Live blog van FOK! met links naar vorige dagenquote:Tijdlijn van de ontwikkelingen in Oekraïne
- 21 november 2013
President Viktor Janoekovitsj maakt bekend dat de regering niet van plan is een samenwerkingsverdrag met de Europese Unie te tekenen, maar in plaats daarvan de banden met buurland Rusland wil aanhalen. Betogers gaan de straat op.
- 30 november
Beelden van betogers die tot bloedens toe zijn geslagen door agenten met gummiknuppels duiken overal op. Steeds meer mensen sluiten zich aan bij de betogers.
- 1 december
Een demonstratie op het Onafhankelijkheidsplein in Kiev trekt driehonderdduizend betogers. Het is de grootste demonstratie sinds de Oranjerevolutie in 2004. Activisten bezetten het gemeentehuis van de hoofdstad.
- 17 december
De Russische president Vladimir Poetin maakt bekend dat Moskou voor 15 miljard aan Oekraïense staatsobligaties koopt en de gasprijs verlaagt.
- Eind december
De protesten in Kiev blijven tienduizenden mensen trekken, maar de opkomst is een stuk lager dan begin december, toen honderdduizenden mensen zich aansloten bij de protestbeweging.
- 22 januari 2014
Drie betogers komen tijdens vechtpartijen met de politie om het leven. Demonstranten richtten barricades op.
- 28 januari
De Oekraïense premier Mykola Azarov maakt het aftreden van de regering bekend. Het besluit is bedoeld als een concessie aan de protestbeweging. Strenge wetten die de protestbeweging moest beperken in haar bewegingsvrijheid worden herroepen.
- 16 februari
Oppositieleden en demonstranten maken een einde aan de bezetting van het gemeentehuis in Kiev in ruil voor de vrijlating van alle 234 betogers die waren opgepakt en vastgezet.
- 18 februari
Betogers vallen linies van de politie aan en stichten brand bij het parlementsgebouw, nadat een grondwetshervorming die de macht van de president moet inperken, was blijven steken in het parlement. De oproerpolitie reageert met geweld in een poging de betogers te verdrijven van het Onafhankelijkheidsplein. Zeker 26 mensen komen om het leven en honderden raken gewond.
- 20 februari
Enkele uren na de afkondiging van een wapenstilstand breekt opnieuw geweld uit. Scherpschutters van de regering nemen betogers vanaf daken onder vuur. Van de 82 slachtoffers die in totaal omkomen vallen de meesten op deze dag.
- 21 februari
Protestleiders en president Janoekovitsj komen na bemiddeling van de Europese Unie overeen een nieuwe regering te vormen en vervroegde verkiezingen te houden. Het parlement perkt de rechten van de president in en zijn politieke rivaal, Joelia Timosjenko, wordt vrijgelaten uit de gevangenis. Ondanks de overeenkomst blijven de betogers op het Onafhankelijkheidsplein. Janoekovitsj ontvlucht Kiev.
- 22 februari
Het parlement stemt in met de afzetting van Janoekovitsj en besluit tot nieuwe verkiezingen. Timosjenko komt vrij en spreekt tienduizenden mensen op het Onafhankelijkheidsplein toe.
- 23 februari
Het parlement van Oekraïne draagt de bevoegdheden van de president over aan voorzitter van het parlement Oleksandr Toertsjinov, een bondgenoot van Timosjenko. De nieuwe autoriteiten vragen het Westen om leningen om een naderend bankroet te voorkomen. Pro-Russische betogers op de Krim gaan de straat op om te protesteren tegen de nieuwe regering. De Krim is een schiereiland in Oekraïne met een autonome status, waar de Russische Zwarte Zeevloot is gelegerd.
- 24 februari
De interim-regering in Kiev vaardigt een arrestatiebevel uit tegen Janoekovitsj. De Russische premier Dmitri Medvedev schildert de nieuwe leiders van het land af als mensen in bivakmutsen met kalasjnikovs.
- 26 februari
Leiders van de Oekraïense protestbeweging stellen voor om Arsenij Jatsenjoek aan te wijzen als premier. In Moskou geeft president Vladimir Poetin het leger opdracht tot paraatheidsoefeningen bij de grens met Oekraïne.
- 27 februari
Gemaskerde en gewapende lieden bezetten overheidsgebouwen op de Krim. De Oekraïense regering belooft met steun van het Westen een opsplitsing van Oekraïne te voorkomen. Janoekovitsj wijkt uit naar Rusland.
- 28 februari
Volgens de Oekraïense regering hebben Russische militairen positie gekozen op strategische plekken op de Krim. Het Oekraïense parlement neemt een resolutie aan waarin van Rusland wordt geëist dat maatregelen die in strijd zijn met de soevereiniteit en territoriale integriteit van Oekraïne worden teruggedraaid. Toertsjinov maakt bekend dat hij het leger in opperste staat van paraatheid heeft gebracht vanwege de mogelijke agressie.
- 1 maart
Russische militairen nemen de Krim over zonder een schot te lossen. Poetin krijgt van de Federatieraad toestemming om het leger in te zetten in Oekraïne. De regering in Kiev en haar westerse bondgenoten staan machteloos. De Amerikaanse president Barack Obama belt Poetin en eist dat hij zijn militairen terugtrekt.
- 2 maart
Oekraïne roept de hulp van de internationale gemeenschap in uit vrees voor een Russische invasie. Aanhangers van de regering en haar tegenstanders gaan in diverse steden in Oekraïne en in Moskou de straat op. Volgens de Verenigde Staten heeft Rusland meer dan zesduizend militairen naar de Krim gestuurd. De G7, de groep zeven rijkste landen op aarde, schorten voorbereidende gesprekken voor een G8-top in Rusland op.
- 3 maart
Pro-Russische militairen bezetten een veerbootterminal in Kersj, in het oosten van de Krim. De vrees dat Rusland voorbereidingen treft om meer militairen naar de Krim te sturen neemt toe.
Ik heb toch net al gezegd waarom ik niet alle bronnen gelezen heb???quote:Op dinsdag 11 maart 2014 22:43 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Jij vroeg waar jij mijn mening ongefundeerd noemde, dus dat geef ik je... Nogmaals, ik heb een deel van de tekst uit de bron gekopieerd.
Wikipedia is een slechte bron?
Officieel 68 %quote:Op dinsdag 11 maart 2014 22:55 schreef BorusBulldog het volgende:
[..]
Ja ze deden een gooi naar de uitslag van het referendum(% voor aansluiting bij Rusland).
Selectief reageren? Nogmaals, ik heb ook een deel van de tekst uit de bron gekopieerd.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 22:50 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ik heb toch net al gezegd waarom ik niet alle bronnen gelezen heb???
Het leger verklaarde steun aan de coupplegers dus wel een militaire coup.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 22:53 schreef BorusBulldog het volgende:
Ga je nou ook al onjuiste veronderstellingen in de TT van dit topic gooien? De wet leest duidelijk dat er geen steun gegeven mag woorden aan landen waar het regime aan de macht is gekomen door een militaire coup, dat is in Oekraine niet het geval.
De poll is gesloten en was trouwens alleen maar bedoeld voor mensen die al wat langer in dit topic meededen. Op deze manier heeft iedereen een week voor de daadwerkelijke stemming, zijn percentage doorgegeven. Anders krijg je dat mensen een dag voor de poll nog even hun mening gaan veranderen, wat chaos creëert en het hele geheel onoverzichtelijk maaktquote:Op dinsdag 11 maart 2014 22:57 schreef haags_kwartiertje het volgende:
oh ik doe ook mee, ik gok op 81%
quote:Russia 'distributing passports in the Crimea'
Ukraine is investigating claims that Russia has been distributing passports in the port of Sevastopol, raising fears that the Kremlin could be stoking separatist sentiment in the Crimea as a prelude to possible military intervention.
The allegation has prompted accusations that Russia is using the same tactics employed in the Georgian breakaway regions of Abhkazia and South Ossetia in order to create a pretext for a war.
Russia handed out passports to the residents of the two provinces, which have long looked to Moscow for support, five years ago. The Kremlin has justified its invasion of Georgia in terms of defending its citizens in Abkhazia and South Ossetia from Georgian "aggression".
Mykola Stretovych, an MP with Ukraine's ruling orange coalition, claimed that Russia was engaged in a massive operation to hand out passports in Sevastopol, home to 400,000 people, many of whom have historic ties with Russia.
Anatoly Gritsenko, chairman of the Ukrainian parliament's national security committee, launched a probe into the claims which, if true, would represent "a threat to national security", he said.
Tensions between Moscow and Kiev have grown in recent days after Viktor Yushchenko, Ukraine's pro-western president, imposed restrictions on Russian ships entering the Black Sea Fleet's base in Sevastopol.
The decision to place limitations on movement to and from the base, which Russia rents from Ukraine, was taken after ships from the Black Sea Fleet were used in military operations in Georgia.
Ukraine further infuriated the Kremlin last week by offering Europe and the United States access to its missile warning systems.
Mr Yushchenko's alliance with Georgia has caused further resentment among the Crimea's overwhelmingly Russian-speaking population. The territory was historically part of Russia but was awarded to Soviet Ukraine by Nikita Khrushchev in 1954.
The head of Ukraine's security service, however, said that despite nationalist tensions in the territory, a rebellion in the Crimea with or without Russian support was inconceivable.
"Prosperity, peace and calm in the Crimea is the very foundation on which the interests of Ukraine and neighbouring Russia coincide," Valentin Nalivaichenko said.
Condoleezza Rice, the US secretary of state, warned Russia that its actions in Georgia would further increase the alienation of Ukraine towards Moscow. Mr Yushchenko has applied for Ukraine's membership of Nato, a move bitterly opposed by the Kremlin.
"If the Russians intended this as intimidation, they have done nothing but harden the attitudes of the small states around them," she said. "I think the Russians have made a significant mistake here."
Kijk, nu oordeel je alweerquote:Op dinsdag 11 maart 2014 22:58 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Selectief reageren? Nogmaals, ik heb ook een deel van de tekst uit de bron gekopieerd.
Niets nieuws, ze zien dit al tijden aankomen. Daarom wilde een groot deel ook aansluiting bij navo.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:01 schreef Pharmacist het volgende:
Lol, kom net dit bericht tegen uit 2008. Misschien eens uitzoeken waar Rusland verder nog paspoorten uitdeelt.
[..]
Mag dat niet? Jij reageert gewoon selectief. Jij reageert niet op dat ik een deel van de tekst uit de bron heb gekopieerd.quote:
Dat is jouw -mening-...en das iets wat jij wel vaker doet...jouw mening voor waarheid houden.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:05 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Mag dat niet? Jij reageert gewoon selectief. Jij reageert niet op dat ik een deel van de tekst uit de bron heb gekopieerd.
Van wat ik zo lees zou Transnistria in Moldavie de volgende kandidaat kunnen zijn. However, Rusland moet flink door de Ukraine heen ploegen om daar aan te grenzen. Tenzij het nog een ingesloten stukje grond wil zoals daar boven bij Polen.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Niets nieuws, ze zien dit al tijden aankomen. Daarom wilde een groot deel ook aansluiting bij navo.
Hmm...hier had ik nog niet eens aan gedacht.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:08 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Van wat ik zo lees zou Transnistria in Moldavie de volgende kandidaat kunnen zijn. However, Rusland moet flink door de Ukraine heen ploegen om daar aan te grenzen. Tenzij het nog een ingesloten stukje grond wil zoals daar boven bij Polen.
Het leger verklaarde aan de kant van het volk te staan, ze hebben niet zelf de coup gepleegd, geen militaire coup dus .quote:Op dinsdag 11 maart 2014 22:59 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Het leger verklaarde steun aan de coupplegers dus wel een militaire coup.
De volgende kandidaat van wat? Het is de facto al onafhankelijk en er zitten Russische soldaten.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:08 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Van wat ik zo lees zou Transnistria in Moldavie de volgende kandidaat kunnen zijn. However, Rusland moet flink door de Ukraine heen ploegen om daar aan te grenzen. Tenzij het nog een ingesloten stukje grond wil zoals daar boven bij Polen.
Een "referendum" en "zelfverdediging troepen" natuurlijkquote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:10 schreef SadPanda het volgende:
De volgende kandidaat van wat? Het is de facto al onafhankelijk en er zitten Russische soldaten.
Hij gedraagt zich niet veel anders dan Baajguardian en wittemuur. De andere topic gekkies.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:07 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Dat is jouw -mening-...en das iets wat jij wel vaker doet...jouw mening voor waarheid houden.
Maar goed! Who cares! Ik heb je alle uitleg gegeven die je nodig hebt, trek daar jouw eigen conclusie maar uit, maar ga maar niet denken dat ik jouw mening nog erg serieus ga nemen (tenzij je -echt- met iets goeds komt uiteraard).
'aan de kant van het volk' wat een holle term is dat.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:10 schreef BorusBulldog het volgende:
[..]
Het leger verklaarde aan de kant van het volk te staan, ze hebben niet zelf de coup gepleegd, geen militaire coup dus .
Dat was ik. Maar ik "riep" nietquote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:12 schreef SureD1 het volgende:
Iemand riep in het vorige topic dat Ukraïne een belabberde 'prijs' zou zijn, zowel voor het Westen als voor Rusland (economische, politieke en demografische ellende). Ukraïne is dan ook niet de prijs maar slechts de oude afgeragde bal waarmee het spel gespeeld wordt...
Ja, en tegen beter weten in gaf ik ze een kans om zichzelf te verdedigen. Helaas bleek dat niet terecht. Btw, wittemuur ben ik nog niet tegengekomenquote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:12 schreef Roarzcorp. het volgende:
[..]
Hij gedraagt zich niet veel anders dan Baajguardian en wittemuur. De andere topic gekkies.
Zit je nou te trollen? Er zitten al Russische soldaten, een referendum is er al een paar keer geweest net als een oorlog.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:11 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Een "referendum" en "zelfverdediging troepen" natuurlijk.
Maar dat neemt toch niet weg dat de militairen niet zelf de eerdere regering afgezet hebben?quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:13 schreef SadPanda het volgende:
[..]
'aan de kant van het volk' wat een holle term is dat.
Zonder steun van het leger was er geen coup, anders brengen ze de gevluchte president zo weer terug.
Past mooi in de theorie van JBC dat hij op zoek is naar het in ere herstellen van (het territorium van) de Sovjet Unie.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:10 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Hmm...hier had ik nog niet eens aan gedacht.
Nou, dan zijn alle elementen aanwezig. Volgens wikipedia is de bevolking een behoorlijk explosieve mix:quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:14 schreef SadPanda het volgende:
Zit je nou te trollen? Er zitten al Russische soldaten, een referendum is er al een paar keer geweest net als een oorlog.
Want? Ik mag de inval niet moreel correct noemen?quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:12 schreef Roarzcorp. het volgende:
[..]
Hij gedraagt zich niet veel anders dan Baajguardian en wittemuur. De andere topic gekkies.
Niks hols aan, betekent dat ze de kant van het volk nemen maar niet de coup plegen, wat snap je er niet aan?quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:13 schreef SadPanda het volgende:
[..]
'aan de kant van het volk' wat een holle term is dat.
Zonder steun van het leger was er geen coup, anders brengen ze de gevluchte president zo weer terug.
Sorry voor het "riep"...was het er mee eens hoor...quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:13 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Dat was ik. Maar ik "riep" niet. Ik gaf bronnen van de verrotte demografie van Ukraine en het feit dat Ukraine straatarm is.
Zit je nou te trollen?quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:16 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Nou, dan zijn alle elementen aanwezig. Volgens wikipedia is de bevolking een behoorlijk explosieve mix:
32.1% Moldovans
30.4% Russians
28.8% Ukrainians
C'est le ton qui fait la musique...quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:16 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Want? Ik mag de inval niet moreel correct noemen?
Jawel zonder hun steun is er geen sprake van een coup.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:15 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Maar dat neemt toch niet weg dat de militairen niet zelf de eerdere regering afgezet hebben?
Waar heb je het over? Trollen? Ik vind Transnistria een interessante situatie. Kunnen we het over Transnistria hebben, en niet over mij.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:17 schreef SadPanda het volgende:
Zit je nou te trollen?
Er zitten al Russische soldaten, Moldavië heeft geen enkele macht meer, een referendum is er al een paar keer geweest net als een oorlog.
Er is geen "het volk", dat volk is 50/50 verdeeld over de demonstraties.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:16 schreef BorusBulldog het volgende:
[..]
Niks hols aan, betekent dat ze de kant van het volk nemen maar niet de coup plegen, wat snap je er niet aan?
Dat neemt nog steeds niet weg dat ze het niet zelf gedaan hebbenquote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:18 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Jawel zonder hun steun is er geen sprake van een coup.
eeee negeeeeer, doe me geheime handschudden.quote:
Ik heb al een keer gevraagd wat er met Transnistria zou kunnen gebeuren, maar daar gaf je geen antwoord op.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:19 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Waar heb je het over? Trollen? Ik vind Transnistria een interessante situatie. Kunnen we het over Transnistria hebben, en niet over mij.
Als je over mij wil praten, kan je een topic maken.
Voor het leger maakt het niet uit, ze kiezen de kant van het volk als in, ze zullen niet voor de regering in actie komen tegen burgers, nu specifiek genoeg?quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:20 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Er is geen "het volk", dat volk is 50/50 verdeeld over de demonstraties.
Ik denk dat hij het had over wat er in de Ukraine zou kunnen gebeuren gezien Transnistriaquote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:22 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Ik heb al een keer gevraagd wat er met Transnistria zou kunnen gebeuren, maar daar gaf je geen antwoord op.
Transnistria is al de facto Russisch grondgebied, zoals ik al 3 keer vertelde.
En ik antwoordde "Een "referendum" en "zelfverdediging troepen" natuurlijkquote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:22 schreef SadPanda het volgende:
Ik heb al een keer gevraagd wat er met Transnistria zou kunnen gebeuren, maar daar gaf je geen antwoord op.
Transnistria is al de facto Russisch grondgebied, zoals ik al 3 keer vertelde.
Nee ze komen niet in actie tegen de nieuwe "regering" en brengen de legitieme president niet terug.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:23 schreef BorusBulldog het volgende:
[..]
Voor het leger maakt het niet uit, ze kiezen de kant van het volk als in, ze zullen niet voor de regering in actie komen tegen burgers, nu specifiek genoeg?
Q.E.D.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:23 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Wat voor toon dan? Geef eens een voorbeeld.
Gewoon topic(s) teruglezen.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 22:33 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Kan je toelichten waar ik "geen gelijk heb"? Volgens mij is er namelijk helemaal geen discussie tussen mij en SadPanda.
Lol, na een uur kan je je vage beschuldigingen dus niet substantieren. Kunnen we het misschien on topic houden?quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:26 schreef wattel het volgende:
Gewoon topic(s) teruglezen.
Je bedient je van opzichtige provocaties (zijn er nog wel een aantal hier die dat doen).
(En voor het geval je besluit te reageren op bovenstaande opmerking: Gewoon topic(s) teruglezen.)
Een referendum is er dus al geweest en waar zijn zelfverdediging troepen voor nodig als het Russische leger er al zit?quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:25 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
En ik antwoordde "Een "referendum" en "zelfverdediging troepen" natuurlijk."
Annexatie zou dus kunnen gebeuren. Net zoals de Krim te wachten staat. Laatste keer dat ik op de map keek was Transnistria niet onderdeel van Rusland.
Ehm, als jij een punt wilt maken, is het dan niet een beetje vaag dat hij maar zelf voor jouw onderbouwing moet zorgen?quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:26 schreef wattel het volgende:
[..]
Gewoon topic(s) teruglezen.
Je bedient je van opzichtige provocaties (zijn er nog wel een aantal hier die dat doen).
(En voor het geval je besluit te reageren op bovenstaande opmerking: Gewoon topic(s) teruglezen.)
Dus ze hebben niet actief meegedaan aan de coup, oftewel, je hebt weer een mooi gekleurde TT neergedumpt.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:25 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Nee ze komen niet in actie tegen de nieuwe "regering" en brengen de legitieme president niet terug.
You callin' me stupid, bro?quote:Op dinsdag 11 maart 2014 22:03 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Wel triest eigenlijk dat alles wat zo anti-Amerika is, zo dom lijkt te zijn magoed...
"Het gevraagde werd bewezen" ..nu trouwens weer...quote:
Toen er in de TT stond dat er een invasie bezig was hoorde ik je niet terwijl dat objectief gezien ook gekleurd is.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:30 schreef BorusBulldog het volgende:
[..]
Dus ze hebben niet actief meegedaan aan de coup, oftewel, je hebt weer een mooi gekleurde TT neergedumpt.
Wij weten beide niet of dat gaat gebeuren, we hebben immers beide geen kristallen bol.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:28 schreef SadPanda het volgende:
Een referendum is er dus al geweest en waar zijn zelfverdediging troepen voor nodig als het Russische leger er al zit?
Nee, dat gaat nu niet gebeuren.
Bronquote:Ukraine has been the main talking point in Dublin, where the European Popular Party is holding its congress. Among the particpants are some of the pro-European movement’s most emblematic characters.
Vitaly Klitschko was one of several Eastern European political leaders to call on the EU to take stronger action in Ukraine.
The country’s former prime minister Yulia Tymoshenko warned that instability in the country threatens to spread across the whole region.
These sentiments are shared by Georgia’s former president Mikheil Saakashvili who told Euronews: “They announced that they would annex Crimea. They have the same plan for the Georgian occupied regions and apparently they have the same plans for Transnistria. Nobody since Hitler has tried anything like that in Europe. And remember back then, people were saying: let’s give him that and maybe he will calm down. He didn’t calm down. (The) more you feed these countries to them, (the) more these people go on,” he said.
Andrius Kubilius, Lithuania’s former prime minister, said: “We, in Lithuania, we are feeling ourselves in a really dangerous region. Obviously the question in Lithuania is very simple. In 2008, it was Georgia. Just now, it is Ukraine, and who will be the next? In everybody’s mind, the answer is very clear. Baltic states are not very secure.”
Outside the congress, pro-Ukrainian demonstrators also expressed their anger, leaving no doubt as to what they think about Vladimir Putin’s stance against the new regime.
Ik heb het over de mensen die alles wat Amerika is, trachten zwart te maken. Van jou had ik niet de indruk dat je anti-Amerika was uit principe en dat je wel gewoon met normale betogen komtquote:
Kan je niet gewoon discussiëren ipv Frans te praten en er een afkorting neer te zetten?quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:32 schreef SureD1 het volgende:
[..]
"Het gevraagde werd bewezen" ..nu trouwens weer...
Das iets waar je zelf ook moeite mee lijkt te hebben...wat me op een ander punt brengt: Het valt me op dat de korte tijd dat ik je meegemaakt hebt, je constant in conflict komt met anderen.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:34 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Kan je niet gewoon discussiëren ipv Frans te praten en er een afkorting neer te zetten?
Dat is gewoon bangmakerij van een ex-dictator van Georgië..quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:34 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Wij weten beide niet of dat gaat gebeuren, we hebben immers beide geen kristallen bol.
Zo gek is de gedachte overigens niet, ik heb dat Transniestria verhaal niet zelf verzonnen, ik ben het meerdere malen tegen gekomen.
bijv
[..]
Bron
Ook zonder de steun was er een coup geweest, en de invasie is niet gekleurd dat was/is een feit, enkel of je de invasie goedkeurd of niet is een discussiepunt.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:32 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Toen er in de TT stond dat er een invasie bezig was hoorde ik je niet terwijl dat objectief gezien ook gekleurd is.
Zonder de steun van het leger was er geen coup.
Dat vind ik juist van jullie.. Maar dit is nogal zinloos dus verder hoef je er niet op in te gaan.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:38 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Das iets waar je zelf ook moeite mee lijkt te hebben...wat me op een ander punt brengt: Het valt me op dat de korte tijd dat ik je meegemaakt hebt, je constant in conflict komt met anderen.
Lijkt wel alsof het je te doen is om met (of eigenlijk meer tegen) andere users te discussieren ipv over een onderwerp waar dit topic over gaat.
conflicten die personen zoals jij uitlokken dmv provocaties.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:38 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Das iets waar je zelf ook moeite mee lijkt te hebben...wat me op een ander punt brengt: Het valt me op dat de korte tijd dat ik je meegemaakt hebt, je constant in conflict komt met anderen.
Lijkt wel alsof het je te doen is om met (of eigenlijk meer tegen) andere users te discussieren ipv over een onderwerp waar dit topic over gaat.
Poetin ontkent dat er een invasie was.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:40 schreef BorusBulldog het volgende:
[..]
Ook zonder de steun was er een coup geweest, en de invasie is niet gekleurd dat was/is een feit, enkel of je de invasie goedkeurd of niet is een discussiepunt.
Quo usque tandem abutere, SadPanda, patentia nostra...(dat is latijn, geen Frans)... Mijn beste SadPanda, jij vraagt je, verontwaardigd en wel, af waarom mensen je wegzetten als een troll. Ik probeerde je op subtiele wijze duidelijk te maken dat je zeer directe en confronterende, manier van "argumenteren" daartoe bijdraagt. Het spijt me als deze hints niet aan je besteed zijn. Ik dacht zo dat je deze, zeer gangbare, uitdrukkingen wel bij elkaar gegoogled kreeg, dat lukt je hier met andere zaken ook vrij aardig.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:34 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Kan je niet gewoon discussiëren ipv Frans te praten en er een afkorting neer te zetten?
Ik zeg dat annexatie van Transnistria kan gebeuren, niet dat het gaat gebeuren. Volgens mij is daar weinig bewijslast mee verbonden.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:38 schreef SadPanda het volgende:
Dat is gewoon bangmakerij van een ex-dictator van Georgië..
Er zijn dit jaar verkiezingen in Moldavië, waarbij het spannend is of pro-EU wint of de CP. Transnistrie annexeren op dit moment zou de pro-EU stem stimuleren en zou dus erg dom zijn van Rusland.
Een moordenaar kan ook ontkennen dat hij/zij iemand heeft vermoord, je punt?quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:41 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Poetin ontkent dat er een invasie was.
Wat ik vervelend vind aan SadPanda is dat hij kwaad leek te worden omdat ik niet alle bronnen lees die aangedragen worden (hij noemde dat selectief van mij, wat natuurlijk gewoon onzin is. Ik kan moeilijkl 24/7 hier aanwezig zijn) en dat ik de door hem genoemde neo-nazi's als "rechts" bestempelde.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:42 schreef Voszje het volgende:
Wat is er met SadPanda dat de reacties op hem altijd zo heftig zijn hier in dit topic? Ik heb geen tijd om de hele dag te lurken in dit topic, dus misschien heb ik iets gemist...
Wat ik van SadPanda begrijp is dat hij niet zomaar meegaat in alles wat er door de westerse media wordt geschreven, maar juist ook de andere kant belicht? Ja, misschien is deze TT subjectief, maar hoeveel objectiviteit hebben we daadwerkelijk? Niemand hier weet precies wat er speelt. Zolang de discussie op een nette manier gaat, zie ik niet in waarom er zo heftig gereageerd wordt?
Nogmaals, misschien heb ik iets gemist. Dan hoor ik het graag.
Wat is er mis met een zeer directe en confronterende manier van argumenteren? Vooral tegen iemand die neo-nazi's bagatelliseert.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:42 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Quo usque tandem abutere, SadPanda, patentia nostra...(dat is latijn, geen Frans)... Mijn beste SadPanda, jij vraagt je, verontwaardigd en wel, af waarom mensen je wegzetten als een troll. Ik probeerde je op subtiele wijze duidelijk te maken dat je zeer directe en confronterende, manier van "argumenteren" daartoe bijdraagt. Het spijt me als deze hints niet aan je besteed zijn. Ik dacht zo dat je deze, zeer gangbare, uitdrukkingen wel bij elkaar gegoogled kreeg, dat lukt je hier met andere zaken ook vrij aardig.
Wat mij betreft gaat het totaal niet om zijn boodschap. Het gaat om de manier waarop... Kortaf en gespeend van enige nuance. Hoe meer kanten belicht worden hoe beter... Maar niet met de stelligheid van een propagandastation alsjeblieftquote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:42 schreef Voszje het volgende:
Wat is er met SadPanda dat de reacties op hem altijd zo heftig zijn hier in dit topic? Ik heb geen tijd om de hele dag te lurken in dit topic, dus misschien heb ik iets gemist...
Wat ik van SadPanda begrijp is dat hij niet zomaar meegaat in alles wat er door de westerse media wordt geschreven, maar juist ook de andere kant belicht? Ja, misschien is deze TT subjectief, maar hoeveel objectiviteit hebben we daadwerkelijk? Niemand hier weet precies wat er speelt. Zolang de discussie op een nette manier gaat, zie ik niet in waarom er zo heftig gereageerd wordt?
Net zo goed als de vorige van wie jij verwachtte dat hij zelf met voorbeelden kwam?quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:41 schreef wattel het volgende:
[..]
conflicten die personen zoals jij uitlokken dmv provocaties.
Deze post en je vorige post is daar een goed voorbeeld van.
Er is een verschil tussen dingen van een andere kant belichten en dingen als waar / feit verkopen of er een PandaSpin aan te geven. Je zal toch echt terug moeten lezen om dat te zien ik ga dat niet allemaal herhalen, voor de rest wordt er niet extra heftig gereageerd hij gaat alleen altijd op alles tot aan het domme toe in omdat hij zijn ongelijk niet wenst toe te geven.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:42 schreef Voszje het volgende:
Er is geen enkele reden waarom ze het nu zouden doen maar wel een goede reden waarom niet. Bij Oekraïne is die reden er wel namelijk de recente coup.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:42 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Ik zeg dat annexatie van Transnistria kan gebeuren, niet dat het gaat gebeuren. Volgens mij is daar weinig bewijslast mee verbonden.
Je redenering mbt verkiezingen in Moldavie is iig niet heel relevant. Die Russische inval in de Krim zal pro-Europa sentiment in de Ukraine flink stimuleren. Het lijkt de Russen weinig te deren.
En straks zijn er weer verkiezingen en dan komt alles weer goedquote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:47 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Er is geen enkele reden waarom ze het nu zouden doen maar wel een goede reden waarom niet. Bij Oekraïne is die reden er wel namelijk de recente coup.
En de VS ontkent dat er een militaire coup heeft plaatsgevonden, je punt?quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:43 schreef BorusBulldog het volgende:
[..]
Een moordenaar kan ook ontkennen dat hij/zij iemand heeft vermoord, je punt?
quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:45 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Wat ik vervelend vind aan SadPanda is dat hij kwaad leek te worden omdat ik niet alle bronnen lees die aangedragen worden (hij noemde dat selectief van mij, wat natuurlijk gewoon onzin is. Ik kan moeilijkl 24/7 hier aanwezig zijn) en dat ik de door hem genoemde neo-nazi's als "rechts" bestempelde.
Dit gaf mij de indruk dat SadPanda een azijnpisser is.
quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:47 schreef BorusBulldog het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen dingen van een andere kant belichten en dingen als waar / feit verkopen of er een PandaSpin aan te geven. Je zal toch echt terug moeten lezen om dat te zien ik ga dat niet allemaal herhalen, voor de rest wordt er niet extra heftig gereageerd hij gaat alleen altijd op alles tot aan het domme toe in omdat hij zijn ongelijk niet wenst toe te geven.
Duidelijk, bedankt.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:45 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Wat mij betreft gaat het totaal niet om zijn boodschap. Het gaat om de manier waarop... Kortaf en gespeend van enige nuance. Hoe meer kanten belicht worden hoe beter... Maar niet met de stelligheid van een propagandastation alsjeblieft
Nou wat daar mis mee is, is dat in een normaal debat enige vorm van beleefdheid en nuance op prijs gesteld wordt. Als jij je niet aan de regels van de kunst wil houden, ook prima, maar dan kan je dit soort reacties verwachten.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:45 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Wat is er mis met een zeer directe en confronterende manier van argumenteren? Vooral tegen iemand die neo-nazi's bagatelliseert.
Ik heb om voorbeelden gevraagd niet om uitdrukkingen.
Je moet even tussen de regels doorlezen dat je dingen uit verband trekt totdat het onzin wordt en dat is gewoon vervelend, enkel omdat je denkt dat je op die manier je gelijk kan halen.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:45 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Wat is er mis met een zeer directe en confronterende manier van argumenteren? Vooral tegen iemand die neo-nazi's bagatelliseert.
Ik heb om voorbeelden gevraagd niet om uitdrukkingen.
Ik ben hier nooit kwaad geworden. Ik heb al meerdere keren gezegd dat ik een stukje tekst uit een goede bron heb gekopieerd en je de bron dus niet hoeft te lezen.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:45 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Wat ik vervelend vind aan SadPanda is dat hij kwaad leek te worden omdat ik niet alle bronnen lees die aangedragen worden (hij noemde dat selectief van mij, wat natuurlijk gewoon onzin is. Ik kan moeilijkl 24/7 hier aanwezig zijn) en dat ik de door hem genoemde neo-nazi's als "rechts" bestempelde.
Dit gaf mij de indruk dat SadPanda een azijnpisser is.
Waarin heb ik ongelijk dan?quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:47 schreef BorusBulldog het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen dingen van een andere kant belichten en dingen als waar / feit verkopen of er een PandaSpin aan te geven. Je zal toch echt terug moeten lezen om dat te zien ik ga dat niet allemaal herhalen, voor de rest wordt er niet extra heftig gereageerd hij gaat alleen altijd op alles tot aan het domme toe in omdat hij zijn ongelijk niet wenst toe te geven.
Ik vind dit best interessant:quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:47 schreef SadPanda het volgende:
Er is geen enkele reden waarom ze het nu zouden doen maar wel een goede reden waarom niet. Bij Oekraïne is die reden er wel namelijk de recente coup.
Nogmaals, ik zeg dat annexatie mogelijk is, niet dat het gaat gebeuren. Dat lijkt me zelfs lastig zoals ik in mn 1e post zei omdat Rusland dan "flink door de Ukraine heen ploegen om daar aan te grenzen. Tenzij het nog een ingesloten stukje grond wil zoals daar boven bij Polen." Ik vind Transnistria gewoon een interessant verhaal.quote:
Ik betwijfel of de verkiezingen goed verlopen. En van te voren zijn de Russische zender uit de lucht gehaald..quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:48 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
En straks zijn er weer verkiezingen en dan komt alles weer goed
Toch?
Dat ik een troll ben en niet goed bij mn hoofd omdat ik een neo-nazi zou bestempelen met "rechts" bijvoorbeeldquote:
Saakashvili was verantwoordelijk voor het uitbreken van de gevechten tussen Rusland en Georgië in 2008, maar hij was democratisch verkozen.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:38 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Dat is gewoon bangmakerij van een ex-dictator van Georgië..
Op de Krim zijn de Ukrainse zenders toch ook uit de lucht gehaald?quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:54 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Ik betwijfel of de verkiezingen goed verlopen. En van te voren zijn de Russische zender uit de lucht gehaald..
Dit is een autoriteitsargument, een drogreden dus. Je redeneert vanuit het standpunt dat jij gelijk hebt omdat jij gelijk hebt ( of de waarheid in pacht hebt). De kunst ligt hem in het overtuigen van anderen met argumenten, niet met meningen.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:52 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Ik ben hier nooit kwaad geworden. Ik heb al meerdere keren gezegd dat ik een stukje tekst uit een goede bron heb gekopieerd en je de bron dus niet hoeft te lezen.
In vergelijking met sommige andere hier ben ik aardig beleefd en heb ik nuance. Sommige vergelijken Poetin met Hitler en voor de ander is Poetin een held..quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:50 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Nou wat daar mis mee is, is dat in een normaal debat enige vorm van beleefdheid en nuance op prijs gesteld wordt. Als jij je niet aan de regels van de kunst wil houden, ook prima, maar dan kan je dit soort reacties verwachten.
Het gaat me niet om je discussie met magnetronkoffie van vanavond.
Het is geen uitdrukking maar een verzuchting...gebaseerd op een quote van een van de grootste redenaars en debaters uit zijn tijd... Ken je klassiekers zullen we maar zeggen.
Voorbeelden aubquote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:50 schreef BorusBulldog het volgende:
[..]
Je moet even tussen de regels doorlezen dat je dingen uit verband trekt totdat het onzin wordt en dat is gewoon vervelend, enkel omdat je denkt dat je op die manier je gelijk kan halen.
Misschien dat je het zelf niet door hebt, dat kan, maar je manier van redeneren is gewoon erg scheef.
Jij zei dat ik ongefundeerd beweer dat het neo-nazi's zijn ondanks dat ik een stukje kopieer en bronnen geef die je niet eens leest. Dat noem ik trollen.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:54 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Dat ik een troll ben en niet goed bij mn hoofd omdat ik een neo-nazi zou bestempelen met "rechts" bijvoorbeeld
Hij pleegde verkiezingsfraude.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:54 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Saakashvili was verantwoordelijk voor het uitbreken van de gevechten tussen Rusland en Georgië in 2008, maar hij was democratisch verkozen.
Niet meteen een betrouwbare bron wat betreft Russische intenties, idd.
Last van je korte termijngeheugen?quote:Op woensdag 12 maart 2014 00:00 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Jij zei dat ik ongefundeerd beweer dat het neo-nazi's zijn ondanks dat ik een stukje kopieer en bronnen geef die je niet eens leest. Dat noem ik trollen.
Heb je daar een bron voor?quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:55 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Op de Krim zijn de Ukrainse zenders toch ook uit de lucht gehaald?
Met alle respect, je bent hier, met een paar eerder genoemde users, toch een van de meest uitgesproken meningen toegedaan...quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:57 schreef SadPanda het volgende:
[..]
In vergelijking met sommige andere hier ben ik aardig beleefd en heb ik nuance. Sommige vergelijken Poetin met Hitler en voor de ander is Poetin een held..
Stond in dit topic een dag of 2 geledenquote:Op woensdag 12 maart 2014 00:02 schreef SadPanda het volgende:
[..]
Heb je daar een bron voor?
Maar als het zo is, dan praat dat het nog niet goed.
Nogmaals geef concrete voorbeelden. Naar mijn weten onderbouw ik bijna altijd mijn argumenten zoals waarom ik de inval moreel correct vind of waarom het nazi's zijn.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 23:56 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Dit is een autoriteitsargument, een drogreden dus. Je redeneert vanuit het standpunt dat jij gelijk hebt omdat jij gelijk hebt ( of de waarheid in pacht hebt). De kunst ligt hem in het overtuigen van anderen met argumenten, niet met meningen.
Je geeft me de indruk dat je oprecht verontwaardigd bent door het feit dat wij niet willen (of kunnen) begrijpen terwijl je het ons toch zo duidelijk aangeeft...maar zo werkt het niet...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |