Dit is je enige reactie? Dacht ik al. Point proven. Iemand die met Google en FB op de proppen komt als reactie is niet serieus te nemen en heeft niks in deze discussie te zoeken. Dag gozerquote:Op dinsdag 11 maart 2014 17:01 schreef ThePlaneteer het volgende:
Scorpie, ga eens terug naar je MBO opleiding want je reageert nergens inhoudelijk.
Ja en als ABN en andere banken het ook gaan doen ? Heb je geen keus.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 17:01 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Een bank heb je nodig, maar dat hoeft niet specifiek ING te zijn. Als dit wordt doorgevoerd vertrek ik naar ABN. Simpel zat.
Dat is een hele andere discussie uiteraard, en een heel goed punt. Zodra dit gebeurt is onze privacy echt volledig verdwenen en zijn we als maatschappij echt fucked.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 17:03 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja en als ABN en andere banken het ook gaan doen ? Heb je geen keus.
Facebook bestaat over 5 jaar misschien niet eens meer.
Sowieso heeft Facebook weinig tot geen inzicht in je spaartegoeden, je maandelijkse uitgavenpatroon, de hoogte van je hypotheek of andere financiële data. Alleen daarom gaat die hele vergelijking al zo mank dat zelfs Manke Nelis jaloers zou zijn. Maar hey, sommige mensen willen het gewoon niet begrijpen.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 17:03 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja en als ABN en andere banken het ook gaan doen ? Heb je geen keus.
Facebook bestaat over 5 jaar misschien niet eens meer.
En jij discussieert vanuit het standpunt dat FB en Google net zo erg zijnquote:Op dinsdag 11 maart 2014 17:05 schreef ThePlaneteer het volgende:
@Scorpie: schreeuwende kindjes negeer ik maar, heb gelukkig iets beters te doen. Ik heb mijn punt gemaakt, jij bent enkel aan het discussiëren vanuit het standpunt dat ING dit verplicht voor al hun klanten gaat maken. Daar is hier geen sprake van, en daarom vrij nutteloos om mijn kostbare tijd aan jouw simpelheid te besteden.
En de volgende ad hominem is gemaaktquote:Bij deze mag je ook nog even deze post quoten zodat je het laatste woord hebt, want daar geil je wel op zo te zien
Fijne avond.
Ging dit niet over een opt-in?quote:Op dinsdag 11 maart 2014 17:07 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En jij discussieert vanuit het standpunt dat FB en Google net zo erg zijngeen haar beter dus. Sterker nog, dat is nog net even 1 of 2 trapjes lager, aangezien de ING al toegegeven heeft dat er een succesvolle uitrol zal zijn indien de test slaagt naar alle gebruikers
Niet heel veel? Dat is absurd veel, helemaal voor een bank.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 16:47 schreef ThePlaneteer het volgende:
10. De site van ING heeft een downtime van 1,3%. Dat is niet heel veel, maar zeker te hoog.
Ja, de proef is een opt-in. Na succes -> uitrol richting alle klanten. Men wil dan graag ook opt-in aan bieden maar en ik quote: kan geen enkele garantie geven dat dat zo blijft .quote:
Welnee joh, is helemaal niet zo veel.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 17:09 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Niet heel veel? Dat is absurd veel, helemaal voor een bank.
Wow. Heb je toevallig een bron bij de hand? Dat veranderd namelijk de hele discussie voor mij.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 17:10 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja, de proef is een opt-in. Na succes -> uitrol richting alle klanten. Men wil dan graag ook opt-in aan bieden maar en ik quote: kan geen enkele garantie geven dat dat zo blijft .
Je hebt ook geen garantie dat de ING directeur je geld jat en naar een ver land vertrekt.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 17:10 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja, de proef is een opt-in. Na succes -> uitrol richting alle klanten. Men wil dan graag ook opt-in aan bieden maar en ik quote: kan geen enkele garantie geven dat dat zo blijft .
Excuus, daar maakte ik mij inderdaad schuldig aan. Al moet ik zeggen dat Scorpie nogal op de man speelde met kwetsende teksten waardoor ik mij even liet gaan.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 17:10 schreef CoolGuy het volgende:
Wat is dat toch dat mensen, zodra ze t op argumenten niet meer kunnen halen, dan maar persoonlijk worden en denigrerend worden over mbo-opleidingen tegen mensen die overduidelijk veel hoger geschoold zijn.
