plaatsvinden en elk werk dat de gemeente aanbiedt moet geaccepteerd worden.

Ik ben er van overtuigd dat veel fraude ontdekt wordt.
Toch heb ik altijd het idee dat ze hier bepaalde mensen in ontzien. Als ik in Rotterdam 's middags over straat liep en hele groepen mensen voor hun huis zag "chillen" (mag jij raden welke groepen mensen ik het over heb).
  dinsdag 18 maart 2014 @ 10:28:51 #13
396550 Richestorags
pi_137875247
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:27 schreef Pikkebaas het volgende:

[..]

Klopt. Wij zitten dubbelmodaal maar dan wordt tegenwoordig alles gekort. Je krijgt niks.
De minima krijgen allerlei kwijtscheldingen en bijdragen maar als je daar bovenzit ben je gewoon de sjaak.
Een sociaal Nederland heet dat he ;)
pi_137875323
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:27 schreef Pikkebaas het volgende:

[..]

Ik zit ook dubbelmodaal. Bijna dan. Ik klaag niet. Je kunt ook zeuren, natuurlijk.
pi_137875353
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:21 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Dat er fraude word gepleegd staat buiten kijf en dat moet hard aangepakt worden, maar nu vind ik 150 miljoen tegenover 30 miljard (30000 miljoen) nog niet zo dramatisch
Het fraudepercentage is gestegen sinds regels zijn veranderd en aangescherpt, weet zo al 2 gevallen van de laatste 3 jaar waarbij fraude werd geconstateerd en er knikkerhard werd opgetreden en waarbij de ''fraudeurs'' zich van geen enkel kwaad bewust waren.
Dat is na lang procederen in beide gevallen rechtgezet maar ook zulke gevallen tellen zeker mee in onderzoekscijfers.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 10:33:31 #16
396550 Richestorags
pi_137875396
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:31 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ik zit ook dubbelmodaal. Bijna dan. Ik klaag niet. Je kunt ook zeuren, natuurlijk.
En dat recht heb je ook. Jij bent immers degene die alles betaalt en ziet dat degenen waarvoor je het betaalt net zo goed hebben. Of je ziet dat de gemeente Rotterdam stiekem zorgschulden afkoopt voor de minima in haar stad. En ondertussen wacht jij nog op je 1000 euro van Rutte.
pi_137875404
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:27 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Toch heb ik altijd het idee dat ze hier bepaalde mensen in ontzien. Als ik in Rotterdam 's middags over straat liep en hele groepen mensen voor hun huis zag "chillen" (mag jij raden welke groepen mensen ik het over heb).
Ik heb natuurlijk geen idee of die mensen allemaal bijstand krijgen. Ik ken een consulent die de hele dag mensen aan het controleren is. Drie keer niet genoeg sollicitaties versturen is exit bijstand. Daarnaast vlieg je eruit als 1 van bovenstaande regels wordt overtreden. Er zijn zat controlemechanismen en eisen aan de bijstand.
pi_137875443
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:25 schreef Richestorags het volgende:

[..]

als bijstand een tijdelijke regeling is, dan betalen mensen in de bijstand dus gewoon voor hun eigen bijstand; in de tijd dat ze niet in de bijstand zitten.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 10:35:15 #19
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_137875451
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:31 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ik klaag wel. De kosten voor alles rijzen de pan uit. Energie, OZB, alles stijgt en stijgt.
En bepaalde bevolkingsgroepen zitten inderdaad lekker de hele dag voor hun huis te hangen.
Wat mij betreft schaffen we de hele bijstand af, alleen nog maar voor mensen die fysiek niet kunnen werken.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 10:35:27 #20
396550 Richestorags
pi_137875454
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:34 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

als bijstand een tijdelijke regeling is, dan betalen mensen in de bijstand dus gewoon voor hun eigen bijstand; in de tijd dat ze niet in de bijstand zitten.
Bijstand is geen tijdelijke regeling, dat is een uitkering.
pi_137875492
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:15 schreef MapleDrive het volgende:
Ik lees vaak zulke stukjes, vaak toch een vervorming van de werkelijkheid wat weer veel afkeuring oproept.
Kinderbijslag en eventuele regelingen en vakantietoeslagen worden bij het maandinkomen opgeteld en dan lijkt het al verdomd veel.
Heb wel veel met bijstandstrekkers te maken, en als je dan het financiële plaatje reëel bekijkt is er echt niks over, een kleine schuld of achterstand erbij en het word helemaal schrapen.

Bijstand moet een noodregeling zijn en blijven, maar al te vaak komen mensen ongewild erin met al een flinke financiële rugzak, van mij mag een bijstandstrekker wel wat meer begeleid worden, en niet alleen maar naar een betaalde baan maar ook de zaakjes op orde houden.
Okay. Maar wat heeft men dan werkelijk voor handen financieel? Ipv die 1850
  dinsdag 18 maart 2014 @ 10:37:28 #22
396550 Richestorags
pi_137875507
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:35 schreef Pikkebaas het volgende:
Ik klaag wel. De kosten voor alles rijzen de pan uit. Energie, OZB, alles stijgt en stijgt.
En bepaalde bevolkingsgroepen zitten inderdaad lekker de hele dag voor hun huis te hangen.
Wat mij betreft schaffen we de hele bijstand af, alleen nog maar voor mensen die fysiek niet kunnen werken.

Afschaffen hoeft van mij niet, maar tegenprestaties zijn er genoeg te leveren. Er zijn altijd groenperkjes die achterstallig onderhoud hebben. Er is altijd graffiti die verwijderd kan worden (sommige steden zitten er vol mee). In bejaardentehuizen hebben ze nijpende personeelstekorten. Er zijn dus altijd wasjes die gedraaid kunnen worden. En ga zo maar door.
pi_137875521
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:27 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Vast geen Chinezen.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 10:38:17 #24
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_137875535
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 10:35 schreef Pikkebaas het volgende:
Gaat een beetje ver. Een limiet stellen op de mogelijke aanspraak erop lijkt me realistischer.
Laatst bij een of ander discussieprogramma komt zo'n josti in geuren en kleuren vertellen dat hij al 30 jaar in de bijstand zit. Dat gaat alle perken te buiten.
pi_137875552
In elk geval (en dan ga ik toch nog even uit van die 1850....NIBUD) is het zo dat er ook gewoon werkende mensen zijn die daar van rond moeten komen. En van minder. Neem ik aan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')