Zwaktebod much?.
Nee, die garantie heb je gelukkig niet, dan zou het wel heel naïef zijn je geld bij de ING te stallen.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 17:15 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Je hebt ook geen garantie dat de ING directeur je geld jat en naar een ver land vertrekt.
Ik post de post van Scorpie uit het vorige topic wel even:quote:Op dinsdag 11 maart 2014 17:13 schreef Murdera het volgende:
[..]
Wow. Heb je toevallig een bron bij de hand? Dat veranderd namelijk de hele discussie voor mij.
quote:Op maandag 10 maart 2014 12:22 schreef Scorpie het volgende:
Daar gaan de zogenaamde 'keiharde' toezeggingen al.
Maar het blijft de vraag of je zoiets zou moeten willen als samenleving. De ING zal natuurlijk een leuk aanbod doen zodat het lijkt alsof er niks aan de hand is en velen zullen erin trappen. Net zoals abonnementen die je tegenwoordig afsluit tegen een gering tarief en daarna skyhigh gaat, maar de behoefte is inmiddels aanwezig.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 17:51 schreef ThePlaneteer het volgende:
Om even duidelijkheid te scheppen.
De situatie is dat ING een proef aanbiedt aan haar eigen klanten waarin zij via een opt-in kunnen aangeven om specifieke advertenties te zien van derde partijen zonder deze gegevens daadwerkelijk te verkopen. Dit is de huidige reële situatie zoals in de OP staat.
Mijn punt van discussie gaat ook uit van deze situatie en daarom probeer ik wat paniek te voorkomen door te zeggen wat dit exact inhoudt.
Echter discussieert de andere 90% in dit topic vanuit de hypothetische situatie dat ING heeft besloten via opt-out alle ING klanten te verplichten om hun gegevens vrijwillig af te staan zodat ING deze gegevens massaal kan verkopen aan derde partijen die zodoende al jouw privé gegevens en betalinggegevens in handen krijgen.
Deze situatie is nu (nog?) geen werkelijkheid dus in mijn inziens ook zinloos om te gaan discussiëren. Sterker nog, mocht deze hypothetische situatie waar ING alle wetten en logica aan hun laars lapt daadwerkelijk voorkomen, geef ik jullie allen allemaal gelijk. Maar nogmaals, dit is compleet hypothetisch en ik zie dit ook niet gebeuren. Dus vandaar dat ik vandaag een post hier zette waarin ik vind dat mensen te paniekerig reageren.
Ja, dat kan wel zijn, maar ik vind de reden dat de banken in Amerika het doen geen argument om het hier ook te doen....quote:Op dinsdag 11 maart 2014 18:03 schreef Staal het volgende:
Guess what, het is al lang en breed in Amerika running. Zoek er maar eens op.
Mensen zijn terecht verontwaardigd, als ze dat al zijn.
En nee, je koopgedrag wordt niet direct doorverkocht en geen hond die persoonlijk geïnteresseerd is in of jij veel rotzooi koopt bij de AH of bij e.o.a. tuincentrum want dat is in geding met privacy maar je betalingsgegevens worden indirect verhandeld en daar plukken banken bonussen van, voor de top. Lees in Jip en Janneke taal, bank weet dat jij veel bij het tuincentrum koopt en dus een tuin hebt en dus geven zij bij bedrijven aan dat jij een tuin hebt en wellicht geïnteresseerd bent in aanbiedingen van tuinzooi en dan mogen allerhande tuinbedrijven jou een aanbod doen. Het zgn. voordeel. Zodra er in die werkwijze winst behaald is krijgt de bank hier over commissie.
Kon je zelf je betalingsgedrag maar verkopen. Daar ligt de kritiek. Integriteit van banken voor hun bonuskaart op basis van jouw gegevens.
Het maakt geen fuck uit wat jij of ik hier persoonlijk van vinden. Of de buurman of heel FOK! for that matter. Het is kwalijk dat het überhaupt opgedrongen wordt. De proef van de ING is vrije keus voor de ING cliënten. Na de proef? Meer betalen voor privacy? Linksom rechtsom gaat dit gewoon gebeuren. Ik heb gisteren niet voor niets topic deel 1 geopend.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 18:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, dat kan wel zijn, maar ik vind de reden dat de banken in Amerika het doen geen argument om het hier ook te doen....
We hebben gezien hoe de kredietcrisis daar veroorzaakt is, en dat golfde vrolijk door deze kan op omdat Nederlandse banken er in de VS ook aan meededen.
Absoluut niet. Heb zelf het eerste deel gisteren geopend.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 18:14 schreef ThePlaneteer het volgende:
Denk ook niet dat Staal het naar voren bracht als argument dat ING het ook moet/mag gaan doen...
Al gedaanquote:Op dinsdag 11 maart 2014 18:19 schreef Pietverdriet het volgende:
Nogmaals, als ING hierdoor een paar duizend klanten kwijtraakt stoppen ze meteen en geen andere bank die zich er aan waagt. Opzeggen je ING rekening, morgen vroeg direct
Ik denk dat dit naïef gesteld is.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 18:19 schreef Pietverdriet het volgende:
Nogmaals, als ING hierdoor een paar duizend klanten kwijtraakt stoppen ze meteen en geen andere bank die zich er aan waagt. Opzeggen je ING rekening, morgen vroeg direct
Toen een paar banken begonnen geld te rekenen voor overboekingen enzo liepen er ook klanten weg, was snel voorbijquote:Op dinsdag 11 maart 2014 18:21 schreef Staal het volgende:
[..]
Ik denk dat dit naïef gesteld is.
Maar we zullen het zien.
leuk dat je er weer bent staal, knuffel, heb je gemist! Is het ooit wat geworden met je super snackbar?quote:Op dinsdag 11 maart 2014 18:21 schreef Staal het volgende:
[..]
Ik denk dat dit naïef gesteld is.
Maar we zullen het zien.
Ja inderdaad.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 18:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Als ik directeur van een andere bank was stonden er morgen en de rest van de maand pagina grote advertenties in de krant met een heel mooi aanbod aan ING klanten.
Knuffel terug en je hebt PM.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 18:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
leuk dat je er weer bent staal, knuffel, heb je gemist! Is het ooit wat geworden met je super snackbar?
Waarom ben je dan nu niet boos dat ING de eerste stap zet? We moeten deze kant gewoon helemaal niet op. Ook niet als proef, ook niet met opt-in, gewoon niet.quote:Op dinsdag 11 maart 2014 17:05 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Dat is een hele andere discussie uiteraard, en een heel goed punt. Zodra dit gebeurt is onze privacy echt volledig verdwenen en zijn we als maatschappij echt fucked.
Mensen die niet snappen dat we te maken hebben met een hellend vlak.quote:
quote:'Bijna derde ING-klanten overweegt overstap'
Bijna een derde van de ING-klanten overweegt over te stappen naar een andere bank.
Dat blijkt uit een enquête van televisieprogramma Radar onder 27.000 mensen, waarvan er vijftienduizend een rekening bij ING hebben.
ING kwam deze week met het plan om betaalgegevens aan adverteerders te verkopen zodat zij hun reclames beter kunnen afstemmen.
Klanten van de bank moeten daar wel eerst hun toestemming voor geven. Het kwam de bank op veel kritiek te staan van onder andere de politiek, De Nederlandsche Bank en de Consumentenbond.
Bijna 80 procent van de ondervraagde ING-klanten zegt nu dat hun vertrouwen in de bank is afgenomen. Een overgrote meerderheid van alle respondenten, 90 procent, vindt privacy belangrijker dan het krijgen van scherpe aanbiedingen.
GOHquote:Een overgrote meerderheid van alle respondenten, 90 procent, vindt privacy belangrijker dan het krijgen van scherpe aanbiedingen.
Zouden al die paarse broeken en econofielen dan toch al die jaren tegen ons gelogen hebben?quote:
Ik gok dat Radar een enquete heeft uitgevoerd met foutieve vraagstelling.quote:
Ahja, dat zal het zijn.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 11:18 schreef TC03 het volgende:
[..]
Ik gok dat Radar een enquete heeft uitgevoerd met foutieve vraagstelling.
Kermismesscherp.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 10:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Messcherpe aanbiedingen? LOL ik betwijfel het.
Combineer het met welke krantenabo je hebt, je google zoekopdrachten, je locatie gegevens, met wie je mailt, belt, whatsappt, waar je boodschappen doet en wat je koopt, de hele fucking papertrail en je weet waarschijnlijk meer over deze persoon dan die persoon over zichzelf weet.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 11:21 schreef raptorix het volgende:
Ik werk zelf met redelijk grote databases voor redelijk grote klanten (ook ING). Wat veel mensen onderschatten is dat data uit 1 database over het algemeen niet zo gevaarlijk is, echter ga je combineren en overlappen dan krijg je erg gevaarlijke situaties.
Als ik de database zou hebben van bijvoorbeeld Vodafone, en die ga overlappen met anonieme bonuskaart gegevens, dan heb ik jouw anonieme bonuskaart zo gekoppeld aan je vodafone abbo op basis van zendmast gegevens.
En het zou me ook niet heel veel moeite kosten om te achterhalen met je wie je samen woont, en met enige inspanning rol ik er ook zo een lijst uit met mensen die waarschijnlijk vreemdgaan in hun relatie.
Dat dus.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 11:21 schreef raptorix het volgende:
Ik werk zelf met redelijk grote databases voor redelijk grote klanten (ook ING). Wat veel mensen onderschatten is dat data uit 1 database over het algemeen niet zo gevaarlijk is, echter ga je combineren en overlappen dan krijg je erg gevaarlijke situaties.
Als ik de database zou hebben van bijvoorbeeld Vodafone, en die ga overlappen met anonieme bonuskaart gegevens, dan heb ik jouw anonieme bonuskaart zo gekoppeld aan je vodafone abbo op basis van zendmast gegevens.
En het zou me ook niet heel veel moeite kosten om te achterhalen met je wie je samen woont, en met enige inspanning rol ik er ook zo een lijst uit met mensen die waarschijnlijk vreemdgaan in hun relatie.
Precies. De meeste medewerkers hebben hier niet zomaar toegang toe en via de officiële procedures zijn deze gegevens allemaal niet zomaar te koppelen, maar voor ontwikkelaars is het vaak een koud kunstje om in te loggen op een paar databases van verschillende klanten. Dit is echt een zwaar onderschat probleem, want er hoeft maar 1 klojo tussen te zijn die een paar tabellen op straat zet en de rapen zijn gaar.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 11:21 schreef raptorix het volgende:
Klopt, hoewel procedures vaak voorschrijven dat klantdata geanonimiseerd horen te zijn gaat het in het proces toch vaak nog mis, enige tijd terug moest ik een klantbestand importeren in de webapplicatie, ik had een test bestand met 10K data gehad, en waarschijnlijk was dat nog fake ook.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 11:51 schreef Tijn het volgende:
[..]
Precies. De meeste medewerkers hebben hier niet zomaar toegang toe en via de officiële procedures zijn deze gegevens allemaal niet zomaar te koppelen, maar voor ontwikkelaars is het vaak een koud kunstje om in te loggen op een paar databases van verschillende klanten. Dit is echt een zwaar onderschat probleem, want er hoeft maar 1 klojo tussen te zijn die een paar tabellen op straat zet en de rapen zijn gaar.
Het probleem wordt nog eens erger gemaakt door de trend dat bedrijven niet meer hun eigen ontwikkelteam in-house hebben, maar dingen uitbesteden via detacheerders. Dat betekent dat het eerder regel dan uitzondering is dat 1 persoon met vele bedrijven en databases in aanraking komt. Er wordt erg veel vertrouwd op de integriteit van mensen en het is eigenlijk een wonder dat het zo lang zo goed is gegaan, maar structureel is er weinig dat ernstige misstanden voorkomt.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 12:40 schreef raptorix het volgende:
[..]
Klopt, hoewel procedures vaak voorschrijven dat klantdata geanonimiseerd horen te zijn gaat het in het proces toch vaak nog mis, enige tijd terug moest ik een klantbestand importeren in de webapplicatie, ik had een test bestand met 10K data gehad, en waarschijnlijk was dat nog fake ook.
Echter na een paar maanden keek ik in ons source beheer systeem en daar had een developer dus het orginele bestand met 1.2 Miljoen personen ingechecked, gewoon beschikbaar voor 280 man personeel..... En dat heb ik niet 1 keer meegemaakt, maar voor zeker 5 klanten, en allemaal in de orde van aantallen van 500K + users.
Gelukkig hebben we hier nu een security officer die dit soort misstanden aan het aanpakken is.
Het probleem is dat we niet zeker weten of het is misgegaan, in het verleden was security dramatisch en kon je zelfs zonder uitgebreide kennis databases leegroven, zo rond 2000 stond 20% van alle MS Sql Servers gewoon open naar de buitenwereld met het default password. Of als je zocht op een bepaalde foutmelding in google vond je direct het passwordquote:Op vrijdag 14 maart 2014 12:43 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het probleem wordt nog eens erger gemaakt door de trend dat bedrijven niet meer hun eigen ontwikkelteam in-house hebben, maar dingen uitbesteden via detacheerders. Dat betekent dat het eerder regel dan uitzondering is dat 1 persoon met vele bedrijven en databases in aanraking komt. Er wordt erg veel vertrouwd op de integriteit van mensen en het is eigenlijk een wonder dat het zo lang zo goed is gegaan, maar structureel is er weinig dat ernstige misstanden voorkomt.
Lol, en ook dat artikel heeft het over klantgegevens doorverkopen.quote:
Probleem is alleen dat elke Nederland denkt dat Big Data wordt verzameld om voorspellingen op individueel niveau te doen. Dat is gewoon niet waar.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 11:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Combineer het met welke krantenabo je hebt, je google zoekopdrachten, je locatie gegevens, met wie je mailt, belt, whatsappt, waar je boodschappen doet en wat je koopt, de hele fucking papertrail en je weet waarschijnlijk meer over deze persoon dan die persoon over zichzelf weet.
De waarde is ook immens voor criminelen en die zijn wel degelijk geïnteresseerd in gegevens van individuele personen. Naarmate meer gegevens in centrale databases komen te staan, wordt het steeds aantrekkelijker om een corrupte ontwikkelaar om te kopen. Dat is een gevaar waar nauwelijks bij stil wordt gestaan.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 13:11 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Probleem is alleen dat elke Nederland denkt dat Big Data wordt verzameld om voorspellingen op individueel niveau te doen. Dat is gewoon niet waar.
Met Big Data kun je steden en maatschappijen gaan begrijpen en beter inrichten. De waarde daarvan is immens.
gaat er ook niet om of het 100% evil is. gaat erom of ze jouw gegevens mogen gebruiken en inzien of niet. zeker bij een bank, als het om je financien gaat. dat is prive.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 13:21 schreef ThePlaneteer het volgende:
Ja uiteraard, en daarom is het zo link.
Maar ik probeerde juist aan te tonen dat big data niet 100% evil is, wat iedereen hier lijkt te denken.
En je hebt de gegevens bovendien betaald aangeleverd. Dan mag je toch verwachten dat ze daar niet mee de boer opgaan.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 14:05 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
gaat er ook niet om of het 100% evil is. gaat erom of ze jouw gegevens mogen gebruiken en inzien of niet. zeker bij een bank, als het om je financien gaat. dat is prive.
precies. als iemand van buitenaf probeert bij je gevenes te komen, is het crimineel, moeten ze door een laag beveiliging hacken, doet de bank er alles aan om je te beschermen.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 14:07 schreef Tijn het volgende:
[..]
En je hebt de gegevens bovendien betaald aangeleverd. Dan mag je toch verwachten dat ze daar niet mee de boer opgaan.
Dat is het ook niet, je kan daar erg mooie meta analyses mee doen op wetenschappelijk gebied. Maar de vele miljarden die er aan budgetten zijn voor bv Homeland Security worden niet ingezet leuke dingen te doen zeg maar.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 13:21 schreef ThePlaneteer het volgende:
Ja uiteraard, en daarom is het zo link.
Maar ik probeerde juist aan te tonen dat big data niet 100% evil is, wat iedereen hier lijkt te denken.
Mja als bepaalde gegevens van mij geanonimiseerd worden gebruikt om betere inzichten te krijgen en zo flink kostenbesparende overheidsmaatregelen te realiseren ben ik voorstander.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 14:05 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
gaat er ook niet om of het 100% evil is. gaat erom of ze jouw gegevens mogen gebruiken en inzien of niet. zeker bij een bank, als het om je financien gaat. dat is prive.
Ik vond het al niet netjes om mensen te weren.quote:Op vrijdag 14 maart 2014 15:19 schreef sylvesterrr het volgende:
[..]
;')
Shit. Op mijn mobiel zinnen herformuleren is niet handig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |